Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 116 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:53
@Hercul3s Nee. Hij was tamelijk stoffig en leek me ook wat vochtig, daarom eerst goed afgeborsteld met een weinig water. Ik heb hem een eerste keer opgewarmd in de warmeluchtoven in stappen van resp. 60 (1 uur tot het meeste vocht er wel uit was), en erna naar 100, 150, 200 en uiteindelijk tot 220 graden (telkens een kwartier ofzo). Waarschijnlijk overdreven, maar ik wou geen risico nemen dat hij zou breken.
Nu gaat hij nog eens een uur in de pizzaoven op 450, weer laten afkoelen en dan kan het echte werk (eindelijk) beginnen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 20:28
Vandaag eentje met leopardspots!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypO4JwzzKUa5i_pxIPS-J10GsvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNQCWaEpc12WFbpgysDVR6uJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIhIomvT0MPFGcp5j_bx9p7B7ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdcosUR23nAMvwV4eQGpWuWK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRlzfcorofmS4BuF9GDh8457HEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60RTeROYJUIXH14YFhGyTqtk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hJiYFrxvAF4l4etibOekhILHzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wk1HRWHzGlfhGvs27ITz8n6k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:50
Nou, mijn biscotto is ook binnen. Eens kijken wat dat doet in de Luigi.

Eerst inbranden en hopelijk morgen of overmorgen proberen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8aLCu8C9oiW3eTAlyEYvvxNu_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHYOIFl5sQdhE1PDjXy1nrlG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Is die bij jou ook zo 'stoffig'?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hercul3s
Was wel wat stoffig inderdaad. Ik heb met een licht vochtig doekje het afgenomen. Net de hele run tot 450 graden gedaan in stappen. Heel benieuwd, bij zowel de Ooni op hout en de Unold krijg ik altijd of een te donkere onderkant of net niet helemaal goeie bovenkant. Dus ik hoop dat dat hiermee beter gaat.

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:36
Ik ben ook lekker op dreef met het bakken van pizza, al diverse recepten geprobeerd die bij het bloempakket zaten maar één ding is mij niet duidelijk. Stel ik wil rond lunchtijd pizza bakken en ik heb een recept met 2 uur bulkrijs en dan nog 7 uur in bolletjes wat dus totaal op 9 uur komt. Als ik rond 13 uur wil bakken zou dat deeg om 1 uur klaar moeten zijn wat uiteraard geen optie is. Nu kan ik er voor kiezen om het 's avond klaar te maken en langer te laten rijzen, voor zover de W-waarde dat toelaat natuurlijk of in de koelkast en dan 's morgens er uit. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 21:05
Freezhost schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:34:
Ik ben ook lekker op dreef met het bakken van pizza, al diverse recepten geprobeerd die bij het bloempakket zaten maar één ding is mij niet duidelijk. Stel ik wil rond lunchtijd pizza bakken en ik heb een recept met 2 uur bulkrijs en dan nog 7 uur in bolletjes wat dus totaal op 9 uur komt. Als ik rond 13 uur wil bakken zou dat deeg om 1 uur klaar moeten zijn wat uiteraard geen optie is. Nu kan ik er voor kiezen om het 's avond klaar te maken en langer te laten rijzen, voor zover de W-waarde dat toelaat natuurlijk of in de koelkast en dan 's morgens er uit. Hoe doen jullie dit?
Dag ervoor maken en grote bol in de koelkast. In de ochtend dan je bollen maken en uit de koelkast laten rijzen tot je gaat bakken. Ofwel kleine bollen maken de dag ervoor en zo in de koelkast als er de ruimte voor hebt.

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:24
Hercul3s schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:02:
Nou, mijn biscotto is ook binnen. Eens kijken wat dat doet in de Luigi.

Eerst inbranden en hopelijk morgen of overmorgen proberen!

[Afbeelding]
dat ziet er goed uit. welke maat heb je besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
koendio schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:49:
[...]

dat ziet er goed uit. welke maat heb je besteld?
Dit is 32x32x2. Op maat laten maken bij deze mensen:

https://pizzapartyovens.nl/

De andere sites hadden de juiste maat niet of de juiste dikte niet..

Deegje staat klaar, morgen avond eerste bak avond!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:24
Hercul3s schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:52:
[...]

dank. waarom nog op maat laten maken? op biscottodisorrento hebben ze toch allerlei maten? (ik heb zelf ook een unhold luigi, en dan denk ik ook de 32 nodig)

• pennywise666
[...]

Wat is de reden dat de 1 rond de 2cm is en de ander rond de 3cm is eigenlijk? Die originele biscotto voor mijn effeuno is rond de 3cm. Welke verschillen merk ik wanneer ik er een steen van 2cm in leg? Naast de snellere opwarmtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Read-1st
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-09 21:37
Afgelopen weekend voor het eerst gebakken met mijn nieuwe Effeuno P134HA 509...
wat een fantastische oven. :o

Ik had eigenlijk behoorlijk zitten prutsen met mijn deeg, ( te plat geslagen) desaleniettemin had ik elke ronde vele malen beter resultaat dan ik doorgaans met mijn koda12 voor elkaar kreeg. Met name het gemak (niet hoeven draaien) en de gelijkmatigheid van de garing is echt een wereld van verschil

Ik heb overigens gewoon de meegeleverde steen gebruikt. Ik begrijp dat dit een soort hybride oplossing is? Ook lees ik dat mensen toch liever met de biscotto steen bakken. ik vraag me af wat nu precies het verschil is. heeft iemand hier evaring mee? Kon het niet exact terugvinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BmnOCp2JVAqegFhD37rl7XKUic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0YIvx71fMpLXkTgoYcWvJj9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJP9ce9snly2-NERWdYjIGsJd1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boyN2UV6WXHSHU517qfIvVQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywise666
@Read-1st Originele biscotto is wereld van verschil. Verbrand minder snel en bakt gelijkmatiger. Ziet er mooier uit aan de onderkant met kleinere leopardspots ipv grotere meer zwarte vlekken.

• wittmann1982
koendio schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:05:
[...]

dank. waarom nog op maat laten maken? op biscottodisorrento hebben ze toch allerlei maten? (ik heb zelf ook een unhold luigi, en dan denk ik ook de 32 nodig)
Klopt, van daar komt de mijne ook. Ontvangen exact 14 dagen na bestelling. Duurde ff vooraleer ze hem hebben verzonden. Had ernaar geinformeerd en ze zeiden me dat het zo op hun site stond dat ze pas na een dikke week zouden verzenden, had ik niets van gezien. Niet dat me dat veel uitmaakt.
32x32 en 2cm dik. Einfach Pizza had goede resultaten met die dikte vandaar zelf ook deze gekozen.
Kwam op 43+17 verzend, dus 60 in totaal.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:10
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring met andere stenen, want "zoals geleverd" vind ik de Unold best wel waardeloos. Het bovenste verwarmingselement is niet krachtig genoeg om de bovenkant van een pizza op tijd klaar te hebben (voordat de onderkant te hard gaat), en de meegeleverde steen is vooral goed in prima deeg in kool te veranderen bij temperaturen boven de 300c.

Wat ik al heb geprobeerd:

* Eigen pizzabollen
* Pizzabollen van de keukenwinkel
* Gewoon bloem om de pizza te lanceren
* Semolina bloem om de pizza te lanceren
* Helemaal geen bloem om de pizza te lanceren
* Onderste verwarmingselement op een lagere temperatuur
* Bovenste verwarmingselement tussen de 350 en 450c geprobeerd
* Steen omdraaien zodat de pizza op een schoon stukje steen rust

....al deze tests zorgden voor zwarte bodems.

Iemand nog tips wat ik kan proberen, of is het een hopeloze zaak met die Unold en meegeleverde steen?

1 van de vele verbrande pizzabodems:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K54fluy.png

Hoe een schone steen er uit ziet na 2 minuten bakken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DGhzZQz.png

I'm a photographer, not a terrorist

• pennywise666
citruspers schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:35:
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring met andere stenen, want "zoals geleverd" vind ik de Unold best wel waardeloos. Het bovenste verwarmingselement is niet krachtig genoeg om de bovenkant van een pizza op tijd klaar te hebben (voordat de onderkant te hard gaat), en de meegeleverde steen is vooral goed in prima deeg in kool te veranderen bij temperaturen boven de 300c.

* Eigen pizzabollen

Iemand nog tips wat ik kan proberen, of is het een hopeloze zaak met die Unold en meegeleverde steen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik deed zonder problemen met deeg van Lemmens en daarna voortaan zelf gemaakt deeg op allerlei manieren altijd half uur voorverwarmen beide op DIY 380 , daarna op napolitan stand en daarna pizza erin schuiven wanneer de spiralen roodgloeiend zijn. En dan is de pizza klaar in 2 a 2,5 minuut.

• citruspers
pennywise666 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:47:
[...]

Ik deed zonder problemen altijd half uur voorverwarmen beide op DIY 380 , daarna op napolitan stand en daarna pizza erin schuiven wanneer de spiralen roodgloeiend zijn. En dan is de pizza klaar in 2 a 2,5 minuut.
Ik ben wel erg benieuwd wat jij dan anders doet, want 350c is bij mij al genoeg om de onderkant zwart te laten blakeren. Na 1 minuut ruik je al dat de bodem aan het verbranden is.

Draai jij je pizza (vaak) tijdens die 2 -> 2.5 minuten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywise666
citruspers schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:49:
[...]

Ik ben wel erg benieuwd wat jij dan anders doet, want 350c is bij mij al genoeg om de onderkant zwart te laten blakeren. Na 1 minuut ruik je al dat de bodem aan het verbranden is.

Ja ik weet niet.
Misschien dat het te maken kan hebben met een pizzabol direct uit de koelkast bakken ipv eerst op kamertemp laten komen.
Of het deegrecept of bereidingswijze is niet goed genoeg.
Ik draaide de pizza wel afentoe ja. Soms 1 keer soms 2 of 3. Dat doe ik nu ook in de Effeuno.
Je kan proberen alleen de bovenkant verder te bakken terwijl je de schep eronder houdt, dan verbrand de bodem tenminste niet. Dat doe ik ook wel eens.

[ Voor 16% gewijzigd door pennywise666 op 19-12-2024 18:08 ]

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:13
citruspers schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:49:
[...]

minder bloem gebruiken aan de onderkant? Hielp bij mij wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
El Capitan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:37:
[...]

minder bloem gebruiken aan de onderkant? Hielp bij mij wel
De foto van de verbrande steen was na "helemaal geen bloem" :+

Thx @pennywise666 draaien/optillen is 1 van de variabelen die ik nog niet heb uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywise666
citruspers schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:20:
[...]

De foto van de verbrande steen was na "helemaal geen bloem" :+

Thx @pennywise666 draaien/optillen is 1 van de variabelen die ik nog niet heb uitgesloten.
Ik doe het optillen en dichter bij de spiraal houden ook om de randen bij te bruinen waar nodig aangezien mijn baktijd maar 1 minuut is en dan komt het soms net niet helemaal lekker uit met de gelijkmatigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@citruspers ik ben geen deeg expert, verre van, maar wellicht is de bodem te dun? En/of te droog waardoor het vocht snel verdampt is en het verbrandt?

• citruspers
dawg schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:32:
@citruspers ik ben geen deeg expert, verre van, maar wellicht is de bodem te dun? En/of te droog waardoor het vocht snel verdampt is en het verbrandt?
Ik denk eigenlijk dat ik die wel heb uitgesloten. Ik heb zelf 250g bollen van 57% en 60% gemaakt (dus volgens de AVPN norm), en ook getest met bollen van de kookzaak hier in de buurt. Beide gingen te hard.

Ik kan in principe wel vochtiger gaan, maar dat is eigenlijk juist bedoeld voor lagere temperaturen waarbij je de pizza langer bakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywise666
citruspers schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:58:
[...]

Ik denk eigenlijk dat ik die wel heb uitgesloten. Ik heb zelf 250g bollen van 57% en 60% gemaakt (dus volgens de AVPN norm), en ook getest met bollen van de kookzaak hier in de buurt. Beide gingen te hard.

Ik kan in principe wel vochtiger gaan, maar dat is eigenlijk juist bedoeld voor lagere temperaturen waarbij je de pizza langer bakt.
Ik bak mijn pizza's in 1 minuut altijd met 62%-65%, dat geeft bij mij het beste resultaat.
Maar ik denk dat ik het voor nu op 62% houd.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywise666 op 19-12-2024 21:05 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wittmann1982
380 op diy lukte hier toch ook nog met de originele steen. Met recept van vito lacopelli, wat ik nog steeds gebruik nu: https://youtu.be/G-jPoROGHGE?si=EZuK3OudwhDIcYuP
Zonet de 2cm biscotto getest in de luigi op napoli stand, 30min voorverwarmd, met deeg dat ik vorige keer ingevroren had. Vannacht in frigo ontdooid en om 9u opgebolt en 2,5u laten rijzen. 2min bakken, draaien en nog 30sec verder bakken. Ik ben er zeer tevreden mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gc1TwD6_OAez07ZG1i3JHYyURMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVbVPcgpueqTdS6un51wgAxF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OQq255i89AS59nOInU0AvcPE1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1pA7kdUmvc0zZpOYpJyyBKv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwYz2HguHu7V5cVtgvBnUmRJ8xI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xb7mG8mtHyNfB4B1Ez7tDWoP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

* Eigen pizzabollen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon de steen vervangen door biscotto, na de zoveelste verpeste pizza zou ik het wel zat zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
wittmann1982 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:59:
380 op diy lukte hier toch ook nog met de originele steen. Met recept van vito lacopelli, wat ik nog steeds gebruik nu: https://youtu.be/G-jPoROGHGE?si=EZuK3OudwhDIcYuP
Zonet de 2cm biscotto getest in de luigi op napoli stand, 30min voorverwarmd, met deeg dat ik vorige keer ingevroren had. Vannacht in frigo ontdooid en om 9u opgebolt en 2,5u laten rijzen. 2min bakken, draaien en nog 30sec verder bakken. Ik ben er zeer tevreden mee.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtige pizza!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MennoE

* Eigen pizzabollen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat je gewoonweg iets verkeerd doet. De steen bij de Unold is een standaard pizzasteen bevalt vrijwel alle gebruikers goed, wat ik zou op internet lees. Ik heb vanavond toevallig ook pizza in mijn Unold gebakken op de meegeleverde steen. Hierbij ook de foto van een bodem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gHCAnd-zkkT_lcW7A6XHsAm8DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3tGmc232zJIs6vzq1Giy5Wi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwoASVLuo5ZMYzzA5vkQuX9WQUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNdr5tEj10Llk2a5SO8tU3uk.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is de temperatuur van de steen als je bakt? En wat voor schep gebruik je om de pizza te lanceren? Als ik je pizza en de steen zo zie lijkt er teveel semola mee de oven in te gaan. Ook lijkt de steen te warm voor de hydratatie. Hoeveel hydratatie gebruik je?

[ Voor 5% gewijzigd door MennoE op 20-12-2024 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
MennoE schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:32:
[...]

Ik denk dat je gewoonweg iets verkeerd doet. De steen bij de Unold is een standaard pizzasteen bevalt vrijwel alle gebruikers goed, wat ik zou op internet lees. Ik heb vanavond toevallig ook pizza in mijn Unold gebakken op de meegeleverde steen. Hierbij ook de foto van een bodem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is de temperatuur van de steen als je bakt? En wat voor schep gebruik je om de pizza te lanceren? Als ik je pizza en de steen zo zie lijkt er teveel semola mee de oven in te gaan. Ook lijkt de steen te warm voor de hydratatie. Hoeveel hydratatie gebruik je?
Tsja, maar wat dan? Zoals je al aan het lijstje kan zien heb ik al aardig wat dingen geprobeerd ;)

Waaronder dus zowel mijn eigen bollen, als die van een kookzaak, vormen en lanceren met:

* Semolina
* Normale bloem
* Helemaal Niks

Voor de volledigheid: de foto's die ik heb toegevoegd zijn dus van een bol die ik met Helemaal Niks (dus geen normaal bloem en ook geen semolina) heb gevormd en gelanceerd, op een schone steen. En alsnog verbrand de bodem 8)7

Ik gebruik een houten schep. Ik heb wel een geperforeerde alu schep, maar die vind ik te veel plakken. Ik snap de theorie dat door die gaten overtollig bloem of semolina van het vormen kan vallen, maar als ik de pizza vorm en lanceer zonder extra bloem/semolina is er ook niks om door de gaten heen te vallen :+

Hydratie: geprobeerd met 57%, 60% en whatever-de-kookzaak-gebruikt%

Temperatuur van de steen: doorgaans rond de 400-430c. De bodemtemperatuur lager zetten heeft geen effect, omdat het boven-element alsnog de steen opwarmt.

Jouw pizza's zien er keurig uit, zou je misschien jouw deeghydratie willen delen, plus jouw bakmethode (stap voor stap, voor het geval ik iets heel simpels mis)?

En bedankt voor het meedenken natuurlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
citruspers schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:03:
[...]

Tsja, maar wat dan? Zoals je al aan het lijstje kan zien heb ik al aardig wat dingen geprobeerd ;)

Waaronder dus zowel mijn eigen bollen, als die van een kookzaak, vormen en lanceren met:

* Semolina
* Normale bloem
* Helemaal Niks

Voor de volledigheid: de foto's die ik heb toegevoegd zijn dus van een bol die ik met Helemaal Niks (dus geen normaal bloem en ook geen semolina) heb gevormd en gelanceerd, op een schone steen. En alsnog verbrand de bodem 8)7

Ik gebruik een houten schep. Ik heb wel een geperforeerde alu schep, maar die vind ik te veel plakken. Ik snap de theorie dat door die gaten overtollig bloem of semolina van het vormen kan vallen, maar als ik de pizza vorm en lanceer zonder extra bloem/semolina is er ook niks om door de gaten heen te vallen :+

Hydratie: geprobeerd met 57%, 60% en whatever-de-kookzaak-gebruikt%

Temperatuur van de steen: doorgaans rond de 400-430c. De bodemtemperatuur lager zetten heeft geen effect, omdat het boven-element alsnog de steen opwarmt.

Jouw pizza's zien er keurig uit, zou je misschien jouw deeghydratie willen delen, plus jouw bakmethode (stap voor stap, voor het geval ik iets heel simpels mis)?

En bedankt voor het meedenken natuurlijk!
Ik denk dat je steen veel te heet is voor de hydratatie. Ik bak met 62 - 65% als de steen 370 graden is. Probeer dat eens. Meet je de warmte van de steen wel met een infrarood thermometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
MennoE schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:14:
[...]

Ik denk dat je steen veel te heet is voor de hydratatie. Ik bak met 62 - 65% als de steen 370 graden is. Probeer dat eens. Meet je de warmte van de steen wel met een infrarood thermometer?
Nee, maar wel een warmtebeeldcamera. Welke boven/onder instellingen gebruik jij om op een 370c steen uit te komen? Bij mij zorgt het bovenste element er dus voor dat de steen altijd richting de ingestelde "boventemperatuur" gaat, ongeacht wat ik "onderin" heb ingesteld.

65% ga ik proberen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
citruspers schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:19:
[...]

Nee, maar wel een warmtebeeldcamera. Welke boven/onder instellingen gebruik jij om op een 370c steen uit te komen? Bij mij zorgt het bovenste element er dus voor dat de steen altijd richting de ingestelde "boventemperatuur" gaat, ongeacht wat ik "onderin" heb ingesteld.

65% ga ik proberen 8)
Geeft een warmtebeeldcamera ook een goede temperatuur weergave? Ik doe de instelling dat je zelf temperatuur bepaalt. 380 boven en 380 beneden. Eerste pizza gaat erin als steen 370 is. Daarna koelt de steen af en doe ik de pizza's erin rond de 340-350.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
MennoE schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:35:
[...]

Geeft een warmtebeeldcamera ook een goede temperatuur weergave? Ik doe de instelling dat je zelf temperatuur bepaalt. 380 boven en 380 beneden. Eerste pizza gaat erin als steen 370 is. Daarna koelt de steen af en doe ik de pizza's erin rond de 340-350.
Ja, het is in principe een IR thermometer, maar dan met meer meetpunten.

Zal zo eens wat 65% bollen maken en morgen testen op 380/380 ingesteld, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
citruspers schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:38:
[...]

Ja, het is in principe een IR thermometer, maar dan met meer meetpunten.

Zal zo eens wat 65% bollen maken en morgen testen op 380/380 ingesteld, thanks!
Succes! En overigens verbrandt bloem volgens mij sneller dan semola. Dus dat je geen semola hebt gebruikt is niet per se reden dat je minder kans had op een verbrande bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Update:

La Tua Farina 'tipo 00' bloem (AH, onder andere) is niet zo'n succes met 65% hydratie, tenzij iemand toevallig op zoek is naar een recept voor houtlijm of purschuim :+

Op 60% valt er perfect mee te werken zonder dat het aan je handen blijft plakken, maar voor 65% is de W-waarde denk ik niet hoog genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
citruspers schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:01:
Update:

La Tua Farina 'tipo 00' bloem (AH, onder andere) is niet zo'n succes met 65% hydratie, tenzij iemand toevallig op zoek is naar een recept voor houtlijm of purschuim :+

Op 60% valt er perfect mee te werken zonder dat het aan je handen blijft plakken, maar voor 65% is de W-waarde denk ik niet hoog genoeg.
Bakte je daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

citruspers schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:01:
Update:

Opzich is echt wel al heel vaak benoemd in 't topic dat bloem uit de supermarkt 9/10 keer echt de reden is dat je klote deeg krijgt. Investeer een beetje in goede deeg met hoge W waarde. Hoeft niet de wereld te kosten. 1,5 tot 2 euro voor een zak

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Oekol schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 07:48:
[...]

Opzich is echt wel al heel vaak benoemd in 't topic dat bloem uit de supermarkt 9/10 keer echt de reden is dat je klote deeg krijgt. Investeer een beetje in goede deeg met hoge W waarde. Hoeft niet de wereld te kosten. 1,5 tot 2 euro voor een zak
Ja en niet alleen slecht deeg, ook gewoon slechte pizza. Al bedoelde je dat waarschijnlijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
MennoE schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:45:
[...]

Ja en niet alleen slecht deeg, ook gewoon slechte pizza. Al bedoelde je dat waarschijnlijk ook :)
En het verwerkt zoveel makkelijker en fijner, geen geplakt en gedoe en een veel betere pizza. Is het echt waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik gebruik inderdaad Tua Farina van de supermarkt. Op 58-60% is dat prima te verwerken, op 65% blijkbaar niet. En ik ga het nog erger maken: ik gebruik ook wel eens reguliere bloem van de supermarkt. :o

....en daar haalde ik met de G3ferrari (voor mij in ieder geval) prima resultaten mee. In de Unold niet.

Vooropgesteld: ik ga wel een paar zakken Caputo halen en het daarmee proberen.

Maar zijn de geschokte reacties dat je met bloem uit de supermarkt geen verwerkbaar deeg kan maken en geen goede pizza's kan bakken niet een beetje overdreven? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
citruspers schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:32:
Maar zijn de geschokte reacties dat je met bloem uit de supermarkt geen verwerkbaar deeg kan maken en geen goede pizza's kan bakken niet een beetje overdreven? ;)
Je zal er prima pizzas mee kunnen maken met een korte rijstijd. Maar als je 48 uur plus in koelkast doet heb je geen gluten netwerk meer over je met een lage w waarde uit de supermarkt neemt.

Een cold ferment komt de smaak zeer te goede dus dan heb je niks aan supermarkt bloem. Dan kom je inderdaad op caputo of dallagiovanna.

Ik neem ook weleens van de molen tipo 00 mee maar dat is een beetje hit en miss. W waarde zou hoog moeten zijn, maar is toch niet altijd even consistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Highfive95 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:54:
[...]

Je zal er prima pizzas mee kunnen maken met een korte rijstijd. Maar als je 48 uur plus in koelkast doet heb je geen gluten netwerk meer over je met een lage w waarde uit de supermarkt neemt.

Een cold ferment komt de smaak zeer te goede dus dan heb je niks aan supermarkt bloem. Dan kom je inderdaad op caputo of dallagiovanna.

Ik neem ook weleens van de molen tipo 00 mee maar dat is een beetje hit en miss. W waarde zou hoog moeten zijn, maar is toch niet altijd even consistent.
Dank voor deze nuance :)

Mijn rijstijd zit meer in de richting 's ochtends (of de vorige avond) maken en in de avond eten, dan heb ik daar wat minder last van. Richting de 24 uur zakt supermarkt-bloem inderdaad aardig in. Prima eetbaar, je krijg alleen wel een vrij platte pizza :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:20
wittmann1982 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ga dit deeg morgen ook eens maken. De helft meteen gebruiken en de helft invriezen. Op welk punt vries je de bollen in? Op het moment dat ze klaar zijn om de oven in te gaan?

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:39
Hoe krijg ik de beste resultaten uit mijn gewone heteluchtoven uit de keuken?
Ik heb al best wat supermarkt bloem geprobeerd. Heeft het veel zin om ergens echte pizzabloem vandaan te halen?
Ik doe het liefst deeg maken en pizza maken op dezelfde dag, 24 uur koelkast tijd enzo is lastig in dit huishouden.
Heeft het zin een pizzasteen aan te schaffen voor in deze oven, of kan ik dan beter doorbijten en meteen een pizzaoven(tje) kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Nee, het zal te weinig vocht op kunnen nemen en dus met een langere rijstijd is het balen van je inzet.

Ik zit zelf aan de hele lange kant van t spectrum( minimaal 48u tot max 72u koelkast).

[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 21-12-2024 12:33 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 21:05
Pnnnkk schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:21:
Ik heb al best wat supermarkt bloem geprobeerd. Heeft het veel zin om ergens echte pizzabloem vandaan te halen?
Ik doe het liefst deeg maken en pizza maken op dezelfde dag, 24 uur koelkast tijd enzo is lastig in dit huishouden.
Heeft het zin een pizzasteen aan te schaffen voor in deze oven, of kan ik dan beter doorbijten en meteen een pizzaoven(tje) kopen?
Ik heb het volgende een tijdje gedaan, gaf goede resultaten.

Mijn oven ging tot 250. Ik heb een pizzasteen gekocht en warm deze minstens een uur op voorhand op.
Je pizza leg je in de oven met enkel tomatensaus. Je laat de pizza bakken en korst opstijgen tot het lichtjes bruin is. Dan haal je de pizza uit de oven (bij voorkeur op een rooster) en beleg je hem met kaas en andere ingrediënten. Dan stop je de pizza terug in de oven om de kaas te laten smelten en de korst krokant te laten worden. Op deze manier kan je eventueel afwisselend werken. Nieuwe pizza met tomatensaus in de oven terwijl je de eerste belegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Ik gebruik inderdaad Tua Farina van de supermarkt. Op 58-60% is dat prima te verwerken, op 65% blijkbaar niet. En ik ga het nog erger maken: ik gebruik ook wel eens reguliere bloem van de supermarkt. :o

....en daar haalde ik met de G3ferrari (voor mij in ieder geval) prima resultaten mee. In de Unold niet.

Vooropgesteld: ik ga wel een paar zakken Caputo halen en het daarmee proberen.

Haha. Nou ja je probeert Italiaanse pizza te bakken op een temperatuur van 400-450 graden. Dat zijn echt serieuze temperaturen. Persoonlijk zou ik enkel professionele ingrediënten gebruiken als ik probeer pizza te bakken zoals ze dat in Italië doen. Het is niet eens echt duurder, aangezien goede bloem maar weinig kost. Die bloem van de AH is bestemd voor ovenpizzatjes voor kinderen en is door AH geselecteerd omdat ze er maximale marge op maken. Het is misschien tipo 00, maar de W waarde is laag en de kwaliteitscontrole waarschijnlijk slecht vergeleken met caputo. Zeker als de ene na de andere pizza mislukt is het een nobrainer goede ingrediënten te gebruiken.

En over smaak valt niet te twisten uiteraard. Ik bak vaak pizza en vrienden van mij vonden het heerlijk. Ze zeiden dat zij ook hele goede pizza bakten, maar dan in een gewone thuisoven. Ze hadden een goede techniek daarvoor. Nou daar was ik wel benieuwd naar. Het volgende weekend ging ik daar eten. De pizza was hard als een biscuit, smaakloos en had nergens iets van luchtigheid. Hij was enorm zout en overmatig belegd met kaas en pesto, die in een soort soep was veranderd. 'Lekker hè!', zeiden ze. Ik durfde niks anders te doen dan in te stemmen 😬

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MennoE
Pnnnkk schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:21:
Even zoeken in het forum. Pizza bak je sowieso niet met de heteluchtfunctie ☝️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
koendio schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:05:
[...]

Ja, die Italiaanse sites waar ik keek hadden de 32cm niet op voorraad en 33,5cm past niet. En deze was lekker in de buurt, dus zondag besteld, woensdag in huis en gisteren gebakken :D.
pennywise666 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:15:
[...]

Wat is de reden dat de 1 rond de 2cm is en de ander rond de 3cm is eigenlijk? Die originele biscotto voor mijn effeuno is rond de 3cm. Welke verschillen merk ik wanneer ik er een steen van 2cm in leg? Naast de snellere opwarmtijd.
Iemand hier had de 3cm in de Unold en gaf aan dat hij lang moest opwarmen. Ook heb je niet zoveel hoogte in de Unold dus ik dacht 2cm lijkt me goed.

* Eigen pizzabollen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit was ook mijn eerste ervaring. Donkere onderkant voordat de bovenkant echt goed is. Ik moet zeggen dat ik dit fenomeen ook had in de Ooni op hout en nooit een 'helemaal' goeie pizza heb kunnen bakken.

Dan, *drum roll*, gisteravond dus gebakken met de Biscotto in de Unold en ... dat is echt een wereld van verschil. De bodem bakt niet meer aan maar kleurt goed en wordt een beetje knapperig. Of je hem 2 of 3 mins er in laat zitten, allemaal prima. Ik zou dus zeggen, probeer een Biscotto! Dit is de eerste keer dat ze er helemaal uit kwamen zoals ik in mijn hoofd had, goeie onderkant, knapperige buitenkant echt heerlijk!

Ook geef temp surfing meer nodig, Unold gewoon op 450 zetten en laten staan, ik heb hem 45 mins laten opwarmen maar na 30 a 35 was hij goed warm. Pizza er in, ongeveer 2:30 soms iets langer, soms iets korter en kwamen er echt super goed uit. En vooral die bodems, echt wauw. Beste pizza's die ik heb gebakken tot nu toe.

Ik ben dus helemaal fan en vind eigenlijk dat ze standaard Biscotto's moeten leveren bij de oven, of tenminste een variant met Biscotto aanbieden. In de lente ga ik ook een Biscotto voor mijn Ooni halen, daar heb ik namelijk hetzelfde issue. Onderkant zwart voordat de bovenkant lekker is, waarschijnlijk is dat dan ook opgelost :D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ud1dla6wVVGKS13WL_KJoFQrPQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AR85DR80DPwv5iSV0Qawhu1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpJ1OTsqyjLP20sTZNWLDNLVNiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oS5oAgP3ma87uKsSQM54AJ2A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvV9h2kYt8DB7XP5fN1oGd3hoX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHgCRERvkJ2E19y3se4LeRR7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSeKWzSeepPVpSeKsggTM_ItAeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jqi9vZojywwVb5DZOdv8Hts4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
MennoE schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:57:
Zeker als de ene na de andere pizza mislukt is het een nobrainer goede ingrediënten te gebruiken.
Aan de andere kant: met al die (trial en error) experimenten gooi ik echt geen Mutti saus op de pizza's en doe ik er ook geen San Marzano tomaten op :+

>als ik probeer pizza te bakken zoals ze dat in Italië doen

En dat is dus waarom ik me achter de oren aan het krabben ben. Hoe je een "echte" Italiaanse pizza Napoletana bakt is tot in de details vastgelegd volgens de AVPN normen. Daar staat onder andere in:

* Hoeveel eiwit je bloem moet hebben (tussen de 11-13% zo uit mijn hoofd)
* Hoeveel hydratie je deeg moet hebben (50-60%?)
* Wat de temperatuur van je ovenvloer moet zijn (370-430c?)

En de grap is: met mijn (supermarkt) Tua Farina bollen met 58% hydratie en 12g eiwit voldoe ik daar aan, idem met de Unold Luigi temperaturen.

Vervolgens krijg ik zwarte bodems, en wordt mij hier verteld dat het aan mijn bloem, mijn hydratie of mijn oven-instellingen ligt. -O-

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij met het advies en ga rustig verder met alles uitsluiten. Maar dat het allemaal aan mij ligt en niet aan de Unold (of de steen) wil er nog niet helemaal in :)
Hercul3s schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:16:

Dit was ook mijn eerste ervaring. Donkere onderkant voordat de bovenkant echt goed is. Ik moet zeggen dat ik dit fenomeen ook had in de Ooni op hout en nooit een 'helemaal' goeie pizza heb kunnen bakken.

Dan, *drum roll*, gisteravond dus gebakken met de Biscotto in de Unold en ... dat is echt een wereld van verschil. De bodem bakt niet meer aan maar kleurt goed en wordt een beetje knapperig. Of je hem 2 of 3 mins er in laat zitten, allemaal prima. Ik zou dus zeggen, probeer een Biscotto! Dit is de eerste keer dat ze er helemaal uit kwamen zoals ik in mijn hoofd had, goeie onderkant, knapperige buitenkant echt heerlijk!

Ook geef temp surfing meer nodig, Unold gewoon op 450 zetten en laten staan, ik heb hem 45 mins laten opwarmen maar na 30 a 35 was hij goed warm. Pizza er in, ongeveer 2:30 soms iets langer, soms iets korter en kwamen er echt super goed uit. En vooral die bodems, echt wauw. Beste pizza's die ik heb gebakken tot nu toe.

Ik ben dus helemaal fan en vind eigenlijk dat ze standaard Biscotto's moeten leveren bij de oven, of tenminste een variant met Biscotto aanbieden. In de lente ga ik ook een Biscotto voor mijn Ooni halen, daar heb ik namelijk hetzelfde issue. Onderkant zwart voordat de bovenkant lekker is, waarschijnlijk is dat dan ook opgelost :D.
Heh! Ik heb ook hetzelfde probleem gehad met mijn Ooni Fyra, daar gaat de bodem ook vaak te hard. Niet zozeer in het midden; wel langs de randen (omdat de pizza bij het draaien niet meer exact op dezelfde plek ligt). Prachtige pizza zo op de foto!

Hoeveel hydratie doe jij met de Biscotto steen? En in welke maat heb jij hem besteld, gewoon 32x32x2? Al gevonden in je vorige bericht

[ Voor 40% gewijzigd door citruspers op 21-12-2024 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MennoE
citruspers schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:18:
[...]

Aan de andere kant: met al die (trial en error) experimenten gooi ik echt geen Mutti saus op de pizza's en doe ik er ook geen San Marzano tomaten op :+

>als ik probeer pizza te bakken zoals ze dat in Italië doen

En dat is dus waarom ik me achter de oren aan het krabben ben. Hoe je een "echte" Italiaanse pizza Napoletana bakt is tot in de details vastgelegd volgens de AVPN normen. Daar staat onder andere in:

* Hoeveel eiwit je bloem moet hebben (tussen de 11-13% zo uit mijn hoofd)
* Hoeveel hydratie je deeg moet hebben (50-60%?)
* Wat de temperatuur van je ovenvloer moet zijn (370-430c?)

En de grap is: met mijn (supermarkt) Tua Farina bollen met 58% hydratie en 12g eiwit voldoe ik daar aan, idem met de Unold Luigi temperaturen.

Vervolgens krijg ik zwarte bodems, en wordt mij hier verteld dat het aan mijn bloem, mijn hydratie of mijn oven-instellingen ligt. -O-

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij met het advies en ga rustig verder met alles uitsluiten. Maar dat het allemaal aan mij ligt en niet aan de Unold (of de steen) wil er nog niet helemaal in :)
En de AVPN schrijven een W-waarde voor van 220-380. Dus ik denk dat het daar misgaat. Vergis je voorts niet in het belang van een goede kwaliteitscontrole van de bloem door de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
citruspers schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:18:
[...]

Heh! Ik heb ook hetzelfde probleem gehad met mijn Ooni Fyra, daar gaat de bodem ook vaak te hard. Niet zozeer in het midden; wel langs de randen (omdat de pizza bij het draaien niet meer exact op dezelfde plek ligt). Prachtige pizza zo op de foto!

Hoeveel hydratie doe jij met de Biscotto steen? En in welke maat heb jij hem besteld, gewoon 32x32x2? Al gevonden in je vorige bericht
Dank! Dit is ongeveer 60%.

32x32x2 idd

Recept doe ik heel basic adhv de Ooni app haha. Dus alles mengen, 10 mins kneden en dan laten staan. Als het goed gerezen is de koelkast in tot de ochtend voor gebruik. Dan bollen maken en op temp laten komen tot gebruik.

Volgens mij is het ‘probleem’ dat niet iedereen Napolitaanse pizza’s maakt, ik heb ook wel video’s gezien van mensen die diepvries pizza’s in een pizza oven gooien bijv. Dan heb je natuurlijk geen biscotti nodig. De normale cordoriet steen is ‘prima’ voor temperaturen onder de 300 graden denk ik, daarboven heb je echt iets anders nodig want anders verbrand het gewoon.

Succes! Bij mij was het echt een verademing dat ze er eindelijk goed uit kwamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
Hercul3s schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:51:
[...]

Volgens mij is het ‘probleem’ dat niet iedereen Napolitaanse pizza’s maakt, ik heb ook wel video’s gezien van mensen die diepvries pizza’s in een pizza oven gooien bijv. Dan heb je natuurlijk geen biscotti nodig. De normale cordoriet steen is ‘prima’ voor temperaturen onder de 300 graden denk ik, daarboven heb je echt iets anders nodig want anders verbrand het gewoon.

Succes! Bij mij was het echt een verademing dat ze er eindelijk goed uit kwamen.
Ik gebruik de corodiet in mijn Unold Luigi en de Ooni Koda 16. Ik bak op steentemperatuur tot 400 graden en heb geen verbrande bodems. Dat je boven de 300 verbrandt klopt gewoon niet.

Ik heb een biscotto voor de Ooni en gebruik die juist niet, omdat de bodem te bleek blijft en de oven echt lang moet opwarmen voor ik kan gaan bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Ronster schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:07:
[...]

Ik ga dit deeg morgen ook eens maken. De helft meteen gebruiken en de helft invriezen. Op welk punt vries je de bollen in? Op het moment dat ze klaar zijn om de oven in te gaan?
Ja. Ik had er een 5 meteen gebakken en had nog een drietal bollen over die ik invroor, elk apart in een vacuumzak.
Na een nacht ontdooien 'smorgens opbollen en laten rijzen tot smiddags. Ik merkte geen verschil tussen de verse en de ingevroren.
Gemaakt met caputo chef, die mag tot 72u rijzen. Ik weet niet of het met caputo pizzeria ook zou lukken, maar ik vermoed van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
wittmann1982 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:07:
[...]

Ja. Ik had er een 5 meteen gebakken en had nog een drietal bollen over die ik invroor, elk apart in een vacuumzak.
Na een nacht ontdooien 'smorgens opbollen en laten rijzen tot smiddags. Ik merkte geen verschil tussen de verse en de ingevroren.
Gemaakt met caputo chef, die mag tot 72u rijzen. Ik weet niet of het met caputo pizzeria ook zou lukken, maar ik vermoed van wel.
Thanks!
Nou, ik kan je laten weten of het ook lukt met Pizzeria, want die ga ik nu gebruiken :)
Voor langere rijstijden gebruik ikzelf Molino Dallagiovanna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
MennoE schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:04:
[...]

Ik gebruik de corodiet in mijn Unold Luigi en de Ooni Koda 16. Ik bak op steentemperatuur tot 400 graden en heb geen verbrande bodems. Dat je boven de 300 verbrandt klopt gewoon niet.

Ik heb een biscotto voor de Ooni en gebruik die juist niet, omdat de bodem te bleek blijft en de oven echt lang moet opwarmen voor ik kan gaan bakken.
Het hangt natuurlijk af van je gebruik, maar ik kreeg met geen mogelijkheid zowel de boven als onderkant goed. Als de bovenkant goed was, was de onderkant richting zwart, en als de onderkant goed was, was de bovenkant nog niet helemaal goed. Zowel in de Ooni als de Unold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
Hercul3s schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:32:
[...]

Het hangt natuurlijk af van je gebruik, maar ik kreeg met geen mogelijkheid zowel de boven als onderkant goed. Als de bovenkant goed was, was de onderkant richting zwart, en als de onderkant goed was, was de bovenkant nog niet helemaal goed. Zowel in de Ooni als de Unold.
Op het laatst dan gewoon pizzaschep eronder zodat bodem niet verbrandt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
Hercul3s schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:32:
[...]

Dat klinkt als gewoon meer ervaring opdoen met temperatuurregeling, zodat je de juiste temperatuur hebt op de steen en in de oven. Het luistert met corodiet wel nauwer dan een biscotto. Maar een biscotto is niet automatisch altijd beter. Die is echt bedoeld voor Napolitaanse pizza. Je moet er geen Romeinse pizza op gaan bakken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywise666
Eet smakelijk allen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB0OJuR321MreXzVgyylIWB6oHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eu4A4bTUEjQGiUubAjPAr9Rv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2dWyEmA4_KnraLGy4km65bhDNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhiAb9FW6QUbZp6Jr8wzsIQV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
MennoE schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:48:
[...]

Dat klinkt als gewoon meer ervaring opdoen met temperatuurregeling, zodat je de juiste temperatuur hebt op de steen en in de oven. Het luistert met corodiet wel nauwer dan een biscotto. Maar een biscotto is niet automatisch altijd beter. Die is echt bedoeld voor Napolitaanse pizza. Je moet er geen Romeinse pizza op gaan bakken.
Zie dit filmpje van Vito op 17:20. Dit is ook een biscotto toch? Hij gebruikt hem zelfs op 300C.
Of bedoel je met Romeinse pizza het gebruik van lagere temperatuur icm lager hydratatie deeg?
Ik heb de Unold nu 1 keer gebruikt met de originele steen op 350C. De eerste 2 pizzas gingen goed en bij de 3 erna had ik ook issues met verbranden van de bodem, zoals ik toch wel vaak zie bij de Unold.
In de Ooni met originele steen heb ik dit issue nooit met het pizzabijbel recept dat ik al erg vaak heb gebruikt. Het is wel maar 53% hydratatie, dus behoorlijk droog. Wellicht is dat het issue. maar dan nog vind ik het vreemd dat de bodem in de Ooni niet verbrand op dezelfde steen temp (gemeten met infrarood meter).

YouTube: How to Make Perfect Pizza Dough - For the House⎮NEW 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywise666
Ik heb nog nooit een verbrande bodem gehad in de Unold of Effeuno met 62%. Dan wel maximaal met een baktijd van 1 minuut op 500 graden in de Effeuno;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Prachtig. Mooie rand, mooie vorm. Leopard spots. Smakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

pennywise666 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:04:
Ik heb nog nooit een verbrande bodem gehad in de Unold of Effeuno met 62%. Dan wel maximaal met een baktijd van 1 minuut op 500 graden in de Effeuno;)
Ik in principe ook niet op de roccbox tenzij m'n schoonpa weer een veel te zware pizza er in gooit en te weinig semolina gebruikt heeft. Dan zit die hele oven er onder. Wij bakken om en om, op 't einde is het altijd hit or mis. Hij nam vorige week gewoon echt ook een deegroller mee om al 't lucht wat zich drie dagen lang ontwikkelt heeft er uit de halen. Ongelofelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
Ronster schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:58:
[...]

Zie dit filmpje van Vito op 17:20. Dit is ook een biscotto toch? Hij gebruikt hem zelfs op 300C.
Of bedoel je met Romeinse pizza het gebruik van lagere temperatuur icm lager hydratatie deeg?
Ik heb de Unold nu 1 keer gebruikt met de originele steen op 350C. De eerste 2 pizzas gingen goed en bij de 3 erna had ik ook issues met verbranden van de bodem, zoals ik toch wel vaak zie bij de Unold.
In de Ooni met originele steen heb ik dit issue nooit met het pizzabijbel recept dat ik al erg vaak heb gebruikt. Het is wel maar 53% hydratatie, dus behoorlijk droog. Wellicht is dat het issue. maar dan nog vind ik het vreemd dat de bodem in de Ooni niet verbrand op dezelfde steen temp (gemeten met infrarood meter).

De Unold heeft een verwarmingselement onder de steen. De steen van de Ooni wordt alleen opgewarmd door de vlam in de oven. Dit betekent dat als je een pizza in de Ooni bakt, de steen vrijwel geen warmte meer krijgt tijdens het bakken. Die koelt daarom flink af. De steen van de Unold wordt gewoon verwarmd tijdens het bakken. De pizza in de Unold krijgt tijdens het bakken bij eenzelfde starttemperatuur van de steen dus meer warmte via de steen dan in een Ooni. Dat verklaart het aanbakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
Ronster schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:58:
[...]

Dat is inderdaad een biscotto. Kijk eens op 21:26, de onderkant is helemaal bleek. Verder laat hij de onderkant nergens zien. Dat doet hij waarschijnlijk expres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
MennoE schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:52:
[...]

De Unold heeft een verwarmingselement onder de steen. De steen van de Ooni wordt alleen opgewarmd door de vlam in de oven. Dit betekent dat als je een pizza in de Ooni bakt, de steen vrijwel geen warmte meer krijgt tijdens het bakken. Die koelt daarom flink af. De steen van de Unold wordt gewoon verwarmd tijdens het bakken. De pizza in de Unold krijgt tijdens het bakken bij eenzelfde starttemperatuur van de steen dus meer warmte via de steen dan in een Ooni. Dat verklaart het aanbakken.
Zou zomaar eens kunnen kloppen wat je schrijft :)

Morgen maar eens experimenteren met de temperaturen in de Unold. Maar ik ga wel een biscotto bestellen. Die kan ik in beide ovens gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• citruspers
Vanavond deeg met 65% hydratie geprobeerd op 380/380 in de Unold (Tua Farina met mogelijk een te-lage W waarde).

En inderdaad, na 2 minuten bakken geen verbrande bodem (ondanks dat ik wel wat semolina moest gebruiken bij het vormen en lanceren) *O*

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vnBozyF.png

MAAR

De bovenkant was verre van klaar na die twee minuten: -O-

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bowCVtV.png

Dus nog meer dan 2 minuten de pizza, op de schep, vlak onder het bovenste verwarmingselement gehouden, helaas ook zonder al te veel resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GXgKk2g.png

Dus hoewel de bodem er met 65% op 380/380 prima uit ziet, komen er nog steeds geen egaal gebakken pizza's uit mijn Unold.

-----

Voor de tweede test heb ik de oven op 450/450 gezet en na het voorverwarmen een tweede 65% pizza er in gedaan. Die ging weer zoals vanouds mis en begon al na anderhalve minuut dusdanig te roken dat ik hem er voortijdig uit heb gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pBZ0iOh.png

En de bovenkant? Die had wederom nog wel wat langer gemogen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AoLVmw0.png

---

(Ik heb inmiddels ook een biscotto besteld)

---

Waar ik nog nieuwsgierig ben, de mensen die met succes met de originele steen bakken: hoe doen jullie de pizza in de oven?

Is dat "Deur open, pizza er in, deur weer dicht" of laten jullie eerst de deur een minuutje of 2 open staan voordat de pizza er in gaat, zodat het bovenste element tijd heeft om goed heet te worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MennoE
citruspers schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:10:
Vanavond deeg met 65% hydratie geprobeerd op 380/380 in de Unold (Tua Farina met mogelijk een te-lage W waarde).

En inderdaad, na 2 minuten bakken geen verbrande bodem (ondanks dat ik wel wat semolina moest gebruiken bij het vormen en lanceren) *O*

[Afbeelding]

MAAR

[Afbeelding]

Dus nog meer dan 2 minuten de pizza, op de schep, vlak onder het bovenste verwarmingselement gehouden, helaas ook zonder al te veel resultaat:

[Afbeelding]

Dus hoewel de bodem er met 65% op 380/380 prima uit ziet, komen er nog steeds geen egaal gebakken pizza's uit mijn Unold.

-----

Voor de tweede test heb ik de oven op 450/450 gezet en na het voorverwarmen een tweede 65% pizza er in gedaan. Die ging weer zoals vanouds mis en begon al na anderhalve minuut dusdanig te roken dat ik hem er voortijdig uit heb gehaald:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

---

---

Waar ik nog nieuwsgierig ben, de mensen die met succes met de originele steen bakken: hoe doen jullie de pizza in de oven?

Is dat "Deur open, pizza er in, deur weer dicht" of laten jullie eerst de deur een minuutje of 2 open staan voordat de pizza er in gaat, zodat het bovenste element tijd heeft om goed heet te worden?
Haha, je bent wel een aanhouder. Ik doe gewoon de pizza erin en de deur gelijk dicht. Deze gekke pizza's van jou zijn allemaal het gevolg van de bloem die je gebruikt. Een hoge hydratatie bij bloem met een lage W-waarde zorgt dat de vocht niet goed verdampt. Vandaar je ongare korst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:09

---

Ik verwarm de oven op met 325/400 voor bijna een uur ongeveer. Met de Ooni infrarood ding meet ik dan ongeveer 380-415 over de steen.

Dan als de pizza bijna helemaal belegd is dan 325/450 om boven spiraal rood te krijgen, niet te lang wachten want dan kan hij weer uitschakelen. (Doe soms het deurtje open als beleggen te lang duurt)

Als de pizza klaar is zet ik de temperatuur weer terug op 325/400.

Dit is met van lemmen bolletjes, geen idee wat de hydratatie daar van is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywise666
@Krus Van Lemmen bollen zijn 62%.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywise666 op 22-12-2024 03:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
MennoE schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:48:
[...]

In mijn geval met vooral Napolitaanse pizza op 450gr lijkt de biscotti dan de betere optie. Ook geen temp regeling nodig :).

Maar verder eens met wat je zegt, als je Romeinse pizza wil bakken dan zal een biscotti wss geen goed resultaat geven.

[Afbeelding]

MAAR

[Afbeelding]

[Afbeelding]

-----

[Afbeelding]

[Afbeelding]

---

---

Biscotto tijd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
pennywise666 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:54:
[...]

Op het laatst dan gewoon pizzaschep eronder zodat bodem niet verbrandt?
Dat heb ik nog niet geprobeerd, zou kunnen werken idd. Alleen met de biscotto dus allemaal niet nodig :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywise666
Hercul3s schreef op zondag 22 december 2024 @ 07:47:
[...]

Dat heb ik nog niet geprobeerd, zou kunnen werken idd. Alleen met de biscotto dus allemaal niet nodig :).
Nee precies, maar ik doe na 1 minuut baktijd soms de schep eronder en til hem naar boven dichter naar de spiralen toe om op sommige plekken de rand meer te bakken zodat er gelijkmatiger uitziet met bruining/leopard spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/he7F1K_7s-H_MLG87pAGv0SY6lQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQ9pTjJJfHDEObXTlopeEgMW.jpg?f=fotoalbum_large

Net even 1x te vaak....
Was lekker bezig denk doen nog ff 1x iets strakker en toen scheurde die op twee plekken. Zal wel loslopen, wel jammer ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Oekol op 23-12-2024 23:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Mozes kriebel wat een info hier zeg, helemaal geweldig. Bij toeval op dit topic gestuit en het de afgelopen dagen doorgenomen. Sinds ruim een jaartje in bezit van een Ooni Karu 12, ik stook hem altijd op met wat houtskool en wat houtjes (sekelbos braaihout, keihard en word bloedheet met weinig houtjes) en gooi er daarna per pizza 1 houtje op om de oven op temperatuur te houden. Bakken gaat steeds beter (lees steeds minder zwart) maar in de zoektocht naar beter deeg hier dus terecht gekomen. Voorheen altijd gewoon met patentbloem een direct deegje gemaakt en de bodem uitgerold met de deegroller. Dat ik nog pizza's maakte op de kamado vond ik dat altijd prima, op de Ooni wilde ik het wat beter aanpakken dus aan de slag gegaan met de Tua Farina uit de supermarkt. Ik heb eigenlijk altijd met 60% hydratatie gewerkt en dan het deeg in de ochtend maken en in de avond bakken. Wel altijd gewoon een 7 grams zakje instant gist erbij. De laatste tijd met een polish maar dan ook nog steeds dezelfde dag bakken, geeft al wel een luchtiger resultaat. De laatste keer een polish gemaakt, die 24 uur in de koelkast laten staan, daarna het hoofddeeg gemaakt (1 gram instant gist, 60% water, 3 bollen van 250 gram), dat een uur of 6 laten rijzen en toen de pizza's gebakken, deeg was helemaal uitgezakt en lastig te hanteren. Daarna eens gaan zoeken op goed pizzadeeg en hier terecht gekomen. Had ik een jaar geleden al moeten doen maargoed, beter laat dan nooit. Straks meteen maar even goede bloem bestellen en het dan volgende week nog maar eens proberen maar nu met een gerijpt deegje en wat betere ingredienten voor erop te doen. Wat foto's van de laatste sessie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fAD2Pphe0Mhbj-J8mv_JuBwhpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbFGplpSQjCtNfsunPtqSj4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myV2S2o6XMVqOaV23-UyvqCZIWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p79Vu8sg3PBT7Qy3M6nbvUXI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhvWEAMLwxlPpuy33mp-gJvYbqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MNhTKi1O5eoes5i60xbLpe8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnINrgi9bVCFQdP3c8s8LK-2Dmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fC68YDcyiLuY7lxaZocxT31.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcwTj2CqCkGus72LefchbKC69u0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nP7kVqpNUoXbmtxonviHjmfv.jpg?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Heeft iemand hier ervaring met desem pizza deeg? Heb een starter gekregen en ben nu wel benieuwd hoe anders dat is.

Edit: maar gewoon een deegje gemaakt met desem. De 00 was ook op dus ook nog van gewone Franse bloem. Benieuwd naar het resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCy8Whs4r1j2rRTamhkvbbPgLx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4QJUbHSZqZqmLePPuTnz7Pq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door Hercul3s op 24-12-2024 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 14:20

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

fxs81 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:03:
Mozes kriebel wat een info hier zeg, helemaal geweldig…….
Okee, hier ook een Karu 12: bestel een andere steen erin, een biscotto steen. Geeft direct een veel beter bakresultaat, een wereld van verschil. En even goed inlezen wat de diverse W-waardes van meel doen. Als je dat begrijp, ben je weer stappen verder. Wil je jezelf een mooi cadeau doen: de Pizzabijbel!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

PeepPeepPeep schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:08:
[...]

Okee, hier ook een Karu 12: bestel een andere steen erin, een biscotto steen. Geeft direct een veel beter bakresultaat, een wereld van verschil. En even goed inlezen wat de diverse W-waardes van meel doen. Als je dat begrijp, ben je weer stappen verder. Wil je jezelf een mooi cadeau doen: de Pizzabijbel!
bedankt voor de tip, ik lees hier dat dat voornamelijk voor standje inferno is, ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen problemen ervaar met zwarte bodems of niet gare bodems maar mijn nieuwschierigheid is wel gewekt aangezien ik die stenen veel voorbij zie komen dus daar ga ik even dieper induiken. Nu eerst Caputo pizzeria besteld en caputo semola. Eerst eens kijken wat een verschil dat gaat maken tov de supermarkt tua farina en gewoon griesmeel.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Ik heb ook een Karu 12G maar ook geen last van zwarte bodems... gaat tot nu toe perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Hercul3s schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:26:
Heeft iemand hier ervaring met desem pizza deeg? Heb een starter gekregen en ben nu wel benieuwd hoe anders dat is.
Zoek even op Poolish of Biga in het topic. Eigenlijk allemaal vergelijkbaar met een desem. Alleen samenstelling is wat anders.

Het is met name de smaak die anders is dan zonder desem. Meer smaak, maar dat is persoonlijk. Ik vind ze persoonlijk heel erg lekker met starter, maar mijn vrouw minder. Dus doe meestal zonder desem/poolish/biga.

Hier vanavond ook pizza op menu. Deeg vanmiddag opgebold na koude bulkferment van 48 uur. Weer op 62% want dat vind ik persoonlijk de sweet spot. Makkelijk hanteerbaar en prima hydratatie voor op mijn G3 ferrari.

Nog 2 uurtjes en dan bakken maar. *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywise666
@Highfive95 Ja ik denk dat dat ook voor mij de sweetspot is 62% voor mijn Effeuno door die redenen die je geeft. En een goed resultaat.
Ik wissel ook af met tipo 1 bloem of 50% tipo1/tipo 00 voor de extra vezels en toch een betere smaak die tipo 1 geeft. Veel zachter en luchtiger is het bakresultaat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

pennywise666 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:53:
@Highfive95 Ja ik denk dat dat ook voor mij de sweetspot is 62% voor mijn Effeuno door die redenen die je geeft. En een goed resultaat.
Ik wissel ook af met tipo 1 bloem of 50% tipo1/tipo 00 voor de extra vezels en toch een betere smaak die tipo 1 geeft. Veel zachter en luchtiger is het bakresultaat ook.
Doe je dan 100% tipo 1 bloem of 50%?
Ik heb ooit m'n beste pizza ooit gemaakt met 100% tipo 1. Maar werd voor gek verklaard hier (niet negatief bedoelt) sindsdien doe ik 1/3 tipo 1. Voor 't deeg morgen 20% gedaan zodat ik de volgende keer nog 30% kan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
Oekol schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:31:
[...]

Doe je dan 100% tipo 1 bloem of 50%?
Ik heb ooit m'n beste pizza ooit gemaakt met 100% tipo 1. Maar werd voor gek verklaard hier (niet negatief bedoelt) sindsdien doe ik 1/3 tipo 1. Voor 't deeg morgen 20% gedaan zodat ik de volgende keer nog 30% kan gaan doen.
Volgens mij had ik die tip van jou gekregen hier een tijdje terug? Gaf je me ook nog een link waar ik die bloem kon kopen toch? Of was dat iemand anders? Maar ik heb allebei geprobeerd, 50% en 100%.
Ik ga nu ook wat meer spelen met de verhoudingen om te zien wat het beste resultaat geeft.
Wilde ze je bijna opsluiten in het gesticht dan?;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Mijn laatste sessie was met tipo 1, ging prima maar ze vinden hier thuis tipo 00 lekkerder. Het was eigenlijk een volkoren pizza geworden, echt heel voedzaam ook.

[ Voor 29% gewijzigd door Freezhost op 24-12-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
Freezhost schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:41:
Mijn laatste sessie was met tipo 1, ging prima maar ze vinden hier thuis tipo 00 lekkerder. Het was eigenlijk een volkoren pizza geworden, echt heel voedzaam ook.
Ja precies, het is ook nog eens een keer voedzamer omdat er meer vezels inzitten. En aangezien ik veel pizza eet kan ik het beter wat gezonder maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

pennywise666 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:39:
[...]

Volgens mij had ik die tip van jou gekregen hier een tijdje terug? Gaf je me ook nog een link waar ik die bloem kon kopen toch? Of was dat iemand anders? Maar ik heb allebei geprobeerd, 50% en 100%.
Ik ga nu ook wat meer spelen met de verhoudingen om te zien wat het beste resultaat geeft.
Wilde ze je bijna opsluiten in het gesticht dan?;)
Zou maar zo kunnen. Wat vond je 't lekkerst? 50 of 100? Wellicht dat ik dan maar ook weer terug ga naar meer tipo 1. Is W380, nu heb ik W310 tipo 00. Zal 't eens naast elkaar moeten proeven, het is nu namelijk lekker en lekker :+

Het deeg was gewoon specifiek mega goed gelukt met tipo 1 toen. Qua smaak is het altijd wel heel lekker doordat in 't zo lang laat rijzen.

[ Voor 9% gewijzigd door Oekol op 24-12-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
Oekol schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:17:
[...]

Zou maar zo kunnen. Wat vond je 't lekkerst? 50 of 100? Wellicht dat ik dan maar ook weer terug ga naar meer tipo 1. Is W380, nu heb ik W310 tipo 00. Zal 't eens naast elkaar moeten proeven, het is nu namelijk lekker en lekker :+
Ik weet het eigenlijk niet meer zo goed wat ik het lekkerste vond, dus ik dacht ik doe maar 50/50 dan zit ik altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdemeijers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-02 08:38
Aan de mensen met de Unold Luigi: is het bij jullie ook zo dat het punt waar de spiraal begint minder warm is? daar wordt m’n pizza net wat minder gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
nickdemeijers schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:41:
Aan de mensen met de Unold Luigi: is het bij jullie ook zo dat het punt waar de spiraal begint minder warm is? daar wordt m’n pizza net wat minder gaar.
Dat had ik ook idd. Moet zeggen nu ik hem op 450 opwarm en laat met de biscotto heb ik dat issue niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Hercul3s op 25-12-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 11:53

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Yes, daarom voordat de pizza erin gaat zet ik de oven op 370. Dan 30 seconden voordat hij erin gaat gaat hij op napolitaanse stand. Dan gaat de gloeispiraal aan en wordt hij wel warm genoeg.

Ofwel, het blijft gewoon ruk;) Maaar wel beter dan een normale oven.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Het is mij nooit opgevallen eigenlijk. Ik doe altijd pas de kaas erop als de pizza halverwege de baktijd is, en draai de pizza dan. Draai je ook tussentijds?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Ja met kerst pizza, maar dan wel even een niveautje hoger qua beleg.

Heerlijk! We hebben gehad:

- Truffelchampignoncreme, kruidenvarkens worst en buffel mozzarella. Truffelolie op 't einde er over.

- ricotta met citroen en citroenrasp, nootmuskaat, mortadella en pistache.

- peer, blauwaderkaas en walnoten

- buffelmozzarella, truffelchampignon en spianata romano

Mede mogelijk gemaakt door m'n zwager die een god in de keuken is. Vrijwel alles zelf gemaakt of zelf bewerkt. Was echt heeerlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRU0KxdTg4YJZYWAV2qM0nZffXY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1Fi2bxd5hnxwSkPCJfa42QE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tV_OUoKcGGc8ugjEOLwULnswzpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GH4IakK14g3vvhPH314Z9ZGW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6By9OTjYjEu4xRwOhTy54H6jYs4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nbv73KijIfcbKunYtkcec1Po.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgZdzcnVX8vwUOmxliZ4klj_AQo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6P0JpMZ1kbL7bTNHAjz2JURg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoT-gsF1OeVqvndT-W2uIhIxTzs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7RKmZVt3e347D11xN9zRbRn.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Zo dan, dat ziet er echt geweldig uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

fxs81 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 03:36:
Zo dan, dat ziet er echt geweldig uit.
Zo smaakte het ook. Die calzone was de eerste keer ff lastig omdat t de eerste keer calzone (met intentie) maken was. Maar van elke pizza hadden we er twee en de tweede keer ging 't echt veel en veel beter.

Straks als ontbijt / lunch nog die calzone die we in 4 stukken snijden en als sandwich eten. Super lekker.

Ontbijt dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPVKEgReO9gle3_h2TT-VqXXWKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvZCyRj5WC4AbcNGtj31mqgO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Oekol op 26-12-2024 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
Terrie schreef op woensdag 25 december 2024 @ 18:14:
[...]

Yes, daarom voordat de pizza erin gaat zet ik de oven op 370. Dan 30 seconden voordat hij erin gaat gaat hij op napolitaanse stand. Dan gaat de gloeispiraal aan en wordt hij wel warm genoeg.

Ofwel, het blijft gewoon ruk;) Maaar wel beter dan een normale oven.
Zonder in herhaling te willen vallen, met de biscotto laat ik hem dus gewoon op 450 staan en zijn er na het opwarmen geen extra handelingen meer nodig. Door de 450 graden is de bovenkant altijd warm genoeg dat hij goed wordt.

• Terrie

Terrie

Hercul3s schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:37:
[...]

Zonder in herhaling te willen vallen, met de biscotto laat ik hem dus gewoon op 450 staan en zijn er na het opwarmen geen extra handelingen meer nodig. Door de 450 graden is de bovenkant altijd warm genoeg dat hij goed wordt.
Ik heb nog wel de oude versie(tot 400 graden). Welke biscotto heb je gekocht?

• Hercul3s
Terrie schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:40:
[...]
Ik heb nog wel de oude versie(tot 400 graden). Welke biscotto heb je gekocht?
[...]

:D

Ik zou denken dat het met 400gr ook wel moet lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door Hercul3s op 26-12-2024 10:44 ]

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Ik heb mijn biscotto uit Italië laten komen, ding perfect. Zie alleen dat die steen nu op uitverkocht staat.

Maar deze is iets kleiner maar moet zeker ook lukken: https://pizzastore.nl/product/pizzasteen-30x30x3-cm/
Wat extra spullen erbij bestellen voor gratis verzendkosten…..

Edit: dit is geen echte biscotto dus niet doen!

[ Voor 9% gewijzigd door PeepPeepPeep op 26-12-2024 12:00 ]

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

PeepPeepPeep schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:53:
Ik heb mijn biscotto uit Italië laten komen, ding perfect. Zie alleen dat die steen nu op uitverkocht staat.

Maar deze is iets kleiner maar moet zeker ook lukken: https://pizzastore.nl/product/pizzasteen-30x30x3-cm/
Wat extra spullen erbij bestellen voor gratis verzendkosten…..
Ik zag het...
Nu deze besteld, komt ook direct uit Italie; https://www.biscottodisor...pessore-fino-a-2-cm-copia

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Ah… mooi!

Voor als er ooit liefhebbers terug kijken, nog een adresje uit Italië: https://www.pizza-shop.it...i-koda-12-dada-32x32x2-cm

Pagina: 1 ... 99 ... 116 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.