Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:25

Garyu

WW

Brent schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:24:
[...]

Sovjets moeten we zeggen (volgens mij komen die motoren uit Oekraine, wat eventjes reden tot twijfel over Soyuz-lanceringen was in 2014). Maar inderdaad, op ruimtevaartgebied liep de Sovjet-Unie zeker niet achter. Jammer dat een Amerikaans-Russische(-Oekrainse?) samenwerking op politiek niveau gewoon niet kan werken, want dat zou toch heel wat moois kunnen opleveren. Of misschien moeten we het glas halfvol zien, en ik de huidige ISS-status quo al een wonderbaarlijke samenwerking tegen de verwachtingen in. Stel je voor als ze (misschien met wat ESA hulp) er een gezamelijk Marsmissie zou plaatsvinden...
Laten we Mars nog even buiten beschouwing, maar DSG is alweer een flinke stap in de goede richting, waar Roscosmos ook weer mee doet, net als JAXA, NASA en de ESA. :Y d:)b. Allemaal vooral conepten nu nog, maar het plan is er alvast...

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 22-01-2018 10:37 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:11

almightyarjen

When does the hurting stop?

superwashandje schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:08:
NASA is overheid en de overheid word op dit moment niet betaald dus waarom werken?
Wat ik heb begrepen blijft iedereen gewoon werken op dit moment.

Anyway: een internationale missie naar Mars wordt lastig: de participerende landen zullen moeite hebben met het delen van opgedane kennis wat gebruikt kan worden voor nationale veiligheid/voorsprong in techniek, etc.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:15
almightyarjen schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:51:
[...]

Wat ik heb begrepen blijft iedereen gewoon werken op dit moment.
Helaas niet:
Confirmed: No SpaceX #FalconHeavy static test fire due to government shutdown. Same goes for launches.

Statement: “Due to the shutdown removing key members of the civilian workforce, the 45th Space Wing will not be able to support commercial static fires taking place on KSC.”
https://twitter.com/EmreKelly/status/955188785926557696

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 10:57
Ik las het ook, maar SpaceX is toch commercieel en een Static Fire kan toch gewoon gedaan worden zonder overheidsbemoeienis? Het luchtruim hoeft bijvoorbeeld niet gesloten te worden.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• jip_86
Denk dat er wel eea stand-by moet staan voor het geval er bijv wat mis gaat

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:41
coelho schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:50:
[...]

Ik las het ook, maar SpaceX is toch commercieel en een Static Fire kan toch gewoon gedaan worden zonder overheidsbemoeienis? Het luchtruim hoeft bijvoorbeeld niet gesloten te worden.
Kennedy Space Center is van NASA, dus er zal NASA personeel aanwezig moeten zijn voor de test.

• almightyarjen

almightyarjen

Shutdown is voorbij door een tijdelijke deal die tot 8 februari geldig is. Moet lang genoeg zijn voor de uitvoering van de FH static fire test :P

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:34

Erazzzer

Fear me, I'm German!

almightyarjen schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:38:
Shutdown is voorbij door een tijdelijke deal die tot 8 februari geldig is. Moet lang genoeg zijn voor de uitvoering van de FH static fire test :P
En de lucht in te gaan :P

• almightyarjen

almightyarjen

Als ze vergeten hem vast te zetten wel ja :P

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:34

Erazzzer

Fear me, I'm German!

almightyarjen schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:12:
[...]

Als ze vergeten hem vast te zetten wel ja :P
Ik bedoel een paar dagen later :+

• Oosting
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:47
RocketKoen schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:43:
[...]

En ze hebben er een mooie stream van gedaan (die in Oostings post is stuk)
[video]
Bedankt voor de goede link! Hij is inderdaad een dag later (en een livestream later) gelanceerd. Wel opmerkelijk om te zien dat de raket vrij lang vastgehouden wordt door de 'hold down clamps'. Ook stijgt de raket ondanks haar lage gewicht vrij langzaam in vergelijking met de Falcon9 van Spacex.

Dan ben ik toch benieuwd of de de standaard turbomachinery toch technologisch de voorkeur heeft boven de elektromotoren.

• jip_86
Ander nieuwtje. Google's Lunar XPrize schijnt voorbij te zijn zonder winnaar. Financieringsproblemen en lange tijd voor er gelanceerd kunnen worden zijn de oorzaak. Door het ontbreken van de eindprijs zullen ze vrijwel zeker omvallen. Helaas pindakaas, had wel leuk geweest als er nog meer partijen actief zouden worden in de ruimtevaart.
https://www.engadget.com/...ze-to-end-without-winner/

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:25
De Zuma mission is goed uitgevoerd door SpaceX, volgens de USAF.

• jip_86
Zo'n statement impliceert toch wel een beetje dat het ergens anders wel gruwelijk mis is gegaan als je het mij vraagt. Maar toch mooi dat het geen consequenties heeft voor SpaceX :)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-11 22:17
Sibrand schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:04:
De Zuma mission is goed uitgevoerd door SpaceX, volgens de USAF.
De ontkoppeling was niet de verantwoordelijkheid van SpaceX en het zou me niets verbazen als SpaceX niet eens weet wanneer de ontkoppeling plaats zou vinden.

Dus voor SpaceX is het simpel, raket succesvol gelanceerd, x aantal orbits gedaan met stage 2, stage 2 laten verbranden in de atmosfeer, missie geslaagt.

[ Voor 13% gewijzigd door MewBie op 23-01-2018 09:41 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:25
MewBie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:35:
[...]

De ontkoppeling was niet de verantwoordelijkheid van SpaceX en het zou me niets verbazen als SpaceX niet eens weet wanneer de ontkoppeling plaats zou vinden.

Dus voor SpaceX is het simpel, raket succesvol gelanceerd, x aantal orbits gedaan met stage 2, stage 2 laten verbranden in de atmosfeer, missie geslaagt.
Klopt, maar aangezien Northrop Grumman niks wil loslaten over 'hun functioneren' is dit bericht voor SpaceX toch wel fijn gok ik.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
Oosting schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 00:12:
[...]

Bedankt voor de goede link! Hij is inderdaad een dag later (en een livestream later) gelanceerd. Wel opmerkelijk om te zien dat de raket vrij lang vastgehouden wordt door de 'hold down clamps'. Ook stijgt de raket ondanks haar lage gewicht vrij langzaam in vergelijking met de Falcon9 van Spacex.

Dan ben ik toch benieuwd of de de standaard turbomachinery toch technologisch de voorkeur heeft boven de elektromotoren.
er moet 200kg accu's mee op 150kg payload. Hij is dus wel goedkoop, maar relatief zwaar.

TheS4ndm4n#1919

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
RocketKoen schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:01:
[...]
er moet 200kg accu's mee op 150kg payload. Hij is dus wel goedkoop, maar relatief zwaar.
Sja en als je brandstof verbrand om je pompen te laten draaien met er extra brandstof mee... Zo'n verschil zal die 200kg echt niet maken. Zeker niet bij liftoff. Verderop in de vlucht (zeker voor de 2e trap) misschien wel, als de totale massa van de raket wat afgenomen is.

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:22
Scott Manley geeft op Youtube uitleg over de raket. Tijdens de vlucht van de tweede trap worden er batterij pakketten gedumpt.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:12

mphilipp

Romanes eunt domus

Brent schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:24:
[...]
Sovjets moeten we zeggen (volgens mij komen die motoren uit Oekraine, wat eventjes reden tot twijfel over Soyuz-lanceringen was in 2014). Maar inderdaad, op ruimtevaartgebied liep de Sovjet-Unie zeker niet achter.
De Soyuz wordt geproduceerd door Progress Rocket Space Centre in Samara. Dat ligt wel ongeveer in de buurt van de Oekraïne (wat een relatief begrip is in een groot land als Rusland), en tegen Kazachstan aan.

De Russen zijn inderdaad heel praktisch ingesteld vwb technologie. Wat werkt, werkt. Daarom gebruiken ze sinds jaar en dag vrijwel hetzelfde concept. Uiteraard stevig gemoderniseerd, maar het concept blijft hetzelfde. De Buran had een aantal heel slimme eigenschappen. Het koppelen aan de Energia raket bijvoorbeeld was een slimme zet. Waar de Shuttle de ballast van eigen motoren moet meezeulen (die ze na de lanceren niet meer nodig hebben/kunnen gebruiken) en een specifieke booster raket plus brandstoftank, heeft de Buran gewoon een raket die ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Dus geen separate ontwikkeling, specifieke dus dure onderdelen, én meer payload capaciteit omdat je die ellendige motoren niet hoeft mee te slepen. Ook minder complexiteit in de orbiter. Echt veel slimmer.
Er wordt wel vaak geroepen dat de Russen 'm hebben gekopiëerd van de Shuttle, maar dat is veel te kort door de bocht. Ze zullen best wel (over en weer) naar elkaar hebben gekeken, maar de Russen waren ook in de jaren 60 al bezig met modellen van ruimtevliegtuigen. Er zijn foto's van Gagarin die in zo'n ding een testvlucht maakte. Heel veel varianten zijn er ook niet mogelijk als je een ruimtevliegtuig wilt maken.

Straks in Baikonour ga ik er toch eentje bekijken :)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mcDavid
Ja in de koude oorlog was het sowieso (vanaf beide kanten) "alles wat de ander doet, doen wij ook". De Buran en bijv. ook de TU-144 zijn goeie voorbeelden daarvan. Die dingen zijn nooit gebouwd om te gebruiken, maar puur om te valideren dat je nog on-par bent met je "tegenstander". En wat dat betreft hebben ze hun doel gediend. Dat het geen commerciële successen waren is veel te kapitalistisch gedacht, dat is nooit de bedoeling geweest.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:44

vectormatic

Warlock of the doorlock

mcDavid schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:14:
[...]

Sja en als je brandstof verbrand om je pompen te laten draaien met er extra brandstof mee... Zo'n verschil zal die 200kg echt niet maken. Zeker niet bij liftoff. Verderop in de vlucht (zeker voor de 2e trap) misschien wel, als de totale massa van de raket wat afgenomen is.
Zelfs de beste batterijen hebben een veel lagere energie dichtheid dan LF-OX (zolang je ze niet zelf verbrand >:) ), dus op de eerste trap kan het nog makkelijk een kilo-tje of 100-150 schelen, das allemaal gewicht wat je meeneemt naar 1st stage seperation, en dus gewicht wat van het "natte gewicht" van stage 2 afgaat (bij een gelijk vluchtprofiel)

Anderzijds is makkelijk te controleren elektronische throttle wel een voordeel, en haalt de motor juist misschien wel zon hoge ISP door deze techniek.

Al met al vind ik het zeker een gaaf stukje techniek, het is alleen misschien wat zonde van de 200kg aan Li-ion accus die er elke vlucht in vlammen opgaan, misschien dat er a-la space-X iets met 1st stage recovery gedaan kan worden, daarintegen zijn die rutherford motoren waarschijnlijk best goedkoop, en zou dat weer ten kost van payload gaan

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• mcDavid
Dik kans dat die accu's ook gedimensioneerd zijn voor éénmalig gebruik. Je kunt de energiedichtheid van lithium-cellen namelijk best flink opvoeren als levensduur geen issue is. En ja ik snap dat accu's altijd zwaarder zijn en ook het nadeel hebben dat je dat gewicht pas kwijt bent als je ze dropt, dus over de gehele lancering zal het zeker een (kleine) impact in performance hebben. Maar bij takeoff weegt die raket ruim 10 ton. Dan maakt 100kg meer of minder echt niet significant uit in de optische versnelling die je ziet hoor.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04
Nu de shutdown in de VS over is kan de luchtmacht de 'Eastern Range' weer supporten en dus gaat SpaceX vandaag weer eens een poging wagen voor een static fire van Falcon Heavy.

Window opent om 18:00 NL tijd.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

mcDavid schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:00:
Dik kans dat die accu's ook gedimensioneerd zijn voor éénmalig gebruik. Je kunt de energiedichtheid van lithium-cellen namelijk best flink opvoeren als levensduur geen issue is. En ja ik snap dat accu's altijd zwaarder zijn en ook het nadeel hebben dat je dat gewicht pas kwijt bent als je ze dropt, dus over de gehele lancering zal het zeker een (kleine) impact in performance hebben. Maar bij takeoff weegt die raket ruim 10 ton. Dan maakt 100kg meer of minder echt niet significant uit in de optische versnelling die je ziet hoor.
Oh, het gaat mij ook niet om de optische versnelling, meer de mass to SSO/LEO en de kosten/performance van het ding

uiteindelijk zijn we (als mensheid) gewoon gebaat bij een zo goedkoop/betrouwbaar mogelijke manier om dingen de ruimte in te krijgen, en aangezien dit een vrij nieuwe approach is, ben ik gewoon benieuwd naar de voors/tegens

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:24
vectormatic schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:24:
Oh, het gaat mij ook niet om de optische versnelling, meer de mass to SSO/LEO en de kosten/performance van het ding

uiteindelijk zijn we (als mensheid) gewoon gebaat bij een zo goedkoop/betrouwbaar mogelijke manier om dingen de ruimte in te krijgen, en aangezien dit een vrij nieuwe approach is, ben ik gewoon benieuwd naar de voors/tegens
Voorlopig lijkt het een "race to the bottom" (qua prijs per kg naar orbit). Als het betekent dat er met een nieuwe technologie 25%* minder payload mee kan maar het kost 50%* minder, dan kan dat een levensvatbaar pad zijn - even aannemende dat er een markt is voor de gewichtsklasse payload die overblijft.

* Volstrekt willekeurige voorbeeldpercentages

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• RocketKoen
JeroenH schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:21:
[...]

Voorlopig lijkt het een "race to the bottom" (qua prijs per kg naar orbit). Als het betekent dat er met een nieuwe technologie 25%* minder payload mee kan maar het kost 50%* minder, dan kan dat een levensvatbaar pad zijn - even aannemende dat er een markt is voor de gewichtsklasse payload die overblijft.

* Volstrekt willekeurige voorbeeldpercentages
Dat valt ook wel mee. De F9 is per kg een stuk goedkoper.
je hebt een hoop vaste kosten per lancering. En dan maakt het niet uit of je nu 22 ton lanceer of 150 kg.

En de raket hergebruiken is natuurlijk ook een hele goede manier om de kosten omlaag te krijgen.

TheS4ndm4n#1919

• Spooksel
Het feit dat een Electron per KG naar LEO meer kost dan bijvoorbeeld een Falcon 9 boeit de klanten van Rocket Lab echt geen kont!

Met Electron zijn ze tenslotte de primary klant en niet langer een piggy backende secondary die maar moet wachten op een F9 die hopelijk ong de goeie kant op gaat!

Met Electron zijn ze zelf degene die bepalen wat de karakteristieken van de omloopbaan gaan worden en wanneer ze precies willen lanceren. En daar betalen ze graag die extra $ per kg voor :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

jip_86 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:50:
Zo'n statement impliceert toch wel een beetje dat het ergens anders wel gruwelijk mis is gegaan als je het mij vraagt. Maar toch mooi dat het geen consequenties heeft voor SpaceX :)
Nou ja....de basis van de geruchten was een artikel in een krant. Zowel SpaceX als Northrop hebben altijd ontkend dat er iets mis is gegaan en (uiteraard, het is geheime defensierommel) geweigerd verdere uitspraken te doen. Het is blijkbaar bij niemand opgekomen dat de 'bron' van de bewuste journalist uit zijn nek lulde. Het idee dat de lancering van een geheime defensiesatelliet (dus 'mysterieus') mis is gegaan was blijkbaar zó interessant dat niemand enige reserve had tav de 'berichtgeving'. Er was namelijk helemaal geen berichtgeving. Niemand die er iets mee te maken had heeft iets gezegd, en de dienst (naam kwijt) die objecten die om onze bol draaien monitort, meldde ook gewoon dat ie er was. Dus ja...wat is er nou aan de hand geweest? Waarschijnlijk helemaal niets, maar de heren journalisten en conspiracydenkers weigeren weer eens toe te geven dat ze een bok hebben geschoten :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Spooksel
Static fire window nu naar 18:30

• RocketKoen
https://livestream.com/ac...137/spacexfalconheavytest
Webcam die op de launchpad staat gericht.

TheS4ndm4n#1919

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50

franssie

Save the albatross

Dit is een van de weinige topics dat als ik die zie bovendrijven in mijn bookmarks dat ik gelijk moet kijken! Dank voor alle reminders!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Oosting
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:47
Nou dat waren weer een interessante 12 seconden!

[ Voor 21% gewijzigd door Oosting op 24-01-2018 18:32 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:33
Mooie wolk! :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• franssie

franssie

Save the albatross

Mega ruft eerder :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RocketKoen
Hopelijk ging alles goed. Iig geen RUD.
Binnenkort een launch date voor de roadster

TheS4ndm4n#1919

• Willempie24
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-11 15:05
Confirmation van Elon (met Foto's van dichtbij):
https://twitter.com/elonmusk/status/956233892637286400

"Falcon Heavy hold-down firing this morning was good. Generated quite a thunderhead of steam. Launching in a week or so."

Videootje:
YouTube: 01/24/2018 - Historic Falcon 9 Heavy Test Fire!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Vet, eindelijk! :)

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/MnLrS_IMG_20180124_195645.jpg

March of the Eagles

• coelho
"...Launching in a week or so..."

Met SES-16 op 30Jan18, Paz/Starlink Demo op 10Feb18 en Hispasat op 15Feb18, schat ik in dat het tussen 2-7Feb of na 15Feb gaat gebeuren.

• Willempie24
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-11 15:05
coelho schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 20:06:
"...Launching in a week or so..."

Met SES-16 op 30Jan18, Paz/Starlink Demo op 10Feb18 en Hispasat op 15Feb18, schat ik in dat het tussen 2-7Feb of na 15Feb gaat gebeuren.
In ieder geval heel wat lanceringen te zien in de komende weken! Van mij mag de Heavy wel achteraan in het rijtje, als kers op de taart! *O*

• FouT
  • Laatst online: 27-11 14:41
Zou hij, Musk kennende, stiekem ergens een theepot in die Roadster verstopt hebben?

Nu maar hopen dat we snel een launch date krijgen, ik ga er voor wakker blijven al is het om 4 uur 's nachts :)

• jip_86
Jaaa hij doet het *O*

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:16

superwashandje

grofheid alom

https://twitter.com/ChrisG_NSF/status/956213399825854466
net na 16 minuutjes begint ie. vooral gaaf als het geluid eindelijk aankomt :P

[ Voor 16% gewijzigd door superwashandje op 24-01-2018 21:59 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Anturaxz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11 07:50
De ariane 6 vulcain engine is ook voor de eerste keer getest en goedgekeurd :)

http://m.ariane.group/en/news/successful-first-test/

Video

YouTube: Successful first test of the Ariane 6 Vulcain 2.1 engine

• JeroenH
Interessant: met de lancering van de Electron raket van afgelopen weekend ging naast de gepubliceerde satellieten ook iets mee wat niet vooraf was aangekondigd: De "Humanity Star".

Het is een soort grote discobal die ongeveer negen maanden in een baan om de aarde zal blijven. Het ding heeft geen actieve componenten, maar vele spiegelende vlakken die satellietflitsen zouden moeten geven als hij overkomt op een moment dat hij zonlicht heeft. Beetje à la de Iridium flares, maar dan met opzet.

De website van het project heeft een ook een kaartje waar je kunt zien of/wanneer de satelliet bij je overkomt en dan zonlicht heeft, maar als ik Amsterdam invul dan duurt het nog wel een maand voordat we hem hier kunnen zien.

Geinig project. Er paste natuurlijk geen Roadster in ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Bensimpel

Positieve meneer

JeroenH schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:20:
Interessant: met de lancering van de Electron raket van afgelopen weekend ging naast de gepubliceerde satellieten ook iets mee wat niet vooraf was aangekondigd: De "Humanity Star".

Het is een soort grote discobal die ongeveer negen maanden in een baan om de aarde zal blijven. Het ding heeft geen actieve componenten, maar vele spiegelende vlakken die satellietflitsen zouden moeten geven als hij overkomt op een moment dat hij zonlicht heeft. Beetje à la de Iridium flares, maar dan met opzet.

De website van het project heeft een ook een kaartje waar je kunt zien of/wanneer de satelliet bij je overkomt en dan zonlicht heeft, maar als ik Amsterdam invul dan duurt het nog wel een maand voordat we hem hier kunnen zien.

Geinig project. Er paste natuurlijk geen Roadster in ;)
Wow geining, eigenlijk wel een cool project :)

😆 - Denk ook eens om ;)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:30
Hij zou over een paar minuten in Nederland te zien moeten zijn. Naar het oosten kijken en hopen dat het niet bewolkt is :P. Hij zit in een polaire baan, dus hij komt pak hem beet twee keer per dag langs.

[ Voor 24% gewijzigd door Balance op 25-01-2018 11:30 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
NASA wil vanaf 2025 stoppen met het ISS:
De Verenigde Staten overwegen de subsidie voor het internationaal ruimtestation ISS te staken vanaf 2025. Zonder subsidie moeten Amerikaanse astronauten op aarde blijven.

Dat meldt de technologiewebsite The Verge na het inzien van een ontwerpbegroting. De begroting moet uiterlijk op 12 februari worden gepubliceerd. Daarna moet die worden goedgekeurd door de Senaat.

Het ISS vliegt al twee decennia om de aarde en had onder anderen de Nederlander André Kuipers als bewoner. De Verenigde Staten steken elk jaar 3 tot 4 miljard dollar (2,4 tot 3,2 miljard euro) in het programma en hebben omgerekend al ongeveer 70 miljard euro in het ISS gestoken.

De levensduur van het station loopt in 2028 ten einde. Commerciële partijen hebben aangegeven dat ze in 2024 nog niet klaar zijn om het ruimtestation te vervangen.
Bron: https://www.nu.nl/buitenl...tation-iss-schrappen.html

Virussen? Scan ze hier!

• Balance
@wildhagen Wil je asjeblieft nooit meer nu.nl als bron gebruiken? Ze missen altijd de belangrijkste nuances.
We reached out to NASA for comment, but did not receive a response by the time of publication
Trump wil dat NASA er mee stopt. Met een beetje geluk hebben ze in 2021 weer een andere president en gaan we toch weer naar mars in plaats van de maan, blijft het ISS in de lucht en wordt deep space toch weer belangrijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Balance op 25-01-2018 12:02 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het ISS in 2025 met pensioen laten gaan was toch al veel eerder gepland?

March of the Eagles

• Balance
@XWB Oorspronkelijke plan was 2020, eind 2016 is besproken om de missie te verlengen tot 2028. Blijkbaar wordt daar nu een middenweg voor gekozen, of Trump vindt 25 gewoon een mooi getal.

Wikipedia: International Space Station

Het grootste gedeelte van het ISS is omhoog gegaan met Space Shuttle's en Protons. Die eerste vliegt niet meer, maar je zou de Ariane 5, Delta IV Heavy en Proton-M nog kunnen gebruiken. Als je echter je volgende ruimtestation wat groter / zwaarder zou willen maken moet je wachten op super heavy-lift launch vehicles, die meer dan 50 ton per vlucht naar LEO kunnen brengen. Dit zijn
  • SpaceX Falcon Heavy
  • Space Launch System (SLS)
  • Blue Origin New Glenn
  • SpaceX BFR
De Falcon Heavy heeft net zijn static fire gehad en moet deze maand (na een jaar of 7) zijn eerste vlucht gaan maken. Het kost ongeveer 100 miljoen om hiermee een vlucht uit te voeren, wat erg meevalt en waarmee flinke modules voor een acceptabele prijs naar LEO geslingerd kunnen worden. De andere drie kunnen nog grotere payloads aan maar zijn veel verder weg en waarschijnlijk duurder (BFR uitgezonderd).

• Maasluip
  • Laatst online: 29-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Balance schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:29:
Hij zou over een paar minuten in Nederland te zien moeten zijn. Naar het oosten kijken en hopen dat het niet bewolkt is :P. Hij zit in een polaire baan, dus hij komt pak hem beet twee keer per dag langs.
Maar overdag zie je hem niet. Je ziet hem alleen als het een beetje donker is en de satelliet zelf nog in het licht is. Dat is een uur of 2-3 rond zonsop- en ondergang.

Signatures zijn voor boomers.

• JeroenH
*snip*

[ Voor 98% gewijzigd door JeroenH op 25-01-2018 12:33 . Reden: eerst lezen, dan posten, onthou het nou eens JeroenH ]

• Balance
Zeker waar, het moet inderdaad schemerig/donker zijn, maar hij moet zelf ook niet in de schaduw van de aarde hangen. Kan inderdaad dus nog even duren voordat wij hem goed te zien krijgen. Als je in een gebied zit met weinig lichtvervuiling, zou een volle maan dan genoeg zijn voor een weerkaatsing?

[ Voor 22% gewijzigd door Balance op 25-01-2018 12:35 ]

• almightyarjen

almightyarjen

Wat is nou eigenlijk precies het doel van die discobal? :?

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

almightyarjen schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:36:
"ooooh shiney!"

waarschijnlijk had Rocket Lab nog payload weight over op die eerste launch en heeft die humanity star heel erg goedkoop/gratis dat ding meer kunnen sturen.

• JeroenH
almightyarjen schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:36:
Wat is het doel van de Roadster die straks (hopelijk) met de FH de ruimte in gaat? PR, ego van de CEO, payload over op een experimentele lancering waar geen betalende klant voor te vinden was, take your pick...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

JeroenH schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:04:
[...]
Wat is het doel van de Roadster die straks (hopelijk) met de FH de ruimte in gaat? PR, ego van de CEO, payload over op een experimentele lancering waar geen betalende klant voor te vinden was, take your pick...
Volgens mij hadden ze niet het idee om betaalde payload mee te sturen omdat het een experimentele lancering is. Musk zei toch zelf dat als ie ver genoeg van het platform af explodeerd dat ie niet beschadigd, het al winst is? Dus dan ga je niet aan een klant vragen om een gadget van ettelijke miljoenen mee te sturen. Die Tesla is gewoon een gimmick natuurlijk, maar dient ook als gewicht om iets van een payload te simuleren. Hij had er ook een groot blok in kunnen proppen met hetzelfde gewicht, maar dit is leuker. Sommige mensen hebben humor. En er wordt over gepraat... :+

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
vectormatic schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:44:
[...]

waarschijnlijk had Rocket Lab nog payload weight over op die eerste launch en heeft die humanity star heel erg goedkoop/gratis dat ding meer kunnen sturen.
Die discobal is van Rocket Lab zelf hè ;)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 00:27
Volgens ESA.com:

The live broadcast of Flight VA241 with Ariane5, Arianespace’s first launch of 2018, will begin in approximately one hour on https://t.co/y5D68JcIX1

Over 48 minuten dus.

edit:
Ze zeggen dat de live-broadcast van de launch hier te zien is vanaf 15 minuten vóór de geplande liftoff:
http://www.arianespace.com/

[ Voor 26% gewijzigd door zetje01 op 25-01-2018 22:29 ]

• FouT
  • Laatst online: 27-11 14:41
zetje01 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:16:
Volgens ESA.com:

The live broadcast of Flight VA241 with Ariane5, Arianespace’s first launch of 2018, will begin in approximately one hour on https://t.co/y5D68JcIX1

Over 48 minuten dus.

edit:
Ze zeggen dat de live-broadcast van de launch hier te zien is vanaf 15 minuten vóór de geplande liftoff:
http://www.arianespace.com/
Stream gaat zojuist live inderdaad, eens zien of ze er iets leuks van weten te maken.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De eerste van 14 launches dit jaar :)

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/zVdnl_DUaz21UX0AATG43.jpg

March of the Eagles

• zetje01
Oef, best wel een heel grote satelliet!

• coelho
Wat irritant dat er twee geluidsstreams door elkaar heen zitten bij die beelden!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:29

Nibbz

Postmaster General

coelho schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 23:17:
Wat irritant dat er twee geluidsstreams door elkaar heen zitten bij die beelden!
Ik hoor er geloof ik 3 :o

13:37

• zetje01
"We have lost the satellite"

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:06
Whoops, na de ontsteking van de laatste trap...misschien toch kapot...

• zetje01
Oh wacht:

VA241 update: lack of telemetry after ignition of the upper stage lasted the rest of powered flight. Both satellites confirmed separated, acquired, on orbit. SES-14 and Al Yah 3 communicating with their respective control centers. Both missions continuing.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

zetje01 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 03:43:
[...]

Oh wacht:

VA241 update: lack of telemetry after ignition of the upper stage lasted the rest of powered flight. Both satellites confirmed separated, acquired, on orbit. SES-14 and Al Yah 3 communicating with their respective control centers. Both missions continuing.
Oef, denk dat er toch een hoop mensen even heel zenuwachtig zijn geweest, maar mooi dat het toch goed is gekomen _/-\o_

• Balance
https://www.space.com/394...ocket-launch-anomaly.html

Upper stages hebben ook recht op privacy O-). Uiteindelijk heeft ie gewoon heel netjes z’n werk gedaan. Die hosted payloads die steeds meer een ding worden is ook erg leuk om te zien. :)

• Spooksel
@Verwijderd Mbt tot jouw opmerking over het feit dat Trump in 2024 geen president meer kan zijn, dat maakt geen zak uit. Als hij nu erdoorheen krijgt dat de VS zich terug trekt uit het ISS en onverhoopt in 2020 nog een termijn wint dan maakt het echt 0,0 uit wie er tegen die tijd in het Witte Huis zit. Die persoon zal niets meer aan kunnen doen omdat alles dan alleen in kannen en kruiken en achter de rug is!

Verwijderd in 'nieuws: 'VS overweegt om financiering voor ISS na 2024 te stak...

• Maruten
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-03-2024
Zijn jullie d'r klaar voor?!?!

Falcon Heavy lanceert 6 februari 19:30!!

• RocketKoen
Buiten kantoortijden. Perfect :P

TheS4ndm4n#1919

• jip_86
De Falcon Heavy kan meer gewicht de ruimte in krijgen, doordat de raket twee extra stuwmotoren heeft. SpaceX stelt dat de raket 63.800 kilo in een baan rond de aarde kan tillen.
Elon heeft ons voor het lapje gehouden jongens, zijn maar twee extra motoren :+
https://www.nu.nl/gadgets...februari-eerst-gelanceerd

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat moeten dan wel twee ontzettend krachtige stuwmotoren zijn!

March of the Eagles

• RocketKoen
jip_86 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:13:
[...]

Elon heeft ons voor het lapje gehouden jongens, zijn maar twee extra motoren :+
https://www.nu.nl/gadgets...februari-eerst-gelanceerd
Ze hebben het artikel snel aangepast:

TheS4ndm4n#1919

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 21:30:
[...]

Buiten kantoortijden. Perfect :P
Op kantoor had ik gewoon een beamer klaargezet :P

• JeroenH
Sommige mensen kunnen niet wachten en doen het gewoon zelf ;)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/27023462_10159945527255611_5710553875238002772_o.jpg?oh=0a1586896654e34cc674c2db396a03ed&oe=5AEF448C

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:30
GOVSAT-1 MISSION
SpaceX is targeting a Falcon 9 launch of the GovSat-1 satellite to a Geostationary Transfer Orbit (GTO) from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at Cape Canaveral Air Force Station, Florida. The launch window opens on Tuesday, January 30, at 4:25 p.m. EST, or 21:25 UTC, and closes at 6:46 p.m. EST, or 23:46 UTC. The satellite will deploy approximately 32 minutes after launch.

Falcon 9’s first stage for the GovSat-1 mission previously supported the NROL-76 mission from LC-39A in May 2017. SpaceX will not attempt to recover Falcon 9’s first stage after launch.

You can watch the mission live below and find more information about the mission in our press kit.

Live: Dinsdag 30 Januari om 19:23

Only when it is dark enough, can you see the stars

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:20
Semyon schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:28:
SpaceX will not attempt to recover Falcon 9’s first stage after launch.
Ik dacht de de mission patches altijd redelijk kloppend waren, maar ze hebben toch gridfins en landingspoten erop afgebeeld. Zouden die er echt op zitten als ze geen poging tot landen gepland hebben?

Afbeeldingslocatie: http://spacexpatchlist.space/patches/spacex_f9_048_govsat_1_graphic.png

Vergelijk:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YFRvoQq.png

• MewBie
  • Laatst online: 28-11 22:17
phYzar schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:10:
[...]

Ik dacht de de mission patches altijd redelijk kloppend waren, maar ze hebben toch gridfins en landingspoten erop afgebeeld. Zouden die er echt op zitten als ze geen poging tot landen gepland hebben?

[afbeelding]

Vergelijk:

[afbeelding]
Misschien gaan ze wat tests uitvoeren.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• JeroenH
MewBie schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:54:
Misschien gaan ze wat tests uitvoeren.
Dat was ook wat ik dacht. Hebben ze dat niet al eens eerder gedaan? Niet landen maar wel poten+fins, en dan een extra risicovol reentry patroon vliegen wat men normaal gesproken* niet zou doen.

* Ik bedenk me als ik dit typ hoe snel landingen normaal geworden zijn!

• Balance
Frontier of Commercial Space Flight | Gwynne Shotwell, SpaceX
Commercial space flight is an emerging field and Texas is at the forefront. With two commercial launch sites in Texas and two space ports designated by the FAA, this industry brings private and public partners together in new ways. Leaders in commercial space talk about what’s happening in the field and what’s next for Texas.

Learn more about TAMEST: www.tamest.org

Introvideo in 4K op SpaceX's YouTube-kanaal: SpaceX | McGregor, TX

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De launch vanavond is met een oude Block 3 booster, ik kan me prima inbeelden dat SpaceX die niet hoeft te recoveren :p

March of the Eagles

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

XWB schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:17:
De launch vanavond is met een oude Block 3 booster, ik kan me prima inbeelden dat SpaceX die niet hoeft te recoveren :p
Nu je weet dat ze ee boosters terug kunnen halen, zou ik het haast als vervuiling willen bestempelen, wanneer ze de block 3 in de zee laten flikkeren...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• RocketKoen
Govsat is een scrub. Morgen een backup window

TheS4ndm4n#1919

• Balance
Chill dat ze nu weer twee launchpads hebben. Staat het uitstel van GovSat in ieder geval de lancering van Falcon Heavy minder in de weg.
Standing down for today. Team is going to replace a second stage sensor. Next available launch opportunity is tomorrow, January 31. SpaceX.
F9/GovSat1: SpaceX is scrubbing today's planned launch of a Falcon 9 rocket carrying the GovSat 1 satellite to replace a transducer of some sort; plan is to recycle for another try Wednesday with same window, opening at 4:25pm EST. William Harwood.

[ Voor 83% gewijzigd door Balance op 30-01-2018 21:29 ]

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

JackBol schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:51:
[...]

Nu je weet dat ze ee boosters terug kunnen halen, zou ik het haast als vervuiling willen bestempelen, wanneer ze de block 3 in de zee laten flikkeren...
Eens, het ding netjes op de launchpad zetten en daarna gewoon de materialen recyclen zou misschien netter zijn, kost wel weer meer brandstof, en aangezien het een GEO missie is, weet ik eigenlijk niet eens of spaceX die uberhaupt kan recoveren

Misschien gebruiken ze juist een oude Block 3 omdat recovery niet mogelijk is bij een GTO launch, en dan is het natuurlijk "schoner" om daarvoor een booster op zn laatste vlucht te gebruiken dan een gloedje nieuwe Block 4 die nog meer vluchten kan maken.

• Balance
Kost ook een shitload aan brandstof, mankracht, tijd en geld om dat droneship heen en weer te krijgen. De afgelopen 50 jaar flikkeren we al raketten in zee, dat ene jaartje extra gaan ook niet veel meer uitmaken. Misschien doen ze nog wel een testmanoeuvre met hoge snelheid, maar waarschijnlijk willen ze gewoon van deze oude hardware af. Of ze nu landen of niet, deze booster heeft zichzelf al dubbel en dwars terugverdient.

Anyway, vanavond 22:25 weer een poging.

• mcDavid
Ok aluminium is niet heel goedkoop, maar toch, denk niet dat de schrootprijs van zo'n F9 genoeg is om daarvoor een droneship heen en weer te varen.

Overigens is de reden dat in dit geval de booster niet gerecovered wordt puur logistiek: Ze hebben het droneship dinsdag nodig voor de FH.

• Spooksel
Het is natuurlijk zo dat de Block 5 d'r aan zit te komen en die heeft zoveel upgrades aan boord dat die oude Block 3 hardware gewoon niet meer relevant is. Daarom kon je nu bij een aantal lanceringen al merken dat die die Block 3'tjes gewoon lekker laten plonzen, soms zelfs met landingspoten d'r aan. Wat je zullen doen is alsnog een landing uitvoeren, maar dan zonder ASDS :P

De data die ze hieruit winnen is ook weer waardevol, zo blijven die 'oude' Block 3 modellen tot op de laatste seconde waardevol!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

vectormatic schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:23:
[...]
Eens, het ding netjes op de launchpad zetten en daarna gewoon de materialen recyclen zou misschien netter zijn, kost wel weer meer brandstof, en aangezien het een GEO missie is, weet ik eigenlijk niet eens of spaceX die uberhaupt kan recoveren

Misschien gebruiken ze juist een oude Block 3 omdat recovery niet mogelijk is bij een GTO launch, en dan is het natuurlijk "schoner" om daarvoor een booster op zn laatste vlucht te gebruiken dan een gloedje nieuwe Block 4 die nog meer vluchten kan maken.
Ze kunnen 'm wel recoveren, maar door het drukke schema is de recovery drone niet beschikbaar.
Since this is a relatively light payload for a GTO mission, there is enough fuel remaining in stage 1 for SpaceX to attempt a landing. However, since this is the second mission of a Block 3 booster, and because the drone ship will be needed for Falcon Heavy next week, (they where not planning to recover this booster for some time) OCISLY will not be out at sea. Instead, the booster will perform a series of tests during descent, followed by a soft landing on the ocean. However since there will be nothing solid below the rocket on touchdown, the rocket will tip over and explode on impact because the tanks are pressurized.

There will however probably be a fairing recovery attempt, however, that has not been confirmed yet. MR STEVEN is located on the west coast, so she will not be there to catch the fairing with her arms.
Bron: Reddit GovSat thread op

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 31-01-2018 12:31 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mphilipp schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:30:
[...]

Ze kunnen 'm wel recoveren, maar door het drukke schema is de recovery drone niet beschikbaar.

[...]

Bron: Reddit GovSat thread op
Ah, voor de duidelijkheid: Mr. Steven is de fairing catch boot :P
(ik moest em opzoeken, wist niet dat Spiderboat zo heette bij SpaceX)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• JeroenH
YakuzA schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:14:
Ah, voor de duidelijkheid: Mr. Steven is de fairing catch boot :P
(ik moest em opzoeken, wist niet dat Spiderboat zo heette bij SpaceX)
Weet iemand hoe SpaceX dit uiteindelijk denkt te gaan doen? Eerst in het water laten neerkomen en dan op die boot takelen? Of direct opvangen in het net wat je op sommige foto's op die boot ziet? Het zijn natuurlijk wel twee fairings, in dat laatste geval zouden er twee schepen nodig zijn...

En die fairings zijn ook nog al geen kleine objecten:

Afbeeldingslocatie: https://farm3.static.flickr.com/2144/2230448333_5303c69f4d.jpg

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

JeroenH schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:53:
[...]

Weet iemand hoe SpaceX dit uiteindelijk denkt te gaan doen? Eerst in het water laten neerkomen en dan op die boot takelen? Of direct opvangen in het net wat je op sommige foto's op die boot ziet? Het zijn natuurlijk wel twee fairings, in dat laatste geval zouden er twee schepen nodig zijn...

En die fairings zijn ook nog al geen kleine objecten:

[afbeelding]
Van wat ik ooit gelezen had is dat ze eerst 1 van de 2 fairing delen willen opvangen (degene met de dure electronica aan boord)
Verder weet ik alleen van speculaties op reddit over de opvang methode met een net.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Balance
@JeroenH Ze gaan hem vangen met een grote boot! :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2017/12/Fairing-grabber-2-Reddit-user-vshie-e1513734085764.jpg
Zo ongeveer (komt niet van SpaceX maar gemaakt door een fan)

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/lu0m9oh2uv501.gif

• franssie

franssie

Save the albatross

Oh wow dit zou je in een James Bond film niet geloven ... Als dit lukt, wow dan ben ik (indien mogelijk) nog meer onder de indruk.

• JeroenH
Balance schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:04:
@JeroenH Ze gaan hem vangen met een grote boot! :)
Ja, dat wist ik al, alleen niet hoe.
[afbeelding]
Zo ongeveer (komt niet van SpaceX maar gemaakt door een fan)

[afbeelding]
Holy cow, dat is spectaculair! SpaceX heeft een goed gevoel voor spektakel. Net als we gewend zijn aan landingen, gaat de Falcon Heavy dat in drievoud doen (proberen). Als we dat gezien hebben gaat ze fairings opvangen...

• Spooksel
Kun je het je voorstellen... als de eerste GoPro footage vrijgegeven wordt vanaf die boot :D Ik kan me zomaar voorstellen dat ze op z'n minst op de kop van iedere arm een camera monteren :D

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-11 12:46
franssie schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:06:
Oh wow dit zou je in een James Bond film niet geloven ... Als dit lukt, wow dan ben ik (indien mogelijk) nog meer onder de indruk.
De raket laten landen is een stuk lastiger hoor.

Parafoil in een groot vangnet sturen zou je misschien zelfs door een menselijke piloot kunnen laten doen.
Wikipedia: Accuracy landing

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1 ... 44 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.