Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 27 Laatste
Acties:
  • 192.620 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Iusedto schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:50:
Heb sinds een week of 4 (misschien 6) mijn eerste echte BBQ en ik ben helemaal verkocht.
BBQ nu bijna om de dag en heb er enorm veel plezier in.
Volgens mijn vrouw heb ik een BBQ virus omdat ik echt continue dingen aan het proberen ben qua gerechten, combinaties en diverse kruiden. Lees ook vrij veel boeken en kijk veel op Youtube.

Aangezien de zomer toch ten einde gaat lopen over een paar weken, vraag ik me af of er hier ook mensen zijn die in de winter doorgaan en blijven bbq'en ?
Ik was wel van plan om af en toe in de herfst/winter wel een spare-rib feestje te houden op de Q. Hij staat bij mij droog op balkon, dus ik kan vrij lang gewoon doorgaan.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 13:34
Nomad schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:52:
[...]
Ik was wel van plan om af en toe in de herfst/winter wel een spare-rib feestje te houden op de Q. Hij staat bij mij droog op balkon, dus ik kan vrij lang gewoon doorgaan.
Ik heb hem gewoon in de tuin staan dus vandaar mijn vraag.
Zie bij twee youtube casters wel filmpjes waar ze in de winter bezig zijn dus het moet gewoon kunnen.
Leuk :) Nu al zin in , hehe

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mensen ervaring met:
Afbeeldingslocatie: http://www.heuts.nl/shop/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/0/008109387.jpg

Dat standaard haakje aan de binnenkant is gewoon crap...dit rekje lijkt me dus wel wat....maar dan moet het wel lekker werken. En ik lees wisselende verhalen wat dat betreft.

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
Ik word daarvoor zowel hier als in het motortopic verguisd, maar ik bbq en rij motor eigenlijk alleen met mooi weer.

Maar met de maverick hoef je er niet meer bij te staan, dus misschien moet ik t maar even proberen als t koeler is.

[ Voor 21% gewijzigd door 418O2 op 17-08-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 15:22
WinterBBQ heeft ook zijn charme!

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:38
Die dekselhouder werkt prima voor een OTG47. Of het op een 57 ook werkt... geen idee.

Wel soms rommelen als het handvatje van het luchtrooster er achter blijft hangen, maar ja...

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Ik ga gewoon plankgas door in de winter. Afgelopen kerstdiner volledig op het keramische ei gemaakt inclusief dessert :-)

De winter gebruik ik overigens ook veel om koud te roken, daarvoor heb je niet veel meer nodig dan een kartonnen doos, wat bamboestengels en een cold smoke generator. Zo'n zelfgemaakte rookworst is toch iets lekkerder dan een unox kan ik je vertellen. Een gerookt zalmpje is ook niet mis overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33
Nomad schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:11:
Mensen ervaring met:
[afbeelding]

Dat standaard haakje aan de binnenkant is gewoon crap...dit rekje lijkt me dus wel wat....maar dan moet het wel lekker werken. En ik lees wisselende verhalen wat dat betreft.

Iemand ervaring?
Ja deze heb ik ook en werkt perfect op de 57,niet meer klungelen met de deksel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ok duidelijk, dat rekje ga ik dan even bestellen. Lijkt mij ook perfect gezien het kloterige standaard haakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Grolsch schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:18:

...

Conform weber voorschriften de ventilatiegaten in de deksel boven het directe gedeelte, waardoor de temp sensor automatisch meet in het indirecte gedeelte.

In het begin moest ik de Q wat temperen naar 120 graden d.m.v. de ventilatiegaten onderin.

Maar na 1,5 á 2 uur moest ik een "refill" doen.
Dit doe ik normaal door kolen op de brandende kolen te leggen, maar moest de rest van de dag wel alle roosters vol open zetten om de 120 graden te kunnen blijven handhaven.

Hoe doen jullie dit normaal op een 57CM weber :?
Ik doe de ventilatiegaten boven het indirecte deel. Hierdoor moet de warmte door de bbq heen in plaats van dat het meteen weer naar buiten gaat. Ook is de thermometer in de dome slechts een indicatie aangezien de temperatuur boven in de koepel heter is als onderin. Ik gebruik hier een aparte thermometer voor, net boven het braadrooster of geen thermometer, dus op het gevoel als het minder belangrijk is om de exacte temperatuur te meten.De rest van het kolenrooster dek ik dan af met alu folie. Hierdoor voorkom je dat de koude lucht die van onderen komt het vlees meteen afkoelt en het schijnt ook wat beter te helpen bij de circulatie.
Eigenlijk zoals ze het hier uitleggen:

http://amazingribs.com/ti...charcoal_grill_setup.html

Ik heb afgelopen zondag op deze manier de temperatuur zonder problemen urenlang op ongeveer 120 graden gehouden, zonder bijvullen.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

elhopo schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:37:
[...]

Ik doe de ventilatiegaten boven het indirecte deel. Hierdoor moet de warmte door de bbq heen in plaats van dat het meteen weer naar buiten gaat. Ook is de thermometer in de dome slechts een indicatie aangezien de temperatuur boven in de koepel heter is als onderin. Ik gebruik hier een aparte thermometer voor, net boven het braadrooster of geen thermometer, dus op het gevoel als het minder belangrijk is om de exacte temperatuur te meten.De rest van het kolenrooster dek ik dan af met alu folie. Hierdoor voorkom je dat de koude lucht die van onderen komt het vlees meteen afkoelt en het schijnt ook wat beter te helpen bij de circulatie.
Eigenlijk zoals ze het hier uitleggen:

http://amazingribs.com/ti...charcoal_grill_setup.html

Ik heb afgelopen zondag op deze manier de temperatuur zonder problemen urenlang op ongeveer 120 graden gehouden, zonder bijvullen.
Goede briketten branden ook vele malen langer dan el-cheapo's. Kokosbriketten ben ik pas recent mee begonnen te gebruiken, maar zou nu al niet anders meer willen. Blijft uren op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:47
Versteegrob schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:14:
[...]

80 a 90 graden is wel erg laag. Welke briketten had je? Een goed merk zorgt voor genoeg hitte is mijn ervaring. Heb zelf jaren gebruikt gemaakt van de flammy. 20 koude briketten en 10 warme briketten, vervolgens de schuif half open en je kan uren lang stoken met deze briketten.

Als je niet wilt bij vullen moet je voor een keramisch EI gaan. Heb sinds kort een EI en had laatste een sessie van 18 uur en was serieus pas 1/3-1/2 kwijt aan houtskool en stookte op 110/120 graden, echt bizar weinig. 8)

Tegenwoordig stookt ik iets hoger, deed pulled pork altijd rond de 100 maar zit nu op 120 graden. Merk geen verschil in smaakt dus alleen maar tijd winst. Verder spareribs vorige op 175 graden gemaakt ipv 120 graden en dit smaakte zelfs beter.
80 á 90 graden was inderdaad geen succes, heb ik dus ook nooit weer geprobeerd.

Ik probeer de ribs op +- 120 graden gaar te maken, dat bevalt mij altijd wel goed.

Ik gebruik altijd de kolen van de Action, die bevallen mij eigenlijk altijd wel goed, en zijn niet duur.
Iusedto schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:50:
Heb sinds een week of 4 (misschien 6) mijn eerste echte BBQ en ik ben helemaal verkocht.
BBQ nu bijna om de dag en heb er enorm veel plezier in.
Volgens mijn vrouw heb ik een BBQ virus omdat ik echt continue dingen aan het proberen ben qua gerechten, combinaties en diverse kruiden. Lees ook vrij veel boeken en kijk veel op Youtube.

Aangezien de zomer toch ten einde gaat lopen over een paar weken, vraag ik me af of er hier ook mensen zijn die in de winter doorgaan en blijven bbq'en ?
Ik BBQ 's winters wel eens, maar niet zo frequent als in de zomer :P

Natuurlijk zijn lekkere gerechten maken op de Q leuk tijd verdrijf, maar ik doe dat toch het liefst in mijn slippers, korte broek en een lekker potje * Grolsch :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:55:
Ok duidelijk, dat rekje ga ik dan even bestellen. Lijkt mij ook perfect gezien het kloterige standaard haakje.
Wel de Outdoorchef-versie nemen, is hetzelfde als de Weber, maar wel veel goedkoper!

http://www.barbequeshop.n...oorchef-dekselhouder.html

[ Voor 10% gewijzigd door mrwolf op 17-08-2015 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Grolsch schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:03:
[...]

80 á 90 graden was inderdaad geen succes, heb ik dus ook nooit weer geprobeerd.

Ik probeer de ribs op +- 120 graden gaar te maken, dat bevalt mij altijd wel goed.

Ik gebruik altijd de kolen van de Action, die bevallen mij eigenlijk altijd wel goed, en zijn niet duur.

[...]

Ik BBQ 's winters wel eens, maar niet zo frequent als in de zomer :P

Natuurlijk zijn lekkere gerechten maken op de Q leuk tijd verdrijf, maar ik doe dat toch het liefst in mijn slippers, korte broek en een lekker potje * Grolsch :)
Tja, action is troep, kan het niet anders zeggen, ook niet gek voor zo'n prijs natuurlijk. Probeer deze maar is en je wilt nooit meer wat anders:

http://bbq-helden.nl/kokosbriketten-flamy/

De voordelen worden mooi genoemd. Zelf gebruik ik nu altijd houtskool ipv mijn EI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mrwolf schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:45:
[...]

Wel de Outdoorchef-versie nemen, is hetzelfde als de Weber, maar wel veel goedkoper!

http://www.barbequeshop.n...oorchef-dekselhouder.html
Werkt die echt net zo goed, en past ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Yep, heb hem zelf ook op mijn Weber 57.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
In de winter Q ik ook. Als het niet regent is het goed. Temperatuur deert me niet. Eet ik binnen wel een lekker stukje vlees :) Heerlijk, zo'n late night snackje.. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

De reden dat in een op afstand afleesbare temp meter wilde was dat ik deze kerst steeds de hagel in moest om temperaturen te lezen, in de zomer sta ik rustig 6 uur naast mijn ei om dat in de gaten te houden.
Maar hagel is beter dan deze rotregen (continue) dus hebben wel lekker binnen pannenkoeken gemaakt en gegeten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mrwolf schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:05:
Yep, heb hem zelf ook op mijn Weber 57.
Besteld :). Samen met een kiphouder voor BCC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Versteegrob schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:47:
[...]

Tja, action is troep, kan het niet anders zeggen, ook niet gek voor zo'n prijs natuurlijk. Probeer deze maar is en je wilt nooit meer wat anders:

http://bbq-helden.nl/kokosbriketten-flamy/

De voordelen worden mooi genoemd. Zelf gebruik ik nu altijd houtskool ipv mijn EI.
Ik heb zelf de briketten van Ecobrasa, en daar geldt eigenlijk precies hetzelfde voor. Ik denk ook dat beide goed vergelijkbaar zijn, helaas ook kwa prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Laatst online: 22:28
Ik gebruik ook kokosbriketten en doe 5 a 6 uur op een 10 a 15 briketten. Dan is 18€ a 10kg heel goed te doen! Ook veel stabieler qua temperatuur dan de gewone supermarkt briketten, daarmee bleef ik maar bijgooien!

Groot verschil is wel als je gewoon lekker wil grillen, dat doe ik mooi met houtskool, ik heb het idee dat dat gemakkelijker heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
De laatste tijd ben ik erg bezig bestaande gerechten/recepten te veranderen.
Erg leuk :)

Maak nu Moink balls a la Greece, en die zijn heerlijk (echte feta, zelf gemaakte griekse kruiden mix, zout/peper en ontbijtspek)
Wil nu Indonesie Moink balls maken. Heb nu sambal en ketjap (asin of manis ?) .
heeft iemand enig idee of er iets in het midden moet van de Balls ? meeste mensen vinden dat nl. geweldig.

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03

St@m

@ Your Service

Afgelopen vrijdag ook maar weer de bbq aangehad. Het zou droog blijven.. dat bleef het uiteraard niet. Dus maar de parasol opgezet, maar door het slechte weer vergeten om een aantal foto's te maken :+ Ach ja, dan hier maar mee.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9tbYS6w0d0UdU3PkgCoJCc5l/thumb.jpg

Dit zijn Iberico racks, helaas geen foto's van het eindresultaat. Heb ze indirect gegaard tot 56 graden, daarna laten rusten tot 60 graden. Met opzet niet meer rose omdat ik het vlees niet ken en deze racks van de AH kwamen. Smaak was prima, echt wel een aanrader. Mooi mals en sappig. Volgende keer doe ik ze wel iets meer rose (misschien meer voor het gevoel, want de rest van de gasten vond het perfect). Overigens heb ik de botten schoongemaakt na het maken van de foto en ingepakt met aluminiumfolie (voor de puristen).
Overigens een zeer simpele marinade van olijfolie, salie, peper en zout.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/43DOJztznhJJnEjUZFTXjtsx/thumb.jpg

Mijn nieuwe favoriet, zoete puntpaprika gevuld met een mengsel van kastanjechampignon, garnalen, uitje en lamsoor (zie andere foto :P ). Natuurlijk de vulling in een lekkere knoflookmarinade.
Puntpaprika rustig grillen / warm laten worden. Het bakje met vulling lekker laten stoven tot de garnalen gaar zijn. Dan even de lamsoor erbij en alles netjes in de paprika scheppen. Helaas wederom geen foto's van het eindresultaat :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cfxQ3H4lL8TDPwUxeTC2ighz/thumb.jpg

Voor de niet-viseters een gevulde courgette met ricotta, tomaat, ui, salie, broodkruim, peper, zout en Parmezaanse kaas. Courgette uithollen, vullen met je vulling. Weer opbinden (volgende keer wat minder vulling en strakker opbinden ;) ) Lekker rustig indirect laten garen tot de courgette zacht is.
Ook weer geen foto's van het eindresultaat :(

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3oWC07lbJfbdUK5mO0a63xrm/thumb.jpg

Ah, daar is de lamsoor. En ook de gevulde kastanjechampignons (monchou, peper, zout, uitje) omwikkeld met een stukje gerookt ontbijtspek. In het schaaltje overigens een restant vulling van de courgette.
Hier wel een foto van het eindresultaat.. zie hieronder.. nouja de champignons dan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QqK8mf6zgfvImPhEcrfUUNCB/thumb.jpg

Een van de gasten had een lekker lamsrack meegenomen met zijn eigen kruidenmengsel.. geen idee meer wat er allemaal opzat. Geen before foto's dus, maar wel een mooie after foto.

Eraf gehaald op 48 graden. Ingepakt en lekker laten doorgaren tot 52 graden. Hemels.
Iusedto schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 22:58:
De laatste tijd ben ik erg bezig bestaande gerechten/recepten te veranderen.
Erg leuk :)

Maak nu Moink balls a la Greece, en die zijn heerlijk (echte feta, zelf gemaakte griekse kruiden mix, zout/peper en ontbijtspek)
Wil nu Indonesie Moink balls maken. Heb nu sambal en ketjap (asin of manis ?) .
heeft iemand enig idee of er iets in het midden moet van de Balls ? meeste mensen vinden dat nl. geweldig.
Er hoeft niets in MOINK balls. De enige voorwaarde (als je er een eigen draai aan gaat geven) is dat je een gehaktbal in spek wikkelt :P
Maar misschien iets met een lenteuitje/bosuitje en wat gember ofzo?

[ Voor 16% gewijzigd door St@m op 17-08-2015 23:28 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

artbij schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:55:
Wil ook een beetje gaan L en S-en, maar ga binnenkort verhuizen dus heb alleen een fyrkat staan. Iemand geprobeerd of je daar iets mee kunt?

[afbeelding]
Lijkt mij ook prima te kunnen, niet heel erg lang low en slow maar op een rustige temp een kippenbout of drie moet prima lukken, kan ik op mijn Cobb ook en die is gewoon kleiner, laat je niet gek maken maar experimenteer. Zo heb je bij de AH en soms ook de action van die rare 11 cm kool-iets schijven van 5cm dik inclusief zelfontsteking die het in een Cobb makkelijk 2 a 3 uur volhouden, met zuurstofregeling (wil ik nog maken op het deksel van mijn Cobb) moet dat makkelijk langer kunnen. Op vakantie doe ik alles op mijn Cobb, dus ook de groenten en de aardappelen (niet vaak) dus het kan gewoon, experimenteer met alu folie en je brandstof en het komt goed.

Thuis heb ik een grote kamado (ei) en een grote gas grill maar juist het pielen met een kleine BBQ blijft erg leuk om te doen O+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

St@m schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:02:
Afgelopen vrijdag ook maar weer de bbq aangehad. Het zou droog blijven.. dat bleef het uiteraard niet. Dus maar de parasol opgezet, maar door het slechte weer vergeten om een aantal foto's te maken :+ Ach ja, dan hier maar mee.
Ziet er perfect uit Stam. Zeer smaakvol! En interessante ingrediënten, zo ver ben ikzelf nog niet qua experimenteren (oren e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Denk dat het niet lang meer duurt voor ik aan het ei ga. Kijk naar een Monolith op het moment. Pa heeft er pas een gehaald en dat ding is echt belachelijk zuinig op houtskool. Wat stoken de meesten hier op een ei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 22:03

St@m

@ Your Service

Nomad schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:16:
[...]

Ziet er perfect uit Stam. Zeer smaakvol! En interessante ingrediënten, zo ver ben ikzelf nog niet qua experimenteren (oren e.d.)
Tnx :)
Overigens vallen die oren wel mee hoor, beetje zilte spinazie, goed te combineren met zeevruchten/vis. Seizoen is volgens mij (bijna) afgelopen maar volgens mij hebben ze nog wel bij de AH. Kan ook prima gewokt worden als je het nog wilt proberen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

UltraSub schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:25:
Denk dat het niet lang meer duurt voor ik aan het ei ga. Kijk naar een Monolith op het moment. Pa heeft er pas een gehaald en dat ding is echt belachelijk zuinig op houtskool. Wat stoken de meesten hier op een ei?
De meeste die ik ken stoken houtskool, beetje 'horeca kwaiteit' dus van de groothandel want dikke stukken, kooltjes (briquetten) zijn toch meer iets voor een kleine bbq met slechte lucht regeling - al gooi ik ze er soms tussenin als ik wat kort kom in houtskool, brand wel veel langer natuurlijk, nooit meer dat 10% van het volume. Hout rookt (dus eigenlijk heb je geen rookhout nodig tenzij je een specifieke smaak wilt, briquetten smaken naar stoomtrein).
Verder kan alles op dat rooster in het ei, ding gaat van 60 tot een graad of 400 dus bedenk het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voor de accesoires, AH begint het seizoen af te bouwen.
Ik vermoed dat net als elk jaar tot nog toe het meeste volgende week naar 30% korting gaat.

Ben je wat 'avontuurlijker' ;) ik had vorig jaar in september het overschot allemaal uit de 50% bak gevist.
Visklem, grill-top en de grillpan, allemaal rond de 3€

Nu kosten die dingen imo nét te veel ( 12€ voor een grillpan die na een paar keer gaat roesten is mij het niet waard )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
UltraSub schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:25:
Doen ! Had zaterdag een sessie van 9 uur en was 1/3 kwijt aan brandstof dus belachelijk zuinig.
Kijk je al naar meer merken? Heb zelf een Patton gekocht, B model maar ben nog geen reden tegen komen om een bijna twee keer z'n duur EI te kijken. Zelf zag ik laatst een Saffire en die zag er top uit en mooi geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:51
Voor degene die opzoek zijn naar de igrill2; deze zijn in stock bij http://www.rookovens-onli...mperatuurmeters/igrill-2/

[ Voor 28% gewijzigd door Paganstars op 18-08-2015 10:21 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
In een ei stook je eigenlijk alleen houtskool, bij voorkeur goede kwaliteit (al geldt dat ook voor een gewone bbq natuurlijk). Mijn favoriet na uitgebreid testen is Black Ranch Accacia, deze geeft een prettige geur af, brand mooi warm en erg zuinig. Supermarkt spul en briketten gebruik ik in principe nooit meer, zelfs niet als ik de smokey joe weer eens aan gooi. Als je het goede spul gewend bent dan wil je nooit meer supermarktkwaliteit (veel stof en klein grut, stinkende toevoegingen, veel asvorming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:24
Aankomende zaterdag heb ik een barbecue en ga het volgende maken niets kant & klaar, maar ik zoek nog een lekkere zoete rub voor spareribs iemand tips?

low & slow
  • pulledpork
  • spareribs
high & fast
  • jerk chicken
  • kip saté
  • hamburger

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Zou ook voor de spare ribs high en fast gaan dus 90min indirect op 175 graden en laatste 15min even moppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Versteegrob schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:05:
Zou ook voor de spare ribs high en fast gaan dus 90min indirect op 175 graden en laatste 15min even moppen.
Voor spareribs ga ik altijd voor de 3-2-1 methode icm WSM en daar haal ik het lekkerste resultaat mee rustig op 110 graden.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Hari-Bo schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:06:
[...]

Voor spareribs ga ik altijd voor de 3-2-1 methode icm WSM en daar haal ik het lekkerste resultaat mee rustig op 110 graden.
Dat dacht ik ook tot dat ik vorige week voor de snellere methode ging. Maak anders 1 rack op high en fast, bizar lekker :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Versteegrob schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:14:
[...]

Dat dacht ik ook tot dat ik vorige week voor de snellere methode ging. Maak anders 1 rack op high en fast, bizar lekker :9~
Voor de volgende keer ik heb nu alle ruimte nodig de WSM ligt vol en de Broil King Kegg 4000 ook en verschillende temperaturen, maar bedankt voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Hari-Bo schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:32:
Aankomende zaterdag heb ik een barbecue en ga het volgende maken niets kant & klaar, maar ik zoek nog een lekkere zoete rub voor spareribs iemand tips?
Geen rub, maar een marinade:

http://www.bluesmoke-bbq....s/singapore_spareribs.php

Deze heb ik een keer gemaakt, en ik vond 'm erg lekker (inclusief mop saus). Zoet, pittig... alles zat er eigenlijk wel in.

Als je toch een rub gebruikt kan je als je de boel in folie doet vloeibare boter, honing en een beetje appelsap toevoegen. Mocht je nog meer zoet willen hebben dan kan je ook bruine suiker toevoegen in de folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
elhopo schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:30:
[...]

Geen rub, maar een marinade:

http://www.bluesmoke-bbq....s/singapore_spareribs.php

Deze heb ik een keer gemaakt, en ik vond 'm erg lekker (inclusief mop saus). Zoet, pittig... alles zat er eigenlijk wel in.

Als je toch een rub gebruikt kan je als je de boel in folie doet vloeibare boter, honing en een beetje appelsap toevoegen. Mocht je nog meer zoet willen hebben dan kan je ook bruine suiker toevoegen in de folie.
Bedankt voor de tip deze ga ik proberen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:02

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Kleine mod voor oklahoma smoker, kolenmandje gemaakt van een brikettenstarter
Geen pronkstuk, dat was ook niet de bedoeling ;)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/jxx7TEZqIXmRl10mRfOMweHz/thumb.jpg

:7

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:22

SaN

Versteegrob schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:05:
Nog beter om de ribs tussendoor nog even in aluminiumfolie in te pakken. Blijven ze nog wat malser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Versteegrob schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:14:
[...]

Heb je iets van onderbouwing voor jouw methode of is het gewoon iets wat je zelf hebt bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
SaN schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:41:
[...]

Nog beter om de ribs tussendoor nog even in aluminiumfolie in te pakken. Blijven ze nog wat malser.
Doe ik ook 2 uur lang met folie en appelsap heerlijk mals. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ribs zijn niet snel te maken. Kost gewoon tijd.

Vandaag ook ribs gemaakt, maar geen tijd gehad om ze te marineren. Vlees was heerlijk, maar de smaak zat er niet heel erg in. Had een 2,5-1,5-0,5 gedaan. Temp rond de 110, behalve op t laatst.

Gewrapped met boter, knoflook, ketjap- en chilisaus trouwens. Had wel wat langer gekund. Blijven streven naar perfectie.

[ Voor 20% gewijzigd door 418O2 op 19-08-2015 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:16:
[...]

Heb je iets van onderbouwing voor jouw methode of is het gewoon iets wat je zelf hebt bedacht?
Nee zeker niet zelf bedacht maar merk gewoon dat ik dit veel lekkerder vind dus probeer het eens uit. Malser is niet altijd beter, geef mij maar een lekkere bite.

http://www.easterwoodbbq.nl/2011/08/easterwood-ribs.html

Deze week 1.5kg buikspek bestellen want is bijna nationale baconday op 5 september.

Ingrediënten bij gebruik van LeoZout (3% nitriet):
1,5 kilo buikspek met zwoerd
40 gram zeezout
22,5 gram suiker
10 gram LeoZout

Extra: grote ziploc zak of bak waar het spek in past.

Doe het stuk spek in een ziploc zak en leg het in je koelkast, keer het elke dag om.

Na een week afspoelen, droog deppen, 24 uur laten rusten in de koelkast, er vormt dan een laagje waar de rook beter aan blijft plakken

Roken in je smoker op 108°C / 225°F tot een interne temperatuur van 65°C / 150°F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

418O2 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 00:08:
Ribs zijn niet snel te maken. Kost gewoon tijd.

Vandaag ook ribs gemaakt, maar geen tijd gehad om ze te marineren. Vlees was heerlijk, maar de smaak zat er niet heel erg in. Had een 2,5-1,5-0,5 gedaan. Temp rond de 110, behalve op t laatst.

Gewrapped met boter, knoflook, ketjap- en chilisaus trouwens. Had wel wat langer gekund. Blijven streven naar perfectie.
Volgende week weer een kans :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:40

Yucko

One clown to rule them all !

volgende week?

*kijkt uit het raam*

vandaag! :7

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Yucko schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:46:
volgende week?

*kijkt uit het raam*

vandaag! :7
True, maar volgende week zaterdag gaan Catch en ik sowieso ribjes klaarmaken :).

Je bent van harte welkom, er is een mini-meet volgende week zaterdag in Groningen. Met een stuk of 8 Tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:40

Yucko

One clown to rule them all !

misschien als er een meet in het zuiden des lands komt :)

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Heatermeter besteld. Zonder fan toentertijd want geen nodig op de weber. Nu toch sterk aan het denken over een ei en dan is een fan natuurlijk een relaxte toevoeging op de heatermeter. Een Auber bestellen bij Auber kan natuurlijk, maar kost nogal wat. Kan dat niet op een mooie manier met een andere fan? Ervaringen eventueel? Heb al eens wat rond gekeken op pricewatch, maar kan niet echt iets vinden. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Waar heb je die heatermeter besteld? Kun je niet alsnog een blower erbij bestellen?

[ Voor 9% gewijzigd door Apie! op 19-08-2015 21:15 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Bij het genootschap. Was een van de 15 gelukkigen :)
Nope. Al gevraagd, niet meer mogelijk, alle orders waren al binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
UltraSub schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 21:32:
Bij het genootschap. Was een van de 15 gelukkigen :)
Nope. Al gevraagd, niet meer mogelijk, alle orders waren al binnen.
Kan je niet iets vinden op één van die chinese webshops, zoals dealextreme ofzo?

Zoiets:
http://www.dx.com/p/plast...s-diy-black-dc-12v-128229

[ Voor 12% gewijzigd door elhopo op 19-08-2015 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Zal best. Maar waar zoek je op he. Finding the right terms is key. Die Auber is 14cfm en de maten zijn bekend. Maar ja. Vind maar eens iets wat er op lijkt en geen flink slijpwerk nodig heeft. Ben bang dat straks gewoon een order bij Auber gaat worden :+

/edit
Bah bah. Zie nu pas dat je een link mee post. 8)7
Ik moet straks als ik thuis ben van vakantie eens verder kijken. Wat voor materiaal zo'n Auber normaal is. Smelt dat plastic niet :?

[ Voor 27% gewijzigd door UltraSub op 19-08-2015 23:28 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn halve bbq is van plastic, maar die blaast ook warme lucht weg en zuigt dus koude lucht aan. Dat gaat prima. Het deel dat wel heet wordt is van RVS. Hij is met houtskool ook na 3 minuten al heet.

Het soort plasic kan natuurlijk wel nog uitmaken.

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 20-08-2015 08:19 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Apie!

Apie!

Ah, ik zie nu je nick 8)7 maar goed, daar ben jij niet mee geholpen... Ik had 'm alsnog gewoon besteld bij Auber als ik jou was. Ja, het kost wat, maar je weet wat je koopt.

Of wachten tot ronde 6...

Blown past falling sands

• Wackmack
http://www.123houtskool.nl/415394259/category/375544/webshop

Dit al gezien? Echt bizarre prijs en de review op bbqgenootschap was top.
Overleg nu met mensen in de buurt om 5 a 10 zakken te bestellen.
Haal altijd black ranch maar dat is €25,- per zak, best prijzig.

• UltraSub
Gewoon de Auberin besteld. Zag dat die fan ook volledig de luchtstroom blokt als hij uitgeschakeld is. $19,70 verzendkosten en dan maar duimen dat douane niet moeilijk gaat doen :|

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
UltraSub schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 09:47:
Gewoon de Auberin besteld. Zag dat die fan ook volledig de luchtstroom blokt als hij uitgeschakeld is. $19,70 verzendkosten en dan maar duimen dat douane niet moeilijk gaat doen :|
Waarom zou de douane moeilijk doen? Tot 22 euro is het "gratis", daarboven komen eventueel kosten en belastingen.

• Apie!

Apie!

Dat is ook de reden waarom ik de heatermeter helemaal compleet heb besteld terwijl ik 'm nu nog niet eens kan gebruiken. Ik heb 'm liever helemaal compleet for future use dan dat ik later nog delen er bij moet bestellen.

Ik moet nu nog met een verlengsnoer werken om 'm van stroom te voorzien namelijk en dan moet ik dus zeker weten dat het niet gaat regenen. Volgens mij is die Auber ook niet waterresistant dus die kan ik ook niet eens gebruiken zolang de KJJ niet onder een afdak staat.
Ik heb een portable charger gezien met 12VDC output en IP65 rating, maar die is nogal prijzig. (€140) Het zou me wel van mijn verlengsnoer-issue af helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Apie! op 20-08-2015 10:22 ]

Blown past falling sands

• elhopo
Fly-guy schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 10:03:
[...]

Waarom zou de douane moeilijk doen? Tot 22 euro is het "gratis", daarboven komen eventueel kosten en belastingen.
Dat is 22 euro, inclusief verzendkosten. Aangezien die al $19,70 zijn zit je er volgens mij overheen...

• heuveltje
  • Laatst online: 15-09 13:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

Apie! schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 10:21:
Dat is ook de reden waarom ik de heatermeter helemaal compleet heb besteld terwijl ik 'm nu nog niet eens kan gebruiken. Ik heb 'm liever helemaal compleet for future use dan dat ik later nog delen er bij moet bestellen.

Ik moet nu nog met een verlengsnoer werken om 'm van stroom te voorzien namelijk en dan moet ik dus zeker weten dat het niet gaat regenen. Volgens mij is die Auber ook niet waterresistant dus die kan ik ook niet eens gebruiken zolang de KJJ niet onder een afdak staat.
Ik heb een portable charger gezien met 12VDC output en IP65 rating, maar die is nogal prijzig. (€140) Het zou me wel van mijn verlengsnoer-issue af helpen.
Je kunt toch ook gewoon een waterdichte doos om de stekker heen doen ?
zoiets
Afbeeldingslocatie: http://www.reinders-rekreatie.nl/images/P/4600950_3.jpg

Of gewoon 2 gaten in een tupperware box boren :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Apie!

Apie!

Dat lijkt me sowieso al een spatwaterdicht verlengsnoer? Ik heb zo'n simpele haspel en stroom zou dan vanuit de schuur moeten komen met de deur geopend.

Als ik dan toch geld ga uitgeven doe ik het liever aan wat 'leuks'. Besides, een solar charger == 'gratis' stroom :p

Blown past falling sands

• exeliser
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09-2019

exeliser

Schaatsen & Reizen

Wat is jullie mening over de Big Green Egg en zijn replica's/ concurrenten? Welke moet ik nemen?

SQ 323 HEAVY Cleared for take off at RWY 36 L

• Iusedto
Gisteren even snel wat kippenpoten geprobeerd met diverse sauzen als marinade.
Strijd ging uiteindelijk tussen de saus met appel en de sweet chili en de chili won. Zelfs mijn kinderen vonden die lekker en dat had ik nooit verwacht.

Vanavond ga ik voor het eerst zelf Zeeuws spek maken. Gisteren groot stuk buikspek gehaald.
Ben erg benieuwd :)

FUMES et CARNES

• Apie!

Apie!

exeliser schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:12:
Wat is jullie mening over de Big Green Egg en zijn replica's/ concurrenten? Welke moet ik nemen?
Apie! in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2"
Apie! in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2"

Waar het op neer komt: budget, kwaliteit, garantie/service.

Blown past falling sands

• UltraSub
@Apie1;
Als je dat allemaal waterdicht hebt dan is je HM nog steeds niet waterdicht ;)

Over douane: $71.10 totaal incl shipping ;)

/edit
Over kamados, kijk eens naar Monolith. Geven ook 10 jaar garantie en worden eigenlijk behoorlijk compleet geleverd. Ik ga denk ik voor een Monolith 47cm.

[ Voor 37% gewijzigd door UltraSub op 20-08-2015 11:55 ]

• Apie!

Apie!

De HM hoeft ook niet waterdicht te zijn. Ik stop 'm gewoon in een spatwaterdichte doos. Tenminste, dat is het plan :) Ik kan dan alleen de blower niet gebruiken als het gaat regenen.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Hmm, dacht gisteren zeeuws spek te gaan maken blijkt het 24 uur in de marinade te moeten hehe
Vanavond dan maar maken :)

Ben wel heel erg benieuwd naar het resultaat.(eerste keer)

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Apie! schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:05:
De HM hoeft ook niet waterdicht te zijn. Ik stop 'm gewoon in een spatwaterdichte doos. Tenminste, dat is het plan :) Ik kan dan alleen de blower niet gebruiken als het gaat regenen.
Ik doe het hele zaakje in twee van die ziploc zakjes, de fan op zich mag wel nat worden, de rest is zo goed beschermd. En je kan nog steeds het display aflezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Lijkt me dat je een nieuw gietijzeren rooster hetzelfde moet behandelen als een nieuwe gietijzeren skillet? Dus inbranden met olie alvorens gebruik? Heb dat bij mijn Weber sear grate nooit gedaan en die bakt aan als de neten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ben voornamelijk aan het lurken maar dit moest ik even posten.

Mijn neef werkt bij een horeaca groothandel, en ze hadden van de week een dingetje bij de sail gedaan.
Na afloop was hij met zijn directeur spullen aan het inladen, hij vroeg wat gebeurt hier eigenlijk mee.
Tja het is niet meer HAACP dus we moeten het helaas weggooien.
Toen zei mijn neef kunnen we het dan niet beter onder de medewerkers uitdelen?
Dat was een goed idee, en iedereen liet een ding liggen, en mijn neef pakte het maar.
De rest zei wat ga je daar mee doen ?!? IK weet wel iemand die daar wat mee kan.

Het ging om dit stuk(je) vlees

Afbeeldingslocatie: http://goo.gl/Vl1R8n

Een stuk Australisch Aberdeen Angus Striploin (entrecote volgens mij) van bruto 5.4 kilo :9 :9
Wow wat een ding.
Vanochtend ben ik hem gaan portioneren

Afbeeldingslocatie: http://goo.gl/ETM5So

Ik heb er 20 stukken uitgesneden tussen de 180 en 230 gram per stuk.
Het meeste is de vriezer ingegaan netto heb ik er 4.222 gram vlees aan over gehouden.
Afbeeldingslocatie: http://goo.gl/meSztm

Zoals je op de tweede foto kan zien had ik wat afsnijsels over.
Ik kon mij niet beheersen en heb die even snel in de grill pan gebakken.
WOW superlatieven komen te kort wat een vlees lekker lekker lekker :9

Afbeeldingslocatie: http://goo.gl/42ZRtg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 12:00
Ik was hier de afgelopen tijd al aan het meelezen maar zal mij nu wat vaker laten zien. Vandaag een weber onetouch gekocht. Gewoon de standaard versie maar na goed onderzoek toch maar wel voor de 57cm gegaan.

Volgende week gaat hij voor het eerste gebruikt worden tijdens mijn verjaardag. Ik heb nu dus een week de tijd om mij in te lezen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Laatst online: 29-07 15:23
koesie schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 11:42:
Ben voornamelijk aan het lurken maar dit moest ik even posten.

Mijn neef werkt bij een horeaca groothandel, en ze hadden van de week een dingetje bij de sail gedaan.
Je kan je toch niet voorstellen dat ze dat weggooien he!!!!

Ik ga even vloeken in de kerk. Mijn vriendin heeft een BBQ met haar volleybal en ik eet dus alleen. Heb vanmorgen waf stukjes spareribs laten ontdooien en in de rub van de easterwood ribs gezet. Daarna gevacumeerdd de koelkast in.

Ik ga ze vanavond klaarmaken op de Boretti gasser en dus ook meteen voor de eerste keer op de gasser met een rookkussentje aan de gang. Ben gewoon benieuwd naar het resultaat.

Het zijn stukjes geworden want 5 zaten flink aan elkaar vastgevroren. Bij het gooien zijn er wat gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Versteegrob schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 07:43:
[...]

Nee zeker niet zelf bedacht maar merk gewoon dat ik dit veel lekkerder vind dus probeer het eens uit. Malser is niet altijd beter, geef mij maar een lekkere bite.

http://www.easterwoodbbq.nl/2011/08/easterwood-ribs.html
Dank voor deze tip! Ik heb gister bij een feestje in de tuin voor het eerst ribs gemaakt volgens dit recept op de Weber, en echt iedereen vond ze zalig. :9~ _/-\o_ Ik moest ze waarschuwen als ik nog eens iets ging proberen...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
In het kader van zo veel mogelijk recepten proberen ga ik vandaag voor dit recept. Ik had eigenlijk alle recepten bij moeten houden met reacties van de eters zodat ik achteraf nog weet welke in de smaak vallen.

http://www.rtlniels.nl/bbq/?p=1386

[ Voor 8% gewijzigd door Damocles.NL op 23-08-2015 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

Na hier veel tijd te hebben gespendeerd met lezen van goede recepten etc. heb ik vandaag dan voor het eerst de beercan burger gemaakt en het was een success. :D
Ik ben zelf los gegaan met het kiezen van ingredienten, er zijn zoveel combinaties mogelijk dat je het altijd interessant kan houden.

Afbeeldingslocatie: http://i81.photobucket.com/albums/j221/SpikyDude/BCB1_zpsjajas7ib.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i81.photobucket.com/albums/j221/SpikyDude/BCB2_zpsfikuauji.jpg

Het was gelijk ook een mooi moment om mijn Grandhall Charcoal te testen met het indirect verwarmen van burgers terwijl de rest van het vlees direct boven de briketten werd klaargemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door SECURITEH op 23-08-2015 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Gisteren hadden we wat eters over de vloer. Zoals gewoonlijk totaal inspiratieloos, totdat ik ineens bedacht dat een fatty relatief makkelijk te maken is. Helaas bleek wederom niets minder waar :banghead: Weave was easy, gehakt pletten was easy, vullen helemaal.... En toen het rollen ik heb een partij staan vloeken ;-)

Maar ja het oog wil ook wat;

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11935002_10153097944219607_3768621713183350943_n.jpg?oh=1ac8430cd5339270ae1bdf2bb7a00622&oe=5668BDD6

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/11924572_10153097944024607_3561674107618342187_n.jpg?oh=1bf9e67cf0642cf5e07539103d9190f8&oe=56697535

Na ruim 3,5 / 4 uur had ik een kern temp van 81C

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/t31.0-8/11891879_10153097943474607_4815893293809746841_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/l/t31.0-8/11890463_10153097943539607_9143203543012788510_o.jpg

Hij was een beetje droog maar verder goed.

Qua vulling; Half om half, salami, ham, cheddar, ui, spaanse peper (1tje), mijn eigen pork rub, hickory bbq sauce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Damocles.NL schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 12:52:
In het kader van zo veel mogelijk recepten proberen ga ik vandaag voor dit recept. Ik had eigenlijk alle recepten bij moeten houden met reacties van de eters zodat ik achteraf nog weet welke in de smaak vallen.

Echt wtf 2 uur op 200C... Ook al is het in een afgesloten alu bakje dit gaat ten koste van de kwaliteit van het vlees! Ik zou zelf gaan voor een ketel temp van max 150c op 2 uur, dan hou je nog wat bite in het vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Damocles.NL schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 12:52:

En? Was het wat?

Zelf snap ik dit soort recepten niet zo goed. Waarom doe je dit op een BBQ? Als je het helemaal inpakt, dan kan het toch net zo goed in de oven die je gewoon netjes op 200 kan instellen? 8)7 Dan kan je het afgrillen alsnog op de BBQ doen. Het enige dat ik kan bedenken is: omdat het kan.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Paganstars schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 09:10:
[...]

Echt wtf 2 uur op 200C... Ook al is het in een afgesloten alu bakje dit gaat ten koste van de kwaliteit van het vlees! Ik zou zelf gaan voor een ketel temp van max 150c op 2 uur, dan hou je nog wat bite in het vlees.
Het doel was fall of the bone, zoals het recept ook aangeeft. Ik wilde ze gewoon allemaal proberen en ze vielen zeer in de smaak. Ik weet dat veel mensen een bite prefereren, dat doe ik zelf ook, maar dit was ook wel lekker.
ATS schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:21:
[...]

En? Was het wat?

Zelf snap ik dit soort recepten niet zo goed. Waarom doe je dit op een BBQ? Als je het helemaal inpakt, dan kan het toch net zo goed in de oven die je gewoon netjes op 200 kan instellen? 8)7 Dan kan je het afgrillen alsnog op de BBQ doen. Het enige dat ik kan bedenken is: omdat het kan.
Inderdaad, omdat het kan. Ik deed het ook nog op een gasbbq inclusief het afgrillen. Dus echt bbq'en zullen veel mensen dit niet meer noemen. Maar het resultaat was erg lekker en daar gaat het mij toch ook wel om.

En je bent toch wel lekker bezig met temperatuur bijhouden, glazen en een biertje drinken. Dus prima voor mij als ik even makkelijk ribs wil maken buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

Dit lijkt me meer ribs koken en hun eigen vocht. Kan lekker zijn, maar van mij hoeft het niet zo nodig vh bot te vallen. Ik heb m'n gebit nog en hou wel van een bite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

immetjes schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:09:
Dit lijkt me meer ribs koken en hun eigen vocht. Kan lekker zijn, maar van mij hoeft het niet zo nodig vh bot te vallen. Ik heb m'n gebit nog en hou wel van een bite.
Haha, ja. De traditionele 3-2-1 methode is aardig lang voor baby-racks. Doe je het met dikke ribs, dan houd je wel een bite over hoop ik, we gaan het zaterdag zien. Vandaag 3 kilo buikribs besteld voor zaterdag.

De mini-meet in Groningen is komende zaterdag, mocht iemand het nog niet weten en het wel leuk vinden om te komen....stuur even een dm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 10:15
mini-meet = mini-meat }:O :P

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Zo zeg. Die Auber blower is al binnen, had ik niet verwacht zo snel. Op verpakking stond gift met value $4.50. Netjes. Doen niet veel bedrijven in de states meer :)

/edit
Lashandschoenen. Ik heb nu die Webers. Zijn goed. Maar ik denk ik ga toch eens naar lashandschoenen kijken. Zie ik dat de meesten niet zo goed zijn in contactwarmte. Staan gradaties van 1-4 voor en alles wat ik vind is 1. 100 graden 42 seconden, 250 graden 16 seconden. Dat hij van 1-4 loopt doet me vermoeden dat ze ook in 4 zijn te krijgen :P. Iemand die al eens gezien?

[ Voor 53% gewijzigd door UltraSub op 25-08-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 19:48

Snappie88

Mr. Hollywood

Heren, jullie hulp is nodig! Ik als lurker ga met een aantal vrienden naar de Ardennen binnenkort, en de Weber gaat gewoon mee! Nu is het een grote groep, en is er niet al te veel geld beschikbaar om aan het kwaliteitsvlees te gaan, dus mijn vraag aan jullie is: wat raden jullie aan voor vlees (of vis) soorten te kopen? En misschien nog belangrijker, waar?

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Kip. Van de poelier. Niet duur, lekker, makkelijk te maken en iedereen lust het. Desnoods gewoon vleugels of poten.

Of van die kipspareribs (of hoe ze genoemd worden). Allemaal niet zo duur, maar wel lekker en makkelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 12:40
Vergeet je hengel dan niet mee te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

spank_mojoo schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:29:
Vergeet je hengel dan niet mee te nemen :)
Grootste fabel die er bestaat. Als je ooit een echte kipfilet met water hebt gezien herken je ze direct. Dat ziet er heel wat anders uit dan een normale.

Kipfilet met water is trouwens best lekker als je het gebruikt voor filet. Het blijft heel zacht. De structuur is wel heel anders dan van gewone kipfilet, maar voor de afwisseling of om te proberen is het best leuk. Kan je bij je poelier gewoon naar vragen, waarschijnlijk hebben ze het niet in de vitrine liggen, maar kunnen ze het wel leveren.

[ Voor 35% gewijzigd door SaN op 26-08-2015 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Of hij bedoelt gewoon dat je in de Ardennen kunt gaan vissen :?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Apie! schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:08:
Of hij bedoelt gewoon dat je in de Ardennen kunt gaan vissen :?
Oeps :P Dacht dat hij reageerde op de post direct boven hem. Vond het al ver gezocht. Nevermind..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe dan kipdijfilet. Lekker zacht en mals en in tegenstelling tot filet blijft het dat ook. Makkelijk te marineren en geschikt voor sate, stoof of gewoon heel.

Kost ook nog eens erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:10:
Doe dan kipdijfilet. Lekker zacht en mals en in tegenstelling tot filet blijft het dat ook. Makkelijk te marineren en geschikt voor sate, stoof of gewoon heel.

Kost ook nog eens erg weinig.
Ook lekker inderdaad. Vooral voor de indische saté, of nog een beetje extra plat slaan en dan in de tandoori marinade en gauw om en om grillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Morgen vier ik mijn verjaadag en ik heb virenden uitgenodigd om te komen bbqen. Dat zal meteen de eerste keer zijn dat de weber aan gaat. Ik ga hem vanmiddag al even in elkaar zetten en dan vanavond inbranden (of is dat niet nodig?)

Ik heb een zak van 3kg AH brikette (helaas geen tijd gehad om in abcoude de ecobrassa brikkette bij dammers te halen). Ga ik aan 3kg genoeg hebben? We zijn met 12 a 14 man. Het ik houd het bij de standaard hamburgers worstjes en sate die er op gaan. Voor de sate wil ik wel het recept gaan gebruiken die eerder in dit topic staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ecobrasa en dure merkbriketten zijn leuk om lang en continu te geruiken bij bereidingen.
Maar bij een high en fast bbq kan je gewoon de AH / Action / supermarkt-briketten nemen.
Ik zou er wel een zakje reserve bijhalen ;)

Inbranden is niet nodig, als de bbq eenmaal warm is, het rooster wat invetten met olie dmv keukenrol en daarna langzaam aan beginnen.

( ik zou wel 2 zones maken, zodat je de boel wat gecontroleerd kan opwarmen ;) )
Als je speklappen hebt, die pas laat er op doen, anders verbranden je briketten al het eerste uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mijn ervaring is dat goedkope briketten vooral snel op zijn. En afhankelijk van het formaat weber die je hebt kan je 3 kilo er in 1x wel op kwijt. Als ik mijn weber 57cm in 1x klaar zou maken voor compleet direct, dan kan ik er wel een goede 3 kilo in 1x op kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Ik heb de 57cm one touch aangeschaft.

Mmm inbranden is dus toch niet nodig. Ok dan sla ik dat over. Dan heb ik ook nog 1 kg weber briketten (zaten bij de starter). Maar goed wat zal ik doen, briketten op het hele rooster verdelen of 2 plekken maken?

Bedankt voor de tip van de speklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

SuperKneus schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:46:
Ik heb de 57cm one touch aangeschaft.

Mmm inbranden is dus toch niet nodig. Ok dan sla ik dat over. Dan heb ik ook nog 1 kg weber briketten (zaten bij de starter). Maar goed wat zal ik doen, briketten op het hele rooster verdelen of 2 plekken maken?

Bedankt voor de tip van de speklappen.
Ik zou 2 zones maken, met een gaatje in het midden. Dus links een hoge berg, rechts een kleine berg. En middenin een stukje niets. Dan kan je alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Het ligt helemaal aan de manier waarop jij het wil presenteren.
Wil je voor 12 man in een keer alles erop hebben, of ga je het al een buffet / ala carte behandelen.

Wie wil wat eten, of "bam, een schaal met vlees, zoek het maar uit" of zelfs er tussen in.

Voor alles is een manier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
Ik zou het aan 1 kant doen. De 57 is groot genoeg om slechts de helft te gebruiken en alsnog 12 man te bedienen. Dan kan je de andere kant mooi gebruiken om bepaalde stukken vlees wat langzamer te garen of even weg te leggen als het te hard gaat.
Pagina: 1 ... 15 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.