ZaZ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:56:
Morgen maar weer eens deeg maken.Ik ga voor 64% hydratatie en 12 uur rijzen op kamertemperatuur voordat ik er bollen van maak. Die laat ik vervolgens ook nog eens een uurtje of 10 rusten op kamertemperatuur.
Zaterdagavond bakken!
Nog even mijn bevindingen.
Alereerst: De pizza's waren heel goed gelukt! (geen foto's, sorry)
64% is wel tricky. Het deeg was heel plakkerig maar ik had het niet laten overrijzen, dus het was nog wel te handelen. Er zat helemaal een laagje water om de deegbollen, maar nadat ik ze in een bakje bloem had gegooid kon ik op een onbewerkt (lees niet bebloemd) blad wel gewoon stretchen en 'slappen'.
Verder heb ik Napolitaans recept aangehouden, maar vond persoonlijk het deeg iets te zout. Dat was eigenlijk het enige wat ik had aan te merken op het eindresultaat.
Ik zal in een notendop omschrijven wat ik precies heb gedaan. Het lijkt me wel leuk als we daar een beetje tips en tricks over kunnen gaan uitwisselen. Ik wil een beetje meer gaan experimenteren met rijstijden i.c.m gist-hoeveelheden en koude en warme rijs.
Ik beschrijf het misschien een beetje gedetailleerd met de hoop dat we wat van elkaar kunnen leren.
Als je dit niet interessant vind zou ik de rest verder niet lezen
1kg type 00 bloem
0.25 gr instant gist
30gr zout
640ml water
koud water met zout mengen en gist mengen tot het allemaal is opgelost (hoort zo bij Napolitaanse stijl)
500gr bloem toevoegen en mengen tot je een gladde pap hebt zonder klontjes
volgende 500 gram in een paar stappen toevoegen tot je deeg krijgt terwijl je begint te kneden.
Dan eindig je dus met heel plakkerig deeg. Alles wat je doet hangen de draden aan je vingers, maar je wilt het deeg zo min mogelijk scheuren om het glutennetwerk niet te slopen.
Kneden tot het een beetje stevig wordt, maar toch maar op een gegeven moment gestopt omdat je niet wilt overkneden (dan kan je er daarna bijna niets meer mee is mijn ervaring)
Het deeg was op dat moment nog steeds extreem plakkerig. Loshalen van het blad en 1 tel neerleggen en alles zat weer helemaal vast (ook aan mijn handen)
Toen het deeg 10 minuten laten rusten.
Daarna deeg weer loshalen door met veel korte stoten met mijn vingertoppen eronder proberen te krijgen (wat redelijk gaat) en dan het deeg een aantal keren vouwen en een beetje drukken en slaan
Weer 10 minuten laten rusten
Daarna weer beetje vouwen en duwen
Weer 10 minuten rusten
Weer vouwen en duwen
En dan voor de laatste keer 10 minuten laten rusten en daarna 1 grote bol ervan maken en 12 uur laten rijzen op kamertemperatuur.
Het lijkt een beetje overdreven om steeds 10 minuten te laten rusten, maar na elke rust was het deeg minder plakkerig en beter te bewerken. Bij de laatste stap was het zelfs gewoon heel goed te doen en bleef het niet meer aan mijn handen plakken. Het plakte nog wel, maar ik trok het niet meer uit elkaar als ik mijn hand er vanaf haalde. Het voelde nog wel steeds nattig. Niet zozeer direct aan de buitenkant, maar als ik een beetje met vlakke hand ging duwen voelde het waterig. Ook was het werkblad steeds weer een beetje vochtig als het deeg erop gelegen had.
Toen vanmorgen 7 bolletjes gemaakt van ongeveer 240gr per stuk.
Het was wel weer een stuk plakkeriger geworden maar ook veel rekbaarder. Het deeg wilde wel aan mijn handen blijven zitten, maar liever aan elkaar dus zo het geschiedde en bleef het wel gewoon heel.
Klein beetje vals gespeeld met een heel klein beetje bloem erover te smeren en toen kon ik het meteen goed handelen en kon zonder veel problemen de bolletjes maken.
Toen de bollen 10 uur (12 haalde ik niet) laten 'proofen' en kon ze met wat bloem op mijn handen gemakkelijk uit de bak pakken en in een bakje bloem gooien dus de bodems maken zoals ik al eerder had beschreven.
Conclusie:
Qua smaak helemaal prima behalve te zout
Tijdens het maken vond ik de hoeveelheid zout voor zo'n klein beetje deeg al bizar, maar ik vertrouw mijn weegschaal (van de Action) ook niet helemaal dus misschien heb ik wel teveel zout gedaan. Wat ook meteen zou betekenen dat ik teveel water had omdat ik dat ook op die weegschaal gemeten had en dus nog natter deeg dan een deeg wat al bekend staat om nat deeg te zijn
Hoewel het stetchen en 'slappen' wel goed ging was het deeg wel heel zacht. Ik had het liever iets 'taaier' gehad. Elke keer 'slappen' kreeg ik er 5cm bij en de bodem werd heel snel heel dun, dus een beetje voorzichtig zijn.
De bodem plakte gelukkig niet op het werkblad en ik kon 'm wel op de pizzaschep trekken.
Ik dacht wel even "ik trek 'm zo stuk" maar ineens ging de rest toch mee de schep op.
Bij het bakken eigenlijk niets bijzonders. De randen gingen wel meteen heel erg omhoog en ik had hier en daar gistblaasjes en die worden op zulke hoge temperaturen (ik had 'm op ongeveer 450C) meteen zwart.
Maar dat is een heel dun vliesje dus als je daar niet van houdt tik je die achteraf zo eraf.