Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruurd v.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
Vandaag ook weer pizza's, maar dan uit de oven (met pizzasteen):

onder andere kort gebakken paddenstoelen mix, parmezaan, ricotta en wat verse salie:

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2sbsylf.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2v2dq38.jpg

Smaakte weer erg goed!

[ Voor 47% gewijzigd door ruurd v. op 22-01-2018 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-06 13:51
Gisteren in vakantiehuisje voor het eerst een serie pizza's gebakken voor meerdere personen. We waren met 7. Uuni buiten gezet, in de keuken alles klaar gezet. Was dus flink heen en weer lopen. Moest wel hard doorlopen, want de uuni gebruikt best veel pellets, dus zodra ik met de volgende pizza buiten kwam moest ik hem weer bijvullen. Voor de kok was er dus geen tijd om te gaan zitten, maar ja dan had hij maar een vak moeten leren ;)

Pizza's waren goed gelukt, onder de 2 min klaar.

Dit keer deeg gebruikt uit de Pizzabijbel van Simon Giacotto.
Kilo bloem, 53% water. 2 dagen in koelkast, opbollen en nog 3 uurtjes op kamertemperatuur. Top deegje.

Helaas geen tijd gehad om foto's te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:24
ZaZ schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:40:
[...]

Als je het originele Napolitaanse recept volgt had het zelfs 60gr moeten zijn, maar als je iets met zoute topping gaat doen dan wordt het mij ook te zout.
Toch lijkt het veel extremer dan het daadwerkelijk smaakt.
Over de werking van het zout behalve het smaakgedeelte: Het versterkt de gluten.
Zout heeft ook een negatieve invloed op gist, met name als je het gist en zout direct met elkaar mengt.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:20

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Zeg pizza aficionado's. Komen jullie nog wel eens buiten de deur voor een lekkere pizza? Zoja waar? Er moeten toch wat goudmijntjes zijn waar je een goede pizza kan nassen in het land :)

Laatst op Vice was "The Pizza Show" en daar kwamen twee zaakjes in Brooklyn NY voorbij, en laat @loewie1984 nu net naar New York gaan in September.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-06 20:08
loewie1984 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:26:
Zeg pizza aficionado's. Komen jullie nog wel eens buiten de deur voor een lekkere pizza? Zoja waar? Er moeten toch wat goudmijntjes zijn waar je een goede pizza kan nassen in het land :)

Laatst op Vice was "The Pizza Show" en daar kwamen twee zaakjes in Brooklyn NY voorbij, en laat @loewie1984 nu net naar New York gaan in September.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig pizza's buiten het huis bestel. Tijdje terug, voor nood omdat we een dag ergens anders waren, wel een pizza bestel bij New York Pizza, maar wat een zoute troep.

Pizza's in New York zijn wisselend overigens. Heb een aantal pizza's op Times square gegeten, maar je merkt wel dat de drukte die ze op times square hebben wel invloed heeft op de kwaliteit. Dus zou wel even zoeken waar je lekkere pizza's kunt krijgen.

Maar de pizza's die ik in west amerika heb gehad waren bijzonder lekker. Wel vet, maar super lekker! Voor mij de beste pizza's die ik ooit heb gegeten. Dus vermoed ook wel dat je deze in new york kunt vinden. Maar ja, de steaks in New York zijn ook super lekker, dus het is een afweging maken wat je gaat eten :) Je komt in ieder geval 10 kilo zwaarder thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berndw
loewie1984 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:26:

Een pizza is natuurlijk een vrij eenvoudig gerecht. Zelfs al zou er een echt goede pizza ergens te krijgen zijn, ga ik er geen kwartier of meer voor in de auto zitten. Het is natuurlijk geen haute cuisine. Dan bak ik er zelf wel een.

Laat onverlet, dat ik ook zeker enthousiast werd van de Brooklyn aflevering van de pizza show. Als je dan toch in de buurt bent...

/Edit zo juist viel ik weer in een aflevering van the pizza show, dit keer in New Haven, Connecticut. Water in de mond. Aanrader, ga kijken op YouTube. Zoeken: Vice Pizza show

[ Voor 9% gewijzigd door berndw op 29-01-2018 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:25
Hoe kan ik best mij pizza afbakken ik een gewone over. K heb een nieuwe Siemens met 4D en alle andere features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:52
hurricurry schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:07:
Hoe kan ik best mij pizza afbakken ik een gewone over. K heb een nieuwe Siemens met 4D en alle andere features
Tot hoeveel graden kan de oven ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:12

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb ook een Siemens oven. Een CM636GBS. Deze haalt met gemak 250 graden. Gecheckt met losse thermometer. Heter kan ook wel, maar dan wordt de aanduiding wat onnauwkeuriger.

Gewoon een pizzasteen er in, boven- en onderwamte (die "4D" is gewoon hetelucht waarbij de ventilator om de zoveel tijd van richting wisselt. Werkt goed, maar meer marketing dan wat anders) op 250 graden of meer. Als de steen is opgewarmd, je pizza er op schuiven, en na 6-7 minuten genieten van je verse pizza.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 15:14:
Ik heb ook een Siemens oven. Een CM636GBS. Deze haalt met gemak 250 graden. Gecheckt met losse thermometer. Heter kan ook wel, maar dan wordt de aanduiding wat onnauwkeuriger.

Gewoon een pizzasteen er in, boven- en onderwamte (die "4D" is gewoon hetelucht waarbij de ventilator om de zoveel tijd van richting wisselt. Werkt goed, maar meer marketing dan wat anders) op 250 graden of meer. Als de steen is opgewarmd, je pizza er op schuiven, en na 6-7 minuten genieten van je verse pizza.
Ik heb dezelfde oven. Waar kan ik zo een pizzasteen vinden? En als de steen warm is gewoon over 250 en 6 a 7 min door laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb goede ervaringen met italieplein.nl. Ook het meel en mijn pizzasteken bestel ik daar.

Als de steen warm is met een pizzasteek je verse pizza er op schuiven. (mijn tip: ik strooi wat griesmeel op de steek zodat de pizza er perfect af schuift), 6-7 wachten, en weer met die steek er af halen.
De oven tussentijds niet uit zetten, en de deur zo kort mogelijk open laten.

Gewoon gaan experimenteren, je krijgt de smaak vanzelf snel te pakken! :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
berndw schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:03:
[...]
Een pizza is natuurlijk een vrij eenvoudig gerecht. Zelfs al zou er een echt goede pizza ergens te krijgen zijn, ga ik er geen kwartier of meer voor in de auto zitten. Het is natuurlijk geen haute cuisine. Dan bak ik er zelf wel een.
Eh, een pizza lijkt inderdaad een vrij eenvoudig gerecht, maar je hebt pizza en pizza, om het zo maar te zeggen. Iedereen kan een pizza bakken, maar het is wat mij betreft verdomd lastig om een echt goede pizza te bakken. Nou vraag je natuurlijk wat een "echt goede pizza" is. Voor de een is dat een Domino Pizza, voor de ander een Diavolo van de Lidl, en die kan iedereen bereiden, maar verreweg de lekkerste pizza is als je het mij vraagt een Napolitaanse pizza Margherita uit de houtoven, en dat is een product waarbij echt alles moet kloppen, van ingrediënten tot rijzen en oventemperatuur en baktijd (1 minuut 30 seconden), wil je topkwaliteit behalen. Ik heb vorig jaar op een koude, winderige januari-avond in Napels met tientallen anderen twee uur voor de deur staan wachten voor ik bij Pizzeria da Michele naar binnen mocht om daar voor 5 euro een werkelijk goddelijke pizza margherita te eten. Kijk op Tripadvisor en je ziet dat er reviews zijn waarin die pizza van Da Michele als half verbrand, te mager belegd en feitelijk als een rip-off wordt beschreven, terwijl er aan de andere kant ook volop reviews zijn van afficionado's die eenzelfde unieke ervaring als ik hadden. Bij uitstek een kwestie van smaak dus, en daarover valt verder nauwelijks te twisten. Maar voor de pizza die ik het best waardeer geldt dat je die zeker wel haute cuisine kunt noemen, omdat het een uniek gerecht is dat alleen onder strikt gecontroleerde omstandigheden en met de beste ingrediënten bereid kan worden (Er is zelfs een vereniging die een keurmerk uitgeeft voor de Napolitaanse houtovenpizza, compleet met streng examen: de Associazione Verace Pizza Napoletana AVPN.)

Afbeeldingslocatie: https://www.dewijdewereld.net/reisblog/wp-content/uploads/2017/03/michele-pizza-2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door prijk op 10-02-2018 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Ben het deels met je eens. Sinds ik in de weer ben met mijn Uuni oven, deeg van de juiste bloem, saus van de goeie tomaten e.d., ga ik ook geen pizza meer bestellen. Laat staan een pizza uit de diepvries. Die komen er niet meer in. Maar ik ga er geen eind voor rijden. Kijk, als ik ergens in de buurt ben waar ze fantastische pizza's bakken volgens de kenners, ja dan ga ik naar binnen en heb ik er best wat tijd voor over. Maar voor een goed restaurant wil ik best een uurtje in de auto zitten. En daar schaar ik een pizzeria toch niet onder. Zonder dat ik het vak van pizzabakker tekort wil doen hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door berndw op 12-02-2018 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:26
Inderdaad deels mee eens. Napolitaanse pizza komt hier thuis ook niet door de smaaktest denk ik, puur omdat ''ons'' smaakpalet niet aan deze vorm van pizza is gewend. Andere stijl, wat momenteel erg wordt gehyped op het internet, in mijn ogen. Zou ik ook een uur in de rij gaan staan bij DaMichelle? Jazeker, maar mede door het romatische beeld en unieke ervaring. AVPN is bullshit natuurlijk. Commercieel en gedreven op export van producten uit de eigen regio. The pizzashow op Vice is een mooie show, mede door de diversiteit aan verschillende vormen van pizza.

Anyway, sinds lange tijd vnvd weer de roccbox aanvlammen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn1p
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/u67cxuiv3/IMG_7403.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door martijn1p op 24-02-2018 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Zijn er hier mensen met ervaringen met infrarood thermometers uit China, bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com...-380C-58/32605700820.html?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
JBS schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:41:
Zijn er hier mensen met ervaringen met infrarood thermometers uit China, bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com...-380C-58/32605700820.html?
Doet wat je er van mag verwachten! Goed dus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:38
Zojuist met de handleiding uit de startpost mijn eerste deegballen gemaakt.
Handleiding was uitstekend te volgen dus kudoo’s d:)b

Morgen maar eens kijken wat het resultaat gaat worden. Helaas nog geen pizzasteen maar met bakpapier op een plaat moet het ook wel gaan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:38
Eerste diy pizza’s zijn een feit :)

Eerste resultaat meer dan in orde. Ondanks dat mijn oven de 250gr aantikte was dit niet afdoende om echt goudbruine pizza’s te krijgen. Toch was was korst en de bodem heerlijk luchtig en knapperig, crossa bodem maar dan de real deal zeg maar d:)b

Wel een aantal leerpunten opgedaan, volgende keer op de bbq met een steen. Recept uit de startpost met factor 1,25 verhogen en nog wat experimenteren met toppings. Vooral dat laatste, had het vrij basic gehouden maar ik denk met wat meer variatie en vleugje knoflookolie de pizza nig lekker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:38
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 15:31:
Ik heb goede ervaringen met italieplein.nl. Ook het meel en mijn pizzasteken bestel ik daar.

Als de steen warm is met een pizzasteek je verse pizza er op schuiven. (mijn tip: ik strooi wat griesmeel op de steek zodat de pizza er perfect af schuift), 6-7 wachten, en weer met die steek er af halen.
De oven tussentijds niet uit zetten, en de deur zo kort mogelijk open laten.

Gewoon gaan experimenteren, je krijgt de smaak vanzelf snel te pakken! :)
Hou check jij de temperatuur van je steen? Las ergens dat het wel 30 minuten kan duren voor de steen echt goed op temperatuur is. Ik wil zelf de pizzasteen van de bbq gebruiken.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Gewoon, steen in de oven, oven aanzetten, half uurtje tot 3 kwartier wachten (in die tijd ben ik toch al vanalles aan het doen in de keuken), en dan is de steen wel warm.
Daar check ik verder echt niets aan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Lekker Ventje schreef op zondag 4 maart 2018 @ 18:43:
[...]

Hou check jij de temperatuur van je steen? Las ergens dat het wel 30 minuten kan duren voor de steen echt goed op temperatuur is. Ik wil zelf de pizzasteen van de bbq gebruiken.
Ligt eraan hoe dik de steen is (overigens als je pizzasessie gaat houden is een dikke steen aan te raden). Dikke ovenstenen duren soms inderdaad wel driekwartier voordat ze warm zijn. Simpele ovenstenen die 1 cm dik zijn zullen binnen kwartier wel warm zijn. Nadeel is dat je na één pizza de staan alweer moet opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
Beide bedankt voor het antwoord.
Voor brood bakken raden ze een dikke steen aan van minstens 2 cm als je een vloerbrood wilt bakken. Voor pizza dus ook.

Een vraag. Wat is behalve de prijs het verschil tussen een Roccbox en een G3 Ferrari? En hoelang is de opwarmtijd van de Roccbox? De ontwikkelaar heeft het over een kwartier maar ik lees ook verhalen van 30 minuten en dat vind ik toch wat lang als er vervolgens twee pizza's in gemaakt moeten worden die er dan elk in 90 seconden weer uit zijn.

Nog een vraag. In de handleiding van de G3 Ferrari zie ik staan (internet) dat na het opwarmen het deksel 2 minuten open moet staan. Waar is dat voor? Ik zou denken dat alle warmte meteen weg gaat dan.

[ Voor 69% gewijzigd door Lekker Ventje op 06-03-2018 14:02 ]

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
Lekker Ventje schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:40:
Beide bedankt voor het antwoord.
Voor brood bakken raden ze een dikke steen aan van minstens 2 cm als je een vloerbrood wilt bakken. Voor pizza dus ook.

Een vraag. Wat is behalve de prijs het verschil tussen een Roccbox en een G3 Ferrari? En hoelang is de opwarmtijd van de Roccbox? De ontwikkelaar heeft het over een kwartier maar ik lees ook verhalen van 30 minuten en dat vind ik toch wat lang als er vervolgens twee pizza's in gemaakt moeten worden die er dan elk in 90 seconden weer uit zijn.

Nog een vraag. In de handleiding van de G3 Ferrari zie ik staan (internet) dat na het opwarmen het deksel 2 minuten open moet staan. Waar is dat voor? Ik zou denken dat alle warmte meteen weg gaat dan.
Totaal verschillende ovens. Ferrari is klein elektrische oven voor binnengebruik voor paar tientjes op te pikken op marktplaats. Geen idee waarom dat in de handleiding staat. Beperkte bovenwarmte is ook direct het probleem van die ovens. Maar je bakt er een aardige pizza mee in 3 a 4 minuten. Met sommige tweaks kun je wat vooruitgang boeken. Roccbox is outdoor oven voor het echte werk. Een vd betere ovens verkrijgbaar oo de markt momenteel. 45 min opwarmtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-01 16:42

Dat komt volgens mij omdat die bovenkant uitgaat als hij op temperatuur is. Als je hem dan meteen dicht zou doen dan komt de hitte met name van de onderkant. Ik laat hem altijd even openstaan tot de bovenkant weer aan gaat.

psn: t-zakje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever

Opwarmtijd van een roccbox is inderdaad langer, maar tis ook niet echt warm buiten nu. Misschien bij volle hitte in de zomer is hij zo warm.

Hier mijn unbox filmpje van de roccbox (oordeel zelf of er verschil in zit ;)

[ Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 19-02-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
Bedankt voor de antwoorden. Ondertussen ben ik ook weer wat verder aan het kijken, iemand wees me op de Uuni en die lijkt me ook wel aantrekkelijk. Dat wordt de komende weken nog wat plussen en minnen en dan een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Lekker Ventje schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:51:
Bedankt voor de antwoorden. Ondertussen ben ik ook weer wat verder aan het kijken, iemand wees me op de Uuni en die lijkt me ook wel aantrekkelijk. Dat wordt de komende weken nog wat plussen en minnen en dan een keuze maken.
Uuni is ook leuk, maar iets minder geissoleerd dan de Roccbox. Persoonlijk vond ik hem er ook iets goedkoper eruit zien. De optelsom zorgde ervoor dat ik uiteindelijk voor de roccbox ben gegaan.

Als je veel pizza's maakt is een uuni en roccbox dik hun geld waard. Ben je net nieuw in de pizzawereld dan kun je met een ferrari/oven prima uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
Ik ben heel bekend in de pizzawereld, echter voornamelijk via de Big Americans :)

Op dit moment mag ik geen pizza's eten (tijdelijk dieet van de huisarts) maar ben wel klaar met het diepvriesspul. Best lekker maar niet zo lekker als echte pizza's en teveel suiker en vet.
De komende weken kan ik rustig kijken wat het best bij me past al neig ik wel naar een Uuni of Roccbox, ongeacht hoeveel pizza's ik maak. Als de pizza's dan net even wat beter zijn is het me dat geld al wel waard maar het is wel de bedoeling dat er minimaal 1 dag per week een verse pizza gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Sowieso kan een zelfgemaakte verse pizza prima vrij gezond zijn. Als je zelf het deeg en de tomatensaus maakt en niet belachelijk veel kaas gebruikt is er in de basis weinig mis mee. Zeker niet als je dan ook wat verse groenten op de pizza doet en / of een salade erbij neemt.

Pizza is vooral ongezond als het van ketens als Domino's e.d. haalt of inderdaad uit het diepvriesvak. Die zitten bijna altijd boordevol zout, suiker en vet en bevatten nauwelijks goede voedingsstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
Ik hoorde afgelopen weekend toen ik naar Ugly Delicious keek dat de pizza's van Domino's minstens zo goed zijn als de verse pizza's die ze in Italië bakken. Althans, volgens die franchisenemer. Maar die van Domino's heb ik nooit gelust.

Ik heb hier een kneedmachine staan en kan dus makkelijk deeg maken. Ben van plan een voorraadje aan te leggen voor tijdens de werkdagen en dan liever een pizza dan dat spul wat ik nu tijdelijk moet eten.En je kunt zoveel variëren dat je toch veel afwisseling hebt met pizza's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-06 20:01
Lekker Ventje schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:23:
Ik ben heel bekend in de pizzawereld, echter voornamelijk via de Big Americans :)

Op dit moment mag ik geen pizza's eten (tijdelijk dieet van de huisarts) maar ben wel klaar met het diepvriesspul. Best lekker maar niet zo lekker als echte pizza's en teveel suiker en vet.
De komende weken kan ik rustig kijken wat het best bij me past al neig ik wel naar een Uuni of Roccbox, ongeacht hoeveel pizza's ik maak. Als de pizza's dan net even wat beter zijn is het me dat geld al wel waard maar het is wel de bedoeling dat er minimaal 1 dag per week een verse pizza gemaakt wordt.
Hou er rekening mee dat de Uuni enkel op hout-pellets werkt en de Roccbox op zowel hout als gas. Gas is net even wat sneller en makkelijker. Hout is wat meer werk (bijvullen pellets) maar is authentieker.

Ik heb zelf een G3 Ferrari maar ben er matig enthousiast over. Niet warm genoeg en bij flinke luchtbellen (dat wil je ;) zit het deeg al snel tegen de verwarming elementen aan. Wel leuk om mee te experimenteren maar ga deze lente zelf voor een Uuni, roccbox is me net even te duur.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
ik222 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:33:
Sowieso kan een zelfgemaakte verse pizza prima vrij gezond zijn. Als je zelf het deeg en de tomatensaus maakt en niet belachelijk veel kaas gebruikt is er in de basis weinig mis mee. Zeker niet als je dan ook wat verse groenten op de pizza doet en / of een salade erbij neemt.

Pizza is vooral ongezond als het van ketens als Domino's e.d. haalt of inderdaad uit het diepvriesvak. Die zitten bijna altijd boordevol zout, suiker en vet en bevatten nauwelijks goede voedingsstoffen.
Dat pizza gezond kan zijn moet je je vrouw maar wijs proberen te maken. En een salade erbij, is dus nog eens extra calorieën naast de pizza. Een simpele, niet zo'n grote pizza, hoeft niet de 1000kcal aan te tikken maar aan 700 zit je al heel snel. Met name door de bloem. Uiteraard wil je wel iets van kaas erop en dan ben je er al. Je kunt er groenten op gooien, maar dat haalt het aantal calorieën in het deeg niet naar beneden. Het maakt hooguit je pizza natter en dus minder lekker.

Dus geniet van je pizza, maar niet te vaak!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905

ik222 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:33:
Het is al lang geleden dat ik hier gepost heb, maar 1 pizza is gelijk aan 1 brood. Je kan gewoon een Franse grote bol maken van het deeg van 1 pizza. en i heb het niet over een Italiaanse bol die niet zo groot is, maar dit soort bollen:

Afbeeldingslocatie: http://webshop.bram.echtebakker.nl/rails_uploads/products_retailer/picture/97937/franse-bol.jpeg

Je kan het eenvoudig zelf proberen door van het deeg van 1 pizza gewoon een brood te bakken, je schrikt ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Lekker Ventje schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:44:
Ik hoorde afgelopen weekend toen ik naar Ugly Delicious keek dat de pizza's van Domino's minstens zo goed zijn als de verse pizza's die ze in Italië bakken. Althans, volgens die franchisenemer. Maar die van Domino's heb ik nooit gelust.
Je moet het dan wel in de nuance zien die hij ook vernoemde.

Een pizza van Domino's KAN net zo lekker zijn, het ligt aan je referentiekader.
Hij is opgegroeid in een arm deel, met rondom verschillende immigranten.
Zo'n pizza was goedkoop eten, en veel mensen komen niet verder dan dat.

Het was ook de francisenemer die dat vertelde, die gaat echt zijn baantje niet riskeren natuurlijk, net zoals die bezorger euforisch was over zijn baantje, met zijn ge-ren naar de klant "want die kan toekijken"

De pizzabakker die hij liet proeven, zei ook dat hij nooit meer Domino's mocht laten bezorgen op zijn adres :)

Verder is de serie op Netflix zeker aan te raden
YouTube: Ugly Delicious -Tráiler Subtitulado serie documental Netflix -DSYC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn1p
Anoniem: 738905 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:51:
[...]

Het is al lang geleden dat ik hier gepost heb, maar 1 pizza is gelijk aan 1 brood. Je kan gewoon een Franse grote bol maken van het deeg van 1 pizza. en i heb het niet over een Italiaanse bol die niet zo groot is, maar dit soort bollen:

[afbeelding]

Je kan het eenvoudig zelf proberen door van het deeg van 1 pizza gewoon een brood te bakken, je schrikt ervan.
Nee joh. Je kunt gewicht van deeg toch met elkaar vergelijken. Pizza ca. 230gram deeggewicht bij mij. Brood >750gram in mijn (klein) formaat banneton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
martijn1p schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:36:
[...]

Nee joh. Je kunt gewicht van deeg toch met elkaar vergelijken. Pizza ca. 230gram deeggewicht bij mij. Brood >750gram in mijn (klein) formaat banneton.
Precies, in een bol pizzadeeg gaat bij mij 167 gram bloem (ik haal 9 pizza's uit 1,5 KG bloem). In een vloerbrood gaat 500 gram bloem.

Kijk natuurlijk zitten er calorieën in een pizzabodem, net zoals dus in brood of aardappelen / rijst. Maar dat wil niet direct zeggen dat het ongezond is aangezien de hoeveelheid prima proportioneel is voor een avondmaaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:38
Gisteren mij allereerste pizzadeeg op gebakken op basis van het recept van Frank Pinello. Moet het door omstandigheden 72-uur laten proofen in de koelkast.
Gevolg(?) was een deeg dat niet uit vorm te krijgen was, tenzij met een deegroller en veel extra bloem, zo elastisch en vormvast was het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:11
Ik lurk hier altijd mee (erg slecht, want altijd honger erna), maar nu toch even wat posten. Grote of gewicht zegt niet zoveel. Je kan gewoon de voedingswaarden uitrekenen van de ingredienten die je gebruikt en dan bepalen of het wel of niet 'gezond' is. Calorieen is de volgende stap, maar belangrijker is nog de verhouding koolhydraten, eiwitten en vet. 'Gezond' is natuurlijk moeilijk te definieren, omdat dan heel veel factoren dan een rol gaan spelen, zoals toegevoegde 'bewerkte' producten, verzadigd/onverzadigd vet, leeftijd en vetpercentage van de gebruiker etc.

Maar goed, alles met mate en vooral genieten van een lekkere zelfgemaakte pizza!

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
Pana schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:28:
Gisteren mij allereerste pizzadeeg op gebakken op basis van het recept van Frank Pinello. Moet het door omstandigheden 72-uur laten proofen in de koelkast.
Gevolg(?) was een deeg dat niet uit vorm te krijgen was, tenzij met een deegroller en veel extra bloem, zo elastisch en vormvast was het.
Ik ken het recept niet, maar als je gebruik maakt van een lange rijs dan dient het recept (hoeveelheid gist) daarop aangepast te zijn. Komt allemaal goed naarmate je meer ervaring hierin krijgt. Ik zou adviseren om met een relatief eenvoudig recept te beginnen. Begin bijv. met max. 55-60% van het bloemgewicht aan water, zodat het eenvoudig te vormen is en niet veel extra bloem nodig hebt, dus verhouding:1000g bloem, 550- 600ml water.

Voor een thuisoven is deze stijl ook zeer goed geschikt en erg lekker (en makkelijk te vormen)
https://www.seriouseats.c...icilian-pizza-recipe.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:38
martijn1p schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:34:
[...]

Ik ken het recept niet, maar als je gebruik maakt van een lange rijs dan dient het recept (hoeveelheid gist) daarop aangepast te zijn. Komt allemaal goed naarmate je meer ervaring hierin krijgt. Ik zou adviseren om met een relatief eenvoudig recept te beginnen. Begin bijv. met max. 55-60% van het bloemgewicht aan water, zodat het eenvoudig te vormen is en niet veel extra bloem nodig hebt, dus verhouding:1000g bloem, 550- 600ml water.

Voor een thuisoven is deze stijl ook zeer goed geschikt en erg lekker (en makkelijk te vormen)
https://www.seriouseats.c...icilian-pizza-recipe.html
Dit is het recept: https://munchies.vice.com/en_uk/article/z489pw/pizza-dough
Volgende keer gewoon eens een uurtje laten rijzen, en daarna jouw suggestie proberen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier vandaag ook weer eens pizza gebakken op de Big Green Egg. In totaal 10 pizza's gebakken waaronder een aantal met pulled pork (persoonlijke favoriet):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7Tnlla5d23rorOcek83t8uan/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54

DirtyBird

Praktiserend denker

Pull je die pork zelf? En bereid je dat dan nog van tevoren?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
DirtyBird schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:11:
Pull je die pork zelf? En bereid je dat dan nog van tevoren?
Jazeker, ik maak pulled pork altijd in grote hoeveelheden (meestal 2 stukken procureur van 3KG tegelijk op de BGE) en vries dat dan vervolgena in kleine vacuümzakjes per portie in.

Voor pizza's bakken is het dan een kwestie van de gewenste hoeveelheid ontdooien. En voor broodje pulled pork kan je die zakjes zo in heet water gooien om het warm te maken zonder uit te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Pana schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:49:
[...]

Dit is het recept: https://munchies.vice.com/en_uk/article/z489pw/pizza-dough
Volgende keer gewoon eens een uurtje laten rijzen, en daarna jouw suggestie proberen :-)
En aanvullend: als je het zo lang in de koelkast moet laten maak er dan alvast ballen van.
Daarna uit de koelkast halen, even laten opkomen en dan platdrukken en rekken tot pizza bodems.

Als het echt heel elastisch is kan het ook zijn dat het deeg te lang gekneed is en de gluten een te strak "netwerk" hebben gemaakt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Vandaag als test voor het eerst een broodbakmachine het kneden laten doen, samen met een klontje boter in het deeg.

Verrassend genoeg heb ik nog nooit zulk mooi luchtig en soepel deeg gekregen. Hij deed er natuurlijk een stuk langer over dan dat ik zelf ga kneden(geduld :+).

Het zit nu in de koelkast, ben erg benieuwd wat het resultaat morgen gaat zijn!

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:24
Heeft er iemand hier ervaring met een dikke- en een dunne steen? Ik wil een nieuwe (grotere) steen kopen. Ik heb er nu een van 1 cm, maar zie ze ook van 3 en zelfs 4cm dik. Ik lees dat een dikke beter is omdat die de warmte beter vast houdt, en dat een dunne beter is omdat anders de warmte niet goed door de steen heen kan naar de bodem.

Praktijkervaring? :)

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:18
FireFoz schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:32:
Heeft er iemand hier ervaring met een dikke- en een dunne steen? Ik wil een nieuwe (grotere) steen kopen. Ik heb er nu een van 1 cm, maar zie ze ook van 3 en zelfs 4cm dik. Ik lees dat een dikke beter is omdat die de warmte beter vast houdt, en dat een dunne beter is omdat anders de warmte niet goed door de steen heen kan naar de bodem.

Praktijkervaring? :)
Warmte gaat sowieso niet door de steen, want de steen neemt de warmte op. ;-)
Eigenlijk is het heel simpel. Een dunne steen warmt veel sneller op dan een dikke steen, maar een dikke steen houdt zijn warmte veel langer vast (geeft langer warmte af) dan een dunne steen. Ga je 1 of 2 pizza's maken achter elkaar, kan je wel uit met een wat dunnere. Wil je er wat meer maken, is een dikkere steen wel aan te raden.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 14:35

Garyu

WW

In principe: hoe dikker hoe beter, blijft immers (veel) beter warm.

Maar: een dikke steen heeft een stuk meer tijd nodig om heet te worden. Dus je zult je oven een stuk eerder aan moeten zetten zodat de steen ook echt de temperatuur van de oven aan kan nemen. Reken per cm dikte ongeveer een half uur, dan weet je waarom er praktische limieten aan de dikte van de steen zitten. 2 of 3 cm lijk me prima, meer zou ik niet doen.

Mijn oven en vooral mijn stroom-rekening vinden het niet heel leuk als de oven urenlang op maximum vermogen staat de stoken in ieder geval. Daarnaast wordt de keuken ook lekker warm.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn1p
Grandma slices. Dus dit keer een gekookte saus, droge mozzarella en Siciliaanse varkensworst.

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/700f98z5l/IMG_2480.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/ue8el6wih/IMG_3508.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door martijn1p op 26-03-2018 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

https://link.marktplaats.nl/a1127401465

Wat vinden de kenners van zo'n apparaat? Een Uuni3 op houtpellets. Doet het gebruik van pellets afbreuk aan de smaakbeleving t.o.v. een houtoven?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:25

ZaZ

Tweakers abonnee

Atomic2005 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 23:24:

Wat vinden de kenners van zo'n apparaat? Een Uuni3 op houtpellets. Doet het gebruik van pellets afbreuk aan de smaakbeleving t.o.v. een houtoven?
Er zit haast geen houtsmaak aan een pizza uit een normale steenoven. Je rookt 'm niet.
Dus nee, pellets of 'echt' hout maakt niet echt verschil. Verder zou ik goed nadenken over de Uuni. Ik ben er zelf niet helemaal weg van en vond de kwaliteit maar matig eerlijk gezegd en de resultaten zijn wisselvallig. Het ding gaat knetterhard of veel te zacht en als je een aantal pizza's achter elkaar moet maken is het vullen van de pellets ook op een gegeven moment niet echt grappig meer (elke 5 minuten ongeveer).
Zelf heb ik nu een Roccbox en die vind ik stukken beter dan de Uuni, maar hij is wel stevig aan de prijs.
Ik zou als ik jou was kijken of dat een optie is of de Uuni Pro met gasmodule hoewel die ook aan de prijs is.
Met de Uuni kan je hele goede pizza's bakken hoor, maar dat ding op een constante temperatuur houden is een hels karwei. Je zou ook kunnen kijken of je een gasmodule kan vinden voor een goedkope 2e hands Uuni of misschien zelf eentje knutselen als het allemaal goedkoop moet.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hoi, wat een leuk topic d:)b

ik heb, al kwijlend, een heel zwikje pagina's inmiddels doorgeworsteld en dacht ik meld me hier even, wat een lekkernijen en leuke tips hier.

ook mijn vrouw en ik lusten wel een pizzatje. Ruim een jaar geleden zijn we overgestapt naar een grotendeels vegetarisch (en soms vegan) dieet. Nee, wees gerust, hier volgt geen hipsteryoga-insta-verhaal ;) iedereen moet lekker eten wat hij of zij wil :)
Wij hebben dit gedaan om wat gezonder en bewuster te gaan eten, bijkomend voordeel is dat mijn vrouw na jaren medicijnen tegen refluxklachten nu medicijnvrij is *O*

maar goed, back tot the pizza's, want zoals gezegd willen we die nu ook, lekker gezond, zelf gaan maken.

Nu heb ik dus wat rond zitten loeren naar houtgestookte ovens aangezien ik al een zwikje hout heb liggen voor onze houtkachel binnen en het lijkt me lekker authentiek.
Ik keek echter wel op van de prijs van de gemiddelde pizzaoven :X

Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring met stalen zelfbouw pizza ovens? Ik vond op deze website iemand die ze via een sociale werkplaats verkoopt.
Jammer dat ik ze niet direct via zo'n werkplaats kan kopen, nu zit er iemand tussen.
Volgens de website kost ie 270 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GkaTzTUhQcsTBeTX4grPHh6S/full.jpg

Weet iemand een leuk alternatief? :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Als je zelf gaat stoken zou ik toch voor een wat meer traditionele oven gaan. Je wilt een rollende vlam waar de hitte ook van boven komt.
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar als ik een suggestie mag doen zou ik zeker hier eens naar kijken.
Voor thuisgebruik is een kleine versie aan te raden. Staar je niet blind op meerdere pizza's tegelijk.
Met een grotere oven heb je ook veel langer opwarmtijd en een pizza bakken in een kleine oven duurt ook ongeveer 90 tellen dus je kan ze ook gewoon voor een heel gezin achter elkaar doen.

Als je een beetje handig bent en tijd hebt kan je ook prima zelf bouwen. Ik heb mijn buren aangestoken met het pizzavirus en die heeft zelf een steenoven gebouwd. Voor iets meer dan 200 euro was ie klaar.
Genoeg op internet/youtube te vinden hoe je zelf kan bouwen.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 23:43
ZaZ schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:05:
Als je zelf gaat stoken zou ik toch voor een wat meer traditionele oven gaan. Je wilt een rollende vlam waar de hitte ook van boven komt.
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar als ik een suggestie mag doen zou ik zeker hier eens naar kijken.
Voor thuisgebruik is een kleine versie aan te raden. Staar je niet blind op meerdere pizza's tegelijk.
Met een grotere oven heb je ook veel langer opwarmtijd en een pizza bakken in een kleine oven duurt ook ongeveer 90 tellen dus je kan ze ook gewoon voor een heel gezin achter elkaar doen.

Als je een beetje handig bent en tijd hebt kan je ook prima zelf bouwen. Ik heb mijn buren aangestoken met het pizzavirus en die heeft zelf een steenoven gebouwd. Voor iets meer dan 200 euro was ie klaar.
Genoeg op internet/youtube te vinden hoe je zelf kan bouwen.
Eens.
ik heb me, ook mede vanwege dit forum, hier ook in verdiept en een pizza-oven (of broodoven) ziet er duidelijk anders uit dan zo'n stalen bak. Je wilt de warmte opslaan in de stenen/klei/massa zodat de pizza van onderen en van boven heet wordt, en je wilt liefst een temperatuur van 400 graden of wat meer.
Ik heb nog niks gebouwd, eerst de tuin afmaken, maar plannen genoeg!
Kijk eens hier https://www.google.nl/sea...ur+own+pizza+oven&ie=&oe=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Ik heb zelf een roccbox, maar wil wel even het volgende meegeven:
Normaal gebruik ik hem op gas, maar vorige week ook eens keer op hout gestookt om dat te proberen.
Dat was totaal niet relaxed, ik was continue bezig met hout bijvullen om de temperatuur goed te houden.
Ik merkte ook geen verschil met de smaak vergeleken met gas. Nu weet ik niet zeker of dat met de Uuni3 dat ook zo is.

Om het verschil aan te geven met gas. Ik zet hem 20 a 30 minuten van te voren aan om op temperatuur te komen. In de tussentijd zet ik alles klaar, dek de tafel, drink een wijntje, etc.
Bak 2 pizza's en die eten we op met het gezin, dan weer 1 a 2 bakken, etc. Genoeg tijd om rustig aan tafel te zitten terwijl ik geen omkijken heb naar de roccbox, dat was met de houtbrander op de roccbox wel anders.
En totaal geen rookontwikkeling op gas (handig voor de kleinere tuintjes)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 00:41
Marcusso schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:55:
[...]

Hou er rekening mee dat de Uuni enkel op hout-pellets werkt en de Roccbox op zowel hout als gas. Gas is net even wat sneller en makkelijker. Hout is wat meer werk (bijvullen pellets) maar is authentieker.

Ik heb zelf een G3 Ferrari maar ben er matig enthousiast over. Niet warm genoeg en bij flinke luchtbellen (dat wil je ;) zit het deeg al snel tegen de verwarming elementen aan. Wel leuk om mee te experimenteren maar ga deze lente zelf voor een Uuni, roccbox is me net even te duur.
dan doe je toch iets verkeerd lijkt mij.
Ik heb zelf ook een G3 Ferrari en bij mij worden de pizza's perfect,mooie bruine knapperige rand ook.
Kan je me stap voor stap vertellen hoe je het deeg maakt?want daar gaat iets niet goed.
En hoe doe je het opwarmen van de Ferrari? ik zet hem op stand 2,5 en als dan het lichtje uit gaat dan doe ik de pizza erin en zet hem op de de hoogste stand 3. Op die manier blijft het verwarmingselement roodgloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:17
pennywise666 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:08:
[...]

dan doe je toch iets verkeerd lijkt mij.
Ik heb zelf ook een G3 Ferrari en bij mij worden de pizza's perfect,mooie bruine knapperige rand ook.
Kan je me stap voor stap vertellen hoe je het deeg maakt?want daar gaat iets niet goed.
En hoe doe je het opwarmen van de Ferrari? ik zet hem op stand 2,5 en als dan het lichtje uit gaat dan doe ik de pizza erin en zet hem op de de hoogste stand 3. Op die manier blijft het verwarmingselement roodgloeiend.
Het is over het algemeen bekend dat de G3 Ferrari (en aanverwante modellen) geen uitstekende Napolitaanse pizza's kunnen leveren, puur omdat hij niet heet genoeg wordt (voornamelijk de bovenunit). Met een aantal mods, die ik zelf niet uitgevoerd heb, moet het wel beter lukken. Neemt niet weg dat deze oventjes verder prima pizza's produceren en ze het, naar mijn mening, nog een stuk beter doen dan pizza's bakken in de normale oven met pizzasteen.

Wat ik overigens vaak doe, is de pizza's bakken in de G3 Ferrari, totdat de onderkant goed is. Ondertussen de grill/broiler van de normale oven op vol aan. Dan schep ik met de pizzaschep de pizza uit het oventje, en hou hem met de pizzaschep nog even 30 seconden heel dicht tegen de grill/broiler van de normale oven aan. Waarbij de deur van de oven uiteraard open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
red1 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:36:
[...]

Het is over het algemeen bekend dat de G3 Ferrari (en aanverwante modellen) geen uitstekende Napolitaanse pizza's kunnen leveren, puur omdat hij niet heet genoeg wordt (voornamelijk de bovenunit). Met een aantal mods, die ik zelf niet uitgevoerd heb, moet het wel beter lukken. Neemt niet weg dat deze oventjes verder prima pizza's produceren en ze het, naar mijn mening, nog een stuk beter doen dan pizza's bakken in de normale oven met pizzasteen.

Wat ik overigens vaak doe, is de pizza's bakken in de G3 Ferrari, totdat de onderkant goed is. Ondertussen de grill/broiler van de normale oven op vol aan. Dan schep ik met de pizzaschep de pizza uit het oventje, en hou hem met de pizzaschep nog even 30 seconden heel dicht tegen de grill/broiler van de normale oven aan. Waarbij de deur van de oven uiteraard open staat.
ja dat is ook zo,het kan natuurlijk nog veel beter idd.
ik zou ook graag een mod willen op mijn oventje,maar dat kan ik echt niet zelf doen en ik zie ook nergens gemodificeerde ferrari's te koop staan ergens.
wie heeft jouw ferrari gemodificeerd dan? kan diegene dat ook bij de mijne doen?zo niet, weet jij waar ik dat wel kan laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
pennywise666 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:41:
[...]

ja dat is ook zo,het kan natuurlijk nog veel beter idd.
ik zou ook graag een mod willen op mijn oventje,maar dat kan ik echt niet zelf doen en ik zie ook nergens gemodificeerde ferrari's te koop staan ergens.
wie heeft jouw ferrari gemodificeerd dan? kan diegene dat ook bij de mijne doen?zo niet, weet jij waar ik dat wel kan laten doen?
Nee ik heb ze zelf niet uitgevoerd en ook niet laten uitvoeren. Ik zou dat ook wel willen laten doen door iemand, ga zelf niet prutsen met die draden etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
ok,dan roep ik bij deze op: wie o wie kan mijn ferrari oventje modificeren? of wie weet waar dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
Ik heb lang gebakken in een dld9016 Bestron. Oud model wat zonder modificatie eenvoudig 400gr haalt. Door een EU regelgeving zijn deze ovens “begrenst”. Nadeel met dit type ovens is dat je (stralings)hitte van boven mist. Destijds twee simpele modificaties gedaan met een aluminium taartvorm en een reflector en deflector (google) gemaakt. Zonder aan draden te komen resulteert dit al in een enorme verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
barber schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:58:
[...]

Ik heb zelf een roccbox, maar wil wel even het volgende meegeven:
Normaal gebruik ik hem op gas, maar vorige week ook eens keer op hout gestookt om dat te proberen.
Dat was totaal niet relaxed, ik was continue bezig met hout bijvullen om de temperatuur goed te houden.
Ik merkte ook geen verschil met de smaak vergeleken met gas. Nu weet ik niet zeker of dat met de Uuni3 dat ook zo is.

Om het verschil aan te geven met gas. Ik zet hem 20 a 30 minuten van te voren aan om op temperatuur te komen. In de tussentijd zet ik alles klaar, dek de tafel, drink een wijntje, etc.
Bak 2 pizza's en die eten we op met het gezin, dan weer 1 a 2 bakken, etc. Genoeg tijd om rustig aan tafel te zitten terwijl ik geen omkijken heb naar de roccbox, dat was met de houtbrander op de roccbox wel anders.
En totaal geen rookontwikkeling op gas (handig voor de kleinere tuintjes)
En hoe is het gasverbruik? Heb geen idee wat zo'n gasgestookte oven verbruikt (of hoeveel gas je met een gasfornuis verbruikt bij gewoon koken)..

Om nog even terug te komen over zelfgemaakte pizza's en koolhydraten, mijn diëtiste vindt het een prima idee en zolang ik die pizza niet vol plemp met peperoni en kaas is er niets aan de hand. Las ook ergens dat wanneer je het deeg een aantal dagen van te voren maakt dat de koolhydraten dan afgebroken worden en omgezet wordt in CO2.

Ik ben me nog steeds aan het oriënteren, maar schrik bij bv een Roccbox toch wel van verhalen die ik tegen kom van mensen die 45 - 60 minuten moeten voorverwarmen en daar heb ik absoluut geen behoefte aan. Zeker omdat een pizza oven bij mij, net als de BBQ, 365 dagen per jaar gebruikt moet kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berndw

Ben geen kenner, eerder een gevorderde beginner. Ben sinds najaar bezig met de uuni en ik merk niks van wisselvallige prestaties en temperatuur, hier lukt elke pizza tot op heden. Natuurlijk, de ene is iets beter dan de andere, maar voor thuis gebruik is het prima. Wat wel zo is, als je voor een grotere groep aan de lopende band wil bakken, wordt je het bijvullen van de pellets wel een beetje zat, maar goed aan de andere kant is dat ook wel weer de charme. Beetje aanrommelen.

Mijn advies, wil je gewoon lekkere pizza's voor thuis maken is het een prima ding. Toch net even wat leuker om dit buiten te doen, dan in je keuken. Let wel, het gaat in beginsel om het deeg. Steek daar vooral veel tijd in om te ontdekken wat voor jou werkt. Wil je semi professionele Napolitaanse pizza's maken, ja dan zal je misschien meer hebben aan een apparaat dat constant dezelfde temperatuur kan leveren.

Ik weet dat foto's niet alles zeggen, maar kijk even wat terug naar eerdere posts van mij en dan kun je zien hoe de pizza's eruit komen. Morgen ga ik weer bakken en zal ik weer wat foto's maken van het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Lekker Ventje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:22:
[...]

En hoe is het gasverbruik? Heb geen idee wat zo'n gasgestookte oven verbruikt (of hoeveel gas je met een gasfornuis verbruikt bij gewoon koken)..

Om nog even terug te komen over zelfgemaakte pizza's en koolhydraten, mijn diëtiste vindt het een prima idee en zolang ik die pizza niet vol plemp met peperoni en kaas is er niets aan de hand. Las ook ergens dat wanneer je het deeg een aantal dagen van te voren maakt dat de koolhydraten dan afgebroken worden en omgezet wordt in CO2.

Ik ben me nog steeds aan het oriënteren, maar schrik bij bv een Roccbox toch wel van verhalen die ik tegen kom van mensen die 45 - 60 minuten moeten voorverwarmen en daar heb ik absoluut geen behoefte aan. Zeker omdat een pizza oven bij mij, net als de BBQ, 365 dagen per jaar gebruikt moet kunnen worden.
Vorig jaar volgens mij maar 1 fles gebruikt. Heb hem ook niet elke week gebruikt, ivm een verhuizing. Dus zal normaal tussen de 1 en 2 flessen gebruiken denk ik. Kost ongeveer 30 euro per fles aan vulling (gasfles kan ik 10 jaar gebruiken). Maar een roccbox koop je niet omdat het zo goedkoop is ;)

Een pizza zal ongeveer 100 tot 150 gram koolhydraten bevatten. Er worden inderdaad koolhydraten omgezet naar CO2 (gisten), maar dat zal (veel) minder dan 1% zijn, dus eigenlijk verwaarloosbaar.

45-60 minuten is wel erg lang, bij mij gaan de eerste pizza's binnen 30 minuten er al in.
En die 30 minuten heb ik ook wel nodig. Als eerste de roccbox aanzetten en dan alle spullen pakken, kinderen naar tafel roepen, saus maken, beleg snijden en klaar zetten, nog een keer de kinderen naar tafel roepen, tafel dekken, eerste pizza beleggen, dreigen dat die mobieltjes echt de vuilnisbak ingaan als de kinderen nu echt niet aan tafel gaan zitten en dan zijn de 30 minuten wel om ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Bij mij ook half uurtje opwarmtijd. Ik ben aan mjn tweede gasfles bezig sinds september. Ik heb twee navulbare primagaz flessen gekocht en het navullen van een fles kost ongeveer 12 euro. Dat houdt in dat je de fles inlevert en een nieuwe meekrijgt. Ik bak nu al een half jaar lang 1 tot 2 keer in de week voor het hele gezin (6 pers) en heb denk ik nu ongeveer 20 euro verbrand. 1 keer pizza bestellen en ik zit daar al ruim overheen en dan is het nog niet eens te vreten 😜

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
martijn1p schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:55:
Ik heb lang gebakken in een dld9016 Bestron. Oud model wat zonder modificatie eenvoudig 400gr haalt. Door een EU regelgeving zijn deze ovens “begrenst”. Nadeel met dit type ovens is dat je (stralings)hitte van boven mist. Destijds twee simpele modificaties gedaan met een aluminium taartvorm en een reflector en deflector (google) gemaakt. Zonder aan draden te komen resulteert dit al in een enorme verbetering.
Kan je me ajb vertellen waar ik die taartvorm en reflector koop?in dat youtubefilmpje heeft ie het er over dat ie dat gekocht heeft op een chinese website. Ja,dat is lekker vaag als ik niet weet wat ik als zoekterm en op welke site ik iets moet invoeren. Of nog beter: de directe link van de artikelen.
dit is dat filmpje: YouTube: G3 Ferrari Delizia - tutorial mod M1 cupola e deflettore (riflettore...

de instructie hoe ik die taartvorm etc moet aanbrengen vind ik ook echt niet simpel als ik dat zo bekijk,zal wel aan mij liggen. En ten 2e is de spiraal van mijn G3 Delizia niet helemaal rond,maar loopt 1 gedeelte van de spiraal door het midden ook. (heb ik een ouder model??)Dus dan klopt die instructie ook niet meer lijkt me.

En ik heb dus zitten kijken op youtube en google,maar alles is in het italiaans en op pizzamaking.com forum kom ik er ook geen wijs uit.
Het is al frustrerend genoeg dat ik zelf de kennis niet heb om dat ding optimaal te modificeren.
Bood iemand maar aan om dat tegen vergoeding voor mij te doen.
Kan ik gewoon op marktplaats een electricien inhuren en die kan dat dan gewoon voor mij doen?of hoe werkt dat?

[ Voor 8% gewijzigd door pennywise666 op 31-03-2018 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
pennywise666 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 14:03:
[...]

Kan je me ajb vertellen waar ik die taartvorm en reflector koop?in dat youtubefilmpje heeft ie het er over dat ie dat gekocht heeft op een chinese website. Ja,dat is lekker vaag als ik niet weet wat ik als zoekterm en op welke site ik iets moet invoeren. Of nog beter: de directe link van de artikelen.
dit is dat filmpje: YouTube: G3 Ferrari Delizia - tutorial mod M1 cupola e deflettore (riflettore...

de instructie hoe ik die taartvorm etc moet aanbrengen vind ik ook echt niet simpel als ik dat zo bekijk,zal wel aan mij liggen. En ten 2e is de spiraal van mijn G3 Delizia niet helemaal rond,maar loopt 1 gedeelte van de spiraal door het midden ook. (heb ik een ouder model??)Dus dan klopt die instructie ook niet meer lijkt me.

En ik heb dus zitten kijken op youtube en google,maar alles is in het italiaans en op pizzamaking.com forum kom ik er ook geen wijs uit.
Het is al frustrerend genoeg dat ik zelf de kennis niet heb om dat ding optimaal te modificeren.
Bood iemand maar aan om dat tegen vergoeding voor mij te doen.
Kan ik gewoon op marktplaats een electricien inhuren en die kan dat dan gewoon voor mij doen?of hoe werkt dat?
Als je er geen kennis van hebt, is mijn advies om er niet aan te beginnen. Bedrading dient vervangen te worden (hittebestendig) en al het plastic vervangen (plastic smelt letterlijk bij deze temperaturen). Zo nu en dan kom je op marktplaatst een oud model oven tegen, bijv. Bestron DLD9016. Deze generatie ovens worden zonder mod. eenvoudig >400 Celcius, de steen althans. Twee alluminum schalen heb ik in de deksel verwerkt en een element in het midden, zodat de stralingswarmte weerkaatst naar buiten. Baktijd is dan ca. 2 minuten. Heb me verder er zelf nooit aan gewaagd om de oven verder te modden.

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/jzobtqeuh/IMG_5322.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
martijn1p schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:46:
[...]

Als je er geen kennis van hebt, is mijn advies om er niet aan te beginnen. Bedrading dient vervangen te worden (hittebestendig) en al het plastic vervangen (plastic smelt letterlijk bij deze temperaturen). Zo nu en dan kom je op marktplaatst een oud model oven tegen, bijv. Bestron DLD9016. Deze generatie ovens worden zonder mod. eenvoudig >400 Celcius, de steen althans. Twee alluminum schalen heb ik in de deksel verwerkt en een element in het midden, zodat de stralingswarmte weerkaatst naar buiten. Baktijd is dan ca. 2 minuten. Heb me verder er zelf nooit aan gewaagd om de oven verder te modden.
ok, dus dan koop ik dit?: https://www.ah.nl/product...inium-serveerschaal-35-cm

of welke?

en dan moet ik het erin schroeven of hoe heb je dat gedaan?

en mijn spiraal is niet volledig rond! hij loopt ook een gedeelte door het midden! kan het dan wel??

ik heb een baktijd van 5 of 6 minuten,ik wil ook 2 minuten! help ajb.

We zijn niet je persoonlijke helpdesk, dus de help asj kreten mogen achterwege blijven. Ga niet lopen prutsen met elektra als je er geen verstand van hebt. Ook verzoeken tot thuishulp mogen achterwege blijven.

[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 31-03-2018 22:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• berndw
Deeg 96 uur in de koelkast gerezen. Was heerlijk luchtig. Top pizza vanavond.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/343nmft.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1z2kh6t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1ptdzr.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/53pm2w.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/xnrm1w.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
ZaZ schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 02:14:
Bij mij ook half uurtje opwarmtijd. Ik ben aan mjn tweede gasfles bezig sinds september. Ik heb twee navulbare primagaz flessen gekocht en het navullen van een fles kost ongeveer 12 euro. Dat houdt in dat je de fles inlevert en een nieuwe meekrijgt. Ik bak nu al een half jaar lang 1 tot 2 keer in de week voor het hele gezin (6 pers) en heb denk ik nu ongeveer 20 euro verbrand. 1 keer pizza bestellen en ik zit daar al ruim overheen en dan is het nog niet eens te vreten 😜
Valt best mee. Als je bv de BBQ zou gebruiken ben je al een veelvoud aan houtskool kwijt. En je moet regelmatig het vilt vervangen. Met gas ben je dan ook niet veel duurder uit dan bij het gebruik van pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
Kleine vraag
Ik heb een gewone combi oven. En geen pizza plaat. Kan ik de pizza op een ingevette bakplaat bakken? Welke temperaturen .iets ik zetten. Onder warmte of boven warmte? Of beide?

Kleine tip voor de mensen met een mixer om het deeg te maken. Mijn deeg plakte volledig aan mijn deegklopper en klom helemaal omhoog tot tegen de mixer.

Na de kloppers gekuist te hebben, heb ik ze ingevet met olie en daarna terug gebruikt.

Hierna geen last meer gehad van deeg dat naar boven kwam.

Mijn deeg zit in de frigo voor morgen. Nu moet ik alleen nog weten hoe ik hem moet bakken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 14:35

Garyu

WW

hurricurry schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:24:
Kleine vraag
Ik heb een gewone combi oven. En geen pizza plaat. Kan ik de pizza op een ingevette bakplaat bakken? Welke temperaturen .iets ik zetten. Onder warmte of boven warmte? Of beide?

Kleine tip voor de mensen met een mixer om het deeg te maken. Mijn deeg plakte volledig aan mijn deegklopper en klom helemaal omhoog tot tegen de mixer.

Na de kloppers gekuist te hebben, heb ik ze ingevet met olie en daarna terug gebruikt.

Hierna geen last meer gehad van deeg dat naar boven kwam.

Mijn deeg zit in de frigo voor morgen. Nu moet ik alleen nog weten hoe ik hem moet bakken !
Boven en onder, en zo heet mogelijk :*)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
Garyu schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:34:
[...]

Boven en onder, en zo heet mogelijk :*)
Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
prachtig filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Goed filmpje inderdaad voor mensen zonder speciale pizza oven. Ik heb ook een aantal jaar naar volle tevredenheid met een steen gebakken in mijn keukenoven. Ik moet zeggen de pizza's uit de UUNI zijn misschien iets lekkerder, maar dat kan ook met de beleving te maken hebben.

/Edit 11-4:
Had nog paar deegjes in de vriezer van vorige week:

1e tomaat/kaas
2e:
crème fraiche/kaas/hamblokjes/zalm/groene asperges

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2bo5rd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/286wqs5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/21nk2gg.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door berndw op 11-04-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hey guys,

Ik heb toch nog even verder gekeken en kwam toevallig deze aanbieding tegen bij de Macro.

is iemand bekend met deze buitenoven, de Lorenzo? Ik ben niet van plan om 5 pizza's per week te bakken maar zal in het voorjaar en de zomer, genietend van het mooie weer zo af en toe eens een pizza willen bakken op authentieke wijze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jyBQCakMw0oZNtvCW9qSRBa9/full.png

Lijkt mij geen gekke deal, toch? :)

en nog een vraag over de Cobb pizza-steen. Nu wil het toeval dat we een Cobb bbqtje hebben, die bevalt prima maar het is een goedkope optie om eens pizza's te bakken natuurlijk.

Nadeel is natuurlijk dat er geen echt (hout)vuur aan te pas komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cuRcL1zZX9809TokQFFQ54Te/full.jpg

iemand ervaring met de cobb pizzasteen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Fraggert schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:26:
Hey guys,

Ik heb toch nog even verder gekeken en kwam toevallig deze aanbieding tegen bij de Macro.

is iemand bekend met deze buitenoven, de Lorenzo? Ik ben niet van plan om 5 pizza's per week te bakken maar zal in het voorjaar en de zomer, genietend van het mooie weer zo af en toe eens een pizza willen bakken op authentieke wijze.

[afbeelding]

Ik ken iemand die 'm heeft, maar die krijgt er geen goede pizza's uit. De bovenkant wordt niet heet.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-06 14:11

thomaske

» » » » » »

Fraggert schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:26:
Hey guys,

[afbeelding]

en nog een vraag over de Cobb pizza-steen. Nu wil het toeval dat we een Cobb bbqtje hebben, die bevalt prima maar het is een goedkope optie om eens pizza's te bakken natuurlijk.

Nadeel is natuurlijk dat er geen echt (hout)vuur aan te pas komt.

[afbeelding]

iemand ervaring met de cobb pizzasteen?
Lijkt heel erg op deze en is wat schappelijker geprijsd:

https://www.amazon.de/dp/B01AY0KYJM

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ZaZ schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:10:
[...]

Ik ken iemand die 'm heeft, maar die krijgt er geen goede pizza's uit. De bovenkant wordt niet heet.
hoi, bedoel je de buitenoven of de Cobb pizzasteen?
thomaske schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:31:
[...]

Lijkt heel erg op deze en is wat schappelijker geprijsd:

https://www.amazon.de/dp/B01AY0KYJM
verhip, goeie tip d:)b vergeet altijd dat hele amazon joh |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Fraggert schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:29:
[...]

hoi, bedoel je de buitenoven of de Cobb pizzasteen?
De buitenoven.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ok thanks, dan ga ik die pizzasteen in de Cobb eens proberen, die kost geen drol :)

Ik zal mijn eerste ervaringen hier posten d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, pizzasteen van Cobb is binnen, jammer dat je die moet gebruiken met een niet standaard meegeleverd rooster dus bij de 25,- voor de steen kwam 16 euro rooster.

Anyway.....gister heerlijk 3 pizzatjes gemaakt d:)b

Briketten en houtskool op de foto niet gebruikt want we hadden nog van die geperste cobb kokosnootvezelringen. Die steken makkelijk aan en worden goed heet.

Geslaagde exercitie al met al *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Yvwj0jsXi9SFRmIixLiZngqJ/full.jpg

Bij de appie van dat 00 meel gehaald en wat deeg gemaakt, wat topping met paprika, champignons, ananas, gecarameliseerde rode ui, kaas, ham, mozzerella etc.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 22:14
Ik ben al jaren bezig (af en aan) om te kijken hoe ik eerst op een balkon en inmiddels in mijn tuin goeie pizza's kan maken. Vorig jaar ook naar Napels geweest maar er achter gekomen dat ik de echte Napolitaanse pizza's dus helemaal niet lekker vind. Ik had eerst een "pizza koepel" gebouwd na idee van het Frankenweber model maar die brak na een paar sessies doormidden :'(

Toen ik een jaar geleden ging verhuizen naar een huis met tuin wist ik het: dit is het moment om mijn pizza oven fantasie weer nieuw leven in te blazen en zo geschieden.

Ik had een paar harde eisen:
  • Functie over vorm
  • Low budget
  • Hout gestookt (smaak, feeling etc.)
  • Moest kneiter heet kunnen worden
Na veel Googlen en denken heb ik een eigen ontwerp gemaakt gebaseerd op de UDS (Oil drum smoker). Zo heb ik 2 food grade olievaten in elkaar gezet met daartussen 4 cm speling. Die 4 cm heb ik opgevuld met een mengsel van hittebestendig aluminium cement en perliet en zilverzand. Initiële test ging erg goed maar het vat stond op de grond en ik heb toen mijn wimpers er af geschroeid :/ Hij werd dus wel heet genoeg.

Inmiddels afgelopen vrijdag een stellage afgemaakt en de ton daar op gezet en die avond de eerst proef op de som genomen en met succes! Pizza is precies zoals ik ze graag heb, krokant in het midden, maar de korst nog zacht van binnen en beetje brodig.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UUS1ftVl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qoUtb2fl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wxrJV62l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u7ssF2Wl.jpg

Deegrecept voor de geïnteresseerde (ja ik houd van makkelijk):

0.5 kg 00 type bloem van de AH (rood pakje)
1 zakje gedroogde gist van de AH (7 gram geloof ik, groen zakje)
300 ml lauw water
snufje zout
eetlepel olijfolie
theelepel honing

Pak een glas en doe daar een deel van het lauw water in, voeg gist samen met honing en laat even staan.
Bloem in een bak en kuil maken met opstaande rand. Zout met olie aan de rand toevoegen en overig lauw water in het midden. Met je vinger rondjes roeren totdat heb plakkerig word. Gistmengsel erbij en rondjes blijven roeren tot het bijna niet meer lukt, en dan kneden tot mooie bal. Bak zeer licht insmeren met olijfolie en bal er terug in. Afdekken met folie en 2 a 3 uur laten staan. Daarna opdelen in 4 delen en nog licht laten narijzen. Daarna platmaken voor pizza!

Mochten mensen geïnteresseerd zijn in de bouwinstructies dan hoor ik het wel. Bij paar geïnteresseerde zal ik een uitgebreid stuk schrijven.

[ Voor 2% gewijzigd door Mielmania op 22-04-2018 11:46 . Reden: Scherpe opmerking van Gumball ]

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Mielmania schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 23:17:

Deegrecept voor de geïnteresseerde (ja ik houd van makkelijk):

1 kg 00 type bloem van de AH (rood pakje)
1 zakje gedroogde gist van de AH (7 gram geloof ik, groen zakje)
300 ml lauw water
snufje zout
eetlepel olijfolie
theelepel honing

Pak een glas en doe daar een deel van het lauw water in, voeg gist samen met honing en laat even staan.
Bloem in een bak en kuil maken met opstaande rand. Zout met olie aan de rand toevoegen en overig lauw water in het midden. Met je vinger rondjes roeren totdat heb plakkerig word. Gistmengsel erbij en rondjes blijven roeren tot het bijna niet meer lukt, en dan kneden tot mooie bal. Bak zeer licht insmeren met olijfolie en bal er terug in. Afdekken met folie en 2 a 3 uur laten staan. Daarna opdelen in 4 delen en nog licht laten narijzen. Daarna platmaken voor pizza!

Mochten mensen geïnteresseerd zijn in de bouwinstructies dan hoor ik het wel. Bij paar geïnteresseerde zal ik een uitgebreid stuk schrijven.
30% water is wel heel weinig. Weet je zeker dat je niet 500 gram meel bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Dat lijkt me ook inderdaad, maargoed dat zal wel.

Vraagje over je oven: is het niet lastig de temperatuur constant te houden? En kan hij nog dicht of staat hij altijd open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:44
Mielmania schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 23:17:

Hier interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Interessant idee, er zijn meer mensen mee bezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 22:14
berndw schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:05:
Dat lijkt me ook inderdaad, maargoed dat zal wel.

Vraagje over je oven: is het niet lastig de temperatuur constant te houden? En kan hij nog dicht of staat hij altijd open?
Ja hij zou nog dicht kunnen, want de stalen olieton deksel heb ik nog steeds.

De temperatuur is bij goed brandend hout redelijk gelijk, echter had ik voor de eerste sessie te weinig hout waardoor ik wat verschillende houtsoorten en type door elkaar moest gebruiken. Dat merkte je wel, maar dat is denk ik prima op te lossen met genoeg hout.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berndw
Ok, nou ik vind het een interessant project. Ben zelf nu heel tevreden met mijn UUNI 3, dus zal zelf niet snel gaan veranderen maar desalniettemin leuk om te volgen.

Ik kwam de volgende oven trouwens op Twitter tegen, had hem in dit topic nog niet gespot dus bij dezen:

https://delivita.co.uk/

Mooie ovens, wel aan de prijs, maar stuk dergelijker gebouwd dan bijvoorbeeld een UUNI.

[ Voor 40% gewijzigd door berndw op 27-04-2018 09:59 . Reden: Laatste bericht was al van mij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW
  • Laatst online: 20-04 23:11

Dr0ppFTW

Never be clever

Beetje half off topic: Zijn er hier mensen die met een combi-magnetron pizza bakken?

Ik ben nu aan het kijken naar een nieuwe combi magnetron. Ik volg dit topic ook wel eens zo nu en dan en weet dat het lastig+minder lekker is in een combimagnetron maar in mijn huis is er helaas geen goed alternatief. Nu ben ik er achter gekomen dat eigenlijk alleen Sharp combi-magnetrons heeft die tot 250
zouden moeten verhitten. Dat lijkt me al redelijk chill, iemand ervaring mee? Of andere merken die heter worden dan de gebruikelijke combi?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

250 graden is alles behalve chill hoor. Steek je hand er maar eens in

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:18
Dr0ppFTW schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:30:
Beetje half off topic: Zijn er hier mensen die met een combi-magnetron pizza bakken?

Ik ben nu aan het kijken naar een nieuwe combi magnetron. Ik volg dit topic ook wel eens zo nu en dan en weet dat het lastig+minder lekker is in een combimagnetron maar in mijn huis is er helaas geen goed alternatief. Nu ben ik er achter gekomen dat eigenlijk alleen Sharp combi-magnetrons heeft die tot 250
zouden moeten verhitten. Dat lijkt me al redelijk chill, iemand ervaring mee? Of andere merken die heter worden dan de gebruikelijke combi?
Geen ervaring mee, maar is het niet een idee om bijvoorbeeld een Ferrari G3 te gebruiken voor pizza's? Vaak wel in de aanbieding voor iets van €80,-

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr0ppFTW
  • Laatst online: 20-04 23:11

Dr0ppFTW

Never be clever

GermanPivo schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:56:
[...]

Geen ervaring mee, maar is het niet een idee om bijvoorbeeld een Ferrari G3 te gebruiken voor pizza's? Vaak wel in de aanbieding voor iets van €80,-
Het gaat niet echt om de prijs maar meer om de ruimte, ik woon praktisch in een tiny house (omgebouwde zeecontainer).

Vandaar dat ik dus niet echt de ruimte heb voor nog een apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dr0ppFTW schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 18:44:
[...]

Het gaat niet echt om de prijs maar meer om de ruimte, ik woon praktisch in een tiny house (omgebouwde zeecontainer).

Vandaar dat ik dus niet echt de ruimte heb voor nog een apparaat.
Volgens mij gaat mijn Samsung ook tot 250 graden. De binnenkant is ook van een soort steen (ik weet niet of het echt steen is, maar zoals pannen tegenwoordig soms een soort steen hebben ipv teflon, het wordt wel geadverteerd als steen), hiervoor had ik een Deawoo en die ging tot 220 graden.

Ik denk dat onze airfryer heter is trouwens, de temperatuur daarvan gaat maar tot 200 graden, maar alles gaat veel sneller in dat ding. Misschien dat een grote airfryer nog een optie is voor kleine pizza's?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Een airfryer is een stralingsbron en combinatie met snelle ventilator
( meer een supercharged heteluchtoven )

Het idee zou inderdaad werken, als je de ruimte hebt, ovenoppervlakte, veel hitte en een fan die een wervelwindje maakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• red1
Vandaag de Roccbox mogen ontvangen en natuurlijk direct uitgeprobeerd.

Puur ter info; Eerst een 30mbar koppeling op de gasslang gezet, aangezien de koppeling/connector die Roccbox meelevert niet op mijn gasfles past.
Je kunt trouwens ook een 50mbar koppeling erop zetten, mocht je deze hebben, alleen moet je het Roccbox team dan wel vragen om je een 50mbar exemplaar van de Roccbox voor de Duitse markt op te sturen. Hier zit dus verschil in. Volgens Roccbox is het niet veilig om een 50mbar koppeling op de standaard versie voor de Nederlandse markt aan te sluiten. Qua prestaties zou het niet mogen uitmaken.

Ook even via PM met ZaZ gepraat, tevens eigenaar van een Roccbox (bedankt voor de tips overigens!). Hij waarschuwde mij al dat je er echt bij moet blijven bij het bakken, omdat het ontzettend hard gaat. Dit klopt, bij de eerste pizza één kant net enkele seconden te lang laten bakken. Maar verbrand was hij zeker niet. De pizza's waren heerlijk! Echt weer een stap hogerop dan de pizza's die ik bakte met de Ferrari, die ook zeker niet slecht waren.

Maar genoeg gepraat, hier wat foto's;

Afbeeldingslocatie: https://i48.photobucket.com/albums/f230/reddevilred/pizza%204_zpsa2oljz8x.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i48.photobucket.com/albums/f230/reddevilred/pizza%202_zps1wfdake7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i48.photobucket.com/albums/f230/reddevilred/pizza%205_zpsp2tvaotw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i48.photobucket.com/albums/f230/reddevilred/pizza%201_zpsg8892tou.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i48.photobucket.com/albums/f230/reddevilred/pizza%203_zpsm3xaq5qk.jpg

De laatste foto hoort er niet helemaal bij, maar is een Turks brood. Goed gelukt en smaakte heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

red1 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:37:
Vandaag de Roccbox mogen ontvangen en natuurlijk direct uitgeprobeerd.

Puur ter info; Eerst een 30mbar koppeling op de gasslang gezet, aangezien de koppeling/connector die Roccbox meelevert niet op mijn gasfles past.
Je kunt trouwens ook een 50mbar koppeling erop zetten, mocht je deze hebben, alleen moet je het Roccbox team dan wel vragen om je een 50mbar exemplaar van de Roccbox voor de Duitse markt op te sturen. Hier zit dus verschil in. Volgens Roccbox is het niet veilig om een 50mbar koppeling op de standaard versie voor de Nederlandse markt aan te sluiten. Qua prestaties zou het niet mogen uitmaken.

Ook even via PM met ZaZ gepraat, tevens eigenaar van een Roccbox (bedankt voor de tips overigens!). Hij waarschuwde mij al dat je er echt bij moet blijven bij het bakken, omdat het ontzettend hard gaat. Dit klopt, bij de eerste pizza één kant net enkele seconden te lang laten bakken. Maar verbrand was hij zeker niet. De pizza's waren heerlijk! Echt weer een stap hogerop dan de pizza's die ik bakte met de Ferrari, die ook zeker niet slecht waren.

Maar genoeg gepraat, hier wat foto's;

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

De laatste foto hoort er niet helemaal bij, maar is een Turks brood. Goed gelukt en smaakte heerlijk.
Goede foto's! Helemaal voor een eerste keer in de Roccbox.
Bij mij ging het de eerste keer helemaal mis. Pizza kwam niet goed van de schep en toen ging ik met krachtige rukken dat ding toch snel in de oven proberen te krijgen.
Dat werd een soort van ongeplande gedwongen Calzone waar wat champignons en kaas vanaf waren gevallen.
Alsof dat nog niet erg genoeg was vatte die vrij snel vlam en staken ook meteen de 'Calzone' aan. Gevolg: Inferno in de Roccbox.
Toen een hoop van de brandende massa eruit geschept en toch nog een stukje van de voorzijde eraf gesneden om te proeven en ondertussen de chaos die nog in de Roccbox brandde uit laten branden tot kool.

De tweede pizza ging gelukkig wel een stuk beter

Is dat Turkse brood ook in de Roccbox gemaakt?

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:06

Zeeuw

5.6

red1 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:37:

Zou bij een 50mbar koppeling de vlam niet groter zijn? Ik heb het idee dat mijn vlam kleiner is dan de vlammen die ik op filmpjes zie.
Tijdens het bakken van de pizza geen probleem maar heb het idee dat het opwarmen te lang duurt.

Read the badge, Bitch!

Pagina: 1 ... 14 ... 110 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.