Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 27 Laatste
Acties:
  • 192.055 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Archiebald schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 13:55:
[...]

Dankje voor die link. Planning was inderdaad iets waar ik al mee zat. Ik zit eraan te denken om die beer can bacon burgers tegelijk met de kip op de bbq te zetten, maar ik weet niet of dat verstandig i.v.m. de smaak van beide gerechten. De een is ook rund en de ander is kip. (en of het past qua ruimte, weet ik ook niet)
Gaat denk ik niet passen op een 47cm bbq. Maar goed, daar kom je dan wel achter :) Wat je kan doen is een uur eerder beginnen en dan warmhouden in de oven.
Met die 2 gerechten wil ik een uur voordat we gaan bbq-en mee beginnnen, zodat wanneer die 2 gerechten klaar zijn we gewoon kunnen bbq-en zoals we gewend zijn.

Ik verwacht dat mijn ouders zich gaan afvragen hoe het zit met kip op de bbq en dat het gaar moet zijn. Is het handig als ik zo'n vleesthermometer (http://www.blokker.nl/nl/blknl/vlees-thermometer) meteen in de kip steek? Of moet ik dat pas na een uur doen?
Die thermometer en ook die van de IKEA zijn niet geschikt om in de bbq te houden. Als het goed is stook je je dome tot meer dan 180 graden. Je IKEA thermometer overleeft dat sowieso niet (ervaring), deze blokker geeft aan tot 120 graden dus ik denk dat die ook zal sneuvelen.

Je kan ze natuurlijk wel gebruiken om te checken welke temp je vlees heeft. Maar erin houden terwijl het in de bbq staat moet je niet doen.

[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 04-06-2015 16:17 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Op de verpakking staat bij die dingen van de blokker of ze geschikt zijn voor in de oven. sommigen hebben een kunstof glas en andere weer niet.

Die Ikea electronische temp.meter van een tientje ofzo, die kan dat weer wel. Die meet weliswaar maar tot een bepaalde temperatuur maar de voeler kan gewoon in het vlees blijven tijdens het bbq'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Het gaat bij het meetbereik toch om de kerntemperatuur, niet om de omgevingstemperatuur? Een oven gaat ook heel wat hoger dan 180 graden...

En over die ribs :9~ :9~ :9~
Ik zie dat hij een poos gaat garen in een braadzak/alufolie. Afgesloten in elk geval. Wat is daarbij nog het nut van dat doen in de BBQ? Is het dan niet net zo handig om dat deel in een gewone oven te doen? Dat lijkt me aan de smaak geen verschil geven dan. Stap 1 en 3 dan natuurlijk wel weer op de BBQ.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Anoniem: 93986 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:20:
Op de verpakking staat bij die dingen van de blokker of ze geschikt zijn voor in de oven. sommigen hebben een kunstof glas en andere weer niet.

Die Ikea electronische temp.meter van een tientje ofzo, die kan dat weer wel. Die meet weliswaar maar tot een bepaalde temperatuur maar de voeler kan gewoon in het vlees blijven tijdens het bbq'en.
Nouja, als het bij jou werkt.. ik heb al 3 IKEA thermometers zien sneuvelen bij mij..Gaat niet om de punt van de voeler, die zit in het vlees, maar de rest van de voeler die kabel die eraan zit, die zijn vrij in je BBQ en worden blootgesteld aan een temperatuur van soms wel meer dan 200 graden. Maar nogmaals als het bij jou wel werkt is het prima. Ik probeer alleen teleurstellingen te voorkomen :)

[ Voor 22% gewijzigd door St@m op 04-06-2015 16:29 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan doe je de voeler waarschijnlijk niet ver genoeg of te ver erin. Als de voeler te dicht aan de buitenkant zit en de temperatuur word te hoog dan gaat ie stuk ja.

Ik heb er hier twee en die gaan al een tijdje zonder problemen mee.

Fijn die edit. :>

Ik laat dan ook geen kabels ruim door die bbq heen lopen. En ik werk met 2 57cm webers. Indirect ligt je vlees aan de zijkant dus dan kan je kabel nooit dwars over de kolen heen hangen.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 04-06-2015 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Anoniem: 93986 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:30:
Dan doe je de voeler waarschijnlijk niet ver genoeg of te ver erin. Als de voeler te dicht aan de buitenkant zit en de temperatuur word te hoog dan gaat ie stuk ja.

Ik heb er hier twee en die gaan al een tijdje zonder problemen mee.
En hoe heet stook je je bbq? Tot 220 graden kan de kabel aan, staat in de handleiding. Zoek ook maar in het vorige topic, daar zijn er meerderen die aangeven wat ik ook zeg.
Dus zolang je er onder blijft is het inderdaad geen probleem. Maar goed, zelfs voor een BCC zou ik het niet meer aandurven. Dome tot 190 graden, bij het rooster is het dan nog warmer.. tja.. kabeltje hoeft maar iets verkeerd te liggen en je kan zwaaien naar je 10tje.

[ Voor 20% gewijzigd door St@m op 04-06-2015 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie mijn edit op jouw edit.

Mijn kabel loopt niet dwars door de bbq heen en zeker niet over de kolen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Hehe :P , nouja, het moge duidelijk zijn waar het probleem kan liggen. Als je kabel dus wordt blootgesteld aan >220 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 23:32
Phusebox schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:11:
[...]

Dat zal best, en ik dacht zal ik het eens proberen, maar niet alleen zijn de prijzen absurd duur (snap het wel met transport etc) maar ze hebben ook nog eens 90% van wat ik aanklik niet op voorraad. Dan haak ik snel af.
Persoonlijk vind ik 1,5kg spareribs à €11,40 (bij 6 stuks of meer) erg meevallen. Dat betaal ik per KG zeker ook bij een LIDL of andere supermarkt en dan heb je lang niet zo goed vlees kan ik je vertellen en ik heb er toch aardig wat geprobeerd. Ook lokale slagers bij ons kunnen het niet aan deze prijs leveren... dus duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 16:48
Zolang je je kabel niet dwars door de kolen of briketten laat lopen gaat het goed, is ook mijn ervaring. Wat wel vaak fout gaat bij de Ikea thermometers is dat er water in komt bij het schoonmaken, waardoor hij geen metingen meer doogeeft of een fout laat zien. Als je de voeler dan goed laat drogen dan doet hij het opeens weer.
btw: als je dome 190 graden is is het op het rooster altijd net wat minder warm, de warmte hoopt zich juist op onder de dome. Daarnaast is de temperatuur in de dome bij mij meestal zo'n 150 graden. Iets lager waardoor je wat meer tijd hebt en de boel niet zo snel verbrand.

Mocht het trouwens niet passen op de 47 cm dan kan je de kip schuin zetten of er splatchcock van maken, werkt ook prima.

[ Voor 9% gewijzigd door elhopo op 04-06-2015 16:43 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 23:32
ATS schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:20:
Het gaat bij het meetbereik toch om de kerntemperatuur, niet om de omgevingstemperatuur? Een oven gaat ook heel wat hoger dan 180 graden...

En over die ribs :9~ :9~ :9~
Ik zie dat hij een poos gaat garen in een braadzak/alufolie. Afgesloten in elk geval. Wat is daarbij nog het nut van dat doen in de BBQ? Is het dan niet net zo handig om dat deel in een gewone oven te doen? Dat lijkt me aan de smaak geen verschil geven dan. Stap 1 en 3 dan natuurlijk wel weer op de BBQ.
Het klopt dat het voor het stoom gedeelte eigenlijk niet uitmaakt of dat op de BBQ gebeurd of in een oven. Ook het eerste gedeelte kan heel goed in een oven (zeker als je het op een gas BBQ doet).

Op mijn eigen Weber met kokosbriketten dan geeft fase 1 toch zeker een andere smaak, al helemaal als je de eerste 3 uur wat hout/mot meerookt. Dat is helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

St@m schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:34:
Hehe :P , nouja, het moge duidelijk zijn waar het probleem kan liggen. Als je kabel dus wordt blootgesteld aan >220 graden.
Je kan natuurlijk altijd pech hebben.

Mag ik trouwens zeggen dat voor low en slow een temperatuur van 180gr veel te hoog is. Net onder de 150 graden is voor ribs, procureurs, kippen en wat al niet meer een prima temperatuur.

Alles hoger is alleen leuk om even de boel een kleur te geven of als je met dunnen lapjes aan de gang gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
Ik heb mijn bcc op mijn 47cm gedaan zonder rooster. 2 bakstenen haaks op elkaar, daar een alu schaal op en daar de kip op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:47:
[...]

Net onder de 150 graden is voor ribs, procureurs, kippen en wat al niet meer een prima temperatuur.
Maak daar maar 100-110 graden van ;) Duurt wat langer, maar wordt nog lekkerder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

BCC op 100 graden? Dat duurt wel heel lang.. Op 180 graden tussen de 45 en 60 min.
BCC vind ik ook niet echt l&s

Maar je kan alles uiteindelijk wel gaar krijgen op 100 graden, maar ik neem die moeite alleen met 'mooi' vlees.

[ Voor 33% gewijzigd door St@m op 04-06-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarom wil iedereen toch maar 150+ graden ?
De kip hoeft 'maar' gemiddeld 78c te worden, als je de bel zo hoog laat gaan, wordt hij donkerbruin, dat kan niet de bedoeling zijn.

BCC komt hier nooit boven de 125c uit, ribs zelfs maar 110c
Ik draai de kip elk half uur een halve slag, voor een gelijkmatige kleuring

de voeler in de kip loopt langs de koele kant, en het apparaat op een tafeltje naast de bbq
Zodra je een temperatuur nodig hebt van 170+ heb je ook geen ( constante) thermometer meer nodig ?
Dan ben je nl al aan het grillen, of staat je product te ver van de hitte ;)

[ Voor 6% gewijzigd door FreshMaker op 04-06-2015 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 20:00

Harrie

NederVlaming

FreshMaker schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 17:25:
Waarom wil iedereen toch maar 150+ graden ?
De kip hoeft 'maar' gemiddeld 78c te worden, als je de bel zo hoog laat gaan, wordt hij donkerbruin, dat kan niet de bedoeling zijn.

BCC komt hier nooit boven de 125c uit, ribs zelfs maar 110c
Ik draai de kip elk half uur een halve slag, voor een gelijkmatige kleuring

de voeler in de kip loopt langs de koele kant, en het apparaat op een tafeltje naast de bbq
Zodra je een temperatuur nodig hebt van 170+ heb je ook geen ( constante) thermometer meer nodig ?
Dan ben je nl al aan het grillen, of staat je product te ver van de hitte ;)
De lage temperatuur heeft geen voordeel voor gevogelte (heb ik laatst ergens gelezen, zal eens zoeken of ik het nog teug kan vinden).
Daarbij komt dan nog dat je op 125 graden waarschijnlijk het vel niet lekker knapperig krijg, maar zo'n slap gedoe. Of niet?

Edit: met 125 graden voor kip zit je waarschijnlijk net goed. Veel lager en je krijgt een rubber vel. (Ik heb zelf noggeen kip gedaan,dus komt enkel van internet sites en fora. Ik moet het zelf nog eens testen :) )

In de hier laatst aangehaalde analyse van BCC wordt ook160 graden aangeraden.

[ Voor 16% gewijzigd door Harrie op 04-06-2015 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:59
na al die lekkere dingen voorbij te hebben zien komen hier maar eens een keer iets anders gedaan dan het traditionele vleesch verkoolen gedaan op de (gas)bbq. Op basis van (prefab) rundergehaktballetjes moinkballs gemaakt. Goed gelukt, al zeg ik het zelf. Smaakte naar meer :D. Van het weekeinde maar weer eens iets proberen, en eens kijken wat de temperaturen on de BBQ zijn; er zit weliswaar een thermometer in de kap, maar ik heb geen idee hoe accuraat deze is.edit: moinkballs, not boinkballs

[ Voor 5% gewijzigd door ijdod op 04-06-2015 20:40 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Harrie schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 18:51:
[...]
Edit: met 125 graden voor kip zit je waarschijnlijk net goed. Veel lager en je krijgt een rubber vel. (Ik heb zelf noggeen kip gedaan,dus komt enkel van internet sites en fora. Ik moet het zelf nog eens testen :) )
Niet testen, is zo* ;) .... 125 tot 150c is krokant, erboven kan natuurlijk wel, maar krokant slaat vrij snel over in 'geblakerd' ;)

Tijdsbestek valt reuze mee, een kip op 170c zal misschien 10 minuten minder lang nodig hebben dan op 125/130.

* lager dan 125 = rubber idd ... ( maar het vlees is verder prima te eten, gerookte kip is ook lekker )
ijdod schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 18:52:
Op basis van (prefab) rundergehaktballetjes boinkballs gemaakt. Goed gelukt, al zeg ik het zelf. Smaakte naar meer :D.
Ik dacht gelijk aan deze

[ Voor 26% gewijzigd door FreshMaker op 04-06-2015 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:09
Morgen voorspellen ze heerlijk weer dus dan wordt de 1e bbq ook gelijk gehouden.
Vandaag hebben we deze bbq van de blokker gekocht om te proberen http://www.blokker.nl/nl/...-en-chillin-tafelbarbecue
Voorheen hadden we een kleine kogelbarbecue die het prima deed. Houtkooltjes met een starter opvuren en dan lekker grillen. Heerlijk :9~ :9~
En natuurlijk de salade en het verse stokbrood er bij.
Voor morgen hebben we chipolata worstjes, zelf gemaakte saté met stukjes paprika en kip, en wat varkenslapjes die gemarineerd zijn.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:03

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Morgen de ofsetsmoker inbranden en dan zaterdag gaan wij bbq/smoken :9

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-06 11:21
noo schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:56:
[...]

"A Waste of Good Beer". http://amazingribs.com/ti...ing_beer_can_chicken.html
(alhoewel Budweiser natuurlijk geen bier is :-))
Bedankt voor die link, interessant artikel en als je er goed over nadenkt is het ergens ook wel logisch.
Ach die kip blijft prima smaken en dat bier giet ik dan maar gewoon in mijn keel in plaats van in die gevogeltestomer, dan smaakt het immers ook prima :)

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
elhopo schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 08:34:
Wat voor dop bedoel je? Als je iets in de houder stopt, dan kan het vocht er toch niet uit?
Ik neem aan dat je op mijn eerdere post reageerde met betrekking tot die gevogeltestomer/BCC houder ?
De dop die er bij zit stop je in de nek van de kip zodat de damp er niet uit zou kunnen ontsnappen (als het überhaupt al zou werken, iets wat ik na het lezen van dat artikel op AmazingRibs betwijfel).

Ik laat de kip inderdaad altijd even rusten voordat ik 'm aansnijdt, maar die tip van inpakken met alu-folie als delen al gaar zijn is ook een goede tip. Die houden we er in ! _/-\o_

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
PM_Petrol schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:22:
Morgen voorspellen ze heerlijk weer dus dan wordt de 1e bbq ook gelijk gehouden.
Vandaag hebben we deze bbq van de blokker gekocht om te proberen http://www.blokker.nl/nl/...-en-chillin-tafelbarbecue
Voorheen hadden we een kleine kogelbarbecue die het prima deed. Houtkooltjes met een starter opvuren en dan lekker grillen. Heerlijk :9~ :9~
En natuurlijk de salade en het verse stokbrood er bij.
Voor morgen hebben we chipolata worstjes, zelf gemaakte saté met stukjes paprika en kip, en wat varkenslapjes die gemarineerd zijn.
Ik zou toch liever een deksel hebben. Heb de kap er vaker op dan af. Ook met "grillen".

Ik had mijn bcc ook op 130c gedaan omdat ik de temp pas later echt hoog kreeg. Duurde wel lang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:14

ScSi

Belg.

Belofte maakt schuld :> Morgen inbranden, zaterdag eerst BBQ gepland. Dit is een Tepro Toronto Holzkohlegrill (Das Original!)

Indien iemand er een vraag over heeft, shoot :)

BBQ
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ME2DJCjeCXzeyajLCMi65L8o/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/WBb8DIC4nYXHMt6HeqRKjOnq/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/rDpINdCXDSA7hHsCAXqV5q6d/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/sSKso08MqTaLB0w25P6R58tT/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/O5whbAAcSYeL0q0cl5FxS1Xh/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/i92NdVGQnNMNrOrkUIkAkL4q/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/fQN00VnuLt6mHAMhyFK4E8AW/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/zj7V4N8fdFcUMt0uvHpejAkt/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/YsxTxn9AlpgVgbTrUaBwUHQp/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

ScSi schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:46:
Belofte maakt schuld :> Morgen inbranden, zaterdag eerst BBQ gepland. Dit is een Tepro Toronto Holzkohlegrill (Das Original!)

BBQ
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
d:)b

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Harrie schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 18:51:
[...]

De lage temperatuur heeft geen voordeel voor gevogelte (heb ik laatst ergens gelezen, zal eens zoeken of ik het nog teug kan vinden).
Daarbij komt dan nog dat je op 125 graden waarschijnlijk het vel niet lekker knapperig krijg, maar zo'n slap gedoe. Of niet?
je kan je vlees/kip ook op lage temperatuur garen en aan het eind het vel krokant maken door het vuur even op te stoken.

Ook bij kip heeft een lagere temperatuur nut, probeer eens een kipfilet die sous vide gegaard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Mooi ding wel, ik kende deze nog niet. Ook niet al te duur, en veel mogelijkheden. De draaihendel is om het kolenrooster op en neer te bewegen. Komt het luchtrooster aan de zijkant nou onder het kolendeel uit als hij op de laagste stand staat, of red 'ie dat niet?

Als je aan 1 kant kooltjes legt en de andere kant het vlees kan je ook prima indirect barbecuen. Veel plezier er in ieder geval mee! Nu dat maagdelijke glimmen er nog afhalen!

[ Voor 21% gewijzigd door elhopo op 05-06-2015 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Laatst online: 21:11

pinda powerrr

Slow down...

Mooi ding! Veel plezier er mee!!!
Kennis van me heeft zo'n model maar dan van Boretti, vind ik stiekem ook wel erg mooi.
Eigenlijk zou ik zoiets gewoon erbij willen hebben, kan je kiezen waar je zin in hebt :9~

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Laatst online: 18-06 19:47
Afbeeldingslocatie: http://i924.photobucket.com/albums/ad90/marco-2009_photo/bbq/bbq.jpg
ik heb zojuist deze door een timmerman laten namaken... 57" weber met prachtige opvangbak... Vanavond maar eens home-made burgers bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ik heb wel vaker van dit soort meubels voorbij zien komen, en ook deze vind ik erg mooi. Kan je nu nog het deksel in de tuck-away plaats rollen, of is dat nu een ophangpunt geworden? En waar ik bang voor ben is dat de buitenkant best heet wordt, is dat niet gevaarlijk voor het hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Laatst online: 19-06 13:36
Ik Barbecue nu nog op een kogel van een geeltje maar ben wel toe aan iets volwasseners.
kan niet kiezen tussen zoiets als ScSi hierboven heeft (mooi apparaat trouwens!) of wat Mastadont hierboven aangeeft. (wauw..)
wat zijn nu eigenlijk de voornaamste redenen om hier een keuze in te maken?
Indirect koken kan in allebeide wel, en zo te zien is bij allebei de zuurstoftoevoer wel goed te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Bij Weber wordt de zuurstoftoevoer van onderaf geregeld, waardoor je wellicht een iets gelijkmatiger verbranding krijgt. De weber ziet er iets steviger uit, en heeft 10 jaar garantie op de ketel ipv 2 jaar bij de Tepro. Vanuit de verhalen weet ik ook dat de service van Weber zeer goed is. Ook kan je veel meer accessoires kopen voor de Weber. De Tepro lijkt dan weer wat goedkoper, en heeft een in hoogte verstelbaar kolenrooster. Je kan het niet helemaal vergelijken. Uiteindelijk moet je denk ik gewoon op je gevoel afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

^^ :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

Ik heb héél lang getwijfeld tussen de Weber 57cm en de Tepro, waarbij het uiteindelijk de laatste geworden is.

De kwaliteit van Weber staat buiten kijf, daar tipt mijn bbq niet aan (dikte van het metaal, bouwkwaliteit, afwerkingsgraad), maar daar is de prijs dan ook naar. Ik heb de mijne voor 140 euro gehaald, waar je bij Weber toch minstens het dubbele voor neertelt (promoties daar gelaten)

Het feit dat ik ook nog redelijk wat aan direct grillen doe, heeft me doen besluiten toch voor de Tepro te kiezen, want het rooster is in hoogte verstelbaar! Ook werk ik liever op een rechthoekig rooster dan op een rond rooster, maar dat is kwestie van voorkeur.

Uiteindelijk kies je naar a) je portemonnee (ttz, wat wil je er zelf aan uitgeven) en b) wat je ermee wil doen.
elhopo schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 22:58:
[...]
Mooi ding wel, ik kende deze nog niet. Ook niet al te duur, en veel mogelijkheden. De draaihendel is om het kolenrooster op en neer te bewegen. Komt het luchtrooster aan de zijkant nou onder het kolendeel uit als hij op de laagste stand staat, of red 'ie dat niet?
Nee dat redt ie idd niet. Wel zijn er 4 luchroosters (2 in de basis, 2 in het deksel). We zullen morgen zien wat dat geeft.
Veel plezier er in ieder geval mee! Nu dat maagdelijke glimmen er nog afhalen!
Komt goed, morgen wordt ie ingewijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 22:09
Bij de ING in de rentepunten winkel:
https://rentepunten.ing.nl/productdetails/6478167#91707

Is dit een goede bbq om mee te beginnen? Ik wil hem gaan gebruiken voor zowel standaard grillen en beginnen met indirect grillen en misschien roken.

De prijs is best netjes toch? Ik denk namelijk om hem te bestellen, voor de bbq van morgen is hij te laat.. Maar de zomer moet nog beginnen 8)

En als ik het leuk vind (en mijn vriendin het goed vind) wil ik na verloop van tijd kijken naar een weber smokey mountain of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Ja, dat is een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Je warmhoud rooster zit op zijn kop...
Even omdraaien. Die stang hoort volgens mij onderaan te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Archiebald schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:25:

Is dit een goede bbq om mee te beginnen?
En als ik het leuk vind (en mijn vriendin het goed vind) wil ik na verloop van tijd kijken naar een weber smokey mountain of iets dergelijks.
Dat is een prima bbq. Als je je wat wilt verdiepen in het bbq-en, en direct en indirect wil bbq-en (en roken) dan gaat dat hier allemaal prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:32
Hij is geweldig. Hier live in actie

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2l9m9ex.jpg

Zowel voor direct als indirect werkt het heel fijn. Had hem bij ING ook heel snel in huis.

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Zo klaar met inbranden van de oklahoma smoker.
Eerst met lijnolie ingesmeerd de buitenkant en dan opgestookt naar 120° voor anderhalf uur. Daarna met hout opgestookt naar 200° .uur volghouden,
Kolenrooster is niet handig wat er in zit.Heb een blokker vergiet gehaald morgen gaat daar het houtskool in. En ja plastic voetjes gaan niet in de bbq. De twee stangen passen niet dus die er afgehaald
Morgen maar echt bbq. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat rooster van het vergiet fikt zo weg.

Je moet met zo'n ding dan ook gewoon op hout stoken en niet op kolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

hanzer schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:32:
[...]

Je warmhoud rooster zit op zijn kop...
Even omdraaien. Die stang hoort volgens mij onderaan te zitten.
Verdomd, goed gespot! Is ondertussen gebeurd, scherp oog hoor :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:27

CodeIT

Code IT

Wij gaan eind deze maand verhuizen. De Weber Go Anywhere die jarenlange trouwe dienst heeft geleverd wordt vervangen door een Weber 47cm en een zojuist tweedehands aangeschafte Weber Genesis Gold. Nu nog een smoker en dan is mijn nieuwe kookhoekje compleet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Vandaag eens een bacon bomb geprobeerd. Mwah. Heb wel lekkerder spul gehad. Was ook maar hatseflats snel snel werk. Moesten snel wat te eten hebben, dat doen we ook wel eens op de Weber ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Mastadont schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 06:39:
[afbeelding]
ik heb zojuist deze door een timmerman laten namaken... 57" weber met prachtige opvangbak... Vanavond maar eens home-made burgers bouwen.
Dikke WOW !!
Dat ziet er vet uit zeg, het is dat ik de ruimte niet heb in mijn tuin, maar anders...
Maar ik vraag mij inderdaad ook af of je het deksel nog in de tuck-away kunt zetten en hoe de "verbinding" tussen de ketel en het hout is. Kun je misschien meer foto's posten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
Ik zie net een mailtje van de Gamma dat zij nu 25% korting geven op alle BBQ's, wellicht interessant voor mensen hier ?
https://www.gamma.nl/asso...nt=b3&utm_campaign=wk23v3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Archiebald schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:25:

Is dit een goede bbq om mee te beginnen? Ik wil hem gaan gebruiken voor zowel standaard grillen en beginnen met indirect grillen en misschien roken.

De prijs is best netjes toch? Ik denk namelijk om hem te bestellen, voor de bbq van morgen is hij te laat.. Maar de zomer moet nog beginnen 8)

Mij bevalt hij prima, maar ik ben ook nog maar een beginner. De BCC was in elk geval prima :) :9~ En inderdaad: snel in huis.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Geef ik net mijn nog geen jaar oude Weber 57 een poetsbeurt, zie ik dat de emaille beschadigd is. Gewoon een put tot op het staal aan de buitenkant. No way dat ik er iets tegenaan heb laten vallen of gestoten heb. Gaat geheid roesten. Garantie? Als je dat al verkocht krijgt kun je de hele Q opsturen. Merde. Not amused :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
Als je geen garantie krijgt, af en toe insmeren met olie (lijnzaad, olijf,...).
Voor en na de bbq even met een vinger aanstippen is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Blijkt dat Weber best coulant is in garantie's

Hoor regelmatig dat er (gewoon) nieuwe deksels gestuurd worden, maar geen directe ervaring mee.
Probeer ze te bereiken

* FreshMaker heeft een deuk in de rand .....

Zou eigenlijk er achteraan moeten, maar een beetje te lui geweest ondertussen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
hanzer schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:05:
Als je geen garantie krijgt, af en toe insmeren met olie (lijnzaad, olijf,...).
Voor en na de bbq even met een vinger aanstippen is voldoende.
Goeie tip. Thx.
FreshMaker schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:46:
[...]

Blijkt dat Weber best coulant is in garantie's

Hoor regelmatig dat er (gewoon) nieuwe deksels gestuurd worden, maar geen directe ervaring mee.
Probeer ze te bereiken

* FreshMaker heeft een deuk in de rand .....

Zou eigenlijk er achteraan moeten, maar een beetje te lui geweest ondertussen ...
Gaat om de ketel :|
Maar kan het inderdaad wel eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ruilen, jij mijn deksel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
Net een snelle portobello cheeseburger gemaakt.
Was best ok!

Afbeeldingslocatie: http://i1293.photobucket.com/albums/b581/hansver/WP_20150606_16_32_16_Pro_zpsepfgysb7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1293.photobucket.com/albums/b581/hansver/WP_20150606_16_39_25_Pro_zpst7ylbfri.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
Irtimid schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 07:43:
[...]

Dikke WOW !!
Dat ziet er vet uit zeg, het is dat ik de ruimte niet heb in mijn tuin, maar anders...
Maar ik vraag mij inderdaad ook af of je het deksel nog in de tuck-away kunt zetten en hoe de "verbinding" tussen de ketel en het hout is. Kun je misschien meer foto's posten ?
tuck away gaat sowieso niet.. ik ga nog een beugel aan de zijkant maken zodat ik de deksel makkelijk kan gebruiken :)

De verbinding tussen de bbq en het hout is een l-profiel... er zit bij mij ongeveer 3 cm tussen het hout en de bbq.

Zal snel even wat eigen foto's maken en uploaden... moet even een nette uploadmogelijkheid vinden... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Dropbox werkt prima als imagehosting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Of imgur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
UltraSub schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 12:03:
Geef ik net mijn nog geen jaar oude Weber 57 een poetsbeurt, zie ik dat de emaille beschadigd is. Gewoon een put tot op het staal aan de buitenkant. No way dat ik er iets tegenaan heb laten vallen of gestoten heb. Gaat geheid roesten. Garantie? Als je dat al verkocht krijgt kun je de hele Q opsturen. Merde. Not amused :(
Je kan eventueel koud emaille gebruiken:
http://www.koudemaille.nl/
(serieus!)
Ook in het zwart te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ifZOCDE.jpg
De setup zoals ik hem nu heb:)
Op de bbq gegrilde groenten die later in de tahin saus zijn gegaan met merguez worstjes...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/egsdydr.jpg
Directe hitte op de rechterkant van de bbq. luchtgat aan de linker (toch wat ovenwerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Gewoon al maanden naar op zoek !!

Koud emaille ... mijn moeder had het ook, maar het potje had geen etiket meer, en is ondertussen 20 jaar oud ( en verkeerde beige kleur )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Ben zelf op zoek naar een nieuwe BBQ, vorig jaar zelf een "bloempot-bbq" gemaakt, wat opzich goed ging maar erg duurzaam was die helaas niet, in stukken gebroken na een paar keer gebruiken :(

Als je wat gaat zoeken op internet komt je (uiteraard) veel op Weber BBQ's uit, maar zijn er nog goede alternatieven? Wil zo rond de 200 euro uitgeven. Die Tepro die hierboven gepost werd vind ik bijvoorbeeld wel een mooi apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:09
@Mastadont
Ziet er geweldig mooi uit. En de afstand van de bbq met het hout is voldoende zo te zien. Leuk bedacht :)

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Bramster schreef op zondag 07 juni 2015 @ 13:48:
Als je wat gaat zoeken op internet komt je (uiteraard) veel op Weber BBQ's uit, maar zijn er nog goede alternatieven? Wil zo rond de 200 euro uitgeven. Die Tepro die hierboven gepost werd vind ik bijvoorbeeld wel een mooi apparaat!
Outdoorchef is een merk wat zich, volgens mij, redelijk tegenover weber positioneert. Zelf geen ervaring mee, maar hier en daar vind je wel ervaringen en besprekingen die mij doen denken dat het niet heel veel anders is dan weber.

Een conclusie uit de tweede link:
De Outdoorchef is een uitstekende BBQ als het gaat om indirect barbecuen. Als grill werkt deze BBQ minder prettig.
In vergelijking met de concurrent komt de Outdoorchef 570 er redelijk uit.
Qua accessoires komen ze er ongeveer gelijk vanaf, de Weber heeft een betere dekselring, de Outdoorchef een beter indirect systeem met druipbak.
De nadelen wegen ook tegen elkaar op, de Weber is onstabiel en te laag, de Outdoorchef is er niet op vooruit gegaan in temperatuurregeling en asopvang.
De prijs geeft de doorslag.
Voordeel van weber is op zijn minst de vele winkels met allerlei (te dure) extra's en uitbreidingen en, al heb ik daar geen gebruik van hoeven maken, de prima service.

Hele veel info over andere merken zul je niet snel vinden, aangezien weber de grootste taartpunt qua marktaandeel in bezit heeft (op het gebied van kogelbbq's), maar als je echt serieus op zoek bent, kijk eens op de BBQ fora (bbqgenootschap.nl/bbqforum.nl). Daar lopen vast meer mensen met ervaring met andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Die Weber roosters zijn ook niet meer wat het geweest is. Te goedkope productie? Geen idee. Gelukkig is de service wel goed, althans dat gaan we nu dan testen. Gekocht met Hemelvaartsdag, 14 mei. Sindsdien 4 x gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/JH5zMLo57aPuJNysEHoYGIf29spsP8XmTcq11IyrECM=s600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:00
En waarmee reinig je hem? Ik zelf gebruik Suma D9, Dat kan ik op een lauwwarm rooster erop spuiten en na wat inweken zo afwassen. Hoef je er niet met harde borstels/schuursponzen/staalwol op. Heb mijn rooster van Weber nu even lang als jij, en even zo vaak gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ik heb hem eigenlijk nog niet eens echt schoongemaakt. Zeker het deel waar het klepje zit, dat wordt eigenlijk niet eens vies. Ik heb de plekken waar wat viezigheid zat schoongemaakt met een borstel, maar alleen vluchtig er overheen gehaald. Dat was in het midden en daar is ook niets te zien. Zeker in het begin ben ik erg voorzichtig met het rooster. Ik heb een Weber Go Anywhere, en daarvan ziet het rooster er nog prima uit, terwijl die al bijna 10 jaar oud is. Nu lees ik wel van meer mensen die problemen hebben met het rooster, dus ik vermoed zomaar dat er wat meer aan de hand is... Ik zal toch maar even afwachten wat ze zeggen van Weber. Ik heb maar meteen gevraagd of ik kan bijbetalen voor een RVS rooster. Het klaproostertje aan de andere kant begint ook al, hoewel ik daaronder maar 1 x een brikettenbakje onder heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Iemand al een turbaque gemaakt? :D *niet geschikt voor binnengebruik

[ Voor 21% gewijzigd door Damic op 07-06-2015 16:41 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
Ik maak de bbq altijd pas schoon bij de volgende cook. Dan eerst heel erg heet laten worden en dan met de borstel er overheen. Je fikt al het vuil er af. Dan 1x in de zoveel tijd met lauwwarm water en een sopje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:31
elhopo schreef op zondag 07 juni 2015 @ 15:33:
Die Weber roosters zijn ook niet meer wat het geweest is. Te goedkope productie? Geen idee. Gelukkig is de service wel goed, althans dat gaan we nu dan testen. Gekocht met Hemelvaartsdag, 14 mei. Sindsdien 4 x gebruikt.

[afbeelding]
Wat moet ik hier zien? Ik dacht dat dit normaal was, die van mij zag er na 2x al zo uit. Inmiddels is er bijna geen chroom meer te zien.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:59

Peetman

Tjah....

Ik maak het rooster altijd schoon met een prop aluminiumfolie. Ff laten weken in heet water met een beetje afwasmiddel en dan eroverheen wrijven met de prop. Stond als tip in de handleiding van onze Weber Smokey Joe Premium.

Meestal doe ik dat pas als we weer gaan barbequen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:39
Phusebox schreef op maandag 08 juni 2015 @ 07:57:
[...]

Wat moet ik hier zien? Ik dacht dat dit normaal was, die van mij zag er na 2x al zo uit. Inmiddels is er bijna geen chroom meer te zien.
Mijne ziet er inderdaad hetzelfde uit, alleen met Suma Grill D9 haal ik alles er weer af is gewoon rook aanslag.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:13
Zo, ik kan me hier ook melden :)

Gisteren voor het eerst mijn Weber 47cm gebruikt.
Had wat weinig briketten bleek (vond het zelf ook al weinig, maar volgens het boekje was het voldoende), dus dat weten we voor de volgende keer. Als proef wat simpele worstjes en saté gemaakt, binnenkort eens wat spannendere dingen gaan maken :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Zaterdagmiddag de bbq gehad en alles is zowaar gelukt, weliswaar niet tegelijk omdat de bbq te klein was, maar toch!

Om half 1 hadden we de boodschappen in huis en ik wou ook nog oefenen met de temperatuur, dus gelijk gedaan. Dat ging beter dan ik had verwacht, dus ik heb overhaast de BCC klaargemaakt en erop gezet. De rub heeft dus niet heel veel tijd gehad om in de kip te trekken, maar smaakte er niet minder om.

De vleesthermometer had ik in de borst van de kip gedrukt, zodat ik hem net nog uit kon lezen via een luchtgat in de deksel. Daardoor hoefde ik niet de deksel om hoog te doen om de temperatuur te controleren. Om de temperatuur van de dome te meten had ik zo'n digitale thermometer van de blokker door een aardappel geprikt en er naast gelegd. Draadje via een luchtgat naar buiten. Ging helemaal prima.
Temperatuur was de hele tijd tussen de 125-135 graden. M'n zwager had nog wat hickory rookhout, dus dat erbij op gelegd. Het vlees was lekker mals en er zat een lekker rooksmaakje aan. Vel was op sommige plaatsen net rubber en op sommige plaatsen echt knapperig. Ik denk dat ik daarom de volgende keer de dome temperatuur rond de 150 graden wil hebben.
De BCC viel in de smaak bij iedereen en is dus voor herhaling vatbaar. Alleen na het lezen van de post op http://amazingribs.com/ over de BCC, twijfel ik om de volgende keer geen blikje te gebruiken, maar een houder.

De beer can bacon burgers waren ook erg lekker. Dat waren grote hompen, dus ik had er maar 4 gemaakt voor 6 personen. In combinatie met een zelfgemaakte barbecuesaus (uit een of ander bbq boek van de xenos die mijn vriendin gehaald had) viel de burgers ook in de smaak (bij vooral de mannen).

Verder had ik nog wat speklapjes, varkenssaté, gepofte paprika's, asperges (overgebleven ontbijtspek gebruikt voor een deel van de asperges), courgette met wat kruiden en olijfolie gegrild.

De smaak van het bbq-en en roken heb ik te pakken!

Mijn vriendin was door mijn enthousiasme een beetje aangestoken en wou ook allerlei dingen proberen.
- Plukbrood met kaas en pesto
- Stokbrood met rauwe ham, olijfolie, ctitroen, knoflook en peterselie uit de oven
- Visrollade, rauwe ham opgerold met daarin kabeljauwfilet, en wat kruiden. Vastgebonden met keukentouw
- Allerlei aluminiumfolie pakketjes met zalm en witvis met citroen, kruiden en prei.

Al met al de hele dag bezig geweest maar het was heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

franssie

Save the albatross

Archiebald schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:13:
Zaterdagmiddag de bbq gehad en alles is zowaar gelukt, weliswaar niet tegelijk omdat de bbq te klein was, maar toch!
<>
Al met al de hele dag bezig geweest maar het was heerlijk!
Dat is juist de lol van een leuk BBQ feestje - dat je de hele dag lekker bezig bent en dat is jou en je vriendin goed gelukt :)
Ik ben soms bij een BBQ waar inderdaad alles in één keer op de grill moet wat tot gevolg heeft dat de helft van het vlees ligt te verpieteren omdat iedereen z'n bord al vol heeft en als je dan nog wat wilt later is er dus alleen dat koude verpieterde vlees nog.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Speklappen altijd als laatste he, zijn dodelijk voor je houtskool/briketten.

Bij mij komen ze er overigens niet. Boerenvreten is dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Hahaha, dat was ook meer gehaald om er op te gooien wanneer we te weinig hadden doordat één van de andere dingen mislukt was. Uiteindelijk zijn ze er wel op gegaan. Op de één of andere manier heb ik geen steekvlam gezien door de speklappen. Ze waren best snel klaar, zo warm dat de bbq was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 16:06
ik had er geen last van door ze alleen op het indirecte deel klaar te maken.. lekbak/waterbakje eronder want er komt wel veel vet uitlopen uiteraard.. maar de rommel niet op de briketten in ieder geval.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 00:18
Irtimid schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 07:58:
Ik zie net een mailtje van de Gamma dat zij nu 25% korting geven op alle BBQ's, wellicht interessant voor mensen hier ?
https://www.gamma.nl/asso...nt=b3&utm_campaign=wk23v3
Vorige week via de actie online een weber premium 57 besteld maar helaas zojuist een annulering gekregen. Ze zijn niet meer leverbaar :(

Best balen, met de korting van 25% was dit een mooi prijsje geweest. Nou ja op zoek naar een nieuwe actie

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 08-06-2015 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Archiebald schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:13:
Alleen na het lezen van de post op http://amazingribs.com/ over de BCC, twijfel ik om de volgende keer geen blikje te gebruiken, maar een houder.
Gewoon op de spatchcock manier, op de "rug" doorknippen. Neemt minder hoogte in beslag en garandeert overal gaar. Minder wow effect, zelfde smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Fly-guy schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:45:
[...]

Gewoon op de spatchcock manier, op de "rug" doorknippen. Neemt minder hoogte in beslag en garandeert overal gaar. Minder wow effect, zelfde smaak.
thnx, die ga ik onthouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Phusebox schreef op maandag 08 juni 2015 @ 07:57:
[...]

Nee, dit is niet normaal. Chroom hoort er niet af te gaan tenzij je het zwaar mishandelt. Het chroom zorgt voor een beschermende functie voor het messing eronder, wat kan gaan oxyderen als er geen chroom meer op zit. Het chroom van een autobumper of fietsstuur gaat er ook niet zomaar af tijdens normaal gebruik?

Ook weet ik niet hoe gezond chroom voor je is als je het binnenkrijgt. Ik heb bbq's die een stuk ouder zijn en daar zit het chroom nog steeds gewoon op, dus dit is zeker niet zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

elhopo schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 08:18:
[...]

Nee, dit is niet normaal. Chroom hoort er niet af te gaan tenzij je het zwaar mishandelt. Het chroom zorgt voor een beschermende functie voor het messing eronder, wat kan gaan oxyderen als er geen chroom meer op zit. Het chroom van een autobumper of fietsstuur gaat er ook niet zomaar af tijdens normaal gebruik?

Ook weet ik niet hoe gezond chroom voor je is als je het binnenkrijgt. Ik heb bbq's die een stuk ouder zijn en daar zit het chroom nog steeds gewoon op, dus dit is zeker niet zoals het hoort.
Het chroom van een fietsstuur of autobumber (die vrijwel nooit meer van chroom maar gewoon van plastic zijn tegenwoordig) wordt natuurlijk niet blootgesteld aan temperaturen van 200+ graden en metalen borstels om ze te ontdoen van aangekoekte restjes... Maar mooi is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Dit weekend met de smoker bezig geweest. Het rvs mandje van de Blokker heeft het goed uitgehouden.
Had er eerst alleen houtskool in van de Jumbo . Voordeel is wel dat het minder rookt als je het met de starter aansteekt. Maar vindt het niet fijn werken.
Had nog 3/4 zak van houtskoolbriketten (Jumbo 10 kg zak) staan en die erbij gedaan. Toen ging de temperatuur veel sneller omhoog en hield het ook langer vast. Voortaan maar met houtskoolbriketten werken.
Klep op de schoorsteen hou ik maar open. Als ik die halfopen zet gaat de temp zakken. Net als de klep met de luchttoevoer bij de firebox. Die had ik de hele tijd open . Als ik die sloot en met de luchtschuif ging werken daalde de temp te snel. Wijt het maar aan de onkunde nog
Is nog erg onwennig allemaal maar ook erg leuk om met de smoker te bbq-en.

Het rooster in de gaarkamer was ook even zoeken wat het uitmaakte voor de temperatuur. De thermometer in het deksel gaf ongeveer 120° en de digitale thermometer op het rooster gaf 134°. De spare ribs en de saucijzen waren lekker.
Het rooster wat in de gaarkamer hangt beetje mee gespeeld in de hoogtes. Had het idee dat het als een soort deflector werkt, maar zal het wel fout gedacht hebben. Moet nog uitzoeken hoe ik daar het best mee kan werken.

Al met al was het een leerzame ervaring en weet gewoon nu dat ik veel meer briketten in moet doen om de temp goed te krijgen. Was te voorzichtig voor de eerset keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ah, antwoord gekregen van Weber:
Bedankt voor het invullen van het service formulier en keuze voor een Weber.
Onze excuses voor het ongemak, uiteraard mag deze schade bij regulier gebruik niet voorkomen binnen de garantietermijn van 2 jaar.

Wij leveren zo spoedig mogelijk een vervangend rooster voor uw barbecue.
Sepp14 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:51:

Klep op de schoorsteen hou ik maar open. Als ik die halfopen zet gaat de temp zakken. Net als de klep met de luchttoevoer bij de firebox. Die had ik de hele tijd open . Als ik die sloot en met de luchtschuif ging werken daalde de temp te snel. Wijt het maar aan de onkunde nog
Is nog erg onwennig allemaal maar ook erg leuk om met de smoker te bbq-en.
Het is altijd aan te raden om zoveel mogelijk met de luchtaanvoer te regelen en zo weinig mogelijk met de afvoer. Smokers verbruiken vaak erg veel brandstof, logisch ook als je alles open moet zetten om de boel warm te houden. De temperatuur zou nog wel iets lager kunnen, voor spareribs hou ik meestal zo'n 110 graden aan. Probeer de aanvoer eerst een beetje dicht te doen en kijk eens wat de invloed daarvan is. Probeer het ook zoveel mogelijk bij 1 soort briketten / houtskool te houden, dan kan je de temperatuur uiteindelijk beter regelen, omdat je weet hoe het zaakje reageert op wijzigingen. Andere briketten reageren nl. weer anders...

Wil je het echt goed doen, lees dit dan eens door:

http://amazingribs.com/ti...seasoning_your_grill.html

[ Voor 65% gewijzigd door elhopo op 09-06-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:59

Yucko

One clown to rule them all !

woei, mijn Original Kettle Premium 57cm is binnen oOo

@Miki:
wat een prijzen zeg :o
EUR 269,- voor die Premium 57cm --> EUR 201,75 (25% korting)
Als je zelf (of een familielid) bij de ING zit, gewoon lekker via rentepuntenwinkel bestellen voor EUR 150,- en 7500 rentepunten.

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Zojuist bericht van m'n moeder dat ook hier de weber binnen is! Ik ga vrijdag al bbq-en met het werk, dus misschien zaterdag er ff mee aan de slag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Laatst online: 19-06 13:36
Ik zag vrijdag bij de karwei dat ALLE briketten (volgens mij alleen weber en fireup aanwezig) 1+1 gratis is.
Meteen maar 20 Kg meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Yucko schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:47:
woei, mijn Original Kettle Premium 57cm is binnen oOo

@Miki:
wat een prijzen zeg :o
EUR 269,- voor die Premium 57cm --> EUR 201,75 (25% korting)
Als je zelf (of een familielid) bij de ING zit, gewoon lekker via rentepuntenwinkel bestellen voor EUR 150,- en 7500 rentepunten.
Helaas geen ING klanten in mijn naasten kring maar Gamma had een mooie coulance deal. De nieuwe kettle premium voor €185 mogen bestellen. Scheelt behoorlijk met de courante prijs van €269 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Gelijk maar even de weber aangezet om in te branden. Aan de geur (ammoniak) te ruiken is dat een goed plan, om dat niet te doen vlak voordat je gaat bbq-en!

Weten jullie wat een goede en fijne afdekhoes is voor de 57cm? Qua prijs zit er nogal een verschil tussen de grijze en zwarte, te groot imo voor alleen de kleur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:40

franssie

Save the albatross

Nu op RTL Unilever 4 - Grillmasters 2015, eens kijken of ze boven het (ik denk hoge) tweakersniveau uitkomen 8)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
RTL Weber 4 hadden ze het beter kunnen noemen. Wel grappige details zoals met die igrill enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Laten ze dat programma nou eens opnemen bij de locatie die mijn vriendin en ik hebben uit gekozen om te gaan trouwen! Zou het toeval zijn? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Archiebald schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:04:
Laten ze dat programma nou eens opnemen bij de locatie die mijn vriendin en ik hebben uit gekozen om te gaan trouwen! Zou het toeval zijn? :D
Ik denk het wel, tenzij je trouwt in Ron's Honeymoonkwis op RTL4.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Marzman schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:17:
[...]

Ik denk het wel, tenzij je trouwt in Ron's Honeymoonkwis op RTL4.
Haha, ik doelde er meer op dat ik de smaak van het bbq-en te pakken heb :P
Ik trouw zonder camera's van tv, dat wil ik graag zo houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Archiebald schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:33:
Gelijk maar even de weber aangezet om in te branden. Aan de geur (ammoniak) te ruiken is dat een goed plan, om dat niet te doen vlak voordat je gaat bbq-en!

Weten jullie wat een goede en fijne afdekhoes is voor de 57cm? Qua prijs zit er nogal een verschil tussen de grijze en zwarte, te groot imo voor alleen de kleur :P
Een stukje hierboven in het topic staat een link naar een Cadac hoes die schijnt te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 19-06 19:10

heuveltje

KoelkastFilosoof

Yes., de ETF-733 thermometer is binnen :) Ook meteen maar een 10k doos eco-brasa en wat rub meebesteld. Dat word vanmiddag Eens De BCC proberen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:44
Voor Vaderdag wil ik een GBS master touch aanschaffen. Ik zag hier en daar wat van kortingen bij de Gamma en ik zag dat er aankomend weekend ook weer 25% afgaat.. heeft GAMMA ook de GBS? De website is namelijk zwaar slecht, producten lijken er ook dubbel op te staan.

Zou mooi zijn als de prijs rond de 200 euro komt. Zie ook verschil tussen brikettenrails en bakjes die meegeleverd worden. Heb zelf liever van die bakjes/mandjes.

Iemand tips voor een aanschafadres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:00
spank_mojoo schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:17:
Ik zag vrijdag bij de karwei dat ALLE briketten (volgens mij alleen weber en fireup aanwezig) 1+1 gratis is.
Meteen maar 20 Kg meegenomen :)
Ik zag alleen maar 20Kg houtskool :( !

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 21:07

DonMetal

Doet Iets Met Media

Heb hier 2kg varkensbuik in de koelkast liggen voor maandag. Kwam al een kerry-recept tegen, iemand nog andere suggesties?

Joejoe!

Pagina: 1 ... 6 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.