De pizza op de foto is beslist te ver heen, maar feit is dat de enige echte pizza uit de houtgestookte oven komt, en die is nu eenmaal loeiheet. Dan is het niet te vermijden dat er een paar verbrande plekjes zijn, daaraan herken je zelfs de echte houtovenpizza. Door de enorme hitte krijg je luchtblazen, en die verbranden natuurlijk gauw. Vandaar dat een pizza hoogstens anderhalve minuut in een goed heet gestookte houtoven moet (ik heb het wel eens geklokt in een gerenommeerde pizzeria in Napels).Gumball schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:26:
Ik merk trouwens dat pizza-enthousiastelingen helemaal lijp worden van leopard-spotting.
Ben ik de enige die dit niet mooi/smakelijk vindt?
Tot nu toe een van mijn grootste ergernissen. De pizza heel in de oven krijgen.
Kwam dit Nederlandstalig filmpje tegen ter informatie en vermaak
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeZo krijg je jouw pizza op een pizzaschep
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Leuk filmpje maar ik ben benieuwd hoe dit gaat als zijn deeg een wat hogere hydratatie heeft. Ziet er behoorlijk droog uit waardoor het kunstje niet zo moeilijk is.arie_papa schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:38:
Tot nu toe een van mijn grootste ergernissen. De pizza heel in de oven krijgen.
[video]
Ik heb laatst voor het eerst type 00 meel gebruikt, daarvoor elke keer goedkoop meel van de lidl. Ik moet zeggen dat ik niet echt verschil merkte. Nou gebruik ik wel bakpoeder ipv gist. Gek genoeg rijst het deeg niet met bakpoeder terwijl het met gist wel 5 keer het orginele volume krijgt. Dat laatste vind ik nogal onhandig omdat het ook weer erg plakkerig wordt. Iemand tips? Kan ik het beter doen? Het is niet dat ik nu niet tevreden ben, maar luchtiger deeg zou ik wel lekker vinden
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Vind het ook doorslaan. Daarbij is ons smaakpalet niet gewend aan "soupy" pizzas met een baktijd van 60 seconden. Die kun je oprollen en moet je met mes en vork eten. Maar ieder zijn ding. Mijn voorkeur gaat ook uit naar meer een baktijd van 1.5 a 2 Minuut. Zoiets als laatste 2 fotos op vorige pagina. T licht bittere van de korst maar toch nog luchtig.Gumball schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:26:
Ik merk trouwens dat pizza-enthousiastelingen helemaal lijp worden van leopard-spotting.
Ben ik de enige die dit niet mooi/smakelijk vindt?
Ik bedoel, dit is toch gewoon deels verbrand?
[afbeelding]
Of is het meer de kick/opschepfactor; ik heb een hele hete oven?
Anoniem: 738905
In dat geval kan je de pizzaschep gewoon als werkblad gebruiken, alleen bij een houten schep even uitkijken dat je niet een berg tomatensaus ernaast giet omdat je schep anders rood is.Gumball schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:58:
Leuk filmpje maar ik ben benieuwd hoe dit gaat als zijn deeg een wat hogere hydratatie heeft. Ziet er behoorlijk droog uit waardoor het kunstje niet zo moeilijk is.
zelf leg ik er griesmeel onder, vermengt zich minder goed dan maismeel met je deeg en het rolt ook nog 10 keer beter.
Puur zuurdesembrood (en al mijn brood trouwens) haal ik bij de bakker. Ze hebben er ook 100% speltbrood, dat is qua vorm een soort cake omdat spelt denk ik ook niet goed rijst.LED-Maniak schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:06:
Deels ook een reden dat puur zuurdesembrood slecht verkrijgbaar is: duurt allemaal veel te lang om te produceren. Dus dan maar zelf thuis bakken.
Ik heb wel de luxe dat er hier een extreem goede bakker zit die dagelijks 50 soorten brood verkoopt (versgebakken alemaal), nadeel is wel dat als je op zaterdag gaat en je hebt niet besteld je een uur in de rij staat.
als die bakker nu ook eens kant en klare pizzabodems zou verkopen zou het helemaal makkelijk zijn
[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 06-08-2017 15:36 ]
Bakpoeder in je pizzadeegDirtyBird schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:09:
Ik heb laatst voor het eerst type 00 meel gebruikt, daarvoor elke keer goedkoop meel van de lidl. Ik moet zeggen dat ik niet echt verschil merkte. Nou gebruik ik wel bakpoeder ipv gist. Gek genoeg rijst het deeg niet met bakpoeder terwijl het met gist wel 5 keer het orginele volume krijgt. Dat laatste vind ik nogal onhandig omdat het ook weer erg plakkerig wordt. Iemand tips? Kan ik het beter doen? Het is niet dat ik nu niet tevreden ben, maar luchtiger deeg zou ik wel lekker vinden
Nog nooit van gehoord, maar als ik het zo lees, kan het idd vervanger zijn voor gist.
Als je volume met gist zoveel toeneemt laat je volgens mij de rijs veel te lang doorgaan. Ik laat het volume meestal maar maximaal verdubbelen, maar ook duur van kneden en rijstemperatuur heeft invloed.
Als je nou onderstaand filmpje (uit de startpost) gewoon eens volgt (als begin) lijkt me dat je in ieder geval een goede start hebt.
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubePizza maken Masterclass Deel 1
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Dehhuh-whut? Bakpoeder in plaats van gist? Dat kan je natuurlijk helemaal niet vergelijken. Bakpoeder is leuk om een cake een beetje luchtiger te krijgen, maar met (brood)deeg zul je toch met gist aan de slag moeten om een beetje fatsoenlijke pizza te kunnen creeren.DirtyBird schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:09:
Als het deeg teveel gerezen is gewoon even nog een keer kneden en weer uitrollen en niet te lang laten staan. Het kan, zoals hier in dit topic al eens vermeld, best wel meer dan een of twee keer rijzen als het te ver gerezen is.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Gebruik inderdaad gist en geen bakpoeder, dat werkt alleen voor koekjes en cake om het wat luchtiger te krijgen, je hebt absoluut gist nodig (droog of vers). Verse gist vind ik zelf leuk om mee te werken en kan je bij elke bakker wel kopen voor een euro'tje ofzo.DirtyBird schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:09:
Is het te nat? Pak dan mijn recept, dat vind ik persoonlijk beter dan het recept uit de openingspost en bevat minder water:
Ingrediënten:
300 gr bloem
12,5 gr verse gist
5 gr zout
5 gr suiker
100-120 ml lauw water (afhankelijk van bloemsoort)
30 ml olijfolie
Bereiding:
· Leeg het zakje met bloem op tafel.
· Maak een kuiltje in het midden.
· Schenk lauw water en olijfolie erbij
· Werk nu de bloem en de gist door elkaar tot een glad mengsel*
· Kneed het deeg met je handpalmen en maak een duwende beweging.
Zo activeer je de gluten en worden ze opgerekt. Kneed zo’n 10-15 minuten tot er een soepel elastisch deeg ontstaat.
· Maak van het pizzadeeg een bal ( door opbollen) en laat hem afgedekt op een warme plek rijzen. (20 min)
· Wanneer het deeg verdubbeld is sla het gas eruit en maak opnieuw een bol. Geef het pizzadeeg nogmaals een rijs van 30 minuten.
· Bestuif je werkblad en rol het pizzadeeg uit tot een cirkel met een diameter van 20 cm.
· Beleg je pizza met saus en een topping.
* Als het deeg te plakkerig is kun je wat bloem toevoegen.
Is het deeg te droog, voeg dan wat water toe.
Het deeg is goed als hij mooi glad, soepel, elastisch en rekbaar is.
Oke, bakpoeder is dus not done :-p werd wel genoemd als een mogelijkheid op italieplein namelijk. Het werkt opzich ook wel, maar ik zal in het vervolg weer gist gaan gebruiken. Bedankt voor de hulp en tips!
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Jamie oliver doet het ook met zelfrijzend bakmeel:Garyu schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 17:08:
[...]
Dehhuh-whut? Bakpoeder in plaats van gist? Dat kan je natuurlijk helemaal niet vergelijken. Bakpoeder is leuk om een cake een beetje luchtiger te krijgen, maar met (brood)deeg zul je toch met gist aan de slag moeten om een beetje fatsoenlijke pizza te kunnen creeren.
Als het deeg teveel gerezen is gewoon even nog een keer kneden en weer uitrollen en niet te lang laten staan. Het kan, zoals hier in dit topic al eens vermeld, best wel meer dan een of twee keer rijzen als het te ver gerezen is.
Bekijk op YouTubeQuick Family Pizza | Jamie, Petal & Buddy Oliver
Deeg kneden en laten rijzen is hartstikke leuk, maar soms wil je even snel een tussendoortje of extraatje
voor je gasten maken. Dan wil ik wel eens cheaten.

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 06-08-2017 21:13 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Hmm, dat ziet er uit als diepvriespizza, maar dan home-made. Dan kan je toch net zo goed zo een diepvriespizza in de oven gooien? Dat gaat nog snellerLED-Maniak schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 21:07:
[...]
Jamie oliver doet het ook met zelfrijzend bakmeel:
[video]
Deeg kneden en laten rijzen is hartstikke leuk, maar soms wil je even snel een tussendoortje of extraatje
voor je gasten maken. Dan wil ik wel eens cheaten.Als mini pizzaatjes zou het best kunnen.
Heb het wel eens geprobeerd, maar het is echt geen eten. Bakpoeder heeft namelijk ook smaak.Garyu schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:25:
[...]
Hmm, dat ziet er uit als diepvriespizza, maar dan home-made. Dan kan je toch net zo goed zo een diepvriespizza in de oven gooien? Dat gaat nog sneller. Maar wie weet, misschien is het de moeite van het proberen waard.
Dus, je mist de gistsmaak en daarvoor in de plaats krijg je een fabriekssmaak van bakpoeder voor terug. Daarbij is de rijs echt heel anders dan bij gist.
Doe het niet!
Ter compensatie ga ik dit weekend zuurdesempizza maken, je moet wat..
Ik ben erg benieuwd hoe dat smaakt
Kan je zoiets ook met tarwemeel maken of ga ik daar echt te ver mee?
Ik ben erg benieuwd hoe dat smaakt
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Kan je zoiets ook -zonder- tarwemeel maken dan?LED-Maniak schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:53:
Ter compensatie ga ik dit weekend zuurdesempizza maken, je moet wat..
Ik ben erg benieuwd hoe dat smaakt![]()
Met tarwebloem?Garyu schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:55:
[...]
Kan je zoiets ook -zonder- tarwemeel maken dan?
Ik heb 5kg tarwemeel van de molen staan, bak ik normaal brood mee. Ben benieuwd wat er nog meer mee kan.
[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 07-08-2017 09:56 ]
Ah, da's ook tarwemeel toch, ik dacht dat je spelt of rogge of zo dacht te gaan gebruiken als alternatief voor tarwe. Maarreh, ja - ik gebruik voor mijn zuurdesem altijd tarwemeel. Het deeg maak ik dan met zuurdesem + bloem, maar dat hoeft niet per se type 00 te zijn. Type 480 of 540 kan ook nog best - hier in de buurt is geen 00 te krijgen bijvoorbeeld. Wordt het grover dan merk je het wel duidelijk in de consistentie van de pizza.
Tarwebloem(zoals de patentbloem type '00' die ik normaal gebruik) zijn alle zemelen uit gehaald en extra fijn gemalen. Tarwemeel is grover en volkoren, gezien daar alles nog in zit(en mijn inziens gezonder
).
Heb je wel eens met volkorenmeel gebakken?
Denk dat ik dit weekend maar twee pizza's ga maken om te testen. Zuurdesem met type '00' bloem en zuurdesem met volkorenmeel.
Denk dat ik dit weekend maar twee pizza's ga maken om te testen. Zuurdesem met type '00' bloem en zuurdesem met volkorenmeel.
Ik gebruik altijd volkorenmeel voor mijn zuurdesem. Dat werkt primaLED-Maniak schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:05:
Tarwebloem(zoals de patentbloem type '00' die ik normaal gebruik) zijn alle zemelen uit gehaald en extra fijn gemalen. Tarwemeel is grover en volkoren, gezien daar alles nog in zit(en mijn inziens gezonder).
Gebruik je daarvoor het recept uit de PDF, of heb je een eigen recept?Garyu schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:33:
[...]
Ik gebruik altijd volkorenmeel voor mijn zuurdesem. Dat werkt prima.
Ben benieuwd!
Eigen recept, aangezien ik zelf ook mijn brood bak, heb ik zowiezo altijd zuurdesem op tarwemeel-basis klaar staan.koelkast schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:59:
[...]
Gebruik je daarvoor het recept uit de PDF, of heb je een eigen recept?
Ben benieuwd!
Ik gebruik voor pizza dit:
450 gram meel
100 gram zuurdesem (ca. 50g water + 50g meel)
10 gram zout (= 2% van het meel)
250 gram water (= ca. 60%)
3-4 gram droge gist (half zakje)
Pizza's in Japan, ik vond het interessant, heel andere soort toppings, maar het klinkt erg erg goed:
YouTube: Trying Delivery Pizza in Japan
Zo goed dat we vanavond weer pizza eten, had nog wat bolletjes en saus in de diepvries liggen. Mijn bolletjes willen alleen niet meer rijzen na een maand of 3 in de kou, dus even zien wat het straks gaat worden.
YouTube: Trying Delivery Pizza in Japan
Zo goed dat we vanavond weer pizza eten, had nog wat bolletjes en saus in de diepvries liggen. Mijn bolletjes willen alleen niet meer rijzen na een maand of 3 in de kou, dus even zien wat het straks gaat worden.
Dat is je straf voor het te weinig eten van pizzaAnoniem: 738905 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:19:
Mijn bolletjes willen alleen niet meer rijzen na een maand of 3 in de kou, dus even zien wat het straks gaat worden.
Hallo allemaal,
Al geruime tijd ben ik al bezig met het zelf maken van Pizza en het deeg en saus maken lukt al aardig.
Nu heb ik alleen vaak natte pizza's door de mozzarella (buffel).
Nu laat ik het al drogen vooraf, maar vaak toch te natte pizza. Nu wil ik droge mozzarella gaan proberen, heeft iemand advies waar je dit voor een redelijke prijs kan kopen?
Al geruime tijd ben ik al bezig met het zelf maken van Pizza en het deeg en saus maken lukt al aardig.
Nu laat ik het al drogen vooraf, maar vaak toch te natte pizza. Nu wil ik droge mozzarella gaan proberen, heeft iemand advies waar je dit voor een redelijke prijs kan kopen?
De lidl heeft het af en toe bijnde geraspte kaas staan, het is denk ik alleen geen buffel. Zeld proef ik het verschil tussen buffel en niet buffel eigenlijk niet echt op de pizza.
[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 10-08-2017 21:40 ]
Misschien ook gewoon minder kaas op de pizza doen? Heb er namelijk nooit last van hier.
Bij alle Jumbo's waar ik kom verkopen ze het gewoon geraspt in zakjesEwoudb schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 20:37:
Hallo allemaal,
Potver$/@!#$$ dat ziet er goed uit zeg! Heel verleidelijk om er ook een aan te schaffen. Maar die prijs....martijn1p schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:43:
Al enkele weken de Roccbox in het weekend aangehad! Solide bouw en geweldig voor pizzas!
[afbeelding]
[afbeelding]

Ja, bizar. 600 Euro zo ongeveer, je moet veel pizza maken om die eruit te halen qua kosten. Dan is een wat grotere oven in de tuin die je voor meer zaken kan inzetten voor mij een betere keuze.Gumball schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:15:
Potver$/@!#$$ dat ziet er goed uit zeg! Heel verleidelijk om er ook een aan te schaffen. Maar die prijs....
Maar het blijft een mooi ding, komen ook bijzonder mooie pizza's uit.
Ik zit te overwegen om hem te kopen. Ik ben allang bang dat het een zomer ding is en dat ik hem in de winter buiten niet gebruik. De Uuni is iets goedkoper, maar nog steeds een bak met geld.
https://uuni.net/products/uuni-3
https://uuni.net/products/uuni-3
En zelfbouw ?
Kan je het naar eigen idee inrichten.
Of het goedkoper is.
Als ik vrijer zou wonen en meer ruimte had dan was er hier een kachel in de tuin gekomen voor pizza en brood

Kan je het naar eigen idee inrichten.
Of het goedkoper is.
Als ik vrijer zou wonen en meer ruimte had dan was er hier een kachel in de tuin gekomen voor pizza en brood
2250 WP Zuid PVoutput
True dat hij duur is maar een goede BBQ is ook niet goedkoop.
Then again moet wel heel hard nadenken over de prijs voor die prijs kan je een echte (dan wel in losse onderdelen) buiten hout oven maken. Gelukkig heb ik minder last van een ruimte probleem buiten. Groot genoeg tuin. En zat hout om mee te stoken.
Maar goed die moet je wel opstoken met een goede zak hout ipv een paar hout pellets en even snel met de roccbox. Dus de kans is wel groot dat er ooit een uuni of roccbox komt gewoon omdat * MeZZiN is lui en maakt geen tijd om rustig op te stoken.
Uuni is misschien iets goedkoper maar de roccbox kan ook op gas en dat is wel heel intressant zeker als je een keer geen zin en tijd heb om het met hout op te stoken of als mijn vrouw graag een pizza wilt maken is gas toch een stuk praktischer.
Then again moet wel heel hard nadenken over de prijs voor die prijs kan je een echte (dan wel in losse onderdelen) buiten hout oven maken. Gelukkig heb ik minder last van een ruimte probleem buiten. Groot genoeg tuin. En zat hout om mee te stoken.
Maar goed die moet je wel opstoken met een goede zak hout ipv een paar hout pellets en even snel met de roccbox. Dus de kans is wel groot dat er ooit een uuni of roccbox komt gewoon omdat * MeZZiN is lui en maakt geen tijd om rustig op te stoken.
Uuni is misschien iets goedkoper maar de roccbox kan ook op gas en dat is wel heel intressant zeker als je een keer geen zin en tijd heb om het met hout op te stoken of als mijn vrouw graag een pizza wilt maken is gas toch een stuk praktischer.
Groot voordeel is dat het ding ook op gas werkt en je hem dus ook makkelijk op een balkon kan gebruiken bijvoorbeeld.Gumball schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:15:
[...]
Potver$/@!#$$ dat ziet er goed uit zeg! Heel verleidelijk om er ook een aan te schaffen. Maar die prijs....
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Roccbox > unni. Hitteverdeling van de oven is heel erg in balans. In de meeste oven heb je voldoende onderwarmte, maar ontbreekt het een bovenwarmte/ stralingswarmte. Is bij de Roccbox goed over nagedacht in ieder geval. Hikte ook tegen de prijs aan, maar na jarenlang bakken in een thuisoven en gemodificeerde bestron toch de knoop doorgehakt
Kan inderdaad wel begrijpen dat mensen er een paar keer over na moeten denken
2250 WP Zuid PVoutput
Maar goed ik koop zo een goede oven voor binnen die mee zo meer dan een roccbox kost zonder over na te denken. Of een vaatwasser. Dus zie niet echt een groot probleem in om 600+ euros uit te geven voor iets goeds.
Maar goed voor nu even geen extra geld moet nog de keuken installeren en het is me weer pijnlijk duidelijk geworden dat alleen de keuken hebben nog niet genoeg is alle het installatiemateriaal en extra kosten voor kleine dingen tellen zo hard op dat ik makkelijk zo een roccbox had kunnen kopen.
Maar goed voor nu even geen extra geld moet nog de keuken installeren en het is me weer pijnlijk duidelijk geworden dat alleen de keuken hebben nog niet genoeg is alle het installatiemateriaal en extra kosten voor kleine dingen tellen zo hard op dat ik makkelijk zo een roccbox had kunnen kopen.
:W
ik lees hier in het topic wel eens mee maar heb tot nu toe niet gereageerd.
Zie veel voorbij komen over ovens op het moment.
Alle praktische zaken meegenomen boven een houtgestookte of een gigantisch apparaat, wat zijn jullie meningen over zoiets:

Specificaties:
• Roestvrij staal
• Afmetingen bakkamer: 410x370x90 mm
• Dubbel verwarmingssysteem boven en beneden
• Basis gemaakt van hittebestendig steen
• Temperatuur: tot 400 ° C
• Timer
• Vermogen: 2 000 W / 230 V
• Afmetingen: 570x470x(H)250 mm
• Gewicht: 24,15 kg
en kost ~450 euro.
Ik heb expres de goedkopere ovens (+/- 200 euro) weggelaten omdat die vaak tot de 300-320°C komen.
ik lees hier in het topic wel eens mee maar heb tot nu toe niet gereageerd.
Zie veel voorbij komen over ovens op het moment.
Alle praktische zaken meegenomen boven een houtgestookte of een gigantisch apparaat, wat zijn jullie meningen over zoiets:

Specificaties:
• Roestvrij staal
• Afmetingen bakkamer: 410x370x90 mm
• Dubbel verwarmingssysteem boven en beneden
• Basis gemaakt van hittebestendig steen
• Temperatuur: tot 400 ° C
• Timer
• Vermogen: 2 000 W / 230 V
• Afmetingen: 570x470x(H)250 mm
• Gewicht: 24,15 kg
en kost ~450 euro.
Ik heb expres de goedkopere ovens (+/- 200 euro) weggelaten omdat die vaak tot de 300-320°C komen.
Niet portable op de camping of in het bos te gebruiken
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Pizza maximus, mobiel, houtgestookt en prima om bijvoorbeeld ook brood in te bakken. Zal binnenkort weer eens een nieuwe foto serie maken..
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
In ieder geval goed om te zien dat er steeds meer aanbod komt op de markt. Komt de ontwikkelingen alleen maar ten goede en zal de prijs ook drukken over de komende jaren..
Misschien wel, maar hoeveel pizzaria's bakken in een houtoven?ik222 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 17:53:
Mooi ding alleen zul je de smaak van het hout natuurlijk missen.
Dit is trouwens horeca-kwaliteit, geen HTK-apparatuur.
Ik zie ze weleens 2e hands op marktplaats, soms meen ik wel met krachtstroomaansluiting.Potato42 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 18:02:
Dit is trouwens horeca-kwaliteit, geen HTK-apparatuur.
Bijvoorbeeld deze 2e hands voor 250 euro:
https://www.marktplaats.n...1b&previousPage=lr&pos=19
Maar er moet nog wel een stekker op en ik zie 5 draden, dat zal vast geen normale stekker zijn?
Kan je wel 8 pizza's in 1 keer maken in perfecte kwaliteit.
Ben wel benieuwd of iemand dit soort ovens kent, ze staan echt vaak op marktplaats.
Dit is ook mooi spul en niet duur (wordt wel prijzig als je 400+ graden wil):
http://www.nonfood4profs....mbi-steamers/pizza-ovens/
[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 14-08-2017 18:51 ]
450 eu vind ik nog goed te doen voor het gemak van het niet hoeven opstoken van een houtoven voor een of twee pizza's. M'n lokale shoarma boer bakt ook pizza's in zulke ovens. Dat smaakt niet naar houtoven maar toch smaken de pizza's prima. Vraag is hoelang je dit ding aan moet zetten om tot 400 te komen.
Op zo'n site heb ik ook gezocht, en die was ook gewoon 230V. Ook gekeken naar oven voor 1 pizza, voor meerdere zit je al snel rond de 1000 euro.Anoniem: 738905 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 18:43:
[...]
Ik zie ze weleens 2e hands op marktplaats, soms meen ik wel met krachtstroomaansluiting.
Bijvoorbeeld deze 2e hands voor 250 euro:
https://www.marktplaats.n...1b&previousPage=lr&pos=19
Maar er moet nog wel een stekker op en ik zie 5 draden, dat zal vast geen normale stekker zijn?
Kan je wel 8 pizza's in 1 keer maken in perfecte kwaliteit.
Ben wel benieuwd of iemand dit soort ovens kent, ze staan echt vaak op marktplaats.
Dit is ook mooi spul en niet duur (wordt wel prijzig als je 400+ graden wil):
http://www.nonfood4profs....mbi-steamers/pizza-ovens/
ja balen, als je krachtstroom in de keuken thuis hebt is 2e hands best wat moois goedkoop te krijgen, genoeg zaken die over de kop gaan en dergelijke.Potato42 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:07:
[...]
Op zo'n site heb ik ook gezocht, en die was ook gewoon 230V. Ook gekeken naar oven voor 1 pizza, voor meerdere zit je al snel rond de 1000 euro.
Ik zag wel iets moois staan, maar mijn vrouw ziet me al aankomen met een oven die op het aanrecht moet staan en 1 bij 1 meter is. Passen wel 4 tegelijk in
-
[ Voor 99% gewijzigd door arie_papa op 07-08-2019 22:58 ]
Wat meer entertainment dan kookgericht, maar een leuke video over pizza's uit de gehele wereld (nouja, 3 landen):
YouTube: People Try Pizza From Around The World
Erg leuk om te zien, het geeft je wat ideeen om eens verder te kijken dan de Italiaanse of Amerikaanse versie. die met nutella is toch ook in de supermarkt nu te vinden, toch maar eens zelf proberen, deze ziet er veel lekkerder uit dan wat ik vanmiddag in de Jumbo weer zag liggen. Dessert pizza
YouTube: People Try Pizza From Around The World
Erg leuk om te zien, het geeft je wat ideeen om eens verder te kijken dan de Italiaanse of Amerikaanse versie. die met nutella is toch ook in de supermarkt nu te vinden, toch maar eens zelf proberen, deze ziet er veel lekkerder uit dan wat ik vanmiddag in de Jumbo weer zag liggen. Dessert pizza
[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 19-08-2017 00:01 ]
Hehe, eindelijk begint het ergens op te lijken.

Nu voor de 2e keer die instructiefilmpjes van Simon gevolgd (uit de startpost) en deze keer ging het verbazingwekkend goed. De pizza's werden dit keer zelfs bijna te makkelijk groot en plat, waardoor het maar net in oven paste. Wel ook nog even met bakpapier gewerkt want mijn vrouw was het gevloek van de handeling naar de oven enigszins zat
Score volgens vrouw + dochter: de beste tot nu toe

Nu voor de 2e keer die instructiefilmpjes van Simon gevolgd (uit de startpost) en deze keer ging het verbazingwekkend goed. De pizza's werden dit keer zelfs bijna te makkelijk groot en plat, waardoor het maar net in oven paste. Wel ook nog even met bakpapier gewerkt want mijn vrouw was het gevloek van de handeling naar de oven enigszins zat
Score volgens vrouw + dochter: de beste tot nu toe
Bak papier werkt prima als alternatief voor het plakken van de pizza aan zo beetje alles
plus een simple en goedkope pizza schep ^_^ alleen moet ik elke ronde een nieuwe er in doen een beetje zwart. Kan niet zo goed tegen 300graden oven.
Heeft iemand heel toevallig ervaring met de 'Green Machine' Pizza oven. Dit is een oven van Engelse bodem. Het voordeel tegenover bijvoorbeeld een Uuni vind ik dat ze geïsoleerd zijn en je er bijvoorbeeld ook een stuk vlees in kan braden. Helaas versturen ze niet naar Nederland, maar je kan er wel een laten ophalen door een koeriersbedrijf.
http://www.stoveworlduk.c...achine-outdoor-pizza-oven
Ik heb wat ervaringen gevraagd op een Facebook Pizza groep, hier waren enkele mensen in het bezig van deze oven en waren er enthousiast over. Natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met de Uuni, welke een compleet eigen community hebben.
Ik heb wat ervaringen gevraagd op een Facebook Pizza groep, hier waren enkele mensen in het bezig van deze oven en waren er enthousiast over. Natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met de Uuni, welke een compleet eigen community hebben.

Heb je dat bakpapier gewoon op de steen gelegd? Of gebruik je nu geen steen meer?arie_papa schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:25:
Wel ook nog even met bakpapier gewerkt want mijn vrouw was het gevloek van de handeling naar de oven enigszins zat
Zou je dat bakpapier niet gewoon op de bodem van de oven kunnen leggen? Dat zou toch ongeveer net zo goed als een steen moeten werken?
Steen is voor mij vooral ook goed om de temperatuur in de oven beter vast te houden als de klep open en dicht gaat. Je verliest een stuk minder warmte met zo'n paar kilo warmtebuffer in je oven.
Overigens gebruik ik ook wel bakpapier voor plakkerig/vochtig deeg, op de pizzasteen. Papier wordt wel snel bruin, dus max één pizza met papier.
Overigens gebruik ik ook wel bakpapier voor plakkerig/vochtig deeg, op de pizzasteen. Papier wordt wel snel bruin, dus max één pizza met papier.
Poreuze pizzasteen neemt juist het vocht op uit het deegGaryu schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:16:
Steen is voor mij vooral ook goed om de temperatuur in de oven beter vast te houden als de klep open en dicht gaat. Je verliest een stuk minder warmte met zo'n paar kilo warmtebuffer in je oven.
Gewoon op de steen. Ik gebruik het bakpapier dan ook maar voor de handeling dan wat anders.Anoniem: 738905 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 22:11:
[...]
Heb je dat bakpapier gewoon op de steen gelegd? Of gebruik je nu geen steen meer?
Zou je dat bakpapier niet gewoon op de bodem van de oven kunnen leggen? Dat zou toch ongeveer net zo goed als een steen moeten werken?
Tussen de buien door hier ook nog een paar pizza's kunnen bakken.

[ Voor 16% gewijzigd door CodeIT op 09-09-2017 20:48 ]
Ziet er goed uit. Waarmee is deze gebakken??CodeIT schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 20:45:
Tussen de buien door hier ook nog een paar pizza's kunnen bakken.
[afbeelding]
Toch maar een Roccbox besteld voor erbij.
Soms wil je gewoon snel pizza en dat je dat ding kan meenemen op vakantie etcetera spreekt mij ook wel aan.
Heb mij een beetje verdiept in alle portable oplossingen en eigenlijk lijkt iedereen het er wel over eens dat de Roccbox toch echt het beste daarin is. Wel een beetje prijzig.
Soms wil je gewoon snel pizza en dat je dat ding kan meenemen op vakantie etcetera spreekt mij ook wel aan.
Heb mij een beetje verdiept in alle portable oplossingen en eigenlijk lijkt iedereen het er wel over eens dat de Roccbox toch echt het beste daarin is. Wel een beetje prijzig.
Lekker op de bank
Anoniem: 36835
Bij een Roccbox moet je toch ook een aantal keer je pizza draaien tijdens het bakproces?
Zijn er hier ook mensen die pizza's bakken op een big green egg? Dat lijkt me namelijk best ideaal. Klep dicht en hij is overal even gelijk gebakken.
Zijn er hier ook mensen die pizza's bakken op een big green egg? Dat lijkt me namelijk best ideaal. Klep dicht en hij is overal even gelijk gebakken.
Dit weekend is het weer prima weer om pizza's te bakken!
Anoniem: 971159
Helemaal mee eens !Abom schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:05:
Het is altijd prima weer om pizza's te bakken.Abom schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:05:

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ziet er wel aardig uit jammer dat hij niet hier te krijgen is. Prijs is wel goed alleen de shipping zal een ding worden. Maar goed als er geld weer is om de tuin op te knappen staat hij op de short list omdat een echte oven ook niet ideaal is als je even snel een pizza wilt maken.peligro2k schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 18:54:
Heeft iemand heel toevallig ervaring met de 'Green Machine' Pizza oven. Dit is een oven van Engelse bodem. Het voordeel tegenover bijvoorbeeld een Uuni vind ik dat ze geïsoleerd zijn en je er bijvoorbeeld ook een stuk vlees in kan braden. Helaas versturen ze niet naar Nederland, maar je kan er wel een laten ophalen door een koeriersbedrijf.
[afbeelding]
Ik heb inmiddels een bedrijf gevonden dat voor 100 euro een pellet kan bezorgen van de UK naar Nederland. Dan kom je dus uit op ongeveer 360 pond inclusief shipping, niet slecht voor een oven van 80 kilo volgens mij!MeZZiN schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:20:
[...]
Ziet er wel aardig uit jammer dat hij niet hier te krijgen is. Prijs is wel goed alleen de shipping zal een ding worden. Maar goed als er geld weer is om de tuin op te knappen staat hij op de short list omdat een echte oven ook niet ideaal is als je even snel een pizza wilt maken.
Nee zeker niet. Dat valt enorm mee zeg. Dus prima deal lijkt snel voordat we het eiland van europa wegduwen.
Ja, maar dat moet in een gewone steenoven ook.Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:45:
Bij een Roccbox moet je toch ook een aantal keer je pizza draaien tijdens het bakproces?
Maar omdat je met hoge temperatuur werkt is dat niet zo erg omdat ie heel snel klaar is. Na 30 seconden moet je al gaan draaien.
Lekker op de bank
Kan niet wachten tot ik die upgrade kan doen nu 10 minuten in de oven wel een goed resultaat maar alleen wel lang wachten als je hele gezin pizza wilt.
Ik twijfel nog tussen deze en een Roccbox, de laatste krijgt wel erg veel goede reviews alleen is een stuk duurder, en echt alleen voor pizza geschikt.MeZZiN schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:38:
Kan niet wachten tot ik die upgrade kan doen nu 10 minuten in de oven wel een goed resultaat maar alleen wel lang wachten als je hele gezin pizza wilt.
Ik twijfel zelf tussen de roccbox of een zelf gemaakte gemetselde oven. De prijzen ontlopen elkaar niet heel erg en ruimte heb ik wel alleen tijd de roccbox is klaar om te bakken zonder veel werk (en kan op gas) en de echte oven heb tijd nodig om te starten en veel heel veel hout.
Maar als ik zou moeten kiezen nu zou ik eerder voor gemak gaan en dan is die RoccBox een stuk beter dan of een grote echte oven of zelf die groene geen idee hoe lang die het volhoudt buiten in de storm / slecht weer. de roccbox kan je zo meenemen en opbergen.
Maar als ik zou moeten kiezen nu zou ik eerder voor gemak gaan en dan is die RoccBox een stuk beter dan of een grote echte oven of zelf die groene geen idee hoe lang die het volhoudt buiten in de storm / slecht weer. de roccbox kan je zo meenemen en opbergen.
Als je daar tussen twijfelt zou ik hands-down voor de Roccbox gaan.MeZZiN schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:49:
Ik twijfel zelf tussen de roccbox of een zelf gemaakte gemetselde oven. De prijzen ontlopen elkaar niet heel erg en ruimte heb ik wel alleen tijd de roccbox is klaar om te bakken zonder veel werk (en kan op gas) en de echte oven heb tijd nodig om te starten en veel heel veel hout.
Zelfde resultaat en zeer flexibel/mobiel.
Ik denk dat ik even wacht tot Black Friday, en dan een Roccbox bestel! Wellicht hebben ze dan weer een leuke actie zoals een tweede peel.
Kun je, wanneer het winter is of slecht weer is, de Roccbox ook in de garage gebruiken? Of is dit, net zoals een bbq alleen aan te raden om hem buiten te gebruiken?
Veel interesse in de Roccbox, maar voor de prijs is het wel handig om hem ook in de winter te gebruiken.
Veel interesse in de Roccbox, maar voor de prijs is het wel handig om hem ook in de winter te gebruiken.
Daarom ook dus maar goed mijn plannen zijn iets groter dan alleen pizza's maken dus vandaar de gewoon oven maar wie weet ik ken mezelf ook wel een beetje dus een extra tijd die een echte oven heb maakt dat ik het waarschijnlijk niet ga gebruiken en de RoccBox die kan mijn vrouw ook gebruiken en je kan wel koken in dat ding alleen verwachten geen grote dingen maar een brood of andere dingen gaat prima.
Maar voor nu mijn eerste missie is een pizza staal voor in mijn huidige oven.
@grote_oever Nee lijkt me eigenlijk niet je hebt behoorlijk veel root / rookgasafvoer nodig. Misschien als je een schoorsteen aansluiting maken maar goed dan is je trek misschien weer niet goed genoeg.
Maar een veranda kan wel. Misschien een afdak maken en daar onder bakken.
@grote_oever Nee lijkt me eigenlijk niet je hebt behoorlijk veel root / rookgasafvoer nodig. Misschien als je een schoorsteen aansluiting maken maar goed dan is je trek misschien weer niet goed genoeg.
[ Voor 22% gewijzigd door MeZZiN op 19-09-2017 16:23 ]
Overkapping heb ik zelf wel. Zie me alleen niet in weer en wind een pizza buiten bakken met een winterjas aan. En gezien ik ook gewoon in de garage frituur... maar als ik jou verhaal zo lees is het heel logisch.MeZZiN schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:21:
Daarom ook dus maar goed mijn plannen zijn iets groter dan alleen pizza's maken dus vandaar de gewoon oven maar wie weet ik ken mezelf ook wel een beetje dus een extra tijd die een echte oven heb maakt dat ik het waarschijnlijk niet ga gebruiken en de RoccBox die kan mijn vrouw ook gebruiken en je kan wel koken in dat ding alleen verwachten geen grote dingen maar een brood of andere dingen gaat prima.
Het risico van opbouw van rookgassen maakt het erg gevaarlijk. Het is heel iets anders dan frituren helaas.
Maar goed onder een afdakje is prima te doen met een winterjas
Ventilator die naar buiten blaast neerzetten?
Ter land, ter zee en in de kroeg
winterjas, kom op mannen, het is dit weekeinde toch bijna 20 graden?MeZZiN schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:36:
Het risico van opbouw van rookgassen maakt het erg gevaarlijk. Het is heel iets anders dan frituren helaas.
Als het op temperatuur aankomt ben ik een vrouw. Ik vermoed alleen dat ik met z'n oven vaker pizza ga eten. Vooral omdat het zo snel is. Zie mezelf nog wel met 20 graden buiten staan, maar niet met 3 graden en een bak regenAnoniem: 738905 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 22:24:
[...]
winterjas, kom op mannen, het is dit weekeinde toch bijna 20 graden?
Maar dit zijn meer luxe problemen... En een roccbox kun je ook niet vergelijken met b.v. een ferrari pizzaoven.
Als je met de roccbox op gas gaat, moet je dan ook heel goed ventileren en zo ja waarom eigenlijk?
Als ik de gasfles op een kookstel aansluit en ik zet 4 pitten aan kan dat ook gewoon in de voortent van mijn caravan. Ben in ieder geval zover ik weet nooit dood neergevallen ofzo.
En in huis heb ik ook regelmatig 5 pitten vol open, waarom kan zou de gasbrander van de roccbox dan eigenlijk gevaarlijk zijn?
Genoeg filmpjes op het internet waar dat ding ook gewoon in een keuken staat. Volgens mij valt het allemaal wel mee.
Als ik de gasfles op een kookstel aansluit en ik zet 4 pitten aan kan dat ook gewoon in de voortent van mijn caravan. Ben in ieder geval zover ik weet nooit dood neergevallen ofzo.
En in huis heb ik ook regelmatig 5 pitten vol open, waarom kan zou de gasbrander van de roccbox dan eigenlijk gevaarlijk zijn?
Genoeg filmpjes op het internet waar dat ding ook gewoon in een keuken staat. Volgens mij valt het allemaal wel mee.
Lekker op de bank
Ik heb zelf deze onlangs gekocht, fijne steen en erg goed geprijsd: Klikgroggy schreef op woensdag 20 september 2017 @ 23:10:
heeft iemand nog een tip voor een goede pizzasteen?
En hij is nu al binnen! Veel sneller dan verwacht.ZaZ schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 00:07:
Toch maar een Roccbox besteld voor erbij.
Van het weekend maar eens uitproberen.
Lekker op de bank
Ook op gas heeft de Roccbox een mooi grote gele vlam, dat geeft aan dat er een onvolledige verbranding is, met bijproducten als roet en koolstofmonoxide. Dat kan je dus beter niet binnen doen.ZaZ schreef op woensdag 20 september 2017 @ 22:50:
Als je met de roccbox op gas gaat, moet je dan ook heel goed ventileren en zo ja waarom eigenlijk?
Genoeg nieuwsberichten op het internet over doden door koostofmonoxide-vergiftiging.
Pff ik kan eindelijk weer.. Begin van de zomer heeft een windvlaag mijn deurtje uit mijn pizza oven geblazen en was de hendel afgebroken.. Eindelijk laten lassen dus binnenkort weer:

Eentje uit het archief..

Eentje uit het archief..
Lol zelf niet nee ik loop het hele jaar door met een t-shirt. Maar dat is niet voor iedereen.Anoniem: 738905 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 22:24:
[...]
winterjas, kom op mannen, het is dit weekeinde toch bijna 20 graden?
Precies dat en koolstofmonoxide (CO) vergiftiging merk je niet tot het te laat is. CO2 is ook niet echt gezond maar stuk minder slecht dan CO. plus je krijgt een grote aanslag van roet in je garage. En de brandgeur raak je niet snel kwijt die trekt ook overal in.Sabbi schreef op donderdag 21 september 2017 @ 16:06:
[...]
Ook op gas heeft de Roccbox een mooi grote gele vlam, dat geeft aan dat er een onvolledige verbranding is, met bijproducten als roet en koolstofmonoxide. Dat kan je dus beter niet binnen doen.
Genoeg nieuwsberichten op het internet over doden door koostofmonoxide-vergiftiging.
Ik heb de Roccbox uitgepakt en dat ding is solide! Ik heb ook wel eens een Uuni gezien en dat is qua bouwkwaliteit toch echt een heel stuk minder. Als je bijvoorbeeld de woodburner unit ziet op plaatjes op het internet dan denk je toch al snel dat het een soort blik is waar je je houtjes in moet doen en waar je een beetje voorzichtig mee moet doen, maar dat ding is gewoon 1 bonk staal.
Volgens mij kan je 'm op zijn kant op de grond leggen en erop gaan staan zonder dat ie deukt.
En zo is alles aan dat ding heel stevig. De pootjes die je uitklapt zijn van veel dikker staal dan ik dacht en ze gaan 'zwaar' (geen speling of losjes) open maar wel soepel. Niet omdat het stroef is of schuurt.
Morgen maar eens flink uittesten met wat pizza's
Volgens mij kan je 'm op zijn kant op de grond leggen en erop gaan staan zonder dat ie deukt.
En zo is alles aan dat ding heel stevig. De pootjes die je uitklapt zijn van veel dikker staal dan ik dacht en ze gaan 'zwaar' (geen speling of losjes) open maar wel soepel. Niet omdat het stroef is of schuurt.
Lekker op de bank
Man man man wat een verleidelijk stukje tekst is dit. 't is dat de vrouw het niet wil hebben maar anders. Ben heel benieuwd naar je bak ervaring. Dat er maar veel plaatjes langs mogen komenZaZ schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 12:49:
Ik heb de Roccbox uitgepakt en dat ding is solide! Ik heb ook wel eens een Uuni gezien en dat is qua bouwkwaliteit toch echt een heel stuk minder. Als je bijvoorbeeld de woodburner unit ziet op plaatjes op het internet dan denk je toch al snel dat het een soort blik is waar je je houtjes in moet doen en waar je een beetje voorzichtig mee moet doen, maar dat ding is gewoon 1 bonk staal.
Nou, ik heb geen foto's gemaakt maar voordat ik morgen voor het hele gezin aan de slag zou gaan, moest ik toch eerst effe testdriven.Gumball schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 19:14:
[...]
Man man man wat een verleidelijk stukje tekst is dit. 't is dat de vrouw het niet wil hebben maar anders. Ben heel benieuwd naar je bak ervaring. Dat er maar veel plaatjes langs mogen komen
Dus ik heb vanavond gebakken!
Dat ding is geweldig! De bodem die je eruit krijg is totaal niet te vergelijken met wat er met een gewone oven mogelijk is. In mijn gewone oven had ik wel al een chamotte steen en hoewel dat een hele verbetering was haalt het bij lange na niet het soort pizza wat je uit de Roccbox krijgt.
Ik heb lang zitten draaikonten of ik het nou wel echt 'nodig' had omdat ie toch wel flink aan de prijs is, maar de enige spijt die ik heb is spijt dat ik 'm niet veel eerder had gekocht.
Enige nadeel is dat het opletten geblazen is. Ik had 'm tot bijna 500c opgestookt en dan is het gewoon heel heet in dat ding. 10 seconden te lang wachten kan een iets te veel verbrande rand betekenen.
Dat heb je ook al een beetje in een full size steenoven, maar hier is het nog iets extremer omdat 1 kant best dicht bij het vuur ligt.
Toch als ik een beetje 45sec->draai 1/3 -> 25sec -> draai 1/3 ->20sec aanhoud dan worden ze perfect.
Verder ben ik toch wel overtuigd in het advies dat je 'm niet midden in je woonkamer kan zetten. Ik heb vanavond op gas gestookt en hoewel ik weet dat je CO2 niet kan ruiken, kon ik wel duidelijk ruiken dat het geen volledige verbranding is. Weet niet wat ik rook, maar duidelijk een paar geurtjes die ik niet bij de pitten uit mijn normale fornuis ruik. In mijn serre met de deur open ging het allemaal prima.
Ik heb 4 pizza's gebakken en ben nog levend genoeg om dit te typen.
Lekker op de bank
Roccbox is inderdaad zeer solide. Ben wel op amazon.de naar een kleine pizzapeel met een diameter van ca. 20cm aan t kijken om het draaien van de pizza te vereenvoudigen. Kosten maar 15 a 20euro. Meer geinteresseerden om eventueel de verzendkosten te splitten? Gozney community is ook een leuke groep als je roccbox bezit
Ik zie Saus, Ham of ontbijtspek, paprika, ui, mozzarella. Mis ik iets?m0nk schreef op donderdag 21 september 2017 @ 16:10:
Pff ik kan eindelijk weer.. Begin van de zomer heeft een windvlaag mijn deurtje uit mijn pizza oven geblazen en was de hendel afgebroken.. Eindelijk laten lassen dus binnenkort weer:
[afbeelding]
Eentje uit het archief..
Mooie ervaring. Nu nog paar foto's. Hoe is je ervaring met schoonmaken en met name saus die in de oven valt?ZaZ schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:50:toon volledige bericht
[...]
Nou, ik heb geen foto's gemaakt maar voordat ik morgen voor het hele gezin aan de slag zou gaan, moest ik toch eerst effe testdriven.
Dus ik heb vanavond gebakken!
Dat ding is geweldig! De bodem die je eruit krijg is totaal niet te vergelijken met wat er met een gewone oven mogelijk is. In mijn gewone oven had ik wel al een chamotte steen en hoewel dat een hele verbetering was haalt het bij lange na niet het soort pizza wat je uit de Roccbox krijgt.
Ik heb lang zitten draaikonten of ik het nou wel echt 'nodig' had omdat ie toch wel flink aan de prijs is, maar de enige spijt die ik heb is spijt dat ik 'm niet veel eerder had gekocht.
Enige nadeel is dat het opletten geblazen is. Ik had 'm tot bijna 500c opgestookt en dan is het gewoon heel heet in dat ding. 10 seconden te lang wachten kan een iets te veel verbrande rand betekenen.
Dat heb je ook al een beetje in een full size steenoven, maar hier is het nog iets extremer omdat 1 kant best dicht bij het vuur ligt.
Toch als ik een beetje 45sec->draai 1/3 -> 25sec -> draai 1/3 ->20sec aanhoud dan worden ze perfect.
Verder ben ik toch wel overtuigd in het advies dat je 'm niet midden in je woonkamer kan zetten. Ik heb vanavond op gas gestookt en hoewel ik weet dat je CO2 niet kan ruiken, kon ik wel duidelijk ruiken dat het geen volledige verbranding is. Weet niet wat ik rook, maar duidelijk een paar geurtjes die ik niet bij de pitten uit mijn normale fornuis ruik. In mijn serre met de deur open ging het allemaal prima.
Ik heb 4 pizza's gebakken en ben nog levend genoeg om dit te typen.
Prosciutto (ham soort). Echt heel erg lekker op een pizza. Rest kloptgrote_oever schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 13:25:
[...]
Ik zie Saus, Ham of ontbijtspek, paprika, ui, mozzarella. Mis ik iets?
[...]
Mooie ervaring. Nu nog paar foto's. Hoe is je ervaring met schoonmaken en met name saus die in de oven valt?
Tijd om weer wat spullen te halen uit corsica lekkere gedroogde ham met schapenkaas en honing op de pizza magisch. (waarschijnlijk nog fouter dan fout) Helaas is het uitzicht niet zo mooi over de baai van Porto-Vecchio. uitzicht over weilanden moet het maar doen. ^_^ en helaas geen echte pizza zonder goede oven maar goed we make do. Beter dan wat we kunnen laten bezorgen en uit de vriezer komt.
Anoniem: 980177
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw op dit forum en heb door dit topic een account aangemaakt
Mijn vriend en ik vinden het leuk om zelf pizza's te maken, wij zijn nog beginners dus
Ik ben nieuw op dit forum en heb door dit topic een account aangemaakt
Welkom!Anoniem: 980177 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:32:
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw op dit forum en heb door dit topic een account aangemaaktMijn vriend en ik vinden het leuk om zelf pizza's te maken, wij zijn nog beginners dus
Uiteraard zijn we benieuwd hoe je nu je pizza's maakt en waarmee!?
Ik zelf ben afgelopen week ook bezig geweest en heb een pizza op de Green Egg gemaakt.
Duurt altijd even voordat de temperatuur hoog genoeg is (45 min), maar dan kun je er ook prima op bakken.

Hoewel ik pizza erg lekker vind, vind ik kaas écht, ECHT smerig.

Vandaar ook mijn pizza(s) zonder kaas.
De saus maak ik zelf, maar het deeg (nog) niet. Dat staat nog een x in de planning. Voor deze keer de kant-en-klare uitroldeeg van de supermmarkt gedaan. Bevalt prima met het bakpapier eronder.
Ik zit nog wel over een Roccbox na te denken. Het vilt van de Green Egg vindt het niet zo leuk om tot 350 graden gestookt te worden en heb geen zin om deze ieder jaar te vervangen.
Daarnaast denk ik dat de Roccbox iets beter gaat.
*Luxe

[ Voor 8% gewijzigd door Kraz op 09-10-2017 14:18 ]
Ik vind kaas ook niet echt lekker. Ik tolereer het alleen op een pizza, lasagne of pasta.
Die pizza ziet er, ondanks het ontbreken van de kaas, erg smakelijk uit
Die pizza ziet er, ondanks het ontbreken van de kaas, erg smakelijk uit
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.