Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 27 Laatste
Acties:
  • 191.856 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik probeer mijn BBQ vaardigheden wat te verbeteren en heb een temperatuurmeter gekocht om erin te bouwen.
Het betreft een "goedkope" kogel BBQ met onder 1 luchtschuif en in de deksel 1 schuif.
Weet iemand waar ik dat ding het beste kan plaatsen? Bovenin de deksel of liever wat lager op de hoogte van de schuif?
VB van mijn BBQ:Afbeeldingslocatie: http://www.qmarket.nl/image/cache/data/Beefeater/bbq%20houtskool/kogel_barbecue-280x280.jpg

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:56

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Op dezelfde hoogte als de schuif in het deksel als je het wil doen.
Wat ga jij er op bereiden? Heb zelf zo een gehad en de afstand van kolen naar het rooster is krap. Meestal deed ik aan een kant de kolen omdat je weinig ruimte hebt. Maar heb er ook veel plezier van gehad.
Zou eerder een digitale thermometer ( Blokker of Ikea fantast) nemen.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 15:00
Worsteneter schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:23:
Voor Vaderdag wil ik een GBS master touch aanschaffen. Ik zag hier en daar wat van kortingen bij de Gamma en ik zag dat er aankomend weekend ook weer 25% afgaat.. heeft GAMMA ook de GBS? De website is namelijk zwaar slecht, producten lijken er ook dubbel op te staan.

Zou mooi zijn als de prijs rond de 200 euro komt. Zie ook verschil tussen brikettenrails en bakjes die meegeleverd worden. Heb zelf liever van die bakjes/mandjes.

Iemand tips voor een aanschafadres?
Helaas hebben ze bij Gamma geen GBS. Wel bij bijvoorbeeld Welkoop, daar hebben ze ook af en toe 20 % korting. Ik kreeg er mandjes bij, maar ik zie ook wel eens dat mensen er rails bij krijgen.

@Heatonme: bij de meeste bbqs zit die als het ware tegenover het luchtrooster van de bovenklep. Let wel op dat er nog een behoorlijk verschil zit tussen de temperatuur net onder het deksel en op het rooster. En btw: de Fantast van Ikea gaat maar tot 120 graden, dus daar kan je de temperatuur in de dome niet mee meten.

[ Voor 17% gewijzigd door elhopo op 11-06-2015 23:01 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:40
elhopo schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 22:57:
[...]

Helaas hebben ze bij Gamma geen GBS. Wel bij bijvoorbeeld Welkoop, daar hebben ze ook af en toe 20 % korting. Ik kreeg er mandjes bij, maar ik zie ook wel eens dat mensen er rails bij krijgen.

@Heatonme: bij de meeste bbqs zit die als het ware tegenover het luchtrooster van de bovenklep. Let wel op dat er nog een behoorlijk verschil zit tussen de temperatuur net onder het deksel en op het rooster. En btw: de Fantast van Ikea gaat maar tot 120 graden, dus daar kan je de temperatuur in de dome niet mee meten.
Nee, daar kwam ik achter! Helaas!
Zag op een andere website een slate blue voor 219, en op een andere website alle modellen voor 259. Als ik daar een hoes bij op kan lullen vind ik dat ook prima.

Ik kwam er ook achter dat welkoop geen webwinkel heeft, ik was echt verbaasd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigilens
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 21:30
DonMetal schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:46:
Heb hier 2kg varkensbuik in de koelkast liggen voor maandag. Kwam al een kerry-recept tegen, iemand nog andere suggesties?
Ik had vorige week ook ongeveer 2 kg varkensbuik op de BBQ. Deze had ik gekruid met piri piri kruiden uurtje slowcooking op 150/160 graden en dan de spek kant afbakken op een verhoogt rooster. De kern temperatuur zat rond de 63 graden we waren met zijn 4en en het ging schoon op. :9~

Vandaag een kalfspunt "Pichanha" enkelt zout en peper,het bakje gevuld met rode wijn en een paar takjes verse thijm. De eerste 30 minuten rond de 130, daarna had ik hem een boost naar 180graden gegeven voor 10 minuten en als laatst even boven de briketen mooi bruin laten worden. :9~

[ Voor 21% gewijzigd door sigilens op 12-06-2015 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 06:39
ik ben erg benieuwd naar een picanha... lekkere smaak? vergelijkbaar met steak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 15:59
Wat een heerlijk bbq weer! Deze week maximaal aan het lezen voor een nieuwe bbq. Gebruik al jaren een std Weber van 57cm. Ga nu voor een keramisch ei. Helaas nog geen BGE, te duur voor een amateur kok. Budget begon bij €500 maar heb nu €750 als budget.

Kom nu hier op uit, http://auplexkamado.nl/au...-kamado-large-oranje.html Inclusief de standaard accessoires €700,- inclusief thuis bezorgen. Twijfel nog over de kleur. Mocht dit echt het whalla zijn dan komt er vast een BGE of ander A-merk.

Afbeeldingslocatie: http://auplexkamado.nl/media/catalog/product/cache/4/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/1/3/1308151152522.jpg

Krijg verder een schort voor mijn verjaardag. Zag het toevallig al op een foodfestival en zag er heel mooi uit.
www.wit-loft.com/collectie neig naar navy blauw

Afbeeldingslocatie: http://www.luxuryformen.be/media/catalog/product/cache/1/image_lst_3a116ed623c8b8de0dcf113c2c5c052a/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/a/sandqvist-ekstedt-paron-schort-04.jpg

11 juli dik feest omdat ik 30 jaar wordt. Goede reden om de kamado op tijd binnen te krijgen. Sowieso dikke bak bonen maken, pulled pork en zit te denken aan een brisket en nog wat bijzondere gerechten. Ben de 10e ook vrij dus alle tijd om iets lekkers te bereiden.

[ Voor 16% gewijzigd door Wackmack op 12-06-2015 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Mastadont schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 06:11:
Ik vind picanha goddelijk, maar, qua smaak, niet echt vergelijkbaar met steak.
Het heeft veel meer smaak van zichzelf, of je het nu rood of in dunne plakjes geheel gebakken eet, het blijft erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Normaal maakt de slager er rosbief van, dus daar is het wel mee te vergelijken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigilens
Klopt smaak is als rosbief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-05 17:47

St@m

@ Your Service

Ik heb er niet heel veel verstand van, dus ik doe het even met de woorden van de slager:
Ik: "Heb je ook picanha/staartstuk"
Slager: "Nee, net op, maar ik heb nog wel rosbief"
Ik: "Wat is het verschil?"
Slager: "Staartstuk heeft een vetlaag en rosbief ligt iets hoger op de rug van de koe. Smaak is vergelijkbaar"

En dat klopte, maar ik vind de vetlaag echt wel wat toevoegen hoor! Maar qua smaak van het vlees vergelijkbaar.

Volgens mij was de rosbief wel wat duurder dan het staartstuk.

Edit: spuit 11

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 12-06-2015 09:42 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigilens
Als je de vetlaag lekker vind, dan moet je die varkensbuik proberen. Die was echt zo lekker krokant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

sigilens schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:43:
Als je de vetlaag lekker vind, dan moet je die varkensbuik proberen. Die was echt zo lekker krokant.
Goeie tip! Ga ik zeker proberen :)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:46
Afgelopen week jarig en dacht 'laat ik maar eens trakteren'.
Had een '3 gangen menu' in gedachten. Zalm, flank steak en rib-eye.

Het is wel maar een gasbbq, maar dat mocht de pret niet drukken.

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/pk8k3cg4h/WP_20150607_12_27_18_Raw.jpg

3.5kg verse zalm, gevuld met kruiden/citroen etc
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/b9yzruzs1/WP_20150607_11_29_59_Raw.jpg

Ingepakt met steenzout (kwam iets te kort helaas)
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/doqvcag0x/WP_20150607_11_40_32_Raw.jpg

Geserveerd met vers gemaakte basilicum mayonaise en een chili-dressing
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/dftamd38h/WP_20150607_003.jpg

Was aardig sappig. Kon het nog met een lepel uitlepelen
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/3sl6ywkv5/WP_20150607_14_24_59_Raw.jpg

De 1.2kg USA Grain-Fed (100 days) flank steak een avondje in de groene chimichurri laten marineren
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/euq9xcext/WP_20150606_21_32_25_Raw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/ozoxmwxi9/WP_20150607_14_35_26_Raw.jpg

Was opzicht niks mis met de smaak, maar ga de volgende keer wel voor 'grass fed' (ook bij ander vlees)
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/unztrjr8h/WP_20150607_14_50_49_Raw.jpg

Geserveerd met rode chimichurri
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/944oxcwbl/WP_20150607_14_52_47_Raw.jpg

En als toetje Italiaanse Chianina Rib eye á 350gr
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/5e524gkgx/WP_20150607_19_43_49_Raw.jpg

Was aardig geslaagd moet ik zeggen!

Dag later eventjes nog Aberdeen Angus burgertjes gebakken
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/j016j9cpt/WP_20150610_11_14_47_Raw.jpg

Met jus!
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/tkfpfl6ld/WP_20150610_11_16_10_Raw.jpg

En wat wings :*)
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/w6qmis8f5/WP_20150611_11_27_52_Raw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigilens
Die zalm lijkt mij ook heerlijk, in wat voor schaal/bak maak je hem klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-05 02:31

pinda powerrr

Slow down...

Lekker man! En nog gefeliciteerd! Ziet er erg goed uit allemaal. Qua garing zit je perfect met je steak _/-\o_

Vanwaar je verandering naar "grass fed"? Nieuwsgierig...

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Niet veel verstand van, maar lijkt mij een staalsoort.
Vrij zware bak, was een keer 'zelf gemaakt, of op maat laten maken'.
Kan in elke stevige bak wel hoor, zou zelf in een oven kunnen. Als maar goed hittebestendig is.

Bedankt!
Rib eye was ook perfect gegaard, allee was die te lekker om te stoppen voor foto's :D :9

Had er een stukje over gelezen dat grass fed toch iets lekkerder zou moeten smaken.
Vergelijk droog graan vs mals sappig gras.
Maar die flank hadden ze alleen nog in grain fed, maar niet echt een ramp.

Alles is opgegaan, met 6 man :*)

[ Voor 3% gewijzigd door NeutraleTeun op 12-06-2015 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
NeutraleTeun schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:00:
Afgelopen week jarig en dacht 'laat ik maar eens trakteren'.
Had een '3 gangen menu' in gedachten. Zalm, flank steak en rib-eye.

Het is wel maar een gasbbq, maar dat mocht de pret niet drukken.

... hoop foto's
En bedankt, nu zit er kwijl op mijn toetsenbord :9~ ! Wauw, ziet er goed uit! Zo'n vis in een zoutkorst lijkt me ook nog wel eens lekker -> Todo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Die groene chimichurri is verdomd lekker btw.
Ook te gebruiken op aardappels of zo denk ik (gaat wel proberen).

Bosje verse bladpeterselie;
1/2 bosje verse munt;
1/2 bosje verse oregano;
120ml koolzaadolie;
60ml rode wijnazijn;
1 theelepel fijngehakte peper/chilivlokken;
8 teentjes knoflook.

De hele keuken rook ernaar :9~

--
Trouwens:
Als iemand nog tips heeft voor wings!

[ Voor 7% gewijzigd door NeutraleTeun op 12-06-2015 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Laatst online: 15-05 23:10
Mastadont schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 06:11:
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat Picanha heerlijk is (zowel een hele picanha als in steak vorm).\
Qua smaak vinden wij het tussen rosbief en steak inzitten, soms smaakt het wat meer naar steak dan weer naar rosbief.
Als ik 'm klaar maak gebruik ik alleen wat grof zeezout en peper en verder niets, geen kruiden, rubs, sauzen of wat dan ook.

Zeker de moeite van het proberen waard, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het een hoge WAF heeft (maar smaken verschillen natuurlijk ;) ).

Groetjes,

Dimitri

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

sigilens schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:07:
Die zalm lijkt mij ook heerlijk, in wat voor schaal/bak maak je hem klaar?
Ik heb een recept in de BBQ bijbel voor vis in bananenblad, en in de kantlijn staat dat je ook een 'hi tech bananenblad' kan maken met 2 lagen alufolie. Laatst een keer geprobeerd en dat gaat idd prima :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigilens
Ja daar had ik ook al een keer van gehoord mss is dat toch wel het makkelijkst. Dat boek de bbq bijbel heb ik hier ook liggen maar nog helemaal niet ingekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Wat is het verschil tussen de mastertouch model van vorig jaar, en model van dit jaar? Ik heb een model van (denk vorig jaar, met de thermometer niet tegenover de ventilatie) bij bbq-voor-thuis gezien voor 220 euro, en een nieuw model bij bbqer.nl voor 260 euro. Die laatste heeft wel char basket ipv houtskoolrails.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
het bouwjaar doet er niet echt toe. Je kan het controleren door het serienummer, mocht je het graag willen weten. De baskets zijn wel iets handiger dan de rails, maar die kan je ook los kopen voor ik dacht 30 euro. Als je een beetje handig bent kan je ook een Smokenator maken van een plaatje staal. Ben je nog beter uit.Bouwhandleidingen zijn wel op internet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
elhopo schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:38:
het bouwjaar doet er niet echt toe. Je kan het controleren door het serienummer, mocht je het graag willen weten. De baskets zijn wel iets handiger dan de rails, maar die kan je ook los kopen voor ik dacht 30 euro. Als je een beetje handig bent kan je ook een Smokenator maken van een plaatje staal. Ben je nog beter uit.Bouwhandleidingen zijn wel op internet te vinden.
Ok, tof. Moet alleen nog even over de kleur nadenken. Slate blue, zwart, smoke grey.. lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:32
Hoi.

Ik heb een gasbbq, grandhall, 3 pits. 2 roosters, 1 bakplaat. Kan ik op zo'n ding ook alles doen dat ik hier voorbij zie komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19

franssie

Save the albatross

maartend schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 21:46:
Hoi.

Ik heb een gasbbq, grandhall, 3 pits. 2 roosters, 1 bakplaat. Kan ik op zo'n ding ook alles doen dat ik hier voorbij zie komen?
Ja en nee, Een gas BBQ heeft veel voordelen en als er een goede kap op zit is het een prima heteluchtoven. Ik heb een Patton met drie branders en je kan er enorm veel mee, behalve echt roken (maar onecht kan wel). Gas geeft minder smaak dan houtskool. Briketten ben ik zelf niet van gecharmeerd, in mijn kamado die naast mijn gas BBQ staat doe ik het kippetje garen etc. Maar een spareribs 3-2-1 en dat soort dingen gaan prima op een gas BBQ, al zal het dus niet rokerig smaken, maar daar kan je met rubs of rookhout wel wat aan doen. Ik heb in de VS een goed boek gekocht van A. COrt Sinnes, the new gas grillgourmet, die goed uitlegt hoe je moet je branders om moet gaan (je wil snel te heet) maar er zijn zat andere goede boeken en websites over gas BBQs. Het is anders werken dan met een weber (maar 90% van de weber eigenaren gebruiken 'm ook voornamelijk als kachel en snappen niet dat dat deksel niet alleen is om de regen van je vlees af te houden).
In dit topic zitten de mensen die zich wel in de techniek verdiepen want zo zijn wij tweakers ;) En dan zie je bijna intimiderend lekkere dingen voorbij komen, dus gewoon lekker klooien en verbteren.
Wat voor elke BBQ geld, koop een kerntemperatuurmeter als je iets groter dan een hamburger wilt gaan maken, kost weinig (ik las al EUR5 bij de blokker) en groot plezier bij een kippenbout of varkens-beenham (dat zijn beide overigens prima oefenstukjes vlees, niet heel erg als het iets te gaar is in tegenstelling tot een ribeye van 3 kilo).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Thnx franssie.
Heb bij mijn bbq zo'n rookbakje gehad en een beker om hout in te doen met smaakje.
Maar dus erst eens op zoek naar een goed boek en thermometer.

Hoe kan ik checken of mijn bbq een goede kap heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Door 'm te gebruiken ;) Ala de kieren niet al te gek groot zijn is ie wel goed genoeg, Als de kieren te groot zijn kan je de temp lastiger constant houden als het bijvoorbeeld wat waait, een temperatuurmeter in je deksel als die er is kan helpen (al zijn die vaak van slechte kwaliteit) en daar zijn ook afzonderlijke electronische meters voor, maar die zijn gelijk weer duurder.
Gewoon gaan en werken met wat je hebt, op een gegeven moment leer je wat de beperkingen zijn en dan pas op zoek voor iets erbij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibrand
  • Laatst online: 01:12
Na het lezen van dit topic, en het onderkwijlen van mijn smartphone Door de foto's die hier voorbijkomen heb ik een paar weken terug een Weber 47 One-Touch Original gekocht en inmiddels 2x gebruikt voor een simpele barbeque met vrienden.
Wat me opviel bij die barbequen was dat de briketten die ik er in had eigenlijk te warm werden; op de barbeque die ik hiervoor had kon je mooi rustig vlees garen, bij de Weber lijkt het meer op een crematie als je eventjes 2 minuten wegloopt.
Nu moet ik zeggen dat ik maar de helft van de barbeque had gevuld met briketten met het idee om een 'koude' kant te maken om sparerib langzaam op te garen.
Nu vraag ik me af wat de oorzaak is van de extreme warmte van de briketten, is dat de lege helft van de barbeque, wat zorgt voor een luchtstroom naar de briketten of doe ik iets anders verkeerd? (Dit was overigens als het deksel er af was, met deksel verstikte de briketten iets en kon je een stuk vlees wat langer laten liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 19:59
Sibrand schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 08:10:
Na het lezen van dit topic, en het onderkwijlen van mijn smartphone Door de foto's die hier voorbijkomen heb ik een paar weken terug een Weber 47 One-Touch Original gekocht en inmiddels 2x gebruikt voor een simpele barbeque met vrienden.
Wat me opviel bij die barbequen was dat de briketten die ik er in had eigenlijk te warm werden; op de barbeque die ik hiervoor had kon je mooi rustig vlees garen, bij de Weber lijkt het meer op een crematie als je eventjes 2 minuten wegloopt.
Nu moet ik zeggen dat ik maar de helft van de barbeque had gevuld met briketten met het idee om een 'koude' kant te maken om sparerib langzaam op te garen.
Nu vraag ik me af wat de oorzaak is van de extreme warmte van de briketten, is dat de lege helft van de barbeque, wat zorgt voor een luchtstroom naar de briketten of doe ik iets anders verkeerd? (Dit was overigens als het deksel er af was, met deksel verstikte de briketten iets en kon je een stuk vlees wat langer laten liggen).
Hoe dik was je laag met briketten? Ik denk dat je simpelweg te veel briketten hebt gebruikt. Het heeft niks te maken met een lege kant in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Sibrand schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 08:10:
Ten eerste: moet je je bbq een beetje leren kennen. Wat gebeurt er met de temperatuur als ik dit of dat doe.
Ten tweede: bbq-en doe je met het deksel erop. Je bbq werkt dan een beetje als een oven en je hebt meer controle over wat er gebeurt.

Ik doe het zelf alsvolgt: Ik steek de kooltjes aan (meestal een stuk of 12) en als die goed branden (rondom grijs) dan gooi ik die op een stapel die nog niet brand. Het deksel gaat er dan op en beide luchtschuiven gaan dan volledig open. Je zal de temperatuur dan langzaam zien stijgen tot een waarde die je wil hebben. Dan laat je de bovenste schuif gewoon open, en de onderste schuif sluit je tot deze nog maar 1/3 open is (of 1/4, dat is een beetje oefenen en proberen). Als het goed is blijft de bbq dan op die temperatuur steken en kan je dat wel een uurtje vast houden.
maartend schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 22:39:
Heb bij mijn bbq zo'n rookbakje gehad en een beker om hout in te doen met smaakje.
Maar dus erst eens op zoek naar een goed boek en thermometer.

Hoe kan ik checken of mijn bbq een goede kap heeft?
Die Grandhall bbq's zijn best wel goed, en je hebt een bakje voor rookhout enzo, dus dat moet wel goed gaan. Dat bakje gaat boven een brander met wat snippers hout erin, en dan zet je alleen de brander aan onder dat bakje, de andere kant van je bbq is dan de indirecte kant en door meer / minder gas te geven kan je de temperatuur regelen. Om de rook te laten beginnen moet je wel even vol gas geven, daarna kan je minderen. Op een gasbbq is de temperatuur best goed te regelen, en met wat rookhout krijg je ook een lekkere smaak aan het vlees. Sommige zeggen dat een houtskool / briketten bbq lekkerder is, anderen zeggen weer dat het niets uitmaakt. Voordeel is wel dat je de temperatuur goed constant gaan houden, je hebt geen probleem dat je kooltjes opbranden ofzo.

En op internet kan je ook ontzettend veel vinden over hoe je de boel het beste kan gebruiken. Mijn ervaring: gewoon doen!

[ Voor 24% gewijzigd door elhopo op 13-06-2015 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28
Heb zojuist mijn Weber Kettle premium opgehaald en ben deze in elkaar aan het zetten maar het onderstel werkt niet mee. Ik krijg met geen mogelijkheid de stalen pijpjes verder dan een paar milimeter :(
Het lijkt wel of pijpjes te dik zijn of de gaten te smal. Iemand een oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 13-06-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Miki schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 15:53:
Heb zojuist mijn Weber Kettle premium opgehaald en ben deze in elkaar aan het zetten maar het onderstel werkt niet mee. Ik krijg met geen mogelijkheid de stalen pijpjes verder dan een paar milimeter :(
Het lijkt wel of pijpjes te dik zijn of de gaten te smal. Iemand een oplossing?
Bij het in elkaar zetten van mijn Weber Mastertouch heb ik toen ook wat moeite moeten doen om de pootjes er goed in te krijgen. Het kostte nogal wat kracht en door het pootje een beetje heen en weer te draaien (graad of 10 weerskanten op terwijl je duwt) is het uiteindelijk toch gelukt. En anders kun je misschien een beetje Vaseline ofzo op het uiteinde smeren voor wat lubricatie ?

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Is er hier misschien iemand met een goed idee om een kleine beenham (ca 550 gram) op de Weber klaar te maken ?
Normaal leg ik deze op zo'n cederhouten plank voor ongeveer een kwartier of drie a uur en dan smaakt dat heerlijk. Helaas heb ik nu 1) geen cederhouten rookplank en 2) is het een naturel beenham (normaal koop ik 'm al met een kruidenlaagje o.i.d. er op).

Waar ik zelf aan zit te denken is de beenham op indirecte wijze te garen, in de lekbak eronder heet water te doen met wat verse rozemarijn, maggiplant etc.
De beenham zelf insmeren met wat olijfolie (variant voor bakken en braden, dus voor hoge temp) en met grof zeezout en peper insmeren.
Eventueel in het begin nog wat rookhout erbij (ik heb Mesquite, Kers, Pecan op voorraad evenals eiken rookmot) en op het einde nog even aflakken met een BBQ saus.
Welke temperatuur raden jullie aan (zelf dacht ik aan zo'n 160C) en zie ik nog iets over het hoofd of hebben jullie nog betere ideeën ?
Ik heb nog wel wat diverse steakrubs staan, maar dit is varkensvlees en bovendien geen steak. Of ik kan ook kiezen voor Zuid-Afrikaans Braaizout, wat overigens een aanrader is voor op de BBQ !
Ik hoor graag van jullie ! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Irtimid schreef op zondag 14 juni 2015 @ 08:21:
Is er hier misschien iemand met een goed idee om een kleine beenham (ca 550 gram) op de Weber klaar te maken ?
Ik doe een beenham vaak als "extra" tijdens bijvoorbeeld ribs, als ik nog ruimte heb.
Even inwrijven met zout en dan op 110 graden (de ribs bepalen de temp).

Meestal snijd ik er dan plakjes van voor op brood, maar ook op het bord met wat saus werkt het prima zo.

(Wel even opletten of de ham niet al gezouten is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Irtimid schreef op zondag 14 juni 2015 @ 08:10:
[...]

Bij het in elkaar zetten van mijn Weber Mastertouch heb ik toen ook wat moeite moeten doen om de pootjes er goed in te krijgen. Het kostte nogal wat kracht en door het pootje een beetje heen en weer te draaien (graad of 10 weerskanten op terwijl je duwt) is het uiteindelijk toch gelukt. En anders kun je misschien een beetje Vaseline ofzo op het uiteinde smeren voor wat lubricatie ?
Vaseline :D

Top! Dank je wel nu ging het nagenoeg moeiteloos in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Wil vanavond 2 biefstukjes op de gasBBQ gooien. Nog lekkere recepten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:00
Peper en zout er op. Goede biefstuk heeft niet meer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
maartend schreef op zondag 14 juni 2015 @ 13:56:
Deze staat nog altijd op mijn todo lijstje:

http://www.bbq-nl.com/201...ss-biefstuk-sandwich.html

Maar gewoon met peper en zout is natuurlijk ook prima. Even 1:30 aan iedere kant tot je mooie streepjes ziet en dan indirect even doorgaren tot je de goede garing hebt (ik doe zelf 55 graden voor medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Miki schreef op zondag 14 juni 2015 @ 11:52:
[...]

Vaseline :D

Top! Dank je wel nu ging het nagenoeg moeiteloos in elkaar.
Geen dank, ben blij dat ik je kon helpen :)
Happy grillin'!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
elhopo schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:13:
[...]

Deze staat nog altijd op mijn todo lijstje:
Lijstje ?

Ik denk dat ik een encyclopedie aan 'wannatrythis" kan wegzetten ....
Elke dag weer, het houdt niet op, ( niet vanzelf )

Ik was gisteren bij familie op bezoek, waar ik zo nu en dan mijn bbq mee moet nemen voor 'gekke dingen'
( zalm en ribs zijn voor hun gekke dingen )
De man ik kwestie is een fanatiek griller op een tuinhaard bbq
( achteraf mogen de achterneefjes fikkie steken, iets wat ik 35 jaar geleden in dezelfde bak al deed :+ )
Afbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/2015-06-13%2016.55.16_zpswlu3gfbz.jpg

Maar na 35 jaar trouw gebruik wil hij nu dan toch een Weber hebben.
Zijn excuus 'dan kan JIJ hier je gang gaan, zonder elke keer alles mee te nemen ...'

Kan ik deze dan bij mijn eigen assortiment meerekenen, een zgn "weber op afstand" :)
Want ik denk dat hij hem gewoon niet gaat gebruiken als ze met 2en zijn ;)

* FreshMaker klaagt niet .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

maartend schreef op zondag 14 juni 2015 @ 13:56:
Een of twee knoflookteentjes doormidden snijden en daar de biefstuk mee inwrijven op beide kanten. Een beetje olijfolie er op en besprenkelen met zeezout. Half uurtje terug de koelkast in en klaarmaken met een reverse sear. Achteraf eventueel nog gemalen peper er op.
Dat heb ik nu een paar keer gedaan en dat bevalt me een stuk beter dan fancy-pancy rubs, maar goed...dat ben ik :)

Aangezien ik niet genoeg bereik heb met mijn iGrill Mini en HeaterMeter v5 nog even op zich laat wachten, ben ik ondertussen lekker bezig met mijn Electric Imp Meat Thermometer projectje!

Mijn Imp Meat Thermometer:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/NCLCTPnipSMcl91GFj3nuRu7/medium.jpg
U ziet:
  • een kruidvat tandenstokerdoosje met daarin de Imp Meat Thermometer
  • USB Charger ipv een 9v batterij
  • Een Maverick PR-005 probe
Ik heb het zo aangepast dat alle data ipv naar Xively naar huis wordt gestuurd. Thuis wordt alles opgeslagen en wordt er bepaald of de temperatuur een melding waard is. Is het een melding waard dan wordt er via Zapier en Pushover een berichtje gestuurd die ik dan op mijn telefoon krijg.

Hier wachten we rustig af of het vlees de gewenste temperatuur van 57C heeft bereikt:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/BuMIpGR9qY72FlmU2oewdn1p/medium.png
Alleen de bovenste regel is echte temperatuur data. De rest is random data waarvan de twee middelste uit staan. Je ziet ook dat ik twee target temperaturen heb ingesteld: 57C en 63C. Ook zie je indicatoren of de temperatuur stijgt of daalt (rood/geel/groen). Het plusje is om een target toe te voegen.

De melding op de telefoon dat ie de 57C heeft bereikt:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/MKw7vkNOwlwdDzXP6OIzy2Mo/medium.png

En het resultaat op het overzichtje nadat ie het target van 57C heeft bereikt:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Tkh5CNmkzASPlQ8qlT4N58Mb/medium.png

Ik heb ‘m al een paar keer met kleine stukken vlees gebruikt (steak, karbonades), maar vandaag heb ik ‘m voor het eerst getest in een groter stuk vlees, een varkensbuik van 1,3 kilo. Eerst 7 dagen gecured en daarna op 225F gerookt. Tijdens het roken heb ik de iGrill Mini en de Imp beiden in het vlees gestoken en de temperatuur was nagenoeg gelijk.

't Is nog niet helemaal af, maar voorlopig werkt het d:)b

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Apie! schreef op zondag 14 juni 2015 @ 17:34:
[...]

Een of twee knoflookteentjes doormidden snijden en daar de biefstuk mee inwrijven op beide kanten. Een beetje olijfolie er op en besprenkelen met zeezout. Half uurtje terug de koelkast in en klaarmaken met een reverse sear. Achteraf eventueel nog gemalen peper er op.
En dit is hem nu aan het worden. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Is er iemand hier die ervaring heeft met koud emaille voor het repareren van een Weber ?
Gisteren viel het rooster op mijn deksel en nu is er een stukje emaille afgesprongen :(
Op de site van koud emaille staat dat het gebruikt kan worden tot een temperatuur van 145 graden Celcius, gaat dat een probleem worden ?

Daarnaast vraag ik mij af of ik het echt moet repareren aangezien mijn Weber altijd in de schuur staat als ik m niet gebruik, dus roesten zal het niet zo snel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Nadat ik vorig jaar een tafel had gebouwd van oude schutting delen (St@m in "Het BBQ-hardware topic") heb ik dit jaar maar eens bedacht om er een ombouw om heen te maken en kastjes erin te fabriceren.

Optisch prima gelukt :+
Die tafel was al redelijk scheef, maar goed, daar denk ik van te voren nooit over na.. dus ik had nogal een verloop in de deurtjes :+ Het is niet moeders mooiste, maar absoluut functioneel.
To do:
Plexiglas plaat van 100*68cm, die ga ik op het werkblad monteren, dan heb ik nog zo'n 20cm speling tot aan de Q, ga er vanuit dat het niet gaat smelten aan die kant. Idee is dat de kast dan ook droog blijft, want bij een buitje regent het zo door de planken heen.
En daar komt bij dat het iets makkelijker schoon te maken is als ik mijn BBQ tools neerleg op de tafel.

Nog een keertje schilderen, eventueel de kastjes ook aan de binnenkant, ligt er een beetje aan hoeveel verf ik overhoud.

Pics zeggen meer dan woorden.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ws6BVYCQZkTMjrgPyKRzA9gp/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5uiyM0ktF66hpvorbqkdJ2iq/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GOykpjLy7iXiDuTiDbyVEUHi/thumb.jpg

Totale kosten na veel gevloek, bloed, zweet en tranen..
Hout € 50.-
Scharnieren, handvaten, slotjes € 20
Plexiglas € 13
Verf + kwast + roller € 25

Lekker het weekend mee zoet geweest, alles met de hand gezaagd.. want ik heb geen fancy apparatuur omdat ik nooit iets klus (daar heb ik mijn mensen voor). Voor iemand die echt twee linkerhanden heeft vind ik het best gelukt! :P

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 16-06-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 15:55
Met hulp van mn vader dit Ikea tafeltje:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8827/17337467044_38451d01ca_z.jpg

omgebouwd tot een perfect nest voor onze BGE medium:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/384/18880797882_07804782a3_z.jpg

De tafeltjes aan de zijkanten kunnen worden neergeklapt en de Ikea bbq van 20 euri past er perfect overheen.

Helemaal happy met het resultaat :)

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
St@m schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:21:
Nadat ik vorig jaar een tafel had gebouwd van oude schutting delen (St@m in "Het BBQ-hardware topic") heb ik dit jaar maar eens bedacht om er een ombouw om heen te maken en kastjes erin te fabriceren.

.....................
Ziet er fancy uit hoor :Y

[ Voor 65% gewijzigd door Ronster op 17-06-2015 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Apie! schreef op zondag 14 juni 2015 @ 17:34:
[...]

Aangezien ik niet genoeg bereik heb met mijn iGrill Mini en HeaterMeter v5 nog even op zich laat wachten, ben ik ondertussen lekker bezig met mijn Electric Imp Meat Thermometer projectje!

Mijn Imp Meat Thermometer:
[afbeelding]
U ziet:
  • een kruidvat tandenstokerdoosje met daarin de Imp Meat Thermometer
  • USB Charger ipv een 9v batterij
  • Een Maverick PR-005 probe
Ik heb het zo aangepast dat alle data ipv naar Xively naar huis wordt gestuurd. Thuis wordt alles opgeslagen en wordt er bepaald of de temperatuur een melding waard is. Is het een melding waard dan wordt er via Zapier en Pushover een berichtje gestuurd die ik dan op mijn telefoon krijg.
Woei. Need more info on this build! :P
Waar regel ik zo'n Imp? Zie alleen maar engelstalig. Import?
Kost zo'n setup totaal? En kun je meerdere probes koppelen of moet je dan per probe zo'n Imp dinges gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Tnx, die van jou ook :) Super handig!
Zaterdag a.s. een bbq voor 20 man.. heb mijn cheap-ass Q maar even afgestoft voor het betere grill werk. Anders krijg ik het denk ik niet rond op de 47cm Weber. Wel zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

St@m schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 16:21:
[...]

Tnx, die van jou ook :) Super handig!
Zaterdag a.s. een bbq voor 20 man.. heb mijn cheap-ass Q maar even afgestoft voor het betere grill werk. Anders krijg ik het denk ik niet rond op de 47cm Weber. Wel zin in!
Gaat ook wel lukken heb ik zo een idee van.
Van het weekend hier ook weer bbq op de smoker :P :Y)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Heeft iemand tips voor een fatsoenlijke bbq tang tegen een schappelijke prijs. Wat Weber ervoor durft te vragen is schandalig en de lokale appie heeft een tang waar ik niet zo happy van wordt. Een worstje vastgrijpen gaat lukken maar alles zwaarder dan dat is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

De jumbo heeft ze ook. Heb er verleden jaar nog geen 5 euro voor betaald dacht ik. Anders misschien de Action

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Kun je zeggen wat je wil van de prijs van een Weber tang, die is inderdaad veel te duur, maar had ik veel eerder moeten kopen. Alleen al om het opbergsysteem. Geweldige tang. Degelijk, sterk, controle.

[ Voor 7% gewijzigd door UltraSub op 17-06-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Miki schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:44:
Heeft iemand tips voor een fatsoenlijke bbq tang tegen een schappelijke prijs. Wat Weber ervoor durft te vragen is schandalig en de lokale appie heeft een tang waar ik niet zo happy van wordt. Een worstje vastgrijpen gaat lukken maar alles zwaarder dan dat is vragen om problemen.
Dit : http://www.pannenstore.nl...-barbecue-tang-40-cm.html gebruik ik ook om inde openhaard houtblokken anders neer te leggen, beter ken ik ze niet.
Echt de top.

edit:// deze lijkt wel leverbaar http://www.kookwinkel.nl/...becuetang40cmrvsglans.asp

edit:/2/ en schappelijke prijs, ach, die Jumbo en action dingen gebruik ik ook en doen het ook wel als je hamburgers bakt maar een hele (!) biefstuk of rosbief kunnen die echt niet aan.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 17-06-2015 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigilens
Vandaag weer lekker bezig geweest, ik durf het eigenlijk geen bbq te noemen want de laatste keer dat er satetjes opgingen was de eerste keer dat ik de weber gebruikte.

1kg varkens fricandeau met bbq rub ingesmeerd.
1 uur slowcook op 150°
Kern temperatuur 60°
Asperges op een ijzeren pin.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MrBsLAt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XyQR3Yv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vxalMqV.jpg

Ps sorry voor de grote foto's maar de TinyPic captcha gaf mij hele rare vragen. 8)7 :?

[ Voor 19% gewijzigd door sigilens op 17-06-2015 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

franssie schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:46:
[...]

Dit : http://www.pannenstore.nl...-barbecue-tang-40-cm.html gebruik ik ook om inde openhaard houtblokken anders neer te leggen, beter ken ik ze niet.
Echt de top.

edit:// deze lijkt wel leverbaar http://www.kookwinkel.nl/...becuetang40cmrvsglans.asp

edit:/2/ en schappelijke prijs, ach, die Jumbo en action dingen gebruik ik ook en doen het ook wel als je hamburgers bakt maar een hele (!) biefstuk of rosbief kunnen die echt niet aan.
Ik moet tzt ook even wat nieuwe BBQ tools, en dan alles in dezelfde lijn.. zo'n fetish heb ik dan ook wel weer.. maar de tering.. ~40 euro voor een tangetje, dat gaat er echt niet in bij mij hoor haha :D
Ik ben nu al drie dagen aan het twijfelen of ik een Weber starter ga kopen of gewoon weer een bouwmarkt ding.

Roesten die Webers? Die bouwmarkt dingen wel..
sigilens schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:25:
Vandaag weer lekker bezig geweest, ik durf het eigenlijk geen bbq te noemen want de laatste keer dat er satetjes opgingen was de eerste keer dat ik de weber gebruikte.

1kg varkens fricandeau met bbq rub ingesmeerd.
1 uur slowcook op 150°
Kern temperatuur 60°
Asperges op een ijzeren pin. [afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Oeh nais, ik zie alweer lekker broodjes met warme fricandeau in mijn gedachten..

[ Voor 25% gewijzigd door St@m op 17-06-2015 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

De starter die ik gebruik is van de Aldi. Ik gebruik hem en berg hem dan weer op, roesten doet hij niet.
Je kunt het altijd zo duur maken als jezelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Laatst online: 31-05 02:31

pinda powerrr

Slow down...

Er wordt dik winst gemaakt met "bbq" tools. Loop een goede horecagroothandel in en dan zie je dezelfde, of beter uitgevoerde versies voor minder hangen ;)

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

pinda powerrr schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:48:
Er wordt dik winst gemaakt met "bbq" tools. Loop een goede horecagroothandel in en dan zie je dezelfde, of beter uitgevoerde versies voor minder hangen ;)
Absoluut waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
St@m schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:31:
[...]
Ik ben nu al drie dagen aan het twijfelen of ik een Weber starter ga kopen of gewoon weer een bouwmarkt ding.
Roesten die Webers? Die bouwmarkt dingen wel..
Ik heb een Weber starter en na een paar jaar intensief gebruik begint de binnenkant nu te roesten. Geen idee waarom want hij staat altijd in mijn schuurtje, en als ik m gebruik maakt vocht geen kans ;)
Maar voorlopig doet hij het nog en heb ik m alleen nodig om de briketten of houtskool aan te krijgen.

Ik heb trouwens zelf die lange grijptang van Weber maar ik moet zeggen dat het een perfect ding is. Ik vraag dat soort dingen gewoon voor m'n verjaardag of Kerst, dat scheelt weer in de aanschafkosten :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Nou, ik denk dat ik maar gewoon voor de Praxis aanbieding ga, dingetje van 8 euro. Mijn kijkshop starter is na 3 jaar echt helemaal op. Zo spannend is het ook weer niet, en ik kan mezelf niet ompraten om 30 euro neer te leggen voor een schoorsteentje met een merk erop.

Zaterdagochtend sowieso even naar de Sligro, zal eens kijken welke tools ze daar hebben liggen.

[ Voor 48% gewijzigd door St@m op 17-06-2015 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
St@m schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 22:19:
Nou, ik denk dat ik maar gewoon voor de Praxis aanbieding ga, dingetje van 8 euro. Mijn kijkshop starter is na 3 jaar echt helemaal op. Zo spannend is het ook weer niet, en ik kan mezelf niet ompraten om 30 euro neer te leggen voor een schoorsteentje met een merk erop.
Niet alle goedkope zullen hetzelfde zijn, maar mijn Weber starter doet t echt een stuk beter dan een action starter die ik bij iemand anders gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 22:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sepp14 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:47:
De starter die ik gebruik is van de Aldi. Ik gebruik hem en berg hem dan weer op, roesten doet hij niet.
Je kunt het altijd zo duur maken als jezelf wilt.
Een of ander ding van de lidl hier van 5 jaar oud,
slingert altijd buiten, en goed roestig,

Maar who cares.
Die kolen malen niet om wat roest.
Het is 1.5 mm ijzer, tegen de tijd dat dat doorgeroest is ben ik met pensioen :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 20:52

SaN

Mijn starter van weber werkt inderdaad een stuk beter dan de starter van de Aldi van een vriend van mij. Geen idee waarom. Hij is ook iets groter.

Ik heb de starter wel gekregen. Ik denk ook niet dat ik het verschil in prijs ervoor over zou hebben.

Ik gebruik trouwens altijd hele simpele tangen van de Makro. Zijn stevig, niet duur en werken perfect.

Deze dus
Afbeeldingslocatie: http://www.partyverhuurwalem.nl/images/BBQ%20tang.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door SaN op 17-06-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door SaN op 17-06-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ik heb een weber tang en spatel bij Gamma gekocht. Dit setje

https://www.gamma.nl/asso...ap-weber-2delig/p/B386803

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/mam/celum/celum_assets/8863084085278_77924075117_1_37247_tif_picture_355Wx355H.jpg?3

15 euro, en evt met kortingsbon nog minder. Niet echt duur toch? En als je een keer zo'n set hebt kan al die andere troep weg. Geen draaiende tangen meer of roestende spatels. Ik heb hem nu al een jaar of 3 en het ziet er gewoon als nieuw uit!

[ Voor 14% gewijzigd door elhopo op 18-06-2015 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
SaN schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:42:
Mijn starter van weber werkt inderdaad een stuk beter dan de starter van de Aldi van een vriend van mij. Geen idee waarom. Hij is ook iets groter.

Ik heb de starter wel gekregen. Ik denk ook niet dat ik het verschil in prijs ervoor over zou hebben.

Ik gebruik trouwens altijd hele simpele tangen van de Makro. Zijn stevig, niet duur en werken perfect.

Deze dus
[afbeelding]
Ik zocht dus inderdaad zoiets, simpel en toch degelijk om van alles van te grijpen.
elhopo schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:14:
Ik heb een weber tang en spatel bij Gamma gekocht. Dit setje

https://www.gamma.nl/asso...ap-weber-2delig/p/B386803

[afbeelding]

15 euro, en evt met kortingsbon nog minder. Niet echt duur toch? En als je een keer zo'n set hebt kan al die andere troep weg. Geen draaiende tangen meer of roestende spatels. Ik heb hem nu al een jaar of 3 en het ziet er gewoon als nieuw uit!
Net gekeken welke bouwmarkten het setje in voorraad hebben en nu begrijp ik waarom ik dit setje niet ben tegengekomen :) Dit prijskaartje maakt alles wat schappelijker.

Anyway thanks voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

SaN schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:42:

Deze dus
[afbeelding]
Zo een soort cheap ass tang gebruik ik om de briketten te verplaatsen in het mandje. Had hem eerst voor het vlees, maar daar voldeed hij niet goed was mijn ervaring. Gebruik nu de vleestang van de Jumbo de grote uitvoering voor het vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

UltraSub schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:41:
[...]

Woei. Need more info on this build! :P
Waar regel ik zo'n Imp? Zie alleen maar engelstalig. Import?
Kost zo'n setup totaal? En kun je meerdere probes koppelen of moet je dan per probe zo'n Imp dinges gaan gebruiken?
De componenten heb ik via de links bij Step 1 gekocht bij DigiKey. Ik was €83 kwijt. Daar komt nog bovenop: eenmalig €4.99 voor de Pushover app, de charger, het doosje en de probe. Het doosje kost in feite niks en de charger heb ik op een conventie gekregen. Voor 4 Maverick probes (2x PR-005 en 2x PR-006) was ik €53,28 kwijt (slechte $ koers). Ik moet ook de tijd die ik nodig had om weer in PHP te duiken en de boel werkend te krijgen niet vergeten. En ik ben nog niet eens klaar. Ik zit nog in de testfase.

En per Imp kun je maar 1 probe koppelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Apie! op 18-06-2015 11:36 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:04
Heb toevallig afgelopen weekend een GBS gekocht, bij Heuts. Is hier een lokaal verkooppunt, heft ook een webshop. €225- inclusief de bakjes voor de kolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Apie! schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:35:
[...]

De componenten heb ik via de links bij Step 1 gekocht bij DigiKey. Ik was €83 kwijt. Daar komt nog bovenop: eenmalig €4.99 voor de Pushover app, de charger, het doosje en de probe. Het doosje kost in feite niks en de charger heb ik op een conventie gekregen. Voor 4 Maverick probes (2x PR-005 en 2x PR-006) was ik €53,28 kwijt (slechte $ koers). Ik moet ook de tijd die ik nodig had om weer in PHP te duiken en de boel werkend te krijgen niet vergeten. En ik ben nog niet eens klaar. Ik zit nog in de testfase.

En per Imp kun je maar 1 probe koppelen.
iGrill 2 dus, hier begin ik niet aan voor die prijzen... Wel leuk om te hobbyen inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Haha, het was inderdaad een hobby projectje. Ik heb net een HeaterMeter v5 besteld.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Wow.. dat moet ik hebben lijkt het. Ga er eens verder naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Apie! schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:19:
Haha, het was inderdaad een hobby projectje. Ik heb net een HeaterMeter v5 besteld.
Goede keuze, heb zelf de HM versie 4 en een van de betere aankopen op bbq gebied.

Niets zo luxe als 12+ uur niet naar je vlees te hoeven kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Die v5 is wel nog niet als kit te bestellen, right?
Woei, net gevonden op het bbq genootschap :)

[ Voor 31% gewijzigd door UltraSub op 18-06-2015 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

jawel, er is iemand die kits op een ander forum aanbied. Ik weet alleen niet of ik dat hier zo mag noemen :)

Ja, die ja d:)b
Fly-guy schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:56:
[...]

Goede keuze, heb zelf de HM versie 4 en een van de betere aankopen op bbq gebied.

Niets zo luxe als 12+ uur niet naar je vlees te hoeven kijken ;)
Ja, ik moet alleen nog even bedenken hoe ik stroom bij de HM ga krijgen straks.

[ Voor 67% gewijzigd door Apie! op 18-06-2015 15:46 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
ozzynator schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:41:
[...]

Heb toevallig afgelopen weekend een GBS gekocht, bij Heuts. Is hier een lokaal verkooppunt, heft ook een webshop. €225- inclusief de bakjes voor de kolen.
Shit! Dat ik dit nu pas zie. Heb contact opgenomen met heuts, komt niet optijd meer binnen voor vaderdag. Had ik vanmorgen besteld, dan wel. Balen.
Overweeg hem nu 30€ duurder te kopen in Borne bij www.bbqer.nl, is ook in de buurt wat misschien met het oog op evt. garantie fijn is.

Baal er wel van, 30€ had ik ook een deel van een seargrate of wat lekkers voor op de bbq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Welke aluminium schalen gebruiken jullie voor in de bbq/smoker? Gebruiken jullie de weggooi schalen van bv de Action bv of toch iets duurzamer wat je vaker dan een keer kunt gebruiken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik action, geen zin om die ingebrande meuk eraf te halen (ik heb ze wel gehad met teflon coating maar dat werkte niet echt) .
edit:// voor groenten heb ik wel een soort wok van gaas met een deksel van gaas, kan ik lekker groenten grillen nadat ik ze gesneden heb, wel zo makkelijk.

Gisteren voor mijn vriendin portobellos met kaas & knoflookolie op de kamado gemaakt, naast mijn rosbief. Dat was opmerkelijk lekker, ga er de volgende keer ook eentje voor mijzelf maken.

[ Voor 58% gewijzigd door franssie op 18-06-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:44
Heb al enkele jaren deze set van Weber, kost wat maar zoveel plezier van :o

Afbeeldingslocatie: http://www.tuin-meubelen.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/300x/5be0a97fab0a8d4c1317503130187119/6/6/6645_gereedschapsset_2-delig_roest_vast_staal_zwart.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Sepp14 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 21:32:
Welke aluminium schalen gebruiken jullie voor in de bbq/smoker? Gebruiken jullie de weggooi schalen van bv de Action bv of toch iets duurzamer wat je vaker dan een keer kunt gebruiken??
De wegwerpschalen van Action zijn net wat te klein als je er bijv pulled pork boven legt. Ik gebruik nu een ovenschaal van Action die ik na afloop gewoon even afwas en ik heb nog wat grote aluminium wegwerpschalen uit de kampeerwinkel in de buurt. Formaat Weber maar dan voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ik doe aluminiumfolie om de heat deflector en onder het vlees een langwerpige aluminium schaal. De schaal is meestal net te klein, maar vangt toch het meeste wel op.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

Waardebon van beef en steak

Ik vind ze persoonlijk een beetje duur geworden. Maar zo is het misschien nog wel leuk.

Over de tangen discussie. Ik vind de tangen die ik liet zien altijd veel makkelijker te bedienen dan de grote "One piece" tangen die je veel ziet voor de bbq. Punt is wel dat je een stevige moet kopen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Zondag op vaderdag ga ik voor de hele familie sateetjes maken op het groene ei.
Nu lukken ze altijd wel vrij goed, maar ik doe altijd maar wat eigenlijk.
Ik gebruik geen maten en gooi op gevoel ketjap, ui, knoflook, gember, djinten, ketoembar en citroensap door elkaar voor de marinade. De ene keer zijn ze wat lekkerder dan de andere.

Wie o wie helpt me aan het ultieme saté recept?
Ook een recept voor bijhorende boemboe wordt op prijs gesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Maverick! schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:39:
Ik gebruik geen maten en gooi op gevoel ketjap, ui, knoflook, gember, djinten, ketoembar en citroensap door elkaar voor de marinade. De ene keer zijn ze wat lekkerder dan de andere.

Hou me aanbevolen precies om dezelfde reden :P

Gisteren setje van Weber gekocht voor €15 met de kortingsbon, thx elhopo!

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 19-06-2015 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Miki schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:44:
[...]

Hou me aanbevolen precies om dezelfde reden :P

Gisteren setje van Weber gekocht voor €15 met de kortingsbon, thx elhopo!
Haha, da's toevalilig :)
Ik was naar deze aan het kijken.
Lijkt me wel een goed recept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
SaN schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:38:
Waardebon van beef en steak

Ik vind ze persoonlijk een beetje duur geworden. Maar zo is het misschien nog wel leuk.

Over de tangen discussie. Ik vind de tangen die ik liet zien altijd veel makkelijker te bedienen dan de grote "One piece" tangen die je veel ziet voor de bbq. Punt is wel dat je een stevige moet kopen uiteraard.
Op zich wel leuk. Wel 1 per adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Ik heb een mastertouch GBS gekocht in kleurtje Smokey Grey. Valt mij op dat bij de handvaten er stukken zwart zijn: lijkt er dus op dat de kleur is overgespoten, dat ze eigenlijk zwart zijn.
Geeft dat een probleem en zit de emaille over de kleur of de kleur over de emaille?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
Das ook de mooiste kleur! Volgens mij is het gewoon grijs over zwart emaille, want binnenin is alles gewoon zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:00:
[...]

Op zich wel leuk. Wel 1 per adres.
Hmm zou dat het grote prijsverschil verklaren tusen Aalvink en B&S ..
Vanmorgen gekeken voor een procureur, B&S 2500gr 23€ t.o Aalvink 15€ 3000gr

( eerlijkheidshalve was dat op mijn mobiel EN na de nachtdienst, dus evt verschillen in kwaliteit ( luxe varkentje oid ) heb ik niet gekeken.

simpelweg boston butt -> kiloprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Maverick! schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:39:

Tja, ultiem is een kwestie van smaak en aanpassingen ;)

Ik gebruik over het algemeen deze :

Het recept is per 500 gram vlees en dit zal tussen de 10 tot 15 satehs geven, afhankelijk van hoe groot het vlees gesneden is.

Ingrediënten
500gr Varkensvlees (procureur) of Kip (kippendij)
2 teentjes Knoflook
5 el. Ketjap Manis (A)
2 tl. Ketoembar (= koriander)
1 tl. Djinten (= komijn)
1 el. Goela Djawa (= palmsuiker of ter vervanging bruine suiker)
1/2 tl. Zwarte Peper
Scheutje Slaolie
Scheutje Citroensap

Bereiding
Vlees in blokjes snijden en de rest van de ingrediënten fijn maken en vermengen. Vlees door de marinade mengen
(makkelijkst in bv. Ziplock zakje) en minimaal 24 uur gekoeld laten intrekken (bij voorkeur 48 uur).

Houten/bamboe prikkers een uur laten weken in water en daarna het vlees rijgen.
Roosteren op de BBQ of gebruik de reverse sear methode, door eerst de sateh indirect te garen en daarna direct af te grillen.

[ Voor 5% gewijzigd door FreshMaker op 19-06-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
Zo... Toch maar voor de Weber gegaan :)
Het is de Master-Touch geworden in Smoke-Grey

224,- betaald bij Heuts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De lekkerste sate maak je van Geit 8) Kambing - echt leuk om eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
FreshMaker schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:47:
[...]

Tja, ultiem is een kwestie van smaak en aanpassingen ;)

Ik gebruik over het algemeen deze :

Het recept is per 500 gram vlees en dit zal tussen de 10 tot 15 satehs geven, afhankelijk van hoe groot het vlees gesneden is.

Ingrediënten
500gr Varkensvlees (procureur) of Kip (kippendij)
2 teentjes Knoflook
5 el. Ketjap Manis (A)
2 tl. Ketoembar (= koriander)
1 tl. Djinten (= komijn)
1 el. Goela Djawa (= palmsuiker of ter vervanging bruine suiker)
1/2 tl. Zwarte Peper
Scheutje Slaolie
Scheutje Citroensap

Bereiding
Vlees in blokjes snijden en de rest van de ingrediënten fijn maken en vermengen. Vlees door de marinade mengen
(makkelijkst in bv. Ziplock zakje) en minimaal 24 uur gekoeld laten intrekken (bij voorkeur 48 uur).

Houten/bamboe prikkers een uur laten weken in water en daarna het vlees rijgen.
Roosteren op de BBQ of gebruik de reverse sear methode, door eerst de sateh indirect te garen en daarna direct af te grillen.
Nice! Thanks, deze ga ik eens precies namaken. Zal alleen een beetje verse gember toevoegen :)

Gebruik je de marinade om boemboe te maken?
Ik ben van plan om pindakaas, melk en wat sambal toe te voegen aan de marinade en even te koken. Ik denk dat je dan erg goede boemboe hebt.
franssie schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:02:
De lekkerste sate maak je van Geit 8) Kambing - echt leuk om eens te proberen.
Zoiets vind ik zeker leuk om eens te proberen, maar er zitten wat picky eters tussen zondag, dus dan toch maar even op veilig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-03 18:53

j1nx

Geek - Enjoying life

Bramster schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:50:
Zo... Toch maar voor de Weber gegaan :)
Het is de Master-Touch geworden in Smoke-Grey

224,- betaald bij Heuts
Jalours :D

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
ozzynator schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:35:
[...]

Das ook de mooiste kleur! Volgens mij is het gewoon grijs over zwart emaille, want binnenin is alles gewoon zwart.
Ik hem hem teruggedaan en ben toch voor zwart gegaan. Had m'n twijfels over de duurzaamheid van de verf. Liever gewoon zwart, die ketel staat er over 15 jaar nog keihard bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Maverick! schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:24:
[...]

Zoiets vind ik zeker leuk om eens te proberen, maar er zitten wat picky eters tussen zondag, dus dan toch maar even op veilig :)
In dat topic staat ook ergens een prima satehsaus ....
Was precies wat mijn moeder ook maakte vroeger ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
FreshMaker schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:25:
[...]

In dat topic staat ook ergens een prima satehsaus ....
Was precies wat mijn moeder ook maakte vroeger ..
Ik had het al eens doorgebladerd, maar ik vind geen recept voor saus.
Maar komt vast goed wanneer ik er wat pindakaas en melk doorheen doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor wie Kambing aandurft overigens, In dit topic (ja FOK alert!) staan er een lekker kambing recept die ik (in variaties) gebruik http://forum.fok.nl/topic/1178736/1/50
Onze saté kambing-marinade is net iets anders, maar ook de moeite waard om te proberen
-Geitenvlees (of lamsvlees; net zo lekker)
-Gemalen ui
-Geperste knoflook
-Geraspte Laos
-Geraspte Jahé
-Limoen
-Ketjap manis
-Zonnebloemolie
-Lepeltje sambal
Nachtje marineren en BBQ'en; serveren met lontong en GEEN pinda/saté/pecel-saus, maar gewoon een eenvoudige ketjap-bawang merah-rawit sausje...
en die is dan
Doe een scheut ketjap in een sauskommetje, snijd sjalotjes of kleine rode uien in dunne ringetjes, pak wat rawit (hoeveel je aankunt) en snijd dit ook in ringetjes en voeg alles bij elkaar. Je kunt evt. nog 1 of 2 jeruk limo (mini limoentjes) of partjes gewone limoen (met schil en al) erin leggen voor de frisse smaak...
Kan dus ook met Lamsvlees (malser) en het is wel eens verfrissend géén pinda saus te eten

Pagina: 1 ... 7 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.