Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-11 16:42

matroosoft

Lone Christian

mphilipp schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:42:
[...]

Ik vond een tekeningetje die aangeeft wat er gebeurde. Helaas helemaal in het Russisch... Je ziet in het plaatje drie scenario's. Volgens de normale procedure heeft het afstoten van de LES al plaatsgevonden, dus het scenario met het rode stippellijntje is niet van toepassing. De groene lijn is de 'happy flow'. Volgens mij is de rode lijn in het midden het scenario dat zich afgespeeld heeft.
[Afbeelding: Soyuz MS10 Launch Failure]

~~~[edit]
Ik ben even in de weer geweest met Google Translate en heb er het volgende van kunnen maken:

[...]
Ben ook even in de weer geweest, heb even een (steenkolenengels :P ) vertaling gemaakt van de infographic. Nog verbeteringen? Dan kan ik hem ook even op Reddit gooien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7sksI3yQxrPpfRkvXVkPJ5Bn/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door matroosoft op 16-10-2018 12:49 ]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Kosmonauts...Astronauts are Amerikanski... ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Goed punt, alleen die ene was een Amerikaan.. :) Heb er nu van gemaakt "both crew members survived".

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

matroosoft schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:18:
Goed punt, alleen die ene was een Amerikaan.. :) Heb er nu van gemaakt "both crew members survived".
Mooi compromis! :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 16:58
Mag ik gewoon puntsgewijs spammen?

- In de titel: “Soyuz” 1 woord naar voren verplaatsen, voor “spacecraft”
- 1e Alinea 1e zin zou ik omschrijven naar “During the 11 October launch of the Soyuz-FG spacecraft from the Baikonur cosmodrome launch site an accident happened in the second phase of flight.”
- punt (3): “the output” -> “transit”
- kopjes boven de punten 4, 7 en 10: -> at —> during
- punt (8): “The ship is divided into two compartments” (overgenomen van punt 5). Dit geldt ook voor punt (11).
- punt 10: “emergency capsule” in plaats van “emergency rescue”
- punt 12: parachuted <— (D toevoegen)

Dat zie ik zo even snel ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 12-10-2018 16:14 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Scott "Fly Safe" Manley heeft een tweede video gemaakt over MS10. Deze keer legt hij meer uit over de verschillende launch escape systems (zoals we in het tekeningetje zagen) en gaat hij in op de lopende theorieën over wat er precies gebeurde. Erg interessant, als altijd.

[Edit]
Overigens is het mechanisme voor het afwerpen van de boosters een geniale vondst, in al zijn eenvoud. Die Korolev was écht een genie. Ik vind het zo mooi hoe de Russen met hele elegante en vooral eenvoudige oplossingen komen voor bepaalde engineering vraagstukken. En het werkt gewoon perfect (behalve vorige week dan...).
Net als de hold-down clamps van de Soyuz. Die werken gewoon met zwaartekracht. Zodra de raket lift, vallen de blokken beton gewoon naar beneden en klaar. Geen ingewikkeld mechanisme, geen aansturing nodig en Newton werkt altijd...

[ Voor 42% gewijzigd door mphilipp op 15-10-2018 12:54 ]

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:07
nieuws: Medeoprichter Microsoft Paul Allen is overleden

Dit nieuws kwam vannacht uit! Op de frontpage gaat het voornamelijk over zijn betrokkenheid bij het oprichten van Microsoft, maar in de ruimtevaart zullen velen hem ook herinneren als de man die Burt Rutan financierde bij het winnen van de Ansari X Prize door SpaceShipOne.

Later zou hij het ruimtevaart bedrijf Stratolaunch oprichten en daarmee beginnen met de bouw van het gelijknamige carrier vliegtuig. Dit gigantische vliegtuig is op dit moment bezig met een testfase waarbij het min of meer rondjes rijdt door Mojave Air and Space port.

Paul zal het helaas nooit zien vliegen :( Rust zacht!

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Hmmbob schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:14:
Mag ik gewoon puntsgewijs spammen?

- In de titel: “Soyuz” 1 woord naar voren verplaatsen, voor “spacecraft”
- 1e Alinea 1e zin zou ik omschrijven naar “During the 11 October launch of the Soyuz-FG spacecraft from the Baikonur cosmodrome launch site an accident happened in the second phase of flight.”
- punt (3): “the output” -> “transit”
- kopjes boven de punten 4, 7 en 10: -> at —> during
- punt (8): “The ship is divided into two compartments” (overgenomen van punt 5). Dit geldt ook voor punt (11).
- punt 10: “emergency capsule” in plaats van “emergency rescue”
- punt 12: parachuted <— (D toevoegen)

Dat zie ik zo even snel ;)
Heb een deel overgenomen. Sommige dingen kan allebei, zoals je laatste puntje. Plaatje is bijgewerkt. Bedankt! :)

https://www.reddit.com/r/..._infograph_translated_to/

[ Voor 5% gewijzigd door matroosoft op 16-10-2018 16:15 ]

• Spooksel
Via mede-tweaker en die hard lurker @Oosting kreeg ik het onderstaande door :)

- Staat van de ruimtevaart -
Vanochtend kwam ik het volgende staatje van 'The Economist' tegen die ik de moeite waard vond om te delen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DpzzspLWwAAi9gJ.jpg

Bron (aanrader):
https://www.economist.com...minated-by-new-contenders

Dit staatje geeft alle raketlanceringen weer sinds Sputnik ongeveer tot en met de afgebroken Soyuz-lancering (die er stiekem niet in thuis hoort, want deze is niet in een baan om de aarde geweest). Ook zijn alle memorable/tragische missies benoemd. Uit deze infographic zijn er een aantal dingen op te merken:
- De algehele verschuiving van de 'state launch providers' naar de commerciële tak in de laatste 30 jaar;
- Persoonlijk dacht ik dat de Verenigde Staten de meeste missies deden, maar de Sovjets hebben meer dan vier keer zoveel lanceringen uitgevoerd, vooral in de eerste 25 jaar. De schrijver van het artikel schrijft dit toe aan de slechte bouwkwaliteit van de Sovjet-satellieten waardoor er meerdere lanceringen nodige waren om hetzelfde doel te bereiken. (De meeste Sovjet satellieten hielden het maar anderhalf jaar vol, terwijl de Amerikaanse satellieten het gemiddeld negen jaar vol hielden);
- De lage hoeveelheid Spaceshuttle lanceringen, in mijn herinnering zijn dit er veel meer;
- De stabiliteit van de Europese Ariane raketten, nagenoeg elk jaar evenveel lanceringen;
De gestage opkomst van de Chinese ruimtevaat de laatste jaren.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:41:
- De lage hoeveelheid Spaceshuttle lanceringen, in mijn herinnering zijn dit er veel meer;
Het waren er echt maar 135.

Ik denk dat de Russen veel meer de lucht in gooiden en er maar het beste van hoopten. Met de bemande vluchten wat minder, maar ook daar hebben ze in ieder geval één ongeval gehad dat te vermijden was. Er was van alles mis en de kosmonaut (hoe heette ie ook weer?) wist het, maar wilde niet weigeren (anders hadden ze Gagarin gestuurd). Maar de Amerikanen deden (en doen) vooral aan overengineering. Kijk maar naar die Mars rover die het maar vier maanden hoefde te doen... ;)
Het leek wel of de Russen in de beginjaren carte blanche kregen om van alles te proberen. Uiteraard met het doel de Soviet ideologie uit te dragen en aan te tonen dat zij de beste waren.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Zag net op FB een mooie presentatie over het Launch Escape System van de Soyuz. Hier wordt heel duidelijk uitgelegd welke opties er zijn. Uitgebreider dan dit krijg je het niet denk ik. Het is een PowerPoint in een PDF verpakt.
klik

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Morgen weer een mijlpaal, namelijk de lancering van de eerste missie van ESA (samen met JAXA) naar Mercurius:
De European Space Agency (ESA) lanceert zaterdag om 3.45 uur (Nederlandse tijd) de eerste Europese missie naar Mercurius. De BepiColombo-missie bestaat uit twee satellieten die de meest uitgebreide informatie over Mercurius ooit moeten gaan verschaffen.

De BepiColombo zal gelanceerd worden in een Ariane 5-raket, vanaf de Europese ruimtehaven in Frans-Guyana. De missie moet in 2025 Mercurius bereiken. De twee satellieten zitten vast aan een transportmodule die de ruimtevaartuigen moet helpen aankomen bij de doelplaneet.

BepiColombo is de eerste Europese missie naar de binnenste planeet van ons zonnestelsel. Alleen de NASA-missies Mariner 10 en Messenger zijn tot nu toe bij Mercurius geweest. Mariner 10 passeerde Mercurius drie keer tussen 1974 en 1975, de Messenger draaide tussen 2011 en 2015 om de planeet.

De Mariner 10 gaf informatie over onder meer het magneetveld om Mercurius en over helium in de atmosfeer van de planeet. De Messenger moest meer onderzoek doen naar de bevindingen van de Mariner 10 en dieper onderzoek doen naar de planeet. Messenger deed ook metingen om Venus.

BepiColombo borduurt voort op vragen die voortgekomen zijn uit de bevindingen van Messenger.
Bron, en meer info: https://www.nu.nl/wetensc...ese-missie-mercurius.html

Wikipedia: BepiColombo

Virussen? Scan ze hier!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Hier is zometeen een live-stream: http://www.esa.int/Our_Ac.../Watch_BepiColombo_launch

• wildhagen
  • Niet online
De Ariane-5 heeft de launch succesvol volbracht, BepiColombo is on it's way :)

De FP heeft het ook opgepikt nu: nieuws: ESA lanceert sonde die onderzoek naar Mercurius gaat doen

Virussen? Scan ze hier!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:26
Noob vraag: wat gebeurt er met de Ariane-5 na lancering? Gaat die mee naar Mercurius of stort die ergens in zee op aarde?

2 collega's zijn pas geleden naar Frans-Guyana geweest voor ESA (klant van ons) en hebben hun namen op de neuskegel mogen zetten. Las ik net op intranet hier.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De SRB's en de main stage zullen in zee storten. Gezien de missie zal de upper stage wel in een baan rond de zon komen.

Signatures zijn voor boomers.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11 20:25
FastFred schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:42:
Noob vraag: wat gebeurt er met de Ariane-5 na lancering? Gaat die mee naar Mercurius of stort die ergens in zee op aarde?
Dat ligt er maar net aan wat je bedoelt met "de Ariane-5". Veruit het grootste deel, namelijk de boosters en de eerste trap, storten inderdaad ergens in zee. De tweede trap zal echter best een flink eind meevliegen. Ik denk alleen niet dat die tweede trap daadwerkelijk mercurius zal bereiken.

• vectormatic
  • Laatst online: 14:45

vectormatic

Warlock of the doorlock

Het overgrote deel komt niet eens in de buurt van orbit/escape velocity, de boosters/eerste trap storten hoe dan ook in zee

Ik kan niks vinden over een 3e trap of kick-stage, dus ik gok dat de 2e trap op een escape trajectory ongeveer achter bepicolombo aan gaat, met natuurlijk als verschil dat bepicolombo zelf ionen motoren heeft en zichzelf netjes via een paar gravity assists naar mercurius zal sturen, terwijl die 2e trap gewoon ongestuurd ruimtepuin is, kans is heeeeeel erg klein dat ie daadwerkelijk hetzelfde pad zal volgen

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-10 08:34

2 collega's zijn pas geleden naar Frans-Guyana geweest voor ESA (klant van ons) en hebben hun namen op de neuskegel mogen zetten. Las ik net op intranet hier.
De neuskegel zelf laten ze zo snel mogelijk los wanneer ze hoog genoeg zijn, grote kans dat die ook terug de zee in valt.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Als je met neuskegel de faring bedoelt, ja , die stort naar beneden en zal als een onherkenbaar propje ergens liggen...

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Roscosmos gaat in december weer een nieuwe crew lanceren naar ISS. In de tussentijd gaan er een aantal onbemande testlanceringen plaatsvinden. Ze willen het onderzoek eind deze maand afronden. In een ander bericht zag ik dat men zegt dat de 'schuldige' medewerker aangepakt zal worden, maar ook zijn superieuren. Die hebben nl gefaald in hun inspecties en overall controle over het proces.
bron

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 21:06
mphilipp schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:38:
Als je met neuskegel de faring bedoelt, ja , die stort naar beneden en zal als een onherkenbaar propje ergens liggen...
De fairing wordt inderdaad zo snel mogenlijk gedropt. De fairing is om de payload te bescherment tegen de krachten van de atmosfeer. Op het moment dat de luchtdruk laag genoeg is wordt de fairing gedropt omdat dat extra mass is die dan niet meer versneld hoeft te worden.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Spooksel
mphilipp schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:11:
Roscosmos gaat in december weer een nieuwe crew lanceren naar ISS. In de tussentijd gaan er een aantal onbemande testlanceringen plaatsvinden. Ze willen het onderzoek eind deze maand afronden. In een ander bericht zag ik dat men zegt dat de 'schuldige' medewerker aangepakt zal worden, maar ook zijn superieuren. Die hebben nl gefaald in hun inspecties en overall controle over het proces.
bron
Sterker nog, het gaat om 3 Soyuz lanceringen voordat MS-11 op de rol staat. De eerste daarvan is afgelopen nacht succesvol gelanceerd.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:32:
[...]
Sterker nog, het gaat om 3 Soyuz lanceringen voordat MS-11 op de rol staat. De eerste daarvan is afgelopen nacht succesvol gelanceerd.
Die van vannacht was een reeds geplande, die een spionage satelliet (Lotus S-No4) heeft uitgezet. Behalve dat de eerste twee trappen hetzelfde zijn, is een 'vrachtvlucht' natuurlijk ietsje anders dan een bemande vlucht. Maar evengoed zullen ze toch even met samengeknepen billen naar de schermen hebben zitten kijken vermoed ik. En deze werd vanaf Plesetsk gelanceerd. De echte testlanceringen zijn ingelaste lanceringen en gaan dan denk ik vanaf Baikonour. Ik denk niet dat ze Soyuz capsules gaan opofferen voor die tests. Als gebleken is dat het echt alleen maar de bevestiging van een van de boosters is geweest, is het onzin om dat te doen.
Laten we hopen dat ze ook echt het lek boven hebben. Ik verwacht namelijk niet dat ze het wereldkundig gaan maken als het blijkt dat het opzettelijk was. Wordt een probleempje met verzekering en ik denk dat NASA ook geen astronauten meer met ze laat vliegen dan.

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-11 23:22
Ook al is het sabotage NASA heeft momenteel niet veel keuze. Die keuze krijgen ze pas als SpaceX of Boeing klaar zijn.

Vraag mij wel af wat het nut van de testen is. Als het sabotage is dan hoef je geen testen uit te voeren. Immers hier voor werkte het ook goed. Al is het voor het gevoel natuurlijk wel prettig als er een succesvolle lancering plaats heeft gevonden.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 19:51
Christiaan676 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:36:
Ook al is het sabotage NASA heeft momenteel niet veel keuze. Die keuze krijgen ze pas als SpaceX of Boeing klaar zijn.

Vraag mij wel af wat het nut van de testen is. Als het sabotage is dan hoef je geen testen uit te voeren. Immers hier voor werkte het ook goed. Al is het voor het gevoel natuurlijk wel prettig als er een succesvolle lancering plaats heeft gevonden.
Het zou al wel de 2e mogelijke sabotage zijn in korte tijd. Na het geboorde gat in de Soyuz een paar maanden geleden.

TheS4ndm4n#1919

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

RocketKoen schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:03:
[...]
Het zou al wel de 2e mogelijke sabotage zijn in korte tijd. Na het geboorde gat in de Soyuz een paar maanden geleden.
Ik geloof niet dat dat gat sabotage was. Er was hoegenaamd dan ook geen gevaar, en het is iets dat je in no time ontdekt. En toen het in de nacht werd ontdekt, hebben ze de crew zelfs gewoon laten doorslapen omdat het geen probleem was. In de ochtend is men op zoek gegaan naar het lek en het met een stuk kauwgum en tape gepatched (ja, ik chargeer :) ). Als je saboteert, doe je iets als met die booster is gebeurd. Dan breng je de boel pas in gevaar. Echter, gezien het aantal starts met dergelijke raketten en het aantal problemen met niet loskomende boosters, denk ik dat dit een normale statistische anomalie is.
Nu is bovendien iedereen op zijn hoede en wordt de boel -tig keer gecontroleerd om te voorkomen dat er iemand daadwerkelijk aan het saboteren slaat.

Onze Nederlandse gids in Baikonour sprak zijn zorgem uit over de kwaliteit van het werk in de Russische ruimtevaartindustrie. Vroeger, in het Sovjet tijdpers, was het allemaal ter meerdere eer en glorie van de Sovjet Unie en hun supremacy tov de Amerikanskis. Inmiddels is het 'gewoon' een baantje geworden en zijn bovendie de lonen laag. Vroeger werkten ze (graag) dag en nacht door om het voor elkaar te krijgen. Het was een pionierstijd. Nu gaan ze gewoon om 5u naar huis, naar hun glaasje vodka... Onverschilligheid en onvrede kan erin sluipen. Onachtzaamheid is in deze business erg gevaarlijk. Zoiets kan een rol hebben gespeeld met die booster. Het is een erg eenvoudig mechanisme en ook bijna eeuwenoud. Dus dan kan ik me voorstellen dat die figuur die bezig is met die bevestiging dat op een zeker moment wel gelooft. En precies als je dan een kapotte klep in je handen hebt, besluit je om de controle over te slaan of maar half te doen... Voorbeelden te over als je naar Air Crash Investigation kijkt.

Er zijn soms meerdere verklaringen mogelijk. Als je er al vanuit gaat dat het sabotage is, vind je vanzelf steeds meer 'bewijs' dat het zo is. Misschien zit er inderdaad een hele ingewikkelde (politieke) agenda achter, terreur of weetikwat, maar dat zijn meer dingen voor de film. In werkelijkheid is het vaak veel eenvoudiger.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ach, ergens vind ik het niet zo erg dat de ruimte niet nog meer vervuild wordt. Maar dan nu met AliExpress-kwaliteit :X :$

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:51

Reinier

\o/

Osiris schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:55:
Ach, ergens vind ik het niet zo erg dat de ruimte niet nog meer vervuild wordt. Maar dan nu met AliExpress-kwaliteit :X :$
:?
Nu is het juist rommel, want (waarschijnlijk) onbruikbaar in een verkeerde orbit.
Overigens snap ik niet dat je een mislukte launch niet zo erg vindt als je in dit topic zit ;)

• Osiris
  • Niet online
Volgens mij heeft 't überhaupt orbit niet gehaald ;)

• RocketKoen
Osiris schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 01:01:
Volgens mij heeft 't überhaupt orbit niet gehaald ;)
Hij heeft de beoogde 500km ss orbit niet gehaald. Er staat nergens hoe ver hij wel is gekomen.

Lijkt mij sowieso lastig om een payload in de juiste orbit te krijgen als al je stages solid fuel rockets zijn.

TheS4ndm4n#1919

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:12
RocketKoen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 02:06:
Lijkt mij sowieso lastig om een payload in de juiste orbit te krijgen als al je stages solid fuel rockets zijn.
Toch zijn er nogal wat compleet solid fuelled raketten geweest: Wikipedia: Comparison of solid-fuelled orbital launch systems

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Osiris
  • Niet online
RocketKoen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 02:06:
[...]

Hij heeft de beoogde 500km ss orbit niet gehaald. Er staat nergens hoe ver hij wel is gekomen.

Lekkere titel dan: "(…) fails to make orbit" :X

Verder in 't artikel hebben ze het inderdaad over niet in de correcte orbit. I stand corrected :)

[ Voor 12% gewijzigd door Osiris op 28-10-2018 12:07 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Osiris schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:06:
[...]

Lekkere titel dan: "(…) fails to make orbit" :X

Verder in 't artikel hebben ze het inderdaad over niet in de correcte orbit. I stand corrected :)
Wat ik afleid uit het artikel is onvoldoende hoogte en (impliciet) geen nette, ronde baan, dus dat ding komt snel genoeg weer naar beneden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• RocketKoen
Freee!! schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:48:
[...]

Wat ik afleid uit het artikel is onvoldoende hoogte en (impliciet) geen nette, ronde baan, dus dat ding komt snel genoeg weer naar beneden.
Dat staat alleen nergens in het artikel. Alleen de payload niet in de juiste baan is gedeployed (kan betekenen baan niet gehaald, of verkeerde baan, of niet ontkoppeld). En dat het probleem in de laatste fase zat (trap 3?).

Met 3 stages solid rocket een ronde baan maken zou ongeveer zo moeten gaan:
Stage 1: Hoogste punt op 100km+ zetten
Stage 2: Orbit halen en de apogee naar 500km brengen
Stage 3: In de buurt van de apogee ontsteken en de perigee naar 500km brengen.

Het enige wat ik kan bedenken dat er fout gaat in stage 3 zonder dat je een orbit hebt, is als de 3e stage de verkeerde kant op stond bij ontsteking (retrograde). Zou niet de 1e keer zijn.... Of het hoogste punt dat stage 1 haalt ligt niet boven de 100km en de orbit is dus niet houdbaar.

TheS4ndm4n#1919

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:12
Een tijdje geleden mocht Copenhagen Suborbitals een praatje houden bij TEDx Berlin over wat ze doen. Een mooie samenvatting van het project:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Christiaan676 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:36:

Het is een beetje een demonstratie dat het allemaal goed werkt. Maar ik fronsde al eigenlijk toen ik hoorde dat er tussen nu (nou ja...een week geleden) en december 3 testvluchten worden gedaan. Alsof ze in één maand tijd even 3 Souyuzzen kunnen maken. Dacht het niet. En inderdaad: het zijn gewoon geplande vluchten. Die laatste lancering was een spysat, en er komt een geplande resupply mission aan en nog een geplande satelliet. Dus ja, het klinkt leuk, maar het stond al op de rol.
Nu ze weten wat het euvel, zal er wel extra op gecontroleerd worden. Sowieso zullen controles nu aangescherpt worden. Scott Manley had het erover dat een mogelijkheid was dat een van de boosters bij de montage te hard tegen dat scharnierpunt is gebotst waardoor de boel vast is komen te zitten. Geen offciele bron, maar een van de mogelijkheden die op zich ook heel plausibel klinkt.
Wie weet krijgen we het ware verhaal nog te horen. Maar dat weet je met Russen nooit... :+

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

RocketKoen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:57:
Met 3 stages solid rocket een ronde baan maken zou ongeveer zo moeten gaan:
Stage 2: Orbit halen en de apogee naar 500km brengen
Stage 3: In de buurt van de apogee ontsteken en de perigee naar 500km brengen.
Als je met stage 1 je Ap op 100 zet, wordt met stage 2 een stabiele (als in, niet keihard terugvallende) orbit halen echt moeilijk, want daarvoor wil je je Pe toch wel boven de 300 hebben. Dan wil je dus in 1 stage van suborbital met een Ap van 100 naar gecirculariseerd boven de 300. Delta-V even achterwege latend, betekent dat je stage lang genoeg moet branden om het hele stuk van <100 (en je wilt ver onder de Ap beginnen, anders gaat je benodigde TWR serieus omhoog) tot >300 te branden, eerst de Ap omhoog naar 300+ en dan je Pe ook van suborbital naar >300

Ik zou eerder denken aan een volgende launchprofile:
Stage 2: Ap naar je beoogde baan en waar mogelijk extra DV al horizontaal inzetten om je Pe omhoog te krijgen
Stage 3: op Ap het laatste zetje om je Pe op de gewenste hoogte te krijgen.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De volgende Falcon Heavy launch staat nu gepland voor begin 2019:
The United States Air Force and SpaceX are now targeting early 2019 for the first government launch of the Falcon Heavy rocket. Falcon Heavy is designed to boost much heavier payloads into orbit and support manned space flight with capsules rather than cargo. The early 2019 launch window is a delay from the previously planned November 30 launch.

March of the Eagles

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:33
Maar misschien de ArabSat-6A nog eerder? Dat zou ook een Falcon Heavy launch zijn.

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:39

Erazzzer

Fear me, I'm German!

vanaalten schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:39:
Maar misschien de ArabSat-6A nog eerder? Dat zou ook een Falcon Heavy launch zijn.
Arabs at staat gepland in januari. De STP in maart.

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-10 08:34
https://www.slashgear.com...-says-air-force-30551845/
Falcon Heavy is designed to boost much heavier payloads into orbit and support manned space flight with capsules rather than cargo.
In de tweede zin van deze 'bron' staat al een fout, FH wordt niet Human Rated.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:33
Erazzzer schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:50:
[...]

Arabs at staat gepland in januari. De STP in maart.
Weet niet of je een andere / betere bron hebt dan ik, maar in de SpaceX-Now app vind ik een tijdschema met de ArabSat "NET Jan 2019", waarbij NET staat voor 'not earlier than'. Dan is 'ie volgens mij nog niet ingepland, maar weet je enkel dat het niet dit jaar zal zijn.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hoe dan ook, dit jaar hoeven we geen Falcon Heavy lancering meer te verwachten :/

March of the Eagles

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

vanaalten schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:14:
[...]

Weet niet of je een andere / betere bron hebt dan ik, maar in de SpaceX-Now app vind ik een tijdschema met de ArabSat "NET Jan 2019", waarbij NET staat voor 'not earlier than'. Dan is 'ie volgens mij nog niet ingepland, maar weet je enkel dat het niet dit jaar zal zijn.
Staat inderdaad nog geen definitive datum. Maar zelfs dan, een definitive datum is zelden definitief bij SpaceX...
Dit zijn de verwachtingen :P

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:10
https://www.teslarati.com...-heavy-launch-early-2019/

Zou misschien iets kunnen zijn met integratie van een of meerdere van de 25 satellieten of onderschatting van bouwen van een block 5 versie van FH. Ook zou USAF mogelijk nieuwe ipv gebruikte raketten vereisen wat ook weer tijd kost terwijl ze megadruk zijn met Crew Dragon up and running krijgen. Kortom druk druk druk bij SpaceX :P

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11 20:25
nieuws: NASA: missie Kepler-ruimtetelescoop is voorbij nu brandstof op is

ik vind het geniaal hoe iedereen hier op de proppen komt met oplossingen om toch te kunnen blijven sturen zonder brandstof. Alsof we George Clooney en Sandra Bullock er even heen kunnen sturen om een lichtzeil te installeren of zo.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

mcDavid schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:35:
ik vind het geniaal hoe iedereen hier op de proppen komt met oplossingen om toch te kunnen blijven sturen zonder brandstof. Alsof we George Clooney en Sandra Bullock er even heen kunnen sturen om een lichtzeil te installeren of zo.
Misschien Mat Damon. Kan ie aardappelaandrijving installeren. Lijkt me beter dan een lichtzeil... :+

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
mphilipp schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:26:
[...]

Misschien Mat Damon. Kan ie aardappelaandrijving installeren. Lijkt me beter dan een lichtzeil... :+
Nee nee, je moet Tom Cruise of John McClane hebben. Die gasten hangen aan vliegtuigen op 12 kilometer hoogte in t-shirts en zonder zuurstoffles, die kunnen vast ook de ruimte overleven.

March of the Eagles

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Interessant filmpje met een simulatie over het MS10 ongeluk:

Ondertussen heeft men blijkbaar gevonden wat er precies miks ging met MS10: een kapotte sensor. bron

[ Voor 47% gewijzigd door mphilipp op 01-11-2018 09:12 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Onboard filmpje van het Soyuz incident...

Op eerdere filmpjes leken die kosmonauten een paar redelijke schokken te krijgen, maar nu zie je dat die die raket ineens de hoek om schiet... :X

[ Voor 61% gewijzigd door Paling1 op 01-11-2018 17:14 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Deze post op Reddit, aanrader om te lezen! Starlink network topology simulation & predictions

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:14

Garyu

WW

Helaas helaas, de stargazer launch van vandaag voor de ICON missie is op het laatste moment gescrubbed:

Afbeeldingslocatie: https://blogs.nasa.gov/icon/wp-content/uploads/sites/277/2018/10/9a-NEW_ICON-Image_Portrait-082918a-Copy-1024x704.jpg

Het vliegtuig was al gestart, maar op het laatste moment dus "toch niet".

Afbeeldingslocatie: https://blogs.nasa.gov/icon/wp-content/uploads/sites/277/2018/11/10-VAFB-20181019-PH_RNS01_0025-1024x647.jpg
Today we are be following preparations for the launch of a NASA spacecraft taking place over the Atlantic Ocean offshore about 50 miles from Daytona Beach in Florida. The Northrop Grumman L-1011 Stargazer aircraft is already airborne, having taken off from the Cape Canaveral Air Force Station’s Skid Strip runway. It is carrying a Pegasus XL Rocket with NASA’s Ionospheric Connection Explorer, or ICON, satellite.
The launch of NASA’s Ionospheric Connection Explorer, or ICON, satellite aboard a Northrop Grumman Pegasus XL Rocket has scrubbed for today. The next launch opportunity will be Thursday, Nov. 8.
https://blogs.nasa.gov/ic...MuUdADzyxmYEUAhGimHhxMn8k

[ Voor 38% gewijzigd door Garyu op 07-11-2018 10:00 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:10
Aanstaande zondag op National Geograpic na de start van het nieuwe seizoen van 'Mars' een programma over de Falcon Heavy lancering. Om 22:30 uur.
MARS: INSIDE SPACE X AKA FALCON HEAVY
Een compilatie van de beste momenten uit Space X from Mars seizoen 1 en nieuwe beelden van Falcon Heavy.
YouTube: Behind-the-Scenes: See How Elon Musk Celebrated the Falcon Heavy Lau...

[ Voor 31% gewijzigd door Intheweb op 08-11-2018 13:22 ]

Doe maar een onsje meer...

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10 16:44
Intheweb schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:22:
Aanstaande zondag op National Geograpic na de start van het nieuwe seizoen van 'Mars' een programma over de Falcon Heavy lancering. Om 22:30 uur.

[...]

YouTube: Behind-the-Scenes: See How Elon Musk Celebrated the Falcon Heavy Lau...
Heb Mars S2 ingepland om op te nemen. Ondanks dat S1 een hoog gehalte aan drama had wil ik deze toch gaan kijken. De aflevering van NG over de Falcon Heavy skip ik, lijkt me niet dat hier nieuwe informatie aan bod komt.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Paling1 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:10:
Op eerdere filmpjes leken die kosmonauten een paar redelijke schokken te krijgen, maar nu zie je dat die die raket ineens de hoek om schiet... :X
Ja, die schokken...in een interview zegt een van de mannen aan boord dat die op zich normaal zijn bij het afstoten van de boosters. Alleen hadden ze daarna even een toestand van gewichtloosheid (de poppetjes gingen zweven). Dát hoort niet op dat moment.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het Nieuw-Zeelandse bedrijf Rocket Lab heeft zijn eerste commerciële launch succesvol afgerond

Lancering op 19:45

• RocketKoen
Skyaero schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:41:
Het Nieuw-Zeelandse bedrijf Rocket Lab heeft zijn eerste commerciële launch succesvol afgerond

[YouTube: It's Business Time Launch - 11/11/2018]

Lancering op 19:45
Leuke animatie ook helemaal op het eind (1:13:30) van de cubesat deployments.

TheS4ndm4n#1919

• jip_86
Mooie beelden bij de opening al van allerlei materiaal van de Heavy. Ga deze even uitkijken iig. Mooi om zo veel mogelijk materiaal van deze iconische lancering achter elkaar te zien.

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:10
Intheweb schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:22:

[...]

Gisteravond de aflevering bekeken...en tja... mwah.

Wel tof om een aantal nieuwe beelden te zien, maar SpaceX is niet echt blij met 'pottenkijkers' als je de docu bekijkt. Geen diepere uitleg over de Falcon heavy, puur verkoop praatje.

Ook het falen van de center core, dat deze naast het drone ship terecht kwam is volledig uit de montage gehaald terwijl dit juist 1 van de dingen was waar ik benieuwd naar was.

Maar het was te verwachten.

Doe maar een onsje meer...

• Spooksel
Iemand al de eerste aflevering van S2 'Mars' gezien? Gisteravond kwam hij uit op Nat Geo, heb hem meteen maar ff zitten kijken.

Moet zeggen dat de introductie van een bedrijf met winstoogmerk in de serie wel apart is. Sure, ik geloof best dat er uiteindelijk bedrijven heen zullen gaan die daar komen voor een product en winst, maar de manier waarop hun 'entree' in de show nu weergegeven wordt vond ik wel wat ongeloofwaardig.

De dampkring binnenknallen met nauwelijks een heads up, vervolgens je puin praktisch op de basis van de reeds aanwezig mensen droppen en daarna meteen hun water en stroom supply claimen omdat ze zelf te weinig hebben. Whut :D

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:33:
Moet zeggen dat de introductie van een bedrijf met winstoogmerk in de serie wel apart is. Sure, ik geloof best dat er uiteindelijk bedrijven heen zullen gaan die daar komen voor een product en winst, maar de manier waarop hun 'entree' in de show nu weergegeven wordt vond ik wel wat ongeloofwaardig.
Ik vind die hele serie ongeloofwaardig. Typisch Amerikaans met heldendaden, emotionele astronauten enzo. Als er één ding de boel kan laten mislukken en alleen maar bodybags op Mars oplevert is het wel helden en emotionele mensen. Als je kijkt naar de ruimtevaarthistorie zijn het juist in de pionierstijd de luchtmachtmensen en testpilioten geweest die het goed deden. Die lui kunnen koel blijven als het mis gaat en blijven nadenken over een oplossing. Geen emotionele mensen die de airlock openhouden om Fluffy te redden en zo het hele team uitroeien. Nee, ik heb er dan gauw genoeg van. Helaas krijg je niet anders, want de realiteit is veel te saai. Dat zie je ook met een film als Salyut-7. Leuk en onderhoudend, maar ze hebben alle ruimtestationrampen in één film verwerkt en bepaalde zaken spannender gemaakt dan in werkelijkheid is gebeurd. Anders val je gewoon in slaap.
Je kunt Mars wel bekijken, maar dan niet als toekomstvisie. Uiteraard is het gegeven dat we er ooit heen gaan en de boel gaan exploiteren (en uiteindelijk ook daar de boel onleefbaar maken...) reëel. Alleen de manier waarop is nog onduidelijk. Maar zoals het in de serie wordt gedaan, gaat het in ieder geval niet. Missies voorbereiden duurt jaren en jaren. Training van de astronauten, tegenslagen enzo. Hier vliegen ze meteen naar Mars als ze denken dat er wat te halen valt. Dan zou ik nu maar vast beginnen als je voor 2030 daar wil zijn...

• jip_86
Spooksel schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:33:
...
De dampkring binnenknallen met nauwelijks een heads up, vervolgens je puin praktisch op de basis van de reeds aanwezig mensen droppen en daarna meteen hun water en stroom supply claimen omdat ze zelf te weinig hebben. Whut :D
Een scenario dat iemand zijn landing verkloot is opzich niet heel raar. Neem bijvoorbeeld de schiaperelli van ESA die gewoon op Mars te pletter is geslagen. Als daar over 10 jaar de basis van SpaceX onder staat heb je wel een probleem :)

• Spooksel
True, maar dat is niet heel verschillend met hoe een gewoon vliegtuig nu ook op een gebouw zou kunnen crashen waardoor een hele hoop mensen ineens dood zijn.

Maar het is nogal verschillende wanneer je bijvoorbeeld expres eerst bovenop een dorp een berg zooi uit je vliegtuig pleurt en daarna in het weiland ernaast gaat landen :P

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-11 18:08
Gisteren de mooie docu op National Geographic gekeken over SpaceX.
Petje af wat Musk met zijn mensen bereikt heeft sinds 2006 en dat geheel als particulier initiatief waar de NASA met hun bureaucratie na de Apollo era niet toe in staat waren en vooral het terug laten keren van een eerste trap van een raket met behoorlijk draagvermogen om die later weer te hergebruiken.
Wat hij voor een financieel risico persoonlijk heeft genomen en waar niemand in geloofde en waar ze nu staan met de Falcon Heavy.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.207.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:01
snah001 schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:21:
Gisteren de mooie docu op National Geographic gekeken over SpaceX.
Petje af wat Musk met zijn mensen bereikt heeft sinds 2006 en dat geheel als particulier initiatief waar de NASA met hun bureaucratie na de Apollo era niet toe in staat waren en vooral het terug laten keren van een eerste trap van een raket met behoorlijk draagvermogen om die later weer te hergebruiken.
Wat hij voor een financieel risico persoonlijk heeft genomen en waar niemand in geloofde en waar ze nu staan met de Falcon Heavy.
toevallig de mars serie ook nog gekeken ?

moet zeggen dat wat ze daar doen wel aardig voelt als wat er uiteindelijk zal gebeuren, al ben ik bang dat niet een land/nasa mars als eerste zal bereiken maar dat space x als eerste daar zal landen.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb stukjes van de tweede serie gezien. De eerste serie vond ik al erg ongeloofwaardig (er zitten goede dingen in maar de dramatisering is... drama), maar bij de tweede serie is dat te ver doorgetrokken.

Signatures zijn voor boomers.

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-11 18:08
Ja, de mars serie ook nog erna gekeken en vóóraf de docu over de spaceshuttle.
De docu over SpaceX was niet alleen maar halleluja zoals sommigen hier beweren maar werden toch ook duidelijk de failures in het begin met de Falcon1 en de eerste mislukte retouren van de 1st stage in beeld gebracht. Vond het een goede weergave van 12 jaar ontwikkeling in beperkte 45 minuten.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.207.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:01
Maasluip schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:27:
Ik heb stukjes van de tweede serie gezien. De eerste serie vond ik al erg ongeloofwaardig (er zitten goede dingen in maar de dramatisering is... drama), maar bij de tweede serie is dat te ver doorgetrokken.
het probleem is als het allemaal zonder drama/problemen zou gaan was de serie na 2 afleveringen al geflopt..

vergeet ook niet dat sommige maatschappijen echt totaal geen belang heeft naar de wetenschappelijke waarde van mars maar liever de resources naar boven tovert.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Spooksel
Ik zich vind ik de combinatie van hedendaagse docu segmenten vs future sci-fi wel geinig opgezet. Ok, het drama deel wordt wel iets overtrokken natuurlijk, maargoed... het moet ook nog een beetje relatable zijn voor de gewone kijker.

Maar soms slaat het wel heel erg door :P Simpelweg je bedrijf charteren in een land wat niet meedoet met de Outer Space Treaty en vervolgens als een soort van semi band of pirates d'r op uit trekken. Volgens mij maakt het niet uit waar je zit, maar als je dat soort stunts uit gaat halen op of rond een multinationale basis waar miljarden aan investeringen in zitten dan ga je toch echt op het matje geroepen worden hoor :P

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:53:
Maar soms slaat het wel heel erg door :P Simpelweg je bedrijf charteren in een land wat niet meedoet met de Outer Space Treaty en vervolgens als een soort van semi band of pirates d'r op uit trekken. Volgens mij maakt het niet uit waar je zit, maar als je dat soort stunts uit gaat halen op of rond een multinationale basis waar miljarden aan investeringen in zitten dan ga je toch echt op het matje geroepen worden hoor :P
Het is niet anders dan wat er nu in de scheepvaart gebeurt. Al die schepen onder buitenlandse vlag zodat je een stel onderbetaalde Filippijnen kun inzetten en je niets met Arbo wetten e.d. te maken hebt.

Maar zoals ze het laten zien zou pas 'realiteit' worden als Mars 'business as usual' wordt. En voorlopig is het nog een soort hachelijke onderneming vol gevaren om ünberhaupt mensen daar te krijgen. Maar het moet een beetje te verteren blijven voor TV. Het is tenslotte een tv-show, niet veel anders als Star Trek oid. Allemaal fantasie dus, gelardeerd met een semi-reality sausje door de interviews met SpaceX mensen.

• Spooksel
mphilipp schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:03:
...gelardeerd met een semi-reality sausje door de interviews met SpaceX mensen.
Ik zou toch zweren dat ik ook een hoop mensen voor bij zag komen die totaal niet aan SpaceX gelieerd zijn :P Elon Musk een paar seconden in beeld aan het begin van de aflevering was het wel volgens mij.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:07:
[...]
Ik zou toch zweren dat ik ook een hoop mensen voor bij zag komen die totaal niet aan SpaceX gelieerd zijn :P Elon Musk een paar seconden in beeld aan het begin van de aflevering was het wel volgens mij.
Niet alles letterlijk nemen...

Ik las gisteren op FB dat Roscosmos een gezamelijk project aangaat met Kazachtsan om de Zenit lanceerfaciliteit te reconstrurern om daar de Soyuz 5 te gaan ontwikkelen. Dat moet een herbruikbare raketski worden.
Ik ben benieuwd. Op zich is dit ook goed nieuws voor Baikonour, dat dan toch open moet blijven. Ik denk dat Kazachstan anders de bui ook wel ziet hangen. Als in 2025 nl de lease afloopt op het stuk grond dat de Russen leasen, zou je verwachten dat Baikonour sluit, verrot, het dorp leegloopt en er geen toerist meer heen komt om dat te gaan bekijken. Er is nl helemaal niets te zien, behalve die basis. De historie gaat dan verloren. Misschien is er nu ook tijd en komt er geld om eea een beetje netjes te maken, want het ziet eruit alsof je in een tijdmachine bent gestapt. Of in een Mad Max film bent beland.

• wildhagen
  • Niet online
nieuws: ESA-Marslander ExoMars gaat in 2021 waarschijnlijk bij evenaar naar l...

Lancering is in augustus 2020 vanaf Baikonur, en de landing zou in maart 2021 plaats moeten vinden.

Virussen? Scan ze hier!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik ben naar de livestream van de GSLV MkIII-D2/GSAT-29 aan het kijken, lijkt wel een documentaire uit 1988 :P

• Spooksel
Haha, mooi was dat he :D Maar wel cool dat ze het in India tegenwoordig ook allemaal live uitzenden, al die mooie brabbel speeches na afloop, haha.

Die raket is trouwens wel moeilijk lelijk zeg :P Alsof ze een Ariane 5 genomen hebben en hem vervolgens met een enorme pers wat korter geprakt hebben :X

• Reinier

Reinier

\o/

Ik heb me kostelijk vermaakt. Overstuurd geluid, lage resolutie beeld vol artefacten, en T minahs fottyfaaf sekkahs, T minahs fotty sekkahs, T minahs tuttiefaaf sekkahs, T minahs tuttie sekkahs, T minahs twettiefaaf sekkahs, etc. etc.
Maar verder wel cool :)

• Osiris
  • Niet online
Is dat ding nog in orbit gekomen dan? :P

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10 16:44
Reinier schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:20:
Ik heb me kostelijk vermaakt. Overstuurd geluid, lage resolutie beeld vol artefacten, en T minahs fottyfaaf sekkahs, T minahs fotty sekkahs, T minahs tuttiefaaf sekkahs, T minahs tuttie sekkahs, T minahs twettiefaaf sekkahs, etc. etc.
Maar verder wel cool :)
Bedenk je eens hoe jij zou klinken als je Indisch zou spreken. Denk dat > 1 miljard mensen je ook zouden uitlachen :+

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:34
Het lijkt er op alsof het volgende grote onderdeel voor de BFS af is. Ze schieten aardig op met de grote onderdelen.

https://www.teslarati.com...-dome-complete-hop-tests/

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• Reinier

Reinier

\o/

th4k1ck3r schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:06:
[...]

Bedenk je eens hoe jij zou klinken als je Indisch zou spreken. Denk dat > 1 miljard mensen je ook zouden uitlachen :+
Absoluut. Ik ga het niet eens proberen :)
Overigens bedoelde ik het niet verkeerd. Prima project en prima lancering. Kon het alleen niet laten om aan Apu Nahasapeemapetilon te denken.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Bij mij gaan mn nekharen recht overeind van indiaas engels, maar dat heeft meer met wat ervaringen kwa IT-outsourcing te maken :P

Wel tof dat ook India met eigen launchers actief is, diversiteit leidt uiteindelijk tot meer ontwikkeling, ook al ziet dit er uit als een knock-off Ariane-5

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:40
ES'HAIL-2 MISSION

SpaceX is targeting launch of the Es’hail-2 satellite on Thursday, November 15 from Launch Complex 39A (LC-39A) at NASA’s Kennedy Space Center in Florida. The primary launch window opens at 3:46 p.m. EST, or 20:46 UTC, and closes at 5:29 p.m. EST, or 22:29 UTC. The satellite will be deployed to a geostationary transfer orbit (GTO) approximately 32 minutes after liftoff. A backup launch window opens on Friday, November 16 at 3:48 p.m. EST, or 20:48 UTC, and closes at 5:29 p.m. EST, or 22:29 UTC.

Falcon 9’s first stage for the Es’hail-2 mission previously supported the Telstar 19 VANTAGE mission in July 2018. Following stage separation, SpaceX will attempt to land Falcon 9’s first stage on the “Of Course I Still Love You” droneship, which will be stationed in the Atlantic Ocean. You can watch the live launch webcast below, starting about 15 minutes before liftoff, and find out more about the mission in our press kit.

Live om: Donderdag 21:46

Only when it is dark enough, can you see the stars

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Reinier schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:20:
Oh, was het Engels? Ik dacht dat ze in het Urdu aan het aftellen waren... Kreeg weer flashbacks van de presentatie van de nieuwe Huawei door hun CEO die Chenglish spreekt. Niet te verstaan. Maar alsnog beter als mijn Chinees. Chapeau dat de man het aandurft, maar -1 voor zijn staf die het hem niet afraadt :+

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Niet echt een ontwikkeling in de ruimtevaart, maar in mijn eigen Cosmodrome begint de bouw van de Soyuz MS-09 vorm aan te nemen. Het meeste schilderwerk is gedaan. Alleen (en dat stel ik steeds uit) moet ik de nozzles nog afmaken. Dat is een enorm priegelwerk. Het is 1/150, dus die nozzels zijn erg klein en ik wil er detail in aanbrengen vanaf mijn foto's. Voor de lancering zijn die nozzles namelijk voorzien van rode doppen en isolatiemateriaal. Dat betekent hele fijne lijntjes aanbrengen met een loupelamp. Erg vermoeiend. Na een half uurtje vallen je ogen er zowat uit. Zal wel met de leeftijd te maken hebben... :+
Gorkonur Cosmodrome
Dit is overigens alleen nog even een 'fitment test'. Er moeten nog stickertjes op en een enkel detail. Ik heb ook een doe het zelf decal set gekocht, waarmee je eigen decals (die plakplaatjes voor op een model) kunt maken. Zo kan ik het model nóg realistischer maken. Ik wil 'm uiteindelijk laten lijken op de MS-09 waar ik zelf ben geweest. Onder andere de WK2018 reklame wil ik zelf maken. En wat teksten op de trein enzo. Hopelijk lukt dat een beetje.

En ook Teakers/Spacenerds zijn elk jaar jarig. Ik kreeg van mijn teerbeminde dit jaar een mooie lamp van Meccano:
Meccano Raketski
Gemaakt door Oom Jan, lampen van Meccano. Erg gaaf, vooral omdat ik vroegâh nog met Meccano gespeeld heb (zo oud ben ik nou...).

[ Voor 15% gewijzigd door mphilipp op 15-11-2018 13:11 ]

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Ik zit er weer klaar voor! Is er nog iets bijzonders vandaag aan de launch, of gewoon de usual?

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:08
Erazzzer schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:27:
Ik zit er weer klaar voor! Is er nog iets bijzonders vandaag aan de launch, of gewoon de usual?
Het is een Block 5 die al eens eerder heeft gevlogen en nu wederom zou moeten landen. Maar ja, dat is business as usual natuurlijk :+

Wat misschien leuker is, is dat SpaceX vorig jaar 18 succesvolle lanceringen heeft gedaan. Deze van vanavond is nummer 19 van dit jaar. Nieuw record dus ;)
Waarschijnlijk in totaal 22 dit jaar, dus bijna 2 per maand..!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:49
Erazzzer schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:27:
2de vlucht van de booster.
Niets speciaals. De 19de is er een nieuwe poging tot een fairing catch :) Wordt net wat specialer als vandaag

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

bottom line schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:33:
[...]

2de vlucht van de booster.
Niets speciaals. De 19de is er een nieuwe poging tot een fairing catch :) Wordt net wat specialer als vandaag
Is die nou ook eens live dan? :D

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:49
Erazzzer schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:34:
[...]

Is die nou ook eens live dan? :D
Nee :'(
Ze hadden wel 1 keer enorm coole beelden vanuit Mr. Steven!
Dus camera's zijn er, maar ze willen eerst ze echt kunnen vangen :)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2lxdvk5.png

Voor ik het vergeet, we zijn live met beelden vor Es'hail!

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 15-11-2018 21:37 ]

Verwijderd

Lift off!!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Zo'n landing uit de ruimte op de centimeter precies, maar ff een fatsoenlijke stream nog steeds niet mogelijk :D.
Laat ze daar eens een satellietje voor in de lucht schieten!

• jip_86
En touch down. Tijdje geleden dat ik er een gezien had :)
Blijft wel irritant dat de countdown van YouTube aftelt naar de lancering. Kreeg de melding pas toen hij al vloog.

[ Voor 53% gewijzigd door jip_86 op 15-11-2018 21:57 ]

• Who Am I?
Erazzzer schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:56:
Zo'n landing uit de ruimte op de centimeter precies, maar ff een fatsoenlijke stream nog steeds niet mogelijk :D.
Dit is iets wat bij iedere drone-ship landing weer langs komt. Dit is niet mogelijk met een satelliet. De heftige vibraties die veroorzaakt worden door het landen van de booster zijn zo heftig dat de schotel die op de communicatie satelliet gericht staat niet meer goed gericht kan worden. Het drone-schip ligt een paar honderd kilometer uit de kust, dus een line-of-sight met het vaste land is ook niet mogelijk. Ook het gebruik van een ander schip in de buurt is vanwege de veiligheid geen optie. Het is dus zoals het is. De beelden worden wel opgeslagen en zodra er weer contact gelegd kan worden met een satelliet, worden de beelden weer doorgestuurd. Daarom zijn er achteraf wel altijd beelden van de landing.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Who Am I? schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:26:
[...]
Dit is niet mogelijk met een satelliet. De heftige vibraties die veroorzaakt worden door het landen van de booster zijn zo heftig dat de schotel die op de communicatie satelliet gericht staat niet meer goed gericht kan worden.
Praat geen onzin. Het is prima mogelijk. Maar duur. Leg een tweede boot een paar honderd meter verderop, zet daar je satellietuplink op, en leg een simpele niet-straalverbinding tussen het landingsplatform en de boot met de uplink. Je zit midden op de oceaan zonder storing van anderen, 300 meter met standaard wifi is een eitje.

Maar: wat kost een tweede boot die waarschijnlijk ook onbemand moet zijn? De OCISLY is onbemand omdat je het risico loopt dat je jezelf in de baan van een neerstortende raket bevind.

Dus: te duur, je wacht maar een paar uur.

[ Voor 5% gewijzigd door burne op 15-11-2018 22:50 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:54
Zag ik daar gister nou een weerballon langskomen?
YouTube: Es’hail-2 Mission

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:40
burne schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:50:
Praat geen onzin. Het is prima mogelijk. Maar duur. Leg een tweede boot een paar honderd meter verderop, zet daar je satellietuplink op, en leg een simpele niet-straalverbinding tussen het landingsplatform en de boot met de uplink. Je zit midden op de oceaan zonder storing van anderen, 300 meter met standaard wifi is een eitje.

Maar: wat kost een tweede boot die waarschijnlijk ook onbemand moet zijn? De OCISLY is onbemand omdat je het risico loopt dat je jezelf in de baan van een neerstortende raket bevind.

Is het niet gewoon een bandwidth probleem? Ik hoor nog wel steeds de commentator updates geven over de booster als het beeld weg is.
Hetzelfde met die heavy launch waar je "centre core lost" hoort terwijl er geen beeld is.
Hieruit concludeer ik dat er nog wel data van de booster live naar HQ blijft vloeien. Dit betekent dan dat het technisch niet zoveer met satelliet richten te maken heeft enzo. Ik bedoel vast wel volgens de huidige opstelling voor video, maar data kan blijkbaar toch blijven gaan. Het is waarschijnlijk dan te duur inderdaad om voor video te doen wat men nu voor status signals doet, maar laat volgens mij goed zien dat het technisch allemaal wel mogenlijk niet zijn.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Who Am I?
burne schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:50:
[...]

Behalve dat er geen enkele reden is om 'praat geen onzin' te zeggen (iets in de trend van 'dat klopt niet helemaal' is veel vriendelijker), praat ik ook helemaal geen onzin.

Om mijzelf te quoten:
Who Am I? schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:07:
[...]

Every Day Astronaut heeft vanochtend uitgelegd waarom de verbinding even wegvalt. Het komt doordat het drone schip 500km uit de kust ligt en dus geen line of sight heeft met het vaste land. Er mogen ook geen mensen binnen een straal van 16km zijn, dus een schip in de buurt leggen om het signaal door te sturen is ook geen optie. Op het drone schip zit een schotel antenne die verbinding maakt met een satelliet, die schotel moet behoorlijk precies op een satelliet gericht worden om verbinding te houden. Je kan je voorstellen dat als er een raket landt op nog geen 50m van die schotel, dat dit nogal wat trillingen veroorzaakt. De schotel kan niet goed gericht worden en daarom is er een blackout van ongeveer 5sec.
Er zijn veel mogelijkheden om hier een oplossing voor te verzinnen, maar ze kosten allemaal zo onwijs veel geld dat ze die 5 sec blackout voor lief nemen. De landing wordt wel gefilmd, maar de beelden worden later pas doorgestuurd.

• Spooksel
Erazzzer schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:56:
Haha, met een beetje mazzel schieten ze er de komende jaren 7000+ satellieten voor de lucht in ;)

Pagina: 1 ... 63 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.