Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
https://www.teslarati.com...ch-practice-upgraded-net/
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Tuurlijk is er een mass penalty, maar het punt is gewoon dat die raket zo balachelijk krachtig is dat het gewoon totaal niet boeit dat er wat mass penalty isvectormatic schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:34:
[...]
Ah, dan klopt wat wiki momenteel heeft niet kwa payload weights van de F9B5 (best indrukwekkend)
Either way, de mass penalty is er hoe dan ook
Moet het zwaarder, prima... upgrade je toch gewoon naar Falcon Heavy
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Hoewel spectaculair voor de gewone burger, critici en deskundigen zijn van mening dat de Roadster stunt niet gehoeven had.Koenoe schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 04:39:
Niet alleen was de auto stunt misplaatst
Oh reallyDit kost immers ook fuel (omhoog en omlaag).
Ik moet ook elke keer mijn auto voltanken. Waarom niet gewoon wegsmijten, en een nieuwe kopen? Meneer Kuipers mist het punt van herbruikbare raketten.
De payload penalty is een feit, maar in de praktijk dus geen probleem. Wel is het zo dat een Falcon 9 zonder alle landing hardware nog lichter had kunnen zijn.Spooksel schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:53:
Mass penalty my assFalcon 9 make fun of you and your silly mass penalty
Dat dit "totaal niet boeit" is een beetje onzin. Zo is die raket niet tot stand gekomen. De Falcon 9 is een mooi voorbeeld van trade offs waar goed is over nagedacht: voor de payload alleen is de raket in feite over-engineered, maar het voordeel daarvan is dat je kan landen én opnieuw gebruiken. Daardoor gaan de productiekosten omlaag. Het extra gewicht, wat in de ruimte wel degelijk boeit, is de trade off om die kosten te drukken.Spooksel schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:39:
[...]
Tuurlijk is er een mass penalty, maar het punt is gewoon dat die raket zo balachelijk krachtig is dat het gewoon totaal niet boeit dat er wat mass penalty isZe spugen met gemak de zwaarste satelliet ever de ruimte in en landen daarna alsnog ff \o/
Dat critici van mening zijn dat het niet gehoeven had dat lijkt me evident, dat zit hem immers al in de definitie van het woord. Deskundigen zullen "sommige deskundigen" zijn. En "gehoeven" is ook wel een erg vaag begrip. Van de "gewone burger" had het waarschijnlijk ook niet gehoeven, ze vonden het meestal wel leuk.XWB schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:17:
[...]
Hoewel spectaculair voor de gewone burger, critici en deskundigen zijn van mening dat de Roadster stunt niet gehoeven had.
En het argument vervuiling gaat eigenlijk nergens over, misschien als we we nu elke week een tesla de ruimte in schieten, dan heb je wat te klagen. Nu is het zeuren over iemand die een snippertje in een gebied ter grootte van Nederland heeft neergelegd en klagen dat dat slecht is voor het milieu ofzo.
Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF
Ik heb eindelijk tijd genomen om dat artikel te lezen. De stukjes die hierbij uitspringen:matroosoft schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:33:
En een zeer uitgebreid 10000 woorden artikel over de geschiedenis en huidige stand van zaken over de BFR (voorafgaand aan meer details binnenkort):
NASAspacefligth - The Evolution of the Big Falcon Rocket
1.
Ik was eerst verbaasd te lezen dat ITS "maar" 12 keer gebruikt zou kunnen worden. Het artikel claimt dat dit komt vanwege de aardse re-entry. Maar de booster heeft met dezelfde re-entry te maken, maar kan wel 1000 keer hergebruikt worden. Vanwaar dat grote verschil?SpaceX planned on reusing the Booster, Tanker and Ship 1000, 100 and 12 times respectively, with the Ship’s reuse heavily limited by the massive heating it would endure during its aero capture into Earth Orbit.
...
The reuse goals were the same as in February, with the Booster, Tanker and Spaceship being rated for 1000, 100 and 12 reuses (over 12 Mars synods totaling 26 years).
Eigenlijk zou je de ITS schepen in een baan om de aarde moeten laten, en astronauten met een spacelift oid naar boven brengen. Dan kan dat ding meer dan 12 keer gebruikt worden. Maar zo'n lift is natuurlijk out of scope van dit Mars project.
2.
De Raptor motor wordt enkele keren besproken in dit artikel. Het vermogen van de motor wordt gedurende de ontwikkeling meerdere keren op- en teruggeschaald. Het huidige design is een stuk minder krachtig dan enkele jaren terug, maar laat wel zien dat er potentieel is om eventueel in de toekomst te groeien en zwaardere raketten te bouwen.Musk’s IAC 2017 speech revealed the Raptor engine’s designed sea level thrust had been shrunk by 44.3% from 3,050 kN (685,700 lbf) to 1,700 kN (382,200 lbf). Its initial version would have a lower chamber pressure of 250 Bar, which was 50 Bar, or 16.7% less than the final planned version.
3.
En dit zijn mind blowing nummers: een ruimteschip, in dit geval de ITS, met een leeggewicht van 85 ton heeft 1100 ton brandstof nodig om naar Mars te gerakenThe updated Spaceship stage would mass up to 1,335 tonnes at launch, carry up to 1,100 tonnes of propellant, and have a modest dry mass of 85 tonnes.
4.
Marketing vs realiteit.Although much smaller than before, it still boasted 825 cubic meters (29,134.6 cubic feet) of pressurized space, only 9.9% less than the International Space Station (915.6 cubic meters/32,334.1 cubic feet) but not in fact more than the 2,100 cubic meters (74,160.8 cubic feet) of an Airbus A380 as SpaceX claimed.
5.
Nog meer mind blowing nummers: er staat straks 4400 ton aan hardware en brandstof op het launch pad. Alhoewel dit relatief gezien niet heel veel zwaarder is dan een volgeladen Saturn V (2300 ton).All three variants would mass up to 4,400 tonnes and stand 106 meters (347.8 feet) tall on the pad. The BFR would have a payload capacity of up to 250 tonnes for an expendable launch and 150 tonnes for a fully reusable launch. This capacity would make the BFR system the world’s most efficient LEO launch system ever built, with over 5.68% of launch mass making it to orbit if figures are accurate.
Het originele BFR design had overigens een gewicht van meer dan 10000 ton
Lijkt me dat een aero capture vanuit Mars iets meer opwarming veroorzaakt dan een re-entry vanuit LEO. Of mis ik iets/begrijp ik je vraag niet?XWB schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:48:
[...]
Ik heb eindelijk tijd genomen om dat artikel te lezen. De stukjes die hierbij uitspringen:
1.
[...]
Ik was eerst verbaasd te lezen dat ITS "maar" 12 keer gebruikt zou kunnen worden. Het artikel claimt dat dit komt vanwege de aardse re-entry. Maar de booster heeft met dezelfde re-entry te maken, maar kan wel 1000 keer hergebruikt worden. Vanwaar dat grote verschil?
Ticking away, the moments that make up a dull day
De booster gaat langzamer dan de daadwerkelijke orbital speed hè. Hij mist geheel de snelheid die de 2e stage nog toevoegt. Terwijl de ITS wél daadwerkelijk een orbital speed heeft behaald, voordat 'ie weer terugkomt. Ergo, veel meer energie om kwijt te raken tijdens de re-entry.XWB schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:48:
[...]
Ik was eerst verbaasd te lezen dat ITS "maar" 12 keer gebruikt zou kunnen worden. Het artikel claimt dat dit komt vanwege de aardse re-entry. Maar de booster heeft met dezelfde re-entry te maken, maar kan wel 1000 keer hergebruikt worden. Vanwaar dat grote verschil?
Je zou toch zeggen dat men onderhand alles was Musk zegt met een korrel zout moet nemen totdat er concreet iets is? Hij presenteert vaak de dingen die op een servetje worden bedacht, en als ze er nog een paar keer goed over hebben nagedacht, komen ze tot de ontdekking dat het helemaal niet kan (voor dat geld of binnen de tijd) of handig is. Je ziet het met de auto's en ook met de raketten. Het duurt altijd langer (logisch in de high tech industrie) en de specs zijn ook vloeibaar. Bij Musk is het meestal meer een denkrichtingXWB schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:48:
[...]
Het originele BFR design had overigens een gewicht van meer dan 10000 tonHet artikel legt goed uit waarom dat design uiteindelijk niet haalbaar was.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Sure, een gek kan wilde ideëen hebben die ook nog eens goed uit kunnen pakken (kijk naar SpaceX vooralsnog). Maar iemand moet die vent wel even aan een halsbandje leggen heb ik 't idee, hij begint een beetje veel te blaffen en voor je 't weet, is je woonkamer compleet naar de )#($*() geholpen door een Rabide hond..
Daarnaast heb je het ook gewoon over tijd, 12 keer re-use voor een ITS is gewoon 12x op en neer naar Mars, wat als ik het goed begrijp pakweg 9 maanden enkele reis is, en je dan ook nog met launch windows terug te maken hebt. Dan ben je met 12 round trips toch ergens rond de 20-30 jaar in de ruimte, geen onaardige levensduur voor een schip, zeker niet als je 12 keer launch, aerocapture, landing, launch, aerocapture, re-entry, landing doet.Wormaap schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:56:
[...]
Lijkt me dat een aero capture vanuit Mars iets meer opwarming veroorzaakt dan een re-entry vanuit LEO. Of mis ik iets/begrijp ik je vraag niet?
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ja, laten we iemand wat abnormaal is zich laten conformeren naar het normaal. Wat een onzin. Juist de mensen die buiten het normale durven te gaan bereiken de grootste dingen.Osiris schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:02:
Probleem met Musk is natuurlijk dat 't een megalomaniac is waar een steekje bij los zit. Niet voor niets wordt 'ie vergeleken met Trump gezien z'n Twitter-gedrag.
Sure, een gek kan wilde ideëen hebben die ook nog eens goed uit kunnen pakken (kijk naar SpaceX vooralsnog). Maar iemand moet die vent wel even aan een halsbandje leggen heb ik 't idee, hij begint een beetje veel te blaffen en voor je 't weet, is je woonkamer compleet naar de )#($*() geholpen door een Rabide hond..
Wat jij hierboven allemaal zegt over iemand die je niet kent en waarschijnlijk nog nooit gesproken hebt zegt voor mij al dat jij en ik nooit door 1 deur zullen kunnen. Ik heb een grondige hekel aan figuren die menen dat er maar 1 normaal is en de rest zich moet conformeren naar wat voor hun normaal is.
gek
aan een halsbandje leggen
Rabide hond
Alleen dient hij zich (helaas?) wel te conformeren aan die grote-mensen-wereld waarbij geld belangrijk is en er zonder geld niet zoveel gebeurt. Dat kun je vervelend vinden of niet, is wel de realiteit.th4k1ck3r schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:24:
[...]
Ja, laten we iemand wat abnormaal is zich laten conformeren naar het normaal. Wat een onzin. Juist de mensen die buiten het normale durven te gaan bereiken de grootste dingen.
En dus dient óók Musk zich enigszins te houden aan wat normaal is. Anders droogt z'n geldkraan mogelijk op. Nu heeft 'ie schijnbaar deze keer wel weer investeerders weten te strikken, maar als iemand volstrekt bat shit crazy wordt, houdt dat een keertje op
Dank voor deze ad hominem.th4k1ck3r schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:24:
Wat jij hierboven allemaal zegt over iemand die je niet kent en waarschijnlijk nog nooit gesproken hebt zegt voor mij al dat jij en ik nooit door 1 deur zullen kunnen. Ik heb een grondige hekel aan figuren die menen dat er maar 1 normaal is en de rest zich moet conformeren naar wat voor hun normaal is.
[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 15-08-2018 15:15 ]
Laten we ook de straling op de route niet buiten beschouwing. Gemiddelde elektronische componenten worden ontwikkeld om het zo'n 20-30 jaar in de ruimte uit te kunnen houden (deep space missies). Een normale launcher (stage 1) haalt misschien een paar uur. Leo heb je er ook nog niet zo'n last van, maar daarna begint het wel op te tellen. Een herbruikbare marsmissie is wel even wat anders. En je komt dan gewoon op EOL voor de componenten. Materiaalmoeheid, straling,etc begint dan gewoon een belangrijke rol te spelen. Ik schat dan ook dat een reusel van een factor 4-5x al optimistisch is.vectormatic schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:08:
[...]
Daarnaast heb je het ook gewoon over tijd, 12 keer re-use voor een ITS is gewoon 12x op en neer naar Mars, wat als ik het goed begrijp pakweg 9 maanden enkele reis is, en je dan ook nog met launch windows terug te maken hebt. Dan ben je met 12 round trips toch ergens rond de 20-30 jaar in de ruimte, geen onaardige levensduur voor een schip, zeker niet als je 12 keer launch, aerocapture, landing, launch, aerocapture, re-entry, landing doet.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
En heb je ook niet te maken met technologische vooruitgang en vernieuwing. Je krijgt na 20 dienstjaren de situatie dat je in je kontzak een beter computer hebt als in je ruimtevaartuig...Garyu schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:24:
[...]
Laten we ook de straling op de route niet buiten beschouwing. Gemiddelde elektronische componenten worden ontwikkeld om het zo'n 20-30 jaar in de ruimte uit te kunnen houden (deep space missies). Een normale launcher (stage 1) haalt misschien een paar uur. Leo heb je er ook nog niet zo'n last van, maar daarna begint het wel op te tellen. Een herbruikbare marsmissie is wel even wat anders. En je komt dan gewoon op EOL voor de componenten. Materiaalmoeheid, straling,etc begint dan gewoon een belangrijke rol te spelen. Ik schat dan ook dat een reusel van een factor 4-5x al optimistisch is.
Ja, daar heb je gelijk in. Misschien klinkt 12 maal hergebruiken weinig, maar dat komt wel neer op 24 jaar gebruik (één tripje naar Mars en terug neemt makkelijk 2 jaar gebruik in beslag).Garyu schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:24:
[...]
Laten we ook de straling op de route niet buiten beschouwing. Gemiddelde elektronische componenten worden ontwikkeld om het zo'n 20-30 jaar in de ruimte uit te kunnen houden (deep space missies). Een normale launcher (stage 1) haalt misschien een paar uur. Leo heb je er ook nog niet zo'n last van, maar daarna begint het wel op te tellen. Een herbruikbare marsmissie is wel even wat anders. En je komt dan gewoon op EOL voor de componenten. Materiaalmoeheid, straling,etc begint dan gewoon een belangrijke rol te spelen. Ik schat dan ook dat een reusel van een factor 4-5x al optimistisch is.
Wellicht kunnen ze gebruik maken van modulaire hardware? Flight computer 2 jaar oud? Even eruit klikken en nieuwe erin. Nieuw type space toilet? Klik klik klaar.XWB schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:39:
[...]
Ja, daar heb je gelijk in. Misschien klinkt 12 maal hergebruiken weinig, maar dat komt wel neer op 24 jaar gebruik (één tripje naar Mars en terug neemt makkelijk 2 jaar gebruik in beslag).
Ik vrees dat je de kosten van deep space hardware enigzins onderschat ;-). Een flight computer zit al snel op 500-1000 k€...th4k1ck3r schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:54:
[...]
Wellicht kunnen ze gebruik maken van modulaire hardware? Flight computer 2 jaar oud? Even eruit klikken en nieuwe erin. Nieuw type space toilet? Klik klik klaar.
Misschien gaat SpaceX ook ooit hardware ontwikkelen en maken ze iets dat nog maar een tiende daarvan kost...Garyu schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:20:
[...]
Ik vrees dat je de kosten van deep space hardware enigzins onderschat ;-). Een flight computer zit al snel op 500-1000 k€...
Bensimpel
Positieve meneer
😆 - Denk ook eens om ;)
Dat doen ze al, maar helaas is het geen grote markt en hoe vaker de apparatuur hergebruikt wordt, hoe minder je er van nodig hebt. De hoge design en ontwikkel kosten kun je dus maar op een paar weinige stuks terugverdienen, dus de kosten per stuk zullen hoog blijven. Radiation hardened componenten zijn verder gewoon duur om te maken... Een simpele rad hard FPGA kost al snel een honderdduizend euro's of meer. Eigen asics maken is helemaal van de zotte.mphilipp schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:57:
[...]
Misschien gaat SpaceX ook ooit hardware ontwikkelen en maken ze iets dat nog maar een tiende daarvan kost...
https://www.pscp.tv/w/1vAxREbgEyPJl?channel=mission-space
Dat betekent, stam + t .
Geef dan tenminste de officiele link door, ipv zo'n copy link dat elke krant / mediabedrijf opzet om zo views te lokken (zoals dat bij bijna elke lancering gebeurt - alsook dat je nu waarschijnlijk nog steeds live een SpaceX raket kan zien opstijgen / de Tesla roadster kan zien rondzweven bij de aarde)Apache4u schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:03:
Mocht iemand zich nu vervelen.. live ruimtewandeling vanuit het iss door 2 cosmonauten:
https://www.pscp.tv/w/1vAxREbgEyPJl?channel=mission-space
YouTube: NASA Live: Official Stream of NASA TV
En voor de geinteresserde:
We're getting real close now. De crew dragon access arm is geinstalleerd op KSC
[ Voor 11% gewijzigd door bottom line op 15-08-2018 19:26 ]
[ Voor 13% gewijzigd door jip_86 op 16-08-2018 15:26 ]
Dus, als ik het goed begrijp stappen de astronauten in terwijl de F9 nog horizontaal ligt? Scheelt wel weer een extra lift bouwen.bottom line schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:14:
[...]
[afbeelding]
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Oh sorry, bedankt voor je aardige suggestie.bottom line schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:14:
[...]
Geef dan tenminste de officiele link door, ipv zo'n copy link dat elke krant / mediabedrijf opzet om zo views te lokken (zoals dat bij bijna elke lancering gebeurt - alsook dat je nu waarschijnlijk nog steeds live een SpaceX raket kan zien opstijgen / de Tesla roadster kan zien rondzweven bij de aarde)
Ik kwam de link tegen op twitter in een bericht van het officiële Reuters account en dacht dat er misschien wel interesse in zou zijn hier. Het laatste wat ik wilde was ergernis opwekken maar door jouw vriendelijke commentaar begrijp ik dat dat wel gebeurd is. Nogmaals excuses.
Dat betekent, stam + t .
NeeWho Am I? schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:45:
[...]
Dus, als ik het goed begrijp stappen de astronauten in terwijl de F9 nog horizontaal ligt? Scheelt wel weer een extra lift bouwen.
Ik vermoed dat de lift er nog wel aanwezig zal zijn. Enkel een upgrade naar SpaceX normen nodig.
Op jou was ik niet geirriteerdApache4u schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:48:
[...]
Oh sorry, bedankt voor je aardige suggestie.
Ik kwam de link tegen op twitter in een bericht van het officiële Reuters account en dacht dat er misschien wel interesse in zou zijn hier. Het laatste wat ik wilde was ergernis opwekken maar door jouw vriendelijke commentaar begrijp ik dat dat wel gebeurd is. Nogmaals excuses.
Ik reageerde zo omdat er tig mensen zijn die gewoon op zo'n manier aandacht willen trekken, wat ik enorm haat. Doen alsof 'hun' ervoor zorgen dat er een livestream is - zonder zelfs de oorspronkelijke bron te vermelden.
[ Voor 45% gewijzigd door bottom line op 16-08-2018 19:17 ]
bottom line schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:14:
[...]
Geef dan tenminste de officiele link door, ipv zo'n copy link dat elke krant / mediabedrijf opzet om zo views te lokken (zoals dat bij bijna elke lancering gebeurt - alsook dat je nu waarschijnlijk nog steeds live een SpaceX raket kan zien opstijgen / de Tesla roadster kan zien rondzweven bij de aarde)
YouTube: NASA Live: Official Stream of NASA TV
[afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 16-08-2018 22:03 ]
Nog een paar foto's, hier van de oude arm voor die verwijderd werd:bottom line schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:14:
[afbeelding]

En de nieuwe arm:

Ter vergelijk, hier de Crew Access Arm van Boeing, voor de Starliner:
Apollo V with gantry (ze bedoelen de LUT)
En de Apollo CSM with LM:
Ik heb zelf alleen de LM. Hij staat op hun site als 'challenging' qua moeilijkheidsgraad en dat kan ik beamen. Goed gereedschap (klein knippertje, kleine tangetjes) een vaste hand en heel veel geduld zijn vereisten. Het valt niet mee, maar het is wel ontzettend leuk om zo'n klein LMetje te hebben staan. Die van mij is niet perfect, maar niemand ziet het (of doen alsof ze het niet zien).
De Apollo V wordt aangegeven als 'moderate' en dat klopt denk ik wel. De raket is alleen maar rond en de toren zijn een paar plaatjes. Ze kosten geen drol en zijn leuk om kado te doen aan iemand waaraan je een hekel hebt...
Wanneer ze te koop komen en wat ze kosten weet ik nog niet, maar wat ze nu hebben is niet duurder dan max €30.
[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 17-08-2018 12:58 ]

reviews: Zelf een 3d-printer in elkaar zetten - Groter, goedkoper en extreem ...
Het gerucht gaat dat SpaceX met de DM1 (de eerste crewdragon testmissie) de complete dragon (crew-compartment/pressurized-compartment) wil opvangen op dezelfde manier als de fairing. Bij de haven waar de rest van de Spacex-vloot aangemeerd ligt is het volgende vaartuig gespot.

Bron: Teslarati.com | https://www.teslarati.com...giant-inflatable-cushion/
Het schijnt zelfs dat ze dit principe getest hebben met een mass simulator van de Dragon V2 op de fairingcatcher boot Mr.Steven. Tijdens deze test is de mass simulator echter door het houten dek van het ship gezakt.
[ Voor 3% gewijzigd door Oosting op 20-08-2018 12:21 ]
Voor de duidelijkheid, met "complete" bedoel je inclusief de servicemodule?Oosting schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:04:
Het gerucht gaat dat SpaceX met de DM1 (de eerste crewdragon testmissie) de complete dragon wil opvangen op dezelfde manier als de fairing.
Het enige gedeelte wat de aarde/vlot/zee wel raakt is het conusvormige gedeelte van de dragon.
Die ligt er al een tijdje (linkje van 8 juli). Maar doel is wel interessant. Dacht dat het een soort optie was om de fairings mee te vangen oidOosting schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:04:
...is het volgende vaartuig gespot...
Hmmm...waarom zo ingewikkeld vraag ik me af. NASA heeft dat toch al een keer gedaan met Apollo? Afremmen met parachutes en laten drijven met een zwembandje?Oosting schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:04:
Het gerucht gaat dat SpaceX met de DM1 (de eerste crewdragon testmissie) de complete dragon (crew-compartment/pressurized-compartment) wil opvangen op dezelfde manier als de fairing. Bij de haven waar de rest van de Spacex-vloot aangemeerd ligt is het volgende vaartuig gespot.
Opvangen is best complex, en wat als je 'm nét mist? Verzuipt dan maar de crew...?
Doe mij dan maar een vette klap op de Kazachse steppe
Het een sluit het andere niet uit. In beide gevallen heb je een veilige landing voor de crew.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
zou me niets verbazen als ze bovenstaande methode gaan gebruiken als alternatief voor supersnel proberen te manouvreren met Mr Steven.
[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 20-08-2018 16:23 ]
Ik zie alleen maar "gerucht" staan, en een hoop speculatie over het waarom.mphilipp schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:33:
Maar dat dat rubberen platform is gemaakt om een crew dragon op te vangen is speculatie of is dat iets dat SpaceX heeft aangekondigd?
Dus het kan nog steeds voor iets heel anders zijn...vectormatic schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:42:
[...]
Ik zie alleen maar "gerucht" staan, en een hoop speculatie over het waarom.
Bensimpel
Positieve meneer
Taslarati heeft het wel vaak bij het rechte eind hoor.
Ben zeer benieuwd
😆 - Denk ook eens om ;)
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Een kapotte klok heeft ook 2x per dag gelijk...Bensimpel schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:55:
Taslarati heeft het wel vaak bij het rechte eind hoor.
Het nadeel is dat al het gewicht dan mee-lanceert en dat wordt dus een stuk prijziger.coelho schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:03:
In plaats van dat luchtkussen onder een dalende crew dragon te plaatsen, kun je toch beter zorgen dat het luchtkussen onder in de crew dragon zit en op het laatste moment opblaast, zoals straaljagerpiloten dat volgens mij ook hebben als ze met de schietstoel boven zee moeten springen.
Klopt, maar niet per se over de Dragon. Of hij moet de Dragon bedoelen met 'rocket upper stage'.MewBie schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:03:
Heeft Musk in het verleden niet een keer iets gezegd over "A giant bouncy castle"?
[ Voor 14% gewijzigd door Wormaap op 20-08-2018 18:36 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day

Tegenover dat van SpaceX

En ter vergelijking: de space shuttle
[ Voor 21% gewijzigd door bottom line op 21-08-2018 12:02 ]
https://www.nasaspaceflig...tarliner-crew-spacecraft/
In het artikel zegt Ferguson dat hij veel makkelijker te vliegen zal zijn dan de Shuttle. De Shuttle had zo'n 1100 knoppen, tegen zo'n 40 in de Starliner (zijn uitspraak, ik tel er veel meer. Mischien zijn de andere niet vlucht gerelateerd?)
Het scherm is geen touchscreen maar wordt bediend door middel van knoppen op de bezel. De andere knoppen zijn bedoeld om snel acties te kunnen uitvoeren, zonder door de menu's te hoeven navigeren in geval van een noodsituatie. Het zijn dus meer een soort 'shortcuts' voor bepaald acties.
Dat is dus wel definitief, in ieder geval voor de komende vluchten. En ook goedgekeurd door NASA. SpaceX liet pas aan de pers een capsule zien die exact hetzelfde was als de te vliegen capsules (alleen de boosters ontbraken) en daar zaten de panelen in zoals op de foto's hierboven.mphilipp schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:30:
Dat paneel van SpaceX is vast niet definitief, zoals alles wat SpaceX laat zien... Ik denk dat je wel meer hardware buttons nodig hebt. Een touchscreen bedienen is niet heel handig als je aan het opstijgen bent in een raket.
SpaceX gives press exclusive access to Crew Dragon spacesuit and simulator
[ Voor 5% gewijzigd door matroosoft op 21-08-2018 12:37 ]
Er zitten een aantal handware knoppen onder het scherm. Voor als het touchscreen niet werkt.mphilipp schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:30:
Dat paneel van SpaceX is vast niet definitief, zoals alles wat SpaceX laat zien... Ik denk dat je wel meer hardware buttons nodig hebt. Een touchscreen bedienen is niet heel handig als je aan het opstijgen bent in een raket.
Maar het is de 4e bedieningsoptie.
Normale bediening is auto pilot.
Noodbediening is afstandsbediening vanaf de grond.
Noodbediening bij uitval communicatie is de piloot op het touchscreen.
En dan pas de knoppen.
Er zit eigenlijk maar 1 knop die de piloot tijdens de lancering moet kunnen bedienen. De EJECT. En dat is een grote rode handel tussen de stoelen in.
Ok, duidelijk. In de Soyuz zitten momenteel heul veul knoppen, waarvan waarschijnlijk 75% nooit gebruikt wordt, maar toch viel me laatst in dat filmpje van de lancering van de MS09 op dat er best nog wel vaak op een knopje gedrukt werd.RocketKoen schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:37:
[...]
Er zit eigenlijk maar 1 knop die de piloot tijdens de lancering moet kunnen bedienen. De EJECT. En dat is een grote rode handel tussen de stoelen in.
Maar ja, Soyuz is al wat ouder (kuch) en het zal ook wel gebouwd zijn op het aankunnen van elke eventualiteit. Net als het docken; dat gaat 99% van de gevallen automatisch, maar ze oefenen altijd tot ze blauw zien zodat ze het ook manual kunnen.
Hoe minder knopjes, hoe beter. De praktijk zal uitwijzen wat handig is. Nadeel van touchscreens is dat je niets voelt, en je met echt kijken wat je indrukt. Voordeel is weer dat je de schermen/bedieningspanelen dynamisch kunt maken en zodoende kunt 'declutteren'.
Mooi dat ze het zo lean kunnen maken.
Off topic: als je geen iPhone 7 of nieuwer of een MacBook Pro uit 2015 bij de hand hebt moet je een keer bij gelegenheid een Apple winkel inlopen. Zowel de telefoon als de Mac gebruiken haptische feedback om toch gevoel te geven. Er beweegt niets, maar het voelt overtuigend als een klik aan.mphilipp schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:25:
Nadeel van touchscreens is dat je niets voelt, en je met echt kijken wat je indrukt.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Maar goed dat zal verder wel duidelijk geworden zijn uit de trainingen of het kan of niet. Anders zou het er wel anders uit gezien hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door jip_86 op 21-08-2018 14:59 ]
Daarvoor nemen ze toch gewoon een duif mee?jip_86 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:59:
Lijkt me persoonlijk toch best tricky om met een beetje vegen zo'n capsule docken
Ik ken dat, maar ruimtemannetjes hebben een dikke handschoen aan, en tijdens de vlucht zal het best een beetje trillen. Ik verwacht dan niet zoveel van die feedback. Ik voel vaak mijn telefoon niet eens trillen als ie in mijn broekzak zit en ik loop in de stad.burne schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:45:
[...]
Off topic: als je geen iPhone 7 of nieuwer of een MacBook Pro uit 2015 bij de hand hebt moet je een keer bij gelegenheid een Apple winkel inlopen. Zowel de telefoon als de Mac gebruiken haptische feedback om toch gevoel te geven. Er beweegt niets, maar het voelt overtuigend als een klik aan.
Daarnaast, je zou misschien de feedback van het aanslaan van een toets kunnen vervangen, maar hoe ga je op de tast een toets vinden? Denk aan de kleine richeltjes op de J en F van je toetsenbord waarmee je blind je positie kan vinden.mphilipp schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:36:
[...]
Ik ken dat, maar ruimtemannetjes hebben een dikke handschoen aan, en tijdens de vlucht zal het best een beetje trillen. Ik verwacht dan niet zoveel van die feedback. Ik voel vaak mijn telefoon niet eens trillen als ie in mijn broekzak zit en ik loop in de stad.
Ik heb een demo gevoeld waarbij piezo onder het glas het gevoel van structuur in het glas gaf.vectormatic schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:42:
Denk aan de kleine richeltjes op de J en F van je toetsenbord waarmee je blind je positie kan vinden.
Disney blijkt daar ook al een paar jaar mee bezig te zijn: YouTube: Tactile Rendering of 3D Features on Touch Surfaces
En je kunt natuurlijk 'vaste' knoppen op het schermen hebben en enkel de labels eronder aanpassen.
Zit hij daar nu serieus met een uitschuif stokje te typen....mphilipp schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:25:
[...]
Ok, duidelijk. In de Soyuz zitten momenteel heul veul knoppen, waarvan waarschijnlijk 75% nooit gebruikt wordt, maar toch viel me laatst in dat filmpje van de lancering van de MS09 op dat er best nog wel vaak op een knopje gedrukt werd.
[video]
Maar ja, Soyuz is al wat ouder (kuch) en het zal ook wel gebouwd zijn op het aankunnen van elke eventualiteit. Net als het docken; dat gaat 99% van de gevallen automatisch, maar ze oefenen altijd tot ze blauw zien zodat ze het ook manual kunnen.
Hoe minder knopjes, hoe beter. De praktijk zal uitwijzen wat handig is. Nadeel van touchscreens is dat je niets voelt, en je met echt kijken wat je indrukt. Voordeel is weer dat je de schermen/bedieningspanelen dynamisch kunt maken en zodoende kunt 'declutteren'.
Mooi dat ze het zo lean kunnen maken.
Ik hoop toch echt niet dat dat missie kritieke bedieningen zijn
Jazeker! Nou ja, niet typen, maar knoppen indrukken waar hij niet bij kan. De opleiding tot kosmonaut is 4 jaar, en anderhalf daarbij voor een specifieke missie. Dat drukken met een stokkie heeft ie echt wel onder de knie denk ik...RocketKoen schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:14:
[...]
Zit hij daar nu serieus met een uitschuif stokje te typen....
Ik hoop toch echt niet dat dat missie kritieke bedieningen zijn
tsja... Als je die 5,5 jaar kan inkorten naar 1 jaar of minder door de besturing te verbeteren.mphilipp schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 23:17:
[...]
Jazeker! Nou ja, niet typen, maar knoppen indrukken waar hij niet bij kan. De opleiding tot kosmonaut is 4 jaar, en anderhalf daarbij voor een specifieke missie. Dat drukken met een stokkie heeft ie echt wel onder de knie denk ik...
Daar gebeurt ook niet veel mee, de Russen zijn al meer dan 10 jaar bezig met beoogde opvolgers van de Soyuz, maar er komt weinig concreets van de grond, beetje wat de amerikanen met Ares/Orion aan t doen zijn, met als verschil dat de russen niet het oude eerst weggooien en dan pas wat nieuws gaan maken.mphilipp schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 08:49:
Ze hebben trouwens ook al een nieuwe capsule, maar ik heb daar nog geen foto's van gezien. Die zal ook wel wat moderner zijn.
Op wikipedia is weinig kwa toekomstige tijdslijn te vinden, alleen dat ze sinds ~2010 twee keer zijn gewisseld van launcher (eerst RUS-M, toen die gecanceld werd Angara-5, inmiddels Sunkar/Soyuz-5, want goedkoper, maar die zou op zn vroegst in 2024 actief zijn)
De VS had de space shuttle nu ook nog gebruikt als hij niet zo vaak explodeerde.vectormatic schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 10:11:
[...]
Daar gebeurt ook niet veel mee, de Russen zijn al meer dan 10 jaar bezig met beoogde opvolgers van de Soyuz, maar er komt weinig concreets van de grond, beetje wat de amerikanen met Ares/Orion aan t doen zijn, met als verschil dat de russen niet het oude eerst weggooien en dan pas wat nieuws gaan maken.
Op wikipedia is weinig kwa toekomstige tijdslijn te vinden, alleen dat ze sinds ~2010 twee keer zijn gewisseld van launcher (eerst RUS-M, toen die gecanceld werd Angara-5, inmiddels Sunkar/Soyuz-5, want goedkoper, maar die zou op zn vroegst in 2024 actief zijn)
Door overheden gefinancierde ruimtevaart heeft niet veel innovatie gezien sinds het einde van de koude oorlog.
Het zijn disrupters als bezos en musk die nu duidelijk maken hoe snel innovatie kan gaan er weer concurrentie is.
Echt een aanrader om te kijken inderdaad, Je krijgt een veel beter idee van het interieur van de Starliner dan alleen van de plaatjes. Vraag me wel af waarom de astronauten liggen? Is in de Soyuz natuurlijk ook het geval. Is dat omdat er horizontaal meer ruimte is dan verticaal?
Beter voor je lijf met de G krachten tijdens de lancering en het neerkomen. Als je zit, drukt je ruggewervel in elkaar, en dat is niet zo goed zeg maar.matroosoft schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:23:
[...]
Vraag me wel af waarom de astronauten liggen?
De vorm van de stoel in de Soyuz is echt bewust zo gemaakt omdat men heeft vastgesteld dat als je lichaam in die positie ligt, je het beste met die krachten om kunt gaan.
[edit]
Beetje vaag dat je niet op die schermen mag kijken als Tim die Starliner docked. Volgens mij is het docking systeem het Russische systeem waarmee ik in Sterrenstad geoefend heb. Niets geheims aan. Zal wel een soort standaard gedoe zijn. Kan me niet voorstellen dat er iets op dat scherm te zien is dat supergeheim is. Wat ik die man hoorde zeggen, is ook wat ze me in Sterrenstad vertelden. En nog meer trouwens, want met alleen die snelheid ben je er nog niet, maar Tim had blijkbaar al geoefend.
[ Voor 34% gewijzigd door mphilipp op 24-08-2018 13:41 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Veel leuker is dat Destin de volledige interviews op z'n second channel heeft staan:
Beiden gaan behoorlijk diep in op de techniek, eentje die achter de solar flux probe, de ander achter de koeling van de Parker Solar Probe. Er is nog een derde interview:
@burne Bedankt voor die second channel video's. Ik postte de "hoofdvideo" terwijl ik onderweg was en al die URL's van de video's verzamelen was niet zo makkelijk
Maar ook de witte kleur vind ik tamelijk gewaagd, gezien de grote rookwolken bij 't opstijgen
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Ik verwacht nu ieder moment samurai pizza cats bij SpaceX...matroosoft schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:37:
Close-up foto van de Crew Access Arm op de Twitter van SpaceX:
[afbeelding]
De enorme rookpluim bij de start is goeddeels waterdamp, dus dat zal niet zo snel een kleurtje opleveren.APClll schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:19:
Ik verwacht dat ze 'm zodanig wegdraaien dat de meeste energie langs 't raam gaat, ipv loodrecht er tegenaan buldert.
Maar ook de witte kleur vind ik tamelijk gewaagd, gezien de grote rookwolken bij 't opstijgen
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
SpaceX gebruikt RP-1 hè, geen LH2. Dat laatste brandt natuurlijk enorm clean. RP1 is ook wel erg puur voor een koolwaterstof, maar zal toch echt wel troep geven.YakuzA schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:10:
[...]
De enorme rookpluim bij de start is goeddeels waterdamp, dus dat zal niet zo snel een kleurtje opleveren.
Het zit ergens tussen diesel en lampenolie in, qua samenstelling. Het is laag in zwavelverbindingen en complexere alcoholen. Zwavel tast de metalen in de motor aan en complexere alcoholen polymeriseren op hogere temperaturen en verstoppen de leidingen. En net zoals met diesel is de bruikbaarheid als smeermiddel een belangrijke afweging in de samenstelling. Er is een minimum wat er aan alkenen in het mengsel moet zitten zodat je de brandstof ook als smeermiddel voor de turbopompen in de raketmotor kunt gebruiken. Het is een complex mengsel wat allerlei taken moet vervullen en sommigen daarvan zijn strijdig met het imago van 'schone brandstof'.Osiris schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 00:31:
[...]
RP1 is ook wel erg puur voor een koolwaterstof, maar zal toch echt wel troep geven.
In dat opzicht is het op geen enkele manier te vergelijken met H2.
Van de andere kant: De bijdrage van SpaceX aan de uitstoot van fossiel CO2 is klein. Een Falcon 9 verstookt per lancering evenveel kilo's brandstof als de grootste containerschepen in een halve dag. Waarvan er tientallen onderweg zijn op dit moment, en eigenlijk altijd wel.
En die scheepjes verbranden alle meuk die niet aan land mag worden verbrand. https://www.om.nl/onderwerpen/afvalstoffen/burne schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 01:17:
[...]
<>
Van de andere kant: De bijdrage van SpaceX aan de uitstoot van fossiel CO2 is klein. Een Falcon 9 verstookt per lancering evenveel kilo's brandstof als de grootste containerschepen in een halve dag. Waarvan er tientallen duidenzen onderweg zijn op dit moment, en eigenlijk altijd wel.
Dus inderdaad, dat beetje CO2 van SX is echt de moeite van de kool of sop niet waard. Voor de rest van de ruimtevaart hetzelfde.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Je moet het ook niet overdrijven, hé. Maersk heeft 8 schepen die 240.000 kilo bunkerolie per dag verstoken. Daarna hebben ze grotere maar efficiëntere schepen besteld, die dus iets minder troep verstoken en meer containers slepen. Inmiddels staat nummer 31 op stapel, de Maastricht Mærsk. Maersk is ongeveer 1/6-de van de totale containermarkt in de wereld. Als hun 40 schepen 1/6-de is, is de totale markt 240 schepen met elk een 18000 TEU capaciteit.franssie schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 01:22:
tientallen duidenzen
Geen tientallen, maar ook geen tientallen duizenden.
(Mijn rekensommetje was gebaseerd op de Emma Mærsk..)
Wie?
Katherine Coleman Goble Johnson (born August 26, 1918) is an African-American mathematician whose calculations of orbital mechanics as a NASA employee were critical to the success of the first and subsequent U.S. manned spaceflights.
During her 35-year career at NASA and its predecessor, she earned a reputation for mastering complex manual calculations and helped the space agency pioneer the use of computers to perform the tasks. Her work included calculating trajectories, launch windows and emergency return paths for Project Mercury spaceflights, including those of astronauts Alan Shepard, the first American in space, and John Glenn, the first American in orbit, and rendezevous paths for the Apollo lunar lander and command module on flights to the Moon.
Her calculations were also essential to the beginning of the Space Shuttle program, and she worked on plans for a mission to Mars.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Overigens zijn de data gelijk gebleven, 2022 & 2024, alleen is nu dan bekend gemaakt dat ze in 2022 2x cargo willen lanceren en in 2024 2x crewed en 2x cargo. Verder is in de slides te zien dat ze echt diepgaan onderzoek doen naar de beste landingsplaats en hoe alles praktisch moet worden aangepakt, dat is wel gaaf om te zien!
SpaceX wants to use the first Mars-bound BFR spaceships as Martian habitats
Overigens is dit waarschijnlijk niet dé BFR update waar Elon het pas over had, maar dat is nog even afwachten.
[ Voor 6% gewijzigd door matroosoft op 27-08-2018 21:18 ]
Met uitgebreide slides hoever ze zijn met testen, productie, kwalificatie. Ook de eerste foto's van booster B1051, die de DM-1 missie zal lanceren. SpaceX is dus echt zo goed als klaar, als er niet op het laatste moment een fundamenteel probleem wordt gespot (wat erg onwaarschijnlijk is), dan loopt SpaceX erg voor op schema.In a Commercial Crew update presented by Program Manager Kathy Lueders to the NASA Advisory Council (NAC), the agency has confirmed that SpaceX is deep into the final stages of hardware preparation and testing ahead of their first uncrewed and crewed demonstrations launches of Crew Dragon.
DM-1 missie heeft nu een NET lanceerdatum voor november dit jaar. Komt steeds dichterbij!
[ Voor 5% gewijzigd door matroosoft op 28-08-2018 14:46 ]
Eh, DM-1 was laatst nog uitgesteld van augustus/september naar novembermatroosoft schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:39:
dan loopt SpaceX erg voor op schema.
Ik zit zelf nog in "eerst zien, dan geloven" modus, we hebben nog helemaal niks gezien kwa BFR/BFS hardware, en dan binnen 4 jaar naar een dubbele launch naar Mars, waarvan de spaceships (weliswaar cargo) dus compleet autonoom moeten landen, en duurzaam genoeg zijn om nog een goed aantal jaren te functioneren, ook als onderdak, op mars...matroosoft schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:17:
Wat nieuwe details over de BFR, tijdens een presentatie op de 2018 Mars Society Convention. Niet heel veel nieuws, maar de eerste 2 BFR Spacheship missies (dus de eerste 2 bemande missies, na de 2 onbemande missies met de cargo variant) naar Mars zullen de Spaceships daar achter blijven als onderkomen voor de mensen die daar blijven.
Overigens zijn de data gelijk gebleven, 2022 & 2024, alleen is nu dan bekend gemaakt dat ze in 2022 2x cargo willen lanceren en in 2024 2x crewed en 2x cargo. Verder is in de slides te zien dat ze echt diepgaan onderzoek doen naar de beste landingsplaats en hoe alles praktisch moet worden aangepakt, dat is wel gaaf om te zien!
SpaceX wants to use the first Mars-bound BFR spaceships as Martian habitats
Overigens is dit waarschijnlijk niet dé BFR update waar Elon het pas over had, maar dat is nog even afwachten.
Lijkt erop dat dat meer aan NASA ligt dan aan de beschikbaarheid van de hardwareXWB schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:47:
[...]
Eh, DM-1 was laatst nog uitgesteld van augustus/september naar november
Launch timer:
Geen launch.