Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 27 Laatste
Acties:
  • 192.094 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 23:22
Iemand nog een mooie aanbieding voor spare ribs gezien online of bij een landelijke keten? Wil met oud en nieuwe ribs op de bbq gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Black Angus 1250gr picanha.. Voor oud en nieuw. Mijn eerste keer picanha. :)
Wil ik reverse sear/low en slow doen op een ei. Maar heeft iemand een gevoel hoe lang die nodig gaat hebben om op kerntemp te komen? Moet wel een beetje plannen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:14
Ligt er aan hoe dik de picanha is, maar ik denk uurtje :? misschien een kwartiertje langer met laten rusten in de zilverfolie :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Zo kort ja? Is niet zo dik. ~ 4-5 cm denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Je kerntemperatuurmeter is je grootste vriend, maar als je over 4 á 5 CM langer als een uur wilt doen (incl. ff op kleur maken) mag je wel heel erg LOW LOW LOW gaan als je de picanha nog een beetje rosé wil houden.

Ik haal hem er altijd af met een kerntemperatuur van +- 53 graden, en dan lekker doorgaren in de folie tot 56 graden.

1250 gram is inderdaad een redelijk "kleine" Picanha, welke dan ook niet zo heel dik zal zijn :P

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 29-12-2015 14:08 ]

• UltraSub
Nondeju. Haal ik voor het eerst mijn gietijzeren rooster voor de monolith uit de verpakking, past die niet op de verhoger. Hoe ik ook draai, past niet in die 3 pootjes. Snap ik ook wel dat hij op die eerste ring kan liggen, maar dat is me te laag. Is gewoon origineel Monolith rooster. Zou je toch mogen verwachten dat dat normaal past :|

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-06 13:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Vanmiddag kwamen mijn ouders spontaan langs en toen het richting etenstijd ging heb ik even snel de benodigdheden voor een "fatty" opgehaald en daarna klaar gemaakt op de Q. Heerlijk zeg, was voor mij de eerste keer. Hij was qua smaak echt goed gelukt, helaas iets te droog geworden. Had even snel gegoogled en kwam een post tegen van iemand die een kerntemperatuur aanhield van 70 graden. Dus dat heb ik gevolgd, maar achteraf was 64 a 65 volgens mij ook al zat geweest. Maar goed, smaakte verder heerlijk.
Hij woog bijna precies een kilo, mooi formaat voor 4 mensen om (net niet) op te krijgen :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
De varkenshaas spiezen om zeep geholpen helaas. Domme actie. Maar de picanha. Goddamn. Die was zo belachelijk goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
UltraSub schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 01:40:
De varkenshaas spiezen om zeep geholpen helaas. Domme actie. Maar de picanha. Goddamn. Die was zo belachelijk goed
Geef mij maar elke dag picanha... Zonde van de spiesen, maar je moet eens in de zoveel tijd iets opkloten, laat het dan maar de spiesen zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
UltraSub schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 01:40:
En hoe lang heeft de picanha er op gelegen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik zou het niet meer weten :P
Heb de heatermeter erin gestoken, en toen kern op 55 zat eraf gepakt, deflector eruit, en op 250 graden en vlammen uit de schoorsteen naar 62 gegaan. Eraf en in de folie en toen was het precies 00.00 uur. Kwartiertje later aangesneden en genieten. Probleem is dat ik niet meer weet hoe laat ik ben begonnen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

UltraSub schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:33:
Ik zou het niet meer weten :P
Heb de heatermeter erin gestoken, en toen kern op 55 zat eraf gepakt, deflector eruit, en op 250 graden en vlammen uit de schoorsteen naar 62 gegaan. Eraf en in de folie en toen was het precies 00.00 uur. Kwartiertje later aangesneden en genieten. Probleem is dat ik niet meer weet hoe laat ik ben begonnen :+
Picanha kan je haast nog wel minder ver door garen. Ik haal hem eraf met 59 graden en laat hem in alu rusten met metertje erin. En wacht dan ofwel 10 minuutjes, of tot hij 62 graden, afhankelijk wat het eerst gebeurd. Het nagaren heeft me recentelijk al een paar keer iets te ver gebracht voorbij waar ik op mikte qua temperatuur.

Wat voor rub/saus/marinade heb je het mee bereid? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Alleen zeezout. Had inderdaad heel klein beetje korter gemogen, maar hij was goed sappig en mooi rosé. Had chimichurry erbij gemaakt, en toen het vlees op was stonden we mooi te kijken naar de saus. "Oh eeh, ja, die hadden we ook nog". Heerlijk snackje zo na een avondje speciaalbier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

UltraSub schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 14:24:
Alleen zeezout. Had inderdaad heel klein beetje korter gemogen, maar hij was goed sappig en mooi rosé. Had chimichurry erbij gemaakt, en toen het vlees op was stonden we mooi te kijken naar de saus. "Oh eeh, ja, die hadden we ook nog". Heerlijk snackje zo na een avondje speciaalbier.
Haha, herkenbaar ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 15:10

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Nomad schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 11:53:
[...]

Picanha kan je haast nog wel minder ver door garen. Ik haal hem eraf met 59 graden en laat hem in alu rusten met metertje erin. En wacht dan ofwel 10 minuutjes, of tot hij 62 graden, afhankelijk wat het eerst gebeurd. Het nagaren heeft me recentelijk al een paar keer iets te ver gebracht voorbij waar ik op mikte qua temperatuur.

Wat voor rub/saus/marinade heb je het mee bereid? :)
Ik kom ook even binnenvallen :) Laatste jaar op mijn weber ook een aantal picanha's bereid (eerst met eik roken, geweldig), maar ik houd als kerntemperatuur 48 aan, en dan reverse sear tot 52. Dan in alufolie nog even laten rusten, en je hebt hem medium-rare. Ik denk dan ook dat een kern van 62 rijkelijk hoog is, maar dat moet ieder voor zich weten :).

Mijn inspiratie komt van het BBQ forum

En ja, ze zijn goddelijk. Heb er vorig jaar voor kerst 1 gemaakt >:) Buiten met een bouwlamp op eerste kerstdag lekker op de weber...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:38

backupdevice

Boeh!

Gisteren de WSM aangestoken om mijn laatste 2kg spareribs te bereiden. Stond een behoorlijk windje precies op mijn bbq corner dus het was noodzakelijk om alle ventilatie roosters open te laten om de temperatuur stabiel te houden. Maar na 6 uurtjes was het resultaat heerlijk.

Binnenkort weer shoppen om de vrij gekomen la in de vriezer weer te vullen.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:43
Beste BBQ'ers ik ben op zoek naar een gietijzeren grillplaat voor mijn geadopteerde Weber 57 Kettle. Het liefst een "Grillers Joy 4er". Ander merk is ook prima als hij maar past en in redelijke staat is.

Even ter introductie. Deze Weber Kettle 57 (wees) stond langs de weg met een A4tje met de text "Om mee te nemen". Moeten echt harteloze mensen zijn geweest. Heb hem dus meegenomen/geadopteerd en uiteraard schoongemaakt. Ook de ashtray heb ik iets gemodificeerd. Het ziet ernaar uit dat de Weber geen traumatisch ervaring heeft opgelopen. Zullen hem binnenkort eens aansteken. Hij heeft dus wel een gietijzeren Grillplaat verdient.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ua8pR68.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/U7b8Ael.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5BoGe81.jpg

[ Voor 84% gewijzigd door Snarfie31 op 03-01-2016 22:13 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:35
das een mooie vondst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

zeker een mooie vondst :)

Net bij de slager een stuk varkensnek gekocht van 1.6 kilo. Mogen jullie raden wat dan mag worden :P
Ik ga het wel de lazy manier doen, hij gaat 36 uren de sous-vide in en dan mooi afgrillen op de bbq met een niet te sterke mob saus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-06 13:30
Uurtje of 6-8 in de oven op 100 graden voldoet ook als je lui bent. Betwijfel of het nog beter kan als je sous-vide bereidt, want heb nog nooit zo'n goede PP gehad als uit de oven (stuk of 10 gedaan op een BGE en uit de oven was echt 10x sappiger, eindsaus was niet eens nodig).Enige wat ik miste uit de ovenvariant was de rooksmaak dus volgende keer eerst 2 uurtjes op de bbq :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Nomad schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:31:

Net bij de slager een stuk varkensnek gekocht van 1.6 kilo. Mogen jullie raden wat dan mag worden :P
Ik ga het wel de lazy manier doen, hij gaat 36 uren de sous-vide in en dan mooi afgrillen op de bbq met een niet te sterke mob saus.
Tja was al vanplan om een beter BBQ te kopen. En toen kwam ik deze tegen. Ik ging er vanuit dat hij niet meer in topconditie zou zijn (direct naar het grof vuil) de verbazing was groot.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Malt007 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:42:
Uurtje of 6-8 in de oven op 100 graden voldoet ook als je lui bent. Betwijfel of het nog beter kan als je sous-vide bereidt, want heb nog nooit zo'n goede PP gehad als uit de oven (stuk of 10 gedaan op een BGE en uit de oven was echt 10x sappiger, eindsaus was niet eens nodig).Enige wat ik miste uit de ovenvariant was de rooksmaak dus volgende keer eerst 2 uurtjes op de bbq :-)
Dat is ook wat ik ga doen. Morgenochtend indirect even 2 uren op de bbq, met flink wat rookhout. Meer roken dan garen. Dan inpakken en de sous-vide in. En als die uit de sous-vide komt, dan nog even afgrillen tot bijna zwarte buitenkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:05

pinda powerrr

Slow down...

Heerlijk procureur!

Heb het afgelopen week nog op de bbq gehad. Liep in de supermarkt en mijn oog viel op een dikke verpakking "schouderkarbonade". Keek nog eens goed, maar was dus een mooi stukje procureur. Blijkbaar wist de medewerker niet precies wat ze er mee aan moest. Het mooie was, dat ik dus ook de kiloprijs betaalde van schouderkarbonade ;)
Even een dry-rub in elkaar geflanst, die iets meer dan twee uur heeft staan trekken en daarna lekker gegaard tot kern 60gr. in een ruime twee uur tijd. Heerlijk mals, net gaar, sappig.... man man heerlijk.

Had een constante temp van 130gr (was laat begonnen en we hadden honger), dus dat ging prima. Alleen het laatste half uur zakte het in naar 90-100gr. Ik denk dat ik net iets te weinig briketten had liggen, of er zat een aslaag op. Kon het niet goed zien, was al donker 8)

Krijg ook altijd gelijk trek als er hier (zoals bovenstaand) iemand uitlegt wat hij gaat doen. Het water loopt me alweer in de mond. Heerlijk ook de gezichten van mensen die langs lopen. Achterkant van mijn tuintje is "open", dus mensen die de hond uitlaten zie je kijken van "wat? in de winter bbq-en?" :+

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Enige wat jammer is aan de winter-bbq is dat het zo snel donker is en je geen donder ziet van wat je aan het doen bent. En zolang ik nog niet verhuisd ben, zit ik nog te kloten op een donker balkonnetje, met de volle koude wind op je pokkel....en dat bevalt me niets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 11:28
Nomad schreef op maandag 04 januari 2016 @ 18:11:
[...]

Dat is ook wat ik ga doen. Morgenochtend indirect even 2 uren op de bbq, met flink wat rookhout. Meer roken dan garen. Dan inpakken en de sous-vide in. En als die uit de sous-vide komt, dan nog even afgrillen tot bijna zwarte buitenkant
Ik zou hem niet echt grillen na het garen, het gaat bij PP om de bark, dus meer een korst van kruiden en rooksmaak. Als je hem gewoon op de bbq doet, dan pak je heb na een tijdje ook in in aluminiumfolie tot de kerntemperatuur hoog genoeg is, dan even laten rusten en dan uit elkaar trekken. Misschien kan je er nog wat saus op doen en die dan even laten drogen op de bbq.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

elhopo schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:01:
[...]

Ik zou hem niet echt grillen na het garen, het gaat bij PP om de bark, dus meer een korst van kruiden en rooksmaak. Als je hem gewoon op de bbq doet, dan pak je heb na een tijdje ook in in aluminiumfolie tot de kerntemperatuur hoog genoeg is, dan even laten rusten en dan uit elkaar trekken. Misschien kan je er nog wat saus op doen en die dan even laten drogen op de bbq.
In de sous-vide krijg je uiteraard geen harde/donkere barst en dat is toch wel jammer. Ik stook dan de bbq op tot 300 graden, saus hem in met een mob-saus waar suikers in zitten die lekker karameliseren, terwijl de buitenkant dus een beetje op kan drogen en donker kan worden. Het is dan echt rechtstreeks boven de kolen voor een paar minuutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Nomad schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:31:

Wat heb je daarvoor neer gelegd? De slager hier vroeg €16,- per kilo 8)7
Haal het lekker online, genoeg keus, snel en niet duur.

Ga volgende week losie agoe metie ( geroosterd surinaams varkensvlees ) maken :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:05

pinda powerrr

Slow down...

Horeca prijs inkoop ex btw (6%) ligt op zo'n €6,50/kg.

Dus jouw slager heeft er een lekkere marge op zitten.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Versteegrob schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:08:
[...]

Wat heb je daarvoor neer gelegd? De slager hier vroeg €16,- per kilo 8)7
Haal het lekker online, genoeg keus, snel en niet duur.

Ga volgende week losie agoe metie ( geroosterd surinaams varkensvlees ) maken :9~
Mijn slager is soms goedkoop en soms duur. Maar zijn dochters doen de verkoop en hebben niet van alles evenveel verstand. Dit werd dus aangeslagen als karbonade, a 7 euro per kilo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Coal Tray gemaakt: Buurman Dick had nog 2 meter staalplaat over. Goed begin is het halve werk.

Damm dat BBQ virus slaat wel toe.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5ea0U8b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sVp4Dmw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3Bz7TbI.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JBpl80H.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:39

St@m

@ Your Service

Snarfie31 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:56:
Coal Tray gemaakt: Buurman Dick had nog 2 meter staalplaat over. Goed begin is het halve werk.

Damm dat BBQ virus slaat wel toe.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Netjes!

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zeker netjes en steviger dan de standaard weber oplossing rekjes :).

Nu soep aan het maken voor bij het avondeten (pulled pork).
Ga niet zelf broodjes maken, dus heb afbak kaiserbolletjes, wel een eigen gemaakte sla erbij en dus soep.

Heb nu al wel honger eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Nomad schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:16:
Zeker netjes en steviger dan de standaard weber oplossing rekjes :).
Zo'n stuk ijzer koopje ongeveer voor zo'n 10 a 14 euro of je buurman trakteren op slow cooked ribs. ;) 2 meter door midden laten knippen of zelf zagen. Uiteinden op 25 cm op een bakschroef buigen, met hamer even goed plat slaan. Vervolgens je as rooster gebruiken om de ronding erin te krijgen. Met een klem op het rechte stuk vast zetten vervolgens twee gaatjes boren door beide platen schroefjes erdoor en klaar ben je. Heb met een verfbrander nog even de hoeken flink verhit om de spanning er een beetje uit te halen. (voorzover dat nodig was) De overlap in het midden is 2x5cm je kan hem dus alsnog groter of kleiner maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Dit vind ik voor 4,99 ook een stevige IKEA budget oplossing voor Slow cooked Ribs bij ruimte gebrek. Roest vrij staal en schijnt perfect te werken.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/v0UH8oE.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Snarfie31 op 06-01-2016 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:07

franssie

Save the albatross

Ik denk dat iedereen in dit topic die ikea 'racks' al heeft - werkt inderdaad perfect en geen geld. Wel wat lastig schoonmaken kwam ik achter dus misschien eens goed in de olie zetten (net zoals bij een RVS pan).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ja schoonmaken is een ellende, maar het werkt goed. Ik koop eens per jaar een nieuwe denk ik, voor 5 euro is dat te doen :). Want echt 100% schoon in de scharniertjes e.d. krijg ik hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Nomad schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:11:
ja schoonmaken is een ellende, maar het werkt goed. Ik koop eens per jaar een nieuwe denk ik, voor 5 euro is dat te doen :). Want echt 100% schoon in de scharniertjes e.d. krijg ik hem niet.
1/2 uurtje in de gloeiend hete soda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Snarfie31 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:28:
[...]

1/2 uurtje in de gloeiend hete soda.
Proberen waard volgende keer :).
Het rekje is gelukkig mooi klein, dus die kan snel in een warm badje. Dat 57cm rooster van de bbq is wat dat betreft onhandiger. Ik wil nog een keer een grote ton kopen waar die in kan weken wanneer het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-06 11:03
Nomad schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:08:
[...]

Proberen waard volgende keer :).
Het rekje is gelukkig mooi klein, dus die kan snel in een warm badje. Dat 57cm rooster van de bbq is wat dat betreft onhandiger. Ik wil nog een keer een grote ton kopen waar die in kan weken wanneer het nodig is.
Lekbak voor een wasmachine => hoog/groot genoeg voor een 57 cm rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

chime schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:08:
[...]

Lekbak voor een wasmachine => hoog/groot genoeg voor een 57 cm rooster.
Slim, thanks :). Iets voor na de verhuizing, ons huidige huis is al vol genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:03
Voor het in de olie zetten geen verfkwast gebruiken :) :
Link

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20
Gewoon een siliconenkwast gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Die gast van Amazingribs zou een boek moeten uitbrengen. Heb ik al wat tijd versleten daar op die site zeg. En doe dan ook meteen een vertaling, zodat ik er een voor mijn vader kan kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Nomad schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:11:
Daar heb je een vaatwasser voor. Dat werkt hier al even prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:46:
[...]

Daar heb je een vaatwasser voor. Dat werkt hier al even prima.
werkt hier niet helaas

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Gewoon in de wasbak met heet water en een vaatwassertablet. Je schrikt hoe schoon het is na een nachtje trekken. Zie je meteen de power van een vaatwastablet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Bij mij werd hij ook echt niet schoon van de vaatwasser helaas. Maar met een ruwe borstel en sterke ontvetter kwam ik een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Spoetnik385 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:08:
Voor het in de olie zetten geen verfkwast gebruiken :) :
Link
Omdat er in Azië kwasten gevonden zijn waar loodhoudende verf gebruikt is om de steel van de kwast een mooi fel kleurtje te geven?

Sure, het is altijd beter om een kwast te gebruiken die bedoeld is voor gebruik met voedsel, maar ik vraag me sterk af hoe relevant dit artikel is voor NL/EU en anders pak je toch een kwast met blankhouten steel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of eentje met een plastic steel.

Heb zelf een setje siliconen kwasten. Maar das met dunner spul toch lastig kwasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 01:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

Orion84 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 09:57:
[...]

Omdat er in Azië kwasten gevonden zijn waar loodhoudende verf gebruikt is om de steel van de kwast een mooi fel kleurtje te geven?

Sure, het is altijd beter om een kwast te gebruiken die bedoeld is voor gebruik met voedsel, maar ik vraag me sterk af hoe relevant dit artikel is voor NL/EU en anders pak je toch een kwast met blankhouten steel.
Zowieso.
Hoeveel verf moet er van dat handvat afkomen, en in je eten terecht komen
Wil dat een probleem worden.

Lijkt me een beetje vergezocht tbh :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vandaag eens een experimentje gedaan, ik maak mijn 3-2-1 ribs vaak in mijn kamado-ei en dan erg simpel, bij de 3 geen marinade alleen wat zwarte peper, bij de 2 wat appelsap en bij de 1 aflakken met BBQ saus.

en dat smaakt goed.

Dus denk ik, wat als ik het eens in de oven doe?

Heerlijk zacht vlees dat van de botten valt zoals normaal met toch een bite, alleen een klein probleem - totaal gebrek aan smaak, ondanks de lak.

Dus nu ik dit weet ga ik beide denk ik simultaan maken met marinade, waarbij ik bij het bbq-ei er een strip bij leg zonder marinade en dan een kijken wat het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

franssie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:43:
Vandaag eens een experimentje gedaan, ik maak mijn 3-2-1 ribs vaak in mijn kamado-ei en dan erg simpel, bij de 3 geen marinade alleen wat zwarte peper, bij de 2 wat appelsap en bij de 1 aflakken met BBQ saus.

en dat smaakt goed.

Heerlijk zacht vlees dat van de botten valt zoals normaal met toch een bite, alleen een klein probleem - totaal gebrek aan smaak, ondanks de lak.

Dus nu ik dit weet ga ik beide denk ik simultaan maken met marinade, waarbij ik bij het bbq-ei er een strip bij leg zonder marinade en dan een kijken wat het wordt.
Ik heb een mooie basis-rub waar ik het vlees mee bedek, daarna vacuümmeer. Dan gaat het 36 uren in de sous-vide op 61 graden. De laatste stap is een klein beetje droog deppen, op de bbq gooien en aflakken met Stockyard Blue saus...en dat is echt wel super lekker.

De smaken die de bbq geven mis je uiteraard, maar je kan het goed compenseren met kruiden en aflakken.
De 3-2-1 methode heb ik ook ervaring mee (en hier ook wel gepost denk ik), maar deze methode is zoveel makkelijker en minder tijdsintensief, dat ik dit toch wel een mooie oplossing vind.

En ik dat je met een goede rub en aflakken ook in de oven bijna hetzelfde resultaat kan behalen dan op de bbq. En het is wel lekker makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
franssie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:43:

en dat smaakt goed.

Komt dat niet gewoon omdat je in de oven geen smaak van rookhout hebt? Ik neem althans aan dat je dat normaal op de bbq wel gebruikt? Persoonlijk maak ik altijd een rub met paprikapoeder, uienpoeder, knoflookpoeder, chilipoeder en nog wat ander grut. Eigenlijk een standaard rub uit het boek van Steven Raichlen. Vooral verschillende soorten rookhout geven voor mijn gevoel de smaak.

Even wat anders, ik twijfel een beetje of ik een sous vide apparaat zou aanschaffen. Ik zie daar veel over, ook samen met barbecuen. Mijn vraag is dan ook aan de mensen die er wat van weten of er een gebruiken:

Welk merk of type gebruik je? Ik zat zelf naar de Sansaire te kijken. Iemand daarmee of met een vergelijkbare ervaring?
Gebruik je dan ook een vacumeer apparaat, of de water displacementmethode?
Welke vacumeerzakken gebruik je? Zouden de ziplock zakjes van Action voldoen?
Verder nog tips, ervaringen of dingen waar ik op kan letten?

Mijn idee is om dingen die lang moeten garen eerst wat te roken en dan af te garen in een sous vide, en wellicht nog even afbakken op de grill. Denk aan bijvoorbeeld short ribs, spare ribs enz. Wat ook mooi kan is bijvoorbeeld een pichanha sous vide opwarmen tot zeg 54 graden en die dan af te fakkelen op de bbq,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nomad schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:01:
[...]
Ik heb een mooie basis-rub waar ik het vlees mee bedek, daarna vacuümmeer. <>
De Sous vide variant ga ik ook proberen, denk dat ik daar de naturel variant maar oversla.
Dit was een experiment om het verschil te proeven en dat was onverwacht groot, in negatieve zin.
Blijft leuk om te experimenteren!

elhopo schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:07:
[...]

Komt dat niet gewoon omdat je in de oven geen smaak van rookhout hebt? Ik neem althans aan dat je dat normaal op de bbq wel gebruikt? <>
Nee - in het ei gebruik ik gewoon houtskool (dus geen koolbriketten) en dat geeft genoeg smaak, bij 3 uur roken maakt dat beetje rookhout het verschil niet of je moet je hele bbq erop stoken denk ik.
Maar dus ook ja, ik mis in de oven de smaak van de rook van het houtskool (wat wel pro spul is van de Sligro overigens) - als ik ooit nog eens de over gebruik dan voeg ik rookhout toe (ik heb dat wel maar nog nooit gebruikt)

[ Voor 45% gewijzigd door franssie op 12-01-2016 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]
<>
Even wat anders, ik twijfel een beetje of ik een sous vide apparaat zou aanschaffen. Ik zie daar veel over, ook samen met barbecuen. Mijn vraag is dan ook aan de mensen die er wat van weten of er een gebruiken:

Welk merk of type gebruik je? Ik zat zelf naar de Sansaire te kijken. Iemand daarmee of met een vergelijkbare ervaring?

Mijn idee is om dingen die lang moeten garen eerst wat te roken en dan af te garen in een sous vide, en wellicht nog even afbakken op de grill. Denk aan bijvoorbeeld short ribs, spare ribs enz. Wat ook mooi kan is bijvoorbeeld een pichanha sous vide opwarmen tot zeg 54 graden en die dan af te fakkelen op de bbq,
Deze beantwoord ik even in een andere post want toch ander deel-onderwerp. Ik heb een grote rijstkoker met een goedkope externe temp regelaar, in het got kookclub topic Lekker eten bij de GoT-kookclub= staat meer. Als je vragen hebt kan je ze daar ook beter stellen al is er denk ik 50% overlap haha

In mijn rijstkoker passen de ribs niet zo makkelijk dus daar moet ik nog iets op bedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 12-01-2016 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

[...]

Komt dat niet gewoon omdat je in de oven geen smaak van rookhout hebt? Ik neem althans aan dat je dat normaal op de bbq wel gebruikt? Persoonlijk maak ik altijd een rub met paprikapoeder, uienpoeder, knoflookpoeder, chilipoeder en nog wat ander grut. Eigenlijk een standaard rub uit het boek van Steven Raichlen. Vooral verschillende soorten rookhout geven voor mijn gevoel de smaak.

Ik heb deze: https://www.kookpunt.nl/e...wcooker/nl/product/13424/
Daar past maximaal 2 kilo spare-ribs per keer in (laatste keer was die mooi gevuld en zat ik op 2.2 kilo).
Een single unit stuk vlees zit je op 3 kilo max ongeveer, zoals een boston butt bijvoorbeeld.

Daarmee is het formaat voor mij groot genoeg (5,5Liter a 6L klasse zeg maar). Wil je echt 5 kilo ribs tegelijk klaar maken, dan kan je beter spelen met een oplossing als dit:
http://www.seriouseats.co...-sous-vide-circulato.html
Dan kan je zelf een geschikte bak maken (en beetje isoleren/afdekken) en kan je tot ruwweg 20 liter gaan.

Ik ken de waterdisplacement optie, maar heb bewust gekozen voor een vacuummeermachine. Omdat het voor meer dingen bruikbaar is. Zo koop ik bijvoorbeeld een groot blok kaas (goedkoper en vaak meer keuze) en hak ik die in bruikbare blokken en vacuummeer die totdat ik ze nodig heb. Veel langer houdbaar.
En zo met veel meer dingen. Dat ga je gewoon vaker gebruiken als je hem eenmaal hebt.
Ik gebruik de zakken van Marmelot, die werken goed :)
http://www.marmelot.com/m...c-61_103.html?language=nl

Ik vind de combinatie van bbq+sous-vide echt heel goed werken. Ik heb de combi nu een half jaar en heb met veel succes klaar gemaakt:
- hazenpoot
- beenham
- pulled pork
- heeeel veel spare-ribs (favoriet en zo simpel nu met de sous-vide ipv zoveel werk anders)

In de meeste gevallen is het vlees gemarineerd voordat het de zak en bak in gaat en grill ik het af ofwel in de oven (1x gedaan, storm buiten), maar meestal op de directe manier op de bbq, terwijl ik hem nog even aflak met een mob-saus met veel suiker (dat dan lekker karameliseerd uiteraard).

Dus ja, erg tevreden met deze combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Heb net een 54 cm Outdoorchef 2 delen iron cast grill rooster gescrood voor nog geen 35,- euri.
Groenrijk in Nieuw Vennep gaat ermee stoppen maar er komt een andere eigenaar. Alle spullen kunnen niet meer geruild worden maar wel volledige garantie. Voornamelijk Weber spullen geen BGE. Veel cast Iron artikelen.
Sla uw slag zou ik zeggen. http://www.groenrijk.nl/GroenRijk-Ve...FcWVGwodxgsDng

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ba7nBnh.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lPXUFvM.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/B5iQU6k.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 16-01-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik heb al een paar maanden niet gebarbecued en heb gisteren maar weer eens wat vlees besteld. Vandaag wilde ik m'n KJJ alvast een schoonmaakbeurt geven, maar de top & bottom vents waren allebei compleet vastgevroren :')

Gewoon kolen aansteken hielp niet, na een klein uur kon ik net het kleine daisy wheel-tje draaien, maar de onderste schuif zat nog muurvast. Ik heb uiteindelijk water gekookt en in een bakje voor de onderste schuif gezet en met aluminiumfolie afgebakend zodat de stoom voor de schuif bleef hangen. Die schuif was in no time ontdooid.

Dit weekend maar eens wat Iberico baby back ribs klaarmaken :9 of Pulled Pork van Char Siu, of een Rib Rack, of of ... ik laat de vrouw wel beslissen.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:33
Argh. Ik wil ook een keer die 'zacht van bot vallende met lekker zoete glazuur' baby back ribs maken.
Maar heb alleen een gasbbq tot mijn beschikking.
Twijfel of het daarmee gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom zou het daar niet mee lukken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Kan denk ik prima, maar een gas bbq geeft geen smaak dus zal je echt aandacht aan de marinade en de lak moeten besteden, of veventueel wat rookhout bijplaatsen.
Dus gewoon racks kopen, marineren (in ziplockbags die je door onder water te duwen in de wasbak iewat vaccuum trekt/duwt) en dan gewoon los gaan. Ikea fantast erbij om te dome temp te meten dat ie niet te hoog gaat en als je toch bij Ikea bent gelijk de pannendekselding kopen om je racks je ondersteunen.
Succes en ben benieuwd hoe ze smaakten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Hier een stukje BBQhardware op zonne energie. Het ding is gemaakt van een oude sattelietschotel die met alufolie beplakt is.
De bovenste halve foto is het ding in bedrijf en de onderste helft is het ding in wording.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zzjBY2c19TbdRVQ6uB4S9lZJ/full.jpg

Op de plek van de LNB heb ik een klein koekenpannetje geklust en het rooster die de hamburger klemzet komt uit een dooie junkfoodprocessor (magnetron).
De BBQ is een paar zomers in gebruik geweest totdat ik de materialen ergens anders voor nodig had.
Je moest er wel bijblijven want de zon die draait toch best nog snel, elke paar minuten de schotel opnieuw richten want anders was de pan uit het brandpunt.
Of de hamburger warm wou worden? YES! We hebben hier onze vingers best wel een paar keer zeer gedaan.
Voordelen: Geen kooltjes hoeven kopen.
Nadelen: Elke paar minuten uitrichten en soms vingers verbranden.
Heeft het zin :Niet echt. want: lastige bediening.
Is zo'n ding leuk, jawel gewoon omdat het kan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

_/-\o_ lol - superhack!

Ik heb er zelf ook wel aans zitten denken zoiets te bouwen, inderdaad gewoon omdat het kan - ultieme doel hier is ooit een absorbtie koelkast om te bouwen naar zonneenergie zodat je ook koud bier bij je bbq op de zon hebt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
NeutraleTeun schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:08:
Argh. Ik wil ook een keer die 'zacht van bot vallende met lekker zoete glazuur' baby back ribs maken.
Ik ken genoeg mensen die het met een gasbbq hebben gemaakt, maar het is even afhankelijk hoe makkelijk of lastig het wordt. Er zijn gasbarbecues die je indirect kan gebruiken, en er zijn ook gasbarbecues waar je apart een bakje hebt voor rookhout, sommige zelfs met een apart brandertje daarvoor.

je moet het zien als een heteluchtoven met eventueel de mogelijkheid om wat rookhout toe te voegen.

Mocht je een open barbecue hebben dan zal het wel lastig worden, of bijna onmogelijk om ze helemaal op de barbecue klaar te maken, maar als er een deksel op kan dan is het heel goed mogelijk. Als je even aangeeft wat voor barbecue je hebt dan kan ik je denk ik wel verder op weg helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wat ook kan is rauwe ribs marineren, in een ziplock zakjes met zo weinig mogelijk lucht.
In grote pan water (a 5 liter)..en oven op 60 graden. En dat een dag laten staan. En dan afgrillen op de bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb al meerdere ribs op de bbq gehad. Ging prima.
Je kunt voor de rooksmaak eventueel rook-zout gebruiken in de marinade of een smokebox onder de kap neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 23:22
NeutraleTeun schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:08:
http://www.rtlniels.nl/bbq/?p=1386

Hier gaat dat wel mee lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dit beestje
NeutraleTeun in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2"
NeutraleTeun in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2"

Het indirecte zal wat lastig worden gezien de branders in de breedte zitten.
Maar zal me eens wat inlezen en een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Kun je die bak waar de vis in lag niet gebruiken? Al dan niet ondersteboven?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Rookhout in alu folie ernaast leggen (wel met wat gaatjes onder en boven anders doet het niets natuurlijk) of in een paar van die alu bakjes leggen met zo'n zelfde alu bakje er bovenop. Dan een beetje spelen met de standen van de branders tot het wel rookt maar de temp niet te hoog oploopt onder je kap. Als de kap erg grote kieren heeft is het misschien wel goed deze wat te dichten met alutape of -folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Bak omdraaien, als in:
Als ik een plaat laat maken voor over de gehele lengte bbq en daar wellicht een rooster met pootjes op, heb ik een indirecte warmtebron?

Thx voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Meestal maken mensen met een gasbarbecue een envelopje van aluminiumfolie met wat houtsnippers of houtmot. Daar prik je wat gaatjes in. Dat gaat dan onder het rooster, direct op de brander, als je niet een apart rookhoutbakje hebt. Volgens mij heb je drie branders, als je er maar 1 aansteekt, die niet in het midden zit en het vlees zover mogelijk aan de andere kant legt heb je gewoon een prima indirecte bbq. Inderdaad een beetje met het gas spelen en je kan een bepaalde temperatuur dan prima een lange tijd vasthouden, zolang je de klep maar dicht houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:35
Nomad schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:50:
[...]

Ik ken de waterdisplacement optie, maar heb bewust gekozen voor een vacuummeermachine. Omdat het voor meer dingen bruikbaar is. Zo koop ik bijvoorbeeld een groot blok kaas (goedkoper en vaak meer keuze) en hak ik die in bruikbare blokken en vacuummeer die totdat ik ze nodig heb. Veel langer houdbaar.
En zo met veel meer dingen. Dat ga je gewoon vaker gebruiken als je hem eenmaal hebt.
http://www.marmelot.com/m...c-61_103.html?language=nl
hier ook goede ervaringen met de zakken van Marmelot.
Sinds een aantal maanden ook een vacuummeer machine. Ga eens in een bepaalde tijd naar een slachterij om daar vlees te halen. Daarna is het meestal een avond zakken op maat maken en vacuummeren . Bevalt prima. Ook veel handiger om alles in de vriezer te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nomad schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:50:
[...]

<>
http://www.marmelot.com/m...61_103.html?language=nl<>
Ik gebruik beide - voor een 24 uurs marinade haal ik mijn vacumeer apparaat niet uit de kast maar pak ik zo'n action zakje en dat werkt net zo goed. Voor langer of sous-vide pak ik de Solis vacumeerder - dank voor de tip van de Marmelot zakken, ik zal deze eens gaan proberen! (en ze zijn ook op rol, daar ben ik wel fan van ip van zakken die nooit de goede maat hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Leuk, na de schoonmaakbeurt van een paar dagen terug, heb ik de top en bottom vents van m'n KJJ niet dicht gedaan. Lekker, met die sneeuw en regen :')

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:47
Vandaag de Big Green Egg Mini carrier besteld, wel veel geld voor een onderstel met handvaten maar wel praktisch aangezien ik de BGE binnen opberg en dan simpel naar buiten kan halen. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.greeneggtotaal.nl/wp-content/uploads/2016/01/116451-ECMN-EGG-Carrier-Mini.jpg

En nu nog opzoek naar een relatief goedkope vacuummachines, welke raden jullie aan?

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik ben erg tevreden over mijn Solis al heeft die wel het liefste zakken met profiel. Eerder had ik een goedkopere no name en die luste bijna alles (kon er zelfs chiszakken mee sealen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09-2024

peeweeherman

energieleverend.nl

Leuk topic hier, wist niet dat er meer tweakers BBQen ;)
BBQ vrij veel op mijn Weber 46cm, deze week komt er een kamado.
Heb alleen nog geen keuze kunnen maken tussen BGE en black bastard...
Maar eens voor laten lichten in de winkel.

Gisteren geïnspireerd door beer can burgers zelf weer eens aan de slag gegaan.
Geen beer can maar eierdopje, altijd nog goed voor 125 gehakt per stuk
Rauwe ham er omheen , vullen met champignons, verse knoflook, zwarte peper en aftoppen met gorgonzola...

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Kijk eens naar we Monolith ook. Erg tevreden, ook over service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

Ik heb het probleem dat de briketten binnen 30minuten te koud zijn!
Ik doe de briketten ca 20 minuten in een brandversneller(geen idee hoe zon ding heet) misschien moet dat maar 10 minuten oid? Daarna in de weber met de zijgaten half en de boven gaten open.

I.c.m Weber Smokey Joe

[ Voor 18% gewijzigd door BUR op 31-01-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:47
Broil King Kegg is ook een interessant alternatief tegenover de keramische variant, deze is van metaal en ook nog lichter ik ben er nog steeds zeer positief over terwijl ik ook een BGE heb.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Tja, keuze in overvloed...
Ik denk dat de meeste kamado's wel een aardig stukje vlees (daar draait het bij mij voornamelijk om) op tafel zetten.grootste onderscheid zit in prijs , service en eventueel accessoires die je er bij krijgt.

Omdat ik zelf een tafel van steigerhout bouw, zijn zijplankjes en statief niet relevant. Verder als accessoire alleen gietijzeren rooster, indirect plaat en later misschien pizzaplaat. Daarom twijfel ik tuss BGE van 1300€ met betere service, of BB solo van 900€. En winkel die ze beide heeft zit niet al te ver weg, dus hoef niet hele land af te klepperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
BUR schreef op zondag 31 januari 2016 @ 10:26:
Ik heb het probleem dat de briketten binnen 30minuten te koud zijn!
Ik doe de briketten ca 20 minuten in een brandversneller(geen idee hoe zon ding heet) misschien moet dat maar 10 minuten oid? Daarna in de weber met de zijgaten half en de boven gaten open.

I.c.m Weber Smokey Joe
Wat is te koud... Voor grillen doe ik een halve brikettenstarter of 3/4. Die laat ik dan rustig doorstoken tot de bovenkant grijs is. Meestal duurt dit een minuut of 20. Als je die dan in de bbq doet, dan moet het goed gaan. Boven en onder volledig open = vol zuurstof = het meeste warmte

Het merk briketten verschilt ook nog enorm. De Weber briketten geven veel gelige as, en die verstikken zichzelf vrij vlot. Goede kokosbriketten zoals Flamy of Ecobrasa geven over het algemeen betere resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Ben nog bezig met mijn tafel. iemand hier weet wat bij een black bastard de afstand tussen het bovenste en onderste blad moet zijn, m.a.w. wat is de afstand tussen onderkant en de onderkant van het deksel met het scharnier open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

elhopo schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:26:
[...]

Wat is te koud... Voor grillen doe ik een halve brikettenstarter of 3/4. Die laat ik dan rustig doorstoken tot de bovenkant grijs is. Meestal duurt dit een minuut of 20. Als je die dan in de bbq doet, dan moet het goed gaan. Boven en onder volledig open = vol zuurstof = het meeste warmte

Het merk briketten verschilt ook nog enorm. De Weber briketten geven veel gelige as, en die verstikken zichzelf vrij vlot. Goede kokosbriketten zoals Flamy of Ecobrasa geven over het algemeen betere resultaten.
Merk bricketten is weber. Ik heb gewacht tot grijze laag... maar vervolgens heb ik dus met alle gaten open of half open met 3/4 brickstarter brikketten na een half uur geen warmte meer om überhaupt iets op te warmen. Zou het kunnen zijn dat het te hard waait in de tuin oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
BUR schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:35:
[...]

Merk bricketten is weber. Ik heb gewacht tot grijze laag... maar vervolgens heb ik dus met alle gaten open of half open met 3/4 brickstarter brikketten na een half uur geen warmte meer om überhaupt iets op te warmen. Zou het kunnen zijn dat het te hard waait in de tuin oid?
Te hard waaien kan het niet echt zijn. Zoals je denk ik wel weet is vuur afhankelijk van 3 factoren. Zuurstof, brandstof en warmte. De warmte is er in eerste instantie wel, en er zal nog wel wat brandstof over zijn. Houden we zuurstof over.

Ik heb geen ervaring met de Smokey joe, maar na een beetje onderzoek heb ik gevonden dat er vaak twee problemen zijn. Als eerste gebeurt het vaak dat de kooltjes de luchttoevoer onderbreken zodat er geen zuurstof meer in komt. Als je een model hebt met luchttoevoer van de zijkant dan gaat de lucht over de kooltjes in plaats van er onderdoor. Met wat aluminiumfolie kan je een soort luchttunnel maken zodat de lucht er alsnog onder komt.

http://tvwbb.com/showthread.php?36343-How-I-made-my-SJG-hot

Als je luchttoevoer van de onderkant hebt moet je proberen om de luchtingang vrij te houden als je de kooltjes in de bbq doet. Je moet ze dan als een soort donut neerleggen, zodat de kooltjes de luchtdoorvoer niet blokkeren. De onderste schuif volledig open, en als het te warm wordt kan die wel wat meer dicht.

Het tweede wat vaak gebeurt is dat de kooltjes veel as produceren waardoor ze zichzelf verstikken. Mocht het nog niet werken dan zou ik eens andere briketten proberen. Ecobrasa of Flamy bijvoorbeeld. Die produceren veel minder as en branden heter, hierdoor ze minder snel verstikken. Ze zijn wel duurder, maar gaan ook langer mee waardoor ze uiteindelijk bijna hetzelfde kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door elhopo op 31-01-2016 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:47

CodeIT

Code IT

Gisteren voor het eerst makreel gerookt. Na het pekelen kun je de makreel drogen in de smoker door de temperatuur rond de 40 graden te houden. Ik was eerst wat sceptisch dat ik de temperatuur lang, zo laag kon houden, maar het is goed gelukt. Ik heb heb een schep kooltjes uit de kachel gehaald en deze in de smoker gelegd met wat stukjes hout erop voor de rook. Na een uurtje nog een schepje erbij en de temperatuur is redelijk constant gebleven.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/l73cV6G.png
Na het drogen de temperatuur verhoogd naar 75 graden en de probe in de vis gedaan. De vis is gaar als de temperatuur een half uur boven de 65 is geweest. Hierna de kolen gesmoord met mot en de vissen nog een uurtje in de rook laten hangen.
Het resultaat was een heerlijk sappig visje met een lekkere rooksmaak.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3VfkGtI.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zie ik nou goed dat je Domoticz gebruikt voor je temperatuurcontrole? Met welke temperatuursensor/hardware gebruik je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:47

CodeIT

Code IT

mrwolf schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:27:
Zie ik nou goed dat je Domoticz gebruikt voor je temperatuurcontrole? Met welke temperatuursensor/hardware gebruik je dat?
Ik gebruik de Maverick ET-732. Deze zend zijn signaal door via 433mhz. Domoticz (Rfxcom eigenlijk) ondersteunt deze sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

BUR schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:35:
[...]

Dat probleem heb ik ook gehad: Apie! in "Het BBQ-hardware topic"

De oplossing was voor mij de barbecue in een hoek plaatsen zodat ie meer uit de wind staat. Daarna geloof ik nooit meer problemen gehad, maar ik bleef het wel irritant vinden om steeds de bbq te moeten verplaatsen en echt veilig vond ik het ook niet, zo dicht op de houten schutting. Ik heb uiteindelijk een Kamado Joe Jr gekocht en daar heb ik nooit problemen mee gehad, waar ik 'm ook neerzette.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
*knip* Geen V&A in dit topic, dat kan bv in V&A overig

[ Voor 86% gewijzigd door naitsoezn op 04-02-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-06 12:54
Zojuist mijn weber original kettle premium 57cm ontvangen. Mijn eerste echte barbecue. Binnenkort eerst maar eens gewoon wat grillen en daarna pulled pork proberen te maken.

Hoe moeilijk is dit voor een beginnende bbqer? Ga het maken voor een feestje 's avonds, dus misschien wat hamburgers in de vriezer leggen voor het geval het mislukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-06 13:30
Brammel schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:04:
Zojuist mijn weber original kettle premium 57cm ontvangen. Mijn eerste echte barbecue. Binnenkort eerst maar eens gewoon wat grillen en daarna pulled pork proberen te maken.

Hoe moeilijk is dit voor een beginnende bbqer? Ga het maken voor een feestje 's avonds, dus misschien wat hamburgers in de vriezer leggen voor het geval het mislukt :)
Het is niet moeilijk maar wel moeilijk te plannen voor een feestje denk ik. De ene keer ben je na 10 uur klaar en de andere keer na 15 bij hetzelfde gewicht aan vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Malt007 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:10:
[...]

Het is niet moeilijk maar wel moeilijk te plannen voor een feestje denk ik. De ene keer ben je na 10 uur klaar en de andere keer na 15 bij hetzelfde gewicht aan vlees.
Daar had ik nog niet echt over nagedacht... Feestje begint om 15:30 dus als het ergens tussen 16:30 en 20:00 klaar is zou het goed zijn, tenzij iedereen dan al naar huis is omdat ze zo'n trek hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Brammel schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:11:
[...]

Daar had ik nog niet echt over nagedacht... Feestje begint om 15:30 dus als het ergens tussen 16:30 en 20:00 klaar is zou het goed zijn, tenzij iedereen dan al naar huis is omdat ze zo'n trek hebben :)
Dan zou ik rond 04:00 beginnen. Het mag best om 13:00 namelijk al klaar zijn, het is makkelijk even op te warmen. Maar als het langer duurt dan verwacht zit je zo op 18:00 of later dat het klaar is. Zeker als het ongemerkt wat teveel is afgekoeld en je moet bijvullen + opstoken, ben je zo een uurtje verloren.
Ik denk dat je meer plezier en gemak beleeft met 2 kippetjes op de BCC manier klaar te maken. Dat is makkelijker, sneller en ook erg lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Hmm, de dag er voor maken dan maar? Hoe warm je het dan op?

Hoe maakt de rest pulled pork? Als je een stuk boston butt koopt is dat al snel 3 kilo volgens mij. Dit eet je dus met een groep op lijkt me (of je eet de hele week pulled pork). Maar als niet te plannen is wanneer het klaar is wordt dat lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20
Ik zou dat zeker niet doen als ik jou was. Een bbq goed op temperatuur houden is vrij lastig.

Een beer can chicken is al tricky. Ik zou gewoon lekker saté maken ofzo. Misschien een picanha er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik zou het ook niet doen, zeker niet als het de eerste keer is.
Neem inderdaad een lekker groot stuk rund vlees of kip, waarvan van te voren redelijk duidelijk is hoe lang het duurt, even indrukwekkend en minder kans op een debacle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Brammel schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:18:
Hmm, de dag er voor maken dan maar? Hoe warm je het dan op?

Hoe maakt de rest pulled pork? Als je een stuk boston butt koopt is dat al snel 3 kilo volgens mij. Dit eet je dus met een groep op lijkt me (of je eet de hele week pulled pork). Maar als niet te plannen is wanneer het klaar is wordt dat lastig?
Opwarmen kan door het de dag vooraf in ietwat grove stukken uit elkaar te trekken, zeg een goede cm of 2 dik houden per stukje. En in een aluminium/rvs schaaltje bijvoorbeeld op te warmen op de bbq of in de oven.
De stukjes niet te klein maken vooraf, dan kan het droog worden. Maar ook niet te grof houden, want dan duurt het lang voordat de kern ook warm is en je wilt het niet te lang hoeven te verwarmen.

Maar inderdaad, zoals ik al eerder noemde en de rest ook, ik zou wat anders maken. Zoals lekkere sate, hele kip, goede hamburger, longhaas of moinkballs. De laatste is ook zeker een aanrader, smaakvol en makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Bedankt voor alle tips. Ziet er naar uit dat het wat anders dan pulled pork gaat worden :) Dat ga ik wel een keer proberen als er niet 25 man hongerig klaar staan.
Pagina: 1 ... 19 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.