Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:35

mphilipp

Romanes eunt domus

Vast een OVNI 8)
Frans voor UFO

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-11 16:59
Ik heb er even een screenshot van genomen, geen idee wat het is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1Rmld4bUB2VeQoXe9wlSaXgW/full.jpg

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
A.s. maandag voor de eerste keer een "derde" lancering van dezelfde booster! Met deze lancering breken ze hun record van vorig jaar (lancering #19 vs 18 launches vorig jaar), en er is (nog steeds) een goede kans dat ze voor het eerst een fairing kunnen vangen. Als kers op de taart vindt de lancering plaats op een voor ons christelijk tijdstip (18:32 UTC = 19:32 onze tijd). :9

[ Voor 37% gewijzigd door ErnstH op 16-11-2018 10:57 ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:46
Semyon schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:35:
[...]

Is het niet gewoon een bandwidth probleem? Ik hoor nog wel steeds de commentator updates geven over de booster als het beeld weg is.
Hetzelfde met die heavy launch waar je "centre core lost" hoort terwijl er geen beeld is.
Hieruit concludeer ik dat er nog wel data van de booster live naar HQ blijft vloeien. Dit betekent dan dat het technisch niet zoveer met satelliet richten te maken heeft enzo.
Die booster zal ook een heleboel telemetrie data terug sturen via een andere verbinding. Daar kun je vast ook wel uit afleiden of die nog bestaat of niet.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:40
jip_86 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:32:
[...]

Die booster zal ook een heleboel telemetrie data terug sturen via een andere verbinding. Daar kun je vast ook wel uit afleiden of die nog bestaat of niet.
Ja dat is mijn punt? Er is blijkbaar een andere verbinding voor telemetrie die niet wegvalt?

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 16:58
Een telemetrie signaal is natuurlijk (en inderdaad) minder gevoelig voor een tijdelijk wegvallende verbinding dan een videosignaal, nog los van (inderdaad) het feit dat de benodigde bandbreedte ook anders kan zijn.

Sometimes you need to plan for coincidence

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:46
En die lijkt zo te zien ook dubbel uitgevoerd aan Musk zijn tweet te zien. Die video zal dat vast niet zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tbwNmAf.png

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Straks gaat er weer een Soyuz de lucht in Progress MS10, resupply mission.

Ondertussen is het ceremonieel in Rusland voor de volgende bemande vlucht ook alweer begonnen met de bereidverklaring van de 3 kosmonauten om de vlucht te volbrengen.

Dit zou de live feed moeten zijn:

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Leuke voor in de agenda van eind november:
https://www.teslarati.com...r-26-with-insight-lander/

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11 20:25
Hmmbob schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:25:
Een telemetrie signaal is natuurlijk (en inderdaad) minder gevoelig voor een tijdelijk wegvallende verbinding dan een videosignaal, nog los van (inderdaad) het feit dat de benodigde bandbreedte ook anders kan zijn.
Dik kans dat de telemetrie van de booster gewoon via irridium gaat of zo (geloof dat ze daar wel wat connecties hebben), terwijl de videostream van het droneship via een GEO satelliet gaat die nieuwszenders e.d. ook gebruiken.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Who Am I? schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:53:
[...]

Behalve dat er geen enkele reden is om 'praat geen onzin' te zeggen (iets in de trend van 'dat klopt niet helemaal' is veel vriendelijker), praat ik ook helemaal geen onzin.

Om mijzelf te quoten:

[...]
Hoewel 'ie 't subtieler had kunnen brengen, praat je weldegelijk onzin: je spreekt jezelf immers binnen 2 posts 180° tegen: van "het is onmogelijk" naar "het is prima mogelijk, maar te duur".

En dat een 2e schip niet mogelijk zou kunnen zijn, want geen mensen die binnen 16 km van de LZ mogen zijn: een 2e drone ship is dus geen optie? Hoeft lang niet zo groot of geavanceerd te zijn. Enige wat 'ie moet kunnen is buiten de trillingszone een sat-dish stabiel houden en een simpel feed-signaal van de LZ-droneship ontvangen en relayen. Daar heb je écht geen mens aan boord voor nodig. Voor mijn part neemt 't drone ship 'em op sleeptouw :')

• Hmmbob
mcDavid schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 20:08:
[...]

Dik kans dat de telemetrie van de booster gewoon via irridium gaat of zo (geloof dat ze daar wel wat connecties hebben), terwijl de videostream van het droneship via een GEO satelliet gaat die nieuwszenders e.d. ook gebruiken.
Ik zet mijn geld voor de telemetrie eerder op een gewoon (U/V)HF signaal. Wel interessante materie.

• mcDavid
Hmmbob schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 23:44:
[...]

Ik zet mijn geld voor de telemetrie eerder op een gewoon (U/V)HF signaal. Wel interessante materie.
Voor de lancering zou dat idd sense maken, maar bij de landing zou hij achter de horizon verdwijnen... Of het moet gerelayed worden naar een vliegtuig of zo. Dat zou nog wel een goeie optie zijn eigenlijk.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
nieuws: Elon Musk hint op 'radicale verandering' bij Big Falcon Rocket

Wat, alweer een flinke aanpassing van de BFR?
Elon Musk meldt ook dat SpaceX niet langer van plan is om ook de tweede rakettrap van de Falcon 9 geschikt te maken voor hergebruik.
Oké, jammer. Het terughalen van de tweede trap had een hoog awesome gehalte :p
In plaats van het volledig herbruikmaar maken van de Falcon 9, versnelt SpaceX de plannen voor de Big Falcon Rocket, aldus Musk.
Zolang het design aangepast blijft worden, kan BFR toch helemaal niet versneld worden?

March of the Eagles

• mcDavid
Sja het is iedere week wat anders. Volgens mij hebben ze (of, iig Musk zelf) al minstens 3x gewisseld tussen "we werken aan 2nd stage recoverability" naar "2nd stage recoverability staat niet op de planning" en weer terug.

Je kunt zeggen dat het afleid, je kunt ook zeggen dat er iedere keer weer wat geleerd is.

Zelfde voor de BFR. Ja het liefst heb je alles in 1x goed, maar als je tijdens de ontwikkeling tot voortschrijdend inzicht komt, zou je ook gek zijn als je je daar niet op aanpast.

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10 16:44
mcDavid schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:30:
Sja het is iedere week wat anders. Volgens mij hebben ze (of, iig Musk zelf) al minstens 3x gewisseld tussen "we werken aan 2nd stage recoverability" naar "2nd stage recoverability staat niet op de planning" en weer terug.

Je kunt zeggen dat het afleid, je kunt ook zeggen dat er iedere keer weer wat geleerd is.

Zelfde voor de BFR. Ja het liefst heb je alles in 1x goed, maar als je tijdens de ontwikkeling tot voortschrijdend inzicht komt, zou je ook gek zijn als je je daar niet op aanpast.
Liever dat je kunt aanpassen in je ontwikkelproces dan dat je ergens aan vast zit waar je niet achter staat.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:45

vectormatic

Warlock of the doorlock

XWB schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:23:

Zolang het design aangepast blijft worden, kan BFR toch helemaal niet versneld worden?
Niet om te beweren dat er een lijn zit in wat Musk allemaal roept, maar ook als je nog design changes doorvoert kan je wel meer resources op het project zetten. F9 is redelijk doorontwikkeld, maar doodlopend, FH was een leuke techdemo (vooral die 2 landende boosters), maar een nicheproduct, en ook overbodig zodra BFR online komt. Dan kan je dus al je R&D mensen/budget op BFR zetten, wat in theorie de boel versnelt.

Dat dat uiteindelijk niet persee betekend dat het huidige publieke tijdschema gehaald of vervroegd wordt is wat anders, maar Musk kennende kan je er ook van uitgaan dat wat ie publiekelijk kwa tijdslijn roept veel te ambitieus is, en toch niet gehaald wordt.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• mcDavid
hij heeft in een interview wel eens gezegd dat zijn tijdsschattingen altijd een "if everything goes right" schatting zijn, maar dat in de praktijk dingen meestal niet de eerste keer gelijk goed gaan. Daar zit wel wat in. Kun je wel x jaar bij je schatting optellen voor "onvoorziene omstandigheden", maar daar wordt het ook niet perse realistischer van.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

XWB schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:23:
nieuws: Elon Musk hint op 'radicale verandering' bij Big Falcon Rocket

Wat, alweer een flinke aanpassing van de BFR?

[...]

Oké, jammer. Het terughalen van de tweede trap had een hoog awesome gehalte :p

[...]

In tegendeel, met design changes kan je de boel versnellen. Door zaken eenvoudiger uit te voeren kan je op engineerings -en productietijd besparen. Dat kan uiteraard ook door het uit scope halen van zaken.

Maar, het kan inderdaad ook omgekeerd werken. Uiteindelijk is het gissen wat het gaat worden.

offtopic:
(als het orginele ontwerp een warpmotor had heeft hij nu misschien wel een paar honderd jaar gewonnen :+ )

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mcDavid schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:30:

Probleem is eerder Musk zelf die veel te snel dingen roept naar de wereld. Leuk hoor, om alles zo hip te doen via internet en hij heeft een hoop 'volgelingen' (het lijkt onderhand wel een sekte) maar het blijft nog steeds rocketscience. Het is niet een nieuw recept voor appeltaart dat ie uitprobeert. Dus ja, je gaat targets overschrijven, dat is helemaal niets bijzonders voor deze business. Meestal gaat het om dingen die nog nooit of nog maar een paar keer gedaan zijn, dus je moet een hoop bedenken.
Maar goed, als Musk nou een klein beetje ouderwetser wordt in zijn communicatie, hoeft ie niet steeds terug te komen op wat ie gezegd heeft. Voorlopig moet je gewoon bij elke deadline die hij roept 2 jaar optellen.

• mcDavid
mphilipp schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:42:
[...]

Maar goed, als Musk nou een klein beetje ouderwetser wordt in zijn communicatie, hoeft ie niet steeds terug te komen op wat ie gezegd heeft. Voorlopig moet je gewoon bij elke deadline die hij roept 2 jaar optellen.
Klopt. Maar de vraag is, wat schieten we daarmee op? En wat schiet hij zelf (of zijn klanten) er mee op? Uiteindelijk maakt het voor beiden geen barst uit, en voor ons "groupies" is het eigenlijk veel leuker om het ontwikkelproces op deze manier een beetje te kunnen volgen en te kunnen speculeren welke ideeën het wel- en niet gaan halen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mcDavid schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:46:
[...]
Klopt. Maar de vraag is, wat schieten we daarmee op? En wat schiet hij zelf (of zijn klanten) er mee op? Uiteindelijk maakt het voor beiden geen barst uit, en voor ons "groupies" is het eigenlijk veel leuker om het ontwikkelproces op deze manier een beetje te kunnen volgen en te kunnen speculeren welke ideeën het wel- en niet gaan halen.
Voor mij maakt het geen bal uit. Ik ben geen rocketscientist, dus meespeculeren kan ik niet. Ik vertrouw erop dat die mannen vele malen meer verstand hebben van raketten dan wij hier bij elkaar. Dus de kans dat hier iets zinnigs wordt geopperd is vrij klein... :+

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:07
Pff, soms vraag ik me echt af of mensen op de frontpage nou zitten te downmodden omdat ik iets post of omdat ze gewoon in het algemeen er niet tegen kunnen dat posts die relevant zijn voor het bericht een +1 krijgen :X

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Osiris
  • Niet online
Ja, da's 200 % geheel ende volledig persoonlijk.

• Spooksel
Ow ow ow, wat heb ik jou misdaan dan? :+

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:36
Voor mijn beeldvorming, de second stage is toch het deel wat ze met een vangnet willen opvangen?

• Hmmbob
Nee dat is de fairing (de neuskegel)

• Osiris
  • Niet online
Die ook miljoen+ dollar kost, mocht je denken "waarom zo veel moeite voor een neuskegeltje?) :+

• Spooksel
In het geval van SpaceX dus $6.000.000,- :) Het 'actieve' deel uiteraard iets meer dan het passieve deel.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Terwijl we allemaal uitkijken naar de InSight landing heeft NASA de toekomstige landingsplaats voor de Mars 2020 rover bekend gemaakt:
NASA has chosen a Martian crater that once hosted a lake and river delta as the landing site for a mission that will collect samples for eventual return to Earth.

The agency announced Nov. 19 that it selected Jezero Crater as the landing site for the Mars 2020 rover mission. That spacecraft, scheduled for launch in July 2020 on an Atlas 5, will land in the 45-kilometer-wide crater in February 2021.

March of the Eagles

• Spooksel
Omdat ik gisteren geen tijd had heb ik net ff aflevering twee van 'Mars' op NatGeo gekeken.

http://man-man-man.nl/

Greenpeace hippies, rellen tussen crews... twice the fictional drama, half the science interviews hoor. Gah.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:49
Newsflash:

Degene die vanaf nu nog BFR en zijn afgeleide gebruikt, wordt verbannen.
Grapje :9
Maar BFR wordt qua naamgeving veranderd.
De BFB wordt nu Super Heavy
De BFS wordt nu Starship

• vectormatic
  • Laatst online: 14:45

vectormatic

Warlock of the doorlock

Jaja, weer een nieuwe zak voor de wijn die nog niet gemaakt is....

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:34
Veel interessanter dan een naamsverandering is dat de lancering van een nieuwe Falcon Heavy er aan zit te komen. Er zijn inmiddels al twee (nieuwe) side boosters gespot en er zijn static fires geweest. Er wordt druk gespeculeerd of dit de Arabsat of de USAF missie gaat worden.
https://www.teslarati.com...eavy-booster-texas-bound/
https://www.teslarati.com...r-texas-hot-fire-testing/

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ondertussen in Starcity Gorinchem...
De Soyuz MS-09 is af! Dat wil zeggen, de officiële kit is afgebouwd. Ik wil alleen nog wat extra stickers maken die op de MS-09 zaten, zoals de banner van het WK2019 en reklame voor de bouwer van de boosters die ik op de foto's van de echte kon zien zitten. Dus dat is even een klusje op zich om de juiste plaatjes bij elkaar te zoeken en die op de juiste schaal af te drukken op diy decalpapier.

Soyuz MS-09 1/150 model

Soyuz MS-09 1/150 model

Soyuz MS-09 1/150 model

Soyuz MS-09 1/150 model

Ondanks de foutjes/imperfecties die ik onder mijn loupelamp kon zien is het eindresultaat best mooi geworden. Als je er met je neus bovenop zit, is het altijd erger...

Bensimpel

Positieve meneer

bottom line schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:24:
Newsflash:

Degene die vanaf nu nog BFR en zijn afgeleide gebruikt, wordt verbannen.
Grapje :9
Maar BFR wordt qua naamgeving veranderd.
De BFB wordt nu Super Heavy
De BFS wordt nu Starship
[Twitter]
Ben benieuwd of ze nog namen gaan plakken achter Starship, anders hebben we straks 100en starships die zich ergens bevinden. Lijkt me veel cooler om er dan meteen maar Starship Enterprise, Starship Voyager en Starship Yasuka (Naar die japanner die als eerste met de starship een tripje rond de maan maakt). Hetzelfde kunnen we met steden doen. Starship Amsterdam, Starship Rotterdam, Starship Las Vegas. :D :9~

😆 - Denk ook eens om ;)

• Who Am I?
En 12 dagen nadat Elon Musk de 'Mini BFR' als testplatform voor het hitteschild heeft aangekondigd, schiet hij hem, spreekwoordelijk, weer uit de lucht:
https://www.teslarati.com...weeks-after-announcement/

Volgens Musk doen ze dit om de ontwikkeling van de BFR te versnellen. Ook lijkt het alsof er steeds meer resources (geld en mankracht) naar de BFR gaan. Hoogstwaarschijnlijk is dit mogelijk omdat de Falcon 9 redelijk uitgekristalliseerd begint te raken.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Who Am I? schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:54:
En 12 dagen nadat Elon Musk de 'Mini BFR' als testplatform voor het hitteschild heeft aangekondigd, schiet hij hem, spreekwoordelijk, weer uit de lucht:
https://www.teslarati.com...weeks-after-announcement/
Geen touw meer aan vast te knopen 8)7
Volgens Musk doen ze dit om de ontwikkeling van de BFR te versnellen.
Ze moeten dat nieuwe schip toch een keer gaan testen, het klonk juist slim om jaren op voorhand op kleine schaal te testen.
Ook lijkt het alsof er steeds meer resources (geld en mankracht) naar de BFR gaan. Hoogstwaarschijnlijk is dit mogelijk omdat de Falcon 9 redelijk uitgekristalliseerd begint te raken.
Wat was het alweer, 5% van de SpaceX resources gingen naar BFR? Tijd om dat flink op te schalen ja >:)

March of the Eagles

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik zie alleen nog steeds niet hoe dit nou een rendabel verhaal moet worden. Of halen ze genoeg omzet uit de Falcon 9 om dit allemaal te bekostigen? Van die paar verkochte vliegtickets ga je het niet redden.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

XWB schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:15:
[...]
Geen touw meer aan vast te knopen 8)7
Ik zeg toch de hele tijd 'Die Musk geeft zijn bek maar een douw'

Je moet gewoon niet luisteren naar wat ie zegt als het over iets gaat dat er nog helemaal niet is. Pas als ie een foto in de assemblagehal heeft van iets dat af lijkt, moet je op gaan letten. In de tussentijd wordt een vierkantje een rondje en vice versa. Leuk voor liefhebbers van soap, maar je hebt er geen reet aan.

• Who Am I?
Zahariac schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:17:
Ik zie alleen nog steeds niet hoe dit nou een rendabel verhaal moet worden. Of halen ze genoeg omzet uit de Falcon 9 om dit allemaal te bekostigen? Van die paar verkochte vliegtickets ga je het niet redden.
Het idee is dat ze uit het starlink netwerk zo veel geld gaan halen dat ze daarmee de BFR ontwikkeling kunnen gaan betalen. Het probleem is dat er voorlopig slechts 2 van die satellieten rondvliegen en dat zijn slechts prototypes. Ook willen ze $750 miljoen ophalen om in starlink en BFR te investeren.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bensimpel schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:10:
[...]
Ben benieuwd of ze nog namen gaan plakken achter Starship, anders hebben we straks 100en starships die zich ergens bevinden. Lijkt me veel cooler om er dan meteen maar Starship Enterprise, Starship Voyager en Starship Yasuka (Naar die japanner die als eerste met de starship een tripje rond de maan maakt). Hetzelfde kunnen we met steden doen. Starship Amsterdam, Starship Rotterdam, Starship Las Vegas. :D :9~
Geen Kobayashi Maru :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jefferson Starship?

Signatures zijn voor boomers.

• bottom line
Who Am I? schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:00:
[...]

Het idee is dat ze uit het starlink netwerk zo veel geld gaan halen dat ze daarmee de BFR ontwikkeling kunnen gaan betalen. Het probleem is dat er voorlopig slechts 2 van die satellieten rondvliegen en dat zijn slechts prototypes. Ook willen ze $750 miljoen ophalen om in starlink en BFR te investeren.
$250 miljoen is genoeg voor Elon. Hij heeft het bedrag met $500 miljoen laten zakken.
(Er staan wel zoveel investeerders te springen, zodat ze direct aan de $750 miljoen zouden geraken, moesten ze dit nodig hebben)
https://www.bloomberg.com...-500-million?srnd=premium

Wat ik het meest baanbrekende vindt, is niet de falcon heavy die klaar staat (dat duurt toch pas vanaf Januari), maar dat NASA openlijk heeft bevestigd dat indien de BFR Super Heavy Starship (SHS :+ ) er zou zijn, alsook Blue Origin met hun raketten er staan, dat ze gewoon SLS in de vuilbak gooien / op pensioen gaan sturen. Bevestigd door nr. 1 en nr. 2 van NASA.
https://www.businessinsid.../?international=true&r=US
https://spacenews.com/bri...ry-to-achieve-nasa-goals/

Stel je voor wat SpaceX met al dat (verloren) geld van SLS zou hebben kunnen doen O+

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:51
Omdat Musk een joint heeft gerookt op de radio, gaat NASA op zowel SpaceX als Boeing een safety review uitvoeren. Hopelijk leidt dit niet tot vertragingen in één of beide programma's.

https://arstechnica.com/s...x-after-musk-smoked-weed/

In de comments aldaar alle Musketiers natuurlijk op hun achterste benen. Ik vind het vooral een heel onhandige move van Musk. Hij had kunnen weten dat NASA (veruit SpaceX's grootste geldschieter) een conservatief bolwerk is die van door dit soort acties niet zo gecharmeerd zijn.

Hopen maar dat er uit die safety reviews geen al te grote dingen rollen die opgelost moeten worden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Who Am I?
JeroenH schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:14:
Omdat Musk een joint heeft gerookt op de radio, gaat NASA op zowel SpaceX als Boeing een safety review uitvoeren. Hopelijk leidt dit niet tot vertragingen in één of beide programma's.

...

Hopen maar dat er uit die safety reviews geen al te grote dingen rollen die opgelost moeten worden.
Wauw, dus omdat de CEO van SpaceX een joint rookt moet er een inspectie plaatsvinden bij 'concurrent' Boeing?! :? Dat is wel heel erg ver gezocht. Het lijkt er op alsof deze journalist simpelweg wat dingen aan elkaar geknoopt heeft. Het onderzoek is vooral gericht op de werksfeer/cultuur, of mensen niet te lange dagen maken en daardoor eventueel foutjes gaan maken wat betreft de veiligheid. Dat ze dit bij Boeing ook doen lijkt mij niet meer dan logisch, beide bedrijven zitten onder een tijdsdruk om op tijd hun crew capsule af te hebben. Het voelt voor mij een beetje alsof NASA moeite heeft om toe te geven dat zij zelf geen mensen kunnen lanceren.

• Spooksel
JeroenH schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:14:

https://arstechnica.com/s...x-after-musk-smoked-weed/

In de comments aldaar alle Musketiers natuurlijk op hun achterste benen. Ik vind het vooral een heel onhandige move van Musk. Hij had kunnen weten dat NASA (veruit SpaceX's grootste geldschieter) een conservatief bolwerk is die van door dit soort acties niet zo gecharmeerd zijn.

Je kunt er uiteraard 100% vanuit gaan dat dit nieuwe vertragingen gaat oplopen voor zowel SpaceX als Boeing. Het enige verschil is dat Boeing die 'vertraging' maar al te graag ziet komen omdat ze best wel achter liggen op SpaceX qua progressie!

Dat Boeing hier ook onder de loep genomen wordt kom omdat het anders wel mega obvious is dat het gewoon enkel op SpaceX gericht is eigenlijk.

Het is al langer duidelijk dat Boeing and hun lobby machine hard bezig zijn om iedere kans aan te grijpen om SpaceX te vertragen en uiteindelijk NASA zover te krijgen dat Boeing de eerste 'mag' zijn die straks astronauten lanceert...

[ Voor 9% gewijzigd door Spooksel op 21-11-2018 09:19 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
bottom line schreef op woensdag 21 november 2018 @ 02:02:
[...]

Stel je voor wat SpaceX met al dat (verloren) geld van SLS zou hebben kunnen doen O+
Niets, want dat geld was dan naar een ander NASA project gegaan.

March of the Eagles

• Spooksel
Of uberhaupt niet naar NASA :P

• Who Am I?
De NOS heeft ook maar gelijk een mooie kop de wereld in geslingerd:
'NASA start veiligheidsonderzoek na wiet rokende Elon Musk'

Alle recente berichten worden er ook nog even bij gehaald. Zelfs van voor de joint en die betrekking hebben op Tesla en niet op SpaceX.
Ik ben benieuwd of ze het ook zo brengen als blijkt dat uit dit onderzoek blijkt dat er een fantastische werksfeer is waarbij alle veiligheidsaspecten de top prioriteit hebben en als blijkt dat het bij SpaceX nog beter is dan bij Boeing.

[ Voor 12% gewijzigd door Who Am I? op 21-11-2018 13:09 ]

• Stoney3K
  • Laatst online: 27-11 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

Spooksel schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:53:
Maar soms slaat het wel heel erg door :P Simpelweg je bedrijf charteren in een land wat niet meedoet met de Outer Space Treaty en vervolgens als een soort van semi band of pirates d'r op uit trekken. Volgens mij maakt het niet uit waar je zit, maar als je dat soort stunts uit gaat halen op of rond een multinationale basis waar miljarden aan investeringen in zitten dan ga je toch echt op het matje geroepen worden hoor :P
Ga voor de grap The Expanse eens lezen.

:+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Spooksel
What, dr is toch niets mis met de Mao-Kwikowski corporation? :P

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 19:51
Stoney3K schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:48:
[...]

Ga voor de grap The Expanse eens lezen.

:+
hebben ze een boek gemaakt van die tv serie? 8)

TheS4ndm4n#1919

• Spooksel
Anyway, ondanks al die politieke onzin rondom SpaceX/Elon & Boeing commercial crew:

https://twitter.com/flato...tatus/1065264146655002626

pew pew

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-11 16:42

matroosoft

Lone Christian

Spooksel schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:27:
Anyway, ondanks al die politieke onzin rondom SpaceX/Elon & Boeing commercial crew:

https://twitter.com/flato...tatus/1065264146655002626

pew pew

FTFY :)

• bottom line
ehoutgast schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:55:
A.s. maandag voor de eerste keer een "derde" lancering van dezelfde booster! Met deze lancering breken ze hun record van vorig jaar (lancering #19 vs 18 launches vorig jaar), en er is (nog steeds) een goede kans dat ze voor het eerst een fairing kunnen vangen. Als kers op de taart vindt de lancering plaats op een voor ons christelijk tijdstip (18:32 UTC = 19:32 onze tijd). :9
28 november is de lancering nu gepland.

Dus dan ziet de komende 2 maanden er zo ongeveer uit (er zijn nog andere, maar heb enkel de belangrijke erbij gepakt):

28 november Space X Falcon 9 (3x vlucht van booster 1046)
3 december Soyuz Nieuwe crew voor het ISS!
4 december SpaceX CRS (zal wel verplaatst worden door de nieuwe crew lancering)
7 december ULA Delta IV Heavy
10 december Rocket Lab Electron
18 december SpaceX Falcon 9 - GPS III
30 december SpaceX Iridium - Gaat Mr. Steven dan nog aan westkust zijn, of zou deze dan al naar de Oostkust zijn gevaren?
7 januari SpaceX Crew Dragon DEMO uncrewed

• mcDavid
bottom line schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:08:
[...]

3 december Soyuz Nieuwe crew voor het ISS!
4 december SpaceX CRS (zal wel verplaatst worden door de nieuwe crew lancering)
Hoeveel tijd willen ze daar tussen hebben dan?

Op zich is die soyuz in een paar uur bij het ISS terwijl de dragon meestal wel een etmaal onderweg is. Plus 3 december in baikonur scheelt natuurlijk al anderhalve dag met 4 december in Florida...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mcDavid schreef op donderdag 22 november 2018 @ 22:52:
[...]
Op zich is die soyuz in een paar uur bij het ISS terwijl de dragon meestal wel een etmaal onderweg is.
De Soyuz doet er normaal gesproken ook 48 uur over om bij ISS te komen. Alleen hebben ze op enig moment bedacht dat als ze ervoor zorgen dat ze het lanceermoment aanpassen aan de baan van ISS, ze er ook binnen 6 uur kunnen zijn. Eerst schoten ze 'm gewoon af en moesten ze dus 2 dagen lang ISS achterna jagen. Alleen zijn die momenten zeldzaam; ISS kan zelf zijn traject niet zomaar veranderen. Als je dus een scrub hebt, kan het zomaar zijn dat het moment voorbij is en je alsnog 2 dagen bezig bent. Extra pakjes Yogidrink meenemen dus... :+

• mcDavid
Lol, daar doen die russen meestal niet moeilijk over. De vostok missies van een paar uur, hadden voor meer dan een week proviand en lifesupport aan boord, voor het geval dat de retro-raketten het niet zouden doen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De Duitse astronaut Alexander Gerst is erin geslaagd om de lancering van bevoorradingsschip Progress te volgen van uit de ruimte. Op het timelapsefilmpje is te zien hoe de eerste minuten van de vlucht er vanuit het ISS uitzien:

Het Russische ruimtevaartuig werd 16 november vanaf de Kosmodroom van Bajkonoer richting het internationale ruimtestation gestuurd boven op een Sojoezraket. Aan boord was ruim 2500 kilo voorraad, zoals 750 kilo brandstof, 440 liter water en 75 kilo zuurstof.

Op het filmpje is na 7 seconden te zien hoe de eerste trap van de Sojoezraket wordt afgekoppeld: een klein stipje wordt iets feller en schiet de ruimte in. Een tweede, grotere brandstoftank volgt twaalf seconden later, met een duidelijkere explosie.

Op 34 seconden volgt de grootste lichtshow, als de afgeworpen rakettrap opbrandt in de atmosfeer. Het hele proces duurde in totaal 15 minuten. Door het beeld te versnellen is dat ingedikt tot een minuut.

Gerst maakte de beelden vanuit de Cupola-module, waarin de bewoners van het ISS een verbluffend uitzicht hebben.

De Progress is inmiddels aangekomen bij het ISS. Het ruimtevaartuig deed twee dagen over de reis.
Bron: https://nos.nl/artikel/22...filmd-vanuit-het-iss.html

Het filmpje in kwestie:

Apart om het eens vanuit dit perspectief te zien :)

Virussen? Scan ze hier!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is dat allemaal echt zonder nabewerking? Het komt mij heel erg nep over namelijk.

• Osiris
  • Niet online
Wat is d'r precies nep aan dan? :?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Maasluip schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:18:
Is dat allemaal echt zonder nabewerking? Het komt mij heel erg nep over namelijk.
Het is een timelapse, dat ziet er altijd een beetje weird uit. En vanuit de ruimte heb je weer te maken met andere lichtval enzo.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik stuitte daarnet op deze SpaceX documentaire. Schijnt vrij nieuw te zijn. Hij is best interessant, alhoewel hier en daar iets teveel drama toegevoegd is :p

March of the Eagles

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 19:51
Het wordt woensdag

TheS4ndm4n#1919

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Osiris schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:47:
Wat is d'r precies nep aan dan? :?
Die gele haze heb ik nog nooit gezien op foto's en de zichtbaarheid van de raket komt me erg ongeloofwaardig over.

• Spooksel
Morgen de landing van InSight op Mars :D whoop whoop

Vette comic van The Oatmeal over InSight!

http://theoatmeal.com/comics/insight

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:58
Spooksel schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:57:

Heerlijke comic!

Morgen 'noon pacific time' is hier rond 21u, right?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Maasluip schreef op zondag 25 november 2018 @ 08:22:
[...]

Die gele haze heb ik nog nooit gezien op foto's en de zichtbaarheid van de raket komt me erg ongeloofwaardig over.
Dat is airglow.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• mcDavid
Maasluip schreef op zondag 25 november 2018 @ 08:22:
[...]

Omdat *jij* het nog niet eerder gezien hebt is het *dus* nep?

Dat is nogal een drogredenering. Waarom zou iemand die een filmpje in scène wil zetten of vervalsen, er bewust een onbestaand fenomeen bij verzinnen, als dat niet alleen meer moeite is maar het ook nog ongeloofwaardiger maakt?

Heel veel dingen in de ruimtevaart zijn heel contra-intuitief. Wij mensen zijn nou eenmaal niet gebouwd om bewegingen en gedragingen in de ruimte te interpreteren. Juist dat soort intuïtieve beredeneringen leiden tot complottheorieën dat de maanlandingen nooit gebeurd zijn, dat de aarde plat is, etc.

• Spooksel
FreeShooter schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:23:
[...]

Heerlijke comic!

Morgen 'noon pacific time' is hier rond 21u, right?
Affirmative!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mcDavid schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:46:
[...]

Omdat *jij* het nog niet eerder gezien hebt is het *dus* nep?
Dan lees jij heel wat anders als wat ik schrijf. Ik vraag of dit echt en zonder nabewerking is en ik geef dingen aan die ik nog nooit gezien heb. Daarmee zeg ik toch niet dat "omdat ik het nog nooit gezien heb moet het nep zijn"?

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:00

Alvast voor vanavond mensen. om 20:00 gaat de stream live :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Who Am I?
Ik ga er voor zitten als ik er aan denk!

Wat ik mij af vroeg, zou NASA de camera's van Curiosity gaan richten op waar InSight de atmosfeer gaat binnen dringen? Als ik het kaartje moet geloven gaat hij relatief dicht bij Curiosity landen. Het zou wel extreem cool zijn om hier beelden van te hebben!

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/PIA22232insightlandingonmars.jpg

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:00
Who Am I? schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:17:
[...]

Ik ga er voor zitten als ik er aan denk!

Wat ik mij af vroeg, zou NASA de camera's van Curiosity gaan richten op waar InSight de atmosfeer gaat binnen dringen? Als ik het kaartje moet geloven gaat hij relatief dicht bij Curiosity landen. Het zou wel extreem cool zijn om hier beelden van te hebben!

[Afbeelding]
Denk dat je onderschat hoe groot die afstand is. Projecteer de aarde eens op dat plaatje. Dan zou je het over een afstand van Friesland tot zuid Frankrijk hebben. Nu is Mars natuurlijk wel flink kleiner maar er hangt volgens mij ook flink wat stof in de atmosfeer en juist omdat hij kleiner is is je horizon ook nog eens dichterbij.
Ik kan er naast zitten met mijn aannames, maar ik denkt dat Curiosity helemaal niets kan zien omdat het veel te ver weg is.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Who Am I?
Maverick schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:28:
[...]

Denk dat je onderschat hoe groot die afstand is. Projecteer de aarde eens op dat plaatje. Dan zou je het over een afstand van Friesland tot zuid Frankrijk hebben. Nu is Mars natuurlijk wel flink kleiner maar er hangt volgens mij ook flink wat stof in de atmosfeer en juist omdat hij kleiner is is je horizon ook nog eens dichterbij.
Ik kan er naast zitten met mijn aannames, maar ik denkt dat Curiosity helemaal niets kan zien omdat het veel te ver weg is.
Ik was al bang dat ik het zou onderschatten. Toch is het wel zo dat het moment van entry zo hoog boven het oppervlak plaatsvindt dat er misschien toch een soort 'vallende ster' te zien kan zijn. Ik weet niet vanaf welke kant de entry is, maar als dat over Curiosity heen is bijvoorbeeld, zou het te zien moeten kunnen zijn. Ik herinner mij die meteoriet boven Tsjeljabinsk, die was 100km verderop te zien, was 20m in doorsnee en ging 88x de geluidsnelheid. Een stuk groter dan InSight dus. Nee, ik denk dat Curiosity er niet veel van zal zien nee... Jammer :/

• mcDavid
Maasluip schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:41:
[...]

Dan lees jij heel wat anders als wat ik schrijf. Ik vraag of dit echt en zonder nabewerking is en ik geef dingen aan die ik nog nooit gezien heb. Daarmee zeg ik toch niet dat "omdat ik het nog nooit gezien heb moet het nep zijn"?
In je post daarvoor schrijf je letterlijk dat het filmpje je ongeloofwaardig overkomt omdat je die gele waze niet eerder gezien hebt.

Maar mijn excuses voor de toon van mijn post, nu ik 'm lees lijkt het erg op de man, zo was het zeker niet bedoeld.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Maverick schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:55:
Alvast voor vanavond mensen. om 20:00 gaat de stream live :)
Staan er camera's klaar op de LZ? :+

• Spooksel
Ja, maar de verbinding valt altijd ff weg door het gebrul van die motoren he...

Ow wacht :D

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:36

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik heb begrepen dat de livestream audio only is. Is het echt zo moeilijk om "een geüpgrade GoPro" ergens aan de insight te bevestigen en het signaal te relayen via de Mars Reconnaissance Orbiter voor een livestream met video? Geen idee of de communicatielink tussen Aarde - Mars daar snel genoeg voor is trouwens. Maar achteraf een videotje van de landing zou wel erg cool zijn? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• SnowDude
  • Laatst online: 28-11 21:06
almightyarjen schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:04:
Ik heb begrepen dat de livestream audio only is. Is het echt zo moeilijk om "een geüpgrade GoPro" ergens aan de insight te bevestigen en het signaal te relayen via de Mars Reconnaissance Orbiter voor een livestream met video? Geen idee of de communicatielink tussen Aarde - Mars daar snel genoeg voor is trouwens. Maar achteraf een videotje van de landing zou wel erg cool zijn? :?
Staat de dashcam van de Tesla Roadster niet meer aan :+

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• FreeShooter
Maak jij anders iets van Lego? :+

Infographic over de landing:

Afbeeldingslocatie: https://fr.cdn.v5.futura-sciences.com/buildsv6/images/mediumoriginal/f/6/9/f696dd32fd_50144409_is-infographie-mars-insight-landing-presskit-nasa.jpg

Iemand een idee over de geschatte kans van slagen? Eerder missies lijken niet zo heel succesvol: 50% van de gelanceerde missies alsnog failed.

[ Voor 28% gewijzigd door FreeShooter op 26-11-2018 14:44 ]

• WhySoSerious
  • Laatst online: 18:43

WhySoSerious

Be the change.

Spooksel schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:57:

Wat een schitterende website :D

• BadRespawn
  • Laatst online: 30-11 17:14
Is het echt zo moeilijk om "een geüpgrade GoPro" ergens aan de insight te bevestigen en het signaal te relayen via de Mars Reconnaissance Orbiter voor een livestream met video? Geen idee of de communicatielink tussen Aarde - Mars daar snel genoeg voor is trouwens. Maar achteraf een videotje van de landing zou wel erg cool zijn? :?
Video streamen is niet mogelijk, daarvoor is de bandbreedte onvoldoende.

De toegevoegde massa vd benodigde apparatuur (incl zender en antenne geschikt voor video, en grotere batterij) zou aanzienlijk zijn tov de 360kg die het ding weegt, waardoor meer brandstof en dus een grotere raket nodig zou zijn.

Slechts de laatste paar minuten vd landing zouden zichtbaar zijn (nadat het hitteschild is afgeworpen).

Het zou heeft weinig wetenschappelijke waarde hebben en zo interessant ziet het er niet uit. Het zou vergelijkbaar zijn met de landing van Curiosity (samengesteld uit fotos die tijdens de afdaling zijn gemaakt): YouTube: Complete Mars Curiosity Descent - Full Quality Enhanced HD 1080p Lan...

Ik denk dat heel misschien met een vd twee cameras die aan boord zijn (Instrument Context Camera) tijdens de afdaling fotos worden gemaakt. Maar dat is een zwart-wit groothoek camera met lage resolutie (en mogelijk een te korte focus), geschikt voor diens doel maar niet om mooie plaatjes te maken https://mars.nasa.gov/ins...about-the-lander/#cameras

Trump II - Project 2025 tracker

• Who Am I?
Ik ben bang dat je het met een 1024x1024 pixel camera zal moeten doen. Die zit er overigens vooral op vanwege de marketing waarde. En natuurlijk om te kijken waar ze precies de instrumenten neer kunnen zetten.

Ik zag trouwens een flimpje van die uitvouwende zonnepanelen, erg gaaf! Zouden ze dat stiekem ook kunnen misgebruiken om zand/stof van de panelen te 'schudden' zodat ze langer genoeg power hebben?
Ze hebben denk ik ook wel hun hart vastgehouden afgelopen zomer toen die Mars wijde zandstorm woedde. Lijkt mij geen fijne gedachte dat hij daar doorheen zou moeten gaan landen...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb begrepen dat de livestream audio only is. Is het echt zo moeilijk om "een geüpgrade GoPro" ergens aan de insight te bevestigen en het signaal te relayen via de Mars Reconnaissance Orbiter voor een livestream met video?
Tuurlijk...eitje... :+
Het vastmaken van die GoPro is geen punt. Maar de hele handel inrichten dat ie een videostream naar de aarde stuurt is overbodig en veel te complex. Je moet sowieso veel te lang wachten; direct gaat niet. En het dient alleen maar een publicitair doel, dus je gaat niet de boel extra complex maken door overbodige liflafjes. Erg leuk voor de kijkers (ik zou het ook graag zien), maar veel te duur. Weer een component dat kan falen en/of de rest van de missie in gevaar kan brengen.

• Spooksel
Who Am I? schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:17:
[...]Ik zag trouwens een flimpje van die uitvouwende zonnepanelen, erg gaaf! Zouden ze dat stiekem ook kunnen misgebruiken om zand/stof van de panelen te 'schudden' zodat ze langer genoeg power hebben?
Ze hebben denk ik ook wel hun hart vastgehouden afgelopen zomer toen die Mars wijde zandstorm woedde. Lijkt mij geen fijne gedachte dat hij daar doorheen zou moeten gaan landen...
Hier zat ik ook nog aan te denken, of bijvoorbeeld tijdelijk weer inklappen wanneer d'r een berg stof op komst is. Hoe dan ook zijn die systemen meestal zo ontworpen dat ze eenmalig die zonnepanelen kunnen uitklappen (explosive bolts, spring loaded, etc), maar inklappen gaat nooit meer :P

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:25:
[...]
Hier zat ik ook nog aan te denken, of bijvoorbeeld tijdelijk weer inklappen wanneer d'r een berg stof op komst is. Hoe dan ook zijn die systemen meestal zo ontworpen dat ze eenmalig die zonnepanelen kunnen uitklappen (explosive bolts, spring loaded, etc), maar inklappen gaat nooit meer :P
Ik denk dat ze allerlei scenario's bedenken en narekenen. Probleem met inklappen is dat je zeker wil weten dat ie weer uitklapt... Ik bedacht ook een keer een soort robotarm met een plumeau oid, maar wat nu als die arm stilvalt, terwijl ie het zonnepaneel gedeeltelijk bedekt? Het introduceren van X extra systemen zorgt waarschijnlijk voor Y mogelijkheden om de missie te laten falen.

• BadRespawn
[...]

Ik ben bang dat je het met een 1024x1024 pixel camera zal moeten doen. Die zit er overigens vooral op vanwege de marketing waarde.
Waarom denk je dat die er is "vooral vanwege de marketing waarde"? En niet uitsluitend (of ten minste primair) vanwege dit:
En natuurlijk om te kijken waar ze precies de instrumenten neer kunnen zetten.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Ik ben bang dat je het met een 1024x1024 pixel camera zal moeten doen. <>
Ach ik heb nog wel een computerscherm die dat geeneens kan weergeven - elk beeld is beter dan geen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Who Am I?
BadRespawn schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:09:
[...]

Waarom denk je dat die er is "vooral vanwege de marketing waarde"? En niet uitsluitend (of ten minste primair) vanwege dit:

[...]
Het omdraaien van die twee was een klein beetje sarcastisch😉
Ik heb meerdere malen gelezen dat de ruimteschepen vooral een (kleuren)camera aan boord hebben vanwege de verkoopbaarheid van mooie plaatjes aan het grote publiek. De wetenschappelijke waarde is niet heel groot in vergelijking met de andere instrumenten. Natuurlijk ontken ik de waarde van de beelden die bijvoorbeeld Cassini heeft gemaakt niet! Echter is daarvoor niet perse een kleurencamera nodig. Met zwart-wit of zelfs infrarood bereik je veel meer. Dat heeft ook veel minder bandbreedte nodig.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:14

Garyu

WW

mphilipp schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:18:
[...]

Tuurlijk...eitje... :+
Het vastmaken van die GoPro is geen punt. Maar de hele handel inrichten dat ie een videostream naar de aarde stuurt is overbodig en veel te complex. Je moet sowieso veel te lang wachten; direct gaat niet. En het dient alleen maar een publicitair doel, dus je gaat niet de boel extra complex maken door overbodige liflafjes. Erg leuk voor de kijkers (ik zou het ook graag zien), maar veel te duur. Weer een component dat kan falen en/of de rest van de missie in gevaar kan brengen.
Daarbij komt dat componenten die niet zijn gebouwd om straling te weerstaan het niet heel lang in (deep) space gaan volhouden. Misschien werkt het een paar jaar op een LEO cubesat, maar op het moment dat je een paar maanden naar Mars vliegt dan heb je al aardig wat non-space componenten gefrituurd voor je aankomt. En dat kan dan weer lelijke dingen gaan doen, zoals met een beetje pech je uplink kanaal volspammen. Software- en hardware-architectuur-technisch is het helemaal niet zo leuk om zo'n GoPro dan weer helemaal te sandboxen en beveiligen dat er bij een fout, al zo klein als een bitflip in de verkeerde registers, er niets fout kan gaan. En vooral: ga dat maar eens even bewijzen, zonder dat je er honderdduizenden euro's verificatiewerk tegenaan moet gooien.

En als laatste puntje, interplanetaire communicatie is gewoon duur. Je zult bandbreedte op relay-satellieten moeten gebruiken waar je het eerder over kilobytes hebt. Dat kost je dan weer handenvol geld. Vergeet ook niet de energieconsumptie van het soort zender dat je nodig hebt. Die accu's houden het sowieso al niet heel lang vol, daar ga je geen satelliet-uplink (a geen idee, 3-10W?) aan video-beeldentransmissie besteden.

En dat allemaal voor een liveview (+20 minuten transmission delay, + urenlange transmissie vanwege de beperkte bandbreedte)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• BadRespawn
Who Am I? schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:17:
[...]

Het omdraaien van die twee was een klein beetje sarcastisch😉
Ah, duidelijk.
niet perse een kleurencamera nodig. Met zwart-wit of zelfs infrarood bereik je veel meer.
Inderdaad, een kleuren camera is heel beperkt, vergeleken met een zwart-wit camera icm één of meerdere van vele gespecialiseerde filters.
Dat is bij Insight niet aan de orde omdat de cams er alleen zijn tbv de instrumenten, maar bvb Hubble heeft 80 verschillende filters aan boord. Daarmee kan veel meer science gedaan worden dan met alleen maar Rood, Groen, Blauw.

• Spooksel

• Spooksel
Het nagelbijten begint.... De atmospheric entry vanaf NU! De 7 minutes of terror!

• Spooksel

MarCO's blijven lock on houden!

• FreeShooter
Het is niet helemaal blind, of wel? Ik zie dat ze data doorkrijgen waarop het lijkt dat de parachute deployed is.

• Spooksel

Paar honderd meter nog!

• Spooksel
TOUCHDOWN!

• FreeShooter
Touchdown!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0twugis9PRX1k4QwBZ7BS0K8/full.png

[ Voor 126% gewijzigd door FreeShooter op 26-11-2018 20:57 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.