Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 27 Laatste
Acties:
  • 192.071 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 12:03
Losse probes zijn wel te koop maar vaak best wel duur. Die van de IGrill bijvoorbeeld kan je los bijkopen.
http://www.greeneggtotaal...oires/igrill-2-meat-probe
Goedkoper is het denk ik om een IKEA Fantast te kopen en de probe hiervan te gebruiken.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:44
(jarig!)
Ik hoop hooguit op een paar euro per probe. en dit moet denk ik wel lukken aangezien ik complete meters zie voor 5 dollar. Maar ik heb net een quote aangevraagd bij alibaba. dus hopelijk komen ze met een leuke prijs terug.:)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

elhopo schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:53:
Losse probes zijn wel te koop maar vaak best wel duur. Die van de IGrill bijvoorbeeld kan je los bijkopen.
http://www.greeneggtotaal...oires/igrill-2-meat-probe
Goedkoper is het denk ik om een IKEA Fantast te kopen en de probe hiervan te gebruiken.
Straks even kijken of die probes werken met elkaar (heb de ikea probe al paar jaar en igrill 2)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 14:05
De Maverick ET 733 is besteld (Amazon DE was het goedkoopst). Vond hem mooi bij mijn nick passen 8)

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

418O2 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:48:
Ik heb een maverick et733, die is ook de moeite van het bekijken waar. Bereik is vrij ruim.

Ik heb al eens ribs gemaakt tijdens het gamen :P
Dat klinkt wel goed ja, heb niet altijd zin om continu naast een bbq te staan. Enige nadeel van bbqen is dat je daarna je kleren in de was moet flikkeren en schrob schrob omdat je ruikt naar een gerookte paling :P
Zal deze thermometer in gedachten houden voor als ik wat serieuzer aan d'n bbq ga (low & slow).
---

Misschien vanavond al spelen met de WGA, wat groenten erop en vegetarische burgers :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:10
2Dutch schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:54:
[...]

Dat klinkt wel goed ja, heb niet altijd zin om continu naast een bbq te staan. Enige nadeel van bbqen is dat je daarna je kleren in de was moet flikkeren en schrob schrob omdat je ruikt naar een gerookte paling :P
Zal deze thermometer in gedachten houden voor als ik wat serieuzer aan d'n bbq ga (low & slow).
---

Misschien vanavond al spelen met de WGA, wat groenten erop en vegetarische burgers :+
waar heb jij hem besteld? Coolbleu toevallig? Heb hem een paar dagen geleden bij de gamma eens bekeken en zag er goed uit. Veel beter dan wat er bij ons op balkon staat

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Musta schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:53:
waar heb jij hem besteld? Coolbleu toevallig? Heb hem een paar dagen geleden bij de gamma eens bekeken en zag er goed uit. Veel beter dan wat er bij ons op balkon staat
Heb em bij Fonq gehaald, met de hoes er dus bij als combideal, scheelt paar procent. We hebben goede ervaringen met die shop en ze doen evt ook avondbezorging, fijn :) Zag gister op bbqforum iemand die op z'n vakantie zijn WGA mee had en er een picanha op had klaargemaakt :o Best een veelzijdige rakker. Later vanmiddag even uitpakken en bekijken, vanavond komen vrienden eten dus burgertjes erop :9

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:49
Aankomende zaterdag weer eens spare ribs roken op de WSM in totaal 10KG, nu hopen op knap weer. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Laatst online: 19-06 11:21
Maverick! schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:32:
De Maverick ET 733 is besteld (Amazon DE was het goedkoopst). Vond hem mooi bij mijn nick passen 8)
Daar ga je geen spijt van krijgen denk ik. Zelf gebruik ik m sinds vorig jaar en ik vind het ideaal en het bereik is prima in orde (anders dan met op Bluetooth gebaseerde devices).
Ik kan de temperaturen uitlezen/in de gaten houden als ik op de eerste in mn mancave zit te gamen _/-\o_ . Ik zou niet meer zonder willen !

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Ik heb de Maverick ET 732 en ik keek even naar de Maverick ET 733 en lees daar dat de probes niet boven direct vuur gebruikt moeten worden, echter doe ik dit met regelmaat en merk geen verschil qua werking, gebruiken jullie deze alleen met een plate setter of ook boven direct vuur?

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Hari-Bo schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:45:
Ik heb de Maverick ET 732 en ik keek even naar de Maverick ET 733 en lees daar dat de probes niet boven direct vuur gebruikt moeten worden, echter doe ik dit met regelmaat en merk geen verschil qua werking, gebruiken jullie deze alleen met een plate setter of ook boven direct vuur?
Ik gebruik m'n Maverick eigenlijk alleen als ik grotere stukken vlees indirect bereidt. Dan doe ik een probe in het dikste deel van het vlees en de andere probe zet ik met het klemmetje vast boven het gedeelte waar geen briketten liggen (of in het geval van babyback ribs alleen op de bbq boven het indirecte gedeelte).
In de handleiding staat inderdaad dat de probes/draden niet boven direct vuur mogen, gaan maar tot een graad of 300 als ik mij niet vergis.
Kwestie van proberen en wellicht vergelijken met een andere thermometer om te zien of er verschil in op gaat treden ?

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Weet er iemand ook een site waar je eventueel Maverick temperatuur probes kan kopen, als ik op eBay kijk zitten deze rond de 16 euro maar er gaat nog dik 10 euro verzendkosten bij, en dan ben je 50 euro kwijt voor 2 probes en is aanschaf van een nieuw model interessanter, of is er ook third party mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 17:08
Werkt zo'n maverick ook met een app of alleen die receiver met temperatuur? Zou graag van die mooie grafieken zien maar heb niet echt vertrouwen in de igrill2 na het lezen van de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 08:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

alleen met de reciever. 433mhz als ik me niet vergis.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hari-Bo schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:45:
Weet er iemand ook een site waar je eventueel Maverick temperatuur probes kan kopen, als ik op eBay kijk zitten deze rond de 16 euro maar er gaat nog dik 10 euro verzendkosten bij, en dan ben je 50 euro kwijt voor 2 probes en is aanschaf van een nieuw model interessanter, of is er ook third party mogelijk?
MeerBBQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 23:43

St@m

@ Your Service

Nee, afrader! Zeer slechte aftersales, ik wacht nog steeds op antwoord omtrent mijn defecte maverick.
Garantie hadden ze al afgeschoten na een jaar.. een bedrijf dat zich niet aan de wet houdt en afspraken nieg nakomt.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Malt007 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:08:
Werkt zo'n maverick ook met een app of alleen die receiver met temperatuur? Zou graag van die mooie grafieken zien maar heb niet echt vertrouwen in de igrill2 na het lezen van de reviews.
HeaterMeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

grafieken van mijn igrill2 zijn gewoon goed. nog geen problemen mee gehad.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Roeligan schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:25:
[...]

Straks even kijken of die probes werken met elkaar (heb de ikea probe al paar jaar en igrill 2)
Net gekeken (was het vast de week vergeten) maar andere probes werken niet op de igrill.

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Roeligan schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:07:
grafieken van mijn igrill2 zijn gewoon goed. nog geen problemen mee gehad.
De app en de grafieken vertrouw ik wel, maar het bereik en de kwaliteit van de igrill zelf totaal niet als ik de ervaringen mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Bereik heb ik niet echt last van gehad, zal de volgende keer even testen. Buitenkeuken wordt deze week schoongemaakt, keep u posted.

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 15:18
Hari-Bo schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:45:
http://www.barbecueparadi...ybride-thermometer-probe/

(zitten in Cuijk, als ze op voorraad zijn ook af te halen in de winkel (daar zit magazijn achter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:49
Ik heb alleen ervaring met bbqen op gas, alleen wil ik het nu gaan proberen op kolen.
Ik twijfel tussen de volgende twee bbq's.

Weber Compact Kettle 57 cm zwart
WEBER® Original Premium Kettle,houtskool barbecue zwart, Ø 57 cm

Wat is nu echt het verschil behalve de manier waarop het as wordt opgevangen.
Welke zouden jullie kiezen of zijn er betere alternatieven?

Ik wil ook graag indirect bbqen gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:02

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

geldermalsen schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:57:
Ik heb alleen ervaring met bbqen op gas, alleen wil ik het nu gaan proberen op kolen.
Ik twijfel tussen de volgende twee bbq's.

Weber Compact Kettle 57 cm zwart
WEBER® Original Premium Kettle,houtskool barbecue zwart, Ø 57 cm

Wat is nu echt het verschil behalve de manier waarop het as wordt opgevangen.
Welke zouden jullie kiezen of zijn er betere alternatieven?

Ik wil ook graag indirect bbqen gaan proberen.
Het systeem om as op te vangen en lucht te reguleren met de " one touch" is wel heel erg fijn en het werkt goed. Ik heb het zelf ook en elke euro waard die het extra kost. Je bent 1x wat meer geld kwijt, maar het systeem is elke keer weer fijn om te hebben.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
is de premium de 1 touch of is dat weer een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

geldermalsen schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:00:
Ze zijn wat aan het schuiven geweest met namen, hadden ze een paar jaar geleden ook al gedaan, dat is onhandig van ze. Ik bedoel dat ik deze heb: Weber Original Kettle Premium 57 cm zwart.
Die had de one-touch-premium in zijn naam, nu is het weer iets anders. Product is volgens mij hetzelfde :P.

En nog steeds het goedkoopst bij de ING:
https://rentepunten.ing.n...&page=1&query=weber#91707
(heb je zelf geen ING, vraag even om je heen, genoeg mensen hebben de ING en die punten heeft iedereen te over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
geldermalsen schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:00:
Original Premium kettle is sinds een jaar of 2 de nieuwe naam voor de One Touch Premium. Vrijwel dezelfde BBQ verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
En is dit een leuke beginners bbq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Het is een goede BBQ voor beginners en gevorderden, ik zou het doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

geldermalsen schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:40:
En is dit een leuke beginners bbq?
Er staan maar 7 miljoen reviews online en het is slechts de meest verkochte barbecue die er zo ongeveer is.
Sommige dingen kan je prima zelf uitzoeken :)

protip: het is met reden dat er zoveel verkocht zijn en zoveel reviews :P

[ Voor 11% gewijzigd door Nomad op 26-04-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
Natuurlijk had ik ze allang gelezen. Bedankt voor je reactie.

Even voor de duidelijkheid deze toch http://www.allesvoorbbq.n...-premium-57-cm-black.html

[ Voor 48% gewijzigd door geldermalsen op 26-04-2016 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
geldermalsen schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:45:
Natuurlijk had ik ze allang gelezen. Bedankt voor je reactie.

Even voor de duidelijkheid deze toch http://www.allesvoorbbq.n...-premium-57-cm-black.html
Ja, waarom denk je van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ik wil toch wel iets beter weer, wil mijn WGA "inbranden" en aan de slaahaag :(
Nou ja, dan ga ik wel leuke kookboekjes op mijn verlanglijstje zetten..heb ik aan het eind van het jaar eindelijk eens wat cadeau-ideetjes voor m'n b-day :+

Overigens heb ik al een opdracht voor tijdens de 4daagse (dag van Elst), moet geloof ik om half negen in de ochtend al wat burgertjes bakken voor de vroege starters die dan bij ons even komen uitpuffen :D Prima hoor, ze zullen wel honger hebben na een paar uurtjes flink doorstappen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 26-04-2016 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Nomad schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:43:
[...]

Er staan maar 7 miljoen reviews online en het is slechts de meest verkochte barbecue die er zo ongeveer is.
Sommige dingen kan je prima zelf uitzoeken :)

protip: het is met reden dat er zoveel verkocht zijn en zoveel reviews :P
Hehehe

Dit weekend voor het eerst eens een kleine procureur maken van maar 1.5kg. Verder ga ik plukbrood maken. Ga het insnijden en dan wat kruidenboter, spek, kaas en wat lekkere kruiden erop. 20min indirect en je hebt een lekker voorgerecht:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09-2024

peeweeherman

energieleverend.nl

Malt007 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 22:04:
[...]
De app en de grafieken vertrouw ik wel, maar het bereik en de kwaliteit van de igrill zelf totaal niet als ik de ervaringen mag geloven.
Ik heb een iGrill mini en verbinding met iPad valt nog wel eens weg, maar kan ook aan driedubbel glas liggen.
Wil eigenlijk wel graag een unit met meerdere probes, en denk toch aan de iGrill 2.

Mooie van de grafieken is dat bij rundvlees vrij goed te voorspellen is wanneer de gewenste temperatuur bereikt wordt. Snap eigenlijk niet dat extrapoleren geen standaard optie in de app is.

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:57
Zag dat de bbq's met 25 procent korting verkocht worden vandaag bij gamma:

https://www.gamma.nl/asso...c/tuin_barbecue_barbecues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 19-06 12:08

Mystikal

It never hurts to help!

Gisteren mijn bbq rooster van Weber ontvangen. Had een bbq begin 2014 gekocht. Het liefst heb ik een RVS rooster. Mensen nog tips hoe ik deze omgeruild kan krijgen voor een RVS met bijbetaling?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Mystikal schreef op zondag 01 mei 2016 @ 09:49:
Gisteren mijn bbq rooster van Weber ontvangen. Had een bbq begin 2014 gekocht. Het liefst heb ik een RVS rooster. Mensen nog tips hoe ik deze omgeruild kan krijgen voor een RVS met bijbetaling?
Ik zou gewoon contact opnemen met Weber Nelderland (al dan niet via FB) en kijken wat er te regelen valt.
En anders misschien via Barbecue Exclusief in Delft ? Die hebben de grootste Weber van Nederland volgens mij...misschien kunnen die iets betekenen voor je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-06 14:05
Zojuist dit verorberd:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1463/26150445113_af604435c8_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1676/26754345825_8b3575b596_b.jpg

Dr BBQ sweet n sticky baby backs.
Sweet potato fries.
Gegrilde little gem, cherry tomaatjes en chalotjes met balsamico dresssing.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Maverick! schreef op zondag 01 mei 2016 @ 21:16:
Zojuist dit verorberd:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dr BBQ sweet n sticky baby backs.
Sweet potato fries.
Gegrilde little gem, cherry tomaatjes en chalotjes met balsamico dresssing.
Ziet er goed uit, veel kleuren, mooie maaltijd :9 Krijg meteen zin om ook aan de slag te gaan..het wordt perfect bbq-weer gents so fire it up I'd say :9 *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
2Dutch schreef op maandag 02 mei 2016 @ 08:37:
[...]

Ziet er goed uit, veel kleuren, mooie maaltijd :9 Krijg meteen zin om ook aan de slag te gaan..het wordt perfect bbq-weer gents so fire it up I'd say :9 *O*
Weer of geen weer het is altijd barbecue weer. ;)
Gisteren zalm met cederhout gedaan icm mosterd en bruine suiker, dat is echt een aanrader!

[ Voor 12% gewijzigd door Hari-Bo op 02-05-2016 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Heren,
Afgelopen weekend heeft de vrouw een nieuw tuinset besteld.
Afgelopen jaren eigenlijk heel simpel gebarbecued op goedkope barbecues.
Veel briketten eronder en lekker grillen..

Echter nu wil ik wat vaker buiten eten en dus barbequen.
Ik wil het nu wat meer serieuzer aanpakken.
Nu zie ik hier een mooie set: http://www.allesvoorbbq.n...-premium-57-cm-black.html

BBQ is dik in orde en que accessoires wil ik de hoes, borstel, brickstarter en kookboek erbij nemen.
Ik zal dan klaar zijn voor 300 euro...

Ik mis dan alleen nog een thermometer.

Aan jullie de vraag.. Welke accessoires mis ik nog meer? Wat heb ik echt nodig om leuk te starten met barbecueën?
Of kom ik hier een heel eind mee?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 02-05-2016 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
(jarig!)
Anoniem: 35872 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 08:44:
Heren,
Afgelopen weekend heeft de vrouw een nieuw tuinset besteld.
Afgelopen jaren eigenlijk heel simpel gebarbecued op goedkope barbecues.
Veel briketten eronder en lekker grillen..

Echter nu wil ik wat vaker buiten eten en dus barbequen.
Ik wil het nu wat meer serieuzer aanpakken.
Nu zie ik hier een mooie set: http://www.allesvoorbbq.n...-premium-57-cm-black.html

BBQ is dik in orde en que accessoires wil ik de hoes, borstel, brickstarter en kookboek erbij nemen.
Ik zal dan klaar zijn voor 300 euro...

Ik mis dan alleen nog een thermometer.

Aan jullie de vraag.. Welke accessoires mis ik nog meer? Wat heb ik echt nodig om leuk te starten met barbecueën?
Of kom ik hier een heel eind mee?
Tip kijk ook is naar de GBS versie.hier kun je leuke (dure) accessoires voor kopen.
Hier heb je hem nu voor €300 inclusief gietijzeren bakplaat die normaal €60 kost.

Heb deze deal laatst ook gekocht :) alleen dan de grijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook een leuke set ja.

Zal vast wel iemand een keer gevraagd hebben hier maar kan iemand me een beetje wegwijs maken in het verschil met houtskool en briketten? En het gebruik hiervan in bv een Weber?

Ik zie allerlei brikettenhouders, starters etc..
Hoe/Wat heb je precies nodig om een BBQ goed op te starten en lekker te bbq'en?

Ik ben nu alleen gewend om veel brikketten in de BBQ te mikken en flink vuur eronder en gaan..
Maar dat is niet de juiste manier.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
(jarig!)
Hier staan wel wat handige tips in:
http://weberbarbecues.nl/magazine2016/#32

Pas op, er zit wel een redelijk weber accessoires aankoop gehalte in dit verhaal :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:33
Nou koop een starter bij de action en er gaat een wereld open.
Heerlijk die mik je vol 2 aanmaakblokjes eronder en wacht uitschudden en klaar.
Veel beter dan tussen je brikketen proppen en dan maar hopen dat alles gaat smeulen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
tafmaf schreef op maandag 02 mei 2016 @ 09:37:
Nou koop een starter bij de action en er gaat een wereld open.
Heerlijk die mik je vol 2 aanmaakblokjes eronder en wacht uitschudden en klaar.
Veel beter dan tussen je brikketen proppen en dan maar hopen dat alles gaat smeulen. :P
Of een Looftlighter scheelt ook rookontwikkeling in het begin en je hebt zo de brand erin en hoeft geen aanmaakblokjes meer aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:33
Anoniem: 35872 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 09:12:
Ook een leuke set ja.

Zal vast wel iemand een keer gevraagd hebben hier maar kan iemand me een beetje wegwijs maken in het verschil met houtskool en briketten? En het gebruik hiervan in bv een Weber?

Ik zie allerlei brikettenhouders, starters etc..
Hoe/Wat heb je precies nodig om een BBQ goed op te starten en lekker te bbq'en?

Ik ben nu alleen gewend om veel brikketten in de BBQ te mikken en flink vuur eronder en gaan..
Maar dat is niet de juiste manier.. :)
Ik gebruik geen starter meer maar mijn verfbrander. Werkt precies hetzelfde als een Looftlighter. Voordelen binnen 4 minuten aan (houtskool) en net wat Hari-Bo zegt geen aanmaakblokjes en/of kranten dus geen rook ontwikkeling. Je moet alleen electra bij de hand hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 02-05-2016 09:56 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Anoniem: 35872 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 09:12:

Houtskool gaat vaak wat sneller aan, brandt met een hogere temperatuur dan briketten maar hebben als nadeel dat ze daardoor ook sneller opbranden. Ik gebruik meestal houtskool als ik snel direct wil grillen (hoef je niet telkens bij te vullen want je bent zo klaar).

Briketten branden iets minder snel (lees duurt iets langer voordat ze op temperatuur zijn), maar branden gelijkmatiger en langer (tot een uur of 4). Vooral geschikt dus voor langere sessies (low&slow, of lang tafelen).
Oh ik heb zelf een Weber 57 cm Mastertouch GBS, gelijk weer een antwoord op een vraag van je.

Let er ook op dat er veel verschil zit in houtskool en briketten. Houtskool van de lokale benzinepomp c.q. Action valt niet te vergelijken met restaurant kwaliteit van b.v. Dammers of een ander gerenommeerd merk.
Ook hier geldt : goedkoop = duurkoop. (veel kleine stukjes, gruis en spetterende vonken bij de goedkope merken).

De briketten van Weber zijn best goed maar geven veel as af en dat kan vervelend zijn.
Nu hebben ze wel nieuwe kokosbriketten, maar ik durf niet te zeggen of het daar beter mee is (heb ze wel gekocht maar nog niet gebruikt).
Een hoop mensen zweren bij kokosbriketten van b.v Ecobrasa, die schijnen niet te roken en goede hoge temperaturen te halen.
Maar ik zou zeggen : Google is your friend, als je even zoekt kun je zo vergelijkingen vinden tussen verschillende soorten houtskool en/of briketten. En gewoon zelf proberen wat jij het prettigst vindt, zoals met alles verschillen smaken en meningen nogal eens ;-)

Happy grillin' !

Irtimid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Afgelopen zaterdag eens bij de slager in de buurt langs geweest, deze bleek namelijk een kast met dry-aged vlees te hebben.
En na alle glory,glory, hallelujah verhalen op diverse sites en tijdschrijften gelezen te hebben moest dit uiteraard eens geprobeerd worden.
Dus een kleine 5 ons aan dry-aged entrocote gehaald en deze op de BBQ gelegd.
Uiteraard eerst minimaal een half uur uit de koelkast gehouden en ingesmeerd met een dun laagje zonnebloemolie (want hoge temp) en van een beetje peper en zeezout voorzien (beiden kanten).
Daarna een minuut of 3 per kant boven het directe vuur op het gietijzeren rooster en vervolgens in de zilverfolie ingepakt en een minuut of 5 laten rusten.
De binnenkant was mooi roze/rood (medium rare zoals wij ons vlees graag eten).
De smaak viel ons echter tegen. De buitenkant was iets droger dan normaal (maar dat lijkt mij normaal bij dry-aged, klopt dit). Maar verder zou ik zeggen dat een normale entrocote lekkerder van smaak is dan dit duurdere vlees.
Nou kan het zo zijn dat smaken verschillen enzo, maar hebben meer mensen dit idee of heb ik qua bereiding iets verkeerd gedaan ?
Als ik namelijk alle verhalen mag geloven dan zou het een haast orgastische smaakbeleving moeten zijn (okay, misschien overdrijf ik nu een beetje) maar dat viel tegen dus.
Best een lekker stukje vlees maar niet beter dan wat ik er normaal op leg.

Ik hoor graag jullie reacties !

BBQ
BBQ fotos en alles wat er bij hoort
Dry_aged_BBQDry-aged_before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Irtimid schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:07:
Afgelopen zaterdag eens bij de slager in de buurt langs geweest, deze bleek namelijk een kast met dry-aged vlees te hebben.
En na alle glory,glory, hallelujah verhalen op diverse sites en tijdschrijften gelezen te hebben moest dit uiteraard eens geprobeerd worden.
Dus een kleine 5 ons aan dry-aged entrocote gehaald en deze op de BBQ gelegd.
Uiteraard eerst minimaal een half uur uit de koelkast gehouden en ingesmeerd met een dun laagje zonnebloemolie (want hoge temp) en van een beetje peper en zeezout voorzien (beiden kanten).
Daarna een minuut of 3 per kant boven het directe vuur op het gietijzeren rooster en vervolgens in de zilverfolie ingepakt en een minuut of 5 laten rusten.
De binnenkant was mooi roze/rood (medium rare zoals wij ons vlees graag eten).
De smaak viel ons echter tegen. De buitenkant was iets droger dan normaal (maar dat lijkt mij normaal bij dry-aged, klopt dit). Maar verder zou ik zeggen dat een normale entrocote lekkerder van smaak is dan dit duurdere vlees.
Nou kan het zo zijn dat smaken verschillen enzo, maar hebben meer mensen dit idee of heb ik qua bereiding iets verkeerd gedaan ?
Als ik namelijk alle verhalen mag geloven dan zou het een haast orgastische smaakbeleving moeten zijn (okay, misschien overdrijf ik nu een beetje) maar dat viel tegen dus.
Best een lekker stukje vlees maar niet beter dan wat ik er normaal op leg.

Ik hoor graag jullie reacties !

BBQ
BBQ fotos en alles wat er bij hoort
[afbeelding][afbeelding]
Vind je entrecote er niet heel erg dry-aged uitzien, daarnaast mis ook een beetje vetmarmering. Denk dus dat je slager gewoon een goedkoop ras heeft gebruikt om te dry-agen. Anders heb je gewoon pech gehad vrees ik want het is wel echt beter dan normaal vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Malt007 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:18:
[...]

Vind je entrecote er niet heel erg dry-aged uitzien, daarnaast mis ook een beetje vetmarmering. Denk dus dat je slager gewoon een goedkoop ras heeft gebruikt om te dry-agen. Anders heb je gewoon pech gehad vrees ik want het is wel echt beter dan normaal vlees.
Bedankt voor jouw reactie. Qua vetmarmering is het inderdaad niet heel bijzonder en misschien is wat jij zegt waar.
Misschien toch eens een stuk ergens anders halen en dat dan eens proberen.
Heb ik het qua bereiding wel goed gedaan of heb je hier nog tips voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Malt007 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:18:
[...]

Zelfde gevoel. Dit vind ik er niet dry aged uitzien om eerlijk te zijn. Ik ben anders gewend.

Als voorbeeld van een restaurant hier uit de buurt twee facebook posts met dry aged entrecote/ribeye
https://www.facebook.com/...523942545/?type=3&theater
https://www.facebook.com/...264040471/?type=3&theater

(weet niet of dit zo lukt om te laten zien maar denk t wel)

[ Voor 30% gewijzigd door theHoff op 02-05-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
theHoff schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:30:
[...]

Zelfde gevoel. Dit vind ik er niet dry aged uitzien om eerlijk te zijn. Ik ben anders gewend.

Als voorbeeld van een restaurant hier uit de buurt twee facebook posts met dry aged entrecote/ribeye
https://www.facebook.com/...523942545/?type=3&theater
https://www.facebook.com/...264040471/?type=3&theater

Vergeet niet dat op jouw foto's het vlees nog bijgesneden moet worden, het zwarte eet je niet.
Het resultaat is wel te onderscheiden van "gewoon" vlees, maar hoeft niet spectaculair anders te zijn.

Daarnaast kan de slager in kwestie ook gewoon het vlees niet lang genoeg geaged hebben, een paar dagen tot twee weken heeft weinig invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Irtimid schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:30:
[...]

Bedankt voor jouw reactie. Qua vetmarmering is het inderdaad niet heel bijzonder en misschien is wat jij zegt waar.
Misschien toch eens een stuk ergens anders halen en dat dan eens proberen.
Heb ik het qua bereiding wel goed gedaan of heb je hier nog tips voor ?
Weinig aan te merken op je bereiding. Ik zelf ben groot voorstander van dikkere stukken vlees (350-500 gram) zodat je kan reverse searen. Dus eerst een 15a 20 minuten tot een kern van een graad of 41-43 op een graad of 75-100, dan de bbq opstoken voor wat mooie grillmarks. Dit doe ik altijd op zeer hoge temperatuur (>300) zodat het ook een beetje krokant wordt. Dan weer laten rusten inderdaad en dan zit de kern meestal rond de 49-51. Dan plakjes snijden, vlokken zout en wat peper uit de molen en klaar. Ohja Ribeye > Entrecote.

Ik gebruik zelf trouwens ook geen olie als ik ga grillen, nog betere maillard-reactie krijg je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Irtimid schreef op maandag 02 mei 2016 @ 10:50:
[...]

Houtskool gaat vaak wat sneller aan, brandt met een hogere temperatuur dan briketten maar hebben als nadeel dat ze daardoor ook sneller opbranden. Ik gebruik meestal houtskool als ik snel direct wil grillen (hoef je niet telkens bij te vullen want je bent zo klaar).

Briketten branden iets minder snel (lees duurt iets langer voordat ze op temperatuur zijn), maar branden gelijkmatiger en langer (tot een uur of 4). Vooral geschikt dus voor langere sessies (low&slow, of lang tafelen).
Oh ik heb zelf een Weber 57 cm Mastertouch GBS, gelijk weer een antwoord op een vraag van je.

Let er ook op dat er veel verschil zit in houtskool en briketten. Houtskool van de lokale benzinepomp c.q. Action valt niet te vergelijken met restaurant kwaliteit van b.v. Dammers of een ander gerenommeerd merk.
Ook hier geldt : goedkoop = duurkoop. (veel kleine stukjes, gruis en spetterende vonken bij de goedkope merken).

De briketten van Weber zijn best goed maar geven veel as af en dat kan vervelend zijn.
Nu hebben ze wel nieuwe kokosbriketten, maar ik durf niet te zeggen of het daar beter mee is (heb ze wel gekocht maar nog niet gebruikt).
Een hoop mensen zweren bij kokosbriketten van b.v Ecobrasa, die schijnen niet te roken en goede hoge temperaturen te halen.
Maar ik zou zeggen : Google is your friend, als je even zoekt kun je zo vergelijkingen vinden tussen verschillende soorten houtskool en/of briketten. En gewoon zelf proberen wat jij het prettigst vindt, zoals met alles verschillen smaken en meningen nogal eens ;-)

Happy grillin' !

Irtimid
Thanks voor het antwoord. dat er verschil in zal zitten geloof ik graag..

Dus als ik het goed begrijp kan zowel briketten als houtskool in de weber GBS.
Het ligt een beetje aan het gerecht en duur van de bereiding en de bbq sessie.

Maar zie soms ook briketten/houtskool gecombineerd?
En waarvoor dienen de brikettenhouders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Anoniem: 35872 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:03:
[...]

Thanks voor het antwoord. dat er verschil in zal zitten geloof ik graag..

Dus als ik het goed begrijp kan zowel briketten als houtskool in de weber GBS.
Het ligt een beetje aan het gerecht en duur van de bereiding en de bbq sessie.

Maar zie soms ook briketten/houtskool gecombineerd?
En waarvoor dienen de brikettenhouders?
Klopt, je kunt beiden gebruiken in een Weber BBQ, dat is geen enkel probleem.
Het combineren van beiden kan ook, je haalt dan iets hogere temps en de briketten blijven lang hun werk doen dus kun je er makkelijk houtskool bijgooien als de temp te ver inzakt.
Ik doe ook weleens eerst een laagje houtskool in mijn Firestarter en dan briketten er bovenop om het geheel sneller aan te krijgen (de houtskool brandt snel en geeft een hoge temp waardoor de briketten ook sneller gaan).

Die brikettenhouders dienen om de briketten/houtskool aan de zijkanten te houden als je indirect wil BBQen. Dus bij b.v. een beercan-chicken, of groet stukken die low&slow gaan (ik doe het ook met babyback ribs die een uur of 3 erop gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
theHoff schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:30:
[...]

Bedankt voor jouw reactie en de foto's. Dat ziet er inderdaad wel mooi uit, in tegenstelling tot het stuk wat ik had. Alhoewel het er aan de buitenkant wel goed uitzag bij de slager moet ik eerlijkheidshalve zeggen.

Ik heb al eerder problemen gehad met vlees dat ik daar gehaald had, dus ik denk dat dit mijn laatste bezoek is geweest ;w . Ik bestel voortaan wel online !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Malt007 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:53:
[...]
Weinig aan te merken op je bereiding. Ik zelf ben groot voorstander van dikkere stukken vlees (350-500 gram) zodat je kan reverse searen.
Aan die reverse sear heb ik ook nog zitten denken, maar aangezien dit de eerste keer dry-aged was voor mij wou ik niet te veel gaan "stunten"/proberen. Zeker gezien de prijs van het vlees ;-)
Maar ik heb weer wat geleerd, volgende keer een reverse sear en de Maverick er in !
Bedankt voor het meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Irtimid schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:35:
[...]

Bedankt voor jouw reactie en de foto's. Dat ziet er inderdaad wel mooi uit, in tegenstelling tot het stuk wat ik had. Alhoewel het er aan de buitenkant wel goed uitzag bij de slager moet ik eerlijkheidshalve zeggen.

Ik heb al eerder problemen gehad met vlees dat ik daar gehaald had, dus ik denk dat dit mijn laatste bezoek is geweest ;w . Ik bestel voortaan wel online !
Het "probleem" wat ik met jouw vlees heb is dat het er nog zo vochtig/sappig uitziet. Je zou het aan je slager kunnen vragen natuurlijk. Misschien dat hij echt het idee heeft dat hij het helemaal goed doet.
Als voorbeeld, een extreem ge-age-de ribeye.
YouTube: What The Most Expensive Steak On Earth Tastes Like

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Hari-Bo schreef op maandag 02 mei 2016 @ 08:39:
Weer of geen weer het is altijd barbecue weer. ;)
Gisteren zalm met cederhout gedaan icm mosterd en bruine suiker, dat is echt een aanrader!
Klopt..maar toch is het minder leuk om in de regen te staan, alhoewel daar de zonwering wel goed tegen helpt..wordt die ook nog eens gebruikt :+ Dat van die zalm klinkt apart zeg..keertje uitproberen: hou erg van zalm..als ie maar niet drooggekookt is, liefst gewoon rauw of net een tikje warm :P
Irtimid schreef op maandag 02 mei 2016 @ 10:50:
Let er ook op dat er veel verschil zit in houtskool en briketten. Houtskool van de lokale benzinepomp c.q. Action valt niet te vergelijken met restaurant kwaliteit van b.v. Dammers of een ander gerenommeerd merk. Ook hier geldt : goedkoop = duurkoop. (veel kleine stukjes, gruis en spetterende vonken bij de goedkope merken).
So true, ben nu 3/4 klaar met een zak houtskool die we ooit eens ergens vandaan getoverd hebben: allemaal kleine kutstukjes, veel vuil erbij en allerlei gespetter en gedoe + erg snel al 'op' :( Wil graag kokosbriketten gaan uitproberen, sowieso vanwege het ecologische/duurzame aspect maar ook voor minder gewalm/gevlam. En ze stapelen zo mooi :+

[ Voor 6% gewijzigd door 2Dutch op 02-05-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Irtimid schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:32:
[...]

Klopt, je kunt beiden gebruiken in een Weber BBQ, dat is geen enkel probleem.
Het combineren van beiden kan ook, je haalt dan iets hogere temps en de briketten blijven lang hun werk doen dus kun je er makkelijk houtskool bijgooien als de temp te ver inzakt.
Ik doe ook weleens eerst een laagje houtskool in mijn Firestarter en dan briketten er bovenop om het geheel sneller aan te krijgen (de houtskool brandt snel en geeft een hoge temp waardoor de briketten ook sneller gaan).

Die brikettenhouders dienen om de briketten/houtskool aan de zijkanten te houden als je indirect wil BBQen. Dus bij b.v. een beercan-chicken, of groet stukken die low&slow gaan (ik doe het ook met babyback ribs die een uur of 3 erop gaan).
Thanks voor het antwoord! Het is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
2Dutch schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:47:
Klopt..maar toch is het minder leuk om in de regen te staan, alhoewel daar de zonwering wel goed tegen helpt..wordt die ook nog eens gebruikt :+ Dat van die zalm klinkt apart zeg..keertje uitproberen: hou erg van zalm..als ie maar niet drooggekookt is, liefst gewoon rauw of net een tikje warm :P
Ik had onderstaande recept 20 minuten gedaan in de broil king kegg op 250 graden en de binnenkant was warm en rauw, het had langer gekund maar ik vond hem zo heerlijk. :9~
http://www.bbq-nl.com/200...s-cedar-plank-salmon.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Irtimid schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:38:
[...]

Aan die reverse sear heb ik ook nog zitten denken, maar aangezien dit de eerste keer dry-aged was voor mij wou ik niet te veel gaan "stunten"/proberen. Zeker gezien de prijs van het vlees ;-)
Maar ik heb weer wat geleerd, volgende keer een reverse sear en de Maverick er in !
Bedankt voor het meedenken !
Zo zag mijn dry aged vlees er uit:

Afbeeldingslocatie: http://i1305.photobucket.com/albums/s553/elhopo/DSC_0027_zpsuwgcstuz.jpg

wel heel anders dan dat van jou. Bij mij was het in ieder geval één van de lekkerste stukjes vlees die ik ooit gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
elhopo schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:59:
[...]

Dat ziet er inderdaad een stuk donkerder uit dan wat ik had, en qua vetmarmering ziet het er ook veel beter uit. Ik denk dat ik pech heb gehad (of een slechte slager)...

Aangezien een hoop mensen zeggen dat het zo lekker is wou ik het proberen, maar dat van mij was geen hoogtepunt.
Misschien toch nog eens ergens anders halen en nog eens proberen ;)

Bedankt voor jouw reactie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
elhopo schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:59:
[...]

[afbeelding]

wel heel anders dan dat van jou. Bij mij was het in ieder geval één van de lekkerste stukjes vlees die ik ooit gehad heb.
Dat ziet er wat meer dry-aged uit qua kleur inderdaad. Maar vind het niet heel netjes gesneden door je slager eerlijk gezegd. De rechter lijkt in een punt te lopen waardoor je nooit gelijkmatige garing krijgt, en het lijken wel zenen of bloedvaten die dikke lijnen vet, valt in ieder geval niet onder marmering dat soort vet. Maar aangezien het uiteindelijk top was zal ik niet verder zeiken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:22
Ik heb een Boretti gasbarbecue staan en ik heb 4 branders. Ik gebruik meestal de 2 binnenste branders (2 en 3). Als ik een entrecote of ander vlees wil grillen, kan ik dan het beste de vlamverdelers eraf halen welke boven de vlammen zitten? Ik heb vaak moeite met het krijgen van een mooi grillpatroon.

En laten jullie daarbij de kap open of dicht?

[ Voor 7% gewijzigd door Damocles.NL op 02-05-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een mooi grillpatroon heeft volgens mij niet zoveel te maken met vlamverdelers. Het heeft vooral te maken met het soort grillrooster dat je gebruikt en of je dat heet genoeg stookt voor je het vlees er op legt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:04

franssie

Save the albatross

Bij een gas grill werk je ook met verschillende zones - koop een goed boek specifiek voor gas-grill BBQ'n (bijvoorbeeld een oudje die ik heb EAN 9781558322820 )
Je jou bijvoorbeeld brander 1 vol kunnen zetten, dan wordt dat grillrooster goed heet om te schroeien en een grill patroon te krijgen (alternatief wat je in de horeca nog wel eens ziet is het rooster gewoon nooit schoonmaken, dan zitten er ook zwarte strepen op :( )
Dan gebruik je indien nodig brander 3 en dan 4 om de temp onder het deksel te reguleren (bij te stoken) om dingen te garen. Elke BBQ met deksel is een hete lucht oven, je wil dus een soort cirkel maken van indirecte hete lucht en één plek met directe hitte om te schroeien (ook lekker met prei en paprika).
Mijn Patton heeft drie branders, en vaak werk ik links heet (omdat ik rechtshandig ben en lekker lompe lashandschoenen gebruik) en de twee anderen staan laag of uit. Doe ik ook groentes dan heb meestal de twee linker hoog en de rechter uit. Maak je alleen steaks dan kan je met de kap open alles op vol zetten, doe je ook sateh dan wil je die na even aanzetten n de koelere zone garen, of zelfs eerst garen en dan nog even natikken op heet als je dat mooier vindt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Van het weekend BeerBottleBurgers gemaakt.

Een lokaal slagertje gevonden die volgens het recept uit 'hete vuren' burgersvlees heeft gemalen:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13083359_10156896008805088_7334385466879295067_n.jpg?oh=c2656e313c30877bcb481db02ed08f4d&oe=57B7092F
(2+ KG!)

Vormen:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13124438_10156896008790088_2665648560327115126_n.jpg?oh=19454ffa57fa9d093ac400860c24e29b&oe=57B82E7B

bakken:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13083224_10156896008910088_8689317949690105120_n.jpg?oh=eac623b1c8159d1aa18fc4c07c5a2d35&oe=57A33B49

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/13138978_10156896008890088_4192404050200242053_n.jpg?oh=cb97361b17d9ff17297395e85e730945&oe=579D467D

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:27

CodeIT

Code IT

Ziet er goed uit, maar ik mis iets belangrijks... Hoe smaakte het? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Lekkere trek kweken op de vroege morgen, goed bezig :9

Ecobrasa kokosbriketten, rookplankset (cedar), en een v-tong tang + olijfhouten greep besteld.
1 van de 2 rookplanken zal ik waarschijnlijk moeten doorzagen om em passend te maken voor de WGA, maar ach, als er maar een stukje zalm op past :+ Zal ze niet meer dan 2 keer in plankvorm kunnen gebruiken gok ik, daarna zet ik wel ff een bijltje erin om ze te splijten tot kleine stukjes..rookhout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

CodeIT schreef op maandag 02 mei 2016 @ 22:00:
Ziet er goed uit, maar ik mis iets belangrijks... Hoe smaakte het? :P
Hoe denk je? Heerlijk natuurlijk :)

We hadden buren over en die waren suitably impressed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:45

Christiano007

Ich bin der champion

Ik heb gisteren een Weber Go Anywhere gekocht, omdat ik niet zoveel ruimte heb op mijn balkonnetje :)

Nu zie ik bij heel veel filmpjes dat ze de briketten maar aan 1 kant doen ipv over de gehele bodem. Heeft dat een speciale reden?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Christiano007 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:07:
Ik heb gisteren een Weber Go Anywhere gekocht, omdat ik niet zoveel ruimte heb op mijn balkonnetje :)

Nu zie ik bij heel veel filmpjes dat ze de briketten maar aan 1 kant doen ipv over de gehele bodem. Heeft dat een speciale reden?
Google eens naar "indirect method barbecue". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 22:45
Wat is jullie ervaring met barbecuen op het balkon? Heb een redelijk groot balkon (6m breed x 1,3 diep), en zit ook naar zo'n Go Anywhere te kijken. Ben alleen een beetje bang voor de as overal, zeker bij het opruimen.. Bovenburen heb ik gelukkig niet, is een bovenwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 19-06 12:08

Mystikal

It never hurts to help!

PrinsPils schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:35:
Wat is jullie ervaring met barbecuen op het balkon? Heb een redelijk groot balkon (6m breed x 1,3 diep), en zit ook naar zo'n Go Anywhere te kijken. Ben alleen een beetje bang voor de as overal, zeker bij het opruimen.. Bovenburen heb ik gelukkig niet, is een bovenwoning.
Ecobrassa kokosbriketten en je hebt (bijna) geen as.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb een Weber GA èn een 57cm weber en ik heb ook slechts een balkon ;)
En bbq zeker wel 1x per week...en heb nog 6 verdiepingen boven mij :P

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 03-05-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Met mijn andere weber smokey joe was het geen probleem. En ik heb een balkonnetje van 1,2 bij 2,2 ongeveer.

Wat ik zelf wel deed was bij de deur een ventilator plaatsen die alle rook e.d. naar voren blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Er zijn appartementencomplexen waar je helemaal niet mag barbequeen op het balkon. Maar mocht het allemaal niet zo nauw komen dan is het prima te doen. Vraag me alleen af of de go anywhere zoveel meer voordelen heel ten opzichte van een normale barbeque. In alle gevallen moet je de barbeque toch buiten laten staan. Ze kosten beide ruimte:

YouTube: Weber Go Anywhere Grill Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

grote_oever schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:59:
[...]

Er zijn appartementencomplexen waar je helemaal niet mag barbequeen op het balkon. Maar mocht het allemaal niet zo nauw komen dan is het prima te doen. Vraag me alleen af of de go anywhere zoveel meer voordelen heel ten opzichte van een normale barbeque. In alle gevallen moet je de barbeque toch buiten laten staan. Ze kosten beide ruimte:

Zelf vond ik het ontwerp iets beter uitpakken op mijn kleine balkon. Doordat hij rechthoekig is neemt hij net iets anders de ruimte in en heb ik gewoon een klein beetje meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 22:45
Mystikal schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:39:
[...]

Ecobrassa kokosbriketten en je hebt (bijna) geen as.
Top, dit zijn goeie tips.
Nomad schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:56:
[...]

Ik heb een Weber GA èn een 57cm weber en ik heb ook slechts een balkon ;)
En bbq zeker wel 1x per week...en heb nog 6 verdiepingen boven mij :P
En tevreden over de GA? Met zo'n grote gaat het me wel veel ruimte kosten..
Christiano007 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:59:
[...]

Met mijn andere weber smokey joe was het geen probleem. En ik heb een balkonnetje van 1,2 bij 2,2 ongeveer.

Wat ik zelf wel deed was bij de deur een ventilator plaatsen die alle rook e.d. naar voren blaast.
Daar zit ik ook nog een beetje mee, boven mijn balkon heb ik een glazen dakje. Lekker als het regent, minder voor een BBQ. Hangt niet over, dus met een beetje mazzel kan de rook er gewoon langs.
grote_oever schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:59:
[...]

Gelukkig is het geen appartementencomplex, maar een bovenwoning. Heb zelf twee verdiepingen, een onderbuurvrouw en geen bovenburen. Qua overlast zal het dus wel meevallen. Boven even de ramen dichtdoen alleen :) Vind het lekkere van die GA dat ik 'm in de kast (op m'n balkon) kan zetten, en 'ie dus weinig ruimte inneemt. Daarnaast ook nog makkelijk mee te nemen als we een keer aan het water of in het park gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Christiano007 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:01:
[...]

Zelf vond ik het ontwerp iets beter uitpakken op mijn kleine balkon. Doordat hij rechthoekig is neemt hij net iets anders de ruimte in en heb ik gewoon een klein beetje meer ruimte.
trouwens, bij het barbequeen valt de as reuze mee. Zolang je de deksel er maar ophoud en niet bij storm gaat barbequeen. Ik heb eigenlijk nooit last gehad hiervan.

Trouwens met betrekking tot afmeting:
Afmetingen Go Anywhere: 41 x 25 cm
Afmetingen Weber Compact: 52x56 cm

tis met name de diepte waar je voordelen op hebt. De Go zie ik toch meer als een barbeque voor op de camping. Want ik neem aan dat je hem dan wel op een tafeltje gaat zetten (of krukje)

[edit]
PrinsPils schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:08:
[...]

Gelukkig is het geen appartementencomplex, maar een bovenwoning. Heb zelf twee verdiepingen, een onderbuurvrouw en geen bovenburen. Qua overlast zal het dus wel meevallen. Boven even de ramen dichtdoen alleen :) Vind het lekkere van die GA dat ik 'm in de kast (op m'n balkon) kan zetten, en 'ie dus weinig ruimte inneemt. Daarnaast ook nog makkelijk mee te nemen als we een keer aan het water of in het park gaan zitten.
Ik zag je reactie pas later, maar in dat geval is de Go Anywhere idd makkelijker.

[ Voor 29% gewijzigd door grote_oever op 03-05-2016 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

PrinsPils schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:08:

En tevreden over de GA? Met zo'n grote gaat het me wel veel ruimte kosten..
Eerder in het topic heb ik regelmatig wel over de GA geschreven, er is ook genoeg over te vinden algemeen op het internet :)
Fijn ding in het kort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Laatst online: 20:37

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Iemand hier ervaring met de CADAC Stratos 4?
Ben van plan deze te gaan kopen.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Christiano007 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:07:

Dat is de manier om een directe zone en een indirecte zone te creëren. Door een stukje blik oid ertussen te doen heb je een deel waarboven je kan grillen en een deel waar je het vlees langzaam warm kaan laten worden, evt. met wat rookhout. Spareribs zal niet lukken denk ik, maar een kipfilet of wat zalm roken zal prima gaan. Je kan hem ook volstorten met hete kooltjes en dan heb je een groot oppervlak om te grillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Ben trouwens ook nog op zoek naar een kleine tafel om de Weber Go A op te zetten.

Zou zoiets het gewicht kunnen dragen, of is dat niet te doen?

Bygel van de Ikea
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/bygel-roltafel-wit__0112315_PE263829_S4.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Christiano007 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:48:
Ben trouwens ook nog op zoek naar een kleine tafel om de Weber Go A op te zetten.

Zou zoiets het gewicht kunnen dragen, of is dat niet te doen?

Bygel van de Ikea
[afbeelding]
Zijn die planken van metaal of plastic?

Zo heel zwaar is een WGA niet denk ik.. dus qua gewicht zou het wel kunnen vermoed ik.. ik zou wel ff in de winkel kijken hoe stevig dat ding is.. als het erg wiebelig is, zou ik het niet doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Is zoiets niet mooier? Kan je hem ook in opbergen:
http://www.ikea.com/nl/nl...cts/S99129990/#/S09129999

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/applaro-klasen-kast-buiten-grijs__0400628_PE565967_S4.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

ToolkiT schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:04:
[...]

Zijn die planken van metaal of plastic?

Zo heel zwaar is een WGA niet denk ik.. dus qua gewicht zou het wel kunnen vermoed ik.. ik zou wel ff in de winkel kijken hoe stevig dat ding is.. als het erg wiebelig is, zou ik het niet doen..
Het lijkt plastic te zijn
Ziet er prachtig uit, maar is mij 1 : Te duur en 2: te groot :) Past niet op mijn balkon hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60177703/
"Productomschrijving
Onderstel: staal, staal, Poederlak op epoxy-/polyesterbasis
Stang/ Plank: staal, Poederlak op epoxy-/polyesterbasis
Plank: ABS (kunststof)
Lade: polypropeen
Haak: staal, verzinkt"

Ik zou het er niet op gokken, voor het zelfde geld smelt die plank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

ToolkiT schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:16:
[...]

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60177703/
"Productomschrijving
Onderstel: staal, staal, Poederlak op epoxy-/polyesterbasis
Stang/ Plank: staal, Poederlak op epoxy-/polyesterbasis
Plank: ABS (kunststof)
Lade: polypropeen
Haak: staal, verzinkt"

Ik zou het er niet op gokken, voor het zelfde geld smelt die plank...
Je hebt gelijk, das een no-go.

De Udden lijkt me overigens ook wel wat.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60116998/

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/udden-roltafel__0451666_PE600652_S4.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Christiano007 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:18:
[...]

Je hebt gelijk, das een no-go.

De Udden lijkt me overigens ook wel wat.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60116998/

[afbeelding]
Da's een betere.. en iets lager (zoals deze) lijkt me ook prettiger werken..
Nu alleen kijken of hij stevig genoeg is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 11:23

Stoney3K

Flatsehats!

Sepp14 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 14:03:
[...]

Verleden jaar een el cheapo oklahoma smoker gekregen.
Het is even wennen en proberen met temperatuur maar ben er nog heel blij mee. Kwaliteit is wel netjes en het enige wat ik heb aangepast, zijn twee fietsbinnenbanden om de ijzeren wielen gemaakt. Kwam die tip ergens tegen ivm roest.
Dit jaar weer insmeren met lijnzaadolie de buitenkant en kan hij weer er tegen aan.
Met de tijd misschien de eventuele kieren dichten met kachelkoord
:7
Hoe is de bouwkwaliteit van dat ding? Ik heb bij de Praxis een offset smoker zien staan waar gewoon een deuk in kwam als ik er verkeerd naar keek. Dat was gewoon supergoedkoop blik van 0,5mm wat nog niet eens aan de binnenkant was geschilderd 8)7

VidaXL heeft nu zo'n ding als weekaanbieding, maar ik ben bang dat de kooltjes er zo doorheen smelten als je een beetje enthousiast stookt.

Zo'n smoker lijkt me een mooie BBQ, vooral van dat formaat, maar het mag een beetje kwaliteit zijn. De Landmann 440 die ernaast stond deed een stuk degelijker aan met 2mm staal en gietijzeren roosters.

Nog meer mensen met een offset-smoker hier? Alternatief kan ik altijd kijken naar een tonvorm of een 47cm Weber.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Laatst online: 01:10
Waar kopen jullie die Ecobrassa kokosbriketten? De prijzen zijn wel wat hoog als ik zo ff snel rondkijk
Heb net de WGA besteld bij praxis voor 81,75 en keek ff rond bij de accesoires. Zal later wel een temp meter ergens vandaan halen en wat mn interesse trok waren de boeken van weber zoals deze.
Iemand ervaringen met de boeken van weber of met de chicken boek of andere boeken die de bbqmasters hier aanraden ?

[ Voor 5% gewijzigd door Musta op 03-05-2016 22:58 ]

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-06 09:57
elhopo schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:59:
[...]

Dat is de manier om een directe zone en een indirecte zone te creëren. Door een stukje blik oid ertussen te doen heb je een deel waarboven je kan grillen en een deel waar je het vlees langzaam warm kaan laten worden, evt. met wat rookhout. Spareribs zal niet lukken denk ik, maar een kipfilet of wat zalm roken zal prima gaan. Je kan hem ook volstorten met hete kooltjes en dan heb je een groot oppervlak om te grillen...
Ca 2 weken geleden een hele kip van bijna 1,3 kg indirect op de WGA gegrild. Ging perfect, na een Kline 50min was hij klaar en lekker sappig. Linker helft volgegooid met briketten en rookhout, rechts een lekbakje en de kip erboven. Deksel erop ging nog net. Ben zeer tevreden met de WGA, doet niet onder voor mijn Genesis en OTP 57.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Laatst online: 20:37

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Welke zouden jullie mij aanraden ;
Cadac stratos 4 of campingaz series 4 classic ls plus?
Hoeveel zegt t gewicht over de kwaliteit van een gas bbq?
Weet dat ik op de branders moet letten (rvs) en de flavorizers (kapjes over de branders)

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Musta schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 22:56:
Waar kopen jullie die Ecobrassa kokosbriketten? De prijzen zijn wel wat hoog als ik zo ff snel rondkijk
Ik koop ze bij Rookoven online. Ja, ze zijn wel duurder, maar ze gaan ook langer mee. Ik heb laatst een doos Greekfire gekocht, maar ik vind ze toch minder fijn dan de Ecobrasa. Het aansteken gaat beter met de Ecobrasa.
HellStorm666 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 07:02:
Welke zouden jullie mij aanraden ;
Cadac stratos 4 of campingaz series 4 classic ls plus?
Hoeveel zegt t gewicht over de kwaliteit van een gas bbq?
Weet dat ik op de branders moet letten (rvs) en de flavorizers (kapjes over de branders)
Zelf zou ik kijken naar een gietijzeren rooster. Die verdeelt de warmte wat beter en houdt de warmte ook beter vast. Daarnaast zijn er ook gasBBQ's met een extra bakje en brander voor houtsnippers. Als je low and slow wilt en ook nog een beetje ook wil genereren, dan is dat misschien ook wel een idee. De enige ervaring die ik met Campinggaz BBQ's heb was met een goedkope gasbbq die echt prutroosters had. In het midden verbrand dan alles, en aan de zijkanten krijg je het niet gaar. Dat probleem heb je minder snel met gietijzeren roosters volgens mij.

[ Voor 51% gewijzigd door elhopo op 04-05-2016 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Musta schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 22:56:
Ecobrasa is duur, waar je het ook koopt. Ik doe echter langer met een blokje dan bij de meeste andere (goedkopere) merken.

Als je bij eco-logisch.nl 5 pakken van 10kg koopt, betaal je geen verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Fly-guy schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:16:
[...]

Ecobrasa is duur, waar je het ook koopt. Ik doe echter langer met een blokje dan bij de meeste andere (goedkopere) merken.

Als je bij eco-logisch.nl 5 pakken van 10kg koopt, betaal je geen verzendkosten.
3 pakken:

Prijs per pak : € 21.50
De bezorgkosten voor deze producten zijn € 5,90
Gratis verzonden vanaf 59,50 euro

Eens kijken of dit fijne briketten zijn. In mijn smoker werk ik nu met weber briketten, die waren in een aanbieding ergens belachelijk goedkoop.

RatPack #814

Pagina: 1 ... 24 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.