Stapelen kan ook. Dubbel rek bedoel ik.
Wisselen halverwege kan uiteraard. Dat doe ik ook meestal, maar ik vroeg me eigenlijk gewoon of af het nog wel een verschil zou maken na drie kwartier roken.
Hoe bedoel je stapelen? Twee ribben op elkaar in de hoogte in 1 ikea rek? Ik zou dat wel eens kunnen proberen, maar ik denk dat dat te hoog wordt voor de BBQ. Of twee Ikea rekken op elkaar? Ik denk dat dat zeker te hoog is.
Hoe bedoel je stapelen? Twee ribben op elkaar in de hoogte in 1 ikea rek? Ik zou dat wel eens kunnen proberen, maar ik denk dat dat te hoog wordt voor de BBQ. Of twee Ikea rekken op elkaar? Ik denk dat dat zeker te hoog is.
[ Voor 9% gewijzigd door SaN op 27-09-2015 10:24 ]
Sous vide machine dit weekend binnen gekomen
. Van toffe vrienden gekregen voor mijn verjaardag
. Daar gaan we een hoop plezier van hebben. Komende week eerst maar eens spare-ribs proberen
Nice.... Wil ik ookNomad schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:00:
Sous vide machine dit weekend binnen gekomen. Van toffe vrienden gekregen voor mijn verjaardag
. Daar gaan we een hoop plezier van hebben. Komende week eerst maar eens spare-ribs proberen
Zelf goede ervaringen met sous vide spare ribs (en ander vlees)Nomad schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:00:
Sous vide machine dit weekend binnen gekomen. Van toffe vrienden gekregen voor mijn verjaardag
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Het is redelijk betaalbaar en geeft zeker met bezoek e.d. gewoon minder stress om dingen mooi klaar te maken.
Wil je met bezoek wat lekkers maken, dan ben je al snel druk in de keuken en heb je weinig tijd voor bezoek. Dit apparaat helpt gewoon heerlijk om dat te vergemakkelijken.
Kijk, dat is meteen al een goed startpunt om te proberenGermanPivo schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:15:
[...]
Zelf goede ervaringen met sous vide spare ribs (en ander vlees)Doe ze zelf 22/24 uur op 60 graden en daarna 2 keer 10 minuten met de glaze op de hoogste grillstand in de oven. Elke keer weer super mals
Gelukkig passen ze net op de bbq. Ze liggen er nu bijna een uur op. Straks inpakken.
Hoe zie je een tweede rooster voor je op een weber? Dat is toch niet mogelijk? Ik heb het idee dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt
http://www.barbecueparadi...e/vouwbare-gril-verhoger/
Heb die ook ergens op het net gezien op Webers. Zou moeten passen.
Iemand met een heatermeter? Heb een extra filesystem op de sd card aangemaakt, maar ik kan nergens een fstab vinden waarin ik op kan geven dat dat fs iedere keer gemount moet worden. Ook in de openwrt wiki vind ik niks. Althans, niet iets waar ik wat aan heb
Wil Python installeren en dat past niet met maar 19MB vrij in root fs.
Heb die ook ergens op het net gezien op Webers. Zou moeten passen.
Iemand met een heatermeter? Heb een extra filesystem op de sd card aangemaakt, maar ik kan nergens een fstab vinden waarin ik op kan geven dat dat fs iedere keer gemount moet worden. Ook in de openwrt wiki vind ik niks. Althans, niet iets waar ik wat aan heb
Wil Python installeren en dat past niet met maar 19MB vrij in root fs.
Zo, ook maar eens begonnen aan een Brisket voor zaterdag.
Kon weleens de eerste en de laatste keer zijn.
Vlees is an sich vrij prijzig, en dan snijd je er nog een hele berg vanaf.
Heb van een point van 3 kilo ruim 600 gram vet af gesneden.
Daarnaast is het nogal een zooi met injecteren enzo.
Het moet wel heel erg lekker worden om nog eens te herhalen.
Hier vandaag pizza op de bbq, dat is echt super lekker zeg. We hebben een pizzasteen en dat maakt echt een super knapperige bodem
. Fijn, smaakte erg goed.
En vandaag 1,1 kilo spare-ribs (baby-ribs) in de rub bezet, gevacumeerd en ligt nu in de sous-vide. Daar blijft hij 36 uren in, dan is die mooi zaterdag overdag klaar en dan even afgrillen op de bbq
En vandaag 1,1 kilo spare-ribs (baby-ribs) in de rub bezet, gevacumeerd en ligt nu in de sous-vide. Daar blijft hij 36 uren in, dan is die mooi zaterdag overdag klaar en dan even afgrillen op de bbq
het vet heb je voor het bakken verwijderd?MikeyMan schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:16:
Zo, ook maar eens begonnen aan een Brisket voor zaterdag.
Ja, hij ligt nu in de koelkast.
Heb hem getrimmed, en daar ging flink wat vanaf...
Zit nu nog redelijk wat op hoor, wilde niet teveel wegsnijden.
Ik heb dit weekend Kippenbouten, Beenham en MOiNK op de BBQ liggen.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik zou dat zelf nooit doen. Vet is goed voor het bakkenMikeyMan schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:27:
Ja, hij ligt nu in de koelkast.
Bij een Brisket moet je over het algemeen altijd vet verwijderen. Het is zaak om er een paar mm op te laten zitten maar die dikke (harde) stukken vet haal je er in principe altijd vanaf.418O2 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:27:
[...]
Ik zou dat zelf nooit doen. Vet is goed voor het bakken
Tsjah, ik denk dat er zomaar nog 300 gram vanaf zou kunnen.
Al met al koop je dus 3 kilo en ben je zo een kilo kwijt.
Al met al koop je dus 3 kilo en ben je zo een kilo kwijt.
Filmpje van meer dan 20 minuten over het trimmen van een brisket door één van de beste bbq'ers van Texas :-)418O2 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:27:
[...]
Ik zou dat zelf nooit doen. Vet is goed voor het bakken
Korter en leuker. Leuk youtube kanaal ook. Hier meer.
[ Voor 29% gewijzigd door SaN op 09-10-2015 14:17 ]
Vraag is; kun je nog wat met dat vet?
Na 26 uren toch besloten vandaag de ribjes op te eten. Ik las op meerdere sites dat 24 uren eigenlijk ook wel genoeg is, dus vanavond uit de sous-vide. Afgedept/gedroogd, gelakt op de bbq gegooid (directe methode) en daar in een kleine 10 minuten mooi bruin gebraden terwijl ik een keertje of 3 gelakt heb.Nomad schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:21:
Hier vandaag pizza op de bbq, dat is echt super lekker zeg. We hebben een pizzasteen en dat maakt echt een super knapperige bodem. Fijn, smaakte erg goed.
Potdikkie, dat was geen straf om te eten
En nog even een fotootje waar ze zo'n 5 minuutjes op de Q liggen

Je kon de botjes eruit trekken, maar tegelijkertijd was het vlees niet te zacht dat je geen bite meer had.
Qua textuur en bereiding was het vlees echt goed, achteraf gezien wel iets teveel gelakt (iets te zoet) en had ik in de rub iets meer chili mogen doen.
Zijn er hier meer die met houtsnippers op de gasbbq werken?
Heb ze in het aluminiumfolie gedaan, op 110 graden bij de brisket, maar het lijkt niet echt te roken ofzo.
Te lage temperatuur? Toch een smokebox kopen?
Heb ze in het aluminiumfolie gedaan, op 110 graden bij de brisket, maar het lijkt niet echt te roken ofzo.
Te lage temperatuur? Toch een smokebox kopen?
Nice! Wil ik toch ook nog wel eens proberen. Wel jammer dat je dan weer een groot ding kwijt moet in huis wat je maar sporadisch gebruikt.Nomad schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 20:48:
[...]
Na 26 uren toch besloten vandaag de ribjes op te eten. Ik las op meerdere sites dat 24 uren eigenlijk ook wel genoeg is, dus vanavond uit de sous-vide. Afgedept/gedroogd, gelakt op de bbq gegooid (directe methode) en daar in een kleine 10 minuten mooi bruin gebraden terwijl ik een keertje of 3 gelakt heb.
Potdikkie, dat was geen straf om te eten
En nog even een fotootje waar ze zo'n 5 minuutjes op de Q liggen
[afbeelding]
Je kon de botjes eruit trekken, maar tegelijkertijd was het vlees niet te zacht dat je geen bite meer had.
Qua textuur en bereiding was het vlees echt goed, achteraf gezien wel iets teveel gelakt (iets te zoet) en had ik in de rub iets meer chili mogen doen.
Als ik dan toch filmpjes aan het spammen ben. Hier nog 1 voor goede ribs uit de oven of sous vide ipv de bbq.
Ik had wat dingetjes aangepast aan mijn "crash test" heatermeter, om te kijken of dit ook inderdaad een verbetering was moest het wel even getest worden.
Welnu, het weer was mooi en ik zou toch al bacon maken voor de wintervoorraad dus een uitgelezen moment voor wat test werk.

Resultaat van de aanpassing: Doe maar niet, dit gaf eigenlijk geen verbetering.
Resultaat van het spek: Nog niet geproeft maar het rook weer goddelijk.
Welnu, het weer was mooi en ik zou toch al bacon maken voor de wintervoorraad dus een uitgelezen moment voor wat test werk.

Resultaat van het spek: Nog niet geproeft maar het rook weer goddelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Nosmo. op 10-10-2015 17:25 ]
Unobtanium 3D Printer Buildlog
Wat moet ik me voorstellen bij die heatermeter? Een zelfgemaakte thermometer op afstand?Nosmo. schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 17:22:
Ik had wat dingetjes aangepast aan mijn "crash test" heatermeter, om te kijken of dit ook inderdaad een verbetering was moest het wel even getest worden.
De brisket gisteren opgegeten.
Voor een eerste keer best goed gelukt. Smaak was zeer goed.
Denk wel dat ik de volgende keer minder trim, en de delen die ik eraf snij op de gedeelten leg waar geen vet op zit.
Was een klein beetje droog, dus misschien iets te lang erop gehad.
Volgende keer met thermometer
En iets meer per persoon. Voor 10 man is 3 kg startgewicht niet veel.
De burnt ends waren wel heerlijk. Temperatuur een beetje omhoog gedraaid daarvoor.
Voor een eerste keer best goed gelukt. Smaak was zeer goed.
Denk wel dat ik de volgende keer minder trim, en de delen die ik eraf snij op de gedeelten leg waar geen vet op zit.
Was een klein beetje droog, dus misschien iets te lang erop gehad.
Volgende keer met thermometer
En iets meer per persoon. Voor 10 man is 3 kg startgewicht niet veel.
De burnt ends waren wel heerlijk. Temperatuur een beetje omhoog gedraaid daarvoor.
[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 11-10-2015 12:24 ]
Gisteren een pizzasteen gekregen, dus moest direct getest worden. Om eerlijk te zijn: ik had erg veel moeite om de weber op temperatuur te houden toen de steen er eenmaal op lag. Ik snap er weinig van. De pizza is wel lekker geworden, maar het duurde te lang. Pizza #2 is maar de oven in gegaan in plaats van op de bbq. Wel op de steen trouwens.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Heb het 2x op de Weber 57 gedaan, het werkt belachelijk goed als je de temperatuur minstens op 275 graden of hoger weet te houden. Liefst richting de 300. Ik doe het met de ring of fire, dus rondom de steen het vuur. Direct er onder had ik de eerste keer, en dat is geen succes, dan wordt de steen te heet en je pizza zwart.
Op de Monolith heb ik het nog niet geprobeerd, maar damn, die haalt gemakkelijk hoge temperaturen zeg.
Dus dat moet een makkie worden zou je zeggen.
Ook al twee keer een backdraft gehad op dat ding, awesome... haha. Als die hoge temperaturen er zijn en je hebt je luchtaanvoer te krap komt er serieus vlam in de pan zodra je het ei opent. Heeft me mijn haren op een arm en een hand gekost
Ook het geluid als het vuur loeiheet is, en je laat het deksel zakken met alle schuiven dicht, omdat je hem uit wil hebben. Wooooeeeessshhh, je hoort het ding gewoon vacuüm trekken
Op de Monolith heb ik het nog niet geprobeerd, maar damn, die haalt gemakkelijk hoge temperaturen zeg.
Dus dat moet een makkie worden zou je zeggen.
Ook al twee keer een backdraft gehad op dat ding, awesome... haha. Als die hoge temperaturen er zijn en je hebt je luchtaanvoer te krap komt er serieus vlam in de pan zodra je het ei opent. Heeft me mijn haren op een arm en een hand gekost
Ook het geluid als het vuur loeiheet is, en je laat het deksel zakken met alle schuiven dicht, omdat je hem uit wil hebben. Wooooeeeessshhh, je hoort het ding gewoon vacuüm trekken
Dat is niet mijn ervaring. Ik heb de weber 57 OTP en de pizza moet er maximaal 8 minuten in. Ik had de kooltjes in het midden en daar werd de steen inderdaad te heet van zoals hierboven ook gezegd werd. Dan wordt de onderkant van de pizza te snel zwart. Dat ga ik de volgende keer beter doen.ATS schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:14:
Gisteren een pizzasteen gekregen, dus moest direct getest worden. Om eerlijk te zijn: ik had erg veel moeite om de weber op temperatuur te houden toen de steen er eenmaal op lag. Ik snap er weinig van. De pizza is wel lekker geworden, maar het duurde te lang. Pizza #2 is maar de oven in gegaan in plaats van op de bbq. Wel op de steen trouwens.
Ik had de dome-meter op 260 graden staan en de pizza ging daar al uitstekend op.
Bij mij stonden alle schuifjes e.d. maximaal open en gooide ik er 1 goed volle starter in aan kooltjes, die allemaal goed aan waren.
Een heatermeter is een PID regelaar voor de BBQ temperatuur. Hij heeft een ingebouwde webserver zodat je via wifi je temperaturen in de gaten kunt houden en instellen. Ook heeft de HM drie aansluitingen voor vlees probes zodat je ook de kerntemperatuur van de vlees in de gaten kunt houden.
Het is een opensource hardware project waar ik dan weer mijn eigen versie van gemaakt heb.

Het is een opensource hardware project waar ik dan weer mijn eigen versie van gemaakt heb.

Verwijderd
Jeetje mina, dit is tot kunst verheven, ga het later wel eens allemaal doorlezen maar wat ik snel gezien heb hier is dat het niet het simpele vlees cremeren is wat de doorsnee burger doet!
Ieder zijn ding. Snap wel de voordelen bij long runs maar voor mij is not done. Ik vind het een sport om de dome temp zelf te controleren en indien nodig de lucht schuif een milimeter verder open te zetten. Dit vind ik teveel automatisch.Nosmo. schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 17:40:
Een heatermeter is een PID regelaar voor de BBQ temperatuur. Hij heeft een ingebouwde webserver zodat je via wifi je temperaturen in de gaten kunt houden en instellen. Ook heeft de HM drie aansluitingen voor vlees probes zodat je ook de kerntemperatuur van de vlees in de gaten kunt houden.
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar ja , ieder zijn ding.
Ik had dit weekend al flink aan de BBQ gezeten maar vanmorgen toch nog besloten om vanavond een kip van de q te eten.
Voor de eerste keer de kip in de pekel gelegd. Moet zeggen, het vlees en vooral de bbq smaak komt dan Veel beter tot zijn recht.
Voor herhaling vatbaar
Als je zoals mij meer dan 80x per jaar de Q aansteekt gaat het nieuwtje van het handmatig de temperatuur regelen er wel een beetje af. Helemaal als een sessie >10 uur duurt en helemaal in de winter.backupdevice schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:15:
[...]
Ieder zijn ding. Snap wel de voordelen bij long runs maar voor mij is not done. Ik vind het een sport om de dome temp zelf te controleren en indien nodig de lucht schuif een milimeter verder open te zetten. Dit vind ik teveel automatisch.
Maar ja , ieder zijn ding.
Ik had dit weekend al flink aan de BBQ gezeten maar vanmorgen toch nog besloten om vanavond een kip van de q te eten.
Voor de eerste keer de kip in de pekel gelegd. Moet zeggen, het vlees en vooral de bbq smaak komt dan Veel beter tot zijn recht.
Voor herhaling vatbaar
Het gaat mij niet om de bezigheid maar om het eindresultaat. Korte sessies (kippie van uurtje) doe ik trouwens wel gewoon met de hand, dan heeft een regelaar ook niet echt veel toegevoegde waarde.
Nosmo, wil dat dan zeggen dat al ja schuifjes/ventilatiegaten ook bedienbaar hebt gemaakt of zijn daar speciale bbq's voor? Heb even snel gegoogeld maar kon over de connectie met de bbq zelf niet snel iets vinden. Wel interessant.
Edit: toch wat gevonden. Als ik het goed begrijp gebruik je voor de temp regeling een ventilator en misschien zelfs elektrische of gas bbq.
Edit: toch wat gevonden. Als ik het goed begrijp gebruik je voor de temp regeling een ventilator en misschien zelfs elektrische of gas bbq.
[ Voor 23% gewijzigd door Yohsoog op 11-10-2015 19:32 ]
Ik begrijp je heel goed . Hier gaat de BBQ ook elke week aan en merendeel low en slow.Nosmo. schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:34:
[...]
Als je zoals mij meer dan 80x per jaar de Q aansteekt gaat het nieuwtje van het handmatig de temperatuur regelen er wel een beetje af. Helemaal als een sessie >10 uur duurt en helemaal in de winter.
Het gaat mij niet om de bezigheid maar om het eindresultaat. Korte sessies (kippie van uurtje) doe ik trouwens wel gewoon met de hand, dan heeft een regelaar ook niet echt veel toegevoegde waarde.
En ja, het eind resultaat telt maar het neemt voor MIJ de charme weg.
De HM stuurt een ventilator aan. Als de temperatuur te laag wordt blaast de ventilator lucht in de BBQ, daardoor gaat het vuur harder branden en gaat de temperatuur omhoog.Yohsoog schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:14:
Nosmo, wil dat dan zeggen dat al ja schuifjes/ventilatiegaten ook bedienbaar hebt gemaakt of zijn daar speciale bbq's voor? Heb even snel gegoogeld maar kon over de connectie met de bbq zelf niet snel iets vinden. Wel interessant.
Zo zit de fan op mijn Primo;

Zo zat de fan vroeger op mijn WSM;

Mij lijkt het heel handig
De charme zit bij mij ook niet in het wapperen met een krant ofzo. Heb zelf een Lotus BBQ (eigenlijk de Lidle versie) en daar zit ook een fan in. Je kan er alleen op grillen, maar door die fan zijn de kolen supersnel op temperatuur (en supersnel opgebrand als je hem vol aan laat staan
)
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik vind het heerlijk om om 12 uur het ei aan te zetten en dan 7 uur later te eten, de ene keer hang je met vrienden eromheen en houd je de temp in de gaten - dat is meestal het geval, maar soms moet ik ook overdag veel dingen regelen en dan is het wel lekker om langer dan een half uur weg te kunnen zijn, ik zal eens naar zo'n regelijk kijken, mij lijkt het namelijk wel wat - beetje zoals sous-vide koken, dat zet ik ook aan voordat ik naar mijn werk ga - daar gebeurt niets geks zolang de stroom niet uitvalt en dan ook niet
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik probeer gewoon nog te begrijpen wat er nu mis ging. Ik had de kolen centraal liggen en van te voren al brandend met de starter. Wel was het prutskolen: veel te veel veel te kleine stukken. Daar moet ik echt iets beters voor vinden. Ik had de schuiven van mijn Weber 57 vol open staan, dus lucht genoeg. Toch kreeg ik de temperatuur (dome) niet boven de 150 graden. Toen ik het niet heet genoeg kreeg heb ik er nog wel wat kooltjes bij gegooid. Uiteindelijk was de pizza overigens inderdaad een beetje geblakerd aan de onderkant.Nomad schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:08:
[...]
Dat is niet mijn ervaring. Ik heb de weber 57 OTP en de pizza moet er maximaal 8 minuten in. Ik had de kooltjes in het midden en daar werd de steen inderdaad te heet van zoals hierboven ook gezegd werd. Dan wordt de onderkant van de pizza te snel zwart. Dat ga ik de volgende keer beter doen.
Ik had de dome-meter op 260 graden staan en de pizza ging daar al uitstekend op.
Bij mij stonden alle schuifjes e.d. maximaal open en gooide ik er 1 goed volle starter in aan kooltjes, die allemaal goed aan waren.
Wat ik me nog afvroeg trouwens: bij de steen (Weber) zat een soort dun metalen plaat. In de handleiding staat niet wat je daar mee doet, maar op het plaatje lijkt het alsof de pizza daarop ligt en dan weer op de steen. Ik had hem in eerste instantie direct op de steen gelegd (met wat bloem er tussen). Wat is nu de bedoeling daarvan?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Die plaat kan je inderdaad tussen de steen en de pizza leggen. Dus pizza bereiden op de plaat en dan met plaat en al op de steen leggen. De steen blijft dan schoon en het is net wat makkelijker dan wanneer je je pizza op de steen moet schuiven.
Bij mij was die plaat niet perfect vlak (of trok hij bij eerste gebruik iets krom), waardoor er geen goed contact meer was. Ik gebruik hem nu dus als schietplankje en bak te pizza ook rechtstreeks op de steen. Weliswaar in de oven, dus met de rest van je probleem kan ik je niet echt helpen.
Bij mij was die plaat niet perfect vlak (of trok hij bij eerste gebruik iets krom), waardoor er geen goed contact meer was. Ik gebruik hem nu dus als schietplankje en bak te pizza ook rechtstreeks op de steen. Weliswaar in de oven, dus met de rest van je probleem kan ik je niet echt helpen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Is dat geen deflector voor onder de steen?
Voor 200+ graden moet je wel een serieuze berg kolen gebruiken trouwens
Voor 200+ graden moet je wel een serieuze berg kolen gebruiken trouwens
Dit is toch echt een wannahave voor elke tweakende BBQ'er 
YouTube: Meater: The First Truly Wireless Smart Meat Thermometer
[ Voor 42% gewijzigd door Grolsch op 13-10-2015 18:19 ]
mmm ik vraag me af hoe het wireless signaal het gaat doen in een stalen BBQ dome...Grolsch schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:18:
Dit is toch echt een wannahave voor elke tweakende BBQ'er
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Daar hebben ze dus de "Meater Block" voor :
Hier krijgt menig Tweaker toch positieve kriebels van
Hier krijgt menig Tweaker toch positieve kriebels van
Meater Block will enable Meater Link and Meater Cloud to connect your Meaters to your WiFi network. This allows you to monitor your meat anywhere your smartphone has access to the Internet. Meater Block is the perfect cooking accessory for:
Homes that need extended wireless range
Operate Meaters without the use of your smartphone
Cook everyone's steak the way they like it

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 13-10-2015 18:33 ]
Als dat ding in het vlees zit, en vlees zit in een dichte BBQ dan zou het me verbazen dat wifi signaal erdoor komt.. kooi van farraday etc..Grolsch schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:32:
Hier krijgt menig Tweaker toch positieve kriebels van![]()
[...]
[afbeelding]
Nee, het is echt bedoeld als een soort bakplaat tussen steen en pizza. Kan ook niet onder de steen, want er zitten opstaande randjes aan om hem beet te pakken.418O2 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:10:
Is dat geen deflector voor onder de steen?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
De meater gebruikt bluetooth, en geen WiFi, en ik neem toch aan dat men dit concept getest heeft.ToolkiT schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:45:
[...]
Als dat ding in het vlees zit, en vlees zit in een dichte BBQ dan zou het me verbazen dat wifi signaal erdoor komt.. kooi van farraday etc..
Ik vind het in ieder geval een "fraai" dingetje om te zien, en als het dan ook nog werkt zou dat helemaal super zijn
Idd een fraai ding, en ik hoop idd dat ze het goed getest hebben... maar ik ben ene beetje skeptisch...Grolsch schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:59:
[...]
De meater gebruikt bluetooth, en geen WiFi, en ik neem toch aan dat men dit concept getest heeft.
Ik vind het in ieder geval een "fraai" dingetje om te zien, en als het dan ook nog werkt zou dat helemaal super zijn
Zal wel gaan als menig kickstarter project, eerste versie is OK (goed genoeg) maar de tweede heeft alles wat de eerste had moeten hebben. Ik heb de simpele besteld omdat ik toch nieuwsgierig ben, maar laat de versie met wifi ondersteuning nog even zitten. Eerst maar eens kijken of de temps een beetje betrouwbaar zijn (en of dat ding tegen de hitte van m'n kamado kan). Ik zal 'm primair toch gebruiken voor low & slow wat prima zou moeten kunnen op de 48h battery charge.ToolkiT schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 19:31:
[...]
Idd een fraai ding, en ik hoop idd dat ze het goed getest hebben... maar ik ben ene beetje skeptisch...
We gaan zien. Heb er gelijk ook maar eentje als sinterklaascadeau besteld voor m'n vader (ook al worden ze pas in januari bezorgd)
keep us posted!theHoff schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:48:
[...]
Zal wel gaan als menig kickstarter project, eerste versie is OK (goed genoeg) maar de tweede heeft alles wat de eerste had moeten hebben. Ik heb de simpele besteld omdat ik toch nieuwsgierig ben, maar laat de versie met wifi ondersteuning nog even zitten. Eerst maar eens kijken of de temps een beetje betrouwbaar zijn (en of dat ding tegen de hitte van m'n kamado kan). Ik zal 'm primair toch gebruiken voor low & slow wat prima zou moeten kunnen op de 48h battery charge.
We gaan zien. Heb er gelijk ook maar eentje als sinterklaascadeau besteld voor m'n vader (ook al worden ze pas in januari bezorgd)
Wat kosten ze eigenlijk?
BT is net zoals wifi ook een radio verbinding. Dus ook daar zou storing kunnen optreden door de befaamde kooi. Echter ik denk net zoals jij ook wel dat ze dat op zijn minst hebben nagekeken. Ze adverteren immers met smokers en ovens.Grolsch schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:59:
[...]
De meater gebruikt bluetooth, en geen WiFi, en ik neem toch aan dat men dit concept getest heeft.
Het bereik is echter wel "maar" 10 meter, tenzij je het block ding erbij koopt.
[ Voor 6% gewijzigd door Fly-guy op 14-10-2015 12:08 ]
Zie nog wel een flaw in dat ding. Als je hem in de keuken en buiten bij de bbq wilt hebben, loop je constant met dat blok heen en weer te slepen.
Als je tegelijkertijd iets wilt bereiden heb je zelfs twee blokken nodig.
Heb je het over het block of over de laadstandaard? Want de pen zelf zendt de bluetooth signalen uit naar je telefoon of naar het block. Leg je je telefoon/block dus tussen je bbq en je oven in (moet kunnen met 10m bereik) dan kan je dus beide sensoren monitoren.MikeyMan schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:15:
Zie nog wel een flaw in dat ding. Als je hem in de keuken en buiten bij de bbq wilt hebben, loop je constant met dat blok heen en weer te slepen.
Ik heb zelf ook nog een oude telefoon die ik gewoon in de buurt neerleg en waarbij ik met m'n echte contact zoek als ik op afstand de temperatuur uit wil lezen. Dat is me niet echt 80 dollar waard om eerlijk te zijn.
Ik kwam voor 2 stuks uit (zonder block maar met laadstandaard dus) op 119 dollar incl verzendkosten. Nog niet van m'n creditcard geschreven dus weet nog niet het exacte bedrag.
[ Voor 16% gewijzigd door theHoff op 14-10-2015 17:16 ]
Ik heb sinds vorig weekend ook een nieuwe vlambak

Het BBQ-en hoort er hier in Nieuw-Zeeland bij de cultuur helemaal bij en het verbaast me hoe goedkoop zo'n 6-pits vlambak is vergeleken met wat in Nederland de standaard is. Ik heb hier omgerekend 230€ voor betaald
Zal dit topic eens doorspitten naar goede rub recepten.
Ik blijf trouwens ook telkens terug komen op het marineren van kip met ketjap manis (hier ook ruimschoots verkrijgbaar). Dat is altijd puik

Het BBQ-en hoort er hier in Nieuw-Zeeland bij de cultuur helemaal bij en het verbaast me hoe goedkoop zo'n 6-pits vlambak is vergeleken met wat in Nederland de standaard is. Ik heb hier omgerekend 230€ voor betaald
Zal dit topic eens doorspitten naar goede rub recepten.
Ik blijf trouwens ook telkens terug komen op het marineren van kip met ketjap manis (hier ook ruimschoots verkrijgbaar). Dat is altijd puik
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Weer een lading vlees gekocht (denk aan: Hollands Wroetvarken buikspek, Iberico Lomo, Iberico Secreto en Dry-Aged biefstuk) waaronder ook een wilde zwijn rack van 1,5 kg.
Nu dacht ik aan bereiding dit recept aan te houden http://rookandroll.nl/recepten/rack-van-wild-zwijn/
Iedereen het daarmee eens
of iemand nog een beter idee?
Nu dacht ik aan bereiding dit recept aan te houden http://rookandroll.nl/recepten/rack-van-wild-zwijn/
Iedereen het daarmee eens
Dat ziet er goed uit zeg... Gaat bij mij ook op de lijst 
Deze week wat moinkballs gemaakt naar het recept van noskos.
Moet zeggen dat die goed bevallen zijn. Echter wel jammer dat we hier niet aan Italiaanse balletjes kunnen komen, zou het een stuk makkelijker maken. Misschien eens een poging wagen om Zweedse moinkballs te maken
M.b.t. het recept gaat er wel iets mis. Als je van 750 gram gehakt 30 ballen maakt, krijg je er nooit een half plakje spek omheen.
Ik had er uiteindelijk ruim 50, en dat was al proppen.
Deze week wat moinkballs gemaakt naar het recept van noskos.
Moet zeggen dat die goed bevallen zijn. Echter wel jammer dat we hier niet aan Italiaanse balletjes kunnen komen, zou het een stuk makkelijker maken. Misschien eens een poging wagen om Zweedse moinkballs te maken
M.b.t. het recept gaat er wel iets mis. Als je van 750 gram gehakt 30 ballen maakt, krijg je er nooit een half plakje spek omheen.
Ik had er uiteindelijk ruim 50, en dat was al proppen.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 17-10-2015 17:57 ]
pff twijfel, net een aanbieding via de mail gekregen, een GBS voor €209 (na €50,- cash back).
Maar dan past hij niet meer in men tafel.
Dilemma
Dilemma
[ Voor 4% gewijzigd door The Fatal op 18-10-2015 16:21 ]
Wat heb je nu?The Fatal schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:21:
pff twijfel, net een aanbieding via de mail gekregen, een GBS voor €209 (na €50,- cash back).
Dilemma
edit: even opgezocht, een 47cm zie ik.
Tja, ik ken de 47 en heb de 57, de extra ruimte is heel merkbaar en heel fijn. Maar het is maar net wat je er mee doet, maar voor indirect over grotere dingen (zoals BCC) is het wel verschrikkelijk fijn.
Is de tafel niet aan te passen?
[ Voor 33% gewijzigd door Nomad op 18-10-2015 16:35 ]
kom nu inderdaad vaak wat ruimte te kort met de 47, vooral bij indirect. Alleen een stukje vlees gaat nog prima maar als ik dan ook groenten of aardappels etc er bij wil doen, dan kom je echt plek te kort.
Tafel was eerst wel berekend om ook nog een 57 in kwijt te kunnen. Maar uiteindelijk heb ik tijdens het maken wat andere keuzes gemaakt waardoor het nu denk ik niet meer mogelijk is.
Tafel was eerst wel berekend om ook nog een 57 in kwijt te kunnen. Maar uiteindelijk heb ik tijdens het maken wat andere keuzes gemaakt waardoor het nu denk ik niet meer mogelijk is.
De aanbieding is niet zo bijzonder voor de 57, GBS systeem is leuk, maar niet essentieel. Je kan voor 150 euro bij de ING de 57 one-touch premium halen, elk moment van het jaar. En mocht je echt graag het GBS systeem willen, dan koop je een andere inleg en heb je het alsnog. Je hoeft nu dus nog niet snel te kiezen, niet om de aanbieding te kunnen mee pakken. Ik zou eens rustig meten en kijken naar je tafel en zonder haast kijken naar of je graag 57 wilt. Ik zou de keuze wel maken voor een 57, maar ik zou de ING aanbieding nemen en goed bedenken of je het GBS systeem wel meerwaarde vind. Ikzelf vind het leuk om van alles en nog wat te koken op de Q, maar niet perse met het GBS systeem. Ik heb een losse gietijzeren pan voor op de Q, een spare-rib rackje, een kiphouder, pizzasteen etc. Dat zijn toevoegingen die niet duur zijn en wel heel fijn kunnen zijn.The Fatal schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 17:12:
kom nu inderdaad vaak wat ruimte te kort met de 47, vooral bij indirect. Alleen een stukje vlees gaat nog prima maar als ik dan ook groenten of aardappels etc er bij wil doen, dan kom je echt plek te kort.
Binnenkort eens stoofpotje maken op de Q, kijken hoe dat gaat. Emaille pan kan er wel tegen om op de Q te staan
helaas geen klant bij de ING.
Vind alleen de deksel houder wel mooi, maar de rest vind ik niet zo grote optie eigenlijk. Normale gril pan etc zet ik er ook net zo makkelijk op.
Vind alleen de deksel houder wel mooi, maar de rest vind ik niet zo grote optie eigenlijk. Normale gril pan etc zet ik er ook net zo makkelijk op.
Je kan de houder ook los kopen, en ook die van een ander merk, werkt en past ook. Daar zou ik niet zoveel geld voor over hebben.The Fatal schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 17:46:
helaas geen klant bij de ING.
(en je kan ook iemand die wel ING Heeft vragen om hem voor je te bestellen. Die punten kan je weinig mee, dus als iemand eens iets voor je kan kopen is die er bijna blij om
[ Voor 23% gewijzigd door Nomad op 18-10-2015 18:27 ]
zal eens kijken. Van de week eens kijken of ik het gat eventueel wat groter kan maken in de tafel.
http://juliusbargrill.nl
Ben gister bij Julius bar en grill in Amsterdam geweest, aanrader! Heerlijke Vietnamese buikspek vooraf en krabbetjes als hoofdgerecht.
Ben gister bij Julius bar en grill in Amsterdam geweest, aanrader! Heerlijke Vietnamese buikspek vooraf en krabbetjes als hoofdgerecht.
Nah. Een tweaker zou kriebels moeten krijgen van de HeaterMeter.Grolsch schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:32:
Hier krijgt menig Tweaker toch positieve kriebels van![]()
[...]
[afbeelding]
Die wireless probes zijn wel gaaf, als ze werken als beloofd en de temperaturen overleven. Ik heb daar best een hard hoofd in, maar goed.
Ik ben voor een Meater Block en een extra Probe+Charger gegaan. Ik heb de HM5, maar (nog) geen waterdicht stopcontact in de buurt en heb 'm daarom nog niet kunnen gebruiken
Ik heb nog naar een flinke Solar Charger gekeken, maar heb dat even laten liggen wegens andere prioriteiten.
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Iemand dit wel eens geprobeerd?
Yup, paar weken terug.
Erg lekker, beetje de makkelijker variant van de moink balls
Erg lekker, beetje de makkelijker variant van de moink balls
Ziet er inderdaad simpel en lekker uit, misschien ook eens proberen binnenkort.
(Hij mag wel zijn mes eens aanscherpen, komt nogal moeilijk door dat gehakt en steak precies
)
(Hij mag wel zijn mes eens aanscherpen, komt nogal moeilijk door dat gehakt en steak precies
ATS schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:39:
![]()
[...]
Ik probeer gewoon nog te begrijpen wat er nu mis ging.
Ik denk dat je je antwoord hier al hebtWel was het prutskolen: veel te veel veel te kleine stukken. Daar moet ik echt iets beters voor vinden.
Koop fatsoenlijke kolen.
Gewoon direct op de steen. Die metalen plaat is een schietplaat, een schep zeg maar. Bloem er op, pizza daarop klaar maken, en dan zo hop op de steen. Zit dan genoeg bloem onder. Ik doe nooit bloem op de steen zelf.Wat ik me nog afvroeg trouwens: bij de steen (Weber) zat een soort dun metalen plaat. In de handleiding staat niet wat je daar mee doet, maar op het plaatje lijkt het alsof de pizza daarop ligt en dan weer op de steen. Ik had hem in eerste instantie direct op de steen gelegd (met wat bloem er tussen). Wat is nu de bedoeling daarvan?
* Nomad is nog steeds veel op de Q aan het bereiden. Deze week is/gaat hij 3x gebruikt worden.
Woensdag was het tijd voor simpel AVG (aardappels/vlees/groente), maar dan leuker:

Vandaag een kippetje bereid:
(met herfstbokje als vocht in de houder, maar dat wordt de volgende keer gewoon appelsap..het bier proef je niet terug
)

[img]http://static.tweakers.net/ext/f/O0IhYpGOtMJsdEPH4U2JQ27G/full.jpg/]
En uiteraard zat ik lekker binnen mijn kippetje in de gaten te houden. De temperatuur van 130graden was vrij laag in de Q gemeten, rond de kip zelf was het 150graden. Dat maakt een mooi slow gaar proces en dus mals vlees, maar helaas daardoor niet zo'n knapperig velletje. Bij 74 graden op de borst is die van de Q gehaald

En als die gaar is, nou dan komt de stoom uit zijn kont

(sorry voor de lelijke telefoonfoto's, ik ben als ik aan het koken ben niet zo bezig met foto's
)
edit: en nu komende zondag met een rollade aan de slag voor een familie-etentje
edit2: Geheel geen fancy eten hierboven, maar het is leuk om ook met simpele gerechtjes toch gebruik te maken van je bbq. Binnenkort maar eens een taart bakken op de Q, gewoon, omdat het kan
Woensdag was het tijd voor simpel AVG (aardappels/vlees/groente), maar dan leuker:

Vandaag een kippetje bereid:
(met herfstbokje als vocht in de houder, maar dat wordt de volgende keer gewoon appelsap..het bier proef je niet terug

[img]http://static.tweakers.net/ext/f/O0IhYpGOtMJsdEPH4U2JQ27G/full.jpg/]
En uiteraard zat ik lekker binnen mijn kippetje in de gaten te houden. De temperatuur van 130graden was vrij laag in de Q gemeten, rond de kip zelf was het 150graden. Dat maakt een mooi slow gaar proces en dus mals vlees, maar helaas daardoor niet zo'n knapperig velletje. Bij 74 graden op de borst is die van de Q gehaald

En als die gaar is, nou dan komt de stoom uit zijn kont

(sorry voor de lelijke telefoonfoto's, ik ben als ik aan het koken ben niet zo bezig met foto's
edit: en nu komende zondag met een rollade aan de slag voor een familie-etentje
edit2: Geheel geen fancy eten hierboven, maar het is leuk om ook met simpele gerechtjes toch gebruik te maken van je bbq. Binnenkort maar eens een taart bakken op de Q, gewoon, omdat het kan
[ Voor 14% gewijzigd door Nomad op 31-10-2015 00:50 ]
Morgen weer 10 slabs babyribs op de WSM klaar maken.
Hier gaan er weer zes in het ei
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Vandaag voor het eerst pizza op het ei gemaakt. Omdat bij een ei geen ring of fire mogelijk is had ik dus verdomd snel zwarte pizza aan de onderkant. Na twee redelijk zwarte aan de onderkant kwam ik er achter dat ik was vergeten de steen met een natte doek af te vegen voor ik de pizza er op mikte. Dat hielp al veel. Wat ook hielp was in plaats van 300+ graden af te zakken naar 280. De laatsten die ik maakte waren perfect. Gaat super op een ei, maar vergt wat oefening. En ze gaan echt verrekte veel sneller dan op de Weber, ook iets om rekening mee te houden.
Maar wat is zo'n ei leip op hoge temperaturen zeg, met die backdrafts. Hoe gaan jullie daarmee om?
Maar wat is zo'n ei leip op hoge temperaturen zeg, met die backdrafts. Hoe gaan jullie daarmee om?
Het is weer eens tijd voor een lekker broodje pulled pork.
Vanochtend om 7;00 is de Primo aangestoken en sinds een klein uurtje ligt er een procureur van bijna 3kg op. Omdat ik te lui ben om constant met luchtschuifjes te moeten klooien laat ik de temperatuurs regeling lekker aan m'n heatermeter over.
Jullie kunnen meekijken via deze link
Vanochtend om 7;00 is de Primo aangestoken en sinds een klein uurtje ligt er een procureur van bijna 3kg op. Omdat ik te lui ben om constant met luchtschuifjes te moeten klooien laat ik de temperatuurs regeling lekker aan m'n heatermeter over.
Leuk, maar je link werkt niet. "Authorization Required"Nosmo. schreef op zondag 22 november 2015 @ 08:41:
Het is weer eens tijd voor een lekker broodje pulled pork.
Vanochtend om 7;00 is de Primo aangestoken en sinds een klein uurtje ligt er een procureur van bijna 3kg op. Omdat ik te lui ben om constant met luchtschuifjes te moeten klooien laat ik de temperatuurs regeling lekker aan m'n heatermeter over.![]()
Ik ben toch al sinds 6 oktober aan het wachten op de nieuwe vuurkorf voor mijn Kamado Joe Jr
Hij waarschuwde me al dat het wel even zou kunnen duren, omdat het afhankelijk is van de voorraad die ze bij de Kamado Joe hebben.
Tja, dat is dus een nadeel van een niet-BGE/Primo etc....Het kan even duren voordat je reserve onderdelen hebt. Gelukkig maakt het voor de werking niet uit. Ik kan nog prima kamado-cue-en, maar als het een onderdeel was geweest dat wel essentieel was voor de werking had ik alsnog een Primo Oval gekocht, denk ik.

Tja, dat is dus een nadeel van een niet-BGE/Primo etc....Het kan even duren voordat je reserve onderdelen hebt. Gelukkig maakt het voor de werking niet uit. Ik kan nog prima kamado-cue-en, maar als het een onderdeel was geweest dat wel essentieel was voor de werking had ik alsnog een Primo Oval gekocht, denk ik.
Blown past falling sands
keramiek is wel te lijmen tot 180 graden lijkt het. En verder als ie nog werkt, voor het prijsverschil kan je er weer twee of meer kopen
Ik heb voor de mijne denk ik 500 betaald, en dat vond ik al veel geld voor een BBQ om eerlijk te zijn.
Ik heb voor de mijne denk ik 500 betaald, en dat vond ik al veel geld voor een BBQ om eerlijk te zijn.
Ja, daar heb ik ook aan gedacht, maar de ring bovenop de vuurkorf is helemaal door en door gebarsten. Die haal ik er liever pas uit als ik de vervangende onderdelen in huis heb.
En ja, het is veel geld, maar je kan er er makkelijker meer mee dan een gewone (kogel)barbecue.
En ja, het is veel geld, maar je kan er er makkelijker meer mee dan een gewone (kogel)barbecue.
Blown past falling sands
Ik ben op zoek naar die amerikaanse maatschepjes. Action niks kunnen vinden. Weet iemand waar je ze kunt bestellen eventueel tegen een mooi prijsje?
Never mind, kookwinkel.nl heeft ze. Moet toch nog een nieuwe skillet hebben, bestel ik ze daar wel mee
Never mind, kookwinkel.nl heeft ze. Moet toch nog een nieuwe skillet hebben, bestel ik ze daar wel mee
[ Voor 26% gewijzigd door UltraSub op 11-12-2015 09:04 ]
teaspoon etc?UltraSub schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:58:
Ik ben op zoek naar die amerikaanse maatschepjes. Action niks kunnen vinden. Weet iemand waar je ze kunt bestellen eventueel tegen een mooi prijsje?
Die dingen liggen gewoon bij de blokker/xenos/hema/marskramer/etc
Oooow, dan ga ik daar ook maar weer eens kijken, misschien wel goedkoper
Vaak zit het ook wel ergens bij, kijk eens in de doos van je mixer of je er niet al een hebt. Ik heb drie maatscheppen liggen en heb er nooit een gekocht
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Iemand hier die toevallig al eens een hertenrack heeft klaargemaakt op de BBQ?
Het plan is om deze tijdens kerst te eten, maar de oven is al redelijk in gebruik en daarnaast leek het me ook wel eens leuk om tijdens kerst te gaan de bbq aan te gooien. Heb overigens een Weber 47cm.
Wil het vlees marineren met wat bier van de Scheldebrouwerij, dan kort aanbraden op de directe grill om daarna langzaam verder te garen. Heb een iGrill mini om de kern temperatuur in de gaten te houden.
Iemand hier nog verdere op- of aanmerkingen over?
Het plan is om deze tijdens kerst te eten, maar de oven is al redelijk in gebruik en daarnaast leek het me ook wel eens leuk om tijdens kerst te gaan de bbq aan te gooien. Heb overigens een Weber 47cm.
Wil het vlees marineren met wat bier van de Scheldebrouwerij, dan kort aanbraden op de directe grill om daarna langzaam verder te garen. Heb een iGrill mini om de kern temperatuur in de gaten te houden.
Iemand hier nog verdere op- of aanmerkingen over?
n.a.
Je kan het behandelen als een lamsrack, alleen deze is iets groter
Mooiste is natuurlijk eerst flink heet grillen, om een korst te krijgen, daarna low en slow om een mooie garing te krijgen.
Mooiste is natuurlijk eerst flink heet grillen, om een korst te krijgen, daarna low en slow om een mooie garing te krijgen.
Waiting on the world to change
Op de site staat "De bereiding van een braadstuk als het hertenrack is eenvoudig. Even aanbraden en dan afgaren in de oven op 160 graden Celsius. "
lijkt me vrij duidelijk te doen als je even de kerntemperatuur opzoekt?
Andersom wil ook wel werken, eerst de kern temp raken en dan glaceren.
lijkt me vrij duidelijk te doen als je even de kerntemperatuur opzoekt?
Andersom wil ook wel werken, eerst de kern temp raken en dan glaceren.
Andersom zou ik nooit doen. Het doel van "korst maken" is om de vleessappen binnen te houden. Begin je langzaam, dan druipen de lekkerste sappen weg, zonde!
Kern zou ik vanaf 42gr (lekker rood) tot max 52 (medium) houden. Vlees gaart toch altijd langzaam door, dus dan ben je safe dat het niet doorslaat.
En omdat het hert is, zou ik eerder naar medium-rare neigen dan naar rare (vindt ik persoonlijk beter smaken).
Kern zou ik vanaf 42gr (lekker rood) tot max 52 (medium) houden. Vlees gaart toch altijd langzaam door, dus dan ben je safe dat het niet doorslaat.
En omdat het hert is, zou ik eerder naar medium-rare neigen dan naar rare (vindt ik persoonlijk beter smaken).
[ Voor 15% gewijzigd door pinda powerrr op 21-12-2015 23:06 ]
Daar zijn wetenschappelijke testen mee geweest. Dicht schroeien houd geen vocht vast, iets wat lang wel gedacht werd.pinda powerrr schreef op maandag 21 december 2015 @ 23:05:
Andersom zou ik nooit doen. Het doel van "korst maken" is om de vleessappen binnen te houden. Begin je langzaam, dan druipen de lekkerste sappen weg, zonde!
Wetenschappelijk of niet, ik donder je mijn keuken uit als ik het je zou zien doen
echt verboden in een beetje restaurantkeuken!
niet een beste keuken dan
Sorry, maar antiek geloof heeft de meeste keukens geen vooruitgang gebracht, wel restaurants naar de afgrond gebracht helaas.
Sorry, maar antiek geloof heeft de meeste keukens geen vooruitgang gebracht, wel restaurants naar de afgrond gebracht helaas.
[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 22-12-2015 00:31 ]
Als de chef dat werkelijk zou verbieden, zou ik hem eens op een avond cursus sturen.pinda powerrr schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 00:01:
Wetenschappelijk of niet, ik donder je mijn keuken uit als ik het je zou zien doen![]()
De zogenaamde reverse sear, dat wil zeggen eerst op de juiste kern temperatuur brengen en dan afgrillen voor de korst (maillard reactie) is een prima geaccepteerde techniek.
Sterker nog, een beetje keuken brengt het vlees sous vide op temperatuur en grillt het vlak voor opdienen even af.
Ik zou zeggen, probeer het eens met een wat groter stuk vlees. Het werkt niet met een klein biefstukjes, maar een rack of roast is daar perfect voor.
Over racks gesproken, ik heb een varkensrack gescoord bij de sligro. Ik wil het rack eerst 8 eerst sous viden op ~ 65 graden, dan shocken in ijs (om af te koelen) en dan nog even in de oven onder de grill.
Hebben jullie een idee voor een marinade en saus/gerecht (groenten, aardappeltjes) ? Dit is het rack:

Ik heb trouwens afgelopen zaterdag picanha klaar gemaakt. Eerst 3 uur sous viden (54 graden), dan shocken, insmeren met zout en dan nog even in de grillpan voor reverse sear:
Bevroren:

Shocken na sous viden:

Gegrilled:

Opeten:
Hebben jullie een idee voor een marinade en saus/gerecht (groenten, aardappeltjes) ? Dit is het rack:

Ik heb trouwens afgelopen zaterdag picanha klaar gemaakt. Eerst 3 uur sous viden (54 graden), dan shocken, insmeren met zout en dan nog even in de grillpan voor reverse sear:
Bevroren:

Shocken na sous viden:

Gegrilled:

Opeten:

[ Voor 54% gewijzigd door vortexnl1982 op 22-12-2015 08:57 ]
Thanks allen voor de tips en commentaren! Ik ga komende donderdag maar eens een poging wagen en zal hier het resultaat ook even posten!
Ben zelf heel erg benieuwd in ieder geval.
Ben zelf heel erg benieuwd in ieder geval.
n.a.
Ziet er goed uit!vortexnl1982 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 08:44:
Over racks gesproken, ik heb een varkensrack gescoord bij de sligro. Ik wil het rack eerst 8 eerst sous viden op ~ 65 graden, dan shocken in ijs (om af te koelen) en dan nog even in de oven onder de grill.
[afbeelding]
Bevroren:
[afbeelding]
Shocken na sous viden:
[afbeelding]
Gegrilled:
[afbeelding]
Opeten:
[afbeelding]
Ik ga met kerstavond los op de BBQ's. We krijgen 19 man te eten die naast een groot aantal bijgerechten het volgende van de Q's krijgen:
- Hele kalkoen (6.5 kg) van de smoker: http://www.bbq-nl.com/2010/12/apple-brined-turkey.html
- Ribeye van smoker en Genesis: http://www.bbq-nl.com/2011/01/low-slow-rib-eye.html
- Jodenhaas (1.8kg) van WGA. (zout, peper en knoflookolie)
Ik heb vrijdag een nieuwe smoker gekregen (ProQ Frontier), dus het wordt met de kalkoen nog wel even spannend. Afgelopen weekend 2 testjes gedaan en die gingen perfect. Gerookte kip en spareribs.
Oke. Kerts dus. 10 man te eten, dus oa 2 kilo fricandeau gehaald.
Zou prettig zijn als ik het op de BBQ gooi ivm de aanwezige pitten.
Heb een grandhall gt3 bbq (gas), geen kerntempmeter.
Vlees wordt gegeten met een zelfgemaakte Chutney van paprika, kaneel, ui, en zo nog wat.
We willen dus eigenlijk niet te veel poespas uithalen met het vlees, mogelijk enkel zout en peper.
We willen de fricancdeau rose hebben.
Hoe pak ik dit het beste aan op de BBQ?
Heb wel op BBQmaster gekeken of hoe die site ook heet, maar dat is gelijk wel erg moeilijk.
En er staat ook nix in mijn Raichlen boek.
Zou prettig zijn als ik het op de BBQ gooi ivm de aanwezige pitten.
Heb een grandhall gt3 bbq (gas), geen kerntempmeter.
Vlees wordt gegeten met een zelfgemaakte Chutney van paprika, kaneel, ui, en zo nog wat.
We willen dus eigenlijk niet te veel poespas uithalen met het vlees, mogelijk enkel zout en peper.
We willen de fricancdeau rose hebben.
Hoe pak ik dit het beste aan op de BBQ?
Heb wel op BBQmaster gekeken of hoe die site ook heet, maar dat is gelijk wel erg moeilijk.
En er staat ook nix in mijn Raichlen boek.
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 25-12-2015 10:00 ]
Verwijderd
Gas laag, vlees naast de hittebron (indirect dus), klep dicht en de temp rond de 120 gr krijgen en in een paar uur rustig garen. Als je geen kerntemp.meter hebt dan na een paar uur een satepen erin prikken en voelen met je tong. Lauw is niet ok, heel heet is ook niet ok want te gaar.
Eventueel voor de kleur na het garen even affikken boven hoog vuur op de bbq.
Thnx man. Paar vragen nog.Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 10:05:
Gas laag, vlees naast de hittebron (indirect dus), klep dicht en de temp rond de 120 gr krijgen en in een paar uur rustig garen. Als je geen kerntemp.meter hebt dan na een paar uur een satepen erin prikken en voelen met je tong. Lauw is niet ok, heel heet is ook niet ok want te gaar.
Mijn BBQ heeft dus 2 etages, zit zo'n stokbrood rooster. En ik heb van de 3 platen, 2 BBQ rooster en een grilplaat.
Moet hij gewoon op mijn BBQ-rooster? Mag hij in een alubakje? Moet ik hem nog insmeren met iets? Voorgaren (even snel hoog aanbraden)?
Ik heb stukken van ong. 500 gram. Is dat nog belangrijk voor de tijd?
Dit topic is gesloten.