Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste
Acties:
  • 191.830 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:05
Vandaag een BBQ ventilator gekocht. Is toch wel handig om de kolen iets sneller op temperatuur te laten komen. Of als het eventjes niet lukt. Vorig jaar al een paar keer met ballenpomp icm zo'n ballennaald de kolen wat sneller op temperatuur gebracht. Werkte aardig goed. Ventilator bij de Big Bazar gekocht voor €2 ;). En ook een BBQ kookboek, lag er toevallig dus ik dacht agh neem mee die handel. Was nog geen €5. BBQ boek van Weber is €25 :+.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik gebruik daar altijd mijn makita verfbrander voor, ook bij de openhaard, werkt prima :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:21

Yucko

One clown to rule them all !

Een föhn werkt net zo goed :)

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 15:55
Thx voor het FOK recept. Ook deze wordt opgeslagen.

1.5kg procureur staat nu te marineren :)
Heb alleen wat verse gember en een paar limoenblaadjes erbij gedaan, voor de rest exact het recept aangehouden. Het ruikt veelbelovend!

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:12
Leuk topic om eens te lezen mensen!
Ook ik heb het BBQ virus een tijdje te pakken, en dan vooral na het lezen van de verhalen/recepten van "Meathead" Goldwin. Een soort BBQ einstein.

Zijn site www.amazingribs.com kan ik dan ook van harte aanraden! Veel geleerd daar!

Ik ga morgen lekker 2 zelfgemaakte burgers ( steakhouse burgers ) op de Weber bereiden met versgesneden patat en zelfgemaakte mayo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Maverick! schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:49:
[...]

Ik had het al eens doorgebladerd, maar ik vind geen recept voor saus.
Maar komt vast goed wanneer ik er wat pindakaas en melk doorheen doe :)
My bad ...

http://www.bbqgenootschap...s-pindasaus-de-lekkerste/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12
Het resultaat van dit recept ligt sinds vanochtend in de koeling. Ik ben morgen erg benieuwd naar het resultaat. Morgen eindelijk tijd om mijn nieuwe Q aan te steken :)

[ Voor 64% gewijzigd door Miki op 20-06-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Recept van de sateh was prima, miste alleen nog iets van een kleine "kick" dus dat ga ik nog modificeren. Ik zit te denken aan gember en een pepertje.

Verder op mijn Q rib-eye klaar gemaakt met de reverse sear methode. Dat was echt een schot in de roos, veel complimenten gekregen :)

Wat trouwens echt opvalt is hoe sappig en mals je vlees blijft met de deksel erop. Dat was echt een bijzondere ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:22
Welke handschoenen gebruiken jullie tijdens de bbq? Wil nu wel een paar goede, die keukenhandschoen ben ik nu zat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:50
Handschoenen zijn voor wijven. Wij mannen doen dit met de blote handen. En nemen de blaren voor lief.

Oke, misschien moet ik toch niet naar Nog meer voor echte mannen kijken.

[ Voor 27% gewijzigd door maartend op 21-06-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Layumi schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:21:
Welke handschoenen gebruiken jullie tijdens de bbq? Wil nu wel een paar goede, die keukenhandschoen ben ik nu zat...
Geen, we gebruiken tangen. En als je echt een handschoen wil, ga dan naar een model lasser.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 15:00
Ik heb een paar lashandschoenen. Die gebruik ik voor het briketten uit de starter schudden. Voor andere dingen zoals het rekje opklappen om extra briketten toe te voegen gebruik ik een tang. Voor een zwaar stuk vlees wat ik in aluminiumfolie moet wikkelen gebruik ik ook de lashandschoenen, maar dan leg ik de folie eerst al over het vlees heen.

btw: ik zie niemand een varkensschouder met een tang oppakken :P

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 17:06
Daar heb ik een grote prikker voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Ze waren erg goed! Thx voor het recept. Dit is een keeper.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2ev6ww8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:31

pinda powerrr

Slow down...

elhopo schreef op maandag 22 juni 2015 @ 08:15:

btw: ik zie niemand een varkensschouder met een tang oppakken :P
Meldt zich :P

Stuk van drie kilo lukt nog wel, vaak genoeg gedaan. Iets met goed gereedschap enzo :) en heel vaak doen
418O2 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 08:33:
Daar heb ik een grote prikker voor :)
Niet in je vlees prikken! Zeker niet als het al dicht geschroeid is, dan verlies je de eigenschappen die vlees zo lekker maken en zacht houden: Vleesvocht!

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
pinda powerrr schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:32:
[...]

Niet in je vlees prikken! Zeker niet als het al dicht geschroeid is, dan verlies je de eigenschappen die vlees zo lekker maken en zacht houden: Vleesvocht!
Je kan prima in je vlees prikken, het is geen ballon welke meteen leegloopt bij 1 gaatje....
Zeker bij grote stukken merk je echt helemaal niets van een prikje meer of minder.
http://amazingribs.com/ti..._a_fork_to_turn_meat.html

Daarnaast bestaat dichtschroeien niet eens. Het aanbakken zorgt voor een mooie korst door middel van de maillard reactie, wat smaak toevoegt, maar niet voor een waterdichte barrière tegen vocht zorgt.
http://amazingribs.com/ti...ring_seals_in_juices.html

[ Voor 28% gewijzigd door Fly-guy op 22-06-2015 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
pinda powerrr schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:32:
Zolang je het vlees maar een paar keer prikt is er niets aan de hand. Als je daarna nog 200 keer prikt dan is vlees idd. leeg gelopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Laatst online: 13:31

pinda powerrr

Slow down...

Leuk die linkjes naar forums, maar ik praat uit ervaring (19 jaar inmiddels fulltime koken). Het dichtschroeien zorgt zeker wel dat het vocht binnen blijft. Als je een stuk vlees, groot of klein, dicht schroeit en gelijk weer open snijdt, loopt het leeg. Gevolg is een droog taai stuk schoenzool!
Laat het vlees rusten, dan gaat het wel goed. Zelfde als die malloten die een biefstuk staan plat te drukken, want dan is ie lekker snel klaar..... Je duwt al het vocht er uit...kansloos...
Het aantal kilo's aan procureurs, lendes, bavettes en noem maar op wat ik al verwerkt heb..ik weet het niet meer. Ik zal je wel vertellen, degene die in mijn keuken stond te prikken in het vlees kreeg een waarschuwing, deed je het toch, maakte ik er een aantekening van. Mijn leermeesters deden het iets minder zachtzinnig, die scholden je gewoon verrot (ik zie af en toe wel eens herkenningspunten bij Gordon Ramsey :X )

Ik had op een menukaart die ik gemaakt had procureur staan. Deze bakte ik hard aan en ging daarna de oven in op 80 graden. Bij een kerntemperatuur van 52 haalde ik em er weer uit. Gevolg was een enorm zacht en sappig stuk vlees! Een deel gebruikte ik in de lunch kaart (broodje warm vlees :9~ ) ander deel sneed ik dikke plakken van (als het vlees terug gekoeld was) en deed ik kort op de grill (gerechtje op de avondkaart).
Nou had ik een malloot in de keuken die niet zo goed oplette...die sneed dan een warme procureur in plakken, die liep gelijk helemaal leeg (stuk van drie/vier kilo) Dan had je dus allemaal droge stukje vlees... Dat eindigde dan vaak weer met een maskerend sausje als personeelseten >:) O-)

Dit soort bbq topics vind ik geweldig om te lezen, vanwege de onbevangen manier hoe er soms tegen dingen aangekeken wordt. De creativiteit is ook enorm, ik geniet daar van en steek er ook wel eens wat van op. Kan er soms alleen niet tegen als bepaalde dingen op een bepaalde manier worden neergezet die een eigen leven zijn gaan leiden op forums. Soms laat ik het gaan, soms móet ik even reageren 8)

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 10:57

The Legend

*Plop*

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
pinda powerrr schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:41:
Leuk die linkjes naar forums, maar ik praat uit ervaring (19 jaar inmiddels fulltime koken). Het dichtschroeien zorgt zeker wel dat het vocht binnen blijft. Als je een stuk vlees, groot of klein, dicht schroeit en gelijk weer open snijdt, loopt het leeg. Gevolg is een droog taai stuk schoenzool!
Laat het vlees rusten, dan gaat het wel goed.
Rusten en "dicht schroeien" zijn twee geheel andere dingen.
En 19 jaar full time koken heeft je absoluut ervaring en kennis gegeven, maar wetenschap staat daar los van en zegt overduidelijk dat dicht schroeien niet vocht vast houdt. Rusten daarentegen is wat anders.

Dicht schroeien zorgt voor smaak, niet voor vocht. Voorbeeld is een sous vide bereidde kipfilet welke veel met vocht zal bevatten dan een gebakken filet, hoe hard de laatste om is dicht geschroeid.
Wetenschappelijk kan dichtschroeien niet eens water tegenhouden.

Mocht je inderdaad hen linkjes naar fora willen, kijk eens wat bijvoorbeeld Harold McGee, een voedsel wetenschapper en gerespecteerd auteur, over dicht schroeien zegt.
We know today that most of [Liebig's science] is simply not true. . . . Any crust formed around the surface of the meat is not waterproof. . . . But in its day, Liebig's account answered the unspoken need for some rational, systematic approach to cookery. . . . But even after Liebig's rationale for the early-searing method had been disproven, the method itself lived on under various guises, often rather eccentric. . . .
http://www.steakperfection.com/myths/Searing.html

Wetenschappelijk werkt dicht schroeien niet op de hoeveelheid vocht, echter voegt wel smaak toe. Rusten werkt wel, al wordt dat ook redelijk overschat.
Slecht vlees en te lang/verkeerd verhitten is de grootste reden voor het schoenzooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 20:21
Nice :) , hmm mag maar 1x pp. Maar ik kan het aantal ophogen en afrekenen voor bijv 2? Krijg ik er dan toch 2, of wordt er maar 1 verstuurd en vervolgens de overige 15 euro weer terug gestort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
master_JE schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:12:
[...]

Nice :) , hmm mag maar 1x pp. Maar ik kan het aantal ophogen en afrekenen voor bijv 2? Krijg ik er dan toch 2, of wordt er maar 1 verstuurd en vervolgens de overige 15 euro weer terug gestort?
De tweede mag je aan iemand weggeven, vandaar dat je er 2 kan bestellen. Je kan natuurlijk wel de tweede door bijv je buurman laten bestellen, maar voor optimale winst moet je eigenlijk voor 60 euro of meer bestellen ivm gratis verzenden. Totaal dus voor 120 euro aan vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Ik kreeg steeds een "er is en probleem met het inzenden van je bestelling"... Op de niet mobiele site werkte het allemaal wel goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Fly-guy op 22-06-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Afgelopen jaren eigenlijk alleen op huis tuin en keuken bbq'tjes gebarbequed (Hibachi stijl)..
Verder dan sateetjes, biefstukje of wat ander simpel gril-vlees kwam ik niet..

Nu heb ik mijn zinnen gezet op een Weber Master Touch GBS Edition 57 cm.
Aardige investering, maar lijkt me wel de beste keus..

Nu wil ik o.a. gewoon doorgaan met lekker grillen van vlees, maar wil eigenlijk ook wel naar "the next level" voor BBQ gerechten.

Wat is eigenlijk een must-have voor BBQ recept boeken.
Ook waarin goed uitgelegd wordt hoe je de verschillende technieken hanteert.. Ben echt een Noob op BBQ gebied.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 22-06-2015 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Anoniem: 35872 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:07:
Afgelopen jaren eigenlijk alleen op huis tuin en keuken bbq'tjes gebarbequed (Hibachi stijl)..

Nu wil ik o.a. gewoon doorgaan met lekker grillen van vlees, maar wil eigenlijk ook wel naar "the next level" voor BBQ gerechten.

Ook waarin goed uitgelegd wordt hoe je de verschillende technieken hanteert.. Ben echt een Noob op BBQ gebied.
Voor de basis principes amazingribs.com en verder je eigen fantasie en smaak. Zeg maar tweaken met recepten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Laatst online: 15-05 23:10

Ik heb er een aantal van Weber, ik zal vanavond ff de titels opzoeken voor je als je wilt.
Een is over grillen en roken op houtskool die andere over o.a. de BBQ klassiekers (maar er staan ook moderne gerechten in). Daarnaast staat er voor ieder soort vlees/gevolgelte handige stukken in over b.v. kerntemperaturen en hoe zaken te bereiden of schoon te maken.

En wat ik zelf er leuk en leerzaam vond is het volgen van cursussen van zowel Weber als bij Beef&Steak, daar leer je echt een hoop van. Het kost wat maar er zit eten (en drinken) bij en een hoop lol.

Een WMT GBS 57 kan ik van harte aanbevelen, ik heb 'm zelf ook ;)

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Zelf heb ik er twee van Weber, maar die kan ik niet echt aanbevelen.
Ze zijn zeg maar niet zo goed bestand tegen hoge temperaturen 8)7

Als deze opgefikt zijn dan ga ik inderdaad ook wel voor een paar lashandschoenen, die lijken mij beter.

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo

De boeken van Steven Raichlen zijn erg goed. Als je geluk hebt kan je ze nog vinden bij Xenos, daar liggen ze voor ongeveer 10 euro. Hij legt goed uit wat het verschil is tussen direct en indirect, verschillende temperaturen, hoe je die kan bereiken en er staan veel stap-voor-stap recepten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:56

backupdevice

Boeh!

Aeron Franklin

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Gewoon de talloze BBQ fora..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Ik wil aankomend weekend beercan chicken maken en zodoende op zoek naar een goede rub. Is iemand bekend met de Simon en Garfunkel rub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Irtimid schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:40:
[...]

Zelf heb ik er twee van Weber, maar die kan ik niet echt aanbevelen.
Ze zijn zeg maar niet zo goed bestand tegen hoge temperaturen 8)7

Als deze opgefikt zijn dan ga ik inderdaad ook wel voor een paar lashandschoenen, die lijken mij beter.
Deze "luxe" uitvoering? Die doen het hier toch akelig goed. Zitten lekker, zijn nauwsluitend en hoog genoeg langs de armen, en ik pak er zo de bakjes met kolen mee uit de ketel om ze ergens neer te zetten. No problem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Miki schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:07:
Ik wil aankomend weekend beercan chicken maken en zodoende op zoek naar een goede rub. Is iemand bekend met de Simon en Garfunkel rub?
Nopes, maar ziet er goed uit.

Wat ik me dan weer afvraag. Ik heb al deze kruiden vers in de tuin, maar dit recept geeft aan dat je gedroogde kruiden moet gebruiken (waar vervolgens een wet rub van wordt gemaakt).
Is er een reden waarom gedroogde kruiden worden gebruikt of kan ik ook gewoon alles vers gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Maverick! schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:24:
[...]

Nopes, maar ziet er goed uit.

Wat ik me dan weer afvraag. Ik heb al deze kruiden vers in de tuin, maar dit recept geeft aan dat je gedroogde kruiden moet gebruiken (waar vervolgens een wet rub van wordt gemaakt).
Is er een reden waarom gedroogde kruiden worden gebruikt of kan ik ook gewoon alles vers gebruiken?
Ik kan het niet echt vinden, maar er staat wel iets in van:

Use oil, not water, because most of the flavors are oil soluble, not water soluble

Voor mijn gevoel is de smaak van gedroogde kruiden wat meer geconcentreerd, maar dat is maar een gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:25
1e google hit:
De kruiden en specerijen worden altijd in gedroogde vorm gebruikt omdat ze op deze manier beter gelijkmatig over het vlees te verdelen zijn. Uiteraard zijn er ontelbare variaties en worden er veel meer kruiden en specerijen gebruikt in wisselende mengverhoudingen. De specerijen in de rubs zijn over het algemeen grof gemalen.
http://bbq-helden.nl/wat-is-een-dryrub/

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Well thanks, maar in het geval van dit recept gaat deze reden al niet op. Er wordt immers een wet rub van gemaakt door er olie aan toe te voegen, dus MI zou de verdeelbaarheid hetzelfde zijn als gevijzelde verse kruiden...

Ik had al wat gegoogeld, maar vind niet echt een reden terug om geen verse kruiden te gebruiken voor een rub. Gedroogde kruiden zijn wel relatief inderdaad sterker van smaak.
Je zou bij een recept maar gedroogde kruiden wel per kruid de verhouding in hoeveelheid tussen gedroogd vs vers moeten uitzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronster op 22-06-2015 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Irtimid schreef op zondag 14 juni 2015 @ 08:21:
Is er hier misschien iemand met een goed idee om een kleine beenham (ca 550 gram) op de Weber klaar te maken ?
Normaal leg ik deze op zo'n cederhouten plank voor ongeveer een kwartier of drie a uur en dan smaakt dat heerlijk. Helaas heb ik nu 1) geen cederhouten rookplank en 2) is het een naturel beenham (normaal koop ik 'm al met een kruidenlaagje o.i.d. er op).

Waar ik zelf aan zit te denken is de beenham op indirecte wijze te garen, in de lekbak eronder heet water te doen met wat verse rozemarijn, maggiplant etc.
De beenham zelf insmeren met wat olijfolie (variant voor bakken en braden, dus voor hoge temp) en met grof zeezout en peper insmeren.
Eventueel in het begin nog wat rookhout erbij (ik heb Mesquite, Kers, Pecan op voorraad evenals eiken rookmot) en op het einde nog even aflakken met een BBQ saus.
Welke temperatuur raden jullie aan (zelf dacht ik aan zo'n 160C) en zie ik nog iets over het hoofd of hebben jullie nog betere ideeën ?
Ik heb nog wel wat diverse steakrubs staan, maar dit is varkensvlees en bovendien geen steak. Of ik kan ook kiezen voor Zuid-Afrikaans Braaizout, wat overigens een aanrader is voor op de BBQ !
Ik hoor graag van jullie ! :-)
Ik doe het altijd als volgt;

Avond van te voren in de dry-rub en een nacht in de koelkast.

Dag er op vuurtje aan. Meestal duurt een ham tussen de 90 en de 120 minuten afhankelijk van het gewicht. Probeer de temp op de 175 te houden. Eerste uurtje lekker rookhout erbij. Na een uurtje smeer ik om de 15 minuten de ham in met een saus die bestaat uit schenkstroop, whiskey en mosterd.

Als de core van de ham rond de 59 graden zit gaat hij eraf en dan nog een kleine 5 minuten in de folie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Maverick! schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:28:
[...]

Ik had al wat gegoogeld, maar vind niet echt een reden terug om geen verse kruiden te gebruiken voor een rub.
Is er ook niet (echt) in dat geval. Zoals je al zegt hebben gedroogde kruiden een sterkere smaak, maar daar kan je voor compenseren. "Probleem"is wel dat je bij een bestaand recept dan geen idee hbt hoeveel verse kruiden je moet gebruiken, maar met een beetje trail and error moet dat geen probleem zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Maverick! schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:28:
[...]

<>
Je zou bij een recept maar gedroogde kruiden wel per kruid de verhouding in hoeveelheid tussen gedroogd vs vers moeten uitzoeken.
Dit voornamelijk denk ik, al verandert de smaak van een kruid denk ik ook wel denk ik als je het droogt, vers vind ik zelf lekkerder.
Ik kan zo snel niet de verhouding tussen vers en gedroogd vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:08

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Welke ervaring hebben jullie met Golden Flame briketten? Had nu een 10 kilo zak houtskool briketten van Jumbo alleen er blijft zoveel as over dat die de briket verstikt. Ik schud het mandje wel maar er komt naar mijn idee teveel as vanaf.

Kan ze natuurlijk kopen maar als het resultaat hetzelfde is als die van de Jumbo dan is het zonde en weer ergenis van mijn kant.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
franssie schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:01:
[...]

Dit voornamelijk denk ik, al verandert de smaak van een kruid denk ik ook wel denk ik als je het droogt, vers vind ik zelf lekkerder.
Ik kan zo snel niet de verhouding tussen vers en gedroogd vinden.
Ja daarom, ik denk dat de meeste kruiden vers lekkerder zijn in een rub.
Het zal dan zoals gezegd wel even experimenteren zijn met de hoeveelheden.
Ik vermoed zelf dat men vooral gedroogde kruiden gebruikt voor het gemak omdat verse kruiden niet altijd voorhanden zijn.
Was wel benieuwd of iemand hier een antwoord op had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 19:59

http://www.xenos.nl/koken...e/bbq-van-steven-raichlen (uitverkocht op dit moment)

Dit is hetzelfde boek, alleen andere titel en kaft

https://www.bruna.nl/boek...linaire-bbq-9789045208831

Echt een must have denk ik!

Ook bij bol.com te bestellen
http://www.bol.com/nl/p/f...ire-bbq/9200000041952580/

[ Voor 6% gewijzigd door Damocles.NL op 22-06-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Gisteren vaderdag ...
Mijn kinderen weten wel hoe ze pappa moeten blij maken ;)

( en vooral ook zichzelf .... )
De BCC staat hier regelmatig op de bbq, dus toen ik een keer ( per ongeluk :| ) de kipgrill liet zien was het zaadje geplant ..

Door mijn nachtdiensten hadden ze een lang weekend, want ontbijt op bed is dan pas om 15u ;)

Afbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/2015-06-21%2016.23.12_zps8tfhd6vw.jpgAfbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/2015-06-21%2017.12.31_zpsgqexig7k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/2015-06-21%2017.12.26_zpsztpsqxoh.jpgAfbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/2015-06-21%2017.43.25_zpsejezmmcv.jpg

Bovenop zit een propellerwiel, wat door de opstijgende warmte uit de briketten ( achterwand ) gaat draaien.
Mijn eerste keer draaide niet soepel, dus de oudste had eenklusje, om het spit in de gaten te houden, en niet te lang op één kant te laten staan ;)

Het uiteindelijke resultaat was super, de rub was de (zoutloze) kip-kruiden van stegeman, en een sprinkle van grof zeezout.
Alleen waren de groenten nog niet klaar, en moest de kip even in de folie .... wat de krokante huid niet ten goed komt.

Al met al een geslaagd kado, en lekkere avondhap ( voor mij ontbijt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 20:52

SaN

Sepp14 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:07:
Welke ervaring hebben jullie met Golden Flame briketten? Had nu een 10 kilo zak houtskool briketten van Jumbo alleen er blijft zoveel as over dat die de briket verstikt. Ik schud het mandje wel maar er komt naar mijn idee teveel as vanaf.

Kan ze natuurlijk kopen maar als het resultaat hetzelfde is als die van de Jumbo dan is het zonde en weer ergenis van mijn kant.
Die zijn verschrikkelijk. Koop liever bij de sligro de gele zak kokosbriketten. Echt heel erg veel beter.

@ hierboven. Jammer dat hij niet goed draaide. Dat is toch wel het hele punt van het apparaat. Heb je zelf iets verkeerd gedaan, of werkt hij gewoon niet goed? Beetje vaseline/wd40 misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
UltraSub schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:19:
[...]

Deze "luxe" uitvoering? Die doen het hier toch akelig goed. Zitten lekker, zijn nauwsluitend en hoog genoeg langs de armen, en ik pak er zo de bakjes met kolen mee uit de ketel om ze ergens neer te zetten. No problem.
Nee ik heb deze lange handschoenen/wanten en die houden niet zo van hoge temperaturen.
Bedankt voor de tip, ik weet al wat het volgende is wat ik ga kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
backupdevice schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:55:
[...]

Ik doe het altijd als volgt;

Avond van te voren in de dry-rub en een nacht in de koelkast.

Dag er op vuurtje aan. Meestal duurt een ham tussen de 90 en de 120 minuten afhankelijk van het gewicht. Probeer de temp op de 175 te houden. Eerste uurtje lekker rookhout erbij. Na een uurtje smeer ik om de 15 minuten de ham in met een saus die bestaat uit schenkstroop, whiskey en mosterd.

Als de core van de ham rond de 59 graden zit gaat hij eraf en dan nog een kleine 5 minuten in de folie :9
Klinkt goed, ik heb 'm uiteindelijk in de steakhouse kruiden gezet en daarna een klein uurtje op de BBq gelegd (indirect) tot de kerntemp goed was. En uiteraard ook lekker wat rookhout erbij (kers).
Was prima binnen te houden ;)

Wat voor verhoudingen gebruik je voor die saus 1:1:1 of iets anders ? Dat klinkt namelijk wel erg lekker.

Bedankt voor de tips _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
De boeken die ik je aan kan raden zijn :
- http://www.weberstephen.n...iketten-nl-548326-s7.aspx
- http://www.weberstephen.n...s-classics-824501-s7.aspx (maar dan wel de Nederlandse versie).

In beide boeken worden de technieken etc besproken en is het dus meer dan een boek met recepten. Ik heb er veel aan gehad.

Hoop dat dit je helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
SaN schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:56:

@ hierboven. Jammer dat hij niet goed draaide. Dat is toch wel het hele punt van het apparaat. Heb je zelf iets verkeerd gedaan, of werkt hij gewoon niet goed? Beetje vaseline/wd40 misschien?
Vast wel ;)

eerste keer, ik denk dat het een kwestie is van beter afstellen.
Ik had hem op een hoge plantenbak + tegel staan, dus niet waterpas.
Een klein vermoeden is dus dat dat wel zal schelen.
Verder loopt het mechanisme ( voor zover je dat kan benoemen ) soepel genoeg.

Het vliegwiel lig bovenop, en een klein zetje is voldoende om het spit te laten draaien.
Met een beetje wind eronder ging het geheel ook wel rond, maar net niet in het optimale tempo natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 16:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

FreshMaker schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:53:
Gisteren vaderdag ...
Mijn kinderen weten wel hoe ze pappa moeten blij maken ;)

( en vooral ook zichzelf .... )
De BCC staat hier regelmatig op de bbq, dus toen ik een keer ( per ongeluk :| ) de kipgrill liet zien was het zaadje geplant ..

Door mijn nachtdiensten hadden ze een lang weekend, want ontbijt op bed is dan pas om 15u ;)

[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]

Bovenop zit een propellerwiel, wat door de opstijgende warmte uit de briketten ( achterwand ) gaat draaien.
Mijn eerste keer draaide niet soepel, dus de oudste had eenklusje, om het spit in de gaten te houden, en niet te lang op één kant te laten staan ;)

Het uiteindelijke resultaat was super, de rub was de (zoutloze) kip-kruiden van stegeman, en een sprinkle van grof zeezout.
Alleen waren de groenten nog niet klaar, en moest de kip even in de folie .... wat de krokante huid niet ten goed komt.

Al met al een geslaagd kado, en lekkere avondhap ( voor mij ontbijt )
Moest 5 keer kijken voor ik hem snapte :P
Jammer dat ie zo prijzig is, ziet er geweldig uit !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Hier een filmpje, maakt de boel misschien wat duidelijker, mijn filmpjes zijn verticaal geschoten, en laten zich niet zo goed omzettten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Irtimid schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:03:
[...]

Klinkt goed, ik heb 'm uiteindelijk in de steakhouse kruiden gezet en daarna een klein uurtje op de BBq gelegd (indirect) tot de kerntemp goed was. En uiteraard ook lekker wat rookhout erbij (kers).
Was prima binnen te houden ;)

Wat voor verhoudingen gebruik je voor die saus 1:1:1 of iets anders ? Dat klinkt namelijk wel erg lekker.

Bedankt voor de tips _/-\o_
Theelepel mosterd, scheut whiskey en 2x eetlepel stroop. Meer op "gevoel" zeg maar. Hoeveelheid stroop moet je niet te veel doen want anders wordt het net te zoet.

[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 23-06-2015 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Irtimid schreef op maandag 22 juni 2015 @ 19:59:
[...]

Nee ik heb deze lange handschoenen/wanten en die houden niet zo van hoge temperaturen.
Bedankt voor de tip, ik weet al wat het volgende is wat ik ga kopen ;)
Nou ook weer niet verwachten dat je die bakjes met hete kolen rustig een paar minuten vast kunt houden he ;) Ze werken goed, ze kunnen er tegen (er smelt niks), maar er komt een moment dat de hitte wel degelijk door begint te trekken :+
Merk dat ik ze akelig veel gebruik. Zelfs binnen in de oven wel eens. Eigenlijk onmisbaar. Ook omdat ze zo nauwsluitend zijn om je vingers en je veel gevoel behoudt in tegenstelling tot wanten en andere zware handschoenen. Kan me wel voorstellen dat als je lashandschoenen neemt je die bakjes of roosters nog langer kunt vast houden. Kan me ook wel bedenken dat er soortgelijke handschoenen zijn waar geen Weber op staat en maar de helft van de prijs zijn, maar ik vond het nou ook weer niet zo schokkend en blijft toch leuk dat ze in dezelfde lijn zitten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-05 15:35
Ik gebruik al een jaar of 10 las handschoenen --> 8,- of zo bij de lokale bouwmarkt ;) Slijten niet en werken imo beter dan de grill handschoenen van andere merken!

Heeft er iemand ervaring met de iGrill 2 icm Android? Ik wil er namelijk 1 bestellen maar kan nergens reviews vinden icm android.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ik gebruik dezelfde handschoenen die ik voor mijn openhaard gebruik.

Ff een snel vergelijkingsvraagje....Low&Slow op een Weber 57. Ik doe altijd de minion methode. Gooi 2/3 van mijn kolenstarter koud in de weber en daarboven een stuk of 15 warme kolen. Hierdoor lukt het mij makkelijk de temp over een perdiode van 5-6 uur rond de 120 te houden voor bijv ribs.

BIj PP weet ik het niet zo. Vullen jullie dan gedurende de run warme of koude briketten bij?

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 23-06-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:57:

Ff een snel vergelijkingsvraagje....Low&Slow op een Weber 57. Ik doe altijd de minion methode. Gooi 2/3 van mijn kolenstarter koud in de weber en daarboven een stuk of 15 warme kolen. Hierdoor lukt het mij makkelijk de temp over een perdiode van 5-6 uur rond de 120 te houden voor bijv ribs.

BIj PP weet ik het niet zo. Vullen jullie dan gedurende de run warme of koude briketten bij?
Ik doe eigenlijk nooit echt lang L&S op mijn otp57, maar kun je niet meer koude kolen van te voren in de BBQ kwijt? Mijn WSM ligt vol met koude kolen, zodoende kan ik wel 16 uur achter elkaar zonder bijvullen.

Bijvullen lijkt me een lastig karweitje, als je temperatuur al (flink) gezakt is, moeten er sowieso warme kolen bij. Echter dat zal niet genoeg zijn voor een langere tijd, dus er moeten dan ook koude bij, echter wat er gebeurt als deze bovenop de warme komen, geen idee (misschien extra snel aan aangestoken en dus een temperatuurtoename die je niet wil?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

http://www.amazon.co.uk/T...ver-Recipes/dp/0761149430
Is volgens my ook vertaald in NL..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
backupdevice schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:57:

Ik heb tot nu toe 1 x PP gemaakt, ik heb gewoon op het moment dat het in de folie ging een tweede bakje met briketten erbij gezet, de eerste brandde toen niet echt fel meer.

Een betere methode is misschien de snake methode, die wil ik binnenkort gaan proberen. Hierbij stapel je de briketten in een rijtje van 2 naast elkaar en 2 of 3 op elkaar, en je steekt de eerste aan. Het schijnt dat je het met een snake zo'n 10 uur kan volhouden. Stapelen gaat denk ik wat makkelijker met rechthoekige briketten zoals de Ecobraso.

https://www.kingsford.com/how-to/smoking/

Afbeeldingslocatie: http://amazingribs.com/images/pix/fuse_in_kettle2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.kingsford.com/wp-content/uploads/2014/12/kfd-howtosmoking-FireControl4_0464.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door elhopo op 23-06-2015 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Voor PP schijnt een snake idd beter te zijn.

Ik heb voor PP altijd minion gebruikt. IDD 1 x koud bijvullen met 15 brandend er bovenop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik doe eigenlijk altijd een snake. Maar wat me opvalt is dat ik met 10 stuks (Weber Long Lasting) niet hoog genoeg kom qua temp in het begin. Ik begin tegenwoordig met meer, gewoon op gevoel, en knijp dan ff mocht het kouder moeten. :) Maar hoewel het doorgaans goed loopt toch al meer dan eens gehad dat zo'n snake af gaat koelen en wil gaan stoppen met lopen. Of dat aan de wind ligt, geen idee. Blijf er wel altijd goed op letten tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Voor sessies tot 7 uur gebruik ik minion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
UltraSub schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 16:55:
Ik doe eigenlijk altijd een snake. Maar wat me opvalt is dat ik met 10 stuks (Weber Long Lasting) niet hoog genoeg kom qua temp in het begin. Ik begin tegenwoordig met meer, gewoon op gevoel, en knijp dan ff mocht het kouder moeten. :) Maar hoewel het doorgaans goed loopt toch al meer dan eens gehad dat zo'n snake af gaat koelen en wil gaan stoppen met lopen. Of dat aan de wind ligt, geen idee. Blijf er wel altijd goed op letten tegenwoordig.
Iig geen Weber long lasting gebruiken. Ze stinken, blijven "koel" en geven veel as wat de rest kan verstikken.

Ik zweer bij ecobrasa, goed stapelbaar (vierkant), worden goed heet, weinig as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Vanavond eerst maar een mail sturen naar Dammers. Zit bij mij hier om de hoek. Scheelt verzendkosten en misschien ook goedkoper.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Fly-guy schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 17:45:
[...]

Iig geen Weber long lasting gebruiken. Ze stinken, blijven "koel" en geven veel as wat de rest kan verstikken.

En toch voor sessies tot 6 a 7 uur vind ik de long lasting goed genoeg hoor. Eco's heb ik nog nooit gebruikt.

Binnenkort een familie bbq met gemixt gezelschap, jong en oud. 14 mensen in totaal. Plan de campagne is Ribs en Beenham op de 57, en beercan burgers, moinkbals en groenten op de 47.

Wordt druk
Sepp14 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 17:53:
Vanavond eerst maar een mail sturen naar Dammers. Zit bij mij hier om de hoek. Scheelt verzendkosten en misschien ook goedkoper.
Kun je daar zo langs gaan? Kom morgen toevallig langs Abcoude.

[ Voor 19% gewijzigd door backupdevice op 23-06-2015 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Voorbereiding voor a.s bbq dingetje ...

Pickled red onion

Afbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/2015-06-23%2018.36.35_zps2axifljv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/2015-06-23%2018.43.12_zpsn4csi9g4.jpg

Uiteindelijk moet het zo worden over een dag of 3 / 4

Afbeeldingslocatie: http://p-fst1.pixstatic.com/5202b8b974c5b65a19001908._w.540_s.fit_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Fly-guy schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 17:45:
[...]

Dat stinken kan ik me niet in vinden. Heb al vanalles gehad, en veel wat echt stinkt, maar de long lasting vind ik juist vrijwel reukloos :) Veel as die verstikkend werkt ben ik het zeker mee eens.
Al meer over gelezen. Duur goedje wel zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
UltraSub schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:13:
[...]
Dat stinken kan ik me niet in vinden. Heb al vanalles gehad, en veel wat echt stinkt, maar de long lasting vind ik juist vrijwel reukloos :) Veel as die verstikkend werkt ben ik het zeker mee eens.
Het zou kunnen zijn dat ze inmiddels de samenstelling aangepast hebben, maar een jaar of twee/drie geleden leek het alsof je een fles ammonia in de fik stak.. Misschien hebben ze geluisterd naar de vele klachten en suggesties daarover?
Ja, wordt ook steeds duurder, inmiddels alweer 21,50 per 10kg. Echter bij 3 pakken wel gratis bezorgen en er is een 10% korting te krijgen.
Dan wordt het verschil tussen de weber LL en deze weer iets kleiner.

[ Voor 28% gewijzigd door Fly-guy op 23-06-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

backupdevice schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 18:59:

Volgens de site is het op afspraak. Maar misschien krijg jij het zo mee.
Nooit geweten dat het zo vlakbij was trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 18:59:
[...]

[...]

Ja hoor, je kunt gewoon langsgaan. Wel even bellen vantevoren, want het is bij Dammers aan huis. Ik geloof dat 10kg houtskool 14 euro kost, dus aardig goedkoper dan in de winkels. Let er wel op dat hij in een buitengebied woont, nog een 10 minuten buiten Abcoude zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
UltraSub schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:13:
[...]

Je gebruikt er (veel) minder van dan gewone, dus relatief valt het dan wel weer mee (zo praat ik het voor mij goed althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-05 15:35
Ik zweer bij kokos briketten op mijn Pro-q Frontier, ik hou hem makkelijk 12 uur stabiel op 105~110 met water of 120~125 met zand in de pan! Voor de kogel maakt het me niet veel uit omdat die meestal wordt gebruikt voor grillen.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 16:10
Fly-guy schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:21:
[...]

Het zou kunnen zijn dat ze inmiddels de samenstelling aangepast hebben, maar een jaar of twee/drie geleden leek het alsof je een fles ammonia in de fik stak.. Misschien hebben ze geluisterd naar de vele klachten en suggesties daarover?

[...]

Ja, wordt ook steeds duurder, inmiddels alweer 21,50 per 10kg. Echter bij 3 pakken wel gratis bezorgen en er is een 10% korting te krijgen.
Dan wordt het verschil tussen de weber LL en deze weer iets kleiner.
Als alternatief op de (dure) Ecobrasa briketten, die ik overigens super vind, heb ik vorig weekend maar eens drie pakken (à 10kg) Flamy Coco gehaald bij Colruyt net over de Belgische grens, dit voor €14,39 p.s. (actie geldig tot 30 juni a.s.). Deze briket is ongeveer gelijk aan de Ecobrasa briket (zie test op BBQgenootschap: weinig as, even heet).

Dus voor de mensen die in de buurt wonen van onze zuiderburen is dit een aanrader en nu zeker met de aanbieding (normaal ongeveer €16).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Had nog twee kortingsbonnen van Fonq liggen dus ik heb nu een weber GBS pan en een weber hamburger pers voor 34 euro . Dat is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Dit kan toch bijna niet! Het is schitterend weer om te bbq'en en dit topic is al 2 dagen op sluimerstand :P

Vanavond ga ik de Q weer aansteken, dit keer BCC met Simon and Garfunkel dry rub. Ik ben erg benieuwd hoeveel smaak de dry rub toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Miki schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:19:
Dit kan toch bijna niet! Het is schitterend weer om te bbq'en en dit topic is al 2 dagen op sluimerstand :P
Iedereen is nl. druk bezig met BBQ'en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

tim_heijt schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:58:
[...]

Als alternatief op de (dure) Ecobrasa briketten, die ik overigens super vind, heb ik vorig weekend maar eens drie pakken (à 10kg) Flamy Coco gehaald bij Colruyt net over de Belgische grens, dit voor €14,39 p.s. (actie geldig tot 30 juni a.s.). Deze briket is ongeveer gelijk aan de Ecobrasa briket (zie test op BBQgenootschap: weinig as, even heet).

Dus voor de mensen die in de buurt wonen van onze zuiderburen is dit een aanrader en nu zeker met de aanbieding (normaal ongeveer €16).
Vandaag is een kennis van mij in Belgie. De flamy zijn op maar hij neemt de tom cococha briketten mee voor mij. Zelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Van de bierblik kip is inmiddels weinig meer over. De kip met de Simon and Garfunkel rub is echt een aanrader maar om het af te maken had ik wat natte snippers hout erbij moeten gooien. Volgende week opnieuw maar dan met wat natte snippers hout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Gisteravond weer eens een picanha op de Weber gelegd, van te voren alleen ingesmeerd met wat grof zeezout en de vetlaag aan de andere kant kruislings ingesneden (niet zichtbaar) :
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2ikyz46.jpg

Dit was gelijk een mooie gelegenheid om mijn nieuwe speeltje uit te proberen, de Maverick ET-733 thermometer.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/535oiu.jpg

Dit werkt echt fantastisch, verhalen die ik online las over een moeilijke gebruiksaanwijzing etc snap ik niet, het ding is echt simpel in gebruik.
Ik heb 1 probe in de picanha gestoken en 1 probe boven het rooster geklemd om de indirecte temp van de BBQ te meten, dit werkte super ! _/-\o_

Dit is wel heel relaxt BBQen zo :)
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2ztlefp.jpg

En het eind resultaat, met daarbij twee bakjes groeten (paprika/uien mix en een bak champignons, beiden met een kruidenmix en wat olijfolie).
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2zpm7ur.jpg

Excuses voor de belabberde kwaliteit van de foto's, ligt niet aan de genuttigde Jupiler maar aan mijn smartphone ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hoi

Ik heb voor vanavond oa zalm en garnalen. Is er een recept dat ik kan doen (2 verschillende dus) dat ik iets anders maak dan het normale zalm in folie, kruiden en wijn erbij en laten pruttelen en garnalen met knoflook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Zalm is echt heerlijk als je het in ongeveer 1,5 uur low en slow / indirect rookt. Liefst op iets als appelhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ik had gisteren voor Kids Spiff Hamburgers en voor papa en mama een heerlijke biefstuk via reversed sear. Lekker met groenten en Tzatziki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Eergisteren pulled pork gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2edyr0m.jpg

Heerlijk op home made brioche en bbq saus:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/105pgz7.jpg

Recept van Virginia Willis (PP en bbq saus) gebruikt en is zeker voor herhaling vatbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:32
Vraag over PP i.c.m. met een gasbbq:
Ik zet bv op 1 helft de branders aan en creëer een constante temp van 100C.
Vlees erop, indirect met hitteschildje nog, onder het vlees een lekbak?
Wordt dat vocht nog gebruikt? Of is dat puur voor de luchtvochtigheid en kan ik daar dus ook een ander sapje nog in doen?
De rookbox/snippers kan wel direct boven de bron neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
NeutraleTeun schreef op maandag 29 juni 2015 @ 10:00:
Vraag over PP i.c.m. met een gasbbq:
Ik zet bv op 1 helft de branders aan en creëer een constante temp van 100C.
Vlees erop, indirect met hitteschildje nog, onder het vlees een lekbak?
Wordt dat vocht nog gebruikt? Of is dat puur voor de luchtvochtigheid en kan ik daar dus ook een ander sapje nog in doen?
De rookbox/snippers kan wel direct boven de bron neem ik aan?
Ik giet zelf een deel van de sappen over het vlees nadat ik het uit elkaar heb getrokken.
6 uur op het rooster en de laatste 3 uren in de alu folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

En ik mag mij hier ook gaan melden :). Op mijn verjaardag een Weber CompactKettle 47cm gekregen. Zal voornamelijk voor de standaard BBQ sessies gebruikt worden, maar als ik zie wat hier langs komt... begint het water mij al in de mond te lopen :P.

Nu moet er natuurlijk ook wat "brandstof" in... Gelezen dat Ecobrasa goede briketten zijn, maar zal er minimaal 3 dozen moeten bestellen om de verzendkosten te mijden. Nu zijn we met 2 volwassenen dus kom ik niet aan een kilo briketten per sessie. Zal dus met 30KG ongeveer een 40 keer kunnen barbecueën. Dit redt ik misschien in 3 jaar, oftewel veel te veel. Weber briketten zal ik na alle verhalen maar mijden... Iemand een goede vervanger die gewoon lokaal te halen is bij bijvoorbeeld Welkoop/Praxis? Voldoet elke kokosbriket of zijn er merken die er echt bovenuit springen?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
The Executer schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:07:
En ik mag mij hier ook gaan melden :). Op mijn verjaardag een Weber CompactKettle 47cm gekregen. Zal voornamelijk voor de standaard BBQ sessies gebruikt worden, maar als ik zie wat hier langs komt... begint het water mij al in de mond te lopen :P.

Nu moet er natuurlijk ook wat "brandstof" in... Gelezen dat Ecobrasa goede briketten zijn, maar zal er minimaal 3 dozen moeten bestellen om de verzendkosten te mijden. Nu zijn we met 2 volwassenen dus kom ik niet aan een kilo briketten per sessie. Zal dus met 30KG ongeveer een 40 keer kunnen barbecueën. Dit redt ik misschien in 3 jaar, oftewel veel te veel. Weber briketten zal ik na alle verhalen maar mijden... Iemand een goede vervanger die gewoon lokaal te halen is bij bijvoorbeeld Welkoop/Praxis? Voldoet elke kokosbriket of zijn er merken die er echt bovenuit springen?
Voor de ontdekking van ecobrasa gebruikte ik altijd fire up kokos briketten, deden prima hun werk en waren te halen in veel bouwmarkten.
Of ze nu nog verkrijgbaar zijn weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ja bij de Karwei verkopen ze deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Moet trouwens wel zeggen dat ik alleen ecobrasa gebruik bij L&S, voor grillen gebruik ik houtskool, volgens mij momenteel van de appie.
Zeker voor een kleine bbq (2 tot 3 personen in mijn geval) gaat dat prima en is inderdaad goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Niet online
Gisteren mijn 3e batch moink balls gemaakt, dit keer met iets minder kruiden.
Ze waren weer erg goed, voordat ik een eindresultaat kon fotograferen waren ze al bijna op :P
Daarna een batch braadworsten in spek en kippenpootjes gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.tersteege.net/tweakers/bbq1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.tersteege.net/tweakers/bbq3.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.tersteege.net/tweakers/bbq4.JPG

Ik ben nu helemaal over op ecobrassa briketten en dammers houtskool en koop niets anders meer.
Op lage temp houden de ecobrassa's het het langst uit van alle geteste briketten.
De dammers geven erg veel hitte af zonder te stuiven en gaan schoon op zonder residu.

[ Voor 6% gewijzigd door arjants op 29-06-2015 11:58 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik weet niet of er iemand in de buurt van Leek/Haulerwijk woont die Ecobrasa heeft en van een doosje af wil O-) ? Anders wordt het gewoon een zakje bij de Karwei weg, ook geen punt ;) .

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Begin gewoon met een zakje bij de Karwei. Goed spul en niks mis mee. Ga na de Eco en Dammers als je Low& Slow VEEL gaat toepassen ( lees meerdere keren per maand ) en minder briketten wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo, dit weekend overstag gegaan.
Met een mooie (25%) kortingsactie een Weber Spirit Original E320 aangeschaft.
Zaterdag en zondag gelijk gebruikt.
Wat me opvalt:
- Het lijkt wel alsof het op gas toch minder heet wordt dan op kolen. Ook met alle pitten vol open, kun je met goed fatsoen eigenlijk niet met open kap grillen. Het schroeit net minder lekker dicht.
- Het schoonmaken gaat prima
- Smaak is ook prima, maar ga wel aan de slag met rookchips om eens te proberen
- Sideburner is ideaal voor een pannetje
- Groente grillen gaat ook perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Voor de liefhebbers van Dammers.
Een zak Dammers houtskool €14/10kg, Ecobrassa briketten €18/10kg.
Als je het zelf afhaalt eerst een afspraak maken en contant betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Laatst online: 17:09

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Deze week weer voor het eerst mijn Weber OKP weer aangezet. Ik doe de kolen tegenwoordig aan één helft, een hele snelstarter vol. De uitlaat heb ik helemaal open en ben gewend om de temperatuur met de inlaat te regelen, ik heb een schaalverdeling van 1/4, 1/2, 3/4 en helemaal open gemaakt. Als de kooltjes op hun plek liggen gooi ik alles even open zodat de temperatuur naar de 300+ loopt en ik het rooster even schoon kan borstelen. Daarna vlees er in en de inlaat op 1/2 zodat de temperatuur ergens tussen de 200 en 250 hangt.

Nu weet ik nooit precies wat de beste manier is om de temperatuur de hele tijd ongeveer constant te houden. Heeft iemand misschien tips voor mij?

Ander vraag, als ik na een uur of twee klaar ben gooi ik de boel dicht. Gebruiken jullie de overgebleven kooltjes nog een keer?

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:24
Vandaag in de aanbieding maar zal deze thermometer iets zijn?

https://www.priceattack.n...agaanbieding#!prettyPhoto

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 20:52

SaN

Ziet er wel redelijk uit, maar de probe in de hotdog voorspelt niet veel goeds ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:59
Op deze heerlijke dag eindelijk een keramisch ei gekocht, wow!
Direct een bge large platen setter erbij gekocht. Zondag lekkere procureur maken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Jazzy schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 18:55:
Deze week weer voor het eerst mijn Weber OKP weer aangezet. Ik doe de kolen tegenwoordig aan één helft, een hele snelstarter vol. De uitlaat heb ik helemaal open en ben gewend om de temperatuur met de inlaat te regelen, ik heb een schaalverdeling van 1/4, 1/2, 3/4 en helemaal open gemaakt. Als de kooltjes op hun plek liggen gooi ik alles even open zodat de temperatuur naar de 300+ loopt en ik het rooster even schoon kan borstelen. Daarna vlees er in en de inlaat op 1/2 zodat de temperatuur ergens tussen de 200 en 250 hangt.

Nu weet ik nooit precies wat de beste manier is om de temperatuur de hele tijd ongeveer constant te houden. Heeft iemand misschien tips voor mij?

Ander vraag, als ik na een uur of twee klaar ben gooi ik de boel dicht. Gebruiken jullie de overgebleven kooltjes nog een keer?
Hangt af van wat voor soort kolen jij gebruikt. Even het mandje rooster schudden en je ziet wat er over blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:24
SaN schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 21:31:
[...]

Ziet er wel redelijk uit, maar de probe in de hotdog voorspelt niet veel goeds ;-)
Besteld :)

Aan de hand van deze review.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
MikeyMan schreef op maandag 29 juni 2015 @ 12:16:
Zo, dit weekend overstag gegaan.
Met een mooie (25%) kortingsactie een Weber Spirit Original E320 aangeschaft.
Zaterdag en zondag gelijk gebruikt.
Wat me opvalt:
- Het lijkt wel alsof het op gas toch minder heet wordt dan op kolen. Ook met alle pitten vol open, kun je met goed fatsoen eigenlijk niet met open kap grillen. Het schroeit net minder lekker dicht.
- Het schoonmaken gaat prima
- Smaak is ook prima, maar ga wel aan de slag met rookchips om eens te proberen
- Sideburner is ideaal voor een pannetje
- Groente grillen gaat ook perfect
Ik heb de Q100 (veel kleiner, maar ook op gas). Deze gebruik ik als ik wat wil grillen (high & fast). Hoe ik het doe: Zet de brander vol aan en het deksel dicht. Na 10 minuten is het zodanig heet dat je alle vlees er prachtig op kan grillen, inclusief grill marks. Meestal zet ik de brander op half als ik er echt wat op ga leggen. De sleutel zit hem erin dat je het deksel zoveel mogelijk dicht laat.
Jazzy schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 18:55:

Voor low en slow gebruik ik mijn OTP.Als ik de temperatuur lang constant wil houden, gebruik ik de Minion methode, waarbij je een aantal (afhankelijk van de temperatuur die je wilt bereiken) brandende briketten op een stapel briketten gooit die nog niet branden. Bij lagere temperaturen gebruik ik van die brikettenbakjes, waar ik 12 brandende op gooi. Dan gaat de luchtuitlaat helemaal open en onder ook, tot ik de gewenste temperatuur heb bereikt. Bij die temperatuur gaat de inlaat net als bij jou naar 1/3 of 1/4, en dan blijft die temperatuur zonder problemen een uurtje of 3 constant. Na 3 uur wat briketten erbij en dan gaat íe gewoon weer verder.
The Executer schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:07:
Weber briketten zal ik na alle verhalen maar mijden... Iemand een goede vervanger die gewoon lokaal te halen is bij bijvoorbeeld Welkoop/Praxis? Voldoet elke kokosbriket of zijn er merken die er echt bovenuit springen?
Bij Welkoop hebben ze vaak van die witte zakken kokosbriketten, die zijn wel redelijk. 10 kg voor iets van 15 euro. Je kan de Weber briketten wel gebruiken, maar er zijn betere alternatieven.

[ Voor 49% gewijzigd door elhopo op 01-07-2015 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

elhopo schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 08:28:
[...]

Ik heb de Q100 (veel kleiner, maar ook op gas). Deze gebruik ik als ik wat wil grillen (high & fast). Hoe ik het doe: Zet de brander vol aan en het deksel dicht. Na 10 minuten is het zodanig heet dat je alle vlees er prachtig op kan grillen, inclusief grill marks. Meestal zet ik de brander op half als ik er echt wat op ga leggen. De sleutel zit hem erin dat je het deksel zoveel mogelijk dicht laat.
Na me -after the fact O-) - ingelezen te hebben lijkt dat inderdaad de clue.
Moet wel zeggen dat ook met dichte deksel de worstjes niet zo mooi en lekker worden als op de kolenbbq, maar misschien moet ik gewoon nog heel erg wennen.

Overigens nog een tip om het niveau van je gaslfes te bepalen; gooi er een kopje heet water over heen.
Je kunt dan voelen tot waar het gas komt (daar blijft de fles koel, erboven warm).
Wel van onder naar boven voelen natuurlijk :+

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 01-07-2015 10:47 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.