Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:45

vectormatic

Warlock of the doorlock

matroosoft schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:47:
[...]

Lijkt erop dat dat meer aan NASA ligt dan aan de beschikbaarheid van de hardware :)
Kan kloppen, maar "Erg voor op schema" klopt niet als het ding deze maand al had moeten vliegen.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-07 20:51

PJ.

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-07 20:51

PJ.

Hier gaan alle space nerds vast van genieten :) Ik kijk er in elk geval erg naar uit.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:11
PJ. schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:01:
Hier gaan alle space nerds vast van genieten :) Ik kijk er in elk geval erg naar uit.

[video]
ze hebben er wel een flinke emmer drama overheen gestort :)

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Jammer dat ze niet weer Ed Harris als Gene Kranz hebben gecast :P

Ziet er verder prima uit, beetje overdreven drama natuurlijk, maar soit... dat is de legacy van gravity in het ruimte-film genre denk ik dan maar.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:47
absrnd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 22:46:
[...]

Dat deden ze bij The Martian ook, maar toch kon ik ook daar goed naar kijken al is het boek beter

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De Apollo 13 film met Tom Hanks had ook de nodige drama, maar dit is weer next level zeg :/

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
matroosoft schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:47:
[...]

Lijkt erop dat dat meer aan NASA ligt dan aan de beschikbaarheid van de hardware :)
Ongeacht de reden kan je niet stellen dat SpaceX voor op schema loop :p

[ Voor 16% gewijzigd door XWB op 30-08-2018 13:11 ]

March of the Eagles

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

I don't like facts. They have a liberal bias.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Opvallend. Ik dacht in eerste instantie dat DM-2 niet hergebruikt zou worden, maar blijkbaar gaat SpaceX voor elke launch een nieuwe Crew Dragon bouwen.

March of the Eagles

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-11 16:42

matroosoft

Lone Christian

XWB schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:15:
[...]

Opvallend. Ik dacht in eerste instantie dat DM-2 niet hergebruikt zou worden, maar blijkbaar gaat SpaceX voor elke launch een nieuwe Crew Dragon bouwen.
Staat in het artikel. Het lijkt erop dat ze de gebruikte Crew Dragons ombouwen tot cargo capsules voor het CRS-2 contract. NASA wil voor toekomstige CRS-2 missies liever Dragon 2 capsules. Crew Dragon capsules zijn van de Dragon 2 serie, en door die gebruikte capsules om te bouwen naar cargo capsules stellen ze NASA tevreden en tegelijkertijd kunnen ze iteratief verbeteringen toepassen in nieuwe Crew Dragons. Blijkbaar staat NASA dat toe. :)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44
[...]

Heeft iemand de eerste conspiracy theorists al gespot die deze film gebruiken om aan te tonen dat de maanlandingen nooit echt gebeurd zijn? :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Bensimpel

Positieve meneer

Lekker clickbait hoor, een Soyuz module lekt, die is afgesloten. Er is geen gevaar voor de astronauten.

Niets dat ductape kan fixen :)

😆 - Denk ook eens om ;)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Bensimpel schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 01:16:
[...]

Lekker clickbait hoor, een Soyuz module lekt, die is afgesloten. Er is geen gevaar voor de astronauten.

Niemand ziet het zo scherp als iemand die achteraf terugkijkt.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:25

Reinier

\o/

Bensimpel schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 01:16:
[...]
Wacht eens, daar klopt iets niet.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Het is een film hè...altijd meer drama dan in werkelijkheid, anders is het te saai. Kijk maar hoe ze in Apollo 13 deden alsof ze ter plekke de procedure moesten bedenken om de LEM als reddingsschip te gebruiken, terwijl dat een bestaande procedure was. Ze hebben 'm alleen helemaal nagespeeld om zeker te zijn dat er geen fouten in zaten en dat alles duidelijk was. Er was immers maar één kans om het goed te doen.

Maar 'First Man' gaat ook meer over Armstrong dan over de maanlanding en de space race. De film bevat daarom ook géén scène met het planten van de vlag, omdat de makers vinden dat het om de prestatie ging en niet om naties e.d. Armstrong was ook een bescheiden man, dus dat zou ook beter bij zijn persoonlijkheid passen. Needles to say dat veel mensen hier weer niet tevreden over zijn... :X

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:59

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Beste mensen, we zien dat er in dit topic veel link/videodrops zonder toelichting worden gepost, we zien toch liever dat bij het posten daarvan een korte beschrijving of samenvatting wordt gegeven. Het is een kleine moeite en het zorgt ervoor dat mensen niet per se hoeven te klikken en het zorgt ook voor meer context bij een eventuele discussie over het onderwerp. Zie ook ons AWM beleid:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops

Dank voor uw aandacht.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
XWB schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:56:
Het lijkt erop dat een gigantische stofstorm op Mars wel eens het einde voor Opportunity zou kunnen betekenen.

[...]
We zijn nu drie maanden verder en de storm is eindelijk gaan liggen. NASA zal nu proberen Opportunity terug tot leven te wekken.

March of the Eagles

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zit wat meer druk achter de Dragon Crew module nu de russen hebben aangegeven vanaf 2019 geen Amerikanen meer mee te nemen naar ISS;

https://www.telegraaf.nl/...astronauten-niet-meer-mee

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-11 18:44
ZeRoC00L schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:36:
Zit wat meer druk achter de Dragon Crew module nu de russen hebben aangegeven vanaf 2019 geen Amerikanen meer mee te nemen naar ISS;

https://www.telegraaf.nl/...astronauten-niet-meer-mee
Clickbait. Het bestaande contract loopt gewoon af en de Amerikanen hebben er een tijd geleden zelf voor gekozen om niet een verlenging of nieuw contract te onderhandelen. Het zijn dus de Amerikanen die niet meer met Soyuz mee wilden, in plaats van dat de Russen geen Amerikanen meer mee willen nemen.

• DRaakje
  • Niet online

Launch Pad Tour met Tory Bruno, CEO of ULA (Delta IV Heavy) van smarter everyday. Geeft goed de schaal weer. (Maar dat was ook duidelijk uit de titel van het filmpje....)

[ Voor 53% gewijzigd door DRaakje op 03-09-2018 11:49 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 16:58
defiant schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:13:
[modbreak]Beste mensen, we zien dat er in dit topic veel link/videodrops zonder toelichting worden gepost, we zien toch liever dat bij het posten daarvan een korte beschrijving of samenvatting wordt gegeven. Het is een kleine moeite en het zorgt ervoor dat mensen niet per se hoeven te klikken en het zorgt ook voor meer context bij een eventuele discussie over het onderwerp. Zie ook ons AWM beleid:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops

Dank voor uw aandacht.[/modbreak]

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 03-09-2018 11:46 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DmBsuLOXsAAwDVT.jpg:large

Falcon Heavy nosecone, waarschijnlijk om op een gebruikte F9 B5 booster te monteren voor de volgende FH lancering in november.

SpaceX’s next Falcon Heavy launch gets closer to reality with booster nosecone arrival

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:34
matroosoft schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:36:
Falcon Heavy nosecone, waarschijnlijk om op een gebruikte F9 B5 booster te monteren voor de volgende FH lancering in november.
Volgens m'n SpaceXNow kalender is de eerstvolgende FH launch pas in januari (ArabSat 6A). Lijkt allemaal dus wat vertraagd te worden. :|

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 20:02
XWB schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 15:07:
[...]

We zijn nu drie maanden verder en de storm is eindelijk gaan liggen. NASA zal nu proberen Opportunity terug tot leven te wekken.
Actually, Oppy zal zichzelf tot leven moeten wekken en NASA kan alleen maar hopen dat het hem lukt en dat ie weer signalen kan gaan zenden!

Hopelijk heeft ie in hibernation mode genoeg energie kunnen besparen voor de batterijen om de storm te overleven. Het zou zomaar kunnen dat de accu leeg is en dat de zonnepanelen deze niet meer kunnen opladen omdat ze bijv onder een dikke laag stof zitten -O-

Maargoed, hope for the best uiteraard *O*

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Of erger: misschien is Opportunity wel beschadigd geraakt door de storm.

March of the Eagles

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

vanaalten schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:28:
[...]

Volgens m'n SpaceXNow kalender is de eerstvolgende FH launch pas in januari (ArabSat 6A). Lijkt allemaal dus wat vertraagd te worden. :|
Geen idee wat daarvoor de reden is maar de wiki geeft gewoon nog november aan:

Wikipedia: List of Falcon 9 and Falcon Heavy launches

Maar december/januari is er ook eentje gepland.

[ Voor 4% gewijzigd door matroosoft op 03-09-2018 23:22 ]

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10 16:44
matroosoft schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:21:
[...]

Geen idee wat daarvoor de reden is maar de wiki geeft gewoon nog november aan:

Wikipedia: List of Falcon 9 and Falcon Heavy launches

Maar december/januari is er ook eentje gepland.
Op SpaceFlightNow staat ook de volgende launch:

NET Nov. 30 Falcon Heavy • STP-2
Launch window: TBD
Launch site: LC-39A, Kennedy Space Center, Florida
A SpaceX Falcon Heavy rocket will launch the U.S. Air Force’s Space Test Program-2 mission with a cluster of military and scientific research satellites. The heavy-lift rocket is formed of three Falcon 9 rocket cores strapped together with 27 Merlin 1D engines firing at liftoff. Delayed from October 2016, March 2017 and September 2017. Delayed from April 30, June 13 and Oct. 30. [Aug. 28]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:01
Een beetje achterhaalde "ontwikkeling" in de ruimtevaart dit: https://hackaday.com/2018...ab-that-flew-to-the-moon/

De Lunar Orbiters, die o.a. foto's van maanoppervlak moesten nemen op basis waarvan de Apollo-landingsplekken werden uitgezocht, deden dit met fotografisch film en een filmscanner. Verschilletje in kwaliteit ook tussen de foto's die NASA daadwerkelijk ontving, en de foto's die ze wereldkundig maakten. Zo'n beetje alles was destijds verweven met de koude oorlog.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:40
TELSTAR 18 VANTAGE

SpaceX is targeting launch of the Telstar 18 VANTAGE satellite to a Geostationary Transfer Orbit (GTO) from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. The four-hour launch window opens at 11:28 p.m. EDT on Sunday, September 9, or 3:28 UTC on Monday, September 10. The satellite will be deployed approximately 32 minutes after liftoff.

Following stage separation, SpaceX will attempt to land Falcon 9’s first stage on the “Of Course I Still Love You” droneship, which will be stationed in the Atlantic Ocean.

You can watch the launch live below and find out more about the mission in our press kit
Live:Maandag 10 September om 5:28

[ Voor 0% gewijzigd door Semyon op 09-09-2018 22:53 . Reden: Nieuwe video link met dank aan APClll ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

• APClll
  • Laatst online: 07:12

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Blijkbaar is de video-link aangepast. Vanmorgen stond 'ie nog werkend in de post van @Semyon

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Spooksel
Nog steeds blij dat ik mijn wekker d'r niet eerder voor gezet heb :P Hehe.

Run off the mill lancering :D

• Semyon
En wanneer gaan we nu voor het eerst een derde vlucht van dezelfde booster zien (B1046 geloof ik)?

Is daar al meer van bekend? Dat zou weer een leuke nieuwe mijlpaal zijn ipv meer van hetzelfde 🙂

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11 20:25
APClll schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:54:
Blijkbaar is de video-link aangepast. Vanmorgen stond 'ie nog werkend in de post van @Semyon

[video]
volgens mij doen ze dat altijd. Eerst is het gewoon de replay van het live-event, en ergens de dag daarna publiceren ze een edit daarvan, waarin vaak wat interessantere camera-perspectieven gemonteerd zijn e.d.

• JeroenH
Ik vind het echt mooi dat we in een paar jaar zijn gegaan van "Wo0o0o0o0ot holy }:O wéér een landing gelukt!!!!1!" naar dit:
Spooksel schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:09:
Nog steeds blij dat ik mijn wekker d'r niet eerder voor gezet heb :P Hehe.

Run off the mill lancering :D
Dat is een goed teken. Als SpaceX het technische succes ook nog om kan zetten in een duurzaam commercieel succes (wat ik wel verwacht maar wat nog wel moet blijken) dan is dat echt een heel grote stap in de geschiedenis van de ruimtevaart, eigenlijk zelfs in de wereldgeschiedenis.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• mcDavid
JeroenH schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:34:

Dat is een goed teken. Als SpaceX het technische succes ook nog om kan zetten in een duurzaam commercieel succes (wat ik wel verwacht maar wat nog wel moet blijken)
Waarom moet dat nog blijken?
Ze lanceren inmiddels alweer 10 jaar naar orbit, hebben meer dan 100 succesvolle lanceringen gedaan en nog een heleboel lanceringen op het manifest. En dat alles is (op de eerste 4 F1 launches na) geheel uit eigen middelen bekostigd. Dat lijkt me toch een aardig commercieel succes?

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 10-09-2018 10:46 ]

• JeroenH
mcDavid schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:45:
Waarom moet dat nog blijken?
Ze lanceren inmiddels alweer 10 jaar naar orbit, hebben meer dan 100 succesvolle lanceringen gedaan en nog een heleboel lanceringen op het manifest. En dat alles is (op de eerste 4 F1 launches na) geheel uit eigen middelen bekostigd. Dat lijkt me toch een aardig commercieel succes?
Ik was niet duidelijk, sorry. SpaceX is op dit moment zeker een commercieel succes. Ik bedoelde specifiek dat een duurzame kostenbesparing door een snelle en goedkope cyclus lanceren-landen-zo weinig mogelijk refurbishment-opnieuw lanceren nog in de praktijk gebracht moet worden. Die cyclus zijn ze nu nog aan het ontwikkelen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wederom een kleine update omtrent Orion:
NASA will air the final test Wednesday, Sept. 12, of the parachute system for its Orion spacecraft, which will carry astronauts to the Moon and beyond. Live coverage of the test from the U.S. Army’s Proving Ground in Yuma, Arizona will begin at 10:15 a.m. EDT on NASA Television, the agency’s website, and the Orion Facebook page.

An Orion test capsule will be dropped from a C-17 aircraft at an altitude of more than six miles to verify the spacecraft’s complex system of 11 parachutes, cannon-like mortars, and pyrotechnic devices work in sequence to slow the capsule’s descent for a safe landing on Earth.
Laatste drop test dus; alweer een klein stapje richting certificatie.

March of the Eagles

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Er was een panel van launch providers op 2018 World Satellite Business Week conference, Gwyne Shotwell van SpaceX:

Tory Bruno ULA:

Kirk Pysher van ILS:
[Twitter: https://twitter.com/FDF/status/1039532650355204102]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:34
Op zich denk ik dat Kirk Pysher gelijk heeft. Echter, als re-use van first stages er voor zorgt dat ILS een veel hoger price-point heeft dat SpaceX...

Re-use van de first stage op zich is geen doel, maar een middel om een doel te bereiken. Wellicht dat ILS op een andere manier datzelfde doel kan bereiken.

• Semyon
vanaalten schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:20:
Op zich denk ik dat Kirk Pysher gelijk heeft. Echter, als re-use van first stages er voor zorgt dat ILS een veel hoger price-point heeft dat SpaceX...

Re-use van de first stage op zich is geen doel, maar een middel om een doel te bereiken. Wellicht dat ILS op een andere manier datzelfde doel kan bereiken.
Inderdaad, het intereseert mij ook minder als na mijn intercontinentale vlucht KLM het vliegtuig weggooit.
Maar als ik 1/500 van een airbus zou moet betalen wordt ik wel wat sneu.

Ik vind deze opmerking van Kirk dan ook maar een dooddoener. Het doel is altijd geweest mars betaalbaar te maken. Reusability is slechts het middel. Als straks een raket voor de prijs van een auto komt is reusability ook gelijk over.

• Spooksel
Ik vind het trouwens echt te balachelijk voor woorden dat die kerel van ILS daar in dat panel zit en een dergelijke opmerking kan maken zonder in de lach te schieten. Echt wth...

ILS is praktisch gezien al zo dood als een pier! Hell, het is niet eens een echt lanceerbedrijf, want het enige wat ze doen is de lanceringen van Russische raketten doorverkopen! En als ze dan al eens een lancering hebben dan moet je maar hopen ook nog dat het goed gaat :X
Semyon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:49:Reusability is slechts het middel. Als straks een raket voor de prijs van een auto komt is reusability ook gelijk over.
Dit denk ik niet, herbruikbaarheid is straks simpelweg niet weer weg te denken uit het gehele plaatje. Het maakt niet uit of de prijs van de raketten dropt als een baksteen of niet! Zeker voor iemand als Musk zou het echt ondenkbaar zijn om raketten weer in de zee te gaan pleuren puur omdat ze zo goedkoop geworden zijn.

ps. Sinds wanneer werkt dat semi-embedden van Tweets? Nice!

[ Voor 35% gewijzigd door Spooksel op 12-09-2018 09:12 ]

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Spooksel schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:10:
ps. Sinds wanneer werkt dat semi-embedden van Tweets? Nice!
Was een community pick:

plan: Verbeterde mobiele filters - Development-iteratie #139
In deze sprint is ook de nieuwe RML-parser uitgerold naar het forum en daarmee ook meteen de integratie van Twitter- en Instagram-embeds. Je kunt nu de url van een post tussen een generieke [embed] tag plaatsen en de parser zorgt er dan voor dat er netjes een tweet of instagram-post komt te staan. Zoals jullie van ons gewend zijn, doen we dit wel zonder alle tracking-meuk van de platformen zelf. Ook zijn alle andere door ons forum ondersteunde embeds beschikbaar in de nieuwe tag, zoals YouTube, Vimeo en Imgur.
Fijne toevoeging idd!

• Semyon
Dit denk ik niet, herbruikbaarheid is straks simpelweg niet weer weg te denken uit het gehele plaatje. Het maakt niet uit of de prijs van de raketten dropt als een baksteen of niet! Zeker voor iemand als Musk zou het echt ondenkbaar zijn om raketten weer in de zee te gaan pleuren puur omdat ze zo goedkoop geworden zijn.
Ik betwijfel of als het goedkoper is om ze bijv in de oceaan te laten ploffen + opvissen en recyclen, dat ze dan nog landen.
Die hele reusability is alleen middel om er te komen. En als je bij die 'er' milieu overwegingen bij gaat nemen, geldt het nog, dat als je bij goedkoop+minder impact er zonder reusability kan komen dat dat zo weg is.

Dit verwacht ik totaal niet hoor! Reusability lijkt echt de manier on er te komen. Ik illustreer alleen dat die tweet een dooddoener is.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:08
matroosoft schreef op woensdag 12 september 2018 @ 00:06:
Er was een panel van launch providers op 2018 World Satellite Business Week conference,
Tory Bruno ULA:
[]

:')
Want ULA heeft al laten zien dat ze experts zijn in het gebruiken van dingen? Hoelang gaat het bij hun duren om iets zelf 10x te kunnen hergebruiken :?

[ Voor 18% gewijzigd door bottom line op 12-09-2018 13:45 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Klopt, maar dat was ook het punt niet. Kirk Pysher heeft wel gelijk dat klanten niet persé geïnteresseerd zijn hoe SpaceX of andere bedrijven tot goedkope oplossingen komen, zolang de prijs maar goed is.

March of the Eagles

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:45:
[...]

Klopt, maar dat was ook het punt niet. Kirk Pysher heeft wel gelijk dat klanten niet persé geïnteresseerd zijn hoe SpaceX of andere bedrijven tot goedkope oplossingen komen, zolang de prijs maar goed is.
Dat klopt wel, maar het is een beetje een vals argument. Want als je niet aan reuse doet zit er een vrij hoge ondergrens aan je lanceerkosten (namelijk de kosten van het bouwen van een raket).

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 19:51
bottom line schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:37:
[...]

[Twitter]
Want ULA heeft al laten zien dat ze experts zijn in het gebruiken van dingen? Hoelang gaat het bij hun duren om iets zelf 10x te kunnen hergebruiken :?
Precies... Spacex heeft hun 1e trap nog niet eens 10x hergebruikt. Wij hebben een enorme voorsprong. We hopen over 2 jaar voor het eerst een motor 2x te kunnen gebruiken.

TheS4ndm4n#1919

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

ehoutgast schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:54:
[...]

Dat klopt wel, maar het is een beetje een vals argument. Want als je niet aan reuse doet zit er een vrij hoge ondergrens aan je lanceerkosten (namelijk de kosten van het bouwen van een raket).
Niet alle raketten zijn gelijk, als er 1 case is die de spaceshuttle goed maakt, is het dat re-use de moeite niet waard is >:)

In all seriousness, SpaceX richt een hoop R&D op mogelijk maken van re-use, en heeft ook overhead ten dienste van (extra gewicht op de F9, motoren die duurzamer zijn dan voor 1 launch nodig is, recovery schepen), je zou je kunnen afvragen of optimaliseren voor low-cost disposable launchers geen interessante strategie (veel SRBs? air-launch?)

• Spooksel
RocketKoen schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:05:
[...]

Precies... Spacex heeft hun 1e trap nog niet eens 10x hergebruikt. Wij hebben een enorme voorsprong. We hopen over 2 jaar voor het eerst een motor 2x te kunnen gebruiken.
Over 2 jaar? Maak daar maar minimaal 6 jaar van!

Het idee is dat ze nu eerst dus die Vulcan aan het ontwikkelen zijn, die moet vanaf 2020-21 ong in gebruik genomen gaan worden. Maar dat zal in eerste instantie nog _zonder_ hun zogeheten 'smart reuse' zijn, die feature wordt niet voor 2024 verwacht eigenlijk.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

vectormatic schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:08:
[...]
Niet alle raketten zijn gelijk, als er 1 case is die de spaceshuttle goed maakt, is het dat re-use de moeite niet waard is >:)
Er zijn 19 SSME's gemaakt die in totaal 135 vluchten hebben gemaakt, steeds in een setje van drie. Daar komt SpaceX voorlopig niet bij in de buurt.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

burne schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:18:
[...]

Er zijn 19 SSME's gemaakt die in totaal 135 vluchten hebben gemaakt, steeds in een setje van drie. Daar komt SpaceX voorlopig niet bij in de buurt.
Klopt, ik doelde meer op de $450 miljoen per launch voor 27 ton naar LEO, de delta 4 heavy doet 28 ton voor $350m met 0,0 re-use. Ariane 5 doet 16-20 ton voor €165-220m, Proton-m volgens wikipedia zelf 23 ton voor een schamele $65m

EDIT: overigens, (19%3)!=0, vraag me af waar die laatste losse SSME voor was dan

[ Voor 7% gewijzigd door vectormatic op 12-09-2018 15:25 ]

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:47
XWB schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:56:
Wederom een kleine update omtrent Orion:

[...]

Laatste drop test dus; alweer een klein stapje richting certificatie.
Dat zou nu moeten zijn, maar de streams zijn nog niet in de lucht.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Bobbje
  • Laatst online: 14:29
vectormatic schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:24:
[...]

Klopt, ik doelde meer op de $450 miljoen per launch voor 27 ton naar LEO, de delta 4 heavy doet 28 ton voor $350m met 0,0 re-use. Ariane 5 doet 16-20 ton voor €165-220m, Proton-m volgens wikipedia zelf 23 ton voor een schamele $65m

EDIT: overigens, (19%3)!=0, vraag me af waar die laatste losse SSME voor was dan
Ik denk dat deze vergelijking wel wat scheef is omdat de $450 miljoen per launch voor een launch is met mensen aan boord. Een raket lanceren zonder mensen aanboord, maar met lading, kan veel goedkoper dan een raket met mensen en lading aan boord.

[ Voor 4% gewijzigd door Bobbje op 12-09-2018 16:29 ]

• Spooksel
Meh, ook zonder mensen aan boord een shuttle lanceren met de computer in control zou nog zo duur zijn hoor :P

• DRaakje
  • Niet online
https://arstechnica.com/s...sabotaged-the-iss-theory/

Wtf. Russen claimen dat het lek in de iss door de Amerikanen is gedaan!!!!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:14

Garyu

WW

DRaakje schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:57:

Wordt weer gedementeerd door de Russische overheid. Ik zou niet te veel waarde hechten aan alle speculatie en gewoon afwachten wat er uit het onderzoek naar voren komt.

Maar: Marsmannetjes :+

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DRaakje schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:57:

Tijd om de update van Scott te bekijken ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• JeroenH
Scott Manley, als altijd uiterst interessant maar het filmpje is van vorige week - en inmiddels is het verhaal nog absurder geworden:

• Oosting
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:51
Aankomende maandag is er weer een persconferentie over de BFR van SpaceX. Het gerucht gaat dat ze een naam bekend gaan maken van de eerste ruimtetoerist die een lunar flyby gaat doen in de BFR.

Ik ben benieuwd of dit wel werkelijkheid wordt, in tegenstelling tot de eerdere aankondiging met de lunar flyby van de Falcon Heavy.

(Ohh zelfs de NOS was mij al voor... https://nos.nl/artikel/22...st-tekent-bij-spacex.html)

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:34
Ook op de tweakers frontpage staat het: nieuws: SpaceX gaat toeristen rond de maan vliegen

Het ontwerp van de BFR is (weer) aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://nos.nl/data/image/2018/09/14/499619/2048x1152.jpg

Het lijkt alsof er 3 vinnen aan de onderkant zitten nu. Ook begreep ik dat er nu nog maar 1 type motor op het ruimteschip zit en dus niet meer twee types waarvan de ene geoptimaliseerd is voor vacuüm en de ander voor op zeeniveau. Welk van de twee er nu op zit is niet duidelijk.

Maandag gaan ze meer bekend maken. Ik kan niet wachten! Ik ben ook heel erg benieuwd hoe ver ze zijn met het werkelijke bouwen van de BFR. Je zou verwachten dat ze al lang en breed begonnen zijn met het bouwen van de eerste prototypes.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

nit-pick mode: de grootte van de engine bell zegt niks over vac/atm optimalisatie, het gaat om de verhouding tussen de opening van de verbrandingskamer en de "uitlaat" van de engine bell. In theorie zouden ze een engine bell van een atmo-raptor kunnen pakken en daar gewoon een veel kleinere verbrandingskamer voor kunnen zetten voor een vac-optimised engine, ziet er aan de achterkant hetzelfde uit.

Het zou dan niet meer logisch zijn om in een plaatje als hierboven alle motoren aan te hebben (en je zou verschil zien kwa exhaust), maar ik weet niet of ik zoveel vetrouwen heb ik de natuurgetrouwheid van een persplaatje. Het lijkt me hoe dan ook niet wenselijk om je lunar insertion/exit burn op alle motoren te doen, je hebt daarvoor helemaal geen hoge TWR nodig, en dat is alleen maar oncomfortabel/extra stress op je hardware.

Daarnaast zou het me ook niet heel erg verbazen als ze voor deze maanvluchtjes een andere variant van het BFS gebruiken dan beoogd voor de mars missies

Al met al denk ik dat we uit zon pers-render niks nuttigs kunnen afleiden, gewoon wachten op de details maandag

• WhySoSerious
  • Laatst online: 29-11 15:05

WhySoSerious

Be the change.

Wat beeldmateriaal van Teslarati.

Afbeeldingslocatie: https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2018/09/BFR-2018-Moon-burn-detail-SpaceX.jpgA zoomed view of SpaceX’s 2018 update to BFR’s design. (SpaceX)

@vectormatic je hebt helemaal gelijk. Heb mijn post aangepast

[ Voor 43% gewijzigd door WhySoSerious op 14-09-2018 10:50 ]

• Who Am I?
Zat net het zelfde artikel te lezen, maar in de text bij het eerste plaatje staat dat dit het 2017 ontwerp is. Het tweede plaatje is het 2017/2018 ontwerp en pas de laatste is die van gisteravond/vannacht. Ze hebben een crop van het originele plaatje gemaakt om makkelijker het nieuwe ontwerp te zien.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• mcDavid
vectormatic schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:31:
nit-pick mode: de grootte van de engine bell zegt niks over vac/atm optimalisatie, het gaat om de verhouding tussen de opening van de verbrandingskamer en de "uitlaat" van de engine bell. In theorie zouden ze een engine bell van een atmo-raptor kunnen pakken en daar gewoon een veel kleinere verbrandingskamer voor kunnen zetten voor een vac-optimised engine, ziet er aan de achterkant hetzelfde uit.
Zou best interessant zijn idd. Kan zomaar dat ze bijv. één normale raptor in het midden hebben, en één, twee of drie raptors die meerdere enginebells delen, voor gebruik in vacuüm.

• bottom line
Aftellen naar maandag voor meer informatie (dinsdag morgen op 03:00 voor ons)

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 14-09-2018 12:28 ]

Verwijderd

Nog even en icesat 2 gaat de lucht in. Live stream hier https://spaceflightnow.co...-2-mission-status-center/

• Reinier

Reinier

\o/

On hold vanwege een temperatuurissue...

Verwijderd

Reinier schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:47:
On hold vanwege een temperatuurissue...
En we kunnen weer door. Wel de laatste Delta II die gelanceerd word :'(

• Reinier

Reinier

\o/

Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:57:
[...]

En we kunnen weer door. Wel de laatste Delta II die gelanceerd word :'(
Jep. En done!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Who Am I? schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:45:
Je zou verwachten dat ze al lang en breed begonnen zijn met het bouwen van de eerste prototypes.
Ben bang dat dit gaat tegenvallen. We hebben eerder dit jaar de eerste tooling voorbij zien komen, en bijhorende vacatures werden online geplaatst, maar het daadwerkelijk bouwen moet waarschijnlijk nog starten.

Het design is nu voor de derde maal aangepast, laten we hopen dat dit de laatste grote iteratie is :)

March of the Eagles

• Spooksel

Plaatje zo dan maar:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DnRWQtPU4AAE1jj.jpg:orig

En nogmaals:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DnRWgQmVYAAclo-.jpg:orig

Edit: Jammer... hebben ze eindelijk Twitter integratie... toont ie de afbeelding niet :X Fail

[ Voor 54% gewijzigd door Spooksel op 17-09-2018 09:03 ]

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Het zal helemaal aan mij liggen, maar ik verbaas me nog steeds over de verhoudingen van de BFR/BFS stack, het BFS is kwa lengte pakweg 40% van de stack, en komt met vermoedelijk een vrij aardige payload toch helemaal in orbit, ook al is het met lege tanks.

Als je bij andere launchers de verhouding 1e trap vs 2e trap+payload bekijkt kom je toch anders uit (en ja, ik weet dat size != weight). Dan lijkt de BFR toch best klein, en kan het ding nog terug vliegen ook.

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Er is nog geen verwachting gegeven van wanneer zoiets echt met mensen erin zal vliegen, toch? Dit soort plaatjes en animaties maken mij altijd erg enthousiast, maar dan herinner ik weer alle eerdere plannen en bijbehorende vertragingen en afgelastingen. (de meeste plannen van NASA wat betreft bemande ruimtevaart lijken vaak niet verder te komen dan een paar plaatjes)

Gelukkig lijkt SpaceX voorlopig wel alle plannen waar te maken, al duurt het misschien een paar jaar langer dan gehoopt.

• Spooksel
Tja, ik heb liever dat ze er een paar jaar langer over doen dan hele concepten op den duur maar de prullenbak in gooien omdat er geen geld meer vanuit de overheid komt.

Wat dat betreft scheelt het wel natuurlijk dat SpaceX dit voornamelijk uit eigen middelen doet met hier en daar een overheidscontractje. Zo hebben ze bijvoorbeeld deels funding van het departement van defensie voor de ontwikkeling van de Raptor motor. Defensie is erin geinterreseerd als potentiele motor voor de 2e trap van de Falcon 9, maar het hoofddoel voor SpaceX wordt natuurlijk BFR/BFS :P

• mikee368
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-08 10:15
hoi hoi allemaal,

dit is mijn eerste keer dat ik op het forum reageer en wou graag een kleine update geven over de BFR even 40 minuten voor de live uitzending. en ik zal nog een update geven na de live uitzending.

wat we tot nu toe weten en wat is bevestigd.
1. er zullen 3 zogenoemde "tail-fins" zijn waarvan er 2 kunnen scharnieren. Elon Musk heeft bevestigd dat deze kunnen bewegen en dat op de tips van deze tail-fins de poten zitten.
2. op de voorkant zitten soort van kleine winglets/canards die kunnen bewegen en weg kunnen vouwen. dit is ook bevestigd door Elon Musk.
3. het lijkt er op dat SpaceX voor motoren heeft gekozen die alle 7 hetzelfde zijn en vermoedelijk "Sea level" (SL) engines zijn. deze zijn geoptimaliseerd om in de atmosfeer te werken in tegenstelling tot Mvac motoren die veel efficiënter zijn in een vacuum. er zijn ook geruchten dat de ring van segmenten die je kan zien op de achterkant een uitschuifbare enorme engine bell is maar dit zijn geruchten. andere mensen zeggen weer dat het isolatie/bescherming panelen zijn voor re-entry om de engine bay te beschermen tegen de enorme temperaturen en omstandigheden van het landen en om al het leiding werk te beschermen.

ik zou graag ook alle tweets hier over willen integreren alleen ik heb geen idee nog hoe dat moet dus ik zal alle relevante links naar de tweets hier onder plaatsen. eventuele foto's laat ik weg aangezien die hier al gepost zijn deer eerdere reageerders.

beweegbare neusvleugel:
https://twitter.com/elonmusk/status/1041553238477008896

over de achter vleugels:
https://twitter.com/elonmusk/status/1041482806600204294

ik hoop dat mensen hier wat mee kunnen en zal ASAP een update doen na de pers conferentie

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

March of the Eagles

• bottom line
Yusaku Maezawa

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DnV9_waX0AE1faV?format=jpg

[ Voor 73% gewijzigd door bottom line op 18-09-2018 08:39 ]

• Spooksel
Een ring van cargo containers om je motoren heen, dang. Ik hoop dat daar geen gevoelige items in hoeven 😂🎉

• bottom line
Spooksel schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:38:
Een ring van cargo containers om je motoren heen, dang. Ik hoop dat daar geen gevoelige items in hoeven 😂🎉
Hoe dat met die containers zit snap ik nog niet eigenlijk.
Dat er motoren vervangen kunnen worden door vacuüm raptor engines, indien nodig, oke. Maar dan spreken ze ook ervan dat ze daarvoor ook 2 containers moeten weghalen?

• Spooksel
Ja, omdat die grote kegels op de motor veel groter zijn voor een vacuum geoptimaliseerde motor. Dan heb je meer ruimte nodig en die kan je kennelijk winnen door cargo containers te verwijderen.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

ben ik de enige die moet denken aan het planet express ship?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0891/8314/products/Planet_Express_S_4fedce4594536_1024x1024.jpeg?v=1459067243

• bottom line
Spooksel schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:15:
Ja, omdat die grote kegels op de motor veel groter zijn voor een vacuum geoptimaliseerde motor. Dan heb je meer ruimte nodig en die kan je kennelijk winnen door cargo containers te verwijderen.
Dan spreek je over de breedte? Maar wat is het nut dan van die containers?

• Spooksel
Iemand in de Facebook fangroep was je voor ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mzGWZaRDcYN2hkIOLqGRpCmi/full.jpg
(c) Marty McCroary

[ Voor 20% gewijzigd door Spooksel op 18-09-2018 09:37 ]

• bottom line
vectormatic schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:28:
ben ik de enige die moet denken aan het planet express ship?

[Afbeelding]
Elon zei dat het ontwerp gebaseerd was op dit :P
Afbeeldingslocatie: https://ih1.redbubble.net/image.455260254.5651/flat,550x550,075,f.jpg

Maar idd, die van Futurama lijkt er harder op

[ Voor 23% gewijzigd door bottom line op 18-09-2018 09:33 ]

• Spooksel
bottom line schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:28:
[...]

Dan spreek je over de breedte? Maar wat is het nut dan van die containers?
Het nut van die containers is voorals nog dat ze er vracht in kunnen vervoeren (88m3) die na de landing makkelijk te benaderen is. De raket staat dan tenslotte op z'n poten overeind en dan hoef je die containers alleen nog maar te laten zakken en boem... instant access tot je spullen.

Bij een BFS versie geoptimaliseerd voor vracht kan het zijn dat er mogelijk wel vacuum motoren komen dan kunnen die die ring met containers weghalen om daar ruimte te maken voor de grotere uitlaten van de vacuum motoren.

Hieronder zie je een afbeelding van de verschillende iteraties Merlin motoren van de Falcon 9 bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://banner2.kisspng.com/20180410/qye/kisspng-raptor-merlin-rocket-engine-falcon-engine-5acc3cd9686024.3706897015233343614275.jpg

Helemaal links de Merlin 1a, die had geen vacuum variant. Daarna de 1b, 1c en huidige 1d met daarnaast van ieder hun vacuum variant. Zoals je ziet... een behoorlijk grotere uitlaat :)

Ditzelfde principe zou ook toegepast kunnen worden voor de Raptor motoren, maar nu kiezen ze er dus voor om 7 'gewone' varianten in de BFS te doen ipv 4 vacuum en 3 gewone welke ze in de vorige design iteratie hadden zitten. Anyway, daar zou die ruimte dus eventueel voor nodig zijn en dat bereik je dus door die containers weer weg te halen.

[ Voor 35% gewijzigd door Spooksel op 18-09-2018 09:47 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
The Verge heeft de complete BFR update samengevat:

https://www.theverge.com/...bfr-mars-design-elon-musk

March of the Eagles

• Who Am I?
Spooksel schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:42:
[...]

Het nut van die containers is voorals nog dat ze er vracht in kunnen vervoeren (88m3) die na de landing makkelijk te benaderen is. De raket staat dan tenslotte op z'n poten overeind en dan hoef je die containers alleen nog maar te laten zakken en boem... instant access tot je spullen.

Bij een BFS versie geoptimaliseerd voor vracht kan het zijn dat er mogelijk wel vacuum motoren komen dan kunnen die die ring met containers weghalen om daar ruimte te maken voor de grotere uitlaten van de vacuum motoren.

Hieronder zie je een afbeelding van de verschillende iteraties Merlin motoren van de Falcon 9 bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

Helemaal links de Merlin 1a, die had geen vacuum variant. Daarna de 1b, 1c en huidige 1d met daarnaast van ieder hun vacuum variant. Zoals je ziet... een behoorlijk grotere uitlaat :)

Ditzelfde principe zou ook toegepast kunnen worden voor de Raptor motoren, maar nu kiezen ze er dus voor om 7 'gewone' varianten in de BFS te doen ipv 4 vacuum en 3 gewone welke ze in de vorige design iteratie hadden zitten. Anyway, daar zou die ruimte dus eventueel voor nodig zijn en dat bereik je dus door die containers weer weg te halen.
Dat is een erg mooi plaatje! Heel duidelijk het verschil in het formaat van de uitlaat voor zeeniveau en vacuüm!
Wat ze ook zouden kunnen doen is de BFS uitlaten iets tussen zeeniveau en vacuüm te doen. Uiteindelijk zullen de BFS motoren vooral gebruikt worden als hij al een heel eind boven zeeniveau zit. Alleen bij landing op aarde heb je natuurlijk wel meer aan zeeniveau motoren. Op mars is de dichtheid van de atmosfeer een stuk lager dan op aarde, dus daar zou je ook weer een andere afmeting nodig hebben.
Gelukkig hebben ze nog een paar jaar om met deze dingen te experimenteren!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:11
bottom line schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:32:
[...]

Elon zei dat het ontwerp gebaseerd was op dit :P
[Afbeelding]

Maar idd, die van Futurama lijkt er harder op
Deze eerder :)

Afbeeldingslocatie: https://78.media.tumblr.com/e06cbc0e779bfc7966e6d08b38914809/tumblr_osblzm2xMd1relg8bo3_500.gif

• bottom line
Spooksel schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:42:
[...]

[Afbeelding]

Awesome _/-\o_
Dit maakt het erg duidelijk. Zag nergens dat ze die containers ook echt gingen gebruiken met hun oorspronkelijk nut. Dacht dat ze hier andere toepassingen hadden voor ontdekt :+

• mikee368
https://everydayastronaut.com/bfr-2018/
Ook een mooi artiekel geschreven door iemand in de community waar ik ook in zit.

En voor die containers achterin. Het was mij even ontgaan in de live announcement dat deze ook echt voor opslag waren.

Wel op het einde na de vraag van Tim Dodd the Everyday Astronaut werd duidelijk dat de panelen die op de achterkant uit kunnen schuiven om zo een hele grote "engine bell" kunnen vormen. Als het waren 1 grpte vacuüm bell om de motoren efficienter te maken.
Ik zal vanmiddag rond 1500-1600 een complete update te posten. Had vanochtend niet meer de tijd na de live uitzending om alles uit te typen i.v.m. werk

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Vanwege het BFR nieuws is een beetje ontgaan dat de eerste Crew Dragon vlucht nu gepland staat voor december in plaats van november.

Met een beetje geluk krijgen we in december twee eerste vluchten, aangezien de Boeing Starliner ook voor het einde van het jaar gepland staat.

March of the Eagles

• mcDavid
mikee368 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:54:

Wel op het einde na de vraag van Tim Dodd the Everyday Astronaut werd duidelijk dat de panelen die op de achterkant uit kunnen schuiven om zo een hele grote "engine bell" kunnen vormen. Als het waren 1 grpte vacuüm bell om de motoren efficienter te maken.
Uhm, dat is niet helemaal wat ik begreep. Volgens mij was het idee dat je, als je geen gebruik maakt van die storage containers, je optioneel motoren met grotere engine-bells zou kunnen installeren.

• Spooksel
Klopt, het is zeker geen uitklapbare uitlaat extentie :) Maar idd opslagruimte die verwijderbaar is om ruimte voor vacuum motoren te maken.

• mikee368
ah inderdaad. excuses dit had ik fout begrepen. is soms best lastig om een drukke chat room te moderaten. een andere bij te houden en tegelijk het hele gesprek volgen. en daar nog eens bij komend dat je live kijkt om een uur of 4 's nachts wanneer je half 2 bent opgestaan die nacht xD.

heb het fragment even opnieuw gekeken en je kan dus ongeveer 2 of 3 cargo dingen eruit halen voor een vacuum geoptimaliseerde engine bell.

verder zal ik even mijn complete verslag gaan uittypen en deze hier posten.

hebben er mensen nog bepaalde vragen die ik misschien hier in kan verwerken?

• Semyon
Ik kan deze video erg aan raden voor wie het nog niet zelf heeft gevonden.

En in ander nieuws. Japan heeft een rover op een astroide geland.
Waarschijnlijk... misschien...

Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2018/09/ryugu-800x627.jpg

Na de landing is het contact verbroken. Dat min of meer verklaard kan worden omdat ze niet meer in line of sight zijn. En waarschijnlijk staan ze klaar. Ze gaan opnieuw contact proberen te maken als dat weer kan. Maar tot dan is het erg spannend.

[ Voor 57% gewijzigd door Semyon op 22-09-2018 12:20 ]

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Semyon schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:07:
Ik kan deze video erg aan raden voor wie het nog niet zelf heeft gevonden.

En in ander nieuws. Japan heeft een rover op een astroide geland.
Waarschijnlijk... misschien...

[Afbeelding]

Na de landing is het contact verbroken. Dat min of meer verklaard kan worden omdat ze niet meer in line of sight zijn. En waarschijnlijk staan ze klaar. Ze gaan opnieuw contact proberen te maken als dat weer kan. Maar tot dan is het erg spannend.
Proberen ze de Japanse vlag op die asteroïde te projecteren?
Pagina: 1 ... 61 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.