Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 27 Laatste
Acties:
  • 192.624 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:12

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat geld voor als je uren aan het roken bent, TS geeft aan dat het er net 2 minuten in ligt.
Daar zit nogal een verschil in natuurlijk :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20

backupdevice

Boeh!

Ben zover dat ik op de automatische piloot keer op keer dezelfde kwaliteit ribs op de WSM kan afleveren.

Ik heb nu een basis rub
WSM duurt een uurtje om steady op 107 te komen
Twee blokjes eikenhout en 2 blokjes cherry
2 uur in het Ikea ribbenrekje
2 uur in de folie met vloeibare boter, honing en bastardsuiker

en afhankelijk of we een glaze willen nog een half uurtje los op de smoker.

Keer op keer dezelfde kwaliteit . Super mals. Heerlijke rooksmaak en lekker zoet . Me is happy

Next step is om keer op keer dezelfde kwaleit PP en zalm af te leveren.

Todo's : Gerookte kip en brisket.

Op de GBS wil ik me nu gaan richten op rosbief, rollade's , beef enzo.

[ Voor 20% gewijzigd door backupdevice op 14-09-2015 16:13 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 13:51

franssie

Save the albatross

Ik zou dan gewoon ook de kip meedoen met de ribs - afhankelijk van de dikte en welk stuk je gebruikt wat experimenteren met de tijd. Gerookte kippebout is zo ontzettend lekker, meer dan wat peper en zout heeft het dan niet nodig. Meerdere kip eters zitten er ook an te denken een roker (ik heb een ei/kamado) te kopen omdat het zo'n waanzinnig groot verschil maakt ten opzichte van de heteluchtoven (en dat is niet bij elk stuk vlees zo).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:20
backupdevice schreef op maandag 14 september 2015 @ 16:09:
Ben zover dat ik op de automatische piloot keer op keer dezelfde kwaliteit ribs op de WSM kan afleveren.

Ik heb nu een basis rub
WSM duurt een uurtje om steady op 107 te komen
Twee blokjes eikenhout en 2 blokjes cherry
2 uur in het Ikea ribbenrekje
2 uur in de folie met vloeibare boter, honing en bastardsuiker

en afhankelijk of we een glaze willen nog een half uurtje los op de smoker.

Keer op keer dezelfde kwaliteit . Super mals. Heerlijke rooksmaak en lekker zoet . Me is happy

Next step is om keer op keer dezelfde kwaleit PP en zalm af te leveren.

Todo's : Gerookte kip en brisket.

Op de GBS wil ik me nu gaan richten op rosbief, rollade's , beef enzo.
Welke rub gebruik je?
Tot nu toe heb ik enkel de 3-2-1 methode gebruikt, maar wil jouw recept ook wel eens prberen :)

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Maverick! schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:44:
[...]

Welke rub gebruik je?
Tot nu toe heb ik enkel de 3-2-1 methode gebruikt, maar wil jouw recept ook wel eens prberen :)
Ik gebruik een afgeleide van de Noskos basis rub . 60gram bruine suiker, 35 gram paprika poeder, schep zeezout, schep peper , knoflook en uienpoeder na smaak toevoegen. Maar tijdens het inpakken gebruik ik geen appelsap maar vloeibare boter, honing en bruine suiker. De boter maakt het vlees lekker zacht en de honing en suiker zorgen voor de sweetness. Aangezien ik nog kleine kinderen heb heeft zoetheid wel de voorkeur.

Ik rub ze vlak voordat ze op de WSM gaan. Beetje olijf olie of mosterd en dan de rub erop. Als de WSM op 107 staat gaan ze erop. In het rek blijven ze 2 uur staan en dan 2 uur in het folie. De laatste 1 uur is optioneel of je er een glaze op wilt hebben.

Soms maken we ze ook Aeron Franklin style maar dat is dan niet voor de kids.
franssie schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:35:
Ik zou dan gewoon ook de kip meedoen met de ribs - afhankelijk van de dikte en welk stuk je gebruikt wat experimenteren met de tijd. Gerookte kippebout is zo ontzettend lekker, meer dan wat peper en zout heeft het dan niet nodig. Meerdere kip eters zitten er ook an te denken een roker (ik heb een ei/kamado) te kopen omdat het zo'n waanzinnig groot verschil maakt ten opzichte van de heteluchtoven (en dat is niet bij elk stuk vlees zo).
Ik wil een hele kip roken. En dan 1 a 2 smaakprofielen creeren.

[ Voor 13% gewijzigd door backupdevice op 15-09-2015 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
backupdevice schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:53:
[...]

Ik gebruik een afgeleide van de Noskos basis rub . 60gram bruine suiker, 35 gram paprika poeder, schep zeezout, schep peper , knoflook en uienpoeder na smaak toevoegen. Maar tijdens het inpakken gebruik ik geen appelsap maar vloeibare boter, honing en bruine suiker. De boter maakt het vlees lekker zacht en de honing en suiker zorgen voor de sweetness. Aangezien ik nog kleine kinderen heb heeft zoetheid wel de voorkeur.

Ik rub ze vlak voordat ze op de WSM gaan. Beetje olijf olie of mosterd en dan de rub erop. Als de WSM op 107 staat gaan ze erop. In het rek blijven ze 2 uur staan en dan 2 uur in het folie. De laatste 1 uur is optioneel of je er een glaze op wilt hebben.

Soms maken we ze ook Aeron Franklin style maar dat is dan niet voor de kids.
[...]

Ik wil een hele kip roken. En dan 1 a 2 smaakprofielen creeren.
Thanks. De Noskos rub is inderdaad lekker... ik denk dat ik dit komend weekend eens ga proberen.

Gerookte kip lijkt me ook lekker.
Afgelopen weekend nog beercan chicken gemaakt. Dat is zo'n 2 uur op 175 graden en wanneer je woodchips toevoegt krijgt hij ook wel al een lekkere rooksmaak mee.
Ik had hem nu om het half uur ingesmeerd met een mengsel van gesmolten boter en zoete soja. Ook erg lekker volgens mijn 6 jarige zoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ja die BCC maak ik ook altijd op de ketel, maar nu wil ik hem op de WSM bij 107 Graden roken en dan als hij op temperatuur is nog even afgrillen op de kolen om een krokante korst te kijken,

En veel plezier met de ribs :)

[ Voor 8% gewijzigd door backupdevice op 15-09-2015 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:53:
[...]

Dat is vrijwel dezelfde variant als ik gebruik (meestal), maar tot nu toe alleen nog maar appelsap gebruikt, puur uit routine. Het zuur maakt het vlees in principe malser, maar ik vraag me af of die anderhalf uur dat het vlees in die paar eetlepels ligt wel genoeg is. Zal volgende keer ook eens boter gebruiken, kijken wat het resultaat wordt.

Vind zelf zoete ribs vaak ook het lekkerste, dus ik voeg de zoetigheid (naast de rub) vooral toe in de glaze van honing bbq saus (uit de winkel) met wat extra honing en het vocht wat uit het aluminium komt na fase 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ik heb gewoon een vergelijking gemaakt tussen een vergelijkbare slab met appelsap en een slap met boter. De laatste was veel malser en veel lekkerder. Al is dat laatste natuurlijk relatief.

Ik doe per slap op elke kant een goede scheut vloeibare boter, een goede scheut honing en een eetlepel bruine suiker. Wel oppassen bij openmaken omdat de boter en de rest een soort van sju is geworden. Net als appelsap maar suiker wordt wel heel erg warm.

En soms doe ik er geen glaze op en zijn ze heerlijk zoet. Met glaze zijn ze zoeter en glimmen ze mooi maar qua smaak is het voor ons niet nodig. De glaze doe ik trouwens na de "folie" fase en leg ze daarna niet meer op de WSM.

Maar op deze manier heb ik elke keer hetzelfde resultaat. Zoete en sappige sparibs met een lekker bite :9

[ Voor 68% gewijzigd door backupdevice op 15-09-2015 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:13:
Ik heb gewoon een vergelijking gemaakt tussen een vergelijkbare slab met appelsap en een slap met boter. De laatste was veel malser en veel lekkerder. Al is dat laatste natuurlijk relatief.

Ik doe per slap op elke kant een goede scheut vloeibare boter, een goede scheut honing en een eetlepel bruine suiker. Wel oppassen bij openmaken omdat de boter en de rest een soort van sju is geworden. Net als appelsap maar suiker wordt wel heel erg warm.

En soms doe ik er geen glaze op en zijn ze heerlijk zoet. Met glaze zijn ze zoeter en glimmen ze mooi maar qua smaak is het voor ons niet nodig. De glaze doe ik trouwens na de "folie" fase en leg ze daarna niet meer op de WSM.

Maar op deze manier heb ik elke keer hetzelfde resultaat. Zoete en sappige sparibs met een lekker bite :9
Toch maar eens proberen dan, nooit erg om weer wat ribs te eten.

Echter de glaze doe ik niet weg (bij babybacks). Plakkerige handen, de wangen vol met saus, dat hoort er wat mij betreft bij, onderdeel van de (smaak)sensatie. :9 Na de folie nog even een half uurtje op 110 graden met wat van die saus erop en smullen maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Je hebt groot gelijk. Ik glaze ook nog vaak hoor. Maar doe eens de glaze op de Ribs en dan meteen serveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:22:
Je hebt groot gelijk. Ik glaze ook nog vaak hoor. Maar doe eens de glaze op de Ribs en dan meteen serveren.
Doe ik ook wel, maar dan vaak met buikribben. Zal misschien het de structuur van het vlees te maken hebben, maar die prefereer ik "dry" en voor diegene die toch een saus willen doe ik dat er apart bij.

Inmiddels al een flink aantal verschillende varianten en recepten geprobeerd, maar ik blijf terug komen bij de "standaard" rub en sweet baby rays honey bbq sauce voor baby backs...
Waarschijnlijk vanuit het nostalgische gevoel van deze het eerst gemaakt hebben...

Maar goed, nu dus wel weer zin in ribs, weekend maar weer de bbq aan :)

(tipje, of niet natuurlijk, maar als ik echt alleen maar ribs maak op mijn WSM, en dus ruimte over heb, dan leg ik er vaak ook een verse worst/saucijsjes bij voor ene uur/anderhalf uur. Dan krijg je een soort van rookworst wat zeker niet misstaat, zowel warm als de volgende dagen koud).

Ooit, maar dan moet ik eerst de spullen hebben, toch deze variant ook maar eens proberen, al heeft dat niets met BBQ te maken:
http://www.seriouseats.co...-sous-vide-pork-ribs.html

[ Voor 8% gewijzigd door Fly-guy op 15-09-2015 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 22:22

SaN

Ga ik toch ook maar eens proberen. Wat voor boter gebruik je dan? Zelf gesmolten roomboter, of gewoon margarine uit zo'n spuitfles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Spuitfles.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Volgens mij is mijn stufz burger press er. Maar eens wat recepten zoeken en misschien ook maar een gehaktmolen aanschaffen

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Spiffs burgers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 20:59
Woop, de heatermeter werkt, op het eerste gezicht, naar behoren. Binnenkort even een PP run doen, dan zal ik ook de nodige foto's maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:44
Fly-guy schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 14:45:
[...]
Ooit, maar dan moet ik eerst de spullen hebben, toch deze variant ook maar eens proberen, al heeft dat niets met BBQ te maken:
http://www.seriouseats.co...-sous-vide-pork-ribs.html
Ik heb sous vide hobby apparatuur, namelijk een aquarium temperatuur controller uit china en een slowcooker daar aan gekoppeld. Ik heb een paar weken geleden sous vide spare-ribs gemaakt. Eerst marineren met een dry mosterd rub, daarna in een vacuum zak en dan een nacht in de koelkast. Vervolgens 28 uur in de slowcooker gedaan en daarna grillen in de oven (heb geen BBQ haha). Het resultaat was echt HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERLIJK mals.

Heb ook een cowboy steak van een kilo zo geprepareerd en dat was ook perfect mals !

[ Voor 9% gewijzigd door vortexnl1982 op 18-09-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Wat gebruik je voor glaze? Ik ga de ribs vandaag op jouw manier proberen.

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ketchup, honing, appelsap en bruine suiker.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Hmm... De ribbetjes waren echt goed geworden vandaag!

Het basisrecept was van Easterwood. Maar na een uur heb ik er een intermezzo in alufolie met boter, suiker en appelsap van nog eens een uurtje tussengevoegd. Daarna nog een half uurtje afgelakt en daarna... :9~ :9~ Heerlijk gaar, maar nog altijd met een bite.

Deze keer ook het stokbrood indirect op de bbq gegooid. Ging eigenlijk wel prima, en het scheelt de oven opwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door ATS op 19-09-2015 21:01 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

FreshMaker schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:54:
[...]

De BBQpitboys hebben dat de wereld ingeslingerd

YouTube: Beer Can Bacon Burgers by the BBQ Pit Boys

Ik gebruik liever een 25cl blikje, want anders heb je 300gr aan gehakt :)
Maar ieder zijn meug ...
Gister heb ik ze ook gemaakt, 2 stuks voor ons vieren..
Was erg lekker ondanks dat ik omdat ik niet helemaal wakker was in het begin de temp veel te hoog had.. (bijna 300C ipv 300F |:( )

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Gadverdamme. Wat heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Heren, hoe waren de ribs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:58
backupdevice schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 20:12:
Ketchup, honing, appelsap en bruine suiker.
In welke verhouding ongeveer, ik wil het zaterdag eens uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Zoals je ziet is 75% zoet, dus in de verhouding die voor jou lekker is.

Ik doe meestal de ketchup lala, en dan gewoon naar smaak de rest toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Zo waren ze :)

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5835/21570193936_64164d6a1a_z.jpg

Ik had jouw zoete rub gebruikt en ier wat chili en cayenne aan toegevoegd.
Deze is zeker voor herhaling vatbaar!

Bereiding volgens 3-2-1 omdat ze erg dik bevleesd waren. 3 en 2 op zo'n 105 graden.
Verder het laatste uur op hogere temperatuur 2 keer gelakt met zelfgemaakte bbq saus (deze is echt een aanrader).

Ze waren heerlijk bereid, alleen nog erg veel vet, dus ik denk dat de 2 ribs die nu in de vriezer liggen nog een tijdje in de oven gaan en de volgende keer de basistemperatuur wat hoger.
Wij prefereren, anders dan de puristen, dat ze van het bot vallen, maar nu hadden ze nog een flinke bite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ziet er goed uit. Heb je ook boter, honing en bruine suiker in de folie gedaan?

Betreffende van het bot vallen... langer in de folie laten.

[ Voor 30% gewijzigd door backupdevice op 21-09-2015 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
backupdevice schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:45:

Betreffende van het bot vallen... langer in het folie laten.
Yep, ook boter, honing en bruine suiker in plaats van appelsap is een blijvertje. Geeft een erg lekkere smaak.
Ja, ik had deze ribs bij een slager gehaald waar ik ze niet eerder had gehaald. Volgende keer toch maar weer naar de slager waar ik ze meestal haal. Deze waren eigenlijk te dik bevleesd.
Ook had ik nu het vlies erop laten zitten, dat zal het van-het-bot-val gehalte natuurlijk ook niet ten goede komen.

Edit:
Oh, had er zoete aardappelblokjes bij gemaakt.
Aardappel in blokjes van 3 bij 3cm, beetje zout, peper en olijfolie en een half uur op 200 graden. Heerlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronster op 21-09-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

vlies er altijd afhalen als je van het bot val gehalte wilt halen

Betreffende de aardappels, ga ik eens proberen. Thx. Ik doen meestal een aardappel met schil en al in 4 stukjes snijen , koken tot 80% gaar en dan in een alu bak met knoflook teentjes, verse kruiden en olijfolie op de BBQ . Uurtje erop , lekker hoor.

[ Voor 68% gewijzigd door backupdevice op 21-09-2015 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Zoete aardappel is ook lekker als je hem gewoon in alufolie wikkelt en direct tussen/op de kolen poft. Beetje zure room en/of een frisse salsa er bij om er een beetje in te doen op je bord en smullen maar!

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Maverick! schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:32:
[...]

[afbeelding]

Bereiding volgens 3-2-1 omdat ze erg dik bevleesd waren. 3 en 2 op zo'n 105 graden.
Verder het laatste uur op hogere temperatuur 2 keer gelakt met zelfgemaakte bbq saus (deze is echt een aanrader).

Ze waren heerlijk bereid, alleen nog erg veel vet, dus ik denk dat de 2 ribs die nu in de vriezer liggen nog een tijdje in de oven gaan en de volgende keer de basistemperatuur wat hoger.
Wij prefereren, anders dan de puristen, dat ze van het bot vallen, maar nu hadden ze nog een flinke bite.
2-1-0,5 is met babybacks echt wel genoeg als je de bbq op 130c houdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:08

duderuud

Sliden is koel

Vriend van mij heeft ook een gave setup (sorry voor de grote foto's):

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14228872/BBQ/Foto%2027-06-15%2017%2008%2032.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14228872/BBQ/Foto%2027-06-15%2018%2037%2007.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14228872/BBQ/Foto%2027-06-15%2022%2005%2016.jpg

Ik heb serieus nog nooit zo lekker vlees gegeten...(hij is er ook best goed in :+ )

Hele bijzondere kolen, bakken op een stuk Hymalayazout oid...maar het resultaat was echt geniaal!

[ Voor 9% gewijzigd door duderuud op 21-09-2015 17:11 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:00

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

duderuud schreef op maandag 21 september 2015 @ 17:08:
Vriend van mij heeft ook een gave setup (sorry voor de grote foto's):

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb serieus nog nooit zo lekker vlees gegeten...(hij is er ook best goed in :+ )

Hele bijzondere kolen, bakken op een stuk poolzout oid...maar het resultaat was echt geniaal!
Ja Mike heeft het goed voor elkaar inderdaad :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
backupdevice schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:45:

Betreffende van het bot vallen... langer in de folie laten.
Ook hier de boter geprobeerd, maar eerlijk gezegd weinig tot geen verschil geproefd of gemerkt t.o.v. appelsap. Resultaat was prima, zoals altijd.

Was van plan om 2/1,5/0,5 te gaan doen, maar vanwege te vroeg starten werd het 2,5/1,5/0,5 maar het waren flinke ribs en konden het wel hebben.
Eigenlijk merkte ik ook hier geen verschil met normaal, afgezien van iets meer rook smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Maar dat komt ook omdat je de folie fase minimaal 2 uur moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 07:12:
Maar dat komt ook omdat je de folie fase minimaal 2 uur moet doen.
Dan blijft er weinig bite meer over vrees ik, ze waren nu nog net met wat bite over, nog langer in de folie en je kan ze naar binnen zuigen.

Maar ik zal de volgende keer de proef op de som nemen en er twee uur van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ik hou bij 2.2. (1) altijd een bite over. Of het nu baby racks of spare ribs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
backupdevice schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 07:49:
Ik hou bij 2.2. (1) altijd een bite over. Of het nu baby racks of spare ribs zijn.
Ligt natuurlijk aan je definitie van bite en de temperatuur (en waar je die meet en welke bbq je hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
418O2 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 08:22:
[...]

Ligt natuurlijk aan je definitie van bite en de temperatuur (en waar je die meet en welke bbq je hebt)
True... waar meet je die 130?
Op de BGE duurt het een tijd voordat de temperatuur op het rooster gelijk is aan die op de meter.
Ik ga altijd uit van de meter, dus verhoog de PartyQ met kleine stapjes, maar wellicht dat ik dan te lang op te lage temperatuur ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Maverick! schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 09:45:
[...]

Op de BGE duurt het een tijd voordat de temperatuur op het rooster gelijk is aan die op de meter.
Ik ga altijd uit van de meter, dus verhoog de PartyQ met kleine stapjes, maar wellicht dat ik dan te lang op te lage temperatuur ben.
Ik meet hem op het rooster bij een Weber OTP. Tussen het rooster en de kap zit ook nog weer wat verschil. Je moet toch even uitvissen wat je lekker vindt icm je bbq, je manier van meten en je temperatuurmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
418O2 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:30:
[...]

Ik meet hem op het rooster bij een Weber OTP. Tussen het rooster en de kap zit ook nog weer wat verschil. Je moet toch even uitvissen wat je lekker vindt icm je bbq, je manier van meten en je temperatuurmeter.
OK. Ik vind ze het lekkerst wanneer ze bijna van het bot vallen.
Ik zal bij zo'n dikbevleesde ribs als de laatste zeker op wat hogere temperatuur gaan zitten en ze langer in de folie laten.
Idd gewoon ff experimenteren maar en er een gevoel voor krijgen. Tis gelukkig geen straf om ze zo nu en dan te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Maverick! schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 09:45:
[...]

Probeer eens een uurtje op 175 graden indirect, hierna 15min met glaze erop tot je dat je een lekker korstje hebt, beter wordt het niet :9~

Had een zoete rub met een dikke lepel gerookte paprike poeder, wow _/-\o_

https://instagram.com/p/6P97bfJJAe/ rubs
https://instagram.com/p/6Sl99qpJOB/ ribs na een uurtje

[ Voor 7% gewijzigd door Wackmack op 22-09-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Versteegrob schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:05:
[...]

Probeer eens een uurtje op 175 graden indirect, hierna 15min met glaze erop tot je dat je een lekker korstje hebt, beter wordt het niet :9~

Had een zoete rub met een dikke lepel gerookte paprike poeder, wow _/-\o_

https://instagram.com/p/6P97bfJJAe/ rubs
https://instagram.com/p/6Sl99qpJOB/ ribs na een uurtje
Bedoel je dan na fase 2 nog een uur indirect?
Nu had ik een uur indirect op ongeveer 175, maar daar krijg je natuurlijk niet zo'n lekkere korst als direct.

Smoked paprika heb ik ook nog. Trouwens ook liquid smoke, maar weet niet of ik dat moet toevoegen aan een dry rub :) Al zou het kunnen ipv de mosterd/olijfolie. Gewoon een paar druppels om de dy rub te laten plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

418O2 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 08:22:
[...]

Mijn definitie van "bite' is dat het net niet van het bot afvalt. Dus je neemt een hap, trekken is niet nodig maar de rest van het vlees blijft aan het bot zitten.

Mijn temp is altijd rond de 107 graden. Ik gebruik een WSM en die heeft een opening waarin je de probe kunt plaatsen. Net onder het bovenste rek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Maverick! schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:40:
[...]

Bedoel je dan na fase 2 nog een uur indirect?
Nu had ik een uur indirect op ongeveer 175, maar daar krijg je natuurlijk niet zo'n lekkere korst als direct.

Smoked paprika heb ik ook nog. Trouwens ook liquid smoke, maar weet niet of ik dat moet toevoegen aan een dry rub :) Al zou het kunnen ipv de mosterd/olijfolie. Gewoon een paar druppels om de dy rub te laten plakken.
Nee, alleen 1 keer 60min op 175 indirect en dan nog eens 15 min met glaze, werkt perfect hoor.
Mijn foto gezien? Dit rack lag er maar 75min op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Versteegrob schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 12:14:
[...]

Nee, alleen 1 keer 60min op 175 indirect en dan nog eens 15 min met glaze, werkt perfect hoor.
Mijn foto gezien? Dit rack lag er maar 75min op.
Je foto's had ik gezien ja en ziet er zeker goed uit en ze zullen ook vast goed smaken.
Je zal alleen die lekkere rookring missen die je krijgt bij low n slow. Dat kan je wel voor een deel opvangen met smoked paprika, maar dat zal toch anders zijn. Ook de bark zal minder zijn lijkt me. Maar aan de andere kant, het scheelt wel een hoop tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Met een uur op 175 kun je toch makkelijk wat hout erbij gooien?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vanmorgen mijn slager gebeld, voor de bbq van aanstaande vrijdag.
Ging niet helemaal vanzelf.
Wilde buikribben hebben, maar naar eigen zeggen verkoopt ie dat nooit. Die uitdaging wilde ik toch aan, dus dat lukte uiteindelijk wel.

Toen geprobeerd een kilootje picanha te bestellen, maar dat zat er ook niet in...
Valt ie na de goede ervaring met de bavette toch door de mand :P

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:00

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:11:
Vanmorgen mijn slager gebeld, voor de bbq van aanstaande vrijdag.
Ging niet helemaal vanzelf.
Wilde buikribben hebben, maar naar eigen zeggen verkoopt ie dat nooit. Die uitdaging wilde ik toch aan, dus dat lukte uiteindelijk wel.

Toen geprobeerd een kilootje picanha te bestellen, maar dat zat er ook niet in...
Valt ie na de goede ervaring met de bavette toch door de mand :P
Oh dat is wel apart, want beiden moeten toch voor een slager wel te krijgen zijn. Misschien iets meer een supermarkt slager die gewoon standaard dingen levert, dan een echte slager die in samenwerking met een slachthuis alles wel geleverd kan krijgen. Zeker een staartstuk (picanha) is toch wel een vrij standaard stuk vlees.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Nomad schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:54:
[...]

Oh dat is wel apart, want beiden moeten toch voor een slager wel te krijgen zijn. Misschien iets meer een supermarkt slager die gewoon standaard dingen levert, dan een echte slager die in samenwerking met een slachthuis alles wel geleverd kan krijgen. Zeker een staartstuk (picanha) is toch wel een vrij standaard stuk vlees.
Picanha had mij slager wel, maar na even doorvragen bleek dat de vetlaag was verwijderd, aangezien niemand van een vetlaag houd.

Maar als ik de volgende keer 2 weken van te voren (slacht elke 2 weken een koe) bestelde dan kon hij er rekening mee houden.

Overigens gaf hij me wel gelijk dat het vet voor extra smaak zorgde.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• 418O2
  • Nu online
Het spasme in NL omtrent vet en organen is wel sneu soms.

• Fly-guy
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:26:
Niet alleen vet en organen, sowieso onbekende dingen of "andere" dingen.
Keurslager hier op het winkelcentrum zou dolgraag gerijpt vlees willen verkopen, maar de klanten willen er niet aan. Te duur, ziet er niet lekker uit (als in niet vuurrood).
Eigenlijk hetzelfde met kipfilet en dijfilet. Beide bood hij ook aan onder een of ander "(keur)merk" met garanties op beter leven, scharrel en dat soort dingen, maar ook dat was te duur, en de kleur was anders. Omdat het vlees wat gelig overkwam door het voer, vonden de klanten het niet aantrekkelijk.

Gelukkig doen de slavinkjes en speklapjes het dan wel weer goed....

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zojuist nog even teruggebeld door de slager.

Hij heeft wel een paar Patanegra buikribben beschikbaar. Die wil ik wel proberen, maar volgens hem is het zonde om die heel erg te kruiden. Aardig aan de prijs ook.

De picanha wilde hij ook nog even toelichten. Naar eigen zeggen maakt ie gebruik van een lokale koeiensoort (als in; nederlandse koeien, die letterlijk op 15 minuten rijden in de polder staan), waar je geen goede picanha vanaf kunt snijden. De vet/vlees verdeling is anders dan van de Zuid-Amerikaanse koeien. Minder vet en het vet dat er zit aan het staartstuk, zit vrij ver bij het malse gedeelte vandaan.

Ben nog aan het twijfelen over de patanegra, en heb de longhaas maar besteld.

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:48:
Zojuist nog even teruggebeld door de slager.

Hij heeft wel een paar Patanegra buikribben beschikbaar. Die wil ik wel proberen, maar volgens hem is het zonde om die heel erg te kruiden. Aardig aan de prijs ook.
Patanegra, het zwart-hoef varkentje van het Iberisch schiereiland. Dat is idd het duurste varkensvlees van Spanje, krijgen in hun laatste levensjaren alleen maar eikels en grassen uit de vrije natuur te eten. Bestel het maar is als tapas! mmmm.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, de vraag is alleen of dat ook een goede kandidaat is voor de ribben. En zo ja; moet ik ze dan inderdaad kaal houden of toch rubben?

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Dit is wat ze er bij beefensteak mee doen: http://www.beefensteak.nl/en/iberico-spareribs.html

Lees de reviews maar eens.

Recept van dezelfde site:
Recept Spaanse Iberico Spareribs:

Ingrediënten
  • 2 strengen Iberico spareribs
  • ½ teentje fijn gesneden knoflook
  • 1 eetl. fijn gesneden Chilli Peper
  • 1 eetl. fijn gesneden Oregano
  • ½ eetl. fijn gesneden Rozemarijn
  • verse, zwarte gemalen peper
  • 1 theel. suiker
  • ½ limoen, geperst
  • zeezout
  • Olijfolie
Bereidingswijze:
Meng alle bovenstaande ingrediënten tot een gladde marinade. Marineer de Iberico spareribs hier minimaal 1 uur in. Beter is om de spareribs een nacht in deze marinade te laten staan. Verwarm de oven of BBQ tot 120 graden Celsius. Leg de ribs in de oven of op de BBQ gedurende 3 uur .

[ Voor 74% gewijzigd door immetjes op 23-09-2015 16:10 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat ziet er goed uit. Ga het gewoon proberen!

Iemand trouwens ervaring met het uitspreiden van de 3-2-1 methode over twee dagen?
Weet niet of ik zaterdag genoeg tijd heb voor het hele traject.

• Fly-guy
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:42:

Iemand trouwens ervaring met het uitspreiden van de 3-2-1 methode over twee dagen?
De eerste twee stappen doen, daarna in het aluminium folie laten en de derde stap op een ander tijdstip.

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat lijkt mij ook het beste ontkoppel moment, dan zijn de ribben gaar en zacht - stijven misschien wel weer iets op in de koelkast (het blijft varkensvlees dus ik zou voorzichtig zijn, koude schuur zou ook nog kunnen als er geen muizen bij kunnen komen).
Maar ik heb het zelf nog niet gedaan maar ga het wel eens proberen want ik zit met hetzelfde probleem vaak dat ik op de dag zelf geen 5 uur in de buurt van het ei kan blijven (langer dan een half uur weg kan wel eens raar uitpakken).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voordeel voor mij is wel dat ik op gas kook, dus de temperatuur is an sich stabiel. Misschien niet zo handig om het met de dure Iberico's te gaan proberen :)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maverick! schreef op maandag 21 september 2015 @ 14:32:
[...]

[afbeelding]

Heb je de Jamie Oliver BBQ Saus weleens gemaakt? Die is erg lekker, maar erg bewerkelijk met veel kruiden en meermaals zeven enzo.
Ben benieuwd hoe die zich tot deze saus verhoudt.

• Ronster
MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:26:
[...]

Heb je de Jamie Oliver BBQ Saus weleens gemaakt? Die is erg lekker, maar erg bewerkelijk met veel kruiden en meermaals zeven enzo.
Ben benieuwd hoe die zich tot deze saus verhoudt.
Nope, ik heb er wel een aantal gemaakt maar deze is tot nu toe de beste.
Bedoel je deze?
Deze lijkt al erg op de saus die ik maak zo te zien, alleen maakt hij eerst een pasta en voegt er nog een en ander aan kruiden aan toe. Lijkt me inderdaad erg goed.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
418O2 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:26:
Kan wel een spasme genoemd worden, maar ik vind vet (kwabbelig) echt niet lekker. Dat het nodig is voor de Q begrijp ik en gebruik ik ook. Maar als er na afloop nog vet zit, nee, mijn ding is het niet :)

• 418O2
  • Nu online
UltraSub schreef op donderdag 24 september 2015 @ 08:44:
[...]

Kan wel een spasme genoemd worden, maar ik vind vet (kwabbelig) echt niet lekker. Dat het nodig is voor de Q begrijp ik en gebruik ik ook. Maar als er na afloop nog vet zit, nee, mijn ding is het niet :)
Nee dat eet niemand mee, maar je hebt het wel nodig.

Hoewel ik moet zeggen dat een klein stukje krokant vet best lekker kan zijn

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

418O2 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:12:
[...]

Nee dat eet niemand mee, maar je hebt het wel nodig.

Hoewel ik moet zeggen dat een klein stukje krokant vet best lekker kan zijn
Als ik rib-eye grill dan eet ik altijd het vet op. Dat smaakt zo goed. Hetzelfde als met entrecote. Vroeger heb ik van mijn ouders geleerd dat vet randje te laten liggen....Dat doe ik dus niet meer. Jammer dan als dat niet volgens de etiquette is.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:30
Huh... Vet laten liggen vanwege etiquette?
Heb ik iets gemist?

Kwabbelig vet... Hmmm.. Lekker.
Als het van een goed dier is dan smaakt dat heel errûg lekker.
Je ziet het ook aan de kleur.

Maar bij mij is er ook een grens.
Mijn ouders bv eten gewoon die dikke 2cm blubber vetrand van een buikspek bv.
Gewoon puur.
Met vlees eet ik daar wel een gedeelde van, maar niet zo zoals hun 😆

(en niemand heeft overgewicht trouwens)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Buikspek; heerlijk... :)

Ik vreet persoonlijk echt het hele beest van kop tot staart, dus mij maak je niet gauw gek.
Een bak For Nam van de Chinees gaat er ook altijd wel in :)
Maverick! schreef op donderdag 24 september 2015 @ 08:35:
[...]

Nope, ik heb er wel een aantal gemaakt maar deze is tot nu toe de beste.
Bedoel je deze?
Deze lijkt al erg op de saus die ik maak zo te zien, alleen maakt hij eerst een pasta en voegt er nog een en ander aan kruiden aan toe. Lijkt me inderdaad erg goed.
Die bedoelde ik inderdaad. Erg kruidig, maar ook een aardige klus om te maken.
Ben na twee keer die gemaakt te hebben een beetje bang dat een simpeler variant tegenvalt :)

[ Voor 64% gewijzigd door MikeyMan op 24-09-2015 12:38 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben er nu aan aan het knutselen, hij moet nog inkoken, maar ik vrees dat ie niet in de schaduw kan staan van de Jamie variant.
Wel een stuk minder werk ;)

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Boys, heb net een 2.5KG procureur uit de vriezer gehaald om zondag een PP te maken.

Wat zeggen jullie, wel of niet injecteren?

• 418O2
  • Nu online
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:42:

Bij Amazingribs adviseren ze alleen stap 1 te doen, en dan 2 en 3 op de dag zelf. Ik heb ze ook wel eens helemaal klaar gemaakt en op de dag van eten alleen even opgewarmd boven de kooltjes, smaakte imo ook prima.
backupdevice schreef op donderdag 24 september 2015 @ 22:48:
Boys, heb net een 2.5KG procureur uit de vriezer gehaald om zondag een PP te maken.

idd, waarom niet?

Vanmiddag een uitgebreide bbq van het werk, en we gaan zelf ook meehelpen, een soort workshop dus. Ik ben wel heel benieuwd, als het wat was zal ik nog wat foto's posten...

[ Voor 30% gewijzigd door elhopo op 25-09-2015 08:55 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daar dacht ik eerlijk gezegd ook aan, de appelsap trekt er toch heel erg in vrees ik.
Zou ook een gulden middenweg kunnen bewandelen en er 3-1-nachtje koelkast-1-1 van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
backupdevice schreef op donderdag 24 september 2015 @ 22:48:

Zit genoeg vet in een procureur dat dat naar mijn idee niet nodig zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ik heb geen injector :) en eigenlijk geen zin om een te halen voor een PP van 2.5KG of iemand moet me overtuigen.

[ Voor 22% gewijzigd door backupdevice op 25-09-2015 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

^^ 8)7

Ik ga vanavond maar eens proberen om een ribje een uur op 170C klaar te maken en daarna nog een kwartier met glaze.

Gewoon omdat het kan, en omdat ik geen zin heb in de HelloFresh maaltijd van vandaag :+

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:58
is niet nodig, vlees is vet en smaakvol genoeg, ga het morgen zelf ook maken van een stuk varkensnek.
op 110 graden tot de 60 kern dan verder in folie tot 85, eens kijken hoe dat gaat :)

Spareribs gaan er ook op, volgens mij kan dat mooi tegelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door kleefding op 25-09-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Apie! schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 10:39:
^^ 8)7

Ik ga vanavond maar eens proberen om een ribje een uur op 170C klaar te maken en daarna nog een kwartier met glaze.

Gewoon omdat het kan, en omdat ik geen zin heb in de HelloFresh maaltijd van vandaag :+
Als vlees liefhebber heb je weinig te zoeken bij Hello fresh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Dat heb ik ook gemerkt :/ Vandaag geloof ik "Penne integrale uit de oven met buffelmozzarella en spinazie". Vandaar ook dat ik er een ribje uit heb gehaald... Nu moet ik eigenlijk alleen nog een (makkelijk) recept vnden voor de ribs dat daar bij past.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Coleslaw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ik marineer mijn spareribs niet graag met coleslaw.

Oh wacht, je bedoelt de ribs met coleslaw eten. Nee, ik kom niet onder de pasta van vandaag uit denk ik. Dat zou een slecht voorbeeld naar mijn zoontje zijn. Ik dacht er meer aan om de ribs gewoon bij de pasta te eten.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grr... Buurman loopt nu alweer te klagen over de geur en de rook |:(

Had de ribben er voor de eerste drie uur op gehad, dus het rooster moest even schoon gebrand.
Gelijk een hoop gekanker...

Word een beetje moe van de man :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 18:09

vhal

ಠ_ಠ

MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 18:17:
Grr... Buurman loopt nu alweer te klagen over de geur en de rook |:(

Had de ribben er voor de eerste drie uur op gehad, dus het rooster moest even schoon gebrand.
Gelijk een hoop gekanker...

Word een beetje moe van de man :X
Geef die beste man een rib en praat eens met hem ;) Wie weet wat het oplevert

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Zucht... begin van de maand heb ik m'n KJJ nog schoon gebrand en daarna 1x gebruikt, maar ben 'm vergeten schoon te maken. Ik maakte 'm vanmiddag open en er zat overal witte schimmel :/
Dus heb ik 'm net nog maar een keer heel goed schoongebrand @450C en de ribs in de oven gegooid.

Ik hoorde tijdens het opwarmen @200C wel een rare holle schelle *kloenk* in de KJJ. Dat heb ik nog nooit gehoord... Ik hoop maar dat de korf niet is gebarsten.

[ Voor 3% gewijzigd door Apie! op 25-09-2015 20:20 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vhal schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 20:02:
[...]

Geef die beste man een rib en praat eens met hem ;) Wie weet wat het oplevert
Zou ik normaal gesproken ook doen, maar dit is een professionele zeikerd. Heeft ruzie met de halve buurt en let echt op alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:18
Kijk eens van een afstandje naar de situatie: kan hij je iets maken (als in; de BBQ staat op een balkon te roken bij hem de woonkamer in). Of heb jij gewoon een "eigen" tuin en steek jij dat ding op normale tijden aan; in het laatste geval zou ik beiden professioneel blijven. Jij met de BBQ, en hij met zeiken en je er verder niets van aantrekken ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ik zou hem zeggen dat hij mijn testikels mag kussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, ik heb gewoon een koophuis met een tuin, en stond vanmiddag m'n ribbetjes te garen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik zou hem adviseren contact op te nemen met de wijk agent, dan kan die hem vertellen dat jij je bbq mag gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ik woon in een geschakeld middels garage hoekwoning met best een grote tuin en ook ik kijk af en toe wel eens "angstvallig" naar de rookontwikkeling richting de 1e verdieping van de buren. We staan op goede voet en heb nog nooit iets gehoord maar ik kan me zomaar voorstellen dat er ineens een keer iets komt. We zijn hier per slot van rekening niet de standaard barbecue'ers die dit 1x per maand in het (korte voor de normale mens) seizoen doen.
Ik kan me er best iets bij voorstellen dat iemand klaagt.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:18
En toch merk ik echt verschil in buurten waar we BBQ met vrienden. Hier nog nooit iemand gehoord, terwijl het soms extreem rokerig kon zijn :P waar bij een ander 4x de lokale gendarmie aan de deur kwam met het verzoek uit te maken voor de goede vrede in de aanzienlijk mindere buurt :P . Mijn vorige buurman kon er af en toe ook wat van maar compenseerde ons dan met wat heerlijke lamsracks over de schutting :*)

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Hier heeft iedereen een haard dus ze zijn wel wat gewend. Voor de rest kan je zelf ook wel rekening houden met je buren.

Ik ga bijvoorbeeld geen vlees roken als er bijna geen wind staat. En als er wel wind staat plaats ik alles zo dat er bijna geen last is.

Mochten ze dan wel klagen dan mogen ze altijd mee eten.

Ff logisch nadenken helpt al heel veel.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Met de 3-2-1 methode: hoe warm bakken jullie het laatste uur direct?

• SaN

SaN

MikeyMan schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 12:15:
Met de 3-2-1 methode: hoe warm bakken jullie het laatste uur direct?
Het laatste uur is nog altijd indirect en op dezelfde temperatuur. Je zou nog een paar minuutjes direct kunnen doen om de glaze wat te laten carameliseren.

Zes uur is voor baby backs vaak wel erg lang hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door SaN op 26-09-2015 15:52 ]

• SaN

SaN

Dubbel..

[ Voor 96% gewijzigd door SaN op 26-09-2015 15:51 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb iberico buikribben en baby backs met extra vlees. Gisteren 3 uur gehad. Zo meteen een uurtje vanuit de koelkast in het folie en appelsap de bbq op en daarna een uurtje zonder. Uurtje korter dus :)

• 418O2
  • Nu online
SaN schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 15:49:
[...]

Het laatste uur is nog altijd indirect en op dezelfde temperatuur. Je zou nog een paar minuutjes direct kunnen doen om de glaze wat te laten carameliseren.

Zes uur is voor baby backs vaak wel erg lang hoor.
20 minuten direct terwijl je glazed is ook goed. Als de buitenkant maar weer krokant wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Mijn procureur ligt erop.

Zo nu eerst een koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Vandaag extra dikke baby backs maken. Maar ik twijfel over de bereiding. Ik heb maar een kleine 47cm weber. Dus misschien past het net met het ikea rekje, maar ik heb al wel vaak gemerkt dat de ene rib dan een stuk beter is dan de ander vanwege de slechte warmte verdeling. De ene rib ligt zowat op de kolen terwijl de ander maar weinig hitte krijgt.

Ik denk er nu over om ze een half uur tot een uur op de bbq te leggen met wat appelhout, en ze daarna in folie te wikkelen en dan op 110 graden in de oven. Daarna weer op de bbq met bbqsaus voor een half uurtje.

Wat denken jullie ervan? Ik denk dat het niet veel uitmaakt aangezien je dan toch je rookring hebt. Het is wat minder leuk, maar wel praktisch lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je kunt ze toch ff wisselen halverwege?
En folie eronder eventueel
Pagina: 1 ... 17 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.