GAEvakYD schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:02:
Ik zit laatste weken weer een beetje te prutsen met mijn bodems.
Gebeurd geregeld dat de bodem van de pizza plakt op mijn steen in de Ooni. Reden weet ik ook wel. Ik strech denk ik te ver door waardoor de bodem te dun word. Dat doe ik omdat de randen van de bodem vaak VEEL te dik blijven. Afgelopen vrijdag wel op tijd gestopt met strechen, maar met veel te dikke randen. Toen de methode van het stuur gedaan. Daarmee worden de randen wel iets dunner, maar helaas ook in het midden. Resultaat, ik had weer een mislukte pizza die volledig mislukt is.
Merk dat ik het plezier een beetje aan het verliezen ben. Ik wil de pizza's niet te dik hebben. Voor mijzelf maar ook voor de vrouw en kids. Die vinden zo'n dikke bodem echt niet lekker. Ook omdat de rand dan vaak niet lekker knapperig is, maar heel dik en zacht.
Laatste tijd heb ik wel iets minder tijd om het deeg te maken. Waardoor ik de pizza bollen vaak maak 24h van te voren. En dan ga voor 24h rijzen op kamertemperatuur ga. Waar ik eerder vaak voor 2.5 dag koelkast ging en 4-5 uur buiten de koelkast. Als methode gebruik ik altijd de methode van Simon:
YouTube: Pizza maken Masterclass Deel 2
Misschien heb ik door de tijd heen ook wel een verkeerde techniek aageleerd. Dat ik te weinig druk zet op de plek direct achter de opstaande rand. Waardoor ik te veel druk zet op het midden deel.
Volgens mij zit je een beetje op verkeerde paden. Ik zal je mijn ervaringen geven, hopelijk helpt het je:
1. Hoe dun de bodem ook is, dat zou geen problemen moeten opleveren. Je moet het dan wel laten garen en niet, terwijl het nog rauw is, er mee te gaan pielen met omdraaien enzo. Als het dun is, dan is het te delicaat wanneer het nog rauw is. Wanneer het gaar is, dan kun je er makkelijker met een schep onder.
Ervan uitgaande dat je de pizza al wel in de oven krijgt natuurlijk. Als dat niet zo is moet je meer info geven, dan kan het liggen aan de schiet-schep, de gebruikte semola of mss krijg je het niet goed op de schep al.
2. Je moet m.i. eerst goed de pizza vormen, zoals je het wilt hebben. Dat doe je met totaal ontspannen deeg op kamertemperatuur wat delicater dan deeg die iets stugger is en/ of nog wat koud is van de koelkast. Je begint vanaf de rand die je wilt hebben, dan duw je al het lucht richting de rand aan de overkant. Je draait dan een kwart rond en herhaalt het dan. Dit doe je dus minstens 4x en dan zou je een mooi ronde pizza bodem moeten hebben, met de dikte van de rand al bepaald.
Als het ontspannen en 'warm' is, dan moet je het in het midden zo min mogelijk daarna stretchen. Ik doe dit zo min mogelijk, maar het zal toch veel uitrekken wanneer ik de semola wat van het deeg probeer te halen. Als het wat kouder nog is, dan kan ik het wel nog wat klappen geven (zoals ze bij Napolitaanse pizza's doen), of ik gebruik ook de zwaartekracht met op de vuisten bijv.. In dit geval kun je er iig nog wat mee doen. Als het super soepel en warm is, dan probeer ik dit juist te minimaliseren en toch wordt de pizza bodem dan heel groot.
Het recept van het deeg maakt in principe niet veel uit wat dit verhaal betreft. Ik kan dit krijgen op een deeg van 4 dagen of van 8 uur.
Als tip zou ik dan zeggen, probeer eens de bollen wat later in de koelkast te stoppen. Dus pas als ze al klaar zijn met rijzen. Dan stop je ze in de koelkast en haal je ze er 30 tot 60 min voor je gaat bakken uit. Dan zou je denk ik wat makkelijker de bodem moeten kunnen vormen.
[
Voor 4% gewijzigd door
echthard op 09-09-2024 14:38
]