franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Een serieuze barbecue heb ik nog niet, mede door het gebrek aan ruimte. Maar, omdat er plannen zijn om te verkassen moest ik ook m'n licht maar eens opsteken bij het buiten koken
Zo gezegd, zo gedaan.
Heb zelf net een nieuw rooster geplaatst in mijn weber (na 6 jaar werd het eens tijd, de oude was mooi zwart) en een metertje geplaatst:

Voor uitgebreider koken heb ik ook een iGrill mini en fantast, maar als ik even direct grill dan is het wel fijn om iets van temperatuur te zien zonder moeilijk te doen met losse metertjes. Gaatje even netjes bijgewerkt met koud-emaille, dus dat moet ook goedkomen
Gisteren om 14.30 op de WSM en om vanmorgen om 0.10 AM van een heerlijk broodje genoten .

Vlees was heerlijk sappig en de rookring was goed te zien.
Toch mag de ring wel wat groter maar voor de rest een geslaagde run.
[ Voor 44% gewijzigd door backupdevice op 02-08-2015 18:03 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik heb dezelfde op mijn Cobb voor inderdaad dezelfde reden, werkt prima & geen zin om met probes aan de gang te gaan om te kijken of de slakken al gaar zijnNomad schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 16:29:
<>en een metertje geplaatst:
[afbeelding]
Voor uitgebreider koken heb ik ook een iGrill mini en fantast, maar als ik even direct grill dan is het wel fijn om iets van temperatuur te zien zonder moeilijk te doen met losse metertjes. Gaatje even netjes bijgewerkt met koud-emaille, dus dat moet ook goedkomen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
http://www.barbecuestacker.com/
Om er een smoker van te maken?
Voor pulled pork is dat een normale tijd, als je de inpakmethode met folie (Texas crunch) gebruikt. Als je hem niet inpakt duurt het nog wat langer.Nomad schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 22:35:
Dat ziet er inderdaad geslaagd uit! 9 uren erop geweest, dat is wel aan de lange kant toch?
Hij ziet er lekker sappig uit, de rookringen hadden inderdaad nog wel wat dieper gekund, maar al met al ziet het er lekker uit!
Jammer dat de meeting ver weg is, als het een keer dichter in de buurt van Harderwijk is dan ga ik er graag heen.
Die ken ik niet, ik zie het nut er ook niet zo van in. Ik wil nog wel eens een Smokenator namaken:Nomad schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 22:54:
Hebben mensen ervaring met een kogelbbq waar je een tussenring plaatst zoals dit:
http://www.smokenator.com/
Op wat Duitse forums staan bouwtekeningen om ze na te maken. Als het me alleen een plaatje aluminium kost wil ik het nog wel eens proberen...
[ Voor 30% gewijzigd door elhopo op 02-08-2015 23:02 ]
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
In het vorige deel heb ik deze wel voorbij zien komen, geen ervaring mee maar mij lijkt - mits je het goed luchtdicht laat aansluiten - prima werken. Voordat ik mijn kamado kocht heb ik serieus aan gedacht, als je een plaatwerk bedrijf in de buurt kent kan je het misschien eens overleggen wat het kost om zo'n ding te laten rollen en lassen, twee handvaaatjes of ringen eraan en gaanNomad schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 22:54:
Hebben mensen ervaring met een kogelbbq waar je een tussenring plaatst zoals dit:
Later nog snel wat burgers gemaakt, had alle schuiven al een uurtje dicht, uurtje later weer 210 graden met een kwart van de briketten nog vol gas brandend. Hoe kan dat nou dat die niet hoger kwam? Zuurstofgebrek? Heb al eens eerder 280 geraakt maar dat was ook maar van korte duur eigenlijk (hadden we met hout gestookt een paar uur). Pizza heeft echt wel meer dan 275 nodig, dan gaat het als de brandweer. Ze waren toch wel goed maar het kan way beter uit ervaring...
Houtskool hoeft niet echt in een starter, die dingen zijn voornamelijk voor de trage kooltjes, klein deel kan er wel op maar anders is alles geljik op temperatuur en op.
Briquetten zijn imho echt alleen geschikt voor lang stabiel grillen, al het andere gebruik ik houtskool voor (wel dat grove spul - restaurant kwaliteit dus polsdik, niet die AH schilfers).
FreshMaker in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2"elhopo schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 22:59:
[...]
Die ken ik niet, ik zie het nut er ook niet zo van in. Ik wil nog wel eens een Smokenator namaken:
http://www.smokenator.com/
Op wat Duitse forums staan bouwtekeningen om ze na te maken. Als het me alleen een plaatje aluminium kost wil ik het nog wel eens proberen...
Ik was 15€ aan staal kwijt, en dan heb je ruim genoeg voor 2 stuks
Aluminium zou ik niet doen, lijkt me te zwak met hoge temperaturen ( de briketten liggen er wel tegen aan namelijk )
En hoe bevalt de Smokenator? Dat is wat ik me nl. afvroeg. Ik las wel op Amazingribs dat het waterbakje niet echt nodig is, en dat een bbq bakje met water er bovenop ook wel voldoet.FreshMaker schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 08:01:
[...]
FreshMaker in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2"
Ik was 15€ aan staal kwijt, en dan heb je ruim genoeg voor 2 stuks
Aluminium zou ik niet doen, lijkt me te zwak met hoge temperaturen ( de briketten liggen er wel tegen aan namelijk )
Bij Gamma hebben ze plaatjes aluminium, maar dat voldoet dus niet... Okee, dan maar op zoek naar een plaatje staal.
Verder bevalt het me prima, al diverse keren gebruikt met ribs en pulledpork, en het 'staande' deel als scheiding voor indirect
( ik zal binnenkort eens testen met een rvsbakje boven het geheel )
Wel...418O2 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 23:34:
Volgens mij haal je zulke temperaturen niet echt met een metalen bbq.
UltraSub schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 23:33:
Heb al eens eerder 280 geraakt maar dat was ook maar van korte duur eigenlijk (hadden we met hout gestookt een paar uur).
Volgens mij klopt die best aardig. HeaterMeter onderweg, dan weet ik het zeker.franssie schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 00:50:
Klopt de temperatuurmeter wel?
50/50 was verhouding. En ik weet dat houtskool heter wordt. Maar:En briketten zijn lekker traag, met houtskool gaat het veel heter als je wilt - wat was de verhouding?
Houtskool hoeft niet echt in een starter, die dingen zijn voornamelijk voor de trage kooltjes, klein deel kan er wel op maar anders is alles geljik op temperatuur en op.
Briquetten zijn imho echt alleen geschikt voor lang stabiel grillen, al het andere gebruik ik houtskool voor (wel dat grove spul - restaurant kwaliteit dus polsdik, niet die AH schilfers).
- De eerste starter briketten was LOEI heet. Was niet normaal. Zelfs met de handschoenen was het niet lang uit te houden om kooltjes te positioneren. Bij de tweede starter aan slingeren gingen de aanmaakblokjes met een woesh aan toen ik ze in het midden van de ring legde. Seriously. Hot. Veel warmer dan normaal als ik ook gewoon makkelijk 220 raak.
- Tweede starter omgekiept en gepositoneerd, heet. Nog steeds loei en loei heet.
- Steen er op, klep dicht, na 10 minuten hee: die is maar 240 graden en begint te zakken.
As geklopt, maar mocht niet baten. Toen pizza's klaar waren viel me op dat de linkerkant bijna uit was terwijl rechts nog vol gas ging.
Moraal van het verhaal, het lijkt op te weinig zuurstof voor de grote hoeveelheid in de ring. Maar dat is een gok dus. Kan het anders niet verklaren.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Ja ik had hem ingepakt. Ik heb voor het eerst ander hout gebruikt dus ik was wat voorzichtig nadat ik de laatste keer iets te happy was met hickory hout en mijn eten net te veel rook smaak had.elhopo schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 22:59:
[...]
Voor pulled pork is dat een normale tijd, als je de inpakmethode met folie (Texas crunch) gebruikt. Als je hem niet inpakt duurt het nog wat langer.
Hij ziet er lekker sappig uit, de rookringen hadden inderdaad nog wel wat dieper gekund, maar al met al ziet het er lekker uit!
[...]
Ben mij WSM aan het "insmoken" om te zorgen dat alles goed luchtdicht wordt. Nu is de WSM nog een beetje onstabiel qua temperatuur dus ik heb de waterpan helemaal vol met water gedaan. Daardoor verbruik je veel meer briketten. Nog twee runs en dan ga ik de waterpan mod gebruiken en kan ik met 1 kolenring vol 18 uur halen. Met de waterpan vol en Ecobrassa denk ik dat ik net de 12 uur ga halen.
Inderdaad jammer dat de meeting in Noorden is. Ga ik dus vanuit het zuiden niet halen.
Wat houd de waterpan mod in, ik doe enkel folie erin en daarna kokend heet water zodat deze niet opgewarmd hoeft te worden en daardoor snel op temperatuur is.backupdevice schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 09:34:
[...]
Ja ik had hem ingepakt. Ik heb voor het eerst ander hout gebruikt dus ik was wat voorzichtig nadat ik de laatste keer iets te happy was met hickory hout en mijn eten net te veel rook smaak had.
Ben mij WSM aan het "insmoken" om te zorgen dat alles goed luchtdicht wordt. Nu is de WSM nog een beetje onstabiel qua temperatuur dus ik heb de waterpan helemaal vol met water gedaan. Daardoor verbruik je veel meer briketten. Nog twee runs en dan ga ik de waterpan mod gebruiken en kan ik met 1 kolenring vol 18 uur halen. Met de waterpan vol en Ecobrassa denk ik dat ik net de 12 uur ga halen.
Inderdaad jammer dat de meeting in Noorden is. Ga ik dus vanuit het zuiden niet halen.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Waterpan inpakken met folie. Terracote schaal ook inpakken met folie en in de waterpan leggen. Daaroverheen weer een laag met folie.Hari-Bo schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 09:36:
[...]
Wat houd de waterpan mod in, ik doe enkel folie erin en daarna kokend heet water zodat deze niet opgewarmd hoeft te worden en daardoor snel op temperatuur is.
credits --> http://www.bbq-nl.com/2008/07/wsm-waterpan-aanpassing.html.
Jouw mod, merk je verschil in verbuik van briketten? Ik bedoel, ik gooi nu ook kokenwater in de pan maar gebruik geen folie. Die folie is alleen om de pan schoon te houden toch?
[ Voor 15% gewijzigd door backupdevice op 03-08-2015 09:42 ]
Ik gebruik wel extra dikke folie maar door het kokend water toe te voegen scheelt het me dik een half uur voordat deze op temperatuur is, maar ik heb zelf met 12+ sessies nog nooit gehad dat ik water moest toevoegen, en daarna kan ik het water makkelijk wegspoelen want het vet is zo verdund met water dat ik het wel aandurf.backupdevice schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 09:40:
[...]
Waterpan inpakken met folie. Terracote schaal ook inpakken met folie en in de waterpan leggen. Daaroverheen weer een laag met folie.
credits --> http://www.bbq-nl.com/2008/07/wsm-waterpan-aanpassing.html.
Jouw mod, merk je verschil in verbuik van briketten? Ik bedoel, ik gooi nu ook kokenwater in de pan maar gebruik geen folie. Die folie is alleen om de pan schoon te houden toch?
Water zorgt ervoor dat het verbuik van briketten velen malen hoger is dan zonder water. Veel mensen gooien er zand of pakken de pan in en gooien er ballen met alu folie in. Nadeel ( of voordeel ) is wel dat als de temp te hoog is hij ook moelijker naar beneden gaat.
[ Voor 19% gewijzigd door backupdevice op 03-08-2015 10:27 ]
Gelijk maar weer een nieuwe gadget gekocht. De maverick 732 thermometer. Kijken of ik deze kan opnemen in mijn domotica systeem.
Gebruik nu een weber schort maar dit is een mooi nederlands product en leer gaat levenslang mee, de aanschafprijs is wel redelijk hoog, maar goedkoper als elke keer mijn kleren onder de vetvlekken welke er niet allemaal uitgaan.

[ Voor 42% gewijzigd door Hari-Bo op 03-08-2015 16:49 ]
Prijs ook...
ik denk niet dat Mrs. Freshmaker me nog wil sponsoren dit jaar
Maar ik ben wel binnenkort jarig...
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Resultaat was heel smaakvol, veel sap en mooie smaken

en opengesneden:

Was eerlijk gezegd een daverend succes
Heb me de afgelopen 2 weken goed ingelezen over hoe je nu eigenlijk moet bbq'en en dat heeft gewerkt, hehe.
Dat Weber bbq boek was ook een goede aankoop zeg , ben/was totale newbie op bbq gebied.
"s ochtens al begonnen met de voorbereidingen.
Had als starters Feta envelopjes gemaakt (blok echte feta kaas met diverse kruiden en olie in de folie)
Daarna patat op de bbq , gemarineerd in de olie met knoflook,zout en peper
Een groente envelop ( mais, groen paprika, geraspte kaas, creme fraiche, zout,peper, olie)
Daarbij MOINK ballen op zijn grieks (eigen recept) (hoh gehakt, kruiden, olie,feta en rode uien en spek)
Gemarineerde kipfilets ( citroen schil, citroen sap, zout, peper, olie) Recept uit Weber boek
En als toetje gebakken banaan (gevuld met Rolo's) vanille ijs en toefje slagroom.
Was een daverend succes en gasten gingen tevreden naar huis. Gaf een heerlijk en bevredigend gevoel.
Smaakt naar meer. BBQ'en op deze manier is gewoon....verslavend, hehe
FUMES et CARNES
Nice! Zit ook te overwegen die morgen te maken. Komt die van de Marktslager?Nomad schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:09:
Gisteren voor het eerst indirect op de barbecue gewerkt, met een 1,2kilo picanha/staartstuk. 24 uren vooraf gemarineerd met een eigen marinade (tomaat/knoflook/lente-ui/basilicum/tijm/olijfolie/peper/zout).
[afbeelding]
en opengesneden:
[afbeelding]
Yes, van jouw tip418O2 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:31:
[...]
Nice! Zit ook te overwegen die morgen te maken. Komt die van de Marktslager?
(En niet duur ook, rond de 10 euro de kilo!.)
Ah dat klinkt heel goed inderdaadIusedto schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:27:
Dit weekend maar eens gasten uitgenodigd en mijn nieuwe bbq geprobeerd.
Was eerlijk gezegd een daverend succes
Heb me de afgelopen 2 weken goed ingelezen over hoe je nu eigenlijk moet bbq'en en dat heeft gewerkt, hehe.
Dat Weber bbq boek was ook een goede aankoop zeg , ben/was totale newbie op bbq gebied.
"s ochtens al begonnen met de voorbereidingen.
Had als starters Feta envelopjes gemaakt (blok echte feta kaas met diverse kruiden en olie in de folie)
Daarna patat op de bbq , gemarineerd in de olie met knoflook,zout en peper
Een groente envelop ( mais, groen paprika, geraspte kaas, creme fraiche, zout,peper, olie)
Daarbij MOINK ballen op zijn grieks (eigen recept) (hoh gehakt, kruiden, olie,feta en rode uien en spek)
Gemarineerde kipfilets ( citroen schil, citroen sap, zout, peper, olie) Recept uit Weber boek
En als toetje gebakken banaan (gevuld met Rolo's) vanille ijs en toefje slagroom.
Was een daverend succes en gasten gingen tevreden naar huis. Gaf een heerlijk en bevredigend gevoel.
Smaakt naar meer. BBQ'en op deze manier is gewoon....verslavend, hehe
Het kost wel een hoop werk in de voorbereiding en bereiding, maar als je de barbecue zo kan plaatsen dat je nog bij je visite bent, dan kan je lekker bezig terwijl je sociaal kan zijn. Dat is wel fijn.
De barbecue in de tuin terwijl visite binnen zit te kletsen, dat is niets aan.
Ik had gisteren 2 barbecue's aangestoken, 1 voor de picanha, en 1 voor maiskolfjes en zelfgemaakte shaslick stokjes (fricandeau 4 uurtjes vooraf in een zelf gemaakte marinade gezet, was ook heerlijk). Met beiden was ik een beetje bezig terwijl een meter verderop bezoek/visite zat, dus je kon lekker doorkletsen ondertussen. Dan vind ik bbq wel leuk
[ Voor 87% gewijzigd door Nomad op 04-08-2015 10:37 ]
Hangt er vanaf... Als de vrouwen binnen zitten en de mannen staan allemaal buiten met een biertje..Nomad schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:32:
[...]
De barbecue in de tuin terwijl visite binnen zit te kletsen, dat is niets aan.

Ik begin nu toch weer te twijfelen of ik wel een WSM moet halen, of dat ik beter voor een ei kan gaan. Ben beetje bang dat ik na een jaar WSM toch weer een ei wil.
Er zijn zoveel mods op een weber kogeltje die hem verhogen etc. Ik zou eerder een 57cm OTP kopen (via ING) en dan enkele mods kopen/maken. Zoals dus de verhoogde ring, smokenator bakjes etc. Er is veel voor te krijgen en je hebt dan een veelzijdig apparaatUltraSub schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:45:
[...]
Hangt er vanaf... Als de vrouwen binnen zitten en de mannen staan allemaal buiten met een biertje..![]()
Ik begin nu toch weer te twijfelen of ik wel een WSM moet halen, of dat ik beter voor een ei kan gaan. Ben beetje bang dat ik na een jaar WSM toch weer een ei wil.
Onlangs met een stel vrienden wat geBBQt, 2x Weber 47cm + 1x Weber 57cm. Spareribs met goeie rub en marinade: Stubb's 'Texas steakhouse, Dr Pepper en BBQsauce from plante damn. Ribs hebben 4,5 uur op de BBQ gelegen.Doh, die waren lekker.
Ook speciaal gehakt gehaald bij de slager, 1 kilo Runder, 1 kilo Varkens, beide 20% vet. Dat merk je echt, veel malser en smaak beter. Ook heerlijke JamJalapeno snackjes, Mossels, Garnalen. Was allemaal heerlijk.

meer pics: http://evilbrewmeisters.c...fest-2-bbq-darts-edition/
Ben wel benieuwd naar het idee achter die donut hamburgers...Petje72 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:27:
Ook speciaal gehakt gehaald bij de slager, 1 kilo Runder, 1 kilo Varkens, beide 20% vet. Dat merk je echt, veel malser en smaak beter. Ook heerlijke JamJalapeno snackjes, Mossels, Garnalen. Was allemaal heerlijk.
meer pics: http://evilbrewmeisters.c...fest-2-bbq-darts-edition/
[ Voor 20% gewijzigd door elhopo op 04-08-2015 11:32 ]
Het is een gewone hamburger maar als je een gaatje in het midden maakt dan zwelt de hamburger niet op.elhopo schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:31:
[...]
Ben wel benieuwd naar het idee achter die donut hamburgers...
Dus??UltraSub schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:45:
[...]
Ik zou zeggen na dat jaartje; Mission accomplished
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
Een deukje is genoeg, hoeft geen gat in.Petje72 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 11:41:
[...]
Het is een gewone hamburger maar als je een gaatje in het midden maakt dan zwelt de hamburger niet op.
[ Voor 23% gewijzigd door UltraSub op 04-08-2015 12:26 ]
Ik heb twee weken geleden hetzelfde dilemma gehad.iUltraSub schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:45:
[...]
Hangt er vanaf... Als de vrouwen binnen zitten en de mannen staan allemaal buiten met een biertje..![]()
Wat doe je nu op je ketel? Doe je veel high & fast en veel Low & Slow? Kan allemaal op een ketel en heb je geen Ei voor nodig.
Als je veel ribbetjes en PP en aanverwante wilt maken is een WSM makkelijk. Op een ketel en Ei kom je dan snel in de problemen. Dan is een WSM wel een uitkomst.
Heb je weinig ruimte en wil je een alles in 1 oplossing dan is een Ei de beste oplossing.
Maar onthoud 1 ding. Op een Ei kan je net zoveel als op een ketel.
Voordelen Ei
Ziet er goed uit.
Alles in 1 oplossing
Zuinig
Nadelen Ei
Prijs.
Ik heb voor een WSM naast mijn Ketel gekozen .
Wat me zo aanspreekt in een ei:
- hogere temps mogelijk voor pizza, is erg lekker
- zeer lange zeer stabiele runs voor PP mogelijk
- zuinig
- estetisch mooi
- makkelijk een fan te monteren voor een pid controller (ja kan op een wsm ook makkelijk)
Op een ei kun je mijns inziens "meer" dan op een ketel. Theoretisch praten we over dezelfde mogelijkheden, maar het gebruik is anders. Het enige nadeel is de prijs imho. En het verschil in prijs is groot.
Check de bekende websites. Genoeg mensen die een run met PP op een ketel doen.
Tuurlijk is een Ei mooier, ga ik niet ontkennen. Maar pizza's en lange runs is niet alleen mogelijk op een Ei.
Denk ook aan de ruimte. Als je voor meerdere mensen bijv Ribs gaat maken kom je al in de problemen hè.
Het is niet dat ik je van een ei wil afpraten maar geef alleen aan dat een ei niet noodzakelijk is. Alles wat je op een ei doet kan ook op een ketel.
[ Voor 16% gewijzigd door backupdevice op 04-08-2015 13:09 ]
Ik zou vooral wel wat anders willen omdat ik niet erg veel ribs kan maken op mijn 47cm. Met 1,5-2kg ben je er wel denk ik.
Ik gebruik mijn WSM juist voor low & slow mede door de ruimte en omdat ik daar zeer gemakkelijk hout / brandstof toe kan voegen. Ik heb dan geen keramiek ei maar een metalen variant en die gebruik ik puur voor high & fast maar ook voor brood/pizza te maken.UltraSub schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:00:
Meer low en slow dan high en fast.
Wat me zo aanspreekt in een ei:
- hogere temps mogelijk voor pizza, is erg lekker
- zeer lange zeer stabiele runs voor PP mogelijk
- zuinig
- estetisch mooi
- makkelijk een fan te monteren voor een pid controller (ja kan op een wsm ook makkelijk)
Op een ei kun je mijns inziens "meer" dan op een ketel. Theoretisch praten we over dezelfde mogelijkheden, maar het gebruik is anders. Het enige nadeel is de prijs imho. En het verschil in prijs is groot.
Als je veel low & slow doet zou ik persoonlijk voor de WSM gaan en met een paar mooie mods zoals wielen en een scharnier heb je een super smoker met veel capaciteit (laats nog 10kg spareribs gerookt).
Even een andere vraag ik heb duits varkensvlees gekregen maar wat betekend kammfleisch en schinkenbrater?
Zou gewoon een WSM ernaast zetten.418O2 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:13:
Ik zou vooral wel wat anders willen omdat ik niet erg veel ribs kan maken op mijn 47cm. Met 1,5-2kg ben je er wel denk ik.
heb je het vet wel ingesneden? is namelijk niet te zien op de fotoNomad schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:09:
Gisteren voor het eerst indirect op de barbecue gewerkt, met een 1,2kilo picanha/staartstuk. 24 uren vooraf gemarineerd met een eigen marinade (tomaat/knoflook/lente-ui/basilicum/tijm/olijfolie/peper/zout).
[afbeelding]
en opengesneden:
[afbeelding]
Ja wel ingesneden, maar door het niet verwijderen van het vliesje (wat ik wel had moeten doen) zie je er niet zoveel van.Denniz0229 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:23:
[...]
heb je het vet wel ingesneden? is namelijk niet te zien op de foto
Heb laatst een 47" voor 300 euro gekocht.
ah, das jammer, vind zelf het ingesneden vet er altijd zo lekker uitzienNomad schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:25:
[...]
Ja wel ingesneden, maar door het niet verwijderen van het vliesje (wat ik wel had moeten doen) zie je er niet zoveel van.
maar welk vliesje dan? heb nog nooit een picanha gehad met een vlies.
Er zat een stug hard vliesje om die ik niet zo door had met insnijden (scherp mes), maar die hard als steen was na het bakken. En ik had het achteraf wel gezien met insnijden, maar toen niet genoeg over nagedacht.Denniz0229 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:30:
[...]
ah, das jammer, vind zelf het ingesneden vet er altijd zo lekker uitzien![]()
maar welk vliesje dan? heb nog nooit een picanha gehad met een vlies.
Maar goed, toen hij klaar was heb ik het vet er toch afgesneden en dus ook dat harde vlies....dus in het eindresultaat geen verschil geloof ik.
Er zit wel eens een hard vlies aan de onderkant, en het lijkt er op dat 'ie ook verkeerd om op de bbq ligt, dus misschien is dat het geval? De vetkant zou voor zover ik begrepen heb boven moeten liggen, zodat het vet wat smelt langs het vlees loopt en zo nog wat extra smaak geeft, in plaats van dat het in het druipbakje loopt wat eronder ligt. Het vet heb ik er aan laten zitten voor de smaak, maar dat zal wel wat persoonlijks zijn.Nomad schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:41:
[...]
Er zat een stug hard vliesje om die ik niet zo door had met insnijden (scherp mes), maar die hard als steen was na het bakken. En ik had het achteraf wel gezien met insnijden, maar toen niet genoeg over nagedacht.
Maar goed, toen hij klaar was heb ik het vet er toch afgesneden en dus ook dat harde vlies....dus in het eindresultaat geen verschil geloof ik.
De slager zei me dat hij de Pichana altijd in een koekenpan bakt, en dan af laat garen op de bbq. Volgens hem gaf dit de meest fantastische jus. Ik geloof hem op zijn woord, maar ik heb hem toch maar boven de kooltjes aangezet.
Waarom geen maverick?Yohsoog schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:30:
Ik was zelf op zoek naar een thermometer, de instant versie. Vanwege het prijskaartje leek me de Thermopop wel interessant, maar nu vroeg ik me af of iemand goede webshops kent om die te bestellen. Ik kom al snel uit op www.thermapen.nl, maar ik kan daar nergens verwijzingen of ervaringen over vinden, ook niet op de diverse bbq fora. Ervaringen of andere tips voor een webshop (leveren in BE aub) zijn dus ook welkom.
http://www.bbqstuff.nl/ma...leesthermometer-kern.html
ik ben daar echt heel tevreden over. 50 meter bereik (ook echt) en 2 sensoren met allerhande temperatuurinstellingen.
Ik heb de picanha 24 uur in marinade gehad, daarna voordat hij op de barbecue ging de vetlaag ingesneden (zodat je ruitjes krijgt), waarna ik hem aan beide zijden heb aangebraden tot een mooie donkere korst op een hete directe bbq. Waarna hij, met de vetlaag aan de bovenkant, in 1uur en 20 minuten gegaard werd op een indirecte bbq op 160 graden totdat de kern op 53 graden zat. Daarna 10 minuten in aluminium laten rusten op de sappen opnieuw te binden aan het vlees en de picanha op de kop aangesneden met de vetlaag op de onderkant, zodat ik met het mes kracht kon zetten om door dat harde velletje te komen. Uiteraard gesneden dwars op de draad. En na het snijden van het plakje, het vetlaagje weggesneden en geserveerd op het bordelhopo schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:30:
[...]
Er zit wel eens een hard vlies aan de onderkant, en het lijkt er op dat 'ie ook verkeerd om op de bbq ligt, dus misschien is dat het geval? De vetkant zou voor zover ik begrepen heb boven moeten liggen, zodat het vet wat smelt langs het vlees loopt en zo nog wat extra smaak geeft, in plaats van dat het in het druipbakje loopt wat eronder ligt. Het vet heb ik er aan laten zitten voor de smaak, maar dat zal wel wat persoonlijks zijn.
De slager zei me dat hij de Pichana altijd in een koekenpan bakt, en dan af laat garen op de bbq. Volgens hem gaf dit de meest fantastische jus. Ik geloof hem op zijn woord, maar ik heb hem toch maar boven de kooltjes aangezet.
Volgens mij heb ik het wel goed gedaan hoor
@Nomad: Klinkt inderdaad prima. Het ziet er ook fantastisch uit, dus het zal wel een heel speciale koe geweest zijn
Omdat, zoals Elhopo hierboven ook al zegt, ik op zoek was naar een instant thermometer. Die maverick ben ik ook al tegengekomen, maar dat zal eerder voor er bij zijn op een later moment als ik eerst wat meer ervaring met de instant thermometer heb opgedaan. Mijn vraag staat dus nog steeds open418O2 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:32:
[...]
Waarom geen maverick?
http://www.bbqstuff.nl/ma...leesthermometer-kern.html
ik ben daar echt heel tevreden over. 50 meter bereik (ook echt) en 2 sensoren met allerhande temperatuurinstellingen.
Koop dan voor een tientje een Fantast van de Ikea? Doet het prima.Yohsoog schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:30:
Ik was zelf op zoek naar een thermometer, de instant versie. Vanwege het prijskaartje leek me de Thermopop wel interessant, maar nu vroeg ik me af of iemand goede webshops kent om die te bestellen. Ik kom al snel uit op www.thermapen.nl, maar ik kan daar nergens verwijzingen of ervaringen over vinden, ook niet op de diverse bbq fora. Ervaringen of andere tips voor een webshop (leveren in BE aub) zijn dus ook welkom.
Ik gebruik de iGrill en een Fantast naast elkaar. De iGrill voor de dome-temperatuur en de Fantast voor de kerntemperatuur.
Ik heb die van jou niet geproefd natuurlijk, maar vind je het niet zonder om zo'n smaakvol stukje vlees te marineren? Dat is naar mijn mening echt nergens voor nodig, met peper en zout komt die smaak het best uit. Als je het volop gaat marineren kan je ook een standaard stuk rundvlees nemen, althans dat is mijn mening.Nomad schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:40:
Ik heb de picanha 24 uur in marinade gehad, daarna voordat hij op de barbecue ging de vetlaag ingesneden (zodat je ruitjes krijgt), waarna ik hem aan beide zijden heb aangebraden tot een mooie donkere korst op een hete directe bbq. Waarna hij, met de vetlaag aan de bovenkant, in 1uur en 20 minuten gegaard werd op een indirecte bbq op 160 graden totdat de kern op 53 graden zat. Daarna 10 minuten in aluminium laten rusten op de sappen opnieuw te binden aan het vlees en de picanha op de kop aangesneden met de vetlaag op de onderkant, zodat ik met het mes kracht kon zetten om door dat harde velletje te komen. Uiteraard gesneden dwars op de draad. En na het snijden van het plakje, het vetlaagje weggesneden en geserveerd op het bord.
Volgens mij heb ik het wel goed gedaan hoor.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Stel je dat nu voor als (beginnend) alternatief voor de Maverick? Of voor de Thermapop waar ik naar op zoek ben? Die thermapop zou juist een stuk sneller moeten zijn dan de Fantast. Voor de prijs wel interessant, maar ben nu toch echt op zoek naar de snelle meting...Nomad schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:03:
[...]
Koop dan voor een tientje een Fantast van de Ikea? Doet het prima.
Ik gebruik de iGrill en een Fantast naast elkaar. De iGrill voor de dome-temperatuur en de Fantast voor de kerntemperatuur.
Lezen beste vriend.Nomad schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:03:
[...]
Koop dan voor een tientje een Fantast van de Ikea? Doet het prima.
Hij zoekt een instant termometer. Dus in het vlees en meteen de temperatuur. De fantast en mavericks hebben allemaal een delay.
Als alternatief voor de Thermapop, want ik snap niet waarom je iets snel wilt meten als je hem ook gewoon continu kan metenYohsoog schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:24:
[...]
Stel je dat nu voor als (beginnend) alternatief voor de Maverick? Of voor de Thermapop waar ik naar op zoek ben? Die thermapop zou juist een stuk sneller moeten zijn dan de Fantast. Voor de prijs wel interessant, maar ben nu toch echt op zoek naar de snelle meting...
Doe jij eens even wat vriendelijk zeg. Wat ik hierboven dus al noem, ik geef een delay meter als voorstel omdat ik denk dat dat voor de meeste situaties handiger is.backupdevice schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:25:
[...]
Lezen!
Hij zoekt een instant termometer. Dus in het vlees en meteen de temperatuur. De fantast en mavericks hebben allemaal een delay.
Absoluut eens dat de marinade niet moet overheersen. Gelukkig was dat ook zeker niet het geval, de marinade was heel licht en gaf ondanks de 24 uren gelukkig slechts een lichte smaak aan de buitenkant en was hij zoals hij hoort te smaken in het midden. Ik ben het met je eens dat picanha van zichzelf al een mooie smaak heeft en die wil je zeker niet verliezenph4ge schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:18:
[...]
Ik heb die van jou niet geproefd natuurlijk, maar vind je het niet zonder om zo'n smaakvol stukje vlees te marineren? Dat is naar mijn mening echt nergens voor nodig, met peper en zout komt die smaak het best uit. Als je het volop gaat marineren kan je ook een standaard stuk rundvlees nemen, althans dat is mijn mening.
[ Voor 28% gewijzigd door Nomad op 04-08-2015 16:29 ]
http://www.thermapen.nl/
Ik heb geen idee of het goed is, maar men is er nogal positief over op de bbq fora. Ook op de Amerikaanse bbq programma's zie je ze er mee in de weer.
[ Voor 23% gewijzigd door elhopo op 04-08-2015 16:37 ]
Het was eerder om reviews van de shop http://www.thermapen.nl/ te doen, daar kan ik namelijk niets over terug vinden, en verder ook geen andere ervaringen met de aanschaf van Thermapop in BE/NL.
Uiteraard stel ik andere voorstellen en tips ook op prijs, maar bovenstaande is dus mijn eigenlijke vraag.
Voor low en slow gebruik je een Fantast/Maverick, omdat de Fantast bij mij nogal vaak sneuvelde heb ik maar een Maverick gekocht en daar ben ik tot op heden prima tevreden over. Thermapen heb ik nog niet, maar lijkt me wel ideaal.
Edit: Geen idee van de thermopop
[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 04-08-2015 16:45 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
http://www.beefensteak.nl...ain-fed-20-chuck-rib.html
ben benieuwd
Zoals je kan zien had ik zelf al door dat de tonatie niet ok was .Nomad schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:27:
[..]
[...]
Doe jij eens even wat vriendelijk zeg. Wat ik hierboven dus al noem, ik geef een delay meter als voorstel omdat ik denk dat dat voor de meeste situaties handiger is.
Zalm bijv wel. Het dunne gedeelte van zalm gaat veel sneller als het dikke.SaN schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:53:
Als hij € 50,- goedkoper is, en 2 of 3 seconden langzamer zou ik het wel weten. Je vlees is echt niet overgaar binnen 3 seconden.
Voor delicaat vlees is een instant bijna noodzakelijk
[ Voor 39% gewijzigd door backupdevice op 04-08-2015 17:52 ]
Het gaat definitief de 29e van augustus worden!
Er komen al een gezellig aantal mensen, dus het gaat sowieso door en gezellig worden. Lijkt het je leuk om ook te komen, stuur mij dan zeker een DM!
Is meestal niet een paar seconden langzamer. Heb zo'n pen van Weber gekregen ooit. Ding is retetraag. Duurt gerust 15 seconden voor temp stabiel is. En dan wil je nog een ander stukje prikken, weer wachten. Het werkt wel, en is beter dan niets, maar fijn werkt het niet. Hier komt ook nog een keer een thermopen erbij.SaN schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 16:53:
Als hij € 50,- goedkoper is, en 2 of 3 seconden langzamer zou ik het wel weten. Je vlees is echt niet overgaar binnen 3 seconden.
Ik heb dat een paar jaar geleden al gedaan en het werkt heerlijk in combo met een Maverick.
Maar dat staat nog los van het feit dat ik de Thermopop wil
Het is van dezelfde fabrikant als de thermapen, gewoon hun goedkoper alternatief en in alle tests online blijkt dat ze hun 5à6 seconden afleestijd wel halen (in vergelijking met 2à3 van de thermapen).UltraSub schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 07:33:
[...]
Is meestal niet een paar seconden langzamer....
Zie ook: YouTube: ThermoWorks ThermoPop Review en http://amazingribs.com/bb...orks-thermopop-tx-3100-xx
of hun eigen officiële testvideo: YouTube: Thermapen & ThermoPop vs Lavatools Thermowand.
Ah die heb ik van het weekend klaar gemaakt, 1 van de best smakende stukken vlees ooit. Maar.... denk dat ik 75% heb kunnen weggooien, zoveel vet heb ik niet eerder meegemaakt (en ik ben niet vies van een stukje vet....) Heb hem gemarineerd en gevacumeerd voor 2 dagen en toen low en slow op 100 graden in een uurtje of 6-7 naar een kern van 70 graden gebracht. Denk een keer of 4 gelakt tussendoor. Al met al een grote deceptie (2e keer op rij met vlees van B&S, deze was notabene met korting na klachten over een cote de boeuff).418O2 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 17:02:
Ik heb overigens deze besteld
http://www.beefensteak.nl...ain-fed-20-chuck-rib.html
ben benieuwdkeer wat anders.
Wat de thermometers betreft, altijd de fantast. Deze is ook gewoon instant en na de upgrade gaat hij niet meer tot slechts 130 maar tot >200 (nog niet gecheckt eigenlijk). Daarnaast gaat de batterij een eeuw mee, gaat echt nooit kapot en zeer accuraat (getest in kokend water, precies 100 gaf hij aan).
Vond er laatst 1 die vorig jaar achter de bbq gevallen was, hele winter in de modder gelegen, compleet doorweekt maar na een uurtje in het zonnetje werkte hij gewoon weer. Enige waarvoor ik een andere zou kopen is omdat ik het op afstand zou willen uitlezen.
upgrade van de Fantast? Ik ben daar niet van op de hoogte, de Ikea site zegt ook gewoon nog 130? Heb je meer info, wel interessant namelijkMalt007 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:18:
[...]
Ah die heb ik van het weekend klaar gemaakt, 1 van de best smakende stukken vlees ooit. Maar.... denk dat ik 75% heb kunnen weggooien, zoveel vet heb ik niet eerder meegemaakt (en ik ben niet vies van een stukje vet....) Heb hem gemarineerd en gevacumeerd voor 2 dagen en toen low en slow op 100 graden in een uurtje of 6-7 naar een kern van 70 graden gebracht. Denk een keer of 4 gelakt tussendoor. Al met al een grote deceptie (2e keer op rij met vlees van B&S, deze was notabene met korting na klachten over een cote de boeuff).
Wat de thermometers betreft, altijd de fantast. Deze is ook gewoon instant en na de upgrade gaat hij niet meer tot slechts 130 maar tot >200 (nog niet gecheckt eigenlijk). Daarnaast gaat de batterij een eeuw mee, gaat echt nooit kapot en zeer accuraat (getest in kokend water, precies 100 gaf hij aan).
Vond er laatst 1 die vorig jaar achter de bbq gevallen was, hele winter in de modder gelegen, compleet doorweekt maar na een uurtje in het zonnetje werkte hij gewoon weer. Enige waarvoor ik een andere zou kopen is omdat ik het op afstand zou willen uitlezen.
Oh dat is zeker een mooie ontwikkeling, dan is het helemaal een aanrader voor eigenlijk iedereen.Malt007 schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 15:29:
Even gekeken voor je en hij gaat tot 250c. Daarnaast lijken de cijfertjes iets scherper dus een beter schermpje.
Hoef niet steeds naar de Q te lopen om te checken.
Ach, dat hoort er ook wel een beetje bij vind ik. Het moet allemaal niet te automatisch gaan, dan kan je net zo goed de oven gebruiken toch?backupdevice schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:38:
Jarenlang gebruik gemaakt van de Fantast. Sinds kort een Weber style die op afstand werkt en dat is toch wel fijn hoor.
Hoef niet steeds naar de Q te lopen om te checken.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Ja.. zeker als je stukken vlees >10 uur aan het barbecueën bent. Handig om constant heen en weer te lopenATS schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 17:46:
[...]
Ach, dat hoort er ook wel een beetje bij vind ik. Het moet allemaal niet te automatisch gaan, dan kan je net zo goed de oven gebruiken toch?
Ik vind het ideaal, kan lekker bij de gasten blijven zitten en zit niet om de 5 minuten op hete kolen
[ Voor 13% gewijzigd door St@m op 05-08-2015 18:20 ]
Plus het feit dat je twee probes kan gebruiken. 1 voor de dome en 1 voor het vlees.
Maar niks ten nadele van de Fantast. Ik heb ze jaren gebruikt maar sinds ik de draadloze heb wil ik noooooit meer terug.
Heb een deksel thermometer in mijn al wat oudere 47cm weber gebouwd.
En gebruik deze draadloze temperatuurmeter om het vlees te meten en doet het (nu nog) prima.
Hier zitten wel makkelijke functies op voor beginners, want je kan per vleessoort de juiste gaarheid (medium/rare) instellen en dan zet hij er de juiste temperatuur bij.
Ook kwam er achter dat het best simpel is om de bbq een paar uur stabiel op temperatuur te houden, en dat je bijna geen zuurstof nodig hebt.
Als test had ik een bourgondische rib gebruikt, en dit was zeer geslaagd.
Deze hoefde ik volgens de slager niet te kruiden/marineren, dus lekker makkelijk.
Nu wil ik binnenkort een BCC gaan maken, echter ben ik nog onervaren met kruiden. Dus zou een zakje magi braadstomen ook prima voorzien? Of heeft iemand nog andere tips?

Oeps best lange post geworden
Neem gewoon de kruiden die jij lekker vindt, bbq en oven is in principe natuurlijk niets anders (*).Tinusvolkel schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 09:31:
Nu wil ik binnenkort een BCC gaan maken, echter ben ik nog onervaren met kruiden. Dus zou een zakje magi braadstomen ook prima voorzien? Of heeft iemand nog andere tips?
Anders kijk je op wat sites (bv bbq-nl.com) voor wat rub (de naam voor het kruiden mengsel) recepten.
(*) veel bbq rubs hebben suiker in het mengsel wat bij hogere temperaturen verbrandt, maar wat bij low and slow prima werkt.
Check de volgende fora voor leuke receptenTinusvolkel schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 09:31:
http://www.bbqforum.nl/forum/forum.php
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php
Voor 8,99euro geen miskoop.
Een draadloze (Maverick?) komt op termijn nog wel.
Zoals backupdevice hierboven ook al aangeeft, leuke recepten en tips te vinden op die sites.
Ik ga me denk ik eerst focussen op het bereiden zelf, en wil dan pas wat gaan experimenteren met de rub.
Dus ga mooi voor de maggie braadstoom “rub” waar ook suiker inzit
Als er mensen zijn die van pittige sauzen houden voor bij BBQ heb ik een aantal super pittige sauzen in de aanbieding. Ik heb ze van uit Amerika laten over komen en zijn 100% natuurlijk, geen kunstmatige toevoegingen. Doordat verzendkosten relatief hoog zijn heb toen wat extra sauzen laten komen maar die krijg ik echt niet op binnen afzienbare tijd. Komt omdat je zo weinig nodig hebt elke keer

op de foto staan ze van normaal heet/pittig tot extreem pittig. Pepers die er in zitten (verschilt per flesje)
Jalapeno Peppers
Caribbean red habaneros
(Smoked) Ghost Peppers
Trinidad Scorpion Peppers
Je kan de saus puur gebruiken of verwerken in andere sauzen. b.v. mixen met goede mayo, ketchup, zoete chilisaus gaat goed. Ook goed te gebruiken in zelfgemaakt BBQsaus of het spicen van je verse hamburger of ander vlees.
Ik heb ze niet gekocht om winst op te maken dus ze mogen voor mijn kostprijs weg. 15 euro per fles. Dat klinkt prijzig maar met de verzendkosten en invoerbelasting erbij is dit echt mijn stuksprijs. Ik hoop dat ik hier mensen blij mee kan maken, maar let op, die rode versies zijn extreem heet!
Je kan ze ophalen in Schimmert (Limburg) of verzenden via Postnl (7 euro, sorry goedkoper lukt niet omdat het niet in een envelop past). Ik heb mooie doosje waar 3 flesjes in passen, bij afname 3 stuks reken ik maar 3 euro verzendkosten. Heb je interesse? let me know, dan laat ik je weten wat ik nog op voorraad heb staan. Voor nu is dat zowiezo 1 stuks van elke soort, van sommige heb ik er 2 of 3..
Kun je eens foto posten (incl binnenkant), ben wel benieuwd hoe je dit gedaan hebt.Tinusvolkel schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 09:31:
Ik ben afgelopen weekend ook begonnen met wat serieuzer BBQen.
Heb een deksel thermometer in mijn al wat oudere 47cm weber gebouwd.
Iemand naast het vlees, nog wat geode groenten tips voor op de bbq?
[ Voor 9% gewijzigd door screamhouse op 06-08-2015 15:59 ]
Wat ik de laatste paar keren heb gemaakt en in goede aarde viel:screamhouse schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:55:
[...]
Kun je eens foto posten (incl binnenkant), ben wel benieuwd hoe je dit gedaan hebt.
Kastanjechampignons, steeltje eruit daarin een mengsel van monchou/peper/zout/(rode)ui
Omwikkelen met een plakje spek
Puntpaprika gehalveerd en grillen
Garnalen in een marinade van een olijfolie/knoflook rub, dit in een aluminium bakje garen op de q.
2 minuten voor serveren lamsoor bij de garnalen in het bakje en even laten meebakken
Puntpaprika vullen met de lamsoor en garnalen
Maiskolf (al dan niet voorgekookt in wat water met suiker)
Gegrilde courgette met vulling (weet even niet meer waarmee ik het nou had gemaakt, een soort kaas..)
Mijn gepofte zoete aardappelen waren heerlijk... Na het poffen vullen met een lekker salsa en het is helemaal smullen.screamhouse schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:55:
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Groene asperges
Champignons
En voor de verbeelding, nog wat plaatjes.

Laatst zonder recept het volgende gedaan:
In een blender het volgende hakken:
-saucijzen worstje
-half uitje
-teentje knoflook.
-flinke scheut olijfolie
-peper/zout
-halve paprika
-Courgette uithollen
-vullen met inhoud van de blender
-stukjes feta erop
-op de bbq

[ Voor 45% gewijzigd door Mystikal op 06-08-2015 17:03 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Net de thermometer even getest met kokend water. De meeste metingen had hij de temp. te pakken tussen de 5 en 6 seconden, een enkele keer bleef hij wat langer rond de 98-99 steken en deed hij er 8 seconden over.
Ik ben dus op dit moment zeer tevreden, dit weekend voor de eerste keer met de BBQ testen, dus ik kan niet wachten
Als er nog iets te testen valt waar iemand in geïnteresseerd is, vraag maar en ik doe mijn best.
(Ook even mijn oude analoge thermometer er bij gehaald, maar die kwam dus niet meer verder dan 96à97 °C en deed er enorm lang over.)
Bij de sligro twee naturel gekocht, helaas hadden ze alleen diepvries, dus drie dagen rustig ontdooid (niet dat het niet in een dag kan, maar ik kwam er eerder niet toe)
Eerst kaal met wat peper (wel vlies verwijdert) een drie uur gerookt, daarna iets langer dan een uur in het alu gehad en daarna ook lekker even met een BBQ saus een uurtje geglaceert, yammie!
Kost veel tijd, maar het is het zeker waard!
Het was gewoon een kwestie van een gaatje boren.screamhouse schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:55:
[...]
Kun je eens foto posten (incl binnenkant), ben wel benieuwd hoe je dit gedaan hebt.
De BBQ is al wat ouder en had helaas al de nodige beschadigingen en roest, dus heb het gat niet na behandeld.
Maar ga denk ik na de zomer een 57cm weber kopen, waar ik wel zuiniger mee om wil gaan.
Dan kan ik die gebruiken voor low&slow en op de 47cm kan ik dan gaan grillen

Bij deze ben je nu zo verpest dat je bijna nooit meer kan genieten van spareribs ergens anders...franssie schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 22:49:
Eindelijk eens tijd gehad om de 3-2-1 (3-1-1) spareribs te maken op de kamado, op houtskool. Wauw wat is dat lekker, dermate lekker dat ik niet snel meer buiten de deur spare ribs zal eten![]()
Bij de sligro twee naturel gekocht, helaas hadden ze alleen diepvries, dus drie dagen rustig ontdooid (niet dat het niet in een dag kan, maar ik kwam er eerder niet toe)
Eerst kaal met wat peper (wel vlies verwijdert) een drie uur gerookt, daarna iets langer dan een uur in het alu gehad en daarna ook lekker even met een BBQ saus een uurtje geglaceert, yammie!
Kost veel tijd, maar het is het zeker waard!
Dit topic is gesloten.