Ga zo dadelijk de uuni voor de eerste keer de sporen geven. Ben zeer benieuwd. Gisteren nog even snel deeg gemaakt.
500g 00 bloem
4g instant gist
10g zout
10g olijfolie
60% water.
2 uur rijzen, daarna in 4 bolletjes een nacht in de koelkast, ongeveer 12u. Vanochtend eruit gehaald en 4u op kamertemperatuur laten rusten.
Ik zal straks tijdens de eerste uuni sessie wat foto's maken.
PS, ik zat het topic even vanaf het begin te lezen en ik kwam een probleem tegen wat ik zelf ook had met de pizzasteen in de oven. Namelijk het niet goed op de steen krijgen van de pizza. Ik heb het volgende daar op bedacht (geen idee of dit al genoemd is): ik leg de pizzasteen op een bakblik/rooster en zet dit op het aanrecht als ik de bodem gevormd heb. Dan gooi ik snel de bodem op de hete steen en beleg hem snel. Je ziet dan dat de pizza al begint te garen door de hitte van de steen. Na het beleggen, hup de oven in en 5 minuten geduld. Zo heb je geen gedoe met een pizzaschep. Ik heb nog nooit gemerkt dat de steen te veel warmte verliest in die minuut dat hij op het aanrecht staat. Het is even sjouwen, zeker met de zware steen die ik gebruik, maar het scheelt wel gekloot met een slappe pizzabodem. Dit even terzijde.
/edit
Margherita:
Prosciutto en mozzarella:
ideaal ding, die UUNI. Goed heet laten worden en erbij blijven. Even 2 á 3 keer draaien tussendoor en de pizza is heerlijk.
Het deeg, zoals hierboven beschreven, was trouwens ook perfect gelukt. Goed handelbaar en voldoende elastisch.
[
Voor 17% gewijzigd door
berndw op 26-12-2017 13:39
]