Een paar weken geleden heb ik me noodgedwongen een bbq moeten aanschaffen, daar ik mijn collega's had uitgenodigd, maar er nog geen in mijn bezit had. Het is uiteindelijk een Weber Master Touch gbs geworden. Fantastische bbq, veel mogelijkheden, maar voor snel een hamburgertje misschien wat overkill. Daarom ben ik me wat meer gaan inlezen in de verschillende mogelijkheden, waarbij ik vandaag voor de tweede keer de low&slow methode heb toegepast op spareribs (baby backs).
Ik had al eens eerder baby backs en traditionele spareribs klaargemaakt. De babybacks 4 uur indirect en de spareribs volgens de 3-2-1 methode. Het resultaat viel niet tegen, maar het was niet wat ik had gehoopt. De oorzaak lag volgens mij in het feit dat de dome-thermometer een wat vertekend beeld gaf. Als ik de deksel op de juiste manier had geplaatst, zat de thermometer boven de kolen en was de gemeten temperatuur aanzienlijk warmer dan boven het vlees.
Gewapend met wat meer ervaring en de alom geprezen Ikea Fantast, heb ik vandaag een nieuwe poging gewaagd. Dit keer alleen baby backs. Ik was van plan 1 stuk te bereiden op 2-2-1 en de ander op 2-1-1.
Uiteraard de ribs eerst schoongemaakt, ontdaan van het buikvlies, ingestreken met olijfolie en in de rub gezet. Dit heeft uiteindelijk 60 uur kunnen inwerken.
De grote wordt bereid volgens 2-2-1, de kleine 2-1-1
Op de dag zelf is het tijd om de bbq in te richten:
Een bekende opstelling. Het bakje wordt gevuld met donker bier
Na het aansteken van de startbriketten (minion methode) werd me al snel iets duidelijk; wat een gigantisch temperatuurverschil tussen dome en grill.

Het is een wonder dat de ribs bij de vorige sessie uberhaupt gaar waren.
Nu de daadwerkelijke grilltemperatuur aanzienlijk lager blijkt te liggen, is deze een stuk makkelijker te stabiliseren.
Oké, tijd voor het eerste stukje vlees. Het aanvullende bakje met bier boven de kooltjes zorgt voor de eerste smaak/stoom terwijl de grote bak nog op temperatuur komt.
Ik weet niet wie het is geweest, maar degene die de aardappel-truc heeft bedacht zou een nobelprijs moeten krijgen
Elk uur worden de ribjes netjes voorzien van een mobsausje.
De eerste kan na twee uurtjes in de folie.
Elke keer als de deksel van bbq open gaat krijg ik meer trek, wat ruikt dat lekker zeg!
Temperatuur is goed!
Zie dat vlees teruggetrokken zijn zeg, dat was de vorige keer zeker niet het geval!
Nog een half uurtje en dan zijn ze klaar
Smullen maar!
Note to self: Minder briketten gebruiken
Nog even een mooie timelapse (6 frames/72uur):
Het smaakte weer geweldig! Het is moeilijk kiezen tussen de 2-2-1 methode en de 2-1-1 methode. Er is een duidelijk verschil, hoewel ook de 2-2-1 methode nog niet voor echt fall-off-the-bone zorgt. Maar ik ga me steeds meer afvragen of dat wel zo'n goed streven is. Ik denk dat ik voor de gulden middenweg moet gaan en voortaan 2-1,5-1 moet gaan hanteren (bij dit formaat ribs; zo'n 750gram).