Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste
Acties:
  • 192.090 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Brammel schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:11:
Bedankt voor alle tips. Ziet er naar uit dat het wat anders dan pulled pork gaat worden :) Dat ga ik wel een keer proberen als er niet 25 man hongerig klaar staan.
De kans op mislukken is recht evenredig met het aantal hongerigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:10
Met 25 man zou ik me beperken tot saté en burgers. Even aanbakken, kap er op, draaien, nagaren en klaar. Anders blijf je aan de gang.

En met zoveel mensen is 3kg wel erg weinig. Zit je op iets meer dan 100 gram per broodje, want je hebt ook nog wel iets snijverlies.

[ Voor 33% gewijzigd door 418O2 op 04-02-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:03
Varkenshaasjes zijn op zich ook wel gemakkelijk klaar te maken.
Maar burgers zijn ook nice, doch alsnog redelijk wat werk als je ze zelf wilt klaarmaken.

Bij beiden kan je er een rooksmaak - en ring in krijgen.

3kg lijkt me ook wel weinig voor 25 man - zelfs bij een gelijke man/vrouw verdeling.
Dat is, pakweg, 1 hamburger per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Voor een echte bbq houd ik aan 400gr per persoon. Is het meer voor erbij maar zijn er ook wel wat bbq mannen dan toch wel 250gr. Is het een snack op verjaardag dan alsnog wel 175 tot 200 gr. Een hamburger is ongeveer 100 gr. Sommige dames ete'n 1 stukje, maar de meeste mannen als het lekker is lusten prima een tweede stukje. En de andere dames ook wel.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Brammel schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:04:
Zojuist mijn weber original kettle premium 57cm ontvangen. Mijn eerste echte barbecue. Binnenkort eerst maar eens gewoon wat grillen en daarna pulled pork proberen te maken.

Hoe moeilijk is dit voor een beginnende bbqer? Ga het maken voor een feestje 's avonds, dus misschien wat hamburgers in de vriezer leggen voor het geval het mislukt :)
Tijdje geleden had ik ook een feestje geregeld voor 30 man. Had een bosten butt van ruim 5 kg, 10 kg ribs en 1.5kg moink balls. Hele dag zoet mee geweest en alles was op :9~ Was rond 7 uur begonnen en rond 18 uur klaar met alles. Als je deze handleiding aanhoudt zit je altijd rond dezelfde tijd met pulled pork

http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:27

CodeIT

Code IT

Dat is ook mijn favo recept! Wij hadden van de zomer een housewarming met rond 50 gasten. Toen heb ik 3 stukken procureur gebruikt van rond de 10 kg samen. Ook nog een een stuk of 6 beenhammetjes (ook van die site). Dat samen met rond de 150 witte bolletjes was genoeg.
De pulled pork hielden wij warm in chaving dishes. Als het wat droog wordt kun je er wat cola bij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Nomad schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:05:
Voor een echte bbq houd ik aan 400gr per persoon. Is het meer voor erbij maar zijn er ook wel wat bbq mannen dan toch wel 250gr. Is het een snack op verjaardag dan alsnog wel 175 tot 200 gr. Een hamburger is ongeveer 100 gr. Sommige dames ete'n 1 stukje, maar de meeste mannen als het lekker is lusten prima een tweede stukje. En de andere dames ook wel.
Ik hou meestal 300 gram aan bij een 50/50 verdeling en dat komt wel uit. Maar je moet dan wel naar netto gewicht kijken. Ribs zijn 40-50% bot volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:12
Aangezien er hier veel PP-experts zitten, iemand ooit geprobeerd een PP te maken in de oven?

Enigszins controversieel in dit topic natuurlijk maar na zeker 10 PP's van een BGE was mijn 1e poging in de oven (uit nood geboren) eigenlijk mijn beste ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

418O2 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:36:
[...]

Ik hou meestal 300 gram aan bij een 50/50 verdeling en dat komt wel uit. Maar je moet dan wel naar netto gewicht kijken. Ribs zijn 40-50% bot volgens mij.
Hangt een beetje af van je vrienden. Bij jou eten ze iets meer dan bij mij denk ik. Ik heb ook wel vrienden ertussen die een hééle hamburger op kunnen en dat dan een prestatie vinden. Dat compenseert dan weer voor mij'n eetgedrag :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146599

Heb het wel een een PP in de oven gemaakt, de smaak en garing was perfect, alleen ruikt je hele huis 3 dagen lang naar braadstuk .... ( en daar was de wederhelft dan weer niet zo gelukkig mee).

Let wel op dat je oven geen veiligheidsinstelling heeft dat hij na een bepaalt aantal uren vanzelf uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Vandaag sinds lange tijd weer een PP gemaakt van een klein kilootje varkensnek (Wroetvarken). Half 8 ging ie er op op en half 6 was ie klaar. Helaas is ie niet zo mals geworden, maar nog steeds goed te doen!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Bers2mOAMIZ9e3Icy8uGsKqQ/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4QEN7IiIJ7XAmsBs6GU7YPAR/thumb.jpg

Gelukkig is mijn roti kukus uit de stoomoven wel gelukt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Mn1PibIQD6GDSNzg98hhaiWE/thumb.jpg
d:)b

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Malt007 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:41:
Aangezien er hier veel PP-experts zitten, iemand ooit geprobeerd een PP te maken in de oven?

Enigszins controversieel in dit topic natuurlijk maar na zeker 10 PP's van een BGE was mijn 1e poging in de oven (uit nood geboren) eigenlijk mijn beste ooit.
Niets mis mee, alleen buiten 'onze' scope ;)
Maar een PP uit de oven kan net zo lekker smaken hoor.
Alleen mis je de "natuurlijke"rooksmaken dan een beetje.

Ik zet voor de oudste wel eens een kilo schouderkarbonade in de rub, en laat het dan een paar uur langzaam garen in de oven.
( ideale temperatuursbeheersing .... constant 90C :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:12
FreshMaker schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:14:
[...]

Ik zet voor de oudste wel eens een kilo schouderkarbonade in de rub, en laat het dan een paar uur langzaam garen in de oven.
Mijn volgende projectje wordt eerst 2 uurtjes roken op de bge en daarna de oven in :)

The search for perfection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FreshMaker schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:14:
[...]

Heb er eens eentje in mijn stoomoven gemaakt, die was werkelijk perfect. Alleen geen rooksmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-06 22:26
Hebben jullie ook ervaringen met online vlees bestellen?

In mijn omgeving zit niet echt een goede kwaliteits slager, via google kom ik diverse slagerijen tegen die ook bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

SmoothTweaker schreef op zondag 07 februari 2016 @ 21:53:
Hebben jullie ook ervaringen met online vlees bestellen?

In mijn omgeving zit niet echt een goede kwaliteits slager, via google kom ik diverse slagerijen tegen die ook bezorgen.
Zijn meerdere goede en daarover is zowel in dit topic als op andere fora genoeg te vinden.
http://www.beefensteak.nl/nl/ is wel de bekendste denk ik. Ze zijn alleen niet zo goedkoop, maar hebben veel en het is goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:27
Ik heb redelijk wat besteld bij beef&steak, maar bij elke bestelling was er wel wat mis. Daarom overgestapt op bbquality.nl. Dat bevalt me veel beter.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:31
Even van de andere kant:
Ook genoeg bij hun besteld en nooit problemen ondervonden. Ook altijd snel en netjes via de mail op (speciale) vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op maandag 08 februari 2016 @ 05:43:
Even van de andere kant:
Ook genoeg bij hun besteld en nooit problemen ondervonden. Ook altijd snel en netjes via de mail op (speciale) vragen.
Hier ook nog nooit iets mis gegaan. Wel merk ik dat de prijzen tegenwoordig redelijk hoog liggen, ga toch eens kijken bij de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:15
B&S is bij mij ook altijd goed gegaan. Niet dat ik er zo heel vaak heb besteld (3x) maar de indruk is goed.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ik bestel mijn vlees bij beef&steak en aalvink.nl.

Wat ik fijn vind van Aalvink is dat ze geen diepvriesvoorraad hebben en vers gevacumeerd uit de koeling leveren.

B&S heeft wat meer nationaal/internationaal "merk"-vlees en is wat duurder. Aalvink heeft volgens mij alleen vlees uit de regio. Daarnaast heeft Aalvink ook gewone kleine alledaagse slagersproducten.
Ik heb ook bij okvlees.nl wel eens vlees besteld, maar dat is meer een online scharrel/bio slager en richt zich niet zo op bbq.

Ik heb bij alledrie niks te klagen over de service. Bij Aalvink heb ik dat ook nog niet nodig gehad. Bij B&S wel door een eigen fout en bij okvlees door een minder stukje entrecote, maar dat is netjes opgelost.

Afgelopen weekend trouwens cowspiracy gekeken. Ik kan niet meer hetzelfde naar vlees kijken :/

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:34
Wat voor kolen/briketten gebruiken jullie?

Ik stook eigenlijk alleen op kokos en heb van terlanco, dammers en ecobrasa (in feite ook gewoon dammers) de briketten gehad. Ik ben nu over gestapt op http://www.coco-green.com. Ze zijn kleiner dan ecobrasa, maar branden net zo vel en net zo lang. In verhouding tot terlanco is het echt een enorm verschil waar ik voor heen 3kg eier kokos briketten nodig had, stook ik nu net zo lang en warm op 1kg...

Helaas zijn ze nog niet officieel in de winkel in Nederland te koop, maar hebben al wel een distributeur.

offtopic:
en nee ik verkoop ze niet, heb geen aandeel in het bedrijf oid, gewoon erg enthousiast

[ Voor 19% gewijzigd door Paganstars op 08-02-2016 14:03 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Paganstars schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:55:
Wat voor kolen/briketten gebruiken jullie?

Ik stook eigenlijk alleen op kokos en heb van terlanco, dammers en ecobrasa (in feite ook gewoon dammers) de briketten gehad. Ik ben nu over gestapt op http://www.coco-green.com. Ze zijn kleiner dan ecobrasa, maar branden net zo vel en net zo lang. In verhouding tot terlanco is het echt een enorm verschil waar ik voor heen 3kg eier kokos briketten nodig had, stook ik nu net zo lang en warm op 1kg...

Helaas zijn ze nog niet officieel in de winkel in Nederland te koop, maar hebben al wel een distributeur.

offtopic:
en nee ik verkoop ze niet, heb geen aandeel in het bedrijf oid, gewoon erg enthousiast
Ik gebruik vooral ecobrasa, soms voor een snel lapje ook gewoon AH houtskool.

Echter jouw suggestie klinkt veelbelovend, enig idee waar dat te halen is? Of alleen online te koop via die link? Wil het wel eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Vooralsnog alleen via duitsland of via de link. De leverancier in NL heeft namelijk een afname minimum (wat ik ruimschoots overschreed :'))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 12:03
Ik gebruik altijd Ecobrasa, en ik heb net een 10 kg doos Greekfire gehaald om eens te kijken of dat wat is. Ik zou deze niet snel kopen, omdat ze schofterig duur zijn. 3,90 per kilo is wel heel prijzig... En alleen in een doos van 1 kg te krijgen.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
daarentegen stookte ik wel een 1/3 minder dan normaal, dus qua kosten valt het wel mee, van het weekend eens een PP maken. Als je bulk koopt krijg je dozen van 15 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MrFl0ppY schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:05:
B&S is bij mij ook altijd goed gegaan. Niet dat ik er zo heel vaak heb besteld (3x) maar de indruk is goed.
Bij mij wel een keer, maar dat lag aan postnl. De bezorger was doorgereden terwijl we thuis waren. snel alsnog vlees moeten halen en maandag had ik een bak vlees voor een bbq die al was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-03-2022
Heeft er iemand van jullie toevallig een Oklahoma Smoker? Sinds vorig jaar loop ik met de gedachte er één te bouwen, maar naast het aanfikken van zelfgemaakte hamburgers en het cremeren van een paar megashaslicks heb ik vrij weinig ervaring. Wel weet ik dat een goede rooksmaak enorm waardeer. Wat zijn de voor- en nadelen van een Oklahoma Smoker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Orbit Jupiter schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:20:
Heeft er iemand van jullie toevallig een Oklahoma Smoker? Sinds vorig jaar loop ik met de gedachte er één te bouwen, maar naast het aanfikken van zelfgemaakte hamburgers en het cremeren van een paar megashaslicks heb ik vrij weinig ervaring. Wel weet ik dat een goede rooksmaak enorm waardeer. Wat zijn de voor- en nadelen van een Oklahoma Smoker?
Het is een stuk complexer bbqen denk ik. Je kan zelf ook een leuke simpelere bbq klussen, als je op oil drum bbq zoekt vind je al wat.

http://www.instructables....-Own-BBQ-Barrel/?ALLSTEPS
misschien ook zelf maar aan de slag, lijkt me wel lachen. En kan dan gelijk moeilijk veel ribs maken als dat zo uitkomt... Olievat kost geen drol, buurman heeft een lasapparaat...

[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 09-02-2016 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
Oke, thanks. In wat voor opzicht is zo'n Oklahoma Smoker complexer? En is zo'n bbq in staaat andere eindresultaten te bieden dan bijvoorbeeld een kogelbbq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Orbit Jupiter schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:33:
Oke, thanks. In wat voor opzicht is zo'n Oklahoma Smoker complexer? En is zo'n bbq in staaat andere eindresultaten te bieden dan bijvoorbeeld een kogelbbq?
Is net even wat lastiger op temperatuur te krijgen denk ik. Wat meer variabelen om in te regelen. Het is ook beter geschikt voor slow and low garing dan voor gewoon grillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
Dan lijkt het mij verstandiger om voor een mooie kogel te gaan en voor het roken een rookkast te fixen :) Die makrelen uit het topic zien er echt heel erg goed uit moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
je kan ook kijken naar bijv een Pro-Q ranger, die kan je inzetten voor zowel roken als grillen.

Ik heb zelf de maverick en ben er erg tevreden over. Met name de veelzijdigheid vind ik wel prettig (en de ruimte die je uitspaart in vergelijking tot een offset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:27

CodeIT

Code IT

Orbit Jupiter schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:48:
Dan lijkt het mij verstandiger om voor een mooie kogel te gaan en voor het roken een rookkast te fixen :) Die makrelen uit het topic zien er echt heel erg goed uit moet ik zeggen.
Die makrelen komen van een ProQ Frontier. Hiermee kan je goed roken en deze is ook geschikt voor low 'n slow en grillen (al gebruik ik voor het laatste een Weber gasbbq)

Ik heb vorige week vrijdag een stuk buikspek in de pekel gelegd. Deze moet een week pekelen (iedere dag even omdraaien), dan een dag drogen en zaterdag ga ik deze roken om er bacon van te maken.
Zondagochtend pancakes met bacon O+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
Goede plannen, mannen. Ik moet zeggen dat die modulaire insteek van die Pro-Q ranger me zeker aanspreekt. Eens even kijken of hiervoor ook ergens een DIY tutorial kan vinden. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04:02
Een tutorial voor de Pro-Q ranger zal je niet zo snel vinden denk ik, maar als je zoekt naar UDS (Ugly Drum Smoker) kom je zat tegen!

Makkelijk (en leuk) om te maken, enorm stabiel in temperatuur en zuinig met brandstof!

Edit: ook dit http://www.pitbarrelcooker.com/ is een leuke variant om eens mee aan de slag te gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door ArwinV op 09-02-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Collega is een double barrel offset aan het bouwen;

Zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:48

Mystikal

It never hurts to help!

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de RVS grill van de Weber 57cm? Ik heb sinds 2 jaar een Weber 57 (kom van een modelletje kleiner) en mijn rooster is nu alweer geroest. Ik vraag me af of dit te voorkomen valt met een RVS rooster? Ze zijn wel aardig aan de prijs. Volgens mij rond de 75 euro.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ik vet mijn roosters gewoon in mijn lijnzaad olie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Mystikal schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:43:
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de RVS grill van de Weber 57cm? Ik heb sinds 2 jaar een Weber 57 (kom van een modelletje kleiner) en mijn rooster is nu alweer geroest. Ik vraag me af of dit te voorkomen valt met een RVS rooster? Ze zijn wel aardig aan de prijs. Volgens mij rond de 75 euro.
Ik heb een RVS rooster. Na een paar keer bbq'en was bij mij het chroom er al af, en toen heb ik een mailtje naar Weber gestuurd. Ik kreeg onder garantie een nieuwe toegestuurd, en die heb ik bij de plaatselijke bbq boer omgeruild voor een RVS versie (die moesten ze wel bestellen). Ik moest toen wel een en ander bijbetalen, maar dan hoef je nooit meer een andere. Het werkt verder het zelfde als een normaal rooster, hoewel ik het gevoel heb dat de zooi er iets meer op blijft plakken dan een gewoon verchroomd rooster. Daarentegen kan je gewoon met een iedere borstel borstelen, er is geen laag die je kan beschadigen ofzo.

Kijk ook even of je rooster nog onder garantie valt, daar zijn ze bij Weber best goed mee. Roesten of het chroom eraf schijnt best veel te gebeuren helaas...

FYI het artikelnummer voor een RVS GBS rooster is 8843, de adviesprijs vorig jaar was 79,95. Er schijnen ook gietijzeren varianten te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambocus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:09
Mystikal schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:43:
Had de mijne destijds gekocht via Ing. Rente punten en was ca. 26 maanden oud. Heb een mailtje gestuurd naar Weber met foto's erbij of dit zo hoorde etc. en of dit nog onder coulance zou kunnen worden vervangen.

Mailtje terug gehad met het terugsturen van een nummer die stond ergens in de Weber en kreeg een week of wat later een nieuw rooster opgestuurd ( zonder bijbetaling). Netjes geregeld van Weber. d:)b

Houten ZZW 2755 NNW 3050 Growatt 3600 dakhelling 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:48

Mystikal

It never hurts to help!

rambocus schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:30:
[...]

Had de mijne destijds gekocht via Ing. Rente punten en was ca. 26 maanden oud. Heb een mailtje gestuurd naar Weber met foto's erbij of dit zo hoorde etc. en of dit nog onder coulance zou kunnen worden vervangen.

Mailtje terug gehad met het terugsturen van een nummer die stond ergens in de Weber en kreeg een week of wat later een nieuw rooster opgestuurd ( zonder bijbetaling). Netjes geregeld van Weber. d:)b
Poging waard dus! Zal ze eens een mail sturen.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Aangezien ik hier aan het ventileren was dat ik al sinds 6 oktober op de nieuwe vuurkorf+ring voor mijn Kamado Joe Jr aan het wachten was :/ ook nog even de melding dat ze ondertussen eergisteren zijn binnengekomen.

Ik had op 19 januari nog wel een mailtje gestuurd met de vraag om een statusupdate, maar geen reactie gehad en dan staan ze plotseling onaangekondigd op de stoep :)

De verkoper deed absoluut niet moeilijk over garantie en hij had me gewaarschuwd dat het wel eens lang zou kunnen duren, maar de communicatie laat te wensen over. Als ze nou hadden geantwoord dat ze het verzoek destijds hebben ingediend en ze er verder geen invloed op hebben, dan was dat een stuk beter over gekomen.

Edit: Grappig, ik mailde nog even terug dat ik het heb ontvangen en er wordt wel bijna meteen met een vriendelijke mail geantwoord.

[ Voor 19% gewijzigd door Apie! op 12-02-2016 09:18 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Bizar gewoon dat het zo lang moet duren! In ik had deze verhalen al eerder gehoord van KJ. Gek toch, het is niet zo dat ze 1000en modellen hebben ofzo die ze op voorraad moeten houden. 4 maanden, niet normaal...
Ik ben zelf een beetje aan het rondkijken voor een Kamado, en dit soort zaken is voor mij een reden om niet voor dit merk te gaan. Zonde, want het is best een mooi ding, best compleet en niet al te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ik denk dat ze de Kamado Joe Junior wereldwijd stukken minder vaak verkopen dan de Kamado Joe Classic en daarom geen (in NL) tot weinig voorraad (in US) aanhouden van reserve onderdelen.
Het zou zomaar kunnen dat dit euvel met de KJ Classic niet zo lang zou duren. De firebox en andere onderdelen van de Classic kun je namelijk gewoon los kopen en dan worden garantie-gevalletjes een stuk makkelijker af te handelen natuurlijk.
Ook het feit dat er meer KJ dealers komen helpt. Eerst waren er maar een paar, waarvan de meeste (voor mij) onbekende dozenschuivers waren. Nu zie ik dat bijvoorbeeld ook probbqshop de Classic in het assortiment heeft opgenomen.
Overigens zijn de garantieverhalen over KJ in de US stukken positiever en ook als ze die met de service van BGE vergelijken. Niet dat we daar in Nederland wat aan hebben :P

Ik heb net twee Iberico ribjes in de rub gezet en die gaan er vanmiddag op!

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Vandaag waren goede vrienden op bezoek en zodoende vanmiddag een hele kip gekocht en die wederom op de BCC manier klaar gemaakt (beer can chicken). Vorige keer dat ik dat maakte was ook de eerste keer dat ik het maakte en ging het hopeloos verkeerd. Had de bbq niet heet genoeg en de gebruikte kruiden waren een mislukt potje uit de winkel.

Dit keer een smooth run qua temperatuur (1:30 uur lang tussen 197 en 212 kunnen houden), lekkere rub gemaakt en knapperig huidje. Hij was echt goed gelukt. (kern 77 graden, dij 82 graden)

Daar was ik wel even blij mee, toch leuk om op tafel te zetten, zo'n hele kip (1.7 kilo)

Geen foto gemaakt, vergeten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Tja dan is het niet gebeurd he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Goed excuus om het binnenkort dunnetjes over te doen 8)

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-06 12:54

immetjes

HIER is BERN-E

Nomad schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 23:25:
Vandaag waren goede vrienden op bezoek en zodoende vanmiddag een hele kip gekocht en die wederom op de BCC manier klaar gemaakt (beer can chicken). Vorige keer dat ik dat maakte was ook de eerste keer dat ik het maakte en ging het hopeloos verkeerd. Had de bbq niet heet genoeg en de gebruikte kruiden waren een mislukt potje uit de winkel.

Dit keer een smooth run qua temperatuur (1:30 uur lang tussen 197 en 212 kunnen houden), lekkere rub gemaakt en knapperig huidje. Hij was echt goed gelukt. (kern 77 graden, dij 82 graden)

Daar was ik wel even blij mee, toch leuk om op tafel te zetten, zo'n hele kip (1.7 kilo)

Geen foto gemaakt, vergeten :).
Mooi dat het gelukt is. Ik heb het 1x geprobeerd, brande m'n vingers aan het wankele blik en de kip smaakte naar hot dog omdat ik te veel hout had gebruikt (dat had niets met de methode te maken dus). Beercan chicken wordt afgeraden door amazing ribs. Interessant om te lezen en hier. Ze geven meteen tips hoe het wel te doen (zonder bier/vloeistof).

• 418O2
immetjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:42:
[...]

Mooi dat het gelukt is. Ik heb het 1x geprobeerd, brande m'n vingers aan het wankele blik en de kip smaakte naar hot dog omdat ik te veel hout had gebruikt (dat had niets met de methode te maken dus). Beercan chicken wordt afgeraden door amazing ribs. Interessant om te lezen en hier. Ze geven meteen tips hoe het wel te doen (zonder bier/vloeistof).
http://www.primogrillsand...oires/302-kippenstandaard

ik gebruik zo'n ding. Een blik vind ik ook wat eng. Ik heb wel het idee dat het met bier anders smaakt. Maargoed, dat is vrij subjectief en kan volkomen psychologisch zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 18-02-2016 13:13 ]

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-06 12:54

immetjes

HIER is BERN-E

418O2 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:12:
[...]

http://www.primogrillsand...oires/302-kippenstandaard

ik gebruik zo'n ding. Een blik vind ik ook wat eng. Ik heb wel het idee dat het met bier anders smaakt. Maargoed, dat is vrij subjectief en kan volkomen psychologisch zijn.
Ding weg doen en kip insnijden, openklappen en grillen. Zoals in het Spatchcock kip recept.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

[...]

http://www.barbequeshop.n...ular-gevogeltestomer.html ik heb deze en die bevalt heel goed :). Heb het nog nooit anders gedaan, deze manier bevalt goed :)

• 418O2
immetjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:22:
[...]

Ding weg doen en kip insnijden, openklappen en grillen. Zoals in het Spatchcock kip recept.
Nah. Misschien wel handig voor in een egg, maar zo kan ik hem boven een kleiner niet-verhit oppervlak houden. Als ik hem open snij, dan ligt hij voor een deel op de kolen en dan gaart hij niet mooi gelijkmatig. Nu kan ik hem zo neerzetten dat ik hem 1x om kan draaien en het verder fire-and-forget is.

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:54
Ik heb een aantal keer BBC gemaakt en vond het zeker lekker, maar vlinderen bevalt me persoonlijk toch beter.

idd een interessant debunking artikel op amazingribs... Denk dat ik het zeker na het lezen hiervan maar lekker bij spatchcock en stukken kip hou.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Maverick! schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:36:
Ik heb een aantal keer BBC gemaakt en vond het zeker lekker, maar vlinderen bevalt me persoonlijk toch beter.

idd een interessant debunking artikel op amazingribs... Denk dat ik het zeker na het lezen hiervan maar lekker bij spatchcock en stukken kip hou.
Ik heb ook een aantal keer met succes BCC gemaakt, het is idd wel oppassen met verplaatsen, ik zet de kip altijd in een glazen ovenschaal dat maakt het makkelijker en veiliger.
Maar als ik het zo lees is de beercan dus eigenlijk overbodig..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• 418O2
ToolkiT schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 15:55:
[...]

Ik heb ook een aantal keer met succes BCC gemaakt, het is idd wel oppassen met verplaatsen, ik zet de kip altijd in een glazen ovenschaal dat maakt het makkelijker en veiliger.
Maar als ik het zo lees is de beercan dus eigenlijk overbodig..
Behalve voor de positionering dus. Met een houder zijn de gevaren (plastic van het blik, instabiliteit, lastig verplaatsen) wel weg. Enige dat overblijft is de dubieusheid van het nut van vocht.

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:54
Jup dat dus. Ik heb idd zo'n houder voor het blik, dus de kip komt niet in aanraking met het blik.
Misschien dat ik hem nog wel eens gebruik, maar dan met iets anders in de houder dan een blik bier.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

die houders zijn niet zo duur trouwens
http://www.ebay.co.uk/itm...tand-Holder-/281899974154
* ToolkiT zit er aan te denken er maar 1 te bestellen..

Na het lezen van 'hete vuren' boek https://www.bol.com/nl/p/hete-vuren/9200000036272347/
Heb ik dit op mijn verlanglijst gezet:
http://www.ebay.co.uk/itm/321318323750
http://www.ebay.co.uk/itm/271428392242 of http://www.ebay.co.uk/itm...N-BOX-30076-/301830484522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:11

SaN

Ik had zelf altijd al het idee dat dat blik helemaal niets deed aangezien het bier niet echt verdampt is als de kip klaar is. Misschien een idee om kokend water in het blik te doen vlak voordat de kip er op gaat. Op die manier gaart de kip van binnen niet veel minder langzaam (wel iets natuurlijk) en komt er misschien wel wat stoom vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik was al een tijdje op zoek naar een Weber 47 cm, omdat de 57 cm zo lastig door de caravandeur past.
Kwam in mijn zoektocht de volgende winkel tegen, en heb daar nu een oud model One Touch Gold in het blauw gekocht voor €119,- (welk model het precies is weet ik niet helemaal zeker, maar het is met de luxere aspan eronder.).

Was bij deze winkel, hebben behoorlijk wat Weber spullen afgeprijsd, omdat ze daarmee gaan stoppen. Dus voor de liefhebber, doe er je voordeel mee!
https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/opruiming

Enige nadeel is dat er geen thermometer in de deksel zit, misschien dat ze per ongeluk de deksel verwisseld hebben met het goedkopere model. Maar aangezien ik recentelijk ook een Qmaster Senior heb gekocht, ga ik die thermometer niet missen. En de prijs was zo belachelijk laag, dat ik er niet over ga klagen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 18:38
Toch maar eens hier in dit topic in verband met de aanschaf van een andere BBQ.

Heb nu een Campingaz El Prado 2200D gasbbq, leuk ding maar een drama om schoon te maken + niet handig in gebruik.

Ik wilde al eerder voor een Weber One Touch Premium (heet nu Original Kettle Premium) 57cm gaan. Maar de GBS 57 cm spreekt me ook wel aan. Alhoewel hij flink duurder is.

De OTP 57 cm is in de aanbieding voor €237, met gratis hoes en gratis verzendkosten. Deze is me nu aangeboden voor €220,- met hoes.
De GBS variant is op veel plekken €339,- maar met 21% BTW eraf bij een lokale (web)shop, kost hij €267,-. Ik moet ze alleen nog even vragen of die hoes er ook bij zit aangezien je overal aanbieding met die hoes ziet.

Verschil wat ik hier lees is dat de GBS in het midden een rooster heeft waar je een pizzasteen of wokpan kan plaatsen. Maar de GBS heeft ook een beugel waar je zo je deksel opzij klapt:

Afbeeldingslocatie: http://mb.fcdn.nl/image/square768ng/433774/weber-master-touch-gbs-system-edition.jpg

Nog even flink afwegen. Voordeel is wel dat ze gewoon wat met de prijs kunnen doen als je ze even belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ik heb de GBS en ik heb er nog geen spijt van. Het verwisselbare deel in het midden heb ik nog nooit gebruikt, dus ik had ook wel zonder dat gekund, hoewel ik nog wel eens overweeg om zo'n sear grate te kopen. De dekselhouder is wel super handig, maar daar schijnen ook wel andere oplossingen voor te zijn. Je zou daar een Outdoor chef dekselhouder voor kunnen gebruiken zegt men, en die houder kost maar 12,95.
http://www.barbequeshop.n...oorchef-dekselhouder.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:13

Yucko

One clown to rule them all !

elhopo schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:55:
Ik heb de GBS en ik heb er nog geen spijt van. Het verwisselbare deel in het midden heb ik nog nooit gebruikt, dus ik had ook wel zonder dat gekund, hoewel ik nog wel eens overweeg om zo'n sear grate te kopen. De dekselhouder is wel super handig, maar daar schijnen ook wel andere oplossingen voor te zijn. Je zou daar een Outdoor chef dekselhouder voor kunnen gebruiken zegt men, en die houder kost maar 12,95.
http://www.barbequeshop.n...oorchef-dekselhouder.html
yup, werkt perfect op mijn OKP 57 _/-\o_

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ah interessant :)
Met andere woorden, ik kan ook gewoon een OKP kopen + Outdoorchef dekselhouder. Denk dat het de binnenste ring ook niet ga gebruiken. Kan ik het geld beter uitsparen voor wat accessoires :)

Hebben jullie een foto van hoe het deksel erin valt? Je pakt hem gewoon op en klikt hem in de houder?

Ik belde met een winkel en die man zweerde erbij dat de GBS een stuk beter was dan de OKP? Je kan er veel meer mee (daarmee doelt hij denk ik op het uitneembare middenrooster). Maar los daarvan was hij ook veel beter.... los van het feit dat het een verkooppraatje was. Zie ik verder geen verschillen.

[ Voor 32% gewijzigd door Binnetie op 01-03-2016 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Binnetie schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:33:
Ah interessant :)
Met andere woorden, ik kan ook gewoon een OKP kopen + Outdoorchef dekselhouder. Denk dat het de binnenste ring ook niet ga gebruiken. Kan ik het geld beter uitsparen voor wat accessoires :)

Hebben jullie een foto van hoe het deksel erin valt? Je pakt hem gewoon op en klikt hem in de houder?

Ik belde met een winkel en die man zweerde erbij dat de GBS een stuk beter was dan de OKP? Je kan er veel meer mee (daarmee doelt hij denk ik op het uitneembare middenrooster). Maar los daarvan was hij ook veel beter.... los van het feit dat het een verkooppraatje was. Zie ik verder geen verschillen.
Ik heb heel bewust de One touch premium gekocht, met die hierboven gelinkte dekselhouder. En de IKEA spare-rib rek (dekselhouder), een kippenhouder en wat andere accessoires en was nog steeds goedkoper uit dan de GBS versie.
De dekselhouder op de GBS versie is luxer, daar kan ik niet omheen, maar het prijsverschil is ook groot. En voor dat geld krijg je niets extra's waar je eten ook maar iets beter van wordt :P.

Ik heb de OTP gekocht via de ING rentepunten winkell, waar die heel netjes geprijsd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 01-03-2016 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zag inderdaad dat het veel kan schelen via ING, helaas heb ik geen ING rekening. Dat is wel jammer :(
De OTP/OKP (zelfde) kan ik nu voor €220,- met een hoes erbij kopen.

Bij ING kost hij nu €162,95 + 8150 punten: https://rentepunten.ing.n...&page=1&query=weber#91707

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

die hoes kan je voor 24 euro krijgen, dus dat maakt dat je 40 euro nog kan besparen bij de ING. Vraag even om je heen of niemand de ING heeft. Je doet verder toch geen drol met die punten namelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Nomad op 01-03-2016 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dat klopt, 1 winkel waar ze 21% BTW korting hebben deze week deed er geen gratis hoes bij. Ze hadden ze te koop voor 65 euro... maar daar ging dan ook de BTW af :) Zal wel een deken geweest zijn.

Mijn Campingaz moet ik dan verkopen:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMAG4212_zpsqppgmbgb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMAG4213_zpsujpacgz7.jpg

Ik zal eens vragen bij mijn schoonfamilie, die hebben ING rekening en nog nooit van rentepunten gehoord...

Edit:
Mijn schoonma heeft een hele berg rentepunten (kende het bestaan niet). Je mag er alleen 2 per rekeningnummer per jaar kopen.

De aanbieding van €237,- voor een OKP 57cm inclusief hoes en gratis verzendkosten was ineens van die site verdwenen. Heb de winkel benaderd en gaven aan dat het een foutje was, de prijs is nu €299,- maar had vanochtend nog de bevestiging van een medewerker dat ik hem voor €220,- mocht aanschaffen. Dit is nagevraagd en klopt. Ook had ik gevraagd wat de prijs deed als ik er bijvoorbeeld 10 wilde kopen. Het maakte niet uit in prijs of ik er nu 1 of 100 kocht. Staat zwart op wit, maar tot vrijdag geldig werd me verteld.

Een GBS 57 cm zwart mocht ik voor €270,- kopen, staat ook ineens niet meer op de site.

Dus mochten er Tweakers zijn die geen ING rentepunten hebben en wel voordelig een OKP 57 willen kopen inclusief hoes voor €220,- of een GBS 57 cm voor €270,- laat het me even weten. Dan profiteren er nog een aantal mensen van. Ik weet niet of ze naar meerdere adressen verzenden en anders stuur ik ze gewoon door.

Lijkt me een topBBQ en niet dat gedoe met gas en amper regelbare vlammen waardoor de boel veel te snel verbrand. Was eerst een voorstander van gas, maar sinds ik een paar keer op een degelijke Weber heb mogen bbq'en ben ik wel om :)

[ Voor 54% gewijzigd door Binnetie op 01-03-2016 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik ga zondag voor het eerst spareribs maken, niet op de BBQ omdat ik nog geen nieuwe heb. Maar ga er mee in de oven aan de gang ;)

Heb net 2KG bij de slager besteld, hij ontvliest ze even voor me. 2KG voor 4 personen lijkt me redelijk. Er zijn 2 dames bij die niet zoveel eten.

Ik ga ze maken volgens dit recept: http://www.demandiekokenk...spareribs-in-djbbq-stijl/
Heb lang niet alle ingrediënten in huis, maar zag dat ze wel bij de AH verkrijgbaar waren. Dus hopelijk zijn ze daar niet op.

Ben heel erg benieuwd :). Kan het kwaad om de saus al eerder te maken? We gaan 's middags wandelen en het is dan lastig om tussentijds naar huis te rijden om de saus te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:22

franssie

Save the albatross

Bbq saus kan wel een maand van te voren gemaakt worden.wordt ie alleen maar beter van!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 18:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Binnetie schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 12:18:
Ik ga zondag voor het eerst spareribs maken, niet op de BBQ omdat ik nog geen nieuwe heb. Maar ga er mee in de oven aan de gang ;)

Heb net 2KG bij de slager besteld, hij ontvliest ze even voor me. 2KG voor 4 personen lijkt me redelijk. Er zijn 2 dames bij die niet zoveel eten.

Ik ga ze maken volgens dit recept: http://www.demandiekokenk...spareribs-in-djbbq-stijl/
Heb lang niet alle ingrediënten in huis, maar zag dat ze wel bij de AH verkrijgbaar waren. Dus hopelijk zijn ze daar niet op.

Ben heel erg benieuwd :). Kan het kwaad om de saus al eerder te maken? We gaan 's middags wandelen en het is dan lastig om tussentijds naar huis te rijden om de saus te maken.
Je moet de marinade eigenlijk al een dag eerder maken, en dan op de ribs doen, en dit in laten trekken
Saus 1 dag laten staan zal dan ook geen probl zijn :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
De marinade ga ik zaterdagavond maken, dan zet ik ze 's nachts in de koelkast te marineren. De ingrediënten haal ik 's ochtends op en maak dan 's avonds denk ik ook alvast de saus voor bij de ribs.

Pff nu al trek....

Mijn oven heeft een 'stoomfunctie'. Nu is het gewoon af en toe even een pufje stoom wat je ziet dus je zou er geen aardappels mee kunnen stomen zeg maar. Zou dat nog iets kunnen zijn om ze bijv niet te droog te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Binnetie, lees je post nu pas.
Is de mogelijkheid van die OkP er nog ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Heb je even een PM gestuurd.

Zojuist even met een collega zitten babbelen over spareribs en BBQ'en. Hij tipte me over Meatfish.nl waar je ook heel goed vlees kon bestellen met levering de volgende dag. Site ziet er goed uit maar eerst maar eens zien of mijn spareribs lukken.
Hij zelf doet vaak voor grote gezeldschappen BBQ'en en heeft er allerlei spullen voor. Hij had ook nog een temperatuurmeter liggen die hij niet meer gebruikt, is toch wel een belangrijk stukje gereedschap dus hij neemt hem volgende week voor me mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Binnetie schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 12:29:
De marinade ga ik zaterdagavond maken, dan zet ik ze 's nachts in de koelkast te marineren. De ingrediënten haal ik 's ochtends op en maak dan 's avonds denk ik ook alvast de saus voor bij de ribs.

Pff nu al trek....

Mijn oven heeft een 'stoomfunctie'. Nu is het gewoon af en toe even een pufje stoom wat je ziet dus je zou er geen aardappels mee kunnen stomen zeg maar. Zou dat nog iets kunnen zijn om ze bijv niet te droog te krijgen?
Lijkt me prima, maar het zal niet veel veel toevoegen aangezien de ribs al in alu folie zitten.

Wel apart om ze per twee in te pakken. Ben benieuwd hoe dat gaat. Meer dan twee uur voor enkel ingepakte ribs is wat lang op 180 graden, maar voor twee misschien wel goed.

Nog een half uur zonder folie op 180 graden lijkt me ook een beetje lang. Pas op dat ze niet uitdrogen. Tien minuten is ook goed.

[ Voor 7% gewijzigd door SaN op 04-03-2016 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door SaN op 04-03-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik vond per 2 ook al vreemd omdat ik in andere recepten las dat je ze per stuk inpakt.

Zonder folie ga ik goed in de gaten houden. Droog vlees is niet lekker. Is er een manier om dit te kunnen checken?

M'n collega zei dat je ze ook met beetje appelsap kom besprayen. Dat zuurtje zou het vlees mals houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Het wordt wel weer mals in de folie. Met appelsap idd.

Mijn buurman heeft een groot olievat geregeld. Gaan kijken of we daar een dikke rookbbq van kunnen maken.
http://m.instructables.co...Drum-BBQ-Smoker/?ALLSTEPS

Dat als basis.

[ Voor 65% gewijzigd door 418O2 op 04-03-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Leuk projectie om te doen! Ben benieuwd naar het resultaat.

Zojuist de spareribs in de marinade gezet. Wat me opviel is dat ik niet uitkwam met de hoeveelheid. Of ik smeer te veel in natuurlijk. Met de hoeveelheid zoals vermeld in het recept kon ik net 2 van de 4 ribs marineren. Heb dus nog eenzelfde hoeveelheid bijgemaakt.

Ook was het even proberen met de theelepel verhoudingen. Een theelepel is 2 a 3 gram. Als je 2 theelepels paprikapoeder moet hebben dan heb je me toch een berg paprikapoeder als je 3 gram aanhoudt.

Heb gewoon bij alle ingrediënt een theelepel met een klein bultje erop aangehouden.

Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik doe maar wat. Klaai wat zooi bij elkaar. Dan even proeven en finetunen. Koken doe je op gevoel en smaak, niet op lijstjes.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben ook een paar ribben aan het klaarmaken.

Klopt het dat die mop van noskos erg waterig is? Gaat niet vanzelf met de silicone kwast die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oke hierbij een kort verslag van mijn eerste spareribs in de oven.

Vrijdagavond heb ik 2KG ribs opgehaald en door de slager late ontvliezen.
Zaterdagmiddag heb ik de marinade gemaakt en deze in de koelkast gezet. Zoals ik eerder zij had ik veel te weinig marinade en moest ik dus bijmaken.

Alle ingrediënten op een rij (de honing stond er niet op):
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160304_212042_zpsobiidlte.jpg

Hoefde er praktisch niets aan te doen:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160305_160325_zpsbspzyzvz.jpg

Omdat we gingen 's middags met de visite gingen wandelen vond ik het niet verstandig om alles al in de oven te doen terwijl er niemand thuis was. Het wandelen liep ook behoorlijk uit door alle blubber dus blij dat ik het niet gedaan had.

Om 16.30 uur heb ik alles in de oven gedaan en ben ik de saus gaan maken, het duurde even voordat deze wat inkookte en dikker werd. De saus is een beetje zoet/zurig met een pittige nasmaak.
Na 2.05 uur de ribs uit de oven gehaald en ingekwast met de saus. Daarna per stuk (ze moester per 2 in alufolie) even weer in de oven gelegd voor 10 minuten. Ik had te weinig saus om ze na 10 minuten opnieuw in te kwasten.

Dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160306_190417_zpsoh8ilr1s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20160306_190427_zpsre9rsus7.jpg

Leermomentjes:
- ik had 2 dikke ribs en 2 dunnere ribs, volgende keer de dikke stukken 15 minuten langer in de oven laten. Ik had nu dat de dunne ribs zo van het vlees vielen en bij de dikke ribs het nog een beetje vastzat.
- meer saus en marinade maken, vooral omdat je het kunt invriezen en het veel werk scheelt

Over 2 weken krijgen we weer eters, ik ga dan weer spareribs maken (dan komen die kruiden ook op), maar ga ze dan eens online bestellen. De reden is dat ik goede ervaringen hoor en het goedkoper is dan bij de lokale slager.
Misschien dat ik dan ook zoete ribs wil gaan maken, iemand nog een goed recept hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat met die kruiden overhouden is altied iets idd :P
Maar het belangrijkste, hoe smaakten ze ?

Van het weekend de Weber besteld via binnetie. hoop dat dat gaat lukken voor dat bedrag ;)
Dan alleen nog even wachten op iets beter weer, en dan gaan we dat ook maar eens proberen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Binnetie schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:09:

Over 2 weken krijgen we weer eters, ik ga dan weer spareribs maken (dan komen die kruiden ook op), maar ga ze dan eens online bestellen. De reden is dat ik goede ervaringen hoor en het goedkoper is dan bij de lokale slager.
Misschien dat ik dan ook zoete ribs wil gaan maken, iemand nog een goed recept hiervoor?
Ik maak mijn ribs altijd op de bbq op de 3-2-1 methode (afgestemd op de dikte van het vlees) en ik kruid ze altijd de avond ervoor met de basic rub van deze site, om ze aan het eind in te smeren met een goede honing bbq saus (uit een fles, even lekker, zo niet lekkerder dan zelf gemaakt)
Dat zorgt voor redelijk zoete en lekker sticky ribs.

Trouwens, het vliesje weghalen is meestal niet echt moeilijk, iets wat je wel moet doen als je je ribs online koopt. Stukje met een mes lospeuteren en dan vastpakken met een stukje keukenpapier (voor de grip) en lostrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Fly-guy schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:53:
[...]

Ik maak mijn ribs altijd op de bbq op de 3-2-1 methode (afgestemd op de dikte van het vlees) en ik kruid ze altijd de avond ervoor met de basic rub van deze site, om ze aan het eind in te smeren met een goede honing bbq saus (uit een fles, even lekker, zo niet lekkerder dan zelf gemaakt)

Trouwens, het vliesje weghalen is meestal niet echt moeilijk, iets wat je wel moet doen als je je ribs online koopt. Stukje met een mes lospeuteren en dan vastpakken met een stukje keukenpapier (voor de grip) en lostrekken.
De eerste keer dat ik ribbetjes kocht was die niet goed gesneden, waardoor er stukken vlees over het vlies zat. Heb toen ruim een uur lopen pulken om het vlies eraf te krijgen en snapte niet waarom anderen het zo makkelijk lukten. Was echt cm voor cm pulken.
Alle keren daarna heb ik mijn ribbetjes ergens anders gekocht, waar ze wel netjes hadden gesneden en ik het vliesje inderdaad er zo af had. Dus het is even afhankelijk van hoe netjes de slager bezig is geweest.

Ik was altijd blij met de marktslager hier in Groningen, maar er is in een wijkje naast mij (paddepoel) een slager die alles vers heeft, niets invriest en ook nog eens nette prijzen heeft. Dus daar kom ik nu wekelijks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Fly-guy schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:53:
[...]

De 3-2-1 methode gaat dat ook op voor de oven? Want ik lees 3 uur in de smoker, 2 uur in alufolie en 1 uur zo op het rooster.

Die rub ga ik zeker eens proberen en de saus ook, als deze ergens in Nederland te koop is. Anders zoek ik eerst eens wat op uit de supermarkt.

Die tip van het vliesje had ik gehoord, ik was daar toch bij de slager en vond de prijs redelijk duur vandaar dat ik hem direct maar vroeg wat extra service te leveren. Nu weet ik niet meer wat ik exact had gekregen. Op de verpakking zat een sticker maar nadat hij de vliesjes verwijderd had en opnieuw geëvacueerd lag die sticker in de prullenbak. Ik was in elk geval 24,95 kwijt voor 2KG.

@heuveltje, ik hoop dat je er veel plezier mee hebt. Ik ben nog bezig met een prijsje voor een aantal OKP 57 cm's van Weber als ik er wat meer koop (andere leverancier) maar dat gaat allemaal wat moeizaam nog.

Hoe ze smaakte was ik vergeten te melden haha. Ze smaakte voor de eerste keer erg goed! De dunner bevleesde ribs waren heerlijk mals. Dat vonden de andere tafelgenoten ook. De dikker bevleesde gaven wat meer bite en daar hield 1 van de tafelgenoten wel van. Het leukste lijkt me om ze op de BBQ te gaan maken, een stapje hoger omdat je dan ook kooltjes moet bijvullen om de temp gedurende die uren hoog te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 20:22

franssie

Save the albatross

Binnetie schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:05:
[...]

De 3-2-1 methode gaat dat ook op voor de oven? Want ik lees 3 uur in de smoker, 2 uur in alufolie en 1 uur zo op het rooster.
<>
Het proces 3-2-1 gaat prima in de (hetelucht)oven, dat is een BBQ natuurlijk uiteindelijk ook. Je moet echter wel meer aandacht aan de kruiden besteden. Bij 3-2-1 op het ei geeft de houtskool rook al vrij veel smaak samen met de BBQ saus waarmee je aflakt. Bij een oven mist er smaak en zou ik zeker gaan marineren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Maar hoe moet ik die 3 uur roken dan voorstellen in de oven?

Nu was ik 2 uur nodig voor de ribs in alufolie en 10 minuten (dit kan langer nog) voor het kleurtje krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

ToolkiT schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:33:
die houders zijn niet zo duur trouwens
http://www.ebay.co.uk/itm...tand-Holder-/281899974154
* ToolkiT zit er aan te denken er maar 1 te bestellen..
Is binnen, en van het weekend getest en idd de kip is net zo mals als met een blikje
Het schaalte vangt ook goed de sappen op en je hebt geen hete vloeisof gevaar met draaien/optillen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:07

m-buurman

hmmm...coffee!!

Nomad schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:57:
[...]
Ik was altijd blij met de marktslager hier in Groningen, maar er is in een wijkje naast mij (paddepoel) een slager die alles vers heeft, niets invriest en ook nog eens nette prijzen heeft. Dus daar kom ik nu wekelijks :)
Als nieuwsgierige bewoner van Paddepoel even benieuwd om welke slager het gaat, scheelt weer online bestellen als de kwaliteit goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

m-buurman schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:32:
[...]

Als nieuwsgierige bewoner van Paddepoel even benieuwd om welke slager het gaat, scheelt weer online bestellen als de kwaliteit goed is.
Er zit denk ik maar 1, Slagerij Oosterhof. Ze kunnen aan bijna alles wel komen vooralsnog. Ze hebben meer dan in de vitrines ligt uiteraard, zo vroeg ik laatst een varkensnek/schouder (pulled pork) en heeft hij gewoon ter plekke een stuk lopen snijden wat ik wilde. En elke keer als ik het vraag is het nog niet ingevroren geweest en dat is ook gewoon fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik moet zeggen; ik heb bij de ribs afgelopen zaterdag het vliesje lekker laten zitten. Ben 10 minuten bezig geweest om een halve centimeter los te peuteren, en toen had ik er genoeg van.
Zat me niet in de weg bij het eten ook overigens.

Heb zaterdag ook voor het eerst goed met de smokerbox gewerkt. Had deze al een keer op het rooster gezet met kleine snippers voor in de Dok Smoker. Maar dat deed niet zoveel.

Nu de grotere weber snippers gebruikt, en de box op de flavorizor bar gelegd. Dat ging een stuk beter!
Rooksmaak was echt perfect!

Nadeel was wel dat de smokebox lastig weg te halen is met dat hete rooster.
De Mais was nu niet echt lekker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ik heb laatst spare ribs in texaanse stijl gekruid. Grof gemalen peper en zeezout, verder niets. Achteraf had er van mij nog wel een beetje cayennepeper op gemogen, maar op zich was het best wel lekker. Je proeft meer de vleessmaak erdoor, terwijl die normaal wordt verborgen door de grote hoeveelheid kruiden. Natuurlijk was de kleur anders, normaal zorgen paprikapoeder en suiker voor een bruine kleur, en het was nu wel iets lichter. Wel had ik nog zelf een Jack Daniels bbq glace / saus erbij gemaakt, die best lekker was.

Over bbq saus: De meeste sauzen die je hier in Nederland kan kopen hebben weinig met BBQ saus te maken. Brokken paprika en ui hebben er niets in te zoeken. De Amerikaanse sauzen zoals Sweet baby ray's enzo vind ik veel te duur. De 'american' BBQ saus van Remia vind ik wel lekker. Voor een glace mix ik meestal wat honing, ketchup en appelsap door elkaar, werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:07

m-buurman

hmmm...coffee!!

Nomad schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:48:
[...]

Er zit denk ik maar 1, Slagerij Oosterhof. Ze kunnen aan bijna alles wel komen vooralsnog. Ze hebben meer dan in de vitrines ligt uiteraard, zo vroeg ik laatst een varkensnek/schouder (pulled pork) en heeft hij gewoon ter plekke een stuk lopen snijden wat ik wilde. En elke keer als ik het vraag is het nog niet ingevroren geweest en dat is ook gewoon fijn.
Er zit ook nog een poelier met veel reeds voorbereidde producten, daar valt ook een en ander te bestellen (rond de feestdagen tenminste). Had niet verwacht, en daarom nooit de moeite genomen om het te vragen, dat Oosterhof dergelijke producten zo kan leveren. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ik vind de meeste bbq sauzen veulste zoet en overheersend. Onze favoriet is Stockyard Southern Blues.

Afgelopen weekend weer lekker gebarbecued. Zaterdag lamskotelettjes met gepofte aardappels en gisteren buikspek in Red Roasted Pork kruiden op de KJJ.
Toen ik zo met die gepofte aardappels bezig was, vond ik het toch wel weer gepiel op zo'n kleine kamado. Ik ga toch maar lobbyen voor een Primo Large bij de thuiscommissie :P

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Apie! schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:19:
Ik ga toch maar lobbyen voor een Primo Large bij de thuiscommissie :P
Uit nieuwsgierigheid, waarom geen Kamado Joe classic? Prijstechnisch gezien is die wel wat interessanter. De Primo heeft wel meer oppervlak, maar je moet alles er nog zo'n beetje bij kopen. Tafel, deflectors, houders voor de deflectors. Voor hetzelfde geld heb je zelfs wel een Big Joe denk ik... Nogmaals, puur nieuwsgierig. Ik ben me aan het oriënteren, en het is lastig een goede keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Binnetie schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:18:
Maar hoe moet ik die 3 uur roken dan voorstellen in de oven?

Nu was ik 2 uur nodig voor de ribs in alufolie en 10 minuten (dit kan langer nog) voor het kleurtje krijgen.
Sowieso is de 3-2-1 bedacht voor de buik ribben. Wat wij in Nederland spareribs noemen, zijn ribben die op de rug zitten (worden babybacks genoemd in de VS).
In de VS komen spareribs van de buik kant en zijn veel stugger. Deze ribben hebben zeker 6 uur nodig om lekker te worden, babybacks en stuk minder (al heb je tegenwoordig ook door extra bevleesde ribben, die hebben ook wel wat nodig).

De 3-2-1 methode gaat ook uit van een lagere temperatuur, namelijk rond de 110 graden. Zou je de 180 aanhouden, zijn ze natuurlijk na die 6 uur waarschijnlijk koolstof.
Deze lagere temperatuur geeft je meerdere voordelen, namelijk het vlees wordt malser (vaak is garen op lagere temperatuur lekkerder), het vlees neemt meer rook op (indien op de bbq gedaan) en, zeker met de genoemde bbq saus, de aflaksaus dan wel kruiden met suiker, verbranden minder snel/niet. Als je een zoete saus gebruikt op 180 graden is de kans groot dat deze vrij snel zwart wordt.

Dus oven op 110 (ongeveer, tien graden meer of minder mag ook), je ribben 2 uur erin (geen 3 want geen buikribben/beetje afhankelijk van de dikte), dan 1½ uur in alu folie met wat appelsap en dan nog een half uur los met de saus erop.
Zo doe ik mijn ribben meestal (op de bbq) en komt altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank voor de uitgebreide informatie. Ik ga het eens proberen met extra bevleesde spareribs. Die zijn wel te koop bij verschillende online slagerijen. Met zoete saus de oven dus lager zetten. Dus een soort 2 - 1,5 - 0,5 aanpak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

elhopo schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:38:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, waarom geen Kamado Joe classic? Prijstechnisch gezien is die wel wat interessanter. De Primo heeft wel meer oppervlak, maar je moet alles er nog zo'n beetje bij kopen. Tafel, deflectors, houders voor de deflectors. Voor hetzelfde geld heb je zelfs wel een Big Joe denk ik... Nogmaals, puur nieuwsgierig. Ik ben me aan het oriënteren, en het is lastig een goede keuze te maken.
Oh, er is wat mij betreft niks mis met de kwaliteit van Kamado Joe. Het enige waar ik me aan erger is dat ik een te kleine kamado heb gekocht :+
Ook heb ik nu een garantiegevalletje achter de rug en daar heeft Kamado Joe in Nederland nog een inhaalslag te maken voor de Junior.

Verder vind ik de Primo Ovals, naast de handige ovale vorm en meer ruimte, gewoon :9~ om te zien. Ik heb daarentegen weer niks met het uiterlijk van de BGE. (Misschien als ze een ovaal ontwerp zouden maken weer wel.)

De KJ Classic zou nog een optie zou zijn als het op budget (lees: de thuiscommissie) aankomt, maar aangezien je zo'n ding voor de hele lange termijn aanschaft ga ik zelf niet op een paar honderd euro kijken. Ik doe het dit keer liever in een keer meteen goed. Wat ik daarna met de Junior + tafel ga doen zie ik dan wel weer.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:07
Nomad schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:48:
[...]

Hmm.. Ik wist dat die slagerij best goed spul verkocht maar dat ze dat soort dingen ook hebben... Had ik afgelopen zomer moeten weten.

Ik woon niet ver van Paddepoel en kom er dan ook vaak. Voorjaar komt eraan, eerdaags maar eens gaan shoppen :9
Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.