SES-12 MISSION |
SpaceX is targeting launch of the SES-12 satellite to a Geostationary Transfer Orbit (GTO) from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. The four-hour launch window opens on Monday, June 4 at 12:29 a.m. EDT, or 4:29 UTC. The satellite will be deployed approximately 32 minutes after liftoff. A four-hour backup launch window opens on Tuesday, June 5 at 12:29 a.m. EDT, or 4:29 UTC. Falcon 9’s first stage for the SES-12 mission previously supported the OTV-5 mission from Launch Complex 39A in September 2017. SpaceX will not attempt to recover Falcon 9’s first stage after launch. You can watch the launch live below and find out more about the mission in our press kit. Live: Vanochtend om 6:29 |
Lekker wakker worden met de launch op de TV en verse koffie
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Idem!franssie schreef op maandag 4 juni 2018 @ 06:53:
Zag er allemaal weer smooth uit
Jups!franssie schreef op maandag 4 juni 2018 @ 06:53:
Loskoppeling tegen 34.000km/u
Kan ie lekker naar zijn baan gaan. Excellent job again SpaceX. Nu pas eind juni de volgende
Goedemorgen allemaal!
[ Voor 29% gewijzigd door bottom line op 04-06-2018 07:27 ]
Lol, ik heb mijn wekker er niet vroeger voor gezet hoor
Een expendable block 4 op z'n retour... Yawn, haha.
Nog net de S/C sep meegepakt en dat was het wel. Hehe.
Nog net de S/C sep meegepakt en dat was het wel. Hehe.
Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl
Echt mooi dat we al op dat punt zitten.Spooksel schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:31:
Een expendable block 4 op z'n retour... Yawn, haha.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Erg gaaf weer om te zien. Valt mij op dat er toch best veel 'troep' langs komt vliegen tijdens bijvoorbeeld stage separation, maar ook later als de fairing er al lang en breed vanaf is.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Geen idee wat die "troep" is, maar had het al eerder gezien. Lijkt wel een soort ring die losbreekt kort na stage separation.
[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 04-06-2018 11:12 ]
Die bedoelde ik nog niet eens. Ik bedoelde meer kleine 'stukjes' die rondvliegen. Echt tientallen.XWB schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:11:
Geen idee wat die "troep" is, maar had het al eerder gezien. Lijkt wel een soort ring die losbreekt kort na stage separation.
[afbeelding]
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Ik meen wel eens gelezen te hebben dat dat ijs is wat van de brandstoftanks af valt.Who Am I? schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:15:
[...]
Die bedoelde ik nog niet eens. Ik bedoelde meer kleine 'stukjes' die rondvliegen. Echt tientallen.
Die ring is een beschermhulp van de S2 nozzle en breekt af zoals de bedoeling is.
Jean-Marc Astorg van CNES, de Franse ruimtevaartorganisatie, die een groot aandeel heeft in ESA, in een interview met satelliteobservation.net over herbruikbare raketten:
https://satelliteobservat...s-talks-reusable-rockets/
Als het dan gaat over Callisto, een concept voor een herbruikbare raket waar ze mee bezig zijn:
https://satelliteobservat...s-talks-reusable-rockets/
Als het dan gaat over Callisto, een concept voor een herbruikbare raket waar ze mee bezig zijn:
Eerlijk is 'ie wel.Q: Callisto looks very much like Grasshopper, the SpaceX Falcon 9 first stage reuse prototype.
A: Callisto is Grasshopper. The Chinese are also building a similar prototype, I have no problem saying we didn’t invent anything.
Plus, als je een raket rechtop wil laten landen, op hoeveel verschillende manieren kun je dat doen? Op iets van uitschuifbare/uitklapbare poten kom je al gauw.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
nieuws: SpaceX stelt plannen om ruimtetoeristen om de maan te sturen uit naar...
Blijkbaar wil SpaceX nog steeds mensen richting maan sturen. Er was eerder sprake dat deze plannen geannuleerd waren.
Dat een tripje rond de maan niet meer in 2018 zou plaatsvinden is nogal obvious, Crew Dragon zal pas in 2019 gecertificeerd gaan worden.
Maar ik vond dit stukje opvallend:
Blijkbaar wil SpaceX nog steeds mensen richting maan sturen. Er was eerder sprake dat deze plannen geannuleerd waren.
Dat een tripje rond de maan niet meer in 2018 zou plaatsvinden is nogal obvious, Crew Dragon zal pas in 2019 gecertificeerd gaan worden.
Dat is een flinke terugloop. Zijn er veel minder satellieten in ontwikkeling?Een duidelijke reden voor het uitstel is niet bekendgemaakt, maar het heeft waarschijnlijk deels te maken met SpaceX' eigen voorspelling dat er in 2019 zo'n 40 procent minder lanceringen worden uitgevoerd dan gedacht, waarmee de inkomsten voor het bedrijf zouden teruglopen.
[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 04-06-2018 14:05 ]
Ik vraag me echt af in welke mate NASA een vinger in de pap zou hebben in deze missie met mensen aan boord. Laten we wel wezen, het is nadrukelijk _geen_ missie voor NASA naar bijvoorbeeld het ISS.
De certificering van NASA zou dus in principe ook gewoon 0,0 in de weg moeten staan voor het lanceren van 2 mensen op een totaal niet NASA gerelateerde vlucht!
Als SpaceX de FAA (lanceerlicentie) en de klant (proefkonijn?
) ervan kan overtuigen dat het allemaal veilig is... who's gonna stop em?
De certificering van NASA zou dus in principe ook gewoon 0,0 in de weg moeten staan voor het lanceren van 2 mensen op een totaal niet NASA gerelateerde vlucht!
Als SpaceX de FAA (lanceerlicentie) en de klant (proefkonijn?
Klopt, Gwynne Shotwell heeft dit onlangs verklaard in een interview met CNBC waarin ze vertelde hoe lanceringen voor dergelijke satellieten meestal zo'n 2 jaar van tevoren geboekt worden bij de aanvang van het bouwen ervan. En aangezien er in 2017 dus kennelijk veel minder nieuwe satellieten besteld zijn hebben ze in 2019 straks dus die 40% minder lanceringen.XWB schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:04:
[...]
Dat is een flinke terugloop. Zijn er veel minder satellieten in ontwikkeling?
[ Voor 37% gewijzigd door Spooksel op 04-06-2018 15:44 ]
Een blik in de keuken van Virgin Orbit, incl. foto's van hun Launcher One raket, die vanonder een Boeing 747 gelanceerd moet gaan worden:
https://arstechnica.com/s...t-readies-for-prime-time/
Volgens het artikel zou de eerste lancering al over een paar maanden plaats kunnen vinden.
https://arstechnica.com/s...t-readies-for-prime-time/
Volgens het artikel zou de eerste lancering al over een paar maanden plaats kunnen vinden.
Ik zie het gewoon niet gebeuren dat SpaceX een niet gecertificeerde Crew Dragon met mensen naar de maan gaat sturen, als dat al zou kunnen. Als het misgaat trek je een beerput open.Spooksel schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:42:
Ik vraag me echt af in welke mate NASA een vinger in de pap zou hebben in deze missie met mensen aan boord. Laten we wel wezen, het is nadrukelijk _geen_ missie voor NASA naar bijvoorbeeld het ISS.
Als SpaceX de FAA (lanceerlicentie) en de klant (proefkonijn?) ervan kan overtuigen dat het allemaal veilig is... who's gonna stop em?
Daarnaast zie ik geen reden om overhaast mensen een rondje om de maan te laten maken, alleen maar om een deadline te halen. Alles in de juiste volgorde. Eerst testen, certificeren, dan mensen naar het ISS, en uiteindelijk richting maan.
Ow, dat ben ik wel met je eens hoor, dat het voor SpaceX zelf ook beter zou zijn als ze een 'NASA approved' ruimtecapsule kunnen marketen 
Maar ik vroeg me gewoon af of NASA bijvoorbeeld hier een rem op zou kunnen zetten in het geval SpaceX bijvoorbeeld inderdaad die twee mensen zou willen lanceren voordat ze beginnen met gecertificeerde NASA missies.
Maar ik vroeg me gewoon af of NASA bijvoorbeeld hier een rem op zou kunnen zetten in het geval SpaceX bijvoorbeeld inderdaad die twee mensen zou willen lanceren voordat ze beginnen met gecertificeerde NASA missies.
Zou de FAA ook niet dwars gaan liggen als de FH nog niet man-rated is? (of in ieder geval meer track record heeft dan 1-2 vluchten?)
Dragon is uiteindelijk ook maar 1 deel van de stack
Dragon is uiteindelijk ook maar 1 deel van de stack
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Ik ga er vanuit dat je ook niet van een Amerikaanse basis mag lanceren met mensen in een niet gecertificeerde raket.XWB schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:51:
[...]
Ik zie het gewoon niet gebeuren dat SpaceX een niet gecertificeerde Crew Dragon met mensen naar de maan gaat sturen, als dat al zou kunnen. Als het misgaat trek je een beerput open.
Daarnaast zie ik geen reden om overhaast mensen een rondje om de maan te laten maken, alleen maar om een deadline te halen. Alles in de juiste volgorde. Eerst testen, certificeren, dan mensen naar het ISS, en uiteindelijk richting maan.
Overigens is de crew dragon niet zo zeer het probleem maar de 1e trap. Je raket (type) moet 7 succesvolle lanceringen hebben zonder ingrijpende ontwerpaanpassing. Omdat ze de block 5 nog aan gaan passen (andere tank) kan de bemande vlucht naar het ISS pas volgend jaar. 7 lanceringen van de FH met een bevroren ontwerp gaat waarschijnlijk nog langer duren. Misschien vliegt de BFR dan al
Crew Dragon zal vast Human Rated zijn tegen de tijd dat ze die maanmissie gaan doen, maar Falcon Heavy echt niet. Als je ziet hoe weinig hij geboekt wordt, gaat het zeker half 2020 worden voor ze zeven FH vluchten hebben gedaan. Als ze nu zeggen dat Crew Dragon op de FH half 2019 op de op planning staat kan je aan je klompen aanvoelen dat ze zelf ook niet die 7 FH vluchten voor die tijd gedaan willen hebben.RocketKoen schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:18:
[...]
Ik ga er vanuit dat je ook niet van een Amerikaanse basis mag lanceren met mensen in een niet gecertificeerde raket.
Overigens is de crew dragon niet zo zeer het probleem maar de 1e trap. Je raket (type) moet 7 succesvolle lanceringen hebben zonder ingrijpende ontwerpaanpassing. Omdat ze de block 5 nog aan gaan passen (andere tank) kan de bemande vlucht naar het ISS pas volgend jaar. 7 lanceringen van de FH met een bevroren ontwerp gaat waarschijnlijk nog langer duren. Misschien vliegt de BFR dan al
AFAIK staan er nog twee Heavy lanceringen gepland dit jaar, dus "slechts" vier meer zijn nodig. Tenzij de volgende FH configuraties significant verschillend zijn. Falcon Heavy is nog niet op block 5 gebaseerd bijvoorbeeld. Als SpaceX die configuratie wil gebruiken hebben ze nog eens zeven block 5 lanceringen nodig.
FH zal nooit aan 7 ongewijzigde launches komen. BFR zal ongeveer over 3 a 4 jaar gaan vliegen. Als FH in die tijd 10 launches krijgt zal al veel zijn en die gaat echt nog wel een paar keer aangepast worden.RocketKoen schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:18:
[...]
Ik ga er vanuit dat je ook niet van een Amerikaanse basis mag lanceren met mensen in een niet gecertificeerde raket.
De eerste lancering telt sowieso niet mee want dat is nog een met block 3/4 boosters. De huidige voorraad boosters van SpaceX telt simpelweg niet meer dan 3 boosters van de 3/4 generatie en de nieuwe worden alleen nog in block 5 configuratie gebouwd die bovendien nog niet eens 'frozen' is. Ik geloof ook niet dat ze ooit die 7 FH launches met dezelfde boosters gaan doen.XWB schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:19:
AFAIK staan er nog twee Heavy lanceringen gepland dit jaar, dus "slechts" vier meer zijn nodig. Tenzij de volgende FH configuraties significant verschillend zijn. Falcon Heavy is nog niet op block 5 gebaseerd bijvoorbeeld. Als SpaceX die configuratie wil gebruiken hebben ze nog eens zeven block 5 lanceringen nodig.
SpaceX to launch one of its last old-gen Falcon 9s in upcoming launchAfter B1043 is expended, only three obvious flightworthy cores will remain outside of the gradually growing Falcon 9 Block 5 fleet (just two boosters, currently). In order of anticipated launch, these three missions are SES-12 (NET May 31), CRS-15 (NET June 28), and the Crew Dragon in-flight abort test (NET Q4 2018). Barring the unexpected refurbishment of an older flight-proven core for a third mission, these final three missions will bring to a close the inherently temporary era of partially-reusable SpaceX rockets (...)
(Artikel van 2 weken geleden over de laatste paar block 3/4 boosters)
Wikipedia: List of Falcon 9 first-stage boosters
Die met dikgedrukte letters zijn "in voorraad'. Na de lancering van vanmorgen dus nog 2 Block 4 boosters over. En 2 Block 5 boosters: B1046 die onlangs een succesvolle vlucht heeft gehad en B1047 die half juli zal vliegen.
De B1042 en B1045 boosters zullen vrijwel zeker expendable vliegen. Benieuwd of SpaceX dus voor de komende vluchten op tijd genoeg Block 5 boosters up en running heeft..
[ Voor 46% gewijzigd door matroosoft op 04-06-2018 22:47 ]
Specifiek voor het Commercial Crew Program van NASA moet de Falcon 9 (Block 5) inderdaad 7 keer in een 'bevroren' configuratie vliegen, met COPV v2.0 dus. Dat klopt, maar zoals jij het zegt klinkt het alsof iedere raket namens NASA na 7 van zulke vluchten met astro's mag vliegen, maar dat is natuurlijk niet zo.RocketKoen schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:18:
[...]
Je raket (type) moet 7 succesvolle lanceringen hebben zonder ingrijpende ontwerpaanpassing.
Sterker nog, voor hun eigen SLS werd er nog gekeken of het misschien haalbaar was om al Astro's op de eerste vlucht konden, maar ze zullen zeker vliegen op de 2e vlucht. Lol.
Maar goed, zelfs al kijk je bijvoorbeeld naar een raket als de Atlas V, die heeft in sommige configuraties makkelijk meer dan 7 vlekkeloze vluchten gehad. Maar die was heus niet human-rated hoor... dat proces zijn ze pas ingegaan nadat bekent werd dat Atlas V gebruikt zou gaan worden voor de Starliner.
Voor SpaceX voelt het voor een hoop mensen alsof ze expres een beetje gepest worden door NASA onder invloed van een stel Congres leden die pushen om Boeing/ULA als eerste de lucht in te krijgen. Maar als je het objectief bekijkt dan is het natuurlijk volledig terecht dat SpaceX die vluchten moeten maken.
Over de afgelopen 8 jaren (vandaag markeerde op de kop af de eerste lancering van een Falcon 9) zijn echt nog geen twee raketten hetzelfde geweest. En dat in 56 lanceringen! Dat is voor een partij als NASA natuurlijk vrij ondenkbaar, maargoed... door al dat ge-expirimenteer heeft SpaceX nu wel haar doel bereikt. Een extreem robuuste eerste trap, yay.
Maar als je bedenkt dat ze onderweg naar dat moment tot twee keer toe een raket incl payload verloren hebben... tja, dan snap je wel waar die eis vandaan komt
Beetje raar dan dat Nasa er zelf niet aan hoeft te voldoen. Die zijn met hun laatste project 2 keer een voertuig vol astronauten kwijt geraakt.Spooksel schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 00:15:
[...]
Maar als je bedenkt dat ze onderweg naar dat moment tot twee keer toe een raket incl payload verloren hebben... tja, dan snap je wel waar die eis vandaan komt
En dan heeft de huidige generatie nog een verplicht launch abort escape system.
Dat lijkt me een uitstekende reden om het nu beter te willen doenRocketKoen schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 06:11:
Beetje raar dan dat Nasa er zelf niet aan hoeft te voldoen. Die zijn met hun laatste project 2 keer een voertuig vol astronauten kwijt geraakt.
Joh, bij Nasa zijn d'r genoeg die de SLS net zo'n dead end vinden. Maar omdat de dezelfde senatoren die poen d'r in blijven harken ook hun salaris ophoesten moeten ze wel hun smiley face opzetten.
Volgens mij hebben jullie een nieuws deel gemist 
https://gist.github.com/t...3081eed7f695b80f374b8a727
ElonMusk heeft een tijd (Februari) geleden zelf aangegeven dat hij met de Falcon Heavy geen Human rating meer voor ogen heeft.
https://gist.github.com/t...3081eed7f695b80f374b8a727
ElonMusk heeft een tijd (Februari) geleden zelf aangegeven dat hij met de Falcon Heavy geen Human rating meer voor ogen heeft.
But right now it looks like BFR development is moving quickly and it will not be necessary to qualify Falcon Heavy for crewed spaceflight
Ja, precies. Dat zei Musk in februari. Tot gisteren opnieuw bevestigd werd dat er volgend jaar alsnog mensen richting maan gaan.
En waarom zou dat niet met een falcon 9 kunnen? Ze kunnen nu met een falcon 9 toch ook al tot aan het ISS?XWB schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:27:
Ja, precies. Dat zei Musk in februari. Tot gisteren opnieuw bevestigd werd dat er volgend jaar alsnog mensen richting maan gaan.
Het is niet dat ze daar gaan landen he. Gewoon een fly by
Het einde van de spacenerdreis naar Miskou en Baikonour nadert het einde. Morgen is de lancering. Helaas hebben we in Baikonour geen wifi in het hotel, dus moeten we het in een café doen. De reis tot dusver is een droom...in Moskou en Korolev hebben we de leukste musea bezocht en de meest interessante mensen ontmoet. Gewoon op de datsja een vodkaatje drinken met het voormalige hoofd constructie bij Energia onder Korolov...je verzint het niet. Dronken worden met de ex ceo van Rocketdyne, een beetje onwerkelijk.
Het hele verhaal komt nog. Voorlopig een paar fotootjes van de rideout van de Soyuz gisteren. Geweldig dat je zo dichtbij staat. Jullie moeten tevreden zijn met foonfoto's. De foto's van de dslr's komen later. Ik heb een Sigma 150-600 gehuurd en een 7D van iemand geleend als tweede body.
Enjoy!

Selfie time!
Het hele verhaal komt nog. Voorlopig een paar fotootjes van de rideout van de Soyuz gisteren. Geweldig dat je zo dichtbij staat. Jullie moeten tevreden zijn met foonfoto's. De foto's van de dslr's komen later. Ik heb een Sigma 150-600 gehuurd en een 7D van iemand geleend als tweede body.
Enjoy!

Selfie time!
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Dat is gewoon een extra ring om wat stevigheid te bieden. Hij zit er omdat de nozzle anders niet sterk genoeg is om het eerste deel van de vlucht te overleven, maar zodra hij eenmaal uit de dampkring is van van het grootste getril af is kan hij weg en laten ze hem vallen.XWB schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:11:
[afbeelding]
Dat net was als twee keer zo breed als het schip, wordt nog een mooi spektakel!
Er staat voor deze maand maar een vlucht gepland, CRS-15 naar het ISS op vrijdag 29 juni. Dit zou wel eens de laatste Block 4 launch kunnen zijn, en dit is misschien ook de reden dat we deze lancering maar een vlucht zien, er wordt nu gewoon volop gewerkt aan nieuwe Block 5's maken.
[ Voor 25% gewijzigd door Balance op 05-06-2018 15:33 ]
Dat stukje heb ik gemist. Waarom krijgt block 5 een andere tank, en hoeveel aanpassingen gaan nog gemaakt worden alvorens de raket helemaal af is?RocketKoen schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:18:
[...]
Omdat ze de block 5 nog aan gaan passen (andere tank)
[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 05-06-2018 15:40 ]
ISS hoogte: +- 408 kmbottom line schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 13:56:
[...]
En waarom zou dat niet met een falcon 9 kunnen? Ze kunnen nu met een falcon 9 toch ook al tot aan het ISS?
Het is niet dat ze daar gaan landen he. Gewoon een fly by
Maan hoogte: +-384.400 km
Een zogenaamde 'Free Return Trans-Lunar Injection' vanaf 'Low Earth Orbit' kostte de Apollo missies ongeveer 3,5km/sec aan delta-V, die heeft de tweede stage van de F9 niet bij zich als er een Crew Dragon bovenop zit.
https://spaceflightnow.co...hes-still-waiting-to-fly/XWB schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:39:
[...]
Dat stukje heb ik gemist. Waarom krijgt block 5 een andere tank, en hoeveel aanpassingen gaan nog gemaakt worden alvorens de raket helemaal af is?
Er moeten nog steeds aanpassingen doorgevoerd worden wegens een ontploffing van een Falcon 9 tijdens tests in 2016. Oorzaak is bekend, maar ontwerp laat nog even op zich wachten. Huidige Falcon 9 boosters hebben wel een aanpassing aan de tank ten opzicht van het model wat destijds ontplofte, maar die aanpassing is nog niet definitief. Als het definitieve ontwerp vaststaat voor die tank, wordt het ontwerp van de booster bevroren.
[ Voor 37% gewijzigd door matroosoft op 05-06-2018 16:01 ]
Nee, ze hebben alleen een procedurele aanpassing gedaan, zodat de omstandigheden die tot de explosie geleid hebben, niet meer voor kunnen komen. Een technische aanpassing aan de tank, die moet zorgen dat deze ook de toenmalige omstandigheden zou overleven, moet nog komen.matroosoft schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:58:
[...]
https://spaceflightnow.co...hes-still-waiting-to-fly/
Er moeten nog steeds aanpassingen doorgevoerd worden wegens een ontploffing van een Falcon 9 tijdens tests in 2016. Oorzaak is bekend, maar ontwerp laat nog even op zich wachten. Huidige Falcon 9 boosters hebben wel een aanpassing aan de tank ten opzicht van het model wat destijds ontplofte, maar die aanpassing is nog niet definitief. Als het definitieve ontwerp vaststaat voor die tank, wordt het ontwerp van de booster bevroren.
Standaard natuurlijk niet maar er is waarschijnlijk nog wat ruimte / massa over in de trunk. Dus misschien kunnen ze daar een derde trap in plaatsen op basis van super draco's of zo? De abort motoren zullen wel niet gebruikt kunnen worden omdat deze de zonnepanelen op de trunk beschadigen, maar misschien wel de brandstof?TweakTom92 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:54:
[...]
ISS hoogte: +- 408 km
Maan hoogte: +-384.400 km
Een zogenaamde 'Free Return Trans-Lunar Injection' vanaf 'Low Earth Orbit' kostte de Apollo missies ongeveer 3,5km/sec aan delta-V, die heeft de tweede stage van de F9 niet bij zich als er een Crew Dragon bovenop zit.
Kort antwoord: nee.Christiaan676 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:59:
[...]
Standaard natuurlijk niet maar er is waarschijnlijk nog wat ruimte / massa over in de trunk. Dus misschien kunnen ze daar een derde trap in plaatsen op basis van super draco's of zo? De abort motoren zullen wel niet gebruikt kunnen worden omdat deze de zonnepanelen op de trunk beschadigen, maar misschien wel de brandstof?
Je kan niet zomaar een derde trap erop gooien zodat je verder komt, die moet namelijk zelf ook in LEO gebracht worden (wat weer een grotere eerste en tweede trap vereist).
Ander vergelijk:
Saturn V: 140.000 kg to LEO
Falcon Heavy: 63.800 kg to LEO
Falcon 9: 22.800 kg to LEO
Uiteraard heb je voor een fly-by een stuk minder grote capsule nodig dan wanneer je wilt landen, maar met meer dan 6x minder gewicht ga je het gewoon simpelweg echt niet redden. Falcon Heavy zou het wellicht kunnen, maar de F9 niet als er mensjes aan boord zijn.
Edit: nog een vergelijk:
Crew Dragon 2 weegt inclusief cargo minimaal 9.000 kg, de F9 is in staat een gewicht van 8.400 kg naar GTO te brengen (geostationary transfer orbit). De eerder genoemde Trans Lunar Injection kost veel meer dan een GTO.
Bronnen:
Wikipedia: Delta-v budget
Wikipedia: Dragon 2
http://www.spacex.com/about/capabilities
[ Voor 18% gewijzigd door TweakTom92 op 05-06-2018 17:36 ]
Ze hebben samen met NASA gewerkt aan een nieuwe carbon brandstoftank. Die kan 2x de druk hebben van de huidige. Om de kans op een explosie tijdens het tanken verder te minimaliseren. Je wilt niet zo'n explosie als er een crew dragon bovenop zit (ook al heeft het een launch escape systeem).XWB schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:39:
[...]
Dat stukje heb ik gemist. Waarom krijgt block 5 een andere tank, en hoeveel aanpassingen gaan nog gemaakt worden alvorens de raket helemaal af is?
Als het goed is zit die er vanaf de volgende block5 in. Met eventueel nog wat kleine aanpassingen mbt dingen die ze geleerd hebben van het uit elkaar halen van de eerste.
Verder ligt de ontwikkeling van de F9 stil. Alle energie gaat naar de BFR.
edit:bron
[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 05-06-2018 20:34 ]
Ben bekend met de "tyranny of the rocket equation", en kan ook niet met zekerheid zeggen dat het mogelijk of onmogelijk is alleen SpaceX kan dat.TweakTom92 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:25:
[...]
Kort antwoord: nee.
Je kan niet zomaar een derde trap erop gooien zodat je verder komt, die moet namelijk zelf ook in LEO gebracht worden (wat weer een grotere eerste en tweede trap vereist).
Ander vergelijk:
Saturn V: 140.000 kg to LEO
Falcon Heavy: 63.800 kg to LEO
Falcon 9: 22.800 kg to LEO
Uiteraard heb je voor een fly-by een stuk minder grote capsule nodig dan wanneer je wilt landen, maar met meer dan 6x minder gewicht ga je het gewoon simpelweg echt niet redden. Falcon Heavy zou het wellicht kunnen, maar de F9 niet als er mensjes aan boord zijn.
Edit: nog een vergelijk:
Crew Dragon 2 weegt inclusief cargo minimaal 9.000 kg, de F9 is in staat een gewicht van 8.400 kg naar GTO te brengen (geostationary transfer orbit). De eerder genoemde Trans Lunar Injection kost veel meer dan een GTO.
Bronnen:
Wikipedia: Delta-v budget
Wikipedia: Dragon 2
http://www.spacex.com/about/capabilities
De vergelijking met GTO is nog niet eens zo gek, en ik denk dat ze de Dragon2 capsule ook wel in die baan kunnen krijgen. De Dragon2 capsule is wellicht 600kg zwaarder maar bij een satelliet heb je ook fairings a 1900kg. Aangezien ze deze droppen vlak na het afstoten van de eerste trap kan je dit gewicht niet 1:1 bij de payload op tellen. Maar zeg 30% (dit staat mij bij uit de discussie over herbruikbaarheid) dan spreek je over 570kg extra payload.
GTO kost 2.5km/sec aan delta-V van uit LEO. Wat dus 1km/s minder is dan de free return om de maan. Van uitgaande dat de F9 de Dragon2 in een GTO baan kan duwen, dan zal de Dragon dus een extra 1km/s aan delta-V moeten leveren. Volgens de volgende reddit discussie heeft de dragon tussen de 433 en 1600 m/s aan delta-V. Misschien genoeg dus of anders heb je extra brandstof nodig. Daarnaast is het natuurlijk een balans zaak. Je kan de Dragon2 capsule zwaarder maken (extra brandstof) wat betekend dat de F9 minder delta-V heeft maar het totaal met de Dragon2 er bij misschien meer.
Veel hangt af van de configuratie van de Dragon2, alle opgegeven getallen die er beschikbaar zijn gaan uit van 6man naar het ISS. En niet 2 man naar de maan.
Misschien is het dus mogelijk. Maar de vraag is ook hoeveel tijd en moeite SpaceX er aan wil besteden.
Als ik me niet vergis heeft SpaceX duidelijk aangegeven dat de maanmissie met Falcon Heavy moet gebeuren. Het lijkt me dan ook dat ze het niet eens gaan proberen om Falcon 9 met Crew Dragon richting maan te duwen. SpaceX heeft er vast een goede reden voor.Christiaan676 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:18:
[...]
Misschien is het dus mogelijk. Maar de vraag is ook hoeveel tijd en moeite SpaceX er aan wil besteden.
Met een hoop fijnslijperij is een lunar flyby inderdaad misschien wel te doen met een F9+dragon combo, extra stoelen er uit, life support afbouwen naar maar 2 man, geen ISS-bound cargo of wetenschappelijk spul mee, en inderdaad de brandstof ladingen netjes finetunenChristiaan676 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:18:
[...]
Ben bekend met de "tyranny of the rocket equation", en kan ook niet met zekerheid zeggen dat het mogelijk of onmogelijk is alleen SpaceX kan dat.
De vergelijking met GTO is nog niet eens zo gek, en ik denk dat ze de Dragon2 capsule ook wel in die baan kunnen krijgen. De Dragon2 capsule is wellicht 600kg zwaarder maar bij een satelliet heb je ook fairings a 1900kg. Aangezien ze deze droppen vlak na het afstoten van de eerste trap kan je dit gewicht niet 1:1 bij de payload op tellen. Maar zeg 30% (dit staat mij bij uit de discussie over herbruikbaarheid) dan spreek je over 570kg extra payload.
GTO kost 2.5km/sec aan delta-V van uit LEO. Wat dus 1km/s minder is dan de free return om de maan. Van uitgaande dat de F9 de Dragon2 in een GTO baan kan duwen, dan zal de Dragon dus een extra 1km/s aan delta-V moeten leveren. Volgens de volgende reddit discussie heeft de dragon tussen de 433 en 1600 m/s aan delta-V. Misschien genoeg dus of anders heb je extra brandstof nodig. Daarnaast is het natuurlijk een balans zaak. Je kan de Dragon2 capsule zwaarder maken (extra brandstof) wat betekend dat de F9 minder delta-V heeft maar het totaal met de Dragon2 er bij misschien meer.
Veel hangt af van de configuratie van de Dragon2, alle opgegeven getallen die er beschikbaar zijn gaan uit van 6man naar het ISS. En niet 2 man naar de maan.
Maar de vraag is of je dat zou willen, zelfs als je al die extra moeite wilt nemen, en een dragon 2 "superlegera" wil maken als one-off, ga je een vlucht in met 0 marge voor correctie als er wat fout gaat. Je zal maar een kleine variatie meekrijgen die wat extra brandstof kost, en na je TLI burn er achter komen dan je niet in een Free Return Trajectory zit, maar in een No Return.... met lege tanks.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Dan ga je wel de historie in. Altijd positief bekijken.vectormatic schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:18:
[...]
Met een hoop fijnslijperij is een lunar flyby inderdaad misschien wel te doen met een F9+dragon combo, extra stoelen er uit, life support afbouwen naar maar 2 man, geen ISS-bound cargo of wetenschappelijk spul mee, en inderdaad de brandstof ladingen netjes finetunen
Maar de vraag is of je dat zou willen, zelfs als je al die extra moeite wilt nemen, en een dragon 2 "superlegera" wil maken als one-off, ga je een vlucht in met 0 marge voor correctie als er wat fout gaat. Je zal maar een kleine variatie meekrijgen die wat extra brandstof kost, en na je TLI burn er achter komen dan je niet in een Free Return Trajectory zit, maar in een No Return.... met lege tanks.
Vraag me af of de inzittenden dan besluiten om het luik te openen of om te wachten totdat systemen uitvallen.
Wellicht een rescue mission à la Hollywood uitvoeren. SpaceX moet toch wel kunnen lanceren in 1 dag
Ik zie al voor me dat Morgan Freeman het geheel inspreekt!
Je kan ook iemand in een ruimtepak op de voorkant van de tweede stage knopen met 6 Friese Vlag Breakers in z'n helm....
Ik denk dat de conclusie wel is dat het met een F9 nooit gaat gebeuren.
Ik denk dat de conclusie wel is dat het met een F9 nooit gaat gebeuren.
Volgens mij ligt @mphilipp nog steeds met een boner ergens op de steppe daar
Anderhalf uur verder en nog steeds niks gehoord
Hij is vast die Soyuz aan het aaien. Laat hem nou ffSpooksel schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:30:
Volgens mij ligt @mphilipp nog steeds met een boner ergens op de steppe daarAnderhalf uur verder en nog steeds niks gehoord
Nou ik hoop het niet, want die Soyuz is al weg
Na eigenlijk altijd alleen te lezen, wil ik hier toch op reageren, want dit maakt mij ontzettend jaloers!mphilipp schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:02:
Het einde van de spacenerdreis naar Miskou en Baikonour nadert het einde. Morgen is de lancering. Helaas hebben we in Baikonour geen wifi in het hotel, dus moeten we het in een café doen. De reis tot dusver is een droom...in Moskou en Korolev hebben we de leukste musea bezocht en de meest interessante mensen ontmoet. Gewoon op de datsja een vodkaatje drinken met het voormalige hoofd constructie bij Energia onder Korolov...je verzint het niet. Dronken worden met de ex ceo van Rocketdyne, een beetje onwerkelijk.
Enjoy!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Selfie time!
[afbeelding]
Vanwege al het spacex geweld, vergeet je vaak hoe indrukwekkend het wat 'normalere' werk eigenlijk nog steeds is.
Waar ik al jaren vrijwel alles volg van Spacex, en af en toe wat oude filmpjes van de Saturn 5, Shuttle e.d., kijk ik maar zelden een Soyuz of Ariane lancering. Door deze trip ben ik erg benieuwd naar de foto's, verhalen en anekdotes. Want ook dit blijft prachtige techniek.
Iemand hier iets van gehoord?
What has Nasa found on Mars? Space agency to make a major announcement on Thursday about life on the red planet
Bron: dailymail.co.uk
Wellicht nieuws over bodemmonsters?
What has Nasa found on Mars? Space agency to make a major announcement on Thursday about life on the red planet
13:37
Lange tijd leek het er op dat de aeropspike engine een stille dood was gestorven, tot ik bij toeval op YouTube een filmpje van ARCA space tegen kwam: YouTube: Flight of the Aerospike: Episode 6 - How the Engine Works
Blijkt dat ARCA space heel ver is in de ontwikkeling van een praktische aerospike engine. En daar bovenop hebben ze ook nog eens een blog serie over de ontwikkeling er van! Super interessant en heel erg veelbelovend!
Totdat blijkt dat richting de laatste vlogs de (zeer bevlogen en Roemeense) eigenaar wordt beschuldigd van van alles en nog wat en in de gevangenis terecht komt. Uiteindelijk weet hij zijn onschuld te bewijzen en komt hij vrij (YouTube: Flight of the Aerospike: Episode 21 - Final Hearing). Om een dag later (op 18 mei) weer vastgezet te worden omdat er iets mis is met zijn visum. Nu zit hij vast en moet hij door allemaal (dure) juridische procedures heen om weer vrij te komen.
Ondertussen staat de ontwikkeling van de aerospike engine stil. Het stinkt een klein beetje naar het verstommen van een project dat voor een enorme ontwikkeling in de ruimtevaart kan zorgen.
Het was heel bizar om op een middag een vlog serie te kijken en steeds enthousiaster te worden dat de aerospike misschien toch echt bruikbaar gaat worden, om uiteindelijk met een zware anticlimax te eindigen...
Blijkt dat ARCA space heel ver is in de ontwikkeling van een praktische aerospike engine. En daar bovenop hebben ze ook nog eens een blog serie over de ontwikkeling er van! Super interessant en heel erg veelbelovend!
Totdat blijkt dat richting de laatste vlogs de (zeer bevlogen en Roemeense) eigenaar wordt beschuldigd van van alles en nog wat en in de gevangenis terecht komt. Uiteindelijk weet hij zijn onschuld te bewijzen en komt hij vrij (YouTube: Flight of the Aerospike: Episode 21 - Final Hearing). Om een dag later (op 18 mei) weer vastgezet te worden omdat er iets mis is met zijn visum. Nu zit hij vast en moet hij door allemaal (dure) juridische procedures heen om weer vrij te komen.
Ondertussen staat de ontwikkeling van de aerospike engine stil. Het stinkt een klein beetje naar het verstommen van een project dat voor een enorme ontwikkeling in de ruimtevaart kan zorgen.
Het was heel bizar om op een middag een vlog serie te kijken en steeds enthousiaster te worden dat de aerospike misschien toch echt bruikbaar gaat worden, om uiteindelijk met een zware anticlimax te eindigen...
Ik heb jou filmpjes nog niet bekeken (zit op m'n werk) maar onderstaand een link naar een filmpje van 'Curious Droid' welke er recent een samenvatting van gemaakt heeft:Who Am I? schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:08:
Lange tijd leek het er op dat de aeropspike engine een stille dood was gestorven, tot ik bij toeval op YouTube een filmpje van ARCA space tegen kwam: YouTube: Flight of the Aerospike: Episode 6 - How the Engine Works
YouTube: Aerospike Engines - Why Aren't We Using them Now?
Kan zijn dat dezelfde informatie gegeven wordt (uit waarschijnlijk dezelfde bronnen), maar wellicht toch nog iets nieuws.
Overigens een erg interessant kanaal (gepresenteerd door een man in opvallende shirts) over luchtvaart, ruimtevaart en andere technologische onderwerpen.
Ik heb dat filmpje van Curious Droid inderdaad al gezien (erg interessant kanaal ook!) en dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik 'toevallig' bij het filmpje van ARCA space terecht kwam. ARCA space wordt aan het einde van het filmpje van CD ook genoemd. ARCA space is echt bezig met de ontwikkeling van een aerospike engine en ze stonden op het punt om het prototype te gaan testen. Ze hadden zelfs al de testlocatie gereserveerd, brandstof beschikbaar en de motor was klaar om getest te worden. Juist op het moment dat ze daadwerkelijk zouden gaan testen werd de eigenaar van ARCA opgepakt en is alles nu dus tot stilstand gekomen...TweakTom92 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:22:
[...]
Ik heb jou filmpjes nog niet bekeken (zit op m'n werk) maar onderstaand een link naar een filmpje van 'Curious Droid' welke er recent een samenvatting van gemaakt heeft:
YouTube: Aerospike Engines - Why Aren't We Using them Now?
Kan zijn dat dezelfde informatie gegeven wordt (uit waarschijnlijk dezelfde bronnen), maar wellicht toch nog iets nieuws.
Overigens een erg interessant kanaal (gepresenteerd door een man in opvallende shirts) over luchtvaart, ruimtevaart en andere technologische onderwerpen.
Nee, want geen wifi. In ons Soviet *** hotel is geen wifi en alle restaurants (waar we dus wifi haalden) zijn volgeboekt met groepen. Dus geen updates vanaf de steppe.Spooksel schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:30:
Volgens mij ligt @mphilipp nog steeds met een boner ergens op de steppe daarAnderhalf uur verder en nog steeds niks gehoord
Het was geweldig om dat geweld van dichtbij mee te maken. De foto's komen nog; ik kan maar me 1 toestel tegelijk schieten, dus de foto's moet ik nog overzetten. Komt wel als ik thuis ben.
Ik kan deze reis zeer zeker aanbevelen. Uiteraard hebben wij een extraatje gehad met dat Moskou/Korolev stuk wat niet tot de standaard reis behoort. Jaap (de gids) vond ons enthousiastme gewoon leuk en heeft besloten mee te gaan. Dat stuk is eigenlijk niet te boeken, het was gewoon een spontaan ding.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Zal dat niet hierover gaan?; Organische moleculen ontdekt die op vroeger leven op Mars kunnen duidenNibbz schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:44:
Iemand hier iets van gehoord?
[ Voor 7% gewijzigd door stefanass op 07-06-2018 22:16 ]
Curiosity kan sinds vorige maand weer boren, de boor was namelijk buiten dienst sinds december 2016. Het lijkt erop dat de inspanningen om het boorproces weer aan de praat te krijgen zijn vruchten begint af te werpen.
https://www.scientias.nl/...y-kan-weer-boren-op-mars/
mooi.... dan kan vanaf nu dit topic op slot [ZT] Zin & Onzin van Religie Rebootedstefanass schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:14:
[...]
Zal dat niet hierover gaan?; Organische moleculen ontdekt die op vroeger leven op Mars kunnen duiden
Dit klinkt een stuk simpeler dan dat het is. Als je het artikel leest lijkt het alsof onderzoekers even naar Curiosity zijn gegaan en hier wat hebben aangepast, maar alles is uiteraard op afstand aangepast. Ze hebben Curiosity geleerd te boren zoals mensen dat ook doen; door middel van druk-feedback houdt deze de boor recht.XWB schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:22:
Curiosity kan sinds vorige maand weer boren, de boor was namelijk buiten dienst sinds december 2016. Het lijkt erop dat de inspanningen om het boorproces weer aan de praat te krijgen zijn vruchten begint af te werpen.
Hoe vet is het dat zo'n oud ding (relatief) nog op zo'n creatieve manier aangepast kan worden met sensoren die niet bedoeld zijn waar ze nu voor gebruikt worden
Ze zijn er niet naar toe gegaan, maar ze hebben hier op aarde wel een één-op-één kopie van de Curiosity staan. Ze hebben alles tot in den treure kunnen testen alvorens het toe te hoeven passen op Mars.th4k1ck3r schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:50:
[...]
Dit klinkt een stuk simpeler dan dat het is. Als je het artikel leest lijkt het alsof onderzoekers even naar Curiosity zijn gegaan en hier wat hebben aangepast, maar alles is uiteraard op afstand aangepast. Ze hebben Curiosity geleerd te boren zoals mensen dat ook doen; door middel van druk-feedback houdt deze de boor recht.
Hoe vet is het dat zo'n oud ding (relatief) nog op zo'n creatieve manier aangepast kan worden met sensoren die niet bedoeld zijn waar ze nu voor gebruikt worden
Desalniettemin een ongekende prestatie, zeker omwille het feit dat de robotarm niet ontworpen is om de boor te stabiliseren, daar waren de pinnen aan de zijkant voor.
Edit: Scott Manley heeft vanmiddag een video gepost met erg gedetailleerde uitleg over wat er met de boor exact aan de hand was en hoe ze het hebben opgelost! Ook gaat hij uiteraard in op de ontdekkingen die er gedaan zijn.
YouTube: Let's Talk About Organic Chemistry on Mars
[ Voor 14% gewijzigd door TweakTom92 op 09-06-2018 03:38 ]
Het lijkt erop dat een gigantische stofstorm op Mars wel eens het einde voor Opportunity zou kunnen betekenen.
NASA first caught wind of the dust storm when its Mars Reconnaissance Orbiter detected traces of the emerging weather system on June 1. Within a few days, the storm exploded in size, and it now covers an area measuring 7 million square miles (18 million square kilometers), which is larger than North America. NASA’s Opportunity rover is currently within the affected region, prompting mission controllers to suspend normal operations as the rover waits out the storm.
The situation is actually quite perilous. The dust storm (not to be confused with a sandstorm) is raising atmospheric opacity, or “tau,” blocking out light from the Sun, so it’s much darker at the surface than usual. On June 7, the rover’s power levels dropped appreciably.
The current dust storm seems to be worse than the one in 2007 in terms of dimming. The 2007 storm produced a tau value of 5.5, while the current storm has already produced a tau of 10.8. The good news is that Opportunity seems to be okay so far.
Ik stel jullie geduld op de proef...ik ga deze week door mijn foto's waden om de rommel eruit te gooien zodat ik eea kan bewerken. Ik heb de tijden al gecorrigeerd (was vergeten de tijdzones aan te passen) en ook zijn ze inmiddels ge-geotagged (gps tracker mee laten lopen) zodat ik nog weet wat waar is genomen.
Een kleine teaser kan ik wel plaatsen:

Bovenste foto is genomen tijdens een van de vele vodka sessions op de datsja's. De grijze meneer met het spijkerjack is de ex CEO van AeroJet Rocketdyne, Anatoly. Dit was zijn 'mancave' naast zijn datsja. Erg gezellig zoals je kunt zien. Linksonder zie je een van de reisgenoten in een Soyuz capsule zitten. Dat was in het Energya museum. We waren de enigen daar; het licht ging voor ons aan...
(echt!) Je loopt dan een grote hal in en je ziet rechts een 1:1 model van Soyuz-Apollo (zo heet het in Rusland) hangen en de gids zegt doodleuk dat je even de ogen dicht moet doen en doorlopen naar achteren, want daar begint de rondleiding.
De derde foto behoeft geen introductie denk ik.
Ik ga zeer binnenkort beginnen met het opschrijven van de verhalen voor het blog. De foto's voeg ik dan wel toe. Afgelopen weekend druk bezig geweest met uitrusten/bijkomen/acclimatiseren. Het waren 2 intensieve weken met vele ochtenden dat we er vroeg uit moesten. Door de vodka feestjes leek het 1 groot feest, maar het was ook hard aanpoten. Maar ik klaag niet! Het was een super ervaring.
Een kleine teaser kan ik wel plaatsen:

Bovenste foto is genomen tijdens een van de vele vodka sessions op de datsja's. De grijze meneer met het spijkerjack is de ex CEO van AeroJet Rocketdyne, Anatoly. Dit was zijn 'mancave' naast zijn datsja. Erg gezellig zoals je kunt zien. Linksonder zie je een van de reisgenoten in een Soyuz capsule zitten. Dat was in het Energya museum. We waren de enigen daar; het licht ging voor ons aan...
De derde foto behoeft geen introductie denk ik.
Ik ga zeer binnenkort beginnen met het opschrijven van de verhalen voor het blog. De foto's voeg ik dan wel toe. Afgelopen weekend druk bezig geweest met uitrusten/bijkomen/acclimatiseren. Het waren 2 intensieve weken met vele ochtenden dat we er vroeg uit moesten. Door de vodka feestjes leek het 1 groot feest, maar het was ook hard aanpoten. Maar ik klaag niet! Het was een super ervaring.
Delft Aerospace Rocket Engineering (DARE), het studenten-raket-team van de TU Delft, heeft een crowdfundingactie lopen: https://www.supporttudelf...ake-stratos-fly/donateurs Ze willen het hoogterecord voor studenten-raket-teams weer heroveren met hun nieuw te bouwen raket Stratos III.
Ze zijn al op ongeveer een derde maar het zou leuk zijn als ze hun streefbedrag halen
Ik heb ze gesteund (aan de comments te zien was ik de eerste
), misschien zijn er nog wel meer Tweakers die ze met een klein (of groot) bedrag willen steunen.
Ze zijn al op ongeveer een derde maar het zou leuk zijn als ze hun streefbedrag halen
Nu live:spacewalk 51 bij het ISS.
Even een vraagje waar ik met even snel googelen niet achter kan komen:
De Space Shuttle werd verticaal gelanceerd en landde horizontaal. Het lijkt erop dat de astronauten tijdens launch met hun rug naar de grond lagen. Betekend dat dat ze tijdens landing rechtop stonden? Ik vroeg het me af omdat bij de Dream Chaser zich dezelfde situatie voordoet. Bij capsules is dit natuurlijk niet van toepassing, die blijven onder zwaartekracht altijd 'rechtop'.
De Space Shuttle werd verticaal gelanceerd en landde horizontaal. Het lijkt erop dat de astronauten tijdens launch met hun rug naar de grond lagen. Betekend dat dat ze tijdens landing rechtop stonden? Ik vroeg het me af omdat bij de Dream Chaser zich dezelfde situatie voordoet. Bij capsules is dit natuurlijk niet van toepassing, die blijven onder zwaartekracht altijd 'rechtop'.
Ah helder, duidelijk plaatje.XWB schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:42:
De astronauten hadden stoelen. Dus bij de lancering lig je in de stoel, en bij de landing zit je in de stoel.
[afbeelding]
Ik ben al een eindje gevorderd in het uitzoeken van de foto's en het (lichtelijk) bewerken (kleurcorrectie, horizon recht enzo) ervan. Dus hopelijk kom deze week door de ruim 1000 foto's heen. Toch alvast een tweetal korte filmpjes van ons bezoek aan Sterrenstad, het opleidingscentrum voor kosmonauten bij Moskou. We mochten daar, na een korte 'cursus', de dockingsimulator uitproberen. Dat is gewoon de echte simulator die de kosmonauten zelf ook gebruiken om te trainen. Het docken gaat helemaal automatisch, maar uiteraard moeten ze het toch handmatig kunnen voor het geval dat...
Dat is de reis al bijna waard haha - gaaf!mphilipp schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:33:
<>Dat is gewoon de echte simulator die de kosmonauten zelf ook gebruiken om te trainen. <>
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Komende zaterdag staat de lancering van Rocket Lab's Electron raket gepland, met als "titel" It's business time.
https://www.nzherald.co.n...1503462&objectid=12074472
Er komt een livestream.
Coole foto van de raket onder de sterrenhemel:

Bron
https://www.nzherald.co.n...1503462&objectid=12074472
Er komt een livestream.
Coole foto van de raket onder de sterrenhemel:

Bron
Crew Dragon is at @NASA’s Plum Brook Station testing facility in Ohio, home to the largest thermal vacuum chamber in the world, to demonstrate its capability to withstand the extreme temperatures and vacuum of space.

https://twitter.com/SpaceX/status/1009580017049747456
Ik zag het ook, prachtige foto. Lijkt er toch op dat ze meer op schema liggen dan verwacht en dan NASA doet voorkomen.
Hehe, ook wel mooi dat ze gewoon een "boek een lancering" formulier op de website hebben: http://www.rocketlabusa.com/book-my-launch/
Orbit, massa en datum invullen en ze nemen contact met je op
Wekt in ieder geval een mooi laagdrempelig beeld.
Orbit, massa en datum invullen en ze nemen contact met je op
Jammer dat m'n schoonmoeder meer dan 225 kg weegt...mcDavid schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:18:
Hehe, ook wel mooi dat ze gewoon een "boek een lancering" formulier op de website hebben: http://www.rocketlabusa.com/book-my-launch/
Orbit, massa en datum invullen en ze nemen contact met je opWekt in ieder geval een mooi laagdrempelig beeld.
https://arstechnica.com/s...will-finally-stop-flying/
Proton raket stopt er mee. Vliegt oa door SpaceX nog maar iets van 1-2 keer per jaar.
Proton raket stopt er mee. Vliegt oa door SpaceX nog maar iets van 1-2 keer per jaar.
Cool fimpje van de Soyuz MS09 lancering. Van binnen en van buiten, van lancering tot baan om de aarde.
Sub-orbital trajectje voldoet ook vast wel toch?TweakTom92 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:09:
[...]
Jammer dat m'n schoonmoeder meer dan 225 kg weegt...
Naast Falcon 9 is de toenemende onbetrouwbaarheid (door slechtere kwaliteitscontroles) een grote factorjip_86 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:15:
https://arstechnica.com/s...will-finally-stop-flying/
Ben benieuwd of de nieuwe Angara A5 het een beetje lekker gaat doen
Jammer trouwens van de Proton, dat ding vliegt al meer dan 50 jaar, en heeft zon beetje alle milestones van de soviets/russen post 65 op zn naam, de Salyut en mir ruimtestations, modules voor het ISS, interplanetaire missies
Grappig, afgezien van de trappen die uitschakelen ziet het er allemaal heel rustig uit eigenlijk. Had verwacht dat de lancering er veel ruiger aan toe zou gaan eigenlijkmphilipp schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:06:
Cool fimpje van de Soyuz MS09 lancering. Van binnen en van buiten, van lancering tot baan om de aarde.
[video]
Bij dat filmpje moet ik gelijk denken aan de film Lost in Space, waar hij zegt "and the monkey flips the switch"mphilipp schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:06:
[video]
Voor de echte liefhebber is er een heel leuk modelletje van de Soyuz te koop, inclusief het treintje waar ie op vervoerd wordt en een los te etaleren capsule. Ik heb er uiteraard een besteld. Hoeft in principe niet beschilderd te worden, maar ik denk dat een aantal details wel een streepje verf kunnen gebruiken. Ik heb iig genoeg foto's om vanaf te werken 
klik

klik

Crew Dragon tests gaan gestaag door 
https://www.instagram.com/p/BkgA3f8lPgo
https://www.instagram.com/p/BkgAmoGF490/At Naval Air Facility El Centro in Southern California, SpaceX recently completed its 16th test of Crew Dragon’s parachute system—verifying the system’s ability to slow Crew Dragon and ensure a safe landing in the unlikely event of a low altitude abort.
https://www.instagram.com/p/BkgA3f8lPgo
[ Voor 5% gewijzigd door jip_86 op 27-06-2018 14:21 ]
Da's een verrekt gecompliceerd parachutesysteem zeg. Drie sets parachutes* waarvan de tweede set van twee parachutes in één stap wordt geopend (reefing, geen idee wat het NL woord daarvoor is reven), en de derde set van vier parachutes in twee stappen. Ik vraag me af hoeveel dollar c.q. uur er per landing nodig is om het parachutesysteem weer geheel in vluchtstatus te brengen. Omdat het zo kritisch is dat natuurlijk verregaand geprotocolleerd en gecontroleerd.
* Even die kleine witte stabilisatieparachute buiten beschouwing gelaten als de capsule nog aan de heli hangt.
* Even die kleine witte stabilisatieparachute buiten beschouwing gelaten als de capsule nog aan de heli hangt.
De parachutes zijn 1 time use denk ik.JeroenH schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:59:
Da's een verrekt gecompliceerd parachutesysteem zeg. Drie sets parachutes* waarvan de tweede set van twee parachutes in één stap wordt geopend (reefing, geen idee wat het NL woord daarvoor is reven), en de derde set van vier parachutes in twee stappen. Ik vraag me af hoeveel dollar c.q. uur er per landing nodig is om het parachutesysteem weer geheel in vluchtstatus te brengen. Omdat het zo kritisch is dat natuurlijk verregaand geprotocolleerd en gecontroleerd.
Eenmaal gebruikt doen ze in 2 minuten weer een nieuwe parachute package in.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Kijk nog eens goedJeroenH schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:59:
Die 2 chutes gaan ook eerst gereeft open. De 4 grote chutes worden zelfs twee keer gereefd.
Dat is volgens mij precies wat ik schrijfmcDavid schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:03:
[...]
Kijk nog eens goed
Die 2 chutes gaan ook eerst gereeft open. De 4 grote chutes worden zelfs twee keer gereefd.
Zie ik goed dat overmorgen het laatste oude block de lucht in gaat?
En is de tank al vervangen in B5, of moeten we nog een launch wachten?
Webb Space Telescope pushed back again, won’t launch until 2021
Northrop Grumman heeft wat dingen stukgemaakt, waardoor de lancering een half jaar vertraging oploopt en 800 miljoen dollar extra gaat kosten.
Northrop Grumman heeft wat dingen stukgemaakt, waardoor de lancering een half jaar vertraging oploopt en 800 miljoen dollar extra gaat kosten.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Het is maar hoe je het bekijkt. Ik denk dat het het simpelste is dat ze kunnen bedenken om het doel te bereiken. Het laatste dat je wil is dat het te ingewikkeld wordt, zodat het fout of kapot kan gaan.JeroenH schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:59:
Da's een verrekt gecompliceerd parachutesysteem zeg.
Eigenlijk hebben de Russen het altijd wel het 'gemakkelijkste' gehad. Omdat zij (in principe) nooit op zee kunnen landen, moesten ze wel iets bedenken waarmee ze een relatief zachte landing op het land konden maken. Daarom hoefden ze zich nooit zorgen te maken of de lander wel precies daar kwam waar ze 'm wilden hebben. Als je op de steppe kunt landen, kun je overal landen... Maar waar je ook landt, het is volgens mij altijd nog een soort flink auto ongeluk qua krachten die je ervaart. Het is dat ze goed ingesnoerd in een strak stoeltje zitten, maar leuk is anders denk ik.
Jap, CSR-15 zal de laatste Block 4 zijn die SpaceX zal lanceren.Erazzzer schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:36:
Er komt ook geen recovery van deze stage en zal verdwijnen in de oceaan.
De tank is dus niet vervangen maar ben zelf ook benieuwd of deze in de eerst volgende Falcon 9 vervangen zal zijn.
Doe maar een onsje meer...
Het is een pittig complex apparaat, maar de fouten die er gemaakt werden zijn nogal van het type Ikea-mentaliteitburne schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:50:
Webb Space Telescope pushed back again, won’t launch until 2021
Lullig als je de schroeven niet goed aan hebt gedraaid en je ze vervolgens letterlijk in het apparaat kwijt raaktIn a final case, fasteners for the sunscreen weren't tightened sufficiently prior to testing under simulated launch conditions. Over a dozen of them popped loose, several ended up inside the spacecraft body, and two of them still haven't been definitively located.
[ Voor 10% gewijzigd door Garyu op 28-06-2018 09:30 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Toch schijnt dat landen op de steppe niet bepaald makkelijk te zijn. De soyuz kapsule heeft oa. remraketjes die een fractie van een seconde voor de landing proberen de capsule nog wat af te remmen, en (naar het lichaam van de betreffende astronaut gevormde) stoelen die ~30cm "doorzakken" on impact. Allemaal om het enigszins overleefbaar te maken.mphilipp schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:10:
[...]
Het is maar hoe je het bekijkt. Ik denk dat het het simpelste is dat ze kunnen bedenken om het doel te bereiken. Het laatste dat je wil is dat het te ingewikkeld wordt, zodat het fout of kapot kan gaan.
Eigenlijk hebben de Russen het altijd wel het 'gemakkelijkste' gehad. Omdat zij (in principe) nooit op zee kunnen landen, moesten ze wel iets bedenken waarmee ze een relatief zachte landing op het land konden maken. Daarom hoefden ze zich nooit zorgen te maken of de lander wel precies daar kwam waar ze 'm wilden hebben. Als je op de steppe kunt landen, kun je overal landen... Maar waar je ook landt, het is volgens mij altijd nog een soort flink auto ongeluk qua krachten die je ervaart. Het is dat ze goed ingesnoerd in een strak stoeltje zitten, maar leuk is anders denk ik.
Als je het zo bekijkt is het wel begrijpelijk dat SpaceX de voorkeur had voor een propelled landing.
Ik bedoel dat makkelijk ook relatief. Het voordeel voor de Russen is dat ze geen keuze hebben. De Amerikanen daarentegen hebben wel eens een lancering uit moeten stellen omdat er teveel wind stond. Bij een abort kon de capsule aan de parachute dan boven land worden gedreven en dat zouden ze niet overleven. De capsule was gemaakt op een landing op zee.mcDavid schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:31:
[...]
Toch schijnt dat landen op de steppe niet bepaald makkelijk te zijn.
De Russen hoeven zich daar nooit zorgen over te maken, want ze weten dat ze op land landen.
Mooi! maar is dat nu een modelbouw kitje, of komt ie helemaal klaar en beschilderd geleverd?mphilipp schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 17:31:
Voor de echte liefhebber is er een heel leuk modelletje van de Soyuz te koop, inclusief het treintje waar ie op vervoerd wordt en een los te etaleren capsule. Ik heb er uiteraard een besteld. Hoeft in principe niet beschilderd te worden, maar ik denk dat een aantal details wel een streepje verf kunnen gebruiken. Ik heb iig genoeg foto's om vanaf te werken
Also Scott Manley over de Proton
YouTube: The Proton Rocket & Its Imminent Extinction
Kitje, maar beschilderd en volgens de beschrijving is niet overal lijm nodig. Ik ga denk ik wel hier en daar wat zaken bijschilderen om 'm wat 'echter' te maken.vectormatic schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:08:
[...]
Mooi! maar is dat nu een modelbouw kitje, of komt ie helemaal klaar en beschilderd geleverd?
Interessant verhaal. Vooral de raketski met vodka...Also Scott Manley over de Proton
Zoiets vermoedde ik ook, maar mn duits is niet zo heel goedmphilipp schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:18:
[...]
Kitje, maar beschilderd en volgens de beschrijving is niet overal lijm nodig. Ik ga denk ik wel hier en daar wat zaken bijschilderen om 'm wat 'echter' te maken.
Musk benadrukte nog even op Twitter dat Crew Dragon één extra parachute heeft ten opzichte van Starliner en Orion. Extra failsafe.JeroenH schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:59:
Nog niks van gehoord, laatste keer dat ik er over las begreep ik dat het nog wel even ging duren.Erazzzer schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:36:
Kwam vandaag trouwens een artikel op teslarati tegen met prachtige renders van de BFR, gemaakt door fans. Wilde die jullie niet onthouden.
https://www.teslarati.com...hip-rendered-fan-artwork/
Oja, kwam op spaceflightnow nog een leuk, uitgebreid artikel over de Japanse Hayabusa 2 die na een reis van drieënhalf jaar aangekomen is bij asteroïde Ryogu. Ze hebben hem nu in beeld en komende maanden zijn een aantal touchdowns gepland om materiaal op te pikken. Hij heeft ook een impactor bij zich. Als de krater van de impactor diep genoeg is kan Hayabusa in de krater een landing doen en ook materiaal oppikken van onder de oppervlakte.
https://spaceflightnow.co...-and-a-half-year-journey/
[ Voor 15% gewijzigd door matroosoft op 29-06-2018 01:14 ]
Ja het is dan wel niet de crew-dragon, maar wel weer live :-) Maar geen landing want het is nog block 4 
DRAGON RESUPPLY MISSION (CRS-15) |
SpaceX is targeting Friday, June 29 for an instantaneous launch of its fifteenth Commercial Resupply Services mission (CRS-15) at 5:42 a.m. EDT, or 9:42 UTC, from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. Dragon will separate from Falcon 9’s second stage about nine minutes and thirty seconds after liftoff and attach to the space station on Monday, July 2. A backup launch opportunity is available on Sunday, July 1 at 4:54 a.m. EDT, or 8:54 UTC. Both Falcon 9 and the Dragon spacecraft for the CRS-15 mission are flight-proven. Falcon 9’s first stage previously supported the TESS mission in April 2018, and Dragon previously supported the CRS-9 mission in July 2016. SpaceX will not attempt to recover Falcon 9’s first stage after launch. You can watch the launch live below and find out more about the mission in our press kit. Live:Vrijdag 29 Juni om 11:41 |
Let op:
Launch timer:
Geen launch.
Launch timer:
Geen launch.