Dat zeg ik. Bavette.Grolsch schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:26:
Tnx voor de tips so far, ik had er misschien even bij moeten zeggen dat we wel "vlezig" zijn aangelegd, ons motto is "waar groente ligt, kan geen vlees liggen"
Die ken ik, is inderdaad erg lekker, het "vergeten" vlees, en erg goed te doen
Qua structuur iets groffer als "biefstuk" maar veel betaalbaarder
Verwijderd
Bavette is duurder als biefstuk.
Wellicht bedoel je longhaas of jodenhaas?
Goedkoper dan rib-eye en ossehaas.
Andere tip is om bij de groothandel kalfsribeye's te halen aan een stuk. Dan dikke steaks van 400 gram van snijden.
Zachter vlees zal je niet snel vinden. En met 23 a 25 euro de kilo goed te betalen.
Andere tip is om bij de groothandel kalfsribeye's te halen aan een stuk. Dan dikke steaks van 400 gram van snijden.
Zachter vlees zal je niet snel vinden. En met 23 a 25 euro de kilo goed te betalen.
En als je dan toch bij de groothandel bent, kan je gelijk van die achterlijk grotee 4/6 garnalen meenemen
Die zijn zo groot als kreeftestaarten kan je gelijk sirf & turf serveren
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Niet goed om hier net voor de lunch te kijken :-)
Keuzestress hier, misschien kan iemand helpen? Wil graag een Smokey Mountain kopen maar ik twijfel enorm tussen de WSM 47 en de WSM 57.
De 47 is al redelijk (tot gewoon) groot maar omdat ik ook regelmatig voor wat grotere aantallen wil twijfel of hij groot genoeg is. De 57 lijkt mij weer erg groot, maar heb ik nog niet in levende lijven mogen aanschouwen. Liever heb ik een te grote maar heb ik al die ruimte wel nodig?
Keuzestress hier, misschien kan iemand helpen? Wil graag een Smokey Mountain kopen maar ik twijfel enorm tussen de WSM 47 en de WSM 57.
De 47 is al redelijk (tot gewoon) groot maar omdat ik ook regelmatig voor wat grotere aantallen wil twijfel of hij groot genoeg is. De 57 lijkt mij weer erg groot, maar heb ik nog niet in levende lijven mogen aanschouwen. Liever heb ik een te grote maar heb ik al die ruimte wel nodig?
Hoeveel vlees wil je erin doen, ik kan bijv in de WSM 47 10kg spareribs kwijt zonder problemen. Hou er ook rekening mee dat de grotere variant meer brandstof verbruikt.Redshark schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:39:
[ Voor 5% gewijzigd door Hari-Bo op 12-08-2015 12:40 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Ik neig eerder naar de 47, na wat gezoek op teh interwebs geven veel mensen wel aan dat de 47 groot genoeg is voor het standaard werk. Groter is niet altijd beter om het maar even zo te zeggen. De 57 is leuk maar het staat een beetje raar als je misschien 4 sateetjes per keer erop gooitRedshark schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:39:

volgens mij staan ze hier naast elkaar (de maten althans). Weliswaar geen WSM maar de maat geeft wel een idee hoe breed ze zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 12-08-2015 13:17 ]
Misschien nog wel een heel interessants iets voor iedereen die wil vacumeren, zag dit onlangs op Kickstarter voorbij komen. Ziet er goed uitVerwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:37:
[...]
Ventilator? Zover ik kan beoordelen, heb hem hier staan, gaat dat gewoon met een pomp.
Iemand een goed recept voor pulled Pork op een BBQ (weber 57cm) ?
Net even bij de Sligro , in een impuls, 3 kg varkensnek gehaald.
Wilde zelf Zeeuwsspek gaan maken (buikspek) maar dit was in de "aanbieding"
Heb het echter nog nooit eerder pulled pork gemaakt
Dacht dat er iets in het Weber bbq boek stond maar zit nu op werk.
Heb het echter nog nooit eerder pulled pork gemaakt

FUMES et CARNES
Dat is een commercieel verhaal.Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:34:
Bavette is duurder als biefstuk.Wellicht bedoel je longhaas of jodenhaas?
Bavette hoort samen met inderdaad longhaas en staartstuk (Picanha) tot de vergeten stukken vlees.
Sinds BBQ'en populairder wordt, en ook deze stukken vlees vaker worden gevraagd schiet de prijs omhoog.
Ik heb gelukkig een vriend die een eigen slachthuis en slagerij heeft, dus dat scheelt aardig in de kosten
Als ik sommige prijzen zie (+ € 20,00 / KG voor Bavette ), dat is gewoon diefstal
Hij heeft het over een andere bbq. Voordeel van de wsm tegenover de gewone kogel is dat je twee keer het gehele rooster kan gebruiken. Je hoeft geen rekening meer te houden met de kolen. Dus je hebt met een 47cm wsm 94cm echte "grilruimte" waar je bij een 47cm kogel misschien. Maar 30cm hebt. Scheelt dus al best veel zonder de upgrade naar 57cm..
Voor mij zou het persoonlijk aan het prijsverschil liggen. Ik ken de prijzen niet, maar ik zou niet meer dan 75 euro extra betalen voor die tien centimeter. En ik gok dat het verschil groter is...
Voor mij zou het persoonlijk aan het prijsverschil liggen. Ik ken de prijzen niet, maar ik zou niet meer dan 75 euro extra betalen voor die tien centimeter. En ik gok dat het verschil groter is...
Verwijderd
Dat zijn geen WSM's.vhal schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:49:
[...]
Ik neig eerder naar de 47, na wat gezoek op teh interwebs geven veel mensen wel aan dat de 47 groot genoeg is voor het standaard werk. Groter is niet altijd beter om het maar even zo te zeggen. De 57 is leuk maar het staat een beetje raar als je misschien 4 sateetjes per keer erop gooitMaar als je echt hompen vlees erop wilt gooien voor een voetbalteam of wilt experimenteren met vlees e.d., wellicht dat de 57 een betere keus is.
[afbeelding]
volgens mij staan ze hier naast elkaar (de maten althans)
In NL is het vergeten vlees. Daarbuiten zeer zeker niet. Kijk, als je een adresje hebt dan is het natuurlijk geen eerlijk vergelijken. Dat moet je dan ook niet doen. Wij kunnen dan met van alles komen aanwaaien maar dat heeft dan toch niet zoveel nut.Grolsch schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:59:
[...]
Dat is een commercieel verhaal.
Bavette hoort samen met inderdaad longhaas en staartstuk (Picanha) tot de vergeten stukken vlees.
Sinds BBQ'en populairder wordt, en ook deze stukken vlees vaker worden gevraagd schiet de prijs omhoog.
Ik heb gelukkig een vriend die een eigen slachthuis en slagerij heeft, dus dat scheelt aardig in de kosten
Als ik sommige prijzen zie (+ € 20,00 / KG voor Bavette ), dat is gewoon diefstal
dat zei ikVerwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:03:
[...]
Desondanks is de diameter gelijkwaardig.
Al lijkt het mij beter om gewoon even naar de plaatselijke tuincentra te rijden om ze te vergelijken, als ze die al hebben staan.
[ Voor 40% gewijzigd door vhal op 12-08-2015 13:16 ]
Dat klopt, m'n maat lacht zich ook de kreukels in de broek.Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:03:
[...]
Dat zijn geen WSM's.Desondanks is de diameter gelijkwaardig.
[...]
In NL is het vergeten vlees. Daarbuiten zeer zeker niet. Kijk, als je een adresje hebt dan is het natuurlijk geen eerlijk vergelijken. Dat moet je dan ook niet doen. Wij kunnen dan met van alles komen aanwaaien maar dat heeft dan toch niet zoveel nut.
Waar hij vroeger de bavette door de gehakt draaide omdat hij er niet af kwam, verkoop het hij nu ook voor een dikke prijs
Volgens hem zijn BBQ'ers de beste klanten die een goede prijs betalen voor een goed stuk vlees
Dat klinkt niet verkeerd, ik denk dat het genoeg moet zijn. Ter info, zijn dat 20 Ribs? (ik ga altijd uit van 0,5 KG per rib, maar is een gok)Hari-Bo schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:40:
[...]
Hoeveel vlees wil je erin doen, ik kan bijv in de WSM 47 10kg spareribs kwijt zonder problemen. Hou er ook rekening mee dat de grotere variant meer brandstof verbruikt.
Het gaat idd om standaard werk over het algemeen. Echt gek zal ik niet gaan doen denk ik (maar zeg nooit nooit), wat lekkere ribben, pulled pork, kippen e.d.vhal schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:49:
[...]
Ik neig eerder naar de 47, na wat gezoek op teh interwebs geven veel mensen wel aan dat de 47 groot genoeg is voor het standaard werk. Groter is niet altijd beter om het maar even zo te zeggen. De 57 is leuk maar het staat een beetje raar als je misschien 4 sateetjes per keer erop gooitMaar als je echt hompen vlees erop wilt gooien voor een voetbalteam of wilt experimenteren met vlees e.d., wellicht dat de 57 een betere keus is.
[afbeelding]
volgens mij staan ze hier naast elkaar (de maten althans)
Verschil is ongeveer 150 euro. Die 10 cm zorgen echter wel voor bijna 50% meer grilloppervlakte (1.555,28cm² vs 2.332,83cm² , en dat twee keer want twee grillniveaus. Het verschil is dus een derde grillniveau uit de 47 wat je beschikbaar hebt in de 57). Maar ja, heb ik dat nodig? 10 KG spareribs (zie Hari-Bo hierboven) lijkt mij al wel voldoende eerlijk gezegd.SaN schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:01:
Hij heeft het over een andere bbq. Voordeel van de wsm tegenover de gewone kogel is dat je twee keer het gehele rooster kan gebruiken. Je hoeft geen rekening meer te houden met de kolen. Dus je hebt met een 47cm wsm 94cm echte "grilruimte" waar je bij een 47cm kogel misschien. Maar 30cm hebt. Scheelt dus al best veel zonder de upgrade naar 57cm..
Ik wilde ze graag eens vergelijken qua inhoud wanneer het wel WSM's zijn. Helaas heb ik de 57 nog nergens 'live' kunnen vinden.vhal schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:14:
[...]
dat zei ikIk neem aan dat de diameter het werkoppervlak bepaald. Of het nu wel of geen WSM is doet er even niet toe.
Al lijkt het mij beter om gewoon even naar de plaatselijke tuincentra te rijden om ze te vergelijken.
Dit is de eerste verdieping en dus 5kg, maar past perfect.Redshark schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:32:
[...]
Dat klinkt niet verkeerd, ik denk dat het genoeg moet zijn. Ter info, zijn dat 20 Ribs? (ik ga altijd uit van 0,5 KG per rib, maar is een gok)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Verwijderd
Babyback ribs zitten zo rond de 800 gr per streng. Babybacks zijn de ribs zoals we ze in NL kennen.
Doe je de echte buikribs dan wegen die al snel rond de 1,2 kg.
Fijne is dat hoogte van de ribs niet echt uitmaakt. De lengte wel. Die bepaald grotendeels hoeveel ribs je op je BBQ kwijt kan.
Doe je de echte buikribs dan wegen die al snel rond de 1,2 kg.
Fijne is dat hoogte van de ribs niet echt uitmaakt. De lengte wel. Die bepaald grotendeels hoeveel ribs je op je BBQ kwijt kan.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2015 13:46 ]
Dat ziet er uit alsof het genoeg moet zijn! (en erg smakelijk!) Mogelijk toch mijn keuze herzien en voor de 47 gaan :-) Thnx!
Ik heb de 47cm WSM en voor mij ruim groot genoeg. Groter zou op zich niet fout zijn, maar vergeet niet dat, naast de aankoopprijs, het verbruik ook toeneemt en dus de kosten.Redshark schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:46:
Dat ziet er uit alsof het genoeg moet zijn! (en erg smakelijk!) Mogelijk toch mijn keuze herzien en voor de 47 gaan :-) Thnx!
Op de WSM kun je "dubbellaags" gaan, dus de genoemde 10kg willekeurig vlees moet zeker wel te halen zijn.
Ik weet echter niet je plannen, voor echt veel eters is de 57cm wel beter, voor een normaal gezin met eventueel een gast is de 47 prima (voor mij).
vraagje, vanwaar de keuze voor de Original ipv de GBS, voor 20 tot 40 euro meer?Nomad schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:11:
[afbeelding]
Ik ben eruit en ga hem nemen, Weber 57cm OTP. Mijn vriendin is ook enthousiast, ondanks mega formaat (hij is best groot in het echt). Ik verwacht hem wel binnen te hebben voor de meeting op de 29e.
De OTP is 150 euro bij de ING, dus het scheelt 100 euro ipv 20/40 euro. En het GBS rekje is eventueel los te koop, mocht ik het echt missen. Die past gewoon in de Premium.The Fatal schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:58:
[...]
vraagje, vanwaar de keuze voor de Original ipv de GBS, voor 20 tot 40 euro meer?
Volg deze en het kan niet mis gaanIusedto schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:59:
Iemand een goed recept voor pulled Pork op een BBQ (weber 57cm) ?
Heb het echter nog nooit eerder pulled pork gemaakt![]()
http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html
Was laatst bij de slager 13 euro kwijt voor een kilo. Daar heb ik volgens mij geen biefstuk voorGrolsch schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:59:
[...]
Dat is een commercieel verhaal.
Dan heb jij een eerlijke slager, kijk maar eens in die webshops
De marktslager in Groningen is ook zo'n fijne die niet te duur is!
(goede tip voor diegenen in het Noorden des lands)
Is ook zo, gouden tent, en dat midden in de randstad (zoetermeer).Grolsch schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:43:
Dan heb jij een eerlijke slager, kijk maar eens in die webshops
Die websites zien er allemaal gelikt uit, maar als je het terug rekent naar eur/kg wordt je gewoon genaaid met de broek aan
Bovendien vind ik het leuk om lokale ondernemers te steunen waar mogelijk. Dat doe ik met allesGrolsch schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 23:31:
Die websites zien er allemaal gelikt uit, maar als je het terug rekent naar eur/kg wordt je gewoon genaaid met de broek aan
Goh, hoe kom je bij hem terecht?Nomad schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:45:
De marktslager in Groningen is ook zo'n fijne die niet te duur is!
Die kan alles leveren als je van tevoren even belt. Beef en steak is wel makkelijker, maar bij de marktslager heb ik een beter gevoel. Aan de wijze waarop hij snijdt zie je dat hij een goede slager is.
[ Voor 18% gewijzigd door 418O2 op 13-08-2015 00:10 ]
Zo zit ik ook in elkaar, en puur omdat mijn maat een eigen slachthuis met zelf gekozen beesten en een eigen slagerij heeft koop ik daar.
Anders had ik mss ook wel via Internet besteld.
Voorlaatst uit nood 3 ribs bij de slager uit het dorp moeten kopen.
16 euro / kg, naar mijn mening gewoon diefstal
Maar wel een bordje keurslager aan de deur
Anders had ik mss ook wel via Internet besteld.
Voorlaatst uit nood 3 ribs bij de slager uit het dorp moeten kopen.
16 euro / kg, naar mijn mening gewoon diefstal
Maar wel een bordje keurslager aan de deur
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 13-08-2015 00:12 ]
Ja, mijn eerste ervaringen zijn echt perfect. Ga er morgen weer wat halen voor de bbq418O2 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 00:08:
[...]
Goh, hoe kom je bij hem terecht?
Die kan alles leveren als je van tevoren even belt. Beef en steak is wel makkelijker, maar bij de marktslager heb ik een beter gevoel. Aan de wijze waarop hij snijdt zie je dat hij een goede slager is.
Ter verdediging van in ieder geval mijn eigen slager: Er zijn verschillende soorten vleeskoeien. De ene is daardoor wat prijziger dan de andere. Een Black Angus is dus zeg maar wat duurder dan een standaard koe, en een Wagyu is nog weer duurder. Geïmporteerd vlees uit de USA van bijvoorbeeld grain fed rund kost ook weer extra. Of er verschil in smaak is... geen idee.
In Nederland worden koeien geclassificeerd volgens de SEUROP methode. Deze letters staan voor:
S - Superieur
E - Uitstekend
U - Zeer goed
R - Goed
O - Matig
P - Gering
en behalve bij S kan je ook nog + o en - als onderverdeling hebben. S is gewoon S.
Boeren krijgen aan de hand hiervan uitbetaald. Hierdoor is dat vlees ook duurder. Helaas weet je in Nederland niet welk vlees je krijgt, dat staat niet op de verpakking. Ga er maar van uit dat S en E en een groot deel van U naar de restaurants gaat, en de rest bij de slager en de supermarkt terecht komt (in die volgorde).
In de VS wordt het vlees anders geclassificeerd. De classificatie staat daar ook vrijwel altijd op de verpakking. De populairste :
U.S. Prime – Highest in quality and intramuscular fat, limited supply. Currently, about 2.9% of carcasses grade as Prime.
U.S. Choice – High quality, widely available in foodservice industry and retail markets. Choice carcasses are 53.7% of the fed cattle total. The difference between Choice and Prime is largely due to the fat content in the beef. Prime typically has a higher fat content (more and well distributed intramuscular "marbling") than Choice.
U.S. Select (formerly Good) – lowest grade commonly sold at retail, acceptable quality, but is less juicy and tender due to leanness.
U.S. Standard – Lower quality, yet economical, lacking marbling.
U.S. Commercial – Low quality, lacking tenderness, produced from older animals.
(bron wikipedia)
Als je bij B&S koopt gok ik dat je Prime krijgt, wat dus min of meer overeen komt met onze S classificatie. Dit zou natuurlijk wel een deel van het prijsverschil verklaren.
Wellicht wel leuk om eens te informeren welke klasse het rund is geweest. Ik zal het in ieder geval vrijdag bij mijn slager navragen.
Overigens is er voor varkens ook een dergelijke classificatie. Dit gaat ook volgens SEUROP, maar daarnaast wordt er gekeken naar bevleesdheid. Dit gaat van AA naar A, dan B en dan C. Ook wordt het Mager vlees percentage nog meegenomen in de berekening voor de eindprijs.
tl;dr : de ene koe is de andere niet.
Tot zover het lesje warenkennis van vandaag.
In Nederland worden koeien geclassificeerd volgens de SEUROP methode. Deze letters staan voor:
S - Superieur
E - Uitstekend
U - Zeer goed
R - Goed
O - Matig
P - Gering
en behalve bij S kan je ook nog + o en - als onderverdeling hebben. S is gewoon S.
Boeren krijgen aan de hand hiervan uitbetaald. Hierdoor is dat vlees ook duurder. Helaas weet je in Nederland niet welk vlees je krijgt, dat staat niet op de verpakking. Ga er maar van uit dat S en E en een groot deel van U naar de restaurants gaat, en de rest bij de slager en de supermarkt terecht komt (in die volgorde).
In de VS wordt het vlees anders geclassificeerd. De classificatie staat daar ook vrijwel altijd op de verpakking. De populairste :
U.S. Prime – Highest in quality and intramuscular fat, limited supply. Currently, about 2.9% of carcasses grade as Prime.
U.S. Choice – High quality, widely available in foodservice industry and retail markets. Choice carcasses are 53.7% of the fed cattle total. The difference between Choice and Prime is largely due to the fat content in the beef. Prime typically has a higher fat content (more and well distributed intramuscular "marbling") than Choice.
U.S. Select (formerly Good) – lowest grade commonly sold at retail, acceptable quality, but is less juicy and tender due to leanness.
U.S. Standard – Lower quality, yet economical, lacking marbling.
U.S. Commercial – Low quality, lacking tenderness, produced from older animals.
(bron wikipedia)
Als je bij B&S koopt gok ik dat je Prime krijgt, wat dus min of meer overeen komt met onze S classificatie. Dit zou natuurlijk wel een deel van het prijsverschil verklaren.
Wellicht wel leuk om eens te informeren welke klasse het rund is geweest. Ik zal het in ieder geval vrijdag bij mijn slager navragen.
Overigens is er voor varkens ook een dergelijke classificatie. Dit gaat ook volgens SEUROP, maar daarnaast wordt er gekeken naar bevleesdheid. Dit gaat van AA naar A, dan B en dan C. Ook wordt het Mager vlees percentage nog meegenomen in de berekening voor de eindprijs.
tl;dr : de ene koe is de andere niet.
Tot zover het lesje warenkennis van vandaag.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Ik wist niet dat er een soort "waardering" voor vlles was, maar het klopt wel!
Daarom smaakt een "euroknallerbiefstuk" uit de supermarkt toch echt wel een stukje anders t.o.v. een stukje vlees van een (goede) slager.
Ik denk dat ik zondag toch voor een stuk bavette ga
Daarom smaakt een "euroknallerbiefstuk" uit de supermarkt toch echt wel een stukje anders t.o.v. een stukje vlees van een (goede) slager.
Ik denk dat ik zondag toch voor een stuk bavette ga
Vertel meer! Ik ben met grote regelmaat in Sweet Lake City.MikeyMan schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:58:
[...]
Is ook zo, gouden tent, en dat midden in de randstad (zoetermeer).
@hieronder
Zal ik doen! Ik dacht al; dat zal Reas wel niet zijn...
[ Voor 12% gewijzigd door orejas op 13-08-2015 09:19 ]
Stam + t
Kijk eens in WC Oosterheem
Vrijdag voor vrouwlief en vriendinnen de BBQ aansteken, ik ben benieuwd want die komen stuk voor stuk uit de voedsel wereld dus die zijn moeilijk te imponeren..
Kleine cross-post van het "Heb je iets nieuws..."-topic.
Gisteren ben ik even naar Amersfoort gereden om mijn nieuwe BBQ op te halen (en ook direct 1 voor mijn broer). Aankomende zaterdag hebben we een BBQ wedstrijd in Zwolle en we kregen het niet voor elkaar om ze op tijd in te huis te krijgen als we ze bestelden en lieten afleveren.
Het gaat om 2 Grill Guru Kamado BBQ's, we wilden eerst voor Auplex gaan, maar deze leverancier vroeg of we dit niet wilden proberen.
Het inladen was al een hele strijd. Ze wegen 104 KG per stuk en dat vond mijn auto erg leuk.
Dit is hem: http://kamadoguru.nl/grill-guru-kamado-groen.html, zonder foto's op de site, beetje vaag, maar een hele aardige gast moet ik zeggen!

Ze moesten bij dat bedrijf al lachen toen we daar aan kwamen. Dat ging nooit passen, maar de verpakking erom weg en we konden er mooi 2 in de auto krijgen.

Even wat karton tussen de BBQ's en de ramen. Mochten ze er per ongeluk een keer tegen aan tikken, dan ligt het raam er gelijk uit
.

Altijd al willen weten hoe mijn auto er uit zag als hij 2 cm extra werd verlaagd

De eerste in elkaar, deze zitten de tafeltjes er aan.

De tweede in elkaar, zonder tafeltjes, want daar ga ik zelf iets voor maken. Een mooie tafel waar hij in kan staan.
Gisteravond natuurlijk gelijk uitgeprobeerd en het bakt wel mooi hoor! Aangezien ik er zelf nog geen deflector in heb, ging het allemaal wel erg snel.
Sorry voor de wazige foto's, op 1 of andere manier heeft het toestel van mijn broer last van een waas over de foto's
Gisteren ben ik even naar Amersfoort gereden om mijn nieuwe BBQ op te halen (en ook direct 1 voor mijn broer). Aankomende zaterdag hebben we een BBQ wedstrijd in Zwolle en we kregen het niet voor elkaar om ze op tijd in te huis te krijgen als we ze bestelden en lieten afleveren.
Het gaat om 2 Grill Guru Kamado BBQ's, we wilden eerst voor Auplex gaan, maar deze leverancier vroeg of we dit niet wilden proberen.
Het inladen was al een hele strijd. Ze wegen 104 KG per stuk en dat vond mijn auto erg leuk.
Dit is hem: http://kamadoguru.nl/grill-guru-kamado-groen.html, zonder foto's op de site, beetje vaag, maar een hele aardige gast moet ik zeggen!

Ze moesten bij dat bedrijf al lachen toen we daar aan kwamen. Dat ging nooit passen, maar de verpakking erom weg en we konden er mooi 2 in de auto krijgen.

Even wat karton tussen de BBQ's en de ramen. Mochten ze er per ongeluk een keer tegen aan tikken, dan ligt het raam er gelijk uit

Altijd al willen weten hoe mijn auto er uit zag als hij 2 cm extra werd verlaagd

De eerste in elkaar, deze zitten de tafeltjes er aan.

De tweede in elkaar, zonder tafeltjes, want daar ga ik zelf iets voor maken. Een mooie tafel waar hij in kan staan.
Gisteravond natuurlijk gelijk uitgeprobeerd en het bakt wel mooi hoor! Aangezien ik er zelf nog geen deflector in heb, ging het allemaal wel erg snel.
Sorry voor de wazige foto's, op 1 of andere manier heeft het toestel van mijn broer last van een waas over de foto's
Dat ziet er gelikt uit!!
Niet goedkoop trouwens, maar wel erg mooi
Niet goedkoop trouwens, maar wel erg mooi
Mooi spul inderdaad.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Met welke reden? (Los van z'n omzetsorted.bits schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:54:
Kleine cross-post van het "Heb je iets nieuws..."-topic.
Vandaag voor het eerst de BBQ aangestoken van de Lidl, met ventilator. In het boekje staat dat je de eerste keer 30 minuten moet wachten en de volgende keren 15 minuten, maar na 3 minuten is de aansteekbrandstof al op en zijn de kolen gloeiend heet. Bijna het gemak van een gasbbq
er zit alleen niet echt een uitknop op, als de fan uit staat branden de kolen natuurlijk minder heet maar je moet wel wachten tot ze opgebrand zijn.
In het begin sloegen er nog best flinke vlammen uit trouwens.Dat zal de aansteekvloeistof geweest zijn, misschien moet ik minder gebruiken de volgende keer en na 1,5 uur is de houtskool opgebrand, volgende keer probeer ik het met briketten. Ik denk dat die een uur langer branden.
In het begin sloegen er nog best flinke vlammen uit trouwens.Dat zal de aansteekvloeistof geweest zijn, misschien moet ik minder gebruiken de volgende keer en na 1,5 uur is de houtskool opgebrand, volgende keer probeer ik het met briketten. Ik denk dat die een uur langer branden.
[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 13-08-2015 18:25 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Kwaliteit vooral. Onderstel is echt wel mooi en stevig.
BBQ wedstrijd in Stadshagen?
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Vandaag met vrienden in het Noorderplantsoen gezeten, met de Weber GA. Vlees weer van de marktslager en wederom echt genieten. De steaks van die slager zijn echt zoo mals en sappig, ongekend voor mij.
Ja, dat is echt wel de vaste leverancier nu
Ja, dat is echt wel de vaste leverancier nu
Yup!St@m schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 20:55:
BBQ wedstrijd in Stadshagen?
Tip voor mensen die een kamado willen, http://www.hgb-trading.nl/kamado/BBQ
Las wel dat de garantie niet zo goed is. Iemand die ik ken had pech met de vuurring die gebroken was en dit viel helaas niet onder de garantie.
Had mijn Patton bij de hanos gehaald. Toch een groot bedrag en de hanos is een pro!a winkel is mijn ervaring. Ook mijn ring en schaal brak maar had gelukkig door de garantie binnen 3 dagen een nieuwe ring en schaal dus gelukkig top service.
Goed draadje over een kamado: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=11398.0
Las wel dat de garantie niet zo goed is. Iemand die ik ken had pech met de vuurring die gebroken was en dit viel helaas niet onder de garantie.
Had mijn Patton bij de hanos gehaald. Toch een groot bedrag en de hanos is een pro!a winkel is mijn ervaring. Ook mijn ring en schaal brak maar had gelukkig door de garantie binnen 3 dagen een nieuwe ring en schaal dus gelukkig top service.
Goed draadje over een kamado: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=11398.0
[ Voor 91% gewijzigd door Wackmack op 14-08-2015 00:08 ]
Deze week weer is spare ribs gemaakt, dit keer high en fast ipv low en slow en dit beviel top. Had ze ribs indirect op 175 graden gemaakt voor 90 min en daarna even moppen en nog 30 min.

Nu bezig met een heerlijke sessie pulled pork, dit verveelt nooit. Verder erg blij met mijn kamado, hij blijft zo makkelijk zo stabiel.
Injectiemix:
Ingrediënten:
100 ml appelsap
60 ml appelazijn
40 ml honing
30 ml worchestershire saus
20ml barcardi rum, zelf toegevoegd
1 eetlepels zeezout
1 eetlepel uiengranulaat

Nieuwe tempmeter gekregen waarmee ik alles heel makkelijk via de app kan volgen. Scheelt een stuk lopen.

Nu bezig met een heerlijke sessie pulled pork, dit verveelt nooit. Verder erg blij met mijn kamado, hij blijft zo makkelijk zo stabiel.
Injectiemix:
Ingrediënten:
100 ml appelsap
60 ml appelazijn
40 ml honing
30 ml worchestershire saus
20ml barcardi rum, zelf toegevoegd
1 eetlepels zeezout
1 eetlepel uiengranulaat

Nieuwe tempmeter gekregen waarmee ik alles heel makkelijk via de app kan volgen. Scheelt een stuk lopen.

oke, en welke temperatuurmeter is dat?
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
En; proef je nog verschil tussen de snelle en langzame ribs?
Ziet er goed uit versteegrob, ik heb al honger als ik naar je foto's kijk
Dit is de tempmeter, http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2472499,00.asp
Heb er twee bij de makro gehaald voor maar €40,- totaal echt niet duur voor de kwaliteit.
Kan nu perfect de dome en het vlees in de gaten houden.
Voorkeur qua ribs nu de snelle versie, toch een stuk meer bite. PP ligt er nu 5 uur op, nu een dikke glazen aanbrengen.
Heb er twee bij de makro gehaald voor maar €40,- totaal echt niet duur voor de kwaliteit.
Kan nu perfect de dome en het vlees in de gaten houden.
Voorkeur qua ribs nu de snelle versie, toch een stuk meer bite. PP ligt er nu 5 uur op, nu een dikke glazen aanbrengen.
Bij de Hanos waren de NL spareribs uitverkocht, heb dus maar iets van varken met bot gekocht, ziet er hetzelfde uit maar dan fors groter en het heet LOIN.
Zit dus serieus dik vlees aan, gaat morgen 3-2-1 op de BBQ (en nu dus wel de volle tijd) maar zou niet weten hoe het heet, op de meeste NL bbq fora wordt Loin gelijk als baby racks / spare ribs gesteld en deze homp is echt anders.
Slager van de Hanos had nergens zin in (in niets, moest misschien schijten of zo weet ik veel) dus volgende keer weer naar de Sligro.
Zit dus serieus dik vlees aan, gaat morgen 3-2-1 op de BBQ (en nu dus wel de volle tijd) maar zou niet weten hoe het heet, op de meeste NL bbq fora wordt Loin gelijk als baby racks / spare ribs gesteld en deze homp is echt anders.
Slager van de Hanos had nergens zin in (in niets, moest misschien schijten of zo weet ik veel) dus volgende keer weer naar de Sligro.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hoe is de kwaliteit van bijv de Sligro slager tov de online shop Beef en Steak? Ook qua prijs verhouding?
Vandaag voor het eerst een hele kip op de BBQ klaar gemaakt. Het idee kwam van een collega die vol lof was over zijn Beer Can Chicken. Dat wou ik ook wel eens proberen...totdat ik het verhaal las op Amazingribs wat eigenlijk toelicht dat het meer kwaad dan goed doet. Achteraan dat artikel stonden enkele alternatieve methodes waarvan ik "butterflied" methode heb geprobeerd aan de hand van dit 'recept': http://www.seriouseats.co...flied-chicken-recipe.html.
Het stond me wel aan, want niet direct te ingewikkeld met rubs etc (enkel peper, zout en wat olie gebruikt).
Het was wel wat spannend, direct voor de eerste keer echt met de indirecte methode aan de slag, dus een beetje gokken wanneer alles goed was en ik over kon naar de volgende stap, het direct grillen voor het krokante vel. Op zich ging alles goed, alleen merkte ik met het meten dat overal de temperaturen wel naar verwachting waren buiten het middenstuk waar ik de ruggengraat uit had weggesneden. Dat leek een heel pak minder op te warmen, zelfs toen ik de borst al op de gril had liggen.
Daardoor toch maar even omgedraaid ook, om dat deel ook even boven het directe vuur te houden en zeker te zijn dat alles voldoende doorbakken was.
Maar ik had ook dit stukje gelezen 'Skin up, skin down?' en daarom nogmaals op de borstzijde gelegd voor het van het vuur af te halen.
In ieder geval, resultaat mocht er wel wezen en mijn vrouw heeft het ook direct goedgekeurd. Het vlees was nog lekker zacht, voldoende sappig en lekkere smaken (zelfs met enkel peper en zout waren we onder de indruk daarvan). Het vel was lekker knapperig, hoewel volgende keer ook opletten dat het op beide kanten (links en rechts) even veel bakt.
Foto's vergeten te nemen behalve deze van het eindresultaat:

Dit ga ik zeker nog vaker klaarmaken!
Het stond me wel aan, want niet direct te ingewikkeld met rubs etc (enkel peper, zout en wat olie gebruikt).
Het was wel wat spannend, direct voor de eerste keer echt met de indirecte methode aan de slag, dus een beetje gokken wanneer alles goed was en ik over kon naar de volgende stap, het direct grillen voor het krokante vel. Op zich ging alles goed, alleen merkte ik met het meten dat overal de temperaturen wel naar verwachting waren buiten het middenstuk waar ik de ruggengraat uit had weggesneden. Dat leek een heel pak minder op te warmen, zelfs toen ik de borst al op de gril had liggen.
Daardoor toch maar even omgedraaid ook, om dat deel ook even boven het directe vuur te houden en zeker te zijn dat alles voldoende doorbakken was.
Maar ik had ook dit stukje gelezen 'Skin up, skin down?' en daarom nogmaals op de borstzijde gelegd voor het van het vuur af te halen.
In ieder geval, resultaat mocht er wel wezen en mijn vrouw heeft het ook direct goedgekeurd. Het vlees was nog lekker zacht, voldoende sappig en lekkere smaken (zelfs met enkel peper en zout waren we onder de indruk daarvan). Het vel was lekker knapperig, hoewel volgende keer ook opletten dat het op beide kanten (links en rechts) even veel bakt.
Foto's vergeten te nemen behalve deze van het eindresultaat:

Dit ga ik zeker nog vaker klaarmaken!
Heb het 3 - 2 (aluhoedje) - 1 gedaan en de korst was goed, er zat veel vlees aan en het bezoek vond het lekker, maar ik vond het droge meuk dus de rest gaat morgen in een aardappelsalade - exit hanosfranssie schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:42:
Bij de Hanos waren de NL spareribs uitverkocht, heb dus maar iets van varken met bot gekocht, ziet er hetzelfde uit maar dan fors groter en het heet LOIN.
(en toegevoegde waarde van een Hanos, Sligro of Makro? Je betaalt wel meer maar daarvoor krijg je een betere keus, beter dan de on line merken? Geen idee, ik koop geen vers online. iets met koude keten en zo
De gerookte portobello's met knoflookolie was wederom een winner overigens.
Je krijgt toch geen betere keus offline? Niet bij de hanos in Apeldoorn. Ben zeer tevreden over het aanbod van bbquality, zij bezorgen net ontdooid terwijl beefandsteak het bevroren versturen.franssie schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 04:04:
[...]
Heb het 3 - 2 (aluhoedje) - 1 gedaan en de korst was goed, er zat veel vlees aan en het bezoek vond het lekker, maar ik vond het droge meuk dus de rest gaat morgen in een aardappelsalade - exit hanos
(en toegevoegde waarde van een Hanos, Sligro of Makro? Je betaalt wel meer maar daarvoor krijg je een betere keus, beter dan de on line merken? Geen idee, ik koop geen vers online. iets met koude keten en zo
De gerookte portobello's met knoflookolie was wederom een winner overigens.
Gisteren voor het eerst onze eitjes echt geprobeerd bij de BBQ wedstrijd in Zwolle. Ik ben wel verkocht nu, wat werkt dat mooi zeg. Altijd goed om voor het eerst ergens op te BBQ'en tijdens een wedstrijd
.
Het was trouwens weer een super gezellige dag, er waren een boel leuke mensen bij en het van elkaar proeven en bekijken van gerechten is toch wel 1 van de leukste dingen.
Er was wel weer een BGE-prediker bij, die eigenlijk alles afzeek wat geen BGE was. Maakt me verder niet uit, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat de lol er van is (soort van fan-boyism).
Het was jammer dat het op een gegeven moment begon te regenen waardoor het publiek werd weggejaagd.
Even inhakend op het Hanos verhaal van hierboven. Ik ben zelf erg tevreden over de Hanos in Zwolle en Eindhoven. De slagers zijn er erg enthousiast om een praatje te maken over het vlees wat je koopt en wat je er mee gaat uitspoken. De kwaliteit van de ribs waren ook bij beide erg goed.
Waar je wel op moet letten bij de Hanos is dat het assortiment bij de slagers niet van elk filiaal het zelfde is.
Het was trouwens weer een super gezellige dag, er waren een boel leuke mensen bij en het van elkaar proeven en bekijken van gerechten is toch wel 1 van de leukste dingen.
Er was wel weer een BGE-prediker bij, die eigenlijk alles afzeek wat geen BGE was. Maakt me verder niet uit, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat de lol er van is (soort van fan-boyism).
Het was jammer dat het op een gegeven moment begon te regenen waardoor het publiek werd weggejaagd.
Even inhakend op het Hanos verhaal van hierboven. Ik ben zelf erg tevreden over de Hanos in Zwolle en Eindhoven. De slagers zijn er erg enthousiast om een praatje te maken over het vlees wat je koopt en wat je er mee gaat uitspoken. De kwaliteit van de ribs waren ook bij beide erg goed.
Waar je wel op moet letten bij de Hanos is dat het assortiment bij de slagers niet van elk filiaal het zelfde is.
V
Fact or Fiction? The Stall Is Caused By Melting Fat And Collagen
Fact or Fiction? When I'm Lookin' I Ain't Cookin'
Fact or Fiction? Grilling Causes Cancer
Fact or Fiction? Let Meat Come to Room Temp Before Cooking
Fact or Fiction? Meat Must Rest After Cooking
Fact or Fiction? Beer Can Chicken Is Better
Fact or Fiction? Salt Penetrates Meat Via Osmosis
Fact or Fiction? Nitrites & Nitrates Cause Cancer
Fact or Fiction? You Must Soak Wood Before Using It
Fact of Fiction? Marinating Adds Moisture And Tenderness
Fact or Fiction? Bone In Is Better Than Bone Out
Fact or Fiction? Melting Fats Penetrate Meat And Make Them Juicier
Fact or Fiction? Searing Meat Seals In Juices
Fact or Fiction? Grill Marks Are Important And You Should Flip Your Meat Only Once
Fact or Fiction? Chicken Is Done When The Juices Run Clear, And Pink Meat Is Not Safe
Fact or Fiction? Never use a fork to turn your meat, a thermometer can cause major juice loss, and you can cut a steak to check the color to see if it is done
Fact of Fiction? The smoke ring improves flavor and is a sign of properly smoked meat
Fact or Fiction? Planking Is A Great Way To Cook
Fact or Fiction? Don't Wash Your Mushrooms
Met name dat je steaks niet moet laten rustig was een eyeopener. Rode lijn is dat je sappen uit geroosterd vlees niet zo snel kwijt raakt als je zou denken (prik bv rustig in vlees, vocht verlies is nihil, kan ik weer wat geruster mijn ThermoPop gebruiken).
Dat ben ik eens gaan lezen. Idd, en zo staan er wel meer mythes op AmazigribsYohsoog schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 21:00:
Vandaag voor het eerst een hele kip op de BBQ klaar gemaakt. Het idee kwam van een collega die vol lof was over zijn Beer Can Chicken. Dat wou ik ook wel eens proberen...totdat ik het verhaal las op Amazingribs wat eigenlijk toelicht dat het meer kwaad dan goed doet. [...]
Fact or Fiction? The Stall Is Caused By Melting Fat And Collagen
Fact or Fiction? When I'm Lookin' I Ain't Cookin'
Fact or Fiction? Grilling Causes Cancer
Fact or Fiction? Let Meat Come to Room Temp Before Cooking
Fact or Fiction? Meat Must Rest After Cooking
Fact or Fiction? Beer Can Chicken Is Better
Fact or Fiction? Salt Penetrates Meat Via Osmosis
Fact or Fiction? Nitrites & Nitrates Cause Cancer
Fact or Fiction? You Must Soak Wood Before Using It
Fact of Fiction? Marinating Adds Moisture And Tenderness
Fact or Fiction? Bone In Is Better Than Bone Out
Fact or Fiction? Melting Fats Penetrate Meat And Make Them Juicier
Fact or Fiction? Searing Meat Seals In Juices
Fact or Fiction? Grill Marks Are Important And You Should Flip Your Meat Only Once
Fact or Fiction? Chicken Is Done When The Juices Run Clear, And Pink Meat Is Not Safe
Fact or Fiction? Never use a fork to turn your meat, a thermometer can cause major juice loss, and you can cut a steak to check the color to see if it is done
Fact of Fiction? The smoke ring improves flavor and is a sign of properly smoked meat
Fact or Fiction? Planking Is A Great Way To Cook
Fact or Fiction? Don't Wash Your Mushrooms
Met name dat je steaks niet moet laten rustig was een eyeopener. Rode lijn is dat je sappen uit geroosterd vlees niet zo snel kwijt raakt als je zou denken (prik bv rustig in vlees, vocht verlies is nihil, kan ik weer wat geruster mijn ThermoPop gebruiken).
Ik wil weten wat de temperaturen van mijn vlees zijn geweest ivm houdbaarheid etc. Bij verzending via de post word mij dat een te grote onbekende factor, zeker omdat niet alle bestellingen even vlekkeloos gaan hier.UltraSub schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 09:46:
Wat bedoel je met koude keten franssie?
Alles wat ik tot nu toe via B&S heb besteld, kwam elke keer bevroren aan.
Als je zelf niet thuis bent, laten ze het bij de buren achter... en als de postbode het verprutst, als in: meegenomen en afgegeven bij postkantoor oid en jij haalt het doorweekt op, dan kreeg je het volgens mij vergoedt.
Anyhow: ik heb nooit problemen gehad met hun en ga binnenkort weer een bestelling plaatsen.
Als je zelf niet thuis bent, laten ze het bij de buren achter... en als de postbode het verprutst, als in: meegenomen en afgegeven bij postkantoor oid en jij haalt het doorweekt op, dan kreeg je het volgens mij vergoedt.
Anyhow: ik heb nooit problemen gehad met hun en ga binnenkort weer een bestelling plaatsen.
Ik kan Aalvink aanraden, op zn minst net zo goed maar een stuk goedkoper. Verzending is ook goed.NeutraleTeun schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 12:38:
Alles wat ik tot nu toe via B&S heb besteld, kwam elke keer bevroren aan.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Verwijderd
Dat zijn nog eens christelijke prijzen inderdaad. Meteen maar eens wat besteld. Kijken wat het is.
Een ander voordeel van Aalvink is dat ze het vlees vers leveren, als in : niet bevroren (geweest).
Wij hebben er nu een paar keer besteld en het is goed bevallen. Ik wissel nu af tussen B&S en Aalvink voor het BBQ vlees.
Wij hebben er nu een paar keer besteld en het is goed bevallen. Ik wissel nu af tussen B&S en Aalvink voor het BBQ vlees.
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Bevroren maakt toch niks uit?
Als het na het slachten (agen) wordt diepgevroren en bevroren blijft tot aan consumptie, dan is er toch niks aan de hand?
Betekent dus dat je via Aalvink meteen moet eten en dus niet in de vriezer kunt gooien (doe je dat voordeel weer teniet)?
Als het na het slachten (agen) wordt diepgevroren en bevroren blijft tot aan consumptie, dan is er toch niks aan de hand?
Betekent dus dat je via Aalvink meteen moet eten en dus niet in de vriezer kunt gooien (doe je dat voordeel weer teniet)?
Het voordeel is dat je het zelf kan invriezen, dus niet het risico loopt dat het al een keer ingevroren en ontdooid is geweest.NeutraleTeun schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:47:
Bevroren maakt toch niks uit?
Nu 3x wat besteld, en 2x bij B&S, ik vinden beiden erg goed maar de prijs van Aalvink is gewoon beter.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Hmm, zoals ik eerder zei heb ik wat bedenkingen bij online rauw vlees laten bezorgen ... ben ook niet altijd thuis om het in ontvangst te nemen (maar dat is met een koelkastje in de schuur wel op te lossen) want nu ik dit assortiment zie begin ik wel te twijvelen, en met rundvlees durf ik denk ik de gok wel aan ... longhaas koop ik normaal bij de buren maar dat is na de slacht gelijk ingevrorren en ik heb (nog) geen rijpkast. Misschien deze maar eens proberen. In Frankrijk koop ik standaard onglet in de super, goedkoop een keerlijk op de Cobb te bereiden met alleen wat peper en zout indirect naast het vuur (ik gebruik meestal het rooster, de plaat eigenlijk alleen voor vis).ph4ge schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 12:51:
[...]
Ik kan Aalvink aanraden, op zn minst net zo goed maar een stuk goedkoper. Verzending is ook goed.
Maar dank voor de tip, T-Bone voor EUR 13 is ook echt zeer betaalbaar
, eens mailen of ze die dan ook 4 cm dik kunnen leveren
Het is wel koud, en er zit ook een soort ijs bij, maar het is niet bevroren. Het heeft een soort koelkast temperatuur en het zit ook in een verpakking die koel blijft. Vele vormen van vers vlees bederven overigens helemaal niet zo snel. Vlees wat je in de supermarkt koopt ligt ook rustig een aantal dagen in het schap.franssie schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:16:
Hmm, zoals ik eerder zei heb ik wat bedenkingen bij online rauw vlees laten bezorgen ... ben ook niet altijd thuis om het in ontvangst te nemen (maar dat is met een koelkastje in de schuur wel op te lossen) want nu ik dit assortiment zie begin ik wel te twijvelen, en met rundvlees durf ik denk ik de gok wel aan ... longhaas koop ik normaal bij de buren maar dat is na de slacht gelijk ingevrorren en ik heb (nog) geen rijpkast. Misschien deze maar eens proberen. In Frankrijk koop ik standaard onglet in de super, goedkoop een keerlijk op de Cobb te bereiden met alleen wat peper en zout indirect naast het vuur (ik gebruik meestal het rooster, de plaat eigenlijk alleen voor vis).
Het is natuurlijk wel handig als je thuis bent of het bij de buren kan laten bezorgen.
Dan heb ik liever bevroren verstuurd. Gaat toch meteen in de vriezer thuis. En nog geen een levering van B&S ontdooid binnen gekregen. Wel een keer op het randje maar dat is echt niet spannend. Maar hoewel ik B&S echt niet duur vind voor de kwaliteit die ze leveren moet het natuurlijk niet zo gaan worden dat ze door de stijgende populariteit te hoge prijzen gaan vragen. Wat concurrentie is daarom zeker niet verkeerd denk ik.
@franssie
Niet teveel bedenkingen hebben. Je wil niet weten wat er allemaal in de super ligt (vermoed ik) en hoe dat er is gekomen. Kom kom. Ik ken er inmiddels zoveel met super ervaringen en die doen allemaal geen moeite meer om het ergens lokaal te halen.
@franssie
Niet teveel bedenkingen hebben. Je wil niet weten wat er allemaal in de super ligt (vermoed ik) en hoe dat er is gekomen. Kom kom. Ik ken er inmiddels zoveel met super ervaringen en die doen allemaal geen moeite meer om het ergens lokaal te halen.
[ Voor 23% gewijzigd door UltraSub op 16-08-2015 21:47 ]
Ben zelf ook erg tevreden over Aalvink. Ik was eerst ook sceptisch maar na een bestelling ben ik wel om. Ik had een paar weken terug wat vlees besteld en dat kwam op zo'n beetje de heetste dag van het jaar binnen. Het vlees was echter zeer goed gekoeld en het kon zo de vriezer in !
Ik laat het vlees altijd bezorgen bij zo'n post agentschap (zoals bij ons de AH). Dan kan ik hem gegarandeerd ophalen (want AH tot 2200 uur open, dus makkelijk na werk).
Ik laat het vlees altijd bezorgen bij zo'n post agentschap (zoals bij ons de AH). Dan kan ik hem gegarandeerd ophalen (want AH tot 2200 uur open, dus makkelijk na werk).
Bij Aalvink krijg je een bezorgafspraak, en als je niet thuis bent, wordt het retour gezonden.franssie schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:16:
[...]
Hmm, zoals ik eerder zei heb ik wat bedenkingen bij online rauw vlees laten bezorgen ... ben ook niet altijd thuis om het in ontvangst te nemen (maar dat is met een koelkastje in de schuur wel op te lossen) want nu ik dit assortiment zie begin ik wel te twijvelen, en met rundvlees durf ik denk ik de gok wel aan ... longhaas koop ik normaal bij de buren maar dat is na de slacht gelijk ingevrorren en ik heb (nog) geen rijpkast. Misschien deze maar eens proberen. In Frankrijk koop ik standaard onglet in de super, goedkoop een keerlijk op de Cobb te bereiden met alleen wat peper en zout indirect naast het vuur (ik gebruik meestal het rooster, de plaat eigenlijk alleen voor vis).
Verder was ik heel tevreden over de kwaliteit, ik kreeg er een gratis duo ribben bij
Je kan het ook bij een appie laten bezorgen. Voor mij ideaal want dan kan ik het na werk ophalen ! Ik vind de hoge bezorgkosten wel een nadeel trouwens. Ik betaalde 13 euro bezorgkosten, bij b&s is dat vanaf 65 euro gratis (alleen zijn daar de prijzen voor vlees weer een stuk hoger).FreshMaker schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 07:50:
[...]
Bij Aalvink krijg je een bezorgafspraak, en als je niet thuis bent, wordt het retour gezonden.
Verder was ik heel tevreden over de kwaliteit, ik kreeg er een gratis duo ribben bij
Ik had de 'normale' kosten, 6.95€ als verzending.
Misschien dat ze een kiloprijs hanteren oid.
Ik had een 4 kilo picnic en de eigen dry rub < geen aanrader > en daarbij dan nog de gratis ribs, wat volgens mij een foutje op de site was die dag, maar toch 1,5 kilo aan gewicht extra
Misschien dat ze een kiloprijs hanteren oid.
Ik had een 4 kilo picnic en de eigen dry rub < geen aanrader > en daarbij dan nog de gratis ribs, wat volgens mij een foutje op de site was die dag, maar toch 1,5 kilo aan gewicht extra
Ik had:
spareribs naturel 2 kg
Cowboy Steak 2 kg
Buikspek 2 kg
speklap 2 kg
Spekrollade 1 kg
Dus inderdaad wel iets meer. Die cowboy steaks zagen er trouwens erg goed uit ! Ik ga ze denk ik van het weekend sous-viden en afgrillen ! Het waren wel 2 knoeperds van elk een kilo
spareribs naturel 2 kg
Cowboy Steak 2 kg
Buikspek 2 kg
speklap 2 kg
Spekrollade 1 kg
Dus inderdaad wel iets meer. Die cowboy steaks zagen er trouwens erg goed uit ! Ik ga ze denk ik van het weekend sous-viden en afgrillen ! Het waren wel 2 knoeperds van elk een kilo
Gisteren voor mijn verjaardag een nieuwe Weber 57CM one touch GBS BBQ gekregen 
Ik heb al een jaar of 4 de 47CM, maar die houden we voor "erbij".
Maar direct geprobeerd met 4 spareribs volgens de 3-2-1- methode en ze waren heerlijk mals
Van de rest van de fam. nog het grillrooster gekregen en een paar mooie stukken vlees (dry aged) van een lokale slager in Dinkelland. Naam en nummer van de Koe worden er bij vermeld
Ik heb al een jaar of 4 de 47CM, maar die houden we voor "erbij".
Maar direct geprobeerd met 4 spareribs volgens de 3-2-1- methode en ze waren heerlijk mals
Van de rest van de fam. nog het grillrooster gekregen en een paar mooie stukken vlees (dry aged) van een lokale slager in Dinkelland. Naam en nummer van de Koe worden er bij vermeld
Van het weekend Pulled Pork gemaakt en beer can chicken.
Was geweldig
Beide had ik nog nooit eerder gemaakt.
Vooral de Pulled Pork. Wow, wat is dat lekker zeg
Was geweldig
Beide had ik nog nooit eerder gemaakt.
Vooral de Pulled Pork. Wow, wat is dat lekker zeg
FUMES et CARNES
Wat is iedereen heerlijk bezig zeg! Maar wat ik dan weer een beetje mis zijn de jaloersmakende foto's die erbij horen
?
@Grolsch gefeli met je nieuwe aanwinst
@Grolsch gefeli met je nieuwe aanwinst
Eens met Nomad, zonder pics is het niet gebeurd
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Het was gisteren geen weer voor een uitgebreide foto sessie, dus ik heb alleen foto's gemaakt van het eindresultaat 

Waar ik nog wel mee zat te "klooien" was de temperatuur.
Ik heb ooit eens spareribs verknooid door een te lage temperatuur
Ik hiel de BBQ constant op 80 á 90 graden, maar ik had de temperatuurmeter in de deksel pal boven de kolen. In werkelijkheid was de temperatuur aan de andere kant van de Q dus veel lager waardoor de ribs na 5 uur stomweg gewoon niet gaar waren

In deze nieuwe BBQ heb ik dus van die "brikethouders".
Gisteren heb ik dus 1 brikethouder vol gedaan met kolen, en de rest was dus de indirecte zone.
In deze zone bakjes met water gezet.
Conform weber voorschriften de ventilatiegaten in de deksel boven het directe gedeelte, waardoor de temp sensor automatisch meet in het indirecte gedeelte.
In het begin moest ik de Q wat temperen naar 120 graden d.m.v. de ventilatiegaten onderin.
Maar na 1,5 á 2 uur moest ik een "refill" doen.
Dit doe ik normaal door kolen op de brandende kolen te leggen, maar moest de rest van de dag wel alle roosters vol open zetten om de 120 graden te kunnen blijven handhaven.
Hoe doen jullie dit normaal op een 57CM weber

Ik hiel de BBQ constant op 80 á 90 graden, maar ik had de temperatuurmeter in de deksel pal boven de kolen. In werkelijkheid was de temperatuur aan de andere kant van de Q dus veel lager waardoor de ribs na 5 uur stomweg gewoon niet gaar waren
Gisteren heb ik dus 1 brikethouder vol gedaan met kolen, en de rest was dus de indirecte zone.
Conform weber voorschriften de ventilatiegaten in de deksel boven het directe gedeelte, waardoor de temp sensor automatisch meet in het indirecte gedeelte.
In het begin moest ik de Q wat temperen naar 120 graden d.m.v. de ventilatiegaten onderin.
Dit doe ik normaal door kolen op de brandende kolen te leggen, maar moest de rest van de dag wel alle roosters vol open zetten om de 120 graden te kunnen blijven handhaven.
Verwijderd
Bijvullen zal je met lange sessies toch moeten blijven doen. Je kan kiezen voor betere briketten zodat je dat minder vaak hoeft te doen.
Wat ik zelf doe is gewoon standaard om het half uur ofzo even 2 nieuwe briketten er bij neerleggen. Na 2 uur is het wel een beetje opgebrand dus dan zakt de temperatuur natuurlijk. Dan moet je dus inderdaad alles open zetten om de nieuwe briketten weer een beetje op temperatuur te krijgen.
Dus eerder bijvullen met minder briketten.
Wat ik zelf doe is gewoon standaard om het half uur ofzo even 2 nieuwe briketten er bij neerleggen. Na 2 uur is het wel een beetje opgebrand dus dan zakt de temperatuur natuurlijk. Dan moet je dus inderdaad alles open zetten om de nieuwe briketten weer een beetje op temperatuur te krijgen.
Dus eerder bijvullen met minder briketten.
Zo'n snake heb ik ook wel eens gedaan, maar daardoor wordt de beschikbare indirecte ruimte aanzienlijk minder
M'n zwager gaf aan dat hij elke keer bij een "refill" de kolen vooraf aansteekt in de starter, dat helpt natuurlijk ook.
Als je een snake maakt die je voor de helft of een derde maakt van hete briketten uit de starter, dan kom je al een heel eind.Grolsch schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:50:
[...]
Zo'n snake heb ik ook wel eens gedaan, maar daardoor wordt de beschikbare indirecte ruimte aanzienlijk minder
M'n zwager gaf aan dat hij elke keer bij een "refill" de kolen vooraf aansteekt in de starter, dat helpt natuurlijk ook.
Wil ook een beetje gaan L en S-en, maar ga binnenkort verhuizen dus heb alleen een fyrkat staan. Iemand geprobeerd of je daar iets mee kunt?

Met gestrekt been.
Verwijderd
Wat is de diameter van dat ding? Ik vermoed dat het te klein is om een beetje mooi formaat stuk vlees op te doen en dan een direct en indirect gedeelte te creëren.artbij schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:55:
Wil ook een beetje gaan L en S-en, maar ga binnenkort verhuizen dus heb alleen een fyrkat staan. Iemand geprobeerd of je daar iets mee kunt?
[afbeelding]
Rooster.Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:11:
Is dat van het rooster of van de BBQ?
[ Voor 90% gewijzigd door Artbij op 17-08-2015 13:22 ]
Met gestrekt been.
Verwijderd
Tja, je kan het altijd proberen natuurlijk maar ik vermoed dat je gewoon tegen beperkingen aan gaat lopen.
Hoogte van het deksel, afstand tussen vlees en kolen, luchtaanvoer, etc...
Als je een niet te grote bbq wilt hebben en toch de boel goed kunnen regelen qua temperatuur en dergelijke, dan zou ik een Weber go anywhere aanraden.
Als je een niet te grote bbq wilt hebben en toch de boel goed kunnen regelen qua temperatuur en dergelijke, dan zou ik een Weber go anywhere aanraden.
Zie weinig verschil tussen de fyrkat en die weber, behalve het merk. Wat is de grootste uitdaging? Alles op temp houden denk ik?Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:25:
Tja, je kan het altijd proberen natuurlijk maar ik vermoed dat je gewoon tegen beperkingen aan gaat lopen.
[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 17-08-2015 13:31 ]
Met gestrekt been.
De afstand van de kolen tot het rooster en de ruimte tussen het rooster en de deksel. Ik denk dat het erg lastig gaat worden.artbij schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:26:
[...]
Zie weinig verschil tussen de fyrkat en die weber, behalve het merk. Wat is de grootste uitdaging? Alles op temp houden denk ik?
Maar goed, je kan het gewoon proberen
Beetje zonde van het vlees....:(418O2 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:40:
[...]
De afstand van de kolen tot het rooster en de ruimte tussen het rooster en de deksel. Ik denk dat het erg lastig gaat worden.
Maar goed, je kan het gewoon proberen
Met gestrekt been.
Het wordt misschien niet zo lekker als het kan, maar vast lekker genoeg om te smullen hoor
En je kan met een aluminiumfolie muurtje vaak kolen relatief dichtbij plaatsen, maar toch het directe deel afschermen van je vlees. Ik heb de vorige keer de picanha op een 45cm No-Name kogeltje gedaan op dezelfde manier en dat ging prima
80 a 90 graden is wel erg laag. Welke briketten had je? Een goed merk zorgt voor genoeg hitte is mijn ervaring. Heb zelf jaren gebruikt gemaakt van de flammy. 20 koude briketten en 10 warme briketten, vervolgens de schuif half open en je kan uren lang stoken met deze briketten.Grolsch schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:18:
Het was gisteren geen weer voor een uitgebreide foto sessie, dus ik heb alleen foto's gemaakt van het eindresultaat
[afbeelding]
Ik hiel de BBQ constant op 80 á 90 graden, maar ik had de temperatuurmeter in de deksel pal boven de kolen. In werkelijkheid was de temperatuur aan de andere kant van de Q dus veel lager waardoor de ribs na 5 uur stomweg gewoon niet gaar waren![]()
Als je niet wilt bij vullen moet je voor een keramisch EI gaan. Heb sinds kort een EI en had laatste een sessie van 18 uur en was serieus pas 1/3-1/2 kwijt aan houtskool en stookte op 110/120 graden, echt bizar weinig.
Tegenwoordig stookt ik iets hoger, deed pulled pork altijd rond de 100 maar zit nu op 120 graden. Merk geen verschil in smaakt dus alleen maar tijd winst. Verder spareribs vorige op 175 graden gemaakt ipv 120 graden en dit smaakte zelfs beter.
Zal de afstand rooster <-> deksel eens gaan meten. Kippetje zal moeilijk worden, maar ribben of staartstuk lukt hopelijk welNomad schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:03:
[...]
Het wordt misschien niet zo lekker als het kan, maar vast lekker genoeg om te smullen hoor.
En je kan met een aluminiumfolie muurtje vaak kolen relatief dichtbij plaatsen, maar toch het directe deel afschermen van je vlees. Ik heb de vorige keer de picanha op een 45cm No-Name kogeltje gedaan op dezelfde manier en dat ging prima
Met gestrekt been.
Heb sinds een week of 4 (misschien 6) mijn eerste echte BBQ en ik ben helemaal verkocht.
BBQ nu bijna om de dag en heb er enorm veel plezier in.
Volgens mijn vrouw heb ik een BBQ virus omdat ik echt continue dingen aan het proberen ben qua gerechten, combinaties en diverse kruiden. Lees ook vrij veel boeken en kijk veel op Youtube.
Aangezien de zomer toch ten einde gaat lopen over een paar weken, vraag ik me af of er hier ook mensen zijn die in de winter doorgaan en blijven bbq'en ?
BBQ nu bijna om de dag en heb er enorm veel plezier in.
Volgens mijn vrouw heb ik een BBQ virus omdat ik echt continue dingen aan het proberen ben qua gerechten, combinaties en diverse kruiden. Lees ook vrij veel boeken en kijk veel op Youtube.
Aangezien de zomer toch ten einde gaat lopen over een paar weken, vraag ik me af of er hier ook mensen zijn die in de winter doorgaan en blijven bbq'en ?
FUMES et CARNES
Dit topic is gesloten.