Na lang gelurkt te hebben in dit topic moest een post er toch van komen.
Ik bak al enige jaren op een pizza steen in mijn eigen oven op 275 graden met de grill stand om het maximale uit de oven te trekken. Ik heb langzaam onder de knie gekregen hoe ik deeg moest maken en een mooie ronde pizza kan stretchen. Ook kwam ik achter kleine handigheden zoals ingredienten halverwege de baktijd toe te voegen om ervoor te zorgen dat de mozzerella mooi blijft en niet alle olie uit de ingredienten lekt.
Ik kwam er toch wel achter dat dit een hobby is die blijft plakken en daarom ben ik all-in gegaan en heb mezelf verwent met een EffeUno P134HA 509. Aangezien ik in een flat woon was de keuze voor elektrisch snel gemaakt. Aangezien mijn partner vaak brood bakt in de oven ben ik voor de extra hoge versie gegaan zodat het eventueel ook hierin kan. Daarnaast heb ik wat accessoires van GI Metal gehaald zoals een pizzaschep, borstel (voor eventueel achtergebleven restjes), snijder en spatel.
Tegenwoordig levert EffeUno één steen bij de oven. Het gaat hier om een
2-in-1 Biscotto. Nadat ik de dag ervoor het opwarm protocol heb gevolgd was het tijd voor de eerste pizza:
:strip_exif()/f/image/ZUV45JeInKiiNO0Sq6bqsnB4.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is wat krap op het aanrecht. Wanneer hij niet in gebruik is staat hij op de onderste plank in de kledingkast.
Ik maak het deeg op de volgende manier met de PizzaApp:
- Bloem: Caputo Pizzaria
- Bolgewicht: 250g
- Water: 60%
- Zout: 3%
- Gist: Bruggeman droge gist
- KT: 9h op 19 graden
- GT: 15h op 4,5
(2 uur bulk, opbollen, koelkast, kamer tempratuur)
Ik heb de oven ingesteld om 450 graden boven en 400 onder. Hier wist ik niet zo goed welke instellingen ik mee moest beginnen dus heb ik de instelling van
echthard overgenomen.
:strip_exif()/f/image/f0ydaHoHNyWWJYT1BDA21T5B.jpg?f=fotoalbum_large)
Best tevreden met het deeg. Hier kan nog wel wat verbeteren qua luchtigheid.
:strip_exif()/f/image/MRH05XGvbxsBl8ineMYkLclZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi gebakken aan de boventkant.
:strip_exif()/f/image/FvqDyC8sMn2KcGPSEYilahKD.jpg?f=fotoalbum_large)
Oeps. Iets te hard gegaan aan de onderkant.
Helaas was mijn infrarood temperatuurmeter vertraagd in de post dus kon ik niet meten wat de tempratuur van de steen was. Op YouTube kwam ik
dit filmpje tegen waar in de comments de resultaten ook wisselend zijn. Het lijkt erop dat deze steen zijn tempratuur sneller afgeeft dan een traditionele Biscotto. Zij gaven daar als tip aan dat je de eerste pizza erin schiet als de steen de 400 graden aan tikt. Hierna zou hij beter zijn tempratuur moeten afgeven. Dit merkte ik ook dat opvolgende pizza’s er beter uit kwamen. Helaas heb ik hier geen foto’s van.
In het vervolg ga ik nauwkeurig de tempratuur van de steen controleren en in combinatie met de tempratuur settings kijken of ik het resultaat kan verbeteren. Ik ben iets wat sceptisch over de 2-in-1 steen maar ik geef het nog niet op. Mede ook omdat ik na deze flinke uitgaven geen zin heb om nog eens 60 euro voor een traditionele Biscotto uit te geven.
Wordt vervolgt!