Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:24
Icephase schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:39:
[...]

Geen tip voor de bodem, maar... je (of eigenlijk: je vrouw) weet dat spelt ook gewoon tarwe is? Je eet nu dus ook geen tarwe-vrije pizza.
Spelt is een andere graan dan tarwe (ja, wel onderdeel van het tarwe-ras). Technisch gezien kan ze geen grotere hoeveelheden fructanen verdragen (zoals veel 'gluten-intoleranten'), waarvan er in tarwe ontzettend veel zitten, in spelt nauwelijks.

Maar we raken off-topic :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
lolgast schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:44:
[...]

Spelt is een andere graan dan tarwe (ja, wel onderdeel van het tarwe-ras). Technisch gezien kan ze geen grotere hoeveelheden fructanen verdragen (zoals veel 'gluten-intoleranten'), waarvan er in tarwe ontzettend veel zitten, in spelt nauwelijks.

Maar we raken off-topic :>
Ik vind het prima in sit draadje passen hoor.

Ik zou met spelt gewoon meer water en gist gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 16:11
Deze Noobus Amateuricus heeft gisteren zelf pizza's gemaakt. Dit wel met kant en klare pizzabodem (ja dit is waarschijnlijk vloeken in de duomo di pizza :P). Wat echter het grootste probleem was: de pizza heel in de oven krijgen. Optillen van de lap deeg gaat niet goed, die rekt uit en plakt aan alles vast. Uit nood maar in kleinere stukjes op bakpapier gegooid, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling van de pizzasteen.

Volgens mij heb ik een pizzaschep nodig om de pizza's heel in de oven te krijgen. Iemand een tip voor een goeie simpele schep voor niet te veel €€'s?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:47

arie_papa

Running on Ubuntu

NoepZor schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:23:
Deze Noobus Amateuricus heeft gisteren zelf pizza's gemaakt. Dit wel met kant en klare pizzabodem (ja dit is waarschijnlijk vloeken in de duomo di pizza :P). Wat echter het grootste probleem was: de pizza heel in de oven krijgen. Optillen van de lap deeg gaat niet goed, die rekt uit en plakt aan alles vast. Uit nood maar in kleinere stukjes op bakpapier gegooid, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling van de pizzasteen.

Volgens mij heb ik een pizzaschep nodig om de pizza's heel in de oven te krijgen. Iemand een tip voor een goeie simpele schep voor niet te veel €€'s?
Je zou eens kunnen beginnen met gewoon dunne houten plank(en).
arie_papa schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:36:
@Mutsje en @Freshmaker vandaag dan eindelijk ook een plaatje (4mm 122x61cm) hout gehaald. Goed voor 4 planken, dus voor nog geen 5 euro een prima deal :)

ik heb gewoon mijn metalen pizzaschep als vorm aangehouden, 30,5cm breed, alleen de 'steel' stukken breder gemaakt.

[...]

[ Voor 14% gewijzigd door arie_papa op 07-08-2019 22:59 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
NoepZor schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:23:

Mijn eerste pizza peel was een een groot pizza bord. Maar meestal maak ik de pizza op de bakplaat en dan gaat die compleet de oven in. Maar met een groot pizza bord kan het ook. Maar een simpele peel kost 15 euro bij bol. En bij zo grote pizza kan je hem ook op bakpapier leggen en dan schuit hij makkelijk in en uit de oven.

Het is een beetje vloeken maar ik heb het weekend er ook een gebakken met kant en klaar deeg (vrouw lief in de bocht) maar met de pizza steel was dat erg lekker geworden lekker krokant maar zeker niet zo smaakvol al mijn eigen deeg. Prima alternatief als je geen tijd gemaakt heb om s'ochtends pizza deeg te maken of in gevroren te hebben (dat gaan we het weekend maar eens regelen een paar ballen in de vriezer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 16:11
Smaak was uiteindelijk wel goed. Ondanks het bakpapier en kant-klaardeeg toch redelijk krokant en mooi droog gebakken. Mijn oven kan tot 275 graden, net iets heter dan de meeste ovens. Op de to do list staat nog een keer de pizzasteen op de weber en die vol houtskool te gooien.

Heb je een linkje naar die 'peel'?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Deze bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/p/...P4FsouEQGaiwaArObEALw_wcB

Geen idee of het goed is hoor maar geen hebben is nog lastiger.

Voor mij ook ooit nog een pizza steen voor mijn weber maar goed voor nu is de pizza steel een prima oplossing voor ons put weer waardoor ik het helejaar door lekker pizza's kan maken. Nu alleen nog een 'rook' smaak regelen. Had daar ook al weer wat op gevonden om smokey oil te maken ^_^ alles voor een perfecte pizza in een fake hout oven in de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruurd v.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:36
NoepZor schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:41:
Smaak was uiteindelijk wel goed. Ondanks het bakpapier en kant-klaardeeg toch redelijk krokant en mooi droog gebakken. Mijn oven kan tot 275 graden, net iets heter dan de meeste ovens. Op de to do list staat nog een keer de pizzasteen op de weber en die vol houtskool te gooien.

Heb je een linkje naar die 'peel'?
Als je aan de pizza peel gaat, strooi er dan wat griesmeel iod op voordat je de bodem erop legt. Hierdoor plakt de bodem een stuk minder vast en 'rolt' er als het ware vanaf als je hem op de steen schuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 08:57
Soms als ik geen tijd heb om alles te maken bestel ik pizza bij New York pizza, dan kies ik altijd randen insmeren met knoflookolie.

Smeren jullie de randen wel eens in met knoflookolie?
Normaal maak ik alles zelf maar ik wil het eerst uit de winkel proberen, Welke gebruiken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38

franssie

Save the albatross

kmichael schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:00:
Soms als ik geen tijd heb om alles te maken bestel ik pizza bij New York pizza, dan kies ik altijd randen insmeren met knoflookolie.

Smeren jullie de randen wel eens in met knoflookolie?
Normaal maak ik alles zelf maar ik wil het eerst uit de winkel proberen, Welke gebruiken jullie?
Knoflook olie: Neem goede olie in een klein pannetje, bak daar rustig een paar gehalveerde tenen knoflook tot ze iets bruin worden (daarna worden ze snel bitter) en klaar. Knoflook kan je er in laten zitten en gewoon kwasten of lepelen. Doe ik voor voor pasta (samen met chili peper) - daar moet je geen flesjes voor willen kopen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Word er nog een beetje pizza gebakken? :+

Het avondeten van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zMB2CJ1XiOpNR5gYqwLwqrgM/thumb.jpg

Recept uit de TS + eetlepel honing en gebakken op de Ferrari G3 (zonder mods).

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:07

DirtyBird

Praktiserend denker

Zeker wel!
EvenWachten

Mascarpone, zalm, ui, kapperappeltjes, dille, kaas en peper.

Deeg van cheap lidl meel en instant gist.

[ Voor 3% gewijzigd door DirtyBird op 11-12-2017 18:54 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
DirtyBird schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:52:

Mascarpone, zalm, ui, kapperappeltjes, dille, kaas en peper.
Klinkt als een goede combi. Ga ik zeker ook een keer proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 09:59
Pffff, ik zit nog steeds op m’n roccbox te wachten. Begin november besteld. Ondanks dat ik wist dat het zo laat verstuurd wordt nam ik het met een korreltje zout. Maar nu wil ik hem toch echt wel er keer proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:56
GermanPivo schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:15:
Word er nog een beetje pizza gebakken? :+

Het avondeten van vandaag:
[afbeelding]

Recept uit de TS + eetlepel honing en gebakken op de Ferrari G3 (zonder mods).
Als ik dit soort foto's zie vraag ik me altijd af of ik wel lang genoeg de oven laat voorverwarmen. Hoe lang wacht jij meestal?
En doe je hem helemaal dicht of heb je die afstandsclips er tussen voor nog een paar cm extra speling?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Ample Energy schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:56:
[...]

Als ik dit soort foto's zie vraag ik me altijd af of ik wel lang genoeg de oven laat voorverwarmen. Hoe lang wacht jij meestal?
En doe je hem helemaal dicht of heb je die afstandsclips er tussen voor nog een paar cm extra speling?
Ik ging vandaag na 15/20 min voorverwarmen het deeg stretchen en beleggen, dus ik denk 20/25 minuten voordat de eerste er op ging. Foto was overigens van de tweede pizza. Ik heb hem hem helemaal dicht en op de hoogste stand; af en toe de pizza een beetje draaien om te zorgen dat hij evenredig bruin wordt.
Ik weet niet waarom, maar heb wel het idee dat de eetlepel honing door het deeg (voor 4 pizza's) helpt voor de kleur en knapperigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
@GermanPivo: Honing doe ik er wel vaak doorheen, maar ik heb hem 1-2 cm open staan. Heb je de versie met 2 stenen? Als ik naar jouw randen kijk lijkt het me dat hij dan al snel tegen de bovenste steen zit, zeker als hij helemaal dicht zit.
Ik ga eind dit jaar maar weer eens experimenteren.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Ample Energy schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:26:
@GermanPivo: Honing doe ik er wel vaak doorheen, maar ik heb hem 1-2 cm open staan. Heb je de versie met 2 stenen? Als ik naar jouw randen kijk lijkt het me dat hij dan al snel tegen de bovenste steen zit, zeker als hij helemaal dicht zit.
Ik ga eind dit jaar maar weer eens experimenteren.
Ik heb de versie met twee stenen, maar heb de bovenste er niet in zitten. Heb het een keer met de bovenste erin geprobeerd en toen kwamen de randen inderdaad tegen de bovenste steen aan. :+ Ik geloof dat je de bovenste steen alleen moet gebruiken als je ciabatta's of foccacia's gaat bakken.

Misschien een keer zonder steen proberen? De ring aan de bovenkant zorgt er dan tijdens het opwarmen voor dat de onderste steen heter wordt en de bovenste heeft ook genoeg sterkte om de randen bruin te krijgen en de bovenkant gaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
GermanPivo schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:33:
[...]

Ik heb de versie met twee stenen, maar heb de bovenste er niet in zitten. Heb het een keer met de bovenste erin geprobeerd en toen kwamen de randen inderdaad tegen de bovenste steen aan. :+ Ik geloof dat je de bovenste steen alleen moet gebruiken als je ciabatta's of foccacia's gaat bakken.

Misschien een keer zonder steen proberen? De ring aan de bovenkant zorgt er dan tijdens het opwarmen voor dat de onderste steen heter wordt en de bovenste heeft ook genoeg sterkte om de randen bruin te krijgen en de bovenkant gaar.
De eerste keer was het ook lekker tomaat e.d. van de bovenste schrapen... :+
Daarna maar de clips er tussen gedaan en niks meer veranderd.

Maar dan haal ik ook gewoon de bovenste eruit; dan zal dat het wel zijn. Bedankt!
Ciabatta's en andere broodjes worden wel perfect met de bovenste erin, maar meestal gaan die toch in de normale oven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Bij amazon.it nu de G3 Ferrari Pizza Express Delizia voor €78,48 incl. verzenden: https://www.amazon.it/G3-...A4CDI?tag=peppercom0ff-21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:11
Ample Energy schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:56:
[...]

Met alle respect voor de geposte foto, maar ik zou met die randen hier thuis niet door de ballotage komen. Veel te zwart.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
coelho schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:38:
[...]

Met alle respect voor de geposte foto, maar ik zou met die randen hier thuis niet door de ballotage komen. Veel te zwart.
Voor mij ook, maar ik snij er liever wat af (of eet er omheen) dan dat ik bij mijn huidige resultaat blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
coelho schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:38:
[...]

Ample Energy schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:15:
[...]

Voor mij ook, maar ik snij er liever wat af (of eet er omheen) dan dat ik bij mijn huidige resultaat blijf.
Kwestie van een paar seconden korter en het is opgelost met dezelfde luchtige randen als resultaat. ;) Oja, en niet vergeten af en toe te draaien.. :+

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 12-12-2017 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 12:43

ZaZ

Tweakers abonnee

Hoewel ik geen grote liefhebber ben van 'char' zoals dat vaak genoemd wordt in de pizzawereld, is er een groot verschil in de manier hoe heet het gebakken is.
Toen ik nog in een gewone oven bakte was een heel klein beetje zwart al snel een "no"
Nu ik op 500c bak is het een totaal ander verhaal. Het verkoolde zit vaak heel oppervlakkig. Een soort van filmpje wat je met je vinger er al af kan vegen en lang niet zo'n dominante bittere smaak oplevert als een stukje wat vaak minder zwart is uit een gewone oven.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Hey Roccboxers,

Just a quick note to let you know that your Roccbox is still due for delivery from early January.

We may have spoken to you in recent weeks and informed you that we were hoping to get your order out earlier and in time for Christmas however we have received the news that the container will definitely be due for delivery in January.

If you have any questions regarding your order, please feel free to email us at hey@roccbox.com.

As you won't receive your Roccbox until after Christmas, if this is a gift, please drop us an email and we can provide you with a Roccbox gift voucher that you can print off.

Thanks so much for your patience whilst we work on getting Roccbox to you and we look forward to sending over your tracking information in early January.

Merry Christmas!

The Roccbox Team
Wordt dus deze maand geen roccbox. :(

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-06 22:05
Hallo allemaal,

Sinds een paar jaar een steeds enthousiastere hobby pizza bakker. Sinds een jaar of 2 op een steen en dat heeft me toch wel de ogen geopend. Wat een verschil met een bakplaat o.i.d. Nu is het alleen nog steeds de zoektocht naar een geschikt deeg. Heb van de week een keer deeg gemaakt met 24u rijzen in de koude garage (geen ruimte in de koelkast) en gisteren een deeg met eerst 2u bulkrijs in de kamer, en daarna nog een paar uur als bolletjes, ook op kamertemperatuur. Qua smaak vind ik het allebei helemaal prima smaken, maar ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om mooie ronde pizza's te vormen. De ene keer scheurt het deeg te snel, de andere keer trekt het teveel samen zodat het kleine pizzaatjes worden. Ik gebruik 1kg bloem "00" en ongeveer 60% water en een half zakje gedroogde gist. Ben nu aan het nadenken om een UUNI3 aan te schaffen, maar toch zal ik eerst een consistent goed lukkend deeg moeten kunnen maken.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:40
Ik zou iets minder water doen. En de bolletje goed opbollen voor je de eindrijs. Hoeveel gist zit er in het zakje?

• berndw
Nog minder water? De recepten die vaak worden gebracht als "de Napolitaanse pizza" gaan meestal uit van zo'n 65%, maar ik zal het eens proberen met bijvoorbeeld 55%.

Ja opbollen doe ik ook, zal misschien nog niet perfect zijn, dus ook daar zal ik wat meer aandacht aan besteden. Zakje gist is 7gr.

Hoeveel pizza's (normaal formaat) halen jullie uit een kg bloem?

• MeZZiN
Ik ben zelf begonnen met het pizza deeg van de AH die rode pakjes en als je dat recept volgt gaat het eigen heel gemakkelijk.

Dus misschien is de meel niet helemaal het juiste type.

Uit een halve kilo haal ik 4 pizza van redelijke grote.

• berndw
En dan laat je het dus ook maar 2 uur rijzen? En daarna gelijk uitrollen en bakken?

• ruurd v.
berndw schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:38:
Hallo allemaal,

Sinds een paar jaar een steeds enthousiastere hobby pizza bakker. Sinds een jaar of 2 op een steen en dat heeft me toch wel de ogen geopend. Wat een verschil met een bakplaat o.i.d. Nu is het alleen nog steeds de zoektocht naar een geschikt deeg. Heb van de week een keer deeg gemaakt met 24u rijzen in de koude garage (geen ruimte in de koelkast) en gisteren een deeg met eerst 2u bulkrijs in de kamer, en daarna nog een paar uur als bolletjes, ook op kamertemperatuur. Qua smaak vind ik het allebei helemaal prima smaken, maar ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om mooie ronde pizza's te vormen. De ene keer scheurt het deeg te snel, de andere keer trekt het teveel samen zodat het kleine pizzaatjes worden. Ik gebruik 1kg bloem "00" en ongeveer 60% water en een half zakje gedroogde gist. Ben nu aan het nadenken om een UUNI3 aan te schaffen, maar toch zal ik eerst een consistent goed lukkend deeg moeten kunnen maken.
Ik gebruik zelf nu het volgende recept en krijg daar vrij mooi elastich deeg van (voldoende voor 5 pizza's):

- Bloem '00: 600gr
- water: 360gr (60%)
- gist: 4gr (24h in koelksat rijzen) / 7gr (4h bij kamertemp rijzen)
- zout: 12gr
- olijfolie: 2el

gist, lauwwarm water en olie mengen. Zeef de bloem en zout in een tweede kom. Meng langzaam het water met de gist door de bloem (ik gebruik een keukenmachine met deeghaak). Laat ongeveer 5 minuten kneden op middelmatige snelheid. Laat deeg even 20-30 min rusten. Kneed het deeg nog even met de hand op een bebloemd werkblad en verdeel het deeg in 5 gelijke porties. Bol de porties mooi op en laat ze rijzen in met olie besmeerde bakjes met huishoudfolie eroverheen.
Ik haal het deeg meestal 2 uur voor het bakken uit de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
ruurd v. schreef op donderdag 21 december 2017 @ 17:30:

gist, lauwwarm water en olie mengen. Zeef de bloem en zout in een tweede kom. Meng langzaam het water met de gist door de bloem (ik gebruik een keukenmachine met deeghaak). Laat ongeveer 5 minuten kneden op middelmatige snelheid. Laat deeg even 20-30 min rusten. Kneed het deeg nog even met de hand op een bebloemd werkblad en verdeel het deeg in 5 gelijke porties. Bol de porties mooi op en laat ze rijzen in met olie besmeerde bakjes met huishoudfolie eroverheen.
Ik haal het deeg meestal 2 uur voor het bakken uit de koelkast.
Jij laat het dus 1 keer rijzen, dit terwijl het deeg al opgebold is.

Zo heeft iedereen weer zijn eigen manier merk ik al. Lastig hoor, ook om een keuze te maken welk deeg ik de volgende keer kan proberen.
Had wel een leuk kerstcadeau toen ik gisteren thuis kwam: een UUNI 3!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:40
berndw schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:54:
En dan laat je het dus ook maar 2 uur rijzen? En daarna gelijk uitrollen en bakken?
Rollen is niet zo handig voor het deeg. Gewoon netjes stretchen dan krijg je het mooiste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

berndw schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 07:27:
[...]

Zo heeft iedereen weer zijn eigen manier merk ik al. Lastig hoor, ook om een keuze te maken welk deeg ik de volgende keer kan proberen.
Als het deeg weer krimpt heb je het niet genoeg laten relaxen op kamertemperatuur. Nadat je bolletjes hebt gemaakt moet je ze minimaal 2 uur tot ongeveer 4 uur op kamertemperatuur laten relaxen. Dat maakt een wereld van verschil en dan stretch je zo een mooie bodem. Als het scheurt heb je het kneden niet goed gedaan waarschijnlijk. Tijdens het kneden moet je het deeg ook niet scheuren want dan maak je het glutennetwerk kapot. Begin met mengen en het kneden is meer vouwen en duwen tot het egaal is. Als daarna je rijstijd goed is (en volgens mij doe je dat wel) dan moet je eindigen met een mooi deeg.
Ik zou zelf als ik jou was niet te droog deeg maken, dat scheurt namelijk juist sneller. 60% klinkt goed en als je geen problemen hebt met handelen (plakkerigheid e.d.) dan kan je het wat opvoeren.
En geen deegroller gebruiken. Als je deeg goed is heb je dat ook echt niet nodig.

Lekker op de bank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruurd v.
berndw schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 07:27:
[...]

Ja, ik laat het 20-24h in de koelkast rijzen en daarna voor het bakken nog 2-3 uur bij kamertemperatuur. De bollen zijn dan niet enorm toegenomen in volume, maar wel heel erg soepel en er zitten genoeg luchtbellen in. Het wordt echter niet zo'n hele dikke American style bodem, maar juist lekker dun en knapperig.
Zie hier een voorbeeld van afgelopen weekend (op de pizzasteen, vond het te koud om de uuni op te stoken. :) ):
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/f77zl.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:47

arie_papa

Running on Ubuntu

Ook maar even aan de pizzaknutsel geweest vandaag. Vanochtend deeg gemaakt volgens de instructievideo van Simon uit de startpost. Wel 7g droge gist gebruikt omdat het deeg niet 24 uur de koelkast inging. 3 uurtjes van tevoren uit de koelkast gepakt en langzaam op kamertemperatuur laten komen.

Handling wel gewoon via bakpapier en dat ging super, dus geen 1 keer gescholden :+

edit: 1x margarita, 2x tonno en 1x salami (viel tegen, de worst was veel te zout)

[ Voor 53% gewijzigd door arie_papa op 07-08-2019 23:00 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

GermanPivo schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:25:
Bij amazon.it nu de G3 Ferrari Pizza Express Delizia voor €78,48 incl. verzenden: https://www.amazon.it/G3-...A4CDI?tag=peppercom0ff-21
Nu voor iets minder dan 70 euro, scheelt nog eens 8 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Anoniem: 738905 schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:45:
[...]

Nu voor iets minder dan 70 euro, scheelt nog eens 8 euro
Maar dat is de prijs exclusief verzendkosten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berndw
Ga zo dadelijk de uuni voor de eerste keer de sporen geven. Ben zeer benieuwd. Gisteren nog even snel deeg gemaakt.
500g 00 bloem
4g instant gist
10g zout
10g olijfolie
60% water.

2 uur rijzen, daarna in 4 bolletjes een nacht in de koelkast, ongeveer 12u. Vanochtend eruit gehaald en 4u op kamertemperatuur laten rusten.
Ik zal straks tijdens de eerste uuni sessie wat foto's maken.

PS, ik zat het topic even vanaf het begin te lezen en ik kwam een probleem tegen wat ik zelf ook had met de pizzasteen in de oven. Namelijk het niet goed op de steen krijgen van de pizza. Ik heb het volgende daar op bedacht (geen idee of dit al genoemd is): ik leg de pizzasteen op een bakblik/rooster en zet dit op het aanrecht als ik de bodem gevormd heb. Dan gooi ik snel de bodem op de hete steen en beleg hem snel. Je ziet dan dat de pizza al begint te garen door de hitte van de steen. Na het beleggen, hup de oven in en 5 minuten geduld. Zo heb je geen gedoe met een pizzaschep. Ik heb nog nooit gemerkt dat de steen te veel warmte verliest in die minuut dat hij op het aanrecht staat. Het is even sjouwen, zeker met de zware steen die ik gebruik, maar het scheelt wel gekloot met een slappe pizzabodem. Dit even terzijde.

/edit

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/dxbudw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/j64ift.jpg

Margherita:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/rmkbkm.jpg

Prosciutto en mozzarella:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2qbtxt1.jpg

ideaal ding, die UUNI. Goed heet laten worden en erbij blijven. Even 2 á 3 keer draaien tussendoor en de pizza is heerlijk.
Het deeg, zoals hierboven beschreven, was trouwens ook perfect gelukt. Goed handelbaar en voldoende elastisch.

[ Voor 17% gewijzigd door berndw op 26-12-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

berndw schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 11:41:
Ik heb het volgende daar op bedacht (geen idee of dit al genoemd is): ik leg de pizzasteen op een bakblik/rooster en zet dit op het aanrecht als ik de bodem gevormd heb. Dan gooi ik snel de bodem op de hete steen en beleg hem snel. Je ziet dan dat de pizza al begint te garen door de hitte van de steen. Na het beleggen, hup de oven in en 5 minuten geduld. Zo heb je geen gedoe met een pizzaschep. Ik heb nog nooit gemerkt dat de steen te veel warmte verliest in die minuut dat hij op het aanrecht staat. Het is even sjouwen, zeker met de zware steen die ik gebruik, maar het scheelt wel gekloot met een slappe pizzabodem. Dit even terzijde.
Koop de volgende keer een pak griesmeel en strooi dat wat over de schep, dan heb je geen gedoe en schuift de pizza er zo vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Anoniem: 738905 schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:22:
[...]

Koop de volgende keer een pak griesmeel en strooi dat wat over de schep, dan heb je geen gedoe en schuift de pizza er zo vanaf.
Maismeel werkt ook heel goed. Deze zijn wat groter en valt zo van de schep af.

@berndw Ik zou niet gaan lopen kloten met de steen. Éénmaal warm zou ik hem in de oven laten liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door grote_oever op 26-12-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
De tips v.w.b. maismeel/bloem e.d. waren mij bekend, maar ik gaf juist een alternatief voor de pizzaschep. Voor mensen die geen schep hebben of niet willen hebben. Op deze manier deed ik het altijd en dat werkte prima.
Ik vond het geen kloten met de pizzasteen, worked just fine for me.
Maargoed, zoals hierboven te zien heb ik nu een UUNI, dus de pizzasteen zal niet veel meer gebruikt gaan worden.

/edit

De UUNI nu 2x aan gehad. Genieten hoor van zo'n vers snel gebakken pizza. Heerlijk. Zoals velen met mij in dit topic, zou ik het wel elke dag willen eten.
Tot nu toe heb ik het deeg het laatste jaar altijd met '00' bloem gemaakt. Ik lees ook over Soezie Frans Krokant. Dat wil ik ook best een keer proberen. Zijn de verhoudingen gelijk als ik deze bloem/meel gebruik? Of moet er bijvoorbeeld veel minder water bij?

/edit2

schiet me nog een vraag te binnen: voor mensen die een buitenoven hebben en die de pizza's ook buiten maken; Wat gebruiken jullie als werkblad om de pizza's te vormen. Binnen heb ik een marmeren (o.i.d. in ieder geval hard en glad) aanrechtblad. Als ik buiten pizza's wil maken, zal dat het makkelijkst gaan op een soortgelijke ondergrond denk ik. Of kan bijvoorbeeld een grote snijplank (hout of kunststof) ook?

[ Voor 54% gewijzigd door berndw op 28-12-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:45
Kan idd ook op bijv. hout. Werkt perfect! Wateropname tussen verschillende soorten bloem maakt weinig uit! Ga je geen groot verschil in merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn1p
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/n127dajdr/IMG_7917.jpg

Speckenwolf Pizza met Mozzarella, Oregano, rode ui, shampignon en Spek (Roberta's)
http://www.seriouseats.co...zzarella-oregano-oni.html

Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/3vyy3kf0f/IMG_4969_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/irxhb65un/IMG_7907_2.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door martijn1p op 30-12-2017 18:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• berndw
Gisteren deeg gemaakt met het recept van UUNI. Ongeveer 22 uur in de koelkast laten rijzen, daarna balletjes ervan gemaakt. Deze nog 2 uur op kamertemp laten komen. Dit deeg was geweldig gelukt. Zo goed handelbaar en elastisch had ik het nog niet gehad. Het ging precies zoals op het filmpje.
3 pizza's gebakken, vandaag eens zonder tomatensaus maar met creme fraiche en zure room gemengd.

1 met kaas
1 met kaas, ui, zalmsnippers, dille en citroensap
1 met kaas, spekblokjes, ui, klein beetje appel/walnoten/rozijnen spul uit een potje.

ivm het slechte weer niet op de UUNI gebakken, maar op de steen in de oven.
Zie hieronder het resultaat, ik ben er zeer trots op. :*)

enkel kaas voor de kleine man
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2m2h0gn.jpg

zalm voor:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2nstdeh.jpg

zalm na:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2rxgso0.jpg

spek voor:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/152l5iv.jpg

spek na:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/jzwuoi.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
Eindelijk! Mijn roccbox, welke ik begin november heb besteld, is verzonden. Aankomende maandag moet hij geleverd worden. Volgens mij doet DPD geen leveringen zaterdag, want de roccbox is al uit Engeland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
grote_oever schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:30:
Eindelijk! Mijn roccbox, welke ik begin november heb besteld, is verzonden. Aankomende maandag moet hij geleverd worden. Volgens mij doet DPD geen leveringen zaterdag, want de roccbox is al uit Engeland.
Dan worden er vanaf maandag natuurlijk wel veel pizzafoto's van je verwacht >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Gumball schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 09:45:
[...]

Dan worden er vanaf maandag natuurlijk wel veel pizzafoto's van je verwacht >:)
Gisteren is de roccbox al in Nederland aangekomen. Dus ik naar dpd opbellen om te vragen of ik hem op kon halen i.p.v. maandag leveren. Dat kon niet, maar ze kon er wel voor zorgen dat de roccbox vandaag geleverd wordt.

Dus.... jullie raden nooit wat hier nu NIET voor me staat? Juist de roccbox. Staat nog steeds in Best te wachten op uitlevering. Dus dat wordt inderdaad pas volgend weekend dat ik de roccbox kan gebruiken.

Zeer jammer van de service van dpd. Tis een betaald nummer, dus je verwacht wel een beetje kennis/service als je de heen belt.
berndw schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:42:

Tot nu toe heb ik het deeg het laatste jaar altijd met '00' bloem gemaakt. Ik lees ook over Soezie Frans Krokant. Dat wil ik ook best een keer proberen. Zijn de verhoudingen gelijk als ik deze bloem/meel gebruik? Of moet er bijvoorbeeld veel minder water bij?
Ik gebruik beide, maar verhoudingen houd ik hetzelfde. Ik merk weinig verschil.

Trouwens, waar halen jullie het type ‘00’ meel? Op dit moment haal ik het bij de AH, maar dat zijn wel hele kleine pakjes. Zocht liever een pak van 2,5kg waar ik tijdje mee vooruitkwam i.p.v. pak van 500 gram a 1 euro.

[ Voor 31% gewijzigd door grote_oever op 06-01-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik haal het bij de Sligro in pakken van 5KG, daar kan ik dan ruim 3 keer deeg van maken. Ik maak altijd deeg met 1,5 KG meel en haal daar 9 pizza's uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
ik222 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:15:
Ik haal het bij de Sligro in pakken van 5KG, daar kan ik dan ruim 3 keer deeg van maken. Ik maak altijd deeg met 1,5 KG meel en haal daar 9 pizza's uit.
Bedankt voor tip. Even keer bij onze Sligro in de buurt kijken.

En wat doe je met 9 pizza’s? Ik neem aan dat je ze niet allemaal opeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
grote_oever schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:02:
[...]

Bedankt voor tip. Even keer bij onze Sligro in de buurt kijken.

En wat doe je met 9 pizza’s? Ik neem aan dat je ze niet allemaal opeet.
Nee normaal niet, enkel als er bezoek is soms :p

Maar wat ik doe is het deeg eerst 2 uur laten rijzen, dan opbollen in 9 losse deegbolletjes en nog 6 uur laten rijzen. Die losse deegbolletjes kan je na het rijzen vervolgens prima invriezen. Dus zo kan ik een andere keer makkelijk pizza maken.

Als er niets in de vriezer ligt maak ik zelfs vaak even op zaterdag een recept om gewoon er weer 9 in de vriezer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Is er geen smaakverlies aan deeg en moet je na ontdooien ook weer laten rijzen. Opzich we handig om in te vriezen. Nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
grote_oever schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:28:
Is er geen smaakverlies aan deeg en moet je na ontdooien ook weer laten rijzen. Opzich we handig om in te vriezen. Nooit geprobeerd.
Na het ontdooien laat ik het niet meer rijzen (dat gebeurt ook simpelweg niet meer volgens mij). Maar dat is voor het invriezen al gebeurd en dus niet nodig.

Ik proef zelf geen verschil met deeg wat ik direct vers tot een pizza vorm. Ook het vormen zelf gaat net zo makkelijk als met vers deeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
ik222 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:32:
[...]

Na het ontdooien laat ik het niet meer rijzen (dat gebeurt ook simpelweg niet meer volgens mij). Maar dat is voor het invriezen al gebeurd en dus niet nodig.

Ik proef zelf geen verschil met deeg wat ik direct vers tot een pizza vorm. Ook het vormen zelf gaat net zo makkelijk als met vers deeg.
Oké, maar zakken de gerezen bolletjes niet bij het invriezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
grote_oever schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:34:
[...]

Oké, maar zakken de gerezen bolletjes niet bij het invriezen?
Nee daar heb ik geen last van. Natuurlijk als je ze stapelt in de vriezer worden ze wat plat. Dus dan bol ik ze na het ontdooien gewoon voorzichtig eerst weer wat op zodat je alsnog een ronde pizza kan maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2CkmHEKrBaKwS3kE8eEeAAKF/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Is83laHVsIcvfkOD2ly8ByrX/medium.jpg
Roccbox weer aan het werk geweest

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Hele mooie rand! Hoeveel water heb je gebruikt tov. je bloem voor het deeg??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Gumball schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:41:
[...]

Hele mooie rand! Hoeveel water heb je gebruikt tov. je bloem voor het deeg??
Thanks.
2 kilo bloem, 1.3 liter water, grote theelepel instant gist, 45 gram zout, 48 uur koude rijs, 3 uurtjes bollen laten relaxen.
Waren 12 bollen van ongeveer 245 gram. Dit was een van de eerste bollen en die was nog niet helemaal relaxed dus was ie nog wat gekrompen.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Als je wat verder bent in het pizza bakken, zul je het liefst meel willen wat uit Italië komt. ( Caputo, Dececco bijvoorbeeld).
Goedkoop meel heeft wienig gluten/eiwitten in zich. Daar ga je nooit een elastische, sterke bodem mee maken. Voor een goede bodem moet het meel een W waarde van boven de 240 hebben. De W waarde Is vaak op de site van de fabrikant of leverancier te vinden. Hoe langer de rijstijd hoe hoger de gewenste W waarde.
Hoe langer de rijstijd hoe minder gist. Veel gist geeft een nare bijsmaak.
Olie hoort in principe niet thuis in deeg, maar een klein beetje maakt het deeg wat soepeler.
Doe je de olie pas op het laatst bij het deeg tijdens het kneden in de machine, dan plakt het deeg niet aan de kom.
Zout maakt het deeg elastischer, gist maakt het deeg minder elastisch.

En zo zijn er nog wat zaken die invloed hebben op een echt lekkere pizzabodem.

Ik bak zelf al een aantal jaren pizza aan huis. Eerst in de elektrische oven ( met pizzasteen) , daarna ben ik in een barbecue gaan bakken, en nu heb ik sinds 6 jaar een echte steenoven.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

patrickvanvalen schreef op maandag 8 januari 2018 @ 00:13:
Als je wat verder bent in het pizza bakken, zul je het liefst meel willen wat uit Italië komt. ( Caputo, Dececco bijvoorbeeld).
Goedkoop meel heeft wienig gluten/eiwitten in zich. Daar ga je nooit een elastische, sterke bodem mee maken. Voor een goede bodem moet het meel een W waarde van boven de 240 hebben. De W waarde Is vaak op de site van de fabrikant of leverancier te vinden. Hoe langer de rijstijd hoe hoger de gewenste W waarde.
Hoe langer de rijstijd hoe minder gist. Veel gist geeft een nare bijsmaak.
Olie hoort in principe niet thuis in deeg, maar een klein beetje maakt het deeg wat soepeler.
Doe je de olie pas op het laatst bij het deeg tijdens het kneden in de machine, dan plakt het deeg niet aan de kom.
Zout maakt het deeg elastischer, gist maakt het deeg minder elastisch.

En zo zijn er nog wat zaken die invloed hebben op een echt lekkere pizzabodem.

Ik bak zelf al een aantal jaren pizza aan huis. Eerst in de elektrische oven ( met pizzasteen) , daarna ben ik in een barbecue gaan bakken, en nu heb ik sinds 6 jaar een echte steenoven.
Ik zit eraan te denken om zo'n zak Caputo van 25kg te kopen. Prijstechnisch is dat helemaal geen slechte deal als je dat via Italieplein koopt als je het gaat vergelijken met bijv. die losse pakjes bij de AH van het type 00
Het bedrag zit me dan ook totaal niet dwars, maar ik houd er niet van om etenswaar weg te moeten gooien.
Mijn twijfel zit in de houdbaarheid. Met 25kg doe ik zo ongeveer een half jaartje. Ik gebruik sowieso elke week wel een kg bloem, maar ik weet van bloem dat je sowieso op den duur beestjes krijgt. Ik wil geen beestjes :)
Als ik zo'n zak koop, dan koop ik ook een voederton dat het goed afgesloten blijft. Heeft iemand ervaring met grotere hoeveelheden bloem en het voor iets langere tijd bewaren?

Een ander idee waar ik mee zit te spelen is om naar een lokale molenboer te gaan.
Daar heb ik contact mee gelegd en die wisten niets van pizza maar veel van bloem.
Na een korte conversatie ontstond het idee om patentbloem te kopen van durum tarwe met een eiwitgehalte van 12.6 en de gluten op te krikken door het te mengen met tarwegluten (eiwitgehalte a 79 gr per 100 gram)
Iemand ervaring met zelf samenstellen van bloem?

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
ZaZ schreef op maandag 8 januari 2018 @ 02:06:
[...]
Na een korte conversatie ontstond het idee om patentbloem te kopen van durum tarwe met een eiwitgehalte van 12.6 en de gluten op te krikken door het te mengen met tarwegluten (eiwitgehalte a 79 gr per 100 gram)
Dus je doet dan 7.9% erbij om een percentage van 12.6 mee op te krikken? Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Gumball schreef op maandag 8 januari 2018 @ 08:01:
[...]

Dus je doet dan 7.9% erbij om een percentage van 12.6 mee op te krikken? Mis ik iets?
Je doet bijv. 950gr patentbloem == ~120gr eiwitten
+
50gram tarwegluten bloem == ~40gr eiwitten
==
160gr gluten per kilo

Oftewel eindig je met een bloem die 16gr eiwitten per 100 gram bevat.
Dat is hoe ik het begrepen heb van de molenaar.

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
ZaZ schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:23:
[...]

Je doet bijv. 950gr patentbloem == ~120gr eiwitten
+
50gram tarwegluten bloem == ~40gr eiwitten
==
160gr gluten per kilo

Oftewel eindig je met een bloem die 16gr eiwitten per 100 gram bevat.
Dat is hoe ik het begrepen heb van de molenaar.
Sorry, verkeerd gelezen. Ik las per 1000 gram maar er stond 100 gram. It all makes sense now :+ (kinderen, zware nacht gehad :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmo
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-05 13:35
Dekken jullie het kommetje met bolletje deeg ook af als jullie het in de koelkast laten rijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Marmo schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:14:
Dekken jullie het kommetje met bolletje deeg ook af als jullie het in de koelkast laten rijzen?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmo
Met plastic folie, of een vochtige doek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Marmo schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:45:
[...]

Met plastic folie, of een vochtige doek?
Gewoon met plastic folie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmo
Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvanvalen
ZaZ schreef op maandag 8 januari 2018 @ 02:06:
[...]

Ik zit eraan te denken om zo'n zak Caputo van 25kg te kopen. Prijstechnisch is dat helemaal geen slechte deal als je dat via Italieplein koopt als je het gaat vergelijken met bijv. die losse pakjes bij de AH van het type 00
Het bedrag zit me dan ook totaal niet dwars, maar ik houd er niet van om etenswaar weg te moeten gooien.
Mijn twijfel zit in de houdbaarheid. Met 25kg doe ik zo ongeveer een half jaartje. Ik gebruik sowieso elke week wel een kg bloem, maar ik weet van bloem dat je sowieso op den duur beestjes krijgt. Ik wil geen beestjes :)
Als ik zo'n zak koop, dan koop ik ook een voederton dat het goed afgesloten blijft. Heeft iemand ervaring met grotere hoeveelheden bloem en het voor iets langere tijd bewaren?

Een ander idee waar ik mee zit te spelen is om naar een lokale molenboer te gaan.
Daar heb ik contact mee gelegd en die wisten niets van pizza maar veel van bloem.
Ik koop ook altijd zakken van 25kg. Altijd even vragen naar de tht datum!
Als ik het binnen krijg schep ik het om naar plastic zakken van 1,5kg ( op de weegschaal dus).
Houdbaarheid tot een jaar Is dan goed mogelijk zonder beestjes. Maar die beestjes zijn wel extra eiwitten! Hoef je mooi geen tarwegluten meer toe te voegen. 8) win - win situatie zeggen ze dan.

Deegbolletjes in plastic bakjes kun je beter niet in oliën als er toch plasticfolie of een deksel overheen gaat, daardoor kan het deeg toch niet uitdrogen.

[ Voor 3% gewijzigd door patrickvanvalen op 08-01-2018 18:05 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 11:02
Ik heb op dit moment een zak van 5 kilo staan.
Nu we het even over beestjes hebben bedacht ik mij dat ik het even na moet kijken.

Ik doe er niet zoveel mee als ik zou willen :$

Nu lees ik in de vorige reactie dat je dit in zaken doet van 1,5 kilo.

Kan ik deze zakken daar ook voor gebruiken ?

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/0440467_PE592499_S5.JPG

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Zoiets gebruik ik ook vaker, van die grip zakken.
Gaat prima. Wel zorgen dat er geen meel in de sluiting ribbel komt, ander sluit de zak niet meer luchtdicht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Dan zal ik straks even gaan ompakken als ik nog geen leven erin heb zitten ;)
Waar bewaren jullie deze zakken ?
Ik dacht zelf in de hal bij ons daar is het nu lekker fris (16-17 graden) met deze temperaturen buiten.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtk
  • Laatst online: 14:25
Ik wilde alleen even melden dat ik afgelopen week in Napels, Italië, ben geweest en daar naar mijn mening voor het eerst in 41 jaar een ECHTE pizza heb genuttigd. Voor slechts 6 euro (!) een pizza met een doorsnede van ca. 50 centimeter. Heerlijk luchtig deeg waarvan je niet snel vol zit of steen-in-de-maag gevoel hebt, verfijnde saus en precies goed gebakken!

Wat een troep krijgen we hier voorgeschoteld in Nederland!

Ga proberen nu zelf een echte Napolitaanse pizza te maken met mijn nieuwe Bosch oven met pizzastand en uiteraard de tips van jullie in dit topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Meel ff door een fijne zeef gooien.
Koel bewaren Is het beste. Bij mij ligt het meestal op een temperatuur van 20 graden.
Had het liever wat koeler liggen, maar heb nog geen leven gezien binnen een maand of acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb het pak nu zo in de hal staan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KERGBiwIV3IQxLK7wyK5Cekd/thumb.jpg

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
Marmo schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:14:
Bij een blukrijs doe ik altijd een badmuts (eenvoudig door t elastiek) over de kom. Ook ideaal icm rijsmandjes bij het bakken van brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
brtk schreef op maandag 8 januari 2018 @ 18:17:
Ik wilde alleen even melden dat ik afgelopen week in Napels, Italië, ben geweest en daar naar mijn mening voor het eerst in 41 jaar een ECHTE pizza heb genuttigd. Voor slechts 6 euro (!) een pizza met een doorsnede van ca. 50 centimeter. Heerlijk luchtig deeg waarvan je niet snel vol zit of steen-in-de-maag gevoel hebt, verfijnde saus en precies goed gebakken!

Wat een troep krijgen we hier voorgeschoteld in Nederland!

Ga proberen nu zelf een echte Napolitaanse pizza te maken met mijn nieuwe Bosch oven met pizzastand en uiteraard de tips van jullie in dit topic. :)
Heel gaaf! Is inderdaad een type pizza wat we hier niet gewend zijn. Ken wel wat zaken met een houtoven maar ook die serveren meer een neo Napolitaanse stijl pizza, afgestemd op ons smaakpalet itt 100% nalolitaans.

Niet om je te ontmoedigen maar napolitaanse pizza gaat je niet lukken in een thuisoven, ook niet met pizzafunctie. Maar neemt niet weg dat je ongetwijfels lekkere pizzas kunt maken in je bosch oven. Je mist de extreme hitte en juiste balans in onder- en boven(stralings)warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
  • Laatst online: 14:25
martijn1p schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:06:
[...]

Heel gaaf! Is inderdaad een type pizza wat we hier niet gewend zijn. Ken wel wat zaken met een houtoven maar ook die serveren meer een neo Napolitaanse stijl pizza, afgestemd op ons smaakpalet itt 100% nalolitaans.

Niet om je te ontmoedigen maar napolitaanse pizza gaat je niet lukken in een thuisoven, ook niet met pizzafunctie. Maar neemt niet weg dat je ongetwijfels lekkere pizzas kunt maken in je bosch oven. Je mist de extreme hitte en juiste balans in onder- en boven(stralings)warmte
Zou je adviseren de 300 graden pizzastand wel of niet gebruiken van de Bosch oven? Of toch beter de "4D" hetelucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
martijn1p schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:06:
[...]

Ik kan het beamen.
Ik heb ook een tijd in zo'n oven gebakken. Maar je mist toch net iets ten opzichte van een houtoven. Maar het gaat wel, en zeker niet slecht.
Als je iets wil maken wat er op gaat lijken Is het handig om dan wel de ingrediënten te gebruiken die ze in Italië ook gebruiken. Het gaat dan vooral om het meel, en de tomatensaus. ( sanmarzano uit blik van bijvoorbeeld Pelati)
De kunst Is om een goed deeg te bereiden.

[ Voor 4% gewijzigd door patrickvanvalen op 08-01-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
brtk schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:18:
[...]

Zou je adviseren de 300 graden pizzastand wel of niet gebruiken van de Bosch oven? Of toch beter de "4D" hetelucht?
Geen idee, maar voor een thuisoven is 300graden al super natuurlijk. Zeker in combinatie met een dikke steen. Geen idee mbt 4D hetelucht, maar in een thuisoven mis je voornamelijk de “bovenwarmte” om je toppings in 1-3 minuten te garen/ mooie korst te krijgen. Zelfde geld voor de bestron/ ferrari ovens. In 4-8 minuten bak je ook een lekkere pizza, maar meer NY style zoals we in NL ook gewend zijn. Dus niets mis mee. Lekker experimenteren en bakken ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• berndw
Bij een blukrijs doe ik altijd een badmuts (eenvoudig door t elastiek) over de kom. Ook ideaal icm rijsmandjes bij het bakken van brood.
Geniaal, deze tip ga ik onthouden. Het plastic folie blijft namelijk totaal niet plakken bij mijn kom.

Hier een foto van mijn eerste pizza met bevroren deeg, vanmiddag rond 1400 uit de vriezer gehaald. Om 1730 gebakken. Ging ook prima.

Tomatensaus was ik vergeten te ontdooien dus alleen kaas als basis.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2zh0eur.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door berndw op 09-01-2018 19:29 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• grote_oever
Geen idee waarom, maar heb speciaal voor jullie een unboxing van de roccbox doos gemaakt:

[ Voor 25% gewijzigd door grote_oever op 19-02-2023 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

In huize Rapalje werd vanavond ook weer pizza gegeten. Tonijn deze keer.
EvenWachten2

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier vandaag ook weer pizza gebakken op de Big Green Egg, helaas geen foto's gemaakt deze keer.

Merk dat ik de pizza's steeds makkelijker en sneller netjes rond krijg nu ik het vaker doe. En ook het deeg is inmiddels stukken beter dan de eerste paar keer. Na wat spelen met de hoeveelheid en temperatuur van water, gist en zout heb ik nu een samenstelling die goed werkt met mijn manier van laten rijzen / rijpen (2 + 6 uur op kamertemperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

ik222 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:37:
Hier vandaag ook weer pizza gebakken op de Big Green Egg, helaas geen foto's gemaakt deze keer.

Merk dat ik de pizza's steeds makkelijker en sneller netjes rond krijg nu ik het vaker doe. En ook het deeg is inmiddels stukken beter dan de eerste paar keer. Na wat spelen met de hoeveelheid en temperatuur van water, gist en zout heb ik nu een samenstelling die goed werkt met mijn manier van laten rijzen / rijpen (2 + 6 uur op kamertemperatuur)
Ja bij mij ook. Zeker sinds ik gestopt ben de deegroller te gebruiken worden de pizza's veel beter. Oefening baart kunst he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:47

Kraz

Saving the world

ik222 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:37:

Ik heb nu zo'n 3x pizza gebakken op de green egg en bij mij gaat het vilt toch aardig achteruit na een pizzasessie.
Bij de allereerste keer was het (originele) vilt echt weg en liet ook los op meerdere plekken. Na de laatste sessie zijn er hele stukken vilt een beetje "krokant" geworden. :P

Is dit bij jou ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-06 20:48
Waarom niet met vochtige doek?

Dit topic ook even bookmarken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Kraz schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:46:
[...]

Ik heb nu zo'n 3x pizza gebakken op de green egg en bij mij gaat het vilt toch aardig achteruit na een pizzasessie.
Bij de allereerste keer was het (originele) vilt echt weg en liet ook los op meerdere plekken. Na de laatste sessie zijn er hele stukken vilt een beetje "krokant" geworden. :P

Is dit bij jou ook?
Het vilt is hier ook aardig zwart na een seizoen intensief gebruik met ook minimaal 10 pizza sessies. Maar het is nog steeds lucht en rook dicht en zolang dat het geval is hoeft je er niets aan te doen. Ik rook ook regelmatig op lage temperatuur in de Green Egg en daar zie en merk je het snel genoeg als het vilt aan vervanging toe is.

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 15-01-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
ZaZ schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:46:
[...]

Thanks.
2 kilo bloem, 1.3 liter water, grote theelepel instant gist, 45 gram zout, 48 uur koude rijs, 3 uurtjes bollen laten relaxen.
Waren 12 bollen van ongeveer 245 gram. Dit was een van de eerste bollen en die was nog niet helemaal relaxed dus was ie nog wat gekrompen.
45 gram zout is best veel of heb ik dat verkeerd? Wat heeft zout eigenlijk voor functie, behalve meer smaak? Als je bijvoorbeeld al salami ofzo erop heb, heb je al veel zout toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:31:
[...]

45 gram zout is best veel of heb ik dat verkeerd? Wat heeft zout eigenlijk voor functie, behalve meer smaak? Als je bijvoorbeeld al salami ofzo erop heb, heb je al veel zout toch?
Als je het originele Napolitaanse recept volgt had het zelfs 60gr moeten zijn, maar als je iets met zoute topping gaat doen dan wordt het mij ook te zout.
Toch lijkt het veel extremer dan het daadwerkelijk smaakt.
Over de werking van het zout behalve het smaakgedeelte: Het versterkt de gluten.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
ZaZ schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:40:
[...]

Als je het originele Napolitaanse recept volgt had het zelfs 60gr moeten zijn, maar als je iets met zoute topping gaat doen dan wordt het mij ook te zout.
Toch lijkt het veel extremer dan het daadwerkelijk smaakt.
Over de werking van het zout behalve het smaakgedeelte: Het versterkt de gluten.
Aha, misschien is daarom mijn pizza nooit zo luchtig. Ik doe meestal niet meer dan een gram of 5 erin :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berndw
Zag van de week op tv (VICE) 'The pizza show'. Presentator gaat in verschillende steden (US) langs bekende en oude pizzatenten. Is leuk om te zien. Zag een stukje over Brooklyn met echte New Yorkse Italianen, ouwe buurtjes, ouwe mannetjes en niet te vergeten, mooie pizza's.

https://video.vice.com/nl/show/pizza-show

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:04:
[...]

Waarom niet met vochtige doek?
Vind ik makkelijker wanneer ik 4 bakjes met deeg heb. ;) Ze kunnen ook niet altijd op dezelfde plank staan, dus dan wordt een theedoek ook lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
GermanPivo schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:31:
[...]

Vind ik makkelijker wanneer ik 4 bakjes met deeg heb. ;) Ze kunnen ook niet altijd op dezelfde plank staan, dus dan wordt een theedoek ook lastiger.
Merk je verschil tussen handdoeken of plastic folie in rijzen?

Ps. Maken foto's over pizza's jullie ook altijd zo hongerig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
0xygen500 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:35:
[...]

Merk je verschil tussen handdoeken of plastic folie in rijzen?

Ps. Maken foto's over pizza's jullie ook altijd zo hongerig :D
Persoonlijk niet. Gaat er vooral om dat het deeg niet uit kan drogen.

Haha, ja, dat trek krijgen van de foto's is heel herkenbaar. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grote_oever
Vandaag voor het eerst de roccbox gebruikt. Natuurlijk bij de eerste pizza ging het gelijk niet goed en viel alles in de roccbox. Gevolg veel saus over de steen. Heb met de pizzapeel voorzichtig lopen schrapen zodat het grote kaas en tomaat resten die erop lagen weg waren.

Twee pizza's erna kleiner gemaakt en minder vochtig en toen ging het goed. Heerlijke pizza's zo uit de roccbox.

Nu ben ik even benieuwd. Wordt bij normaal gebruik de steen ook zwart? Of heb ik na 1 gebruik de steen al flink beproeft?

[edit]

Ahh met snelle zoek op youtube zie ik dat de meeste stenen gewoon zwart zijn. Brand natuurlijk wel schoon met die temperatuur.. maar ziet er zo lelijk uit :)

[ Voor 18% gewijzigd door grote_oever op 17-01-2018 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:47

Kraz

Saving the world

grote_oever schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:40:
Vandaag voor het eerst de roccbox gebruikt. Natuurlijk bij de eerste pizza ging het gelijk niet goed en viel alles in de roccbox. Gevolg veel saus over de steen. Heb met de pizzapeel voorzichtig lopen schrapen zodat het grote kaas en tomaat resten die erop lagen weg waren.

Twee pizza's erna kleiner gemaakt en minder vochtig en toen ging het goed. Heerlijke pizza's zo uit de roccbox.

Nu ben ik even benieuwd. Wordt bij normaal gebruik de steen ook zwart? Of heb ik na 1 gebruik de steen al flink beproeft?
Die RoccBox lijkt me dus echt een tof ding om te gebruiken (en hebben! ;) )
Zit er nog verschil in smaak als je hout of de gasbrander gebruikt?

May I ask... Heb je m 'gewoon' via de website besteld? Zo ja, hoe lang was de levertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Kraz schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:04:
[...]

Die RoccBox lijkt me dus echt een tof ding om te gebruiken (en hebben! ;) )
Zit er nog verschil in smaak als je hout of de gasbrander gebruikt?

May I ask... Heb je m 'gewoon' via de website besteld? Zo ja, hoe lang was de levertijd?
Moet eerlijk zijn dat ik hout niet ga proberen. Te veel gedoe en de smaak zal iets anders zijn door het rook. Ik vermoed dat het voor rest zelfde is.

Ik heb hem van de website besteld. Unbox filmpje staat hierboven. Leveren was wel een probleem. Ik heb hem namelijk begin november besteld en net vorige week gekregen. Ze versturen per batches en zat net in begin van de batch. Vermoed, als je hem nu besteld, hem over een maand geleverd krijgt. Er staat wel een indicatie op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik had 'm binnen een week 3 dagen binnen.

[ Voor 29% gewijzigd door ZaZ op 19-01-2018 14:24 ]

Lekker op de bank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grote_oever
Hier paar foto's van de pizza's die ik gisteren uit de roccbox heb gehaald. Salami pizza (met paprika, want er moet toch voor het idee wat groente op) en een Hawaii voor de kindjes die er helemaal dol op zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PWforKX.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DFtEquZ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W5pDdwV.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wsIwxDk.jpg
ZaZ schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 14:22:
Ik had 'm binnen een week 3 dagen binnen.
Het verzenden zelf duurde inderdaad 3 dagen. Ik had ook nog pech dat er een weekend tussen zat, waarbij DPD zaterdag niet leverde. Maar het duurt soms ontzettend lang voordat de roccbox verzonden wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door grote_oever op 21-01-2018 19:50 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 110 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.