Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 27 Laatste
Acties:
  • 192.601 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Fly-guy schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:54:
[...]
Bij deze ben je nu zo verpest dat je bijna nooit meer kan genieten van spareribs ergens anders...
Klopt, heb ik ook met koffie gehad en nog wat dingen die je uiteindelijk zelf beter kan of beter weet te vinden dan het gemiddelde restaurant haha, ach de ervaring is het waard

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:07

backupdevice

Boeh!

Zondag bezoek en die geloofde niet dat je rauwe sparibs kan klaar maken op de BBQ.

Dus... We hebben 7 slabs klaarliggen, ik ga 10 Spiff hamburgers maken en als borrelsnakkie MOiNK ballen.

Wordt dus de WSM en de GBS inzetten. Leuk :)

[ Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 07-08-2015 11:43 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom zou je geen rauwe spareribs klaar kunnen maken op de BBQ?

Als het moet lukt het met een waterkoker ook nog :P

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

MikeyMan schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:46:
Waarom zou je geen rauwe spareribs klaar kunnen maken op de BBQ?
Omdat je als je alleen direct grillen op een open BBQ kent je hebt ervaren dat die dingen dan aan de buitenkant volledig zwart blakeren en binnenin nog rauw zijn... Weten zij veel dat er meer mogelijk is...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

+1 @ATS

meeste mensen cremeren alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002

Maximus

There is no substitute

reiker schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 08:27:
Aangezien ik ook wel wat (meer) met de BBQ wil gaan doen hier maar even rondkijken :) Door Nomad als mede-Groninger op de meetingplannen gewezen, lijkt me erg leuk om wat te kunnen leren van mensen die niet alleen maar diepvrieshamburgers van de Lidl op hun rekje gooien! Qua koken ben ik erg voor alles zelf maken dus ben benieuwd.
Een serieuze barbecue heb ik nog niet, mede door het gebrek aan ruimte. Maar, omdat er plannen zijn om te verkassen moest ik ook m'n licht maar eens opsteken bij het buiten koken :D
Ben zelf topic ook "even" gaan bijlezen. Met onze verhuisplannen binnenkort ook ruimte voor een echte BBQ. Heb mijn zinnen gezet op de large Big Green Egg met wat accessoires. Houd mij aanbevolen voor een eventuele BBQ meet! :) (ex Groninger en door wederhelft geïmporteerde Assenaar geworden).

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Ik was het andere BBQ topic al een tijdje kwijt, maar hier zitten de oermannen dus met hun BBQ's :P

Zelf ben ik ook fanatiek BBQ'er, en met dit weer BBQ ik vaker als dat ik normaal kook :P

Afgelopen week weer eens een heerlijk stukje staartstuk (Picanha voor mensen die er graag meer voor betalen :P )

Eerst ff ingesmeerd met grof zout en toen op +- 53 graden laten komen, daarna kwartiertje in de zilverfolie, en daarna smikkelen :P

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1zf3mth.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/iejkeo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/19bm8m.jpg

Zoals jullie kunnen zien is mijn 47CM weber bijna te klein, dus ben me aan het oriënteren op een nieuwe BBQ, ik denk dat het de 57 CM GBS Weber gaat worden :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Goede keuze. Meer ruimte... alleen is dat relatief want dat wordt vanzelf weer te weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maar de 47CM doen we niet weg, die houden we voor "erbij" natuurlijk.

Ook heb ik nog een smokey Joe voor de vakanties :P

Het is zowiezo wel handig om 2 fatsoenlijke BBQ's te hebben.

1 voor low & slow, en 1 voor het snelle bak en braadwerk :P

Zitten bij het 2015 model nu van die kolenbakjes bij :? Ik lees tegenstrijdige berichten namelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 08-08-2015 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Bij mijn GBS die ik pas gekocht heb zitten de kolenbakjes
In veel winkels staan nog de 2014 modellen in ieder geval, met rekjes en andere wielen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 19:36
Ik heb een grote BBQ, maar ga vanavond toch eerst eens klein beginnen. Zelf hamburgers maken en die grillen. Niet bijzonder voor dit topic maar ik heb er zin in! Voor het eerst een kolenstarter gebruiken. Voor het eerst zelf hamburger ( met vulling ) maken. En boven alles, voor het eerst de zelfgemaakte BBQ uittesten!

Zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Heaget schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:42:
Ik heb een grote BBQ, maar ga vanavond toch eerst eens klein beginnen. Zelf hamburgers maken en die grillen. Niet bijzonder voor dit topic maar ik heb er zin in! Voor het eerst een kolenstarter gebruiken. Voor het eerst zelf hamburger ( met vulling ) maken. En boven alles, voor het eerst de zelfgemaakte BBQ uittesten!

Zin in!
Burgers even goed aangrillen en dan even met de kap er op laten garen. Maar dat wist je vast wel.

Ik denk nu terug aan de wagyuburgers van woensdag. Wat een genot was dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Elke tip komt van pas! Het enige waar ik nog niet zeker over ben is hoe warm de kerntemperatuur moet zijn van een burger? Ik lees 70 graden maar dat lijkt me erg warm dan? En bij hoeveel graden ga je ze laten rusten? Vlees word tijdens het rusten nog 5-8 graden warmer voordat het afkoelt, dus ik neem aan dat je hem er rond de 62-65 dan afhaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Rundvlees hamburgers?

4 a 5 minuten per kant en pas draaien als ze los komen van het rooster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Heaget schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:55:
Elke tip komt van pas! Het enige waar ik nog niet zeker over ben is hoe warm de kerntemperatuur moet zijn van een burger? Ik lees 70 graden maar dat lijkt me erg warm dan? En bij hoeveel graden ga je ze laten rusten? Vlees word tijdens het rusten nog 5-8 graden warmer voordat het afkoelt, dus ik neem aan dat je hem er rond de 62-65 dan afhaalt?
Met dunnere stukken vlees minder ervaring, maar grote stukken vlees garen 1 a 2 grade kerntemperatuur nog na...zeker geen 5-8. Maar dat zou met dunnere stukken vlees anders kunnen zijn?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nagaring hangt er af van de temp van de BBQ, als jr op 100 graden gaart is het minder dan als je op 180 graden werkt, verschilt dus, ik heb acht graden wel gezien bij 180 graden met een beenham

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 14:45:
[...]

Met dunnere stukken vlees minder ervaring, maar grote stukken vlees garen 1 a 2 grade kerntemperatuur nog na...zeker geen 5-8. Maar dat zou met dunnere stukken vlees anders kunnen zijn?
Zeker wel. Rood vlees garen tot een 48 a 49c en dan van het vuur en inpakken in alufolie. Dan gaart het heel rustig naar 55 a 56 gr.
Tevens geef je dan het vlees de tijd om weer te ontspannen en dan blijft het vocht in het vlees als je het aansnijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ah ja, daar hebben jullie zeker een punt. Ik ging uit van low/slow en dat is ook niet wat je doet met burgers. I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jawel, ook met low en slow gaart je vlees rustig nog een graad of 5 a6 door zodra je hem inpakt in folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 15:17:
Jawel, ook met low en slow gaart je vlees rustig nog een graad of 5 a6 door zodra je hem inpakt in folie.
Niet mijn ervaring :). De Picanha van laatst was laatst 15 minuten ingepakt in folie en in die tijd liep de kern slechts 1 graad op. Ik deed het ook meer voor de hechting van de sappen dan voor de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker met picanha is dat prima voor elkaar te krijgen. Je hebt niet op het laatst het stuk vet even boven het vuur gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 15:29:
Zeker met picanha is dat prima voor elkaar te krijgen. Je hebt niet op het laatst het stuk vet even boven het vuur gehad?
heb ik inderdaad niet gedaan. Heb hem aan het begin dichtgeschroeid zeg maar, daarna indirect af gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fijner is om het juist andersom te doen. Dan houd je ook meer controle en dan heeft het nog nut om het vet even hard af te braden.

Hoe dan ook, op het moment dat je vlees maar 1gr is gestegen nadat je het hebt ingepakt dan heb je of het niet goed genoeg ingepakt of je hebt niet goed gemeten. Zeker als je het indirect hebt gedaan op een graad of 100 of zelfs lager dan gaart je vlees altijd rustig door. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 15:38:
Fijner is om het juist andersom te doen. Dan houd je ook meer controle en dan heeft het nog nut om het vet even hard af te braden.

Hoe dan ook, op het moment dat je vlees maar 1gr is gestegen nadat je het hebt ingepakt dan heb je of het niet goed genoeg ingepakt of je hebt niet goed gemeten. Zeker als je het indirect hebt gedaan op een graad of 100 of zelfs lager dan gaart je vlees altijd rustig door. :)
Fijner want? Ik vind het eerst aanbraden juist fijner, daarna de thermometer er in tot een graad of 57. (in de folie gaat de temperatuur dan nog wel door tot 60, afhankelijk van de bbq temperatuur) . Als je eerst moet garen tot 52 a 53 graden dan moet de thermometer er uit, aangezien dat niet handig is met afgrillen. Je weet dan niet wanneer je op de 57 graden zit en er zit een gaatje in het vlees waar de sappen uit kunnen lopen.

Het zal denk ik wel een kwestie van voorkeur zijn, en in de praktijk zal het niet uitmaken. Op een keramische is eerst opwarmen en dan afgrillen makkelijker, maar voor een gewone bbq maakt het niet uit.

Zo, nu weer naar mijn spareribs kijken. Ik heb bij B&S buikspareribs gekocht om te zien of die nou nog lekkerder zijn. Ze liggen er al vanaf 12:00 uur op, om 15:00 in de folie en dan van 5 tot 6 nog even weer zonder folie, en lekker insmeren met bbq saus (met honing, mjam)...

Ik ben nu wel benieuwd of het nou heel anders smaakt dan de normale krabbetjes.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

elhopo schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 15:59:
[...]
<>
Het zal denk ik wel een kwestie van voorkeur zijn, en in de praktijk zal het niet uitmaken. Op een keramische is eerst opwarmen en dan afgrillen makkelijker, maar voor een gewone bbq maakt het niet uit.
<>
Klopt, op aanraden van mijn slager gaar ik sindsdien eerst de rollades in de oven of BBQ en zet ze daarna pas aan, in tegenstelling tot wat ik altijd dacht en logisch zou vinden wordt het vlees niet droog of taai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Omdat mijn BBQ een beetje roestig wordt en ik op 3 hoog woon heb ik hem maar preventief vervangen (wil niet het risico lopen dat er kooltjes doorheen vallen)

Heb nu een BBQ van de Lidl die een soort ripoff is van de Lotus BBQ. Leuk concept, een kleine starter voor de kolen, een fan er onder om het zaakje te versnellen en een buitenkant die helemaal niet heet wordt. Volgens de reclame van het origineel zou je er ook binnen mee moeten kunnen BBQen omdat er geen rook vanaf komt. Hij ziet er echt helemaal hetzelfde uit eigenlijk, alleen kost hij minder dan 1/3e van de prijs. Ze lagen er al even, ik denk omdat niemand het concept snapt als je de doos zo in de winkel ziet liggen zonder uitleg. Ik heb de BBQ ook pas gekocht na Googlen wat het precies is :)

Of het echt bruikbaar is binnen, dat durf ik nog niet te zeggen, maar hij lijkt me ook goed voor buiten als vervanger van een gourmetstel. Ik ben benieuwd, binnenkort maar eens proberen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wnxhw3dmmUow3fYMlq3Ivtub/full.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 08-08-2015 22:28 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

BBQ binnen is een populaire Japanse zelfmoord methode, nooit doen! Verder lijkt me dat prima werken op een balkon! Veel plezier ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Mission accomplished!

4 Spiffs Burgers gemaakt!

Begonnen met het inwijden van de kolenstarter, nog nooit eerder een gebruikt dus ik ben er eigenlijk 20 minuten bij gebleven haha. Ging prima en dit had ik jaren eerder moeten gebruiken! Burgers erop, kap dicht en wachten maar! Veel te ongeduldig natuurlijk dus wel 10x gekeken en 2x gedraaid. Uiteindelijk een kerntemperatuur van net geen 50 graden op de Xenos kerntemperatuurmeter dus burgers er vanaf en in het folie. 10 minuten wachten en aanvallen! Uit pure vreugde, ze waren immers gaar, geen foto's meer genomen maar alleen maar lekker zitten eten! Vrouwlief vond ze ook lekker!

Wat zou ik de volgende keer anders doen? Iets meer kolen, het duurde namelijk wat lang en de champignons die er ook in stonden werden bijna niet gaar. Kap langer dicht laten/wat minder ongeduldig zijn. En met het laten rusten van de burgers ze niet uit de bbq halen maar met folie en al aan de "koude" kant leggen (is dat een goed idee?). Verder helemaal geslaagd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Hoezo zou je die burgers in folie doe ?

Gewoon 4 a 5 minuten per kant bakken boven vuur en dan even op de koude zone leggen terwijl je de broodjes even roostert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Burgers hoeven niet echt te rusten, omdat het vlees al gehakt is. Als je bijvoorbeeld een biefstuk grillt dan spant de spier zich als het ware. Door het rusten ontspant de spier zich weer en verdelen de sappen zich weer tussen het vlees. Omdat burgers al gehakt zijn zijn het niet echt meer spieren...

Verder eens met backupdevice.

Mijn spareribs van vandaag. Op de foto zien ze er wat donker uit, maar in het echt viel dat wel mee, maar ze waren wel net iets te gaar. Ze smaakten heerlijk, maar wat ik al eens had gelezen en wat hier ook was: Er zit een heel stuk kraakbeen onderaan de ribben. Dat had er eigenlijk af gemoeten, en dat kan je dan apart klaarmaken. Ik heb het er aan laten zitten en meegegaard. Met een beetje priegelen was dat spul er zo tussenuit en smaakte het ook voortreffelijk. Voor mijn gevoel zitten er tussen de buikspareribs wat minder zenuwtjes en bloedvaten, en wat meer vlees. Ze smaakten niet heel anders dan krabbetjes ofwel minstens zo lekker!

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/aCLyQQjNgCl10KhZBC-wLITeCLtT7ypqnXBLwSHvPKg=s600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Wij besloten vandaag om een kip op de Q te gooien.

Was een record. Een hele kip om 15.30 op de Q en totaal gaar om 16.30

2 kanten vuur en kip in het midden in een koude zone. 44 minuten.

@Elhopo...Had je suiker in je rub zitten?

[ Voor 32% gewijzigd door backupdevice op 08-08-2015 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
backupdevice schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:56:

@Elhopo...Had je suiker in je rub zitten?
Yep, ik had de basisrub van Steven Raichlen gemaakt, en suiker en paprikapoeder schijnt wel snel een donkere kleur te geven. Volgens mij zit trouwens in iedere rub wel bruine suiker.

Op de foto lijkt het trouwens donkerder dan in het echt...

[ Voor 8% gewijzigd door elhopo op 08-08-2015 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Is dat niet gewoon die suiker zwart is geworden?

Ik weet van de suiker, heb gisteren weer een voorraad rub gemaakt en daar ging een pak bruine suiker doorheen :)

[ Voor 54% gewijzigd door backupdevice op 09-08-2015 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
backupdevice schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:49:
Hoezo zou je die burgers in folie doe ?

Gewoon 4 a 5 minuten per kant bakken boven vuur en dan even op de koude zone leggen terwijl je de broodjes even roostert.
Hmm.. ik las dat je je vlees even in het folie moest doen zodat ze konden rusten en de sappen weer door het vlees kunnen verspreiden. Dat gaat dus niet op voor gehakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
backupdevice schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 08:04:
Is dat niet gewoon die suiker zwart is geworden?

Ik weet van de suiker, heb gisteren weer een voorraad rub gemaakt en daar ging een pak bruine suiker doorheen :)
Ik denk het wel. Ik had de thermometer ter hoogte van het rooster, en ik vermoed dat de temperatuur daar iets lager is dan een paar centimeter boven het rooster. Ik had de temperatuur daar constant rond de 110 graden. In een ketel zit de warmte volgens mij meer bovenin dan onderin.

Ik heb nu Ecobrasa briketten gebruikt, en het viel me op dat de temperatuur veel langer makkelijk vast te houden is dan bij de wat goedkopere kokosbriketten van Welkoop. Ook het weer opwarmen van de bbq na het verpakken in folie na drie uur ging veel beter. Gelukkig gebruik je ook minder, dus kan ik de hogere prijs voor mezelf wel verantwoorden. Positief dus!

[ Voor 6% gewijzigd door elhopo op 09-08-2015 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:29
Heaget schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 12:29:
[...]

Hmm.. ik las dat je je vlees even in het folie moest doen zodat ze konden rusten en de sappen weer door het vlees kunnen verspreiden. Dat gaat dus niet op voor gehakt?
elhopo schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:17:
Burgers hoeven niet echt te rusten, omdat het vlees al gehakt is. Als je bijvoorbeeld een biefstuk grillt dan spant de spier zich als het ware. Door het rusten ontspant de spier zich weer en verdelen de sappen zich weer tussen het vlees. Omdat burgers al gehakt zijn zijn het niet echt meer spieren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Ja dat las ik pas toen ik al klaar was ;) Maar goed om het te weten voor de volgende keer! Maandag gaan we weer wat nieuws proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
En is een kerntemperatuur van onder de 50 graden niet wat aan de lage kant voor burgers :?

Ik zou met hamburgers eerder 70 graden aanhouden, al meet ik met hamburgers nooit de kerntemperatuur, dat red ik nog wel op gevoel :P

Ik neem aan dat je ze gaar wil hebben, dat verklaart waarschijnlijk ook waarom de champignons nog niet gaar waren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 07:00

St@m

@ Your Service

Een hamburger uit de pan (ik ga er vanuit dat je dat wel eens gemaakt hebt) laat je ook niet rusten. Op een bbq is het natuurlijk niets anders ;)

Overigens zou ik (varkens)gehakt uit de supermarkt niet rauw eten (ja het kan wel) dus ik eet eigelijk mijn hamburgers gewoon gaar, en dat is niet 50 graden :)

En ik weet dat smaken verschillen.. Maar 55 graden en hoger voor een mooi stuk vlees.. Brrr.. Dat is echt te ver imo

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Grolsch schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:23:
En is een kerntemperatuur van onder de 50 graden niet wat aan de lage kant voor burgers :?

Ik zou met hamburgers eerder 70 graden aanhouden, al meet ik met hamburgers nooit de kerntemperatuur, dat red ik nog wel op gevoel :P

Ik neem aan dat je ze gaar wil hebben, dat verklaart waarschijnlijk ook waarom de champignons nog niet gaar waren :P
Het vlees was gewoon gaar, dat was het probleem niet.
Volgende keer meer kolen gebruiken, dit was nog geen kolenstarter vol voor zo'n grote BBQ.
Verder gewoon lekker aanrommelen, het lukt vanzelf wel :)
St@m schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:26:
Een hamburger uit de pan (ik ga er vanuit dat je dat wel eens gemaakt hebt) laat je ook niet rusten. Op een bbq is het natuurlijk niets anders ;)

Overigens zou ik (varkens)gehakt uit de supermarkt niet rauw eten (ja het kan wel) dus ik eet eigelijk mijn hamburgers gewoon gaar, en dat is niet 50 graden :)

En ik weet dat smaken verschillen.. Maar 55 graden en hoger voor een mooi stuk vlees.. Brrr.. Dat is echt te ver imo
Ik heb eigk nog nooit een hamburger zelf gemaakt, dus tja.. En normaal neem ik er ook niet zoveel tijd voor. Dan is het gewoon koken/eten en door! Vandaar.
Toch raar dat de binnenkant er prima gaar uit zag dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Ok.. Nouja, als dit de eerste keer is dat je een hamburger hebt gebakken gaat er nu een wereld voor je open! Maar goed het kan geen kwaad om hem in te pakken natuurlijk.
Als jouw thermometer aangaf dat de burger nog geen 50 graden was dan zijn er 2 opties:
- Je thermometer is kapot
- Je hamburger was niet gaar

Aangezien jij zegt dat ie echt gaar was blijft over dat je thermometer kapot is ;)

Overigens: wat is een grote bbq? Dat brengt een beetje perspectief. Je geeft aan dat je de volgende keer meer kolen gaat gebruiken, maar is dat wel nodig? Je kan ook een kleinere hete zone maken natuurlijk. Zeker als je met 2 bent.

[ Voor 22% gewijzigd door St@m op 09-08-2015 13:43 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
St@m schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:40:
Ok.. Nouja, als dit de eerste keer is dat je een hamburger hebt gebakken gaat er nu een wereld voor je open! Maar goed het kan geen kwaad om hem in te pakken natuurlijk.
Als jouw thermometer aangaf dat de burger nog geen 50 graden was dan zijn er 2 opties:
- Je thermometer is kapot
- Je hamburger was niet gaar

Aangezien jij zegt dat ie echt gaar was blijft over dat je thermometer kapot is ;)

Overigens: wat is een grote bbq? Dat brengt een beetje perspectief. Je geeft aan dat je de volgende keer meer kolen gaat gebruiken, maar is dat wel nodig? Je kan ook een kleinere hete zone maken natuurlijk. Zeker als je met 2 bent.
Ik gebruik een oliedrum op z'n kant als BBQ.
Heaget in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2"

Thermometer is van de Xenos voor 3 euro, dus daar kan het aan liggen. Kapot kan ook, maar ik heb hem gister pas voor het eerst gebruikt dus dat zou waardeloos zijn. Volgende keer zal ik de digitale thermometer voor de deserts er is bijpakken om ze te vergelijken. Ik had de kolen nu al dicht bij elkaar liggen op een klein oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Snel wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i1293.photobucket.com/albums/b581/hansver/WP_20150807_18_43_20_Pro_zps1rggvns8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1293.photobucket.com/albums/b581/hansver/WP_20150807_18_37_29_Pro_zpsbm7wzcds.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1293.photobucket.com/albums/b581/hansver/WP_20150807_18_00_11_Pro_zpsqmwkfabw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1293.photobucket.com/albums/b581/hansver/WP_20150807_17_55_06_Pro_zpsodvcvsd3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1293.photobucket.com/albums/b581/hansver/WP_20150807_17_54_59_Pro_zpsoner34bh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
Dat ziet er enorm lekker uit zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Een fatty en beer can burgers? Wel veel gehakt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ja, ik had een beetje overdreven voor 4 personen:
2 kg gehakt, 2 (zelfgemaakte) kip saté, 2 ribben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Haha, die BeerCan Burger lijkt een beetje op die stufz:
http://jmlshop.com/stufz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Misschien al langs gekomen, bij de Colruyt (België)zag ik bear paws voor de pulled pork o.a. voor €5,95.
Voor wie ze nog zoekt en in de buurt woont handig ;)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Marzman schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:27:
Of het echt bruikbaar is binnen, dat durf ik nog niet te zeggen, maar hij lijkt me ook goed voor buiten als vervanger van een gourmetstel. Ik ben benieuwd, binnenkort maar eens proberen.
Geinig ding. Met actieve ventilatie en scheiding van kolen en druppend vet zou je op zich redelijk wat oorzaken van rook kwijt moeten zijn.

* Orion84 heeft ook een actief geventileerde grill, maar dan net even anders B)

Ongeveer een jaar geleden een Biolite Campstove + Grill gekocht. Die bevalt erg goed als tweede brander tijdens kamperen en als grill. Alleen is het grill oppervlak natuurlijk wat aan de kleine kant. Aangezien ik hem ook wel eens voor meer dan één of twee personen gebruik, onlangs maar een BioLite BaseCamp aangeschaft.

In actie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oa3tNVBn6Rh2BfldIfxaKfgS/full.jpg

En nu staat hij ook weer klaar voor gebruik straks met wat vrienden. Assortiment aan hout bestaat uit beuk en kers van Axtschlag en Hickory en Whiskey chips van Weber. Maar eens zien wat ik vandaag ga gebruiken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Orion84 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 15:28:
[...]

* Orion84 heeft ook een actief geventileerde grill, maar dan net even anders B)
Het griloppervlak is ook ongeveer gelijk, maar verder is alles inderdaad vrij anders ;) Wel een gaaf ding, mooi design. Het zal wel veel aandacht trekken op campings :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:23
Heaget schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:49:
[...]

Thermometer is van de Xenos voor 3 euro, dus daar kan het aan liggen. Kapot kan ook, maar ik heb hem gister pas voor het eerst gebruikt dus dat zou waardeloos zijn.
Kun je toch testen met kokend water? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

En ijswater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
NeutraleTeun schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:53:
[...]

Kun je toch testen met kokend water? 😉
Daar had ik nog niet aan gedacht hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

elhopo schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 12:42:
[...]

Ik denk het wel. Ik had de thermometer ter hoogte van het rooster, en ik vermoed dat de temperatuur daar iets lager is dan een paar centimeter boven het rooster. Ik had de temperatuur daar constant rond de 110 graden. In een ketel zit de warmte volgens mij meer bovenin dan onderin.

Ik heb nu Ecobrasa briketten gebruikt, en het viel me op dat de temperatuur veel langer makkelijk vast te houden is dan bij de wat goedkopere kokosbriketten van Welkoop. Ook het weer opwarmen van de bbq na het verpakken in folie na drie uur ging veel beter. Gelukkig gebruik je ook minder, dus kan ik de hogere prijs voor mezelf wel verantwoorden. Positief dus!
Moet je geen WSM nemen, die lust ze wel hoor.

Zo vandaag een geslaagde Q dag gehad.

Smiddags als hapjes MOINK balletjes, rond de klok van 4 een burger (spiff) en om 18.00 heerlijke Ribs. Alles met een en dezelfde glaze die goed is bevallen.

In totaal 1,5 KG rundergehakt en 5 KG Ribs voor 4 volwassen en 4 kinderen

[ Voor 38% gewijzigd door backupdevice op 10-08-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:53
Bam mijn eerste keer Pulled Pork

3 stukken varkens nek van een KG op rond de 115C. Mijn eigen Rub gebruikt gerookt op ah vuurkruiden en Hickory

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/t31.0-8/11872090_10153065984364607_5101288360240450016_o.jpg

In totaal met folie garing waarin appelsap en JD ongeveer 9 uur

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11863408_10153065984304607_2126879894055863086_n.jpg?oh=76ccc6adce8da4776c6b4b92160e35bd&oe=56485B5C

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:23
Jam jam jammmm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

oeh nice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Laatst online: 12-09 09:59
Even een vraagje voor de Weber One Touch original 47cm bezitters:
Ik heb deze net nieuw binnengekregen maar nu viel mij op dat het bovenste rooster vrij veel ruimte heeft tussen het rooster en de BBQ, zeg maar een dunne vinger aan een kant (in een hoek geschoven). Is dit normaal?
Bij mijn cheap ass BBQ is dit nog een stuk beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Misschien is dat omdat het metaal van het rooster uitzet bij hitte en het porcelein of steen breekt als het net past.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
Dat zal wel meevallen, het rooster ligt er ook maar los in, en het gaat echt niet zoveel uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mdcobra schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:56:
Ik heb deze net nieuw binnengekregen maar nu viel mij op dat het bovenste rooster vrij veel ruimte heeft tussen het rooster en de BBQ, zeg maar een dunne vinger aan een kant (in een hoek geschoven). Is dit normaal?
Ik kan me geheel niet voorstellen dat dat variabel is per exemplaar en ga er zodoende geheel vanuit dat dat zo hoort. Fysieke afmetingen van factory build onderdelen zoals Weber's, daar ga je onderlinge variaties vinden van max minder dan 0,1mm...zeker niet enkele mm's tot bijna een cm zoals jij omschrijft. De enige conclusie is dan ook dat het "by-design" zal zijn.

Tenzij je een doos hebt die eerder open/gemonteerd is geweest en je echt een verkeerd rooster hebt gekregen, maar dat acht ik toch ook niet zo groot.

Als het stevig ligt verder zou ik er geen nachtrust om verliezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
Nee daar heb je wel gelijk in, maar dit is dus wel een doos die open is geweest ;-)
Ik dacht als iemand even uitsluitsel kan geven is het wel zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als ik Google op die weber zie ik plaatjes van dat rooster met een flinke rand. Kijk eens of dat ongeveer overeen komt?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

mdcobra schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 22:55:
Nee daar heb je wel gelijk in, maar dit is dus wel een doos die open is geweest ;-)
Ik dacht als iemand even uitsluitsel kan geven is het wel zo makkelijk.
Wat dan zou helpen is een fatsoenlijke foto met daarbij je 'halve' vinger en een foto van de weber site waarbij het anders is. wel zo makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 22:42

ScSi

Belg.

franssie schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:23:
[...]

Wat dan zou helpen is een fatsoenlijke foto met daarbij je 'halve' vinger en een foto van de weber site waarbij het anders is. wel zo makkelijk ;)
And a banana for scale! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb ook een 47CM weber One Touch, kun je het op onderstaande foto bekijken :?

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1zf3mth.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 19:21
Ik heb dat hier ook en werkt prima (ding is ondertussen een jaartje oud) :) Is volgens mij 'by design'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 22:08

Kraz

Saving the world

Na een tijdje mee te lurken zal ik 1 van mijn 'creaties' laten zien. Het is op grillgebied een simpele, maar hij is wel erg lekker; Gerookte kip.

Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/b4v2wgwwz/chicken_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/ezm5qviat/chicken_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/gsvim3o2l/chicken_3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/ppw3ijlwf/chicken_4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/vgm9w9twf/chicken_5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/x9p6klf33/chicken_6.jpg

Aangezien mijn ruimte beperkt is heb ik lange tijd een Cobb gebruikt.
Sinds kort heb ik echter de stap naar een BGE gemaakt.
Ik ben alleen nog op zoek naar kruiden/rubs voor op het vlees. Zijn die ergens gemakkelijk te koop of kun je die beter zelf maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Laatst online: 09:07
Ik zit eraan te denken mijn Campingaz gas-bbq te verkopen. Erg leuk ding, maar bij verplaatsen niet echt stevig en gasstand verstellen is erg slecht. Je hebt of een heel lage vlam stand (wat nog te heet is) of hij gaat heel hard en dan fikt je alles weg.

[img]http://www.varefleur.nl/images/Huis_tuin/IMG_2299.JPG[img]

Groot nadeel van dit ding vind ik de emaille roosters die erin zitten. Er blijft heel veel vet op het rooster liggen omdat deze maar een paar sleuven heeft waar het vet in weg kan lopen:

Afbeeldingslocatie: http://i.ytimg.com/vi/SbKYfAQA6A0/hqdefault.jpg

Je boent je suf.

Nu heb ik afgelopen weekend ge-BBQ'ed bij een vriend van me die een Weber One Touch Premium heeft van 57 cm. Mooi hoog, ideaal om te gebruiken. Ik zie ze alleen al snel voor 230 euro voorbij komen.
In Denemarken zijn ze al snel 90 eu goedkoper (even de verzendkosten niet meegerekend): http://www.jemogfix.dk/bu...&utm_campaign=pricerunner

Iemand ervaring met het kopen in Denemarken? Ik weet alleen niet zo welke accessoires er standaard meegeleverd worden. Voordeel vind ik het rooster waarin je een wokpan kunt zetten als je iets wilt wokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Binnetie schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:26:

Nu heb ik afgelopen weekend ge-BBQ'ed bij een vriend van me die een Weber One Touch Premium heeft van 57 cm. Mooi hoog, ideaal om te gebruiken. Ik zie ze alleen al snel voor 230 euro voorbij komen.
In Denemarken zijn ze al snel 90 eu goedkoper (even de verzendkosten niet meegerekend): http://www.jemogfix.dk/bu...&utm_campaign=pricerunner

Iemand ervaring met het kopen in Denemarken? Ik weet alleen niet zo welke accessoires er standaard meegeleverd worden. Voordeel vind ik het rooster waarin je een wokpan kunt zetten als je iets wilt wokken.
Degene die jij bedoelt is niet alleen de premium, maar ook de 'GBS' (Gourmet Barbecue System) versie. Alleen bij die versie zit er een ander een rooster in waarbij het midden eruit gehaald kan worden voor bijv. de Wok, pizzasteen, gietijzeren rooster, etc.
De prijs is dan ook wat duurder idd; 250,-

De link die je stuurt naar de Deense site is niet de GBS, maar de 'standaard' premium met een normaal 57cm rooster volgens mij.
Mij lijkt het makkelijkste om gewoon naar een lokale winkel te gaan en daar te halen. De prijzen schelen weinig met de online winkels (op de tuincentra's na) en aangezien je 10 jaar garantie krijgt zou ik het risico niet willen lopen dat je m eventueel terug moet sturen richting Denemarken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:40

Yucko

One clown to rule them all !

ING rentepunten store --> € 149,95 + 7.500 rentepunten :P

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Is ook de premium en niet de GBS versie met uitneembaar binnenrooster... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Kraz schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:07:
[...]

Is ook de premium en niet de GBS versie met uitneembaar binnenrooster... ;)
Klopt, maar het GBS systeem is leuk maar ook aardig overpriced. De ING aanbieding wordt terecht genoemd, veel value for money :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Nomad schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:08:
[...]

Klopt, maar het GBS systeem is leuk maar ook aardig overpriced. De ING aanbieding wordt terecht genoemd, veel value for money :)
Ben ik helemaal met je eens.
Maar Binnetie verwijst naar "Voordeel vind ik het rooster waarin je een wokpan kunt zetten als je iets wilt wokken" en dat is toch wel degelijk het GBS systeem lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Kraz schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:10:
[...]

Ben ik helemaal met je eens.
Maar Binnetie verwijst naar "Voordeel vind ik het rooster waarin je een wokpan kunt zetten als je iets wilt wokken" en dat is toch wel degelijk het GBS systeem lijkt me.
Zijn er voor de premium geen aftermarket andere roosters die die mogelijkheid alsnog aanbieden? Want met een 100 euro besparing heb je best budget voor accessoires/opties.

Edit: GBS rooster (44 euro los) past ook op de premium. Bespaar je je alsnog ruim 50 euro met de ING als je het rooster los koopt. En dan heb je alleen geen fancy deksel houder. En met de besparing heb je de eerste 3 kilo goed vlees alweer bekostigd :)

[ Voor 20% gewijzigd door Nomad op 11-08-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:53
Kraz schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:21:
Na een tijdje mee te lurken zal ik 1 van mijn 'creaties' laten zien. Het is op grillgebied een simpele, maar hij is wel erg lekker; Gerookte kip.

Ik ben alleen nog op zoek naar kruiden/rubs voor op het vlees. Zijn die ergens gemakkelijk te koop of kun je die beter zelf maken?
Ik gebruik kant en klaar rubs die ik overal en nergens vandaan haal, maar ook mijn eigen Pork rub en Kip Rub.

Gebruik je ook rookhout en zo?

[ Voor 3% gewijzigd door Paganstars op 11-08-2015 12:16 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 15:23
Ik heb een mooie Solis EasyVac Pro gekregen en ben benieuwd wat jullie zoal vacumeren. Waar gebruiken jullie hem het meeste voor en wat zijn die dingen waarvan je niet verwacht dat je hem voor kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Laatst online: 09:07
Kraz schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:42:
[...]

Degene die jij bedoelt is niet alleen de premium, maar ook de 'GBS' (Gourmet Barbecue System) versie. Alleen bij die versie zit er een ander een rooster in waarbij het midden eruit gehaald kan worden voor bijv. de Wok, pizzasteen, gietijzeren rooster, etc.
De prijs is dan ook wat duurder idd; 250,-

De link die je stuurt naar de Deense site is niet de GBS, maar de 'standaard' premium met een normaal 57cm rooster volgens mij.
Mij lijkt het makkelijkste om gewoon naar een lokale winkel te gaan en daar te halen. De prijzen schelen weinig met de online winkels (op de tuincentra's na) en aangezien je 10 jaar garantie krijgt zou ik het risico niet willen lopen dat je m eventueel terug moet sturen richting Denemarken. :P
Hij had ook de non-GBS uitvoering. Omdat hij later die wok en het rooster op zijn verjaardag gekregen heeft. Overigens om te beginnen met de 'gewone' premium versie is ook leuk. Dan kan ik later de accessoires op mijn verjaardag vragen bijvoorbeeld. Nog maar eens over nadenken. Helaas heb ik geen rentepunten van de ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27
Volgens mij zag ik laatst ook op=op aanbiedingen bij de Gamma e.d. 30-35% korting op alle modellen geloof ik. Dat scheelt wel op de 57.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Kraz schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:21:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Hoe heb je die gerookt? Ik zie geen rookhout :?
Voor wat betreft rubs, die kun je zelf maken (gewoon veel experimenteren met het maken van rubs), ik heb ook een paar kant en klare van de Lidl, zag ze toevallig liggen en ze zijn best aardig.

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 11-08-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

St@m schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:35:
[...]

Hoe heb je die gerookt? Ik zie geen rookhout :?
Ha!
Goede vraag en valt me nu pas op idd.
Vlak voordat de deksel erop gaat doe ik een zakje van gevouwen aluminiumfolie met geperste houtkorrels op de kool. Daar prik je dan paar gaatjes in.
Afbeeldingslocatie: https://www.connox.com/m/100031/157308/media/BBQrs-Delight/Jack-Daniels-Wood-Smoking-pallets-frei.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Kraz op 11-08-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

En bij de Cobb geven die briketten zelf ook al aardig wat rooksmaak. Het is toch een beetje een mini kamado werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Is het mogelijk om vlees op de bbq te bereiden en het vervolgens in te vriezen? Als ik het dan weer nodig heb kan ik het laten ontdooien en heel even in een pan bakken.

Zo kan ik ook vlees met bbq smaak eten op de dagen dat ik geen tijd heb om het daadwerkelijk vers te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
darkdesign schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:36:
Is het mogelijk om vlees op de bbq te bereiden en het vervolgens in te vriezen? Als ik het dan weer nodig heb kan ik het laten ontdooien en heel even in een pan bakken.

Zo kan ik ook vlees met bbq smaak eten op de dagen dat ik geen tijd heb om het daadwerkelijk vers te bereiden.
Dat kan zeker, echter je krijgt na het ontdooien en weer opwarmen wel (flink) kwaliteitsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

In dat geval koop je een vacuüm machine.

En als je PP later wilt opwarmen helpt een scheutje cola

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

darkdesign schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:36:

Gebruik je de BBQ als gril? Want dan zou je misschien een gasbbq kunnen overwegen. Volgens de die hards is dat geen BBQ, maar het lijkt me beter als een portie invriezen en zo'n BBQ is gewoon aanzetten en weer uitzetten.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
Iedereen bedankt voor de informatieve reacties, ik ben vandaag even langs een winkel gegaan om te kijken, en inderdaad het matig passen van het rooster is inderdaad "by design". Misschien waren mijn verwachtingen van Weber wel te hoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 12-09 22:26
backupdevice schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:41:
In dat geval koop je een vacuüm machine.

En als je PP later wilt opwarmen helpt een scheutje cola
Cola werkt perfect. Laten jullie de bbq wel is aan als je weg gaat? Wil vrijdag 3.5kg Bosten butt klaar maken voor pulled pork. Begin om 7 uur, mop erop om 12 uur en dan 14 uur inpakken alleen moet ik van 14-16 even weg. Tja heb een kamado dus moet makkelijk kunnen qua veiligheid. Sessie zou ongeveer 8/9 uur duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Lukt het je om je bbq 2 uur gelijk of binnen de marge te houden?

Ja? Ga
Nee? .....

Je zou ook bij 72 graden kunnen inpakken hè. Dus of 5 uur of 72 graden.

[ Voor 30% gewijzigd door backupdevice op 12-08-2015 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Damocles.NL schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:19:
Ik heb een mooie Solis EasyVac Pro gekregen en ben benieuwd wat jullie zoal vacumeren. Waar gebruiken jullie hem het meeste voor en wat zijn die dingen waarvan je niet verwacht dat je hem voor kan gebruiken?
Volgens mij is dit zo'n ding met een systeem dat vacuum trekt dmv een ventilator? Ik heb iets dergelijks, en eigenlijk gebruik ik hem nauwelijks meer. In het verleden wel veel gebruikt om bijvoorbeeld koffiebonen wat langer te kunnen bewaren als het pak eenmaal open is. Het is voor mij echter teveel gedoe om hem steeds weer tevoorschijn te halen als ik hem nodig heb.

Een onverwachte toepassing: Laatst wilde mijn vrouw een truitje versturen (verkocht via MP). Deze paste net niet door de brievenbus, waardoor hij als pakketje verzonden moest worden. Door 'm vacuum te zuigen paste het net wel e kon het als briefpost verzonden worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 22:25
Damocles.NL schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:19:
Ik gebruik het voor sous vide gerechten. Heb zaterdag nog 26 uur lang (dry rub) spare ribs in een vacuüm zak in 61 graden water laten liggen. Daarna nog even grillen in de oven. Echt malser dan dit krijg je het niet !

Ook gebruik ik het soms met marineren van vlees zodat de smaak er beter in trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 12-09 22:26
backupdevice schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:12:
Lukt het je om je bbq 2 uur gelijk of binnen de marge te houden?

Ja? Ga
Nee? .....

Je zou ook bij 72 graden kunnen inpakken hè. Dus of 5 uur of 72 graden.
Ja makkelijk, idd, kan prima even weg. Ja het is 5 uur of 72 graden en dan daarna twee uurtjes moppen en dan weg. Kan ik mijn nieuwe mopset gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.barbecue-store.com/assets/images/18saucemopwithremoveablehead.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elhopo schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:26:
[...]

Volgens mij is dit zo'n ding met een systeem dat vacuum trekt dmv een ventilator?
Ventilator? Zover ik kan beoordelen, heb hem hier staan, gaat dat gewoon met een pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:10
Versteegrob schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:02:
Cola werkt perfect. Laten jullie de bbq wel is aan als je weg gaat? Wil vrijdag 3.5kg Bosten butt klaar maken voor pulled pork. Begin om 7 uur, mop erop om 12 uur en dan 14 uur inpakken alleen moet ik van 14-16 even weg. Tja heb een kamado dus moet makkelijk kunnen qua veiligheid. Sessie zou ongeveer 8/9 uur duren.
Ik laat de bbq weleens een uurtje alleen, maar dat moet je ook alleen doen als het veilig kan. Ik heb een grote tuin en het moet heel raar lopen wil de bbq omvallen laat staan dan nog in de brand vliegen, en ik heb geen kinderen of huisdieren rondlopen. Ook altijd even goed de weersvoorspelling in de gaten houden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Afbeeldingslocatie: http://www.barbequeshop.nl/img/1b2f5bc9-0627-4d2b-b174-b0b717779666/weber-original-kettle-premium-57-cm-black.jpg

Ik ben eruit en ga hem nemen, Weber 57cm OTP. Mijn vriendin is ook enthousiast, ondanks mega formaat (hij is best groot in het echt :P). Ik verwacht hem wel binnen te hebben voor de meeting op de 29e.

Reminder voor iedereen dus ook meteen, heb je je nog niet ingeschreven, doe dat dan nu!

Modbreak: BARBECUE MEETING!!!En ik heb met Catch22 overlegd voor een barbecue meeting! We hebben de 29e augustus als datum gekozen in overleg met de mensen die al ingeschreven zijn.

We gaan het bij Catch22 thuis doen, daar ben ik geweest en hij heeft een heerlijk grote tuin met ruimte zat en waar je in alle rust kan zitten :).

We zaten te denken aan Moinkballs/BBC (beer can chicken), ribs en bijv Picanha, maar dat gaan we natuurlijk uiteindelijk mooi samen bepalen :) ! We hebben al meerdere barbecue's, zelfs een rookton, dus dat beloofd veel goeds :)

Lijkt het je leuk, stuur mij dan even een DM, dan kan ik je toevoegen aan een overleg DM discussie, zodat we dit topic niet hoeven onder te spammen :)

Het is een meeting voor mensen die geinteresseerd zijn in het betere barbecuen. Je hoeft zelf echt geen expert te zijn, maar we verwachten meer inzet dan alleen de wil om al het lekkers op te eten :).

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 12-08-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Aanstaande zondag hoop ik mijn verjaardag te vieren, en het is zo langzamerhand een strijd tussen de zwagers wie de lekkerste "hapjes" op de BBQ klaar maakt ;)

Nu wil ik natuurlijk geen flater slaan, en ben op zoek naar ideeën.

Er komen in totaal +- 15 personen, en het is geen compleet verzorgde BBQ, maar puur voor de "hapjes" en de show.

Feiten:

De gasten komen rond +- 15:00
47CM Weber BBQ

Ik zat er aan te denken om er 's morgens een paar spareribs op te gooien zodat deze rond 15:00 gereed zijn.
Iemand nog tips qua marinade / uitvoering :?

Nu zoek ik eigenlijk nog iets om er na de tijd op te doen wat lekker en culinair is zodat mijn zwagers spontaan een minderwaardigheidscomplex krijgen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 12-08-2015 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Gevulde portobellos doen het hier altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bavette met chimichurri.

Er zijn maar weinig soorten vlees die het zo ontzettend goed doen op de BBQ vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tnx voor de tips so far, ik had er misschien even bij moeten zeggen dat we wel "vlezig" zijn aangelegd, ons motto is "waar groente ligt, kan geen vlees liggen" :P

Een half jaartje geleden zag ik trouwens een tip om het pannenrekje van Ikea te gebruiken om meer spareribs kwijt te kunnen op je BBQ, ik doe dit nu sinds dien, en je kunt echt stukken meer ribs kwijt op je BBQ :P

Misschien handig voor jullie, ik lees het nergens terug hier :) (afbeeldingen van internet geplukt).

Afbeeldingslocatie: http://i1296.photobucket.com/albums/ag11/patricktuin/image_zps00deb08b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1296.photobucket.com/albums/ag11/patricktuin/image_zpsb4f1a772.jpg

Pagina: 1 ... 13 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.