Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 12:43

ZaZ

Tweakers abonnee

Van het weekend ook weer eens de Roccbox aangeslingerd. Was een beetje te laat met het plannen, dus daarom maar gewoon meel van de Albert Heijn met veel gist zodat ik na een uur al kon bakken.
Viel niet echt goed mee te werken, maar toch uiteindelijk iedereen kunnen bedienen en hoewel het deeg niet optimaal was, toch nog acceptabel.
Hier wat random plaatjes. Groot gezin, dus veel mensen, veel verschillende wensen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P5zuNfk2xezTyHi2Cdc1nKGU/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yZJemXFXSeIYuR239rpbqtno/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HNtfTTZt0ZPhXuV4cMlcfswg/medium.jpg

Zal in de toekomst met wat betere resultaten wat betere plaatjes schieten.

[ Voor 18% gewijzigd door ZaZ op 20-10-2017 16:37 ]

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 00:45
@ZaZ ziet er zeker al goed uit hoor!

Maar sta jij nou gewoon binnen met de Roccbox? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

red1 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 01:41:
@ZaZ ziet er zeker al goed uit hoor!

Maar sta jij nou gewoon binnen met de Roccbox? :P
In de serre. Een soort semi-buiten dus. Gewoon de schuifdeur open en dat gaat prima.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 08:22

DirtyBird

Praktiserend denker

Krijg je zo'n crustie zwart-geblakerde rand specifiek door de pizza oven of heeft het ook met recept etc. te maken?
Ik laat tegenwoordig het deeg nog een half uurtje rijzen nadat ik het uitgerold heb. Als ik m dan beleg en in de oven schuif (gewone gasoven) wordt t net iets luchtiger :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:07

Oekol

waka waka hey hey

Wat een super leuk topic! Naast alle rocboxen, zijn er waarschijnlijk ook veel mensen met andere opties om hun pizza's in te bereiden right?

Ben namelijk heel erg benieuwd naar de DIY oplossingen van de tweakers. Misschien een leuk ideetje om in de openingspost de 'pizza rig' te delen? In een spoilertag bijvoorbeeld zodat de openingspost niet ellendig lang word.

Was eens aan het filosoferen over de Roccbox met mijn vriendin en kwamen eigenlijk wel tot de conclusie dat het iets is wat je van je 13e maand zou kopen. Leuk toekomstproject :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06 14:22
Ik gebruik zelf een ghetto oplossing; een eenvoudige combimagnetron/oven, daar zet ik dan de steen van een oud gourmetstel in, die laat ik eerst een halfuurtje in de oven op de maximale stand (250 graden) warm worden en dan de pizza erop. Gaat best aardig en stukken smakelijker dan een diepvriespizza.

Ik gebruik overigens gewoon droge gist en meel van de Aldi, doe er zelf altijd wel nog een mengseltje in van knoflook, Italiaanse kruiden, zout en olijfolie voor de smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 17:14

Garyu

WW

Hier gewoon normale oven + pizzasteen. Dat werkt goed genoeg, wordt relatief heet (ca 270 graden) en ik heb verder ook geen plaats voor iets anders.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:33

Bestla

M/M -> V/F

Hier ook alleen een oven waar het ook prima in gaat, maar ik denk er aan om de bbq te gaan gebruiken in combinatie met een pizzasteen. Ik heb zo'n betonnen bbq die ik met staalplaten dicht kan zetten zodat de temperatuur hoger komt te liggen. Dan zou het goed moeten werken.

Project 2018 denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik bak de pizza's altijd op de big green egg i.c.m. de heat deflector en de pizzasteen, gaat echt uitstekend. Heb wel zelf nog een kleine hack gemaakt met wat stenen onder de pizzasteen, zo komen de pizza's net iets hoger te liggen. Zonder die stenen had ik nog wel eens dat de bodem aan de donkere kant was na een minuut of 3-4 op 350+ graden terwijl de bovenkant dat toch echt wel nodig heeft voor een mooi gebakken rand.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 11-10-2017 08:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Inmiddels maak ik elke week minstens 1x pizza in mijn Ferrari. Ben er nog steeds erg tevreden mee.
Omdat dit topic valt of staat met plaatjes, bijdeze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xddQdUzpOA8AkmDreK4FTdkS/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wuHWm2g52HKYEG2ySx3Nw7zu/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
ik222 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:04:
Ik bak de pizza's altijd op de big green egg i.c.m. de heat deflector en de pizzasteen, gaat echt uitstekend. Heb wel zelf nog een kleine hack gemaakt met wat stenen onder de pizzasteen, zo komen de pizza's net iets hoger te liggen. Zonder die stenen had ik nog wel eens dat de bodem aan de donkere kant was na een minuut of 3-4 op 350+ graden terwijl de bovenkant dat toch echt wel nodig heeft voor een mooi gebakken rand.
Gewoon je rooster op de deflector en daar de steen op doe ik meestal. Verder is het belangrijk dat je ook verder doorstookt voor een optimaal resultaat, graadje of 450 moet wel haalbaar zijn al kost dat wel je vilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Gumball schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:13:
Inmiddels maak ik elke week minstens 1x pizza in mijn Ferrari. Ben er nog steeds erg tevreden mee.
Omdat dit topic valt of staat met plaatjes, bijdeze:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:07
Ik denk dat ik morgen ook eens de weber gebruik voor de verandering. Gaat met een 57 cm denk ik wel goed. Ook een goede tip om 2 stenen onder de pizzasteen te leggen.
Moeten wel een hoop briquetten in. Maar die overleven de winter in de schuur waarschijnlijk toch niet.

Edit:/
Toch maar de oven gebruikt. Heb de steen nu bijna helemaal bovenin om een bruinere korst te krijgen, 4/7 pizza's bijna verbrand en de bodem te wit. Volgende keer dan weer eentje lager.
Heb het eerste recept uit de TS gekozen en ietsje roger gemaakt, volgende keer 5 pizza's van maken ipv 4.
Wel vergeten foto's te maken :( !

[ Voor 38% gewijzigd door alaintje op 19-10-2017 20:13 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Morgen maar weer eens deeg maken.Ik ga voor 64% hydratatie en 12 uur rijzen op kamertemperatuur voordat ik er bollen van maak. Die laat ik vervolgens ook nog eens een uurtje of 10 rusten op kamertemperatuur.
Zaterdagavond bakken!

[ Voor 4% gewijzigd door ZaZ op 19-10-2017 20:56 ]

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
ZaZ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:56:
Morgen maar weer eens deeg maken.Ik ga voor 64% hydratatie en 12 uur rijzen op kamertemperatuur voordat ik er bollen van maak. Die laat ik vervolgens ook nog eens een uurtje of 10 rusten op kamertemperatuur.
Zaterdagavond bakken!
Dat is wel erg lang om buiten de koelkast te laten rijzen. Hoeveel gist ga je gebruiken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

0.25 gram instant gist op 1 kilo meel

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
ZaZ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:28:
0.25 gram instant gist op 1 kilo meel
Dat is niet veel nee. Ben benieuwd naar je resultaat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Al een keer 2 gram gebruikt en toen had ik volgende dag een vulkaan van een soort behangplaksel

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Gumball schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:25:
[...]

Dat is wel erg lang om buiten de koelkast te laten rijzen. Hoeveel gist ga je gebruiken??
24 uur rijzen valt wel mee, er wordt weinig gist gebruikt dus het komt langzaam op gang. Het eindresultaat zou niet veel moeten verschillen.

Mijn laatste deeg had ik 12 uur in de koelkast en 8 uur op kamer temp gelaten. Was eigenlijk niet echt ideaal. Maar het werd een dav eerder dan gepland :+ .
Volgende keer ga ik voor koelkast->kelder->kt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:10

Hoogie2004

Whohooooo

Gisteren ook pizza gemaakt. Laatste moment beslist, dus deeg met wat meer gist en korte rijzing (2 a 3 uur). Dat was een beetje een gok, want normaal maak ik het deeg de dag van tevoren. Werkte uiteindelijk toch prima gelukkig.

Pizza tonijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dPySGIhl.jpg

Pizza salami:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/333Xh2yl.jpg

#edit: sorry voor de grote plaatjes, zo is het beter neem ik aan?

[ Voor 17% gewijzigd door Hoogie2004 op 20-10-2017 19:12 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Ik doe het vaak ook maar een uurtje of 2 van te voren en dat gaat eigenlijk best prima beter langer maar als je een keer geen tijd heb is het wel zo makkelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:40
Donderdagavond ook deeg gemaakt dus, ik denk, vanavond ook bakken. Koude rijs in de koelkast :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn1p
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/feZt1R/0798_BD3_D_8_E2_F_489_B_B554_DCC8962804_A8.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/dxwUam/A8273_D1_A_401_E_4_BD3_A1_A5_232_BB35_B32_EE.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/gcp486/1192_BCF5_6574_42_C1_9_FE1_836_B5600_DC14.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 09:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

luchtbellen in het deeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:08

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Ik ben wel toe aan een nieuwe topping. Wat zit er allemaal op behalve tonijn/salami?

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:10

Hoogie2004

Whohooooo

Tektoon schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 22:18:
[...]

Ik ben wel toe aan een nieuwe topping. Wat zit er allemaal op behalve tonijn/salami?
Voor de saus:
1 blikje Tomatenpuree (de aller goedkoopste, met daaronder 2 a 3 theelepels Italiaanse kruiden, beetje knoflook en snufje zout) en 2 theelepels water.

Voor de pizza tonijn:
Blikje tonijn op water (80 gram), uiteraard uitgelekt.
Kanstanje champignons
Spinazie a la crème uit de vriezer, verkruimeld, ongeveer 1,5 blokje
Pasta kaas (dun geraspte kaas)

Voor de pizza salami:
Salami worst (grote worst, zelf plakjes snijden)
Kanstanje champignons
Spinazie a la crème uit de vriezer, verkruimeld, ongeveer 1,5 blokje
Pasta kaas (dun geraspte kaas)

Eigenlijk zijn ze dus gelijk behalve de tonijn/salami.

Dit is qua hoeveelheid meer dan genoeg topping. En de kastanje champignons hebben wat met smaak als de normale witte.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

ZaZ schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:56:
Zaterdagavond bakken!
Nog even mijn bevindingen.

Alereerst: De pizza's waren heel goed gelukt! (geen foto's, sorry)
64% is wel tricky. Het deeg was heel plakkerig maar ik had het niet laten overrijzen, dus het was nog wel te handelen. Er zat helemaal een laagje water om de deegbollen, maar nadat ik ze in een bakje bloem had gegooid kon ik op een onbewerkt (lees niet bebloemd) blad wel gewoon stretchen en 'slappen'.
Verder heb ik Napolitaans recept aangehouden, maar vond persoonlijk het deeg iets te zout. Dat was eigenlijk het enige wat ik had aan te merken op het eindresultaat.

Ik zal in een notendop omschrijven wat ik precies heb gedaan. Het lijkt me wel leuk als we daar een beetje tips en tricks over kunnen gaan uitwisselen. Ik wil een beetje meer gaan experimenteren met rijstijden i.c.m gist-hoeveelheden en koude en warme rijs.
Ik beschrijf het misschien een beetje gedetailleerd met de hoop dat we wat van elkaar kunnen leren.
Als je dit niet interessant vind zou ik de rest verder niet lezen :P

1kg type 00 bloem
0.25 gr instant gist
30gr zout
640ml water

koud water met zout mengen en gist mengen tot het allemaal is opgelost (hoort zo bij Napolitaanse stijl)
500gr bloem toevoegen en mengen tot je een gladde pap hebt zonder klontjes
volgende 500 gram in een paar stappen toevoegen tot je deeg krijgt terwijl je begint te kneden.
Dan eindig je dus met heel plakkerig deeg. Alles wat je doet hangen de draden aan je vingers, maar je wilt het deeg zo min mogelijk scheuren om het glutennetwerk niet te slopen.
Kneden tot het een beetje stevig wordt, maar toch maar op een gegeven moment gestopt omdat je niet wilt overkneden (dan kan je er daarna bijna niets meer mee is mijn ervaring)
Het deeg was op dat moment nog steeds extreem plakkerig. Loshalen van het blad en 1 tel neerleggen en alles zat weer helemaal vast (ook aan mijn handen)
Toen het deeg 10 minuten laten rusten.
Daarna deeg weer loshalen door met veel korte stoten met mijn vingertoppen eronder proberen te krijgen (wat redelijk gaat) en dan het deeg een aantal keren vouwen en een beetje drukken en slaan
Weer 10 minuten laten rusten
Daarna weer beetje vouwen en duwen
Weer 10 minuten rusten
Weer vouwen en duwen
En dan voor de laatste keer 10 minuten laten rusten en daarna 1 grote bol ervan maken en 12 uur laten rijzen op kamertemperatuur.

Het lijkt een beetje overdreven om steeds 10 minuten te laten rusten, maar na elke rust was het deeg minder plakkerig en beter te bewerken. Bij de laatste stap was het zelfs gewoon heel goed te doen en bleef het niet meer aan mijn handen plakken. Het plakte nog wel, maar ik trok het niet meer uit elkaar als ik mijn hand er vanaf haalde. Het voelde nog wel steeds nattig. Niet zozeer direct aan de buitenkant, maar als ik een beetje met vlakke hand ging duwen voelde het waterig. Ook was het werkblad steeds weer een beetje vochtig als het deeg erop gelegen had.

Toen vanmorgen 7 bolletjes gemaakt van ongeveer 240gr per stuk.
Het was wel weer een stuk plakkeriger geworden maar ook veel rekbaarder. Het deeg wilde wel aan mijn handen blijven zitten, maar liever aan elkaar dus zo het geschiedde en bleef het wel gewoon heel.
Klein beetje vals gespeeld met een heel klein beetje bloem erover te smeren en toen kon ik het meteen goed handelen en kon zonder veel problemen de bolletjes maken.
Toen de bollen 10 uur (12 haalde ik niet) laten 'proofen' en kon ze met wat bloem op mijn handen gemakkelijk uit de bak pakken en in een bakje bloem gooien dus de bodems maken zoals ik al eerder had beschreven.

Conclusie:
Qua smaak helemaal prima behalve te zout
Tijdens het maken vond ik de hoeveelheid zout voor zo'n klein beetje deeg al bizar, maar ik vertrouw mijn weegschaal (van de Action) ook niet helemaal dus misschien heb ik wel teveel zout gedaan. Wat ook meteen zou betekenen dat ik teveel water had omdat ik dat ook op die weegschaal gemeten had en dus nog natter deeg dan een deeg wat al bekend staat om nat deeg te zijn :+
Hoewel het stetchen en 'slappen' wel goed ging was het deeg wel heel zacht. Ik had het liever iets 'taaier' gehad. Elke keer 'slappen' kreeg ik er 5cm bij en de bodem werd heel snel heel dun, dus een beetje voorzichtig zijn.
De bodem plakte gelukkig niet op het werkblad en ik kon 'm wel op de pizzaschep trekken.
Ik dacht wel even "ik trek 'm zo stuk" maar ineens ging de rest toch mee de schep op.
Bij het bakken eigenlijk niets bijzonders. De randen gingen wel meteen heel erg omhoog en ik had hier en daar gistblaasjes en die worden op zulke hoge temperaturen (ik had 'm op ongeveer 450C) meteen zwart.
Maar dat is een heel dun vliesje dus als je daar niet van houdt tik je die achteraf zo eraf.

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn1p
3% zout is erg hoog. Ik hou 2.2% aan op 100% bloem.

Verschillende bloemsoorten nemen verschillend vocht op, dus dien je zelf mee te experimenteren. 64% is normaal gesproken niet extreem nat zoals ik in je verhaal lees, maar over t werken met een deeg met hoge hydratie: zorg voor een autolyse van het bloem en water voor minimaal 20minuten.

En dit is een goede methode voor t kneden: YouTube: How to Mix Wet Dough (Rubaud Method)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Volgens mij maak je het allemaal veel te moeilijk met percentages water enzo. Ik meet het ongeveer af en kijk dan gewoon naar het deeg of er meer of minder bij moet.

Ook dat hele gedoe met rusten tussen het kneden, prima natuurlijk als je het zo wilt doen. Maar bij mij is het gewoon 1 x kneden, 2 uur rijzen en dan opbollen in bolletjes en nog 6 uur rijden. Complexer dan dat maak ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
ik222 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 09:40:
Volgens mij maak je het allemaal veel te moeilijk met percentages water enzo. Ik meet het ongeveer af en kijk dan gewoon naar het deeg of er meer of minder bij moet.

Ook dat hele gedoe met rusten tussen het kneden, prima natuurlijk als je het zo wilt doen. Maar bij mij is het gewoon 1 x kneden, 2 uur rijzen en dan opbollen in bolletjes en nog 6 uur rijden. Complexer dan dat maak ik het niet.
Ik moet je gelijk geven. Ik doe tegenwoordig alles op het oog. Vooral gist en zout.
Gist is een natuurlijk werkend product, dat kan je wel afmeten maar de uitkomst is niet helemaal zeker.
hell, ik zou in grammen niet eens weten hoeveel zout en gist er in mijn deeg zit. Vocht en bloem wordt wel netjes opgemeten om op 58% hydratatie te komen. Dat werkt icm. met de Ferrari het beste.

Overigens gebruik ik tegenwoordig de goedkoopste soort patentbloem die ik kan vinden (35 cent bij de Lidl). Deze heeft 11% eiwit en is (voor mij) werkelijk net zo goed als de duurdere tipo-00 met 12% eiwit.

Pizza maken heeft wel iets van wijn drinken. Een hoop poeha en gedoe, maar het resultaat kijkt niet zo nauw en ik betwijfel of kenners daadwerkelijk het verschil proeven. :9~

[ Voor 17% gewijzigd door Gumball op 23-10-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:50

m0nk

16-09-2003 15.15

Nee joh! Pizza is wetenschap!! :+

Maar ik doe het intussen ook op gevoel en hou ook variabele rijstijden aan. Heb sinds ik mijn houtoven heb denk ik een paar 100 pizza's gebakken dus de ervaring helpt ook wel mee.. En het hangt ook allemaal af van de tijd die ik zelf heb en de temperatuur. Al maak ik mijn deeg wel steeds vaker 4 a 5 dagen van te voren en laat het in de koelkast verder rijsen/werken. Zoals:

http://slice.seriouseats....y-dough-cold-ferment.html

Dat verschil proef je echt..

[ Voor 3% gewijzigd door m0nk op 23-10-2017 11:53 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
Vanaf vandaag krijg je een gratis tweede peel bij een Roccbox. Actie loopt tot 29 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
Ervaring help zeker mee! Is nou ook niet zo dat die percentages rocketscience is, maar met een lange rijs icm een bepaalde omgevingstemperatuur dien je met gist goed rekening te houden.

Thanks voor de tip vd bloem van lidl met 11% eiwit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Welke gastank/regulator gebruiken jullie met de Roccbox? Ik vond dit filmpje waarin een Nederlander de druk aanpast naar 37mbar. Is dit echt noodzakelijk?

Edit:

En heeft iemand nog een goede tip voor proving trays? Waar je deegballen in kan proven (of prooven)

[ Voor 26% gewijzigd door peligro2k op 24-10-2017 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
peligro2k schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:35:
Welke gastank/regulator gebruiken jullie met de Roccbox? Ik vond dit filmpje waarin een Nederlander de druk aanpast naar 37mbar. Is dit echt noodzakelijk?

Edit:

En heeft iemand nog een goede tip voor proving trays? Waar je deegballen in kan proven (of prooven)
Gebruik zelf hervulbare fles van Antargaz (calypso). Is met zon click on systeem/ clipregelaar dus geen aanpassingen vereist..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
peligro2k schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:35:

Edit:

Ik gebruik zelf zo'n standaard ding van 30mbar zonder problemen eigenlijk. Pizza's gaan prima :)

Zoek even op deegkrat of rijskrat. Er zijn genoeg shops waar je ze kan kopen met en zonder deksel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
peligro2k schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:24:
Vanaf vandaag krijg je een gratis tweede peel bij een Roccbox. Actie loopt tot 29 oktober.
Wat moet jen u met zo'n tweede schop? Hadden ze beter korting kunnen geven op hun product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 22:26

Sabbi

je denkt aan mij.

In plaats van een pizza tray gebruik ik de afsluitbare griekse-yoghurt emmertjes van de AH, past perfect een bol in en stapelt dus neemt niet zo veel ruimte in. Licht invetten, bol erin, deksel erop en in de ijskast ermee. Niet te hard aandrukken anders knalt ie :P

Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/static/product/AHI_434d50313535313836_1_LowRes_JPG.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Sabbi schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:31:
In plaats van een pizza tray gebruik ik de afsluitbare griekse-yoghurt emmertjes van de AH, past perfect een bol in en stapelt dus neemt niet zo veel ruimte in. Licht invetten, bol erin, deksel erop en in de ijskast ermee. Niet te hard aandrukken anders knalt ie :P

[afbeelding]
Goed idee maar is dat niet veel te groot voor 1 bol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

peligro2k schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:32:
[...]

Goed idee maar is dat niet veel te groot voor 1 bol?
de diameter onderin is maar 10 cm, dus als het flink rijst is het zelfs nogal krap. Maar er is genoeg hoogte dus geen probleem. Soms plakt het wel een beetje aan de rand als ik niet goed ingevet heb, maar m'n pizza's werden toch al nooit perfect rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
grote_oever schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:29:
[...]

Wat moet jen u met zo'n tweede schop? Hadden ze beter korting kunnen geven op hun product.
Lijkt me een prijs strategie, volgens mij geven ze nooit korting op het product zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 11:44
alaintje schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:33:
Ik denk dat ik morgen ook eens de weber gebruik voor de verandering. Gaat met een 57 cm denk ik wel goed. Ook een goede tip om 2 stenen onder de pizzasteen te leggen.
Moeten wel een hoop briquetten in. Maar die overleven de winter in de schuur waarschijnlijk toch niet.

Edit:/
Toch maar de oven gebruikt. Heb de steen nu bijna helemaal bovenin om een bruinere korst te krijgen, 4/7 pizza's bijna verbrand en de bodem te wit. Volgende keer dan weer eentje lager.
Heb het eerste recept uit de TS gekozen en ietsje roger gemaakt, volgende keer 5 pizza's van maken ipv 4.
Wel vergeten foto's te maken :( !
In de oven kan je de steen het beste zo laag mogelijk leggen. Ik leg altijd een rek omgekeerd op de bodem en daar de steen op. Oven op 300 en dan bakken. :)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Iemand ervaring met zoiets?
Lijkt me wel leuk om in mijn serre te zetten.
Vraag me alleen af wat de kwaliteit over het algemeen is.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Polar 3 deurs pizzawerkbank type G623

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Marcusso schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:45:
[...]

In de oven kan je de steen het beste zo laag mogelijk leggen. Ik leg altijd een rek omgekeerd op de bodem en daar de steen op. Oven op 300 en dan bakken. :)
Ik had hem altijd onder, soms op de bodem soms op de eerste rij er boven. Maar dan duurde het erg lang voordat de bovenkant kleur kreeg. De oven is gewoon iets te hoog (is ook een gewone keuken oven).
Volgende keer weer op 250 graden voorverwarmen1 zetten en de deur af en toe op een kiertje. Als je dan de deur opent maakt doet t pijn aan je ogen, geeft wel de beste resultaten 8) .

1: dan staat de grill, onder en boven verwarming en hete lucht aan. Leuk voor de stroomrekening, wordt t ook aangenaam warm in de keuken :+ .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57
Kwam er steeds maar niet aan toe, maar gisteren eindelijk weer eens pizza gemaakt. Normaal met het recept uit de TS, maar het deeg nu een keer gemaakt met het recept uit de pizzabijbel + een klein beetje honing.
Gebakken in een paar minuten op de Ferrari G3. Al met al een d:)b if you ask me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l1t1m7C4KyUq32U0BSKEh8X7/thumb.jpg

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martijn1p
Met telefoon in linkerhand een snel filmpje geschoten van de roccbox. Nieuwe pizzapeel in rechterhand ;)

YouTube: Roccbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
martijn1p schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:45:
Met telefoon in linkerhand een snel filmpje geschoten van de roccbox. Nieuwe pizzapeel in rechterhand ;)

YouTube: Roccbox
Potverdikke..... :( :9~ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ziet er weer goed uit heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
ZaZ schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:15:

[video]
Een doorsnee Tweakers heeft niet zoveel geld om zoiets te plaatsen. Vind namelijk 1500 euro best wel wat geld. Vraag me ook echt af hoeveel je het werkelijk gaat gebruiken. Zou het zelf zonde vinden om zoiets te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[video]
Wel gaaf. Maar het voornaamste dat je gaat gebruiken is denk ik het werkblad? Kan je dan niet beter een los werkblad kopen en daar zelf een koelkastje onder zetten etc? Dat systeem met die gastrobakken is fijn als je 50+ pizza's gaat maken op een avond, anders zonde van de koeling (energie) in mijn ogen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Nou niet alleen het werkblad. Ik maak sowieso elke week pizza en soms blijft er nog een bol of 2 over dus dan eten we op een andere dag ook nog pizza nadat we de kids spinazi of hutspot hebben gegeven. >:)
Als je het deeg een aantal dagen wil laten rijzen zit ik ook steeds de klooien met de deegkratten die ik van links naar rechts sleep omdat ze steeds maar in de weg staan enzovoorts.
Verder ziet het er gewoon leuk uit als je een pizzahoek hebt in je serre vind ik.

En nog maar 2 willekeurige foto's omdat dit tenslotte het pizzatopic is :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/evXs8932t7PpqiHgt1oLTvbE/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JXsWfBeLqye4FtIDv7w3OAX6/medium.jpg

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-06 18:04
Ah, een pizza-topic. Ik maak al jaren zelf pizza's. Afgelopen zaterdag voor het eerst sinds weken weer eens een paar bolletjes zelfgekneed deeg omgetoverd in een paar heerlijke pizza's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
emil_406 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:15:
Ah, een pizza-topic. Ik maak al jaren zelf pizza's. Afgelopen zaterdag voor het eerst sinds weken weer eens een paar bolletjes zelfgekneed deeg omgetoverd in een paar heerlijke pizza's
Afbeeldingslocatie: http://s2.quickmeme.com/img/8b/8b7d7813cf133dfa88bc3f768b997797ca47ebceedfa30c5ec713f494154700e.jpg

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN

[video]
Vast goed omdat het horeca is. Maar kan je niet beter gewoon een marmer blad kopen en een koelkastje er onder en klaar ... ? Maar goed wel een idee om het wat profie aan te pakken alleen misschien iets overkill (of je moet het heel goedkoop kunnen krijgen.)

Maar mijn verjaardags kado is onderweg :) een pizzasteel gevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1621/9443/files/superdeal_new1.png?v=1484320135

Tussen oplossing tot ik een of een echte oven ga maken of een roccbox kan betalen. Plus een staal plaat in mijn oven is nooit verkeerd om het bakken van andere dingen ook wat beter te laten verlopen. Je kan hem ook goed gebruiken om de temperatuur hoog te houden als je de deur open doet.

Plus de volgende dingen staan ook op het programma zoals eigen brood maken lijkt me helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gumball schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:46:
[...]

Ik moet je gelijk geven. Ik doe tegenwoordig alles op het oog. Vooral gist en zout.
Gist is een natuurlijk werkend product, dat kan je wel afmeten maar de uitkomst is niet helemaal zeker.
hell, ik zou in grammen niet eens weten hoeveel zout en gist er in mijn deeg zit. Vocht en bloem wordt wel netjes opgemeten om op 58% hydratatie te komen. Dat werkt icm. met de Ferrari het beste.

Overigens gebruik ik tegenwoordig de goedkoopste soort patentbloem die ik kan vinden (35 cent bij de Lidl). Deze heeft 11% eiwit en is (voor mij) werkelijk net zo goed als de duurdere tipo-00 met 12% eiwit.

Pizza maken heeft wel iets van wijn drinken. Een hoop poeha en gedoe, maar het resultaat kijkt niet zo nauw en ik betwijfel of kenners daadwerkelijk het verschil proeven. :9~
Haha, inderdaad, ik heb net 10 kilo tipo 00 met 12% eiwit besteld, voor de grap ook nog wat deeg met Lidlmeel een etmaal in de koelkast laten rijzen. Ik merk bij het kneden, pizza rollen en qua smaak erg weinig verschil.

Trouwens, hoe maken jullie de bodem eigenlijk? In de lucht, of met een deegroller? Of met je vuisten? Ik doe het (nog altijd) met een deegroller. Dat lukt me altijd het beste, ook omdat het deeg nogal elastisch is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
koelkast schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:36:
[...]

Trouwens, hoe maken jullie de bodem eigenlijk? In de lucht, of met een deegroller? Of met je vuisten?
Ligt een beetje aan de rand die ik wil; maar meestal begin ik met de lucht eruit drukken (behalve bij de rand) en vervolgens in de lucht het deeg uitrekken.
Wanneer ik een hele dunne knapperige bodem wil, dan pak ik de deegroller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ik doe het nog met de hand maar goed merk wel als je het kort heb laten rijzen dat het lastiger is een mooie dunne bodem te maken maar goed ben nog aardig nieuw met het echte deeg. Mijn jongste wil eigenlijk alleen maar papa's eigen gemaakte pizzas :) dus tijd om weer aan de slag te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
[...]

Trouwens, hoe maken jullie de bodem eigenlijk? In de lucht, of met een deegroller? Of met je vuisten? Ik doe het (nog altijd) met een deegroller. Dat lukt me altijd het beste, ook omdat het deeg nogal elastisch is...
Zie filmpje van Simon Giaccotto een paar paginas eerder in dit topic. Laat mooi zien hoe het naar mijn mening het beste gaat.
Eerste met de vingers de bol uitdrukken zodat je hand in het midden past en dan met 2 handen het deeg uit elkaar trekken.

Oh dit filmpje dus. Welke ook in de startpost staat:

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Pizza maken Masterclass Deel 2

[ Voor 8% gewijzigd door Gumball op 31-10-2017 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

MeZZiN schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:21:
[...]

Vast goed omdat het horeca is. Maar kan je niet beter gewoon een marmer blad kopen en een koelkastje er onder en klaar ... ? Maar goed wel een idee om het wat profie aan te pakken alleen misschien iets overkill (of je moet het heel goedkoop kunnen krijgen.)
Als ik met losse dingen ga werken dan moet ik het ook weer in laten bouwen (ik kan zelf niet zoveel en heb amper tijd) Dus dan moet ik weer een mannetje over de vloer laten komen voordat alles past etc. en mijn ervaring is dat ik dan 1000 aan het 'mannetje' moet betalen voor de arbeid. En ik vind dit gewoon wel leuk ogen zo met die bakjes.
[...]

Ik doe het zelf zo en het is echt niet zo moeilijk

Bekijk op YouTube
HOW TO STRETCH A PIZZA NEAPOLITAN STYLE

Andere trucjes die ik in het verleden heb gebruikt zijn handen naast elkaar op de pizza met de vingertoppen richting de rand en dan een soort ruitenwisserbeweging maken waarbij de handen van elkaar bewegen.
En een ander trucje is om de bodem over de rand van je werkblad te laten hangen en dan gewoon simpelweg rond te laten draaien. Dan rekt ie zichzelf uit.

Wat eigenlijk belangrijk is wat veel mensen in het begin verkeerd doen is te snel het deeg in het midden teveel uit te rekken/dun te maken.
Bij elke techniek wordt er eigenlijk aan de randen getrokken, maar haalt het deeg uiteindelijk zijn rek uit het midden.
Daar dus genoeg dikte overlaten voor je begint te vormen.
Doe je dat niet, krijg je al snel gaten en rare vormen omdat je dat weer gaat repareren etc.

Ik heb gewoon een keer een hele zooi deeg gemaakt om te oefenen zodat je met iets meer vertrouwen te werk kan gaan en wat meer kan proberen zonder dat de pizza die je aan iemand beloofd hebt (of die van jezelf) meteen is verprutst. Wat er goed was gelukt werd een pizza en die werd aan het gezin uitgedeeld en wat er niet goed lukte ging op 1 hoop en heb ik een paar focaccia broden van gemaakt voor de volgende ochtend bij het ontbijt.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
ZaZ schreef op woensdag 1 november 2017 @ 00:37:
[...]

Als ik met losse dingen ga werken dan moet ik het ook weer in laten bouwen (ik kan zelf niet zoveel en heb amper tijd) Dus dan moet ik weer een mannetje over de vloer laten komen voordat alles past etc. en mijn ervaring is dat ik dan 1000 aan het 'mannetje' moet betalen voor de arbeid. En ik vind dit gewoon wel leuk ogen zo met die bakjes.
En daar heb je eigenlijk gewoon ook gelijk in zo gek is het niet. Soms denk je oh dat doen we zo even. Ons keuken project nieuw huis tweede hands keuken cheap kunnen regelen alleen de lopende kosten van alle aansluit materiaal .... :o Alles is duur wat uit die bouwmarkt komt.

Dus tja eigenlijk vrij logisch. Soms denk ik nog pre mijn freelance tijd. Nu is elk uur niet gewerkt duurder dan iemand in huren. Soms lastig de lijn te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

MeZZiN schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:10:
[...]

En daar heb je eigenlijk gewoon ook gelijk in zo gek is het niet. Soms denk je oh dat doen we zo even. Ons keuken project nieuw huis tweede hands keuken cheap kunnen regelen alleen de lopende kosten van alle aansluit materiaal .... :o Alles is duur wat uit die bouwmarkt komt.

Dus tja eigenlijk vrij logisch. Soms denk ik nog pre mijn freelance tijd. Nu is elk uur niet gewerkt duurder dan iemand in huren. Soms lastig de lijn te zien.
Jep, zo denk ik nu dus ook. Ik heb een eigen bedrijfje en mijn uurtarief is hoger dan die van een klusser. Daar komt bij dat ik veel minder handig ben en er 3 keer zo lang voor nodig heb, dus zelf doen is al geen optie eigenlijk. Dan eindig je dat je dus toch geld moet uitgeven. Dan maar liever meteen een beetje eenheid in de eindoplossing. Ik zie het pizza gebeuren ook een beetje als een hobby en hobby's kosten nou eenmaal geld.
Andere mensen die ik ken moeten elke 3 maanden weer een nieuwe motor of iets dergelijks. Dan valt dit allemaal nog heel erg mee.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-06 16:21
Leuk topic!
Zelf helaas nog niet echt veel ervaring met het zelf maken van Pizza's. Inspiratie voor de juiste topings is bij mij meer het probleem, vooral omdat ik wil proberen een redelijke portie groente aan het geheel toe te voegen.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Probeer eerst gewoon simpel en voeg daarna wat toe of gewoon simpel met salade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Ik moest van de goedheiligman even een vraag hier stellen. Wat is jullie ervaring met de verzendtijd van de roccbox? Verzenden naar Nederland i.p.v. Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

grote_oever schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:24:
Ik moest van de goedheiligman even een vraag hier stellen. Wat is jullie ervaring met de verzendtijd van de roccbox? Verzenden naar Nederland i.p.v. Spanje.
Ik had 'm 3 dagen nadat ik 'm besteld had. Ik had wel eerst op de site van Roccbox een chat geopend om te checken of ze 'm op voorraad hadden. Ze hebben namelijk soms periodes dat ze op zijn.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
Spoetnik385 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:05:
Leuk topic!
Zelf helaas nog niet echt veel ervaring met het zelf maken van Pizza's. Inspiratie voor de juiste topings is bij mij meer het probleem, vooral omdat ik wil proberen een redelijke portie groente aan het geheel toe te voegen.
Bij een Italiaanse pizza geldt, 'less is more'. Als je perse je 400gr groente wil binnenkrijgen tijdens het pizza eten zou ik een salade ernaast nemen. Groente bevat vaak veel vocht en dat gaat niet goed samen met een krokante bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Plus als je het probeert groente gaar te krijgen binnen de 1-10 minuten in de oven lukt je dat helaas niet. Je kan wat voor koken / garen . Maar een salade er naast is stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Bovenstaande wil prima hoor. Je kan prima een plaatpizza maken in de oven met Paprika, courgette, ham, kaas, champignon zodat je aan je 2 ons groente zit. Pizza moet dan wel iets langer in de oven en je hebt een andere soort pizza als we hier gewend zijn.

Wanneer je twee kindjes hebt die slecht groentes eten is de plaatpizza prima voor de dagelijkse groente. Één keer in de week eten wij z'n grote plaat met ontzettend veel groente. Kinderen eten alles op en ze zijn blij dat ze een pizza gegeten hebben. Ondertussen halen ze de groente behoefte van een volledige week in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online

Bekijk op YouTube
how to make pizza neapolitan DOUGH for house

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Tijd voor meer foto's van pizza! :+

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QyqltOxm7Lb4Ei8avpBOj1Yu/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R7v6cVmo7bVfpLycxOqPmuNP/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w1Rc0SJBL3XsuMdnKUWBR5K3/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/78m1RqxbYXWnRNOJHBkxUhvA/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
GermanPivo schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:53:
Tijd voor meer foto's van pizza! :+

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Mooi. Maar als ik kritisch mag zijn: je overdrijft met je 48+ kaas ;( Okee misschien kwestie van smaak maar wordt het zo niet heel vet en zout??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Gumball schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:52:
[...]

Mooi. Maar als ik kritisch mag zijn: je overdrijft met je 48+ kaas ;( Okee misschien kwestie van smaak maar wordt het zo niet heel vet en zout??
Mag je zeker en ben het met je eens! ;) Less is more gaat soms nog even mis; was een beetje uitgeschoten.. Vettigheid viel wel mee, maar was wel wat te zout. Gelukkig niet zo erg dat ik de hele avond dorst had :P

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 06-11-2017 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
55 gram zout in dit recept op 1700gram bloem. Ik zou heel veel biertjes drinken bij deze pizza!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-04 10:13
Gumball schreef op maandag 6 november 2017 @ 23:37:
[...]

55 gram zout in dit recept op 1700gram bloem. Ik zou heel veel biertjes drinken bij deze pizza!
Haha, daar wilde ik NET iets over gaan zeggen maar je was me voor.. Dat is inderdaad zout met capital Z.

En het gist gaat rechtstreeks in het zoute water.. Ik heb altijd geleerd dat je die 2 zo lang mogelijk uit elkaar moet houden.. Maar goed, resultaat is niet verkeerd dus zal niet heel veel uitmaken.

[ Voor 23% gewijzigd door Roxsman op 06-11-2017 23:50 ]

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik zie dat ook niet zo zitten, maar verder kun je dat nog wel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 22:32
Roxsman schreef op maandag 6 november 2017 @ 23:47:
[...]

Haha, daar wilde ik NET iets over gaan zeggen maar je was me voor.. Dat is inderdaad zout met capital Z.

En het gist gaat rechtstreeks in het zoute water.. Ik heb altijd geleerd dat je die 2 zo lang mogelijk uit elkaar moet houden.. Maar goed, resultaat is niet verkeerd dus zal niet heel veel uitmaken.
Volgens de manier waarop de Napolitanen hun pizza's maken gaat er echt onwaarschijnlijke hoeveelheid zout in. Zelf gebruik ik op deze hoeveelheid hooguit 30 gram.

En inderdaad eerst water en zout bij elkaar en dan helft van de bloem, mengen en dan gist en dan rest van de bloem. Heb ook altijd begrepen dat direct contact tussen zout en gist vermeden moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dat geldt eigenlijk alleen voor verse gist volgens mij, bij droge gist maakt het niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
ZaZ schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:12:
[...]

Ik had 'm 3 dagen nadat ik 'm besteld had. Ik had wel eerst op de site van Roccbox een chat geopend om te checken of ze 'm op voorraad hadden. Ze hebben namelijk soms periodes dat ze op zijn.
Bedankt, zie dat de grijze nu niet op voorraad is. Even wachten dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 11:36

CodeIT

Code IT

@Roxsman @Gumball Ik maak mijn deeg meestal met zoveel zout en het proeft niet erg zout. Ik voeg echter geen zout toe aan de tomatensaus.
Hier een uitleg waarom in Napolitaanse pizza's relatief veel zout wordt gebruikt: http://www.italieplein.nl...zoveel-zout-in-pizzadeeg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Zetten jullie de Roccbox altijd op de maximale stand tijdens het bakken? Ik vind dat de rand wel heel snel verbrand aan de achterkant, zelfs als ik de pizza relatief veel afstand geef. Ik vraag of af of het de bedoeling is dat ik de vlam wat temper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:28

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Dankzij dit topic ook weer zin gekregen om zelf een pizzatje te maken, normaal was m'n deeg altijd smaakloos maar door de vids in de start topic moet het goed komen. Bij Albert Heijn type 00 kunnen scoren, alle andere supermarkten hadden hier niks van. Daarnaast ligt het nu te reizen en gaan we vanavond het uitproberen. Ik heb alleen geen pizzasteen, het beste is dan om het gewoon op een bakplaat te doen?

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Volgende mail ontvangen van roccbox:
As I mentioned once the green is out of stock then delivery for both colours will be in early January. Currently it is just the grey that is out of stock, we have a limited number of units available for immediate delivery so I would suggest ordering as soon as possible if you would like to receive the Roccbox before Christmas.
Wel raar dat ze hele december geen roccboxen versturen. Vooral omdat die juist de maand is om zulke kados te kopen.

De grijze ziet er beter uit als de groene. Jammer :(

[ Voor 5% gewijzigd door grote_oever op 07-11-2017 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dus mijn pizzasteel het weekend uitgeprobeerd. Was even stinken met het bakken van de plaat. De plaat moest met olijfolie worden ingesmeerd en dan op 300 graden bakken voor 1 uur. Maar goed daarna was hij wel geurloos.

Gelijk natuurlijk die dag pizza's gemaakt. Top resultaat nog wel even op bakpapier. (had nog geen semolina ) maar het resultaat was erg goed krokante korst en bodem erg lekker. Alleen de pizza was iets te klein (de kleine meid had geholpen met het pizza deeg waardoor het rijzen mislukt was. Het deeg was erg stug. Maar goed de smaak was wel prima. Moet nog erg oefenen hoe het deeg erg dun te krijgen. Met de hete plaat waren ze klaar in ongeveer 8 minuten dat was stukken beter dan de vorige keer toen was het ruim 12 minuten.

Pizza

De peels waar ok die er er bij zaten. Het was niet meer dan een plaat staal met een gebogen rand wel prima het werkte en voor 20 euro meer kan je er ook geen buil aan vallen. De deeg snijder was prima. Maar de staal plaat was een super toevoeging om mijn huidige oven. Je kan er erg lekkere pizza's te maken.

Een top product niet al te duur (in verhouding) voor wat je krijgt en het resultaat is top. Zeker een hele verbetering dan zonder de pizza steel. Het zal niet zo goed zijn als een houtoven pizza maar dit is wel so close dat ik niet denk dat ik er meer uit deze oven kan halen dan buiten aan de gang te gaan voor een echte oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:24
Ik bak ook nog regelmatig zelf pizza maar het lukt me niet om die bodem te krijgen zoals ik het wil. De bodem is an sich prima, maar voor mij nog te veel "brood-achtig".Ik wil eigenlijk een bodem die harder en droger is, een beetje zoals een mat­ze­ca­rac­kers. Heel dun en krokant, een beetje als een turkse pizza bodem maar dan hard :)

Mijn recept is simpel; bloem, water, gist en zout. Ik heb al gespeeld met boter, olie en honing maar het wordt niet zoals ik wil. Met Frans Krokant bloem heb ik nog het beste resultaat maar het is nog niet wat ik wil.

Iemand een idee hoe je meer die witte, hardere korst kan krijgen? Ik denk toch een ander soort bloem... ik bak op 250 graden op een pizzasteen.

[ Voor 4% gewijzigd door FireFoz op 20-11-2017 12:19 ]

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

FireFoz schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:15:
Ik bak ook nog regelmatig zelf pizza maar het lukt me niet om die bodem te krijgen zoals ik het wil. De bodem is an sich prima, maar voor mij nog te veel "brood-achtig".Ik wil eigenlijk een bodem die harder en droger is, een beetje zoals een mat­ze­ca­rac­kers. Heel dun en krokant, een beetje als een turkse pizza bodem maar dan hard :)

Mijn recept is simpel; bloem, water, gist en zout. Ik heb al gespeeld met boter, olie en honing maar het wordt niet zoals ik wil. Met Frans Krokant bloem heb ik nog het beste resultaat maar het is nog niet wat ik wil.

Iemand een idee hoe je meer die witte, hardere korst kan krijgen? Ik denk toch een ander soort bloem... ik bak op 250 graden op een pizzasteen.
Als je een echt goed krokante bodem wilt, denk Pizza Crossa, kan je hem blind bakken. Dat wil zeggen eerst de bodem gaar bakken zonder saus of ander beleg erop. Evt. iets erop tegen te veel rijzen. Daarna saus en beleg erop en snel even afbakken onder de grill.

Bekijk op YouTube
Iglo Pizza Crossa reclame uit de jaren 80 (Nederlands)

Edit: Herinneringen aan Pizza Crossa komen boven drijven :P :+

[ Voor 4% gewijzigd door Sabbi op 20-11-2017 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
Niet te hoge hydratie en langer op een lage temp. bakken denk ik. >10min. in een 250gr oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 00:03

Probeer eens een deel (1/3 a 1/2) van de bloem te vervangen door griesmeel van harde tarwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

<>Met Frans Krokant bloem heb ik nog het beste resultaat maar het is nog niet wat ik wil.

Ik gebruik ook voornamelijk frans krokant en ik heb wel het idee dat hoe langer ik het deeg in de koelkast heb (dagen ipv uren) hoe krokanter het afbakt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Afgelopen weekend eens geëxperimenteerd met het rijzen in de koelkast en het vormen van pizza's zonder deegroller. Eerst deed ik altijd kneden met de mixer - 2 uur rijzen - met deegroller, maar nu geheel anders, dus met de hand - opbollen - rijpen/rijzen in koelkast - en vormen.
Dat was een leuke pizzanight. 10 pizza's gebakken, o.a. ham-geitenkaas-peer, Griekse pizza met courgette-rode ui-feta, bbq chicken, Hawaii en pepperoni voor de kids. Enkele bakbevindingen:

- yoghurtemmertjes zijn niet zo geschikt om balletjes deeg in te laten rijzen. Neemt veel plaats in in de koelkast, maar het deeg zit na 24 uur + 3 uur kamertemp vast, zodat je daar geen fatsoenlijke pizza's meer van kunt maken.

- in een grote schaal met plastic er omheen ging het een stuk beter. Prima gelukt! Door het rijpen + rijzen in de koelkast ook het gevoel dat de pizza wat minder zwaar op de maag ligt.

- Ik heb een Bestron elektrische pizza-oven, de Ferrari-kloon. Daar zit een erg dunne steen in van een paar mm dik, en ik merk dat hij er behoorlijk lang over doet om een pizza goed te krijgen (10-12 minuten), zeker na de eerste duurt het steeds langer, lijkt het wel. De steen laat ik minstens een half uur voorwarmen voor ik begin. Is de steen niet veel te dun? Ik heb het gevoel dat de pizza er alle warmte uittrekt, en dat vervolgens de steen niet meer goed opwarmt. De bodem wordt dan ook wat minder krokant, en het duurt allemaal behoorlijk lang om ze goed te krijgen.

- Ik heb de neiging om een pizzasteen aan te schaffen die dikker is (minstens 2 cm), maar dan zou ik mijn combi-oven moeten gebruiken, die niet zo heet kan (250 gr). Wel eens het experimenteren waard. Ik ga eens de lokale steenhandel bellen of hij een stukje steen over heeft. Welk soort kan ik het beste gebruiken?

- Heeft iemand een alternatief voor de yoghurtemmers? Een deegkrat met deksel? Of kan ik net zo goed een BPA-vrije opbergkrat met deksel van de Action gebruiken voor 2 euro?

- Zou ik de pizzabollen ook kunnen invriezen? Moet ik dat dan strak na het kneden doen, of na het rijpen/rijzen. En dan in folie/plastic zakjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 10:35
@koelkast Ik heb ook zo'n Bestron ding, de steen is ongeveer een centimeter dik bij mij.
De variant die jij en ik hebben wordt een stuk minder heet dan de oudere serie.

Ik heb bij mij de mod uitgevoerd zodat de thermostaat minder snel uitschakelt: ThinkPadd in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Probeer dat eens. Als je op eBay/AliExpress een infrarood thermometer koopt dan kun je ook beter in de gaten houden wat hij doet.

Van het weekend nog de pan zonder mod gebruikt, als hij wordt aangezet dan is hij na een poos zo'n 350 °. Nadat er 5-10 min. een pizza op heeft gelegen en ik die eraf heb gehaald is de steen al afgekoeld tot 250°

De mod is dus wel noodzakelijk als je de boel wat crispier wilt maken. Wel opletten dat je hem niet te heet laat worden, bij mij ging de coating aan de binnenkant van de deksel wat afbladderen :X

Maar de truuk zit hem dus in het foppen van de thermostaat, zodat de verwarmingselementen langer aan blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
koelkast schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:19:

- Zou ik de pizzabollen ook kunnen invriezen? Moet ik dat dan strak na het kneden doen, of na het rijpen/rijzen. En dan in folie/plastic zakjes?
Over pizzadeeg invriezen: https://www.italieplein.n...-invriezen-zo-doe-je-dat/

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
koelkast schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:19:
- Ik heb de neiging om een pizzasteen aan te schaffen die dikker is (minstens 2 cm), maar dan zou ik mijn combi-oven moeten gebruiken, die niet zo heet kan (250 gr). Wel eens het experimenteren waard. Ik ga eens de lokale steenhandel bellen of hij een stukje steen over heeft. Welk soort kan ik het beste gebruiken?
Neem een pizza steelplaat is wat duurder maar werkt perfect. Dikte ongeveer 6mm-8mm. Je kan die online bestellen gewoon de maten opgeven van je oven (wel food grade) of een pizza steel.
Extra voorverwarmen en gaan wel even goed invetten en bakken op de hoogste temp met olijf olie.
Meer info -> YouTube: #3 Homemade Pizza : Baking on Steel ! Big Time !

Heb nu al meerdere keren gebakken er op en perfecte pizza's aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
MeZZiN schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:46:
[...]

Neem een pizza steelplaat is wat duurder maar werkt perfect. Dikte ongeveer 6mm-8mm. Je kan die online bestellen gewoon de maten opgeven van je oven (wel food grade) of een pizza steel.
Extra voorverwarmen en gaan wel even goed invetten en bakken op de hoogste temp met olijf olie.
Meer info -> YouTube: #3 Homemade Pizza : Baking on Steel ! Big Time !

Heb nu al meerdere keren gebakken er op en perfecte pizza's aanrader.
Klinkt goed, ik ben zeer benieuwd! Maar ... die website vind ik wat discutabel: https://pizzasteel.nl/
Of heb jij een andere pagina? Zijn er anderen met ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:27:
@koelkast Ik heb ook zo'n Bestron ding, de steen is ongeveer een centimeter dik bij mij.
De variant die jij en ik hebben wordt een stuk minder heet dan de oudere serie.

Ik heb bij mij de mod uitgevoerd zodat de thermostaat minder snel uitschakelt: ThinkPadd in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Probeer dat eens. Als je op eBay/AliExpress een infrarood thermometer koopt dan kun je ook beter in de gaten houden wat hij doet.

Van het weekend nog de pan zonder mod gebruikt, als hij wordt aangezet dan is hij na een poos zo'n 350 °. Nadat er 5-10 min. een pizza op heeft gelegen en ik die eraf heb gehaald is de steen al afgekoeld tot 250°

De mod is dus wel noodzakelijk als je de boel wat crispier wilt maken. Wel opletten dat je hem niet te heet laat worden, bij mij ging de coating aan de binnenkant van de deksel wat afbladderen :X

Maar de truuk zit hem dus in het foppen van de thermostaat, zodat de verwarmingselementen langer aan blijven.
Zo'n thermometer heb ik. Ga ik eens mee experimenteren.
Die mod klinkt goed, daar zal de steen een stuk sneller warm van worden, tussendoor. Maar hij blijft natuurlijk vrij dun. Ik ga de mod eens toepassen, heb nog wel een oude fan liggen. Die temperatuurterugval is dus blijkbaar te groot. Op welke temperatuur houd jij hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 10:35
Ik houd hem niet op een bepaalde temperatuur, geen idee eigenlijk wat de beste temperatuur is.
Tijdens gebruik houd ik de fan er gewoon op zodat de elementen minder snel uitschakelen.

Op eBay e.d. zijn ook goedkope PID-controllers te koop, dit zijn een soort thermostaten die de temperatuur zo constant mogelijk proberen te houden. Wellicht is dat nog een idee :+

Thermostaat die er nu in zit is gewoon een soort bi-metaal dingetje volgens mij. Wellicht kun je het ook simpelweg wat verbuigen ofzo. Geen idee, zo vaak gebruik ik de pan ook niet :P

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 21-11-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
koelkast schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:52:
[...]

Klinkt goed, ik ben zeer benieuwd! Maar ... die website vind ik wat discutabel: https://pizzasteel.nl/
Of heb jij een andere pagina? Zijn er anderen met ervaringen?
Nope geen andere pagina. Het is een prima bedrijf heb hem zelf daar ook bestelt. Kam goed verpakt binnen. De postbode vond het wel wat zwaar 8) Er zijn nog bedrijven in de US die het ook hebben alleen de porto is idioot (logisch) of je moet bij de lokale ijzerboer een stuk staal halen alleen daar kwam ik niet perse goedkoper uit.

Maar moet zeggen de site ziet er wat 'verdacht' uit. Iets te simpel en niet zo netjes. Maar goed de plaat zelf is top en daar gaat het om.

• grote_oever
Even snelle vraag tussen door. Normaal gebruik ik altijd Passata voor de saus, maar morgen wil ik eens zelf aan de slag gaan met tomaten. Nu ben ik even benieuwd. Kan ik de Passata zo inruilen voor de tomaten? Of kom ik dan van een koude douche thuis dat het te smaakloos is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:22
Onder het motto waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, gebruiken wij dit voor de saus: https://www.ah.nl/product...ti-pizzasaus-aromatizzata

Zelf ook een vraag. Mijn vrouw kan geen tarwe verdragen, dus zijn wij gaan zoeken om zelf pizza's te maken en inmiddels uitgeweken naar speltmeel. Vooralsnog ben ik niet tevreden met het resultaat wat dat oplevert qua luchtigheid van de bodem. Het is nu vooral gewoon bodem, een plaat deeg..;) Dat moet toch anders kunnen. Ik ben dan ook benieuwd of wij de enige zijn die tarwe-vrij pizza moeten eten. Kan toch bijna niet? :D

Vandaag wel voor het eerst gebakken in een Ferrari-kloon, dat gaat al beter dan in onze gewone oven maar omdat we bij het lenen van dit apparaat geen spatel hebben gekregen moesten we op bakpapier bakken waardoor het vocht voor mijn gevoel niet weg kon. Geen foto's overigens :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

lolgast schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:32:
Onder het motto waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, gebruiken wij dit voor de saus: https://www.ah.nl/product...ti-pizzasaus-aromatizzata

Zelf ook een vraag. Mijn vrouw kan geen tarwe verdragen, dus zijn wij gaan zoeken om zelf pizza's te maken en inmiddels uitgeweken naar speltmeel. Vooralsnog ben ik niet tevreden met het resultaat wat dat oplevert qua luchtigheid van de bodem. Het is nu vooral gewoon bodem, een plaat deeg..;) Dat moet toch anders kunnen. Ik ben dan ook benieuwd of wij de enige zijn die tarwe-vrij pizza moeten eten. Kan toch bijna niet? :D

Vandaag wel voor het eerst gebakken in een Ferrari-kloon, dat gaat al beter dan in onze gewone oven maar omdat we bij het lenen van dit apparaat geen spatel hebben gekregen moesten we op bakpapier bakken waardoor het vocht voor mijn gevoel niet weg kon. Geen foto's overigens :/
Geen tip voor de bodem, maar... je (of eigenlijk: je vrouw) weet dat spelt ook gewoon tarwe is? Je eet nu dus ook geen tarwe-vrije pizza.
Pagina: 1 ... 12 ... 110 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.