Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 27 Laatste
Acties:
  • 192.623 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 12:00
Malt007, ik denk dat ik dat ook ga doen.

Freshmaker het zal een combinatie worden, niet echt een buffet denk dat ik vraag wie wat wil hebben en dat gaat er op. Sate natuurlijk wat langer dan hamburgers. Maar ik ken mijn vriende wel een beetje dus waarschijnlijk zullen ze roepen ohh gooi er maar wat op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Dat gooi er maar wat op roepen ze hier al lang niet meer. Ze weten dat ze wat goeds krijgen, en ze gaan afwachtend zitten :P En speklappen, nee, die komen er hier niet meer op. Wat een troep iedere keer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Over troep in je Weber gesproken: hoe maakt men hier dat ding schoon? Ik vond hem nogal kleverig worden aan de binnenkant. De schoepen van dat as-veeg ding in het midden zijn inmiddels een maatje dikker geworden door wat daar aankoekt. Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het ontwerp van dat schoonvegen niet helemaal lekker vindt: je kan net niet genoeg aan die hendel heen en weer schuiven om de hele onderkant van de ketel te bestrijken. Er blijven precies drie driehoekjes over die je niet kan bereiken.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:22

SaN

Malt007 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:52:
Ik zou het aan 1 kant doen. De 57 is groot genoeg om slechts de helft te gebruiken en alsnog 12 man te bedienen. Dan kan je de andere kant mooi gebruiken om bepaalde stukken vlees wat langzamer te garen of even weg te leggen als het te hard gaat.
Eens. Altijd makkelijk om de helft zonder briketten te doen zodat je wat spulletjes warm kan houden of even weg kan leggen als het te snel gaat.

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je net zo goed goedkope briketten kan gebruiken voor het snelle grillwerk als dure. De goedkope roken als een gek in de starter, dus als je buren hebt is dat al niet ideaal. Zou het voor de volgende keer gewoon proberen met AH cocosbriketten of cocosbriketten van de Sligro. ZIjn niet zo duur als die van ecobrassa en al een heel stuk beter dan de goedkoopste.

Voor direct grillen ben ik zelf trouwens weer helemaal overgestapt op houtskool. En dan het liefst houtskool van restaurantkwaliteit alhoewel ik het kwaliteit verschil tussen goedkope en dure houtskool een stuk minder groot vindt dan bij briketten.

[ Voor 17% gewijzigd door SaN op 28-08-2015 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
ATS schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:38:
Over troep in je Weber gesproken: hoe maakt men hier dat ding schoon? Ik vond hem nogal kleverig worden aan de binnenkant. De schoepen van dat as-veeg ding in het midden zijn inmiddels een maatje dikker geworden door wat daar aankoekt. Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het ontwerp van dat schoonvegen niet helemaal lekker vindt: je kan net niet genoeg aan die hendel heen en weer schuiven om de hele onderkant van de ketel te bestrijken. Er blijven precies drie driehoekjes over die je niet kan bereiken.
1-2x per jaar pak ik de hogedrukreiniger en spuit het ding schoon. Klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Ik hoor iedereen over de AH kokosbriketten, zijn dat de standaard briketten die je daar kan kopen of zijn dat anderen. Ik kon gisteren in de AH namelijk alleen maar een 3kg zak briketten vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:49

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

SuperKneus schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:10:
Ik hoor iedereen over de AH kokosbriketten, zijn dat de standaard briketten die je daar kan kopen of zijn dat anderen. Ik kon gisteren in de AH namelijk alleen maar een 3kg zak briketten vinden
Alleen XL AH's hebben de kokos volgens mij. Mijn lokale AH heeft ze ook niet. Ik heb nu fire-up kokos, die je kan kopen bij doe-het-zelf zaken. Vind ze vooralsnog fijn werken en geven lang hun warmte af zonder veel troep. Deze week 3x kort en snel de bbq aangehad voor kleine hapjes en zodoende goedkope briketten gebruiken, maar die geven vooral een hoop troep zeg :P

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:58
Ik vond de fire up kokos juist erg veel troep geven, ik heb er een paar zakken van geprobeerd.
Ze staken elkaar. Ook niet zo goed aan. (Zelfde als met weber longlasting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

kleefding schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:03:
Ik vond de fire up kokos juist erg veel troep geven, ik heb er een paar zakken van geprobeerd.
Ze staken elkaar. Ook niet zo goed aan. (Zelfde als met weber longlasting)
Hmm, met beiden die je noemt heb ik wel goede ervaring. Misschien stapelen we iets ander :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
ATS schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:38:
Voorkomen scheelt ook een hoop. Voor indirect druipbakjes enzo gebruiken. Ik heb ove rhet kolenrek gedeelte wat niet in gebruik is ook nog een stuk alu folie liggen. Geeft naar het schijnt een betere airflow maar het scheelt vooral in het schoonmaken. Wat betreft de schoepen, als er vet op zit kan je ze met een sopje wel weer schoon krijgen, en als het alleen as is dan kan je het net zo goed laten zitten, het komt er bij de volgende sessie toch wel weer op.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 19:51
Heel wat anders, maar wel laag en traag (heel laag)

Vanochtend mijn Pro-q CSG geprobeerd met een stukje zalm

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/p240x240/10443365_10153109482969607_8929728070660077822_n.jpg?oh=2ce6e32fe64061541ea2da18de75c82c&oe=5666D472

Resultaat (iedereen weet hoe gewone zalm eruit ziet ;))

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t1.0-9/p280x280/11949520_10153109482884607_3964571910383261670_n.jpg?oh=eae21b912a3db8ac12929b893d63fe3c&oe=567EA9A1

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:41
Ik maak de weber af en toe goed schoon met dasty.

Na elke bbq sessie maak ik hem snel schoon.

Ik gebruik een houten balkje om de plekken schoon te maken waar de schoepen niet komen

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Vreet dat uiteindelijk niet je emaille aan?

Ik spuit die van mij gewoon af met een harde tuinslang straal.

[ Voor 43% gewijzigd door Paganstars op 29-08-2015 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuperKneus
Nou de eerste bbq met mijn weber zit er op en is goed bevallen. Ik was als de dood dat het niet goed zou gaan ☺

Ik heb het rooster in 2en gedeelt en de ene helft met aluminiumfolie afgedekt en de andere helft de starter met 3 aanmaakblokjes opgezet. Starter van weber voor ongeveer de helft gevuld met jumbo kokos briketten (kwam ze toevallig tegen) en toen die goed heet waren ze op het rooster verdeeld. Toen nog wat koude briketten erop gelegd en toen kwam ik er achter dat de oven voor het stokbrood nog niet aanstond en iets van 7 man visite pas een half uur later zouden komen (met wist hoe laat de bbq aan zou gaan). Ik heb toen maar lekker gewacht en de deksel dicht gelaten. De temperatuur steeg toen naar de 200 en daar heeft hij gedurende de 2.5 uur dat we bezig zijn geweest ook steeds gestaan. Het gedeelte waar geen kolen lagen was handig, het vlees wat daar lag werd niet echt gaar maar het vlees boven de briketten ging heel hard. Door die koude zone kom ik het vlees mooi verschuiven als het aan de ene kant te hard ging. Dus ik was er wel blij mee dat ik daarvoor gekozen had.

Ik denk dat ik in totaal 2kg briketten heb verbruikt, van die 2kg is nog wel wat over maar ik heb het idee dat dat toch echt op is.

Iedereen vond het iig lekker en we hebben een leuke avonds na gehad dus top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Wacht maar tot je besmet bent met het low n slow virus SuperKneus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

Laag en traag is ook leuk, maar zo met twee zones werkt ook prima bij snel vlees en veel gasten, super dat het zo bevallen is

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Paganstars schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 00:36:
Wacht maar tot je besmet bent met het low n slow virus SuperKneus ;)
Ik ben al bezet met dat virus aangezien ik dit topic al bijna helemaal heb doorgelezen en al die lekkere gerechten heb gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:35
Een paar weken geleden heb ik me noodgedwongen een bbq moeten aanschaffen, daar ik mijn collega's had uitgenodigd, maar er nog geen in mijn bezit had. Het is uiteindelijk een Weber Master Touch gbs geworden. Fantastische bbq, veel mogelijkheden, maar voor snel een hamburgertje misschien wat overkill. Daarom ben ik me wat meer gaan inlezen in de verschillende mogelijkheden, waarbij ik vandaag voor de tweede keer de low&slow methode heb toegepast op spareribs (baby backs).

Ik had al eens eerder baby backs en traditionele spareribs klaargemaakt. De babybacks 4 uur indirect en de spareribs volgens de 3-2-1 methode. Het resultaat viel niet tegen, maar het was niet wat ik had gehoopt. De oorzaak lag volgens mij in het feit dat de dome-thermometer een wat vertekend beeld gaf. Als ik de deksel op de juiste manier had geplaatst, zat de thermometer boven de kolen en was de gemeten temperatuur aanzienlijk warmer dan boven het vlees.

Gewapend met wat meer ervaring en de alom geprezen Ikea Fantast, heb ik vandaag een nieuwe poging gewaagd. Dit keer alleen baby backs. Ik was van plan 1 stuk te bereiden op 2-2-1 en de ander op 2-1-1.

Uiteraard de ribs eerst schoongemaakt, ontdaan van het buikvlies, ingestreken met olijfolie en in de rub gezet. Dit heeft uiteindelijk 60 uur kunnen inwerken.

Afbeeldingslocatie: http://i44.photobucket.com/albums/f3/LA-384/BBQ/Ribs/IMG_3272.jpg
De grote wordt bereid volgens 2-2-1, de kleine 2-1-1

Op de dag zelf is het tijd om de bbq in te richten:
Afbeeldingslocatie: http://i44.photobucket.com/albums/f3/LA-384/BBQ/Ribs/IMG_3274.jpg
Een bekende opstelling. Het bakje wordt gevuld met donker bier

Na het aansteken van de startbriketten (minion methode) werd me al snel iets duidelijk; wat een gigantisch temperatuurverschil tussen dome en grill. 7(8)7 Het is een wonder dat de ribs bij de vorige sessie uberhaupt gaar waren.
Afbeeldingslocatie: http://i44.photobucket.com/albums/f3/LA-384/BBQ/Ribs/IMG_3285.jpg
Nu de daadwerkelijke grilltemperatuur aanzienlijk lager blijkt te liggen, is deze een stuk makkelijker te stabiliseren.

Oké, tijd voor het eerste stukje vlees. Het aanvullende bakje met bier boven de kooltjes zorgt voor de eerste smaak/stoom terwijl de grote bak nog op temperatuur komt.
Afbeeldingslocatie: http://i44.photobucket.com/albums/f3/LA-384/BBQ/Ribs/IMG_3283.jpg
Ik weet niet wie het is geweest, maar degene die de aardappel-truc heeft bedacht zou een nobelprijs moeten krijgen

Elk uur worden de ribjes netjes voorzien van een mobsausje.
Afbeeldingslocatie: http://i44.photobucket.com/albums/f3/LA-384/BBQ/Ribs/IMG_3286.jpg

De eerste kan na twee uurtjes in de folie.
Afbeeldingslocatie: http://i44.photobucket.com/albums/f3/LA-384/BBQ/Ribs/IMG_3287.jpg
Elke keer als de deksel van bbq open gaat krijg ik meer trek, wat ruikt dat lekker zeg!

Temperatuur is goed!
Afbeeldingslocatie: http://i44.photobucket.com/albums/f3/LA-384/BBQ/Ribs/IMG_3294.jpg
Zie dat vlees teruggetrokken zijn zeg, dat was de vorige keer zeker niet het geval!

Nog een half uurtje en dan zijn ze klaar :9
Afbeeldingslocatie: http://i44.photobucket.com/albums/f3/LA-384/BBQ/Ribs/IMG_3297.jpg

Smullen maar!
Afbeeldingslocatie: http://i44.photobucket.com/albums/f3/LA-384/BBQ/Ribs/IMG_3301.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i44.photobucket.com/albums/f3/LA-384/BBQ/Ribs/IMG_3303.jpg
Note to self: Minder briketten gebruiken

Nog even een mooie timelapse (6 frames/72uur):
Afbeeldingslocatie: http://i44.photobucket.com/albums/f3/LA-384/BBQ/Ribs/Traject.jpg

Het smaakte weer geweldig! Het is moeilijk kiezen tussen de 2-2-1 methode en de 2-1-1 methode. Er is een duidelijk verschil, hoewel ook de 2-2-1 methode nog niet voor echt fall-off-the-bone zorgt. Maar ik ga me steeds meer afvragen of dat wel zo'n goed streven is. Ik denk dat ik voor de gulden middenweg moet gaan en voortaan 2-1,5-1 moet gaan hanteren (bij dit formaat ribs; zo'n 750gram).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
LA-384 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 21:37:
Een paar weken geleden heb ik me noodgedwongen een bbq moeten aanschaffen, daar ik mijn collega's had uitgenodigd, maar er nog geen in mijn bezit had. Het is uiteindelijk een Weber Master Touch gbs geworden. Fantastische bbq, veel mogelijkheden, maar voor snel een hamburgertje misschien wat overkill. Daarom ben ik me wat meer gaan inlezen in de verschillende mogelijkheden, waarbij ik vandaag voor de tweede keer de low&slow methode heb toegepast op spareribs (baby backs).

Ik had al eens eerder baby backs en traditionele spareribs klaargemaakt. De babybacks 4 uur indirect en de spareribs volgens de 3-2-1 methode. Het resultaat viel niet tegen, maar het was niet wat ik had gehoopt. De oorzaak lag volgens mij in het feit dat de dome-thermometer een wat vertekend beeld gaf. Als ik de deksel op de juiste manier had geplaatst, zat de thermometer boven de kolen en was de gemeten temperatuur aanzienlijk warmer dan boven het vlees.

Gewapend met wat meer ervaring en de alom geprezen Ikea Fantast, heb ik vandaag een nieuwe poging gewaagd. Dit keer alleen baby backs. Ik was van plan 1 stuk te bereiden op 2-2-1 en de ander op 2-1-1.

Uiteraard de ribs eerst schoongemaakt, ontdaan van het buikvlies, ingestreken met olijfolie en in de rub gezet. Dit heeft uiteindelijk 60 uur kunnen inwerken.

[afbeelding]

[afbeelding]

Na het aansteken van de startbriketten (minion methode) werd me al snel iets duidelijk; wat een gigantisch temperatuurverschil tussen dome en grill. 7(8)7 Het is een wonder dat de ribs bij de vorige sessie uberhaupt gaar waren.
[afbeelding]
Nu de daadwerkelijke grilltemperatuur aanzienlijk lager blijkt te liggen, is deze een stuk makkelijker te stabiliseren.

Oké, tijd voor het eerste stukje vlees. Het aanvullende bakje met bier boven de kooltjes zorgt voor de eerste smaak/stoom terwijl de grote bak nog op temperatuur komt.
[afbeelding]
Ik weet niet wie het is geweest, maar degene die de aardappel-truc heeft bedacht zou een nobelprijs moeten krijgen

[afbeelding]

De eerste kan na twee uurtjes in de folie.
[afbeelding]
Elke keer als de deksel van bbq open gaat krijg ik meer trek, wat ruikt dat lekker zeg!

Temperatuur is goed!
[afbeelding]
Zie dat vlees teruggetrokken zijn zeg, dat was de vorige keer zeker niet het geval!

Nog een half uurtje en dan zijn ze klaar :9
[afbeelding]

Smullen maar!
[afbeelding]

[afbeelding]
Note to self: Minder briketten gebruiken

Nog even een mooie timelapse (6 frames/72uur):
[afbeelding]

Het smaakte weer geweldig! Het is moeilijk kiezen tussen de 2-2-1 methode en de 2-1-1 methode. Er is een duidelijk verschil, hoewel ook de 2-2-1 methode nog niet voor echt fall-off-the-bone zorgt. Maar ik ga me steeds meer afvragen of dat wel zo'n goed streven is. Ik denk dat ik voor de gulden middenweg moet gaan en voortaan 2-1,5-1 moet gaan hanteren (bij dit formaat ribs; zo'n 750gram).
Leuke rapportage en mooie foto's. Zou me alleen niet zo vast staren op de cijfers maar meer op gevoel werken. Grill mijn ribs tegenwoordig wat korter en dat bevalt prima. Heb hier nog een rack liggen van 1750gram, ga die snel eens opmaken. Verder vandaag twee kilo kip vleugels gemaakt en dat was weer super.

Mijn buikspek ligt nu al 3 dagen te pekelen, 5 sep bacon dat! Eerste keer dat ik buikspek pekel, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gisteren weer eens een Bavette klaargemaakt op de Q.

Eerst een paar uur op kamertemperatuur laten komen (in de vacuum zak).

Vervolgens vrij basic gekruid met peper en zout.

Q vervolgens op +- 120 voorbereid, indirect

Kerntemperatuur laten komen tot 50 graden, hierna heel ff kort grillen (kern 53 graden).

Vervolgens 10 minuutjes in de zilverfolie, en het smaakte weer heerlijk.

In al mijn enthousiasme vergeten foto's te maken toen ik het vlees gesneden had :(

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2gu010w.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/103u1cp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/wb5iio.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo

[afbeelding]
60 uur? is dat niet een beetje lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ja klopt, maar bbq werd een dag uitgesteld. Voor het eindresultaat maakte het iig niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:13
Bij ribs hoort het vlees inderdaad niet van het bot af te vallen, het kluiven hoort er bij. Kwestie van nog iets langer op het vuur laten liggen als je wil dat het er af valt, maar dan wordt het gewoon een soort pulled pork.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraSub
Kluiven hoeft niet voor mij. Ik wil er mijn tanden inzetten en dan raaaaaaaats, dat hele bot ineens kaal. Dan zijn ze top. Vind ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik heb zondag de bijbel maar eens opgen geslagen (de BBQ bible wel te verstaan)
Afbeeldingslocatie: https://scontent-cdg2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlf1/v/t1.0-9/s720x720/11951763_10156059841825088_3051853787571446536_n.jpg?oh=869ba2e8e97cd87cd5a6a46ba28ba738&oe=565E0000
Zelf een rub gemaakt voor:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-cdg2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/p180x540/11027978_10156059843445088_6193465920209586614_n.jpg?oh=0924a6b574e8b98a931ad9a4516d28c4&oe=56AB13F8

Resultaat was heerlijk:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-cdg2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-0/p180x540/11907763_10156059486355088_336978641862787886_n.jpg?oh=06c92aeb7332c35802da5f4c02af441a&oe=5678E188

mental note: gebruik disposable drip tray en geen overschaal, heb achteraf een uur lopen poetsen op die schaal..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
En haal even een stand voor je kip. Als je hem laat weken komt het wel goed toch? Hoewel je ook voor een paar cent alu-bakjes hebt bij winkels als de Xenos/Action (zoiets zal je in de UK ook wel hebben :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

418O2 schreef op maandag 07 september 2015 @ 11:08:
En haal even een stand voor je kip. Als je hem laat weken komt het wel goed toch? Hoewel je ook voor een paar cent alu-bakjes hebt bij winkels als de Xenos/Action (zoiets zal je in de UK ook wel hebben :P )
Kip stond verbazingwekkend stabiel op het blikje met de pootjes als tripod.
Terwijl ik wat bang was dat het een beetje te topzwaar zou zijn omdat enige blikje dat ik nog had een hoog blikje was...
Die alu bakjes bedoelde ik idd, die kan je hier ook voor weinig krijgen, gewoon in de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

Dat ziet er prima uit zeg! Complimenten.
Zout trekt in vlees, kruiden doen dat nauwelijks. Je zou dus 24u van te voren zout op de rubs moeten doen en dan vlak voor het roken de rub. Wat voegt die olijfolie toe? Ik doe de rub er altijd gewoon droog op. De rub die je kant en klaar koopt is wel meestal gezout en dan ontkom je er niet aan om het zout tegelijkertijd met de kruiden op het vlees te doen.
[afbeelding]
Zonde van het bier. Daar proef je niets van gewoon water gebruiken of houtsnippers (appel) in het bakje boven de kolen doen.
Leg anders wat bakstenen naast de kolen (edit: ik zie nu dat je dat idd gedaan hebt incl. hitteschild), die fungeren dan als warmteaccu, dat maakt het met een dome bbq net iets makkelijker.
Het maakt de lucht vochtiger waardoor het vlees niet uitdroogt. Met de smaak doet het niets.
[afbeelding]
Lekker!
Ik heb vorige week 6 vol vlees baby back ris van in totaal 5kg op een Weber 57cm gemaakt. om 11:30 lagen die erop en 7 uur later op een vrijwel constante temp. van 100°C waren ze klaar. Elk uur gemopt en het laatste half uur op de BBQ met saus erop gesmeerd. Bakje water, twee bakstenen en wat in alufolie verpakt appelhout eronder. Ook een hitteschild om te voorkomen dat de ribs die bijna naast de kolen liggen verbranden.

Het vlees viel niet van het bot, maar liet wel schoon los. Wat mij betreft perfect. De gasten hadden eigenlijk nog nooit zulke spareribs gegeten, het was een groot succes. De korst vond ik goed op smaak, maar het diepe vlees was wat lafjes. Waarschijnlijk is de "Blues Hog" rub niet zout genoeg voor dik bevleeste ribs. Volgende keer meer zout op dikke ribs doen dus.

Klik op de thumbnails hieronder voor full-size.
BBQ ribs 5kg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0tPOc5bZ1XgB9PjaPkmi3GdD/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/81lcyhUEEku9xIf5tPP5tid6/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bBAZw9AeqU7ApkjM9rZliKps/thumb.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door immetjes op 07-09-2015 11:56 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

immetjes schreef op maandag 07 september 2015 @ 11:26:
[...]

Dat ziet er prima uit zeg! Complimenten.

[...]

Zout trekt in vlees, kruiden doen dat nauwelijks. Je zou dus 24u van te voren zout op de rubs moeten doen en dan vlak voor het roken de rub. Wat voegt die olijfolie toe? Ik doe de rub er altijd gewoon droog op. De rub die je kant en klaar koopt is wel meestal gezout en dan ontkom je er niet aan om het zout tegelijkertijd met de kruiden op het vlees te doen.
Marinade op alcohol/azijn/yoghurt basis trekken wel in en maken het vlees malser, maar dryrub heeft idd weinig zin om dat eerder te doen..
Bij hele kip is het trouwens wel handig om niet alleen aan de buitenkant te rubben, maar ook te 'opereren' oftewel huid los maken en tussen vlees en huid rubben, krijgt het vlees ook meer smaak van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Vandaag wordt de Daddy BBQ vriezer geleverd :P . Morgen een dagje Makro om die vriezer te vullen en met een voorraadje de winter in te gaan 8)

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 07-09-2015 12:36 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De korst vond ik goed op smaak, maar het diepe vlees was wat lafjes. Waarschijnlijk is de "Blues Hog" rub niet zout genoeg voor dik bevleeste ribs. Volgende keer meer zout op dikke ribs doen dus.
Eerst zeggen dat kruiden nauwelijks wat doen met in het voren marineren en vervolgens klagen dat het diepe vlees wat lafjes was. :> :?

Vlees heeft geen natuurlijk schild wat bepaald dat zout er wel in mag trekken en de smaak van kruiden (rub) niet. Het niet op tijd marineren van vlees zorgt er nu net voor dat je dus het resultaat krijgt zoals jij hem hebt gekregen. Daarom altijd in het voren de boel kruiden.

Olijfolie of eender welke vetsoort zorgen dat de boel wat kan "bakken" en zorgt ervoor dat de kruiden hun smaak, geur en kleur kwijt kan en kan verdelen door, over en in het vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:12:
[...]

Eerst zeggen dat kruiden nauwelijks wat doen met in het voren marineren en vervolgens klagen dat het diepe vlees wat lafjes was. :> :?
Zout versterkt de smaak, kruiden veranderen/maskeren de smaak.
Laffe smaak betekent vaak te weinig zout.
Vlees heeft geen natuurlijk schild wat bepaald dat zout er wel in mag trekken en de smaak van kruiden (rub) niet. Het niet op tijd marineren van vlees zorgt er nu net voor dat je dus het resultaat krijgt zoals jij hem hebt gekregen. Daarom altijd in het voren de boel kruiden.
Jazeker wel, kruiden zijn te groot om diep opgenomen te worden in het vlees, zout niet.
http://amazingribs.com/re.../the_science_of_rubs.html
Olijfolie of eender welke vetsoort zorgen dat de boel wat kan "bakken" en zorgt ervoor dat de kruiden hun smaak, geur en kleur kwijt kan en kan verdelen door, over en in het vlees.
Niet bij de temperaturen waarop de meeste ribs gemaakt worden.. (Low&slow).

[ Voor 4% gewijzigd door Fly-guy op 07-09-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fly-guy schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:15:
[...]
Zout versterkt de smaak, kruiden veranderen/maskeren de smaak.
Laffe smaak betekent vaak te weinig zout.

[...]

Jazeker wel, kruiden zijn te groot om opgenomen te worden in het vlees, zout niet.

[...]
Niet bij de temperaturen waarop de meeste ribs gemaakt worden.. (Low&slow).
En zodoende dus ook onder andere de olijfolie die de geur, kleur en smaak van de kruiden opneemt en in het vlees trekt.

Maar goed, negeer gerust een paar decennia kennis van meester-koks en dergelijke die wel weten waar ze over praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:23:
[...]

En zodoende dus ook onder andere de olijfolie die de geur, kleur en smaak van de kruiden opneemt en in het vlees trekt.

Maar goed, negeer gerust een paar decennia kennis van meester-koks en dergelijke die wel weten waar ze over praten.
Negeer ik een paar decennia kennis van onbekende koks, negeer jij de natuurwetten ;)

Doe zelf maar wat testen, anders dan zout trekken kruiden niet diep het vlees in.
Let wel, niet diep, ik zegt niet helemaal niet. Echter dieper dan een halve centimeter zal je zelden aantreffen...

http://amazingribs.com/re...brines/zen_of_brines.html

[ Voor 8% gewijzigd door Fly-guy op 07-09-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:23:
[...]

Ik heb de ribbetjes 24u van te voren gekruid met "Blues Hog", een rub met kruiden EN zout, de droge rub smaakt vrij scherp en zout. Maar de smaak zonder vlees en hitte zegt niet zo heel veel. De dikke delen (die waren wel zo'n 3cm) waren flauw in vergelijking met de dunnere ribs die ik afgelopen zomer ook gemaakt heb. Dat dikke vlees kan je denk ik beter kruiden door langer met meer zout te laten staan (niet te lang anders wordt het te zout) of te injecteren.

Dat kruiden in vlees trekken is een mythe, de moleculen zijn te groot. Lees dit maar:

http://amazingribs.com/re...nes/zen_of_marinades.html
Quote: "Myth: Marinades penetrate deep into meat. Marinades are primarily a surface treatment, especially on thicker cuts. Only the salt penetrates deep. Period. End of story."
Fly-guy schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:15:
[...]
Jazeker wel, kruiden zijn te groot om diep opgenomen te worden in het vlees, zout niet.
http://amazingribs.com/re.../the_science_of_rubs.html
[...]
Ah, thanks, die link zocht ik.

[ Voor 11% gewijzigd door immetjes op 07-09-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

immetjes schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:38:
[...]

Ik heb de ribbetjes 24u van te voren gekruid met "Blues Hog", een rub met kruiden EN zout, de droge rub smaakt vrij scherp en zout. Maar de smaak zonder vlees en hitte zegt niet zo heel veel. De dikke delen (die waren wel zo'n 3cm) waren flauw in vergelijking met de dunnere ribs die ik afgelopen zomer ook gemaakt heb. Dat dikke vlees kan je denk ik beter kruiden door langer met meer zout te laten staan (niet te lang anders wordt het te zout) of te injecteren.

Dat kruiden in vlees trekken is een mythe, de moleculen zijn te groot. Lees dit maar:

http://amazingribs.com/re...nes/zen_of_marinades.html
Quote: "Myth: Marinades penetrate deep into meat. Marinades are primarily a surface treatment, especially on thicker cuts. Only the salt penetrates deep. Period. End of story."

[...]

Ah, thanks, die link zocht ik.
let wel er is een verschill tussen marineren met droge rubs en marineren met yoghurt/alcohol/azijn/zout, die 2e group breekt namelijk de celwand waardoor de smaak er diepper in kan trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fly-guy schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:30:
[...]
Negeer ik een paar decennia kennis van onbekende koks, negeer jij de natuurwetten ;)

Doe zelf maar wat testen, anders dan zout trekken kruiden niet diep het vlees in.
Let wel, niet diep, ik zegt niet helemaal niet. Echter dieper dan een halve centimeter zal je zelden aantreffen...

Prima, geloof jij dat en ik het andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

ToolkiT schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:45:
[...]

let wel er is een verschill tussen marineren met droge rubs en marineren met yoghurt/alcohol/azijn/zout, die 2e group breekt namelijk de celwand waardoor de smaak er diepper in kan trekken..
Dat is toch echt niet wat onderzoek uitwijst. Smaak trekt niet dieper dan ~4mm in het vlees. Niet met rub, en al helemaal niet met marinade omdat dat meestal uit een olie bestaat en vlees voor meer dan 60% water, en dat botst gewoon. Zout trekt wel in het vlees, maar dan nog maar voor 2.5cm in 24u.
Dus: Kruiden, of dat nu met een rub of marinade is verandert de smaak v/h oppervlak v/h vlees.

Gequote van de bekende site:

Myth: Marinades penetrate deep into meat. Marinades are primarily a surface treatment, especially on thicker cuts. Only the salt penetrates deep. Period. End of story.

Meat is a protein sponge saturated with liquid. About 75% of meat is water. There's not much room for any more liquid in there. Think of a sponge. When you are wiping up a spill, as it gets fully loaded you just can't get any more liquid in there.

Marinades, unless they are heavy with salt, in which case they more properly are called brines, do not penetrate meats very far, rarely more than 1/8", even after many hours of soaking. Especially in the cold fridge where molecules are sluggish.

Salt penetrates because it is a smaller molecule than water but, most importantly, because it reacts chemically and electrically with the water in the meat. But molecules like sugar and garlic are comparatively huge. Water is three atoms, two hydrogens and an oxygen, H2O. Salt is made of just two atoms, sodium and chloride, NaCl. Sucrose is C12H22O11, that's 45 atoms. Garlic's active ingredient is allicin, C6H10OS2, and it has 18 atoms, and garlic powder is even larger and more complex than that.

As research by the AmazingRibs.com science advisor Dr. Greg Blonder has shown, it takes salt almost 24 hours to penetrate meat 1" deep (see my article on brines).

On top of this, most marinades have a lot of oil in them. And meat is mostly water. As we all know, oil and water don't mix. That oil is just not getting past the microscopic cracks and dents in the surface.
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:04:
[...]
Prima, geloof jij dat en ik het andere.
Het is geen geloof. Het is wetenschappelijk en proefondervindelijk vaststellen.

Heb je wel eens een gemarineerde saté doorgesneden na het grillen? Wat je dan ziet is dat de buitenkant idd gemarineerd is en een korstje heeft. De binnenkant is gewoon gebakken varkensvlees zoals hij ook ongekruid uit de fondue zou komen. Het hapje als geheel smaakt wel naar saté omdat het oppervlak een sterke smaak heeft.

Met mijn ribbetjes gebeurde hetzelfde: 1.5cm diep (vlees was 3cm dik) was het vlees roomkleurig en flauw van smaak, wel super mals en sappig. En dat was nadat het 24u had liggen wachten in de koelkast en dan nog 7u liggen roken op de barbecue. Geen -rood- kruid te bekennen in de kern.

[ Voor 14% gewijzigd door immetjes op 07-09-2015 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

immetjes schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:06:
[...]

Dat is toch echt niet wat onderzoek uitwijst. Smaak trekt niet dieper dan ~4mm in het vlees. Niet met rub, en al helemaal niet met marinade omdat dat meestal uit een olie bestaat en vlees voor meer dan 60% water, en dat botst gewoon. Zout trekt wel in het vlees, maar dan nog maar voor 2.5cm in 24u.
Dus: Kruiden, of dat nu met een rub of marinade is verandert de smaak v/h oppervlak v/h vlees.

Gequote van de bekende site:

Myth: Marinades penetrate deep into meat. Marinades are primarily a surface treatment, especially on thicker cuts. Only the salt penetrates deep. Period. End of story.

Meat is a protein sponge saturated with liquid. About 75% of meat is water. There's not much room for any more liquid in there. Think of a sponge. When you are wiping up a spill, as it gets fully loaded you just can't get any more liquid in there.

Marinades, unless they are heavy with salt, in which case they more properly are called brines, do not penetrate meats very far, rarely more than 1/8", even after many hours of soaking. Especially in the cold fridge where molecules are sluggish.

Salt penetrates because it is a smaller molecule than water but, most importantly, because it reacts chemically and electrically with the water in the meat. But molecules like sugar and garlic are comparatively huge. Water is three atoms, two hydrogens and an oxygen, H2O. Salt is made of just two atoms, sodium and chloride, NaCl. Sucrose is C12H22O11, that's 45 atoms. Garlic's active ingredient is allicin, C6H10OS2, and it has 18 atoms, and garlic powder is even larger and more complex than that.

As research by the AmazingRibs.com science advisor Dr. Greg Blonder has shown, it takes salt almost 24 hours to penetrate meat 1" deep (see my article on brines).

On top of this, most marinades have a lot of oil in them. And meat is mostly water. As we all know, oil and water don't mix. That oil is just not getting past the microscopic cracks and dents in the surface.
Ten eerste zijn mijn marinades bijna nooit op olie basis, maar op yoghurt, alcohol of water basis (water met ketjap en knoflook bijvoorbeeld).
ten 2e weet ik niet of hun logica wel klopt, want vlees is simpel gezegt een groep cellen die aan erkaar zitten, en een cel is nergelijkbaar met een plasticzakje gevult met water. Alles wat de celwand niet doorkomt zal niet ver doordringen, maar als je de celwanden kan breken lukt dat wel.. hoe groot een molecuul is maakt dat niet echt veel uit (polair/apolair maakt wel uit)..
Maar heel diep zal het niet gaan tenzij je het heel lang laat staan, daar heb ik het geduld niet voor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Marineren heeft bij hele stukken vlees - naar mijn ervaring en eigen mening - dermate weinig zin dat ik er eigenlijk mee gestopt ben, ik lak aan het einde af met een BBQ saus en dat is vaak al voldoende. Bij bijvoorbeeld sateh Kambing waat je het vlees dus al in stukken hebt gesneden is het vlees al voldoende beschadigd om de marinade toegang te geven, en de stukje zijn sowieso kleiner dus relatief effectiever, ed de zuren in de marinade (asem) maken het vlees nog wat kapotter (zachter).

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 07-09-2015 17:24 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

ToolkiT schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:22:
[...]

Ten eerste zijn mijn marinades bijna nooit op olie basis, maar op yoghurt, alcohol of water basis (water met ketjap en knoflook bijvoorbeeld).
ten 2e weet ik niet of hun logica wel klopt, want vlees is simpel gezegt een groep cellen die aan erkaar zitten, en een cel is nergelijkbaar met een plasticzakje gevult met water. Alles wat de celwand niet doorkomt zal niet ver doordringen, maar als je de celwanden kan breken lukt dat wel.. hoe groot een molecuul is maakt dat niet echt veel uit (polair/apolair maakt wel uit)..
Maar heel diep zal het niet gaan tenzij je het heel lang laat staan, daar heb ik het geduld niet voor ;)
Pas wel op met alcohol en azijn (en alle andere zuren zoals bv yoghurt) ze kunnen vlees/vis "koken" zonder hitte. En dan eindig je met een homp kledderzooi doordat de proteïnes in het vlees ontvouwen zijn en de structuur uit elkaar valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

immetjes schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:41:
[...]

Pas wel op met alcohol en azijn (en alle andere zuren zoals bv yoghurt) ze kunnen vlees/vis "koken" zonder hitte. En dan eindig je met een homp kledderzooi doordat de proteïnes in het vlees ontvouwen zijn en de structuur uit elkaar valt.
Klopt, heb ik wel eens met schol gedaan, gewoon in citroenzuur en wijn paar uurtjes en was heerlijk gaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Het lijken wel religies, de verschillende bbq methodes, Nu maar hopen dat er geen westboro baptist church bbq-ers zijn. Staan ze tijdens het eten in je oor te schreeuwen dat je de verkeerde volgorde van rub en olie hebt gebruikt.... brrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

franssie schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:44:
[...]

Klopt, heb ik wel eens met schol gedaan, gewoon in citroenzuur en wijn paar uurtjes en was heerlijk gaar.
Schol heeft ook vrij veel oppervlak en weinig dikte dus komt het er eerder door..

Als ik een kipfilet in yoghurt/curry paste marinade leg zie je er aan de struktuur niet veel anders. Maar het smaakt wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

theHoff schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:46:
Het lijken wel religies, de verschillende bbq methodes, Nu maar hopen dat er geen westboro baptist church bbq-ers zijn. Staan ze tijdens het eten in je oor te schreeuwen dat je de verkeerde volgorde van rub en olie hebt gebruikt.... brrrr
GOD hates Wikipedia: Faggot (food) :+

[ Voor 9% gewijzigd door ToolkiT op 07-09-2015 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
theHoff schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:46:
Er zijn ook (bijna) nergens zoveel misverstanden die voor waar aangenomen worden als in voedsel en de bereiding ervan. Veel zijn er ontstaan in de tijd dat wetenschappelijk onderzoek naar die fenomenen nog in de kinderschoenen stond of simpelweg nog niet gedaan was.

En er is inderdaad zeker een overeenkomst tussen lang aangehangen, maar totaal onbewezen ideeën over bijvoorbeeld het "dichtschroeien" van een steak en het aanhangen van een mythisch figuur in het MO ;)
In beide lijken persoonlijke (n=1) opvattingen te prevaleren boven met bewijs ondersteunde ontkrachtingen...

Echter, doe lekker waar je zelf in gelooft, echter kom je je geloof als waarheid brengen, verwacht dan niet dat er geen tegengas gegeven wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384

Zonde van het bier. Daar proef je niets van gewoon water gebruiken of houtsnippers (appel) in het bakje boven de kolen doen.

Het maakt de lucht vochtiger waardoor het vlees niet uitdroogt. Met de smaak doet het niets.
Grappig om te zien dat er een hele discussie is ontketend. Laat ik mijn keuzes even verklaren.
Ik heb nog maar zeer beperkt ervaring met bbq-en (en koken in het algemeen). De weber is nu zo'n 5x gebruikt, waarvan 2x volgens low&slow (ik heb hiervoor sowieso nooit zelf ge-bbq-ed, er was altijd wel een fanatiekeling die het op zich nam). Ik heb redelijk wat informatie gelezen over hoe de beste rib te bereiden. Daarover blijken de meningen nogal verdeeld te zijn, waardoor ik alle tips en adviezen maar in gedachte heb genomen en hiervan een mengelmoes in de praktijk heb gebracht.

De eerste keer low&slow (ook baby backs) had ik de ribs zo'n 12 uur in de dry-rub gehad (zonder olie). 4 uur op de bbq (zonder alu-folie). Ik vond ze vrij droog, ondanks de achteraf veel te lage temperatuur.

Nu bij de tweede poging (60 uur in de dry-rub, met olie) waren beide ribs (2-2-1 en 2-1-1 methode) aanzienlijk sappiger en naar mijn idee ook smaakvoller. Of dit nou komt door de langere inwerktijd van de dry-rub of toch de alu-folie stap (met appelsap) is voor mij vooralsnog niet helemaal duidelijk, maar misschien dat ik daar gaande weg wel achter kom.

De gebruikte rub is van beefensteak. Hier heb ik ook de ribs vandaan en vond een kant-en-klare rub wel makkelijk. Hier komt het idee vandaan om de ribs tevoren in te smeren met olijfolie. Er staat dan weer niet bij waarom dat gedaan moet worden. Achteraf gezien is het idd wat tegenstrijdig misschien. Mijn gevoel zegt dat de olie juist de werking van de rub (of alleen het zout) tegengaat. Of dat klopt zal ik eens moeten opzoeken. Desondanks smaakten de ribs wel lekker kruidig.

De 60 uur marineertijd was wat uit de hand gelopen. De bbq was met een dag uitgesteld. 36 uur is waarschijnlijk nog aan de lange kant volgens velen, maar ik hoorde van een oom van mij (welke lang slager is geweest) dat hij stukken vlees regelmatig verschillende dagen in de marinade had liggen. Met deze kennis leek het mij dan ook geen probleem dat ze wat langer bleven liggen.

De keuze voor bier komt doordat dit op verschillende fora en sites wordt genoemd. In hoeverre dat je het wel of niet proeft aan het vlees, staat er dan weer niet bij. Ik dacht dat er wel een kern van waarheid/meerwaarde zou moeten zijn om voor bier te kiezen. Enerzijds omdat het veel genoemd wordt en anderzijds omdat andere stoffen (zoals rook van rookhout) ook terug te vinden zijn in de smaak van het vlees.

Komt meteen de vraag waarom je rookhout in aluminiumfolie zou verpakken. De rook komt toch alleen vrij wanneer het hout verbrandt? Ik hoorde trouwens van een vriend dat hij het rookhout altijd in het aluminium bakje met water gooide en dat op de bbq zette. Ik denk dat hij iets niet helemaal heeft begrepen (of ik natuurlijk!).

En dan ook een tweede vraag. Hoe mop je de ribs bij gebruik van zo'n ribrack? Je kunt toch nauwelijks een laagje mopsaus op de ribs aanbrengen zonder dat het eraf loopt, laat staan dat je alles goed kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Goed stuk tekst, dat vind ik zelf ook altijd leuk. Ervaringen delen. Er is niet erg veel fout. Ik zelf heb het met rookhout een keer goed verknald en ben er voorzichtig mee. Er staan veel onzin dingen in recepten en supermarktverpakkingen. Ik ben zelf al lang geleden gestopt met hout (ook satéstokjes) nat maken. Sinds kort laat ik vlees ook niet meer op temp. komen vanuit de koelkast en doe ik er meteen zout op en laat het na het bakken niet rusten in alu folie; het resultaat is lekkerder vlees, maar niet volgens AH.

Je vragen:
Ik heb gemerkt dat rookhout te snel verbrand direct op de kolen. Als je het in alufolie wikkelt en daar wat gaten in prikt en dat pakketje op de kolen legt heb je er meer profijt van.

2e vraag: Gewoon uit het rek omhoog trekken op de andere ribs liggen (die nog vert. in het rek staan) en moppen maar: 1 voor 1.

Voor de rest: gewoon -veel- lekker BBQ en doen wat lekker is!

[ Voor 50% gewijzigd door immetjes op 07-09-2015 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 17:46
ToolkiT schreef op maandag 07 september 2015 @ 14:51:
[...]

Als ik een kipfilet in yoghurt/curry paste marinade leg zie je er aan de struktuur niet veel anders. Maar het smaakt wel goed :)
Ik heb een tijdje terug een bak kipdijfilet gesneden voor de sate en gemarineerd in een paste met oa citroengras, rode peper, citroensap en suiker en toen ik 24 uur later ging rijgen was die shit eigenlijk al gaar. Was heel irritant barbequen, alles pleurde uit elkaar bij het draaien van de stokjes.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

LA-384 schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:31:
[...]

Komt meteen de vraag waarom je rookhout in aluminiumfolie zou verpakken. De rook komt toch alleen vrij wanneer het hout verbrandt? Ik hoorde trouwens van een vriend dat hij het rookhout altijd in het aluminium bakje met water gooide en dat op de bbq zette. Ik denk dat hij iets niet helemaal heeft begrepen (of ik natuurlijk!).
Ik volgde het recept (uit de BBQ bible, een geweldig boek!), die had het over een smokertray in gas BBQs, dat is mogelijk iets amerikaans, dus ik heb met alufolie er zelf maar een bakje van gemaakt, kan je ook makkelijker de kool opruimen als je klaar bent. Hout hoor je idd te 'soaken' voordat je het gebruikt. Ik was dat vergeten en heb over het hout een mix van rum en water gedaan met de gedachte dat dat mogelijk wel lekkere stoom/rook oplevert.. of dat ook zo was weet ik niet, waarschijnlijk viel het in het niet bij het bier maar alle beetjes helpen :)
MrAngry schreef op maandag 07 september 2015 @ 21:01:
[...]

Ik heb een tijdje terug een bak kipdijfilet gesneden voor de sate en gemarineerd in een paste met oa citroengras, rode peper, citroensap en suiker en toen ik 24 uur later ging rijgen was die shit eigenlijk al gaar. Was heel irritant barbequen, alles pleurde uit elkaar bij het draaien van de stokjes.
Citroensap is denk ik ook een stuk zuurder dan yoghurt.. en 24 uur marineren red ik vaak niet omdat mijn BBQs meestal iets spontaner zijn..

[ Voor 21% gewijzigd door ToolkiT op 07-09-2015 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:20
Zaterdag eindelijk eens beercan burgers gemaakt.

Voor 4 personen:
Gehaktmengsel: 1200g gehakt (80% rund, 20% varken), 3 sneetjes geroosterd witbrood 'gepaneermeeld', 2 eitjes, peper, knoflook-, uien- en paprikapoeder.
Per burger 4 plakken ontbijtspek erom gewikkeld. Gevuld met in boter gebraden uien, rode paprika en kastanjechampignons, geraspte Parmezaan en belegen kaas erbovenop.
Zelf gemaakte bbq saus erbovenop en dan indirect een uur op 150 graden op het groene ei.
Niet bepaald gezond, maar man man man, wat was dat lekker...
Dikkevetteaanrader.nl, maar maak dan wel de bbq saus. Deze maakt het echt af.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5634/21227468312_2788573569_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5726/21049999758_74015d5575_z.jpg

Geserveerd met Hasselback en een simpele frisse salade met olie - balsamico dressing...

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5790/21049999848_4468a4cff4_z.jpg

Ook het toetje is het vermelden waard en zeker voor haar herhaling vatbaar.
Op de bbq gegrilde peren gecoat in boter, bruine basterd suiker, kaneel en vanille extract met ijs.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/709/20615231374_4fc104aee7_z.jpg

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Maverick! schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 09:03:

Voor 4 personen:
Gehaktmengsel: 1200g gehakt (80% rund, 20% varken), 3 sneetjes geroosterd witbrood 'gepaneermeeld', 2 eitjes, peper, knoflook-, uien- en paprikapoeder.
Per burger 4 plakken ontbijtspek erom gewikkeld. Gevuld met in boter gebraden uien, rode paprika en kastanjechampignons, geraspte Parmezaan en belegen kaas erbovenop.
Zelf gemaakte bbq saus erbovenop en dan indirect een uur op 150 graden op het groene ei.
Niet bepaald gezond, maar man man man, wat was dat lekker...
Dikkevetteaanrader.nl, maar maak dan wel de bbq saus. Deze maakt het echt af.

[afbeelding]

[afbeelding]

Geserveerd met Hasselback en een simpele frisse salade met olie - balsamico dressing...

[afbeelding]

Ook het toetje is het vermelden waard en zeker voor haar herhaling vatbaar.
Op de bbq gegrilde peren gecoat in boter, bruine basterd suiker, kaneel en vanille extract met ijs.

[afbeelding]
ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
LA-384 schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:31:
[...]

De gebruikte rub is van beefensteak. Hier heb ik ook de ribs vandaan en vond een kant-en-klare rub wel makkelijk.
Even mijn ervaring met beefensteak (aangezien ik daar de ribs 101 workshop heb gedaan, gegeven door Harry Havinga die een paar jaar geleden nog 7e is geworden op het officieuze WK bbq-en in de VS het Jack Daniels invitational). Belangrijkste wat ik daar uit heb opgemaakt is, doe wat je leuk vindt, luister naar je gevoel en probeer gewoon. Het is geen bijbel, het is geen religie, het gaat er gewoon om je eigen stukje vlees neer te zetten. Tuurlijk zijn er regels als je competitief bbq-ed, maar thuis maakt het niet zo gek veel uit.

Hoe hij ze daar maakte, ik ga niet alles erop zetten want dan kan je net zo goed niet naar de workshop gaan (het is echt aan te raden is, leuk verhaal, lekker stuk vlees)
De baby back ribs die ze daar gebruiken zijn flink bevleesd en hebben in totaal ongeveer 3 uur nodig van rauw naar bereid. Eerst het buikvlies verwijderen, vervolgens met rub insmeren en daarna pas licht met olie, dit zorgt ervoor dat de rub direct met het vlees in contact is en beter blijft plakken ipv dat er een laagje olie tussen zit.
Vervolgens gaan ze anderhalf uur op de bbq, indirecte hitte, lage temperatuur, met rookhout (volgens mij geven ze iets van 107 graden aan ofzo).
Na anderhalf uur gaan de ribs in het alufolie met bruine basterdsuiker (royaal) en een klont boter. Ze gaan dan weer een uur terug op de bbq.
Vervolgens zijn er een aantal dingen die je kan doen.
Afkoelen/invriezen en bewaren voor als je een keer snel ribs wilt hebben (lukt mij nooit)
Insmeren met een glaze en nog een half uur in een bbq rek (dikke kant naar boven)afgrillen waarbij je er op let dat de boel niet te bruin wordt.
Zonder glaze een half uur op de bbq in een bbq-rek dikke kant boven.

Na deze tijd (kan een half uur korter, kan een tijd langer, blijft op het gevoel) moet het vlees mooi terug getrokken zijn van de uiteinden, mals zijn maar ook nog een bite hebben. Dat voel je wel als je het vlees uit het rek haalt en aan het uiteinde vasthoudt. Dan moet het mooi doorbuigen maar niet afbreken. Ze zullen dus niet van het bot vallen, maar de botjes krijg je wel makkelijk schoon. Wil je ze wel van het bot laten vallen dan kan je ze nog wat langer in het alufolie laten doorgaren.

Uiteindelijk zullen ze er ongeveer zo uitzien (zonder glaze)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nPM4rSxl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@theHoff

Interessant verhaal. Ik zal de volgende keer eens eerst de rub doen, dan de olie.
Ik zal jouw beschreven methode ook zeker eens proberen om te zien wat het verschil zal zijn. Ben vooral benieuwd naar het smaakverschil bij gebruik van basterdsuiker ipv appelsap. Zelf vond ik 2-2-1 net iets té gaar en 2-1-1 net niet gaar genoeg. Het zou kunnen dat het al anders is als de laatste stap verkort wordt, iets wat ik ook zeker moet proberen. Bij mij trok het vlees juist terug tijdens de alu-folie stap, niet erna.

Het is natuurlijk waar wat iedereen zegt, niet teveel waarde hechten aan cijfertjes, maar als je pas net de eerste stappen zet in het bbq-en, is het toch wel handig als je wat richtlijnen hebt. Uiteindelijk werk je natuurlijk op ervaring, maar dat moet je eerst opbouwen. Als het de eerste keer al gelijk mislukt is de lol er snel af.

ps. dit topic wekt wel honger op met al die plaatjes :9

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 08-09-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga je nu echt overal die site erbij halen? Je snapt hopelijk zelf ook wel dat dat de sfeer niet echt ten goede komt? Zoals iemand al eerder zei, laat iedereen lekker zelf zijn ding doen met wat hij leuk en lekker vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Maverick! schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 09:03:

[afbeelding]
Ziet er goed uit. Waarom heet het beercan burgers? Moet je er een biertje bij drinken tijdens het bakken?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Iets andere ervarigng maar vergelijkbaar - een houten paal die een jaar in de Vecht (rivier) heeft gelegen brandt prima in de vuurkorf. Hout dat eenmaal droog is geweest wordt niet meer nat, tenzij het gaat rotten maar dat doet het niet snel in water. Dus inderdaad lijkt het me vrij makkelijk om deze stap over te slaan en het gewoon droog op de BBQ te gooien. Wat wel zinvol kan zijn is het in wat alu folie tegen grote hitte beschermen natuurlijk als je niet wilt dat het in 5 minuten opfikt (en dus niet rookt)
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:15:
[...]
Ga je nu echt overal die site erbij halen? Je snapt hopelijk zelf ook wel dat dat de sfeer niet echt ten goede komt?
Er is niets mis met die site, het is informatie en verder inderdaad
Zoals iemand al eerder zei, laat iedereen lekker zelf zijn ding doen met wat hij leuk en lekker vind.
Amen!

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 08-09-2015 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:23:
[...]

Ziet er goed uit. Waarom heet het beercan burgers? Moet je er een biertje bij drinken tijdens het bakken?
De BBQpitboys hebben dat de wereld ingeslingerd

YouTube: Beer Can Bacon Burgers by the BBQ Pit Boys

Ik gebruik liever een 25cl blikje, want anders heb je 300gr aan gehakt :)
Maar ieder zijn meug ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Marzman schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:23:
[...]

Moet je er een biertje bij drinken tijdens het bakken?
Does a bear shit in the woods? :+

[ Voor 10% gewijzigd door UltraSub op 08-09-2015 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:20
FreshMaker schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:54:
[...]

De BBQpitboys hebben dat de wereld ingeslingerd

YouTube: Beer Can Bacon Burgers by the BBQ Pit Boys

Ik gebruik liever een 25cl blikje, want anders heb je 300gr aan gehakt :)
Maar ieder zijn meug ...
Ha! Precies wat ik ook al zei dat ik de volgende keer ga doen 😊

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb deze, weliswaar via Ebay :+
< scheelt 12€ >

http://www.blokker.nl/nl/.../jml-stuffed-burger-press

Alleen nog niet gebruikt, ivm omstandigheden enzo ...

[ Voor 13% gewijzigd door FreshMaker op 08-09-2015 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Zo gisteren ff naar de Makro geweest.Doos Sparerbibs, 2 x een Procureur van 2.5KG per stuk en een hele boel zalmoten gekocht.

Voor de rest van het jaar heb ik nu op voorraad;

30 Slaps ribs
2 Procureurs
10 zalmmoten
2 beenhammetjes
5KG Rundergehakt.

Moet te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
backupdevice schreef op woensdag 09 september 2015 @ 08:41:
Zo gisteren ff naar de Makro geweest.Doos Sparerbibs, 2 x een Procureur van 2.5KG per stuk en een hele boel zalmoten gekocht.

Voor de rest van het jaar heb ik nu op voorraad;

30 Slaps ribs
2 Procureurs
10 zalmmoten
2 beenhammetjes
5KG Rundergehakt.

Moet te doen zijn.
Je weet dat er nog bijna drie maanden in dit jaar zitten? ;) Wordt krap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Fly-guy schreef op woensdag 09 september 2015 @ 08:56:
[...]

Je weet dat er nog bijna drie maanden in dit jaar zitten? ;) Wordt krap...
Ja, maar nog maar een stuk of 15 weekenden. Door de weeks heb ik geen tijd meer

[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 09-09-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 15:52
Hier afgelopen weekend een tafel in elkaar gezet voor een weber 47 cm:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/K9tzeqQl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vxZbETkl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1aSKVkPl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/biN7Q4Cl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/d8hT20pl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fS6qr8Vl.jpg

Erg blij mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Netjes gemaakt, simpel en doeltreffend :). Ongebruikt steigerhout gekocht/gebruikt ervoor zo te zien?
Ik ga zoiets ook zeker weten maken zodra we een huis met een tuin hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 18:09

vhal

ಠ_ಠ

Leuk gedaan, ik mis alleen de wieltjes of was dit een bewuste keuze?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Dat mag je ook zeker zijn, zeer mooi gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

The Fatal schreef op woensdag 09 september 2015 @ 18:17:
Hier afgelopen weekend een tafel in elkaar gezet voor een weber 47 cm

Erg blij mee 8)
Super zeg! DM me even ik wil er ook wel zo een. 8) (en aangezien je kunt timmeren, ook een tuinhekje graag 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Nomad schreef op woensdag 09 september 2015 @ 18:27:
Netjes gemaakt, simpel en doeltreffend :). Ongebruikt steigerhout gekocht/gebruikt ervoor zo te zien?
Ik ga zoiets ook zeker weten maken zodra we een huis met een tuin hebben!
ongebruikt hout inderdaad. Niet te veel toeters en bellen, maakt het alleen maar ingewikkeld en lomp groot anders.

buiten maten zijn nu ongeveer: 75 cm breed, 110cm lang, hoogte incl wielen +/-88cm. Dit is een verademing om te q-en, normaal vind ik de bbq wat te laag. Ook erg handig dat je de thermometer goed kwijt kan.
vhal schreef op woensdag 09 september 2015 @ 18:30:
Leuk gedaan, ik mis alleen de wieltjes of was dit een bewuste keuze?
zitten wieltjes onder +/- 70/80 mm hoog. 2 vaste wielen en 2 zwenk wielen.
immetjes schreef op woensdag 09 september 2015 @ 19:30:
[...]

Super zeg! DM me even ik wil er ook wel zo een. 8) (en aangezien je kunt timmeren, ook een tuinhekje graag 8) )
done

[ Voor 25% gewijzigd door The Fatal op 09-09-2015 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
The Fatal schreef op woensdag 09 september 2015 @ 18:17:
Hier afgelopen weekend een tafel in elkaar gezet voor een weber 47 cm:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Erg blij mee 8)
Heel heel mooi! Hoeveel was je kwijt aan hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15
Echt gaaf gedaan, dat wil ik ook wel :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Versteegrob schreef op woensdag 09 september 2015 @ 22:46:
[...]

Heel heel mooi! Hoeveel was je kwijt aan hout?
had me vergist in paar planken, was de leg planken en het deurtje vergeten mee te rekenen, dus heb de laatste 2 planken bij de Hornbach gehaald (afzetters) dus houd is iets iets duurder uit gevallen, maar anders zou het uit mijn hoofd gezegd zo'n 27m1 zijn hout a +/- €2,40m1.
Balken had ik nog liggen. Maar daar ben je voor €10 wel erg ver mee.
Wielen en schanieren slot zon 35 euro. Verder kit en hout lijm en schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Zo dat is niet duur. Kreeg laatst een offerte voor deze tafel en die was €550,-
Niet goedkoop dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

FreshMaker schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:30:het rooster wat invetten met olie dmv keukenrol en daarna langzaam aan beginnen.

( ik zou wel 2 zones maken, zodat je de boel wat gecontroleerd kan opwarmen ;) )
Atm. gebruik ik hiervoor boter, heeft olie nog een voordeel vs. boter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Olie kan hogere temperaturen aan voor het verbrandt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• franssie

franssie

Save the albatross

Hangt ook erg van de olie af, maar boter kan je goed klaren (google dat even) en dan kan het best hoge temps aan. Dat gezegd hebbende gebruik ik voor veel hete bereidingen pinda (arachide) olie. Olijfolie zou ik niet heet gebruiken.

• The Fatal
Versteegrob schreef op woensdag 09 september 2015 @ 22:53:
Zo dat is niet duur. Kreeg laatst een offerte voor deze tafel en die was €550,-
Niet goedkoop dus.
Dan moet je hem wel zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 12:40
wauw.. dat is een mooie tafel geworden.
perfect formaat ook voor de 47.
hoe heb je de weber er eigenlijk in gehangen?
aan de ene kant zie ik het handvat, maar de andere kant snap ik nog niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Oeh als we toch bbq tafels gaan showen.
Voor 30 euro een oude teak houten tafel op de kop weten te tikken waar verfvlekken opzaten. Na flink wat schuren en gebruik van oude teak/meranti planken die ik had om de tussenlaag te maken, ziet die van mij er nu zo uit.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ps91SUrl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ook netjes! Wat voor wielen zijn dat? BBQ is denk ik 90 kilo en die tafel weegt ook wel zoiets denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ik wil mijn Weber GBS eigenlijk ook wel in een tafel inbouwen, maar dan wil ik wel het dekselsysteem houden zoals het nu is, en dan mogen de wielen er ook wel onder blijven, zodat hij ook gewoon nog mee te nemen is. Ik ben nog aan het broeden op een idee, maar misschien wordt het gewoon een tafel ernaast. Ik vind het een beetje jammer om alles er weer af te halen, en zeker het tuck away systeem van het deksel vind ik erg handig. Misschien heeft iemand nog een ander idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In plaats van een rond gat, gewoon een U vormig gat maken, zodat je de complete BBQ er vanaf de voorkant (of achterkant) in en uit kan rijden? Hoe dat met die deksel zit weet ik niet, ben niet bekend met die Webers, maar is dat niet op te lossen door het gat in de tafel ruim genoeg te maken?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elhopo schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 11:07:
Ik wil mijn Weber GBS eigenlijk ook wel in een tafel inbouwen, maar dan wil ik wel het dekselsysteem houden zoals het nu is, en dan mogen de wielen er ook wel onder blijven, zodat hij ook gewoon nog mee te nemen is. Ik ben nog aan het broeden op een idee, maar misschien wordt het gewoon een tafel ernaast. Ik vind het een beetje jammer om alles er weer af te halen, en zeker het tuck away systeem van het deksel vind ik erg handig. Misschien heeft iemand nog een ander idee...
http://i.imgur.com/aWzbHGj.jpg

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:39:
Ook netjes! Wat voor wielen zijn dat? BBQ is denk ik 90 kilo en die tafel weegt ook wel zoiets denk ik?
Wielen die 130 kilo per stuk aankunnen ;) . Geheel zit inderdaad zo tegen de 200 kilo aan dus dat moesten wel stevige jongen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Mooie tafels... Maar waar laten jullie dat allemaal buiten het seizoen? Of blijft dit altijd buiten staan?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hout gewoon goed behandelen en dan een hoes of zeil erover. zou geen probleem moeten zijn.

Mijn spul staat allemaal in een aanhanger. :P

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/4QtbancH78lrKVTid5XJLeRa/medium.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ziet er wel goed uit, zoiets zal het dan wel worden. Eerst nog even de verbouwing van de achtertuin afmaken, dan lijkt me dit een mooi volgend project. Met een overkappinkje kan ik dan van de winter ook nog wel wat doen op de bbq...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 19:48

Snappie88

Mr. Hollywood

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 13:51:
Hout gewoon goed behandelen en dan een hoes of zeil erover. zou geen probleem moeten zijn.

Mijn spul staat allemaal in een aanhanger. :P

[afbeelding]
Holy shit dat is geil :9

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik wil ook een tafel, maar ik weet bijna zeker dat ik met een jaar of 2 een 57 koop, dus dan is het zonde.

Tenzij ik er rekening mee hou en het gat groter kan maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
dat was mijn idee ook.
Maar tijdens het bouwen een paar keuzes gemaakt waardoor het bijna niet meer mogelijk is om een 57 te komen (staat op de planning voor volgend jaar).
Maar tegen die tijd maken we wel weer een nieuwe tafel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik denk dat jij je tafel zo verkocht hebt hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
wil er nog wel een paar maken hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Grolsch schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 20:42:
Ik denk dat jij je tafel zo verkocht hebt hier ;)
Moet je lekker zelf maken joh. Zo lastig is het allemaal niet natuurlijk, als je de juiste gereedschappen hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

418O2 schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 17:47:
Ik wil ook een tafel, maar ik weet bijna zeker dat ik met een jaar of 2 een 57 koop, dus dan is het zonde.

Tenzij ik er rekening mee hou en het gat groter kan maken natuurlijk.
Het klinkt niet veel die extra 10, maar naast elkaar was het wel merkbaar inderdaad. En even een net bakje eronder voor het as is ook wel top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:46

Mystikal

It never hurts to help!

Leuk om al die tafels te zien!

Ik had gisteren de vuurdoop :+ van mijn zelfgemaakte Pizza-oven add-on...

Resultaat was super!

Temperatuur liep op tot 500 graden. Hieronder ging het al over de 400...
Pizza 0

Leuk geheel zo!
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/nMlQiXz4wWXAWKrQYDSmk7GC/full.jpg

Het was redelijk last minute dus kant en klare pizzadeeg gebruikt. Volgende keer gaan we het zelf maken!
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/NCr8QIdteWJ4CwSlBdjBeWfH/full.jpg

Even niet stil gestaan hoe we deze pizza in de oven krijgen... :P Dus dat ging mis, daarna zijn we overgestapt op kleine modelletjes. Inmiddels laat ik een pizza-schep maken, dus dat probleem is voor de volgende keer ook opgelost!
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/zDlo0h3iUVHaxKSTkKnAV8Qt/full.jpg

Mooi beeld zo. 3 blokjes vurenhout gebruikt. Volgende keer pak ik eiken hout. Het resultaat van de eerste (grote) pizza die mis ging is nog goed te zien op de de steen O-)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/oqcRQAfXqPtYZUarKhceeJ82/full.jpg

Het heerlijke resultaat. Omdat we voorheen dit pizzadeeg ook gebruikte voor in onze reguliere oven hadden we een goed vergelijk mbt tot smaak. Deze smaakte echt beter. Zeer krokante bodem. In de oven is het vaak erg nat en sappig door alle toppings. Nu was het heerlijk krokant met meer smaak. Slecht 90 tot 120 seconden in de oven was voldoende! :9 :9
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/h2LHTSqxa6uqHXVgeyUMAapn/full.jpg

Overzichts foto.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/X43GSpjzTuWWrgymeSAEZ8xf/full.jpg

Ovenwant had moeite met de temperatuur... Die smolt weg toen ik de steen een klein zetje wilde geven... :X :|

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/MZcWtbqxhrJMDJjBsY1fxczh/full.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Mystikal op 14-09-2015 10:05 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vurenhout is sowieso niet geschikt om te roken. Al verschillen zoals altijd de meningen hierover. Vurenhout zit veel hars in en dat verbrand natuurlijk. Daar komt een walm vanaf en zorgt voor een zwarte aanslag op je product.

Het is in ieder geval 1 van de soorten hout die ik altijd links laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:46

Mystikal

It never hurts to help!

Dat kan wel kloppen inderdaad. Echter dit waren schone stukken geschaafd hout (zag geen harsresten zitten). Daarnaast eerst het hout goed laten branden, zodat het meeste eventuele hars er wel uit was. Daarna pas de pizza erop gelegd.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Mystikal schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:43:
Dat kan wel kloppen inderdaad. Echter dit waren schone stukken geschaafd hout (zag geen harsresten zitten). Daarnaast is het hout goed laten branden, zodat het meeste eventuele hars er wel uit was. Daarna pas de pizza erop gelegd.
Volgens mij zit er in het hout zelf ook nog genoeg sap en andere stoffen die je liever niet op je eten wil na verbranding.

Beetje elke bbq site geeft aan nooit (veel) spruce (wat volgens mij vurenhout is) te gebruiken. Nu kan het Amerikaanse (vuren)hout natuurlijk afwijken van ons vurenhout, maar ik zou het lekker bij de hardere houtsoorten houden...
Pagina: 1 ... 16 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.