Ik ben al jaren bezig (af en aan) om te kijken hoe ik eerst op een balkon en inmiddels in mijn tuin goeie pizza's kan maken. Vorig jaar ook naar Napels geweest maar er achter gekomen dat ik de echte Napolitaanse pizza's dus helemaal niet lekker vind. Ik had eerst een "pizza koepel" gebouwd na idee van het Frankenweber model maar die brak na een paar sessies doormidden
Toen ik een jaar geleden ging verhuizen naar een huis met tuin wist ik het: dit is het moment om mijn pizza oven fantasie weer nieuw leven in te blazen en zo geschieden.
Ik had een paar harde eisen:
- Functie over vorm
- Low budget
- Hout gestookt (smaak, feeling etc.)
- Moest kneiter heet kunnen worden
Na veel Googlen en denken heb ik een eigen ontwerp gemaakt gebaseerd op de UDS (Oil drum smoker). Zo heb ik 2 food grade olievaten in elkaar gezet met daartussen 4 cm speling. Die 4 cm heb ik opgevuld met een mengsel van hittebestendig aluminium cement en perliet en zilverzand. Initiële test ging erg goed maar het vat stond op de grond en ik heb toen mijn wimpers er af geschroeid

Hij werd dus wel heet genoeg.
Inmiddels afgelopen vrijdag een stellage afgemaakt en de ton daar op gezet en die avond de eerst proef op de som genomen en met succes! Pizza is precies zoals ik ze graag heb, krokant in het midden, maar de korst nog zacht van binnen en beetje brodig.
Deegrecept voor de geïnteresseerde (ja ik houd van makkelijk):
0.5 kg 00 type bloem van de AH (rood pakje)
1 zakje gedroogde gist van de AH (7 gram geloof ik, groen zakje)
300 ml lauw water
snufje zout
eetlepel olijfolie
theelepel honing
Pak een glas en doe daar een deel van het lauw water in, voeg gist samen met honing en laat even staan.
Bloem in een bak en kuil maken met opstaande rand. Zout met olie aan de rand toevoegen en overig lauw water in het midden. Met je vinger rondjes roeren totdat heb plakkerig word. Gistmengsel erbij en rondjes blijven roeren tot het bijna niet meer lukt, en dan kneden tot mooie bal. Bak zeer licht insmeren met olijfolie en bal er terug in. Afdekken met folie en 2 a 3 uur laten staan. Daarna opdelen in 4 delen en nog licht laten narijzen. Daarna platmaken voor pizza!
Mochten mensen geïnteresseerd zijn in de bouwinstructies dan hoor ik het wel. Bij paar geïnteresseerde zal ik een uitgebreid stuk schrijven.
[
Voor 2% gewijzigd door
Mielmania op 22-04-2018 11:46
. Reden: Scherpe opmerking van Gumball ]