Heb deze ook van ING. Echt heel blij mee. Er zitten 2 schotjes bij waardoor hij echt niet bomvol met briketten hoeft. Meestal in het midden een halve starter, dan kan ik daar direct grillen en aan de zijkant eventueel indirect. Snelle levering ook van ING. Heel veel plezier ervanIusedto schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 16:47:
Weber Original Kettle Premium 57 cm, is degene bij de ING
Vandaag weer aan het knutselen geweest.

2 roosters van bbqroyaal besteld

Aftekenen met stift en tape

De slijpschijf er op losgelaten
En dan even opnieuw inbranden

Op naar wat mooie steaks

2 roosters van bbqroyaal besteld

Aftekenen met stift en tape

De slijpschijf er op losgelaten
En dan even opnieuw inbranden

Op naar wat mooie steaks
Gisteravond de BBQ besteld.Lekkerboeie86 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 08:54:
[...]
Heb deze ook van ING. Echt heel blij mee. Er zitten 2 schotjes bij waardoor hij echt niet bomvol met briketten hoeft. Meestal in het midden een halve starter, dan kan ik daar direct grillen en aan de zijkant eventueel indirect. Snelle levering ook van ING. Heel veel plezier ervan
Levertijd ongeveer 5 dagen . Heb ook meteen maar het Weber bbq boek op de Ipad gezet en ben al aan het inlezen
FUMES et CARNES
Dat zeiden ze bij mij ook, maar ik had hem de volgende dag in huis...Iusedto schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 08:13:
[...]
Gisteravond de BBQ besteld.
Levertijd ongeveer 5 dagen . Heb ook meteen maar het Weber bbq boek op de Ipad gezet en ben al aan het inlezen
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
hehe, we zullen zien.ATS schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 08:56:
[...]
Dat zeiden ze bij mij ook, maar ik had hem de volgende dag in huis...
Dit zijn eigenlijk mijn eerste stappen in de hele BBQ wereld.Alleen in de vakantie gebruikte ik een weg gooi BBQ maar dat was het wel.
Na het lezen van wat boeken en het zien van oa Jamie Oliver ben ik zeer enthousiast en wil dit echt heel graag goed oppakken.
Zal na mijn werk ook maar even houtskool/briketten gaan kopen
FUMES et CARNES
Zaterdag weer eens een lekker kippetje maken op de bbq. Iemand nog een lekkere marinade? Ga voor de cola versie, vriendin is zwanger 
Wat ergens volgende maand twee grote buikribben bestellen en dit recept volgen. Doe normaal altijd de 3-2-1 maar volgens mij is dit ook erg lekker.
http://dutchpitmaster.blo...s-jack-daniels-sweet.html
Wat ergens volgende maand twee grote buikribben bestellen en dit recept volgen. Doe normaal altijd de 3-2-1 maar volgens mij is dit ook erg lekker.
http://dutchpitmaster.blo...s-jack-daniels-sweet.html
De wat ?Versteegrob schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:15:
3-2-1
FUMES et CARNES
Gisteren een dry aged Rib-eye op de BBQ gehad. Gewoon ff grillen tot de juiste temp is bereikt. Erg lekker moet ik zeggen! Super veel smaak! Ik had alleen wat zout erop gedaan een dag van te voren en net voor het grillen wat peper en dat was voldoende. Hij was iets meer medium dan ik gehoopt had (eet het liefste rare) maar het blijft toch lastig om het precies uit te mikken.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik dry aged vlees op de BBQ had. Wel apart moet ik zeggen, het vet is al helemaal hard en het is een beetje bruinig. De smaak daarentegen is wel erg goed.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik dry aged vlees op de BBQ had. Wel apart moet ik zeggen, het vet is al helemaal hard en het is een beetje bruinig. De smaak daarentegen is wel erg goed.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Dacht dat iedereen het wel kende.
3 uur de ribs op 100-120 graden
2 uur verpakken met alu folie, hierin kan je van alles gooien, honing, appelsap, cola, bruine suiker, roomboter, jam, extra rub, enz
1 uurtjes met een lekkere mopsaus voor een lekkere bite
http://www.bbq-nl.com/2010/03/3-2-1-methode-spareribs.html
http://majorleaguegrillin...tition-ribs-3-2-1-method/
voor babybacks (wat in nederland de sparerib wordt genoemd) is 2-1-1 ook goed overigens. 3-2-1 is alleen voor buikspareribs.

Waar heb je het besteld? Ken je deze site al? Erg veel info over dry-aged vleesMrFl0ppY schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:29:
Gisteren een dry aged Rib-eye op de BBQ gehad. Gewoon ff grillen tot de juiste temp is bereikt. Erg lekker moet ik zeggen! Super veel smaak! Ik had alleen wat zout erop gedaan een dag van te voren en net voor het grillen wat peper en dat was voldoende. Hij was iets meer medium dan ik gehoopt had (eet het liefste rare) maar het blijft toch lastig om het precies uit te mikken.
http://www.chateaubriand.nl/onze-producten/dry-aged-beef/
De 3-2-1 methode (low en slow) wil zeggen: 3 uur roken, 2 uur stomen en dan nog 1 uur afgrillen. Dit gaat echter niet op voor de Hollandse ribben welke veel kleiner zijn dan de Amerikaanse ribben. Geduld wordt beloond maar 1½-1-½ is voor Nederlandse ribben vaak voldoende. Langer is uiteraard beter, maar hou wel goed de temperatuur in de gaten.
Afgelopen week zelf een BBQ gebouwd van een oude tafel een een olievat. Ik ben nu op het werk maar zal bij thuiskomst eens wat foto's posten. Hij is nog niet helemaal klaar (thermometer moet er nog op, en een rek waar de kolen op blijven liggen/as tussendoor valt, en ventilatiegaten/schoorsteen moeten nog verwerkt worden) maar al wel gebruiksklaar
Nee, dit is voor mij nieuw .
Zoals ik hierboven als zei :
Bedankt voor de informatie.Iusedto schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:12:
[...]
Dit zijn eigenlijk mijn eerste stappen in de hele BBQ wereld.Alleen in de vakantie gebruikte ik een weg gooi BBQ maar dat was het wel.
Ziet er allemaal geweldig uit zeg. Die blog is ook leerzaam
FUMES et CARNES
Wat ik ook een leuke blog vind:
http://www.rtlniels.nl/bbq/?p=656
Zal vast al wel bekend zijn, en veel info staat her en der op het net natuurlijk ook wel beschreven, maar het is een duidelijke en overzichtelijke site met lekkere recepten en duidelijke aanwijzingen.
http://www.rtlniels.nl/bbq/?p=656
Zal vast al wel bekend zijn, en veel info staat her en der op het net natuurlijk ook wel beschreven, maar het is een duidelijke en overzichtelijke site met lekkere recepten en duidelijke aanwijzingen.
Geen probleem, de blog is echt geweldigIusedto schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:38:
[...]
Nee, dit is voor mij nieuw .
Zoals ik hierboven als zei :
[...]
Bedankt voor de informatie.
Ziet er allemaal geweldig uit zeg. Die blog is ook leerzaam
Bij Beef&Steak was ie in de aanbieding een paar weken terug. De zimmertaler variant. Heb het samen met wat ander vlees besteld en i.c.m. de groupon deal was het leuk geprijsd.Versteegrob schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:34:
[...]
Waar heb je het besteld? Ken je deze site al? Erg veel info over dry-aged vlees
http://www.chateaubriand.nl/onze-producten/dry-aged-beef/
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Ik haal wel vaker dry aged Iers rib eye 'van de Plus'.
Geeft toch een betere smaak dat dry aged vind ik persoonlijk.
En met de perfecte garing smelt het gewoon op je tong.
Op het fornuis tot nu toe elke keer gelukt 😁
Het is geen bbq, dus hoeft niet te klikken, maar het aanzicht zal wel gewaardeerd worden denk ik 😎
http://i.imgur.com/7y3ZMEY.jpg
http://i.imgur.com/XXnPuyF.jpg
Geeft toch een betere smaak dat dry aged vind ik persoonlijk.
En met de perfecte garing smelt het gewoon op je tong.
Op het fornuis tot nu toe elke keer gelukt 😁
Het is geen bbq, dus hoeft niet te klikken, maar het aanzicht zal wel gewaardeerd worden denk ik 😎
http://i.imgur.com/7y3ZMEY.jpg
http://i.imgur.com/XXnPuyF.jpg
Ik heb nog wel een vraagje wat betreft luchtroosters. Ik heb een BBQ gemaakt van een olievat. Dat vat ligt op z'n kant in een tafel. Aan de linkerkant bovenaan zit een opening waar de "schoorsteen" op zit. Waar zou ik het beste luchgaten maken? Rechtsboven? Of Rechtsonder? Mijn idee was rechtsonder, zodat de lucht van buiten langs de kolen gaat, eventueel rook meeneemt naar het vlees, en dan via de schoorsteen naar buiten gaat. Als je hem rechtsboven doet komt het niet langs de kolen en is het zinloos lijkt me?
Ik bedoel dus dit:
Ik bedoel dus dit:

[ Voor 9% gewijzigd door Heaget op 23-07-2015 10:57 ]
Zuurstof aanvoeren aan de onderkant. Liefste natuurlijk regelbaarHeaget schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:46:
Ik heb nog wel een vraagje wat betreft luchtroosters. Ik heb een BBQ gemaakt van een olievat. Dat vat ligt op z'n kant in een tafel. Aan de linkerkant bovenaan zit een opening waar de "schoorsteen" op zit. Waar zou ik het beste luchgaten maken? Rechtsboven? Of Rechtsonder? Mijn idee was rechtsonder, zodat de lucht van buiten langs de kolen gaat, eventueel rook meeneemt naar het vlees, en dan via de schoorsteen naar buiten gaat. Als je hem rechtsboven doet komt het niet langs de kolen en is het zinloos lijkt me?
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Kon niet zo gauw de Nederlandse link vinden helaas http://amazingribs.com/ti...nique/offset_smokers.htmlHeaget schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:46:
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Oke dan, het regelbare gedeelte wilde ik oplossen met een simpel draaibaar plankje, nothing fancy maar werkt denk ik wel prima.ThunderNet schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:48:
[...]
Zuurstof aanvoeren aan de onderkant. Liefste natuurlijk regelbaar
Ben sinds kort in het bezit van een Tenneker TC Drum (Hornbach) (http://www.tenneker.com/)
Ik heb hem nu 2 keer gebruikt om even lekker wat simpele sate te bereiden (met een constante temp onder de deksel van 130 graden zeer mooie resultaten te halen)
Ik wil nu binnenkort kijken of deze barbecue zich een beetje goed laat gebruiken voor een low & slow sessie. Ik moet echter nog eerst een thermometer voor de kerntemps aanschaffen
Ik heb hem nu 2 keer gebruikt om even lekker wat simpele sate te bereiden (met een constante temp onder de deksel van 130 graden zeer mooie resultaten te halen)
Ik wil nu binnenkort kijken of deze barbecue zich een beetje goed laat gebruiken voor een low & slow sessie. Ik moet echter nog eerst een thermometer voor de kerntemps aanschaffen
[ Voor 8% gewijzigd door Gadgeteer op 23-07-2015 14:52 ]
Vandaag wezen shoppen om de BBQ familie uit te breiden. Naast de GBS heb ik nu ook een WSM.
SMOKEY
SMOKEY
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Gisteravond de bbq maar weer aangeslingerd.. gelukkig doe ik dat niet drie/vier keer in de week in deze periode
Dus het mocht wel weer
Voorbereiding:

En klaar:
Hasselbacks

BBQ aardappels van de Appie, zag ze toevallig liggen en had dit al een keer in mijn hoofd. Aardappel gevuld met Katenspek, beetje olijfolie en een zout/peper/nog wat kruiden mix uit Italië erover. Wat ui erbij en een paar minuten voor tijd geraspte Italiaanse kaas erover. Aardappels hadden iets langer gemogen, zaten tegen gaar aan, had ze een uur erop gehad. Geen zin meer om ze daarna weer terug te leggen --> honger
Hamburgers

Rundergehakt met een ei, gekruid paneermeel, beetje ketjap en wat hamburgerkruiden.. doe dat soort dingen meestal uit de losse pols.
Courgette

Ja.. beetje olijfolie en wat van die zout/peper mix. Goed op smaak!
Mais

Even gekookt in water met daarin een lepel witte basterdsuiker. Wilde ze daarna insmeren met honing, inpakken en een half uur op de bbq, maar goed.. ik dacht dat ik geen honing meer had (uiteraard vanmorgen wel gevonden). Dus maar alleen ingepakt. Was ook prima verder.
Om de 4e keer alvast aan te tikken voor deze week, gisteravond pekel gemaakt en vanmorgen in alle vroegte een kilo kipfilet in het badje gedaan om deze even anderhalf uur te pekelen. Daarna nog zo'n anderhalf uur op de bbq om lekker gerookt te worden.
Onweerstaanbaar..

Even lunchen

Misschien wel leuk om wat extra info te geven over de gerookte kip (hoe ik het altijd doe, en zo rook ik ook mijn forel, die blijven alleen een paar uur (5 in totaal) langer zwemmen in de pekel.
Pekelbadje:
Pan water
200 gram zout
200 gram basterdsuiker (ik had witte liggen)
50 gram Italiaanse kruiden
Aan de kook brengen, roeren tot het zout en suiker opgelost zijn, daarna de pan in de koelkast om af te laten koelen.
..
Hierna de kip er even in laten zwemmen (anderhalf tot twee uur)
Kip daarna droogdeppen en even laten opdrogen in de koelkast, op die manier pakt de rook beter en krijg je een mooie bruine kleur.
...
Bbq of smoker op temperatuur brengen (ik heb voor vandaag de bbq gebruikt, had geen zin om de smoker aan te steken. Die gebruik ik bij forel. op de 47cm Weber gaan wat kipfilets prima.
Temperatuur probeer ik altijd ergens tussen de 100 en 150 graden te houden. Maar omdat ik altijd bbq met de briketten van de keer ervoor is het altijd een beetje lastig in te schatten hoeveel ik moet aansteken.
Ik begon met 100 graden en eindigde op 145 graden (dome, dus zo'n 120/125 op het rooster), ach dat is ook prima, had geen zin om constant aan de schuifjes te draaien. Ik weet wat het eindresultaat wordt ondanks de licht wisselende temperatuur.
Om ongeveer het half uur even een handje houtsnippers tussen de briketten gegooid (beuken) en na zo'n 1,5/2 uur hadden de filets de gewenste 80 graden bereikt.
Hup van de bbq af met die kip, en natuurlijk direct een broodje warm gerookte kipfilet eten als lunch! Er zijn weinig dingen die lekkerder zijn dan zelf gerookte kipfilet vind ik!
Overigens had ik de foto's niet met voorbedachte rade gemaakt om hier te posten, anders had ik wel iets betere shots genomen
Voorbereiding:

En klaar:
Hasselbacks

BBQ aardappels van de Appie, zag ze toevallig liggen en had dit al een keer in mijn hoofd. Aardappel gevuld met Katenspek, beetje olijfolie en een zout/peper/nog wat kruiden mix uit Italië erover. Wat ui erbij en een paar minuten voor tijd geraspte Italiaanse kaas erover. Aardappels hadden iets langer gemogen, zaten tegen gaar aan, had ze een uur erop gehad. Geen zin meer om ze daarna weer terug te leggen --> honger
Hamburgers

Rundergehakt met een ei, gekruid paneermeel, beetje ketjap en wat hamburgerkruiden.. doe dat soort dingen meestal uit de losse pols.
Courgette

Ja.. beetje olijfolie en wat van die zout/peper mix. Goed op smaak!
Mais

Even gekookt in water met daarin een lepel witte basterdsuiker. Wilde ze daarna insmeren met honing, inpakken en een half uur op de bbq, maar goed.. ik dacht dat ik geen honing meer had (uiteraard vanmorgen wel gevonden). Dus maar alleen ingepakt. Was ook prima verder.
Om de 4e keer alvast aan te tikken voor deze week, gisteravond pekel gemaakt en vanmorgen in alle vroegte een kilo kipfilet in het badje gedaan om deze even anderhalf uur te pekelen. Daarna nog zo'n anderhalf uur op de bbq om lekker gerookt te worden.
Onweerstaanbaar..

Even lunchen

Misschien wel leuk om wat extra info te geven over de gerookte kip (hoe ik het altijd doe, en zo rook ik ook mijn forel, die blijven alleen een paar uur (5 in totaal) langer zwemmen in de pekel.
Pekelbadje:
Pan water
200 gram zout
200 gram basterdsuiker (ik had witte liggen)
50 gram Italiaanse kruiden
Aan de kook brengen, roeren tot het zout en suiker opgelost zijn, daarna de pan in de koelkast om af te laten koelen.
..
Hierna de kip er even in laten zwemmen (anderhalf tot twee uur)
Kip daarna droogdeppen en even laten opdrogen in de koelkast, op die manier pakt de rook beter en krijg je een mooie bruine kleur.
...
Bbq of smoker op temperatuur brengen (ik heb voor vandaag de bbq gebruikt, had geen zin om de smoker aan te steken. Die gebruik ik bij forel. op de 47cm Weber gaan wat kipfilets prima.
Temperatuur probeer ik altijd ergens tussen de 100 en 150 graden te houden. Maar omdat ik altijd bbq met de briketten van de keer ervoor is het altijd een beetje lastig in te schatten hoeveel ik moet aansteken.
Ik begon met 100 graden en eindigde op 145 graden (dome, dus zo'n 120/125 op het rooster), ach dat is ook prima, had geen zin om constant aan de schuifjes te draaien. Ik weet wat het eindresultaat wordt ondanks de licht wisselende temperatuur.
Om ongeveer het half uur even een handje houtsnippers tussen de briketten gegooid (beuken) en na zo'n 1,5/2 uur hadden de filets de gewenste 80 graden bereikt.
Hup van de bbq af met die kip, en natuurlijk direct een broodje warm gerookte kipfilet eten als lunch! Er zijn weinig dingen die lekkerder zijn dan zelf gerookte kipfilet vind ik!
Overigens had ik de foto's niet met voorbedachte rade gemaakt om hier te posten, anders had ik wel iets betere shots genomen
[ Voor 13% gewijzigd door St@m op 24-07-2015 00:05 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Vraagje aan de kenners:
Als ik een visje (forel bv) op een rookplankje leg, wat zijn dan handelingen die verplicht zijn?
Van binnen schoonmaken natuurlijk, maar dan...
Schubben af?
Huid insnijden?
Binnenkant vullen?
Als ik een visje (forel bv) op een rookplankje leg, wat zijn dan handelingen die verplicht zijn?
Schubben af?
Huid insnijden?
Binnenkant vullen?
Van binnen schoonmaken, meer niet. De huid eet je niet (ik niet) van een forel
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Bedankt voor het recept. Ga ik zeker gebruiken.
Bij forel kan je makkelijk huid en schubben mee eten.
(Erg lekker ook)
(Erg lekker ook)
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Dit denk ik ook, ga zelf morgen voor. Heb toevallig nog een lekkere pulled pork rub liggen. Die zal toch ook wel smaken op de kip?418O2 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 23:26:
Bcc gemaakt vandaag, maar volgens mij maakt t wel degelijk uit of je water of bier gebruikt, qua smaak
Morgen kip maken op een BCC standaard maar zonder blikje. Doe de standaard in een lekbak die ik op het rooster leg en doe de bbq op 180 graden.
Net deze methode uit het boek, hete vuren gehaald. Schijnt veel lekkerder te zijn dan een blikje onder je kip. Lang verhaal waarom, zullen het morgen weten.
Net deze methode uit het boek, hete vuren gehaald. Schijnt veel lekkerder te zijn dan een blikje onder je kip. Lang verhaal waarom, zullen het morgen weten.
Ben je niet bang dat ie door de tafel geen brandt?
wel een gaaf ding zo!
wel een gaaf ding zo!
Mooi ding.
Het gaas op foto 7 is dat van gegalvaniseerd? Komen er dan geen dampen van af?
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Nuh, hij word wel warm aan de buitenkant maar de tafel vat geen vlak, hooguit word de tafel ook een beetje warm.MikeyMan schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 08:55:
Ben je niet bang dat ie door de tafel geen brandt?
wel een gaaf ding zo!
Ik durf het niet te zeggen, maar die dampen zullen er na de eerste keer goed stoken wel vanaf zijn? Zo niet moet ik toch een ander rooster kopen..Sepp14 schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 09:14:
Mooi ding.
To do list:
-Ventilatiegaten onderin maken, inclusief afsluiter zodat de inlaat te regelen is.
-Thermometer van Outdoor Chef erop
-Planken aan de onderkant maken zodat het "gereedschap erbij kan blijven liggen
-De Cover netjes met touw aansnoeren ( niet te zien op foto's ).
Zie ik het nou goed dat er oorspronkelijk nog schuine steunen van de poten naar het midden van het blad liepen?
Daar zou ik eerlijk gezegd nog wel wat nieuws voor in de plaats maken. Zowel tegen doorhangen in het midden als tegen het afbreken van de 'tafelpoten'.
Daar zou ik eerlijk gezegd nog wel wat nieuws voor in de plaats maken. Zowel tegen doorhangen in het midden als tegen het afbreken van de 'tafelpoten'.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Correct, die liepen er. Dat heb ik opgelost door driehoekjes tussen het tafelblad en de tafelpoot te zetten. Later komt er onder de barrel ook nog een plank waar spullen op komen, dat verstevigd het geheel ook.
Persoonlijk zou ik voorijzer of rvs rooster gaan. Misschien een goedkoop rooster(s) van cadac oid op maat maken weet je zeker dat het goed is.
Mooi project evengoed veel plezier ermee.
Mooi project evengoed veel plezier ermee.
Vanmorgen om 6u opgestaan 
6:21 ging mijn 4500gr Butt op de weber.

om 13u gaf hij de mooie temperatuur van 85c aan
uitpakken :

Het schouderblad kwam er moeiteloos uit ..

Wel ben ik in het proces bijna 1,2 kilo 'kwijtgeraakt"

Een paar kruidenbroodjes gebakken, moet nu alleen een 'lichter' recept vinden, deze zijn me te zwaar

250gram Pulled Pork, voor minder doet mijn 13 jarige het tegenwoordig niet meer ...

Al met al, ondanks de 'storm' hier in brabant, is het me prima meegevallen ...
6:21 ging mijn 4500gr Butt op de weber.

om 13u gaf hij de mooie temperatuur van 85c aan
uitpakken :

Het schouderblad kwam er moeiteloos uit ..

Wel ben ik in het proces bijna 1,2 kilo 'kwijtgeraakt"

Een paar kruidenbroodjes gebakken, moet nu alleen een 'lichter' recept vinden, deze zijn me te zwaar

250gram Pulled Pork, voor minder doet mijn 13 jarige het tegenwoordig niet meer ...

Al met al, ondanks de 'storm' hier in brabant, is het me prima meegevallen ...
Dikke vette bummer, het doek wat over mijn BBQ zat is gister stuk gewaaid.. resultaat, hele BBQ nat en de verf heeft er op een rare manier op gereageerd, deze is namelijk geel uitgeslagen.. Vreemd, van de week maar eens kijken wat eraan te doen is..
Gisteren gewoon onder de overkapping in de storm gebbqd. Heeft toch ook wel iets.
Zelf gemaakte ribs volgens recept van Jamie Oliver smaakten prima. De gasten kregen alleen haast, dus heb het laatste uurtje noodgedwongen moeten halveren. Zonde, want daardoor waren ze iets te knapperig.
Vandaag het vetste ribje maar eens wat rustiger doen.
De bavette viel me tegen. Heb er alleen peper en zout op gedaan, maar hij had niet heel veel smaak.
Zelf gemaakte ribs volgens recept van Jamie Oliver smaakten prima. De gasten kregen alleen haast, dus heb het laatste uurtje noodgedwongen moeten halveren. Zonde, want daardoor waren ze iets te knapperig.
Vandaag het vetste ribje maar eens wat rustiger doen.
De bavette viel me tegen. Heb er alleen peper en zout op gedaan, maar hij had niet heel veel smaak.
Probeer lijnolie voor de buitenkant eens. http://www.oklahomabbq.nl...me_smoker_en_drum_bbq.pdfHeaget schreef op zondag 26 juli 2015 @ 10:00:
Dikke vette bummer, het doek wat over mijn BBQ zat is gister stuk gewaaid.. resultaat, hele BBQ nat en de verf heeft er op een rare manier op gereageerd, deze is namelijk geel uitgeslagen.. Vreemd, van de week maar eens kijken wat eraan te doen is..
Goeie tip! Ik ga eerst eens kijken wat het nou precies is die uitslag, en of het nog af te borstelen is. Zo niet, word het toch weer schuren en opnieuw spuiten, en dan idd insmeren met olie.
Iemand nog tips voor de bavette van vanavond?
Mijn voorliefde voor barbecuen is eigenlijk pas recentelijk begonnen. Al jaren ben ik degene achter de barbecue met vrienden e.d., maar pas recentelijk dat ik wat meer ging lezen over low/slow, 3-2-1 etc. En dat wil ik wel wat meer in de praktijk gaan brengen en eigenlijk is dat gezamenlijk veel leuker dan alleen.
Wie is er voor een kleine get together in het Noorden, Groningen/Friesland/Drenthe. Mag bij iemand thuis, mag in een parkje, wat we maar willen. Echte barbecue fora doen dit geregeld en met succes, dus wil ik het graag eens met wat Tweakers proberen
.
Leuk idee?
Wie is er voor een kleine get together in het Noorden, Groningen/Friesland/Drenthe. Mag bij iemand thuis, mag in een parkje, wat we maar willen. Echte barbecue fora doen dit geregeld en met succes, dus wil ik het graag eens met wat Tweakers proberen
Leuk idee?
Ja hoor, wil ik ook direct je koffie proeven
Ik woon in Zwolle overigens.
Ik ben er zeker voor in. Als het niet een te grote groep is zou het hier wel kunnen (Groningen stad, tuin is meer dan groot genoeg).Nomad schreef op maandag 27 juli 2015 @ 00:13:
Mijn voorliefde voor barbecuen is eigenlijk pas recentelijk begonnen. Al jaren ben ik degene achter de barbecue met vrienden e.d., maar pas recentelijk dat ik wat meer ging lezen over low/slow, 3-2-1 etc. En dat wil ik wel wat meer in de praktijk gaan brengen en eigenlijk is dat gezamenlijk veel leuker dan alleen.
Wie is er voor een kleine get together in het Noorden, Groningen/Friesland/Drenthe. Mag bij iemand thuis, mag in een parkje, wat we maar willen. Echte barbecue fora doen dit geregeld en met succes, dus wil ik het graag eens met wat Tweakers proberen.
Leuk idee?
Vel moet er niet af - is ook een goede graadmeter om te zien of vis gaar is => als je het er gewoon kunt aftrekken is het ding gaar.NeutraleTeun schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:01:
Vraagje aan de kenners:
Schubben af?
Huid insnijden?
Binnenkant vullen?
Sommigen vinden het vel ook lekker.
Voor de binnenkant: het is niet nodig, maar je kan forel met van alles vullen om extra smaak aan de vis te geven.
Paar schijfjes citroen en wat verse tijm of rozemarijn bvb.
Heel leuk idee! Alleen zo'n kamado mee nemen is nog vrij lastigNomad schreef op maandag 27 juli 2015 @ 00:13:
Wie is er voor een kleine get together in het Noorden, Groningen/Friesland/Drenthe. Mag bij iemand thuis, mag in een parkje, wat we maar willen. Echte barbecue fora doen dit geregeld en met succes, dus wil ik het graag eens met wat Tweakers proberen.
Leuk idee?
Misschien ergens in het midden van Nederland
Daar zijn meets altijdVersteegrob schreef op maandag 27 juli 2015 @ 08:57:
[...]
Heel leuk idee! Alleen zo'n kamado mee nemen is nog vrij lastig![]()
Misschien ergens in het midden van Nederland
Leuk, een samenkomst! Ik woon in 'Midden', maar het noorden is wel bereikbaar...
Afgelopen zondag de Picanha klaargemaakt. Een lokale slager heeft ze zo liggen, en ook dry aged spul (hij heeft zijn eigen dry aged kast). Ik ga er zeker vaker wat halen!
Oh ja, na deze post heb je honger!
Eerst de Picanha ingesneden met ruitjes. De bedoeling is dat je net tot op het vlees snijdt, maar met een scherp mes schiet je helaas al snel door... Wat grof zeezout erover en rustig op kamertemperatuur laten klomen. Intussen de bbq aansteken.

Dan boven wat hete kolen dichtschroeien tot íe een mooi bruin kleurtje heeft

Begint er al op te lijken. Als de vlammen eruit slaan (en dat gebeurt, mooi spektakel!) even aan de kant tot de vlammen weer wat gedoofd zijn. Sorry voor de crappy phone pics...

Als íe mooi bruin is de temperatuur verlagen (liefst naar zo'n 110-120 graden) en nog even indirect doorgaren met wat rookhout tot de kerntemperatuur zo'n 57 graden is. Ik heb kersen en Hickory gebruikt, omdat ik dat nog had liggen... Het resultaat:

En dan in mooie dunne plakjes snijden. Het was echt superlekker! Beetje rook, beetje BBQ smaak, heerlijk mals en zacht vlees. Echt een aanrader.
Afgelopen zondag de Picanha klaargemaakt. Een lokale slager heeft ze zo liggen, en ook dry aged spul (hij heeft zijn eigen dry aged kast). Ik ga er zeker vaker wat halen!
Oh ja, na deze post heb je honger!
Eerst de Picanha ingesneden met ruitjes. De bedoeling is dat je net tot op het vlees snijdt, maar met een scherp mes schiet je helaas al snel door... Wat grof zeezout erover en rustig op kamertemperatuur laten klomen. Intussen de bbq aansteken.
Dan boven wat hete kolen dichtschroeien tot íe een mooi bruin kleurtje heeft
Begint er al op te lijken. Als de vlammen eruit slaan (en dat gebeurt, mooi spektakel!) even aan de kant tot de vlammen weer wat gedoofd zijn. Sorry voor de crappy phone pics...
Als íe mooi bruin is de temperatuur verlagen (liefst naar zo'n 110-120 graden) en nog even indirect doorgaren met wat rookhout tot de kerntemperatuur zo'n 57 graden is. Ik heb kersen en Hickory gebruikt, omdat ik dat nog had liggen... Het resultaat:
En dan in mooie dunne plakjes snijden. Het was echt superlekker! Beetje rook, beetje BBQ smaak, heerlijk mals en zacht vlees. Echt een aanrader.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Lekker hoor!
Het schijnt dat als je hem reverse sear klaar maakt en op de draad snijd hij "nog" lekkerder is.
Ik heb deze nu ook helemaal bovenaan staan op de lijst. Eens wat slagers hier in de buurt bezoeken. Kijken wie wat voor mij kan betekenen.
Het schijnt dat als je hem reverse sear klaar maakt en op de draad snijd hij "nog" lekkerder is.
Ik heb deze nu ook helemaal bovenaan staan op de lijst. Eens wat slagers hier in de buurt bezoeken. Kijken wie wat voor mij kan betekenen.
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
Ik heb het voordat ik hem ging klaarmaken wat uitgezocht, en de reverse sear schijnt voornamelijk beter te zijn als je een keramische bbq hebt. Dit omdat je wel makkelijk de temperatuur van laag naar hoog kan krijgen, maar niet van hoog naar laag. Voor mijn gevoel heb ik hem dwars op de draad gesneden, maar correct me if I'm wrong... Ik heb de slager er nog naar gevraagd, en die zei in ieder geval dat ik hem zo moest snijden. Ik denk dat het vanaf de foto lastig te zien is... Ik zal het in ieder geval nog wel eens uitzoeken.j1nx schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:54:
Lekker hoor!
Hmm, daar zeg je eigenlijk wel wat. Ik heb ook een Weber en die gaat inderdaad eigenlijk vanzelf van hoog naar laag.elhopo schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:12:
[...]
Ik heb het voordat ik hem ging klaarmaken wat uitgezocht, en de reverse sear schijnt voornamelijk beter te zijn als je een keramische bbq hebt. Dit omdat je wel makkelijk de temperatuur van laag naar hoog kan krijgen, maar niet van hoog naar laag. Voor mijn gevoel heb ik hem dwars op de draad gesneden, maar correct me if I'm wrong... Ik heb de slager er nog naar gevraagd, en die zei in ieder geval dat ik hem zo moest snijden. Ik denk dat het vanaf de foto lastig te zien is... Ik zal het in ieder geval nog wel eens uitzoeken.
Over het snijden. Is lastig en heb er zelf geen ervaring mee, dus mijn advies is dan ook maar gebaseerd op wat ik gelezen heb.
Op de bovenste foto zie ik redelijk gelaagdheid van het vlees. Dat zijn volgens mij de draden. Om er dan haaks op te snijden, zou ik dus zeggen het mes een kwartslag naar recht en naar links overheleven.
Maar goed. Achteraf zie je die gelaagdheid natuurlijk altijd beter
Moet het eerst maar eens zelf gaan doen.
Maar inderdaad wel een goede slimme tip. Reverse sear op een Weber is een stuk lastiger als andersom. (Doh momentje)
Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.
Ik heb de afgelopen weken lang lopen twijfelen of ik mijn GBS zou vervangen voor een Primo XL. Ik doe vaak Low & Slow en temp controleren op een Egg gaat nou eenmaal vele malen beter dan op een GBS.
Maar op een GBS kan ik de temp ook goed beheersen en om nu 2K uit te geven alleen om L&S makkelijker te maken....
Dus na veel lezen kwam ik tot de conclusie dat een WSM de perfecte toevoeging zou zijn. Ik kan dan de GBS voor High en Fast gebruiken en de WSM inzetten voor Low & Slow. Voordeel van een WSM is dat deze als je goed zoekt hem voor een leuke prijs kan kopen.
( disclaimer, tuurlijk is een Primo veel mooier en het absolute einddoel, maar 2K om compleet te krijgen is teveel van het goede......voor nu
)
Dus , afgelopen Donderdag bij de tuinspecialist een leuke deal kunnen maken voor een WSM47. Snel naar huis gereden en meteen uitgepakt.

10 minuten later was ik klaar en kijk een aan.

Zaterdagavond 3 baby back ribs in de rub gezet. Zijn de ribs van de Makro.

Gisterenmiddag om 13.00 was het zover. De "maiden run" van de WSM zou gaan beginnen. Briketten op het rooster met rookhout erbij en de mini starter met 15 briketten aangestoken

De aagestoken briketten op de koude kolen, de WSM in elkaar zetten en het vies worden is begonnen

Na een half uurtje zat de WSM steady op de 107 graden. Deze temp heeft hij de eerste 2 uur van de " 2-1- 0,45 " manier vastgehouden.

Na 2 uurtjes de ribben eraf en inpakken in folie met bruine suiker en aardbeien jam. ( helaas vergeten foto's te nemen ) Omdat de deksel eraf moest schoot de temp wel ff omhoog naar de 125 graden maar door de ff de lucht toevoer te knijpen ging hij snel weer terug naar de 110 graden.
Uurtje later de ribs er weer vanaf gehaald en uit de folie gehaald. Daarna nog een keer 45 minuten terug op de smoker en zie hier het resultaat
( zit weinig vlees op die Makro ribs )

Na 10 minuten
Wat een geweldige smoker . Hier ga ik nog veel plezier aan beleven.
Maar op een GBS kan ik de temp ook goed beheersen en om nu 2K uit te geven alleen om L&S makkelijker te maken....

( disclaimer, tuurlijk is een Primo veel mooier en het absolute einddoel, maar 2K om compleet te krijgen is teveel van het goede......voor nu
Dus , afgelopen Donderdag bij de tuinspecialist een leuke deal kunnen maken voor een WSM47. Snel naar huis gereden en meteen uitgepakt.
10 minuten later was ik klaar en kijk een aan.

Zaterdagavond 3 baby back ribs in de rub gezet. Zijn de ribs van de Makro.

Gisterenmiddag om 13.00 was het zover. De "maiden run" van de WSM zou gaan beginnen. Briketten op het rooster met rookhout erbij en de mini starter met 15 briketten aangestoken

De aagestoken briketten op de koude kolen, de WSM in elkaar zetten en het vies worden is begonnen

Na een half uurtje zat de WSM steady op de 107 graden. Deze temp heeft hij de eerste 2 uur van de " 2-1- 0,45 " manier vastgehouden.

Na 2 uurtjes de ribben eraf en inpakken in folie met bruine suiker en aardbeien jam. ( helaas vergeten foto's te nemen ) Omdat de deksel eraf moest schoot de temp wel ff omhoog naar de 125 graden maar door de ff de lucht toevoer te knijpen ging hij snel weer terug naar de 110 graden.
Uurtje later de ribs er weer vanaf gehaald en uit de folie gehaald. Daarna nog een keer 45 minuten terug op de smoker en zie hier het resultaat

Na 10 minuten

[ Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 27-07-2015 16:38 ]
Ik doe hem altijd reverse sear op de weber. Indirect naar ~50 graden met de spekkant naar boven. Dan affikken op de kolen, even inpakken-->rust en dan eten. En ik ben ook geen expert, maar volgens mij is het inderdaad verkeerd gesneden.j1nx schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:23:
[...]
Hmm, daar zeg je eigenlijk wel wat. Ik heb ook een Weber en die gaat inderdaad eigenlijk vanzelf van hoog naar laag.
Over het snijden. Is lastig en heb er zelf geen ervaring mee, dus mijn advies is dan ook maar gebaseerd op wat ik gelezen heb.![]()
Op de bovenste foto zie ik redelijk gelaagdheid van het vlees. Dat zijn volgens mij de draden. Om er dan haaks op te snijden, zou ik dus zeggen het mes een kwartslag naar recht en naar links overheleven.
Maar goed. Achteraf zie je die gelaagdheid natuurlijk altijd beter![]()
Moet het eerst maar eens zelf gaan doen.
Maar inderdaad wel een goede slimme tip. Reverse sear op een Weber is een stuk lastiger als andersom. (Doh momentje)
plaatje gejat

Zo "hoort" het
[ Voor 68% gewijzigd door St@m op 27-07-2015 10:45 ]
hmmz dropbox doet wazig.
[ Voor 55% gewijzigd door backupdevice op 27-07-2015 10:43 ]
Ik was vorige week ook bij een tuincentrum om te proberen een WSM 47 te scoren. Ze adverteerden met kortingen to 70%. Right. Niks op Weber dus. En de demo wilden ze niet weg doen. Marktplaats vraagt de hoofdprijs, en ze gaan ook nog binnen een dag weg voor die prijzen. Grrrrbackupdevice schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:41:
[...]
[...]
[ Voor 64% gewijzigd door UltraSub op 27-07-2015 10:51 ]
Tja, het beste kan je ze aan het einde van het seizoen kopen, zo rond de tijd dat de tuincentra's de BBQ ruimte gaan aanpassen voor de winter. Ik had geen zin om daar op de wachten dus ik heb goed onderhandeld en kon de laatste voor 300 euro meenemen.UltraSub schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:50:
[...]
Ik was vorige week ook bij een tuincentrum om te proberen een WSM 47 te scoren. Ze adverteerden met kortingen to 70%. Right. Niks op Weber dus. En de demo wilden ze niet weg doen. Marktplaats vraagt de hoofdprijs, en ze gaan ook nog binnen een dag weg voor die prijzen. Grrrr
Zullen we even in DM overleggen hoe en wat418O2 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 08:24:
[...]
Ik ben er zeker voor in. Als het niet een te grote groep is zou het hier wel kunnen (Groningen stad, tuin is meer dan groot genoeg).
PrimaNomad schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:58:
[...]
Zullen we even in DM overleggen hoe en wat? Kijken of we een datum kunnen pakken en hoe we het vorm kunnen geven
Ziet er geweldig uit maar ff een snel vraagje.elhopo schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:32:
[afbeelding]
Sear en daarna indirect snap ik. Maar als je hem dichschoeit en daarna rookhout gaat gebruiken... krijg je dan nog wel die rooksmaak erin?
Een meeting is leuk maar denk je dat er veel mensen naar Groningen gaan rijden? Midden Nederlands is toch veel beter bereikbaar voor iedereen?Nomad schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:58:
[...]
Zullen we even in DM overleggen hoe en wat? Kijken of we een datum kunnen pakken en hoe we het vorm kunnen geven
[ Voor 22% gewijzigd door backupdevice op 27-07-2015 11:03 ]
Klopt, Groningen ligt niet geheel centraal. Maar op deze manier kan ik het organiseren en komt het ook van de grond. Als we in Utrecht afspreken kan ik niets regelen, niets voorbereiden en is het afwachten of een ander het oppakt of het een stille dood sterft. En ik organiseer al jaren meetings en dat laatste gebeurt meer dan eens. Dat een ander het zou doen, maar net geen tijd had, net geen ruimte, net geen zin, net geen aandacht aan besteed.backupdevice schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:01:
[...]
Ziet er geweldig uit maar ff een snel vraagje.
Sear en daarna indirect snap ik. Maar als je hem dichschoeit en daarna rookhout gaat gebruiken... krijg je dan nog wel die rooksmaak erin?
[...]
Een meeting is leuk maar denk je dat er veel mensen naar Groningen gaan rijden? Midden Nederlands is toch veel beter bereikbaar voor iedereen?
Door het in Groningen te doen (of omstreken) kan ik zelf helpen inkopen, klaar zetten, mensen motiveren om ook langs te komen, zorgen dat het goed gaat verlopen en het er dus ook echt van komt
Snap ik helemaalNomad schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:10:
[...]
Klopt, Groningen ligt niet geheel centraal. Maar op deze manier kan ik het organiseren en komt het ook van de grond. Als we in Utrecht afspreken kan ik niets regelen, niets voorbereiden en is het afwachten of een ander het oppakt of het een stille dood sterft. En ik organiseer al jaren meetings en dat laatste gebeurt meer dan eens. Dat een ander het zou doen, maar net geen tijd had, net geen ruimte, net geen zin, net geen aandacht aan besteed.
Door het in Groningen te doen (of omstreken) kan ik zelf helpen inkopen, klaar zetten, mensen motiveren om ook langs te komen, zorgen dat het goed gaat verlopen en het er dus ook echt van komt
Zijn er mensen die het leuk zouden vinden om een down south meeting te houden? Dus Brabant en Limburg?
Is het een idee om dat niet parallel te doen maar even achter elkaar? Dat voorkomt verwarringbackupdevice schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:15:
[...]
Snap ik helemaal![]()
Zijn er mensen die het leuk zouden vinden om een down south meeting te houden? Dus Brabant en Limburg?
Ik wil je dan prima helpen om dat te organiseren.
Tuurlijk.Maar ik wil wel eerst weten wie er zin heeft in het Zuiden voordat ik er effort in ga steken.
elhopo, ziet er lekker uit inderdaad!
Wel nog een toevoeging, lijkt erop dat je het meteen hebt gesneden ipv aantal minuten te laten rusten?
Zou ik wel echt aanraden.
Doe ik zelfs met vlees uit de koekepan.
Wel nog een toevoeging, lijkt erop dat je het meteen hebt gesneden ipv aantal minuten te laten rusten?
Zou ik wel echt aanraden.
Doe ik zelfs met vlees uit de koekepan.
Die rooksmaak zat er echt wel goed in, dus dat gedeelte ging wel goed.backupdevice schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:01:
[...]
[...]
Een meeting is leuk maar denk je dat er veel mensen naar Groningen gaan rijden? Midden Nederlands is toch veel beter bereikbaar voor iedereen?
En @ToyotaMR2: ik heb het eerst 15 minuten laten rusten voordat ik het heb gesneden.
Apart, had echt veel meer vocht verwacht dan.
Gisteren weer een BCC gemaakt. Op zich was hij wel OK, maar hij was niet zo goed als de eerste keer. Hij was wat droger. Het was een andere kip (ik had zaterdag met die storm geen zin om op de fiets te gaan zitten om te kijken of er markt was), maar verder zie ik zo snel niet wat ik anders gedaan heb. Niet helemaal tevreden.
Ook moet ik nodig iets verzinnen om toch nog een stuk rooster te hebben als de kip in de 57cm Weber staat. Ik heb hem nu op een lekbak op het kolenrooster gezet met vuur aan beide kanten ernaast, maar het grillrooster past er dan niet meer op. Dat is lastig, want zo kan ik niet goed tegelijk de maiskolfjes klaar krijgen... Hoe doen jullie dat soort dingen?
Ook moet ik nodig iets verzinnen om toch nog een stuk rooster te hebben als de kip in de 57cm Weber staat. Ik heb hem nu op een lekbak op het kolenrooster gezet met vuur aan beide kanten ernaast, maar het grillrooster past er dan niet meer op. Dat is lastig, want zo kan ik niet goed tegelijk de maiskolfjes klaar krijgen... Hoe doen jullie dat soort dingen?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Om mezelf even te quoten, de bavette was gisteren een stuk beter dan zaterdag.MikeyMan schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:07:
Iemand nog tips voor de bavette van vanavond?
misschien dat ie sowieso een dagje lucht nodig had.
Was zaterdag een beetje uitgeschoten met de peper, dat hielp ook niet.
Gisteren helemaal niks op gedaan, en de bbq een stuk hoger opgestookt.
toen op het einde nog even een laagje rookolie erop gesmeerd en nog even gegrild.
Hij was heerlijk!
Ook de ribs waren met een dagje extra in het folie met rub en wat langer op lagere temperatuur een stuk beter.
Enige punt van zorg is het gasverbruik van m'n weber. Drie keer bbqen en er is 5 kilo doorheen.
[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 27-07-2015 12:57 ]
Als je een rooster voor een GBS haalt kan je precies het middenstuk eruit halen. Lekbak op het Kolen rooster en de kip Door het gat . Je hebt dan op het rooster nog plek voor andere dingen.ATS schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:32:
Gisteren weer een BCC gemaakt. Op zich was hij wel OK, maar hij was niet zo goed als de eerste keer. Hij was wat droger. Het was een andere kip (ik had zaterdag met die storm geen zin om op de fiets te gaan zitten om te kijken of er markt was), maar verder zie ik zo snel niet wat ik anders gedaan heb. Niet helemaal tevreden.
Als je de 57 cm hebt, dan is eer een rooster verkrijgbaar waar in het midden een opening zit voor een gietijzer grill.ATS schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:32:
Die kan je er ook uit laten en krijg je dus een ring-rooster. Kan het kippetje met zijn "kop" erboven uit steken.
Rookolie? Waar haal je dat?MikeyMan schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:56:
[...]
Om mezelf even te quoten, de bavette was gisteren een stuk beter dan zaterdag.
misschien dat ie sowieso een dagje lucht nodig had.
Was zaterdag een beetje uitgeschoten met de peper, dat hielp ook niet.
toen op het einde nog even een laagje rookolie erop gesmeerd en nog even gegrild.
Hij was heerlijk!
Ook de ribs waren met een dagje extra in het folie met rub en wat langer op lagere temperatuur een stuk beter.
Enige punt van zorg is het gasverbruik van m'n weber. Drie keer bbqen en er is 5 kilo doorheen.
Ik heb het bij de Sligro gehaald.
Ik heb een Go Anywhere van Weber, en heb net een los thermometerte besteld, standaard rond ding zeg maar. Wil een gaatje boren in het deksel en dan netjes permanent monteren. Wat verwachten jullie, zou dat gaatje meteen gaan roesten (hij staat binnen, nooit in de regen). Of kan ik het gaatje ergens mee behandelen? Kan ik het beschermen met warmtebestendige kit? Iemand een handige tip?
Je kunt het behandelen met emaille, bijvoorbeeld: www.koudemaille.nl/emaille-lak-zwart.Nomad schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:18:
Ik heb een Go Anywhere van Weber, en heb net een los thermometerte besteld, standaard rond ding zeg maar. Wil een gaatje boren in het deksel en dan netjes permanent monteren. Wat verwachten jullie, zou dat gaatje meteen gaan roesten (hij staat binnen, nooit in de regen). Of kan ik het gaatje ergens mee behandelen? Kan ik het beschermen met warmtebestendige kit? Iemand een handige tip?
Tip: gebruik volgende keer een (schoon) stanleymes. Deze zijn niet alleen scherp, maar kun je perfect op de juiste hoogte instellen om mooie ruitjes te snijden zonder in het vlees te snijden.elhopo schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:32:
[...]
Eerst de Picanha ingesneden met ruitjes. De bedoeling is dat je net tot op het vlees snijdt, maar met een scherp mes schiet je helaas al snel door...
[...]
[ Voor 26% gewijzigd door D85 op 27-07-2015 14:31 ]
Check! en noted. (Nog zo'n doh moment. Gaat lekker zo. Keep them comingD85 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:23:
Tip: gebruik volgende keer een (schoon) stanleymes. Deze zijn niet alleen scherp, maar kun je perfect op de juiste hoogte instellen om mooie ruitjes te snijden zonder in het vlees te snijden.
bedankt voor deze pro-tip! Zo wordt 'ie de volgende keer nog beter! (en hij was al waanzinnig lekker!)D85 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:23:
[...]
Tip: gebruik volgende keer een (schoon) stanleymes. Deze zijn niet alleen scherp, maar kun je perfect op de juiste hoogte instellen om mooie ruitjes te snijden zonder in het vlees te snijden.
* Begint direct met het verwijderen van verf en lijmresten van zijn stanleymesD85 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:23:
[...]
[...]
Wat is dat dan precies voor rookolie? Het klinkt als rookaroma, en dat zou toch een beetje tegen mijn principes zijn om dat op mijn goede BBQ-vlees te smeren. (Dat is wat ze ook gebruiken om rookworsten etc. te maken, zonder ze echt te roken...)MikeyMan schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:56:
[...]
Hij was heerlijk!
(...)
Of je koopt even een schoon nieuw mesje...Gadgeteer schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:27:
[...]
* Begint direct met het verwijderen van verf en lijmresten van zijn stanleymes
Het is letterlijk gerookte olijfolie. Volgens mij op natuurlijke wijze.Wild Chocolate schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:43:
[...]
Wat is dat dan precies voor rookolie? Het klinkt als rookaroma, en dat zou toch een beetje tegen mijn principes zijn om dat op mijn goede BBQ-vlees te smeren. (Dat is wat ze ook gebruiken om rookworsten etc. te maken, zonder ze echt te roken...)
Los daarvan, als het lekker is, who cares?
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 27-07-2015 23:22 ]
Dichtschroeien (*) bestaat ook niet, echter rooksmaak zit sowieso vooral aan de buitenkant, wanneer je het vlees ook "dichtschroeit".backupdevice schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:01:
[...]
(*) Dichtschroeien is slechts het buitenste gedeelte van het vlees dusdanig verhitten dat de maillard reactie optreedt, wat voor de kleuring en smaak zorgt. Het zorgt echter niet voor een dichte barrière of iets dergelijks. Vocht en dergelijke kunnen nog gewoon uit of in het vlees.
Na onderzoek van een restplakje uit de diepvries bleek het inderdaad 'verkeerd' gesneden te zijn. Al met al goed nieuws, het kan dus de volgende keer nog beter, ik zal hem dus nog een keer moeten maken!St@m schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:41:
[...]
Ik doe hem altijd reverse sear op de weber. Indirect naar ~50 graden met de spekkant naar boven. Dan affikken op de kolen, even inpakken-->rust en dan eten. En ik ben ook geen expert, maar volgens mij is het inderdaad verkeerd gesneden.
plaatje gejat
...
Zo "hoort" het
Ok, dit weekend voor het eerst "echt" kunnen BBQ'en.
Mijn Weber 57 (ING webshop) kwam binnen en ik ben lekker aan de slag gegaan.
Aangezien ik eigenlijk niets heb voor een BBQ ben ik eerst maar even naar de winkel gegaan en wat spullen gekocht. Tang, spiesjes en een vuurstarter onder andere.
Moink ball a la Greece gemaakt en dat was een daverend succes
(HoH gehakt, mengsel van diverse kruiden, halve rode ui, paneermeel, feta, spek, knoflook en zout en peper)
Bewust niet ingesmeerd met een saus/marinade. Dit om niet al teveel smaken door elkaar te krijgen.
Daarna wat geoefend met "gewoon" vlees voor de kids . Hamburgers en worstjes.
Na het zien van een filmpje op Youtube van Dj BBQ heb ik zondag zo een een omelet burger gemaakt en dat was ook zo verschrikkelijk lekker.
Hier is de link :
YouTube: The Burger Omelette!
Feta met olijfoile, rode paprika en diverse kruiden in een aluminium envelop is ook heerlijk.
Even warm laten worden op indirecte warmte en na een paar minuten heb je iets heerlijks. Was de absolute favoriet bij mijn vrouw, hehe
Al met al een topweekend en a.s. zaterdag krijgen we eters dus ik moet deze week op zoek naar wat gerechten
Mijn Weber 57 (ING webshop) kwam binnen en ik ben lekker aan de slag gegaan.
Aangezien ik eigenlijk niets heb voor een BBQ ben ik eerst maar even naar de winkel gegaan en wat spullen gekocht. Tang, spiesjes en een vuurstarter onder andere.
Moink ball a la Greece gemaakt en dat was een daverend succes
(HoH gehakt, mengsel van diverse kruiden, halve rode ui, paneermeel, feta, spek, knoflook en zout en peper)
Bewust niet ingesmeerd met een saus/marinade. Dit om niet al teveel smaken door elkaar te krijgen.
Daarna wat geoefend met "gewoon" vlees voor de kids . Hamburgers en worstjes.
Na het zien van een filmpje op Youtube van Dj BBQ heb ik zondag zo een een omelet burger gemaakt en dat was ook zo verschrikkelijk lekker.
Hier is de link :
Feta met olijfoile, rode paprika en diverse kruiden in een aluminium envelop is ook heerlijk.
Even warm laten worden op indirecte warmte en na een paar minuten heb je iets heerlijks. Was de absolute favoriet bij mijn vrouw, hehe
Al met al een topweekend en a.s. zaterdag krijgen we eters dus ik moet deze week op zoek naar wat gerechten
[ Voor 18% gewijzigd door Iusedto op 28-07-2015 08:19 ]
FUMES et CARNES
Kijk, dat is goed nieuws! Een excuus om het binnenkort nog eens dunnetjes over te doen.elhopo schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 08:01:
[...]
Na onderzoek van een restplakje uit de diepvries bleek het inderdaad 'verkeerd' gesneden te zijn. Al met al goed nieuws, het kan dus de volgende keer nog beter, ik zal hem dus nog een keer moeten maken!
Ook ff de slager inlichten; Bedankt heh (prutser). Misschien dat je er nog een korting af kan frutselen voor de volgende
Ik ga dit weekend maar eens bij de Sligro kijken of ze het al weer hebben liggen. Is alleen zo gevaarlijk, die Sligro. Elke keer kom ik weer met veeeeeeeeeeeel meer thuis als dat goed voor de vriezer is.
Ziet er lekker uit. Als je van ei met burgers houd dan raad ik je aan om de "beer bottle/can bacon egg burger te maken"Iusedto schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 08:16:
Hier is de link :
http://www.bbqgenootschap...10582.msg185068#msg185068
Heb hem als eerste op mijn Weber gemaakt en was fantastisch
http://www.bbqgenootschap...10737.msg187310#msg187310
[ Voor 30% gewijzigd door j1nx op 28-07-2015 08:56 ]
Waarschijnlijk weten velen van jullie dit al, maar als je bij http://www.eco-logisch.nl als kortingscode bbqforum gebruikt, krijg je 10% korting op Ecobrasa cocos briketten. Bestel je 3 pakken van 10KG zijn de verzendkosten 0
Net 30KG besteld
En bij de Karwei zijn deze week de 3KG Fire Up Cocos Briketten ook in de aanbieding. EURO 4.95 per zak
Laatste tip, koop NOOIT de briketten van de Welkoop. Jezus , naast de enorme walm en rook bij het aansteken smaakt je vlees ook naar die meuk
Net 30KG besteld
En bij de Karwei zijn deze week de 3KG Fire Up Cocos Briketten ook in de aanbieding. EURO 4.95 per zak
Laatste tip, koop NOOIT de briketten van de Welkoop. Jezus , naast de enorme walm en rook bij het aansteken smaakt je vlees ook naar die meuk

[ Voor 34% gewijzigd door backupdevice op 29-07-2015 13:58 ]
Zijn die een beetje OK?backupdevice schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:53:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1354.0
Komen zeker niet slecht uit de test. Ik heb ze al eerder gebruikt en was zeker niet ontevreden.
Zijn dat die 10 kg in een witte zak kokosbriketten, of andere? Die 10 kg kokosbriketten vind ik wel aardig, maar er komt een enorme hoeveelheid as vanaf. Voor de rest heb ik er geen klachten over, behalve dan dat ze na een tijdje stikken in hun eigen as. Ik nu ben overgestapt op Ecobrasa, ik vermoed dat die gewoon wat beter bevallen.backupdevice schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:53:
Die loof briketten.Niet de witte. Helaas worden die niet in de lokale shop verkocht.
[ Voor 63% gewijzigd door backupdevice op 29-07-2015 15:12 ]
Oh, joh, ze staan er gewoon bijbackupdevice schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:57:
[...]
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1354.0
Komen zeker niet slecht uit de test. Ik heb ze al eerder gebruikt en was zeker niet ontevreden.
Dan ren ik even naar de Karwei straks. Denk niet dat ik nog genoeg heb voor vanavond. Thx
Ik heb vandaag al de ecobrasa binnen gekregen. Top service.
Nu bezig met het plannen van de volgende sessie. Als er visite komt dan ga ik voor 7 slabs Ribs en Burgers.
Komt er geen visite dan doe ik een 2.5kg procureur op de WSM en wordt het een alle nighter.
Nu bezig met het plannen van de volgende sessie. Als er visite komt dan ga ik voor 7 slabs Ribs en Burgers.
Komt er geen visite dan doe ik een 2.5kg procureur op de WSM en wordt het een alle nighter.
Net op de markt een 1,2kilo Picanha opgehaald die we maandag gaan bereiden
. En 500gr fricandeau waar ik shaslick stokjes mee wil gaan maken
. Dat maakt al bijna 2 kilo aan vlees en we zijn maar met 4 mensen, dus dat lijkt me zat.
Dit weekend dus wat gaan lezen hoe je die mooi kan bereiden
die Picanha. Niet teveel mee doen denk ik, zou van zichzelf al mooi zijn van smaak denk ik. Zout/peper en misschien wat verse groene kruiden nog?
Dit weekend dus wat gaan lezen hoe je die mooi kan bereiden
Leuk initiatief. Voor mij is Groningen te ver.
Veel plezier!
Veel plezier!
Je kunt er een lekkere chimichurri bij maken! (bijvoorbeeld)Nomad schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 15:45:
Net op de markt een 1,2kilo Picanha opgehaald die we maandag gaan bereiden. En 500gr fricandeau waar ik shaslick stokjes mee wil gaan maken
. Dat maakt al bijna 2 kilo aan vlees en we zijn maar met 4 mensen, dus dat lijkt me zat.
Dit weekend dus wat gaan lezen hoe je die mooi kan bereidendie Picanha. Niet teveel mee doen denk ik, zou van zichzelf al mooi zijn van smaak denk ik. Zout/peper en misschien wat verse groene kruiden nog?
Leuk initiatief van de BBQ meeting, ik lurk veel in dit topic en ga waarschijnlijk wel kunnen komen. Kamado meenemen wordt echter wel wat lastig
Tof, zeker langskomen, gezellig! De Kamado is niet eventjes in de auto, dat snap ik. Maar mocht het lukken, het maakt het wel extra geslaagdD85 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:12:
[...]
Je kunt er een lekkere chimichurri bij maken! (bijvoorbeeld)
Leuk initiatief van de BBQ meeting, ik lurk veel in dit topic en ga waarschijnlijk wel kunnen komen. Kamado meenemen wordt echter wel wat lastig
De Chimichurri had ik zelf ook vanavond gevonden, ik denk dat ik die inderdaad mooi zondag maak, zodat het maandag ochtend erop gesmeerd kan worden en hij maandagmiddag op de bbq kan
Verwijderd
Chimichurri is een koude saus op basis van olie. Niet bedoeld om je vlees mee te marineren maar als saus op je vlees na het bereiden.
ik had een filmpje gezien die het ook chimichurri noemde, maar er wel mee marineerde. Ik ga eens even goed neuzen hoe en watVerwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:45:
Chimichurri is een koude saus op basis van olie. Niet bedoeld om je vlees mee te marineren maar als saus op je vlees na het bereiden.
edit: opgezocht en ik heb 2 filmpjes door elkaar gehaald. Deze saus leek mij wel wat:
YouTube: Marinated Picanha - english Grill- and BBQ-Reicpe - 0815BBQ simpel, maar ik heb alle ingredienten vers groeien hier.
[ Voor 26% gewijzigd door Nomad op 01-08-2015 23:22 ]
Dit topic is gesloten.