Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50

franssie

Save the albatross

1 PM pacific scherp!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:57
Afwachten dus voor morgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:33

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Voor de fijnslijpers hier onder ons: In de winter komt GMT inderdaad overeen met UTC, maar in de zomer is er een verschil van één uur (GMT = UTC + 1). En ja, Zulu = UTC.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Freee!! schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:34:
Voor de fijnslijpers hier onder ons: In de winter komt GMT inderdaad overeen met UTC, maar in de zomer is er een verschil van één uur (GMT = UTC + 1). En ja, Zulu = UTC.
Nee. GMT is altijd UTC (met een kleine onnauwkeurigheid). In de zomer zit Engeland niet op GMT maar op BST.
GMT is dan nog altijd UTC.
Wij zitten in Nederland in de winter op GMT+1, in de zomer op GMT+2.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 12-01-2018 11:51 ]

Signatures zijn voor boomers.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 21:06
Maasluip schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:50:
[...]

Nee. GMT is altijd UTC (met een kleine onnauwkeurigheid). In de zomer zit Engeland niet op GMT maar op BST.
GMT is dan nog altijd UTC.
Wij zitten in Nederland in de winter op GMT+1, in de zomer op GMT+2.
Het grote verschil tussen GMT en UTC is dat UTC een tijdsstandaard is en GMT is een tijdszone, met een ofset van 0 uur TOV UTC

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het lijkt erop dat Dragon 2 en CST-100 Starliner verdere vertraging gaan oplopen.
NASA’s plan to routinely ferry astronauts into orbit using private spacecraft—initially slated to start last year—has now slipped until at least the spring of 2019 and unresolved hazards threaten further delays.

New questions about the high-profile program, known as commercial crew transportation, emerged Thursday, with the National Aeronautics and Space Administration’s top outside safety panel raising red flags about persistent dangers. Under the program, NASA would rely on capsules developed and operated on a commercial basis by Boeing and Elon Musk’s SpaceX.
Potential threats identified in the group’s annual report range from unconventional rocket fuel systems to anticipated bombardment in orbit by tiny meteor fragments and other space debris.

NASA has stipulated a statistical limit of no more than one possible fatal accident per 270 flights. SpaceX and Boeing are developing separate fleets of capsules but neither is likely to meet that longstanding safety standard, despite years of testing, re-engineering and high-level government concern about what are called micrometeoroids, according to the report.
https://www.wsj.com/artic...ing-spacecraft-1515753011

March of the Eagles

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-11 18:05
NASA stelt dan ook belachelijk hoge veiligheidseisen die totaal uit de lucht gegrepen zijn. Geen wonder dat het dan uitgesteld moet worden. Hopelijk gaat dat bij BFR niet gebeuren.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:44

vectormatic

Warlock of the doorlock

wouterg00 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:03:
NASA stelt dan ook belachelijk hoge veiligheidseisen die totaal uit de lucht gegrepen zijn. Geen wonder dat het dan uitgesteld moet worden. Hopelijk gaat dat bij BFR niet gebeuren.
Belachelijk hoog? Als ik zo lees dat statistisch 1 op de 270 vluchten dodelijk afloop mag hebben, is dat alsnog ordes van grootte waarschijnlijker dan in de militaire luchtvaart, of burgerluchtvaart.

Als de BFR die eis niet haalt, gaat dat nog een interessant verhaal worden, stel je voor dat elke 5 jaar er zon SpaceX schip met 50 man aan boord vergaat... Zou jij die kans accepteren?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• MewBie
  • Laatst online: 28-11 22:17
vectormatic schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:10:
[...]

Belachelijk hoog? Als ik zo lees dat statistisch 1 op de 270 vluchten dodelijk afloop mag hebben, is dat alsnog ordes van grootte waarschijnlijker dan in de militaire luchtvaart, of burgerluchtvaart.

Als de BFR die eis niet haalt, gaat dat nog een interessant verhaal worden, stel je voor dat elke 5 jaar er zon SpaceX schip met 50 man aan boord vergaat... Zou jij die kans accepteren?
Hangt er vanaf hoeveel vluchten er per jaar gedaan worden natuurlijk.
Stel dat ze meerdere BFRs hebben en dagelijks 1 of meerdere vluchten uitvoeren dan is 1 ongeval per 5 jaar niet zo heel veel. Doen ze 1 vlucht per jaar dan wordt het heel anders.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

MewBie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:17:
[...]

Hangt er vanaf hoeveel vluchten er per jaar gedaan worden natuurlijk.
Stel dat ze meerdere BFRs hebben en dagelijks 1 of meerdere vluchten uitvoeren dan is 1 ongeval per 5 jaar niet zo heel veel. Doen ze 1 vlucht per jaar dan wordt het heel anders.
fair enough, een faalkans van 1 op 270 vluchten betekent bij 1 vlucht per dag minstens 1x boem per jaar

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-11 18:05
vectormatic schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:10:
[...]

Je moet het dan ook niet vergelijken met burgerluchtvaart. De eerste duizend mensen met de BFR zijn sowieso pioniers die hun leven er voor over hebben.

Zoals in het artikel staat het de Space Shuttle een LOC van 1 op 90. Eerst wilde NASA een LOC van 1 op 500, maar dat is onmogelijk.
Zelf geeft NASA al jarenlang miljarden per jaar uit aan de ontwikkeling van Orion, die waarschijnlijk een vergelijkbare LOC-waarde haalt. Volgens wikipedia wordt er meer dan $20 miljard uitgegeven om Orion te ontwikkelen. Hier komen dus nog kosten bij om:
-meerdere capsules te bouwen
-de servicemodule van de ESA die minstens 1 miljard per stuk kost (lage schatting) en zorgt voor elektriciteit, water, verwarming, zuurstof en aandrijving van het apparaat
-Orion te verwerken in de servicemodule en SLS ($400m+ per jaar)
-het apparaat te lanceren

Vervolgens verwacht NASA dat SpaceX en Boeing met respectievelijk 3,1 en 4,8 miljard euro hetzelfde presteren en ook nog een stuk goedkoper dan de Russen kunnen lanceren (voor 80 miljoen per stoel, 240+ per lancering van 3 astronauten). SpaceX kan 7 astronauten lanceren per Dragon 2, daar betaal je in Rusland 560 miljoen voor, terwijl SpaceX het voor (schatting) 120-240 miljoen doet.

De LOC waarde zegt verder niets over het daadwerkelijke aantal ongelukken. Space shuttle had een LOC van 1-2%, 1-50 tot 1-90. Soyuz is zelfs 16 keer niet geslaagd in 140 missies.

Kort gezegd, NASA wil voor zo min mogelijk op de voorste rij zitten.

• MewBie
  • Laatst online: 28-11 22:17
vectormatic schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:23:
[...]

fair enough, een faalkans van 1 op 270 vluchten betekent bij 1 vlucht per dag minstens 1x boem per jaar
En daarbij vindt ik ook dat je moet kijken naar de oorzaak van een ongeval. Is het een technisch probleem met de raket of een van zijn onderdelen of een stuk ruimtepuin.

Ruimtepuin is een statistische kans waar we op dit moment niet veel aan kunnen veranderen (kans verlagen natuurlijk, het probleem verergeren is niet zo lastig), vergelijk het met een birdstrike van een vliegtuig. Vindt je die kans te groot moet je niet de ruimte in.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:58
maar je wilt niet dat een klein stofje dat daar rond stormt bij een botsing je raket al onherstelbaar beschadigd, waardoor de inzittenden kansloos zijn. Dus sommige stukken ruimtepuin wil je kunnen overleven.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
XWB schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 12:26:
Het lijkt erop dat Dragon 2 en CST-100 Starliner verdere vertraging gaan oplopen.

[...]

[...]

https://www.wsj.com/artic...ing-spacecraft-1515753011
Ik zou me niet heel druk maken over conclusies van wsj. Dat is meer een tabloid dan een krant.

Edit: FH weer uitgesteld. Zaterdag nacht nu.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 12-01-2018 18:32 ]

TheS4ndm4n#1919

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11 09:17
Yaksa schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:58:
[...]

Dat denk ik ook.
Ze moeten het doen met de data die ze op afstand doorkrijgen.
Alles is volgetankt, daar wil je niet naar toe lopen.
Momenteel is er een team naar de lanceerinstelling gestuurd terwijl de raket weer volgetankt is. Dus kennelijk laten de regels het wel toe. Althans, het huidige probleem zit in een pomp van de grondinfrastructuur, niet de raket zelf. Dus wellicht hoeft het team niet vlak naast de raket te staan in dit geval.

bron: bericht van 21:08
https://spaceflightnow.com/2018/01/10/delta-4-nrol-47-mission-status-center/

• Yaksa

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Duesenberg J
Nieuwe lanceertijd:
22:11:00 Zulu, dus 23:11 Nederlandse tijd.

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:34

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Mooi, op tijd dus!

Edit: T-8 minutes and counting, dus gaan 23:01 de lucht in..

Edit2: Hmm, ze hebben het wel over een 2:11 launch time. Scheduled hold?

Edit3: Oh ja, hold @ T-4 minutes

[ Voor 106% gewijzigd door Erazzzer op 12-01-2018 22:56 ]

• Yaksa
T- 6 minutes and counting

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Launch on hold.

[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 12-01-2018 23:04 ]

March of the Eagles

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Wow, daar kan SpaceX van leren, die balk met de GO indicators! Leuke toevoeging!

• Duesenberg J
Altijd mooi, die steekvlam van de Delta IV

Verwijderd

Altijd mooi de gigantisch steekvlam bij het ontsteken van de RS-68 motor.

Edit: @ hierboven ! :D

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2018 23:12 ]

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-11 15:49
Zo, ik dacht even dat hij op het launchpad ontpofte toen ik al die vlammen langs de raket omhoog zag schieten

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En weg.

Delta IV launch blijft toch kippenvel momentje, alsof de hele raket in vlammen opgaat. De helft van de raket is helemaal zwart :+

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/vvKEm_Capture.PNG

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 12-01-2018 23:15 ]

March of the Eagles

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Dat zijn 2 kleine SRB's. Die moeten toch makkelijk te landen zijn? :P

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:25
Hier ook even een oh sh*t momentje toen de steekvlam voor launch plaatsvond.
Overigens ben ik door SpaceX wel verwend qua Telemetrie, alle cijfertjes mooi op het scherm tijdens de launch, ook mooiere camerabeelden.

• RocketKoen
Erazzzer schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 23:14:
Dat zijn 2 kleine SRB's. Die moeten toch makkelijk te landen zijn? :P
Valt weinig aan te recoveren. Het is net een afgeschoten vuurpijl. Er zit geen dure raketmotor in ofzo.

Maar ik ben denk ik wel verwend met de SpaceX streams.

TheS4ndm4n#1919

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:21:
[...]
Ik zou me niet heel druk maken over conclusies van wsj. Dat is meer een tabloid dan een krant.
Die krant van Jeff "who?" is inderdaad niet heel erg pro SpaceX. :)

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-11 12:15

matroosoft

Lone Christian

Hoe zit het nou met die static fire van de FH? Die was toch uitgesteld gister naar vandaag?

Edit: of gister inmiddels, is al na 12 :)

[ Voor 19% gewijzigd door matroosoft op 13-01-2018 00:14 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Is opnieuw uitgesteld naar zaterdag.

March of the Eagles

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:22
XWB schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 08:02:
Is opnieuw uitgesteld naar zaterdag.
En nu is die weer uitgesteld naar maandag

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
wouterg00 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:37:
[...]

De LOC waarde zegt verder niets over het daadwerkelijke aantal ongelukken. Space shuttle had een LOC van 1-2%, 1-50 tot 1-90. Soyuz is zelfs 16 keer niet geslaagd in 140 missies.

Kort gezegd, NASA wil voor zo min mogelijk op de voorste rij zitten.
Vergeet ook niet dat de shuttle ontworpen was voor een LOC probability van 1:100.000. Met creatief rekenen is men daar in de ontwerpfase ook op uitgekomen, maar achteraf was dat natuurlijk compleet onrealistisch. Inmiddels zijn die rekenmodellen wel aangepast en verbeterd (o.a. dankzij wat men geleerd heeft van het spaceshuttle programma), dus een dusdanig grote error zal er waarschijnlijk niet meer in zitten. Eén van de redenen dat ze nu genoegen nemen met "maar" 1:270 in plaats van 1:100.000 is ook dat men inmiddels geleerd heeft dat dat laatste gewoon schier onmogelijk is.
Maar het blijft goed om te realiseren dat zo'n theoretisch design criterium niet perse een afspiegeling van de realiteit hoeft te zijn.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ehoutgast schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 00:06:
[...]

Die krant van Jeff "who?" is inderdaad niet heel erg pro SpaceX. :)
Haal je hier niet Post en Journal door elkaar?

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-07 20:51

PJ.

Made in China:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DTUvAkAVMAElWmy.jpg

Bensimpel

Positieve meneer

Waar heb je dat vandaan? Achtergrond info? :)

ah gevonden:

https://www.theverge.com/...ter-crash-xiangdu-guangxi

Missie was wel trouwens een success, alleen komen die raketten natuurlijk wel ergens neer.

[ Voor 30% gewijzigd door Bensimpel op 13-01-2018 14:38 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 10:57
Bensimpel schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:36:
[...]

Waar heb je dat vandaan? Achtergrond info? :)

ah gevonden:

https://www.theverge.com/...ter-crash-xiangdu-guangxi

Missie was wel trouwens een success, alleen komen die raketten natuurlijk wel ergens neer.
Maar liever een splash down in een vooraf berekend en vrijgehouden gebied dan een impact op de doorgaande bergweg.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• RocketKoen
coelho schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:41:
[...]

Maar liever een splash down in een vooraf berekend en vrijgehouden gebied dan een impact op de doorgaande bergweg.
Tsja.. Daarom doen ze lanceringen in de rest van de wereld aan de kust.

TheS4ndm4n#1919

• Freee!!

Freee!!

RocketKoen schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 19:31:
[...]
Ik wist niet dat Baikonur aan de kust lag :X

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-11 12:46
Zie op wikipedia dat het van die boosters zijn die zwaar giftige brandstof gebruiken. Lijkt me dat je dit niet door amateurs wil laten opruimen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 19:31:
[...]

Volgens mij heb je liever dat het in onbewoond gebied terecht komt dan de bijzonder drukke kust van China ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50

franssie

Save the albatross

anandus schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:09:
[...]

Volgens mij heb je liever heeft de Chinese overheid liever dat het in onbewoond gebied terecht komt dan de bijzonder drukke kust van China ;)
Fixed that ;)

Overigens spreekt het artikel niet van onbewoond maar dunbevolkt als ik het goed lees, ze accepteren het risico dus.

edit: dat ze het op eigen land willen snap ik geopolitiek ook wel, het blijven staatsgeheimen en die wil je niet in internationaal water laten landen - waar andere landen echt wel op hopen zodat deze kunnen zien hoe ver ze in CN nu werkelijk zijn. The Blob, The Borg, ze mengen zich steeds meer in de wereldpolitiek dus dat wekt wel interesse lijkt me.

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 13-01-2018 20:15 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mcDavid
franssie schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:12:
[...]

Fixed that ;)

Overigens spreekt het artikel niet van onbewoond maar dunbevolkt als ik het goed lees, ze accepteren het risico dus.

edit: dat ze het op eigen land willen snap ik geopolitiek ook wel, het blijven staatsgeheimen en die wil je niet in internationaal water laten landen waar andere landen echt wel op hopen zodat ze kunnen zien hoe ver ze nu werkelijk zijn.
Ik denk dat @anandus op Baikonur doelt, wat omringd wordt door enkele honderden kilometers woestijn waar echt nog geen hond te vinden is.

Bensimpel

Positieve meneer

Het ging wel eens goed mis daar in China.

Ramp bij Xichang

😆 - Denk ook eens om ;)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:24

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• JeroenH
Volgens deze tweet is de Falcon Heavy static fire uitgesteld naar dinsdag:

https://twitter.com/EmreKelly/status/952769566802894849

De schrijver heeft een blauw vinkje achter zijn naam, dus het zal wel waar zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En de Dragon was ook weer geland zie ik:

https://www.inverse.com/a...acex-dragon-capsule-photo

Ik vroeg me nog af waarom de Dragon zijn zonnepanelen niet achter laat bij het ISS?
Lijkt me dat die altijd wel wat extra paneeltjes kunnen gebruiken ipv dat ze verbranden als de dragon terug keert.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• mcDavid
YakuzA schreef op maandag 15 januari 2018 @ 11:01:
En de Dragon was ook weer geland zie ik:

https://www.inverse.com/a...acex-dragon-capsule-photo

Ik vroeg me nog af waarom de Dragon zijn zonnepanelen niet achter laat bij het ISS?
Lijkt me dat die altijd wel wat extra paneeltjes kunnen gebruiken ipv dat ze verbranden als de dragon terug keert.
Dat valt wel mee hoor. ISS wekt zo ook al genoeg elektriciteit op. Het zou nogal een janboel worden als ze iedere dragon-missie ergens een trunk aan het ISS moeten bevestigen lijkt me. Wordt dat ding alleen maar onnodig groot en zwaar van, wat weer voor extra reboosts zorgt wat veel meer energie (want massa) kost.

Daarnaast is elektriciteit opwekken niet het grootste probleem op de energiebalans. De meeste "panelen" die aan het ISS zitten zijn geen zonnepanelen maar radiatoren om de opgewekte warmte weer uit te stralen. Ik heb geen idee hoe het zit met Dragons capaciteit om warmte te dissiperen maar dat zou wel eens tegen kunnen vallen.

• JeroenH
Scott Manley legt uit waarom Delta IV's bij de lancering in de fik lijken te staan:

Voor de meesten in dit forum geen nieuwe informatie schat ik zo in, maar zoals altijd weer vermakelijk om naar te kijken.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Falcon Heavy static fire test is wederom uitgesteld.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 16-01-2018 09:32 ]

March of the Eagles

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:07

mphilipp

Romanes eunt domus

Nog even een kleine statusupdate nav mijn post op 7 november over het reisje naar Baikonour om de lancering van de MS09 bij te wonen.

Inmiddels is de lancering verschoven naar 6 juni om onduidelijke reden. Maakt niet uit, het weer is dan weer wat beter :)
We hebben besloten om toch maar met Kazachstan Reizen te gaan, zeker nadat we kennis hebben gemaakt met Jaap Terweij, de 'reisleider' en gids. Sowieso is die Russische tent (Vegitel) alleen goedkoper voor echte Russen. Buitenlanders betalen meer. En je hebt geen Nederlandse gids. Jaap is echt een wandelende encyclopedie vwb ruimtevaart. Hij komt al sinds de jaren '80 op Baikonour en kent veel mensen in die wereld.

Wij (groepje van 3 man) gaan voordat we naar Astana vliegen ook nog even langs Moskou. Daar is natuurlijk het ruimtevaartmuseum en we willen ook naar Sterrenstad. Je moet je daar 60 dagen vooraf voor opgeven, want het is tevens een fabriek van de raketski's en dus militair terrein. Jaap weet hoe dat werkt, dus via hem kunnen we het museum daar ook bezoeken. En die stop in Moskou maakt de reis niet heel veel duurder. Als je eenmaal daar bent, moet je het ook maar goed doen vind ik.

Het duurt nog even, maar tegen die tijd zal ik wel wat foto's laten zien van onze reis. Ik neem aan dat dat wel op prijs gesteld wordt.

Overigens: wie ooit nog zo'n lancering wil bijwonen, moet 'opschieten'. Roscosmos is druk bezig met een nieuwe basis in het oosten (de basis heet ook Oost). Echt heel ver, voorbij China. Er is al één raket van gelanceerd, die prompt verkeerd ging omdat de lanceerplaats nog stond ingesteld als Baikonour, maar men wil daar steeds meer gaan doen. Onbemand doet men al veel vanaf nog een andere basis (iets meer westelijk), dus Baikonour wordt langzaam uitgefaseerd. Deels omdat het Kazachstan is en Rusland er $115mln per jaar voor moet betalen, en ik denk zelf ook deels omdat Baikonour ouwe meuk is. Een nieuwe, moderne faciliteit is natuurlijk altijd beter dan die meuk uit de jaren '70/80 opknappen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Freee!!

Freee!!

mphilipp schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:45:
[...]
Overigens: wie ooit nog zo'n lancering wil bijwonen, moet 'opschieten'. Roscosmos is druk bezig met een nieuwe basis in het oosten (de basis heet ook Oost). Echt heel ver, voorbij China. Er is al één raket van gelanceerd, die prompt verkeerd ging omdat de lanceerplaats nog stond ingesteld als Baikonour, maar men wil daar steeds meer gaan doen. Onbemand doet men al veel vanaf nog een andere basis (iets meer westelijk), dus Baikonour wordt langzaam uitgefaseerd. Deels omdat het Kazachstan is en Rusland er $115mln per jaar voor moet betalen, en ik denk zelf ook deels omdat Baikonour ouwe meuk is. Een nieuwe, moderne faciliteit is natuurlijk altijd beter dan die meuk uit de jaren '70/80 opknappen.
Dat klinkt alsof die basis Oost aan de kust ligt, waarschijnlijk iets ten noorden van Vladivostok (ten zuiden ligt de grens met Noord Korea).

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

De nieuwe basis heet Vostochny Cosmodrome en hij ligt niet helemaal voorbij China, dat had ik verkeerd gezien.

Geen idee of ze daar straks ook toeristen ontvangen, maar het is vermoedelijk ook weer in de middle of nowhere. En een heel eind vliegen. En wat zou men met Baikonour doen op den duur? Museum van maken? Of gewoon afbreken. Ik ben een beetje bang voor het laatste. Die regio bezoek je eigenlijk alleen voor Baikonour, dus ook de hotels daar in de buurt teren op die basis. Of het nog storm zal lopen als het alleen museum is betwijfel ik.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik was even nieuwsgierig naar die nieuwe basis in Rusland.
Ziet er ook wel naar uit dat het ook open is voor publiek.
En hier de site van vostokdrom.ru met nog meer plaatjes en info.

Wear Sunscreen!

• mcDavid
Wel raar, je zou zeggen dat net ten noorden van Vladivostok, ergens aan de kust, veel makkelijker en energetisch gunstiger is.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mcDavid schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:14:
Wel raar, je zou zeggen dat net ten noorden van Vladivostok, ergens aan de kust, veel makkelijker en energetisch gunstiger is.
Tsjaa...ik ga ervan uit dat ze er wel over hebben nagedacht voordat ze $7.5mld gaan stukslaan (door corruptie en fraude inmiddels al meer). Het zit nu grofweg op dezelfde hoogte als Baikonour. Misschien dat het daarmee te maken heeft. En verder naar beneden vlieg je misschien al over Japan, China of Korea als je de eerste trap naar beneden gooit. Nu valt ie (vanuit Baikonour) ergens in Rusland bij mensen in de achtertuin, dus wie weet is dat ook een overweging, maar ik heb dat soort dingen niet besturdeerd. Ik denk alleen dat als een andere plek handiger zou zijn, ze die basis daar wel geplaatst zouden hebben.

Zo'n nieuwe basis ziet er dan wel weer mooi uit. Baikonour is echt vergane glorie. Die stokoude trein waarmee ze de roll-out doen is echt een beetje triest natuurlijk. Wel leuk nostalgisch als je erbij bent, maar om je nou zo te etaleren als ruimtervaartnatie en koploper in technologie...

Hier trouwens een leuk fillempie over zo'n reis naar Baikonour:

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:15
XWB schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:31:
Falcon Heavy static fire test is wederom uitgesteld.
Uh nog niet hoor, tweet van net:
#FalconHeavy static fire update: As of right now, static fire is still scheduled for today, 16 Jan., from 16:00-22:00 EST (4-10p EST; 21:00-03:00 UTC). Remember, this is first and foremost a Wet Dress Rehearsal. Only if everything is perfect will they proceed to static fire.
https://twitter.com/ChrisG_NSF/status/953246876807172096

Gaat dus om wet dress rehearsal. Vandaar dat die zo vaak doorgeschoven word.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ohja, ik las vanochtend een artikel dat gisteren gepubliceerd was :F

March of the Eagles

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

mcDavid schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 20:16:
[...]
Ik denk dat @anandus op Baikonur doelt, wat omringd wordt door enkele honderden kilometers woestijn waar echt nog geen hond te vinden is.
En toch komen de verbruikte trappen van de raketski's in bewoond gebied terecht. Check (als je 'm kunt vinden) maar eens naar de eerste aflevering van "Van Moskou tot Magadan" van Jelle Brandt Corstius. Daar is ie in Altai in het zuiden van Siberië aan de grens met Mongolië en daar kom regelmatig wat naar beneden. Roscosmos komt dan met een heli kijken. De bemanning heeft beschermende kleding aan, maar soms moeten mensen uit het dorp meehelpen en die krijgen niets. Veel mensen in die streek hebben kanker. Rara...hoe komt dat nou? In een enkel geval komt het gewoon echt bovenop een huis terecht, maar meestal in de bergen waar niemand woont. Maar de resten raketbrandstof zijn wel zwaar giftig en het komt wel in het grondwater terecht. Echt een bizarre situatie.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Misschien offtopic, *knip*

Dat is inderdaad offtopic hier, je kan er altijd een oproep in bijv. je ondertitel van maken.

[ Voor 68% gewijzigd door defiant op 17-01-2018 17:31 ]

• Freee!!

Freee!!

mphilipp schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:28:
[...]

Tsjaa...ik ga ervan uit dat ze er wel over hebben nagedacht voordat ze $7.5mld gaan stukslaan (door corruptie en fraude inmiddels al meer). Het zit nu grofweg op dezelfde hoogte als Baikonour. Misschien dat het daarmee te maken heeft. En verder naar beneden vlieg je misschien al over Japan, China of Korea als je de eerste trap naar beneden gooit.
Nu vliegt het al over Sachalin en afhankelijk van wie je het vraagt is dat Russisch of Japans (valt sinds WOII onder Russisch gezag).

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Alsnog geannuleerd.
NASA informed local National Seashore Park Svc that today's planned #FalconHeavy test fire has been cancelled, they were not advised of a reschedule for tomorrow. No further details at this time.

March of the Eagles

• jip_86
Naar verluidt gaat de aandacht voor KSC nu eerst naar de Atlas 5 lancering as donderdag qua veiligheid etc.

[ Voor 4% gewijzigd door jip_86 op 16-01-2018 20:50 ]

• JeroenH
jip_86 schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:49:
Naar verluidt gaat de aandacht voor KSC nu eerst naar de Atlas 5 lancering as donderdag qua veiligheid etc.
Als ik het goed zie wordt dat weer de 411-versie, zo'n bizar gezicht met maar één SRB 8)7

• JeroenH
Virgin Orbit postte een video van een test van de fairing separation van hun mini-raket LauncerOne. Iets andere schaal dan Falcon Heavy ;)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=FxZU1QGCURI]

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Toch bizar dat virgin zich nog zo bezig houdt met die kleine launcher, ~230 kg to LEO lijkt me een gevalletje van gewoon een ticket secundaire payload boeken op een Falcon-9 die toch al vliegt OID

Een falcon 9 kost schijnbaar ~$2.800/kg naar LEO, LauncherOne wordt ~10mil/missie (SSO ipv LEO, maar lijkt me dat dat niet heel veel scheelt) als ik wikipedia mag geloven, kom je toch op 43K/KG

Nu is die Falcon 9 uitgegaan van 100% benutting van capaciteit, maar lijkt me dat je als secundaire payload ook wel een redelijk dealtje moet kunnen maken met spaceX/primaire payload partij

• mcDavid
vectormatic schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:45:
Toch bizar dat virgin zich nog zo bezig houdt met die kleine launcher, ~230 kg to LEO lijkt me een gevalletje van gewoon een ticket secundaire payload boeken op een Falcon-9 die toch al vliegt OID

Een falcon 9 kost schijnbaar ~$2.800/kg naar LEO, LauncherOne wordt ~10mil/missie (SSO ipv LEO, maar lijkt me dat dat niet heel veel scheelt) als ik wikipedia mag geloven, kom je toch op 43K/KG

Nu is die Falcon 9 uitgegaan van 100% benutting van capaciteit, maar lijkt me dat je als secundaire payload ook wel een redelijk dealtje moet kunnen maken met spaceX/primaire payload partij
De F9 heeft tot nu toe in 7 jaar tijd, één keer naar een sun synchronous orbit gevlogen. Dat kan dus even wachten zijn, en dan moet je nog maar hopen dat ze op die vlucht een plaatsje vrij hebben, en een beetje uitkomen waar jij ook wilt zitten. Ik weet niet in hoeverre het realistisch is om vanuit een andere polar orbit naar een SSO te manoeuvreren, maar ik kan me zo voorstellen dat "even een ritje delen" op een F9 dus niet zo voor de hand ligt als het lijkt.

Daarnaast lijkt me dat de capaciteit naar SSO ook aanzienlijk lager zal zijn dan naar LEO. Ten eerste omdat je toch wel wat hoger moet dan pak-em-beet het ISS, ten tweede omdat je het momentum van de aarde zelf niet kunt gebruiken.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:20
vectormatic schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:45:

Och, van mij mogen ze allemaal hun eigen ding doen. Voor ieder doel en budget een eigen smaakje. Zo blijven we met z'n allen wat meer gefocust op ruimtevaart. Als SpaceX als een soort InternetExplorer iedereen wegconcurreerd/intimideerd is het ook niet persé goed voor de voortgang. Dus iedere dotcom-/siliconvalley-miljardair met ambities voor [alles op 100km+] is welkom. Laat Branson maar vliegtuigjes en miniraketjes maken, laat Bezos maar lekker lang sleutelen aan zijn New Glenn (zou zijn eerste mars-raket dan New-Musk gaan heten? :P ). Zolang er maar lekker vooruitgang is en we niet weer 40/50 jaar stilstaan.

• JeroenH
Falcon Heavy wet dress rehearsal staat op dit moment nog altijd op vandaag:

https://twitter.com/ChrisG_NSF/status/953246876807172096

Dat is voor ons wel 's avonds/'s nachts. Met de kleine kans op een daadwerkelijke static fire (en maar afwachten of je dat ergens op een officieuze livestream kunt zien) ga ik er niet voor opblijven. Ik verwacht dat het nog vaak genoeg uitgesteld zal gaan worden ;)

Pffff ik moet beter lezen. Story of my life |:(

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 17-01-2018 10:30 . Reden: Complete onzin ]

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04
Hmm, dat is een tweet van gisteren :P De SF is nu vrijdag, na de lancering van Atlas V morgen.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

mcDavid schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:14:
De F9 heeft tot nu toe in 7 jaar tijd, één keer naar een sun synchronous orbit gevlogen. Dat kan dus even wachten zijn, en dan moet je nog maar hopen dat ze op die vlucht een plaatsje vrij hebben, en een beetje uitkomen waar jij ook wilt zitten. Ik weet niet in hoeverre het realistisch is om vanuit een andere polar orbit naar een SSO te manoeuvreren, maar ik kan me zo voorstellen dat "even een ritje delen" op een F9 dus niet zo voor de hand ligt als het lijkt.

Daarnaast lijkt me dat de capaciteit naar SSO ook aanzienlijk lager zal zijn dan naar LEO. Ten eerste omdat je toch wel wat hoger moet dan pak-em-beet het ISS, ten tweede omdat je het momentum van de aarde zelf niet kunt gebruiken.
Eens, een dedicated launch van Virgin biedt je meer keuzevrijheid voor je minisat dan een lift op een F9, maar het prijskaartje wordt er een stuk heftiger van..

Op wiki wordt voor LauncherOne overigens gesproken van ~200 kg naar SSO, 230 naar LEO, dus dat lijkt mee te vallen, misschien dat een 3e trap om je payload van LEO naar SSO te krijgen nog wel goedkoper is via een F9-lift dan een dedicated launch direct naar SSO.
phYzar schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:15:
Och, van mij mogen ze allemaal hun eigen ding doen. Voor ieder doel en budget een eigen smaakje. Zo blijven we met z'n allen wat meer gefocust op ruimtevaart. Als SpaceX als een soort InternetExplorer iedereen wegconcurreerd/intimideerd is het ook niet persé goed voor de voortgang. Dus iedere dotcom-/siliconvalley-miljardair met ambities voor [alles op 100km+] is welkom. Laat Branson maar vliegtuigjes en miniraketjes maken, laat Bezos maar lekker lang sleutelen aan zijn New Glenn (zou zijn eerste mars-raket dan New-Musk gaan heten? :P ). Zolang er maar lekker vooruitgang is en we niet weer 40/50 jaar stilstaan.
Oh mee eens, ze mogen lekker hun ding doen, ik snap em zelf alleen niet helemaal, SpaceX is momenteel (om je browser analogie voort te zetten) bezig als Firefox een deuk te slaan in IE/ULA, ik zie alleen voor Virgin met LauncherOne eerder een maxthon achtig rolletje weggelegd dan Chrome/Safari.

En idd, hoe meer excentrieke miljardairs zich op de nieuwe space-race gooien hoe beter, want daar komt de vooruitgang nu vandaan, niet van NASA/ESA/Roscosmos

• jip_86
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GO7EyD6.png
Morgen ff duimen dat de Atlas op tijd gaat, dan gaan we vrijdag weer verder :)

[ Voor 24% gewijzigd door jip_86 op 17-01-2018 23:16 ]

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:54
jip_86 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:13:
[afbeelding]
Morgen ff duimen dat de Atlas op tijd gaat, dan gaan we vrijdag weer verder :)
Ik vind het maar lastig om uit alle informatiekanalen concrete info te spotten. Dank voor bovenstaande tweet!

[ Voor 26% gewijzigd door Ayazis op 18-01-2018 16:20 ]

• coelho
Buiten dat de gelinkte foto in die post al van 9 januari was, konden we dit toch zien aankomen? Vanavond wordt de Atlas V gelanceerd en het laatste wat je wilt is schade in het geval er een big boom zou komen. Dus volgens mij gaat de FH vanavond gewoon overnachten in de schuur.

• Yaksa
Atlas V SBIRS GEO Flight 4 Live Launch Broadcast
Live over 4 uur.
YouTube: Atlas V SBIRS GEO Flight 4 Live Launch Broadcast

• jip_86
coelho schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:47:
[...]

Buiten dat de gelinkte foto in die post al van 9 januari was, konden we dit toch zien aankomen? Vanavond wordt de Atlas V gelanceerd en het laatste wat je wilt is schade in het geval er een big boom zou komen. Dus volgens mij gaat de FH vanavond gewoon overnachten in de schuur.
Goed mogelijk ja, ze waren al samen op een foto gesignaleerd zo dichtbij is het:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DTxOEbiXUAEStfp.jpg
1st time #ULA #AtlasV and @SpaceX #FalconHeavy Go Vertical simultaneously at #Pad41 and #39A today Jan 17 after Atlas V hazy day rollout this afternoon for launch Jan 18 as Falcon Heavy awaits 1st static fire test. Credit: @ken_kremer http://SpaceUpClose.com #SpaceUpClose

bron

[ Voor 19% gewijzigd door jip_86 op 18-01-2018 22:46 ]

• Yaksa
Daar zit toch nog wel een redelijke afstand tussen.
Die foto is gemaakt met een telelens en gezien de vertekeningen kan daar wel een kilometer tussen zitten.

• Yaksa
ULA launch is scrubbed. Morgen een nieuwe poging.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
coelho schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:47:
[...]

Buiten dat de gelinkte foto in die post al van 9 januari was, konden we dit toch zien aankomen?
Dat plaatje is als referentiefoto gebruikt :) Het ging me vooral om de tekst in de tweet.

March of the Eagles

• coelho
Yaksa schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 01:47:
ULA launch is scrubbed. Morgen een nieuwe poging.
Iets met een valve (klepje?) in een ground system welke niet goed functioneerde. Vannacht proberen ze het opnieuw. Helaas betekent dit ook dat de FH static fire weer vertraagd wordt.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Hmm, jammer van de Atlas, ik zit (samen met denk ik iedereen hier) toch stiekem gewoon te wachten tot de FH de lucht in mag

• Yaksa
coelho schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:58:
[...]

Iets met een valve (klepje?) in een ground system welke niet goed functioneerde. Vannacht proberen ze het opnieuw.
The launch of a United Launch Alliance Atlas V carrying the SBIRS GEO Flight 4 mission was scrubbed today due to a ground issue associated with the booster liquid oxygen system.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En de Chinezen hebben weer een Long March 11 gelanceerd. Paar leuke plaatjes:

https://www.nasaspaceflig...ultiple-satellite-launch/

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/UaGO5_DT6D4CwW4AE4sIR.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/GwjAF_DT6ECPNX4AAZ_HB.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imagr.eu/up/tNPN6_DT6EFcwW0Aspl6U.jpg

March of the Eagles

• Yaksa
Atlas V SBIRS GEO Flight 4 Broadcast (Jan. 19)
Live over 5 uur.
YouTube: Atlas V SBIRS GEO Flight 4 Broadcast (Jan. 19)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
:Z

Ik lees morgenochtend wel of het allemaal goed gegaan is :p

March of the Eagles

• Yaksa
XWB schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:53:
[...]

:Z

Ik lees morgenochtend wel of het allemaal goed gegaan is :p
Ik ook, wordt mij te laat.

• Oosting
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:47
Mochten er mensen zijn die ook nog wakker zijn na de Atlas V lancering, een uurtje later vind waarschijnlijk een test lancering van de Rocket Lab's Electron plaats. Voor degene die dit bedrijf niet kennen, Rocket lab is een Nieuw Zeelands bedrijf die kleine raketten (payload +-150 kg) ontwikkeld. Het leuke van dit bedrijf is dat ze op vele fronten redelijk innovatief zijn. Zo wordt de Elecron aangedreven door negen Rutherford motoren. Dit zijn motoren vrijwel geheel 3D geprint van het formaat schoenendoos. Maar het bijzondere aan deze motoren is dat ze net zoals normaal geen dure, moeilijke, zware, complexe gasturbine als brandstofpomp hebben, maar een kleine elektromotor van elektriciteit voorzien door een accu. Dit alles resulteert in een raket die voor onder de 5 miljoen euro gelanceerd kan worden. Hieronder de afbeelding van de Rutherford engine.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8d/Rocket_Lab_Rutherford_rocket_engine-NonFree.png

De stream begint om 02:30, nu hopen op een succesvolle lancering

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1K9PVmjjI_c]

[ Voor 12% gewijzigd door Oosting op 20-01-2018 01:36 ]

• RocketKoen
Hij is net op tijd weg voordat de hele overheid daar dicht gaat...
Nu hopen dat SpaceX volgende week wel range support kan krijgen, anders gaat de FH ook niet door.

TheS4ndm4n#1919

• Freee!!

Freee!!

RocketKoen schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:47:
[...]
Hij is net op tijd weg voordat de hele overheid daar dicht gaat...
Nu hopen dat SpaceX volgende week wel range support kan krijgen, anders gaat de FH ook niet door.
Nog een reden om ruimtevaart te privatiseren.

• RocketKoen
Freee!! schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 16:17:
[...]

Nog een reden om ruimtevaart te privatiseren.
Ligt er aan. Nasa heeft een compleet tracking en communicatie netwerk. Plus de lanceerinrichtingen.
Als elk bedrijf zijn eigen netwerk zou moeten hebben wordt het allemaal een stuk duurder.

Maar hopelijk gaat het allemaal gewoon door. Aangezien NASA de rekening voor dit soort dingen gewoon naar SpaceX, UAL enz stuurt en niet naar de belastingbetaler.

TheS4ndm4n#1919

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04
Woohoo, Rocket Lab's Electron heeft zojuist de ruimte gehaald. 2e vlucht, worked like a charm. Nice...

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• RocketKoen
Spooksel schreef op zondag 21 januari 2018 @ 03:15:
Woohoo, Rocket Lab's Electron heeft zojuist de ruimte gehaald. 2e vlucht, worked like a charm. Nice...
En ze hebben er een mooie stream van gedaan (die in Oostings post is stuk)

TheS4ndm4n#1919

• Maasluip
  • Laatst online: 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mooi stukje over de Buran. Die gekke Russen waren op technologisch gebied nog niet eens zo achterlijk.

Signatures zijn voor boomers.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:30
VS Overheid Shutdown gooit toch roet in het eten van SpaceX :-(
Irene Klotz via Twitter
Government Shutdown Cancels Falcon Heavy hotfire
The Jan. 20 suspension of non-essential U.S. government services will prevent SpaceX from conducting a long-awaited engine test of its new triple-core Falcon Heavy rocket at NASA’s Kennedy Space Center.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Maasluip schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:45:
Mooi stukje over de Buran. Die gekke Russen waren op technologisch gebied nog niet eens zo achterlijk.

[video]
De Russen hebben in de ruimtevaart een hoop dingen beter voor elkaar dan de amerikanen post-maan landing, betrouwbare/veilige launchers, een reeks ruimtestations etc..

De yanks hadden de shuttle, en thats about it... hoe lang wachten we al op SLS?

Overigens goed balen dat die shutdown nu spaceX blokkeert, de vorige keer duurde dit feestje 16 dagen, en dat was met een stuk competentere roerganger in het witte huis..

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:11

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik begrijp die delay vanwege de shut down niet helemaal. Bij Nasa werken ze toch gewoon door of niet? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:16

superwashandje

grofheid alom

NASA is overheid en de overheid word op dit moment niet betaald dus waarom werken?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:27
Maasluip schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:45:

[video]
Sovjets moeten we zeggen (volgens mij komen die motoren uit Oekraine, wat eventjes reden tot twijfel over Soyuz-lanceringen was in 2014). Maar inderdaad, op ruimtevaartgebied liep de Sovjet-Unie zeker niet achter. Jammer dat een Amerikaans-Russische(-Oekrainse?) samenwerking op politiek niveau gewoon niet kan werken, want dat zou toch heel wat moois kunnen opleveren. Of misschien moeten we het glas halfvol zien, en ik de huidige ISS-status quo al een wonderbaarlijke samenwerking tegen de verwachtingen in. Stel je voor als ze (misschien met wat ESA hulp) er een gezamelijk Marsmissie zou plaatsvinden...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1 ... 43 ... 203 Laatste

Let op:
Launch timer:
Geen launch.