mcDavid schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:12:
[...]
Klopt. Er ging van alles mis op het gebied van kwaliteitscontrole, testing, etc.. Maar vaak wordt de N1 afgeschilderd als een draconisch ontwerp wat gedoemd was te mislukken. Dat is naar mijn idee echt incorrect. Met wat meer tijd en minder politiek getouwtrek, had dat ding prima een succes kunnen worden. En ik denk dat het ook een platform geweest zou zijn wat zich prima zou laten opschalen.
Daar denk ik dan weer net wat anders over. Een ontwerp als de N1 zal vast kunnen werken, dus gedoemd om te falen lijkt mij idd te kort door de bocht, maar de complexiteit kwa engine management, brandstof flows, buizen, pompen, sensoren, gimballs etc... was gewoon veel te hoog gegrepen. Om met jaren 60 tech iets van die complexiteit betrouwbaar/veilig genoeg te krijgen voor bemande vluchten zou er zoveel overhead nodig zijn (alsin, extra gewicht, ontwikkel/bouwkosten, marge in TWR om een aantal motoren uit te kunnen laten vallen) dat het totaal de moeite niet waar zou zijn.
Opschalen zou een exponentiele toename van al die complexiteit en overhead betekenen (tenzij je het puur over een motor revisie met meer thrust hebt), en het allemaal nog ondoenlijker maken om er een betrouwbaar platform van te maken.
Hoe gaaf de N1 ook was, en hoe geweldig ik het ook zou vinden om dat ding operationeel te zien, was het nooit een goed plan, een doodlopende straat. Persoonlijk denk ik dat de oplossing voor het probleem (geen grote krachtige motoren beschikbaar voor een super heavy lifter) meer in de richting van meerdere launches had moeten liggen dan een monstrositeit als de N1
De soviets hadden ook concepten op de plank liggen om met 2/3 soyuz lanceringen (1 bemande soyuz, een tanker en een booster) een lunar flyby te doen, na earth orbit rendezvous. Een ander plan was een lunar flyby met een enkele Proton (wat uiteindelijk met het Zond programma wel gedaan is, maar niet bemand)
Een plan met 2-3 launches, maar dan met Protons, zou best een eind moeten komen gok ik.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings