Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
MeZZiN schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:33:
Heeft iemand ervaring met deze pizza platen voor in de oven https://pizzasteel.com/ zat namelijk te kijken voor een mooi stuk RVS plaat voor in de oven maar dit lijkt me een net alternatief voor zelf een stuk staal te laten maken. Het resultaat schijnt beter te zijn dan normale pizza stenen.
http://slice.seriouseats....aking-steel-delivers.html heeft er een mooi stuk over geschreven en zijn enthousiast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
Klinkt als een prachtig ding! Misschien maar eens de waterstraalsnijder aanslingeren :Y)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:10

arie_papa

Running on Ubuntu

Hmm, ziet er meer uit als een dikke gietijzeren plaat, dus wel wat anders dan een plaatje staal dan ik in eerste instantie dacht. Wel benieuwd naar ervaringen, maar ding gaat toch niet bij mij in de oven passen :P

[ Voor 73% gewijzigd door arie_papa op 05-07-2017 09:06 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Het is wel een RVS/stalen plaat geen giet ijzer. Giet ijzer kan ook maar heeft een iets ander effect. Het idee is dat alle warmte opgeslagen in de plaat sneller wordt doorgegeven door RVS/staal dan steen.
Gumball schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:17:
[...]

http://slice.seriouseats....aking-steel-delivers.html heeft er een mooi stuk over geschreven en zijn enthousiast!
Daarom dus en ik volg dit topic al een tijdje maar zag het nog niet langs komen als oplossing om dichter in de buurt te komen van echte pizza in onze normale oven. En omdat mijn buiten keuken nog even laat wachten wil ik toch graag een goede manier hebben om lekkere pizza's te maken en misschien zelf als we de buitenkeuken hebben omdat het makkelijker is dan een uur of wat van te voren de oven aan te steken door de weeks. Meer een weekend ding.

En in mijn zoek toch naar een stuk staal kwam ik de pizza steel tegen als kant en klare oplossing. Want ik kan je zeggen dat een stuk voedselveilig RVS kopen niet goedkoop is en niet simpel te vinden is. Kost rond de 100 euro voor 10 kilo! staal. Niet een super slechte deal omdat het 10 kilo is. Maar als hij compleet geleverd wordt is altijd beter dan zelf knutselen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1229/1374/files/Bagestalet.jpg?v=1479764526
Pizza steel kost iets van 90 euro inclusief shipping.

De aanleiding van mijn vraag is ook omdat ik the french guy cooking volg op youtube.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
#3 Homemade Pizza : Baking on Steel ! Big Time !

Gaat om deze zoektocht zoals hij dat noemt.

Hij heeft ook nog een pizza deeg recept op basis van het originele recept aangepast aan deze manier van bakken. Alleen zijn tooltje was stuk heb hem gefix (je bent een tweaker of niet 8) ) zal hem ergens even online zetten dan kan je gewoon de basis gegevens invullen en dan geeft hij aan hoeveel je van alles nodig heb.

En nu ik deze toch al gemaakt heb kan ik ander de rest er ook wel in hangen van alle recepten bedenk ik me net zodat je snel een wille keurige hoeveelheid deeg kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
MeZZiN schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:22:
En in mijn zoek toch naar een stuk staal kwam ik de pizza steel tegen als kant en klare oplossing. Want ik kan je zeggen dat een stuk voedselveilig RVS kopen niet goedkoop is en niet simpel te vinden is. Kost rond de 100 euro voor 10 kilo! staal. Niet een super slechte deal omdat het 10 kilo is. Maar als hij compleet geleverd wordt is altijd beter dan zelf knutselen.
RVS304 is hier prima geschikt voor. Bij een (willekeurige) duurdere leverancier kom ik op maat geknipt op 43 euro per stuk. Gesneden(laser/waterstraal) bij een wat grotere boer hoeft niet heel veel duurder te zijn.

Zal even een aanvraag doen, kijken hoe goedkoop dat kan bij 10 stuks.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 05-07-2017 10:14 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Kijk daar heb ik wat aan :) moest me op eens gaan inlezen over de verschillende soorten RVS wat een wirwar. Alleen online zijn de prijzen behoorlijk hoog voor een klein stuk van 40x35 cm. Logisch ook een beetje want meestal gaat het in grote stukken/hoeveelheden. Ben nog even aan het zoeken of ik zelf een plaat wil laten maken of die plaat van pizza steel neem heb ik gelijk ook de rest van de zooi die handig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Net even een aanvraag gedaan: plaat van 30x40cm uit 6mm materiaal kost ongeveer 45 euro(ligt aan aantal en gewenste levertijd). Komen kant en klaar uit de fabriek.

Deegsnijder los kopen kost niet veel, die dunnere platen kan ik ook eens de prijs van aanvragen.

Wellicht interessant om met een aantal mensen te kopen? Toch weer een leuke besparing :)

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 05-07-2017 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Nice Nice Klinkt goed als je de plaat heb dan alleen nog pizza schep nodig een snijder hoeft nog niet heb altijd nog gewone messen daar voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:27
Op metalpoint.nl kom ik op 45 euro voor een RVS304-k320 schijf met diameter 50cm, dikte 3mm

http://www.metalpoint.nl/vlakke-plaatwerkdelen/schijf.html

Deze zou mooi op mijn Outdoorchef BBQ passen!

[ Voor 15% gewijzigd door BigSurf op 05-07-2017 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Waarom moet het eigenlijk RVS zijn? Kan je niet gewoon een stalen plaat nemen? Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

Een plaat van 30 x 40 cm kost hier 23 euro: http://www.metaalshopper.nl/staalplaat-6mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
BigSurf schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:13:
Op metalpoint.nl kom ik op 45 euro voor een RVS304-k320 schijf met diameter 50cm, dikte 3mm

http://www.metalpoint.nl/vlakke-plaatwerkdelen/schijf.html

Deze zou mooi op mijn Outdoorchef BBQ passen!
3mm schijnt volgens de pizzasteel site minder optimaal te zijn doordat het weinig energie kan vasthouden.
Anoniem: 738905 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:10:
Waarom moet het eigenlijk RVS zijn? Kan je niet gewoon een stalen plaat nemen? Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

Een plaat van 30 x 40 cm kost hier 23 euro: http://www.metaalshopper.nl/staalplaat-6mm
Omdat gewoon staal roest. Ik heb een de buyer pan van plaatstaal. Daar moet je voorzichtig mee om gaan.
Het materiaal roest uit zichzelf snel en je moet met olie het materiaal inbranden. Doe je dit niet en leg je de plaat weg, dan roest hij in een paar dagen door het zuur van bijvoorbeeld je handen. Dingen als tomaten beschadigen de laag wederom door het zuur en je moet de pan constant in de olie houden. RVS lost dat op.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 05-07-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Anoniem: 738905 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:10:

Het moet voedsel veilig zijn deze die je nu linkt is zelfs nog gebeitst lijkt me niet heel gezond. Er zijn misschien wel staal platen die voedsel veilig zijn alleen erg zeldzaam in mijn zoektocht ben ik ze niet tegen gekomen.
Ander punt is dat ik niet weet of staal dezelfde warmte eigenschappen heeft als roest vrij staal. Denk niet dat het heel veel scheelt maar elke leverancier en online forum heeft het over RVS en niet over staal. Maar goed ik heb zelf niet heel veel moeite met het beetje prijs verschil.

RVS heeft wat andere metalen in de mix. Maar wat ik vinden kan online scheel het alleen niet heel veel staal is iets minder dan RVS aan warmte capaciteit denk alleen dat we het verschil inet zullen merken. Dus in theorie kan het als je maar een voedsel veilige plaat kan vinden in staal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 12:20
Wat zijn jullie favoriete toppings? Ik probeer zelf altijd een beetje de italiaanse slag aan te houden met weinig toppings. Vaak nog lastig met al die lekkere dingen die je erop kan doen maar heb wel een aantal favorieten combinaties ondertussen.

Op 1 staat bij mij absoluut de pizza napolitana, dunne laag tomatensaus, wat plukjes mozzarella en 2-3 ansjovisjes verdeeld over de pizza. Zo simpel maar zo doeltreffend, doordat er weinig op ligt wordt de bodem optimaal krokant, zoetige tomatensaus, romige licht zoute kaas en af en toe zo'n zout bommetje van de ansjovis.

Op 2 staat de quattro formaggi, ik haal bij de lokale italiaanse delicatesse zaak altijd diverse kaasjes die heerlijk zijn op een pizza. Uiteraard een dunne laag tomatensaus, dan plukjes (goede) mozzarella, tallegio, gorgonzola dolce en geraspte pecorino/parmesaan.

Andere ingredienten die ik vaak gebruik zijn, goede salami's, rode ui, tonijn, parmaham, pancetta, guanciale, cherry tomaatjes, basilicum en rucola.

Vind het zelf belangrijk alleen de beste ingrediënten te gebruiken dus over het algemeen geen supermarktkaasjes en al helemaal niks uit het voorverpakte spul. Bij een delicatesse winkel is het een stuk duurder maar je hebt maar kleine hoeveelheden nodig en het maakt een groot verschil. Dun beleggen is ook essentieel bij de bereiding, teveel zorgt voor een te lange bereiding en een zompige bodem. Helemaal met de quattro formaggi moet je oppassen want voor je het weet heb je zo'n kokende lava massa op je mooi voorbereide bodem liggen.

Als finishing touch vind ik het ook nog lekker om een teentje knoflook te persen in een bakje olie met wat zout. Erg lekker om dit over de rand te kwasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04

Garyu

WW

Ik ga meestal voor een heel simpele pizza inderdaad, met heel weinig topping. Margarita, heerlijk. Of met wat stukjes paprika en ui, of kappertjes en olijven. Less is more :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Zelfgemaakte tomatensaus en mozarella natuurlijk! En vaak ook geroosterde paprika, uienringen en soms shoarma of turkse worst. Heerlijk!
Oh en natuurlijk basilicum en oregano :9~
Afbeeldingslocatie: https://tekinova.nl/wp-content/uploads/2014/12/efepasa-sucuk.png

[ Voor 58% gewijzigd door Gumball op 06-07-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45

m0nk

16-09-2003 15.15

Goede saus, buffel mozzarella, pancetta, dun gesneden paprika/ui.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
m0nk schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:38:
Goede saus, buffel mozzarella, pancetta, dun gesneden paprika/ui.
Het liefste ga ik ook voor buffel mozzarella natuurlijk maar de meeste zijn erg nat, eigenlijk te nat voor pizza. Laat jij ze eerst een kwartiertje uitlekken of gooi je het direct uit de verpakking erop?

Wat de tomatensaus betreft daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik was altijd in de weer met knoflook, ui, verse kruiden, suiker, marzano tomaten, mooie balsamico etc. Maar zie veel op youtube dat italianen niks anders doen dan een blik marzano tomaten pureren. Gezien de hoeveelheid die op een pizza gaat heb ik dat ook eens geprobeerd en eigenlijk is de meerwaarde van zo'n gekookte saus minimaal. Helemaal als je de gepureerde tomaten een beetje op smaak brengt met wat balsamico, peper en zout en eventueel wat kruiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Malt007 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:53:
[...]

Het liefste ga ik ook voor buffel mozzarella natuurlijk maar de meeste zijn erg nat, eigenlijk te nat voor pizza. Laat jij ze eerst een kwartiertje uitlekken of gooi je het direct uit de verpakking erop?

Wat de tomatensaus betreft daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik was altijd in de weer met knoflook, ui, verse kruiden, suiker, marzano tomaten, mooie balsamico etc. Maar zie veel op youtube dat italianen niks anders doen dan een blik marzano tomaten pureren. Gezien de hoeveelheid die op een pizza gaat heb ik dat ook eens geprobeerd en eigenlijk is de meerwaarde van zo'n gekookte saus minimaal. Helemaal als je de gepureerde tomaten een beetje op smaak brengt met wat balsamico, peper en zout en eventueel wat kruiden.
Ik laat ze wat uitlekken en knijp het uit. Maar ik heb dan ook een steenoven in de tuin staan die ik tot 400+ graden opstook, dus dat beetje vocht verdampt waar je bij staat.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
m0nk schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:58:
[...]

Ik laat ze wat uitlekken en knijp het uit. Maar ik heb dan ook een steenoven in de tuin staan die ik tot 400+ graden opstook, dus dat beetje vocht verdampt waar je bij staat.. :)
Ik bak ook bij 400 graden hoor, maar voor de kwaliteit van je bodem is het wel belangrijk dat je toppings niet te nat zijn, daarom wordt er ook vaak een soort pizza-mozzarella gebruikt die ik nooit gevonden heb overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Malt007 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:59:
[...]

Ik bak ook bij 400 graden hoor, maar voor de kwaliteit van je bodem is het wel belangrijk dat je toppings niet te nat zijn, daarom wordt er ook vaak een soort pizza-mozzarella gebruikt die ik nooit gevonden heb overigens.
Naja als ik mijn bodem op de stenen vloer schuif heb ik 0.0 last van vocht in de bodem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
m0nk schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:43:
[...]

Naja als ik mijn bodem op de stenen vloer schuif heb ik 0.0 last van vocht in de bodem..
Eigenlijk ben ik het gewoon met je eens, ik praat gewoon wat van die youtubers na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je de mozarella op dik keukenpapier een half uur tot een uur neerzet droogt het wel redelijk goed op is mijn ervaring.

Ik doe hetzelfde met ananas, dat laat ik ook wat uitdrogen op keukenpapier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:39
Idd, zo doe ik het ook altijd. Ik snij trouwens eerst de buffelmozzarella in blokjes en leg het dan op een ovenschaal bedekt met keukenpapier. Dan voorzichtig wat keukenpapier erop. En dan in de koelkast, een uurtje (of twee) voordat je gaat bakken.

De Pizzasteel methode heb ik vaker gezien en over gelezen. Wat ik doe is de pizza bakken in mijn ferrari oven, de onderkant is dan na een minuut of twee meestal mooi gebruind (Leopard pattern). Vervolgens de pizza op de pizzaschep en nog even (30 sec a een minuut) heel dicht onder de grill (broiler) in mijn oven, waarbij de ovendeur gewoon open staat wanneer ik dit doe. De pizza blijft hierbij op de pizzaschep.

@gumball ik haal altijd de 'gele' variant van het merk Egeturk. Maar een tip, haal de hele worstjes (sucuk) en snij ze zelf. Dat vind ik persoonlijk lekkerder. Bewaar de overige worstjes overigens in een tupperware doos met deksel in je koelkast. Dan ruikt je hele koelkast er ook niet naar. :P Een tosti met sucuk en kaas is trouwens ook erg lekker, of sucuk met eieren. Maar dit gaat al niet meer over pizza haha..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Malt007 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:59:
[...]

Bij de Lidl in België ( voor mij 6km ) hebben ze geraspte mozzarella in het huismerk.
Zal zo eens kijken of ik een foto heb ( kan maken, als het nog in huis is )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
FreshMaker schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:30:
[...]

Bij de Lidl in België ( voor mij 6km ) hebben ze geraspte mozzarella in het huismerk.
Zal zo eens kijken of ik een foto heb ( kan maken, als het nog in huis is )
Ben benieuwd hoe je mozzarella geraspt krijgt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/8diqvsv19/20170707_103110.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s20.postimg.org/uo6lvrsbh/20170707_103125.jpg

Tja, het is nu eenmaal geraspt ... Hoe ze het doen is toch niet van belang :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Even in de vriezer stoppen, wordt het harder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:54
Malt007 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:10:
Wat zijn jullie favoriete toppings?
[...]
Mijn favoriet is toch 'italiano'; mozzarella, gedroogde ham (parma) en rucola. De parmaham en rucola leg ik er achteraf op.

Vanavond ga ik ook weer een pizzatje bakken. Morgen misschien eens experimenteren met toppings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Abom schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:55:
[...]

Mijn favoriet is toch 'italiano'; mozzarella, gedroogde ham (parma) en rucola. De parmaham en rucola leg ik er achteraf op.

Vanavond ga ik ook weer een pizzatje bakken. Morgen misschien eens experimenteren met toppings.
Parmaham achteraf vind ik zelf ook een stuk lekkerder dan meegebakken. Dan komt er zo'n apart smaakje aan dat ik zelf niet zo lekker vind, rauw is het een geweldig product natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Malt007 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:10:
Wat zijn jullie favoriete toppings?
Ik doe er het liefst oude brokkelkaas op (Nederlandse kaas) en salami. De salami koop ik in grote plakken en ik maak mini rondjes door met de dop van een dopper waterfles ze uit te steken (pro tip :P ), dan krijg je van die salami schijfjes die ook op diepvriespizza's zitten. Grote salami's vind ik vaak irritant met snijden van de pizza en ik doe er graag ansjovis (maar dan het liefst in de saus al gemalen) en verder een spaanse rode peper. En in de zomer maak ik graag iets met ananas. En champignons vind ik ook lekker.

Nou, dat zijn mijn favoriete toppings, maar ik gooi niet alles op 1 pizza, ik kies waarin ik zin heb.

Meestal doe ik nog mozarella erop omdat dat lekker zo mooi uitsmeert over de pizza. Ik moet wel zeggen dat ik altijd teveel erop gooi, less is more, maar ik ga 9 van de 10 keer de fout in en beleg hem veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Helaas gooi ik er ook altijd teveel op, wat het garen moeilijker maakt. Maar ben zo gek op quattro stagioni en americana.

Er gaat bij mij wel altijd een rauw ei overheen met salami, kaas, paprika, mozzarella, ui. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mozzarella, geitenkaas (al dan niet met honing), spek, ui en na t bakken rucola erop :)

Die kleine rondjes salami ga ik ook eens doen, meestal maak ik kleine reepjes dan maar die rondjes zijn wel eens leuk ook :9

[ Voor 42% gewijzigd door Cartman! op 07-07-2017 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 20:27

loewie1984

music addict! pizza monster!!

FreshMaker schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:35:
[afbeelding]
[afbeelding]

Tja, het is nu eenmaal geraspt ... Hoe ze het doen is toch niet van belang :+
woo kupt e det? :P

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
2 posts erboven zegt hij bij de Lidl in Belgie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@loewie1984 / @red1
Inderdaad de Lidl net over de grens hier
Net als geraspte Emmenthal heb ik die in de NL vestiging niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 20:27

loewie1984

music addict! pizza monster!!

red1 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:16:
[...]

2 posts erboven zegt hij bij de Lidl in Belgie :)
Excuseer, in ieder geval bedankt. Een Duitse LIDL weet ik wel te vinden.

discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Cartman! schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:05:
Die kleine rondjes salami ga ik ook eens doen, meestal maak ik kleine reepjes dan maar die rondjes zijn wel eens leuk ook :9
Afbeeldingslocatie: http://www.daycareanswers.com/images/jack-o-lantern-pizza.jpg
Ah en Aldi in Nederland hebben het ook, volgens mij is het overal wel te koop?

Maar in Duitsland ook bij de Lidl:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BmUzR7gIQAAglg6.jpg:large

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 07-07-2017 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:00
Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:40:
[...]

Ik doe er het liefst oude brokkelkaas op (Nederlandse kaas) en salami. De salami koop ik in grote plakken en ik maak mini rondjes door met de dop van een dopper waterfles ze uit te steken (pro tip :P ), dan krijg je van die salami schijfjes die ook op diepvriespizza's zitten.
Dat zijn inderdaad lekker grote doppen.
Waarmee zou ik het ook kunnen doen als je nou net niet in het bezit bent van zo'n fles ? :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

MdO82 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:34:
Dat zijn inderdaad lekker grote doppen.
Waarmee zou ik het ook kunnen doen als je nou net niet in het bezit bent van zo'n fles ? :)
dekseltjes van kleine potjes (sambal ofzo) werken ook. Die dopper is wel fijn omdat je met je vinger aan de andere kant die schijfjes eruit kan drukken, maar met een mesje krijg je ze ook wel uit een dekseltje.

Je hebt vast wel iets liggen in de keuken, ik heb ze het liefst 1 cm in doorsnede. Bijkomend voordeel is dat je de salami die overblijft moet opeten tijdens het koken, wat een ellende O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Bij Jumbo verkopen ze ook gewoon geraspte mozzarella in een zakje. Gebruik ik altijd.
red1 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:47:

@gumball ik haal altijd de 'gele' variant van het merk Egeturk. Maar een tip, haal de hele worstjes (sucuk) en snij ze zelf. Dat vind ik persoonlijk lekkerder. Bewaar de overige worstjes overigens in een tupperware doos met deksel in je koelkast. Dan ruikt je hele koelkast er ook niet naar. :P Een tosti met sucuk en kaas is trouwens ook erg lekker, of sucuk met eieren. Maar dit gaat al niet meer over pizza haha..
Tosti's maak ik ook vaak met die worst. Ik zal inderdaad eens een hele kopen. Ben ook benieuwd naar de Egeturk. Hoewel ik die bij de lokale Turk niet heb gezien. Ik vries de plajes trouwens altijd in. Zijn heel snel ontdooid en zo blijven ze lekker lang houdbaar. En het stinkt niet }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

red1 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:47:
Maar een tip, haal de hele worstjes (sucuk) en snij ze zelf. Dat vind ik persoonlijk lekkerder. Bewaar de overige worstjes overigens in een tupperware doos met deksel in je koelkast.
Ik vind het toch knap dat jullie van dat toch kleine worstje stukken overhouden. Ik koop ze al sinds mijn studententijd en ik heb werkelijk nooit iets overgehouden. Ze zijn trouwens niet aan te raden om op te eten en daarna proberen meiden te versieren, maar ach, dan ga je bier drinken.

Meesterlijke worstjes. Op de pizza heb ik ze trouwens liever niet, maar gewoon uit het vuistje met een pot bier, gouden combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Lidl DE heeft ook die geraspte mozzarella in het assortiment. In NL nog nog niet gespot helaas.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
Gumball schreef;

Tosti's maak ik ook vaak met die worst. Ik zal inderdaad eens een hele kopen. Ben ook benieuwd naar de Egeturk. Hoewel ik die bij de lokale Turk niet heb gezien. Ik vries de plajes trouwens altijd in. Zijn heel snel ontdooid en zo blijven ze lekker lang houdbaar. En het stinkt niet }:O
Invriezen heb ik nog nooit gedaan, vraag me af wat het met de smaak doet. En eet sucuk al mijn hele leven :) . Maar zon pak is snel op hier, invriezen is niet nodig. De gele (en ook de andere varianten) worden hier bij alle Turkse zaakjes verkocht.

Heb je wel eens deze variant geprobeerd? Ook lekker op de pizza (om het actueel te houden ;) ) Deze vind ik persoonlijk lekkerder om te bakken (met ei). De andere om rauw op te eten met eventueel turks brood of op een vers gebakken pistoletje.

Afbeeldingslocatie: https://superscanner.nl/images/product/original/2/2/7/227795-114848-koc-turkse-specialiteiten-kangal-knoflookworst.2.png

Ik heb overigens nergens gezegd dat het stinkt, alleen dat als je het bij opening niet goed verpakt, je hele koelkast ernaar ruikt :)
Anoniem: 738905 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 23:40:
[...]

Ik vind het toch knap dat jullie van dat toch kleine worstje stukken overhouden.
Ik houd nooit stukjes van een worstje over hoor haha. Alleen als ik een pak van 6 of 12 worstjes koop, die eet ik niet in één adem op. De overige worstjes gaan dan meteen bij opening uit het pak, in een tupperware doos en in de koelkast. Een paar dagen later is alles op :D .

[ Voor 17% gewijzigd door red1 op 08-07-2017 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Dus het weekend even echte pizza gemaakt nu nog even op de bakplaat in onze oven op 300 graden.

Ik had dit meel gebruikt plus het recept (wilde dat eerst eens proberen)
Afbeeldingslocatie: https://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/cmgtcontent/media//000970300/000/000970352_001_214286_708.jpg
Alleen wat het deeg erg nat dus volgende keer minder water Maar ging wel erg goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fnZuhiqCHwXUyhL7gSdEKzO2/full.jpg
Het resultaat was super had alleen veel te kort zout in het deeg gedaan. Had alleen iets te veel op de pizza gedumpt waardoor er wat vocht op zat. Maar goed volgens vrouw lief zat er nog niet genoeg op. We gooien normaal de hele pizza vol met van alles.

Dus dat is leren ^_^ maar voor een eerste keer met eigen deeg en onze oven prima resultaat. Alleen de wachttijd was iets te hoog ongeveer 10 mins per pizza was niet snel genoeg omdat we er wel 4 nodig hadden. Gelukkig zijn de kids geduldig en moeten lang wachten tot hij afgekoeld is. Dus hopelijk met een RVS plaat zal dat naar beneden gaan. Plus meer tijd besteden in het kneden van het deeg wat niet zo soepel as ik wel eens online zie. Maar voor een eerste keer helemaal top. Nu eerst maar een pizza schep regelen want met bakpapier hem de oven in te gooien wat niet echt optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Laatst online: 22:52
gebruikt er iemand een infra rood thermometer om zijn pizza oven te meten?

ik zag op wat uuni forums dit voorbij komen maar weet iemand welke goed/prijs/kwaliteit heeft en in NL verkrijgbaar is? had even snel gezocht maar de meeste gaan maar tot 200 of 300 graden. uuni kan als het goed is heter worden dus wil er eentje met wat meer bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
Crysania schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:42:
gebruikt er iemand een infra rood thermometer om zijn pizza oven te meten?

ik zag op wat uuni forums dit voorbij komen maar weet iemand welke goed/prijs/kwaliteit heeft en in NL verkrijgbaar is? had even snel gezocht maar de meeste gaan maar tot 200 of 300 graden. uuni kan als het goed is heter worden dus wil er eentje met wat meer bereik.
Ja die gebruik ik, de mijne gaat geloof ik tot 550 graden Celsius.

Kijk even op Banggood / Alieexpres etc. Kosten iets van 10 á 13 euro, soms nog goedkoper met een actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Of bij de lidl die heeft ze vaak voor weinig.

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/0ece54d56adeacb133973f36905196ee.jpeg

https://www.lidl-shop.nl/...WOada1wSMh1h-MaAkGF8P8HAQ

Heb deze zelf werkt prima gebruik hem voor warmte lekken te vinden in huis en te kijken hoe heet onze kachel is hij gaat tot 380. Is misschien niet genoeg maar het kost niet heel veel de hogere range als je met nederlandse garantie wil iets duurder.

Zoals deze

https://www.conrad.nl/nl/...5551_pla-100962&WT.srch=1

kost wel 2x zoveel maar dan heb je ook wat toch :)

[ Voor 26% gewijzigd door MeZZiN op 10-07-2017 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

red1 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 16:39:
Kijk even op Banggood / Alieexpres etc. Kosten iets van 10 á 13 euro, soms nog goedkoper met een actie.
Als iemand hier een goede weet te vinden, dan hoor ik het graag. Bespaar je toch weer 10 euro op die van de Lidl :D

Als ik het youtube kanaal van the russian hacker mag geloven is zo'n ding een ultieme gadget als man om mee te spelen. Ik dacht dat ze veel duurder waren (minimaal 50 euro). Maar 10? Tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat is gelijk het probleem wat ik heb met aliexpress etc. Wat is goed en wat is crap van dat laatste is zat dat eerste niet echt dus moet echt zoeken plus als ze zeggen dat ze a hebben verkopen ze vaak b (de crap dus) Maar goed die van de lidl schiet iets te kort mist de 500 mark op maar 100 graden (maakt wel een hoop uit). Zou het niet weten dan behalve bij conrad snuffelen. Heb je hem wel binnen een paar dagen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Ik heb net deze besteld (ik had er eentje van Conrad of ebay maar die had ik ooit weggegeven (stom) http://r.ebay.com/5Auzgd

Zijn er twee voor een redelijk bedrag.

De laatste die ik van Conrad kocht geeft de meest vreemde temps aan op lage temps. voor de pizza of BBQ niet lastig maar als je een airco wil testen wel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Aan TS nog een tweetal videos toegevoegd

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Pizza maken Masterclass Deel 1

Bekijk op YouTube
Pizza maken Masterclass Deel 2

Lekker duidelijk, en in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hier een paar weken terug een deegrecept van Simon Giaccotto gepost, doe er je voordeel mee.

Video's zijn een must denk ik als je niet een cursus gevolgd hebt. Ik hoop dat hij meer gaat posten, maar hij wil natuurlijk ook zijn boek de pizzabijbel verkopen. Ik heb die en het is een fijn naslagwerk. Maar je kan hem wellicht beter lenen, de recepten heb je ook maar 1 keer nodig en noteer je zelf en dan heb je de rest van het boek niet nodig.

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 19-07-2017 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:48:
De laatste die ik van Conrad kocht geeft de meest vreemde temps aan op lage temps. voor de pizza of BBQ niet lastig maar als je een airco wil testen wel.
Heb je ze al binnen en werken deze wel met de airco? Of ook alleen op hoge temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Anoniem: 738905 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:12:
[...]

Heb je ze al binnen en werken deze wel met de airco? Of ook alleen op hoge temperaturen?
Deze werken goed op lage temps - ik heb ze alleen echt net binnen dus nog niet op echt vuur getest, maar de aflezing tot nu toe (kamer 28, koelkast 5) klopt in ieder geval.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
FreshMaker schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:05:
Aan TS nog een tweetal videos toegevoegd
Lekker duidelijk, en in NL
Thanks! Ik wist niet dat hij video's maakte.
Anoniem: 738905 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:20:
(...) zijn boek de pizzabijbel verkopen. Ik heb die en het is een fijn naslagwerk. Maar je kan hem wellicht beter lenen, de recepten heb je ook maar 1 keer nodig en noteer je zelf en dan heb je de rest van het boek niet nodig.
Ik heb 'm pas gekregen, en ben blij dat ik 'm zelf heb, het is namelijk ook leuk om er gewoon in te lezen :) ik mis alleen info over houtgestookte ovens, bijvoorbeeld waar je op moet letten bij het kopen ervan. Verder behandelt hij zo'n beetje alles wat ik kan bedenken, erg informatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

10Cage schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:12:
Ik heb 'm pas gekregen, en ben blij dat ik 'm zelf heb, het is namelijk ook leuk om er gewoon in te lezen :) ik mis alleen info over houtgestookte ovens, bijvoorbeeld waar je op moet letten bij het kopen ervan. Verder behandelt hij zo'n beetje alles wat ik kan bedenken, erg informatief.
Een hoofdstuk over het zelf bouwen zou daarnaast ook interessant zijn, eigenlijk jammer dat dit er niet inzit. Dat had ik persoonlijk liever gehad als het hoofdstuk over wat je nog meer met het deeg kan maken. Nu is het inderdaad niet echt een bijbel omdat je mist wat jij noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Anoniem: 738905 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:52:
[...]

Een hoofdstuk over het zelf bouwen zou daarnaast ook interessant zijn
Mee eens! Daarover is gelukkig wel wat op internet te vinden, maar wat ik dan weer niet kan vinden is tijd om het te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Voor zelf bouw zijn er bouw pakketten die niet al te duur zijn. Maar die zijn wel net zo duur als een roccbox en het resultaat (pizza) zal het zelfde zijn. Maar goed een echte oven is voor jaren en jaren die gaat niet stuk (kan ook eigenlijk niet) Maar goed zal met mijn buiten keuken rekening houden met dat ik een eigen oven ga maken / kopen. Bij mij is tijd het duurdere onderdeel van deze vergelijking. Misschien is zo een jamie oliver oven dan een beter idee voor mij. Maar goed voor nu mijn eigen keuken opknappen dan de buiten keuken pas.

Maar een simpel ontwerp zag dat ze bij De Buitenplaats (een boer hier in de buurt met een camping) een pizza oven zelf gemaakt had koste niet heel veel behalve de vuurvaste stenen maar goed ze hadden een hit mis ratio van 1 gelukt en 1 ingestorte oven. Ze hadden hem van leem en stenen gemaakt. dacht ik. Het lijkt dan dat het goedkoop kan. Maar goed je moet wel willen experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:40
Ik meld mij even in dit topic, en ga even heeeeel veel lezen :)
Sinds maandag een pizzasteen in huis voor de BBQ, echter nog nooit zelf pizza gemaakt, dus dat wordt uitdaging!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Martinusz schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:44:
Sinds maandag een pizzasteen in huis voor de BBQ, echter nog nooit zelf pizza gemaakt, dus dat wordt uitdaging!
Had ik tot voor kort ook niet. De eerste was meteen een redelijk succes. Er is veel om te perfectioneren en met name het deeg maken vergt wat oefenen.

Vanavond ook de BBQ aan voor pizza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Martinusz schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:44:
Wanneer kunnen we komen ? O-)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:40
Abom schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:55:
[...]

Had ik tot voor kort ook niet. De eerste was meteen een redelijk succes. Er is veel om te perfectioneren en met name het deeg maken vergt wat oefenen.

Vanavond ook de BBQ aan voor pizza.
Voor alles is een eerste keer :) kan niet wachten om met m'n dochter aan de slag te gaan, die vind dat prachtig in de keuken staan (4,5 jaar).
Nog even kijken naar toppings, dochterlief neemt genoegen met 'margherita', maar voor mij mag het wel wat meer bevatten :P
MdO82 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:04:
[...]

Wanneer kunnen we komen ? O-)
Que? Laat ik eerst maar eens 3 pizza's tot een goed einde brengen :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
Martinusz schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:33:
[...]

Nog even kijken naar toppings, dochterlief neemt genoegen met 'margherita', maar voor mij mag het wel wat meer bevatten :P

[...]
Ik ken mensen die er grote bergen toppings op gooien. Voor mij persoonlijk geldt de regel more is less voor wat betreft toppings. Mijn favoriet is mozzarella, parmaham en rucola.

[ Voor 6% gewijzigd door Abom op 26-07-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Gisteren maar eens precies voorgaande instructiefilm, van Simon, gevolgd en vandaag dus 4 pizza's om te testen.
Home alone, dus eindelijk hoeft alleen ikzelf mezelf te horen vloeken als het niet lukt :D, maar de bollen zien er in ieder geval prima uit in de koelkast. Wellicht volgen er nog wat foto's van het proces.

Ook maar meteen eens de 'Pizzabijbel' gezocht in de Bieb (Venlo). Maar die hadden hem niet. Aanvraag ingediend, dus ben eens benieuwd of dat gaat lukken :)

Btw, waar kun je die deegschrapers krijgen in een doorsnee winkel? Kwam wel een plastic plamuurmes tegen bij de Karwei, maar liever iets bedoeld voor voedsel.

@RobV Doelde meer op een fysieke winkel, maar ga eens kijken :)

[ Voor 5% gewijzigd door arie_papa op 28-07-2017 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
arie_papa schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:39:

Btw, waar kun je die deegschrapers krijgen in een doorsnee winkel? Kwam wel een plastic plamuurmes tegen bij de Karwei, maar liever iets bedoeld voor voedsel.
Kijk eens bij kookpunt.nl (eerste dat in mij opkomt), een snelle google op deegschraper kan ook helpen

Update €1,30 http://www.deleukstetaart...e-plain-edge-side-scraper

@arie_papa Hema, blokker, Jamin, alles met een bak-hoekje.

[ Voor 15% gewijzigd door RobV op 28-07-2017 12:30 ]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik zag voorbij komen dat zoals @Anoniem: 738905 meel van Soezie gebruiken voor hun pizza's.
Nu zit ik bij de Boerenbond (neem aan dat het assortiment hetzelfde is als de Welkoop) te kijken en kom daar Frans krokant tegen. Welke gebruiken jullie nog meer van Soezie ?

Er werdt in een reactie verwezen naar de openingspost, maar daar zag ik het niet staan.

[ Voor 14% gewijzigd door MdO82 op 31-07-2017 21:22 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04:13
MdO82 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:21:
Ik zag voorbij komen dat zoals @Anoniem: 738905 meel van Soezie gebruiken voor hun pizza's.
Nu zit ik bij de Boerenbond (neem aan dat het assortiment hetzelfde is als de Welkoop) te kijken en kom daar Frans krokant tegen. Welke gebruiken jullie nog meer van Soezie ?

Er werdt in een reactie verwezen naar de openingspost, maar daar zag ik het niet staan.
Ik gebruik voor mijn pizza's in ieder geval Frans Krokant. :)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 20:08
MdO82 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:21:

Frans krokant is de juiste inderdaad. Goed meel. Gebruik het al tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frans krokant inderdaad, maar er is nog een andere die ook wel goed is. Ik ben alleen kwijt hoe die heet, maar frans krokant is mijn favoriet.

Kan je ook heerlijk stokbrood en franse bollen mee maken. Stokbrood is in iedergeval voor mij net zo'n uitdaging als een goede pizza, leuk om ook eens te proberen.

De appeltaartmix (is wel zoet, dus niet geschikt voor een frisse taart) en de pannekoekenmix van soezie is ook prima trouwens.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 31-07-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ik had de pizza mix gezien bij Welkoop == boerenbond dacht ik. Alleen de pizza deeg van soezie zou ik niet gebruiken er zit baking soda in niet echt wat ik zoek in een klassieke pizza bodem. Moet echt met gist naar mijn idee. Zit nu even te graven op de website van Soezie maar wat een hoop bonus ingrediënten zitten daar in zeg. Had ik niet verwacht. Zou denken dat juist minder 'extra's' in zou zitten dan de standaard supermarkt merken. Ben zelf meer aan het bewegen naar basis ingrediënten in mijn koken. Less is more toch :)

Heb aardig goede resultaten met pizza meel o.a. te krijgen bij de AH La Tua Fa­ri­na piz­za­meel Type 00 kost 1 euro per halve kilo. Bijna elke AH heeft het.

Zit alleen nog te kijken of ik aan verse gist kan komen alleen de vraag bij mij is scheelt het veel met de smaak of je verse of gedroogde gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Anoniem: 738905 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:37:

Kan je ook heerlijk stokbrood en franse bollen mee maken. Stokbrood is in iedergeval voor mij net zo'n uitdaging als een goede pizza, leuk om ook eens te proberen.
Het belangrijkste ingrediënt bij stokbrood is stoom.
De in NL ( gewone ovens ) gebakken broden missen een toevoeging van stoom tijdens de bak

De Franse boulangers hebben een oven waar tijdens het het bakken regelmatig stoom wordt toegevoegd.

@MeZZiN
Verse gist is gewoon bij de supermarkt te halen
AH en Jumbo hebben het beiden wel liggen ( meestal in de koelschappen aan de taart/gebaksafdelingen )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j9MgJr8.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door FreshMaker op 01-08-2017 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
@FreshMaker tnx maar heb het nog niet gevonden de AH die waar ik kom heeft het niet en de Jumbo had het natuurlijk alleen niet meer .... Dus voor nu nog even door met gedroogde. Plus ik gebruik gist te weinig om het helemaal op te maken voordat het slecht wordt. Maar ik vroeg me ook gewoon af over nog een groot smaak verschil is. Of iets wat ik een andere moment kan proberen als ik wat meer ervaring heb met gist werken. Hiervoor eigenlijk alleen taarten gebakken weinig brood.

[ Voor 5% gewijzigd door MeZZiN op 01-08-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik begrijp het 'ik kook te kort' niet helemaal
Het zijn blokjes van 25 gram, er is niet heel veel verschil in smaak met de gewone zakjes gedroogde gist

Sommigen vinder verse gist beter, anderen de gedroogde, kwestie van smaak.
Ik heb standaard één onaangebroken pakje gedroogde gist, en een aangebroken.
Kost 60ct voor 3 zakjes, en lang houdbaar
Voorheen had ik van die bruggeman grootverpakking ( 500gr ) maar dat 'vergaat' ook als je het niet goed bewaard.
Ik doe 1 á 2 keer per maand pizza, en met de huidige openingstijden hoef je imho geen 'voorraad' te hebben, alleen een planning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Sorry niet duidelijk ik bedoelde gebruikt het te kort om het blokje op te maken voordat het slecht wordt.

Maar goed duidelijk ik ga het voor nu even houden op de gedroogde variant makkelijk op voorraad te houden :) Tijd om weer pizza te maken geen tijd gehad het weekend misschien vrijdag ben ik weer vrij kan ik weer aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
MeZZiN schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:49:
@FreshMaker tnx maar heb het nog niet gevonden de AH die waar ik kom heeft het niet en de Jumbo had het natuurlijk alleen niet meer ....
Elke Turkse levensmiddelenwinkel heeft verse gist in die vierkante blokjes. Turken en Marokkanen bakken namelijk veel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
FreshMaker schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:06:
[...]

Het belangrijkste ingrediënt bij stokbrood is stoom.
De in NL ( gewone ovens ) gebakken broden missen een toevoeging van stoom tijdens de bak

De Franse boulangers hebben een oven waar tijdens het het bakken regelmatig stoom wordt toegevoegd.

@MeZZiN
Verse gist is gewoon bij de supermarkt te halen
AH en Jumbo hebben het beiden wel liggen ( meestal in de koelschappen aan de taart/gebaksafdelingen )

[afbeelding]
Verse gist heeft geen meerwaarde op pizza ten opzichte van gedroogde gist. Met name de korte houdbaarheidsdatum van verse gist zorgt ervoor dat je beter voor de gedroogde variant kan gaan.

[Edit]

Oeps, zag dat ik niet de laatste pagina geopend had. Dus de reactie die je later gaf op je gedroogde/verse gist zag ik pas na het reageren.

[ Voor 8% gewijzigd door grote_oever op 01-08-2017 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Goede ga ik daar even kijken ^_^ Het is soms niet moeilijk :) Ik werk nu toch even in amsterdam dus zo moeilijk moet het niet zijn. In hollandskroon is het wat lastiger. Maar misschien heeft onze lokale poolse supermarkt (veel poolse medewerkers hier) het ook ^_^ helaas hield de Turkse winkel het niet uit.

@grote_oever tnx ga het zeker een keer proberen als ik het kan kopen maar voor nu even de makkelijke oplossing.

Maar mijn laatste poging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S1WS6R2nGhw0N5EGOEsYSLuk/full.jpg

Getting there ben nog niet blij met het deeg het is nog niet zo stretchy als ik zou willen. Maar wel vooruit gang thuis mijn kleinste wil alleen maar de 'nieuwe' pizza niet meer die uit het koelvak kant en klaar deeg.

[ Voor 49% gewijzigd door MeZZiN op 01-08-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Anoniem: 738905 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:37:
Frans krokant inderdaad, maar er is nog een andere die ook wel goed is. Ik ben alleen kwijt hoe die heet, maar frans krokant is mijn favoriet.

De appeltaartmix (is wel zoet, dus niet geschikt voor een frisse taart) en de pannekoekenmix van soezie is ook prima trouwens.
Ik had zojuist een Frans krokant meegenomen.
Kom ik er net achter dat er sojabloem in zit -O-

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Ga voor het meel bij de AH vandaan dat is gewoon heel gewoon tarwe meel je weet wel met alleen tarwe. Vreemd idee maar blijkbaar moeten we alles wat we kopen in de winkel gemengd zijn met goedkope alternatieven. Ik ben af en toe verbaast als het ingrediënten lijst geen E nummer bevat en oh maar paar ingrediënten bevat verhelderend.

Waarom zouden ze er soja in donderen (behalve dat het goedkoper is) zeker omdat een pak meel 1.15 kost en dan is het bio ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
MeZZiN schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:08:
Ga voor het meel bij de AH vandaan dat is gewoon heel gewoon tarwe meel je weet wel met alleen tarwe. Vreemd idee maar blijkbaar moeten we alles wat we kopen in de winkel gemengd zijn met goedkope alternatieven. Ik ben af en toe verbaast als het ingrediënten lijst geen E nummer bevat en oh maar paar ingrediënten bevat verhelderend.

Waarom zouden ze er soja in donderen (behalve dat het goedkoper is) zeker omdat een pak meel 1.15 kost en dan is het bio ook nog.
Je bedoelt het "type 00" bloem? die is inderdaad ook heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies die maar prima meel wel iets duurder dan normale tarwe meel maar goed weet ook niet precies wat de grootste verschillen zijn met type 00 en normale tarwe bloem. Maar het werkt en zonder andere meel soorten er in vermengd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
Omdat af en toe iets anders dan een platte pizza ook lekker is heb ik ditmaal 'pizzabroodjes' voor bij de soep gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/glc2vy7o3/IMG_20170730_185949.jpg

De standaard ingredienten voor een pizza zijn fijngesneden en even gebakekn en op het uitgerolde deeg gesmeerd, daarna opgerold en in stukken gesneden en een half uur laten rijzen. Dan afbakken en klaar!

Zijn goed bevallen. :)

[ Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 02-08-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82

Normaal neem ik dat altijd mee, maar wilde het eens proberen :D
Ik hou het voortaan wel bij mijn eigen bloem van de AH.

Iemand een pak Frans krokant overkopen ? O-)

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 02-08-2017 12:08 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06 16:35
Verse gist kost in duitsland volgens mij 0,3€ de laatste keer dat ik keek. En dat is genoeg voor meer dan een kilo meel.
Ik vind verse gist een subtielere smaak hebben dan droge gist. Die vind ik een veel sterkere en zuurdere smaak hebben (beetje als oud bier/gistend fruit).

Morgen misschien pizza's op de weber gaan maken, benieuwd of dat beter gaat dan in de oven. De oven heeft helaas een uur ofzo nodig voordat die echt goed warm is.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak

Grapje: die E-nummer zitten er nog steeds in, maar dan geven ze het een andere naam, waardoor mensen het ineens wel kopen.

Ik gebruik voor alles eigenlijk gewone patentbloem van een willekeurige supermarkt.
Naar mijn weten is patentbloem == type 00 bloem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat weet ik ook wel zoals gisten als alternatief voor E621 etc. Daarom blijven lezen wat er echt in zit. Dus een brood meel zou eigenlijk alleen meel meel en meel en misschien zout en gist als het een complete mix is maar veel meer dan dat toch echt niet. Geen broodverbeteraar of andere meuk. Leuk is ook waar die broodverbeteraar vandaan komt. Gaan je 'haren' recht voor overeind staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben aan het overwegen een AlveoLAB aan te schaffen om mijn meel/mengsels te kunnen testen... of zou dat wat overkill zijn?
Afbeeldingslocatie: http://www.chopin.fr/media/produits/images/102-alveolab-359175304.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Lol moet je doen erg handig zo ding :) gelukkig kan je lezen op de etiketten en die zullen meestal de waarheid verstellen in een of andere vorm.

Maar goed als je een kilo bloem koopt dan zit er een kilo bloem in niet meer niet minder een geen meuk. En als je het dan ook nog haalt bij de lokale graan molen zit je helemaal netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
MeZZiN schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:17:
. En als je het dan ook nog haalt bij de lokale graan molen zit je helemaal netjes :)
De lokale molenaar vertelde dat ze helemaal geen eigen meel meer malen. Het meel wat ze verkopen komt gewoon van een groothandel, maar dan wat nostalgischer verpakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Wow dat is gelukkig wel anders bij ons :) Daar gaat nog zakken graan in en meel uit :) Maar wel slecht zeg dat ze gewoon herverpakken van goedkoop meel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De ambachtelijk-industriele watermolen hier in de buurt maalt nog wel zelf, je kan ook maatproducten laten malen, vanaf 500kg. Maar dat zal ik zo snel niet opkrijgen.

Op de verpakking van meel staat IMHO trouwens vaak maar weinig informatie al kan je vaak wel waarden zoals valgetal, sedimentatiewaade etc terugvinden, maar uitgebreidere rheologische en fermentatieve eigenschappen zijn vaak lastiger te vinden.

Vandaar dat dat eerdergenoemde AlveoLAB en andere apparatuur, zoals een
Brabender Farinograph
Farinograph
en Extensograph
Extensograph
voor de wat serieuzere thuisbakker misschien wel noodzakelijk zijn

:+

Ik gooi meestal gewoon wat semolina rimacinata van harde tarwe door een tarwebloem met tenminste 10g eiwit/100g

[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 03-08-2017 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Ik merk trouwens dat pizza-enthousiastelingen helemaal lijp worden van leopard-spotting.
Ben ik de enige die dit niet mooi/smakelijk vindt?

Ik bedoel, dit is toch gewoon deels verbrand?
Afbeeldingslocatie: http://the50dates.com/wp-content/uploads/2012/10/photo-33-500x373.jpg

Of is het meer de kick/opschepfactor; ik heb een hele hete oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Die zou ik inderdaad weggooien, verbrand en ronduit ongezond in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Die pizza is gebakken voor de kliko. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ben benieuw hoe de onderkant eruit ziet.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55

Bestla

M/M -> V/F

* Bestla vandaag een pizza gaat maken via @MaximusTG R.I.P.

Dat doe ik altijd en lukt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MdO82 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:07:
Iemand een pak Frans krokant overkopen ? O-)
Ja, wat is dat nu weer?

Ik heb dit eens verder onderzocht en in bijna alle broden uit fabrieken (wat je zeg maar in de supermarkt zit) zit tegenwoordig stiekem sojabloem 8)7

Nu koop ik mijn brood bij een echte bakker die zelf bakt en die gebruikt geen sojabloem, je merkt het ook wel in de prijs (net 28 euro betaald voor 8 broden en 1 suikerbrood). Maar ik wil goed en eerlijk eten.

MaximusTG had mij volgens mij een keer verteld dat Frans Krokant een goede keuze was, maar kennelijk is er in de loop der tijd iets aan soja bijgekomen, ik kan me niet voorstellen dat hij anders dit advies zou geven.
MeZZiN schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:17:
En als je het dan ook nog haalt bij de lokale graan molen zit je helemaal netjes :)
De molen hier waar ik het altijd haalde is al een tijd in restauratie, hier een foto hoe hij er nu uitziet:
https://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=88

Ik zal eens bellen wanneer dat ding nu eens klaar is. Ik dacht dat het wel een paar maand zou duren, maar ik zit nu al bijna een half jaar zonder leverancier. Ja, ik kan naar een andere molen, maar die is 30 km extra rijden...

Ik ga denk ik deze van de week bezoeken:
http://molenhetlam.nl/assortiment/

Die heeft wel veel keuze.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 03-08-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Anoniem: 738905 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:56:
[...]

Ja, wat is dat nu weer?

Ik heb dit eens verder onderzocht en in bijna alle broden uit fabrieken (wat je zeg maar in de supermarkt zit) zit tegenwoordig stiekem sojabloem 8)7
Tsja, welkom in de wondere wereld van massaproductie.

We willen brood zo goedkoop mogelijk, moet zeer lang houdbaar zijn en om het goedkoop te produceren, ook nog consistent, snel en goed te bewerken zijn in machines. Uit mijn hoofd(pin mij er niet op vast) zorgt de sojabloem er voor dat het deeg makkelijker te bewerken is en sneller luchtig wordt dan dat je dit met puur tarwebloem + gist doet. Deels ook een reden dat puur zuurdesembrood slecht verkrijgbaar is: duurt allemaal veel te lang om te produceren. Dus dan maar zelf thuis bakken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Veel producten worden helaas langzaam aangepast. Zoals ook roodmerk koffie dat wordt over de jaren langzaam aan vervangen door nog goedkopere koffiebonen. Het is helaas hoe het gaat in de voedingmiddelen industrie.L-cysteïne (broodverbeteraar) is zo iets wat een nasty iets hoe het gemaakt wordt :(

Maar ik ga binnenkort even langs onze eigen molen in het dorp ( https://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=743 ) . En anders naar de gouden engel in koedijk (biologisch)

Ga dit weekend eens een eigen brood maken uit de oven zien hoe dat gaat en dan als dat lekker loop mijn eigen zuurdesem. Zo lekker brood :) Can't wait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
Gumball schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:26:
Ik merk trouwens dat pizza-enthousiastelingen helemaal lijp worden van leopard-spotting.
Ben ik de enige die dit niet mooi/smakelijk vindt?

Ik bedoel, dit is toch gewoon deels verbrand?
[afbeelding]

Of is het meer de kick/opschepfactor; ik heb een hele hete oven?
Haha, ja wat jij nu laat zien gaat mij ook wat ver. Maar een wat subtielere leopard-spotring ziet er voor mij goed uit. Een wat donkere dikke vlek is ook heel dun naar mijn idee. Het is niet een dikke verbrande korst ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://touristcompany.info/wp-content/uploads/2016/04/2009-neapolitan-style-pizza-pizza-margherita-2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ilovealabamafood.com/wp-content/uploads/2011/12/dish-detail-neapolitan-pizza.png
Pagina: 1 ... 10 ... 110 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.