@Oekol op welke stand staat de gasbrander? Laag mid of hoog?
Bij mijn weten zitten er twee opties op de roccbox. Laag of hoog. Staat altijd hoog. Moet ik 'm laag doen als de pizza er in zit dan?reAaa schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:37:
@Oekol op welke stand staat de gasbrander? Laag mid of hoog?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Wellicht kun je 'm op laag of mid zetten zodra de pizza erin gaat. Geloof dat je zo iets makkelijker kunt voorkomen dat ie verbrandt en je nog genoeg tijd hebt om tedraaien. Al met al heb je wat meer controle en voldoende tijd om de bodem goed te laten garen. Met 400+ temps vd steen moet dat sowieso geen probleem zijn lijkt me. Mijn aanname is ook dat het vanwege de hogere hydratatie wat langer duurt om alles te laten garen. Tot zover mijn kennis! Mochten er nog aanvullingen zijn of correcties, dan hoor ik het graag!Oekol schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:37:
[...]
Bij mijn weten zitten er twee opties op de roccbox. Laag of hoog. Staat altijd hoog. Moet ik 'm laag doen als de pizza er in zit dan?
Op welke manier stretch je je deeg? Het lijkt erop dat je je korst te groot laat en er te weinig lucht naar de zijkant is "geduwd". Hierdoor heb je inderdaad meer deeg en krijg je die luchtigheid minder.Oekol schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:25:
[...]
De 62% was niet luchtig, nu 65% geprobeerd. Hoe hoger de hydratatie hoe meer het brood soest. Bollen zijn prima, maar het is echt nattig waardoor het in de oven (Roccbox minimaal boven 400 graden maar na paar pizza's op 450 graden) niet snel genoeg gaar wordt lijkt het. Het brand eerder aan. Denk dat ik weer terug ga naar 60%.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Edit: wtf ik zie nu op de foto's dat ik de pizzaschep op de kop heb haha hoe dan
Bij mij krijg ik op elke hydratie wel de luchtigheid. Het deeg is gewoon anders bewerkbaar op 60 als op 65.
EDIT:
Ik zet mijn gas net voor dat ik de pizza erin schuif ook wel wat minder. Dat geeft me meer controle .
Een hydratatie van 65% vereist ook een goed opgewarmde oven. Door de hoge hydratatie is er meer warmte nodig om het water te laten verdampen, en de korst te laten rijzen. Omdat je aangeeft dat je oven pas na een paar pizza’s op 450° is, denk ik dat hij nog niet warm genoeg was. Dan duurt het langer voordat de pizza gaar is, waarbij de korst dan minder luchtig is, terwijl de buitenkant van de korst misschien aanbrandt omdat de pizza langer in de oven is. Een volgende keer zou ik de oven langer laten voorverwarmen tot de steen minimaal 450° is.Oekol schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:25:
[...]
De 62% was niet luchtig, nu 65% geprobeerd. Hoe hoger de hydratatie hoe meer het brood soest. Bollen zijn prima, maar het is echt nattig waardoor het in de oven (Roccbox minimaal boven 400 graden maar na paar pizza's op 450 graden) niet snel genoeg gaar wordt lijkt het. Het brand eerder aan. Denk dat ik weer terug ga naar 60%.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Edit: wtf ik zie nu op de foto's dat ik de pizzaschep op de kop heb haha hoe dan
Had nu ook olie in 't deegkrat ipv semola (omdat mensen hier op 't forum dat zeiden). Dat was ook direct de laatste keer. Vind semola wat dat aangaat veel beter. 4 aug weer pizza, dan gaan we 't wel weer zien. Gek genoeg met tipo 1 bloem de beste pizzas ooit gehad.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Heb je een goed voorbeeld qua stretchen? Dan kan ik eens kijken wat ik anders zou kunnen doen.Weswyp schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:41:
[...]
Op welke manier stretch je je deeg? Het lijkt erop dat je je korst te groot laat en er te weinig lucht naar de zijkant is "geduwd".
Unold Luigi gaat niet meer aan na ongeveer 350 pizza's dus maar een Effeuno P134H besteld.
Manitoba is zeer sterk, deze bij voorkeur mengen met een zwakkere bloemsoort anders krijg je waarschijnlijk echt broodachtig deeg.Oekol schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:55:
Hier snel mee uitproberen. Bij een Italiaanse speciaal winkel gekocht hier in de stad. Ben heel benieuwd![]()
[Afbeelding]
Ik heb wel een video wat ik eerder voor een ander lid heb gemaakt, DM maar dan kijk ik even hoe ik het kan doorsturen.Oekol schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:16:
[...]
Heb je een goed voorbeeld qua stretchen? Dan kan ik eens kijken wat ik anders zou kunnen doen.
Dit is het echte werk!MennoE schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:41:
Sinds een jaar speur ik marktplaats en zo af voor een tweedehands spiraalmixer. Eindelijk geslaagd 🎉
[Afbeelding]
Dat werd de vorige keer ook over Oekol in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2" gezegd met een W waarde van 380. Beste deeg ever voor ons. Maar ik denk dat ik het ook veel langer laat rijzen dan de gemiddelde hier in 't topic. Avond maken en dan hele nacht rijzen buiten koelkast. Stretch 'n fold (elke avond) en koelkast in voor max 48 uur.kevinho040 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 07:41:
[...]
Manitoba is zeer sterk, deze bij voorkeur mengen met een zwakkere bloemsoort anders krijg je waarschijnlijk echt broodachtig deeg.
Overigens ga ik morgen deeg maken voor woensdag of donderdag ff kijken wat uitkomt. Als test voor ons thuis. Weekend er na komen vrienden over en moet 't goed voor elkaar zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Oekol op 21-07-2024 09:31 ]
Deel je resultaten ben benieuwd!Oekol schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:29:
[...]
Dat werd de vorige keer ook over Oekol in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2" gezegd met een W waarde van 380. Beste deeg ever voor ons. Maar ik denk dat ik het ook veel langer laat rijzen dan de gemiddelde hier in 't topic. Avond maken en dan hele nacht rijzen buiten koelkast. Stretch 'n fold (elke avond) en koelkast in voor max 48 uur.
Overigens ga ik morgen deeg maken voor woensdag of donderdag ff kijken wat uitkomt. Als test voor ons thuis. Weekend er na komen vrienden over en moet 't goed voor elkaar zijn.
Gefeliciteerd! Ik heb ook een tijdje lopen azen op Marktplaats, ben toen net een ongebruikte Maxima misgelopen. M'n handmixer was aan het overlijden en een keukenmixer wil ik niet, dus toen maar een nieuwe besteld. Voor hoe kort ik pas aan het bakken ben vind ik het een idiote investering maar het kwam financieel goed uit en ik weet dat ik dit op langere termijn ga blijven doen, dus waarom ook niet. Jammer dat deze niet in het zwart verkrijgbaar is, ben in dat opzicht wel jaloers op jouw aanwinstMennoE schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:41:
Sinds een jaar speur ik marktplaats en zo af voor een tweedehands spiraalmixer. Eindelijk geslaagd 🎉
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ojvFv463zuGFFGB8L2FiFI1X.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja het is een flinke investering. Ik heb er tweedehands € 350 voor betaald, gevonden via een broodbak forum. Enige troost voor dit soort investeringen is dat deze apparaten lang meegaan en erg waardevast zijn. Zeker met inflatie merk ik dat sommige apparaten, zoals de Ooni Koda 12 die ik een aantal jaar geleden heb gekocht voor iets van € 220, na een tijd tegen de aankoopprijs tweedehands verkocht kunnen worden. Kan de Maxima op één snelheid draaien of meerdere?Recrush schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:41:
[...]
Gefeliciteerd! Ik heb ook een tijdje lopen azen op Marktplaats, ben toen net een ongebruikte Maxima misgelopen. M'n handmixer was aan het overlijden en een keukenmixer wil ik niet, dus toen maar een nieuwe besteld. Voor hoe kort ik pas aan het bakken ben vind ik het een idiote investering maar het kwam financieel goed uit en ik weet dat ik dit op langere termijn ga blijven doen, dus waarom ook niet. Jammer dat deze niet in het zwart verkrijgbaar is, ben in dat opzicht wel jaloers op jouw aanwinst![]()
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd of het deeg hierdoor beter wordt. Nu eerst paar weken vakantie en dan proberen.
Ik weer.
Na het debacle van vorige keer met de Tua Farina, te veel gist en te ver gerezen deeg, ben ik aan de slag gegaan met de opmerkingen & tips die hier gepasseerd zijn.
Bloem van Caputo (pizzeria) gehaald
58% water, 2% zout en 0,4% instant gist (deze kan ik evt nog wat meer naar beneden halen in de toekomst)
Deze in de Kenwood gemixt voor 5-6 minuten, en dit deeg een 1,5 u laten rijzen in de veranda tot deze mooi was verdubbeld.
Daarna opgebold in porties van 200 g
/f/image/TOjVXWMXllLFV3OjftIVXHjN.png?f=fotoalbum_medium)
Deze zagen er zo uit na ongeveer 6-7 u rijzen bij kamer temperatuur;
/f/image/k6ywHL9HsdNH6d869P5S5A0u.png?f=fotoalbum_medium)
Heerlijk werkbaar deeg, ook het vormen begint me nu meer en meer te lukken zodat ik met een min of meer ronde pizza eindig
Anyway, gebakken op de Ooni Koda met behulp van men (nieuwe) geperforeerde pizza schep
'overschot' pizza met Chorizo, hespeblokjes, ananas en geraspte mozzarella
/f/image/eLSgPThK1R9WhwT8ZVUArqb7.png?f=fotoalbum_medium)
Gebakken aubergine/champignon met mozzarella
/f/image/908OBWmxCjtcumSlioiTbPkC.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/ai3b1ID1yXHRNBXJYq6BuLZo.png?f=fotoalbum_medium)
Nou hier ben ik al reuze tevreden mee, hier en daar nog wat bijschaven maar dit geeft me wel de vertrouwensboost die ik nodig had voor het pizza feestje hier volgende week
Na het debacle van vorige keer met de Tua Farina, te veel gist en te ver gerezen deeg, ben ik aan de slag gegaan met de opmerkingen & tips die hier gepasseerd zijn.
Bloem van Caputo (pizzeria) gehaald
58% water, 2% zout en 0,4% instant gist (deze kan ik evt nog wat meer naar beneden halen in de toekomst)
Deze in de Kenwood gemixt voor 5-6 minuten, en dit deeg een 1,5 u laten rijzen in de veranda tot deze mooi was verdubbeld.
Daarna opgebold in porties van 200 g
/f/image/TOjVXWMXllLFV3OjftIVXHjN.png?f=fotoalbum_medium)
Deze zagen er zo uit na ongeveer 6-7 u rijzen bij kamer temperatuur;
/f/image/k6ywHL9HsdNH6d869P5S5A0u.png?f=fotoalbum_medium)
Heerlijk werkbaar deeg, ook het vormen begint me nu meer en meer te lukken zodat ik met een min of meer ronde pizza eindig
Anyway, gebakken op de Ooni Koda met behulp van men (nieuwe) geperforeerde pizza schep
'overschot' pizza met Chorizo, hespeblokjes, ananas en geraspte mozzarella
/f/image/eLSgPThK1R9WhwT8ZVUArqb7.png?f=fotoalbum_medium)
Gebakken aubergine/champignon met mozzarella
/f/image/908OBWmxCjtcumSlioiTbPkC.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/ai3b1ID1yXHRNBXJYq6BuLZo.png?f=fotoalbum_medium)
Nou hier ben ik al reuze tevreden mee, hier en daar nog wat bijschaven maar dit geeft me wel de vertrouwensboost die ik nodig had voor het pizza feestje hier volgende week
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Nu bij mijn ouders, morgen willen we pizza gaan bakken in de ‘pizza oven’. Zo’n ding van de Lidl voor op de bbq (zie foto). Iemand ervaring daarmee?
Het probleem dat ik zie is vooral (te weinig) warmte zowel onder maar vooral boven. De bbq is hout gestookt, mijn idee was dus om die flink op te stoken zodat de vlammen door het rooster onderin de ‘oven’ kunnen om zo wat extra warmte bovenin te krijgen.
Andere tips zijn welkom!
Het probleem dat ik zie is vooral (te weinig) warmte zowel onder maar vooral boven. De bbq is hout gestookt, mijn idee was dus om die flink op te stoken zodat de vlammen door het rooster onderin de ‘oven’ kunnen om zo wat extra warmte bovenin te krijgen.
Andere tips zijn welkom!
:strip_exif()/f/image/txfMjYPzbON7CZfcjTWFlyNu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb zoiets van grill guru voor mijn gas bbq. Nadeel van dan ding is dat je gigantisch hard moet stoken om dat ding warm te krijgen (250 graden) dat het teveel brandstof kost om het met enige regelmaat te doen. Dan is zo'n gasfles binnen no time op.Hercul3s schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:39:
Nu bij mijn ouders, morgen willen we pizza gaan bakken in de ‘pizza oven’. Zo’n ding van de Lidl voor op de bbq (zie foto). Iemand ervaring daarmee?
Andere tips zijn welkom!
[Afbeelding]
Ter land, ter zee en in de kroeg
Halen jullie de Lemmen pizzabollen uit de verpakking voor ze de koelkast ingaan om te ontdooien of gebeurt in het bakje zelf ?
Ze mogen niet uitdrogen. Daarom laat je ze in het bakje zitten. Eventueel kan je een eigen bakje gebruiken.Ragnar9999 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:40:
Halen jullie de Lemmen pizzabollen uit de verpakking voor ze de koelkast ingaan om te ontdooien of gebeurt in het bakje zelf ?
ok, ik vroeg het omdat ik ze 2 dagen in de koelkast had laten staan en 8 uur buiten de koelkastMennoE schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:57:
[...]
Ze mogen niet uitdrogen. Daarom laat je ze in het bakje zitten. Eventueel kan je een eigen bakje gebruiken.
maar ze waren te nat/plakkerig
Dit jaar weer voor het eerst pizza gemaakt. Deeg maken heb ik denk ik wel onder de knie. Het probleem zit hem bij mij bij het bakken. In eerste instantie kreeg ik de eerste pizza niet op de schep, maar wonder boven wonder lukt het alsnog met wat vlieg en kunstwerk. Dat lijkt vooral oefenen, de volgende 4 gingen prima.
Maarrrr ik heb vooral moeite met een bruine (panter vlekken) bodem. Ik maak gebruik van de Grill Guru pizzaoven met 2 branders. Ik zet hem eerst vol open zodat de steen goed heet wordt. Metingen: achterin ong 320 graden, vooraan rond de 250 graden. Als ik de pizza er in schuif zet ik de oven stand op zijn laagst. De bovenkant en korst gaat alsnog best hard en heb het gevoel dat de bodem gewoon niet de tijd krijgt lekker bruin te worden. Wat kan ik nog doen? Of is het gewoon een ongeschikte oven 🤔

Maarrrr ik heb vooral moeite met een bruine (panter vlekken) bodem. Ik maak gebruik van de Grill Guru pizzaoven met 2 branders. Ik zet hem eerst vol open zodat de steen goed heet wordt. Metingen: achterin ong 320 graden, vooraan rond de 250 graden. Als ik de pizza er in schuif zet ik de oven stand op zijn laagst. De bovenkant en korst gaat alsnog best hard en heb het gevoel dat de bodem gewoon niet de tijd krijgt lekker bruin te worden. Wat kan ik nog doen? Of is het gewoon een ongeschikte oven 🤔

[ Voor 13% gewijzigd door bsmpower op 21-07-2024 19:02 ]
@bsmpower best mooi aan de bovenkant inderdaad! Lijkt me dat je steen niet heet genoeg is en het daarom te lang duurt. Hoe lang warm je deze oven op? Met temperaturen boven de 400 op de steen moet je ongetwijfeld de goede structuur krijgen in je bodem.
De steen is volgens mijn "laser" meter iets meer dan 300 graden bij de branders en ong 250 graden bij de opening. De brander staat vol open tussen het maken van twee pizza's. Vraag me af of de steen veel heter kan worden...reAaa schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:01:
@bsmpower best mooi aan de bovenkant inderdaad! Lijkt me dat je steen niet heet genoeg is en het daarom te lang duurt. Hoe lang warm je deze oven op? Met temperaturen boven de 400 op de steen moet je ongetwijfeld de goede structuur krijgen in je bodem.
P.s. zie net dat ik een foto heb geplaatst van een pizza met ananas 😅. Excuus voor de pizza puristen hier... Maar onze jongste vindt dit een lekkere combi (heksenkaas als basis, ham, ananas en kaas).
Dat nattige is de olie die in het bakje gedaan is zodat de bol er makkelijk uit komt.Ragnar9999 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:10:
[...]
ok, ik vroeg het omdat ik ze 2 dagen in de koelkast had laten staan en 8 uur buiten de koelkast
maar ze waren te nat/plakkerig
Dankjewel voor de bevestiging dat er wel degelijk merkbaar verschil tussen Tua Farina bloem en een sterkere bloemsoort zitKipCurreh schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:40:
Ik weer.
Probeer niet te snel variabelen aan te passen, zo krijg je de basis sneller op orde en kun je eventueel erna gaan experimenteren met variabelen of bijv. voordeeg indien gewenst.
Ik zou je temperatuur wat verhogen naar 400 in het midden.bsmpower schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:17:
[...]
De steen is volgens mijn "laser" meter iets meer dan 300 graden bij de branders en ong 250 graden bij de opening. De brander staat vol open tussen het maken van twee pizza's. Vraag me af of de steen veel heter kan worden...
P.s. zie net dat ik een foto heb geplaatst van een pizza met ananas 😅. Excuus voor de pizza puristen hier... Maar onze jongste vindt dit een lekkere combi (heksenkaas als basis, ham, ananas en kaas).
Ik heb de gok gewaagd en de Nesta oven gekocht.Thomox schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:03:
Iemand bekend met de oven van Wehkamp?
https://www.wehkamp.nl/ne...ilter%22%3A%22nesta%22%7D
Afgelopen weekend voor het eerst geprobeerd.

:strip_exif()/f/image/jpu7VT0LgmLAjZGJi6TWqJXV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YAbytrTPuHKOPLok4gSPIm5W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ejnz6n1NNOb4hO8b7ZB6NTbm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tNNc1UPSKM3AfBjsO48ps6tl.jpg?f=fotoalbum_large)
500gr Caputo Pizzeria
285 gr water
13 gr zout
3gr instant gist (supermarkt dr Oetker zakjes)
8min kneden om 9.30u in de ochtend. 2u laten rijzen, opbollen in 4 bollen en vervolgens 6u rijzen tot opdienen.
Het deeg krijg ik naar mijn idee nog niet luchtig genoeg. Volgende keer iets minder gist en wellicht iets meer water? En overall iets meer deeg maken omdat ik het idee heb dat deze hoeveelheid net te weinig is voor 4 bollen.
Maar de oven bevalt prima! Stuk minder gedoe dan de kamado, sneller en heter.
Koopje zeg! €119 nuAldmar schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:31:
[...]
Ik heb de gok gewaagd en de Nesta oven gekocht.
Afgelopen weekend voor het eerst geprobeerd.Voorheen op een Bastard kamado pizza's gemaakt, maar dit gaat toch wel een tand sneller! Echt inderdaad minuten of misschien wel seconden werk.
Het opstarten van de oven is nog wel lastig. De draaiknop is erg gevoelig. Indrukken en draaien om te vonken en aan te maken, daarna heel voorzichtig los laten. Anders gaat de vlam weer uit... Zal wel ervaring zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
500gr Caputo Pizzeria
285 gr water
13 gr zout
8min kneden om 9.30u in de ochtend. 2u laten rijzen, opbollen in 4 bollen en vervolgens 6u rijzen tot opdienen.
Het deeg krijg ik naar mijn idee nog niet luchtig genoeg. Volgende keer iets minder gist en wellicht iets meer water? En overall iets meer deeg maken omdat ik het idee heb dat deze hoeveelheid net te weinig is voor 4 bollen.
Weet niet of ie heter gaat eerlijk gezegd... Ik zet hem op max als ik bezig ga met de volgende pizza. Alles bij elkaar ben ik daar 5 min mee bezig ofzo? Op dat moment zit ie rond de 300 graden in het midden. Moet ik dan nog langer wachten met de volgende pizza, aangezien de steen niet zo snel heet wordt? Daarom vraag ik me af of de oven wel voldoetHercul3s schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:41:
[...]
Ik zou je temperatuur wat verhogen naar 400 in het midden.

@Aldmar Je pizzabodem is doorzichtig!
Met de rekbaarheid zit het wel goed
Maar dat is wel één van de redenen om iets meer deeg per bol te willen hebben. Zodat de bodem niet te dun wordt om toch nog een redelijke diameter te behouden.
Maar dan zou ik eerder gewoon kleinere pizza's maken aangezien de temperatuur misschien te laag is? En niet teveel er op leggenAldmar schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:59:
[...]
Met de rekbaarheid zit het wel goed
Maar dat is wel één van de redenen om iets meer deeg per bol te willen hebben. Zodat de bodem niet te dun wordt om toch nog een redelijke diameter te behouden.
Zeer interessant, zit naar deze oven of de Unold te kijken. Heb je toevallig de temperatuur nog kunnen meten?Aldmar schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:31:
[...]
500gr Caputo Pizzeria
285 gr water
13 gr zout
Verbeterpunten zoals door je zelf al genoemd kan ik enkel maar aanraden.
Zelf ook begonnen met bollen van rond de 200gr per stuk maar dat verhoogd naar nu rond de 240gram
Toch net wat beter ook in verhouding.
Per persoon hou ik gewoon 150 gram bloem aan en dan 60% hydratie, en 2% zout tov bloem, gist even afhankelijk van rijstijd, maar hier lijkt die 3 gram wel wat veel te zijn geweest ook zo als ik naar deeg kijk.
Dus 4 personen is bij mij 600gram bloem, 360gram(/ml) water en 12 gram zout en meestal rond de 1,3gr instant gist met 24 uur rijzen.
Met een infrarood meter zat hij rond de 400-450 graden. Na, ik gok, zo'n 30min. Tijdens het bakken wel op halve kracht gezet. Ging snel genoeg. Let wel, het was mijn eerste keer met een dergelijke ovenCujo74 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:36:
[...]
Zeer interessant, zit naar deze oven of de Unold te kijken. Heb je toevallig de temperatuur nog kunnen meten?
Dat is wel een goede vuistregel per persoon! Komende paar keren verder expermenteren met het deeg. ThxVerbeterpunten zoals door je zelf al genoemd kan ik enkel maar aanraden.
Zelf ook begonnen met bollen van rond de 200gr per stuk maar dat verhoogd naar nu rond de 240gram
Toch net wat beter ook in verhouding.
Per persoon hou ik gewoon 150 gram bloem aan en dan 60% hydratie, en 2% zout tov bloem, gist even afhankelijk van rijstijd, maar hier lijkt die 3 gram wel wat veel te zijn geweest ook zo als ik naar deeg kijk.
Dus 4 personen is bij mij 600gram bloem, 360gram(/ml) water en 12 gram zout en meestal rond de 1,3gr instant gist met 24 uur rijzen.
Zou de volgende keer 600 gram bloem en 60% hydratatie aanhouden, dan zit je op 240 gram deeg per bol zoals al door Cujo74 is gezegd.Aldmar schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:31:
[...]
Afgelopen weekend voor het eerst geprobeerd.
500gr Caputo Pizzeria
285 gr water
13 gr zout
Je hebt duidelijk veel teveel gist gebruikt in combinatie met tijd x kamertemperatuur, met als uitkomst dat de deegbollen overrezen zijn en één van de redenen waarom de rand niet luchtig was. Probeer de volgende keer de avond ervoor een deegje te maken met 0,1% gist, laten rijzen totdat het minimaal 60% in volume is toegenomen. Fold and strecht, en in z'n geheel laten rijpen in de koelkast. Volgende dag laten acclimatiseren, en 3 a 4 uur laten rijzen.
Om terug te komen op het DIY deurtje; van de week stond ik bij de bakstenen in de Hornbach en zag ik dat ze ook vuurvaste bakstenen verkopen voor € 3,30. 1tje gehaald en met de haakse slijper doormidden geslepen. RVS bout er doorheen geboord (had ik nog liggen) en zelf een handvat gedraaid op de draaibank; uurtje later had ik een soort "deurtje". Voordeel is dat de steen zwaar genoeg is om niet naar achteren te kantelen.
Met een nieuwe 37mbar drukregelaar zat ik na 15-20 minuten op 400 graden op de Roccbox thermometer
.
:strip_exif()/f/image/f6NbsOgPqyn7zbJgeo3KC4xm.jpg?f=fotoalbum_large)
Het werkt vast niet zo goed als iets wat helemaal afsluit - maar voor 5 euro aan materiaal mag ik niet klagen
.
Met een nieuwe 37mbar drukregelaar zat ik na 15-20 minuten op 400 graden op de Roccbox thermometer
:strip_exif()/f/image/f6NbsOgPqyn7zbJgeo3KC4xm.jpg?f=fotoalbum_large)
Het werkt vast niet zo goed als iets wat helemaal afsluit - maar voor 5 euro aan materiaal mag ik niet klagen
Ik had m zelf ook besteld een maandje geleden, best wel tevreden over.. gaat wel erg snel met die vlam, ze zijn snel verbrand aan de vlamkant, ook met gas terugAldmar schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:31:
[...]
Ik heb de gok gewaagd en de Nesta oven gekocht.
Afgelopen weekend voor het eerst geprobeerd.Voorheen op een Bastard kamado pizza's gemaakt, maar dit gaat toch wel een tand sneller! Echt inderdaad minuten of misschien wel seconden werk.
Het opstarten van de oven is nog wel lastig. De draaiknop is erg gevoelig. Indrukken en draaien om te vonken en aan te maken, daarna heel voorzichtig los laten. Anders gaat de vlam weer uit... Zal wel ervaring zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
500gr Caputo Pizzeria
285 gr water
13 gr zout
Ga vanavond weer deeg maken voor woensdag of donderdag. Gezien het warme weer (is hier binnen nu 24 graden) denk ik dat ik woensdag doe. Normaal gesproken doe ik de nacht lang een bulkrijs en dan in de ochtend de koelkast in. Denk er nu eerder aan om het vanavond na het maken wel tot 23u bijv. er uit te houden en vanaf daar verder in de koelkast te laten rijpen. Wat zouden jullie doen?
Ga met Manitoba (W350) bloem maken deze keer.
![]() | ![]() |
Nu maken en rond 23u/ 24u de koelkast in, anders ga je geheid overrezen deeg krijgen.Oekol schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:53:
Ga vanavond weer deeg maken voor woensdag of donderdag. Gezien het warme weer (is hier binnen nu 24 graden) denk ik dat ik woensdag doe. Normaal gesproken doe ik de nacht lang een bulkrijs en dan in de ochtend de koelkast in. Denk er nu eerder aan om het vanavond na het maken wel tot 23u bijv. er uit te houden en vanaf daar verder in de koelkast te laten rijpen. Wat zouden jullie doen?
Voordat het de koelkast in gaat fold 'n stretch? Dat doe ik normaal in de ochtend welFreshouttheoven schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:37:
[...]
Nu maken en rond 23u/ 24u de koelkast in, anders ga je geheid overrezen deeg krijgen.
ik zou met een gasoven de boel niet hermetisch af willen sluiten. Dan heb je een hete ruimte vol gas na een tijdjeTheJVH schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:55:
Om terug te komen op het DIY deurtje; van de week stond ik bij de bakstenen in de Hornbach en zag ik dat ze ook vuurvaste bakstenen verkopen voor € 3,30. 1tje gehaald en met de haakse slijper doormidden geslepen. RVS bout er doorheen geboord (had ik nog liggen) en zelf een handvat gedraaid op de draaibank; uurtje later had ik een soort "deurtje". Voordeel is dat de steen zwaar genoeg is om niet naar achteren te kantelen.
Met een nieuwe 37mbar drukregelaar zat ik na 15-20 minuten op 400 graden op de Roccbox thermometer.
[Afbeelding]
Het werkt vast niet zo goed als iets wat helemaal afsluit - maar voor 5 euro aan materiaal mag ik niet klagen.
Van ooni mag je bij gas het deurtje niet gebruiken, ik zet hem er vaak half op. Maar niet meer dan dat.
Creabea en mooi gelukt!
Dat doe ik wel altijd, hiermee heb je de variabelen beter onder controle. Vervolgens nog een keer voor dat je gaat opbollen.Oekol schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:44:
[...]
Voordat het de koelkast in gaat fold 'n stretch? Dat doe ik normaal in de ochtend wel
Ik doe ook altijd een stretch en fold na de eerste rijs, voordat het deeg de koelkast in gaat. Mijn indruk is dat dit de ontwikkeling van het deeg goed helpt. Ik snap alleen niet zo goed waarom, want echt kneden doe je het deeg daarmee niet. Weet jij wat de theorie is achter deze techniek?Freshouttheoven schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:47:
[...]
Dat doe ik wel altijd, hiermee heb je de variabelen beter onder controle. Vervolgens nog een keer voor dat je gaat opbollen.
Interessante keuze; punten voor creativiteit. Een mogeljk aandachtspunt is dat het kan zijn dat de plaat van de oven zelf nu koeler blijft onder de baksteen (ook al ligt 'ie er niet helemaal plat op), waardoor die plaat door het temperatuursverschil kan barsten.TheJVH schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:55:
Ik bak nu al een tijdje pizza’s in mijn elektrische oven, 300 graden, boven en onderwarmte, op een pizzasteel.
Deeg maken gaat prima, mooie luchtige bollen, smaakt ook prima. Dit is veelal het resultaat:
:strip_exif()/f/image/ebXjJRHhaxLhuyxjKCP9LfgV.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu wil ik de korst alleen nog beter krijgen. Is een logische vervolgstap om een echte elektrische pizza oven te kopen, en dus op hogere temperatuur te kunnen bakken? En kan ik er dan van uit gaan dat de bovenstaande pizza dan weer wat mooier wordt qua uiterlijk? Dus alsnog niks verander aan mijn bereidingswijze, en alleen de oven zelf aanpas, wordt de pizza dan ook nog mooier /beter? Of is dat te kort door de bocht?
Heb namelijk het idee dat de oven die ik nu gebruik vooral de bottleneck is (normale Siemens inbouwoven)
Deeg maken gaat prima, mooie luchtige bollen, smaakt ook prima. Dit is veelal het resultaat:
:strip_exif()/f/image/ebXjJRHhaxLhuyxjKCP9LfgV.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu wil ik de korst alleen nog beter krijgen. Is een logische vervolgstap om een echte elektrische pizza oven te kopen, en dus op hogere temperatuur te kunnen bakken? En kan ik er dan van uit gaan dat de bovenstaande pizza dan weer wat mooier wordt qua uiterlijk? Dus alsnog niks verander aan mijn bereidingswijze, en alleen de oven zelf aanpas, wordt de pizza dan ook nog mooier /beter? Of is dat te kort door de bocht?
Heb namelijk het idee dat de oven die ik nu gebruik vooral de bottleneck is (normale Siemens inbouwoven)
Toevallig heb ik gisteren pizza’s gebakken, deels in een gewone oven met pizza steen. Mijn gevoel was dat de pizza lekkerder wordt in een 400gr pizza oven. Dan krijg je luchtiger en sappiger deeg met een krokantere buitenkant. In de oven droogt het meer uit omdat je langer bakt. Een pizza oven zal voor zover ik zie dus zeker verschil maken!Goofyduck384 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:55:
Ik bak nu al een tijdje pizza’s in mijn elektrische oven, 300 graden, boven en onderwarmte, op een pizzasteel.
[Afbeelding]
Also, update over de Lidl pizza oven voor op de bbq, beetje een drama. De steen bleef te heet, de bovenkant niet warm genoeg. Dus onderkant al zwart terwijl er bovenop weinig kleur zat. Niet echt voor herhaling vatbaar en niet echt een aanrader.
Een paar jaar geleden had ik dezelfde overweging. Met mijn inbouwoven op 300 graden met een pizzasteen is een prima pizza te bakken. Uiteindelijk toch een Macte Voyager Twin gekocht. De pizza's worden echt beter met een hogere temperatuur. Ik heb geen moment spijt gehad, en mijn gezin ook nietGoofyduck384 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:55:
[Afbeelding]
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Een degelijke elektrische pizzaoven gaat de textuur en uiterlijk van de pizza verbeteren, dit staat buiten kijf.Goofyduck384 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:55:
Door de juiste werkwijze kun je met jouw huidige oven en een fatsoenlijke steen van 3 cm dik of een baking steel van minimaal 6 mm dikte de pizza’s naar een hogere niveau tillen, geen leopard spots maar wel een aanzienlijk betere balans qua textuur en mooiere uiterlijk.
Waarschijnlijk gebruik je nu de ventilator i.c.m. onder en/ of bovenwarmte.
Door enkel onder en bovenwarmte te gebruiken zonder ventilator, de ovenrek op ongeveer 3/4 hoogte te plaatsen en de pizza eerste een paar minuten voor te bakken met enkel saus en daarna afbakken in een aantal minuten zul je al een flinke verbeteringen ervaren.
Door o.a. fold and stretch toe te passen ontwar en bindt je de glutenine en gliadine recht en binden ze samen waardoor er een sterke(re) glutennetwerk wordt gecreëerd. Daarnaast draagt het bij om de gist beter/ uniformer te verdelen.MennoE schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:56:
[...]
Ik doe ook altijd een stretch en fold na de eerste rijs, voordat het deeg de koelkast in gaat. Mijn indruk is dat dit de ontwikkeling van het deeg goed helpt. Ik snap alleen niet zo goed waarom, want echt kneden doe je het deeg daarmee niet. Weet jij wat de theorie is achter deze techniek?
Een (goede) pizzaoven die tot 400°C of meer kan gaat echt veel verschil maken, daar krijg je geen spijt van (tevreden Macte Voyager Twin gebruiker hier). Zelfs op b.v. 375°C onder en boven, in combinatie met de biscotto, is m.i. een wereld van verschil t.o.v. een reguliere keukenoven die tot 300°C kan. De baktijd is ondanks het relatief lage temperatuursverschil zo'n factor 3 korter.Goofyduck384 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:55:
Nu wil ik de korst alleen nog beter krijgen. Is een logische vervolgstap om een echte elektrische pizza oven te kopen, en dus op hogere temperatuur te kunnen bakken?
In een oven die tot 500°C gaat kun je ook echte Napolitaanse stijl pizza's maken als je daar van houdt.
Kan ook nooit eens allemaal goed gaan 
Vrouw belt net op dat ze deeg vergeten was uit de koeling te halen. Nu alsnog gedaan, roccbox heeft uurtje nodig om op temperatuur te komen. Denk dat het uiteindelijk met dit weer nog wel goed moet komen hopelijk
En dan de foto's! Eerste pizza weer de korst vrij brood achtig, maar wel oké verder. Tweede pizza het vuur zachter gezet en de bodem was krokant en de rand ook. Ook wel iets zwarter eerlijk gezegd maar kon er mee door.
Denk toch dat ik bij 't stretchen wat fout doe. Ga nog wel meer filmpjes bekijken, heb niet y idee dat ik in wezen zoveel anders doe.
Was vandaag een restje belegen kaas wat op moest en hadden cabanossi gekocht met salami. Prima
Vrouw belt net op dat ze deeg vergeten was uit de koeling te halen. Nu alsnog gedaan, roccbox heeft uurtje nodig om op temperatuur te komen. Denk dat het uiteindelijk met dit weer nog wel goed moet komen hopelijk
En dan de foto's! Eerste pizza weer de korst vrij brood achtig, maar wel oké verder. Tweede pizza het vuur zachter gezet en de bodem was krokant en de rand ook. Ook wel iets zwarter eerlijk gezegd maar kon er mee door.
Denk toch dat ik bij 't stretchen wat fout doe. Ga nog wel meer filmpjes bekijken, heb niet y idee dat ik in wezen zoveel anders doe.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Was vandaag een restje belegen kaas wat op moest en hadden cabanossi gekocht met salami. Prima
[ Voor 83% gewijzigd door Oekol op 24-07-2024 19:57 ]
Eén ding is me nu wel duidelijk; jij gebruikt de schep gewoon liever ondersteboven
Zier er verder goed uit!
Je doet niets fout! Ziet er perfect uit, menig pizzabakker zo jaloers zijn op de kleur en rand! Er is niet maar 1 manier waarop “de perfecte pizza” gemaakt kan worden, een pizza die lekker smaakt is altijd perfect.Oekol schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:18:
Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50
Haha nee, bij nader inzien lijkt het zo maar is het wel goed. Zal zo de foto van de vorige keer checken of die wellicht ook gewoon goed was.Tikje schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:11:
[...]
Eén ding is me nu wel duidelijk; jij gebruikt de schep gewoon liever ondersteboven![]()
Zier er verder goed uit!

Dank je wel! Die derde foto is de tweede pizza en ook wat beter gelukt (knapperiger en luchtpockets in de rand). Die eerste vond ik de rond gewoon weer 'brooddeeg' en dat wil ik persoonlijk juist voorkomen.PeepPeepPeep schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:19:
[...]
Je doet niets fout! Ziet er perfect uit, menig pizzabakker zo jaloers zijn op de kleur en rand! Er is niet maar 1 manier waarop “de perfecte pizza” gemaakt kan worden, een pizza die lekker smaakt is altijd perfect.
Enfin, ik denk dat ik gewoon tijdens het bakken het voor naar beneden draaien moet. Wordt hij in ieder geval lekker luchtig.
Maandag begonnen met mijn deeg;
Poolish
300 gram caputo red
300 gr water
3gram verse gist
1 uur buiten de koelkast
24 uur in de koelkast
Hoofddeeg max 48 u in koelkast
30gram zout
400gr water
700 gram caputo red
Beetje olijfolie
Opbollen op dag van maken (normaal 3a4 uur van te voren, nadat deeg op kamertemp is.)
Vanochtend deeg opgebold en in de koelkast gezet, mijn vriendin haalt het er ‘s middags uit.
Normaal werk ik met maximaal 63% hydratatie, maar wilde eens hogere hydratatie proberen. Mijn Maxima Msm8 vind het niet zo leuk en met de minimale hoeveelheid deeg(1,5kg). Werkt het niet zo top.
Daardoor ook een beetje een gebrekkig deeg; zie hier hoe de bollen eruit zien, iemand nog een tip met hogere hydratatie? Met lagere hydratatie werkt dit wel altijd top.
Poolish
300 gram caputo red
300 gr water
3gram verse gist
1 uur buiten de koelkast
24 uur in de koelkast
Hoofddeeg max 48 u in koelkast
30gram zout
400gr water
700 gram caputo red
Beetje olijfolie
Opbollen op dag van maken (normaal 3a4 uur van te voren, nadat deeg op kamertemp is.)
Vanochtend deeg opgebold en in de koelkast gezet, mijn vriendin haalt het er ‘s middags uit.
Normaal werk ik met maximaal 63% hydratatie, maar wilde eens hogere hydratatie proberen. Mijn Maxima Msm8 vind het niet zo leuk en met de minimale hoeveelheid deeg(1,5kg). Werkt het niet zo top.
Daardoor ook een beetje een gebrekkig deeg; zie hier hoe de bollen eruit zien, iemand nog een tip met hogere hydratatie? Met lagere hydratatie werkt dit wel altijd top.
:strip_exif()/f/image/fkOxhb8mqLFEvFV4wOzZsHeC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Terrie op 25-07-2024 10:37 ]
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Ahhhh je hebt gelijk; het is een optische illusie. Je hield 'm goed.Oekol schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:25:
[...]
Haha nee, bij nader inzien lijkt het zo maar is het wel goed.
Oef; ze gaan vrij hard, die blijven in de koelkast tot net voor het bakken! :strip_exif()/f/image/IV6REpz7ESna4Hmb5TsYLSOq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze zijn eigenlijk al ready.., misschien moet ik ze zelfs opnieuw bollen.
:strip_exif()/f/image/IV6REpz7ESna4Hmb5TsYLSOq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze zijn eigenlijk al ready.., misschien moet ik ze zelfs opnieuw bollen.
[ Voor 7% gewijzigd door Terrie op 25-07-2024 11:52 ]
Vraagje! Wat raden jullie aan om te doen voor morgen:
Deeg (60% water/3% Zout/ 0,1% gist) ligt in bulk in de koelkast. Morgen rond 12:30 moet ik met de auto weg en rond 18:00 wil ik de eerste pizza's gaan bakken. Ik weet niet of ik nog kans heb om het deeg bij aankomst bestemming (1,5u later) even te laten koelen. Vorige week ging het namelijk te hard en is mijn deeg overrezen. Kwam helaas ook door de hoge binnentemp bij een vriend.
Mijn idee is om het rond 14:30 gewoon op te bollen. Met buitentemp van 22 graden verwacht ik niet dat het binnen te hard zal gaan met rijzen. Wat denken jullie van bovenstaande? Ben waarschijnlijk wat voorzichtiger ivm overrezen deeg van de vorige keer.
Deeg (60% water/3% Zout/ 0,1% gist) ligt in bulk in de koelkast. Morgen rond 12:30 moet ik met de auto weg en rond 18:00 wil ik de eerste pizza's gaan bakken. Ik weet niet of ik nog kans heb om het deeg bij aankomst bestemming (1,5u later) even te laten koelen. Vorige week ging het namelijk te hard en is mijn deeg overrezen. Kwam helaas ook door de hoge binnentemp bij een vriend.
Mijn idee is om het rond 14:30 gewoon op te bollen. Met buitentemp van 22 graden verwacht ik niet dat het binnen te hard zal gaan met rijzen. Wat denken jullie van bovenstaande? Ben waarschijnlijk wat voorzichtiger ivm overrezen deeg van de vorige keer.
Met 70% hydratatie gaan de bollen al snel in elkaar overlopen, wellicht dat het helpt ze in de koelkast te zetten. M.i. zul je ze op enig moment sowieso opnieuw moeten opbollen, en dan wellicht maximaal 3 bollen per krat zodat je ze als je gaat bakken goed kunt oppakken.Terrie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:51:
Oef; ze gaan vrij hard, die blijven in de koelkast tot net voor het bakken!
Heb je geen grote koeltas oid? Koop je 2 zakken ijs bij de supermarkt en leg je boven op de deegkrat (of iets wat je gebruikt). Dan kun je zelf beslissen wanneer je het koelen stopt.reAaa schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:43:
Vraagje! Wat raden jullie aan om te doen voor morgen:
Ik kan ze inderdaad ook over 2 kratten verdelen (ik heb er tenslotte 2;) goeie. Vaak lukt het uitsteken wel, maar als ze te groot worden dan is vooral de kracht van het deeg eruit. Ze liggen nu al sinds het opbollen in de koelkast, maar de warmte die er tijdens het opbollen in is gegaan haal je er niet zomaar uit.Tikje schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:49:
[...]
Met 70% hydratatie gaan de bollen al snel in elkaar overlopen, wellicht dat het helpt ze in de koelkast te zetten. M.i. zul je ze op enig moment sowieso opnieuw moeten opbollen, en dan wellicht maximaal 3 bollen per krat zodat je ze als je gaat bakken goed kunt oppakken.
Mooie baksels!reAaa schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:34:
Zeer content met het resultaat van vanavond!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Echt knap 70% hydratatie. Ik vind 62% al teveel plakken aan het aanrecht blad of pizzaschep waardoor ik al meerdere pizzasessies verknald heb. Ik hou het bij 59%
Nieuwe set pizza bollen van van Lemmen weer binnen inclusief Levoni Salamella Piccante. Aankomende week de kamado weer opstoken voor een pizzasessie. Mezelf er even aan herinneren foto’s te maken…
In wat voor 'n oven maak je de pizza's? Hou je nog rekening met lager vuur vanwege de hoge hydratatie bijv?Terrie schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:48:
De creaties van gisteravond! [Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog nooit zo zacht van binnen en crunchy van buiten gehad! 70% hydratatie is echt top!
Ik heb een Unold Luigi, maar eigenlijk mis ik nog een beetje warmte. Met de Ooni Koda 16 of 12 had ik betere resultaten, maar minder fijn om elke keer buiten te moeten bakken.Oekol schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 18:21:
[...]
In wat voor 'n oven maak je de pizza's? Hou je nog rekening met lager vuur vanwege de hoge hydratatie bijv?
Ik merk juist hoe hoger de hydratatie hoe hoger het vuur moet.
Is ook qua werken echt niet relaxed, ook mn mixer blijft onder het deeg zitten vaak. De maxima MSM 8 die ik gebruik is eigenlijk ook geschikt tot 65%. Ik doe bijvoorbeeld het vanuit de mixer eerst tot bol maken met een een gi metal flexibele pizza spatel. Daarna met super olie handen een stretch en folder tot bol in een bak.siveiro schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:49:
Echt knap 70% hydratatie. Ik vind 62% al teveel plakken aan het aanrecht blad of pizzaschep waardoor ik al meerdere pizzasessies verknald heb. Ik hou het bij 59%
[ Voor 10% gewijzigd door Terrie op 27-07-2024 20:48 ]
Dat lijkt mij incorrect.Terrie schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:44:
[...]
Ik merk juist hoe hoger de hydratatie hoe hoger het vuur moet.
Waarom? Zit toch meer vocht in wat in moet drogen lijkt me?
Hoe lager het vuur hoe langer de pizza in de oven zit. Dan droogt hij dus alleen maar uit en is mijn hoge hydratatie voor niks geweest. Door de hoge hydratie wil ik juist dat mijn pizza aan de buitenkant krokant wordt, maar binnenin lekker zacht blijft.
Jullie zeggen het toch zelf al. Als de pizza langer in de oven moet, dan is het toch juist handiger dat er meer water in het deeg zit?
Als je maar heel kort je pizza in de oven hebt, dan heb je niet zo veel water nodig.
Als je maar heel kort je pizza in de oven hebt, dan heb je niet zo veel water nodig.
Vanavond voor het eerst een poolish voorbereid. Ben nog niet uit-geëxperimenteerd met direct deeg maar wilde het al een tijdje proberen, dus vond het wel eens tijd iets anders te proberen. Ben heel benieuwd naar het resultaat.
Maakte wel een nieuwe 1kg zak Caputo open en vond bovenop een (rijst?)meelkever. Voor de zekerheid het hele pak maar weggemieterd en een andere gepakt. Was dat nodig? Heb ik nu vergrootte kans dat er in mijn andere pakken ook zitten? Las al weer dingen als bloem invriezen et cetera. Lijkt me een hoop extra werk. Ben benieuwd naar jullie bevindingen hiermee.
Maakte wel een nieuwe 1kg zak Caputo open en vond bovenop een (rijst?)meelkever. Voor de zekerheid het hele pak maar weggemieterd en een andere gepakt. Was dat nodig? Heb ik nu vergrootte kans dat er in mijn andere pakken ook zitten? Las al weer dingen als bloem invriezen et cetera. Lijkt me een hoop extra werk. Ben benieuwd naar jullie bevindingen hiermee.
We zijn weer onderweg sinds maandag met een pizzadeegje:)
Nu op dag 2 in de koelkast en ze zullen vanmiddag opgebold worden.
na 12H
:strip_exif()/f/image/2MkHbNtR7Qa1BRfQr8AeTyN7.jpg?f=fotoalbum_large)
na 36H
:strip_exif()/f/image/0x82kjg4kE38VhZdI6gOqRZb.jpg?f=fotoalbum_large)
Weer 70% hydratatie, maar dit keer de bulkrijs in een deegkrat. Normaal doe ik dit in een ronde kom, maar dit is totaal 2,5KG deeg dus pastte dit niet. Ik ben wel een beetje bang dat dit wat voor mijn luchtigheid zou doen, maar dit lijkt nu mee te vallen.
Nu op dag 2 in de koelkast en ze zullen vanmiddag opgebold worden.
na 12H
:strip_exif()/f/image/2MkHbNtR7Qa1BRfQr8AeTyN7.jpg?f=fotoalbum_large)
na 36H
:strip_exif()/f/image/0x82kjg4kE38VhZdI6gOqRZb.jpg?f=fotoalbum_large)
Weer 70% hydratatie, maar dit keer de bulkrijs in een deegkrat. Normaal doe ik dit in een ronde kom, maar dit is totaal 2,5KG deeg dus pastte dit niet. Ik ben wel een beetje bang dat dit wat voor mijn luchtigheid zou doen, maar dit lijkt nu mee te vallen.
Ik bak redelijk veel pizza met zelfgemaakt deeg (maar nieuw in dit topic) - met een normale oven. Nu toch maar eens doorgepakt om een Luigi te proberen. Ik volg de prijzen al een tijdje en zag zojuist bij Otto deze aanbieding (die was er gisternacht nog niet, toen was het nog 200 euro). Wellicht ook interessant voor andere Tweakers hier
:
https://www.otto.nl/p/172...68816/#?itemId=1724608945
Prijs: 183 euro.
Via CashbackXL nog -10%:
Cashback: € 9,07
Status: bevestigd
Dus uiteindelijk 174 euro. (ex. verzending)
https://www.otto.nl/p/172...68816/#?itemId=1724608945
Prijs: 183 euro.
Via CashbackXL nog -10%:
Cashback: € 9,07
Status: bevestigd
Dus uiteindelijk 174 euro. (ex. verzending)
Vandaag weer pizza’s met de bollen van Van Lemmen. Wát een fantastisch deeg is dat toch! Weer finetunen t.o.v. de vorige keer met andere mozzarella, maar man man man wat hebben we lekker gegeten! Dit keer niet vergeten om foto’s te maken.
:strip_exif()/f/image/u0IsXzKlAuFtPA5ohuC6HrOA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IeJNbnFqpIm4VGwKxpXFEj3Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IuzbNpGaKGLiRAVd8wRcuTFd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M7ewHYpLXvBXonXlKolWAxJI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AeNFJPIg7m01HDO3lcc4mIFT.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn zoontje gaat altijd voor de salami pizza, waarbij mijn vrouw en dochter voor de margarita (met ham) gaan. Zelf ging ik voor de pikante met chorizo blokjes en Levoni Salamella
:strip_exif()/f/image/u0IsXzKlAuFtPA5ohuC6HrOA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IeJNbnFqpIm4VGwKxpXFEj3Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IuzbNpGaKGLiRAVd8wRcuTFd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M7ewHYpLXvBXonXlKolWAxJI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AeNFJPIg7m01HDO3lcc4mIFT.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn zoontje gaat altijd voor de salami pizza, waarbij mijn vrouw en dochter voor de margarita (met ham) gaan. Zelf ging ik voor de pikante met chorizo blokjes en Levoni Salamella
Ziet er goed uit! Ben ook wel benieuwd naar de pizzabollen van van Lemmen, maar heb toch ook veel plezier in zelf het deeg maken.GilbertvH schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:10:
Vandaag weer pizza’s met de bollen van Van Lemmen.
Eergisteren voor het eerst een poolish gemaakt (Vito Iacopelli recept uit de 'Pizza dough' app), gisteren deeg gemaakt en 's avonds gebakken met familie. Deeg was fijn om mee te werken, maar de rand was niet luchtig en vrij compact en broodachtig. Denk dat ik ook nog heel erg moet wennen aan de spiraalmixer. Wel enigszins frustrerend dat m'n deeg altijd óf moeilijk te stretchen óf niet luchtig is. Gelukkig was de smaak er niet minder om en heeft iedereen genoten.
Onlangs ook begonnen met gebruiken van fior di latte. Vond het in het begin te romig en overweldigend, maar met wat minderen en meer balans absoluut heerlijk.
Tot slot; de laatste paar pizzasessies is het consequent gelukt om pizza's zonder verbrande plek (en zonder flame guard) uit de Roccbox te krijgen.

Dit was het hoogtepunt van de avond:
:strip_exif()/f/image/cOGB6Mw45AyDAlhbu2noE7R3.jpg?f=fotoalbum_large)
Na veel gelezen te hebben over de verschillende ovens kan ik geen keuze maken tussen de:
- Macte Voyager TWIN
- EffeUno P134H
- Ooni Volt 12’’
Ziet er prachtig uit! Ik ben zelf ook erg fan van burrata bij de pizza. Ik eet pizza's met veel hete peper, en de combi van pittig en romige burrata is heerlijk.Recrush schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:42:
[...]
Ziet er goed uit! Ben ook wel benieuwd naar de pizzabollen van van Lemmen, maar heb toch ook veel plezier in zelf het deeg maken.
Eergisteren voor het eerst een poolish gemaakt (Vito Iacopelli recept uit de 'Pizza dough' app), gisteren deeg gemaakt en 's avonds gebakken met familie. Deeg was fijn om mee te werken, maar de rand was niet luchtig en vrij compact en broodachtig. Denk dat ik ook nog heel erg moet wennen aan de spiraalmixer. Wel enigszins frustrerend dat m'n deeg altijd óf moeilijk te stretchen óf niet luchtig is. Gelukkig was de smaak er niet minder om en heeft iedereen genoten.
Onlangs ook begonnen met gebruiken van fior di latte. Vond het in het begin te romig en overweldigend, maar met wat minderen en meer balans absoluut heerlijk.
Tot slot; de laatste paar pizzasessies is het consequent gelukt om pizza's zonder verbrande plek (en zonder flame guard) uit de Roccbox te krijgen.![]()
Dit was het hoogtepunt van de avond:
[Afbeelding]
Ik weet dat mensen olie of semolina onder de definitieve bollen leggen in de bak om te rijzen. Hoe zit 't als je de grote bol deeg in jullie bak doen, gaat daar ook olie of semolina onder? Of wordt dat pas na het bollen gedaan en dus niet tussen de fold 'n stretch sessies door?
Ik heb zelf getwijfeld tussen de Ooni Volt en de EffeUno. Uiteindelijk toch voor de EffeUno gegaan vanwege de hogere maximale temperatuur en de dikkere steen. (Let op: tegenwoordig leveren ze de EffeUno met een 2-in-1 steen. Ik heb zelf een biscotto erbij gekocht wat een fantastisch resultaat levert)achterop23 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:35:
Na veel gelezen te hebben over de verschillende ovens kan ik geen keuze maken tussen de:Iemand die hier ook naar gekeken heeft?
- Macte Voyager TWIN
- EffeUno P134H
- Ooni Volt 12’’
:strip_exif()/f/image/ZUV45JeInKiiNO0Sq6bqsnB4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wo0hx8Efp243QpckSHhp3Bg0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ys42gM95yqWkvB49Y5nLrexR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is m’n beste pizza tot nu toe. Het koste wel een paar pizza sessies om hem zo te krijgen. Je moet je oven leren kennen.
Wellicht heb je nog wat aan deze YouTube video. Hier vergelijken ze de door jouw genoemde pizza ovens.
Dank u! Wat voor pepers gebruik je dan en wat doe je er verder op? Ik hou erg van jalapeños, zou daar best iets lekkers mee willen bedenken.MennoE schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:44:
[...]
Ziet er prachtig uit! Ik ben zelf ook erg fan van burrata bij de pizza. Ik eet pizza's met veel hete peper, en de combi van pittig en romige burrata is heerlijk.
Ik gebruik meestal een combinatie van gesneden verse rode en groene peper. Die bak ik gewoon mee met de pizza (met verder alleen tomatensaus en kaas). Soms doe ik ze er na het bakken op, dan smaken ze iets sterker. Ik combineer het met nduja die ik meebak, wat ook lekker pittig is. En dan rucola en burrata.Recrush schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:33:
[...]
Dank u! Wat voor pepers gebruik je dan en wat doe je er verder op? Ik hou erg van jalapeños, zou daar best iets lekkers mee willen bedenken.
Enige probleem is dat de pittigheid van rode en groene pepers in Nederlandse supermarkten erg onvoorspelbaar is. De ene keer smaken ze naar paprika en is er niks pittigs aan. De andere keer zijn ze zo pittig dat je mond wegbrandt.
Macte Voyager Twin: Goedkoop, wat je ook terugziet in de afwerking, die is wat 'industrieel' zogezegd. Deze heb ik zelf en bevalt me prima.achterop23 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:35:
Na veel gelezen te hebben over de verschillende ovens kan ik geen keuze maken tussen de:Iemand die hier ook naar gekeken heeft?
- Macte Voyager TWIN
- EffeUno P134H
- Ooni Volt 12’’
EffeUno P134H: Duurder, wel een betere oven en bouwkwaliteit. Wel de 2-in-1 steen dumpen en een echte biscotto kopen.
Ooni Volt 12’’: M.i. onnodig duur, je betaalt flink voor de naam. Gaat 'maar' tot 450°C.
Vanwaar heb jij de hoge gekozen? Gebruik je dit reeds?Qoncritter schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:32:
[...]
Ik heb zelf getwijfeld tussen de Ooni Volt en de EffeUno. Uiteindelijk toch voor de EffeUno gegaan vanwege de hogere maximale temperatuur en de dikkere steen. (Let op: tegenwoordig leveren ze de EffeUno met een 2-in-1 steen. Ik heb zelf een biscotto erbij gekocht wat een fantastisch resultaat levert)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is m’n beste pizza tot nu toe. Het koste wel een paar pizza sessies om hem zo te krijgen. Je moet je oven leren kennen.
Wellicht heb je nog wat aan deze YouTube video. Hier vergelijken ze de door jouw genoemde pizza ovens.
De hoge koop je natuurlijk niet voor alleen pizza, dus ik vermoed dat @Qoncritter ook brood bakt of de oven voor andere algemenere dingen gebruikt?
Ik wil er ook nog eentje, voornaamste twijfel is hoge of lage, primair is het toch voor pizza en dan is mijn theorie dat het beter is om het warmte-element dichter bij de pizza te hebben, en dus de lage beter is. Maar als je er ook andere dingen mee wil kunnen, zoals brood bakken, dan moet je haast wel de hoge hebben.
Ik wil er ook nog eentje, voornaamste twijfel is hoge of lage, primair is het toch voor pizza en dan is mijn theorie dat het beter is om het warmte-element dichter bij de pizza te hebben, en dus de lage beter is. Maar als je er ook andere dingen mee wil kunnen, zoals brood bakken, dan moet je haast wel de hoge hebben.
Ik gebruik semolina.Oekol schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:04:
Ik weet dat mensen olie of semolina onder de definitieve bollen leggen in de bak om te rijzen. Hoe zit 't als je de grote bol deeg in jullie bak doen, gaat daar ook olie of semolina onder? Of wordt dat pas na het bollen gedaan en dus niet tussen de fold 'n stretch sessies door?
Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl
@Boudewijn je blogpost doet t niet meer
achterop23 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:43:
Vanwaar heb jij de hoge gekozen? Gebruik je dit reeds?
Inderdaad. Dit is vanwege mijn partner die er brood in wil gaan bakken. Die is nu nog bezig met zuurdesembrood in de Dutch Oven maar wil daar ook de pizza oven voor gaan gebruiken. Omdat de oven dus hoger is hebben ze de oven extra vermogen gegeven. De P134H verbruikt 3kW en de P134HA 3,2kW. Dus die die extra watt zorgt voor extra hittte waardoor je ook bij deze hogere oven leopard spots krijgt op je pizza.defusion schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:54:
De hoge koop je natuurlijk niet voor alleen pizza, dus ik vermoed dat @Qoncritter ook brood bakt of de oven voor andere algemenere dingen gebruikt?
Ik kocht 1j geleden de P134H, hoewel ik er erg tevreden van was vond ik de beperkte hoogte voor pizza soms een probleem. Meestal ging het goed maar bij heel luchtig deeg kreeg ik vaak te grote zwarte plekken. Als je online kijkt bakt bijna iedereen pizza in lage modellen dus wellicht lag het aan mij, er is idd wel een beetje een learning curve aan. Uiteindelijk 6 maanden later toch beslist voor de hogere P134HA te kopen en hier heb ik geen moment spijt van gehad, voor mij persoonlijk werkt het beter. Ondanks de grotere ruimte binnen blijft hij de temperatuur goed aanhouden, ik kan er gemakkelijk tien(tallen) pizza's na elkaar in bakken zonder problemen. Broden heb ik er nog niet ingebakken maar wel baguettes en dat ging prima, dat zou in de lage versie al heel moeilijk zijn.achterop23 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:43:
[...]
Vanwaar heb jij de hoge gekozen? Gebruik je dit reeds?
Enkele baksels uit deze oven:
:strip_exif()/f/image/ylaj1ucam9x0uUPrN7r1UiAn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N75EJo4JRv5X6Vinzm1CmQ7S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YhLMcd2xqibSLHwUKOx2s212.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ddXUKgU8lTA2thjBqoXKWYKN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HqJBWkGsErZ3m8wBBRGmgXxX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EU2FlMibo7SAd3EKgPk4EU6K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HUMOcsmTafEMcTlFXLvSWgU2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jfjr4kdJtdqLtky0jfTRwgNd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wmq3GhxC0e3Tllk0lqxspx71.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door T_V_H op 03-08-2024 17:03 ]
Als je tijdens het opbollen de luchtbollen hoort en voelt knappen in je hand, is dat juist goed of verpest je dan je deeg?
Ik weet niet of het goed is maar volgens mij kan het geen kwaad. Als het deeg nog sterk en actief is zal de deegbol terug luchtig worden bij de juiste temperatuur (en indien goed opgebold).Oekol schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:58:
Als je tijdens het opbollen de luchtbollen hoort en voelt knappen in je hand, is dat juist goed of verpest je dan je deeg?
Wat m'n voorganger zegt, denk dat het wel meevalt. Die bellen zijn leuk, maar je wilt ze niet per se hebben.Oekol schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:58:
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.