Aan de andere kant: met al die (trial en error) experimenten gooi ik echt geen Mutti saus op de pizza's en doe ik er ook geen San Marzano tomaten op
>als ik probeer pizza te bakken zoals ze dat in Italië doen
En dat is dus waarom ik me achter de oren aan het krabben ben. Hoe je een "echte" Italiaanse pizza Napoletana bakt is tot in de details vastgelegd volgens de AVPN normen. Daar staat onder andere in:
* Hoeveel eiwit je bloem moet hebben (tussen de 11-13% zo uit mijn hoofd)
* Hoeveel hydratie je deeg moet hebben (50-60%?)
* Wat de temperatuur van je ovenvloer moet zijn (370-430c?)
En de grap is: met mijn (supermarkt) Tua Farina bollen met 58% hydratie en 12g eiwit voldoe ik daar aan, idem met de Unold Luigi temperaturen.
Vervolgens krijg ik zwarte bodems, en wordt mij hier verteld dat het aan mijn bloem, mijn hydratie of mijn oven-instellingen ligt.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij met het advies en ga rustig verder met alles uitsluiten. Maar dat het allemaal aan mij ligt en niet aan de Unold (of de steen) wil er nog niet helemaal in

Hercul3s schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 13:16:
Dit was ook mijn eerste ervaring. Donkere onderkant voordat de bovenkant echt goed is. Ik moet zeggen dat ik dit fenomeen ook had in de Ooni op hout en nooit een 'helemaal' goeie pizza heb kunnen bakken.
Dan, *drum roll*, gisteravond dus gebakken met de Biscotto in de Unold en ... dat is echt een wereld van verschil. De bodem bakt niet meer aan maar kleurt goed en wordt een beetje knapperig. Of je hem 2 of 3 mins er in laat zitten, allemaal prima. Ik zou dus zeggen, probeer een Biscotto! Dit is de eerste keer dat ze er helemaal uit kwamen zoals ik in mijn hoofd had, goeie onderkant, knapperige buitenkant echt heerlijk!
Ook geef temp surfing meer nodig, Unold gewoon op 450 zetten en laten staan, ik heb hem 45 mins laten opwarmen maar na 30 a 35 was hij goed warm. Pizza er in, ongeveer 2:30 soms iets langer, soms iets korter en kwamen er echt super goed uit. En vooral die bodems, echt wauw. Beste pizza's die ik heb gebakken tot nu toe.
Ik ben dus helemaal fan en vind eigenlijk dat ze standaard Biscotto's moeten leveren bij de oven, of tenminste een variant met Biscotto aanbieden. In de lente ga ik ook een Biscotto voor mijn Ooni halen, daar heb ik namelijk hetzelfde issue. Onderkant zwart voordat de bovenkant lekker is, waarschijnlijk is dat dan ook opgelost

.
Heh! Ik heb ook hetzelfde probleem gehad met mijn Ooni Fyra, daar gaat de bodem ook vaak te hard. Niet zozeer in het midden; wel langs de randen (omdat de pizza bij het draaien niet meer exact op dezelfde plek ligt). Prachtige pizza zo op de foto!
Hoeveel hydratie doe jij met de Biscotto steen?
En in welke maat heb jij hem besteld, gewoon 32x32x2? Al gevonden in je vorige bericht
[
Voor 40% gewijzigd door
citruspers op 21-12-2024 13:31
]