Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 27 Laatste
Acties:
  • 192.021 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Gister ook mij eens aan MOINK balls gewaagd.
Maar ik vond ze eerlijk gezegd wat tegenvallen.
Het gehakt was eigenlijk vrij flauw, en het enige wat je proeft is de BBQ saus.

De enige die nog enigszins lekker waren, waren de paar ballen die ik had gemaakt met extra pepers in de rub. Maar dan nog vond ik de bbq saus (ray's sweet and spicy) eigenlijk gruwelijk overheersen.
Die had ik er naar mijn idee toch niet zo heel dik overheen gedaan.

Hoort dat zo, of heb ik iets fout gedaan ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:33

pinda powerrr

Slow down...

Gisteren ook weer moink balls gemaakt, waar ik de eerste keer veel te zoute balletjes had (maar wel lekker :P ) heb ik nu op gevoel het recept aangepast. Geen extra zout toegevoegd. Ik ben er van uit gegaan dat de Parmezaanse kaas, de rub en de bacon voldoende zout toevoegen.
Nu ben ik nogal een liefhebber van Parmezaanse kaas, dus die gaat er bij mij ruim in :9 Een rub gemaakt van knoflookpeper (Apollo), paprikapoeder en nootmuskaat en nog wat dingen die ik tegen kwam in de la. Resultaat was meer dan prima.

Verder nog een beenhammetje gegaard, met een bijna identieke dry rub als bovenstaand. Pasta-pesto erbij, wat gegrilde courgette en aubergine en het was weer smullen :)
heuveltje schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:41:
Gister ook mij eens aan MOINK balls gewaagd.
Maar ik vond ze eerlijk gezegd wat tegenvallen.
Het gehakt was eigenlijk vrij flauw, en het enige wat je proeft is de BBQ saus.

De enige die nog enigszins lekker waren, waren de paar ballen die ik had gemaakt met extra pepers in de rub. Maar dan nog vond ik de bbq saus (ray's sweet and spicy) eigenlijk gruwelijk overheersen.
Die had ik er naar mijn idee toch niet zo heel dik overheen gedaan.

Hoort dat zo, of heb ik iets fout gedaan ?
Leren van deze keer en je recept aanpassen. Nu ken ik deze bbq saus niet, maar wellicht is het inderdaad een overheersende saus. Ik vind het vaak eerder te zout dan niet.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:57
Iemand hier misschien ervaring met een Weber Plancha (bakplaat) voor op een gasbarbecue?
Overweeg namelijk om er een aan te schaffen, wil graag eerst wat reviews lezen maar kan er zo weinig van vinden op Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Wat doen jullie met de buren?

Ik heb een stel (oudere) zeikerds (zuurpruimen) wonen twee deuren verderop en omdat ik vandaag weer de Weber aanzette (gisteren ook), kwam er een kwade buurman aan de deur. Die begon met "vindt je dat normaal!" Tja, eigenlijk wel.... De enige rook die ik produceer zijn in de 10-15 minuten dat de starter aanstaat. Verder bbq ik altijd met deksel dicht op lagere temperaturen.
Half NL is waarschijnlijk aan het bbq-en vandaag, maar ik ben nu een aso. De Turkse familie zo'n 50 meter verderop bbq-en altijd lang en 's avonds laat (ramadan) op een betonnen bbq, dus die roken er aardig op los, die krijgen geen commentaar.
(overigens wisten ze me wel altijd te vinden voor de straat bbq, "want jij houdt er zo van" :r )

Ik vind dat ik niemand tot last ben. Ik heb een tuin en daar maak ik gebruik van, geen lawaai, geen feestjes. Ik doe alleen graag buiten koken als het weer het toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:19
De buren geef ik de restjes.

Ik zou hem subtiel duidelijk maken dat hij niet moet janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 12:47
Wat een nare buurman. Nodig hem een keer uit en kijk of hij er op in gaat. Hij klaagt vast ook over te vroeg afgestoken vuurwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
ai, het is uit de hand gelopen? :P

http://www.nu.nl/binnenla...n-tijdens-barbecueen.html

Ik zet bij het aanmaken de starter helemaal achter in de tuin op een oude stoeptegel, en ben nog op zoek naar kolen die wat minder roken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Damocles.NL schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:00:
Wat een nare buurman. Nodig hem een keer uit en kijk of hij er op in gaat. Hij klaagt vast ook over te vroeg afgestoken vuurwerk.
Dat klagen over vuurwerk, spot on! Uitnodigen....nee dank je :X
Bramster schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:16:
ai, het is uit de hand gelopen? :P

http://www.nu.nl/binnenla...n-tijdens-barbecueen.html

Ik zet bij het aanmaken de starter helemaal achter in de tuin op een oude stoeptegel, en ben nog op zoek naar kolen die wat minder roken
Haha, dat bericht...buren zijn wel 65+ trouwens. Zeuren zelfs als er kinderen op het fietspad aan het stoepkrijten zijn! Serieus...na een regenbui is dat weg.
Ik gebruik cocosbriketten die in het begin wel lekker roken trouwens :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 12:47
Wie heeft een eenvoudig recept voor gamba's waarbij ik ze niet hoef te laten marineren? Alles wat ik tegenkom heeft het over 2-4 uur marineren.

Denk dat ik gewoon darmkanaal eruit haal en na bereiding pel en peper, zout en citroensap erin

[ Voor 26% gewijzigd door Damocles.NL op 02-07-2015 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-03 18:53

j1nx

Geek - Enjoying life

Damocles.NL schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 08:57:
Wie heeft een eenvoudig recept voor gamba's waarbij ik ze niet hoef te laten marineren? Alles wat ik tegenkom heeft het over 2-4 uur marineren.

Denk dat ik gewoon darmkanaal eruit haal en na bereiding pel en peper, zout en citroensap erin
Kijk het laatste stukje van dit ever (de burnout)
http://www.rtlxl.nl/#!/gr...4b-46e7-9a5e-4d2a630f0685

Herman, heeft er wat simpele woorden aan besteed.

- Pootjes eraf, die verbranden toch alleen maar.
- Darmkanaal eruit
- Met schaal garen
- Dan pellen en met zout en peper nog even aanzetten op de BBQ

Serveren

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

pinda powerrr schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:55:
Ik gebruik cocosbriketten die in het begin wel lekker roken trouwens :9
Ach... Het is geven en nemen natuurlijk. Het is natuurlijk niet fijn als je zelf in de tuin zit met alle deuren en ramen wagenwijd open als e.e.a. ineens dik in de rook staat, zelfs al is dat maar 10 minuten. Geen idee waar je het nu doet en hoe de layout van jullie tuinen is, maar wellicht kan je de starter verder weg van het terras of de gevel van de buurman aansteken zodat ze er minder last van hebben?

Oh, en over te vroeg vuurwerk afsteken: dat is gewoon irritant.

[ Voor 5% gewijzigd door ATS op 02-07-2015 09:18 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Laatst online: 14:08
Gelukkig wonen er bij mij niet van die zeikerds in de buurt, en als ik zie dat de ramen en deuren bij die van mij open staan of de was hangt te drogen, dan waarschuw ik even.
Maar goed, als ik je verdere omschrijving van hun geklaag lees denk ik dat je alleen kunt gourmetten in de tuin en dan maar hopen dat ze niks ruiken ;)
Volgens mij kun je er weinig aan doen, zoals anderen al schreven zou je kunnen proberen om je firestarter ergens anders in de tuin aan te steken als dat helpt.

Wat ik zelf nog wel eens wil doen is eerst een klein laagje normale (Dammers) houtskool in mn Firestarter en daar mijn briketten bovenop. Dat houtskool brandt lekker snel door de aanmaakblokjes (sneller dan briketten) en die hitte laat de briketten ontsteken.
Geen idee trouwens of die kokosbriketten ook roken als je ze aansteekt, anders zou dat misschien nog een idee kunnen zijn ?

Als ze weer komen klagen zou ik eens vragen of ze ook bij die andere buren langsgaan die altijd aan het BBQen zijn, waarschijnlijk druipen ze dan wel af.

Ik meen trouwens dat er ergens iets in de wet staat over BBQen in je eigen tuin, maar wellicht dat iemand anders daar meer over weet (of je er op kunt Googleën) ?

Happy grillin'

Dimitri

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:02

backupdevice

Boeh!

Geven en nemen. Ik weet dat als ik een uurtje met rookhout aan de gang ga dat het voor overlast kan zorgen. Ik Let er dus wel op dat er sowieso wind staat.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Ga asjeblieft niet met wetboek en dergelijke aan komen. Het is geven en nemen, en wat backupdevice hierboven zegt; het geeft echt wel overlast als je met rookhout aan de gang gaat. Of die speklappen (bah) en er trekt een kwartier lang een mist over de tuin van de buren. Als dat dan nog 1x in de paar maanden is zoals bij velen, zal het nogal meevallen. Maar als dat 2x in de week is kan ik me goed voorstellen dat buren er over gaan miepen. Is hun goed recht in dat geval. Je t-shirt wel eens geroken als je flink gerookt hebt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:39
Vanavond wil ik een mooi stuk varkensfilet op de BBQ klaar maken, maar omdat dat vrij lang tijd nodig heeft wil ik tussendoor een paar zalm filets op een plankje roken. Volgens de slager kan dat prima, maar had zelf het idee dat dan de vis lucht in het vlees zou trekken. Iemand hier ervaring daarmee?

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als beiden dichtgeschroeid zijn, zal dat wel meevallen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:13
Tijdje geleden hier gehaktballen met mozzarella en spek gezien.
Met zoeken op spek/bacon/mozzarella vind ik echter niks.
Weet iemand het nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:50
dat zijn de MOINKS balletjes
erg lekker, wel oppassen dat je ze niet extra zout, de spek zorgt hiervoor.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/hapjes/moink-balls-205/

[ Voor 29% gewijzigd door kleefding op 03-07-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Daar zit geen mozarella in.

Ik denk dat ie beer can burgers bedoelt
Daar kun je wel een berg mozarella in dumpen :)

[ Voor 16% gewijzigd door heuveltje op 03-07-2015 16:06 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:36

Yucko

One clown to rule them all !

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ja die laatste!
Al lijkt me die tweede ook wel leuk, allerlei variaties.
Dank!

Ga ze wel eens eerst in de pan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Morgen voor 6 personen Ribs maken. Gisteravond al de Ribs uit de vriezer gehaald en die worden eind van de middag van het vlies ontdaan. Morgen een 2.1.1. Sessie starten. Maïs kolfjes en gepofte aardappelen erbij samen met home made Tzatziki. I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:58
Waar halen jullie Dammers houtskool en ecobrasa?
Ik gebruik niet THM houtskool en briketten. De briketten zijn opzich wel prima, de houtskool is vaak 90% gruis en stof. Is echt niet te doen.

Abcoude is voor mij echter te ver om rendabel 1 of 2 zakjes houtskool op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

vuurenrook.nl verkoopt die merken zo te zien :)

Daar haal ik zelf altijd het hout om te stoken in mijn Biolite campstove en basecamp.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:40
Ik zit 'as I write' te genieten van de geur van mn MOINKS op het groene ei terwijl ik de temperatuur goed probeer te krijgen.
De probe van de party Q (nu al een tijdje 95C) geeft veel lager aan dan de thermometer op de BGE (150C). Moet toch eens goed uitzoeken waar en hoe de probe precies te bevestigen.
Het ruikt wel vurrukkulluk :)

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Laatst online: 11:39
Gisteren het vlees en de vis toch maar tegelijk op de bbq, smaakte beide gelukkig prima

Afbeeldingslocatie: http://home.caiway.nl/~robterpe/Photos/Bbq1.jpg

Zalm op een plankje was leuk, maar met het schoonmaken brak hij al door midden. Op die manier niet meer te gebruiken wat het een vrij duur iets maakt, volgende keer met wat rooksnippers proberen voor de smaak.

Zo meteen door voor ronde 2, beenhammetje er op :9

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy op 04-07-2015 16:26 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54

immetjes

HIER is BERN-E

Worsteneter schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 12:47:
Ik gebruik niet THM houtskool en briketten. De briketten zijn opzich wel prima, de houtskool is vaak 90% gruis en stof. Is echt niet te doen.

Abcoude is voor mij echter te ver om rendabel 1 of 2 zakjes houtskool op te halen.
Ecobrasa laat ik bezorgen vanuit eco-logisch vanaf €59.95 gratis bezorgd. BBQ trouwens bijna niet meer met briketten. Ik vind houtskool lekkerder ruiken en het geeft minder zooi.

Heb dit jaar in zo'n 23 sessies eigenlijk alles met AH houtskool gedaan. Misschien wel duur, maar ben slecht in plannen. Dus moet elke keer op het laatste moment een zakje halen.

[ Voor 10% gewijzigd door immetjes op 04-07-2015 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
immetjes schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 16:35:
[...]

Ecobrasa laat ik bezorgen vanuit eco-logisch vanaf €59.95 gratis bezorgd. BBQ trouwens bijna niet meer met briketten. Ik vind houtskool lekkerder ruiken en het geeft minder zooi.

Heb dit jaar in zo'n 23 sessies eigenlijk alles met AH houtskool gedaan. Misschien wel duur, maar ben slecht in plannen. Dus moet elke keer op het laatste moment een zakje halen.
Ja, maar ik wou specifiek dammers een keer proberen. Abcoude is te ver, maar daar betaal je 14 euro voor een zak. Bij webwinkels betaal je 18 + 6,75 verzendkosten, dat vind ik te gortig. Zou toch graag 1 of 2 zakken dammers en/of 1 doosje ecobrasa willen om te proberen.
Die black ranch argentijnse houtskool die je op die sites ziet lijkt mij overigens ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Bcc gemaakt vandaag, maar volgens mij maakt t wel degelijk uit of je water of bier gebruikt, qua smaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 16:48

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar ze verkopen ze ook bij rookovens-online.nl, zit in Nunspeet.

http://www.rookovens-onli...6851/houtskool-briketten/

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 22:22
pinda powerrr schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 21:50:
Wat doen jullie met de buren?

Ik heb een stel (oudere) zeikerds (zuurpruimen) wonen twee deuren verderop en omdat ik vandaag weer de Weber aanzette (gisteren ook), kwam er een kwade buurman aan de deur. Die begon met "vindt je dat normaal!" Tja, eigenlijk wel.... De enige rook die ik produceer zijn in de 10-15 minuten dat de starter aanstaat. Verder bbq ik altijd met deksel dicht op lagere temperaturen.
Half NL is waarschijnlijk aan het bbq-en vandaag, maar ik ben nu een aso. De Turkse familie zo'n 50 meter verderop bbq-en altijd lang en 's avonds laat (ramadan) op een betonnen bbq, dus die roken er aardig op los, die krijgen geen commentaar.
(overigens wisten ze me wel altijd te vinden voor de straat bbq, "want jij houdt er zo van" :r )

Ik vind dat ik niemand tot last ben. Ik heb een tuin en daar maak ik gebruik van, geen lawaai, geen feestjes. Ik doe alleen graag buiten koken als het weer het toelaat.
Verzoeken van je stoep af te gaan en de deur dicht mikken. Mijn vorige buren maakten altijd heerlijke kip en lam op de bbq en ik was altijd heel blij als er wat over de schutting kwam :9 . Terwijl zij door ligging altijd in mijn rook-linie zaten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
418O2 schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 23:26:
Bcc gemaakt vandaag, maar volgens mij maakt t wel degelijk uit of je water of bier gebruikt, qua smaak
Je kent deze al? ;)
http://amazingribs.com/ti...ing_beer_can_chicken.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ah ok. Ben het wel gedeeltelijk met je eens hoor. Ben een man van de feiten en onderbouwingen, maar als je vind dat het anders smaakt dan smaakt het anders. Klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Ik haal die Dammers altijd op in Waddinxveen bij BeefExclusief. Geen idee of het voor jou te doen is om daar heen te rijden ?
Volgens mij versturen ze die zakken niet gezien het gewicht.
Oh en die Ecobrasa verkopen ze er ook als ik het goed heb.

Happy Grillin'

Dimitri

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
[TAG]Speedy schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 16:25:
Zalm op een plankje was leuk, maar met het schoonmaken brak hij al door midden.
Voor zover ik weet zijn die plankjes ook bedoeld voor eenmalig gebruik, althans dat is mij verteld.
Ik moet zeggen dat ik ook wel goedkopere versies heb gezien dan die van Weber o.i.d. want die zijn wel behoorlijk aan de prijs.

En een beenham (of 2) er op is trouwens ook heerlijk, dat heb ik al een aantal keer gedaan ;)

Happy grillin'

Dimitri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
In die link is ook een fan te zien, om convectiestroom te creëren.
Werkt zoiets? En hoe heet zoiets/waar kun je vinden?
Misschien ook handig voor pulled pork op de gasbbq.

Zoeken op ventilator geeft alleen maar die aanmaak-lucht-dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Even zoeken op PID controller. :)
Maar dat is om de temps te controleren, niet zozeer voor convectie. En laat je nou temp heel makkelijk kunnen controleren met de gaskraan. ;)

[ Voor 68% gewijzigd door UltraSub op 05-07-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Irtimid schreef op zondag 05 juli 2015 @ 08:22:
[...]

Ik haal die Dammers altijd op in Waddinxveen bij BeefExclusief. Geen idee of het voor jou te doen is om daar heen te rijden ?
Volgens mij versturen ze die zakken niet gezien het gewicht.
Oh en die Ecobrasa verkopen ze er ook als ik het goed heb.

Happy Grillin'

Dimitri
Bedankt, maar kom uit het oosten des lands!
Enkel vuur en rook lijkt tot nu toe aantrekkelijk, maar het aantrekkelijkste is nog om te versturen. Groot verschil wel tussen versturen (25 euro) en zakje ophalen bij dammers (14 euro). :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
UltraSub schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:06:
Even zoeken op PID controller. :)
Maar dat is om de temps te controleren, niet zozeer voor convectie. En laat je nou temp heel makkelijk kunnen controleren met de gaskraan. ;)
Nee toch?
Is toch een ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Klopt. Die kan je dan zo instellen dat ie beneden een bepaalde temperatuur aanslaat. Perfect voor L&S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Iemand ervaring met een jamie oliver'' bbq ?

Was eigenlijk op zoek naar een weber 57, maar deze is toch al snel 50E goedkoper, en vooral die ijzeren verhoginsband lijkt me handig om kippetjes ed te braden

Verder houd ik me ook aanbevolen voor een goedkoop adresje om een weber te halen.
Heb helaas de gamma actie gemist :(
Goedkoopste zover is E210

[ Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 05-07-2015 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:16

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

heuveltje schreef op zondag 05 juli 2015 @ 13:57:
Iemand ervaring met een jamie oliver'' bbq ?

Was eigenlijk op zoek naar een weber 57, maar deze is toch al snel 50E goedkoper, en vooral die ijzeren verhoginsband lijkt me handig om kippetjes ed te braden

Verder houd ik me ook aanbevolen voor een goedkoop adresje om een weber te halen.
Heb helaas de gamma actie gemist :(
Goedkoopste zover is E210
Geen ervaring mee, maar ziet er wel goed uit. Andere dingen van JO zijn vaak redelijk tot goed qua kwaliteit, dus zeker niet alleen reclame. Hij linkt zijn naam wel aan dingen waar die zelf ook achter lijkt te staan. (is mijn ervaring althans, heb een paar dingen van hem en die zijn fijn)

Edit:
Weber Original Kettle Premium 57 cm is 150 euro in de ING rentepunten-winkel trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 05-07-2015 14:23 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
NeutraleTeun schreef op zondag 05 juli 2015 @ 13:27:
[...]

Nee toch?
Is toch een ventilator?
Wat denk je wat er gebeurt met de temperatuur als je een ventilator op brandende kooltjes richt? :P

[ Voor 44% gewijzigd door UltraSub op 05-07-2015 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Denk die wordt hoger.
Maar, wat mis ik hier?

Die ventilator heet een pid controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

UltraSub schreef op zondag 05 juli 2015 @ 15:35:
[...]

Wat denk je wat er gebeurt met de temperatuur als je een ventilator op brandende kooltjes richt? :P
Ik denk dat de foto linken wat dingen duidelijker maakt :P

http://amazingribs.com/images/pix/beer_can_cooking.jpg

Gasbbq, dus geen manier om de luchttoevoer naar de kolen te regelen. :P

Waarom en of het werkt laat ik even aan de experts over :P

[ Voor 25% gewijzigd door heuveltje op 05-07-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Oooow dat wás op een gassert!
Mea culpa dan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

En je neemt iemand dit dit schrijft serieus?
The chicken will heat faster because it is only 75% liquid while the beer is 100% liquid, and water is a good insulator.
8)7

Als je een pannetje water op het vuur zet voor je eitje wordt ook alleen het onderste deel van het water heet omdat water zo'n slechte geleiding heeft toch? :F

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

ATS schreef op maandag 06 juli 2015 @ 11:30:
[...]

[...]

8)7

Als je een pannetje water op het vuur zet voor je eitje wordt ook alleen het onderste deel van het water heet omdat water zo'n slechte geleiding heeft toch? :F
Nee water is een slechte geleider omdat het vrij veel energie kost om het op te warmen
En je moet dus wel eerst de hele inhoud van dat blikje verwarmen, en tot die tijd koelt dat het binnenste van de kip af. Waardoor je dus lastiger heel de kip tegelijk gaar krijgt.

Dus zijn punt klopt gewoon, hoogstens wat onhandig geformuleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 06-07-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
ATS schreef op maandag 06 juli 2015 @ 11:30:
[...]

[...]

8)7

Wat hij bedoelt is dat er meer energie nodig is om water een graad warmer te maken dan een kip. Die bewering klopt wél.

Maarja, gewoon BCC maken, lekker man. Zet ander het blik een half uur eerder op de grill, dan is ie al 80 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:47

Dido

heforshe

Van het weekend een paar kreeften kennis laten maken met m'n Weber. Hun reactie was uitbundig (pootjes gingen in de lucht \O/ ).

Erg simpel, erg lekker, en zeker voor herhaling vatbaar.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 17:00

RMX

Is er hier iemand bekend met soort van after market / universele / imitatie Weber parts? Bijv grill gates / pizza steen etc.

Ik zoek voornamelijk een goede grill gate voor op een ronde 57 cm bbq. Grill gate hoeft natuurlijk niet zo groot te zijn. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haal gewoon een gietijzeren rooster, Dan heb je 57cm aan grillgrate.

De roosters van Barbecook passen gewoon op een Weber. Te koop bij Fonq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Mijn rooster van de 57 GBS is bijna zijn gehele Chroomlaag kwijt. Ben nu met Weber in overleg voor een garantie gevalletje.

Dit weekend heerlijke spareribs gemaakt voor 6 personen. Low&Slow en heerlijk sappig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
backupdevice schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 07:56:
Mijn rooster van de 57 GBS is bijna zijn gehele Chroomlaag kwijt. Ben nu met Weber in overleg voor een garantie gevalletje.

Dit weekend heerlijke spareribs gemaakt voor 6 personen. Low&Slow en heerlijk sappig!
Ik heb precies hetzelfde gehad, na een paar keer al was de chroomlaag eraf. Ik heb gewoon een nieuw rooster van ze gekregen, die ik bij een Weber dealer heb omgeruild met wat bijbetaling voor een RVS versie. Kostte 30 euro meer, maar gaat als het goed is wel veel langer mee. Aangezien het gewoon een nieuw rooster is wat ik kreeg (inclusief alle labels) was het voor de dealer geen probleem. Aan de andere kant wel belachelijk dat dat nodig is voor een barbecue van meer dan 200 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Worsteneter schreef op maandag 06 juli 2015 @ 16:33:
[...]

Wat hij bedoelt is dat er meer energie nodig is om water een graad warmer te maken dan een kip. Die bewering klopt wél.

Maarja, gewoon BCC maken, lekker man. Zet ander het blik een half uur eerder op de grill, dan is ie al 80 graden.
Mik er gewoon kokend water uit de waterkoker in, dat duurt 2 minuten :P scheelt je een berg kolen :)probleem is alleen dat kip boven op een gloeiend heet blikje zetten nog best wel tricky kan zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
heuveltje schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 09:21:
[...]

Mik er gewoon kokend water uit de waterkoker in, dat duurt 2 minuten :P scheelt je een berg kolen :)probleem is alleen dat kip boven op een gloeiend heet blikje zetten nog best wel tricky kan zijn :P
True, maar meestal glijdt ie er makkelijk overheen.

Ik vind bier een lekkkerdere smaak afgeven overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 15:12
Vandaag een Broil King KEG 4000 besteld en komt aankomend weekend binnen zal mij benieuwen, het is een metalen versie vergelijken met kamado varianten van keramiek zoals Big Green Egg. *O*

Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.grillhouse.se%2Fshop%2F8596%2Fart96%2Fh4175%2F10674175-origpic-6935f6.jpg&f=1

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hari-Bo schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 16:50:
Vandaag een Broil King KEG 4000 besteld en komt aankomend weekend binnen zal mij benieuwen, het is een metalen versie vergelijken met kamado varianten van keramiek zoals Big Green Egg. *O*

[afbeelding]
Wat een tof ding zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Ziet er mooi uit maar de ervaringen zijn ook positief als deze vergeleken wordt met een Big Green Egg.

http://www.grillandbarrel...keg-vs-big-green-egg.html

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hari-Bo schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 17:03:
[...]

Ziet er mooi uit maar de ervaringen zijn ook positief als deze vergeleken wordt met een Big Green Egg.

http://www.grillandbarrel...keg-vs-big-green-egg.html
Had een filmpje op youtube gecheckt, ziet er goed uit :) Is goed over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb de dag van de week uitgekozen ;)

Morgen een BBQfeestje op het werk, en samen met een collega zorgen we voor Pulled Pork en nog wat kipdingen.
Vanmorgen om 6u mijn 5kilo op de OTP gedaan, en nu 8u later zijn ze 'pas' op 72 graden....
De regen helpt echt niet mee ....
Maar het ruikt geweldig in de achtertuin !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

elhopo schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 08:12:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gehad, na een paar keer al was de chroomlaag eraf. Ik heb gewoon een nieuw rooster van ze gekregen, die ik bij een Weber dealer heb omgeruild met wat bijbetaling voor een RVS versie. Kostte 30 euro meer, maar gaat als het goed is wel veel langer mee. Aangezien het gewoon een nieuw rooster is wat ik kreeg (inclusief alle labels) was het voor de dealer geen probleem. Aan de andere kant wel belachelijk dat dat nodig is voor een barbecue van meer dan 200 euro...
Krijg een nieuwe vanuit Weber. Ik hoef gelukking niet naar een dealer. Goed en snel geregeld. Top service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:20
nieuw speeltje gekregen; Een pro-q cold smoke generator. binnenkort maar eens testen (eerst nog wat coloroso zout scharrelen en uiteraard tijd ;))

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Paganstars schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:37:
nieuw speeltje gekregen; Een pro-q cold smoke generator. binnenkort maar eens testen (eerst nog wat coloroso zout scharrelen en uiteraard tijd ;))
Een slager kan je daarbij helpen, en anders via www.naturalspices.eu ( ook groot verpakkingen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paganstars schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 09:37:
Dat werkt prima op een Weber. Gewoon proberen met een stuk gepekelde rauwe zalm. Daar heb je geen coloroso voor nodig.

Met zalm onder de 30gr blijven, moet lukken met dit weer, en dan maar proberen.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 09-07-2015 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:01:
[...]

Dat werkt prima op een Weber. Gewoon proberen met een stuk gepekelde rauwe zalm. Daar heb je geen coloroso voor nodig.

Met zalm onder de 30gr blijven, moet lukken met dit weer, en dan maar proberen.
Daarnaast zout, noten, knoflook een kaas roken gaat ook prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Hoe zit het dan met evt bacterien? Daar gebruik je nitrietzouten voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Je kan ook zo'n grote zakvan 25kg coloroso zout halen bij vuurenrook voor 15 euro ofzo. Genoeg voor een levenlang zouten maar een stuk goedkoper dan elke keer nog geen 100 gram voor 3 euro bij de slager.

Bij Zalm hoef je inderdaad geen nitrietzout te halen. Gewoon zo'n goedkope zak zeezout halen en daar mee pekelen. Alleen van te voren even invriezen tegen parasieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Malt007 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:13:

Bij Zalm hoef je inderdaad geen nitrietzout te halen. Gewoon zo'n goedkope zak zeezout halen en daar mee pekelen. Alleen van te voren even invriezen tegen parasieten.
Paganstars schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:37:
Jullie eten verder nooit iets rauws? Bacteriën krijg je dagelijks binnen en daar is niets mis mee. Zalm hoef je ook niet eerst in te vriezen. Dat is al een keer voor je gedaan. En bij kweekzalm komt de parasiet al niet eens voor.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/haringworm.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
okay...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Paganstars schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:37:
Die nitriet heb je pas nodig als je het langere tijd 'rauw' opslaat.
Bij bacon ligt een stuk spek 7 dagen in een zakje in de koeling, DAN moet je inderdaad wat toevoegen.

Maar aan de andere kant, het is bij verkeerd gebruik nog schadelijker voor je dan die paar bacteriën op een stukje zalm wat je bijna direct op eet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
FreshMaker schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 12:33:
[...]

Die nitriet heb je pas nodig als je het langere tijd 'rauw' opslaat.
Bij bacon ligt een stuk spek 7 dagen in een zakje in de koeling, DAN moet je inderdaad wat toevoegen.
Los van het bacterie verhaal heeft nitriet nog een kant, het zorgt ervoor dat eenmaal gegaard vlees mooi roze blijft en niet grijs wordt. Proef en merk je verder niet van, maar ziet er iets leuker uit.

Dus de bacon hierboven vergt nitriet omdat het bacteriegroei tegengaat tijdens het marineren en daarnaast zorgt het voor een mooier (visueel) eindproduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Nu online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 12:20:
Jullie eten verder nooit iets rauws? Bacteriën krijg je dagelijks binnen en daar is niets mis mee. Zalm hoef je ook niet eerst in te vriezen. Dat is al een keer voor je gedaan. En bij kweekzalm komt de parasiet al niet eens voor.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/haringworm.aspx
Don't worry ik ben zelf net een holbewoner, ben gek op rauw vlees bijvoorbeeld :-) Maar dat advies van invriezen wordt wel vaker gegeven, al dan niet onterecht. Maar wil natuurlijk niet iets adviseren en dat er vervolgens iemand ziek van wordt.

Wat het direct opeten betreft van gerookte zalm, die ligt bij mij al snel 2 a 3 weken in de koelkast aangezien ik dan graag gelijk een flinke hoeveelheid maak maar door het roken en zouten neemt de houdbaarheid natuurlijk ontzettend toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Malt007 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:05:
[...]

Don't worry ik ben zelf net een holbewoner, ben gek op rauw vlees bijvoorbeeld :-) Maar dat advies van invriezen wordt wel vaker gegeven, al dan niet onterecht. Maar wil natuurlijk niet iets adviseren en dat er vervolgens iemand ziek van wordt.

Wat het direct opeten betreft van gerookte zalm, die ligt bij mij al snel 2 a 3 weken in de koelkast aangezien ik dan graag gelijk een flinke hoeveelheid maak maar door het roken en zouten neemt de houdbaarheid natuurlijk ontzettend toe.
Wij roken best vaak gepekelde zalmforel, maar langer dan 4 dagen durf ik er toch echt niet van te eten.
Misschien wel onterecht hoor, maar je kan er goed ziek van worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Nu online
Vergeet niet dat voor de koelkast niks anders konden dan zouten en roken (wellicht iets heftiger dan de culinaire variant die we nu doen). Het zijn echt prima conserveermiddelen en ik ga er altijd vanuit dat als het bedorven is je dat ook wel proeft of ruikt. Na 4 dagen gerookte vis weggooien vind ik echt zonde in ieder geval.

Heb ook weleens gerookte zalm gegeten die al een week of 5-6 in de koelkast lag. Niks mee aan de hand, sterker nog, de smaak wordt steeds beter naarmate hij langer ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Houdbaarheid van gepekelde en/of gerookte producten is best lang.
Het probleem ontstaat echter in het gebruik en behandelen van/in ongecontroleerde omgevingsvariabelen.

Ik geef Maverick gelijk in zijn statement, hier gaat gerookte kip / zalm ook na een paar dagen weg ( hond of kat ;) )
De houdbaarheid zal best in orde zijn, maar ik loop ook liever niet het risico.

Je weet altijd niet hoe vers het beginproduct is, 9 van de 10x is dat prima in orde ( goede slager/visboer/poelier ) maar soms loopt het proces niet helemaal vlekkeloos ;)
Daarom maak ik liever 2 x een zalmzijde, dan in één keer 2 stuks ...

Maar zoals gezegd, dat is persoonlijk, en niets wetenschappelijks onderbouwd

[ Voor 12% gewijzigd door FreshMaker op 09-07-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Malt007 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 13:16:
Vergeet niet dat voor de koelkast niks anders konden dan zouten en roken (wellicht iets heftiger dan de culinaire variant die we nu doen). Het zijn echt prima conserveermiddelen en ik ga er altijd vanuit dat als het bedorven is je dat ook wel proeft of ruikt. Na 4 dagen gerookte vis weggooien vind ik echt zonde in ieder geval.

Heb ook weleens gerookte zalm gegeten die al een week of 5-6 in de koelkast lag. Niks mee aan de hand, sterker nog, de smaak wordt steeds beter naarmate hij langer ligt.
Roken alleen is, en was, geen voldoende manier van preserveren. Het moet, als je het product lang wil bewaren, altijd gecombineerd worden met een andere methode (drogen, zouten).
Koud roken is dus niet echt een manier om je zalm echt lang te bewaren. Het pekelen vooraf en het roken helpt wel, maar maakt het geen lang houdbare zalm...

4 dagen is inderdaad wat snel om weg te gooien, al moet je ook meenemen dat veel besmettingen na het roken gebeuren (denk aan de salmonella bij Foppen in 2012). Globaal wordt er max een week aangeraden als bewaartermijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 09-07-2015 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gerookte en gezouten producten gaan juist sneller overstuur in de koelkast dan daarbuiten. Tenzij je het vacuum trekt.

Zout trekt namelijk vocht aan en daar leven bacteriën en schimmels weer van. Daarom ook altijd het advies om gerookte hammen, worsten en andere gepekelde producten koel en droog te bewaren. Liefst afgedekt met een ademende doek of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Volgens het voedingscentrum kan je iets wat gerookt is maar twee dagen in de koelkast bewaren:
Gerookte vis
Gerookte vis kan min of meer ongemerkt bederven. Daarom moet bij vacuümverpakte gerookte vis goed op de houdbaarheidsdatum gelet worden en moet het bewaard worden en in de koelkast bij 4°C. Na opening van de verpakking is gerookte vis nog 2 dagen houdbaar in de koelkast. Dat geldt ook voor los verpakte gerookte vis.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vis.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Weggooien heb ik nog nooit gedaan, ik zorg wel dat hij op gaat haha en anders zijn er altijd nog 2 katten die er dol op zijn.
Ik heb een klein rookoventje, dus warm roken. Hierin passen maar 2 forellen, dus no problem om die binnen 4 dagen op te eten.
Klopt wel dat de smaak beter wordt na een tijdje in de koelkast te hebben gelegen.
Vroeger hadden ze idd geen koeling, maar toen gingen de visjes regelrecht vanuit het water de pekel in lijkt me. Nu ligt 'verse' vis al een tijdje voordat je het kunt verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
elhopo schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:09:
Volgens het voedingscentrum kan je iets wat gerookt is maar twee dagen in de koelkast bewaren:

[...]

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vis.aspx
Voedingscentrum is imo niet meer dan een ( slechte) leidraad in het geheel.
hun adviezen zijn meestal erg 'veilig' en zeker onnauwkeurig qua mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
FreshMaker schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:23:
[...]

Voedingscentrum is imo niet meer dan een ( slechte) leidraad in het geheel.
hun adviezen zijn meestal erg 'veilig' en zeker onnauwkeurig qua mogelijkheden.
Je kan ze wel met een korrel zout nemen, maar er is verder niet zoveel over te vinden. Twee dagen zou ik ook kort vinden, maar meer dan een week zou ik zeker niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Nu online
Misschien is het een knuppel in het hoenderhok maar zijn we niet zwaar geindoctrineerd door instanties als het voedingscentrum? Dat soort instanties willen geen risico nemen dus natuurlijk adviseren ze alleen risicoloze houdbaarheidsdata. Als ik bijvoorbeeld het weggooigedrag van mijn ouders of mijn opa vergelijk met wat er geadviseerd wordt dan is duidelijk dat ze heel anders opgevoed zijn. Uit testen bij televisieprogramma's is ook gebleken dat producten veel langer goed blijven dan op de verpakking staat, dit zijn puur data waarbij ze geen risico lopen en waarbij ze de kwaliteit kunnen garanderen.

Dit besef begint ook door te dringen bij de mensen aangezien ik wel eens gelezen heb over kookclubs met over datum eten enzo.

Om terug te komen op de koudgerookte zalm, bij mij was er geen enkele bijsmaak na 5-6 weken. Dit terwijl mijn toenmalige koelkast niet goed sloot en altijd vochtig was. Ik ben er 100% zeker van dat de kwaliteit niet achteruit was gegaan in al die weken (ik was zelf ook huiverig toen ik dat vergeten pakketje na 3 weken weer vond). Bij het pekelen ontrek je een zeer groot gedeelte van het vocht, het is al een keer bevroren geweest, vervolgens rook je het een uur of 12 (bij een buitentemperatuur <10c) dat lijken me een aantal maatregelen die de houdbaarheid drastisch verlengen. Als je een verse zalm koopt bij de supermarket kan je het toch ook al zeker een week bewaren.

Probeer niemand iets te bewijzen of te overtuigen maar ik heb het idee dat we nogal voorzichtig zijn geworden. Mijns inziens kan je door aan je product te ruiken en er goed naar te kijken met >90% zekerheid weten of iets bedorven is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Malt007 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:29:
Misschien is het een knuppel in het hoenderhok maar zijn we niet zwaar geindoctrineerd door instanties als het voedingscentrum?

--

Mijns inziens kan je door aan je product te ruiken en er goed naar te kijken met >90% zekerheid weten of iets bedorven is of niet.
Eensch !!

Ik zie soms collega's panisch kijken, als het pak melk een dag over de datum is.
De meeste artikelen hebben een uiterste verkoopdatum, daarna is het echt nog wel in orde ( luchtdicht / koel bewaard )
Die datum is er om de consument te beschermen, dat er geen rommel in de winkel komt
Je eigen zintuigen zijn de beste indicatie, soms kan het misgaan ( salmonella, en de besproken haringworm zijn geur / kleurloos ) Maar dat kan altijd gebeuren, OOK met verse producten.
Ruiken, voelen en uiteindelijk proeven is prima om te bepalen of je het kan gebruiken.

* dit is het geval als je zelf gezond bent, ouderen, kinderen en zwakke gesteldheid heeft altijd een aandachtspuntje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ik denk dat de vrouw me afmaakt als ik een zalmlende 6 weken in de koelkast laat liggen. Ze heeft er nu al een schurft aan als er 3 dagen vis in de koelkast ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Malt007 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:29:
Misschien is het een knuppel in het hoenderhok maar zijn we niet zwaar geindoctrineerd door instanties als het voedingscentrum? Dat soort instanties willen geen risico nemen dus natuurlijk adviseren ze alleen risicoloze houdbaarheidsdata. Als ik bijvoorbeeld het weggooigedrag van mijn ouders of mijn opa vergelijk met wat er geadviseerd wordt dan is duidelijk dat ze heel anders opgevoed zijn. Uit testen bij televisieprogramma's is ook gebleken dat producten veel langer goed blijven dan op de verpakking staat, dit zijn puur data waarbij ze geen risico lopen en waarbij ze de kwaliteit kunnen garanderen.
Absoluut, echter dat komt omdat men het verschil niet weet tussen "Tenminste Houdbaar Tot" (THT) en "niet gebruiken na/Te Gebruiken Tot"(TGT). De eerste is slechts een indicatie en heeft vaak met uiterlijk, smaak of consistentie te maken, de tweede is toch echt wel iets serieuzer.

Melk heeft een THT datum, dus prima te gebruiken na die datum. Gerookte zalm zou ik, zowel zelfgemaakt, als van de winkel, echt veel voorzichtiger zijn. Deze heeft dan ook een TGT datum en veel ziekteverwekkers die zich prima in een zalm thuis voelen, zijn niet te zien, noch te ruiken.
Dit besef begint ook door te dringen bij de mensen aangezien ik wel eens gelezen heb over kookclubs met over datum eten enzo.
Dat besef komt wederom omdat het volk de THT datum als uiterste datum gebruikte, wat nooit de bedoeling geweest is.
http://www.nu.nl/eten-en-...iet-duidelijk-genoeg.html
Om terug te komen op de koudgerookte zalm, bij mij was er geen enkele bijsmaak na 5-6 weken. Dit terwijl mijn toenmalige koelkast niet goed sloot en altijd vochtig was. Ik ben er 100% zeker van dat de kwaliteit niet achteruit was gegaan in al die weken (ik was zelf ook huiverig toen ik dat vergeten pakketje na 3 weken weer vond). Bij het pekelen ontrek je een zeer groot gedeelte van het vocht, het is al een keer bevroren geweest, vervolgens rook je het een uur of 12 (bij een buitentemperatuur <10c) dat lijken me een aantal maatregelen die de houdbaarheid drastisch verlengen. Als je een verse zalm koopt bij de supermarket kan je het toch ook al zeker een week bewaren.

Probeer niemand iets te bewijzen of te overtuigen maar ik heb het idee dat we nogal voorzichtig zijn geworden. Mijns inziens kan je door aan je product te ruiken en er goed naar te kijken met >90% zekerheid weten of iets bedorven is of niet.
Sleutelwoord is lijken. Natuurlijk is het voedingscentrum (te) voorzichtig, het is immers een advies wat voor iedereen geldt (ouderen, kinderen, zieken) en eigenlijk in 100% van de gevallen moet kloppen.
En natuurlijk kan een zelf gerookte zalm 6 weken goed blijven, echter er is wel degelijk een kans dat dat niet zo is, afhankelijk van vele factoren. En het punt is, is dat je vaak (zeker niet >90%) niet kan zien of iets besmet is met ziekteverwekkers.

Dus op zich snap ik de strengere eisen wel. Zelf hou ik me er ook niet altijd aan, als het om mezelf gaat. Bereid ik eten voor anderen, dan zou ik nooit een gerookte zalm van 6 weken opdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Tja, bij ons halen ze dat niet, 6 kipfilets zijn in 2 dagen echt wel opgegeten door de kinderen.
Zalm rook over het algemeen warm, en het overschot de volgende dag al op brood / in een salade.

ik doe niet zo aan voorraad bouwen, hoogstens 3 portie's ( nasi, bonenschotel of pastasaus )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Fly-guy schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:59:
[...]
Absoluut, echter dat komt omdat men het verschil niet weet tussen "Tenminste Houdbaar Tot" (THT) en "niet gebruiken na/Te Gebruiken Tot"(TGT). De eerste is slechts een indicatie en heeft vaak met uiterlijk, smaak of consistentie te maken, de tweede is toch echt wel iets serieuzer.

Melk heeft een THT datum, dus prima te gebruiken na die datum. Gerookte zalm zou ik, zowel zelfgemaakt, als van de winkel, echt veel voorzichtiger zijn. Deze heeft dan ook een TGT datum en veel ziekteverwekkers die zich prima in een zalm thuis voelen, zijn niet te zien, noch te ruiken.

Dus op zich snap ik de strengere eisen wel. Zelf hou ik me er ook niet altijd aan, als het om mezelf gaat. Bereid ik eten voor anderen, dan zou ik nooit een gerookte zalm van 6 weken opdienen.
Om het geheel nog wat verwarrender te maken is er ook nog een uiterste verkoop datum...
Zelf zou ik het na een dag of 3 a 4 niet meer opeten. Natuurlijk is gezond verstand belangrijk, en ook belangrijker dan een stickertje met een datum, maar het lastige van gerookt spul is dat de rookgeur andere geuren maskeert, en dat je pas ziet dat het niet meer goed is als alles groen is uitgeslagen. Dan ben je al veel te laat. Ik sta liever niet in het ziekenhuis om aan de dokter uit te leggen waarom ik bedorven eten heb gevoerd aan mijn kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:50
University of Minnesota houd 1 maand aan voor goed gerookte verse vis in de koelkast: http://www.extension.umn....ish-safely/#section-eight
Dus 3 weken zou makkelijk moeten kunnen, mits je het proces dus goed onder de knie hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 09-07-2015 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
backupdevice schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 08:53:
[...]

Krijg een nieuwe vanuit Weber. Ik hoef gelukking niet naar een dealer. Goed en snel geregeld. Top service
Wat is het kanaal waar je dat geregeld hebt? Want mijn rooster had ook al geen chroom meer na 5x en ik heb nog steeds een onverklaarbare beschadiging in de emaille van de ketel. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
UltraSub schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 18:55:
[...]

Wat is het kanaal waar je dat geregeld hebt? Want mijn rooster had ook al geen chroom meer na 5x en ik heb nog steeds een onverklaarbare beschadiging in de emaille van de ketel. :|
Gewoon even dit formulier invullen op de website van Weber:

http://www.weberstephen.nl/service/serviceformulier.aspx

Scan van de kassabon en een foto van de schade erbij en het is geregeld. Binnen een paar dagen had ik een nieuwe thuis gekregen. Die nieuwe heb ik bij een dealer trouwens omgeruild met bijbetaling voor een RVS versie kostte me 30 euro. Daar zal het chroom zeker niet van af gaan, aangezien er geen chroom op zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

UltraSub schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 18:55:
[...]

check beneden :)
elhopo schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 21:26:
[...]

Gewoon even dit formulier invullen op de website van Weber:

http://www.weberstephen.nl/service/serviceformulier.aspx

Scan van de kassabon en een foto van de schade erbij en het is geregeld. Binnen een paar dagen had ik een nieuwe thuis gekregen. Die nieuwe heb ik bij een dealer trouwens omgeruild met bijbetaling voor een RVS versie kostte me 30 euro. Daar zal het chroom zeker niet van af gaan, aangezien er geen chroom op zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Even een vraagje, wil aankomend weekend voor wat vrienden pizza's gaan bakken op een pizzasteen op mn Weber one touch. Heb een mooi receptje gevonden voor bodem etc., maar vroeg me even af wat voor soort kolen-setup het beste resultaat geeft. Ik vind wat wisselende adviezen: Ring of fire, of hele bodem bedekt of de (standaard) indirecte gloed waarbij je de pizza halverwege om moet draaien.

Heb ook al begrepen dat je het aluminium 'hulpstuk' beter niet kunt gebruiken, maar de pizza het beste rechtstreeks op de steen kunt leggen. Iemand hier dezelfde ervaringen mee?

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Pizza omdraaien? Het is geen pannenkoek ;)

Ring of fire, zo heet mogelijk stoken zonder kolen onder de steen zelf. Steen goed heet laten worden, pizza erop schuiven zonder aluminium ding. Afhankelijk van de temperatuur is hij binnen 3-10 minuten klaar.

Eventueel wat maizena of bloem op de steen om te voorkomen dat je pizza blijft plakken of verbrandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
@mrwolf: Tnx! Omdraaien kan natuurlijk op meerdere manieren he... Maar ring of fire lijkt ga ik proberen! Voorkomt hopelijk dat de steen te heet wordt (door directe hitte) en de bodem verbrand?

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Laatst online: 16-06 17:39

Harrie

NederVlaming

Ik dacht dat een pizza juist heel heet en snel gebakken hoort te worden. De steen te heet lijkt me dan niet zo snel een probleem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Harrie schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 16:47:
Ik dacht dat een pizza juist heel heet en snel gebakken hoort te worden. De steen te heet lijkt me dan niet zo snel een probleem toch?
Pizza wordt voornamelijk gebakken door de lucht, vandaar dat je in een pizzaoven ook houtvuur stookt aan de zijkanten en een koepelvormige ruimte hebt zodat de warmte circuleert. Eigenlijk kook je hem van bovenaf en zorgt de warme steen voor een krokante bodem. Als die steen te heet is: zwarte bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Vandaag weer bezig geweest met mijn broer, makreel en moinkballs (recept noskos) gemaakt maar het laatste is niet echt mijn ding. En de makreel gisteren zelf gevangen met zeevissen en schoongemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/30vhi6p.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2rym2e0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
pkopf schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 15:48:
Even een vraagje, wil aankomend weekend voor wat vrienden pizza's gaan bakken op een pizzasteen op mn Weber one touch. Heb een mooi receptje gevonden voor bodem etc., maar vroeg me even af wat voor soort kolen-setup het beste resultaat geeft. Ik vind wat wisselende adviezen: Ring of fire, of hele bodem bedekt of de (standaard) indirecte gloed waarbij je de pizza halverwege om moet draaien.

Heb ook al begrepen dat je het aluminium 'hulpstuk' beter niet kunt gebruiken, maar de pizza het beste rechtstreeks op de steen kunt leggen. Iemand hier dezelfde ervaringen mee?
Ring-of-fire. Zo heet mogelijk stoken. Net voor de pizza erop gaat; natte theedoek de steen afnemen. Heb je geen bloem nodig, omdat de eerste mm van de steen kortstondig afkoelt. Was een tip op een Weber class.
Pagina: 1 ... 9 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.