Tnx! Heb afgelopen weekend heerlijk ge-bbq'd. Pizza was groot succes, niet moeilijk om te doen. Uiteraard kan ik het nog wel wat perfectioneren. Zo is het me niet gelukt om een ring-of fire te maken. Ligt vast aan de wijze waarop ik het geprobeerd heb. Ik kon op internet zo snel niet goed vinden hoe je de ring-of-fire start, kwam alleen maar uit op how-to's voor de Snake-method. Maar dat leek me niet geschikt voor pizza (te lage temperatuur).UltraSub schreef op zondag 12 juli 2015 @ 21:06:
[...]
Ring-of-fire. Zo heet mogelijk stoken. Net voor de pizza erop gaat; natte theedoek de steen afnemen. Heb je geen bloem nodig, omdat de eerste mm van de steen kortstondig afkoelt. Was een tip op een Weber class.
Uiteindelijk geprobeerd om een goede starter vol briketten rondom de kogel te verdelen, maar uiteindelijk toch maar een 2-zone verdeling gemaakt omdat mn starter niet vol genoeg zat. Maar dat laatste kan ook gewoon gevoel zijn natuurlijk. Het leek me in ieder geval niet zoveel. Maar zoals gezegd, ook met de 2-zone gloed gaat het pizza's maken nog goed. Bodem was krokant*, toppings waren mooi gegaard. Ik heb goed gekeken dat de steen niet (te veel) recht boven de kolen lag en de pizza's niet te groot gemaakt. Zo een beetje gesmokkeld om te voorkomen dat de pizza's aan zouden branden - en dat is goed gelukt. Maar ik hoor graag tips over het starten van een ring-of-fire:
- Zijn daar nog speciale briketten voor nodig? Ik zie dat de meesten in dit topic kokos-briketten gebruiken. Ik koop zelf 'normale' briketten, huismerk AH of Lidl.
- Is er een bepaalde opbouw vereist? Oftewel, hoe zorg je dat je de kogel mooi gevuld krijgt, zonder dat het een kolen-puinhoop wordt?
*: Ik moet er wel bij zeggen dat ik gluten-vrije pizza-bodems heb gemaakt van tapioca meel. Zal ongetwijfeld net weer iets anders bakken dan reguliere bodems van tarwebloem.
wild mutant space hamsters