60% is voor mij niet luchtig genoeg. Dus dan vind ik het meer op brood lijken.MennoE schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:18:
[...]
Ik snap niet hoe je erbij komt dat 60% hydratatie pizzadeeg broodachtig maakt. Dat klopt gewoon niet.
@Salv @Eric H @Weswyp
Een kennis van mij heeft de Nero, de versie die hier op de fotos van @Salv te zien is.
de klep is er een keer uit gevallen en nu is zijn thermometer stuk. Op de site van burnhard zie ik die analoge thermometer niet staan. De manual praat ook alleen over de deur, geen info over thermometer of afmetingen.
Hij is vrijdag jarig en om het jaarlijks geld-schuif-rondje te doorbreken zou ik hem een nieuwe thermometer willen geven. Hij woont in Frankrijk, zijn vrouw heeft 2 linker handen en aan hem vragen is natuurlijk niet zo leuk meer.... dus ik heb geen mogelijkheid om zelf aan de afmeting te komen.
Kan een van jullie heel misschien de diameter en inbouw diepte voor mij eens kunnen meten? Dan kan ik proberen een nieuwe voor zijn verjaardag te bestellen.
Thanks.
Een kennis van mij heeft de Nero, de versie die hier op de fotos van @Salv te zien is.
de klep is er een keer uit gevallen en nu is zijn thermometer stuk. Op de site van burnhard zie ik die analoge thermometer niet staan. De manual praat ook alleen over de deur, geen info over thermometer of afmetingen.
Hij is vrijdag jarig en om het jaarlijks geld-schuif-rondje te doorbreken zou ik hem een nieuwe thermometer willen geven. Hij woont in Frankrijk, zijn vrouw heeft 2 linker handen en aan hem vragen is natuurlijk niet zo leuk meer.... dus ik heb geen mogelijkheid om zelf aan de afmeting te komen.
Kan een van jullie heel misschien de diameter en inbouw diepte voor mij eens kunnen meten? Dan kan ik proberen een nieuwe voor zijn verjaardag te bestellen.
Thanks.
Diameter is 5cmsjorsjuhmaniac schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:14:
@Salv @Eric H @Weswyp
Thanks.
Inbouwdiepte is ca. 4,7cm
Volgens mij moet je het met deze kunnen vervangen:
https://www.bol.com/nl/nl...Srmuq9_m9pM4aAlSrEALw_wcB
:strip_exif()/f/image/nEz2xawbpM2DNiZzn92qbZdZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zl9vUEnHqdYjGioxKbKAyX4o.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Eric H op 07-07-2024 13:17 ]
Eric, Signing off !!
Super thanks man!!!!!Eric H schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:15:
[...]
Diameter is 5cm
[Afbeelding]
[Afbeelding]
<knip> Zo zonder onderbouwing is deze reactie op z'n minst uitlokkend en dus zelf trollerig. Als je van mening bent dat een post niet door de beugel kan, kun je een TR indienen, dan kijken wij er naar.
[ Voor 113% gewijzigd door Ardana op 08-07-2024 12:08 ]
<knip> Niet reageren op slechte posts. Een TR is dan de aangewezen weg.
[ Voor 81% gewijzigd door Ardana op 08-07-2024 12:03 ]
Na een hele tijd meelezen ook maar eens in de pizzalucht komen.
Wij hebben al een jaar of 4 een BABY Valoriani 75 in de tuin, houtgestookt.
Komende week 2 keer een Pizza Party (de twins worden 16) en vieren dat apart.
Dus ik mag 2 avonden pizza's maken.
Aangezien de oven vorige zomer voor het laatst gebruikt is mede dankzij ons geweldige voorjaar ben ik hem vandaag gaan opstoken (vocht eruit).
:strip_exif()/f/image/rqjgVcemdGpYv0jvdAoqVv5N.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels al aardig op weg en de steen zit al tegen de 200 graden.
Ik ga wel voor gemak met de pizzabollen van de Sligro omdat ik er 12 moet maken elke avond. Maar die smaken prima is mijn ervaring.
Het resultaat komt morgenavond.
Aangezien de oven vorige zomer voor het laatst gebruikt is mede dankzij ons geweldige voorjaar ben ik hem vandaag gaan opstoken (vocht eruit).
Ik ga wel voor gemak met de pizzabollen van de Sligro omdat ik er 12 moet maken elke avond. Maar die smaken prima is mijn ervaring.
Wat een gave oven! En gefeliciteerd met de tweeling!Turb0Turb0 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:48:
Na een hele tijd meelezen ook maar eens in de pizzalucht komen.
[Afbeelding]
Heb er een via AMAZON besteld, via de fr website was het gratis levering in fr voor intotaal 10e.Eric H schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:15:
[...]
Diameter is 5cm
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks again.
Na mijn uitgedroogde deeg van vorige keer, heb ik ondertussen een deegkrat gaan halen en vond ik het tijd om deze maar te testen, samen met enkele ingredienten uit de AH in de buurt.
Helaas vond ik niet de juist bloem, dus moest ik me maar behelpen met de Tua Farina Pizza deeg 00.
Verder had ik ook een blik Pomodoro San Marzano (Mutti) om te gaan vergelijken met Pomodorini Datterini (Mutti), want die tweede is toch wel goedkoper
Ook eerste keer geraspte mozzarella (zakje van de AH zelf) om te testen.
Aangezien mijn eerdere ervaring met uitgedroogde deeg, ging ik de hydratatie een klein beetje optrekken naar 58%, niet extreem imo. Rest bleef onveranderd, dus 2% zout, 1% gedroogde instant gist, beetje olijfolie.
In de Kenwood gemengd voor een 6-7 minuten, daarna kwartiertje laten rusten alvorens op te bollen.
intentie was om ze ongeveer 6u te laten rijzen, voor de dag zelf nog te bakken.
Daarna in de krat, lekker in de veranda waar het aangenaam vertoeven was
na een paar uur (2-3u) zagen deze er heel hoopgevend uit !
:strip_exif()/f/image/SHZDyE4dTOVjbJ9I5Lk1UPei.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/8K3EhbSjyGF1eEC3jbxixEQJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Jammer genoeg moesten deze zeker nog enkele uren wachten, en zagen ze er ondertussen zo uit (na 6u)
:strip_exif()/f/image/Jfykw8jHE2QUQYM9J89MrsIs.jpg?f=fotoalbum_medium)
Is dit te snel/ te ver gerezen ? Komt dit omdat de bloem niet sterk genoeg is ? Teveel plek evt ?
Of is dit vnl. onkunde
Ik heb er naar mijn bescheiden mening al bij al nog wel deftige pizza's van kunnen maken, maar het deeg was nogal moeilijk in vorm te houden en scheurde vrij makkelijk.
Gebakken met de Ooni Koda btw
:strip_exif()/f/image/sSBl15GCLNbT6jAmhpxvioxu.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/yaeSXbarf5HVXlw5fjjXYqp3.jpg?f=fotoalbum_medium)
Helaas vond ik niet de juist bloem, dus moest ik me maar behelpen met de Tua Farina Pizza deeg 00.
Verder had ik ook een blik Pomodoro San Marzano (Mutti) om te gaan vergelijken met Pomodorini Datterini (Mutti), want die tweede is toch wel goedkoper
Aangezien mijn eerdere ervaring met uitgedroogde deeg, ging ik de hydratatie een klein beetje optrekken naar 58%, niet extreem imo. Rest bleef onveranderd, dus 2% zout, 1% gedroogde instant gist, beetje olijfolie.
In de Kenwood gemengd voor een 6-7 minuten, daarna kwartiertje laten rusten alvorens op te bollen.
Daarna in de krat, lekker in de veranda waar het aangenaam vertoeven was
:strip_exif()/f/image/SHZDyE4dTOVjbJ9I5Lk1UPei.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/8K3EhbSjyGF1eEC3jbxixEQJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Jammer genoeg moesten deze zeker nog enkele uren wachten, en zagen ze er ondertussen zo uit (na 6u)
:strip_exif()/f/image/Jfykw8jHE2QUQYM9J89MrsIs.jpg?f=fotoalbum_medium)
Is dit te snel/ te ver gerezen ? Komt dit omdat de bloem niet sterk genoeg is ? Teveel plek evt ?
Of is dit vnl. onkunde
Ik heb er naar mijn bescheiden mening al bij al nog wel deftige pizza's van kunnen maken, maar het deeg was nogal moeilijk in vorm te houden en scheurde vrij makkelijk.
:strip_exif()/f/image/sSBl15GCLNbT6jAmhpxvioxu.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/yaeSXbarf5HVXlw5fjjXYqp3.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/vJBYat1NK6zIj89sYdtdad9n.jpg?f=fotoalbum_medium)
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Ik lees 6 uur rijzen en 1% instant gist, dus dat is veel te lang. Je kan eerder 0.1% gist proberen met een rijs van 6 uur.KipCurreh schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:44:
Na mijn uitgedroogde deeg van vorige keer, heb ik ondertussen een deegkrat gaan halen en vond ik het tijd om deze maar te testen, samen met enkele ingredienten uit de AH in de buurt.
Verder had ik ook een blik Pomodoro San Marzano (Mutti) om te gaan vergelijken met Pomodorini Datterini (Mutti), want die tweede is toch wel goedkoper![]()
Daarna in de krat, lekker in de veranda waar het aangenaam vertoeven was![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of is dit vnl. onkunde![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je had de bol kunnen redden door een uur voor het bakken nog een keer op te bollen om de stevigheid terug te krijgen.KipCurreh schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:44:
Verder had ik ook een blik Pomodoro San Marzano (Mutti) om te gaan vergelijken met Pomodorini Datterini (Mutti), want die tweede is toch wel goedkoper![]()
Daarna in de krat, lekker in de veranda waar het aangenaam vertoeven was![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of is dit vnl. onkunde![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb m’n eerste paar keren 2% gist gebruikt met een totale rijstijd van 20u op kamertemperatuur, en daar heel goede bollen aan overgehouden door 15 uur bulk en 5 uur opgebold te doen.
In plaats van meteen op te bollen had je dus eerst een bulkrijs kunnen doen van een paar uur en daarna pas op kunnen bollen.
In plaats van meteen op te bollen had je dus eerst een bulkrijs kunnen doen van een paar uur en daarna pas op kunnen bollen.
2% en dan 20 uur op kamertemperatuur?Recrush schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:25:
Ik heb m’n eerste paar keren 2% gist gebruikt met een totale rijstijd van 20u op kamertemperatuur, en daar heel goede bollen aan overgehouden door 15 uur bulk en 5 uur opgebold te doen.
Bulkrijs moet het deeg verdubbeld zijn. Hoelang dat duurt hangt af van hoeveelheid gist en deeg temperatuur en daar kun je simpelweg mee spelen. Uiteindelijk is het deeg leidend en kun je niet vooraf exact zeggen wanneer het klaar is. En daarna natuurlijk opbollen voor spanning op het deeg en voor de tweede keer laten rijzen.
Dit is een zwakke bloemsoort, en niets meer of minder dan de gemiddelde huismerk patentbloem.KipCurreh schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:44:
Je hebt teveel gist gebruikt in combinatie met een te lange rijstijd/ temp., opnieuw opbollen zou ook geen zin hebben doordat het deeg al overrezen is en hierdoor zwak geworden.
Het heeft dus wel zin om het opnieuw op te bollen, ik heb hier zelf ervaring mee na het zien van verschillende filmpjes hierover.Freshouttheoven schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:49:
[...]
Dit is een zwakke bloemsoort, en niets meer of minder dan de gemiddelde huismerk patentbloem.
Je hebt teveel gist gebruikt in combinatie met een te lange rijstijd, opnieuw opbollen zou ook geen zin hebben doordat het deeg al overrezen is en hierdoor zwak geworden.
<knip> Was ik zo onduidelijk in mijn vorige ingreep? Mensen beschuldigen van trollen is NIET de bedoeling. Als je vind dat 'n post niet door de beugel kan, kun je een TR indienen. Verder: blijf vriendelijk, netjes en on-topic.pennywise666 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:52:
[...]
Het heeft dus wel zin om het opnieuw op te bollen, ik heb hier zelf ervaring mee na het zien van verschillende filmpjes hierover.
Opbollen kan soms zinvol zijn wanneer de variabelen dit toelaten, denk onder andere aan; voldoende suikers om de gist te voeden. Zodra deeg overrezen is en er onvoldoende suikers aanwezig zijn kun je het wel opbollen echter heb je dan een zwakke deegje/ bol dat lastiger te verwerken is, veel sneller scheurt en de randen minder mooi omhoog komen.“Het heeft dus wel zin om het opnieuw op te bollen, ik heb hier zelf ervaring mee na het zien van verschillende filmpjes hierover.”
Ook hier sla je de plank volledig mis, zoals al door anderen is aangekaart. De vochtpercentage zegt in beginsel niet over de luchtigheid, hoe goed het deeg is ontwikkeld en de manier van stretchen bepalen de luchtigheid. Zo kan een pizza met 60% vochtpercentage luchtiger zijn dan een pizza met 70%. Hoe knapperig de bodem is hangt enkel en alleen af van temp. X bakduur.“Doe 70% man, dan krijg je ze lekker luchtig en knapperig.”
“60% is dus echt niet luchtig en voelt meer aan als het eten van een boterham dan een pizza.”
Dat kan je dus niet. Volgens de AVPN heeft een Napolitaanse pizza een max hydratatie van 62% waarbij er enkel gebruik gemaakt mag worden van gemiddeld sterke bloem, in samenhang met een fermentatietijd van 12 tot 24 uur bij kamertemperatuur.“Allemaal leuk en aardig, maar in de praktijk is er weinig verschil. Je kan hier ook gewoon een goeie Napolitaanse pizza mee maken.”
Met een zwakke bloemsoort zoals Tua Farina gaat dit je niet lukken.
Ook niet gek als je de pizza laat overheersen door ingrediënten zoals pikante salami + dat je het te lang bakt/ aan laat branden.“Ik. Zit niet echt merkbaar verschil in.”
“Ik proef echt nauwelijks verschil tussen Tua Farina en Caputo Pizzeria. Wanneer je gewoon aan het eten bent valt het totaal niet op.”
Er zit namelijk wel degelijk merkbaar verschil in smaak en textuur zoals door velen hier al is aangegeven.
Brood is chewier, vergelijkbaar met een 70% hydratatie pizza dat gebakken is in 90 seconden. Wanneer je in dezelfde tijd een 60% hydratatie pizza bakt zal deze dus krokanter zijn. Wederom sla je met deze contradictie de plank mis.“Met 60% weet je van tevoren al dat het broodachtig is. Dat is ook zo met de Caputo.”
No offense <knip> ook hier weer: niet op de man spelen., het deeg van jouw laatste baksessie is of onderontwikkeld of overontwikkeld, de cornicione bevat namelijk geen airpockets wat inhoudt dat de glutenvorming niet optimaal was. Niets mis met onervaren zijn, dit zijn we allemaal geweest en het doel van dit topic is deels om elkaar naar een hoger niveau te tillen met onze hobby. Het zou je daarom sieren om <knip> minder op de man te spelen en meer te luisteren naar de ingrepen die ik doe.
Het ga je goed.
[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 08-07-2024 20:30 ]
<knip> En nu is 't klaar.
[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 08-07-2024 20:30 ]
Was een recept uit een video van Italiëplein. Misschien hebben ze het verkeerd genoteerd en bedoelden ze 0,02%Makaja schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:51:
[...]
2% en dan 20 uur op kamertemperatuur?Ik heb meestal genoeg aan 2 uur voor de eerste rijs, dan opbollen, en dan nog 30-45 minuten voor de 2e rijs. Levert prima pizza's die ook mooi luchtige rand hebben. Ik doe meestal 500 gram bloem, en dan ongeveer 7 gram gist...
Laatste keer heb ik ook met 0,02% gewerkt voor +/- 20 uur en ga dat de volgende keer ook doen. Context: ik ben een beginner en nog volop aan het ontdekken en experimenteren
Dit is Caputo met 60% hydratatie, prima luchtige pizza als je het mij vraagt.pennywise666 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:20:
[...]
60% is voor mij niet luchtig genoeg. Dus dan vind ik het meer op brood lijken.

:strip_exif()/f/image/Diib8F3hb6FduX1N6vx0oO6O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NFRUd9lFH3aJ8OXD1D6VTJfH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hf1sQlwIokX2dHIqjXPVSbdy.jpg?f=fotoalbum_large)
@kevinho040 Ziet er prachtig uit ja.
Ik heb dus afgelopen weekend voor het eerst met 62% hydratatie gewerkt (bij nader inzien was het wellicht wat 'meer' omdat ik ook nog 2% olie er bij stop.
Werken jullie ook met olie in het receptuur? Heb nu gewerkt met:
600 gram bloem (Farina di Grano Tenero tipo 00)
372 gram water
12 gram olie
12 gram zout
0,6 gram gist
Vond het deeg echt heel plakkerig en na een goeie 10 minuten kwartier werd het pas een goeie bol en een soort van post it achtige structuur. Wat betreft de bulkrijs in de nacht was dat goed gegaan, maar ook daar met stretch 'n fold was het moeilijker dan normaal en was echt heel erg slap (zoals je online op die filmpjes van 70% ziet). Dus je moest echt zoals hier onderhand doen. Wat dat betreft vond ik het een enorme stap van 60% naar 62%.
Of moet je die 2% van de olie ook meetellen en was ik nu onderhand met 64% aan het werk? Desalniettemin heb ik ook wat anders gedaan waar ik spijt van heb:
- donderdag bulkrijs in de nacht, stretch n fold koelkast in
- zaterdagochtend stretch n fold, opbollen en koelkast in
- zondag niks meer gedaan.
Normaal doe ik niet op zaterdag opbollen maar doe ik dat dus op zondag. Denk dat ik of op begin ga opbollen of op het einde. Gok dat mijn voorkeur sterk bij het einde ligt. Iemand tips waarom het 1 of ander beter is?
Deeg was nu niet luchtig, meer brood achtige structuur terwijl de vorige keer op 60% het luchtigste deeg ooit voor mij was. Was zo gelukkig toen en vergeleken met nu was het veel meer onhandelbaar en niet luchtig. Deceptie al vond iedereen het wel lekker, liep ik er met een chagrijnige kop rond
Foto's komen hieronder:
372 gram water
12 gram olie
12 gram zout
0,6 gram gist
Vond het deeg echt heel plakkerig en na een goeie 10 minuten kwartier werd het pas een goeie bol en een soort van post it achtige structuur. Wat betreft de bulkrijs in de nacht was dat goed gegaan, maar ook daar met stretch 'n fold was het moeilijker dan normaal en was echt heel erg slap (zoals je online op die filmpjes van 70% ziet). Dus je moest echt zoals hier onderhand doen. Wat dat betreft vond ik het een enorme stap van 60% naar 62%.
Of moet je die 2% van de olie ook meetellen en was ik nu onderhand met 64% aan het werk? Desalniettemin heb ik ook wat anders gedaan waar ik spijt van heb:
Normaal doe ik niet op zaterdag opbollen maar doe ik dat dus op zondag. Denk dat ik of op begin ga opbollen of op het einde. Gok dat mijn voorkeur sterk bij het einde ligt. Iemand tips waarom het 1 of ander beter is?
Deeg was nu niet luchtig, meer brood achtige structuur terwijl de vorige keer op 60% het luchtigste deeg ooit voor mij was. Was zo gelukkig toen en vergeleken met nu was het veel meer onhandelbaar en niet luchtig. Deceptie al vond iedereen het wel lekker, liep ik er met een chagrijnige kop rond
Foto's komen hieronder:
![]() | ![]() |
[ Voor 29% gewijzigd door Oekol op 09-07-2024 08:52 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Van welk merk is dit bloem? Volgens mij gebruik je een véél te zwakke bloem voor de lange rijstijden die je hanteert en tevens neemt een zwakkere bloem het water veel slechter op. Dit zijn dus al 2 punten waar het direct mis gaat!Oekol schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:49:
Ik heb dus afgelopen weekend voor het eerst met 62% hydratatie gewerkt (bij nader inzien was het wellicht wat 'meer' omdat ik ook nog 2% olie er bij stop.
372 gram water
12 gram olie
12 gram zout
0,6 gram gist
Deeg was nu niet luchtig, meer brood achtige structuur terwijl de vorige keer op 60% het luchtigste deeg ooit voor mij was. Was zo gelukkig toen en vergeleken met nu was het veel meer onhandelbaar en niet luchtig. Deceptie al vond iedereen het wel lekker, liep ik er met een chagrijnige kop rond![]()
Foto's komen hieronder:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Olie voegen mensen normaal toe voor de bruining/uitdroging, dit doen ze als ze het gewoon in een normale hetelucht oven bakken die tot 250 graden gaat maar volgens mij zie ik op jouw foto de voet van een Roccbox? Totaal onnodig dus!
De gebruikte bloemsoort heeft een hoge W waarde, in beginsel zou dit dus niet de bottleneck moeten vormen. Enige uitzondering hierop is dat het een slechte/ oude badge is of verkeerd door jou of de leverancier bewaard is.Oekol schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:49:
372 gram water
12 gram olie
12 gram zout
0,6 gram gist
Olijfolie wordt in de regel in pizzadeeg toegepast om de bodem minder snel uit te laten drogen wanneer je op lagere temperaturen bakt (> 300 graden) of gesmeerd op de rand voor meer bruining.
Dat het deeg erg plakkerig was en niet luchtig klinkt als een niet goed ontwikkelde glutennetwerk, mits de kwaliteit van de bloem goed is evenals de kwaliteit van het gist zou je de volgende keer de olijfolie achterwegen kunnen laten wanneer je op hogere temp. bakt. Alle ingrediënten tot één geheel mixen en dit minimaal 10 minuten laten rusten, een kleine 10 minuten kneden, weer laten rusten en een keer fold en stretch toepassen en vervolgens in bulk laten rijzen/ rijpen voor x uur. Opbollen op de dag dat je pizza gaat bakken geniet imo de voorkeur doordat je dan meer controle hebt over de variabelen.
Merk is Dallagiovanna met een W waarde van 310.kevinho040 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:04:
[...]
Van welk merk is dit bloem? Volgens mij gebruik je een véél te zwakke bloem voor de lange rijstijden die je hanteert en tevens neemt een zwakkere bloem het water veel slechter op. Dit zijn dus al 2 punten waar het direct mis gaat!
Olie voegen mensen normaal toe voor de bruining/uitdroging, dit doen ze als ze het gewoon in een normale hetelucht oven bakken die tot 250 graden gaat maar volgens mij zie ik op jouw foto de voet van een Roccbox? Totaal onnodig dus!
Klopt een Roccbox. Dan ga ik het de olie de volgende keer achterwege laten.
Het was inderdaad ook veel en veel minder ontwikkeld dan de vorige keer (16 juni). Op 16 juni heb ik een nieuw zakje gist open gemaakt en hoewel het deeg absoluut was gerezen niet zo luchtig als de vorige keer.Freshouttheoven schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:37:
[...]
De gebruikte bloemsoort heeft een hoge W waarde, in beginsel zou dit dus niet de bottleneck moeten vormen. Enige uitzondering hierop is dat het een slechte/ oude badge is of verkeerd door jou of de leverancier bewaard is.
Olijfolie wordt in de regel in pizzadeeg toegepast om de bodem minder snel uit te laten drogen wanneer je op lagere temperaturen bakt (> 300 graden) of gesmeerd op de rand voor meer bruinig.
Dat het deeg erg plakkerig was en niet luchtig klinkt als een niet goed ontwikkelde glutennetwerk, mits de kwaliteit van de bloem goed is evenals de kwaliteit van het gist zou je de volgende keer de olijfolie achterwegen kunnen laten wanneer je op hogere temp. bakt. Alle ingrediënten tot één geheel mixen en dit minimaal 10 minuten laten rusten, een kleine 10 minuten kneden, weer laten rusten en een keer fold en stretch toepassen en vervolgens in bulk laten rijzen/ rijpen voor x uur. Opbollen op de dag dat je pizza gaat bakken geniet imo de voorkeur doordat je dan meer controle hebt over de variabelen.
Zal de overige 400 gram bloem snel gaan gebruiken om te kijken of ik het beter kan dan de vorige keer.
Mooie manier om te kijken of het toch dat is geweest.
Als je -zoals ik telkens doe- er drie dagen over doet om het deeg te laten ontwikkelen, is elke dag fold en stretch aan te raden? Het ontwikkelt ook in de koelkast nog wel, niet zo hard als er buiten uiteraard de 1e nacht.
Overigens was de laaste keer een bloem met een W waarde van 380 en dat was veruit het lekkerste ooit.
[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 09-07-2024 09:53 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Oke dan ligt het hier zeker niet aan dit is een top bloem gebruikte ik ook altijd voordat ik over ben gegaan naar Caputo! Raakte in de war door "Farina di Grano Tenero tipo 00" dit staat namelijk op vrijwel elke zak en betekend gewoon zachte tarwebloem type 00.Oekol schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:50:
[...]
Merk is Dallagiovanna met een W waarde van 310.
[...]
Het was inderdaad ook veel en veel minder ontwikkeld dan de vorige keer (16 juni). Op 16 juni heb ik een nieuw zakje gist open gemaakt en hoewel het deeg absoluut was gerezen niet zo luchtig als de vorige keer.
Zal de overige 400 gram bloem snel gaan gebruiken om te kijken of ik het beter kan dan de vorige keer.
Als je -zoals ik telkens doe- er drie dagen over doet om het deeg te laten ontwikkelen, is elke dag fold en stretch aan te raden? Het ontwikkelt ook in de koelkast nog wel, niet zo hard als er buiten uiteraard de 1e nacht.
Dan is er met je rijstijd niks mis wellicht zit het hem in het kneden / stretchen en de olie is inderdaad overbodig! In de koelkast krijg je meer rijping (smaakontwikkeling) en niet zozeer rijzen zoals je buiten de koelkast ervaart.
Dat is een zeer sterke type 1 bloem, deze kan ook gemengt worden bij voorkeur met een zwakkere bloemsoort wellicht krijg je hiermee je perfecte deeg!
[ Voor 8% gewijzigd door kevinho040 op 09-07-2024 09:57 ]
Hangt af van je werkwijze. Wanneer je de no-knead methode hanteert geniet meermaals fold and stretch de voorkeur, bijvoorbeeld 3 à 4 keer.Oekol schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:50:
Overigens was de laaste keer een bloem met een W waarde van 380 en dat was veruit het lekkerste ooit.
Ik kneed het deeg -nadat ik alle ingrediënten tot één geheel heb gemixt en dit heb laten rusten- ongeveer 3 minuten, laat het daarna weer een half uurtje rusten, pas fold and stretch toe en laat het in bulk rijzen totdat het minimaal 60% in volume is toegenomen. Fold and stretch, mooie bol maken en in bulk laten rijpen, op de dag dat je pizza bakt deeg laten ontspannen en een laatste keer fold en stretch en erna opbollen. Kneed je het deeg voor een langere tijd kun je ook prima uit te voeten met minder vaak fold and stretch.
In Tipo 1 bloem zitten meer kiemen en zemelen, hierdoor krijg je veel meer smaak in het deeg en is het makkelijker werkbaar doordat het meer vocht kan opnemen. Enkel Tipo 1 bloem is imo te overheersend, ik varieer regelmatig met 10 - 30% Tipo 1 bloem gemixt met 70 - 90% Tipo 00 bloem wat een goede balans geeft qua textuur en smaak.
Kleinigheidje, maar: ’< 300‘ danFreshouttheoven schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:37:
[...]
… wanneer je op lagere temperaturen bakt (> 300 graden) …
Mijn eerste pizza uit mijn nieuwe EffeUno N3! Zo blij mee!
Voorheen bakte ik in mijn normale oven die maar tot 230 graden gaat. Wat een verschil!
:strip_exif()/f/image/eS7KOT6VbuUPSkW4XmnKRvDJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebakken met Amerikaans patent (72 uur laten rijpen). Ik bak wekelijks brood en had alleen dit meel in huis. Ging boven verwachting goed.
Volgende keer ander meel proberen om te kijken hoe dat gaat 🙂
Voorheen bakte ik in mijn normale oven die maar tot 230 graden gaat. Wat een verschil!
:strip_exif()/f/image/eS7KOT6VbuUPSkW4XmnKRvDJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebakken met Amerikaans patent (72 uur laten rijpen). Ik bak wekelijks brood en had alleen dit meel in huis. Ging boven verwachting goed.
Volgende keer ander meel proberen om te kijken hoe dat gaat 🙂
Zou het mogelijk zijn om zelf diepvriespizza te maken?
Dus zelf deeg maken, stretchen, beleggen en dan invriezen om later bevroren af te bakken. Zou dat mogelijk zijn of wordt het deeg te zompig omdat het niet snel genoeg bevriest?
Iemand wel eens geprobeerd?
Zou handig zijn als je een keer geen tijd hebt voor alle voorbereidingen en wel graag pizza wil eten 😏
Dus zelf deeg maken, stretchen, beleggen en dan invriezen om later bevroren af te bakken. Zou dat mogelijk zijn of wordt het deeg te zompig omdat het niet snel genoeg bevriest?
Zou handig zijn als je een keer geen tijd hebt voor alle voorbereidingen en wel graag pizza wil eten 😏
Mooi man…..en geen dank. We zijn er toch om elkaar af en toe een beetje te helpen als dat kan.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:45:
@Eric H past perfect! Thanks again. Top toch die fora tweakers ![Afbeelding]
Eric, Signing off !!
Vanochtend wat bollen van vorige keer uit de vriezer gehaald en vanavond gebakken. Overigens de eerste keer getest met een custom deurtje voor de roccbox. Ipv 40-45 min opwarmen duurde het nu 25 min er begonnen kom worden.
Het deeg was pré vriezer overigens lekkerder want her was luchtiger. Nu was ie iets meer chewy. Alsnog erg lekker, maar anders dan vorige keer. Iemand een idee hoe dit kan komen?
:strip_exif()/f/image/HQrViPpj5LBdYok4YMDAgXuQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het deeg was pré vriezer overigens lekkerder want her was luchtiger. Nu was ie iets meer chewy. Alsnog erg lekker, maar anders dan vorige keer. Iemand een idee hoe dit kan komen?
:strip_exif()/f/image/HQrViPpj5LBdYok4YMDAgXuQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XpTMj4HjQlnjCUF2b8Kzs4jD.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan je me vertellen hoe en waar precies ajb? Ik heb ook die oven net nieuw. Geen verbrande bodem trouwens.siveiro schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:38:
Zojuist mij originele biscotto steen uit Italië op maat gemaakt. Nu voor de 1e x een opwarmronde. Morgen de echte test met 4 pizza's. Hierdoor waarschijnlijk nooit meer een verbrande pizzabodem! :-)
[Afbeelding]
Ik hoop dat je bekend bent met de gevaren van zo’n metalen borstel? Afgebroken draadjes kunnen knap gevaarlijk zijn als die in het eten terecht komen en je ze inslikt. Ze zijn prima geschikt om de afgekoelde steen buiten de oven mee schoon te maken, riskant om te gebruiken tussen het bakken door (lastig te zien als er een draadje achterblijft).A. Qonsaides schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:42:
Vandaag even wat gereedschap opgehangen.
Ik ben benieuwd. Ik ben bij mijn Ooni juist terug gegaan van de biscotto naar de normale steen, omdat met de biscotto ik de bodem weer te zacht vond.siveiro schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:38:
Zojuist mij originele biscotto steen uit Italië op maat gemaakt. Nu voor de 1e x een opwarmronde. Morgen de echte test met 4 pizza's. Hierdoor waarschijnlijk nooit meer een verbrande pizzabodem! :-)
[Afbeelding]
Dank je wel voor het attenderen en ik heb dit inderdaad ook al gelezen.Tikje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:30:
[...]
Ik hoop dat je bekend bent met de gevaren van zo’n metalen borstel? Afgebroken draadjes kunnen knap gevaarlijk zijn als die in het eten terecht komen en je ze inslikt. Ze zijn prima geschikt om de afgekoelde steen buiten de oven mee schoon te maken, riskant om te gebruiken tussen het bakken door (lastig te zien als er een draadje achterblijft).
De bedoeling is om na het bakken de steen schoon te maken, waarbij ik ook de bouwstofzuiger pak om achtergebleven verbrande delen op te zuigen.
Ik heb mijn steen nog geen enkele keer moeten zuiver maken. Ik draai hem na elke sessie om. De onderzijde is dan zuiver.A. Qonsaides schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:01:
[...]
Dank je wel voor het attenderen en ik heb dit inderdaad ook al gelezen.![]()
De bedoeling is om na het bakken de steen schoon te maken, waarbij ik ook de bouwstofzuiger pak om achtergebleven verbrande delen op te zuigen.
Goedemorgen,
Ik sta op het punt om een Ooni aan te schaffen. Als aanvulling op de Kamado. Nu twijfel ik over het type. Gas vind ik een wat mindere ervaring.
Dus is de twijfel tussen hout en pellets. Wat is jullie ervaring? Mijn gevoel zegt ‘hout!’, echter is de Karu16 dan ook meteen €700.
Hoe bevalt de pellet variant jullie? Of beter meteen goed doen?
Ik sta op het punt om een Ooni aan te schaffen. Als aanvulling op de Kamado. Nu twijfel ik over het type. Gas vind ik een wat mindere ervaring.
Dus is de twijfel tussen hout en pellets. Wat is jullie ervaring? Mijn gevoel zegt ‘hout!’, echter is de Karu16 dan ook meteen €700.
Waarom zou je niet voor gas gaan? Wat was dan je mindere ervaring?Daan.Gonning schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:27:
Goedemorgen,
Mijn ervaring is net andersom
Aanname wellicht.. de ‘rooksmaak’ heb je in mindere mate bij gas denk ik? Dat is in ieder geval bij vlees (Kamado) het gevalWeswyp schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:03:
[...]
Waarom zou je niet voor gas gaan? Wat was dan je mindere ervaring?
Mijn ervaring is net andersom. Niets zo heerlijk als geen zorgen over je temperatuur en vuur. Je kan ook kiezen voor producten waar je alles geïntegreerd hebt. Ik heb bijvoorbeeld een Burnhard Nero 2 met een aparte gasmodule. Ik kan dus kiezen welke soort brandstof ik wil gebruiken.
Als je optimale controle over de temperatuur en omstandigheden (wind enz.) wilt, overweeg dan ook elektrisch; dit kun je ook binnen gebruiken. Ja ik weet het, een elektrische oven mist de charme van het (tweaken van) het vuur, maar toch. Hier gaat de elektrische oven vanavond weer aan.Daan.Gonning schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:27:
Gas vind ik een wat mindere ervaring. Dus is de twijfel tussen hout en pellets.
Als het je te doen is om de charme van klooien met vuur dan is toch alleen hout een optie? Dat is echt klooien met vuur. Aan een knop draaien voor een vlammetje zou voor mij dan in dezelfde categorie vallen als elektrisch, qua charme dan.
Verder niets mis mee uiteraard, wanneer je vaker bakt is consistentie en gemak (snelheid) ook wat waard.
Verder niets mis mee uiteraard, wanneer je vaker bakt is consistentie en gemak (snelheid) ook wat waard.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
rooksmaak heb je vooral bij lage temperaturen, de temperaturen waar je pizza op bakt heb je dat bijna helemaal niet meer. ook omdat je bij 400+ graden met 2-3 minuten klaar bent en de pizza dus nauwelijks kans hebt om rook op te vangen.Daan.Gonning schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:10:
[...]
Aanname wellicht.. de ‘rooksmaak’ heb je in mindere mate bij gas denk ik? Dat is in ieder geval bij vlees (Kamado) het geval
dus tenzij je het leuk vind om fikkie te steken zou ik voor de gas versie gaan.
(ik bak zelf trouwens op een pellet bbq, dus houtgestookt en kan aan mijn pizza echt geen rooksmaak ontdekken)
ik heb dit geprobeerd, maar was helaas geen succes. alle ingrediënten ongebakken invriezen en dan bevroren in de oven gedaan. maar het wordt dan echt gewoon een plankAnne_Tweak schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:08:
Zou het mogelijk zijn om zelf diepvriespizza te maken?
2e poging was iets beter, toen heb ik alles belegd en het 30 seconden gebakken, het deeg hield toen goed zijn vorm, maar bij het opnieuw bakken bleek toch dat de smaak niet in de buurt komt van een verse pizza. hij was hoogstens net zo smaakvol als een standaard supermarkt diepvriespizza.
al met al dus niet heel geslaagd.
[ Voor 41% gewijzigd door Denniz0229 op 13-07-2024 10:37 ]
Nee, was ik al bang voor. Dan ga ik het niet eens proberen...Denniz0229 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:33:
ik heb dit geprobeerd, maar was helaas geen succes. alle ingrediënten ongebakken invriezen en dan bevroren in de oven gedaan. maar het wordt dan echt gewoon een plank![]()
2e poging was iets beter, toen heb ik alles belegd en het 30 seconden gebakken, het deeg hield toen goed zijn vorm, maar bij het opnieuw bakken bleek toch dat de smaak niet in de buurt komt van een verse pizza. hij was hoogstens net zo smaakvol als een standaard supermarkt diepvriespizza.
al met al dus niet heel geslaagd.
Ik denk dat als je op deze manier een smaakvolle pizza uit de diepvries kon krijgen, er wel betere diepvries pizza's op de markt zouden zijn. Ik heb weleens diepvriespizza's van de betere kwaliteit geprobeerd van Crisp, maar die vielen nog steeds flink tegen.Anne_Tweak schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:53:
[...]
Nee, was ik al bang voor. Dan ga ik het niet eens proberen...
Mijn zwager heeft een houtoven en ik een oven op gas. Je proeft echt het verschil niet. Wel heeft de houtoven veel meer charme. Dat is leuk voor feestjes, maar verder zie ik er het voordeel niet van. Ik vond het bakken in zijn houtoven verder flink tegenvallen, omdat je de oven nog best vaak moet opstoken en je ook best veel ruimte kwijt bent voor het brandend hout. Ik ben blij met m'n pizzaoven op gas buiten en zou eventueel voor de regenachtige dagen nog wel een elektrische oven binnen willen. Helaas heb ik daarvoor geen plek in de keuken, dus voor nu bak ik met regen pizza onder een parasol 😬Daan.Gonning schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:10:
[...]
Aanname wellicht.. de ‘rooksmaak’ heb je in mindere mate bij gas denk ik? Dat is in ieder geval bij vlees (Kamado) het geval
Ik denk dat je de bodem alvast moet afbakken, dan beleg er op en in de vriezer. Zo komen bijna alle diepvries pizza’s ook toch?Anne_Tweak schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:53:
[...]
Nee, was ik al bang voor. Dan ga ik het niet eens proberen...
Ik heb een houtoven, qua smaak en rook merk je het niet. Als hij goed heet is ruik je niks en komt er schonere lucht uit de pijp dan een BBQ/diesel (bij wijze van spreken, kan ik niet bewijzen he
) maar je ziet en ruikt geen rook als het vuur aan is en hij goed heet is.
Bij het opstoken wel, maar met goed droog hout is dat minder aanwezig dan een BBQ op kolen.
Het is inderdaad de charme en leuk met een fikkie spelen maar het is niet aanzetten en binnen 30 minuten een pizza eten. Ik doe wel 1 a 1,5 uur over het warmstoken, het vuur en de temperatuur opbouwen is beter voor de oven.
Ik haal 4 zakken essenhout voor 40 euro (ca 60 kilo hout) en daar kan ik een keer of 6 pizza's mee eten. Dat is ook wel ongeveer hoe vaak we hem gebruiken in een jaar.
Er moet altijd een vuurtje zijn dus na elke pizza gooi ik er weer een houtje op. Na 2/3 pizza's schuif ik het vuur de andere kant op, op de plek waar het vuur was is de steen dan weer goed heet en is de pizza in 3 minuten klaar.
Mijn oven kan ook op gas (moet je er wel bij kopen) maar ik blijf lekker spelen met echt vuur.
Bij het opstoken wel, maar met goed droog hout is dat minder aanwezig dan een BBQ op kolen.
Het is inderdaad de charme en leuk met een fikkie spelen maar het is niet aanzetten en binnen 30 minuten een pizza eten. Ik doe wel 1 a 1,5 uur over het warmstoken, het vuur en de temperatuur opbouwen is beter voor de oven.
Ik haal 4 zakken essenhout voor 40 euro (ca 60 kilo hout) en daar kan ik een keer of 6 pizza's mee eten. Dat is ook wel ongeveer hoe vaak we hem gebruiken in een jaar.
Er moet altijd een vuurtje zijn dus na elke pizza gooi ik er weer een houtje op. Na 2/3 pizza's schuif ik het vuur de andere kant op, op de plek waar het vuur was is de steen dan weer goed heet en is de pizza in 3 minuten klaar.
Mijn oven kan ook op gas (moet je er wel bij kopen) maar ik blijf lekker spelen met echt vuur.
:strip_exif()/f/image/jxWniE1dHyitRT0Q6zLX5hI6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ooni 12g hier en standaard op hout en of kolen. Ik doe zelf een combi van kolen met eiken en dan is hij in 20/25m wel goed op temp. Kan wellicht sneller maar dit werkt voor me.
Er is ook een losse gas module voor beschikbaar die je er achterin in zet, zou dus een optie voor je kunnen zijn.
Er is ook een losse gas module voor beschikbaar die je er achterin in zet, zou dus een optie voor je kunnen zijn.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Ik dacht dat die Casa di mama-pizza's van Dr Oetker wel nog rijzen in de oven. Die bodems zijn dan denk ik nog niet afgebakken? Daar adverteren ze tenminste mee, dat ze nog rijzen in de oven...Hercul3s schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:27:
[...]
Ik denk dat je de bodem alvast moet afbakken, dan beleg er op en in de vriezer. Zo komen bijna alle diepvries pizza’s ook toch?
Dus dacht, als zij een dergelijke diepvriespizza kunnen maken dat je dat mogelijk zelf ook kunt maken. Maar dan lekkerder, want van die diepvrieskartonnetjes word ik nooit heel blij...
https://shop.fiesoliarte.com/prodotto/piastra-per-forni-f1/
En dan in het opmerkingenveld de juiste afmetingen doorgeven en dan snijden ze hem in de fabriek op maat.
Ok bedankt. Welke afmeting heb je dan door gegeven?siveiro schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:20:
[...]
https://shop.fiesoliarte.com/prodotto/piastra-per-forni-f1/
En dan in het opmerkingenveld de juiste afmetingen doorgeven en dan snijden ze hem in de fabriek op maat.
En hoe waren de pizza's op de biscotto? Heb je foto's?
[ Voor 7% gewijzigd door pennywise666 op 13-07-2024 23:45 ]
Ja eens. Doet me denken aan een quote van een dame over waarom mannen graag BBQ’en: “Mannen koken alleen maar als er gevaar bij komt kijken.”Gonadan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:02:
Als het je te doen is om de charme van klooien met vuur dan is toch alleen hout een optie?
Heb je dat deurtje zelf gemaakt? Ik zoek nog een mooi deurtje om de opwarmtijd wat te verkorten (en gas te besparen).reAaa schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:37:
Vanochtend wat bollen van vorige keer uit de vriezer gehaald en vanavond gebakken. Overigens de eerste keer getest met een custom deurtje voor de roccbox. Ipv 40-45 min opwarmen duurde het nu 25 min er begonnen kom worden.
[Afbeelding]
Ooni 12 op hout hier, gebruik alleen hout maar ook dan in 20/25 minuten warm. Gas lijkt me wel makkelijker maar hout heb ik nog liggen dus dat voelt ‘gratis’RoelsRules schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:27:
Ooni 12g hier en standaard op hout en of kolen. Ik doe zelf een combi van kolen met eiken en dan is hij in 20/25m wel goed op temp. Kan wellicht sneller maar dit werkt voor me.
Wel leuk om te stoken, vereist wel wat werk om hem op temperatuur te houden, dat is met gas makkelijker.
Mijn interesse is gewekt! Hoe heb je 't gemaakt en hoe ziet het deurtje er verder uit? Hoe voorkom je dat hij er uit valt?reAaa schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 14-07-2024 09:56 ]
Daar moest ik ook aan denken idd, denk wel dat het vaak oefenen is om het helemaal goed te krijgen maar misschien wel mogelijk ja.Anne_Tweak schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:23:
[...]
Ik dacht dat die Casa di mama-pizza's van Dr Oetker wel nog rijzen in de oven. Die bodems zijn dan denk ik nog niet afgebakken? Daar adverteren ze tenminste mee, dat ze nog rijzen in de oven...
Dus dacht, als zij een dergelijke diepvriespizza kunnen maken dat je dat mogelijk zelf ook kunt maken. Maar dan lekkerder, want van die diepvrieskartonnetjes word ik nooit heel blij...
Nog 420 gram over terwijl ik de vorige keer 600 had gebruikt. 20 gram winsssst in de kilo zakOekol schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:50:
[...]
Merk is Dallagiovanna met een W waarde van 310.
[...]
Het was inderdaad ook veel en veel minder ontwikkeld dan de vorige keer (16 juni). Op 16 juni heb ik een nieuw zakje gist open gemaakt en hoewel het deeg absoluut was gerezen niet zo luchtig als de vorige keer.
Enfin, nu de rest van de bloem maken vanavond en hopen dat het dan wel beter is dan vorige keer. Ga er geen olie in doen en wel. 65% proberen deze keer. Ben heel benieuwd. Woensdag eten
Was Ik maar zo handig! Dit heeft een buurman gedaan die handig is met metaal.TheJVH schreef op zondag 14 juli 2024 @ 01:09:
[...]
Heb je dat deurtje zelf gemaakt? Ik zoek nog een mooi deurtje om de opwarmtijd wat te verkorten (en gas te besparen).
@Oekol zie hierboven. Hij is nu nog wat zwaar aan de voorkant maar wordt nog wat verzwaard aan de achterkant. Als ik hem zo plaats dat ie half op de steen ligt en IETS verhoogd op de voorplaat, dan is ie in balans. Er komt echter nog een contragewichtje aan de achterkant voor een betere balans.
:strip_exif()/f/image/Rync1BDQUQYzBpLOuW66WLiw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5bUNTvwiTZSeTLTnc5fbPurg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 70% gewijzigd door reAaa op 14-07-2024 20:44 ]
Wat zijn de afmetingen? Gaan wij ook eens proberen creatief te zijnreAaa schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:47:
[...]
Was Ik maar zo handig! Dit heeft een buurman gedaan die handig is met metaal.
@Oekol zie hierboven. Hij is nu nog wat zwaar aan de voorkant maar wordt nog wat verzwaard aan de achterkant. Als ik hem zo plaats dat ie half op de steen ligt en IETS verhoogd op de voorplaat, dan is ie in balans. Er komt echter nog een contragewichtje aan de achterkant voor een betere balans.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
8cm hoogOekol schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:13:
[...]
Wat zijn de afmetingen? Gaan wij ook eens proberen creatief te zijn
30 cm breed onderaan
28cm breed bovenaan
diepte 33cm. Stokje zou ook wel volstaan met 25cm.
zorg voor genoeg gewicht aan de voorkant zodat ie stabiel blijft. Hoogte zou je ook op -5mm van de roccbox opening (meen 8,5cm) kunnen doen. De bovenkant van het gebogen stuk staal blijft dan als het ware hangen in de opening.
Iemand een idee war je best de gozney arc kunt kopen ? woon zelf in belgie.
https://pizza1.de/gozney-arc-xl-gas-pizzaofenSteffanS schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:40:
Iemand een idee war je best de gozney arc kunt kopen ? woon zelf in belgie.
Grutte Pier schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:46:
[...]
[Afbeelding]
De meegeleverde drukregelaar is een DIN variant. Vrijwel alle gasflessen worden nu geleverd met DIN waardoor je de meegeleverde drukregelaar zo op je gasfles kan draaien. Echter heeft mijn gasfles (Antargaz) dus een shell aansluiting waardoor je een rubberen pakking of verlooptstuk nodig hebt
https://www.gaswinkel.com...chil-tussen-din-en-shell/
Zo leren we nog eens wat
Kan je eigenlijk de gozney met gasfles gewoon buiten laten staan met een hoes er over of best altijd de gasfles afkoppelen? Heb hier geen ervaring mee.
Met hoes over de arc kan dat prima. Ik zou de gasfles er dan ook onder stallen als dat mogelijk is. Mocht je wel ervoor kiezen om de fles binnen te stallen kun je gebruik maken van de quick connector aansluiting op de Arc (reeds meegeleverd)SteffanS schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:25:
[...]
Kan je eigenlijk de gozney met gasfles gewoon buiten laten staan met een hoes er over of best altijd de gasfles afkoppelen? Heb hier geen ervaring mee.
Let er wel op, de slang die meegeleverd wordt is vrij kort. (1.2m dacht ik)
Eventueel ook een betere / dikkere steen in NL te krijgen, wellicht net niet aan de maat maar heb mensen gezien die deze erin hebben gelegd of zelfs bovenop de originele steen. Effeuno verkoop ze ook los 34x34 echte biscotto maar wellicht is deze net te groot voor de oven.pennywise666 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:01:
[...]
Kan je me vertellen hoe en waar precies ajb? Ik heb ook die oven net nieuw. Geen verbrande bodem trouwens.
is 30x30 en volgens mij jouw originele 32x32?
https://pizzastore.nl/pro...IPfCoatTwnHhoCgdQQAvD_BwE
B-Keus evt zelfs €21,95 mocht je het relatief goedkoop willen testen.
[ Voor 23% gewijzigd door kevinho040 op 16-07-2024 13:13 ]
Oja dat is ook een goeie optie om te proberen.kevinho040 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:03:
[...]
Eventueel ook een betere / dikkere steen in NL te krijgen, wellicht net niet aan de maat maar heb mensen gezien die deze erin hebben gelegd of zelfs bovenop de originele steen. Effeuno verkoop ze ook los 34x34 echte biscotto maar wellicht is deze net te groot voor de oven.
is 30x30 en volgens mij jouw originele 32x32?
B-Keus evt zelfs €21,95 mocht je het relatief goedkoop willen testen.
Ik ga denk ik die goedkopere even bestellen binnenkort en boven op die andere steen leggen aan de afmetingen te zien. Mijn steen is 32x32 ja.
Heb je het bij mensen thuis gezien dat ze het er bovenop hebben gelegd of heb je het gezien in een duits forum ofzo? Heb je dan de link waar foto's bij staan etc?
Bedankt!
[ Voor 7% gewijzigd door pennywise666 op 16-07-2024 13:20 ]
Mag ik zo brutaal zijn en vragen naar het geheim van de chef? Heb nu een aantal keer m'n eigen deeg gemaakt met Dallagiovanna en 60% hydratatie, maar krijg het niet voor elkaar om zulke mooie pizza's van mijn deeg te maken, als op de foto. De pizza op de afbeelding benadert toch wel perfectie in mijn optiekkevinho040 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:39:
[...]
Dit is Caputo met 60% hydratatie, prima luchtige pizza als je het mij vraagt.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar @kevinho040
Mevrouw teacher bakt vaak zuurdesembroden, dus er is hier altijd een actieve desemstarter.
En mevrouw teacher is bijna jarig, dus die heb ik alvast een cadeau gegeven...
:strip_exif()/f/image/jlrl6VjHODFQi6Jz2GWjZfxx.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor een aller eerste poging vind ik hem echt prima te doen. Volgende keer iets minder nat deeg, en dan zijn we er wel.

:strip_exif()/f/image/jlrl6VjHODFQi6Jz2GWjZfxx.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor een aller eerste poging vind ik hem echt prima te doen. Volgende keer iets minder nat deeg, en dan zijn we er wel.
Wise enough to play the fool
Voorwervarmen op stand 2,5. Daarna klep open tot spriraal weer gaat gloeien en dan pizza erin op stand 3.teacher schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 00:38:
Mevrouw teacher bakt vaak zuurdesenbroden, dus er is hier altijd een actieve desemstarter.
[Afbeelding]
Ik heb hem op 2.5 gehouden (en dan iets langer, minuutje of 6), want vrij forse bodem, maar ik neem hem mee voor de volgende sessie.
Wise enough to play the fool
Het idee heb ik inderdaad op een Duits forum voorbij zien komen, toen aan een maat van me aanbevolen die deze oven op aanraden van mij heeft gekocht aangezien hij geen €500+ wilde uitgeven aan een Effeuno als eerste oven. Moet even kijken of ik foto's kan vinden!pennywise666 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:17:
[...]
Oja dat is ook een goeie optie om te proberen.
Ik ga denk ik die goedkopere even bestellen binnenkort en boven op die andere steen leggen aan de afmetingen te zien. Mijn steen is 32x32 ja.
Heb je het bij mensen thuis gezien dat ze het er bovenop hebben gelegd of heb je het gezien in een duits forum ofzo? Heb je dan de link waar foto's bij staan etc?
Bedankt!
Edit: Hier is één voorbeeldje van iemand die er een ronde Biscotto op heeft gelegd.
:strip_exif()/f/image/3mvWT3oJtCr9svEa2HEi4tUx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door kevinho040 op 17-07-2024 10:57 ]
Ik heb ook zo'n ding gekocht zodat ik ook pizza kan maken als het buiten regent.teacher schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 00:38:
Mevrouw teacher bakt vaak zuurdesembroden, dus er is hier altijd een actieve desemstarter.
[Afbeelding]
Maar vindt het toch een stuk lastiger bakken en minder lekker dan met mijn Ooni oven.
Voor binnen in ieder geval een prima oplossing, maar vergt wat training.
Vooral ook niet halverwege kijken hoe het met je pizza gaat, dan gaat de warmte eruit.
Je kunt dan beter deze kopen, kost het dubbele maar nog steeds vrij goedkoop in vergelijking met een Effeuno bijvoorbeeld. Hier verlies je niet alle warmte als de kap omhoog gaat! Ben zelf ook ooit met de G3 begonnen maar kwam toen tot dezelfde conclusie.Psycho_Mantis schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:27:
[...]
Ik heb ook zo'n ding gekocht zodat ik ook pizza kan maken als het buiten regent.
Maar vindt het toch een stuk lastiger bakken en minder lekker dan met mijn Ooni oven.
Voor binnen in ieder geval een prima oplossing, maar vergt wat training.
Vooral ook niet halverwege kijken hoe het met je pizza gaat, dan gaat de warmte eruit.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Deze heb ik ook op het oog. Volgende week ben ik in Duitsland, waar deze voor € 150-175 te koop is. Misschien neem ik hem dan mee.kevinho040 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:48:
[...]
Je kunt dan beter deze kopen, kost het dubbele maar nog steeds vrij goedkoop in vergelijking met een Effeuno bijvoorbeeld. Hier verlies je niet alle warmte als de kap omhoog gaat! Ben zelf ook ooit met de G3 begonnen maar kwam toen tot dezelfde conclusie.
Klopt bij Selgros / Metro soms zelfs €120 in de aanbieding! Aardig oventje voor het geld, haalt de 440/450 graden wel terwijl de thermostaat tot 400 gaat.MennoE schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:54:
[...]
Deze heb ik ook op het oog. Volgende week ben ik in Duitsland, waar deze voor € 150-175 te koop is. Misschien neem ik hem dan mee.
Staat ook op mijn lijstje als potentiele vervanger voor de Ferrari. Bij otto.nl voor net geen 200, das toch een stuk vriendelijkere prijs dan effeuno, wat ik toch ook nog open hou als optie.kevinho040 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:48:
[...]
Je kunt dan beter deze kopen, kost het dubbele maar nog steeds vrij goedkoop in vergelijking met een Effeuno bijvoorbeeld. Hier verlies je niet alle warmte als de kap omhoog gaat! Ben zelf ook ooit met de G3 begonnen maar kwam toen tot dezelfde conclusie.
Klopt en bij bijvoorbeeld bol.com €205,-nietorigineel schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:36:
[...]
Staat ook op mijn lijstje als potentiele vervanger voor de Ferrari. Bij otto.nl voor net geen 200, das toch een stuk vriendelijkere prijs dan effeuno, wat ik toch ook nog open hou als optie.
Overigens niet te vergelijken met een Effeuno, geen biscotto, geen 500 graden en beduidend lichtere kwaliteit.
Als je niet alleen Napolitaanse pizza's wil bakken een top oven, voor Napolitaanse pizza's wellicht net te licht thermostaat gaat in principe tot 400 graden.
Voor de snelle beslissers hier, zie hem nu net bij bol voor €167,46 via Elektro deals!
https://www.bol.com/nl/nl...i-68816/9300000146158268/
:strip_exif()/f/image/yWidQKp4x9HTmLV0BoQahem6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door kevinho040 op 17-07-2024 14:48 ]
Super aanbieding! Via onder andere wissel.nl nog cadeaubonnen van bol met 5% korting. Scheelt toch weer 8 euro.kevinho040 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:46:
Voor de snelle beslissers hier, zie hem nu net bij bol voor €167,46 via Elektro deals!
[Afbeelding]
ik ben vrij snel maar binnen het uur niet meer zichtbaar en prijs op €205.kevinho040 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:46:
[Afbeelding]
Jammer zeg, @MennoE heeft hem wel kunnen scoren!El Capitan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:57:
[...]
ik ben vrij snel maar binnen het uur niet meer zichtbaar en prijs op €205.
Lekker hoor, wissel gebruik ik ook altijd!MennoE schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:48:
[...]
Super aanbieding! Via onder andere wissel.nl nog cadeaubonnen van bol met 5% korting. Scheelt toch weer 8 euro.
Wel zin in pizza maken gekregen nu!kevinho040 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:05:
[...]
Jammer zeg, @MennoE heeft hem wel kunnen scoren!
Ik ploeter nog even voort op de pizzasteen in de bbq. Geeft natuurlijk niet het beste resultaat maar de kinderen zijn er blij mee
Waar koop jij je gasfles of welke raad jij aan ?
Grutte Pier schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:03:
[...]
Met hoes over de arc kan dat prima. Ik zou de gasfles er dan ook onder stallen als dat mogelijk is. Mocht je wel ervoor kiezen om de fles binnen te stallen kun je gebruik maken van de quick connector aansluiting op de Arc (reeds meegeleverd)
Let er wel op, de slang die meegeleverd wordt is vrij kort. (1.2m dacht ik)
Ik heb een Antargaz ruil fles, dit is wel een Shell aansluiting. Maar de connector van de Arc past hier op. Wel na verwijderen extra rubberen ring zoals uitgebeeld in de onderstaande post;SteffanS schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:39:
Waar koop jij je gasfles of welke raad jij aan ?
[...]
Grutte Pier schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:46:
[...]
[Afbeelding]
De meegeleverde drukregelaar is een DIN variant. Vrijwel alle gasflessen worden nu geleverd met DIN waardoor je de meegeleverde drukregelaar zo op je gasfles kan draaien. Echter heeft mijn gasfles (Antargaz) dus een shell aansluiting waardoor je een rubberen pakking of verlooptstuk nodig hebt
https://www.gaswinkel.com...chil-tussen-din-en-shell/
Zo leren we nog eens wat
[ Voor 56% gewijzigd door Grutte Pier op 18-07-2024 08:26 ]
De 62% was niet luchtig, nu 65% geprobeerd. Hoe hoger de hydratatie hoe meer het brood soest. Bollen zijn prima, maar het is echt nattig waardoor het in de oven (Roccbox minimaal boven 400 graden maar na paar pizza's op 450 graden) niet snel genoeg gaar wordt lijkt het. Het brand eerder aan. Denk dat ik weer terug ga naar 60%.Oekol schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:56:
Het is weer tijd voor pizza! Dit keer gaan we dit bloem proberen en de hydratatie opkrikken naar 62%. [Afbeelding]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Edit: wtf ik zie nu op de foto's dat ik de pizzaschep op de kop heb haha hoe dan
Foto 6 ziet er verder goed uit toch? Gaar en luchtig?Oekol schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:25:
[...]
De 62% was niet luchtig, nu 65% geprobeerd. Hoe hoger de hydratatie hoe meer het brood soest. Bollen zijn prima, maar het is echt nattig waardoor het in de oven (Roccbox minimaal boven 400 graden maar na paar pizza's op 450 graden) niet snel genoeg gaar wordt lijkt het. Het brand eerder aan. Denk dat ik weer terug ga naar 60%.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Edit: wtf ik zie nu op de foto's dat ik de pizzaschep op de kop heb haha hoe dan
Dat was de allerlaatste die heb ik er een stuk langer ingedaan en niet telkens kwartslag draaien maar helft, helft zodat ik 't voor m'n gevoel langer er in kon doen zonder verbranden. Was wel tegen verbrand aan, wordt dan echt snel zwart hoor.Hercul3s schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:41:
[...]
Foto 6 ziet er verder goed uit toch? Gaar en luchtig?
Maar eens beste van de drie. Maar dit was wellicht het beste stukje de rest weer die brood structuur.
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.