Dat SpaceX de kennis in huis heeft om dit voor elkaar te krijgen geloof ik direct, maar hoe gaan ze het financieren?! Gaan ze de superrijken op aarde optrommelen om dit feestje te betalen? Dat is leuk om de tripjes naar de maan te bekostigen, maar dan heb je nog geen basis op mars. Wil je een basis op mars bouwen, dan heeft SpaceX veel meer geld nodig. Die rijkerds hebben niet voor niets zo veel geld, dat zijn zakenmensen en zakenmensen willen iets terug zien van hun investering. Is het niet in geld, dan wel in macht. Er zijn best wat rijke mensen die ik wel vertrouw met macht, noem een Bill Gates die mentaal redelijk stabiel lijkt en geen extreme (rechts of links) opvattingen heeft, maar er zijn er ook die ik liever geen macht (meer) zie hebben, noem een Trump...
Ik vraag mij ook af hoe ze dingen als bestuur en financiën gaan organiseren op mars. Ergens moeten er belangrijke beslissingen genomen worden en mensen moeten op de een of andere manier beloond worden voor hun werk.
In het begin zal alles vanaf aarde geregeld worden en krijgen de astronauten netjes een salaris voor hun leven op aarde als ze terug komen. Maar zodra er mensen permanent op mars gaan wonen zal dit toch echt anders moeten. Het liefste onafhankelijk van de aardse economie. Wordt mars dan de kans voor crytocurrency om hun echte nut te bewijzen?
Als er genoeg geld is geloof ik wel dat SpaceX (ik noem bewust SpaceX en niet Elon Musk, want het is niet hij alleen die dit voor elkaar moet krijgen) in 2028 aan een basis op mars kan beginnen. Beginnen, want zo lees ik de tweet tenminste.
Voorlopig moeten ze eerst maar eens een eerste prototype van zowel de BFS als de BFR gaan maken en testen. Dat schijnt al moeilijk genoeg te zijn. Het maken van zulke enorme stukken van composiet materiaal is enorm moeilijk.
Zie dit erg interessante artikel.
Vooral het 'afbakken' van de enorme tanks schijnt erg moeilijk te zijn, Boeing gebruikt voor de 787 een hoge druk oven die al $300 miljoen kost. Dat is de grootste ter wereld en die is nog te klein voor de BFS/BFR. Ik ben heel erg benieuwd hoe ze alle uitdagingen gaan tackelen. Die ontwikkelingen gaan ook voor gewoon op aarde van enorme waarde zijn!
We leven in een mooie tijd!
[
Voor 13% gewijzigd door
Who Am I? op 25-09-2018 10:52
]
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5