Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 13:58
Maar z'n vangnet ziet er veel spectaculairder uit. Want zeg nou zelf, een sigaar recht opzetten op een beeld dat verder niet echt lijkt te wegen stelt niet zoveel voor.

Terwijl een varende boot een vliegend object in een net vangt, en vast ook nog wat stuitert, er veel complexer uit ziet.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50

franssie

Save the albatross

haarbal schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:56:
[...]

De raket laten landen is een stuk lastiger hoor.

Parafoil in een groot vangnet sturen zou je misschien zelfs door een menselijke piloot kunnen laten doen.
Wikipedia: Accuracy landing
ja weet ik wel, visueel is dit leuker 8)

De eerste succesvolle landing had ik de tranen in mijn ogen dat het lukte, tijd voor wat nieuws ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:30
@Spooksel Ik wil liever een stuk of zes GoPro's in die fairing!

Maar dan met een re-entry, paraglide tocht en (hopelijk) zachte landing op een varende boot! De fairing wordt iets boven de 100km eraf geknikkerd, vliegt nog enkele tientallen kilometers verder omhoog met een goeie 7000 kilometer per uur (2 km/s), komt de atmosfeer met zo'n zelfde rotgang binnen, remt gigasnel af (dat ding weegt bijna niks in verhouding tot zijn oppervlakte) en zweeft het laatste stukje relaxt naar beneden op z'n parachute, om enkele honderden kilometer van de lanceerlocatie opgevangen te worden door een boot die precies op de juiste plek vaart.

Ik vind dat de fairing een eigen live-stream verdient :P.

[ Voor 55% gewijzigd door Balance op 31-01-2018 18:03 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Balance schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:58:
@Spooksel Ik wil liever een stuk of zes GoPro's in die fairing!

[video]
Maar dan met een re-entry, paraglide tocht en (hopelijk) zachte landing op een varende boot! De fairing wordt iets boven de 100km eraf geknikkerd, vliegt nog enkele tientallen kilometers verder omhoog met een goeie 7000 kilometer per uur (2 km/s), komt de atmosfeer met zo'n zelfde rotgang binnen, remt gigasnel af (dat ding weegt bijna niks in verhouding tot zijn oppervlakte) en zweeft het laatste stukje relaxt naar beneden op z'n parachute, om enkele honderden kilometer van de lanceerlocatie opgevangen te worden door een boot die precies op de juiste plek vaart.

Ik vind dat de fairing een eigen live-stream verdient :P.
Ik vraag me wel af hoe goed je het pad van zo’n object kan voorspellen. Als hij net wat anders tolt komt ie misschien wel 5 km verderop neer en ben je kansloos met je langzame bootje.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
YakuzA schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:11:
[...]

Ik vraag me wel af hoe goed je het pad van zo’n object kan voorspellen. Als hij net wat anders tolt komt ie misschien wel 5 km verderop neer en ben je kansloos met je langzame bootje.
Gewoon stuurbare parachutes. Die ronde dingen die normal gebruikt worden voor landingen zijn van het niveau WOII. Maar voor skydiving heb je al veel betere ontwerpen.

TheS4ndm4n#1919

• Balance
GovSat-1 lancering in driekwartier (22:25) :)

• franssie

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:34

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Nou, scrubbed due to weather conditions zit er vandaag niet in zo te zien :D

• Oosting
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:47
Konden ze voor die 62M$ per lancering niet even een schoonmaakdoekje over de raket halen? De raket ziet er helemaal verschroeid uit.

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:17

Bozevkwa

The Falcons have landed

Oosting schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:14:
Konden ze voor die 62M$ per lancering niet even een schoonmaakdoekje over de raket halen? De raket ziet er helemaal verschroeid uit.
Ik krijg het idee dat ze het juist wel cool vinden deze re-entry markings 8)7

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:15
Bozevkwa schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:18:
[...]

Ik krijg het idee dat ze het juist wel cool vinden deze re-entry markings 8)7
Gewoon praktisch, voegt namelijk niets toe aan de lancering qua performance oid :)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Ik denk dat het vooral een statement is, dat ze niet eens de lak hoeven te vervangen. Daarnaast heb je kans dat iedere keer de lak vervangen of een hogedrukspuit erop, meer kwaad doet dan goed voor zo'n raket.

• RocketKoen
Zwart verven kan ook :P
Al hadden ze daar bij de elektron raket problemen dat hij te heet werd in de zon...

TheS4ndm4n#1919

• mcDavid
Zwart zal zeker geen optie zijn. Dan zou de brandstof véél te snel verdampen en de lox teveel opwarmen bij daytime lanceringen. En ik geloof dat er ook wat composietdelen in zitten, die moeten (bij vliegtuigen althans) ook wit zijn om te voorkomen dat ze te heet worden.

• jip_86
Vaag hoor, entry burn en landing burn werd gewoon aangehaald net. Ook recovery vessel kwam langs. Wellicht dat ze hem nog uit het water vissen oid, maar blijkbaar geen noodzaak deze verder nog in te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door jip_86 op 31-01-2018 22:34 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:26
Waarom landen ze hem deze keer niet, is deze gewoon versleten oid?

My favorite programming language is solder.

• Bozevkwa

Bozevkwa

The Falcons have landed

Ze hebben stage 1 inderdaad laten landen op zee inclusief landingburn en legs deploy

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Droneship nodig voor FH

• franssie

franssie

Save the albatross

toch wel leuk, rondje 3e steen in minder dan 10 minuten.

• RocketKoen
Puch-Maxi schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:34:
Waarom landen ze hem deze keer niet, is deze gewoon versleten oid?
Ze hebben het droneship nodig voor FH volgende week. En deze raket was al een oudje.

TheS4ndm4n#1919

• Bozevkwa

Bozevkwa

The Falcons have landed

franssie schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:35:
Euh.. Volgens mij is nog niet rond de 3e steen hoor...

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-11 19:04
Lol, heb ik weer... Was zo druk bezig dat alle pret al voorbij was voordat ik eraan dacht in te schakelen :(

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• mcDavid
jip_86 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:33:
Vaag hoor, entry burn en landing burn werd gewoon aangehaald net. Ook recovery vessel kwam langs. Wellicht dat ze hem nog uit het water vissen oid, maar blijkbaar geen noodzaak deze verder nog in te zetten.
Er zijn geruchten dat ze wel een fairing recovery zouden proberen. Dus het zou ook de fairing boat kunnen zijn.

Daarnaast zullen ze sowieso wel een boot in de buurt klaargelegd hebben om de telemetrie te kunnen ontvangen.
franssie schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:35:
Het gaat wel hard, maar een heel rondje duurt nog steeds zo'n anderhalf uur hoor ;)

• Spooksel
Deze lancering mag trouwens wel gezien worden als een dikke middelvinger en een 'FU' richting alle ZUMA criticasters! SpaceX heeft altijd volgehouden dat zij niks verkeerd gedaan hebben tijdens die lancering en het niet onderbreken van je lanceerschema is daar imho een goed teken voor!

Gewoon lekker door lanceren en laat al die butt hurt old space malloten maar lekker geloven wat ze willen geloven!

• jip_86
En dan dinsdag nog 3 middelvingers er achter aan en het jaar kan niet meer stuk voor spacex bijna *O*

• Spooksel
Hoera, missie geslaagd. Payload in orbit na een clean S/C sep... Screw you NG & Zuma!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:11

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Spooksel schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:42:
Deze lancering mag trouwens wel gezien worden als een dikke middelvinger en een 'FU' richting alle ZUMA criticasters! SpaceX heeft altijd volgehouden dat zij niks verkeerd gedaan hebben tijdens die lancering en het niet onderbreken van je lanceerschema is daar imho een goed teken voor!

Gewoon lekker door lanceren en laat al die butt hurt old space malloten maar lekker geloven wat ze willen geloven!
Daar dacht ik ook aan toen ik dit hoorde
Pay-load separation confirmed - That's the way we like it
>:)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Balance
De landing was gewoon nog een keertje oefenen, waarbij ze waarschijnlijk nog bijzondere situaties hebben getest. Dit was een oude Block 3-booster, een van de laatste die gaat vliegen trouwens (plus een paar in musea). Voor de Falcon Heavy zijn twee Block 3-stages als side-boosters gebruikt, B1023 van de Thaicom 8 missie en B1025 van CRS-9. Vervolgens vliegt 10 februari de laatste Block 3-booster als onderdeel van Falcon 9, de gelande boosters van Falcon Heavy gaan waarschijnlijk naar musea of zetten ze voor de deur. Vanaf dan is het enkel nog Block 4, waarvan we ook zullen gaan zien dat een booster voor het eerst driemaal gebruikt wordt, en daarna 4 en 5 keer. Ergens rond de zomer gaan als het goed is de eerste Block 5's vliegen, en die moeten tientallen en uiteindelijk honderden keren herbruikt kunnen worden.

• mcDavid
Als ik het goed herinner zijn die side-boosters zelfs pre-block 3 cores (je zou kunnen zeggen 'block 2' maar toen der tijd had niemand het over blocks).

Maar goed die dingen zijn natuurlijk zwaar gemodificeerd. Zou me ook niet verbazen als ze dit setje gewoon compleet proberen te houden als FH boosters, dat ding gaat toch niet wekelijks vliegen dus waarom nog meer cores modificeren?

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 10:57
mcDavid schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:25:
Als ik het goed herinner zijn die side-boosters zelfs pre-block 3 cores (je zou kunnen zeggen 'block 2' maar toen der tijd had niemand het over blocks).

Maar goed die dingen zijn natuurlijk zwaar gemodificeerd. Zou me ook niet verbazen als ze dit setje gewoon compleet proberen te houden als FH boosters, dat ding gaat toch niet wekelijks vliegen dus waarom nog meer cores modificeren?
Is er zoveel aan gemodificeerd dan? Ik dacht juist dat de belangrijkste reden van het meerjarenplan FH was dat ze het zo universeel mogelijk wilden oplossen: nagenoeg standaard cores met alleen een 'frame' in zee te verbinden.

Moeten we nog een polletje maken hoe ver we volgende week komen? Dikke boem, goede lancering maar niks geland, 1 core geland, 2 cores geland of dikke perfectie?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Spooksel
Nee, de FH side cores zijn block 3 :)

Also, optimist tot in mn kist! Ik ga voor een Tesla onderweg naar een baan voorbij Mars en 3 eerste trappen netjes geland!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-11 12:15

matroosoft

Lone Christian

coelho schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:34:
[...]

Is er zoveel aan gemodificeerd dan? Ik dacht juist dat de belangrijkste reden van het meerjarenplan FH was dat ze het zo universeel mogelijk wilden oplossen: nagenoeg standaard cores met alleen een 'frame' in zee te verbinden.

Moeten we nog een polletje maken hoe ver we volgende week komen? Dikke boem, goede lancering maar niks geland, 1 core geland, 2 cores geland of dikke perfectie?
Poll: Tweakers progressieverwachtingen van Zware Valk
Boem @ T minus zero
Boem @ side core sep.
Boem @ landing
Moet wel lukken
Wat een gedoe over een beetje CGI
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=400014&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

RUD @T-zero, hoop het niet, maar 3 volgeladen cores die boem gaan, dat moet wel een gaaf gezicht zijn :D

• Spooksel
Wtf :D How did that thing not go boom :D

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DU6DAbgUMAAWbNZ.jpg:large

Geverifieerd account

@elonmusk
5 min.5 minuten geleden
Meer
This rocket was meant to test very high retrothrust landing in water so it didn’t hurt the droneship, but amazingly it has survived. We will try to tow it back to shore.

• RocketKoen
Cool, zouden ze met 9 motoren zijn geland ipv de gebruikelijke 1 tot 3?

TheS4ndm4n#1919

• Balance
@RocketKoen Lol nee :P. De landing burn was altijd maar 1 engine, alleen bij de boostback burn (terug richting het vaste land) en de re-entry burn (vlak voor binnenkomst dichte atmosfeer) werden drie motoren gebruikt.

Nu hebben ze dus een landing burn met 3 engines gedaan, wat belachelijke acceleraties oplevert. Leeg weegt de eerste trap pak hem beet 22.000 kilo. Met 9 engines is de lift-off trust 7,607 kN. Ik ga dit gewoon in een tabel gooien

EnginesTrustTWRAcceleration
1845 kN3,922,92 g
32536 kN11,7510,75 g
97607 kN35,2534,25 g

Met een engine heb je dus al viermaal de stuwkracht om je eigen gewicht omhoog te houden, met drie engines is dit bijna twaalf. Dat betekend dat je respectievelijk een acceleratie van 3g en 11g ondergaat, bijna 30 en 110 m/s2.

Een negen engine burn zou voor de landing compleet krankzinnig zijn.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:18
phYzar schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:10:
Ik dacht de de mission patches altijd redelijk kloppend waren, maar ze hebben toch gridfins en landingspoten erop afgebeeld. Zouden die er echt op zitten als ze geen poging tot landen gepland hebben?
Nou dit lijkt het te verklaren:
Spooksel schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 00:47:

@elonmusk
5 min.5 minuten geleden
Meer
This rocket was meant to test very high retrothrust landing in water so it didn’t hurt the droneship, but amazingly it has survived. We will try to tow it back to shore.
Ze hebben dus wel geprobeerd het ding te landen, maar op zee... Jammer dat ze dat niet hebben laten zien in de feed. Had wel willen zien hoe dat ging, en ongetwijfeld hadden ze wel die feed.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• jip_86
Cool ding drijft gewoon :D
Nu nog een buitenboordmotortje er aan en hij kan zelf terug varen :+

• mcDavid
Lol, ik had al het idee dat de "Landingburn started, legs deployed, splashdown" calls erg dicht op elkaar volgden. Maar dat kan dus kloppen.

Ben wel benieuwd of ze dat ding zo drijvend veilig kunnen stellen. Neem aan dat ze er niet in de buurt gaan zolang er nog brandstof aanwezig zou kunnen zijn... Je weet immers nooit hoe de staat van de tanks precies is...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jip_86 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 08:24:
Cool ding drijft gewoon :D
Nu nog een buitenboordmotortje er aan en hij kan zelf terug varen :+
Volgens mij heeft hij er daar al 9 van... :D

Signatures zijn voor boomers.

• Spooksel
Lol, je zou het maar op je af zien komen in de haven... F9 plat in het water met 9 brullende motoren :D

*run for the hills*

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 18:44

vectormatic

Warlock of the doorlock

tof, weer eentje volgens t boekje, een goede opmaat naar FH volgende week

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:24
Maasluip schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 08:44:
Volgens mij heeft hij er daar al 9 van... :D
Doet me hier aan denken :P

Wikipedia: VA-111 Shkval

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:12

mphilipp

Romanes eunt domus

Semyon schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 04:20:
[...]
Ze hebben dus wel geprobeerd het ding te landen, maar op zee... Jammer dat ze dat niet hebben laten zien in de feed. Had wel willen zien hoe dat ging, en ongetwijfeld hadden ze wel die feed.
Dat was het plan all along. Maar ze waren niet zeker of ze erin zouden slagen de stage alsnog te bergen. Of dat ze dat überhaupt zouden proberen. Dat zal wel van de beschikbaarheid van materieel en/of mensen afhangen.

Beelden had idd wel leuk geweest. Maar ja...ze hebben het druk genoeg :)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Balance
Ik denk dat jullie het belang van een aantal goeie testen onderschatten. Bedenk dat deze booster zichzelf al bij de eerste launch terug betaald heeft. Zelfs als SpaceX alles expandable vliegt maken ze nog dikke winst.

Een succesvolle 3-engine landing burn is echt een huge deal. Op het moment dat de Falcon 9 aan zijn landing burn begint moet hij nog ongeveer 300 m/s aan snelheid verliezen. Ik gebruik even de gegevens van u/veebay in deze Reddit-post.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tyORAgEGJin369vAvGPoCzo3/full.png

De TWR is dus 2,3 met 1 engine, wat resulteert in een TWR van 6,9 met drie motoren. De acceleratie vervierdubbeld van 13 naar 58 m/s^2 en de tijd van de landing burn gaat dan van ruim 23 naar 5 seconden. Omdat je al die tijd niet tegen de zwaartekracht hoeft te vechten, zou je zo'n 180 m/s aan DeltaV kunnen besparen.

EnginesTWRAccelerationDurationDeltaV loss
12,312,8 m/s223,5 s230,8 m/s
36,957,9 m/s25,2 s50,8 m/s

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 18:44

vectormatic

Warlock of the doorlock

Balance schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:26:
De TWR is dus 2,3 met 1 engine, wat resulteert in een TWR van 6,9 met drie motoren. De acceleratie vervierdubbeld van 13 naar 58 m/s^2 en de tijd van de landing burn gaat dan van ruim 23 naar 5 seconden. Omdat je al die tijd niet tegen de zwaartekracht hoeft te vechten, zou je zo'n 180 m/s aan DeltaV kunnen besparen.

EnginesTWRAccelerationDurationDeltaV loss
12,312,8 m/s223,5 s230,8 m/s
36,957,9 m/s25,2 s50,8 m/s
dat zijn best indrukwekkende getallen _/-\o_ je gaat van 23,5 motorseconde burn naar 15,6, dat scheelt toch makkelijk 25% aan brandstofreserves. Diezelfde brandstof hoef je dus ook niet meer om te keren na staging, en ook niet vanaf de pad helemaal omhoog te schieten.

Je hebt dus idd ~180 m/s minder nodig voor je landing burn, maar daar houdt de winst niet op, uiteindelijk zal je of meer payload mee kunnen nemen, of je payload verder kunnen brengen (of gewoon de tank niet helemaal volgooien)

Vraag me af of een 9 engine landing te doen is, 1.7 seconde landing burn kom er maar in >:)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wederom een mooie analyze @Balance :)

March of the Eagles

• mcDavid
Hoeveel m/s² zou dat schelen als je het gewicht van de 2e stage, fairing en een gemiddelde satelliet meerekent? (kortom de configuratie waarin je nog wat nuttigs kunt met die brandstof)

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-11 15:13
Ontwikkelingen op gebied van Arianne 6.

De plannen voor de Arianne 6 zijn natuurlijk gemaakt ruim voor de eerste succesvolle landing van een SpaceX first stage...

Doe maar een onsje meer...

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:25

Garyu

WW

Intheweb schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:39:
Ontwikkelingen op gebied van Arianne 6.

De plannen voor de Arianne 6 zijn natuurlijk gemaakt ruim voor de eerste succesvolle landing van een SpaceX first stage...

[video]
Natuurlijk zijn ze bij de ESA ook bezig met het kijken naar reusable launchers (hell, daar zijn ze er al zeker twintig jaar mee bezig als het niet meer is), maar het is een beetje als bij de NASA - er zit veel "oude" industrie en die zijn er niet zo happig op om hun businessmodellen compleet aan de kant te zetten voor nieuwe. De ESA wordt gestuurd door zijn members, en die zijn weer afhankelijk van de lobby van de industrie (Astrium/Airbus D&S en dergelijke).

Daarnaast is de markt in Europa nog een stukje kleiner dan in de VS en zit je met een hoeveelheid governmental launches die je wel op een Europese raket *moet* lanceren, opdrachten zijn er dus wel, ook al is het niet direct competitief met een SpaceX.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:03

Compizfox

Bait for wenchmarks

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lHgAoBP.jpg

:+

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Balance
@Compizfox Ik zag hem gister langskomen en heb even goed gelachen _O-

Mijn Excel-beunwerk heeft blijkbaar Ars gehaald :P.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Balance schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:44:

Mijn Excel-beunwerk heeft blijkbaar Ars gehaald :P.
Zonder directe link schiet dat natuurlijk niet op en geloof ik er geen snars van :+

• Balance
Osiris schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 00:12:
Zonder directe link schiet dat natuurlijk niet op en geloof ik er geen snars van :+

• Balance

• Balance
Misschien moeten we dit topic bij een volgend deel trouwens maar eens opsplitsen
  • [Ruimtevaart] Raketten & lanceringen
  • [Ruimtevaart] Wetenschap & exploration
Of zoiets. Maar ik heb nu het idee dat de discussies vaak een beetje door elkaar lopen.
(sorry voor de triple-post, doe ik niet vaak, maar drie totaal verschillende onderwerpen)

[ Voor 15% gewijzigd door Balance op 02-02-2018 10:20 ]

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
Prachtig toch, maar ik vond de schaal wat moeilijk in te schatten. Het lijkt alsof de afgelegde afstand niet zo groot is, maar ik heb het even opgezocht en het gaat totaal toch om zo'n 18 km al tot nu toe! Dat maakt de wow-factor van dit panorama alleen maar groter. Wat een immense vlakte, die Gale crater!

• Osiris
  • Niet online
Balance schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:19:
Misschien moeten we dit topic bij een volgend deel trouwens maar eens opsplitsen
  • [Ruimtevaart] Raketten & lanceringen
  • [Ruimtevaart] Wetenschap & exploration
Of zoiets. Maar ik heb nu het idee dat de discussies vaak een beetje door elkaar lopen.
(sorry voor de triple-post, doe ik niet vaak, maar drie totaal verschillende onderwerpen)
Er is allang een astronomie en planeten e.d.-topic.. ;)

• Balance
@Osiris Zeker waar, heb weer eens een trap tegen dat topic gegeven. :P Wellicht willen we nog een topic met iets meer de focus op de deep-space exploration, met alle rovers, landers en orbiters etc.

• Spooksel
Hmm, ik vraag me af of d'r echt genoeg mensen hier meelopen om meerdere ruimtevaart related topics in leven te houden. Dit topic loopt tot nu toe toch gewoon prima zo?

Wat ik vooral verwacht is dat er dan bijvoorbeeld 1 topic wat vaker bovenin de lijst van het forum hangt en de rest wat wegzakt, waardoor mensen voor wat dan ook aan space related stuff toch weer naar dat ene topic gaat wat nog makkelijk te vinden is in de lijst.

[ Voor 44% gewijzigd door Spooksel op 02-02-2018 12:42 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:03

Compizfox

Bait for wenchmarks

Spooksel schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:41:
Hmm, ik vraag me af of d'r echt genoeg mensen hier meelopen om meerdere ruimtevaart related topics in leven te houden. Dit topic loopt tot nu toe toch gewoon prima zo?
Er zit een verschil tussen astronomie (space) en ruimtevaart (spaceflight). Dit topic gaat vooral over raketlanceringen e.d., dat andere gaat vooral over kometen, zwarte gaten, enz.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Spooksel
I know, ik ben TS van beide topics ;)

Ik doelde meer op het idee om dit specifieke topic op te splitsen tussen lanceringen/raketten en overige ruimtevaart hardware (space stations, sats, etc).

[ Voor 68% gewijzigd door Spooksel op 02-02-2018 12:47 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03
Spooksel schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:45:
Ik doelde meer op het idee om dit specifieke topic op te splitsen tussen lanceringen/raketten en overige ruimtevaart hardware (space stations, sats, etc).
Ik vind die lanceringen niet zo interessant. Kunnen we de boel opsplitsen in 'lanceringen/raketten' en 'landingen/raketten'? ;)

(ofwel, ik vind het eigenlijk wel prima zo. Hoeveelheid posts hier is nog dusdanig bescheiden dat ik het probleemloos kan bijhouden, en het is niet dat ik het ene onderwerp wel en het andere niet interessant vind)

• Balance
Voorlopig wel prima zo dan.

Kwam dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PaCysvEeKVHa6XBFUrcA6JLc/full.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Balance op 02-02-2018 13:38 ]

• Maruten
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-03-2024
Balance schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:21:
Voorlopig wel prima zo dan.

Kwam dit tegen:
Wel leuk gedaan, maar die single engine landing burn is natuurlijk zeer nalatig! :+

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Is zo'n raket nog wel opnieuw te gebruiken als ie op het water is geland? Ik kan me zo voorstellen dat je dan van alles moet vervangen wat normaal heel/goed blijft. Of is die waterlanding en opvolgende berging alleen maar uit milieu overwegingen? Normaal gesproken wordt ie nagekeken en een aantal zaken wellicht (preventief) vervangen, maar als ie in het water heeft gelegen lijkt me dat een ander verhaal.

Of bergen ze 'm helemaal niet? Ik las op Reddit dat ze nog niet wisten of ze 'm zouden oppikken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• MewBie
  • Laatst online: 28-11 22:17
mphilipp schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:43:
Is zo'n raket nog wel opnieuw te gebruiken als ie op het water is geland? Ik kan me zo voorstellen dat je dan van alles moet vervangen wat normaal heel/goed blijft. Of is die waterlanding en opvolgende berging alleen maar uit milieu overwegingen? Normaal gesproken wordt ie nagekeken en een aantal zaken wellicht (preventief) vervangen, maar als ie in het water heeft gelegen lijkt me dat een ander verhaal.

Of bergen ze 'm helemaal niet? Ik las op Reddit dat ze nog niet wisten of ze 'm zouden oppikken.
Het oorspronkelijke plan was dat ie zou ontploffen na de landing burn. Dat gebeurde niet. :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie ze al zitten in mission control... "Ahw man! The damn thing didn't explode!"
"Now we're going to have to tow the thing back."
"Can't we ask the navy to use it for target practice?"
"#italwaysgoeswrong"
"That's it, no more engineers, we're hiring monkeys!"

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MewBie schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:53:
[...]
Het oorspronkelijke plan was dat ie zou ontploffen na de landing burn. Dat gebeurde niet. :P
Plan of verwachting? Als het een plan is, moet je een springlading aanbrengen. Ze gokten waarschijnlijk dat ie zou exploderen.

• Spooksel
Gewoon de AFTS weer aanzetten en dan om de knop drukken... Probleem opgelost :D

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Dan krijg je straks Jeff Bezos die hem door een schip op laat pikken voor wat reverse-engineering.

• mcDavid
Homeland schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:48:
[...]

Dan krijg je straks Jeff Bezos die hem door een schip op laat pikken voor wat reverse-engineering.
Niet dat'ie daar wat aan zou hebben, maar ik zou 'm er wel voor aanzien.

• Balance
Voor SpaceX is dit compleet onverwacht maar niet bijzonder erg. Niks van deze booster kan meer gebruikt worden, hij was al afgeschreven en nu ook nog lekker aan 't roesten in het zoute water, naast alle structurele schade.

Wat nog wel waarde heeft is alle data die verzameld is en alle informatie die uit het de booster kan worden gehaald. Veel van de sensoren sturen gegevens live door, maar bijvoorbeeld de rauwe videobestanden zijn erg interessant om nog te hebben. Nu hij niet vanzelf ontploft is kunnen ze ook eigenlijk niet maken om het niet netjes op te ruimen, een aantal mensen zijn wel hun weekend ineens kwijt :P.

Ik gok dat ze hem ergens in een musea of in de achtertuin zetten, of ze knippen hem aan stukjes en delen ze uit aan werknemers.

• mcDavid
Ik zou gokken dat ze 'm nog een keer gebruiken voor destructieve tests. Lekker kijken hoeveel druk de tanks/COPV's nog kunnen hebben bijvoorbeeld. Dit had toch al een destructieve test moeten zijn, maar nu kan er wat meer data uit gehaald worden. En daarna verschroten en terug naar de materiaalleverancier.

• Maruten

Volgens ITAR moeten ze in ieder geval zorgen dat er niks van die booster in verkeerde handen valt. Dus SpaceX zal 'm of moeten bergen of tot zinken moeten brengen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Maruten schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:10:
[...]
Volgens ITAR moeten ze in ieder geval zorgen dat er niks van die booster in verkeerde handen valt. Dus SpaceX zal 'm of moeten bergen of tot zinken moeten brengen.
Check!

Bensimpel

Positieve meneer

Balance schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:30:
Voor SpaceX is dit compleet onverwacht maar niet bijzonder erg. Niks van deze booster kan meer gebruikt worden, hij was al afgeschreven en nu ook nog lekker aan 't roesten in het zoute water, naast alle structurele schade.

Wat nog wel waarde heeft is alle data die verzameld is en alle informatie die uit het de booster kan worden gehaald. Veel van de sensoren sturen gegevens live door, maar bijvoorbeeld de rauwe videobestanden zijn erg interessant om nog te hebben. Nu hij niet vanzelf ontploft is kunnen ze ook eigenlijk niet maken om het niet netjes op te ruimen, een aantal mensen zijn wel hun weekend ineens kwijt :P.

Ik gok dat ze hem ergens in een musea of in de achtertuin zetten, of ze knippen hem aan stukjes en delen ze uit aan werknemers.
Is toch een mooi monument voor de ingang van SpaceX? :D

😆 - Denk ook eens om ;)

• Spooksel
Lol, heel artikel over hoe de Russen tripjes naar het ISS inclusief spacewalk gaan aanbieden... dikke foto van een SpaceX Dragon aan het Amerikaanse segment bovenaan... fail :D

https://www.telegraaf.nl/...nclusief-transfer-dat-wel

• Maruten
Is toch een mooi monument voor de ingang van SpaceX? :D
Die hebben ze al (bah, zit er net een dikke vrachtwagen en brandweerwagen tussen op Google Maps...). Da's de booster van vlucht 20, de eerste die ze geland hebben.

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
falcon 9

Die bedoel je? Zelf gemaakt! :9~

Wel gaaf hoor, je ziet hem echt al van een km afstand staan en hij was in het eggie een stuk groter dan dat ik dacht!

[ Voor 22% gewijzigd door ybastiaans op 02-02-2018 19:23 ]

• Maruten
Die bedoel je? Zelf gemaakt! :9~

Wel gaaf hoor, je ziet hem echt al van een km afstand staan en hij was in het eggie een stuk groter dan dat ik dacht!
Nice, ik ben jaloers! Als 't ff kan wil ik bij de BFR demo launch zijn tezijnertijd. Ook al mocht ik 'm missen door scrubs or w/e, kan ik er iig. een NASA/SpaceX bedevaart van maken.

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Vanmiddag is dat kleine Japanse dingetje weggeschoten. Dat houdt in, dat het volgende object wat de aarde gaat verlaten de Falcon Heavy is!
Mits alles volgens plan gaat uiteraard

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Voor de fans van de Lego Apollo Saturn V raket, is er nu ook een LUT (mobiele lanceertoren). De bedenkers van de raket hebben ook deze LUT ingediend bij Lego Ideas, maar helaas heeft men besloten deze niet te gaan maken. Daarom heeft de bedenker zelf de bouwplannen maar gepubliceerd. Dit is dan een LDD bestand zodat je 'm in Lego Digital Designer kunt inlezen. Het is echter niet mogelijk om dit bestand bij Bricklink in te lezen om een partslist te maken. Ze hebben nl nieuwe stukjes verzonnen en dus wordt het bestand geweigerd door Bricklink. Beetje jammer. Je moet dus zelf 42 pagina's onderdelen overtikken oid...

Link

• Oosting
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:47
EenVandaag besteed ook nog aandacht aan de aankomende Falcon Heavy lancering. Best een leuk informatief stukje met veel informatie.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eenvandaag-03-02-2018/
Rond 20:30

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Oosting schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:22:
EenVandaag besteed ook nog aandacht aan de aankomende Falcon Heavy lancering.
Inderdaad wel een grappig item (met leuke muziek van Jarre in de achtergrond).

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Leuk stukje. Gelukkig heb ik dinsdagavond niets in de agenda staan en ik heb woensdagavond mijn afspraken al verzet voor een eventuele scrub due to bad weather conditions :D

• Semyon
Erazzzer schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:30:
Vanmiddag is dat kleine Japanse dingetje weggeschoten.
Dat dingetje is deze trouwens:
https://www.japantimes.co...ying-rocket/#.WnecG3WWblN
(één foto aanwezig in de link)

opzich zelf best ook wel wat aandacht waardig. Ik wist helemaal niet dat Japan hier mee bezig was, nog dat er een behoefte was aan deze kleine dingetjes. Dacht dat rocketlabs de kleinste had.

Misschien deze kleine dingetjes wel handig, wat als de ISS nu net heeeel urgent een klein dingetje nodig heeft, mensenlevens op het spel enzo. Zijn die kleine dingetjes geschikt?

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Wat ik mij afvraag, hoe lang is FH onderweg om z'n orbit te halen en is er een live feed bij separation? Ofja, live, zit natuurlijk een beetje vertraging in Mars orbit :D

• Osiris
  • Niet online
Semyon schreef op maandag 5 februari 2018 @ 00:54:
[...]

Misschien deze kleine dingetjes wel handig, wat als de ISS nu net heeeel urgent een klein dingetje nodig heeft, mensenlevens op het spel enzo. Zijn die kleine dingetjes geschikt?
Apogee is 1000 km, dus dat zou in theorie kunnen.

Echter, je hebt vervolgens ook een apparaat nodig wat de juiste navigatie/thrusters e.d. aan boord heeft. En het moet somehow "in" het ISS komen. En iets zegt me dat een open airlock invliegen en die sluiten niet telt en ook door een spacewalkende austronaut hem uit de ruimte vissen ook niet :+

• Semyon
Erazzzer schreef op maandag 5 februari 2018 @ 03:29:
Wat ik mij afvraag, hoe lang is FH onderweg om z'n orbit te halen en is er een live feed bij separation? Ofja, live, zit natuurlijk een beetje vertraging in Mars orbit :D
Nee de Tesla gaat niet naar mars, hij gaat in een baan naar mars. Maar afremmen en op mars dropped zit er niet bij.
Phil Plait schrijft op zijn blog

2) No, it’s not going to Mars. It’s going near Mars. He said it’ll be placed in “a precessing Earth-Mars elliptical orbit around the sun.” What he means by this is what’s sometimes called a Hohmann transfer orbit,
Ik neem aan dat ze de Tesla al vroeg bij aarde loslaten, (dus nauwrelijks vertraging) en dan kan die Tesla vrolijk de toeristisch route nemen voor de komende miljoenen jaren.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 18:24:
Tenslotte, het is Musk z'n raket, z'n bedrijf en alles. Musk wil blijbaar z'n Tesla is een orbit rond de zon sturen. Gewoon voor de lol. Dit is dus z'n kans. Ik zou het ook doen! *O*
Als de eerste FH lancering mislukt zal zijn Tesla nooit in orbit komen :+ Musk krijgt natuurlijk meerdere kansen en zou zijn Tesla ook met de 2de of 3de lancering omhoog kunnen schieten.

March of the Eagles

Bensimpel

Positieve meneer

Semyon schreef op maandag 5 februari 2018 @ 07:19:
[...]

Ik neem aan dat ze de Tesla al vroeg bij aarde loslaten, (dus nauwrelijks vertraging) en dan kan die Tesla vrolijk de toeristisch route nemen voor de komende miljoenen jaren.
Afbeeldingslocatie: https://exospace.files.wordpress.com/2012/01/the37s.jpg

Hij heeft dezelfde kleur :+

😆 - Denk ook eens om ;)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Blijkbaar heeft SpaceX nog een dummy driver in the Tesla gestopt :+

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/DUe53_27878572_1998478473745329_744112163592863744_n.jpg
https://www.instagram.com/p/BezcvpzAgYI/

March of the Eagles

• MewBie
  • Laatst online: 28-11 22:17
XWB schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:23:
Blijkbaar heeft SpaceX nog een dummy driver in the Tesla gestopt :+

[afbeelding]
https://www.instagram.com/p/BezcvpzAgYI/
Dat is ook een manier om je ruimtepak te testen. :D
Zal me niks verbazen als er de nodige sensoren in/op die dummy zitten.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
succes morgen STIG

Afbeeldingslocatie: https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/former-stig-ben-collins-to-drive-a-2016-shelby-gt350r-mustang-at-the-goodwood-fos-97063_1.jpg

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De Stig :D :D :D
Wie twittert dat even naar Clarkson, May en Hammond.

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:41
Ik denk dat in dat pak stiekem een cryogenically frozen kloon van Elon zit. Mocht de aarde en mars vergaan, en over een miljoen jaar wordt de Tesla gevonden door een buitenaards ras kan hij weer tot leven gewekt worden als de laatste mens. :P

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:24
OMG, die Musk weet ook altijd wat te bedenken. Is het zeker dat het ook zo gelanceerd zal worden?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:59
Camera's gespot:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Asg74vq.png

en

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tvf1ias.png
Pagina: 1 ... 45 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.