A. Qonsaides schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:27:
Gisteravond hebben we de Effeuno weer aangeslingerd. Na 5kg Tipo 00 Napoletana Dallagiovanna te hebben gebruikt zijn we nu gestart met de Caputo Pizzaria. Met de Dallagiovanna kregen we al lekker pizza’s, maar we kregen de rand vaak niet mooi luchtig. Met de Caputo is dit wel meteen gelukt, wel met gevolg dat de bellen dan verbranden.
Het ligt denk ik niet zozeer aan bloem maar rijstijd/hoeveelheid gist.
Ik weet niet hoe lang je laat rijzen en met hoeveel gist, maar verschil in bloem zit in W waarde. Deze is bij Dallagiovanna hoger. Deeg moet dus langer rijzen of meer gist hebben als je korte rijstijd hebt.
Ik gebruik ook Dallagiovanna en heb geen probleem met de korst. Maar ligt minimaal 24 uur in de koelkast normaal en uurtje of 5-6 op dag van bakken eruit. En maar met 0,1% gist. Winter soms dubbele als koud is in huis.
Voor wat betreft luchtbellen moet je deze gewoon even kapot knijpen voordat je gaat bakken. Voorkom je dat ze zwart blakeren. Helemaal voorkomen kun je niet maar als je echt al luchtbel ziet gewoon ff doorprikken/knijpen.
Verder ziet er lekker uit

Deruxian schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:12:
Wat betreft het stretchen van de pizza; ik kom veel verschillende technieken tegen. Wat me opvalt is dat er soms maar een paar keer gedrukt wordt op de pizza, de pizza relatief klein blijft met wel een -ogenschijnlijk- mooi resultaat. De randen zijn enorm. Maar hoe zit het dan met de bodem? Is die wel egaal dun of zitten daar ook luchtbellen in of dikke stukken deeg?
Zie deze video bv:
link
Ik ben het nu pas een heel klein beetje onder de knie aan het krijgen dus ongetwijfeld ligt het ook aan mij haha! Stugheid van het deeg zal er ook mee te maken hebben?
Bodem is ook een beetje persoonlijke voorkeur denk ik. Ik vind hele brede rand niet zo lekker. Dus rand is wat die pizzabakker maakt en niet die van Vito.
Wat is een echte napolitaanse pizza? Check filmpjes op youtube maar eens waar ze in Napoli 5 pizzerias bezoeken. Resultaat 5 verschillende pizzas. Dus ja wat is de echte napolitaanse? Dat is deels voorkeur van de bakker.
Als deeg te stug is zijn er meerdere dingen die niet goed zijn. Deeg is te koud, deeg is te kort gekneed, deeg heeft te weinig rust gehad.
Bij te kort gekneed heb je te weinig gluten en blijft het een elastiek als het kort gerust heeft.
Toen ik begon had ik ook vaak van die elastieken. Maar met deeg minimaal 24 uur van tevoren in koelkast echt nooit meer. Mooi elastisch deeg en zeer makkelijk te vormen. Geen elastiek die terug springt in ieder geval.
[
Voor 39% gewijzigd door
Highfive95 op 17-11-2024 09:28
]