Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 98 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 13:55
Gisteren de Effeuno N3 getest nadat ik maandagavond de stappen voor eerste gebruik had doorlopen. Ben je toch even zoet mee om de temp in stappen te verhogen naar max bereik :X

Ik had helaas nog geen tijd gehad om zelf deeg te maken dus even 4 bollen van de Sligro uit de diepvries gehaald. Even simpel beleg, salami en pizza margarita. Wat ging het bakken gemakkelijk in deze oven! Max 90 seconden op 430/450c en klaar. :9~ Ook de nieuwe schep van Effeuno werkt een stuk beter. Had bijna geen Semolina in de oven en hij schuift er goed af. Gelukkig past mijn oude schep nog wel dus die gebruik ik om de pizza uit de oven te halen.

Kan niet wachten om weer met eigen deeg aan de slag te gaan. oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InscD-OP5ISiLv_OK2WaCh4Rums=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brGroImA8AlVF5LclrnRu7fe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMXkPwdf7ryJEKATYHyGayP77Pk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZpAoWnUyHbRwA2tL1h3uHvG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR0QBc3ua3IMP8HRZutEoHtSeH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2FbHvA1LnDFW1skIAYrJfFr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-XH7XsSx4L8sehkLIfIRvTGWYo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqIBjcmT4Cuc9dYnoozFJXvO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhli-fQ6HmywQBDrpTnzwV0GbNY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuVdhZHEUGyomKVEwYrfmnJf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fi_nL1BXwKEAKGVh93PWc8Pe318=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAepuyaNah2c64SxzHCKscBC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Q_m1RyP0HCE-S5ZuRf2F_FwslE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oSp8mdza6CunfD8fzhykJBs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cd4KFy9UcKRdm6GGXOszgIhmFj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abiJVFGZp1ngBt81o6afC1GK.jpg?f=fotoalbum_tile

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:50
Mijn Karu 12 is zojuist geleverd, deegpakket komt er als het goed is zo aan nu ben ik even aan het kijken wat met welke bloem ik het beste kan starten. Het zijn allemaal verschillende soorten W-waardes.

Hopelijk zaterdag uitproberen, gezien de buitentemperatuur waarschijnlijk op gas en niet op hout voor het gemak.

Welke bloem/recept is jullie favoriet?

• Read-1st
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:25
ik twijfel over een upgrade voor mijn ooni koda 12.. de EffeUno P134H 509 | of de P134HA .

ik begrijp dat het verschil naast de prijs 'm voornamelijk (of eigenlijk uitsluitend) zit in de hoogte, waardoor je er bv ook brood in kan bakken. Brood bakken doe ik nu eigenlijk nooit, maar lijkt me wel leuk.

Zijn er hier mensen met P134HA die er ook daadwerkelijk brood mee bakken? en is dit iets wat met deze oven wordt getriggerd vanwege gemak/plezier/resultaat?

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:13
Read-1st schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:33:
ik twijfel over een upgrade voor mijn ooni koda 12.. de EffeUno P134H 509 | of de P134HA .

ik begrijp dat het verschil naast de prijs 'm voornamelijk (of eigenlijk uitsluitend) zit in de hoogte, waardoor je er bv ook brood in kan bakken. Brood bakken doe ik nu eigenlijk nooit, maar lijkt me wel leuk.

Zijn er hier mensen met P134HA die er ook daadwerkelijk brood mee bakken? en is dit iets wat met deze oven wordt getriggerd vanwege gemak/plezier/resultaat?
Wij hebben een P134HA en eigenlijk nog geen brood in gebakken, helaas te weinig tijd daarvoor gehad nog. Hij is er wel uitermate geschikt voor in ieder geval.

Een goede andere reden voor mij was dat je door de hogere oven beter ziet hoe de pizza gaart. Door die hoogte is hij ook net iets trager als de lagere P134H, maar dat gaat nog steeds ruimschoots snel genoeg. Ook heb je iets meer ruimte bij het erin en eruit scheppen van de pizza. De tafeloppervlakte van beide is hetzelfde.

• pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:20
Read-1st schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:33:

Ik maak elke dag kleine witte en bruine (stok)broodjes van 200 gram in mijn (lage) Effeuno N3 oven. En het is zeker leuk om te doen vind ik. Ik maak 2x per week 2x deeg. ( En los van dat ook 1x per week 4 bollen pizzadeeg) Bruin meergranen met desem 4x 200 gram en T65 bloem voor frans stokbrood 4x 200 gram.
Ik hou sowieso niet van sneetjes van grote hoge broden, dus dat komt goed uit.
https://www.zelfbroodbakken.nl/Farine-fleur-d-artios-5-kg
wittmann1982 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:10:
Zonet 1ste keer gebakken in de Luigi. Nav suggestie pennywise eerst diy op 380 boven/onder. Nadien op napoli stand en erin wanneer de spiraal oranje begon te kleuren. Dat was een succes! De beste ooit zelf gebakken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan tijdens het opeten op napoli stand laten staan, dus 450. Daar begon de onderkant van te verbranden. Die steen is daar dus ongeschikt voor, zoals ik wel al dacht. Ook hetzelfde gezien op youtube bij Einfach Pizza.
2 opties nu:
1. onder ingesteld laten op 380 na opwarmen, en enkel boven op 450.
2. Een biscotto steen erin, die dan hopelijk wel de 450 aankan.
Ziet er mooi uit man!

[ Voor 4% gewijzigd door pennywise666 op 28-11-2024 21:40 ]

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-11 23:20
https://nl.pepper.com/share-deal-from-app/335317 Goedkope 16 inch pizzaoven op gas.

• Read-1st
base_ schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:23:
[...]

Een goede andere reden voor mij was dat je door de hogere oven beter ziet hoe de pizza gaart. Door die .
ah goed punt.. ik ben zelf vrij lang dus is zeker een pluspunt als ik niet hele tijd hoef te bukken.. thnx voor de toelichting

• Sacrada
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 11:53
Ik heb vandaag ook mijn Ooni Koda 16 binnen, ik moet alleen nog een gasfles aanschaffen.

Wat voor gasfles halen jullie?

Moet ik overigens nog iets bij deze fles aanschaffen voor het koppelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/De_S9AwYwkpdhRyrG3lWV2xfUgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/it7gepXpdhURt2pSNrkIlJcz.jpg?f=fotoalbum_large

• Read-1st
Sacrada schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:24:
Ik heb vandaag ook mijn Ooni Koda 16 binnen, ik moet alleen nog een gasfles aanschaffen.

[Afbeelding]
nice ! zo te zien heb je ruimte voor een flinke gasfles. wat ik ook aanraad aangezien deze naar verhouding voordeliger zijn. ik haal ze bij de karwei:
https://www.karwei.nl/ass...brandstoffen/type-gasfles
Eenmalig wel een kleine investering vanwege statiegeld (en omdat ik zelf nooit zonder gas wilde zitten, er standaard nog een tweede bij had)

je hebt idd nog zo'n gasdrukregelaarset nodig, verkopen ze ook bij de action voor minder dan een 10tje als ik me goed herinner

[ Voor 6% gewijzigd door Read-1st op 29-11-2024 17:16 ]

• pennywise666
Ik heb net een originele biscotto steen voor mijn Effeuno N3 ontvangen en ik moet toch zeggen dat het resultaat van de bodem echt wel beter is dan die inbegrepen 2in1 steen.

• nickdemeijers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-02 08:38
Hoe maken jullie tijdens het maken van de pizza de steen van de Unold Luigi schoon? Hij wordt aardig zwart hier.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Sacrada schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:24:

[Afbeelding]
Mocht je toevallig ergens dicht bij de Duitse grens wonen, dan zou ik daar de gasfles halen.
Ik betaal 32,50 voor vulling van 11kg. Fles koop je dan (prijs weet ik even niet meer dacht rond de 40), en ruil je terplekke om voor een nieuwe als 'ie leeg is.
Stuk goedkoper dan bijna € 60 voor 9,5kg.
België scheelt volgens mij ook, en er zijn ook in Nederland hier en daar wel wat goedkopere vulstations te vinden, maar zal van je regio afhangen. Een gamma/karwei/welkoop met 'duur' gas zit altijd wel in de buurt.

Moet er wel bij zeggen dat het verbruik meevalt. Geloof dat de koda16 max 600 gram per uur gebruikt, op vol vermogen. Zeg dat het 300gram per keer is (als het voor een gezin is, niet de hele familie ;))

• pennywise666
nickdemeijers schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:15:
Hoe maken jullie tijdens het maken van de pizza de steen van de Unold Luigi schoon? Hij wordt aardig zwart hier.
Daar had ik deze voor gekocht: https://vanlemmenpizza.nl/product/hendi-ovenborstel-30-cm/

• Mosselmaniac
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 18:21
Highfive95 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:18:
[...]

Gewoon lekker experimenteren.

Ik bak normaal op 62% en dat is prima te verwerken.

Vorige week voor eerst op 65% gebakken. Was de lekkerste ooit. Wel plakkerig, maar is kwestie van handigheid in krijgen. Voldoende semolina gebruiken bij vormen van de pizza. En niet teveel in je handen houden met opbollen. Beetje bloem op je handen en gaan.

Ik bol overigens pas op op de dag zelf. Deeg is beter hanteerbaar als het een nachtje in de koelkast gelegen heeft.

Ik gebruik overigens geen olie in deeg. Voorheen bij gewone oven wel, maar vind lekkerder zonder nu ik op mij G3 bak.

Wordt wel een beetje jaloers op die leopard spotting. Dat krijg je gewoon niet met een G3 ferrari. Misschien mezelf maar eens verwennen met kerst. >:)
Vanochtend geprobeerd op 60% en 2% olie. Ik bak elektrisch en dan is beetje olie wel fijn heb ik begrepen. Ik vond op het opbollen behoorlijk ingewikkeld. Twijfel nu aan alles, of ik wel lang genoeg gekneed heb. Deeg was enorm plakkerig en goede bolletjes maken vond ik erg ingewikkeld. Wat een wereld van verschil met 54%. Er staan nu 5 bolletjes in de koelkast maar ben bang dat alles inzakt, ik zie niet uit de bakjes krijg, het overal aan blijft plakken en onhandelbaar wordt 🙈

Volgende keer dan in bulk laten rijpen in koeling en als ik hem eruit haal (‘s ochtends na 24u) pas opbollen en op kamertemperatuur laten rijzen? Is dat een beter plan?

• MennoE
Mosselmaniac schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:17:
[...]

Vanochtend geprobeerd op 60% en 2% olie. Ik bak elektrisch en dan is beetje olie wel fijn heb ik begrepen. Ik vond op het opbollen behoorlijk ingewikkeld. Twijfel nu aan alles, of ik wel lang genoeg gekneed heb. Deeg was enorm plakkerig en goede bolletjes maken vond ik erg ingewikkeld. Wat een wereld van verschil met 54%. Er staan nu 5 bolletjes in de koelkast maar ben bang dat alles inzakt, ik zie niet uit de bakjes krijg, het overal aan blijft plakken en onhandelbaar wordt 🙈

Volgende keer dan in bulk laten rijpen in koeling en als ik hem eruit haal (‘s ochtends na 24u) pas opbollen en op kamertemperatuur laten rijzen? Is dat een beter plan?
Klinkt alsof het deeg nog onvoldoende goed gluten heeft gevormd. Volgende keer misschien iets langer kneden en/of rustperiodes tussendoor gebruiken. Tijdje laten rijzen en dan stretch en fold. Daarna kan je opbollen of als bulk in de koelkast en een ander moment opbollen. Deeg zou niet plakkerig moeten zijn met het opbollen.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:34
Mosselmaniac schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:17:
[...]

Met 60% zou het toch niet echt moeten plakken. Ik denk zoals @MennoE zegt dat je te weinig gekneed hebt. En niet lang genoeg laten rusten na kneden.

Als je gaat opbollen en ze zijn te plakkerig dan even handen bloemen. Klein beetje bloem over de bol en dan opbollen. En niet te lang aanraken. Je moet daar even handigheidje in krijgen.

Ik doe liever een bulk in de koelkast. Mijn ervaring is dat je fijner kan opbollen na bulkrijs/rust in koelkast. Ik doe ze ook in een deegkrat en niet afzonderlijk in bakjes. Nu heb ik grote koelkast en kan prima 2 deegkratten kwijt.

Ik zou morgen gewoon even uurtje van tevoren proberen of je ze uit bakje krijgt. Gaan ze er niet uit dan even opnieuw opbollen en uurtje in ovenschaal ofzo met wat folie afgedekt zodat ze niet uitdrogen.

En ruim semolina gebruiken als je ze gaat vormen. Dan komt het wel goed.

Ik heb vandaag gebakken met 65% hydratatie en dat is wel wat plakkerig. Zeker als je erachter komt dan je semolina bijna op is. 8)7

En ik had ook een bijna ongewenste calzone vandaag. :F Eerste pizza was een 5 kazen voor mijn vrouw. Was wat kaas vanaf gevallen en op de plek gevallen waar ik de pizza beleg. Zat aan de onderkant. Dus met pizza op schep schieten bleef deze haken. Uiteindelijk nog iets van kunnen maken.

Was weer smullen vandaag. Alleen blijft het lastig op een G3 Ferrari als je 8 pizzas moet bakken.

• Freezhost
Vanavond voor het eerst pizza's gebakken met de Karu 12G, wat een fantastische oven. Nu even voor gas gekozen zodat ik even kan wennen, ging prima. Temperatuur is goed te regelen ook. Deeg was ook goed gelukt, geen geplakt of iets. Kijk nu al uit naar de volgende sessie :D

6 perfecte pizza's gebakken, alleen de eerste was ietsje te heet/lang gegaan aan één kant.

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:23
Biscotto aangekomen voor de luigi, 3cm dik. Zou ik nu wel op 450 kunnen bakken?
Valt wel op dat die steen zeer stoffig/korrelig is tov de originele.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UG11PNYBOFD5ROXaRftEwoEUz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6o4jeTEtMnojhdXmlG6kuM2S.jpg?f=fotoalbum_large

• MennoE
Heeft de biscotto meerwaarde voor de Luigi? Die steen is met name bedoeld voor Napolitaanse pizza richting de 500 graden, zodat de bodem niet verbrandt. Op 400-450 graden speelt dat in mijn ervaring een stuk minder. Ik heb op een biscotto gebakken met 400 graden, maar dat werkte niet goed. De bodem was te bleek. Daarnaast is mijn ervaring dat je zonder biscotto verbrande bodems makkelijk kunt voorkomen door de juiste hydratatie te gebruiken en te voorkomen dat er teveel semola mee de oven in gaat.

• pennywise666
wittmann1982 schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:18:

[Afbeelding]
Is de andere kant niet glad? Want daar moet de pizza dan op liggen.

• wittmann1982
MennoE schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:40:
Heeft de biscotto meerwaarde voor de Luigi? Die steen is met name bedoeld voor Napolitaanse pizza richting de 500 graden, zodat de bodem niet verbrandt. Op 400-450 graden speelt dat in mijn ervaring een stuk minder. Ik heb op een biscotto gebakken met 400 graden, maar dat werkte niet goed. De bodem was te bleek. Daarnaast is mijn ervaring dat je zonder biscotto verbrande bodems makkelijk kunt voorkomen door de juiste hydratatie te gebruiken en te voorkomen dat er teveel semola mee de oven in gaat.
Dit nieuwe model haalt vlot 450, ik dacht dat het zou gekomen zijn door de dunne steen. Hydratatie was 64% van het gebruikte recept. En overtollige semola was goed afgeklopt van het deeg, denk ik toch.
edit: YouTube: Ausprobiert: Wie gut funktioniert ein Biscotto-Stein im Luigi von Unold Iemand anders heeft het al getest ;)

Die nieuwe steen is echt wel wat grover van structuur, zowel boven als onder tov de originele. Heb hem nu eens degelijk schoongemaakt en lijkt ok nu.

[ Voor 8% gewijzigd door wittmann1982 op 01-12-2024 10:25 ]

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:29
wittmann1982 schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:18:

[Afbeelding]
Weet je zeker dat dat een biscotto steen is? Het lijkt namelijk meer op een chamotte steen (https://pizzastore.nl/product/pizzasteen-30x30x3-cm/) die ik toevallig zelf ook heb (de biscotto die ze verkopen is volgens mij ook te groot voor de Unold).

Als het inderdaad een chamotte is: kan alsnog prima zijn. In mijn Ooni verbrandde de bodem ook constant met de standaard (gladde cordieriet) steen; met deze chamotte had ik daar minder last van (maar nog steeds niet helemaal opgelost).

@MennoE Kan je misschien iets specifiekere info geven over de hydratie van het deeg om een zwarte bodem te voorkomen? Ik ben daar nog steeds wat mee aan het worstelen :)

I'm a photographer, not a terrorist

• wittmann1982
Het is idd een chamotte :'(
Kheb verkeerd besteld. Ik dacht dat het allemaal biscottos waren, ook de 30x30 variant :|

• citruspers
wittmann1982 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:01:
Het is idd een chamotte :'(
Kheb verkeerd besteld. Ik dacht dat het allemaal biscottos waren, ook de 30x30 variant :|
Ik had dus precies dezelfde fout gemaakt. Maar de nieuwe steen lijkt het wel iets beter te doen dan de originele (in ieder geval in de Ooni). Binnenkort ook maar eens in de Unold testen.

EDIT: Gesproken over de Unold testen: ik heb een paar warmtebeeldfoto's van de Unold Luigi (nieuw model) gemaakt, ingesteld op 450c met de meegeleverde steen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SNNDRR1.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OtwWG3G.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nmOVh9y.jpeg

[ Voor 29% gewijzigd door citruspers op 01-12-2024 11:19 ]

• wittmann1982
Net een half uur opgewarmd en ik zat nog maar aan 310 graden (0,49kwh). Alles samen zou het opwarmen dus waarsch zeker 3 kwartier duren. Ik heb hem dan maar stopgezet. Die 3cm is toch aan de dikke kant. 2cm zou beter zijn. Momenteel is die uitverkocht, maar eens deze opnieuw binnen is ga ik deze toch maar kopen. Deze gaat retour.
Komend weekend bakken met vrienden en dat ga doen op de originele. Misschien de DIY op 380 onder en 450 boven eens proberen.

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:11
Met BF bij Proshop een Cozze 17inch gasoven gekocht. Voor 200 euro, waren er blijkbaar niet zoveel want de deal was snel voorbij. Ik heb veel pizza's gemaakt op een gasBBQ met pizzasteen, was wel eens toe aan iets nieuws.

Heeft iemand een tip voor een pizzaschep voor deze maat oven? Geperforeerd sowieso en materiaal waarschijnlijk aluminium?

• Sicknus
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 21:05
Ik gebruikte altijd het basisrecept van MaximusTG uit de openingspost. Bijzonder fijne PDF!
Echter, de link werkt niet meer. Heeft iemand hier nog toegang ertoe? Bij voorbaat dank.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:46
Sicknus schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:19:
Ik gebruikte altijd het basisrecept van MaximusTG uit de openingspost. Bijzonder fijne PDF!
Echter, de link werkt niet meer. Heeft iemand hier nog toegang ertoe? Bij voorbaat dank.
Wayback machine geprobeerd?

• pennywise666
Sicknus schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:19:
Ik heb het:

https://drive.google.com/...PE_4tyqU/view?usp=sharing

• Sicknus
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 21:05

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
Martijn1990 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:04:
[...]

Dat laatste. Gewoon op je telefoon laten zien dat er een goedkopere is en zij gaan in de prijs mee + 10% korting.
Inderdaad ging het zo gemakkelijk als aangegeven. Geen enkele kritische vraag verder nadat de website getoond werd. Een bon werd aangemaakt en uiteindelijk €431 betaald voor een koda 16.

Pakjesavond wordt pizza avond dus en om mijn tieners niet slimmer te maken dan ze al zijn heb ik in de diepvries bollen liggen van de Sligro. Daarnaast multi tomatensaus en een staaf mozzarella. Hopelijk levert Amazon de draaipeel en houten plankjes op tijd en kunnen we donderdag aan de slag.

Moet nog even een gasdrukregelaar en slang halen. Weet iemand of je de slang met een slangklem op de Ooni vastmaakt of dat er een schroefverbinding aan zit?

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:51
Mad_Manic schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:00:
[...]

Inderdaad ging het zo gemakkelijk als aangegeven. Geen enkele kritische vraag verder nadat de website getoond werd. Een bon werd aangemaakt en uiteindelijk €431 betaald voor een koda 16.

Pakjesavond wordt pizza avond dus en om mijn tieners niet slimmer te maken dan ze al zijn heb ik in de diepvries bollen liggen van de Sligro. Daarnaast multi tomatensaus en een staaf mozzarella. Hopelijk levert Amazon de draaipeel en houten plankjes op tijd en kunnen we donderdag aan de slag.

Moet nog even een gasdrukregelaar en slang halen. Weet iemand of je de slang met een slangklem op de Ooni vastmaakt of dat er een schroefverbinding aan zit?
Slangklem

• pennywise666
Effeuno N3 met originele biscotto steen met Tipo 1 Uniqua Blu bloem ; 67% hydratatie ; baktijd 70 seconden.
Tipo 1 smaakt veel beter dan 00 en is ook voedzaam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJTBr9sZDXixrJ_o_qlDpfeaRyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXAERvn6Avl5WQJAhlSnOgKp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6QelUfYt25F4NYVRAQSnKq2zjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvvUYq5mY5z9lr3MmhhEY2tp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bS-8ipchdrhhLsUfon92_42s2zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgaLUKEmEcvfZDjRU3RIANp4.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-11 11:19
Gisteren de Unold Don Luigi ontvangen.
Dus de nieuwe versie, incl pizza schep, deep dish vorm en mes.
Had hem voor 215 euri op Twaiko gevonden incl verzending.
Ik had nog even gekeken naar de Effeuno N3, maar deze is toch een pak groter en zwaarder dan de Luigi. Deze past niet op de door de vrouw aangewezen dedicated plek voor de oven :+
Maar het lijkt me echt een leuk ding voor het geld. Komend weekend maar eens proberen.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• citruspers
wittmann1982 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:19:
Misschien de DIY op 380 onder en 450 boven eens proberen.
Ik heb zelf niet het idee dat het instellen van de ondertemperatuur iets bijdraagt bij het bakken. Het helpt hooguit om het voorverwarmen/stabiliseren van de oven sneller te laten gebeuren.

Vandaag een testje gedaan: met 450c boven en 300c onder (ingesteld) is de temperatuur van de bovenkant van de steen........420c.

• pennywise666
citruspers schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:23:
[...]

Ik heb zelf niet het idee dat het instellen van de ondertemperatuur iets bijdraagt bij het bakken. Het helpt hooguit om het voorverwarmen/stabiliseren van de oven sneller te laten gebeuren.

Vandaag een testje gedaan: met 450c boven en 300c onder (ingesteld) is de temperatuur van de bovenkant van de steen........420c.
Ik heb dezelfde ervaring met die Unold. Het maakt echt geen moer uit wat je instelt. Lachwekkend.

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 13:25
pennywise666 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:26:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring met die Unold. Het maakt echt geen moer uit wat je instelt. Lachwekkend.
Gisteren met de Unold gebakken en kwam een lekkere pizza vanaf! Ondertemp zou iets lager mogen idd. Wat ik nog wil proberen, beide op 380 voorverwarmen. Dan 450 boven, 380 onder en na 2 mins de pizza er in. Dan zou een iets lagere steen temp moeten lukken toch?

Verder is de ruimte natuurlijk ook vrij klein, als je boven 450 instelt lijkt het me ook moeilijk om de steen dan niet mee te laten verwarmen.

• base_
citruspers schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:23:
[...]

Hoe meet je die dan? De boventemperatuur aan de opppervlakte komt bij mij altijd ongeveer overeen met de instelling van het bovenelement. Instelling van het onderelement scheelt wel bij het bakken: meestal zet ik die op 350 (tegen 480 boven), bij 450 wordt de bodem met dikke biscotto toch net iets te donker.
Een IR thermometer meet dan ook echt de oppevlakte temperatuur, en aangezien een biscotto ook nog wat isoleert zegt dat niet zoveel over de binnentemperatuur van de steen.

Overigens gaat het bakken ook prima zonder onderverwarming, je moet dan de steen iets langer laten opwarmen, soms ook even tussen de pizza's door.

• pennywise666
Hercul3s schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:06:
[...]

Gisteren met de Unold gebakken en kwam een lekkere pizza vanaf! Ondertemp zou iets lager mogen idd. Wat ik nog wil proberen, beide op 380 voorverwarmen. Dan 450 boven, 380 onder en na 2 mins de pizza er in. Dan zou een iets lagere steen temp moeten lukken toch?

Verder is de ruimte natuurlijk ook vrij klein, als je boven 450 instelt lijkt het me ook moeilijk om de steen dan niet mee te laten verwarmen.
Ik deed ook altijd 30 minuten op 380/380 voorverwarmen, en dan 2 minuten op napolitan stand ipv 450/380. Dat werkte wel ok.

• citruspers
base_ schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:09:
[...]

Hoe meet je die dan? De boventemperatuur aan de opppervlakte komt bij mij altijd ongeveer overeen met de instelling van het bovenelement. Instelling van het onderelement scheelt wel bij het bakken: meestal zet ik die op 350 (tegen 480 boven), bij 450 wordt de bodem met dikke biscotto toch net iets te donker.
Een IR thermometer meet dan ook echt de oppevlakte temperatuur, en aangezien een biscotto ook nog wat isoleert zegt dat niet zoveel over de binnentemperatuur van de steen.

Overigens gaat het bakken ook prima zonder onderverwarming, je moet dan de steen iets langer laten opwarmen, soms ook even tussen de pizza's door.
Warmtebeeldcamera en inderdaad, daarom zei ik ook expliciet de bovenkant van de steen. Thermistors in de steen boren ging me toch ietsje te ver ;)

• wittmann1982
In afwachting voor de 2cm biscotto voor de luigi momenteel.
Voor 1 of 2 pizzas komt het wel goed op die originele stee, maar komend weekend ga ik er 5 of 6 bakken. Geen idee hoe ik dat ga aanpakken. Ik wil niet dat die steen weer te heet gaat worden met een zwarte bodem als gevolg.

• MennoE
wittmann1982 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:09:
Voor 1 of 2 pizzas komt het wel goed op die originele stee, maar komend weekend ga ik er 5 of 6 bakken. Geen idee hoe ik dat ga aanpakken. Ik wil niet dat die steen weer te heet gaat worden met een zwarte bodem als gevolg.
Ik bak in deze oven altijd 6 tot 8 pizza’s tijdens een sessie. Ik heb nog nooit een zwarte bodem gehad. Heb je enig idee waarom die bij jou wel zwart worden?

• wittmann1982
Ik had voorverwarmd op 380 diy boven en onder. Erna op 450 gezet, napoli stand, tot de spiraal rood was en pizza 1 erin. Perfect gebakken. Rustig opgegeten en dan pas pizza 2 erin. In die tijd was de oven natuurlijk steeds maar heter geworden, zonder dat de deur open ging.
Miss dat bij het na elkaar bakken, de oven wel voldoende afkoelt.
Op welke instellingen bak jij?

[ Voor 4% gewijzigd door wittmann1982 op 05-12-2024 10:18 ]

• MennoE
wittmann1982 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:17:
Ik had voorverwarmd op 380 diy boven en onder. Erna op 450 gezet, napoli stand, tot de spiraal rood was en pizza 1 erin. Perfect gebakken. Rustig opgegeten en dan pas pizza 2 erin. In die tijd was de oven natuurlijk steeds maar heter geworden, zonder dat de deur open ging.
Miss dat bij het na elkaar bakken, de oven wel voldoende afkoelt.
Op welke instellingen bak jij?
Ik laat de oven altijd staan op DIY 380 onder en 380 boven. Ik bak wel redelijk snel na elkaar. Gaat perfect zo!

• wittmann1982
Thnx, kzal het zo eens proberen!

• pennywise666
Ik heb na het lezen van de comments mijn Effeuno N3 ook maar even tot 55 minuten laten voorverwarmen ondanks dat de steen al 480 graden aangaf na een half uur op de meter en het resultaat is beter. Dus bedankt voor de tip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_X7xkGFsHMHtHFTzW4lZQmNFATA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAgKHrDX37Yge9HNDrwyW4pw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8qrAN8whF2sgUoJaW3ZH-xSrL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZYx2ueAHb7vfmcDSjTm0F84.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVYUbsKqSQ6hdNamjD0QuK7p9_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQJJ0iXsYH50FjBB86WcyFdT.jpg?f=fotoalbum_large

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

pennywise666 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:15:
Ik heb na het lezen van de comments mijn Effeuno N3 ook maar even tot 55 minuten laten voorverwarmen ondanks dat de steen al 480 graden aangaf na een half uur op de meter en het resultaat is beter. Dus bedankt voor de tip.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een klein beetje het nadeel van infrarood temperatuur sensors ja. Je denkt dat de steen heet genoeg is, maar dat is alleen de bovenkant tot je het echt goed door en door heet laat worden.

Ziet er heerlijk uit overigens! Niet alleen een prima clown, maar ook een prima pizzabakker. Sommige mensen hebben ook echt alles mee zitten :). Ik vermoed dat ik weet waarmee de kinderen in IT III, de sewers mee in gelokt gaan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ngangatar op 05-12-2024 17:33 ]

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

pennywise666 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er echt geweldig lekker uit. Overigens zat ik er in m'n hoofd mee te spelen om ook een elektrische oven te kopen zodat je het hele jaar rond makkelijker kan bakken. Aankomende week sta ik buiten weer in de regen waarschijnlijk. Echter ik vind de opwarmtijd van de roccbox die ik heb lang maar van die effeuno N3 is dus even lang. Wat dat betreft schiet je er niks mee op.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:59
Oekol schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:49:
[...]

Ziet er echt geweldig lekker uit. Overigens zat ik er in m'n hoofd mee te spelen om ook een elektrische oven te kopen zodat je het hele jaar rond makkelijker kan bakken. Aankomende week sta ik buiten weer in de regen waarschijnlijk. Echter ik vind de opwarmtijd van de roccbox die ik heb lang maar van die effeuno N3 is dus even lang. Wat dat betreft schiet je er niks mee op.
Even een deurtje regelen voor de roccbox, met 20-25 min gewoon op temp hoor. En ja ook de kern van de steen zelf.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Grutte Pier schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:41:
[...]

Even een deurtje regelen voor de roccbox, met 20-25 min gewoon op temp hoor. En ja ook de kern van de steen zelf.
Ja daar ben ik mee bezig geweest om 't zelf te (laten) maken maar toen gelukkig gewezen op egt materiaal dat we gebruikt hadden niet gezond is. Staat nog wel op de planning. Maar kant en klaar duur kopen geen zin in.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Hercul3s
wittmann1982 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:19:
Net een half uur opgewarmd en ik zat nog maar aan 310 graden (0,49kwh). Alles samen zou het opwarmen dus waarsch zeker 3 kwartier duren. Ik heb hem dan maar stopgezet. Die 3cm is toch aan de dikke kant. 2cm zou beter zijn. Momenteel is die uitverkocht, maar eens deze opnieuw binnen is ga ik deze toch maar kopen. Deze gaat retour.
Komend weekend bakken met vrienden en dat ga doen op de originele. Misschien de DIY op 380 onder en 450 boven eens proberen.
Is hij al retour? Anders heb ik evt wel interesse.

• wittmann1982
Ja, heb hem gisterennamiddag teruggestuurd :w

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-11 18:19

Sponge

Serious Game Developer

Ik was net even opzoek naar iets bij de ING punten winkel, en daar kwam ik de "Ooni Pizzaoven Karu 12G + Pizzaschep" tegen voor 399,-.

Ik heb even snel gekeken of dat interessant was, ik kwam (heb alleen 2 pagina's aan producten gechecked bij Google) slechts een andere webshop tegen die goedkoper was (MyStore voor 360 euro). Behalve dan dat die bij ING nog een extra pizzaschep heeft.

Zelf heb ik een andere oven, en geen interesse hierin. Maar ik wilde het toch nog even delen ter compleetheid ;).

• Freezhost
Sponge schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:46:
Ik was net even opzoek naar iets bij de ING punten winkel, en daar kwam ik de "Ooni Pizzaoven Karu 12G + Pizzaschep" tegen voor 399,-.

Ik heb even snel gekeken of dat interessant was, ik kwam (heb alleen 2 pagina's aan producten gechecked bij Google) slechts een andere webshop tegen die goedkoper was (MyStore voor 360 euro). Behalve dan dat die bij ING nog een extra pizzaschep heeft.

Zelf heb ik een andere oven, en geen interesse hierin. Maar ik wilde het toch nog even delen ter compleetheid ;).
Ik heb er 343 voor betaald tijdens Black friday maar wel zonder schep.

• pennywise666
Minimaal aan semola gebruikt bij het vormen en niks op de randen waardoor leopard spots wat naar voren komen nu.
Ook deegbol goed op kamertemp laten komen eerst waardoor nu minder snel verbrande plekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36H0yFyo87pA_tqegPIq1T6fZyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6LjWme3pq4QjwjhZ8aGGq1n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWc92vfc7A3wDcDaL1APhJ93O8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEjwSch5cOXXENzxmGHQR5Xy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C655bLWob3wiDVZk1-zfJKyPOxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRLjUEHRp9w1WULs4kIk8AXf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door pennywise666 op 07-12-2024 18:31 ]

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
Voor diegene die ruimte hebben en op zoek zijn naar wat beter spul: Faillisementsuitverkoop Pizzeria,
De dubbele is nieuw €4300
De Cuppone is nieuw 15k, kun je gelijk met 10 pizza's aan de slag voor de hele buurt

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-11 11:19
wittmann1982 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:09:
Waar heb je deze besteld als ik vragen mag?
Ik heb de Luigi nu 1 keer gebruikt en wil er ook een biscotto in leggen.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• wittmann1982
Bij biscotto di sorento, een webshop in IT, een 32x32. Al besteld op 2/12, nog geen verzendbevestiging ontvangen. Zal ze maar eens ff mailen 8)

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-10 16:09
Wat is een ideale formaat draaischep voor de effeuno p134ha? Diameter 17cm of toch liever 20?
En dan geperforeerd of toch liever niet?

[ Voor 5% gewijzigd door FietsFanaat33 op 10-12-2024 21:30 ]

• base_
FietsFanaat33 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:30:
Wat is een ideale formaat draaischep voor de effeuno p134ha?
Ik heb hem nog nooit gedraaid in de effeuno!

• Sacrada
Ik ben benieuwd welke kazen jullie gebruiken als topping en waar jullie deze vandaan halen. Daarnaast hoor ik graag wat volgens jullie de beste pepperoni is en waar jullie die kopen.

• pennywise666
base_ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 01:07:
[...]

Ik heb hem nog nooit gedraaid in de effeuno!
Ik moet hem in mijn Effeuno N3 zeker 3x binnen een minuut draaien op 500 graden anders verbrand 1 kant of wordt te donker en word een andere kant niet bruin genoeg/ gebakken genoeg. Maar dat doe ik gewoon met die geperforeerde pizzaschep waarmee ik hem ook erin schuif. Gewoon met je handjes in een seconde even die pizza draaien terwijl die half uit de oven op de schep ligt. No big deal.

[ Voor 30% gewijzigd door pennywise666 op 11-12-2024 13:57 ]

• pennywise666
Sacrada schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:07:
Ik ben benieuwd welke kazen jullie gebruiken als topping en waar jullie deze vandaan halen. Daarnaast hoor ik graag wat volgens jullie de beste pepperoni is en waar jullie die kopen.
Deze pepperoni:

https://butlon.com/boodsc...peroni-rund-gesneden-500g

De beste pepperoni die er te krijgen is.

En deze mix van mozarella en goudse kaas:

https://butlon.com/boodsc...ozzarella-amp--gouda-kaas

Ik vind die veel lekkerder en prettiger eten dan die vervelende kauwgumachtige mozarella slierten van Italieplein etc.

Met deze gemixt als goedkoop alternatief voor parmazaanse kaas:

https://www.ah.nl/product...e-hoeve-pittig-45-geraspt

[ Voor 15% gewijzigd door pennywise666 op 11-12-2024 14:09 ]

• base_
pennywise666 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:53:
[...]

Ik moet hem in mijn Effeuno N3 zeker 3x binnen een minuut draaien op 500 graden anders verbrand 1 kant of wordt te donker en word een andere kant niet bruin genoeg/ gebakken genoeg.
In de P134HA heb ik daar helemaal geen last van. Op youtube ook reviews gezien van de p134h(a) waarbij de pizza niet gedraaid hoefde te worden.

• pennywise666
base_ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:08:
[...]

In de P134HA heb ik daar helemaal geen last van. Op youtube ook reviews gezien van de p134h(a) waarbij de pizza niet gedraaid hoefde te worden.
Ik heb ook wel eens een paar keer gehad dat ik hem niet hoefde te draaien.
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik mijn deeg nu net een beetje op een andere manier maak of uitrek/en de grootte ervan,baktijd/temp/ oven langer voorverwarmen etc., dat ik dat nu wel ervaar.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Vast niet de beste die er te krijgen is, maar pepperoni haal ik altijd bij Jumbo: https://www.jumbo.com/pro...pepperoni-150-g-510232STK

Kaas altijd geraspte mozzarella van Lidl:
https://www.lidl.nl/p/geraspte-mozzarella/p10003676

Maar goed. Mij niet als leidraad gebruiken. Ik gebruik simpel 00 bloem, geen speciale ingewikkelde verdeling van ingrediënten voor het deeg, slechts enkele uurtjes gerezen, gewoon een normale oven, etc. Geen fancy gedoe wat je hier vooral leest. :P

It’s the economy, stupid!

• Sacrada
Hulp nodig! Heb ik nou de verkeerde slang meegekregen of moet ik gewoon enorm veel kracht zetten op de messing koppeling op de gasbuis te krijgen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iS3rWlpoAPrfHmff3lDtBzGG1BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EAzxu9oQR5FjvdVBOSEVfQg.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen de slang heel heet gemaakt en dreft gebruikt. Ik ben nu zoverAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPay7qSTBtPkLM2OKDe__SQRPVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOIOThAaJjIz5dzJUQqO9fro.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Sacrada op 11-12-2024 17:29 ]

• wittmann1982
Ben je wel zeker dat dat de goede messing koppeling is? Die ziet er mij 1 uit voor een dikkere slang zoals bvb voor een fornuis. De foto kan bedriegen natuurlijk.
Wanneer je de ontspanner van de slang doet kun je beide zijden vergelijken.
edit: die darm opwarmen zou ik persoonlijk niet doen. Wie weet wat er dan allemaal mee gebeurt: verduren, haarscheuren, ...

[ Voor 20% gewijzigd door wittmann1982 op 11-12-2024 19:02 ]

• base_
Volgens mij is die koppeling geschikt voor 2 diktes (dun en dik deel) maar ik mis de slangklem?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verse mozzarella, vers geraspte Parmigiano Reggiano als kaas.
De beste pepperoni is nogal subjectief. Wat mij betreft zijn alle supermarktvarianten vergelijkbaar en wordt het pas écht goed als je het vers snijdt, bijvoorbeeld van een Levoni. Maar dat heb ik er lang niet altijd vier over. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sacrada
wittmann1982 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:01:
Ben je wel zeker dat dat de goede messing koppeling is? Die ziet er mij 1 uit voor een dikkere slang zoals bvb voor een fornuis. De foto kan bedriegen natuurlijk.
Wanneer je de ontspanner van de slang doet kun je beide zijden vergelijken.
edit: die darm opwarmen zou ik persoonlijk niet doen. Wie weet wat er dan allemaal mee gebeurt: verduren, haarscheuren, ...
Die messing koppeling zat op de Ooni Koda 16. Uiteindelijk is het gelukt maar vond het wel bizar lastig om deze aan te sluiten. De gasbuis is 8mm dat zou normaal moeten zijn toch?

• Sacrada
base_ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:04:
Volgens mij is die koppeling geschikt voor 2 diktes (dun en dik deel) maar ik mis de slangklem?
Die zit om de slang, maar kon je niet op de foto zien. Het is met veel pijn en moeite gelukt met dreft en de slang enorm heet maken met kokend water....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSgyCeq6IhR5IOz_mDJR89JX5fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lamRgBPmxjz9PzvqxDNQI5Hz.jpg?f=fotoalbum_large

• Sacrada
Overigens gisteren mijn eerste pizza gebakken in de Ooni Koda 16, dat ging wel heel super!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNhOqMDb2zL9U0kdad00k2OOYu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5zJAh4v6liZbArIVNTgzMqE.jpg?f=fotoalbum_large

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:35
Sacrada schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:01:
Hulp nodig! Heb ik nou de verkeerde slang meegekregen of moet ik gewoon enorm veel kracht zetten op de messing koppeling op de gasbuis te krijgen?[Afbeelding]

Ondertussen de slang heel heet gemaakt en dreft gebruikt. Ik ben nu zover[Afbeelding]
Volgens mij had je na de smallere deel van de slangpilaar moeten stoppen, nu heb je een 1/4" over een 3/8" aansluiting getrokken. Zal waarschijnlijk prima werken, maar misschien wel verstandig eerste paar keer in de gaten te houden of de slang niet scheurt.

• Freezhost
Zinloos1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:08:
[...]

Volgens mij had je na de smallere deel van de slangpilaar moeten stoppen, nu heb je een 1/4" over een 3/8" aansluiting getrokken. Zal waarschijnlijk prima werken, maar misschien wel verstandig eerste paar keer in de gaten te houden of de slang niet scheurt.
Inderdaad, deze tule is voor meerdere diameters geschikt. Je had kunnen stoppen bij het dikke gedeelte.

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:56
Je kan altijd nog een stuk afknippen van de slang en opnieuw plaatsen.

Ik heb gister voor het eerst pizza’s gebakken in mijn nieuwe effeuno P134H met echte biscotto steen. Boven temperatuur op 500 en onder 400. De eerste pizza had toch een zwartere bodem dan verwacht. Ik heb daarna de boven temperatuur naar 400 en onder uitgezet. Ze waren heerlijk. Ik moet alleen nog even leren ze dieper in de oven te plaatsen, zo dicht bij het raam is de temperatuur toch lager. Het raam zelf is wel een verademing, je kan precies zien wanneer hij er uit moet. Dat ben ik van de oude Ooni Karu niet gewend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_QbyZzsSXg3cF9fG9C9-du2EZw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eU8UZcKmeeioN3EbU4CljBi0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWA-m3lVqjEwGdktol34wOXr8fI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZ02T6cv1q20BmBac1QJlfij.jpg?f=fotoalbum_tile

• pennywise666
sander121 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:28:
Je kan altijd nog een stuk afknippen van de slang en opnieuw plaatsen.

Ik heb gister voor het eerst pizza’s gebakken in mijn nieuwe effeuno P134H met echte biscotto steen. Boven temperatuur op 500 en onder 400. De eerste pizza had toch een zwartere bodem dan verwacht. Ik heb daarna de boven temperatuur naar 400 en onder uitgezet. Ze waren heerlijk. Ik moet alleen nog even leren ze dieper in de oven te plaatsen, zo dicht bij het raam is de temperatuur toch lager. Het raam zelf is wel een verademing, je kan precies zien wanneer hij er uit moet. Dat ben ik van de oude Ooni Karu niet gewend.
[Afbeelding][Afbeelding]
Beneden temp kan zeker gewoon heel laag.
Aan de andere kant ook je pizza steeds draaien zodat 1 kant niet verbrand is en de andere kant meer bruin waardoor dan ook de pizza er korter in hoeft waardoor de onderkant minder zwart wordt. Dat lukt met een baktijd van 1 minuut.
Ik ga over een uur eentje bakken in mijn Effeuno N3. Ik hoop dat ie tenminste weer beter lukt dan de vorige keer en zal ook even een foto plaatsen.

Oja @sander121 Je wilt ook dat de spiraal roodgloeiend is wanneer je de pizza erin schuift, dus dat moet je even goed timen.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywise666 op 12-12-2024 17:58 ]

• pennywise666
Effeuno N3. 4x draaien in 1 minuut baktijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAWN_1-8VKrVQpw44hbU669pRG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WtFuPGG0xH2C5ixBtJbQvCa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaQlpQIL5wbeNizRWj2TC3ohPBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIS29LjQOWXUPU4GSQSrrGYA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60vtHTV8HSSNHq2lkdjNxEF8YM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOtW6lXPTXQkyFBvbVjsmJAv.jpg?f=fotoalbum_large

• wittmann1982
Die bodem ziet er mooi luchtig uit. Heb je daar toevallig nog het recept van je deeg?

• pennywise666
wittmann1982 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:44:
Die bodem ziet er mooi luchtig uit. Heb je daar toevallig nog het recept van je deeg?
65% hydratatie, 0,2% gist, 2,5% zout. 200 gram bol. Mengen en dan 45 minuten laten rusten en dan stretch fold om het half uur. totaal 3 uur buiten koelkast. Dan in bakjes doen. En dan 2 of 3 dagen rijpen in koelkast. En als laatste deeg 3 of 4 uur voor het bakken uit de koelkast en pas uit het bakje halen wanneer ik ga bakken.

• wittmann1982
Kdacht dat je misschien na het uit de koelkast halen nog zou opbollen. Zo doe ik het nu.

• pennywise666
wittmann1982 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:15:
Kdacht dat je misschien na het uit de koelkast halen nog zou opbollen. Zo doe ik het nu.
Nee, ik doe niet in bulk rijzen en bol het dus op en doe het in mooie ronde stevige luchtdichte Ikea bakjes (Dat was een goeie tip!) voordat ze 2 of 3 dagen gaan rijpen in de koeling,daarna eventueel in de vriezer als voorraad. Dat werkt het makkelijkste voor mij. Ik merk geen verschil met meteen opbollen of eerst in bulk.

• FietsFanaat33
pennywise666 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:44:
[...]

Nee, ik doe niet in bulk rijzen en bol het dus op en doe het in mooie ronde stevige luchtdichte Ikea bakjes (Dat was een goeie tip!) voordat ze 2 of 3 dagen gaan rijpen in de koeling,daarna eventueel in de vriezer als voorraad. Dat werkt het makkelijkste voor mij. Ik merk geen verschil met meteen opbollen of eerst in bulk.
Je pizza ziet er echt lekker uit met die pepers en salami of wat is het?
Heb je wel eens bulkrijs gedaan? Merk je veel verschil met meteen bollen te maken? Heb altijd bulk gedaan maar heb zojuist voor het eerst bollen gemaakt die straks de koelkast gaan tot zaterdag.

Je pizza ziet er wel groot uit voor 200 gram. Ik maak bollen van 260 a 270 gram

• pennywise666
FietsFanaat33 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:05:
[...]

Je pizza ziet er echt lekker uit met die pepers en salami of wat is het?
Heb je wel eens bulkrijs gedaan? Merk je veel verschil met meteen bollen te maken? Heb altijd bulk gedaan maar heb zojuist voor het eerst bollen gemaakt die straks de koelkast gaan tot zaterdag.

Je pizza ziet er wel groot uit voor 200 gram. Ik maak bollen van 260 a 270 gram
Ja hij was gelukkig ook lekker,dat is het belangrijkste. Het zijn jalapenos! Uit het potje zijn ze veel lekkerder dan die verse trouwens.
En het andere is pepperoni.
Nee ik merk geen verschil kwa resultaat met bulrijs of meteen opbollen.
Ik rek mijn pizza goed uit zodat het de juiste dunheid heeft en ook de juiste grootte met 200 gram.
Anders kan ik net zo goed een boterham eten als hij niet dun genoeg is denk ik dan;)

• base_
sander121 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:28:
Ik heb gister voor het eerst pizza’s gebakken in mijn nieuwe effeuno P134H met echte biscotto steen. Boven temperatuur op 500 en onder 400. De eerste pizza had toch een zwartere bodem dan verwacht. Ik heb daarna de boven temperatuur naar 400 en onder uitgezet.
Onder staat hij bij mijn P134HA meestal tussen 300 en 350, boven vaak rond de 450.

• FietsFanaat33
Op deze Deense site hebben ze mooie upgrades voor de effeuno.
Een barella en een zwevend stoombakje. Wel echt belachelijk duur maar wel hoge kwaliteit.

https://www.upgrades.dk/v...y_2=1&bundle_quantity_1=1

https://www.upgrades.dk/v...y_6=1&bundle_quantity_5=1

Het voordeel van het zwevende stoom bakje is dat je meer bodemruimte overhoud. Met de barella pak je de volledige bodemruimte dus je kan bv 3 baguettes in 1x bakken. Ook zit er een bovenplaat bij om ervoor te zorgen dat het niet te heet word aan de bovenkant.

Ook kan je een extra doek kopen voor de barella.

Edit:

Hier staan filmpjes bij. Deze is zonder ophangbeugel. Link hierboven. Is met ophangbeugel https://www.upgrades.dk/vare/barella-33-cm/

Los doek:

https://www.upgrades.dk/vare/teflonmaatte/

[ Voor 12% gewijzigd door FietsFanaat33 op 15-12-2024 11:10 ]

• wittmann1982
De biscotto di sorento i vandaag aagekomen uit Italië, was brlesteld op 2dec. Was in elk geval zeeeer goed ingepakt :*) . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCXrhVWkU5Om6tzD2m_ZRj0ISRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVzQOreYuD8qpzIkFsQXhxz6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICK9uKA5W9Cv4SzDrWIIYYKzjeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDrrT1gNNSSX6hdxbPWCou9s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RUnrW_yAkGpN4CEma3Org7QaI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDBMdAb2Fk2HwJhAx6pnv9yh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R65HgLB0spyA4XPKq5l3FuaIaT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cJEyIc8elFGv4GsNiO46smA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEyJT5cjIRbcE6l3Jvf_hz7kwYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3OHJLqBZaXnvJF7IByAbS4S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOr3DKzSR6WKyQi0L5X7kdKyVm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mZuIYFnomoMQuwAQjURTUIg.jpg?f=fotoalbum_large

• pennywise666
50% tipo 1 en 50% tipo 00. 200 gram bol. 62% en 1 minuut baktijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgYSxrg0N2kNUpjXRJ29FDUIS_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxdpUXv7jKgNzssJ8MLCf4oQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2T-2f04hrahkoyU69CckSWWOuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQ2Y8oS8WjcpM8rqkYUhrbIL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cc5Rrhf99UFxVcwG3eCWFAJCikI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkAvvNxq9CgiS8yh3vxCJ558.jpg?f=fotoalbum_large

• reAaa
  • Laatst online: 20-09 13:46
@pennywise666 hoe vaak in de week eet jij pizza?

• pennywise666
Om de dag op het moment.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Was weer zover gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m0-Gnxj4uVbS2WDCQwjH5BvWuo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCwLeVsEcF6zPjO2EmwdKeAM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Q4wsJLOQ4WOK05Feyvm5GFoR98=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfHbyDwC1S9oHgyKQGpVwwvM.jpg?f=fotoalbum_tile

• pennywise666
Ziet er lekker uit man. Wat is dat vlees?

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

pennywise666 schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:10:
[...]

Ziet er lekker uit man. Wat is dat vlees?
Cabanossi met blauwe kaas & mozzarella. O+

• nickdemeijers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-02 08:38
Heeft iemand ervaring met de Cozze elektrische pizza oven? Zag hem toevallig bij de Hanos staan voor €385. Niet goedkoop maar ziet er uit als een solide en fijne oven.

Iemand ervaring?

• pennywise666
Oekol schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:05:
[...]

Cabanossi met blauwe kaas & mozzarella. O+
Ok, die ga ik ook eens proberen voor de afwisseling.

• Mosselmaniac
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 18:21
Making progress. Afgelopen zondag, 58% deeg en 2% olie. Toch plakte het nog best wel tijdens opbollen, en langer doorkneden leek ook te resulteren in eerder meer plakken dan minder. Dit was uiteraard wel te verwerken, maar het werd niet zo glad zoals bij 54%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utH5sijtE6dlqOHAeY47d1wiPS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEIpHYDeKRX8Q6ty31PSIZg5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYQBT7v7WF8G7ffZfKRra4dPFzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EesfsR4MhvuGyD3CSilTbClY.jpg?f=fotoalbum_large

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

pennywise666 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:04:
[...]

Ok, die ga ik ook eens proberen voor de afwisseling.
Met salami er bij was nog lekkerder. Maar de cababossi van AH moet je hebben.
Die van de Jumbo zit weinig smaak aan helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 17-12-2024 12:20 ]

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:54
Mosselmaniac schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:54:
Making progress. Afgelopen zondag, 58% deeg en 2% olie. Toch plakte het nog best wel tijdens opbollen, en langer doorkneden leek ook te resulteren in eerder meer plakken dan minder. Dit was uiteraard wel te verwerken, maar het werd niet zo glad zoals bij 54%.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De truc is echt je tijd te nemen in het kneedproces. Eerst de helft van je water toevoegen en daarna de rest van het water toevoegen als je deeg terug wat steviger begint te worden. Na het kneden haal je je deeg uit de kom en pas je de stretch and fold techniek toe om het op te bollen tot een grote bol, dan even laten rusten onder een kom (half uurtje), dan weer stretch and fold en dan nog eens eventueel laten rusten als het deeg niet glad is. Dan kan je makkelijk tot 65 procent gaan. Ik heb eigenlijk nooit minder dan 60 procent deeg gemaakt (Caputo Cuoco).

Ik maak ook pas mijn kleine bollen nadat mijn deeg minstens 24 uur in de frigo heeft gezeten, dan is het werkbaarder.

• pennywise666
Weswyp schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:23:
[...]

De truc is echt je tijd te nemen in het kneedproces. Eerst de helft van je water toevoegen en daarna de rest van het water toevoegen als je deeg terug wat steviger begint te worden. Na het kneden haal je je deeg uit de kom en pas je de stretch and fold techniek toe om het op te bollen tot een grote bol, dan even laten rusten onder een kom (half uurtje), dan weer stretch and fold en dan nog eens eventueel laten rusten als het deeg niet glad is. Dan kan je makkelijk tot 65 procent gaan. Ik heb eigenlijk nooit minder dan 60 procent deeg gemaakt (Caputo Cuoco).

Ik maak ook pas mijn kleine bollen nadat mijn deeg minstens 24 uur in de frigo heeft gezeten, dan is het werkbaarder.
Ik heb eens 80% gemaakt en dat is nog makkelijker, maar dat wordt veel te luchtig voor een pizza vind ik, vooral de bodem rijst dan teveel in de oven ookal probeer ik het zo plat mogelijk te maken.
Het enige wat je dan hoeft te doen is alles even mengen met een vork en daarna een uur rusten en dan stretch fold en vervolgens nog 3x om het half uur ofzo. En dan 24 uur koeling.
En de volgende truc is de handigheid krijgen om dat deeg zo kort mogelijk contact met te handen te laten maken icm veel semola.

Ik maak zelf 65% of 62% en dan doe ik eerst met een vork mengen, maar zodra het wat meer gemengt is lukt dat niet meer en moet ik de rest met mijn handen doen. En zodra het dan te plakkerig word en dus de ingredienten goed gemengt zijn stop ik meteen.

De pizzabol uitrekken en vormen is met deze percentages echt makkelijk in vergelijking met 80%. 70% begint ook al wat lastiger te worden met pizzabol uitrekken en vormen.

• Hercul3s
wittmann1982 schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:06:
De biscotto di sorento i vandaag aagekomen uit Italië, was brlesteld op 2dec. Was in elk geval zeeeer goed ingepakt :*) . [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook 1 besteld, zou deze week aan moeten komen.

Al geprobeerd?
Pagina: 1 ... 98 ... 119 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.