Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 27 Laatste
Acties:
  • 192.613 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
UltraSub schreef op zondag 12 juli 2015 @ 21:06:
[...]

Ring-of-fire. Zo heet mogelijk stoken. Net voor de pizza erop gaat; natte theedoek de steen afnemen. Heb je geen bloem nodig, omdat de eerste mm van de steen kortstondig afkoelt. Was een tip op een Weber class.
Tnx! Heb afgelopen weekend heerlijk ge-bbq'd. Pizza was groot succes, niet moeilijk om te doen. Uiteraard kan ik het nog wel wat perfectioneren. Zo is het me niet gelukt om een ring-of fire te maken. Ligt vast aan de wijze waarop ik het geprobeerd heb. Ik kon op internet zo snel niet goed vinden hoe je de ring-of-fire start, kwam alleen maar uit op how-to's voor de Snake-method. Maar dat leek me niet geschikt voor pizza (te lage temperatuur).

Uiteindelijk geprobeerd om een goede starter vol briketten rondom de kogel te verdelen, maar uiteindelijk toch maar een 2-zone verdeling gemaakt omdat mn starter niet vol genoeg zat. Maar dat laatste kan ook gewoon gevoel zijn natuurlijk. Het leek me in ieder geval niet zoveel. Maar zoals gezegd, ook met de 2-zone gloed gaat het pizza's maken nog goed. Bodem was krokant*, toppings waren mooi gegaard. Ik heb goed gekeken dat de steen niet (te veel) recht boven de kolen lag en de pizza's niet te groot gemaakt. Zo een beetje gesmokkeld om te voorkomen dat de pizza's aan zouden branden - en dat is goed gelukt. Maar ik hoor graag tips over het starten van een ring-of-fire:
- Zijn daar nog speciale briketten voor nodig? Ik zie dat de meesten in dit topic kokos-briketten gebruiken. Ik koop zelf 'normale' briketten, huismerk AH of Lidl.
- Is er een bepaalde opbouw vereist? Oftewel, hoe zorg je dat je de kogel mooi gevuld krijgt, zonder dat het een kolen-puinhoop wordt?

*: Ik moet er wel bij zeggen dat ik gluten-vrije pizza-bodems heb gemaakt van tapioca meel. Zal ongetwijfeld net weer iets anders bakken dan reguliere bodems van tarwebloem.

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:49
Morgen zalmmootje op cederhouten plankje maken.

Jullie nog tips/ideeën?

Kwam deze tegen:
http://www.intratuin.nl/w...en-cederhouten-rookplank/

Maar weet niet of ik wel een marinade wil maken.
Liever beetje puur mogelijk. Of zo.

Las ook iets (weet niet of dat hier was), beetje mosterd erop en bruine suiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Over die ring of fire. Gewoon eerder beginnen :)
Ik heb met een vriend wel eens eerder gewoon een vuurtje gestookt met eikenhout, en toen dat al een tijdje serieus brandde een brikettenstarter tot de nok gevuld met houtskool en flink door laten trekken. Genoeg vuur om een serieuze ring van immense hitte te leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51

St@m

@ Your Service

NeutraleTeun schreef op maandag 13 juli 2015 @ 19:30:
Morgen zalmmootje op cederhouten plankje maken.

Jullie nog tips/ideeën?

Kwam deze tegen:
http://www.intratuin.nl/w...en-cederhouten-rookplank/

Maar weet niet of ik wel een marinade wil maken.
Liever beetje puur mogelijk. Of zo.

Las ook iets (weet niet of dat hier was), beetje mosterd erop en bruine suiker.
Met mosterd en bruine suiker vind ik erg lekker. Wil je het naturel houden, beetje zout, peper, citroensap, wellicht wat dille of kervel

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Het is toch mosterd en suiker geworden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nF3f2RV.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VjJeUZY.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9rr7pn7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YrMSFBU.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZaKnUY6.jpg

Ik maak van een gasbbq gewoon een open vuur 😁!

Metertje is trouwens ook een nieuwe aankoop. Werkt perfect, met 2 sensoren.

Houtsmaak was zeer duidelijk aanwezig. En zeer sappig.

(plankjes hebben trouwens 24 uur onder water gelegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:44

pinda powerrr

Slow down...

Man man, ik krijg er trek van!

Ziet er goed uit!!! d:)b

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Ziet er lekker uit! Niet gedacht dat dat lekker kon zijn, meestal doe ik er wat groente en dille bij, of alleen roken. Zucht, weer iets erbij op de todo lijst...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 12:46
Dat ziet er inderdaad goed uit (zelfs op de vroege ochtend :D), ga ik de volgende keer ook maken ipv citroen en zout. Iemand nog tips voor goedkope cederhouten plankjes, heb ze nu van de intratuin a 4 euro per stuk.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik gebruik zo'n grillschaal en rookhout op de briketten.
Een pakketje maken van vochtig rookhout in dubbellaags alufolie, met een paar gaatjes erin.
Zalm indirect, bbq rond de 100 / 120c

Werkt prima.

( de plankjes zijn btw ook wel prettig, maar imo te duur )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

[TAG]Speedy schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 07:13:
Dat ziet er inderdaad goed uit (zelfs op de vroege ochtend :D), ga ik de volgende keer ook maken ipv citroen en zout. Iemand nog tips voor goedkope cederhouten plankjes, heb ze nu van de intratuin a 4 euro per stuk.
Lokale houthandel reststukken

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:27
Gisteren de Broil King Keg 4000 voor het eerst gebruikt, er gaat maar een kleine bodem kolen om onder de aangegeven lijn te blijven om overhitting te voorkomen. Maar wat een efficiënte barbecue is het op dit kleine beetje kolen kon ik dik 3 uur gebruik van maken en een constante temperatuur van 250 graden, als ik deze open gooide om het vlees eruit te halen was deze daarna binnen enkele seconde weer op 250 graden. Aankomende zaterdag een verjaardag en dan het echte werk, maar ik ben er zeer tevreden mee. d:)b

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Deze waren €17,- de 5 stuks, bij 'Tom Coronel'.
Scheelt iets, maar weet niet hoe met verzendkosten zit.

Als je naar de houthandel gaat, zorg dan wel dat je onbehandeld hout krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:21

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Van de week als probeersel een beenham gerookt in de smoker.
Brandstof gebruik ik Tom Cococha briketten
Alu schaal met water en daarin houtsnippers. Bleef de temp ook redelijk stabiel.
Resultaat was goed. Kerntempeartuur van beenham was 65 graden. Was niet droog en heerlijke rooksmaak.
Moet alleen niet zo zuinig doen met briketten. Heb dat nog niet heel goed onder controle.
De briketten laten heel weinig as na dus daar ben ik heel blij mee. Gaan bijna schoon op

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Sepp14 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 10:55:

Alu schaal met water en daarin houtsnippers.
Waarom het hout in het water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Fly-guy schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 12:04:
[...]

Vroeg ik me ook af.
Nu moet eerst water verdampen, pas daarna komt er rook van de snippers ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
FreshMaker schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 12:46:
[...]

Vroeg ik me ook af.
Nu moet eerst water verdampen, pas daarna komt er rook van de snippers ...
Gewoon direct op de kolen werkt inderdaad (beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil_Inside
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:57
[...]

Sommigen zeggen dit zodat de houtsnippers niet in brand vliegen wanneer je ze op de kolen doet.
Maar het is inderdaad beter om ze niet in water te laten weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Devil_Inside schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 12:58:
[...]

Sommigen zeggen dit zodat de houtsnippers niet in brand vliegen wanneer je ze op de kolen doet.
Volgens mij heeft hij het niet over weken, maar over hout in het water tijdens het roken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Devil_Inside schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 12:58:
[...]

Daar zit nogal een verschil in.
Met kleine of grove snippers kan je beter een uurtje laten weken, om niet direct te laten affikken op de briketten.
Maar bij langere sessies week ik alleen de eerste lading, de rest ligt direct op de briketten, aangezien het deksel toch dichtblijft, en er beperkte zuurstoftoevoer is om te ontbranden.
Grotere blokken ( chuncks ) week ik ook niet, want daar komt inderdaad de opmerking van pas "boten
van hout zinken ook niet ze snel"

Amazingribs heeft veel goede adviezen, maar soms dramt hij ook wel door op bepaalde eigen inzichten ... net als tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet ze ook niet laten weken in water. Wijn, bier, whisky oid is een beter alternatief. Dat geeft nog smaak af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:08
Snippers moet ofwel weken of inpakken in aluminiumfolie met een paar gaatjes. Anders fikt het te snel op. Blokken kun je er wel zo opgooien.

En ik ga mijn whiskeyvaten snippers echt niet nogmaals weken in whiskey. Daar is de whiskey te duur voor :+.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dan krijgt je whiskey toch gewoon de begeerde "hout afdronk" ? :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Laatst online: 22:21

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

[...]

Zijn van die houtsnippers van de Jumbo. De verleden keer had ik ze direct op het vuur maar dat was geen succes.
Ben van alles aan het proberen wat het best werkt voor mij vandaar. Volgende keer probeer ik weer een andere manier :)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Sepp14 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 20:14:
[...]

Zijn van die houtsnippers van de Jumbo. De verleden keer had ik ze direct op het vuur maar dat was geen succes.
Ben van alles aan het proberen wat het best werkt voor mij vandaar. Volgende keer probeer ik weer een andere manier :)
Hout in het water tijdens het roken doet helemaal niets. Ik weet niet wat je als "geen succes" typeert, maar wat je nu doet is weggooien van snippers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Er zijn meerdere manieren om rookhout te gebruiken op een barbecue. In de winkels zie je in de zomer zakken met hout snippers liggen. Deze snippers gooi je niet zomaar tussen de briketten. Ze zullen veel te snel verbranden wat resulteert in te weinig en verkeerde rook. Het gesnipperde hout moet je nat in een rook doos gooien of verpakken in een stuk aluminiumfolie met een paar gaten. Zo zal het hout langzaam gaan roken zonder te verbranden en zorgen voor een mooie witte rook.

Wij gebruiken hier grotere brokken hout. Deze steken we tussen de briketten op verschillende plekken zodat er tijdens het ontbranden van de briketten altijd wel een stuk hout rookt. Het hout is 2 tot 4 maanden terug gekapt. Dan is het hout nog te nat genoeg om goed te branden zodat ze lekker lang roken. Ouder hout is geen probleem maar dan zal het blok sneller branden in plaats van roken en zul je eerder volgende stukken moeten plaatsen.

http://bbq-helden.nl/pulled-pork-barbecue/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Hari-Bo schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 09:09:
Gisteren de Broil King Keg 4000 voor het eerst gebruikt, er gaat maar een kleine bodem kolen om onder de aangegeven lijn te blijven om overhitting te voorkomen. Maar wat een efficiënte barbecue is het op dit kleine beetje kolen kon ik dik 3 uur gebruik van maken en een constante temperatuur van 250 graden, als ik deze open gooide om het vlees eruit te halen was deze daarna binnen enkele seconde weer op 250 graden. Aankomende zaterdag een verjaardag en dan het echte werk, maar ik ben er zeer tevreden mee. d:)b
Had vrijdag een sessie van 18 uur en was een halve vuurschaal kwijt in mijn kamado, echt bizar zuinig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Versteegrob schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 22:31:
[...]

Had vrijdag een sessie van 18 uur en was een halve vuurschaal kwijt in mijn kamado, echt bizar zuinig!
Wat had je gemaakt met deze low & slow sessie? Ik gebruik mijn WSM voor low & slow en de Broil King Kegg voor grillen/pizza's etc.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
10 kilo ribs, 5 kilo Bosten Butt en 2 kilo moink balls. Ja, was een aardige verjaardag :) Heb mijn kamado pas twee weken maar heb al aardig wat gebbqd. Al bijna 20kg houtskool gebruikt. Helaas is mijn tel kapot gegaan anders had ik wat mooie foto's kunnen plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SpvwmZP.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/himSQ6M.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rDvIrcE.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/z5eV5KZ.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YPuynJo.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Tw9vZZF.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mFGhnOG.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LzmWKsn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MR0BF8f.jpg

Toch wat foto's van het afgelopen weekend. Heb nu een tijdje de focus op varken gehad en dat gaat perfect. Nu wat meer richting de rund. Hierboven zie je een mooie Cote de Boeuf :9~

[ Voor 14% gewijzigd door Wackmack op 16-07-2015 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 14:24
Ik krijg er honger van, de komende paar weken moet ik het met een Smokey Joe doen, dus low and slow zal het niet worden. (misschien een beenhammetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Versteegrob schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 09:34:
10 kilo ribs, 5 kilo Bosten Butt en 2 kilo moink balls. Ja, was een aardige verjaardag :) Heb mijn kamado pas twee weken maar heb al aardig wat gebbqd. Al bijna 20kg houtskool gebruikt. Helaas is mijn tel kapot gegaan anders had ik wat mooie foto's kunnen plaatsen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Toch wat foto's van het afgelopen weekend. Heb nu een tijdje de focus op varken gehad en dat gaat perfect. Nu wat meer richting de rund. Hierboven zie je een mooie Cote de Boeuf :9~
Mooie stukken vlees, maar die kamado is die van een inkoopactie in januari? Ik had deze ook maar de kwaliteit was echt ondermaats tijdens levering al haarscheuren en aan de onderkant afbrokkelend keramiek, deze gelukkig nog af kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Hari-Bo schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 09:59:
[...]

Mooie stukken vlees, maar die kamado is die van een inkoopactie in januari? Ik had deze ook maar de kwaliteit was echt ondermaats tijdens levering al haarscheuren en aan de onderkant afbrokkelend keramiek, deze gelukkig nog af kunnen voeren.
Nee, deze komt van de Hanos af. Prima kwaliteit in mijn ogen voor wat ik betaal heb, 600e.
Vilt was wel echt dramatisch. Trok enorm veel valse lucht aan en heb direct de vilt vervangen waardoor nu top werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:40

vhal

ಠ_ಠ

Ik heb had ook een BBQ :+

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/FvoTfKpxLn4GjJ9GOiG4suoa/full.jpg

Althans, voor twee weken op een random vakantiepark in Duitsland

Prijs: 12€ :+

Ach, veel slechter kan het niet worden. Het is dat wij niet mogen BBQ'en op het balkon en (nog) geen tuin hebben anders stond er wel een Weber-achting ding.

Leuk topic wel iig

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 13:34
Hmm, dit topic nooit gezien maar wat is dit leuk om te lezen en wat maken jullie bijzondere gerechten zeg.
Gaat echt een wereld voor me open :)

Heb zelf een "oude" gas BBQ met lava stenen maar gebruik de laatste 3 jaar eigenlijk steeds meer houtskool.
Koop dan van die "emmertjes" die ik verbouw tot iets beters en neem die dan mee op vakantie.
Na gebruik vul ik hem met briketten en hebben we tot laat in de avond een "kacheltje", hehe

Vind vlees vanaf een houtskool BBQ wel lekkerder qua smaak vandaar dat ik wel over zou willen stappen.

Ga weer even verder lezen want ben zeer onder de indruk van die Moink ballen en de Kip op bierblik _/-\o_

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Is het misschien een idee om op de begin pagina een lijst te maken welke barbecue + tools elke tweaker zijn gerechten klaarmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Iusedto schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 13:52:
Hmm, dit topic nooit gezien maar wat is dit leuk om te lezen en wat maken jullie bijzondere gerechten zeg.
Gaat echt een wereld voor me open :)

Heb zelf een "oude" gas BBQ met lava stenen maar gebruik de laatste 3 jaar eigenlijk steeds meer houtskool.
Koop dan van die "emmertjes" die ik verbouw tot iets beters en neem die dan mee op vakantie.
Na gebruik vul ik hem met briketten en hebben we tot laat in de avond een "kacheltje", hehe

Vind vlees vanaf een houtskool BBQ wel lekkerder qua smaak vandaar dat ik wel over zou willen stappen.

Ga weer even verder lezen want ben zeer onder de indruk van die Moink ballen en de Kip op bierblik _/-\o_
Net twee kilo moink balls uitgedeeld als traktatie en bijna iedereen vond het _/-\o_ :9~
Recept naar veel mensen door gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Versteegrob schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 15:43:
[...]

Net twee kilo moink balls uitgedeeld als traktatie en bijna iedereen vond het _/-\o_ :9~
Recept naar veel mensen door gemaild.
Welk recept heb je hiervoor gebruikt? Ik had de noskos variant geprobeerd maar dat was niet echt mijn ding, anders kan ik nog een tweede poging wagen zaterdag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Heb die een beetje aangehouden maar zelf (veel) gerookte paprikapoeder toegevoegd en uien/knoflook poeder. Nog wat groene kruiden en kc pitmaster saus gebruikt, heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 16:33
Gisteren avond vast een lading moink bals gemaakt, zijn denk ik alleen beetje groot uitgevallen met cm of 5 a 6 als doorsnee. Vanavond op de bbq en lekker hapje voor bij de film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Vanavond de BBQ ook maar weer aan.
Op het menu:
- Longhaas
- Hamburger
- MOINK balls
- Tonijnburger
- Kipspiesjes

Ik ben heel erg benieuwd naar de longhaas. Nog nooit gehad. En vorige week in Italië geweest en de wereld aan kruiden meegenomen (en kaas) dus ik ga hele lekkere MOINK balls maken.. denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Met zulke lijsten vraag ik mij altijd af of het laatste gerecht puur maagvulling is en of dat je er daadwerkelijk nog iets van proeft.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik sta er ook van te kijken. Wij eten sowieso niet echt veel/vaak vlees, maar een lekker lapje van de BBQ kan me zeker smaken.

Vanavond:
- Kipspiesjes
- Een of ander lapjes, geen idee wat mijn vrouw gehaald heeft
- Groentespiezen (champs, courgette, aubergine, paprika)

Lekkere bak salade erbij, stokbroodje en ik ben over het algemeen wel tevreden.

Wel zeer veel bewondering voor wat jullie klaarkrijgen met die mooie stukken vlees.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:38

The Executer

Lekker belangrijk!

Zojuist meldt mijn vrouw dat vanavond de BBQ ook weer aan gaat. Zit straks bij mijn schoonouders, maar eens kijken of het de Weber wordt (en ik ga grillen) of dat de gasBBQ van mijn zwagertje aan gaat die daar toch al staat... Als ik mag kiezen dan weet ik het wel ;) .

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:38
Wij eten de laatste tijd vaak coleslaw bij de bbq, is erg lekker moet ik zeggen. Frist je waffeltje lekker op, waardoor de smaakexplosie van de volgende hap vlees weer goed binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

Vlees op de weber en de groenten (prei , paprika) zwart blakeren op de gas-grill?

418O2 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 16:27:
Wij eten de laatste tijd vaak coleslaw bij de bbq, is erg lekker moet ik zeggen. Frist je waffeltje lekker op, waardoor de smaakexplosie van de volgende hap vlees weer goed binnen komt.
Maak ik ook vaak, vrienin is er niet gek op maar ik wel, maak 'm vers en geniet er dan een aantal dagen van (wordt steeds beter)

[ Voor 72% gewijzigd door franssie op 17-07-2015 16:28 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

vhal schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 16:13:
Met zulke lijsten vraag ik mij altijd af of het laatste gerecht puur maagvulling is en of dat je er daadwerkelijk nog iets van proeft.
Ehm.. Wat heeft dat met elkaar te maken? In een sterrenrestaurant krijg je toch ook verschillende gangen? Waarom zou je niet 5 gangen op de Q kunnen klaarmaken?

Ik ben ook rustig 4 uur bezig hoor. Zeker met gasten (die ik vanavond heb).

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 17-07-2015 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

5 gangen natuurlijk, maar geen 5 gangen volop vlees.
En daarnaast nog de obligate broodjes, salade, sauzen e.d.

Ik doe het ook hoor, maar ik begrijp de opmerking.
Vind het juist lekker om wat afwisseling te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Nou sorry, ik begrijp de opmerking echt niet. Als je tapas/sushi gaat eten dan eet je toch ook wel 5 soorten vlees/vis? Of eten de mensen hier dan alleen gehaktballetjes in rode saus (ofzo).
Als ik ergens ga bbq-en en ik krijg alleen kip, dan kom ik daar niet meer bbq-en :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Niks persoonlijks hoor maar ik ben nu niet echt een persoon die hompen vlees naar binnen werkt. Een stukje vlees kan geen kwaad maar een gevulde paprika of een groentespies is wel eens fijn voor de afwisseling. Bekenden van ons hebben echter een motto van "veel vleesch!!" op de BBQ waardoor het je neus uitkomt (ook na 4h). Sinds we bewuster vlees eten hoeft het allemaal niet zo veel. Liever een goed stuk dan de bekende kiloknallers

Maar ieder zijn keuze wat betreft hoeveelheden uiteraard :) Een longhaas is wel lekker overigens zolang hij niet té lang op de BBQ ligt

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 17-07-2015 18:36 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Vandaag weer wat babybacks op de wsm gedaan, maar volgens mij heb ik een probleem :D

Daar waar ik in het begin van mijn bbq tijd zowat een tongasme kreeg van mijn eigen gemaakte ribs en heb ik gezworen (bijna) nooit meer in een restaurant ribs te bestellen, heb ik dat nu steeds minder (het tongasme dan, ik bestel nog steeds geen ribs in een restaurant).
Dus of ik raak steeds meer gewend aan mijn eigen ribs, of mijn kwaliteit gaat achteruit.
Men zegt dat nummer twee niet aan de hand is, zou ik dan minder genieten van ribs?
Beide opties beangstigen me eigenlijk :X
Wat als ik straks picanha minder lekker ga vinden? Moet ik dan aan de gevulde paprika? En zo vaak bbq ik niet....

(Tipje voor de smokers, mocht je toch nog ruimte over hebben naast of onder je ribs, verse worst doet het bijzonder goed, maal je je eigen rookworst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

^^ Herkenbaar

Voordat ik een kamado had, waren ribs en PP iets speciaals wat ik niet zo vaak klaarmaakte, maar nu ik het trucje door heb en ik in principe elk weekend ribs of PP kan klaarmaken, is het bijzondere er wel van af.

Ik probeer dus te variëren met recepten, maar dat valt ook wel tegen. Veel recepten zijn veel te zoet.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

vhal schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 18:32:
Niks persoonlijks hoor maar ik ben nu niet echt een persoon die hompen vlees naar binnen werkt. Een stukje vlees kan geen kwaad maar een gevulde paprika of een groentespies is wel eens fijn voor de afwisseling. Bekenden van ons hebben echter een motto van "veel vleesch!!" op de BBQ waardoor het je neus uitkomt (ook na 4h). Sinds we bewuster vlees eten hoeft het allemaal niet zo veel. Liever een goed stuk dan de bekende kiloknaller

Maar ieder zijn keuze wat betreft hoeveelheden uiteraard :) Een longhaas is wel lekker overigens zolang hij niet té lang op de BBQ ligt
Hoeveelheid in het aantal kilo's is iets anders dan hoeveelheid in het aantal soorten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

St@m schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 20:04:
[...]

Hoeveelheid in het aantal kilo's is iets anders dan hoeveelheid in het aantal soorten..
Absoluut

Hoe was je longhaas? :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Superlekker :) dat is echt een aanrader.. MOINK balls vielen tegen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Apie! schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 19:02:
^^ Herkenbaar

Voordat ik een kamado had, waren ribs en PP iets speciaals wat ik niet zo vaak klaarmaakte, maar nu ik het trucje door heb en ik in principe elk weekend ribs of PP kan klaarmaken, is het bijzondere er wel van af.

Ik probeer dus te variëren met recepten, maar dat valt ook wel tegen. Veel recepten zijn veel te zoet.
Helemaal met je eens. Kan de pulled pork echt dromen. Dikke bosten butt, injecteren, rubben, nachtje laten staan, kamado vol met grote stukken houtskool, 1 aanmaakblokje, vlees rr 5 uur op, glaze erop, na 2 uur inpakken rn tot 88 graden wachten, goddelijk eten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03

Bestla

Kvinne

Gisteravond bij goede vriend en collega gegeten. Deze bbq heeft hij zelf in elkaar gelast. All metal.

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/64mybpjjz/BBQ_HZ.jpg

Gekruide schouderkarbo's van de Aldi :9~

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 18-07-2015 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zie hier trouwens wel een hoop mixed-feelings over de moink balls...

Toch binnenkort ook maar eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

MikeyMan schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 09:37:
Zie hier trouwens wel een hoop mixed-feelings over de moink balls...

Toch binnenkort ook maar eens proberen :)
Je hebt niet de MOINK ( moo en oink) balls he (wij hebben geen kant en klare Italiaanse gehaktballen in de supermarkt), het is gewoon een gehaktbal (Italiaanse stijl) met spek eromheen. Die van mij had ik te zout gemaakt deze keer, dat krijg je met nieuwe kruiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Vandaag een beenham met honing mosterd glace roken op low en slow. Samen met gepofte en gekruiden aardappels en maïskolven.

Daarnaast had ik nog een varkenshaasje over waar ik twee slasliks van gemaakt heb . Eerst het vlees gemarineerd met honing ketjap marinade en op de stick met paprika en ui. 10 minuten op directe hitte .... jammie.

Was weer een geslaagde sessie.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:08
Gisteren voor de eerste keer een paar hammetjes gemaakt op BBQ. Rustig op 120-130 graden opgewarmd en binnen een uur of anderhalf waren ze al goed op temperatuur. Was erg lekker en simpel. Zeker voor herhaling vatbaar.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Afgelopen week ook weer aardig tekeer gegaan met oa de volgende versnaperingen:

Sardientjes op de smokey joe
Dorade van de smokey joe
Cote de boeuff van 1.9kg op het eitje + grillen op de smokey joe.
Ribs van het eitje
Bavette op de smokey joe
Zelfgemaakte sate en burgers van de smokey joe.
Diverse Ribeyes op zowel de smokey joe als de grillplaat op het fornuis.

Hoogtepunt was absoluut de bavette trouwens, wat een smaak en structuur.

Ook 3x met restanten ribeye/bavette/cote de boeuff de volgende dag een steaksandwich gemaakt. Echt mijn favoriete kliekje en maak voortaan teveel klaar :-) Hieronder mijn recept voor een cheesesteak sandwich:

Ciabatta bakken en doorsnijden. Even insmeren met een doorgesneden teen knoflook. Restanten steak in kleine reepjes met wat paprika en hete pepers opwarmen. Op het brood gooien, goede plak kaas erover en een paar minuutjes onder de grill. Serveren met wat zelf gepickelde uien (azijn, suiker, zout) en een saus van honing, mosterd, worcestershire met wat room of mayo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Malt007 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 12:01:

Dorade van de smokey joe
Ribs van het eitje
Bavette op de smokey joe

Hoogtepunt was absoluut de bavette trouwens, wat een smaak en structuur.

Ook 3x met restanten ribeye/bavette/cote de boeuff de volgende dag een steaksandwich gemaakt. Echt mijn favoriete kliekje en maak voortaan teveel klaar :-) Hieronder mijn recept voor een cheesesteak sandwich:

Ciabatta bakken en doorsnijden. Even insmeren met een doorgesneden teen knoflook. Restanten steak in kleine reepjes met wat paprika en hete pepers opwarmen. Op het brood gooien, goede plak kaas erover en een paar minuutjes onder de grill. Serveren met wat zelf gepickelde uien (azijn, suiker, zout) en een saus van honing, mosterd, worcestershire met wat room of mayo.
Wat een verschillende vleessoorten :9~ Heb in de vriezer een Cote de boeuf van 1500 gram liggen, dat moet weer super worden. Hoe heb jij hem klaar gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ik gebruik 2 methodes voor het klaarmaken van grote stukken rundvlees waarbij ik voorkeur heb voor de reverse sear omdat het dan op het ei kan (ivm het lasting terugbrengen van de temperatuur na het grillen) en omdat je beter kan timen als je achteraf grillt.

Allereerst is het belangrijk dat je het vlees er ruim op tijd uit haalt. Als het uit de vriezer komt een dag van te voren in de koelkast zodat het zo langzaam mogelijk ontdooit, en vervolgens ruim 2 uur van te voren uit de koelkast zodat het zoveel mogelijk op kamertermperatuur komt aan de binnenkant.

Dan steek ik het ei aan en zodra het vuur uit is gooi ik het vlees erop. Mijns inziens essentieel dat het vlees zo langzaam mogelijk een kerntemperatuur van 38-40 graden bereikt. Als je het vlees er zo vroeg op gooit duurt het bijna een uur en is het zeer gelijkmatig op die temperatuur gekomen. Vervolgens pak ik het in in aluminium folie waarbij de temperatuur doorstijgt naar 42-45 graden. In de tussentijd stook ik de bbq zo hard mogelijk op met de gietijzeren grill erop. Omdat het vlees onder folie ligt kan je ook perfect timen met je andere eten aangezien je alleen nog hoeft te grillen. Vervolgens dep ik het vlees droog en grill ik het aan beide kanten 3-4 minuten zonder het aan te raken. Dit is essentieel voor de grillmarks (ziet er leuk uit maar belangrijker is de smaak van deze marks, vandaar ook het droogdeppen). Vervolgens zeker weer 10 minuten laten rusten dan zal de kerntemperatuur zo'n 48-52 graden zijn.

Deze methode is mijn favoriete na veel testen. Hij houdt rekening met het doorstijgen van de temperatuur als hij ligt te rusten, is ideaal icm met een keramische bbq en het resultaat is wat mij betreft onovertroffen.

Edit: ik trancheer het vlees in dunne plakken en serveer het in het lekvocht met alleen zoutvlokken en een beetje peper. Marinades en rubs geven altijd een minder resultaat bij dit soort stukken vlees 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Malt007 op 20-07-2015 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Malt007 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:22:
Ik gebruik 2 methodes voor het klaarmaken van grote stukken rundvlees waarbij ik voorkeur heb voor de reverse sear omdat het dan op het ei kan (ivm het lasting terugbrengen van de temperatuur na het grillen) en omdat je beter kan timen als je achteraf grillt.

Allereerst is het belangrijk dat je het vlees er ruim op tijd uit haalt. Als het uit de vriezer komt een dag van te voren in de koelkast zodat het zo langzaam mogelijk ontdooit, en vervolgens ruim 2 uur van te voren uit de koelkast zodat het zoveel mogelijk op kamertermperatuur komt aan de binnenkant.

Dan steek ik het ei aan en zodra het vuur uit is gooi ik het vlees erop. Mijns inziens essentieel dat het vlees zo langzaam mogelijk een kerntemperatuur van 38-40 graden bereikt. Als je het vlees er zo vroeg op gooit duurt het bijna een uur en is het zeer gelijkmatig op die temperatuur gekomen. Vervolgens pak ik het in in aluminium folie waarbij de temperatuur doorstijgt naar 42-45 graden. In de tussentijd stook ik de bbq zo hard mogelijk op met de gietijzeren grill erop. Omdat het vlees onder folie ligt kan je ook perfect timen met je andere eten aangezien je alleen nog hoeft te grillen. Vervolgens dep ik het vlees droog en grill ik het aan beide kanten 3-4 minuten zonder het aan te raken. Dit is essentieel voor de grillmarks (ziet er leuk uit maar belangrijker is de smaak van deze marks, vandaar ook het droogdeppen). Vervolgens zeker weer 10 minuten laten rusten dan zal de kerntemperatuur zo'n 48-52 graden zijn.

Deze methode is mijn favoriete na veel testen. Hij houdt rekening met het doorstijgen van de temperatuur als hij ligt te rusten, is ideaal icm met een keramische bbq en het resultaat is wat mij betreft onovertroffen.

Edit: ik trancheer het vlees in dunne plakken en serveer het in het lekvocht met alleen zoutvlokken en een beetje peper. Marinades en rubs geven altijd een minder resultaat bij dit soort stukken vlees 8)
Wow! Wat een bazen uitleg. Had ongeveer in mijn hoofd hoe het moest maar jij legt het perfect uit. Heb sindskort een keramische bbq dus moet het goed komen. Doe bij rund altijd alleen wat zout en peper.

Van de week het boek. Hete vuren binnen gekregen, opvolger van heeft kolen. Echte aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Van het weekend weer Moink ballen gemaakt. Eerste keer het recept gemaakt zoals hier voorbij is gekomen maar dat vond ik (plus de rest van het bezoek) helaas niet erg lekker. (te zout en te "chemisch" smaken)

Op advies van mijn vrouw die alles kookt a la Jamie Oliver hebben we Moink ballen gemaakt met als inhoud Feta kaas en rode uien.
Helaas vergeten foto te maken maar het was een daverend succes. Ga deze week een grote portie maken , ook voor de familie :)

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Iusedto schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 11:16:
Van het weekend weer Moink ballen gemaakt. Eerste keer het recept gemaakt zoals hier voorbij is gekomen maar dat vond ik (plus de rest van het bezoek) helaas niet erg lekker. (te zout en te "chemisch" smaken)

Op advies van mijn vrouw die alles kookt a la Jamie Oliver hebben we Moink ballen gemaakt met als inhoud Feta kaas en rode uien.
Helaas vergeten foto te maken maar het was een daverend succes. Ga deze week een grote portie maken , ook voor de familie :)
Recept? Klinkt goed namelijk...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Het moinkbal recept wat op internet circuleert is inderdaad veel te zout, dat lees ik op zo ongeveer ieder forum. Als ik ze zelf maak dan gebruik ik geen fabrieksballen maar neem ik half om half gehakt en doe daar geen extra zout in, alleen italiaanse kruiden en wat parmesaanse kaas. De rub die ik erop doe ook het liefst zonder zout of zelf gemaakte. De bacon + bbqsaus is zout genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
Zit er voor een beperkt gezelschap nog veel verschil in capaciteit/gebruiksgemak tussen een 47cm en 57cm weber? Het lijkt me een erg fijne BBQ. Wat ik zelf kan bedenken is dat ik met een grotere versie makkelijker een indirect vuur kan maken. Maar is dit ook zo, of kan dat ook prima op een 47cm?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
NoepZor schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:09:
Zit er voor een beperkt gezelschap nog veel verschil in capaciteit/gebruiksgemak tussen een 47cm en 57cm weber? Het lijkt me een erg fijne BBQ. Wat ik zelf kan bedenken is dat ik met een grotere versie makkelijker een indirect vuur kan maken. Maar is dit ook zo, of kan dat ook prima op een 47cm?
Indirect is makkelijker op 57, maar kan zeer zeker ook op 47 hoor, doe het zelf ook.

Voor gewoon grillen kan je 8-10 man prima voeden vanaf een 47.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
ATS schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 12:19:
[...]
Recept? Klinkt goed namelijk...
Komt eraan :)
We hebben het uit de losse hand gedaan .....en niet opgeschreven.
Als we ze deze week weer maken dan schrijven we het wel op natuurlijk, hehe

Wil wat diverse variaties proberen en eens kijken wat daar uitkomt.
Zit zelf te denken aan combinaties zoals : feta kaas/rode ui of ketjap saus/sambal of champignons/mozzarella/rode pesto.
Ik hou jullie op de hoogte :)

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 19:28
Malt007 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 12:01:

Dorade van de smokey joe
Ribs van het eitje
Bavette op de smokey joe
Het volgende commentaar ligt vast gevoelig in dit topic en vooropgesteld, ik hou ook van een stukje vlees, zeker van de bbq. Maar vind je bovenstaande collectie dode dieren niet een beetje asociaal? Zou het niet wat minder kunnen, met het oog op duurzaamheid, carbon foot prints etc. Bijvoorbeeld een dag rib-eyes afwisselen met een dag geen vlees (bbq een halloumi burger!).

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Je weet toch niet met hoeveel mensen hij was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:21

Kraz

Saving the world

MrAngry schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 14:14:
[...]

Het volgende commentaar ligt vast gevoelig in dit topic en vooropgesteld, ik hou ook van een stukje vlees, zeker van de bbq. Maar vind je bovenstaande collectie dode dieren niet een beetje asociaal? Zou het niet wat minder kunnen, met het oog op duurzaamheid, carbon foot prints etc. Bijvoorbeeld een dag rib-eyes afwisselen met een dag geen vlees (bbq een halloumi burger!).
Leuk om het ook een keer van een andere kant te bekijken idd.
Uiteraard hangt het er even vanaf met hoeveel personen je bent.

Enige voorwaard die ik voor mezelf altijd aanhoud is; niets weggooien. Of dit nou voor groenten of vlees is.
Natuurlijk kun je dingen invriezen, maar ik ben van mening dat je dan simpelweg teveel hebt gekocht.

Zodra ik teveel heb, pas ik een volgende keer mijn inkopen daarop aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:49
[...]

Kun je dat niet beter in het aankoopadvies forum posten? Als iedereen daar nu gewoon een beetje langzamere pc neemt...

En natuurlijk kleinere monitors etc.

Misschien ook gelijk in het katten/honden/konijnentopic even uitleggen hoe slecht die nutteloze huisderen eigenlijk voor het milieu zijn?

En niet vergeten ook nog even langs de diverse auto en motortopics te gaan :X

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
[...]

Ik snap je punt maar om het asociaal te noemen op basis van een lijstje is ook weer zo wat. Ik moet toch eten en dat probeer ik zo bewust mogelijk te doen. Komt er in de praktijk op neer dat ik liever wat minder vlees van goede/dure kwaliteit koop dan veel supermarktvlees. Goede kwaliteit wil niet altijd zeggen dat het biologisch is maar in ieder geval geen kg-knallers voor mij. Daarnaast gooi ik ook vrij weinig weg, enerzijds door de hoge prijs van goede kwaliteit die ik graag koop maar voornamelijk juist door diezelfde kwaliteit. Zo heb ik de afgelopen week 3x een steaksandwich gegeten van overgebleven bavette/ribeye/cote de boeuf en dat hoef je niet te proberen met AH biefstuk :'(

Ben geen voorstander van vegetarische producten die vlees proberen na te bootsen, maar door mijn hello fresh box eet ik tegenwoordig zeker 1x per week vegetarisch. Al heb ik gisteren de vegetarische pasta maaltijd opgefleurt met een restantje bavette van zaterdag :-)

Oh en wellicht heb ik semi overdreven met 'afgelopen week' :*) Het waren 9 dagen dus inclusief 2 mooie weekenden. En de sardientjes waren de zaterdagmiddag lunch.

[ Voor 4% gewijzigd door Malt007 op 21-07-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik zou even iemand zoeken met ING als bank en via hem voor 150 euro de 57 premium kopen. Mooie aanbieding blijft dat vind ik :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Nomad schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 14:48:
[...]
Ik zou even iemand zoeken met ING als bank en via hem voor 150 euro de 57 premium kopen. Mooie aanbieding blijft dat vind ik :)
Klopt :0
Zag trouwens ook bij de Sligro een 57 mm van Bonfire voor 129 euro ex BTW
Moet je wel een pasje hebben en ik heb geen idee of het een goede kwaliteit is.
Zag er welk robuust uit.

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:21

Kraz

Saving the world

Iusedto schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 15:03:
[...]

Klopt :0
Zag trouwens ook bij de Sligro een 57 mmcm van Bonfire voor 129 euro ex BTW
Moet je wel een pasje hebben en ik heb geen idee of het een goede kwaliteit is.
Zag er welk robuust uit.
FTFY ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Ahum :z
Werk de hele dag met maten in mm hehe

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Malt007 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 14:48:
[...]

Ik snap je punt maar om het asociaal te noemen op basis van een lijstje is ook weer zo wat. Ik moet toch eten en dat probeer ik zo bewust mogelijk te doen. Komt er in de praktijk op neer dat ik liever wat minder vlees van goede/dure kwaliteit koop dan veel supermarktvlees. Goede kwaliteit wil niet altijd zeggen dat het biologisch is maar in ieder geval geen kg-knallers voor mij. Daarnaast gooi ik ook vrij weinig weg, enerzijds door de hoge prijs van goede kwaliteit die ik graag koop maar voornamelijk juist door diezelfde kwaliteit. Zo heb ik de afgelopen week 3x een steaksandwich gegeten van overgebleven bavette/ribeye/cote de boeuf en dat hoef je niet te proberen met AH biefstuk :'(
Bedankt voor je reactie. Ik chargeer graag wat, dus dat asociaal is wellicht wat te zwaar aangezet. Ik dacht dat dit voor zeven dagen was. Anyway, ik werd eigenlijk juist getriggerd door die steak sandwich. Niet weggooien is voor mij volkomen vanzelfsprekend, maar ik dacht dus juist: jeumig en dan ook nog zoveel overhebben dat er met rood vlees gelunched moet worden... Ik wil je overigens niet van je stukje vlees beroven hoor, maar ik merkte dat ik wel vrij verontwaardigt werd van je lijstje (terwijl ik ook een echte vleesliefhebber ben, kortom, ik ben een beetje in de war 8)7 ;) )
Ben geen voorstander van vegetarische producten die vlees proberen na te bootsen, maar door mijn hello fresh box eet ik tegenwoordig zeker 1x per week vegetarisch. Al heb ik gisteren de vegetarische pasta maaltijd opgefleurt met een restantje bavette van zaterdag :-)
Ik ook niet hoor. Ik heb (van mijn geen vleesetende vriendinnetje) geleerd om als er zonder vlees gegeten wordt dan niet de vleesvervanger centraal te stellen, maar de groente. Als je de groente centraal maakt en die zo goed mogelijk bereid dan krijg je ook schitterende maaltijden.
Oh en wellicht heb ik semi overdreven met 'afgelopen week' :*) Het waren 9 dagen dus inclusief 2 mooie weekenden. En de sardientjes waren de zaterdagmiddag lunch.
Het waren zeker mooie weekenden. Ik heb zelf ook de bbq aangeslingerd. Eerste weekend grote gegrilde garnalen, geserveerd met een mango salade en frietjes. Ik neem dan echter 6 grote garnalen voor 2 personen, dus kwaliteit ipv kwantiteit. Was echt een geniaal maal overigens, garnaal + mango is episch winnen.

Tweede weekend echt op de vega tour gegaan. Genoemde haloumiburger en gevulde paprika's van DJ BBQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik zou eerder de 47 kiezen om niet elke keer een volle zak briketten erin te hoeven mikken als je eens direct vuur wilt maken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
vhal schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 15:11:
[...]

Ik zou eerder de 47 kiezen om niet elke keer een volle zak briketten erin te hoeven mikken als je eens direct vuur wilt maken.
Ik ook en ik vind de 47cm gewoon groot, maar de 57cm is echt heel erg groot. Ik heb eens op een 57cm gebbqéd voor 26 man en dat ging makkelijk. 8-10 man kan ik trouwens ook prima op een smokey Joe, laatst nog gedaan, maar dan moet je je ambitie niveau gewoon wat bijstellen: Gewoon (zelfgemaakte)sate en worst grillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
MrAngry schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 15:11:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik chargeer graag wat, dus dat asociaal is wellicht wat te zwaar aangezet. Ik dacht dat dit voor vijf dagen was. Anyway, ik werd eigenlijk juist getriggerd door die steak sandwich. Niet weggooien is voor mij volkomen vanzelfsprekend, maar ik dacht dus juist: jeumig en dan ook nog zoveel overhebben dat er met rood vlees gelunched moet worden... Ik wil je overigens niet van je stukje vlees beroven hoor, maar ik merkte dat ik wel vrij verontwaardigt werd van je lijstje (terwijl ik ook een echte vleesliefhebber ben, kortom, ik ben een beetje in de war 8)7 ;) )

[...]

Ik ook niet hoor. Ik heb (van mijn geen vleesetende vriendinnetje) geleerd om als er zonder vlees gegeten wordt dan niet de vleesvervanger centraal te stellen, maar de groente. Als je de groente centraal maakt en die zo goed mogelijk bereid dan krijg je ook schitterende maaltijden.

[...]

Het waren zeker mooie weekenden. Ik heb zelf ook de bbq aangeslingerd. Eerste weekend grote gegrilde garnalen, geserveerd met een mango salade en frietjes. Ik neem dan echter 6 grote garnalen voor 2 personen, dus kwaliteit ipv kwantiteit. Was echt een geniaal maal overigens, garnaal + mango is episch winnen.

Tweede weekend echt op de vega tour gegaan. Genoemde haloumiburger en gevulde paprika's van DJ BBQ
Bedankt voor je reactie. Zal het je nog beter vertellen, die steaksandwiches waren het gevolg van bewust tijdig stoppen met eten. Normaal ben ik het type dat alles direct op eet, ook als ik genoeg heb gehad. Vond dus eigenlijk dat ik goed bezig was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik heb trouwens vorig weekend op een feestje ook nog gegrild op een gas bbq voor 30 man. De gastheer had vlees geregeld en vroeg of ik tijdens het feestje wilde helpen (als bbq fan). Nou vind ik bbqén leuk, maar zo'n klinische gas bbq is dus niet leuk he, echt geen eer aan te behalen zo'n ding. Vlees was ook nog eens van waardeloze kwaliteit, dus dat hielp ook niet echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

vhal schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 15:11:
[...]

Maar er zijn toch wel redelijk makkelijk mods te maken om slechts de helft van de 57cm te gebruiken met een schotje? Of krijg je de dome dan niet heet genoeg?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
MrAngry schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 15:14:
[...]
Ik ook en ik vind de 47cm gewoon groot, maar de 57cm is echt heel erg groot. I
Hmm, dat had ik me nog niet gerealiseerd.
Maar je kan toch ipv 2/3 te vullen ook de helft vullen ? Of is het dan nog steeds overkill ?

PS, iemand ervaring met groene asperges op de BBQ ?
Wil dit eens gaan proberen i.c.m. mijn feta/rode uien moink balls

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
MrAngry schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 15:14:
[...]

Ik ook en ik vind de 47cm gewoon groot, maar de 57cm is echt heel erg groot. Ik heb eens op een 57cm gebbqéd voor 26 man en dat ging makkelijk. 8-10 man kan ik trouwens ook prima op een smokey Joe, laatst nog gedaan, maar dan moet je je ambitie niveau gewoon wat bijstellen: Gewoon (zelfgemaakte)sate en worst grillen.
Totaal niet mee eens. Vind 47cm echt niet groot. Buikribben kan je er bijvoorbeeld niet eens op maken omdat de bbq te klein is. 57cm is dan een betere maat. 26 man op 1 bbq is natuurlijk wel wat overdreven. Als je wat grotere gerechten van te voren maakt kom je gewoon veel ruimte te kort. Vorige week vierde ik mijn verjaardag. Moest 10kg ribs klaar maken, 5kg bosten butt en 2kg moink balls. Hier voor had ik twee bbq's bijna 24 uur aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Versteegrob schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 15:47:
[...]

Totaal niet mee eens. Vind 47cm echt niet groot. Buikribben kan je er bijvoorbeeld niet eens op maken omdat de bbq te klein is. 57cm is dan een betere maat. 26 man op 1 bbq is natuurlijk wel wat overdreven. Als je wat grotere gerechten van te voren maakt kom je gewoon veel ruimte te kort. Vorige week vierde ik mijn verjaardag. Moest 10kg ribs klaar maken, 5kg bosten butt en 2kg moink balls. Hier voor had ik twee bbq's bijna 24 uur aan staan.
Hebben we het over een WSM 47cm? Daar heb ik al eens 10kg spareribs klaargemaakt zonder problemen met nog ruimte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iusedto schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 15:33:
[...]

Yep, vaste prik hier.
Als je ervoor zorgt dat de 'bloem' net knapperig is, zijn ze heerlijk!

Zojuist ook een bavette besteld voor zaterdag, en een paar rauwe ribs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Iusedto schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 15:33:
[...]

Hmm, dat had ik me nog niet gerealiseerd.
Maar je kan toch ipv 2/3 te vullen ook de helft vullen ? Of is het dan nog steeds overkill ?

Of je een 47 of 57 neemt hangt 100% af van wat je ermee verwacht te gaan doen. Low en slow sessies kunnen opzich wel op een 47 maar door de geringe inhoud van de koepel krijg je al snel last van ruimtetekort en de temperatuur is minder makkelijk vast te houden dan op een 57. Aan de andere kant heb je relatief veel kolen nodig om even snel wat te grillen op een 57. Ik heb ze allemaal gehad in de afgelopen jaren en heb nu een keramisch ei voor de lange sessies en een smokey joe voor het grillen, dat is voor mij de perfecte combi.

Asperges op de bbq is super easy en lekker. Gewoon erop gooien en een beetje draaien voor een paar minuten. Je zou ze kunnen marineren met wat knoflook en olie maar dat is niet eens nodig eigenlijk. Ideaal voor de bbq in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Hari-Bo schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 15:55:
[...]

Hebben we het over een WSM 47cm? Daar heb ik al eens 10kg spareribs klaargemaakt zonder problemen met nog ruimte over.
WSM is idd top maar ik bedoel een standaard Weber. Die koepel is echt te klein. Heb nu gelukkig een keramisch ei voor low&slow en een weber 57cm maar die gebruik ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
149 euro voor een 57 cm Weber en de 47 cm is 84 of 94 euro via ING webshop.
Ga vanavond denk ik toch de 57 cm bestellen. Voor relatief een laag bedrag koop ik dan toch maar liever de 57

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Versteegrob schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 16:06:
[...]

WSM is idd top maar ik bedoel een standaard Weber. Die koepel is echt te klein. Heb nu gelukkig een keramisch ei voor low&slow en een weber 57cm maar die gebruik ik niet meer.
Ok helder wou al zeggen een WSM 47cm heb je echt enorm veel ruimte, andere producten van Weber ben ik niet bekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ik zou wel voor de luxe variant gaan (weet de exacte naam niet), maar de variant met diepere ketel, as opvang bak en thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:04
Bedoel je de GBS of de Premium? GBS heeft een ander rooster (met ijzeren grill o.a.) en de positie van de dekselthermometer is anders, maar nog steeds niet accuraat.

Maar ik zou inderdaad niet gaan voor de "orginal". Zo'n asplaatje lijkt me niks.

Dacht trouwens dat er geen verschil in de ketels was tussen de 57-versies. Maar nooit opgelet.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iusedto
Weber Original Kettle Premium 57 cm, is degene bij de ING

FUMES et CARNES

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Iusedto schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 16:11:
149 euro voor een 57 cm Weber en de 47 cm is 84 of 94 euro via ING webshop.
Ga vanavond denk ik toch de 57 cm bestellen. Voor relatief een laag bedrag koop ik dan toch maar liever de 57
Ik heb hem ook gekocht. Alleen vind ik het lastig dat je de deksel niet zo heel goed kwijt kan. er zit wel een haakje in het deksel, maar dat is m.i. nét te klein om het even snel en makkelijk aan de rand te hangen. De versie met de beugel eromheen waar hij gewoon inschuift was handiger geweest denk ik. Verder een prima ding met asopvang bak, thermometer, etc. Voor écht handig as eruit vegen had die draaischoep onderin trouwens net ietsje verder moeten draaien.

En maak je niet druk over veel te veel brandstof nodig hebben voor een snelle, kleine directe grill: er zitten kolenhekjes bij waarmee je eenvoudig een stukje kan afzetten. Een kleiner vuurtje stoken is geen probleem, en het is toch altijd handig om even iets van de directe hitte weg te kunnen leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door ATS op 22-07-2015 07:18 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Laatst online: 11-09 16:25
Deze beugel heet de Slide-a-side en kun je gelukkig ook los bestellen.
kost ongeveer €40
http://www.bbqcenter.nl/p...D2-4582-AFD0-5C4AF3FD1CF5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

spank_mojoo schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 07:37:
Deze beugel heet de Slide-a-side en kun je gelukkig ook los bestellen.
kost ongeveer €40
http://www.bbqcenter.nl/p...D2-4582-AFD0-5C4AF3FD1CF5
Reviews daar zijn behoorlijk slecht: ding valt er af als je het deksel er weer op wil doen, deksel sluit minder goed af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Die deksel ophangen is een handigheidje, dat heb je zo door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

418O2 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 08:09:
Die deksel ophangen is een handigheidje, dat heb je zo door
Het lukt wel, maar een iets grotere haak in het deksel had het veel en veel makkelijker gemaakt... Al scheelde het maar 5 mm...

Pagina: 1 ... 10 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.