burne schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:39:
[...]
Ander puntje: de minimum- en maximumhoogte wisselen nogal. In een koude winter hoog in het noorden met een lagedruk-gebied onder je ligt de Kármánlijn op ±85 kilometer, in een hete zomer boven de Sahara met een hogedruk-gebied kan 'ie op 160 kilometer liggen. De FAI heeft 'm op 100km gezet, maar dat stemt niet overeen met wat 'ie er zelf over gezegd heeft.. Ik heb ergens ooit gelezen dat het gemiddelde 120km is, maar ik heb geen idee meer waar.
De "Definitie" is sowieso een hele losse. Het verschilt (naast atmosferische omstandigheden) nogal per type vliegtuig, vleugelbelasting, etc. hoe hoog je "theoretisch" zou kunnen vliegen.
De 100 km grens is voornamelijk gekozen omdat er nou eenmaal behoefte was aan een definitie en het een mooi rond getal is.
Persoonlijk vind ik dat de
raket van DARE net zo veel met ruimtevaart te maken heeft als de raketten van BO of SpaceX of ISRO of wie dan ook. Ze doen allemaal op hun eigen niveau een poging zo hoog/hard/ver mogelijk te komen.
Wat vooral stoort bij BO is de arrogante houding. Doen alsof ze het idee van herbruikbare raketten zelf hebben bedacht en grootgemaakt. Doen alsof ze dé toonaangevende factor in de "new space" industrie zijn. Dat is gewoon niet zo. Ze kunnen zich niet meten met bedrijven die orbital flights doen. Als je jezelf zonodig wilt vergelijken met de "big boys", dan kun je er op rekenen dat je wat kritiek krijgt op je "speelgoedrakketje".
JeroenH schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:15:
We gaan het zien. Ik denk zelf dat er plek is voor zowel SpaceX's route (hoog-risico direct groots aanpakken) als Blue Origin's route (eerst goed worden en geld verdienen met suborbitaal, en dat geld en die ervaring gebruiken om orbitale ruimtevaart te ontwikkelen).
Als het niet waar blijkt valt één van de twee (of allebei) over een paar jaar wel om.
Jammer van de toon van de discussie. Volgende onderwerp maar.
Voorlopig is het anders SpaceX die bakken met geld verdient en BO die vooral de Amazon-centjes van Bezos er doorheen brandt.
Van mij mogen alle partijen op hun eigen manier succesvol worden hoor. Maar BO heeft nog op geen enkele manier aangetoond winstgevend te kunnen zijn. Persoonlijk zie ik dat ook niet zo gauw gebeuren, tenzij ze de New Glen een success kunnen maken of hun BE3 motoren goed kunnen verkopen. Maar misschien heb ik het mis en staan er genoeg rijke mensen te springen om de opgevoerde schietstoel te proberen. Ik hoop het van harte.
[
Voor 24% gewijzigd door
mcDavid op 20-07-2018 10:29
]