Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:10
@ZaZ haha geweldig verhaal. Ik heb hier totaal geen problemen meer mee, aangezien ik al (veel) vaker pizza's heb gemaakt. Maar mijn eerste keer was ook een ramp hoor. Ik had toen niet eens een pizzaschep en probeerde de pizza met mijn handen en bakpapier in de oven te leggen, classic fail natuurlijk.
Ja dat brood heb ik er als eerste in gemaakt. Ik heb, zoals voorgeschreven, de Roccbox eerst op zijn laagste setting een half uur laten branden. Toen schoof ik het brood erin en hield het wel wat meer aan het uiteinde, zodat het niet te snel zou gaan. Op volle sterkte en dieper in de Roccbox zou niet goed gegaan zijn denk ik.

@Zeeuw Ja zo dacht ik ook, maar het Roccbox team reageerde dat dit niet uit moest maken, puur een andere techniek. Ik heb er verder geen verstand van. Maar iig is een 50mbar koppeling op de 30/37mbar variant van de Roccbox een no go volgens hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:25
Mooie fotos en goed resultaat voor eerste keer! Gebruik zelf een kleinere peel om de pizza in de oven te blijven spinnen, zie ook op onderstaande foto. Voor de liefhebbers, heb er hier nog 1 liggen die tegen klein prijsje weg mag.

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.cc/il02fl2p7/F701_C5_F0-2370-4239-8370-_D66_BFB75787_C.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door martijn1p op 25-05-2018 20:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-07 10:14

emzed

*

Hier lang getwijfeld om van de Bakerstone over te stappen naar een echte oven of een Roccbox, die lijkt me echt top! Maar ik mag nog niet van mezelf. Afgelopen weekend de Bakerstone eens flink opgestookt; beschermkappen van de branders af en deze naast de Bakerstone gelegd. BBQ klep dicht tijdens stoken en ik kreeg de temperatuur tot mijn verbazing tot ca 400 gr. (PS wil je het proberen, er staan er genoeg op MP)

Het resultaat waren deze pizza's (uit kant en klare diepvriesdeegbollen van Sligro)
Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.cc/mkjpkuadr/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.cc/4hqmtm6tb/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.cc/u0iz6nsy7/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.cc/vsby1jp5r/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.cc/pemuybf4v/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.cc/io6dovcjj/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimg.cc/6z2e0wdv3/image.jpg
martijn1p schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 20:07:
Voor de liefhebbers, heb er hier nog 1 liggen die tegen klein prijsje weg mag.
Als het om de kleine pizzadraaier gaat, heb ik wel interesse :)

[ Voor 4% gewijzigd door emzed op 25-05-2018 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06 00:23

ZaZ

Tweakers abonnee

Voor de mensen die willen experimenteren met de Roccbox met de drukregelaar:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Supercharged Roccbox

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-07 23:56
Even geen pizza foto, wel gemaakt in de UUNI pizza oven met behulp van een gietijzeren pan.

Flat iron steak (sukade), asperges, ui en een knoflookpizzabroodje.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1087fq9.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 22:09
Ik lurk al enige tijd op dit forum, al jaren denk ik eigenlijk, en daarom ook paar maanden geleden roccbox aangeschaft. Wat een mooie apparaat; het is wel even oefenen maar nu krijg ik er bijzonder mooie pizza's uit.

Gisteren met de Roccbox voor 6 mensen 8 pizza's gebakken. De absolute winnaar was toch deze:

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/8pulessr5/image.jpg
Gekruid lamsgehakt met verse peterselie/rode uien en wat citroensap.

Ik had in totaal bijna 2 kg pizza deeg gemaakt omdat ik dacht dat de eerste lichting mislukt was; ik kreeg het niet soepel genoeg. Vriendin vond het zonde om weg te gooien dus nachtje in de koelkast gelegd en vandaag ontdekt dat het eigenlijk perfect elastisch deeg was geworden! Dus daarmee wat foccacia's en enkele kleine pizza's gebakken voor de komende dagen. Bijzonder lekker om voor het bakken wat olijfolie op het deeg te doen waarin je wat peper en knoflook in hebt gedaan en verwarmt.

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/obbwyucg1/image.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/keyl2xz75/image.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Pandemic op 24-06-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Pandemic schreef op zondag 24 juni 2018 @ 13:05:
Ik lurk al enige tijd op dit forum, al jaren denk ik eigenlijk, en daarom ook paar maanden geleden roccbox aangeschaft. Wat een mooie apparaat; het is wel even oefenen maar nu krijg ik er bijzonder mooie pizza's uit.

Gisteren met de Roccbox voor 6 mensen 8 pizza's gebakken. De absolute winnaar was toch deze:

[afbeelding]
Gekruid lamsgehakt met verse peterselie/rode uien en wat citroensap.

Ik had in totaal bijna 2 kg pizza deeg gemaakt omdat ik dacht dat de eerste lichting mislukt was; ik kreeg het niet soepel genoeg. Vriendin vond het zonde om weg te gooien dus nachtje in de koelkast gelegd en vandaag ontdekt dat het eigenlijk perfect elastisch deeg was geworden! Dus daarmee wat foccacia's en enkele kleine pizza's gebakken voor de komende dagen. Bijzonder lekker om voor het bakken wat olijfolie op het deeg te doen waarin je wat peper en knoflook in hebt gedaan en verwarmt.

[afbeelding]
[afbeelding]
toon volledige bericht
Ziet er heerlijk uit zeg! Jammer dat er niet meer zoveel van dit soort posts verschijnen. Sinds de komst van mijn 2e kind een jaar geleden is mijn bakhoeveelheid helaas flink afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
berndw schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:28:

Flat iron steak (sukade), asperges, ui en een knoflookpizzabroodje.
Gisteren voor de eerste keer gegeten, dat was echt een verrassend stukje vlees ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-07 09:36
hmmm, Zou deze buitenoven wat zijn? Ik gebruik momenteel mijn Siemens oven icm lidl ovensteen op 300 graden. werkt prima! maar ik wil dit eigenlijk ook wel buiten kunnen doen.

Die pizzaschep voor 15,- is ook niet verkeerd!

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Het is geen high quality, maar imho bruikbaar voor gebruik.
Zeker voor deze prijs, de volgende zijn de eerder genoemde Roccbox / uuni ovens
Of je gaat direct voor een keramische, vanaf zo'n 400€ te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07 12:10

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JER31z0Z0hZeRuz1hMaiEI5i/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i8PsxaZaIWKrYpSBQgmxTxRC/thumb.jpg

Vandaag gehaald en even als bbq alvast getest. Kwaliteit is denk ik prima voor de prijs. Je ziet de onderste klep vervormen door de hitte maar dat maakt verder niet zoveel uit. Hij wordt iig loeiheet, en is ook best goed op temperatuur te houden. Volgende week ga ik er wel wat pizza’s op bakken maar ik verwacht daar geen problemen mee. De pizzasteen die erbij zit is trouwens niet echt super groot, dus beetje midden tot klein formaat pizzas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand tips waar ik goede pizzadeeg bollen kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32
Sbakker1982 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 21:14:
Iemand tips waar ik goede pizzadeeg bollen kan krijgen?
Sligro heeft ze in de diepvries geloof ik.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
Koetjeboe schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:07:
[afbeelding]

[afbeelding]

Vandaag gehaald en even als bbq alvast getest. Kwaliteit is denk ik prima voor de prijs. Je ziet de onderste klep vervormen door de hitte maar dat maakt verder niet zoveel uit. Hij wordt iig loeiheet, en is ook best goed op temperatuur te houden. Volgende week ga ik er wel wat pizza’s op bakken maar ik verwacht daar geen problemen mee. De pizzasteen die erbij zit is trouwens niet echt super groot, dus beetje midden tot klein formaat pizzas
Ik heb dezelfde gekocht, en het eerste wat ik heb gemold is de temperatuur sensor :+ bij jou is hij ook al zwart :P :X

Maar goed, die pizza steen is een beetje meh,
De lidl pizza steen, minimaal 1,5x zo dik en groter dan de huidige, past er ook in!
https://www.lidl-shop.nl/ERNESTO-Pizzasteen/p100224009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 20:14
Pizzaoven eigenaars, even een vraag aan jullie. Hoe gaan jullie om met groente? Zelf gebruik ik de roccbox, maar blijf moete houden met groente zoals bv paprika. Deze blijven behoorlijk hard nadat ze in de oven zijn geweest. Zelf vind ik dat toch niet zo prettig. Behandelen jullie zulke dingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
grote_oever schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:02:
Pizzaoven eigenaars, even een vraag aan jullie. Hoe gaan jullie om met groente? Zelf gebruik ik de roccbox, maar blijf moete houden met groente zoals bv paprika. Deze blijven behoorlijk hard nadat ze in de oven zijn geweest. Zelf vind ik dat toch niet zo prettig. Behandelen jullie zulke dingen voor?
Ik heb er eigenlijk geen problemen mee. Zowel in de normale oven, in de ferrari en in de Roccbox. Wellicht het fornaat aanpassen, kleinere stukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vooral dunnere reepjes snijden, voor op de pizza moet alle groenten echt flinterdun zijn. Anders wordt het of niet gaar of je krijgt te veel vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Ik merk dat de dikte van een paprika al een probleem kan zijn. De pizza zit er letterlijk 90 seconden in. Dat gaat zo snel dat de warmte gewoon nauwelijks binnen kan komen. Zal volgende keer eens experimenteren met de dikte. Al was dat wel het eerste waar ik eerder al aan gedacht heb. Misschien dan zelfs niet dun genoeg. Ik kan me ook zo niet herinneren hoe dik de groente is bij b.v. een restaurant. Maar goed, in ieder geval mooi om te horen dat niemand het voorbereid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Hier bij de Aldi's in de omgeving, waar ik zo bij kon komen, waren ze gewoon op.
Lijkt of ze echt maar één per filliaal krijgen dan.
Net als de espressomachine's - niet voor mij, maar nergens te vinden.
En dan adverteren met "meerdere kleuren" .. right.

Ik gooi het bedrag wel bij mijn "dure - hobby - spaarrekening" en ga voor zo'n vaste stenen oven
Afbeeldingslocatie: http://www.barteljo.nl/data/articles/images/lightbox/big/houtoven_-pizza-oven-livorno-90-cm-_628_1.jpg

Zijn er al vanaf zo'n 300€ te vinden

[ Voor 33% gewijzigd door FreshMaker op 08-07-2018 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Laatst online: 14-07 23:19
Ik heb afgelopen zaterdag een enorme tegenslag gehad bij het maken van m'n eerste pizza op de weber met pizzaring. Voornaamste problemen; temperatuur niet hoog genoeg en deeg bleef plakken aan schep.
Volgende keer eerst maar eens met bakpapier om de laatste van de 2 op te lossen (en dan in de toekomst kijken hoe ik het zonder bakpapier kan doen).
Wat betreft de temperatuur; ik gebruikte uiteraard te weinig brandstof. Had een halve starter met kokosbriketten voor de basis en wat houtskool erbij. Daarna nog een stapeltje houtskool gemaakt achterin de dome, maar kwam niet verder dan 180 graden.
Volgende keer dus met hout werken! Maar nu is mijn vraag; waar halen jullie je kleinere voorraden hout? Ik zie online eigenlijk over complete pallets. Ik kan wel naar de bouwmarkt/welkoop, maar dat hout schijnt niet mooi droog te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

grote_oever schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:02:
Paprika gooi ik in een pan in de Roccbox tijdens het opwarmen.
De schil verkoolt helemaal en trek je naderhand er zo vanaf.
De paprika wordt zelf heel zacht en veel zoeter op die manier.
Zo gebruik je het opwarmen van de oven ook nog eens op een nuttige manier.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
ZaZ schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:04:
[...]

Paprika gooi ik in een pan in de Roccbox tijdens het opwarmen.
De schil verkoolt helemaal en trek je naderhand er zo vanaf.
De paprika wordt zelf heel zacht en veel zoeter op die manier.
Zo gebruik je het opwarmen van de oven ook nog eens op een nuttige manier.
Dat is een goede tip. Ga ik gebruiken. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-07 15:53

Michelli

LL.M

FreshMaker schreef op zondag 8 juli 2018 @ 00:38:
Hier bij de Aldi's in de omgeving, waar ik zo bij kon komen, waren ze gewoon op.
Lijkt of ze echt maar één per filliaal krijgen dan.
Net als de espressomachine's - niet voor mij, maar nergens te vinden.
En dan adverteren met "meerdere kleuren" .. right.
Ik was afgelopen dinsdag 's ochtends geweest en de filialen waar ik ben geweest hadden er een stuk of 3 à 4 staan. Eentje voor onszelf gehaald en later besloten nog eentje voor mijn tante te kopen (voor haar verjaardag). Eerste Aldi waar ik was had alleen niet de schep, maar de tweede had ze wel.

Dit weekend maar eens proberen om pizza te bakken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Michelli op 10-07-2018 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
kipusoep schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:11:
Ik heb afgelopen zaterdag een enorme tegenslag gehad bij het maken van m'n eerste pizza op de weber met pizzaring. Voornaamste problemen; temperatuur niet hoog genoeg en deeg bleef plakken aan schep.
Volgende keer eerst maar eens met bakpapier om de laatste van de 2 op te lossen (en dan in de toekomst kijken hoe ik het zonder bakpapier kan doen).
Strooi wat griesmeel (of eventueel bloem) op je schep, dan glijdt de pizza er zo vanaf. En wellicht niet te dik beleggen, zodat hij niet te zwaar wordt. Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03:07

Nitai

Live the life you love.

grote_oever schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:26:
Ik merk dat de dikte van een paprika al een probleem kan zijn. De pizza zit er letterlijk 90 seconden in. Dat gaat zo snel dat de warmte gewoon nauwelijks binnen kan komen. Zal volgende keer eens experimenteren met de dikte. Al was dat wel het eerste waar ik eerder al aan gedacht heb. Misschien dan zelfs niet dun genoeg. Ik kan me ook zo niet herinneren hoe dik de groente is bij b.v. een restaurant. Maar goed, in ieder geval mooi om te horen dat niemand het voorbereid :)
Ik stoom de paprika altijd een paar minuutjes, is het meeste vocht eruit en je hebt heerlijke gare paprika. Meeste vocht komt bij mij uit de verse mozzarella, daar nog niet iets op gevonden.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
* deeg bleef plakken aan schep.
* Ik kan wel naar de bouwmarkt/welkoop, maar dat hout schijnt niet mooi droog te zijn?
Deeg:

Zoals @red1 aangeeft, griesmeel op de schep, maar let wel op ..
De pizza zelf maak, en beleg je op het werkblad, dan pas op de schep.
Het griesmaal zal anders 'in' het deeg trekken, en het grootste deel van de glij-werking verdwijnt dan weer.

Hout :

Onder het kopje "rookhout"
https://www.living2go.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
Nitai schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 01:53:
[...]

Ik stoom de paprika altijd een paar minuutjes, is het meeste vocht eruit en je hebt heerlijke gare paprika. Meeste vocht komt bij mij uit de verse mozzarella, daar nog niet iets op gevonden.
Bedankt voor de tip. Mozzarella koop ik de laatste tijd in geraspte vorm. Staat bij ons in de jumbo naast de gerapste kaas. Veel handelbaarder dan verse mozzarella. Smaakverschillen proef ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
FreshMaker schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 07:12:
[...]

Deeg:

Zoals @red1 aangeeft, griesmeel op de schep, maar let wel op ..
De pizza zelf maak, en beleg je op het werkblad, dan pas op de schep.
Het griesmaal zal anders 'in' het deeg trekken, en het grootste deel van de glij-werking verdwijnt dan weer.

Hout :

Onder het kopje "rookhout"
https://www.living2go.nl
Thanks voor de tips, ook naar @red1. Uiteraard maken en beleggen we de pizza op het aanrecht.
Dan bloem op het aanrecht en griesmeel op de schep? Of op beide griesmeel?
Zag ook ergens maïsmeel als aanrader.

Rookhout wil je toch juist niet bij het bakken van pizza? Als in; je wilt toch geen rooksmaak aan je pizza?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

kipusoep schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:04:
[...]
Rookhout wil je toch juist niet bij het bakken van pizza? Als in; je wilt toch geen rooksmaak aan je pizza?
Nee, een pizza wil je niet roken.
Je kan het beste goed gedroogd essen, beuken of eikenhout hebben omdat die lang en heet branden.
Als je een te zachte houtsoort hebt, fikt het veel sneller op, maar geeft ook veel minder hitte af en krijg je de boel niet goed op temperatuur.

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• red1
Nitai schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 01:53:
[...]

Ik snij soms de (buffel)mozzarella in kleine blokjes. Deze laat ik dan 'drogen' in een bak met keukenpapier. Keukenpapier eronder en erboven. Zo voorkom je dat de mozarella kletsnat is als je de pizza belegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
kipusoep schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:04:
[...]

Thanks voor de tips, ook naar @red1. Uiteraard maken en beleggen we de pizza op het aanrecht.
Dan bloem op het aanrecht en griesmeel op de schep? Of op beide griesmeel?
Zag ook ergens maïsmeel als aanrader.

Rookhout is pas rookhout als er geen of te weinig zuurstof bij de verbranding komt.
Als jij een volledige verbranding laat doen, is er geen rook.

Daarom wil je het liefste een harde houtsoort als eiken, beuken of essenhout, welke dan ook weer langer branden.
grote_oever schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 07:33:
[...]

Bedankt voor de tip. Mozzarella koop ik de laatste tijd in geraspte vorm. Staat bij ons in de jumbo naast de gerapste kaas. Veel handelbaarder dan verse mozzarella. Smaakverschillen proef ik eigenlijk niet.
Same here,
Voor 'smaak' rasp ik graag een oude kaas erdoorheen, of wissel zo nu en dan af met een Gorgonzola.
( raspen, want de voorgeraspte kazen hebben een antiklontermiddel in zich, wat het smelten en kleuring tegenwerkt op een pizza )

[ Voor 29% gewijzigd door FreshMaker op 11-07-2018 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Vanmiddag weer eens de Ferrari aangestoken.

Pizzaaaaa

Pizzaaaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-07 08:06
Ik heb een paar weken geleden het recept van deeg eens gemaakt dat op de intro post stond met mn eigen tomatensaus.

Wat was me dat super lekker. Lijkt op ciabatta deeg. Maar echt lekker. Het was goed gelukt.

Alleen heb ik een vraag. Hoe kun je het beste zo een deegbollen vormen. Ik denk dat ik de bodem veel te dun heb gemaakt. Maar als ik deze niet zo dun maakte, leek het echt een kleine pizza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
hurricurry schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 11:07:
Ik heb een paar weken geleden het recept van deeg eens gemaakt dat op de intro post stond met mn eigen tomatensaus.

Wat was me dat super lekker. Lijkt op ciabatta deeg. Maar echt lekker. Het was goed gelukt.

Alleen heb ik een vraag. Hoe kun je het beste zo een deegbollen vormen. Ik denk dat ik de bodem veel te dun heb gemaakt. Maar als ik deze niet zo dun maakte, leek het echt een kleine pizza
Check dit stuk maar van een video van @Anoniem: 831405
YouTube: Pizza maken Masterclass Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Kwam vanmiddag bij Aldi Pizzastenen tegen. Schijnt recent in de aanbieding te hebben gezeten. Hier is alleen over het oventje gesproken zie ik. Aldi 'doet' niet aan archiveren van oude aanbiedingen dus is alleen elders nog te vinden. Stonden er in dit filiaal nog aardig wat.

€12,99 voor 11 mm dikke steen van 33 cm diameter. Met metalen handvatten (ligt steen los in). Zitten geen instructies bij (het exemplaar dat ik kocht).

Afbeeldingslocatie: https://b.l.hypercdn.sk/nl/data/5/2142/9.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

De roccbox staat hier ook op het verlanglijstje. Hebben ze nog seizoensaanbiedingen die de moeite waard zijn? Heb in het topic niks zien langskomen dus ik vermoed dat het gewoon lappen wordt. Zal iets voor kerst worden schat ik. Daarna eens alle tips hier doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-07 16:25
Ik heb het geluk dat m'n vriendin mij een Pizzaoven voor in de tuin cadeau heeft gegeven voor m'n verjaardag! In plaats van een mooie BBQ in de tuin gaan we dus voor een grote stenen oven, en met veel mensen over de vloer wordt het dus pizza bakken ipv bbqen!

Het moet zoiets als deze gaan worden: https://www.pizzaoven-hou...-ovens/sfera-pro-isolato/

Echter, er zijn in Nederland heel veel partijen die deze ovens verkopen, in diverse uitvoeringen, kleuren, en vooral prijzen. Van de plaatjes en buitenkant lijkt het allemaal van dezelfde fabriek te komen (witte koepel, gemetselde voorkant met metalen deurtje, en zwarte letters bovenop. Klopt dat, of zitten er tussen al die ovens nog verschillen, en waar moet ik dan op letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

TheJVH schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:53:
Ik heb het geluk dat m'n vriendin mij een Pizzaoven voor in de tuin cadeau heeft gegeven voor m'n verjaardag! In plaats van een mooie BBQ in de tuin gaan we dus voor een grote stenen oven, en met veel mensen over de vloer wordt het dus pizza bakken ipv bbqen!

Het moet zoiets als deze gaan worden: https://www.pizzaoven-hou...-ovens/sfera-pro-isolato/

Echter, er zijn in Nederland heel veel partijen die deze ovens verkopen, in diverse uitvoeringen, kleuren, en vooral prijzen. Van de plaatjes en buitenkant lijkt het allemaal van dezelfde fabriek te komen (witte koepel, gemetselde voorkant met metalen deurtje, en zwarte letters bovenop. Klopt dat, of zitten er tussen al die ovens nog verschillen, en waar moet ik dan op letten?
Klopt, komen van dezelfde maker, dus gewoon op de prijs letten. Zijn wel prima ovens.
Tip: Koop niet te groot. Het opstoken duurt een stuk langer en meer dan 2 pizza's tegelijk gaat je toch niet lukken. Daar komt bij dat als je een beetje handig bent je zelfs in dat geval 6 pizza's in 5 minuten kan leveren.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
ZaZ schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 23:16:
[...]

Klopt, komen van dezelfde maker, dus gewoon op de prijs letten. Zijn wel prima ovens.
Tip: Koop niet te groot. Het opstoken duurt een stuk langer en meer dan 2 pizza's tegelijk gaat je toch niet lukken. Daar komt bij dat als je een beetje handig bent je zelfs in dat geval 6 pizza's in 5 minuten kan leveren.
Goeie tip, zal ook niet groter worden dan 90x90 (de onderplaat is dat, begreep ik), maar wel een hoge, gezien het mij wel tof lijkt als ik er ook andere dingen in kan bereiden zoals brood, vlees en andere ovengerechten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb een Ferrari G3 Delizia pizzaoven, wat een heerlijkheid. Alleen als ik de pizzaoven op het aanrecht zet wordt het aanrechtblad erg warm, te warm voor wat ik comfortabel vindt. Kan ik hier iets aan doen?/Is er iets wat ik tussen de pizzaoven en het aanrecht kan leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 09:03:
De roccbox staat hier ook op het verlanglijstje. Hebben ze nog seizoensaanbiedingen die de moeite waard zijn? Heb in het topic niks zien langskomen dus ik vermoed dat het gewoon lappen wordt. Zal iets voor kerst worden schat ik. Daarna eens alle tips hier doornemen.
De aanbiedingen die roccbox heeft zijn heel beperkt. Zou er niet op wachten. Vaak is het gratis verzenden of een extra pizzaschop. Verzenden van roccbox duurt soms behoorlijk lang. Zelf heb ik twee maand moeten wachten op mijn roccbox. Dus als je hem wil hebben, bestel hem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penjon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:41
Ik heb een Ferrari G3 Delizia pizzaoven, echt een topding. Maar hoe maken jullie de pizzasteen weer schoon? Door het vele gebruik zitten er een paar vlekken op de steen die ik er niet af krijg. Ik zat te denken om de steen lichtelijk op te schuren. Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

grote_oever schreef op zondag 29 juli 2018 @ 15:19:
[...]

De aanbiedingen die roccbox heeft zijn heel beperkt. Zou er niet op wachten. Vaak is het gratis verzenden of een extra pizzaschop. Verzenden van roccbox duurt soms behoorlijk lang. Zelf heb ik twee maand moeten wachten op mijn roccbox. Dus als je hem wil hebben, bestel hem :)
Wordt echt een luxe bestelling, dus heeft geen haast en dan wacht ik ook niet op een aanbieding. Zal einde jaar worden schat ik zo. Kijken of ik dan ook iets moois kan maken. Krijg vaak honger van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
penjon schreef op zondag 29 juli 2018 @ 15:43:
Ik heb een Ferrari G3 Delizia pizzaoven, echt een topding. Maar hoe maken jullie de pizzasteen weer schoon? Door het vele gebruik zitten er een paar vlekken op de steen die ik er niet af krijg. Ik zat te denken om de steen lichtelijk op te schuren. Hebben jullie nog tips?
Nee, niet doen. Met schuren kun je zelfs de steen kapot maken. De zwarte vlekken horen erbij. Gewoon afnemen met een vochtigdoekje om de grote resten eraf te halen. De warmte doet de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Wat betreft de temperatuur; ik gebruikte uiteraard te weinig brandstof. Had een halve starter met kokosbriketten voor de basis en wat houtskool erbij. Daarna nog een stapeltje houtskool gemaakt achterin de dome, maar kwam niet verder dan 180 graden.
Volgende keer dus met hout werken! Maar nu is mijn vraag; waar halen jullie je kleinere voorraden hout? Ik zie online eigenlijk over complete pallets. Ik kan wel naar de bouwmarkt/welkoop, maar dat hout schijnt niet mooi droog te zijn?
Gisteren nieuwe poging gedaan, met haardhout van de Makro. Dit keer vals gespeeld met bakpapier (na 2~3 minuten er onder vandaan gehaald).
Het resultaat was top! BBQ zat op 275 ~ 325 graden met een enkel stuk hout en de pizza was heerlijk!
Hoewel ik alle warmte achterin de bbq concentreer heb ik totaal geen last gehad van het snel verbranden van de pizza aan de achterkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nSvJi3N4YIPcOsHXw5GraXUH/thumb.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-07 15:56
Nu een paar keer gespeeld met onze nieuw Roccbox, hier een filmpje met het resultaat. Snel test deegje met Caputo Cuoco bloem, 8 uur rijzen kamertemperatuur, 0.17 gram gist, 62% water. Eigenlijk ging het bakken vanaf de eerste pizza al best redelijk, en vele malen beter dan met onze Bestron pizza maker die we al jaren gebruiken.

YouTube: Pizza in the Roccbox 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Al een tijd pizza's aan het maken met een Ernesto pizzasteen op een kogel bbq,
vandaag maar ff een upgrade gedaan, grotere kogel zodat er meer hitte langs de steen omhoog kan op de kleine kogel die ik had, sloot de steen bijna heel het rooster af, en een pizzaring erbij :)

Van het weekend lekker testen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wO0khW5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vkfgm4h.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dKShUS0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:27
Ik heb sinds een tijdje een metalen pizzaoven in de tuin staan, maar ben er nog niet helemaal over uit wat voor hout je het beste kunt gebruiken. Heb nu een paar keer deze houtsblokken van de Praxis gebruikt. Maar deze zijn vrij groot, niet ovengedroogd en heb geen idee wat voor hout het is. De ervaringen hiermee zijn wisselend, maar over het algemeen vond ik ze vrij veel rook geven en weinig warmte.

Wat zijn jullie ervaringen? Welke houtsoorten zijn goed te gebruiken?
Ik ga sowieso een bijl aanschaffen om de blokken te kunnen kloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

nielsgaastra schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:25:
Ik heb sinds een tijdje een metalen pizzaoven in de tuin staan, maar ben er nog niet helemaal over uit wat voor hout je het beste kunt gebruiken. Heb nu een paar keer deze houtsblokken van de Praxis gebruikt. Maar deze zijn vrij groot, niet ovengedroogd en heb geen idee wat voor hout het is. De ervaringen hiermee zijn wisselend, maar over het algemeen vond ik ze vrij veel rook geven en weinig warmte.

Iets naar boven scrollen

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-07 21:15

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

nielsgaastra schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:25:

De foto zal wel zo'n ' ter illustratie, geen rechten aan blaah' foto zijn ;)

Maar met de foto in gedachten en je ervaring dat t weinig warmte gaf is mijn gok iets in de richting van populier/wilg, wat mijn vader liefkozend 'waaibomen hout' noemt. Een hoog vocht gehalte bij kappen en na drogen weegt t nauwelijks nog iets en snel weg brandt.

Wil je meer warmte dan zul je voor een hoger calorie gehalte hout moeten gaan. Hout als eiken,beuken,kastanje, noten of ander fruitbomen hout levert flink wat warmte.

Berk is ook wel ok, maar houdt rekening met meer teer afzetting, lijkt me minder wenselijk voor je pizza oventje.Hetzelfde geldt min of meer voor naaldbomen hout ivm t hars gehalte.

disclaimer; ervaring op basis van gebruik in een houtkachel NIET in een pizza-oven

[ Voor 3% gewijzigd door Pantagruel op 03-08-2018 13:04 . Reden: disclaimer ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels132
@ZaZ @Pantagruel Bedankt voor jullie reacties!
Heb van het weekend goed gedroogd essenhout gekocht en een deel hiervan in kleine stukken gekloofd. Gisteren de oven aangestoken voor 6 pizza's en dat ging super! Nauwelijks rookvorming en kon de oven goed op temperatuur krijgen en houden.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/eafxgK/PHOTO_2018_08_05_22_04_31.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08

CodeIT

Code IT

@nielsgaastra Wat was de temperatuur van je oven? Op basis van je foto lijkt mij deze nog iets te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
Oven was zo'n 350°C volgens het metertje op buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Pantagruel schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:11:
[...]

De foto zal wel zo'n ' ter illustratie, geen rechten aan blaah' foto zijn ;)

Maar met de foto in gedachten en je ervaring dat t weinig warmte gaf is mijn gok iets in de richting van populier/wilg, wat mijn vader liefkozend 'waaibomen hout' noemt. Een hoog vocht gehalte bij kappen en na drogen weegt t nauwelijks nog iets en snel weg brandt.

Wil je meer warmte dan zul je voor een hoger calorie gehalte hout moeten gaan. Hout als eiken,beuken,kastanje, noten of ander fruitbomen hout levert flink wat warmte.

Berk is ook wel ok, maar houdt rekening met meer teer afzetting, lijkt me minder wenselijk voor je pizza oventje.Hetzelfde geldt min of meer voor naaldbomen hout ivm t hars gehalte.

disclaimer; ervaring op basis van gebruik in een houtkachel NIET in een pizza-oven
toon volledige bericht
Volgens mij zijn die zakken haardhout een mix van essen, eiken en beuken. Staat me iets van bij dat dat wel op het label staat (in elk geval vergelijkbare zakken van de hornbach wel). Mijn ervaring is dat het niet heel droog is en daardoor ook minder lekker brandt.
Zelf laatst deze gehaald om eens te kijken of dat beter gaat:
https://www.praxis.nl/bad...-golden-flame-8kg/5328848

Wat dat betreft heb ik betere ervaringen met Axtschlag sticks (oa verkrijgbaar bij vuurenrook.nl), waar je het specifiek per houtsoort kan kopen. Dat is bedoeld als rookhout en wel goed droog. Alleen wel ook een klap duurder.

Voor het verder kloven van dergelijke haardblokken gebruik ik tegenwoordig een Kindling Cracker

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 06-08-2018 13:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08

CodeIT

Code IT

nielsgaastra schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:55:
Oven was zo'n 350°C volgens het metertje op buitenkant.
Ik probeer altijd wat heter te bakken (rond de 450). Dan krijg je een wat dikkere kost met wat meer leopard-spotting. Je moet dan wel goed uitkijken, want het verschil tussen een goede en verbrande pizza is maar een seconde of 10.

Van het weekend ook weer lekker wezen bakken. Rond de 2 minuten per pizza:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BKvbeHWl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Na een tijdje nadenken over de toekomstige pizza-oven, neig ik steeds meer naar de Roccbox. Het budget is er, en hij is denk ik een stuk makkelijker te gebruiken dan zo'n stenen, ronde koepel van 1x1 meter. Sneller opwarmen en makkelijker in gebruik gok ik, vooral als we maar met 2 zijn is het eerder de moeite waard om het ding aan te slingeren, in plaats van 1,5 uur de oven voor te stoken. Enige nadeel is dat je er geen grotere gerechten in kan bakken, maar daar hebben we in de toekomst wel een goede oven voor. Is het eigenlijk mogelijk om een lasagne te bakken in de Roccbox? Iemand die dezefde overweging heeft gemaakt?

Heb ze een mailtje gestuurd met de levertijd, hopen dat die een beetje acceptabel is :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Hij is op voorraad, wordt geleverd binnen 4-5 dagen, dus dat klinkt wel goed, dit jaar nog pizza's bakken in de tuin.

Welke gasaansluiting gebruiken jullie op de Roccbox? Ik begrijp dat hij niet met een DIN aansluiting komt, maar met een ander (klic?) systeem. Ik heb nog geen gasfles oid, dus ik ben vrij in de keuze. Iets goed verkrijgbaars zou wel handig zijn (Gamma oid), iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
CodeIT schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:16:
[...]

Ik probeer altijd wat heter te bakken (rond de 450). Dan krijg je een wat dikkere kost met wat meer leopard-spotting. Je moet dan wel goed uitkijken, want het verschil tussen een goede en verbrande pizza is maar een seconde of 10.

Van het weekend ook weer lekker wezen bakken. Rond de 2 minuten per pizza:
[afbeelding]
Ga ik de volgende keer proberen, bedankt voor de tip!
Jouw resultaat ziet er goed uit! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
TheJVH schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:41:
Hij is op voorraad, wordt geleverd binnen 4-5 dagen, dus dat klinkt wel goed, dit jaar nog pizza's bakken in de tuin.

Welke gasaansluiting gebruiken jullie op de Roccbox? Ik begrijp dat hij niet met een DIN aansluiting komt, maar met een ander (klic?) systeem. Ik heb nog geen gasfles oid, dus ik ben vrij in de keuze. Iets goed verkrijgbaars zou wel handig zijn (Gamma oid), iemand tips?
Ik gebruik nu de Primagaz flessen van 9,5kg oa verkrijgbaar bij de Karwei: https://www.karwei.nl/ass...s-9-5kg-vulling/p/B532752

Ik had eerst een goedkopere zonder naam, van die groene flessen, maar daar moest ik toch een stukje voor rijden. Ik heb liever het gemak van een Karwei dichtbij en ruime openingstijden.
En verder heb ik een standaard 30mbar drukregelaar gebruikt.
Roccbox werkt daar prima mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07 19:18

Zeeuw

5.6

TheJVH schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:41:

Ik gebruik gasflessen die ook in een camper gebruikt worden. 10 kilo dacht ik.
Heb sinds kort een 50mbar drukregelaar. De Roccbox warmt sneller op en wordt ook heter. Raak nu met gemak de 450 graden aan waar ik met 30mbar nog geen 400 graden haalde na 45 minuten opwarmen.
Zodra de oven warm is, draai ik de vlam iets lager zodat de pizza niet verbrandt.

Heb de gasfles en drukregelaar bij Gas Las Centrum Eindhoven gehaald.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandemic
Ik denk dat ik nu in mijn roccbox zo’n 40 pizza’s heb gemaakt, enkel op propaangas, en vandaag viel me dit op na het uitzetten van de roccbox:

https://imgur.com/a/LjFf7Ej

Achterin bij de brander zit een dikke laag zwarte smurrie die zelfs nog een minuut of 15 blijft gloeien na uitzetten van de brander.

Hoe krijg ik dit eruit? Iemand ervaring? Tips?

Zooi op de voorgrond komt door gescheurde bodem....

[ Voor 6% gewijzigd door Pandemic op 08-08-2018 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

franssie

Save the albatross

@Pandemic het lijkt wel creosoot (dat blijft gloeien en veroorzaakt schoorsteenbranden) maar dat is een typisch bijproduct van houtverbranding en niet van propaan.
Schoonborstelen of een lasbrander erop (maar dat laatste is misschien te heet).

Maar geen idee hoe dat daar komt.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 08-08-2018 20:40 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Zeeuw schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:30:
[...]

Ik gebruik gasflessen die ook in een camper gebruikt worden. 10 kilo dacht ik.
Heb sinds kort een 50mbar drukregelaar. De Roccbox warmt sneller op en wordt ook heter. Raak nu met gemak de 450 graden aan waar ik met 30mbar nog geen 400 graden haalde na 45 minuten opwarmen.
Zodra de oven warm is, draai ik de vlam iets lager zodat de pizza niet verbrandt.

Heb de gasfles en drukregelaar bij Gas Las Centrum Eindhoven gehaald.
Die drukregelaars kan je inderdaad ook bij kampeerwinkels halen zie ik, maar weet je of er ook nog een verschil zit in de gasbranders bij de Roccbox? Ik lees dat ze in Duitsland een 50mbar drukregelaar meeleveren voor een butaan-propaan gas mix, maar is de brander zelf ook echt anders, of is die hetzelfde?

Op andere forums lees ik dezelfde verhalen inderdaad, dat men met een 30mbar drukregelaar niet goed op temperatuur komen...
franssie schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:26:
@Pandemic het lijkt wel creosoot (dat blijft gloeien en veroorzaakt schoorsteenbranden) maar dat is een typisch bijproduct van houtverbranding en niet van propaan.
Schoonborstelen of een lasbrander erop (maar dat laatste is misschien te heet).

Maar geen idee hoe dat daar komt.
Ook dit lees ik op sommige forums, dat mensen inderdaad last krijgen van resten van de gele vlam, geen idee hoe ze dat oplossen / wat ze daarmee doen.

[ Voor 22% gewijzigd door TheJVH op 08-08-2018 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandemic
Bedankt voor de reacties; ik ga roccbox zelf eens mailen wat ze ervan denken en houdt jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik heb gewoon een oude stoffer en die gebruik ik eens in de paar maanden en dan veeg je 'm zo in 1 keer glimmend

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Pandemic schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:41:
Bedankt voor de reacties; ik ga roccbox zelf eens mailen wat ze ervan denken en houdt jullie op de hoogte.
Mijn ervaring is dat de aftersales van roccbox niet zo heel best is. Misschien is het incidenteel, maar ze zijn behoorlijk star en denken totaal niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandemic
Gisteren gemaild en binnen het uur al een reactie; het is “soot” en is het gevolg van de gele vlam waarbij het propaangas niet volledig verbrand.

Mag gewoon blijven zitten en past bij normaal gebruik zeggen ze. Eventueel met doekje eruit vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-07 12:23
groggy schreef op zondag 29 juli 2018 @ 15:09:
Ik heb een Ferrari G3 Delizia pizzaoven, wat een heerlijkheid. Alleen als ik de pizzaoven op het aanrecht zet wordt het aanrechtblad erg warm, te warm voor wat ik comfortabel vindt. Kan ik hier iets aan doen?/Is er iets wat ik tussen de pizzaoven en het aanrecht kan leggen?
Kun je niet ergens een leisteen of iets dergelijks scoren? Dan leg je die er tussen.

Vandaag mijn Uuni 3 binnen gekregen. Morgen mijn eerste pizza proberen. Heb wel wat moeite moeten doen om aan pellets te komen, of webshops zijn gesloten vanwege vakantie of door de voorraad heen.
Wilde eerst met een pizza steel aan de gang maar mijn oven komt niet verder dan 250°C en elke keer een uur voorverwarmen zie ik niet zitten.

Heb een gasbrander voor de Uuni 3 besteld via Amazon. Levering eind deze maand. Lees er goede verhalen over en dan ben ik van de pellets af. Het werkte wel met de pellets merkte ik daarstraks maar ik sta er versteld van hoe snel je bij moet vullen. Dat had ik niet verwacht. Had al wel ergens gelezen dat de Uuni 3 pellets vreet maar zo gaat het best snel met een zak van 10 kilo als je regelmatig de Uuni aansteekt.

[ Voor 44% gewijzigd door Lekker Ventje op 11-08-2018 20:00 ]

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:50

vanDaal

-ismeereentje

Sinds vandaag eigenaar van een Uuni 3. Tot nu toe altijd pizza's uit te gewone oven, maar nu hiermee. Deze avond meteen proef gedraaid. Ik had vanmiddag wat pizzadeeg meegenomen. De eerste poging was niet echt geslaagd. Het deeg wilde nauwelijks van de plaat afkomen (niet sterk genoeg, ging scheuren). Vandaag ook deeg met behulp van de startpost van dit topic. Morgen even kijken of dat beter gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
groggy schreef op zondag 29 juli 2018 @ 15:09:
Ik zet de Ferrari altijd op de glazen deksel van mijn fornuis, en had dezelfde gedachte.
Daarom leg ik er altijd een houten snijplank onder, bij mij past hij er precies tussen.
Werkt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Lekker Ventje schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:18:

Heb een gasbrander voor de Uuni 3 besteld via Amazon. Levering eind deze maand. Lees er goede verhalen over en dan ben ik van de pellets af. Het werkte wel met de pellets merkte ik daarstraks maar ik sta er versteld van hoe snel je bij moet vullen. Dat had ik niet verwacht. Had al wel ergens gelezen dat de Uuni 3 pellets vreet maar zo gaat het best snel met een zak van 10 kilo als je regelmatig de Uuni aansteekt.
Mocht je de brander binnen hebben, dan hoor ik graag welke temperatuur je daarmee haalt en hoe snel het opwarmen duurt. :) Dan zou het voor mij wel een een alternatief kunnen zijn voor Roccbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:28
Ik hou het ook even in de gaten. De Uuni is prijstechnisch natuurlijk interessanter dan de Roccbox, ook inclusief de gasbrander. (€ 289 op Amazon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:43
Lekker Ventje schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:18:
[...]

Kun je niet ergens een leisteen of iets dergelijks scoren? Dan leg je die er tussen.

Vandaag mijn Uuni 3 binnen gekregen. Morgen mijn eerste pizza proberen. Heb wel wat moeite moeten doen om aan pellets te komen, of webshops zijn gesloten vanwege vakantie of door de voorraad heen.
Wilde eerst met een pizza steel aan de gang maar mijn oven komt niet verder dan 250°C en elke keer een uur voorverwarmen zie ik niet zitten.

Top, heb een gasbrander voor mijn ooni pro besteld. Ben benieuwd, was nu wel wat druk om pizzas te maken, en tegelijkertijd pellets te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
Mijn eerste probeersel was een totale mislukking en uiteindelijk is de frietpan aangegaan :)
Heb niet de juiste aanmaakblokjes en heb ruim een half uur staan kloten om de boel aan de gang te krijgen. Ondertussen lag de kale pizzabodem op mijn werkblad in de keuken uit te drogen en was ook nauwelijks meer van het werkblad los te krijgen. Om de pizza op de schep te krijgen lukte niet en de hele pizza vouwde zich op en scheurde. Was een recept uit de pizzabijbel met 30 uur rijstijd (54% water).

Ik wacht dus maar op de brander want ik heb geen zin in weer zo'n drama. Tips om vastplakken te voorkomen? Ik had er griesmeelkorrels onder maar dat hielp duidelijk niet.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:27
Nu krijg ik ook weer zin in pizza's.
Even checken of er meel/bloem is en morgen een deegje maken.
Heb nu goede houtskool dus de weber krijg ik dan ook op 300+ B-) .
Al geleerd van de vorige keer en ik leg geen stenen onder mijn pizzasteen deze keer.
Krijg er trek van :9~ .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
alaintje schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:22:

Al geleerd van de vorige keer en ik leg geen stenen onder mijn pizzasteen deze keer.
Wordt de pizzasteen te warm als je er stenen onder legt ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:27
MdO82 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:02:
[...]

Wordt de pizzasteen te warm als je er stenen onder legt ?
Nee, het duurt juist te lang voordat die 2 kalkstenen die ik er onder had gelegd op temperatuur waren, waardoor het midden van de pizzasteen niet heet werd. Stenen waren ook veel te dik :') .
Daarna geprobeerd de stenen uit elkaar te leggen en het midden open te maken, maar dat was ook niet ideaal.
Een dikkere pizzasteen zou t het beste zijn voor gelijkmatige warmte, ik heb nu een vrij dunne van boretti welke bij het fornuis/oven zat, daar werkt die ook prima.
Of een stuk staal van 1cm o.i.d. onder de steen leggen zou ook goed werken denk ik.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Lekker Ventje schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:16:
Mijn eerste probeersel was een totale mislukking en uiteindelijk is de frietpan aangegaan :)
Heb niet de juiste aanmaakblokjes en heb ruim een half uur staan kloten om de boel aan de gang te krijgen. Ondertussen lag de kale pizzabodem op mijn werkblad in de keuken uit te drogen en was ook nauwelijks meer van het werkblad los te krijgen. Om de pizza op de schep te krijgen lukte niet en de hele pizza vouwde zich op en scheurde. Was een recept uit de pizzabijbel met 30 uur rijstijd (54% water).

Ik wacht dus maar op de brander want ik heb geen zin in weer zo'n drama. Tips om vastplakken te voorkomen? Ik had er griesmeelkorrels onder maar dat hielp duidelijk niet.
De griesmeelkorrels zouden moeten volstaan, maar hoe langer je deeg laat liggen, hoe meer het ook weer gaat plakken aan je aanrecht door vocht van saus/ingrediënten... Dus als het echt 30 min zo gelegen heeft, gaat het de volgende keer beter als de pizza gelijk in de oven kan. Gewoon eerst de oven/barbecue op temperatuur en dan pas je pizza klaarmaken. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 13-08-2018 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ja te lang laten liggen is nooit fijn, dan is de kans op vastplakken sowieso groot. Maar zelf vind ik (flink veel) bloem uiteindelijk wel beter werken tegen het vastplakken dan griesmeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
Gisteren bij een collega uit kunnen leven met een pizzaoven. :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x8cjoahmUKte6qPR8ux6QMZX/medium.jpg

Kan toch wel merken dat ik toch nog een hoop kan leren van anderen ;)
Maar wat is zo'n ding toch warm zeg :D
Ik moest er natuurlijk even bij blijven op de de pizza in de oven te draaien, maar 400 graden is toch wel warm.

Gelijk maar gevraagd of ik de pizzabijbel mocht lenen omdat ik die altijd eens door wilde bladeren.
Dus ik ga mij van de week eens goed inlezen :Y)

Edit: In het boek spreken ze over W280 of W300 qua sterkte van het bloem.
Heb ik het goed begrepen wat ik gevonden heb tenminste dat type 00 gelijk is aan Type 405 duits meel en type 0 is gelijk aan Type 550.

Echter op andere sites wijken ze hier weer vanaf.
Wie weet hoe dit zit ?

[ Voor 20% gewijzigd door MdO82 op 17-08-2018 17:32 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
MdO82 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:02:
Gisteren bij een collega uit kunnen leven met een pizzaoven. :9~

[afbeelding]

Kan toch wel merken dat ik toch nog een hoop kan leren van anderen ;)
Maar wat is zo'n ding toch warm zeg :D
Ik moest er natuurlijk even bij blijven op de de pizza in de oven te draaien, maar 400 graden is toch wel warm.

Gelijk maar gevraagd of ik de pizzabijbel mocht lenen omdat ik die altijd eens door wilde bladeren.
Dus ik ga mij van de week eens goed inlezen :Y)

Heb ik het goed begrepen wat ik gevonden heb tenminste dat type 00 gelijk is aan Type 405 duits meel en type 0 is gelijk aan Type 550.

Wie weet hoe dit zit ?
toon volledige bericht
Ik let een beetje op het eiwit gehalte. 11% is doorgaans voldoende en dat zit bijvoorbeeld in de bloem van Lidl of Jumbo.
De 00-bloem bij de Turk heeft net zoveel eiwit en om eerlijk te zijn kan ik na ik denk een honderdtal pizza's echt geen verschil proeven. Ik koop dus gewoon de 39 cent/K bloem van de Lidl.
Ik bak overigens met een Ferrari. Wellicht dat het voor hogere temperaturen wel uitmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 16:56

S913

Abusus non tollit usum

In het voorjaar lopen oriënteren naar een kleine oven voor in de tuin ... kom ik nu pas dit topic tegen 8)7

Had hier mooi de ervaringen met de Uuni en Roccbox kunnen vragen ... Ben uiteindelijk voor de Pronto van Pizzacraft gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://www.kookpunt.nl/CmsData/Artikelen/Fotos/0050016360001/v-635950270805233756/0050016360001_mi1_pd180x180_1.jpg

Geen mogelijkheid tot houtstoken, maar ik ken mezelf, ik heb niet voor niets een gas-BBQ (kan ik mooi dezelfde gasfles voor gebruiken :P)

Een paar keer geprobeerd en erg tevreden, maar ben vooral nog aan het experimenteren met het beslag voor de bodem en recepten, dus ik ga eens rustig grasduinen door dit topic :)

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
S913 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:33:
In het voorjaar lopen oriënteren naar een kleine oven voor in de tuin ... kom ik nu pas dit topic tegen 8)7

Had hier mooi de ervaringen met de Uuni en Roccbox kunnen vragen ... Ben uiteindelijk voor de Pronto van Pizzacraft gegaan:

[afbeelding]

Geen mogelijkheid tot houtstoken, maar ik ken mezelf, ik heb niet voor niets een gas-BBQ (kan ik mooi dezelfde gasfles voor gebruiken :P)

Een paar keer geprobeerd en erg tevreden, maar ben vooral nog aan het experimenteren met het beslag voor de bodem en recepten, dus ik ga eens rustig grasduinen door dit topic :)
Ah, nog nooit gehoord van dit apparaat! Haal je een beetje de temperatuur die ze opgeven? 350 graden geloof ik?

Gezien de prijs zeker een interessante optie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 16:56

S913

Abusus non tollit usum

Ik let meestal op de grote cijfers van de thermometer (de Fahrenheit cijfers zijn groter dan de Celsius ...) en meestal verwarm ik voor tot rond de 700F, rond de 350C.

Prijs en gemak waren inderdaad voor mij de doorslag. Ook weer makkelijk schoon te maken en op te ruimen.

[ Voor 25% gewijzigd door S913 op 17-08-2018 20:34 ]

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
Gumball schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:49:
[...]

Ik let een beetje op het eiwit gehalte. 11% is doorgaans voldoende en dat zit bijvoorbeeld in de bloem van Lidl of Jumbo.
De 00-bloem bij de Turk heeft net zoveel eiwit en om eerlijk te zijn kan ik na ik denk een honderdtal pizza's echt geen verschil proeven. Ik koop dus gewoon de 39 cent/K bloem van de Lidl.
Ik bak overigens met een Ferrari. Wellicht dat het voor hogere temperaturen wel uitmaakt.
Het zal inderdaad niet veel uitmaken, als je zoals je aangeeft de eiwitten in de gaten houdt.
Aangezien ik nu de pizzabijbel te leen heb en dat ze daar over W300 en W280 bloem praten
De W-waarde wordt bepaald door het volume dat het deeg kan bereiken. De W-waarde zegt iets over de ‘kracht’ van de bloem. Voor brood heb je bijvoorbeeld meer kracht nodig dan voor pizza.
Aangezien ik dus wilde weten waar de W-waarde vergeleken werd kwam ik op een tabel waar Typo 00 en Typo 0 vergeleken werden met resp. Type 550 en Type 405, echter de tabellen spreken elkaar weer tegen of de websites die ik gevonden hebben maken er een andere vergelijking van :D

Afijn, ik heb voorlopig nog voldoende 550 en 405 staan dus kan nog wel even voorruit, maar omdat je natuurlijk verschillende vergelijkingen tegenkomt begin je toch te twijfelen.

Overigens gebruikte ik voordat ik deze types in huis had ook de bloem van de Lidl wat ook prima resultaat levert.

Uiteraard zal een doorgewinterde Italiaan het gelijk door hebben, maar aangezien we die niet in de familie hebben heb ik daar geen ruzie mee ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-07 11:12
MdO82 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:02:

Wie weet hoe dit zit ?
Ik bak met zowel spelt als Tritordeum. Mijn vrouw vindt tarwe niet fijn. Gaat met beide goed.

Mijn ervaring is dat als je langere rijstijden aanhoudt, het deeg beter en smaakvoller wordt. Interessant om daarover te lezen is het boek Nachtbrood. Die langere rijstijden zie je ook bij desembrood. Ik merk in ieder geval dat er veel meer smaak aankomt. Bij Tritordeum scheelt het zelfs heel veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pandemic
Ik heb gisteren weer gebakken met de roccbox en wat ge-experimenteert. Het lijkt erop dat met iets lagere temperaturen (350-400 graden) en de vlam op de laagste stand de pizza's veel mooier egaal bakken en de kans op verbrande exemplaren flinkt afneemt. De korst wordt ook krokanter. De toppings zijn niet zo origineel; maar wel lekker!

Hier wat exemplaren;

Chorizo (bakt lekker krokant in de oven), mozzarella, jalapeno's.

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/yy0tbszjl/Pizza_5.jpg

Lamsgehakt; hier komt dan nog verse peterselie, rode ui en citroensap over voor consumptie.

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/563qwlpkx/Pizza_2.jpg

Capricciosa; ansjovis/kappertjes.

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/pdh6owus1/Pizza_4.jpg

Restjes; pecorine, parmesan en ricotta.

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/ia9b9a9wx/Pizza_1.jpg

De stervormige pizza was n.a.v. een filmpje wat ik had gezien en is wel goed gelukt voor een eerste poging: YouTube: Mike Fitzick makes a Star Pizza | Gozney

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/ltv8z3zs1/Pizza_3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekker Ventje
Nieuwe poging gedaan vandaag. Nu met gas gedaan en de pizza pas klaargemaakt nadat de de oven boven de 400°C was gekomen. Wederom zat het deeg vast, ondanks de griesmeelkorrels. Het is ook nauwelijks te stretchen, de randen blijven dik maar de binnenkant wordt flinterdun en plakt beter dan superglue. Ik ga dus een ander deeg proberen.

Wat het gas betreft, ik heb de infrarood thermometer telkens op het Uuni logo op de pizzasteen gericht en na 15 minuten, met de gasknop op de middelste stand, haalde ik 400°C. Voor mij is het gas een aanrader. Heb bij de lokale kampeertoko een gasfles gehaald, past zonder problemen.

Ik merk net dat de Uuni ook lekker snel afkoelt wanneer je gas gebruikt, toch wel een voordeel voor mij omdat ie niet buiten blijft staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Lekker Ventje op 18-08-2018 20:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sinds afgelopen weekend staat deze op z'n plek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kvfeAqZZqlKluaNQFdkyEgO7/medium.jpg

Inmiddels beetje bij beetje opgestookt, dus hoop dat ik er van de week aan toe kom om er eens echt wat in te bakken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een pizzasteen gekocht en maak al een tijdje graag zelf pizza's. Nav de filmpjes hier al wel wat verbeterpunten; ik doe een rijstijd van een half uur... wil best eens die 24u rijs proberen uit de fimpjes in de startpost maar heb te weinig ijskastruimte.

Ander punt is wel dat ik altijd blijk door te kneden, ik kneed tot ik een zacht deeg heb. dat is gewoon doodleuk 12 minuten en ik gebruik een deegroller.
Zo eens herkansen zonder al die fratsen :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn1p
Deze zomer de Roccbox eigenlijk te weinig gebruikt, maar vandaag en morgen pizzatime.

Good old margherita :) Bio Buf. mozzarella van de AH blijf ik een van de betere vinden. Sommige stukken heb ik te groot gelaten en ''smelten'' niet goed in de saus. Bij de kleinere hompen is dit wel het geval.

Morgen twee white pie's:
Sweet Onions with a Sharp Emmenthaler Cheese
YouTube: 2411 Caramelized Onion

Mild Fontina with Earthy Mushroooms and Herbs
YouTube: 2412 Fontina Mushroom

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.cc/7yktueo2z/IMG_6906_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.cc/fek3g86nf/IMG_6908.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
martijn1p schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:43:
Deze zomer de Roccbox eigenlijk te weinig gebruikt, maar vandaag en morgen pizzatime.

Good old margherita :) Bio Buf. mozzarella van de AH blijf ik een van de betere vinden. Sommige stukken heb ik te groot gelaten en ''smelten'' niet goed in de saus. Bij de kleinere hompen is dit wel het geval.

Morgen twee white pie's:
Sweet Onions with a Sharp Emmenthaler Cheese
YouTube: 2411 Caramelized Onion

Mild Fontina with Earthy Mushroooms and Herbs
YouTube: 2412 Fontina Mushroom

[afbeelding]

[afbeelding]
toon volledige bericht
Het ziet er prachtig uit. Watvoor deeg heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Goed ik heb net voor het eerst met pizzaschep en pizzasteen gewerkt.

Ik heb het recept gebruikt van @Anoniem: 738905 (Anoniem: 738905 in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2")

En het stretchen gedaan zoals deze kerel:
YouTube: Pizza maken Masterclass Deel 2

Punt is dat het met mijn relaxdays schep het niet goed ging. Die schep kreeg ik bij mijn pizzasteen.
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/8/6/2/9200000082432687.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/8/6/2/9200000082432687_1.jpg

Bij het opscheppen frommelde de pizza op, en de topping zat er ook al op. Toen ik het recht wilde trekken trok ik wat scheuren in het deeg. Pizza was lekker maar niet moeders mooiste ;).

Is dat mijn gebrek aan ervaring (ik rolde altijd op bakpapier op een snijplank en schoof zo het bakpapier de oven in ;) ), of is die schep gewoon een *(@#T$%#@ ding?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik gebruik trouwens een aluminium plaat met gaatjes. Gaat als de brandweer! Andere mensen die dit ook doen?

Nog een vraag aan de echte kenners; bij ons om de hoek gooien ze speciale kruiden op de pizza, die de pizza een eigenaardige smaak geven. Het is een soort olie. Iemand enig idee wat dat kan zijn?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
Lekker Ventje schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:19:
Nieuwe poging gedaan vandaag. Nu met gas gedaan en de pizza pas klaargemaakt nadat de de oven boven de 400°C was gekomen. Wederom zat het deeg vast, ondanks de griesmeelkorrels. Het is ook nauwelijks te stretchen, de randen blijven dik maar de binnenkant wordt flinterdun en plakt beter dan superglue. Ik ga dus een ander deeg proberen.

Wat het gas betreft, ik heb de infrarood thermometer telkens op het Uuni logo op de pizzasteen gericht en na 15 minuten, met de gasknop op de middelste stand, haalde ik 400°C. Voor mij is het gas een aanrader. Heb bij de lokale kampeertoko een gasfles gehaald, past zonder problemen.

Ik merk net dat de Uuni ook lekker snel afkoelt wanneer je gas gebruikt, toch wel een voordeel voor mij omdat ie niet buiten blijft staan.
Probeer eerst de techniek van het kneden en het ontwikkelen van gluten te ontwikkelen. Begin met een deeg met een relatief laag watergehalte (50- 60% van totaal gewicht bloem) en telkens iets meer omhoog schroeven. En probeer altijd meer deegballen te maken dan je nodig hebt, dan doet het iets minder pijn mocht je er een paar moeten wegdoen ;) En als je nog niet zeker bent van je zaak kun je beter je schieter/ pizzapeel goed bloemen, en telkens minderen naarmate je meer ervaring en zelfvertrouwen opdoet. Maar hoe langer je het deeg laat liggen, hoe meer vocht het deeg loslaat, dus het blijft ook een kwestie van snel proberen te werken. Als je veel bloem gebruikt op je schieter, zorg dan dat de oven/ steen niet te heet is, want anders verband de bloem aan de onderkant van de pizza.

Goed filmpje over techniek van bloemen en wat je kunt doen als het deeg plakt"
YouTube: 2100 Dough Stretch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:02:

Ik heb het recept gebruikt van @Anoniem: 738905 (Anoniem: 738905 in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2")

Punt is dat het met mijn relaxdays schep het niet goed ging. Die schep kreeg ik bij mijn pizzasteen.
[afbeelding]
[afbeelding]

Bij het opscheppen frommelde de pizza op, en de topping zat er ook al op. Toen ik het recht wilde trekken trok ik wat scheuren in het deeg. Pizza was lekker maar niet moeders mooiste ;).

Is dat mijn gebrek aan ervaring (ik rolde altijd op bakpapier op een snijplank en schoof zo het bakpapier de oven in ;) ), of is die schep gewoon een *(@#T$%#@ ding?
toon volledige bericht

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
MVI pizzaschep 1

Bekijk op YouTube
Zo krijg je jouw pizza op een pizzaschep

Bekijk op YouTube
How to Use a Metal Pizza Peel (So Your Dough Won't Stick!)

Dit is de bedoeling bij het op en afschuiven

( niet dat het mij elke keer lukt ;) maargoed ... )
Dus niet in één keer eraf laten glijden door zwaartekracht, maar langzaam schuddende bewegingen maken en hem zo ook op de steen deponeren.

Ik vraag me af hoe bakpapier werkt straks in de kamado, want dat doe ik nu ook nog steeds in mijn elektrische oventje.
En als dan de korst wat harder geworden is, na een minuutje, haal ik het papier eronder weg
( voor de volgende pizza, kan je makklijk 4x gebruiken )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
Boudewijn schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:02:

[afbeelding]
[afbeelding]

toon volledige bericht
Bij mij was het de intentie om het volgens dat filmpje te gaan doen maar heb al 4 deegbollen verkloot.
Heb net een pizzabodem in elkaar gezet door middel van knippen en plakken, het zag er niet uit. Maar het was wél heel goed te eten en daar gaat het om :) Heb meteen gemerkt wat er gebeurt als de pizza te ver achterin de Uuni gaat.

Omdat het elke keer fout gaat ga ik toch maar een workshop doen. Ik heb al ontelbare filmpjes bekeken, heb de pizzabijbel en de pizza elementen liggen maar het mislukt telkens. Ik kom er zelf niet achter waarom het fout gaat dus mogen professionals mij dat gaan vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn1p
groggy schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:47:
[...]

Het ziet er prachtig uit. Watvoor deeg heb je gebruikt?
Twee witte soorten bloem door elkaar (wat in huis was) maar voornamelijk 00 Pizzabloem van AH. Aangevuld met 30g Roggemeel, aangezien ik niet genoeg bloem in huis had. 60% water, 2.2% zout, 0,25% gist. Gisteren gemaakt en in bulk laten rijzen in de koelkast. Koelkast staat goed koud, ca. 4 graden. 4 a 5 uur voor eten doe ik altijd de ballen individueel opbollen en laten rijzen bij kamertemp.

Ligt nog in bulk voor 2 bollen in de koelkast. Morgenmiddag dus weer individueel opbollen en laten rijzen bij kamertemp. Deeg is dan twee dagen oud, dus zal qua smaak beter zijn ontwikkeld dan vandaag.
Pagina: 1 ... 15 ... 113 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.