Leuk die linkjes naar forums, maar ik praat uit ervaring (19 jaar inmiddels fulltime koken). Het dichtschroeien zorgt zeker wel dat het vocht binnen blijft. Als je een stuk vlees, groot of klein, dicht schroeit en gelijk weer open snijdt, loopt het leeg. Gevolg is een droog taai stuk schoenzool!
Laat het vlees rusten, dan gaat het wel goed. Zelfde als die malloten die een biefstuk staan plat te drukken, want dan is ie lekker snel klaar..... Je duwt al het vocht er uit...kansloos...
Het aantal kilo's aan procureurs, lendes, bavettes en noem maar op wat ik al verwerkt heb..ik weet het niet meer. Ik zal je wel vertellen, degene die in mijn keuken stond te prikken in het vlees kreeg een waarschuwing, deed je het toch, maakte ik er een aantekening van. Mijn leermeesters deden het iets minder zachtzinnig, die scholden je gewoon verrot (ik zie af en toe wel eens herkenningspunten bij Gordon Ramsey

)
Ik had op een menukaart die ik gemaakt had procureur staan. Deze bakte ik hard aan en ging daarna de oven in op 80 graden. Bij een kerntemperatuur van 52 haalde ik em er weer uit. Gevolg was een enorm zacht en sappig stuk vlees! Een deel gebruikte ik in de lunch kaart (broodje warm vlees

) ander deel sneed ik dikke plakken van (als het vlees terug gekoeld was) en deed ik kort op de grill (gerechtje op de avondkaart).
Nou had ik een malloot in de keuken die niet zo goed oplette...die sneed dan een warme procureur in plakken, die liep gelijk helemaal leeg (stuk van drie/vier kilo) Dan had je dus allemaal droge stukje vlees... Dat eindigde dan vaak weer met een maskerend sausje als personeelseten
Dit soort bbq topics vind ik geweldig om te lezen, vanwege de onbevangen manier hoe er soms tegen dingen aangekeken wordt. De creativiteit is ook enorm, ik geniet daar van en steek er ook wel eens wat van op. Kan er soms alleen niet tegen als bepaalde dingen op een bepaalde manier worden neergezet die een eigen leven zijn gaan leiden op forums. Soms laat ik het gaan, soms móet ik even reageren