😆 - Denk ook eens om ;)
Ik bedoelde ook Mars trajectorySemyon schreef op maandag 5 februari 2018 @ 07:19:
[...]
Nee de Tesla gaat niet naar mars, hij gaat in een baan naar mars. Maar afremmen en op mars dropped zit er niet bij.
Je bedoelt, na zeven jaar wachtenjip_86 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:51:
Ik ook, beetje alsof je morgen eindelijke jarig bent na een jaar wachten
Ik houd een kleine FH launch-party, een vriend van me komt sushi eten terwijl we de livestream kijken. Of het nu een succesvolle lancering, explosie of scrub wordt, die sushi hebben we in ieder geval
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Uiteraard heb ik -precies- morgenavond een ding van mijn werk
Gelijk een test voor het SpaceX space suitXWB schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:23:
Blijkbaar heeft SpaceX nog een dummy driver in the Tesla gestopt
[afbeelding]
https://www.instagram.com/p/BezcvpzAgYI/
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Zet ik m'n wekker ff, heb ook een eetafspraak, maar die moet dan maar even gaan kantklossen ofzo
Ik dacht 13:00 EST, dat is 19:00 CET.Osiris schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:43:
Remind me guys, hoe laat CET ook alweer?
Zet ik m'n wekker ff, heb ook een eetafspraak, maar die moet dan maar even gaan kantklossen ofzo
(als ik het goed heb, rekenen met tijdzones vind ik altijd moelijk)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Bensimpel
Positieve meneer
6:30pm GMT, dus 7:30 GMT+1JeroenH schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:45:
[...]
Ik dacht 13:00 EST, dat is 19:00 CET.
(als ik het goed heb, rekenen met tijdzones vind ik altijd moelijk)
😆 - Denk ook eens om ;)
Zie ook: https://www.kennedyspacec...aunch-spacex-falcon-heavy
En 't Kennedy Space Center ligt in EST volgens Wikipedia
[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 05-02-2018 13:57 ]
- Twitterfeed van SpaceX en Elon Musk
- Redditposts rondom SpaceX
- Media (YouTube, Flickr etc)
Uiteraard alle geplande launch dates en links naar de live streams. Je kan voor alle bovengenoemde dingen push notificaties instellen waardoor je niks meer hoeft te missen.
De app heet "SpaceXnow", ik kwam hem tegen op YouTube, het kanaal "Everyday Astronaut" sprak erover in één van zijn filmpjes. Overigens zeker de moeite waard om wat filmpjes van hem te bekijken.
YouTube: Falcon Heavy Test Flight
Raaaaaaar, daar staat "6 februari 22:30"?siteoptimo schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:30:
Ik had nog niet de directe link naar de Youtube livestream gevonden, mocht ik hiermee iemand mijn zoektocht besparen:
YouTube: Falcon Heavy Test Flight
Klopt, is niet wat er eerder gecommuniceerd werd. Hoop dat het nog terug aangepast wordt. Is de video die op http://www.spacex.com/webcast stond. Ik vrees dat het avondje pizza & raketkijken met het ganse gezin in het water valt.
Onder stats: "Mars population: 0"TweakTom92 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:28:
Voor degene die niks van SpaceX willen missen, ik heb gisteren een App ondekt (Andriod/iOS) welke alle informatie rondom SpaceX bundelt:
[...]
De app heet "SpaceXnow"[...]
PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter
Gave app! De hele dienstregeling staat er inderdaad in.TweakTom92 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:28:
Voor degene die niks van SpaceX willen missen, ik heb gisteren een App ondekt (Andriod/iOS) welke alle informatie rondom SpaceX bundelt:
Uiteraard alle geplande launch dates en links naar de live streams. Je kan voor alle bovengenoemde dingen push notificaties instellen waardoor je niks meer hoeft te missen.
De app heet "SpaceXnow", ik kwam hem tegen op YouTube, het kanaal "Everyday Astronaut" sprak erover in één van zijn filmpjes. Overigens zeker de moeite waard om wat filmpjes van hem te bekijken.
Google Play: SpaceXNow - A SpaceX fan app
https://itunes.apple.com/...fan-app/id1165700634?mt=8
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Handige app. Maar klein vraagje. Je ziet van die kleine vakjes met info. Bovenste is trajectory, 2e landing zone en 3e of het een reused first stage is. Maar wat bedoelen ze bij landing zone met expend?TweakTom92 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:28:
Volgens mij laten ze hem dan gecontrolleerd in zee plompen.Erazzzer schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:22:
[...] Maar wat bedoelen ze bij landing zone met expend?
Edit:
Niet te pletter, afgelopen lancering (GovSat-1) was ook een extend en die lieten ze langzaam de zee in zakken. Ongeveer gelijk aan een drone-ship landing, maar dan zonder drone-shipBalance schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:24:
@Erazzzer Dat hij niet land maar gewoon terug de dampkring in valt en zichzelf te pletter smijt
Reden: oudere BLOCK-3 versie van de Falcon 9 kon maar enkele keren hergebruikt worden en was dus te duur om te recoveren.
[ Voor 53% gewijzigd door TweakTom92 op 05-02-2018 17:01 ]
Sea-landingen zijn altijd testen, er is weinig brandstof aanwezig, er wordt een nieuwe procedure gevolgd, er worden meer motoren gebruikt, er wordt met hogere snelheid de atmosfeer ingedoken, etc. Ze hebben maar een doel: Testen, testen en nog eens testen. Maar het is daadwerkelijk wel een landing waarvoor brandstof gereserveerd wordt.
Een echte expandable missie heeft geen brandstof meer over voor de landing, vliegt met volle vaart terug de atmosfeer in, raakt oververhit en slaat op het wateroppervlak te pletter. Zoals we het al 50 jaar doen.
[ Voor 13% gewijzigd door Balance op 05-02-2018 17:09 ]
Bensimpel
Positieve meneer
Prachtig!
[ Voor 29% gewijzigd door Bensimpel op 05-02-2018 19:41 ]
😆 - Denk ook eens om ;)
De fairing gaat eraf als hij de atmosfeer uit is. Bij de Falcon9 duurt dat 3 tot 3,5 minuut.almightyarjen schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:52:
Hoelang zit er eigenlijk tussen de lancering en het open gaan van de cargo bay?
Het zou toch wat zijn, dat we over 24 uur 3 1st stages op praktisch hetzelfde moment zien landen. Hoe gaat de webcast eruit zien? Een 4 split? Iedere 1st stage z'n eigen scherm en 1tje voor de 2nd stage?
Verwacht deze keer een grondcamera die beide 1st stages synchroon landing filmt.Erazzzer schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:57:
[...]
Het zou toch wat zijn, dat we over 24 uur 3 1st stages op praktisch hetzelfde moment zien landen. Hoe gaat de webcast eruit zien? Een 4 split? Iedere 1st stage z'n eigen scherm en 1tje voor de 2nd stage?
PSN
Die arm van Starman op de deur ook.
edit: zie net op de foto's dat de dummy ook zo in de Roadster zit.
[ Voor 13% gewijzigd door MewBie op 05-02-2018 21:39 ]
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Yup... De aliens die die auto tegenkomen gaan echt een raar idee krijgen van onze planeet...MewBie schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:35:
[...]
Die arm van Starman op de deur ook.
edit: zie net op de foto's dat de dummy ook zo in de Roadster zit.
Alleen jammer dat de Tesla in TMI komt. Zou veel leuker zijn als hij interstellair geschoten zou worden en over een miljard jaar aankomt bij een bewoonde planeetRocketKoen schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:00:
[...]
Yup... De aliens die die auto tegenkomen gaan echt een raar idee krijgen van onze planeet...
Edit:
Ik lees net dit op de frontpage:
Dat wist ik niet. Dat lijkt mij ook extreem spectaculair!Musk heeft in maart vorig jaar aangegeven dat SpaceX in ieder geval wil proberen om ook de bovenste, tweede rakettrap van de Falcon Heavy terug te brengen naar de aarde. Hij acht de kans op slagen niet al te groot, maar noemde het 'het proberen waard'.
En uit het verhaal blijkt dat dit ook morgen moet gaan gebeuren. Want ze hebben het ook over het hergebruiken van de fairings, maar dat dit niet morgen zal gebeuren, maar wel in de toekomst. En dat staat niet vermeld bij het 2nd stage stukje.
[ Voor 46% gewijzigd door Erazzzer op 05-02-2018 22:30 ]
https://www.theverge.com/...elon-musk-tesla-questions
Last year, Musk announced SpaceX was aiming to use the Falcon Heavy to send two paying tourists around the Moon sometime in 2018. It was supposed to be a sort of prelude to using the Falcon Heavy to shuttle astronauts to and from the International Space Station. But that plan appears to have changed.
...
Today, Musk said as long as the BFR’s development happens on schedule, SpaceX will send people, including the two tourists, into space on the new rocket. This would save the company the trouble of getting Falcon Heavy approved for human spaceflight only to turn around and replace it with the BFR. However, if the BFR takes longer to make than expected, then it’s possible SpaceX will return to the idea of putting crews on Falcon Heavy.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
[ Voor 38% gewijzigd door Tourniquet op 06-02-2018 17:49 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Verwijderd
18:50 begint de livestream hier YouTube: Falcon Heavy Test FlightTourniquet schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:39:
Half uurtje uitstel zegt SpaceXNow (14:00 EST / 19: UTC).
Als de BFR op tijd klaar is.XWB schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:06:
Falcon Heavy gaat vooralsnog geen mensen richting maan schieten:
https://www.theverge.com/...elon-musk-tesla-questions
[...]
Gezien de reputatie van SpaceX en Elon zou dat een klein wonder zijn.
Staat nu 2105 LT NLVerwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:43:
[...]
18:50 begint de livestream hier YouTube: Falcon Heavy Test Flight
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
21.45 LT NLContinue to monitor the upper level wind shear. New T-0 is 3:45 p.m. EST, 20:45 UTC.
Eens zien hoe ik dat combineer met de ronde met de hond
Gewoon een kwartiertje eerder uitwringen. Met een kwartiertje later zit je met de zooi...franssie schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:57:
[...]
21.45 LT NL
Eens zien hoe ik dat combineer met de ronde met de hond
Sometimes you need to plan for coincidence
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Jemig, precies tegelijk....wauw
[ Voor 67% gewijzigd door Guillome op 06-02-2018 21:54 ]
edit - dat overzichtsplaatje met die Kerbal raket erin wordt steeds meer werkelijkheid - SpaceX Lego't de boel mooi en succesvol aan elkaar.
[ Voor 76% gewijzigd door franssie op 06-02-2018 22:36 ]
Geen mooie vlammenzee enzo..
Al heb ik niet tot 't einde doorgeluisterd en weet ik niet of de center booster wel fatsoenlijk geland is i.v.m. 't uitvallen van de feed..
Alhoewel we laatst geleerd hebben dat Falcon ook op het water kan drijven
[ Voor 24% gewijzigd door XWB op 07-02-2018 00:04 ]
De twee beelden van de side boosters zijn het zelfde. Dit is duidelijk te zien bij de landing. Ze landen dan beide op LC2 en er is op beide streams een andere booster zichtbaar.franssie schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:48:
Wat mij bevreemde bij de landing van de side boosters was dat het leek alsof er twee camera's op 1 booster zaten in plaats van één camera op elke. Zo zie je bij de landing dat de twee camera's beide lijken te landen op de Noordelijke cirkel van de twee?
[afbeelding]
In deze video is dat hersteld: YouTube: Falcon Heavy Test FlightChristiaan676 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:11:
[...]
De twee beelden van de side boosters zijn het zelfde. Dit is duidelijk te zien bij de landing. Ze landen dan beide op LC2 en er is op beide streams een andere booster zichtbaar.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Nou, ik las ergens een stuk waarin een wetenschapper zei dat de Tesla binnen een jaar waarschijnlijk voor een groot gedeelte uit elkaar gevallen is. Het metaal natuurlijk niet (hoewel ik denk dat de lak niet zo goed tegen ongefilterd zonlicht kan), maar de organische materialen (leer, stof, carbon fiber chassis) kunnen niet zo goed tegen de intense radioactieve straling.RocketKoen schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:00:
[...]
Yup... De aliens die die auto tegenkomen gaan echt een raar idee krijgen van onze planeet...
Ik ben benieuwd of ie ooit nog langs de aarde komt zodat we kunnen zien hoe ie eraan toe is. Is er ergens een tekening van de exacte (inmiddels gecorrigeerde) baan?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
mphilipp schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:34:
[...]
Ik ben benieuwd of ie ooit nog langs de aarde komt zodat we kunnen zien hoe ie eraan toe is. Is er ergens een tekening van de exacte (inmiddels gecorrigeerde) baan?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
What if die auto of wat ervan over is in 2030 (als SpaceX niet meer is weg te denken vanwege mars basis e.d.) weer wordt terug gehaald en wordt geveild? Volgens mij zou dat nog best wel wat kunnen opleveren. Sterker nog: ik zie SpaceX zelf er wel voor aan om dan die auto weer op te halen om er een mooi museum stuk van te maken.Homeland schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:44:
Ik had ergens gelezen dat hij in 2030 dicht langs de aarde voorbij komt maar ik denk dat niemand hem ooit nog zal zien.
Reentry van die massa is wel problematisch, niet onmogelijk maar wel gecompliceerdalmightyarjen schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:50:
[...]
What if die auto of wat ervan over is in 2030 (als SpaceX niet meer is weg te denken vanwege mars basis e.d.) weer wordt terug gehaald en wordt geveild? Volgens mij zou dat nog best wel wat kunnen opleveren. Sterker nog: ik zie SpaceX zelf er wel voor aan om dan die auto weer op te halen om er een mooi museum stuk van te maken.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Met een aangepaste BFR moet dat wel lukken denk ik?SnowDude schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:52:
[...]
Reentry van die massa is wel problematisch, niet onmogelijk maar wel gecompliceerd
Hmm, dit was 'em, maar niet meer live helaas:
[ Voor 48% gewijzigd door Osiris op 07-02-2018 11:58 ]
De accu is leeg.Osiris schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:56:
Hm, de live stream van Starman is niet publiek op Youtube?
Hmm, dit was 'em, maar niet meer live helaas:
[video]
Bensimpel
Positieve meneer
Jammer, hadden ze niet wat zonnepanelen op de hood kunnen plakken?
😆 - Denk ook eens om ;)
Hadden ze niet gewoon een betonblok kunnen gebruiken?Bensimpel schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:03:
[...]
Het is wel mooi om te zien dat iedereen meteen een mening heeft over wat er allemaal mis is met de payload-simulator. Dat ding zit er om precies 2 redenen: 1) gewicht hebben, en 2) ludiek zijn. En is wat dat betreft voor beide doelen ruimschoots geslaagd.
Een beetje data-verbinding heeft flink veel zonnepanelen nodig. Ook moeten deze panelen naar de zon gericht blijven, wat heel veel complexiteit met zich mee brengt. (gyroscopische stabilistatie, sh*tload aan sensoren, etc)Bensimpel schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:03:
[...]
Niet te vergeten dat Elon Musk het 50/50 gaf of het uberhaupt ging lukken, een dummy payload mag dan uiteraard niet teveel kosten.
Precies, dit was gewoon maximale bang voor z'n buck. Er zijn wat andere leukigheden met de Roadster de ruimte in geschoten die allemaal niet zoveel kosten voor het geval het fout zou gaan.TweakTom92 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:52:
[...]
Een beetje data-verbinding heeft flink veel zonnepanelen nodig. Ook moeten deze panelen naar de zon gericht blijven, wat heel veel complexiteit met zich mee brengt. (gyroscopische stabilistatie, sh*tload aan sensoren, etc)
Niet te vergeten dat Elon Musk het 50/50 gaf of het uberhaupt ging lukken, een dummy payload mag dan uiteraard niet teveel kosten.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

https://www.flickr.com/photos/spacex/40110304192/
De laatste foto van Starman in de Roadster op weg naar zijn Mars Orbit en later de asteroïdengordel.
/post
@ChrisG_NSF:
So the #Falcon9 1st stage for #GovSat1 that soft landed in the ocean and survived... @NASASpaceflight has confirmed that the Air Force conducted a scuttling operation to destroy it as there was no safe way to get it back to Port.
Bensimpel
Positieve meneer
Hopenlijk releasen ze de video voor de blooper reelmatroosoft schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:47:
Die drijvende eerste stage van GovSat1 is vernietigd omdat ze hem niet veilig konden terugbrengen naar land.
[...]
😆 - Denk ook eens om ;)
Bensimpel
Positieve meneer
Zijn niet de goedkoopste camera's
😆 - Denk ook eens om ;)
Het is interessant om een aantal nieuwe kleine raketten hun eerste payloads af te zien leveren. Vorige maand de Electron van Rocket lab, nu de SS-520 en hopelijk binnenkort de Vector-R.
Het is enkel roet, dus ze zijn schoon te maken, en stiekem denk ik dat ze dat ook doen. Want hergebruik.Binnetie schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:19:
De boosters komen redelijk 'gehavend' terug. Is het een kwestie van schoonmaken of vervangen ze allerlei panelen omdat deze zwart geblakerd zijn?
Wat wel serieus op z'n donder krijgt is de omgeving van de grid fins:
I don't like facts. They have a liberal bias.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Ah vandaar het vertekende beeld. Bedankt. Misschien moet de poster dit er eventjes bijzettenWho Am I? schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:05:
Deze foto is van een Falcon 9. Bij block 3 waren die nog van aluminium. Bij de boosters van de Falcon Heavy waren ze van titanium (zoals ze bij block 5 ook zullen zijn). Dit omdat block 5 minimaal 10x lanceerbaar moet zijn en de block 3 'slechts' 2x. Ik neem aan dat fins van titanium er nog beter uit zien na een landing...
[ Voor 5% gewijzigd door SmokingSig op 12-02-2018 12:07 ]
Maar: dat stukje romp krijgt het sowieso zwaar te verduren bij een 'hot' reentry. De alu fins en romp zien er na een 'normale' landing ook nog prima uit:
Je ziet niet hoe dat metaal er zelf aan toe is. Als die titaniumvinnen ook maar 10x bruikbaar zijn kan het best dat die aluminiumvinnen wegwerp zijn omdat ze te zwak geworden zijn ze opnieuw te gebruiken. Stel dat ze namelijk wel 3x mee zouden gaan net als de rest van de raket kan het zich haast niet lonen om ze van titanium te maken als dat maar 3x langer mee gaat.burne schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:53:
https://twitter.com/elonmusk/status/879080848359686144
Maar: dat stukje romp krijgt het sowieso zwaar te verduren bij een 'hot' reentry. De alu fins en romp zien er na een 'normale' landing ook nog prima uit:
[afbeelding]
Is die foto van die gesmolten vinnen misschien van een test waarbij ze alu vinnen wel hebben proberen te hergebruiken?
De core heeft het niet gehaald vanwege brandstof tekort toch? Dan heeft filmpjes online slingeren en "faal" roepen weinig nieuwswaarde. Musk zelf riep van tevoren dat ie 50% kans (voelt als 33% want optimist, maakte ie er later van) schatte op RUDcoelho schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:09:
Ik had inmiddels al een filmpje verwacht van de mislukte middle core landing en de fairings. Maar blijkbaar moet de FH launch een goednieuwsshow blijven.
Zelfs als de engineers een ander beeld hadden van de slagingskans, is dat wel je beeldvorming naar buiten, dan lijkt een payload in een hogere baan dan gepland, en twee (simultaan) landende boosters me meer dan genoeg reden voor een goednieuwsshow
Daarnaast, filmpje van een F9 core die zonder brandstof terugkomt zal niet meer zijn dan een witte streep, grote plons en vervolgens static van de cameras op de barge die het niet overleefd hebben
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Laar maar komen die video, lijkt me een mooie aanvulling op YouTube: How Not to Land an Orbital Rocket Booster.vectormatic schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:14:
[...]
Daarnaast, filmpje van een F9 core die zonder brandstof terugkomt zal niet meer zijn dan een witte streep, grote plons en vervolgens static van de cameras op de barge die het niet overleefd hebben
Precies. En Musk zei zelf in de persco dat’ie de beelden vrij wil gevenXWB schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:22:
[...]
Laar maar komen die video, lijkt me een mooie aanvulling op YouTube: How Not to Land an Orbital Rocket Booster.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Zijn dit de aluminium of titanium gridfins?burne schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:52:
[...]
Het is enkel roet, dus ze zijn schoon te maken, en stiekem denk ik dat ze dat ook doen. Want hergebruik.
Wat wel serieus op z'n donder krijgt is de omgeving van de grid fins:
[afbeelding]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Duidelijk de aluminium. Je ziet er zelfs gaten in zitten waar het aluminium gesmolten is. Verder zijn ze herkenbaar aan de afmeting en vorm, en aan het fijt dat er her-en-der nog wat ablatieve coating op zit. De titanium gridfins hebben geen coating nodig.JackBol schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:52:
[...]
Zijn dit de aluminium of titanium gridfins?
Is het niet de moeite waard om ze te gebruiken, want ze zijn veel en veel duurder. Alleen het metaal zelf al is tien keer zo duur, en het kost veel meer tijd en inspanning om een titanium vin te maken. Ze worden gegoten en dan op een CNC-machine afgewerkt.Yucon schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:05:
Als die titaniumvinnen ook maar 10x bruikbaar zijn [..]
Nee, de gesmolten fin is van een gelande booster/eerste trap die met hoge snelheid terugviel. Bij een GTO komt de booster/eerste trap veel hoger dan een bij LEO-lancering, en valt dus ook met hogere snelheid terug.Is die foto van die gesmolten vinnen misschien van een test waarbij ze alu vinnen wel hebben proberen te hergebruiken?
https://forum.nasaspacefl...127.msg1787409#msg1787409
Lekkerdan... vraag me af hoe lang ze zo door kunnen gaan zonder dat er een shitstorm losbreekt. Hier had dat überhaupt niet gekund, maarja china...XWB schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:29:
De Chinese Long March 3B lancering was succesvol verlopen, maar blijkbaar is het één en ander puin van de booster in de bevolkte gebieden neergekomen:
https://forum.nasaspacefl...127.msg1787409#msg1787409
Bron: SpaceFlight Now
Ik las ergens op FB dat een van de umbilicals niet los wilde op het laatste moment, maar dat was geen officiele bron geloof ik.
Het was wel jammer dat deze gescrubt werd, want dit was hét moment voor een supersnelle (korte) vlucht van slechts 3.5u. ISS kwam namelijk vlak over Baikonour dus ging deze keer ISS naar Progress ipv andersom. Die kans krijg je niet gauw omdat het maar eens in de zoveel tijd voorkomt dat ie een specifieke plek kruist. Jammer dus...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Beetje zure reactie. SpaceX geeft genoeg materiaal vrij over "hoe niet een raket te laten landencoelho schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:09:
Ik had inmiddels al een filmpje verwacht van de mislukte middle core landing en de fairings. Maar blijkbaar moet de FH launch een goednieuwsshow blijven.
YouTube: How Not to Land an Orbital Rocket Booster
Daarnaast is de core 50-100 meter naast het schip terecht gekomen, je zult dus niet meer zien dan op de livestream ben ik bang.
De tit fins zouden "oneindig" vaak mee moeten kunnen gaan. Dit is belangrijk, want dat betekent dat de fins niet vervangen hoeven te worden na X landingen, wat de turn-around speed van het equipment ten goede komt. Bij een serieuze frequentie in aantal lanceringen gaat dat een zeer groot voordeel opleveren.burne schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:28:
Is het niet de moeite waard om ze te gebruiken, want ze zijn veel en veel duurder. Alleen het metaal zelf al is tien keer zo duur, en het kost veel meer tijd en inspanning om een titanium vin te maken. Ze worden gegoten en dan op een CNC-machine afgewerkt.
Zit even te denken, maar zou het niet door de hitte van de vlam komen ipv wrijving? De boosters worden niet roodgloeiend, en ik denk dat dat wel nodig is om aluminium zo toe te takelen.Nee, de gesmolten fin is van een gelande booster/eerste trap die met hoge snelheid terugviel. Bij een GTO komt de booster/eerste trap veel hoger dan een bij LEO-lancering, en valt dus ook met hogere snelheid terug.
Een suicide burn met 3 motoren ipv 1 zou dit toch ook ten goede moeten komen? Kortere bloodstelling aan hitte. Daardoor langere levensduur van een (titanium!) fin.
Was niet zuur bedoeld. Het was meer omdat Elon zei dat hij benieuwd was naar het filmpje.WhySoSerious schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:41:
[...]
Beetje zure reactie. SpaceX geeft genoeg materiaal vrij over "hoe niet een raket te laten landen"
YouTube: How Not to Land an Orbital Rocket Booster
Realistisch gezien kan ik me echter voorstellen dat ze FH een goednieuwsshow willen laten zijn. Met de maiden flight is deze tenslotte toch in de etalage gezet voor potentiële gebruikers. Vandaar dat ik denk dat ze bewust het positieve nieuws de boventoon laten hebben. Te weinig peut aan boord heeft tenslotte niks met het moeilijke proces van landen te maken, maar eerder met een rekenfout. Denk aan die Russische raket van laatst waar ze vergeten waren de coordinaten van de nieuwe lanceerlocatie in te voeren.
Bij bepaalde lanceringen kun je de fins zien gloeien. SES10 bijvoorbeeld. Dan is de trap nog op grote hoogte.WhySoSerious schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:41:
Zit even te denken, maar zou het niet door de hitte van de vlam komen ipv wrijving? De boosters worden niet roodgloeiend, en ik denk dat dat wel nodig is om aluminium zo toe te takelen.
Een suicide burn met 3 motoren ipv 1 zou dit toch ook ten goede moeten komen? Kortere bloodstelling aan hitte. Daardoor langere levensduur van een (titanium!) fin.
Een suicide burn maakt het alleen maar erger. De snelheid wordt hoger, en dus ook de opwarming door wrijving. Het voordeel van onderweg niet remmen is dat je minder brandstof nodig hebt en dus meer massa kunt lanceren.
Heb het even opgezocht en is vanaf hier te zien; YouTube: World’s First Reflight of an Orbital Class Rocket | SES-10 Hos...burne schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:46:
[...]
Bij bepaalde lanceringen kun je de fins zien gloeien. SES10 bijvoorbeeld. Dan is de trap nog op grote hoogte.
Een suicide burn maakt het alleen maar erger. De snelheid wordt hoger, en dus ook de opwarming door wrijving. Het voordeel van onderweg niet remmen is dat je minder brandstof nodig hebt en dus meer massa kunt lanceren.
Maar aangezien ook de booster zelf van een aluminium-legering is, zou deze toch ook moeten opgloeien als het puur door wrijving zou komen. Is het voorbeeld in bovenstaand filmpje dan de combinatie van hitte door de vlam en daarna de wrijving die het geheel verder opwarmt? Of door dat er lager in de atmosfeer meer zuurstof is en daardoor een en ander kan gaan branden/gloeien?
Of het gaat gewoon de doofpot in.mcDavid schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:14:
[...]
Lekkerdan... vraag me af hoe lang ze zo door kunnen gaan zonder dat er een shitstorm losbreekt. Hier had dat überhaupt niet gekund, maarja china...
Zag pas in zo'n filmpje van Scott Manley over falcon heavy waarom de centre core geverfde alu fins had en de side boosters tit fins.WhySoSerious schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:41:
[...]
Zit even te denken, maar zou het niet door de hitte van de vlam komen ipv wrijving? De boosters worden niet roodgloeiend, en ik denk dat dat wel nodig is om aluminium zo toe te takelen.
Blijkbaar werkt de verf door verbranden om de warmte af te voeren, aangezien deze stijler land, is er lagere luchtdruk waardoor koelen aan de lucht die langs komt minder effectief is dan verbranden van speciale witte verf om de grid fins te koelen.
PSN
Launch timer:
Geen launch.