Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-11 16:42

matroosoft

Lone Christian

ehoutgast schreef op maandag 16 juli 2018 @ 17:38:
[...]

Het probleem zit voor zover ik weet met name in de enorm lange aanlooptijd voor nieuwe Soyuz vluchten. Ze hebben die capsules niet op voorraad liggen, dus als NASA in 2019/20 nog extra Soyuz vluchten wil afnemen, hadden ze al een paar jaar geleden moeten bestellen.

https://spacenews.com/commercial-crew-delays-could-lead-to-gap-in-iss-access-nasa-advisors-warn/

[...]
Klopt inderdaad, lead time voor Soyuz capsules is 3 jaar:
NASA has decided not to purchase additional Soyuz seats from the Russian government, and officials say there is a three-year lead time required to build new Soyuz spacecraft, eliminating any chance for the U.S. space agency to buy more seats for astronauts launching in 2020.
(bron: https://spaceflightnow.co...rrives-at-cape-canaveral/)

Elon Musk tweette vandaag trouwens dat we binnen ongeveer een maand geüpdatete informatie kunnen verwachten over BFR! :9~

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OI43WSo.png

Offtopic: hij had trouwens vandaag nog een paar tweets waar hij wat minder trots op mag zijn wat mij betreft, niet achter hem gezocht.. Ergens wel begrijpelijk maar niet dat hij zich dan zo laat gaan. Die tweets zijn inmiddels al verwijderd trouwens.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:01
vectormatic schreef op maandag 16 juli 2018 @ 17:48:
@JeroenH
Interessant weetje, die CHS club is opgericht door Peter Madsen, die mafketel met zn zelfbouwonderzeeboot die daar een journaliste in vermoordde. Deze kerel heeft al sinds 2014 niks meer met CHSO te maken, maar ik kon me vaag wat herinneren dat ie van plan was met zn onderzeeboot het drijvende lanceerplatform op zn plek te slepen...
Ja, ik weet het, en alle publiciteit rondom dat gedoe heeft ze vorig jaar hun launch window voor Nexø II gekost, m.a.w. een jaar. De pers snapte er natuurlijk niets van dat Peter en CS al jaren niets met elkaar te maken hebben, en bleven ze met elkaar verbinden. In alle opzichten een heel sip verhaal. Ik hoop dat die periode nu voorgoed achter ze ligt.

-edit-

Overigens is CS mede opgericht door Peter Madsen. De andere oprichter was Kristian von Bengtson, een ex-NASA engineer. Die vertrok als eerste vanwege grote verschillen van inzicht met Peter Madsen. Dat deel van het verhaal is gedodumenteerd in de documentaire Amateurs in Space (helaas niet meer beschikbaar op uitzending gemist). Later is von Bengtson nog een tijd onderdeel geweest van het bizarre Mars One-project. Volgens mij is hij nog wel adviseur van CS.

Sinds het vertrek van de beide oprichters wordt CS democratisch, door een "board", geleid wat tot een stuk meer rust geleid lijkt te hebben.

-edit2-

Het is trouwens goed om te weten dat Copenhagen Suborbitals enorm handig zijn met hun PR. Bij lanceringen zorgen ze altijd voor een livestream - vanaf open zee! Die is het zeker waard om te bekijken. Als het de 28ste doorgaat post ik de link hier wel even.

[ Voor 39% gewijzigd door JeroenH op 17-07-2018 12:04 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:10
Blue Origin wil morgen ook weer lanceren. Tijd nog onbekend.
Ready for lift off! New Shepard is gearing up for its ninth mission. We’ll be doing a high altitude escape motor test – pushing the rocket to its limits. Launch is tomorrow. Details on live webcast to come.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:20

mphilipp

Romanes eunt domus

Spooksel schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:55:
Het is trouwens wel zo dat NASA zelf een enorme factor is in het vertragen van het hele programma! Sowieso als je jaar naar jaar minder geld van de overheid krijgt voor het programma dan waar je om vraagt dan merk je dat natuurlijk onmiddelijk in de planning.
Je bedoelt de $20 mld die ze dit jaar mogen opmaken?
bron

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 20:02
@mphilipp Ja, maar moet je dan bijv eens kijken hoeveel daarvan ze ieder jaar verplicht aan SLS/Orion uit moeten geven vs wat ze uit mogen geven aan het CCP.

Nagenoeg ieder jaar de afgelopen jaren kregen ze van het CONgress meer geld door hun strot geduwd voor SLS/Orion dan ze nodig hadden en minder geld voor het CCP dan waar ze om vroegen.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 19:51
Spooksel schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:35:
@mphilipp Ja, maar moet je dan bijv eens kijken hoeveel daarvan ze ieder jaar verplicht aan SLS/Orion uit moeten geven vs wat ze uit mogen geven aan het CCP.

Nagenoeg ieder jaar de afgelopen jaren kregen ze van het CONgress meer geld door hun strot geduwd voor SLS/Orion dan ze nodig hadden en minder geld voor het CCP dan waar ze om vroegen.
Waarom zou je geld investeren in een raket die $120 miljoen per lancering kost. Als je er zelf een kan ontwikkelen die 20x zo duur is?

En ze hebben juist meer voor het CCP gekregen dan waar ze om vroegen:
http://www.planetary.org/...0180322-fy18-omnibus.html
Het totale bedrag is wel omlaag gegaan. Maar dat komt omdat NASA minder budget had gevraagd. Met name vanwege het aflopen van de Commercial Cargo contracten.

TheS4ndm4n#1919

• Spooksel
Vandaag om 16:00 Flight 9 voor de New Shepard van Blue Origin:
Launch tomorrow slated for 9:00 am CT / 14:00 UTC. Live webcast begins at T-20 minutes on http://BlueOrigin.com .

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06

vectormatic

Warlock of the doorlock

Spooksel schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:04:
Vandaag om 16:00 Flight 9 voor de New Shepard van Blue Origin:

[...]
Tof, ben benieuwd wanneer ze daadwerkelijk mensen mee gaan sturen, volgens wikipedia wordt dat met de NS4, maar daar staat verder niet genoemd wanneer dat zou zijn.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Spooksel
Nieuwe tijd! 17:00

• Vihaio
De livestream is begonnen

• Spooksel
Suf gezicht met die enorme headset op d'r op, geef die vrouw gewoon een oortje een een microfoontje op d'r kraag ofzo :X

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
't Is dezelfde dame als de vorige keer, met dezelfde oversized headset :p

March of the Eagles

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-11 20:25
Pfft wat een tel-sel reclame zeg. Vertel gewoon waarvoor die hold is of zo.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:19

franssie

Save the albatross

En als je dan een oversized headset gebruikt, neem dan een echte oude groene Clark uit de luchtvaart :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mcDavid
Ze heeft nou 2x verteld wat het doel van de test is (je moet toch wat als je het niet over de hold wilt hebben...) maar ik snap nog steeds het nut niet. Volgens mij is het gewoon een gevalletje nieuw hoogterecord neerzetten?

• franssie

franssie

Save the albatross

Toch wel mooi ding die pik - zou in star wars of ~ trak niet misstaan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Vihaio
mcDavid schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:08:
Ze heeft nou 2x verteld wat het doel van de test is (je moet toch wat als je het niet over de hold wilt hebben...) maar ik snap nog steeds het nut niet. Volgens mij is het gewoon een gevalletje nieuw hoogterecord neerzetten?
De solid rocket boosters zijn nog nooit in een bijna-vacuüm afgevuurd en door de hoogte komt de capsule met meer snelheid naar beneden.

[ Voor 55% gewijzigd door Vihaio op 18-07-2018 17:13 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Chapeau Clacque - 15mph is ca 25km/u - weet iemand hoe hard die Russische dingen landen? 25kmu is best nog wel hard (als je wel eens met 5kmu tegen een boom achteruit bent gereden en energie is ^2 dacht ik). Maar leuk testvluchtje!

edit: 5 ft/s https://www.nasa.gov/miss...ements/soyuz/landing.html
Dat zou een kleine 5 km/u zijn ... lijkt toch nog wel een verschil. Maar misschien dat Blue Dragon ook nog wat op het laatst kan afremmen?

[ Voor 33% gewijzigd door franssie op 18-07-2018 17:29 ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:11
Wellicht vangen die stoelen een hoop op. Zeiden ze ook al over de G krachten dat die daar veel in deden.

• mcDavid
franssie schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:25:
Chapeau Clacque - 15mph is ca 25km/u - weet iemand hoe hard die Russische dingen landen? 25kmu is best nog wel hard (als je wel eens met 5kmu tegen een boom achteruit bent gereden en energie is ^2 dacht ik). Maar leuk testvluchtje!

edit: 5 ft/s https://www.nasa.gov/miss...ements/soyuz/landing.html
Dat zou een kleine 5 km/u zijn ... lijkt toch nog wel een verschil. Maar misschien dat Blue Dragon ook nog wat op het laatst kan afremmen?
Soyuz doet 24 feet per second, ofwel 26 km/h.

Vond het wel mooi dat je duidelijk de vertraging van die retro-rockets zag. En mooie landing vlakbij het landingsplatform van de booster.

Maar laat ze die blonde actrice alsjeblieft achterwege laten bij de volgende webcast zeg :r Ik denk oprecht dat het interessanter geweest was als die gewoon dr mond gehouden had.

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 18-07-2018 17:37 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
matroosoft schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:59:

Elon Musk tweette vandaag trouwens dat we binnen ongeveer een maand geüpdatete informatie kunnen verwachten over BFR! :9~
Dat mag ook wel, het is inmiddels te lang stil geweest omtrent BFR.

Ik ben vooral benieuwd naar meer details over de raket. Hoe moeten astronauten uitstappen na een verticale landing op Mars? Niet via een ladder neem ik aan. Een lift? Waar zit die dan? Niet onderin, want daar zitten de motoren en hitteschild.

etc

March of the Eagles

• RocketKoen
XWB schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 18:52:
[...]

Dat mag ook wel, het is inmiddels te lang stil geweest omtrent BFR.

Ik ben vooral benieuwd naar meer details over de raket. Hoe moeten astronauten uitstappen na een verticale landing op Mars? Niet via een ladder neem ik aan. Een lift? Waar zit die dan? Niet onderin, want daar zitten de motoren en hitteschild.

etc
Een takel met een bakje/platform waar een paar man tegelijk op kunnen afdalen.
Zie de thumnail van de spaceX video:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/yCfNADMl_GY/maxresdefault.jpg
Of dit plaatje van SpaceX op de maan:
Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/h/1400/aHR0cDovL3d3dy5zcGFjZS5jb20vaW1hZ2VzL2kvMDAwLzA3MC80ODUvb3JpZ2luYWwvbW9vbi1iYXNlLWJmci5qcGc=

TheS4ndm4n#1919

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RocketKoen schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:10:
[...]

Een takel met een bakje/platform waar een paar man tegelijk op kunnen afdalen.
Zie de thumnail van de spaceX video:
[afbeelding]
Of dit plaatje van SpaceX op de maan:
[afbeelding]
Ah, zelfde concept zoals de raket van Kuifje :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wIl9RThfkzuUqRqRVDSPMgmz/full.jpg

March of the Eagles

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

franssie schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:11:
Toch wel mooi ding die pik - zou in star wars of ~ traek niet misstaan.
Jammer dat het niets met ruimtevaart te maken heeft. De 119,95 kilometer hoogte is leuk, maar er mist 40,270 km/h aan voorwaardse snelheid.

-O-

I don't like facts. They have a liberal bias.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Volgens mij vliegen ze tot net voorbij de Karmàn lijn. Dus wel ruimtevaart. Zij het heel beperkt. :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ligt aan je definitie van 'ruimtevaart' lijkt me ;) @burne is van mening dat zo'n hopje naar de ruimte geen váárt is.

Net als dat je teen in 't water dopen geen watersport is. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 19-07-2018 07:21 ]

• mcDavid
matroosoft schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 07:08:
Volgens mij vliegen ze tot net voorbij de Karmàn lijn. Dus wel ruimtevaart. Zij het heel beperkt. :)
In de zweefvliegerij zeggen we als iemand zo'n kort vluchtje maakt, wel eens gekscherend: "da's geen vliegen, da's gewoon héél hoog springen". Lijkt me hier ook wel van toepassing.

Ik vond het ook onpasselijk hoe die actrice het woord "astronauten" bleef benadrukken als ze het over de toekomstige passagiers had. Ja het is misschien "marketing-waar" maar ik denk dat die term in de praktijk toch een iets andere lading heeft.
Als je het pontje over het IJ neemt, ben je toch ook niet gelijk matroos?

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 19-07-2018 09:06 ]

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:07
mcDavid schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:05:
[...]

Als je het pontje over het IJ neemt, ben je toch ook niet gelijk matroos?
owh :(

ik moet zeggen dat ik ook wel erg benieuwd ben naar updates over de BFR

[ Voor 15% gewijzigd door rik86 op 19-07-2018 09:48 ]

• JeroenH
Sja, de definitie van "de ruimte" is nu eenmaal "voorbij de Kármán-lijn". Dat men daarbij is vergeten een minimale snelheid te specificeren (om in een baan om de aarde blijven) is een beetje jammer ;) Dat iedereen die voorbij 100km is geweest, al is het suborbitaal, zich astronaut mag noemen is daar een gevolg van.

En ik snap de (heftigheid van de) discussie niet helemaal. Ja, suborbitale ruimtevaart is "makkelijker", simpelweg omdat er minder energie mee is gepaard, maar het lijkt sommige mensen iets aan gelegen te zijn om het als "minder" te bestempelen. Suborbitale en orbitale ruimtevaart zijn andere takken van sport, maar beiden hebben (denk ik) hun plaats. Stel je wil een experiment in microzwaartkracht doen, wat aan één minuut zero-G genoeg heeft, bv. het stollen van een klein blokje metaal of zoiets. Stel dat het hele experiment 10 kg weegt incl. meetapparatuur etc. Dan heb je een paar opties:
  • Een drop tower. Relatief goedkoop (paar duizend euro? kan zo geen prijzen vinden), maar biedt hooguit een kleine tien seconden zero-G, dus voor ons voorbeeldexperiment geen optie.
  • Vomit comet-achtig vliegtuig. Biedt hooguit een seconde of dertig zero-G (en volgens mij niet van superhoge kwaliteit), dat is dus te weinig voor ons experiment. Voor een vlucht met 15 periodes van zero-G betaal je ruim $/€5000 per persoon. €500 voor ons experiment?
  • Meesturen met een suborbitale raket, zoals bv. New Shephard. Biedt enkele minuten zero-G, dat is dus perfect voor ons experiment. Een ticket voor een persoon zou $/€200.000 moeten gaan kosten. Even wat groffe aannames: een capsule vol met experimenten heeft geen life-support en ander zaken nodig, dus laten we stellen dat men een "mens-gewicht" aan spullen voor € 100.000 kan laten vliegen, ofwel €1000 per kg. Voorwaar niet gek, voor € 10.000 vliegt ons experiment naar de ruimte.
  • Meesturen met orbitale raket, laten we eens een Falcon 9 pakken. Deze raket zou spullen voor rond € 5000 per kg naar LEO kunnen schieten, dus ons 10kg experiment zou dan €50.000 kosten. We hebben dan onbeperkte zero-G tijd, maar dat hebben we niet nodig.
  • (Ja, falcon 9 heavy is nog goedkoper, maar zie die enorme payload maar te vullen met kleine experimentjes zoals die van ons)
Wat is de beste keus voor ons experiment? Duidelijk een suborbitale raket. En dan is er nog het ruimtetoerisme voor rijkelui... hier is echt wel een markt voor. Zal die markt nog veranderen, als de prijzen voor zowel suborbitale als orbitale ruimtevaart nog verder omlaag komen? Vast wel.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 19-07-2018 10:34 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Bensimpel

Positieve meneer

We gaan verwend worden door SpaceX.

22 juli 7:50 Telstar 19V (Block 5)
25 juli 13:39:26 Iridium 7 (Block 5)
Plus nog de recovery van CRS dragon
En als het goed is ook nog een test van de fairing capture.

+ (Voorlopig)
2 augustus Telkom 4 - Block 5
17 augustus Telstar 18V - Block 5.

Wordt lekker druk de komende weken :)

😆 - Denk ook eens om ;)

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:51

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Volgens mij is dat block 5 geen toevoeging meer. Verder is alles op.

• rik86
Ben benieuwd hoe snel een block 5 herbruikbaar is

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Volgens de SpaceXNow app is die van 2 augustus zonder landing. Iemand enig idee waarom? "GTO", maar die van 22 juli gaat ook naar een GTO baan en wordt wel recovered. Is het droneship misschien niet snel genoeg beschikbaar?

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

vanaalten schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:37:
Volgens de SpaceXNow app is die van 2 augustus zonder landing. Iemand enig idee waarom? "GTO", maar die van 22 juli gaat ook naar een GTO baan en wordt wel recovered. Is het droneship misschien niet snel genoeg beschikbaar?
Misschien payload te zwaar dat ze volledig capaciteit nodig hebben.

• RocketKoen
Erazzzer schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:44:
[...]

Misschien payload te zwaar dat ze volledig capaciteit nodig hebben.
De F9 kan 5.5mT naar GTO krijgen en weer landen. 8.8mT als hij niet hoeft te landen.
Telstar weegt maar 3038kg + brandstof.
Het gewicht van Telkom4 kan ik nergens vinden, maar de vorige was 3,5mT.

TheS4ndm4n#1919

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Nou ja, dan zit je iets over de 5,5 :D

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

JeroenH schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:05:
Wat is de beste keus voor ons experiment?
De truuk is om je parameters zo uit te kiezen dat de data je mening ondersteunt.

De definitie van de Kármánlijn heeft het over het punt waar de atmosfeer zo dun is dat aerodynamische lift van vleugels te verwaarlozen is, en je dus enkel door je voorwaartse snelheid in je baan blijft. Dat is dus een hoogte van ongeveer 120km en een voorwaartse snelheid van 28.620 km/h.

(Oh, en de Airforce geeft je een astronautenbadge zodra je boven de 50 mijn geweest bent.. ;( )

[ Voor 8% gewijzigd door burne op 19-07-2018 22:55 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
5.5 milliTesla, wa'sdat nou voor rare eenheid voor gewicht? :o

• RocketKoen
Osiris schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:01:
5.5 milliTesla, wa'sdat nou voor rare eenheid voor gewicht? :o
metric ton.
Dat is hoe ze een Mg aanduiden in de VS.
Als je in de VS namelijk "ton" zegt dan krijg je 2000 pond.
En in Engeland krijg je 200 hunderdweights = 200*8 stone = 200*8*14 pounds = 2240 pounds.

TheS4ndm4n#1919

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
burne schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:54:
[...]

De truuk is om je parameters zo uit te kiezen dat de data je mening ondersteunt.

De definitie van de Kármánlijn heeft het over het punt waar de atmosfeer zo dun is dat aerodynamische lift van vleugels te verwaarlozen is, en je dus enkel door je voorwaartse snelheid in je baan blijft. Dat is dus een hoogte van ongeveer 120km en een voorwaartse snelheid van 28.620 km/h.

(Oh, en de Airforce geeft je een astronautenbadge zodra je boven de 50 mijn geweest bent.. ;( )
Wikipedia: Kármán line

De grens is algemeen geaccepteerd als enkel 100km. Dus het is een ruimtevaartuig, en als er mensen mee gaan zijn dat astronauten die een ruimtereis maken. Dat ze niet in een baan om de aarde gaan veranderd er niks aan, en ik begrijp niet waarom er hier vaak zo negatief gedaan moet worden over New Shepard. Natuurlijk lopen ze achter op SpaceX, maar het is toch alleen maar mooi dat we hopelijk straks niet compleet afhankelijk zijn van één bedrijf? Hun targets zijn minder ambitieus, maar vooralsnog lijken ze die targets wel netjes te halen.

Edit: Astronaut definitie is het voor sommige nog de vraag of je professioneel het doet, maar dat staat dus los van of je in orbit gaat: Wikipedia: Astronaut.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 19-07-2018 23:31 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

En wat staat daar:
He was the first person to calculate that the atmosphere around this altitude becomes too thin to support aeronautical flight, since a vehicle at this altitude would have to travel faster than orbital velocity to derive sufficient aerodynamic lift to support itself.
Of, om de man zelf te citeren:
This is certainly a physical boundary, where aerodynamics stops and astronautics begins, and so I thought why should it not also be a jurisdictional boundary? Haley has kindly called it the Kármán Jurisdictional Line. Below this line space belongs to each country. Above this level there would be free space.
De truuk is om je parameters zo uit te kiezen dat de data je mening ondersteunt. :+ De definitie (van de FAI) is een hoogte, maar de originele definitie beschrijft een overgang (van aerodynamische vlucht naar ruimtevlucht) en in die definitie ligt ook de snelheid besloten, IMHO.

Ander puntje: de minimum- en maximumhoogte wisselen nogal. In een koude winter hoog in het noorden met een lagedruk-gebied onder je ligt de Kármánlijn op ±85 kilometer, in een hete zomer boven de Sahara met een hogedruk-gebied kan 'ie op 160 kilometer liggen. De FAI heeft 'm op 100km gezet, maar dat stemt niet overeen met wat 'ie er zelf over gezegd heeft.. Ik heb ergens ooit gelezen dat het gemiddelde 120km is, maar ik heb geen idee meer waar.

[ Voor 24% gewijzigd door burne op 19-07-2018 23:47 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Sissors schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:29:
en ik begrijp niet waarom er hier vaak zo negatief gedaan moet worden over New Shepard.
Ik denk dat het een kwestie van ambitie is. SpaceX gaat voor iedere maand een BFR naar Eloncity op Mars, en Blue Origin gaat voor het veerpontje over een kanaal ergens in Seventy Six, Kentucky.

• franssie

franssie

Save the albatross

burne schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 00:25:
[...]

Ik denk dat het een kwestie van ambitie is. SpaceX gaat voor iedere maand een BFR naar Eloncity op Mars, en Blue Origin gaat voor het veerpontje over een kanaal ergens in Seventy Six, Kentucky.
Beide hebben geen business case als je het zo stelt ;)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
burne schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:39:
[...]

En wat staat daar:

[...]

Of, om de man zelf te citeren:

[...]

De truuk is om je parameters zo uit te kiezen dat de data je mening ondersteunt. :+ De definitie (van de FAI) is een hoogte, maar de originele definitie beschrijft een overgang (van aerodynamische vlucht naar ruimtevlucht) en in die definitie ligt ook de snelheid besloten, IMHO.

Ander puntje: de minimum- en maximumhoogte wisselen nogal. In een koude winter hoog in het noorden met een lagedruk-gebied onder je ligt de Kármánlijn op ±85 kilometer, in een hete zomer boven de Sahara met een hogedruk-gebied kan 'ie op 160 kilometer liggen. De FAI heeft 'm op 100km gezet, maar dat stemt niet overeen met wat 'ie er zelf over gezegd heeft.. Ik heb ergens ooit gelezen dat het gemiddelde 120km is, maar ik heb geen idee meer waar.
Er staat dat 100km de grens is. Waar die grens op gebaseerd is heeft helemaal niks met de waarde van de grens zelf te maken. De grens is internationaal geaccepteerd als 100km. Als jij per se een andere grens wil hanteren, is het ook handiger als je een andere naam voor je eigen definitie gebruikt, want het wordt nogal chaotisch als iedereen een andere invulling gaat geven aan dezelfde definitie.

En nogmaal, het originele idee is gebaseerd erop dat je niet meer kan vliegen, maar die grens is daarom op 100km gelegd, er staat niet dat je minstens x km/u moet gaan voordat je in de ruimte bent. Hell, stel je voor dat ze nog een trap stoppen op een New Shepard, en die brengt je met 10.000 km/u verder verticaal omhoog tot 5000km boven het aardoppervlak, maar niet in een baan om de aarde, dan ben je dus nog steeds niet in de ruimte volgens jouw definitie?
[...]

Dat SpaceX ambitieuzer is, is geen twijfel over mogelijk. Maar het is hier echt niet een kwestie van dat daarom SpaceX meer gevolgd wordt ofzo, maar het is een kwestie van dat Blue Origin keer op keer hier weer moet worden afgezeken. Echt zo goed als elke keer als er nieuws is over Blue Origin is het weer zo goed als hetzelfde verhaal.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Nee, en jouw post/bewoordingen bewijzen het maar weer. Het is de bijna banale verafgoding van Musk en alles wat hij doet. Alles wat hij doet, is automatisch belangrijker dan wat anderen doen.

Niemand is belangrijker dan anderen. Wat Blue Origin doet, is net zo belangrijk als wat SpaceX doet. En als je het hebt over veerpontjes: voorlopig is de Falcon9 eerder een vrachtwaggel die een lijndienst onderhoudt naar LEO en ISS. Niet heel spannend. Blue Origin biedt een goedkoop platform aan voor kleinschalige ruimtevaart, vaak experimentele en wetenschappelijke zaken. Ook dát is belangrijk. SpaceX de pakketdienst, Blue Origin de science carrier. Ik zie het belang van beiden, totaal geen reden om laatdunkend te doen over de een of de ander.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10 16:44
En we gaan weer over tot de orde van de dag.....
Bensimpel schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 20:58:
22 juli 7:50 Telstar 19V (Block 5)
25 juli 13:39:26 Iridium 7 (Block 5)
Plus nog de recovery van CRS dragon
En als het goed is ook nog een test van de fairing capture.

+ (Voorlopig)
2 augustus Telkom 4 - Block 5
17 augustus Telstar 18V - Block 5.
Yes Yes Yes!
Al moet ik wel zeggen dat ik meer uitkijk naar de tweede lancering van de Falcon Heavy. Die staat volgens spaceflightnow voor November '18 gepland.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

mphilipp schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:12:
[...]

Nee, en jouw post/bewoordingen bewijzen het maar weer.
Je kunt ook normaal reageren, en niet met een jij-bak en een stel beschuldigingen. ;w

• JeroenH
We gaan het zien. Ik denk zelf dat er plek is voor zowel SpaceX's route (hoog-risico direct groots aanpakken) als Blue Origin's route (eerst goed worden en geld verdienen met suborbitaal, en dat geld en die ervaring gebruiken om orbitale ruimtevaart te ontwikkelen).

Als het niet waar blijkt valt één van de twee (of allebei) over een paar jaar wel om.

Jammer van de toon van de discussie. Volgende onderwerp maar.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

burne schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:04:
[...]
Je kunt ook normaal reageren, en niet met een jij-bak en een stel beschuldigingen. ;w
Wel erg lichtgeraakt...

• mcDavid
burne schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:39:
[...]

De "Definitie" is sowieso een hele losse. Het verschilt (naast atmosferische omstandigheden) nogal per type vliegtuig, vleugelbelasting, etc. hoe hoog je "theoretisch" zou kunnen vliegen.
De 100 km grens is voornamelijk gekozen omdat er nou eenmaal behoefte was aan een definitie en het een mooi rond getal is.

Persoonlijk vind ik dat de raket van DARE net zo veel met ruimtevaart te maken heeft als de raketten van BO of SpaceX of ISRO of wie dan ook. Ze doen allemaal op hun eigen niveau een poging zo hoog/hard/ver mogelijk te komen.

Wat vooral stoort bij BO is de arrogante houding. Doen alsof ze het idee van herbruikbare raketten zelf hebben bedacht en grootgemaakt. Doen alsof ze dé toonaangevende factor in de "new space" industrie zijn. Dat is gewoon niet zo. Ze kunnen zich niet meten met bedrijven die orbital flights doen. Als je jezelf zonodig wilt vergelijken met de "big boys", dan kun je er op rekenen dat je wat kritiek krijgt op je "speelgoedrakketje".
JeroenH schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:15:
We gaan het zien. Ik denk zelf dat er plek is voor zowel SpaceX's route (hoog-risico direct groots aanpakken) als Blue Origin's route (eerst goed worden en geld verdienen met suborbitaal, en dat geld en die ervaring gebruiken om orbitale ruimtevaart te ontwikkelen).

Als het niet waar blijkt valt één van de twee (of allebei) over een paar jaar wel om.

Voorlopig is het anders SpaceX die bakken met geld verdient en BO die vooral de Amazon-centjes van Bezos er doorheen brandt.

Van mij mogen alle partijen op hun eigen manier succesvol worden hoor. Maar BO heeft nog op geen enkele manier aangetoond winstgevend te kunnen zijn. Persoonlijk zie ik dat ook niet zo gauw gebeuren, tenzij ze de New Glen een success kunnen maken of hun BE3 motoren goed kunnen verkopen. Maar misschien heb ik het mis en staan er genoeg rijke mensen te springen om de opgevoerde schietstoel te proberen. Ik hoop het van harte.

[ Voor 24% gewijzigd door mcDavid op 20-07-2018 10:29 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Blue Origin wil, net zoals Virgin Galactic, geld verdienen met ruimtetoerisme. Zodra New Shepard mensen naar de ruimte gaat brengen zal er ook geld binnenrollen.

Het is een totaal andere business case dan SpaceX.

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
bottom line schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:03:
[...]

Er zit wel één groot verschil in tussen luchtvaart en ruimtevaart, degene die certificeert, is ook degene die de uiteindelijke klant is.
Als NASA moeilijk doet over bepaalde certificering, dan kloot NASA zijn eigen als het contract met Soyuz gedaan is, en de alternatieven niet 'klaar zijn'.
Het klopt dat NASA zijn requirements aangepast heeft, maar SpaceX moet ook aan FAA regulering voldoen. Er is een basis vanuit de FAA, en daar bovenop komt de klant met zijn eisen.

Human rating certificering is een boekwerk waar je u tegen zegt.
Als ze toch op tijd crew wilt vervangen in het ISS, dan moeten ze maar wat meer mensen op de certificatie afdeling zetten.
Helaas is dat niet zo eenvoudig. Vele tests moeten in een bepaalde volgorde uitgevoerd worden. Sneller werken is vaak alleen mogelijk door meer hardware te bouwen, maar dat drijft te kosten verder omhoog.

March of the Eagles

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:11
Je kan zeggen wat je wil, maar die raket van hen heeft al een aardig trackrecord qua opnieuw lanceren. Als ze dat op grote schaal ook kunnen fixen met die New Glenn word het allemaal erg interessant lijkt me :)

• RocketKoen
JeroenH schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:15:

Het grote verschil is dat SpaceX begint met cargo en dat inkomen gebruikt om human rated ruimtevaart te ontwikkelen.
BO gaat meteen voor human rated. Maar om het een beetje betaalbaar te houden moeten ze dat wel sub-orbital doen.

Straks gaan ze beide hun geld verdienen met sub-orbital. Naar de andere kant van de wereld vliegen in 45 min.

TheS4ndm4n#1919

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

RocketKoen schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:13:
[...]

Het grote verschil is dat SpaceX begint met cargo en dat inkomen gebruikt om human rated ruimtevaart te ontwikkelen.
BO gaat meteen voor human rated. Maar om het een beetje betaalbaar te houden moeten ze dat wel sub-orbital doen.

Straks gaan ze beide hun geld verdienen met sub-orbital. Naar de andere kant van de wereld vliegen in 45 min.
Voordeel van de aanpak van SpaceX is wel dat ze vanaf het begin ervaring hebben met orbitale vluchten, waarbij de belastingen op de raket veel hoger zijn, meer brandstof mee moet, er een tweede trap is, je aparte raketmotoren in vacuüm nodig hebt. Zo zijn er nog veel meer technische uitdagingen als je van sub-orbitaal naar orbitaal gaat.

Een human rated crew capsule ontwikkelen op basis van de kennis die je hebt met een bestaande vracht capsule is relatief gezien eenvoudiger.

Maar goed, Bezos heeft diepte zakken. Daarmee moet het wel lukken denk ik. Maar ik kijk toch vooral uit naar New Glenn. :)

[ Voor 5% gewijzigd door matroosoft op 21-07-2018 09:27 ]

• RocketKoen
matroosoft schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:25:
[...]

Voordeel van de aanpak van SpaceX is wel dat ze vanaf het begin ervaring hebben met orbitale vluchten, waarbij de belastingen op de raket veel hoger zijn, meer brandstof mee moet, er een tweede trap is, je aparte raketmotoren in vacuüm nodig hebt. Zo zijn er nog veel meer technische uitdagingen als je van sub-orbitaal naar orbitaal gaat.

Een human rated crew capsule ontwikkelen op basis van de kennis die je hebt met een bestaande vracht capsule is relatief gezien eenvoudiger.

Maar goed, Bezos heeft diepte zakken. Daarmee moet het wel lukken denk ik. Maar ik kijk toch vooral uit naar New Glenn. :)
Dat is inderdaad het verschil. Bezos heeft een goedlopend bedrijf waar hij ieder jaar een miljard uit kan halen om de kosten van BO te dekken. Musk had alleen een eenmalige investering (door verkoop van paypal). Net genoeg voor 3 lanceer pogingen.
Als ze het commercial cargo programma van NASA niet hadden was het daar waarschijnlijk bij gebleven.
Uiteindelijk is dat voor NASA het koopje van de eeuw geweest.

TheS4ndm4n#1919

• Spooksel
Om 7:50 voor de liefhebber een lancering van SpaceX.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:08
Spooksel schreef op zondag 22 juli 2018 @ 00:07:
Om 7:50 voor de liefhebber een lancering van SpaceX.
11:50 toch? Edit: 11:50 eindigt het window

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 22-07-2018 00:38 ]

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik zit weer met koffie klaar. Dochter kijkt met papa mee naar de "laket" :P

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-11 20:46
Effe gauw een #SpaceX lancering èn landing meepakken over 1 minuten!
(Soms ontploffen ze of storten ze neer. Dat u het weet)
Hier live: http://www.spacex.com/webcast

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

:D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d5CgsAoMw8Ttqh4yUrtrM7rD/full.jpg

• JeroenH
Ha, ik ben dus niet de enige! Mijn boys (4jr) kijken het ook altijd graag. Jammer dat het 's nachts was, dan zie je toch minder.

• zetje01
De laket deed niet boem, papa!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

zetje01 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 08:02:
De laket deed niet boem, papa!
:P

Ooooh, drie, twee een, allemaal instappen LANCERING, kijk hij maakt vuur papa, hij is opgestegen! Hij gaat supersuperhoog!
Mag ik nu weer de Koalabroertjes kijken?

Korte aandachtsspanne ;)

• JeroenH
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door JeroenH op 22-07-2018 08:28 . Reden: Foutje ]

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:58
Het was weer eentje uit het boekje. Volgens mij stond de first stage exact in het midden van de landingpad.

Ik moet zeggen dat deze commentator het erg goed doet. Rustig, maar zeer compleet in het geven van info en weetjes.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
De presentatoren van SpaceX doen altijd zeer goed hun werk. _/-\o_

Steam: Grim

• JeroenH
Nieuws uit de amateurruimtevaart:

Delft Aerospace Rocket Engineering (DARE)

Dit studententeam uit Delft is er klaar voor om het hoogterecord voor door studenten gelanceerde raketten te verbreken met een lancering van hun Stratos III raket, vanuit Spanje. De lancering staat gepland voor dinsdag 24 juli.

Facebook
Twitter
Youtube
Webpagina

Er komt een livestream, ik zal 'm posten als hij bekend is.

Copenhagen Suborbitals

Komend weekend 28/29 juli staat de lancering van de testraket Nexø II gepland, vanaf een drijvend lanceerplatform in de Baltische Zee. Alle technische systemen zijn "go" voor lancering, de enige variabele factor is nog het verwachte weer in het lanceerweekend. Vandaag (23-07) wordt de go/no-go beslissing genomen. Bij een Go vaart hun kleine armada woensdag naar een haven in de buurt, waarvandaan ze dan zaterdagochtend vroeg zullen vertrekken naar de lanceerlocatie ongeveer 30km uit de kust. Hier een interessante blogpost over de status van het project.

Facebook
Twitter
Youtube
Webpagina

Er komt een livestream, ik zal 'm posten als hij bekend is.

• JeroenH
Volgens deze tweet is de lancering van DARE's Stratos III gepland op dinsdag 24-07 om 21:00 CEST (dat is ook NL tijd).

De livestream begint al om 14:45, en is hier te zien:

• mcDavid
Helaas, scrub voor vandaag ivm hoogtewind: https://mobile.twitter.co...tatus/1021826220474941440

• Anturaxz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11 07:50
Vandaag 2 launches op bijna hetzelfde ogenblik van Spacex falcon 9 en Ariane 5 es :D

Falcon 9
https://www.spacex.com/webcast

Ariane 5
YouTube: Ariane 5 launch on July 25, 2018 (VA244 Galileo)

• JeroenH
DARE gaat het vandaag nog een keer proberen, zelfde tijd volgens mij (21:00 vanavond). Volgens deze tweet zijn de weersomstandigheden beter dan gisteren.

Copenhagen Suborbitals zijn volledig Go voor hun lanceerpoging komende zaterdag, gepland tussen 08:00 en 11:00. Als het goed is gaan alle schepen van CS, inclusief drijvend lanceerplatform Sputnik, vandaag onderweg naar een haven op een eiland in de buurt van de lanceerlokatie. Hier een interessante blogpost over wat men verwacht van de vlucht.

-edit-

Nagevraagd bij een lid van CS, en ze varen inderdaad daadwerkelijk vandaag uit.

-edit2-

Nexø II, aan boord van lanceerplatform Sputnik, waterdicht ingepakt voor de trip:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Di77IuqW4AEdTvG.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 25-07-2018 10:17 ]

• bottom line
En na de lanceringen van vandaag, kan je 3 augustus op je agenda zetten. Dan gaat NASA voor het eerst officieel updates geven over het commercial crew programma.

Waaronder wrs een update over wat er is gebeurt met Boeing, die ongetwijfeld hun pod weer helemaal moeten redesignen, door een lek van de brandstof in de capsule (al beweren hun een easy fix).
https://spacenews.com/boe...s-problem-during-testing/

• JeroenH
In deze video zit wat (lichte) info over de statussen van Crew Dragon en Starliner:

(sowieso een interessant kanaal als je van ruimtevaart houdt)

• zetje01
Anturaxz schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 05:25:
Vandaag 2 launches op bijna hetzelfde ogenblik van Spacex falcon 9 en Ariane 5 es :D

Falcon 9
https://www.spacex.com/webcast

Ariane 5
YouTube: Ariane 5 launch on July 25, 2018 (VA244 Galileo)
Ariane lancering om 13:25
Falcon lancering om 13:39 (mèt landing op platform JRTI)

• JeroenH
Interessant overzicht in een artikel op Ars Technica van vier nieuwe grote raketten die (op dit moment) allemaal hun eerste vlucht in 2020 gepland hebben staan:
  • Ariane 6 (Confidence: Medium to high)
  • Space Launch System (Confidence: Medium)
  • New Glenn (Confidence: Low to medium)
  • Vulcan (Confidence: Low)
Met een beetje mazzel vliegen twee van de vier daadwerkelijk in 2020.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mildly connected to ruimtevaart: vorige week heeft de FSB een inval gedaan bij Roscosmos. Men vermoed dat medewerkers van Roscosmos informatie hebben doorgespeeld aan Westerse spionnen mbt de hypersone raketski die de Russen hebben gemaakt om raketschilden te snel/slim af te zijn.

• JeroenH
Lucky me, een vergaderruimte met grote beeldschermen was nog te reserveren voor een, eh, "lunchvergadering" ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4Em60dvKiibzNVAbRuhMPfRp/full.jpg

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44
1e stage geland in "choppy seas". :D

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Erg leuk met de gesynchroniseerde Spotify playlist. Iridium heeft er een gemaakt met toepasselijke liedjes per fase van de trip. Liedjes als 'Return to sender' en 'Welcome Back' enzo...erg grappig.

• JeroenH
Twee mooie lanceringen back-to-back, het lijkt zo routine.

Op naar vanavond (DARE) en zaterdag (Copenhagen Suborbitals). Van een geheel andere klasse, maar toch ook echt wel leuk.

-edit-

Mr. Steven lijkt op lokatie (beetje uitzoomen voor overzicht) te zijn voor een poging een fairinghelft op te vangen. Heeft er iemand info over deze poging? Het is op die plek net ochtendschemering, ik weet niet in hoeverre het menselijk zicht nodig is voor het opvangen, maar het zal het niet makkelijker maken.

[ Voor 55% gewijzigd door JeroenH op 25-07-2018 13:57 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De vier Galileo satellieten zijn succesvol in een baan ronde de aarde gebracht.

March of the Eagles

• rik86
Over de fairing is nog niets bekend, of wel?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dit was overigens de laatste Galileo lancering met Ariane 5, de volgende satellieten moeten met Ariane 6 in 2020 gelanceerd worden.

[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 25-07-2018 14:04 ]

March of the Eagles

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:31

Bozevkwa

The Falcons have landed

rik86 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:00:
Nee, behalve dat de zee nogal onstuimig was

[ Voor 64% gewijzigd door Bozevkwa op 25-07-2018 14:04 ]

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

• bottom line
rik86 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:00:
Nopes. Mr. Steven heeft wel zijn poging gedaan.
Was van 14knopen gegaan naar net 2 minuten geleden 4 knopen...

Wat dat betekent, weten we nog niet.

Edit: Nu 18,8 knopen. Gaan met die handel _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 25-07-2018 14:06 ]

• JeroenH
Hij kan nog harder, iets van 32 knopen* volgens mij, dus écht haast hebben ze niet ;)

* Wat gewoon bijna 60 km/u is! :o

• rik86
ik vind dat toch wat lastig te visualiseren, een raceboot (wat 't zo ongeveer is met die snelheid) met een gigantisch net achterop die een 'raket' probeert te vangen

• bottom line
JeroenH schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:08:
Hij kan nog harder, iets van 32 knopen* volgens mij, dus écht haast hebben ze niet ;)

* Wat gewoon bijna 60 km/u is! :o
Leeg 32 knopen.
Met gewicht max. 26 knopen. En ik denk dat die fairing catch installatie wel wat weegt.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Di8xn_PXgAArz83.jpg

UPDATE: Fairing is niet gelukt om te vangen.

[ Voor 13% gewijzigd door bottom line op 25-07-2018 14:31 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Fingers crossed.
Mr Steven has slowed down after a quick dash to the north. The fairing may have landed. Whether that is in the ocean or in a net we will have to wait to find out
[edit]

Wederom mislukt.
Mr. Steven didn't catch the fairing. Saw it coming down, but the wind shear was too much.

[ Voor 28% gewijzigd door XWB op 25-07-2018 14:31 ]

March of the Eagles

• bottom line
Is niet gelukt ;)
De zee was te wild, ze zagen de fairing wel, maar het is hun niet gelukt. :(

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:34
bottom line schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:10:
[...]

Leeg 32 knopen.
Met gewicht max. 26 knopen. En ik denk dat die fairing catch installatie wel wat weegt.

[afbeelding]
Denk vooral dat hij niet heel erg aerodynamisch is...

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Leuk....'I want to break free' terwijl zo'n Iridium weg zweeft...

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

https://www.nu.nl/algemee...ndergronds-meer-mars.html
Groot ondergronds meer gevonden op Mars. Het zou om zout water gaan.
Dit meer zou bevroren zijn, maar vraag me af of het op een bepaalde diepte vloeibaar zou zijn.

Interessante link of water op Mars verdampt of bevriest door de lage atmosferische druk:
https://www.quora.com/Does-water-evaporate-or-freeze-on-Mars

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De atmosfeer van Mars is sowieso erg interessant. Die zou vroeger veel dikker geweest zijn, inclusief een magnetisch veld, maar is om onduidelijke reden zo goed als weggevaagd. Mars zou vroeger wel eens sterk op de aarde geleken kunnen hebben, maar leven zou nooit de kans gehad hebben zich verder te ontwikkelen.

March of the Eagles

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

XWB schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:59:
De atmosfeer van Mars is sowieso erg interessant. Die zou vroeger veel dikker geweest zijn, inclusief een magnetisch veld, maar is om onduidelijke reden zo goed als weggevaagd.
Is dat niet gewoon die nare zon geweest die de boel heeft opgefikt? Mars staat dichter bij de zon tenslotte.

• rik86
ehm...

nee?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:17

Garyu

WW

mphilipp schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:01:
[...]

Is dat niet gewoon die nare zon geweest die de boel heeft opgefikt? Mars staat dichter bij de zon tenslotte.
Is mijn sarcasme-detector defect, of... 8)7

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• MTV DNA
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 20:05
kevlar01 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:47:
https://www.nu.nl/algemee...ndergronds-meer-mars.html
Groot ondergronds meer gevonden op Mars. Het zou om zout water gaan.
Dit meer zou bevroren zijn, maar vraag me af of het op een bepaalde diepte vloeibaar zou zijn.
Het meer is juist niet bevroren, dat maakt het zo bijzonder.

Dat Mars geen atmosfeer meer heeft komt waarschijnlijk doordat het zijn magnetisch veld verloren heeft. Dat magnetisch veld beschermde de atmosfeer tegen de zonnewind. De zonnewind is sterk genoeg om moleculen in de atmosfeer een snelheid groter dan de ontsnappingssnelheid van Mars (ongeveer 5 km/s) te geven, waardoor deze als het ware weggeblazen is.
Pagina: 1 ... 57 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.