Als je de pizza napolitana van Vito nastreeft dan zal er toch wat meer lucht in de korst mogen en minder deeg. Je kunt op het Pizza Making Forum nog wel wat inspiratie opdoen voor starters zoals poolish.PhRiXoS schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:33:
[...]
Die vind ik nu niet perse lekkerder eruit zien
En verder bestaat er niet iets als onnodige dingen.
-
[ Voor 100% gewijzigd door TRD07 op 11-02-2023 19:47 ]
Ik vind het wel goed zo, bedankt
Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?
Ik had van de week online wat pizza spullen gekocht en een echte salami. Ding is 900 gram en is toch eind februari houdbaar.
Zou het mogelijk zijn om dat ding in stukken te snijden en in de vriezer te bewaren? Dan maak er gewoon stukjes van +/-160 gram van en haal ik er per keer een portie uit de vriezer om te snijden.
Zou het mogelijk zijn om dat ding in stukken te snijden en in de vriezer te bewaren? Dan maak er gewoon stukjes van +/-160 gram van en haal ik er per keer een portie uit de vriezer om te snijden.
:strip_exif()/f/image/P9IrTfYTdyrlJqYo47oGApSo.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Lucht in de rand, of beter gezegd, de grootte van de luchtbellen in de rand is met name resultaat van vochthoeveelheid in deeg en oventemperatuur. Ik schat in dat @PhRiXoS een tikkie minder vocht heeft gebruikt of de oven pak m beet onder de 400 graden heeft gehad. Een stijl die ik persoonlijk ook lekkerder vind dan dat pure zachte Napolitaanse.. Zoals je kunt zien is zijn/haar deeg mooi luchtig alleen zijn de luchtkamertjes veel kleiner dan in die 500 graden Napolitaanse pizza's..TRD07 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:47:
[...]
Weinig lucht in de rand en nog wel erg veel deeg. Probeer eens biga en dan niet van Vito, maar gewoon via de PizzaApp+
Ben zelf nu aan het experimenteren om vochtgehalte naar beneden te brengen om juist een meer krokante 'cracker' achtige bodem te gaan maken. Dat experimenteren is bijna het leukste van alles
[ Voor 11% gewijzigd door Japie.G op 11-02-2023 22:06 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Vraagje aan gebruikers van een pizza steel; recent heb ik de 'steel + peel' gekocht van 8mm dik. In de handleiding raden ze aan om altijd bakpapier onder de pizza te gebruiken. Ik zie de voordelen wel; het is heel simpel om de pizza de (reguliere) keukenoven in te krijgen en de staalplaat blijft schoner. De pizzabodems worden op deze manier op zich goed, echter gevoelsmatig laat ik het bakpapier liever weg (nog niet geprobeerd). Wat zijn jullie tips en ervaringen op dit punt? Ik gebruik overigens de 'broiler' methode; dus de staalplaat lekker hoog in de oven en 5 minuten voordat de pizza er in gaat de grill vol aan.
Als achtergrondinformatie; tot nu toe maken we al heerlijke pizza's met het AH La Tua Farina 00 bloem, hier een recent baksel (1 van onze favorieten, nog gemaakt op een steenplaat zonder de grill functie):
:strip_exif()/f/image/qF0NUdb1v6tXDvmLCnv9NuVI.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter ik weet dat het nog beter kan, en wil dat ook zien te bereiken. Bij Italieplein heb ik Caputo 00 Cuoco/Chef bloem besteld en wil daar de lange rijs mee gaan proberen.
Dat brengt me ten slotte bij @Boudewijn; voor het maken van pizzadeeg met een rijs van twee dagen wilde ik de werkwijze uit je informatieve blogpost uit de TS gebruiken. Ik vraag me echter af of je na het kneden het deeg eerst nog op kamertemperatuur laat rusten/rijzen voordat het de koelkast in gaat?
Als achtergrondinformatie; tot nu toe maken we al heerlijke pizza's met het AH La Tua Farina 00 bloem, hier een recent baksel (1 van onze favorieten, nog gemaakt op een steenplaat zonder de grill functie):
:strip_exif()/f/image/grpK5ZcImBtKrZQrwgx6zrGi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qF0NUdb1v6tXDvmLCnv9NuVI.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter ik weet dat het nog beter kan, en wil dat ook zien te bereiken. Bij Italieplein heb ik Caputo 00 Cuoco/Chef bloem besteld en wil daar de lange rijs mee gaan proberen.
Dat brengt me ten slotte bij @Boudewijn; voor het maken van pizzadeeg met een rijs van twee dagen wilde ik de werkwijze uit je informatieve blogpost uit de TS gebruiken. Ik vraag me echter af of je na het kneden het deeg eerst nog op kamertemperatuur laat rusten/rijzen voordat het de koelkast in gaat?
Ik heb ook een steel + peel besteld, maar moet deze nog inbranden en voor het eerst gebruiken. Maar ik ben zeker niet van plan om bakpapier te gebruiken. Ik kan me ook niet voorstellen dat de steel er slechter van wordt. Je brandt het in, hebt dus een mooie anti aanbaklaag gemaakt. En er komt alleen een beetje deeg op als het goed is, je moet alleen geen tomatensaus er op morsen (die kans acht ik heel klein).
nee gebeurt niet, gaat na het kneden meteen de ijskast in.Tikje schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:23:
Vraagje aan gebruikers van een pizza steel; recent heb ik de 'steel + peel' gekocht van 8mm dik. In de handleiding raden ze aan om altijd bakpapier onder de pizza te gebruiken. Ik zie de voordelen wel; het is heel simpel om de pizza de (reguliere) keukenoven in te krijgen en de staalplaat blijft schoner. De pizzabodems worden op deze manier op zich goed, echter gevoelsmatig laat ik het bakpapier liever weg (nog niet geprobeerd). Wat zijn jullie tips en ervaringen op dit punt? Ik gebruik overigens de 'broiler' methode; dus de staalplaat lekker hoog in de oven en 5 minuten voordat de pizza er in gaat de grill vol aan.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Als ik een peel zou hebben zou ik het zonder bakpapier doen, die peel brandt wel in. Saus morsen is vochtig doekje en verder.
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Hoe groot zijn jullie pizzabollen? De pizzabijbel gaat uit van 200gram per bol. Vind die zelf echter iets te klein. Volgende keer eens rond 250 of 300gram proberen.
Ik zit vaak rond de 230-235 gram per bol. Dat is wel mijn max omdat anders de pizza te groot word om goed op mijn peel te passen.Wackmack schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:15:
Hoe groot zijn jullie pizzabollen? De pizzabijbel gaat uit van 200gram per bol. Vind die zelf echter iets te klein. Volgende keer eens rond 250 of 300gram proberen.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
245 gr per bol, vanavond weer bakken
Dit keer wat olijfolie (9gr voor 2 bollen) erdoor gedaan, kijken wat dat precies doet met de smaak en het stretchen.
Dit keer wat olijfolie (9gr voor 2 bollen) erdoor gedaan, kijken wat dat precies doet met de smaak en het stretchen.
Bakpapier weglaten.Tikje schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:23:
Vraagje aan gebruikers van een pizza steel; recent heb ik de 'steel + peel' gekocht van 8mm dik. In de handleiding raden ze aan om altijd bakpapier onder de pizza te gebruiken. Ik zie de voordelen wel; het is heel simpel om de pizza de (reguliere) keukenoven in te krijgen en de staalplaat blijft schoner. De pizzabodems worden op deze manier op zich goed, echter gevoelsmatig laat ik het bakpapier liever weg (nog niet geprobeerd). Wat zijn jullie tips en ervaringen op dit punt?
Ik vraag me echter af of je na het kneden het deeg eerst nog op kamertemperatuur laat rusten/rijzen voordat het de koelkast in gaat?
De steel is als het goed is al ingebrand, anders dien je dit zelf in te branden. Dit proces zou ik wel 2 of 3 keer herhalen waarbij je een minimale hoeveelheid olie gebruikt die goed is uitgesmeerd en op het oog niet meer zichtbaar is, een ingebrande steel kan niet goed tegen zuren wat de coating wegvreet. Wanneer je tomatensaus hebt gemorst kun je het beste nadat je alle pizza's gebakken hebt en de steel weer op kamertemperatuur is deze met een paar druppels olie en wat fijne keukenzout schoonboenen op de plekken waar de tomatensaus gemorst is.
Persoonlijk zou ik altijd het deeg in bulk eerst een aantal uur (imo geeft 6 tot 8 uur het beste resultaat) op kamertemperatuur laten ontwikkelen, zeker wanneer je een minimale hoeveelheid gist gebruikt, in de koelkast bij ~ 4 graden is de gist inactief. Haal de deegbollen ook 3 tot 4 uur voor het bakken uit de koelkast, daarnaast heb je ook niet zoveel zout nodig de helft van de hoeveelheid zout die in het blogpost is gebruikt geeft ook een mooi en smakelijk resultaat, vaak wordt er namelijk ook zout aan de saus toegevoegd en bevatten de toppings ook relatief veel zout.
Het blijft altijd experimenteren, waarbij omgevingstemperatuur veel invloed heeft op het deeg, de duur en manier waarop je het laat rijzen/ rijpen en je persoonlijke voorkeuren.
Wat ontzettend tof dat er hier een actief pizza forum is zeg!! Kom dagelijks op tweakers voor het game gedeelte en via Google erachter gekomen dat dit forum bestaat!! Ik ben al een tijd aan het nadenken en kijken voor een pizza oven. Nu heb ik een grote weber met pizzaring maar het wordt tijd voor een upgrade! Ik maak al best lang pizza alleen dan met speltbloem aangezien mijn vrouw niet teveel tarwe mag eten. Nu wil ik echter met het echte werk gaan beginnen met zowel het bloem als een nieuwe oven. Voor de bloem heb ik al heel veel gelezen hier echter de pizzaoven blijft lastig. Ik heb maar een kleine tuin dus het liefst zoek ik een oven die of permanent in de tuin (onder bijv een speciaal zeil) kan staan. Nu heb ik al een hoop voorbij zien komen en ik heb een aantal opties al in mijn hoofd. Ooni Karu 16 inch voordeel zowel gas als hout. De Gozney dome echter past deze niet helemaal in het budget welke ongeveer 1000 euro is. Maar is wel een gaaf ding. Nu zijn er natuurlijk nog een hoop andere pizza ovens dus ik ben erg benieuwd of jullie nog leuke tips hebben!!
Bedankt (en @Boudewijn en @Freshouttheoven), de volgende keer probeer ik het zonder bakpapier (en zonder knoeien).echthard schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:20:
Ik heb ook een steel + peel besteld, maar moet deze nog inbranden en voor het eerst gebruiken. Maar ik ben zeker niet van plan om bakpapier te gebruiken. Ik kan me ook niet voorstellen dat de steel er slechter van wordt. Je brandt het in, hebt dus een mooie anti aanbaklaag gemaakt. En er komt alleen een beetje deeg op als het goed is, je moet alleen geen tomatensaus er op morsen (die kans acht ik heel klein).
De steel werd bij het inbranden al behoorlijk bruin, en na het eerste gebruik al tegen zwart aan.
Bedankt; met deze variabelen ga wel spelen; b.v. de helft van het deeg direct de koelkast in en de rest na b.v. een uur. Hoe dan ook zal het resultaat steeds beter worden.Freshouttheoven schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:33:
[...]
Persoonlijk zou ik altijd het deeg in bulk eerst een aantal uur (imo geeft 6 tot 8 uur het beste resultaat) op kamertemperatuur laten ontwikkelen, zeker wanneer je een minimale hoeveelheid gist gebruikt, in de koelkast bij ~ 4 graden is de gist inactief.
280gr per bol. Perfecte pizza’s in een ooni pro.Wackmack schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:15:
Always look on the bright side of life.
Heb je ook elektrische ovens overwogen, ik heb zelf een effeuno. TopdingAnanas_NL schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:51:
Wat ontzettend tof dat er hier een actief pizza forum is zeg!! Kom dagelijks op tweakers voor het game gedeelte en via Google erachter gekomen dat dit forum bestaat!! Ik ben al een tijd aan het nadenken en kijken voor een pizza oven. Nu heb ik een grote weber met pizzaring maar het wordt tijd voor een upgrade! Ik maak al best lang pizza alleen dan met speltbloem aangezien mijn vrouw niet teveel tarwe mag eten. Nu wil ik echter met het echte werk gaan beginnen met zowel het bloem als een nieuwe oven. Voor de bloem heb ik al heel veel gelezen hier echter de pizzaoven blijft lastig. Ik heb maar een kleine tuin dus het liefst zoek ik een oven die of permanent in de tuin (onder bijv een speciaal zeil) kan staan. Nu heb ik al een hoop voorbij zien komen en ik heb een aantal opties al in mijn hoofd. Ooni Karu 16 inch voordeel zowel gas als hout. De Gozney dome echter past deze niet helemaal in het budget welke ongeveer 1000 euro is. Maar is wel een gaaf ding. Nu zijn er natuurlijk nog een hoop andere pizza ovens dus ik ben erg benieuwd of jullie nog leuke tips hebben!!
Welke heb je en hoe lang duurt het voordat ie op temp is?penjon schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:56:
[...]
Heb je ook elektrische ovens overwogen, ik heb zelf een effeuno. Topding
Wat ook nog kan is na ~ 5 minuten bakken het bakpapier weghalen. Zo kun je wel meerdere pizza's voorbereiden maar toch direct bakken op de steel.Tikje schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:23:
Hippos are apparently just rage filled hate tanks.
EffeUno P134H 509, ik denk rond de 10 min maar gebruik de dunne steen niet de Biscotto steen anders duurt het rond de 20 min.echthard schreef op maandag 13 februari 2023 @ 00:07:
[...]
Welke heb je en hoe lang duurt het voordat ie op temp is?
Yes heb ik naar gekeken maar ik zoek meer iets voor in de tuin op gas of hout en het liefste een combi. Ik heb ondertussen ook veel gelezen over de Pizzaparty Emozione en de Witt Rotante, ook interessante opties. Hoe meer je gaat lezen hoe meer keuzes.....penjon schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:56:
[...]
Heb je ook elektrische ovens overwogen, ik heb zelf een effeuno. Topding
oh 900gr maar, dat is nog een kleintjeGAEvakYD schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:17:
Ik had van de week online wat pizza spullen gekocht en een echte salami. Ding is 900 gram en is toch eind februari houdbaar.
[Afbeelding]
Hier laatst ook eentje van bijna 2kg in porties gesneden en ingevroren. Ik adviseer wel zo luchtarm mogelijk te verpakken. Vacumeren is ideaal, en anders diepvrieszakjes en lucht er zo goed mogelijk uit halen.
Niemand?Ouwehandje schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:01:
Iemand in dit topic die een saputo biscotto steen gebruikt?
Heb er zelf zojuist een besteld en kan niet wachten hiermee pizza’s te bakken.
Vanmiddag binnen gehad en gelukkig nog heel!
Flink stuk dikker dan de standaard ooni steen.
Vrijdag van plan een pizza er op te bakken.
:strip_exif()/f/image/hiQ868wZo0SApv9ngdcBz3nI.jpg?f=fotoalbum_large)
PSN: DoubleDutchh
Nice, ben heel benieuwd hoe het bevalt tov de standaard Koda staan. Mag ik vragen wat je er totaal incl shipping voor hebt betaald. En wat je verwacht dat deze steen beter doet dan de standaard steen?Ouwehandje schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:17:
[...]
Niemand?
[Afbeelding]
Een pizza oven zorgt wel ervoor dat je in een soort van draaikolk terecht komt. Je koopt:
Dus de volgende aankoop moet een grotere mixer gaan worden, waarschijnlijk een KitchenAid HeavyDuty met 6.9liter kom, geschikt voor 3.8 kg aan deeg.. Waar houdt het op?
Jullie kunnen allemaal met het antwoord komen dat ik met kleine batches het ook met mijn huidige mixer kan doen, maar jullie snappen ook heel dat dit niet het antwoord is wat ik wil horen?
- de oven zelf
- infrarood thermometer
- Oven brush dingie
- hout of gas benodigdheden
- peel
- turning peel
- laten we niet beginnen over bloem e.d.
Dus de volgende aankoop moet een grotere mixer gaan worden, waarschijnlijk een KitchenAid HeavyDuty met 6.9liter kom, geschikt voor 3.8 kg aan deeg.. Waar houdt het op?
Jullie kunnen allemaal met het antwoord komen dat ik met kleine batches het ook met mijn huidige mixer kan doen, maar jullie snappen ook heel dat dit niet het antwoord is wat ik wil horen?
Wil je eigenlijk niet gewoon een Multinox ipv een KA? Dan kun je nog beter doorknallen
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Tja, een bekend probleemWaSteiL schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:48:
Een pizza oven zorgt wel ervoor dat je in een soort van draaikolk terecht komt. Je koopt:Waar houdt het op?
- de oven zelf
- infrarood thermometer
- Oven brush dingie
- peel
- turning peel
Famous last words

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Kloppen al die formules wel? Bij het tabblad van Freshouttheoven bijvoorbeeld, zie ik dat het totaal gewicht 920 gram is en bij bloem zie ik 575 gram en bij water 552 ml. Dat is bij elkaar een stuk meer dan 920 gram.dmstr schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:58:
[...]
Fixed, maar dan met een nieuw linkje:
Pizza-calc
Ik duik er even in! Fixed!echthard schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:59:
[...]
Kloppen al die formules wel? Bij het tabblad van Freshouttheoven bijvoorbeeld, zie ik dat het totaal gewicht 920 gram is en bij bloem zie ik 575 gram en bij water 552 ml. Dat is bij elkaar een stuk meer dan 920 gram.
Pizza-calc
[ Voor 11% gewijzigd door dmstr op 18-02-2023 10:13 ]
Wij hebben deze gekocht: https://www.ggmgastro.com...eegmachine-15-liter-10-kg (is er ook in 7kg variant)WaSteiL schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:48:
Een pizza oven zorgt wel ervoor dat je in een soort van draaikolk terecht komt. Je koopt:Nu heb ik er alleen een ander probleem bij. Als ik pizza maak, dan doe ik het vaak niet alleen voor mijn eigen gezin. Ik maak er vaak 10 of meer. En dat is meteen onderdeel van mijn nieuw probleem, namelijk het feit dat mijn Kenwood mixer niet die hoeveelheid aan deeg kan verwerken. Dat gaat dan omhoog werken en komt zo'n beetje in de machine te zitten.
- de oven zelf
- infrarood thermometer
- Oven brush dingie
- peel
- turning peel
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cTrEQQ3a9RLDcrNDqT4KYak4.webp?f=user_large)
Wij bakken vaak ca 25 pizza’s op verjaardagen etc in onze Alfaforni 4pizze houtoven.
Met wielset was hij 2 jaar geleden 400, nu iets duurder. Wat een top ding.
Een paar dingen waar je op moet letten:
- je kunt geen kleine hoeveelheden verwerken, maar goed, je hebt nooit teveel deeg!
- Kwaliteit is echt professioneel
- Ding is met wielen echt HUGE. Je moet hier wel de ruimte voor hebben.
- Het is dus geen pronkstuk zoals de Kitchenaid.
- Hij kan alleen deeg kneden.
[ Voor 16% gewijzigd door Tomas_ op 18-02-2023 11:12 . Reden: toevoegingen plaatje en lijstje ]
Wat een luxeWaSteiL schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:48:
Een pizza oven zorgt wel ervoor dat je in een soort van draaikolk terecht komt. Je koopt:Nu heb ik er alleen een ander probleem bij. Als ik pizza maak, dan doe ik het vaak niet alleen voor mijn eigen gezin. Ik maak er vaak 10 of meer. En dat is meteen onderdeel van mijn nieuw probleem, namelijk het feit dat mijn Kenwood mixer niet die hoeveelheid aan deeg kan verwerken. Dat gaat dan omhoog werken en komt zo'n beetje in de machine te zitten.
- de oven zelf
- infrarood thermometer
- Oven brush dingie
- peel
- turning peel
Eén van de leukste dingen van pizza prepareren, bakken en eten is dat je het met vrienden doet. Lekker speciaalbiertje of wijntje erbij.
Mijn dochter vroeg net, toen ik aan het opbollen was, welke vrienden kwamen eten. Dat zit er toch al wel goed ingebakken. Maar helaas.
Zijn er hier toevallig mensen die de pizza's wel eens in een kleine kamado maken?
Heb 1 ervaring met de het bereiden op een grote kamado. Resultaat perfect of verband en waren we toch wel veel met de temperatuur bezig. Vanavond sta ik er alleen voor en twijfel een beetje of ik de gok moet wagen. Alternatief is de Alfredo

Bij ons blijft de kamado prima op temperatuur, maar t duurt wel iets langer voordat deze goed is. Hier liggen meestal wel min of 7-10 er op voordat ze goed zijn.Plint schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:10:
[...]
Wat een luxe
Eén van de leukste dingen van pizza prepareren, bakken en eten is dat je het met vrienden doet. Lekker speciaalbiertje of wijntje erbij.![]()
Mijn dochter vroeg net, toen ik aan het opbollen was, welke vrienden kwamen eten. Dat zit er toch al wel goed ingebakken. Maar helaas.
Zijn er hier toevallig mensen die de pizza's wel eens in een kleine kamado maken?
Heb 1 ervaring met de het bereiden op een grote kamado. Resultaat perfect of verband en waren we toch wel veel met de temperatuur bezig. Vanavond sta ik er alleen voor en twijfel een beetje of ik de gok moet wagen. Alternatief is de Alfredo
Nadeel is dus dat je niet echt samen eet.
En ik vind het niet goedkoop. Je Kamado langere tijd op die hoge temperatuur houden kost flink wat houtskool vind ik, ruim het dubbele van een gewone bbq sessie. (En als je een Kamado pakt, neem dan een met glasvezel pakking, vilt vind die temperaturen niet leuk)Kraz schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:23:
[...]
Bij ons blijft de kamado prima op temperatuur, maar t duurt wel iets langer voordat deze goed is. Hier liggen meestal wel min of 7-10 er op voordat ze goed zijn.
Nadeel is dus dat je niet echt samen eet.
Ik moest ze er inderdaad ook langer op laten liggen en had bij te veel toppings er op nog wel eens dat de bodem te hard ging en de bovenkant te langzaam. Dus dubbele pizzasteen met propjes alufolie er tussen zodat ze wat langer konden liggen. Wel lekker overigens met iets meer groente er op, dat krijg ik in de pizzaoven helaas niet voor elkaar.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Wat was je vraag ook al weer? Ohja, waar houdt het op....Voor je het weet sta je een stenen pizza oven te metselenWaSteiL schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:48:
Watvoor temperatuur hou je aan in de dome? Of kijk je alleen naar de steen.
De vorige keer ging de eerste en tweede pizza goed. Onder de 2 minuten klaar. De twee erna verbrande binnen 30seconden.
Toen was het dus tijd nemen om af te koelen. Ik gok ook dat de steen nog steeds aan het opwarmen was.
De vorige keer ging de eerste en tweede pizza goed. Onder de 2 minuten klaar. De twee erna verbrande binnen 30seconden.
Toen was het dus tijd nemen om af te koelen. Ik gok ook dat de steen nog steeds aan het opwarmen was.
Ik probeer de temperatuur wel boven de 300 graden te krijgen en de steen lange tijd voor te verwarmen. Maar met een enkele steen boven de kolen wordt het bij mij niks, dus altijd de deflector er onder en dus indirect de steen verwarmen.Plint schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:45:
Watvoor temperatuur hou je aan in de dome? Of kijk je alleen naar de steen.
Maar ik zit normaal met bbq meer in de low en slow richting en dan gaat je (andere houtskool ook) kool een stuk rustiger. Alleen een mooie steak wil ik hem nog wel eens voor opstoken
Ja ik heb ook een saputo steen voor de Koda. Fantastisch ding! Zoveel meer vergevingsgezind dan de standaardsteen. Krijg betere bodems, bijvoorbeeld niet heel snel zwart op bepaald plekken.Ouwehandje schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:17:
[...]
Niemand?
[Afbeelding]
Tip:de sweetspot steen temperatuur is 480 graden. Dus ongeveer 50 graden hoger gaan zitten dan je cordieriet steen. Ik zou deze steen iedereen aanraden
Bedankt voor de inspiratie. Had ik ergens in m'n achterhoofd gehouden om eens te maken.PhRiXoS schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:35:
[...]
Kip met cajun gaar bakken. Uit de pan halen en in een schaaltje marineren met Yildriz Bbq saus
Dit op de pizzabodem met mozzarella en tomatensaus
extra bbq saus als swirl
Evt met rode/witte ui en mais
Mijn avondeten gisteren; Kippendij in stukjes met cajunkruiden in oven gegaard, gecoat in (sweet baby rays) bbq saus. Verder traditioneel gehouden.
:strip_exif()/f/image/5dzm3oZH4aWZRZrVNesfbt92.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er lekker uit!!defusion schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:21:
[...]
Bedankt voor de inspiratie. Had ik ergens in m'n achterhoofd gehouden om eens te maken.
Mijn avondeten gisteren; Kippendij in stukjes met cajunkruiden in oven gegaard, gecoat in (sweet baby rays) bbq saus. Verder traditioneel gehouden.
[Afbeelding]
Wat vleeswaren binnen uit Italië, dus weer tijd voor pizza.
Spianata Schiacciata Calabrese, Gorgonzola Piccante, mozzarella en tomatensaus.
Spianata Schiacciata Calabrese, Gorgonzola Piccante, mozzarella en tomatensaus.
:strip_exif()/f/image/ss2Eb7i6i27u79DUTuWLpXbe.jpg?f=fotoalbum_large)
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Bijna te netjes rond 
Ziet er smakelijk uit, en hoe simpelere hoe beter!
Gister uiteindelijk toch voor de alfredo gegaan. Kamado komt wel een keer met iets beter weer. Ze waren best aardig gelukt voor wat er mogelijk is met deze oven. Te dikke luchtige randen verbranden snel. En ik moet ze vaak doordraaien om overal de korst krokant te krijgen. Hierdoor is de topping vaak iets te lang...
Uiteindelijk verre weg van perfectie maar nog altijd erg lekker 🤤
Op de foto een funghi en marinara met kalamata olijven.
:strip_exif()/f/image/87ZFt9FkNSczwxT8mVD08s2h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GHhpZQNv3lfskaXnP1oXm32H.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er smakelijk uit, en hoe simpelere hoe beter!
Gister uiteindelijk toch voor de alfredo gegaan. Kamado komt wel een keer met iets beter weer. Ze waren best aardig gelukt voor wat er mogelijk is met deze oven. Te dikke luchtige randen verbranden snel. En ik moet ze vaak doordraaien om overal de korst krokant te krijgen. Hierdoor is de topping vaak iets te lang...
Uiteindelijk verre weg van perfectie maar nog altijd erg lekker 🤤
Op de foto een funghi en marinara met kalamata olijven.
:strip_exif()/f/image/87ZFt9FkNSczwxT8mVD08s2h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GHhpZQNv3lfskaXnP1oXm32H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WziRsMw87ririoNuhNqOzqDd.jpg?f=fotoalbum_large)
@Plint lijkt op de G3 waar ik jaren lang pizza mee heb gemaakt, en met wat geduld in de leercurve werkte dat prima. Heb nu een ooni/uuni oid maar die pak ik toch minder snel.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De eerste pizza's die ik jaren geleden uit het het losse polsje maakte, kwamen heel mooi uit mijn standaard oven met een fraaie cornicione. Weet niet meer welke bloem ik daarvoor gebruikte, maar waarschijnlijk patentbloem en een beetje semolina. Ook vrij veel gist, een suikerstarter en bij kamertemperatuur.
Daarna ben ik op tipo 00 van Caputo overgestapt en op de procedure van Simon Giacotto (lange rijstijd) die ook in de OP wordt aangehaald. Deeg is veel smaakvoller, maar het eindresultaat ziet er minder mooi uit. Ik moet zelfs voorbakken met alleen saus om er nog een beetje kleur op te krijgen.
Jullie voelen hem al: ik wil natuurlijk allebei! Nu lees ik in het OP recept dat tipo 00 niet per se een geweldige keuze is voor een standaard oven. Maar ik heb ook geen keukenmachine en kliederen met zulk nat deeg zie ik niet zo zitten. Heeft iemand hier goede resultaten met een 'standaard' bloem en niet al te hoge hydratatie?
Dacht zelf in eerste instantie gewoon wat meer 'lucht' in het recept van Simon te werken, dus meer gist, misschien toch weer even opstarten met suiker.
Daarna ben ik op tipo 00 van Caputo overgestapt en op de procedure van Simon Giacotto (lange rijstijd) die ook in de OP wordt aangehaald. Deeg is veel smaakvoller, maar het eindresultaat ziet er minder mooi uit. Ik moet zelfs voorbakken met alleen saus om er nog een beetje kleur op te krijgen.
Jullie voelen hem al: ik wil natuurlijk allebei! Nu lees ik in het OP recept dat tipo 00 niet per se een geweldige keuze is voor een standaard oven. Maar ik heb ook geen keukenmachine en kliederen met zulk nat deeg zie ik niet zo zitten. Heeft iemand hier goede resultaten met een 'standaard' bloem en niet al te hoge hydratatie?
Dacht zelf in eerste instantie gewoon wat meer 'lucht' in het recept van Simon te werken, dus meer gist, misschien toch weer even opstarten met suiker.
Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.
@Crakie gewoon wat olijfolie (en/of suiker) erbij doen, dan wordt het automatisch donkerder.
Voor een echte pizzaoven wil je dat niet, want dan verbrandt het te snel, maar voor thuisoven is dat juist een goede manier om vals te spelen.
Voor een echte pizzaoven wil je dat niet, want dan verbrandt het te snel, maar voor thuisoven is dat juist een goede manier om vals te spelen.
Dat is ook wat mij ervan weerhoudt op een Ooni etc over te stappen van mijn Ferrari G3. Daar komen best prima pizza's uit, enige probleem wat ik heb is de hitteverdeling boven en onder. Ik kan (na wat mods) de steen 4-500 graden laten worden, maar de hitte van boven is dan niet sterk genoeg om het beleg dan snel genoeg te verwarmen voordat de bodem verbrandt.franssie schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:26:
@Plint lijkt op de G3 waar ik jaren lang pizza mee heb gemaakt, en met wat geduld in de leercurve werkte dat prima. Heb nu een ooni/uuni oid maar die pak ik toch minder snel.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Olijfolie zat er al in, toch wil de rand niet lekker opzwellen en kleuren. Toch eens mijn gist een beetje harder (of langer) aan het werk zetten denk ik.defusion schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:23:
@Crakie gewoon wat olijfolie (en/of suiker) erbij doen, dan wordt het automatisch donkerder.
Wat voor temperatuur haal je met de oven?
Sowieso op max zetten.
Ook alles goed voorverwarmd? En waar leg je de pizza op? (Steen? Pizzasteel? Bakplaat?) Dat ook goed op temperatuur laten komen. Zo snel mogelijke warmteoverdracht zorgt voor een goede rijs.
Sowieso op max zetten.
Ook alles goed voorverwarmd? En waar leg je de pizza op? (Steen? Pizzasteel? Bakplaat?) Dat ook goed op temperatuur laten komen. Zo snel mogelijke warmteoverdracht zorgt voor een goede rijs.
Afgelopen vrijdag gebeurde bij mij waar ik al langer bang voor was. Tijdens het bakken van de laatste pizza was de gasfles leeg bij mijn Ooni Koda 16. Ik dacht dat ik een reserve fles had die ik zo kon aansluiten, maar die bleek na het aansluiten ook leeg te zijn. Uiteindelijk de pizza binnen in de combioven afgebakken, maar dat werd uiteindelijk niet top. Helaas bak ik altijd mijn eigen Pizza als laatste, dus Meh.......
Zaterdagochtend direct een de lege gasfles omgeruild voor een volle + één extra als reserve. Dit gaat mij niet weer gebeuren.
Zaterdagochtend direct een de lege gasfles omgeruild voor een volle + één extra als reserve. Dit gaat mij niet weer gebeuren.
Hoe bevalt deze?Ouwehandje schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:17:
[...]
Niemand?
[Afbeelding]
Ik heb een Ooni, maar de bodem is vaak bij de eerste pizza zwart. En alle pizza's erna okish, de 4de heeft gewoon een slappe bodem...
Aangezien we wel samen met willen eten gaan de pizza's er achter elkaar in ipv elke keer 15min opwarmen ertussen.
@GAEvakYD ai ai, dank voor het delen. Binnenkort stel vrienden op bezoek en dan wil ik dit ook voorkomen, ook maar vast een reservefles halen
Kan je 'm dan niet een beetje terugmodden om een soort sweetspot te krijgen?fsfikke schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:38:
[...]
Dat is ook wat mij ervan weerhoudt op een Ooni etc over te stappen van mijn Ferrari G3. Daar komen best prima pizza's uit, enige probleem wat ik heb is de hitteverdeling boven en onder. Ik kan (na wat mods) de steen 4-500 graden laten worden, maar de hitte van boven is dan niet sterk genoeg om het beleg dan snel genoeg te verwarmen voordat de bodem verbrandt.
De Alfredo is idd de budgetversie van de Ferrari. En de hitteverdeling is best beroerd.
In de winter dikke prima natuurlijk om zo pizza's te maken. Maar nu ik geproefd heb van de kamado en dan met name de hogere temperaturen, de pizsa klaar in 1,5 minuut, zie ik dat toch wel als de volgende stap. De dikke luchtinge bodem krijg ik niet voorelkaar in de Alfredo.
Helaas heb ik nog geen plek voor een Ooni, maar als ik op het dakterras een afgedekte opbergplek kan maken ga ik het wel overwegen.
Naast mijn gasfles debacle had ik afgelopen vrijdag nog een dingetje. In de haast had ik donderdag denk ik een foutje gemaakt met de gist berekening, waardoor vrijdagmiddag mijn deegbollen niet echt wilden rijzen. Normaal zet ik ze rond 13:30 in de middag op het aanrecht in een ruimte van +/- 20.5 graad en dan zijn ze rond 17:30 top. Dit doe ik in zo'n wit deegkrat met deksel erop. Om uitdroging te voorkomen zet ik dan iets zwaars op de deksel om hem goed af te sluiten.
Nu waren ze rond 16:00 nog maar heel gering aan het rijzen. Dus heb ik het krat twee uur lang op een kom met warm water gezet. Het rijzen is uiteindelijk goed gekomen daardoor, maar de randen waren heel erg uitgedroogd. Terwijl ik juist het krat zo goed afsluit. Tijdens het stretchen was dit echt een drama want op de harde randen scheurde het deeg.
Nu wil ik het graag begrijpen en kan ik drie mogelijke oorzaken bedenken:
Nu waren ze rond 16:00 nog maar heel gering aan het rijzen. Dus heb ik het krat twee uur lang op een kom met warm water gezet. Het rijzen is uiteindelijk goed gekomen daardoor, maar de randen waren heel erg uitgedroogd. Terwijl ik juist het krat zo goed afsluit. Tijdens het stretchen was dit echt een drama want op de harde randen scheurde het deeg.
Nu wil ik het graag begrijpen en kan ik drie mogelijke oorzaken bedenken:
- Door die extra temperatuur van onderen is dit gekomen
- Gebruikte meel ((tippo 00 blauw) is wat ouder, lees een maand of 3-4. Wel afgesloten in de zak en droog
- Toen ik tussendoor keek en zag dat de bollen niet aan het rijzen waren, heb ik best wat water/vocht in de randen van het krat weggehaald met een keukenpapier. Dat vocht ik tijdens het rijzen of staan in de koelkast ontstaan en heb ik altijd wel. Normaal haal ik dat nooit weg.
Als mij het rijzen te langzaam gaat, zet ik de gesloten deegkrat in de oven met stand op 30 graden. Als je oven dat niet kan, kun je ook het ovenlicht alleen aanzetten. Door de hogere omgevingstemperatuur verlaag je de benodigde rijstijd.GAEvakYD schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:58:
Naast mijn gasfles debacle had ik afgelopen vrijdag nog een dingetje. In de haast had ik donderdag denk ik een foutje gemaakt met de gist berekening, waardoor vrijdagmiddag mijn deegbollen niet echt wilden rijzen. Normaal zet ik ze rond 13:30 in de middag op het aanrecht in een ruimte van +/- 20.5 graad en dan zijn ze rond 17:30 top. Dit doe ik in zo'n wit deegkrat met deksel erop. Om uitdroging te voorkomen zet ik dan iets zwaars op de deksel om hem goed af te sluiten.
Nu wil ik het graag begrijpen en kan ik drie mogelijke oorzaken bedenken:Wat denken jullie?
- Gebruikte meel ((tippo 00 blauw) is wat ouder, lees een maand of 3-4. Wel afgesloten in de zak en droog
- Toen ik tussendoor keek en zag dat de bollen niet aan het rijzen waren, heb ik best wat water/vocht in de randen van het krat weggehaald met een keukenpapier. Dat vocht ik tijdens het rijzen of staan in de koelkast ontstaan en heb ik altijd wel. Normaal haal ik dat nooit weg.
Hoe en wanneer maak jij je bollen precies? Zoals ik het nu lees doe jij je bulkrijs al wanneer je je bollen gevormd hebt? Ik heb alleen maar condensatie bij de bulkrijs en niet meer wanneer ik de bollen gevormd heb. Vocht in de witte rijsbakken heb ik daarom nooit.GAEvakYD schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:58:
Nu wil ik het graag begrijpen en kan ik drie mogelijke oorzaken bedenken:Wat denken jullie?
Hierbij moet ik wel opmerken dat ik vooral aan lange bulkrijs doe (48-64 uur) in de koelkast en dan de bollen vorm voor nog 5-6 uur rijs buiten de koelkast.
Ik maak het deeg vaak op woensdag met caputo rood 00. Met 60% water en 1% zout en relatief weinig gist (1 gram op 600 gram bloem).WaSteiL schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:22:
[...]
Hoe en wanneer maak jij je bollen precies? Zoals ik het nu lees doe jij je bulkrijs al wanneer je je bollen gevormd hebt? Ik heb alleen maar condensatie bij de bulkrijs en niet meer wanneer ik de bollen gevormd heb. Vocht in de witte rijsbakken heb ik daarom nooit.
Hierbij moet ik wel opmerken dat ik vooral aan lange bulkrijs doe (48-64 uur) in de koelkast en dan de bollen vorm voor nog 5-6 uur rijs buiten de koelkast.
Woensdagavond
-19:00 deeg mengen en kneden voor 20 min in machine
-19:20 deeg uit de machine en laten rusten voor 10-15min
-19:30 deeg opdelen en opbollen
-19:40 deegkrat in de koelkast op 3-4 graden
Vrijdagmiddag
13:30 deegkrat uit koelkast
17:30 eerste deegbol uit krat en bodem maken/strechen.
Tot op heden ging dit prima. Maar van de week had ik dus opeens een erg uitgedroogde korst. Waarbij ik twijfel aan drie mogelijke oorzaken, zie mijn voorgaande post.
Op zich doen we dan niet heel veel anders, maar ik zou alleen het opbollen doen op vrijdagmiddag om 13:30... of als je dat qua tijd niet lukt al de avond ervoor en dan wel de bollen weer terug de koelkast in.GAEvakYD schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:51:
[...]
Ik maak het deeg vaak op woensdag met caputo rood 00. Met 60% water en 1% zout en relatief weinig gist (1 gram op 600 gram bloem).
Woensdagavond
-19:00 deeg mengen en kneden voor 20 min in machine
-19:20 deeg uit de machine en laten rusten voor 10-15min
-19:30 deeg opdelen en opbollen
-19:40 deegkrat in de koelkast op 3-4 graden
Vrijdagmiddag
13:30 deegkrat uit koelkast
17:30 eerste deegbol uit krat en bodem maken/strechen.
Tot op heden ging dit prima. Maar van de week had ik dus opeens een erg uitgedroogde korst. Waarbij ik twijfel aan drie mogelijke oorzaken, zie mijn voorgaande post.
Op de manier zoals jij het doet heb je de bollen voor zeer lange tijd blootgesteld aan koelkast lucht.
De kans op uitdrogen is wel een stuk groter.
In de tijd van de bulkrijs als 1 grote bol is de hoeveelheid oppervlakte blootgesteld aan de lucht vele malen kleiner. Ik gebruik een soort van douche haarkapje op mijn schaal en daardoor is de bovenlaag van mijn deeg altijd op een goede manier vochtig. Maar aangezien je daarna gaat opbollen heb je daar helemaal geen last van en is bij het opbollen het deeg precies in de staat waar je het wil hebben.
Zou het kunnen dat de relatief lage W-waarde van de blauwe tipo 00 bloem in combinatie met het feit dat die al wat ouder is hiervoor gezorgd heeft? Ik gebruik zelf ook nog die blauwe overigens voor de wat langere rijs, maar ik lees wel dat die minder goed water op kan nemen. Voor mijn volgende ronde ga ik beginnen aan de tipo 00 chef, die beter geschikt zou moeten zijn een lange koude rijs.GAEvakYD schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:58:
Dit is ook wel een goede tip die ik een keer wil proberen. Komende vrijdag helaas geen pizza vrijdagWaSteiL schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:22:
[...]
Op zich doen we dan niet heel veel anders, maar ik zou alleen het opbollen doen op vrijdagmiddag om 13:30... of als je dat qua tijd niet lukt al de avond ervoor en dan wel de bollen weer terug de koelkast in.
Op de manier zoals jij het doet heb je de bollen voor zeer lange tijd blootgesteld aan koelkast lucht.
De kans op uitdrogen is wel een stuk groter.
In de tijd van de bulkrijs als 1 grote bol is de hoeveelheid oppervlakte blootgesteld aan de lucht vele malen kleiner. Ik gebruik een soort van douche haarkapje op mijn schaal en daardoor is de bovenlaag van mijn deeg altijd op een goede manier vochtig. Maar aangezien je daarna gaat opbollen heb je daar helemaal geen last van en is bij het opbollen het deeg precies in de staat waar je het wil hebben.
Vandaag in de aanbieding voor 199,-
Kenwood Keukenmachine Chef KVC3110S

https://www.lidl.nl/p/ken...-chef-kvc3110s/p100354203

We zitten al enige tijd met een schuin oog naar een KitchenAid te kijken, enig idee hoe deze zich verhoudt ten opzichte van iets als kitchenaid? Ben minder bekend met Kenwood moet ik zeggen.echthard schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:38:
Vandaag in de aanbieding voor 199,-
[Afbeelding]
Kenwood is de grootste tegenhanger van KitchenAid en staat dikwijls bekend om de goede kwaliteit en dat ze een eeuwigheid meegaan. Of dat per se klopt kan ik zelf nog niet bevestigen. Ik heb sinds een jaartje nu zelf de Titanium Chef Baker (met ingebouwde weegschaalMichel schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:54:
[...]
We zitten al enige tijd met een schuin oog naar een KitchenAid te kijken, enig idee hoe deze zich verhoudt ten opzichte van iets als kitchenaid? Ben minder bekend met Kenwood moet ik zeggen.
Mijn indruk is dat je hier voor 200 euro een hele aardige deal mee hebt.
Helder, dankje! Nu neemt de twijfel nog verder toeWouterkaas schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:21:
[...]
Kenwood is de grootste tegenhanger van KitchenAid en staat dikwijls bekend om de goede kwaliteit en dat ze een eeuwigheid meegaan. Of dat per se klopt kan ik zelf nog niet bevestigen. Ik heb sinds een jaartje nu zelf de Titanium Chef Baker (met ingebouwde weegschaal) en ben daar zeer tevreden over. Nooit meer vieze handen met kneden omdat ik alles hierin meng en alleen het laatste stukje met de hand kneed en dan plakt het eigenlijk al niet meer aan je handen.
Mijn indruk is dat je hier voor 200 euro een hele aardige deal mee hebt.
Ik heb deze mixer zojuist besteld en keek ook naar KitchenAid en wist niet hoe goed de Kenwood is.Michel schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:54:
[...]
We zitten al enige tijd met een schuin oog naar een KitchenAid te kijken, enig idee hoe deze zich verhoudt ten opzichte van iets als kitchenaid? Ben minder bekend met Kenwood moet ik zeggen.
Veel reviews gelezen dat Kenwood niet onderdoet en daarna deze video bekeken. Is Duits, maar je kunt Engelse ondertiteling tonen.
Conclusie: Kenwood is het beste in deeg kneden en de KitchenAid is het beste in zoete zaken, als slagroom en cake beslag.
Ik zal straks eens kijken, dankje! Weet alleen niet of dit bijdraagt aan het overtuigen van mijn partner. Die wil hem juist voor de cakeechthard schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:29:
[...]
Ik heb deze mixer zojuist besteld en keek ook naar KitchenAid en wist niet hoe goed de Kenwood is.
Veel reviews gelezen dat Kenwood niet onderdoet en daarna deze video bekeken. Is Duits, maar je kunt Engelse ondertiteling tonen.
[YouTube: Küchenmaschinen Test 1/4 - 5 Geräte im Praxistest (WMF, Kenwood, KitchenAid & 2x Bosch)]
Conclusie: Kenwood is het beste in deeg kneden en de KitchenAid is het beste in zoete zaken, als slagroom en cake beslag.
Heb hier al 13 jaar een Kenwood staan die minstens wekelijks een pizza of brooddeeg staat te kneden, en vaak meerdere. Werkt nog helemaal prima. Hebben er ook een sap centrifuge en snijmolen bij en ook dat gaat prima. Vind hem alleen wat lawaai maken maar dat hoort er een beetje bij.Michel schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:54:
[...]
Ik vind de KitchenAid betere looks hebben maar ook toen gaven ze aan dat de Kenwood beter was in deeg kneden. Heb er dus maar een mooie rode KitchenAid broodrooster naast gezet
Ik heb die Kenwood net besteld, echt een aanbieding om niet over na te denken.
Ik heb er al een, deze als reserve of om mee te gaan op vakantie ;-)
Ik heb er al een, deze als reserve of om mee te gaan op vakantie ;-)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ook maar besteld op de valreep, bedankt voor de tip
Haha ook een oplossing!Himalaya schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:31:
[...]
Heb hier al 13 jaar een Kenwood staan die minstens wekelijks een pizza of brooddeeg staat te kneden, en vaak meerdere. Werkt nog helemaal prima. Hebben er ook een sap centrifuge en snijmolen bij en ook dat gaat prima. Vind hem alleen wat lawaai maken maar dat hoort er een beetje bij.
Ik vind de KitchenAid betere looks hebben maar ook toen gaven ze aan dat de Kenwood beter was in deeg kneden. Heb er dus maar een mooie rode KitchenAid broodrooster naast gezet
Wij gaan toch voor de KitchenAid, krijg via het werk een goede korting daar dus die gaan we inzetten zodra er weer wat salaris is gestort
Ik volg dit topic al een tijdje, maar nu wordt het eens tijd dat ik mij hier ga melden.
Een week geleden een pizza workshop gedaan en alles geleerd over de temperaturen, w-waarden, recepten, hydratatie, rijpen en rijzen, opbollen, stretchen en het bakken.
Nu de knoop doorgehakt.
Ik wil ook thuis pizza’s gaan maken.
De keuze is gevallen op de Ooni Koda 16.
Afgelopen week langs de Hornbach gereden en gebruik gemaakt van de laagste prijs garantie met de aanbiedingsprijs van Stovrr.
Resultaat: een zeer mooie prijs.

Alle extra artikelen zoals infrarood temperatuurmeter, pizzaschep, precisieweegschaal, deeg krat, deeg plamuurmes en natuurlijk bloem zijn inmiddels ook binnen.
Op een mooi 2023!
Een week geleden een pizza workshop gedaan en alles geleerd over de temperaturen, w-waarden, recepten, hydratatie, rijpen en rijzen, opbollen, stretchen en het bakken.
Nu de knoop doorgehakt.
Ik wil ook thuis pizza’s gaan maken.
De keuze is gevallen op de Ooni Koda 16.
Afgelopen week langs de Hornbach gereden en gebruik gemaakt van de laagste prijs garantie met de aanbiedingsprijs van Stovrr.
Resultaat: een zeer mooie prijs.

Alle extra artikelen zoals infrarood temperatuurmeter, pizzaschep, precisieweegschaal, deeg krat, deeg plamuurmes en natuurlijk bloem zijn inmiddels ook binnen.
Op een mooi 2023!
Ik heb deze guide gevolgd (voor de keukenmachine) :
YouTube: Ingredients For Perfect NEAPOLITAN PIZZA at Home⎮At Your Local Groce...
Met :
200 ml water
15 gr zout
475 gr bloem
In principe prima deeg maar ik vind het een beetje te weinig. Het liefst maak ik altijd wat extra bollen die ik dan in de vriezer gooi.
Nu weet ik dat hij ook een gids heeft voor handmatig waarin hij grotere hoeveelheden gebruikt :
700 ml
40 gr zout
1250 gr bloem
Echter zijn die handmatige hoeveelheden teveel (denk ik) voor m'n mengkom van de keukenmachine. Wie weet een verhouding water / zout met bv 700 gram bloem i.p.v. 475 gram bloem ?
Ik maak de dag ervoor de volgende poolish (ook volgens zijn gids) :
Poolish :
300 ml water
300 gr bloem
5 gr gist
5 gr honing
YouTube: Ingredients For Perfect NEAPOLITAN PIZZA at Home⎮At Your Local Groce...
Met :
200 ml water
15 gr zout
475 gr bloem
In principe prima deeg maar ik vind het een beetje te weinig. Het liefst maak ik altijd wat extra bollen die ik dan in de vriezer gooi.
Nu weet ik dat hij ook een gids heeft voor handmatig waarin hij grotere hoeveelheden gebruikt :
700 ml
40 gr zout
1250 gr bloem
Echter zijn die handmatige hoeveelheden teveel (denk ik) voor m'n mengkom van de keukenmachine. Wie weet een verhouding water / zout met bv 700 gram bloem i.p.v. 475 gram bloem ?
Ik maak de dag ervoor de volgende poolish (ook volgens zijn gids) :
Poolish :
300 ml water
300 gr bloem
5 gr gist
5 gr honing
[ Voor 8% gewijzigd door vortexnl1982 op 23-02-2023 22:04 ]
@vortexnl1982 over het algemeen kun je gewoon alles in exacte dezelfde verhouding overnemen / in bakkerspercentages werken.
Als je het eens voor jezelf omrekent in bakkerspercentages kun je het vervolgens altijd in iedere gewenste hoeveelheid maken.
475gr bloem en 200ml water geeft ca. 42% water in bakkerpercentages.
700gr bloem zou dan ca. 294ml water zijn
15gr zout is ongeveer 3% bij 475gr bloem, dus 21gr bij 700gr bloem.
(42% water is overigens zeer laag. Weet je zeker dat dat klopt? 300ml / 63% lijkt me waarschijnlijker?)
Edit: filmpje is niet zo simpel, filmpje is met poolish en daarna nog de rest van deeg.
Totaal komt op
500ml water en 775 bloem
Dat is dus 64% water in bakkerspercentages. Dat lijkt meer te klopen
Zout blijft 15gr en is dan nog maar 2%, alweer iets gezonder
1250gr bloem en 700ml is ongeveer 56%, aan de lage kant, maar bij minder sterk bloem kan dat wel kloppen. Meeste recepten met goede pizzabloem zal rond de 60-65% zitten, zonder overdreven plakkerig worden.
Zout zit ook rond de 3% (3,2% om precies te zijn), dus dat komt wel overeen.
700gr bloem + 392ml water + 21gr zout zou bijv. kunnen
Zout mag ook best iets minder, zit zelf op 2,5% en zie ook veel recepten rond de 2%, maar geloof dat de originele Napolitaanse recepten op > 5% zaten, dus wat dat betreft valt het nog te overzien
Water mag afhankelijk van het bloem best wat hoger, maar als je standaard patentbloem gebruikt kun je eens beginnen met 56%. Als het niet plakt kun je volgende keer ietsjes meer proberen. Meer is meestal beter voor het eindresultaat, maar het moet natuurlijk wel werkbaar blijven. En is dus erg afhankelijk van het gebruikte bloem. Zul je dus zelf moeten ervaren.
Als je het eens voor jezelf omrekent in bakkerspercentages kun je het vervolgens altijd in iedere gewenste hoeveelheid maken.
475gr bloem en 200ml water geeft ca. 42% water in bakkerpercentages.
700gr bloem zou dan ca. 294ml water zijn
15gr zout is ongeveer 3% bij 475gr bloem, dus 21gr bij 700gr bloem.
(42% water is overigens zeer laag. Weet je zeker dat dat klopt? 300ml / 63% lijkt me waarschijnlijker?)
Edit: filmpje is niet zo simpel, filmpje is met poolish en daarna nog de rest van deeg.
Totaal komt op
500ml water en 775 bloem
Dat is dus 64% water in bakkerspercentages. Dat lijkt meer te klopen
Zout blijft 15gr en is dan nog maar 2%, alweer iets gezonder
1250gr bloem en 700ml is ongeveer 56%, aan de lage kant, maar bij minder sterk bloem kan dat wel kloppen. Meeste recepten met goede pizzabloem zal rond de 60-65% zitten, zonder overdreven plakkerig worden.
Zout zit ook rond de 3% (3,2% om precies te zijn), dus dat komt wel overeen.
700gr bloem + 392ml water + 21gr zout zou bijv. kunnen
Zout mag ook best iets minder, zit zelf op 2,5% en zie ook veel recepten rond de 2%, maar geloof dat de originele Napolitaanse recepten op > 5% zaten, dus wat dat betreft valt het nog te overzien
Water mag afhankelijk van het bloem best wat hoger, maar als je standaard patentbloem gebruikt kun je eens beginnen met 56%. Als het niet plakt kun je volgende keer ietsjes meer proberen. Meer is meestal beter voor het eindresultaat, maar het moet natuurlijk wel werkbaar blijven. En is dus erg afhankelijk van het gebruikte bloem. Zul je dus zelf moeten ervaren.
[ Voor 10% gewijzigd door defusion op 23-02-2023 23:04 . Reden: had gemist dat je de poolish wel maakte, vond het al vreemde verhoudingen ]
Er is al een pizza calculator gepost hier 
Die van Vito staat er niet op, maar die heb ik zelf toegevoegd. Het is alleen nog niet netjes genoeg om het te delen.
Die van Vito staat er niet op, maar die heb ik zelf toegevoegd. Het is alleen nog niet netjes genoeg om het te delen.
Je hebt ook apps waarmee je makkelijk zelf de verhoudingen kunt bepalen. Zelf gebruik ik de ooni app, rekent alles gelijk om in de juiste verhoudingen.
Bedankt allemaal! Inderdaad met de pizza app kan ik het ook uit rekenen. Ik dacht alleen dat er misschien een andere verhouding gebruikt moet worden omdat ik ook poolish erbij gebruik..
Ik ga vanavond aan de slag !
Ik ga vanavond aan de slag !
Iemand nog tips voor een degelijke, algemeen verkrijgbare bloem? Ik bestel liever niet van internet. Voor Soezie bij de Welkoop moet ik een keer in de buurt zijn.
@vortexnl1982 Je kunt de poolish ook in verhouding maken.
Als je dezelfde hoeveelheid poolish aanhoudt moet je wel gaan rekenen.
@Crakie AH verkoopt ook iets van pizzabloem (tua farina), geen persoonlijke ervaring mee, maar zie het ook vaker in dit topic voorbij komen. Als je toegang hebt tot een groothandel (sligro bijv) kun je waarschijnlijk ook wel iets vinden.
Als je dezelfde hoeveelheid poolish aanhoudt moet je wel gaan rekenen.
@Crakie AH verkoopt ook iets van pizzabloem (tua farina), geen persoonlijke ervaring mee, maar zie het ook vaker in dit topic voorbij komen. Als je toegang hebt tot een groothandel (sligro bijv) kun je waarschijnlijk ook wel iets vinden.
[ Voor 54% gewijzigd door defusion op 24-02-2023 09:35 ]
Vraagje. Het basisrecept van de pizzabijbel is
1000 bloem
530ml water
20gr zout
20ml olijfolie
2gr gist
Wil de hydratatie wat verhogen naar 70%. Mag ik alleen het water verhogen of moet dan direct alles meer worden? Ga zo beginnen met het deeg.
1000 bloem
530ml water
20gr zout
20ml olijfolie
2gr gist
Wil de hydratatie wat verhogen naar 70%. Mag ik alleen het water verhogen of moet dan direct alles meer worden? Ga zo beginnen met het deeg.
Gister deeg gemaakt met de Kenwood. Dat gaat toch wel makkelijk 
Viel me wel op dat het deeg op een gegeven moment aan de deeghaak hangt en nauwelijks meer echt gekneed leek te worden. Had er 470gr bloem in voor 3 bollen. Is die hoeveelheid misschien net te weinig voor zo’n grote kom?
Of is het deeg dan simpelweg al voldoende gekneed?
Viel me wel op dat het deeg op een gegeven moment aan de deeghaak hangt en nauwelijks meer echt gekneed leek te worden. Had er 470gr bloem in voor 3 bollen. Is die hoeveelheid misschien net te weinig voor zo’n grote kom?
Of is het deeg dan simpelweg al voldoende gekneed?
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-02-2023 09:04 ]
Dankje! Ga zoiets aanhouden. Doe nu altijd 24 uur in de koelkast en 4 a 5 uur kamertemperatuur en dan de houtoven in.Clifdon schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:52:
[Afbeelding] [Afbeelding]
@Wackmack ik denk dat bovenstaande plaatjes je zouden moeten helpen. Gist klopt alleen niet omdat ik je rijstijden niet ken.
Dit keer 68% water aangehouden ipv de 53% van voorgaande keren. Deeg stuk meer elastisch en plakkerig. Ga zo de bollen maken.
:strip_exif()/f/image/qQ4JfYpyciZN8ZrqRe5DiMFi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aA3SQasNPSxMkzPUOmrGYJ3v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1VPpqk35yww3IWt1sPAxGrao.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Wackmack op 25-02-2023 13:46 ]
O jee, blij dat ik daar nog op tijd het startpakket met deegkrat had gekocht.
Nu op zoek naar een andere shop dus, mn bloem is bijna op.
Zie gelukkig dat Italieplein alles heeft, die hadden destijds geen voorraad.
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-02-2023 08:12 ]
Bijzonder. Mijn bestelling van afgelopen week werd netjes geleverd, do jl. Jammer.
Gisteren voor het eerst pizza's gemaakt. Uitgebreid het forum doorgenomen. Gekozen voor het recept uit de TS.
Vrijdagmorgen deeg voor 4 bollen gemaakt. Soezie Frans Krokant gebruikt als bloem. Hierbij bakkerspercentages aangehouden, water ongeveer 61%. Het deeg in de keukenmachine bereid en in bollen een nachtje in de koelkast laten staan.
Als experiment 's ochtends 2 bollen eruit gehaald en op kamertemperatuur laten rijzen, de andere 2 bollen ongeveer 2 uur van tevoren eruit gehaald.
De bollen die ik er als eerst uit gehaald heb vond ik wat soepeler aanvoelen tijdens het vormen van de pizza. De andere waren wat stugger maar die bleven gemakkelijker in hun vorm.
Het vormen van de pizza was nog wel een uitdaging. Zoek nog naar de juiste techniek om ze mooi rond te krijgen. Bij de eerste twee zat er een klein armpje of beentje aan
Heb de pizza's simpel belegd. Gevarieerd met italiaanse vleeswaren, tomaat, ui, paprika, buffelmozzarella, parma kaas en rucola om af te toppen.
Tomatensaus bestond uit:
Passata di pomodoro
2 gefruite knoflookteentjes
1 gefruite ui
3 ansjovis
Beetje peper
Bereiding ging op de kamado Joe. Heat deflector gebruikt. Hier aluminium bollen op gelegd en daarop weer de pizzasteen van 33cm. De bbq ruim van tevoren aangezet.
Helaas geen pizzaschep in huis dus ik moest creatief zijn met een snijplank die rijkelijk met maïsmeel was bestrooid.
Het resultaat was naar tevredenheid. De eerste pizza was wel wat aangebrand doordat ik een deel van de pizza wat buiten de pizzasteen heb laten komen. De kamado was op dat moment +- 350 graden. Het buitenste deel van de pizza is toen verband. Smaak was aan de bodem wat bitter (verband lijkt mij).
De tweede pizza er goed op kunnen krijgen. Op dat moment was de kamado ook iets rustiger en de temperatuur iets lager. Deze was dan ook een stuk smakelijker.
De twee pizza's daarna gingen helemaal goed. Redelijk rond, krokante bodem en mooie luchtige randen.
Voor een eerste keer zeer tevreden (en vrouwlief ook!).
Nu denk dat het wel makkelijker werkt als ik een pizzaschep heb. Daarnaast een wat grotere steen van 38cm die ook iets dikker is.
Een volgende keer ook nog wat meer variëren met verschillende soorten deeg. Hou van erg dunne en knapperige pizza's.
Vrijdagmorgen deeg voor 4 bollen gemaakt. Soezie Frans Krokant gebruikt als bloem. Hierbij bakkerspercentages aangehouden, water ongeveer 61%. Het deeg in de keukenmachine bereid en in bollen een nachtje in de koelkast laten staan.
Als experiment 's ochtends 2 bollen eruit gehaald en op kamertemperatuur laten rijzen, de andere 2 bollen ongeveer 2 uur van tevoren eruit gehaald.
De bollen die ik er als eerst uit gehaald heb vond ik wat soepeler aanvoelen tijdens het vormen van de pizza. De andere waren wat stugger maar die bleven gemakkelijker in hun vorm.
Het vormen van de pizza was nog wel een uitdaging. Zoek nog naar de juiste techniek om ze mooi rond te krijgen. Bij de eerste twee zat er een klein armpje of beentje aan
Heb de pizza's simpel belegd. Gevarieerd met italiaanse vleeswaren, tomaat, ui, paprika, buffelmozzarella, parma kaas en rucola om af te toppen.
Tomatensaus bestond uit:
Passata di pomodoro
2 gefruite knoflookteentjes
1 gefruite ui
3 ansjovis
Beetje peper
Bereiding ging op de kamado Joe. Heat deflector gebruikt. Hier aluminium bollen op gelegd en daarop weer de pizzasteen van 33cm. De bbq ruim van tevoren aangezet.
Helaas geen pizzaschep in huis dus ik moest creatief zijn met een snijplank die rijkelijk met maïsmeel was bestrooid.
Het resultaat was naar tevredenheid. De eerste pizza was wel wat aangebrand doordat ik een deel van de pizza wat buiten de pizzasteen heb laten komen. De kamado was op dat moment +- 350 graden. Het buitenste deel van de pizza is toen verband. Smaak was aan de bodem wat bitter (verband lijkt mij).
De tweede pizza er goed op kunnen krijgen. Op dat moment was de kamado ook iets rustiger en de temperatuur iets lager. Deze was dan ook een stuk smakelijker.
De twee pizza's daarna gingen helemaal goed. Redelijk rond, krokante bodem en mooie luchtige randen.
Voor een eerste keer zeer tevreden (en vrouwlief ook!).
Nu denk dat het wel makkelijker werkt als ik een pizzaschep heb. Daarnaast een wat grotere steen van 38cm die ook iets dikker is.
Een volgende keer ook nog wat meer variëren met verschillende soorten deeg. Hou van erg dunne en knapperige pizza's.
Jammer ik bestelde hier altijd bloem en kaas
Hier ook, ze hadden flinke korting van de week (toeval bestaat niet?)headout schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:25:
[...]
Bijzonder. Mijn bestelling van afgelopen week werd netjes geleverd, do jl. Jammer.
Voor het eerst deeg gemaakt met meer water. Voorgaande keren 53% water en nu iets meer dan 65%. Dat is de reden dat ze zo zijn gaan rijzen?
Haal ze zo uit de koelkast. Ben benieuwd hoe het over vier is. Hopelijk is er een goede pizza van te maken.
:strip_exif()/f/image/sJlmCvaZWn12KLdZWbgDkyN8.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel bijzonder het verschil te zien. 6 bollen gemaakt. Rechter deegbak lag bovenin de koelkast en is iets hoger.
Haal ze zo uit de koelkast. Ben benieuwd hoe het over vier is. Hopelijk is er een goede pizza van te maken.
:strip_exif()/f/image/sJlmCvaZWn12KLdZWbgDkyN8.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel bijzonder het verschil te zien. 6 bollen gemaakt. Rechter deegbak lag bovenin de koelkast en is iets hoger.
Ik ook. Nu deze er niet meer is, waar gaan jullie nu bloem, mozzarella etc bestellen?Allie74 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:05:
[...]
Jammer ik bestelde hier altijd bloem en kaas
Sligro voor PZ4 bloem en ze hebben ook goede mozzarella, zo'n rechthoekig blok. Bij kaashuis bestelde ik o.a. zo'n blok ham, kan ik met de mandoline mooie plakken van maken.PhRiXoS schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:07:
[...]
Ik ook. Nu deze er niet meer is, waar gaan jullie nu bloem, mozzarella etc bestellen?
Kun je daar als particulier online bestellen?echthard schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:53:
[...]
Sligro voor PZ4 bloem en ze hebben ook goede mozzarella, zo'n rechthoekig blok. Bij kaashuis bestelde ik o.a. zo'n blok ham, kan ik met de mandoline mooie plakken van maken.
Vandaag de Ooni ingewijd.
De eerste zelfgemaakte thuis pizza ooit.
Vrijdagavond rond 22:00 het deeg gemaakt (met de hand gekneden) en er 2 bollen van gemaakt.
283gr Caputo Pizzeria bloem
170gr water
7gr zout
0,4gr droge gist
(60% hydratatie, 2,5% zout)
De bedoeling was om 40 uur koud en 5 uur op 20graden te laten rijpen/rijzen.
Ik heb het deeg na het kneden meteen opgebold en in de koeling gelegd op 4graden in een afgesloten deegkrat.
Zo gingen ze de koeling in:

Zo kwamen ze vanochtend om 12:00 de koeling uit:

Daarna tot 18:00 op kamertemperatuur (20 graden) in de keuken laten liggen in een afgesloten deegkrat.
Tijd om de Koda 16 aan te gaan slingeren.

Na ongeveer 30 minuten was de steen in het midden rond de 430 graden.
Toen werd het tijd om de pizza te gaan stretchen en beleggen.

De bedoeling was om een Napolitaanse te maken, maar het leek een Romeinse te worden.
De smaak was erg lekker en ook zeker voor herhaling vatbaar.
Volgende keer ga ik het deeg eerst 1 a 2 uur laten rijzen, daarna pas opbollen en dan pas de koeling in.
Eens kijken of de randen dan iets luchtiger worden.
De eerste zelfgemaakte thuis pizza ooit.
Vrijdagavond rond 22:00 het deeg gemaakt (met de hand gekneden) en er 2 bollen van gemaakt.
283gr Caputo Pizzeria bloem
170gr water
7gr zout
0,4gr droge gist
(60% hydratatie, 2,5% zout)
De bedoeling was om 40 uur koud en 5 uur op 20graden te laten rijpen/rijzen.
Ik heb het deeg na het kneden meteen opgebold en in de koeling gelegd op 4graden in een afgesloten deegkrat.
Zo gingen ze de koeling in:

Zo kwamen ze vanochtend om 12:00 de koeling uit:

Daarna tot 18:00 op kamertemperatuur (20 graden) in de keuken laten liggen in een afgesloten deegkrat.
Tijd om de Koda 16 aan te gaan slingeren.

Na ongeveer 30 minuten was de steen in het midden rond de 430 graden.
Toen werd het tijd om de pizza te gaan stretchen en beleggen.

De bedoeling was om een Napolitaanse te maken, maar het leek een Romeinse te worden.
De smaak was erg lekker en ook zeker voor herhaling vatbaar.
Volgende keer ga ik het deeg eerst 1 a 2 uur laten rijzen, daarna pas opbollen en dan pas de koeling in.
Eens kijken of de randen dan iets luchtiger worden.
@PhRiXoS ook als zakelijk klant niet standaard, hun bezorgservice is echt bedoeld voor horeca/regelmatige leveringen, niet om af en toe wat te bestellen. Maar ze liggen mogelijk wel in de buurt, en als je een pasje hebt kun je er dus terecht.
Bloem bestelde ik voorheen bij italieplein. Laatste keer bij kaashuis; dat was ideaal omdat je geen gigantische hoeveelheid bloem hoefde in te kopen om het per keer rendabel te maken met de verzendkosten, omdat je er meteen ook wat mozzarella en salami ofzo kon bestellen voor gratis verzending (ok een kleine bijdrage voor het gekoeld leveren).
Maar als je ook wat tomaten in blik erbij bestelt, en/of wat andere van hun spullen nodig hebt, kun je ook prima slagen bij italieplein met gratis verzending, zonder meteen 30kg bloem te moeten inslaan.
@MarkieNL als ze zo plat zijn als je ze uit te koelkast haalt; nogmaals, goed strak, opbollen. Sowieso is dat meestal een goed idee, ook als ze er nog goed uit zien. Zorgt voor een luchtigere rand.
Bodem is mij wat te donker; hoe lang lag die er op?
Bloem bestelde ik voorheen bij italieplein. Laatste keer bij kaashuis; dat was ideaal omdat je geen gigantische hoeveelheid bloem hoefde in te kopen om het per keer rendabel te maken met de verzendkosten, omdat je er meteen ook wat mozzarella en salami ofzo kon bestellen voor gratis verzending (ok een kleine bijdrage voor het gekoeld leveren).
Maar als je ook wat tomaten in blik erbij bestelt, en/of wat andere van hun spullen nodig hebt, kun je ook prima slagen bij italieplein met gratis verzending, zonder meteen 30kg bloem te moeten inslaan.
@MarkieNL als ze zo plat zijn als je ze uit te koelkast haalt; nogmaals, goed strak, opbollen. Sowieso is dat meestal een goed idee, ook als ze er nog goed uit zien. Zorgt voor een luchtigere rand.
Dank voor de tip! Ga ik toepassen volgende keer.defusion schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:22:
Deze heeft er denk ik ongeveer 1 minuut a 1 minuut 10 op gelegen. Heb de tijd niet gemeten.
Hoe zijn de pizza's geworden? Ze zien er wat platjes uit maar met 70% is 't al snel hommeles.Wackmack schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:04:
Voor het eerst deeg gemaakt met meer water. Voorgaande keren 53% water en nu iets meer dan 65%. Dat is de reden dat ze zo zijn gaan rijzen?
[Afbeelding]
Gister ook weer een paar gebakken. 1x het standaard Ooni recept met 3 bollen, en het “one day” recept met 4 bollen uit de TS met een Poolish om eens te proberen wat dat doet.
4 pizza’s gebakken, 3 bollen in de vriezer.
De pizza van het One Day recept was minstens zo lekker, in elk geval weinig verschil qua smaak.
Met 7 gram gist en ook nog honing ging het als een gek gisten. Had 4 bollen verdeeld over 2 bakjes, maar die waren helemaal opgeblazen en naar elkaar gegroeid
.
:strip_exif()/f/image/DSGD3aEaKUEqjfqSitW82tN5.jpg?f=fotoalbum_large)
Losgemaakt en beetje opgebold nog voor het stretchen.
Maakte voor de smaak niet uit, ook goede luchtige rand.
Benieuwd hoe het straks uit de vriezer komt, bollen waren behoorlijk ingezakt.
Qua beleg dit keer:
:strip_exif()/f/image/kNCzFLCLhiElUAfqLadvRZWJ.jpg?f=fotoalbum_large)
3x creme fraiche, bacon, peer, en 50% geitenkaas, honing / 50% blauwaderkaas (en achteraf pijnboompitjes erover)
:strip_exif()/f/image/5fszuAxqx8Ka7umsX7v5lqLk.jpg?f=fotoalbum_large)
1x tomatensaus, paprika, ui, kaas, salami
Die met blauwaderkaas en peer, wow, dat was echt smullen.
De standaardpizza daarna smaakte heel flauwtjes vergeleken met de eerste. Die peer en blauwaderkaas combi is zeker voor herhaling vatbaar!
Het lek lijkt boven mbt de bitterheid: ik heb nu alle pizza’s opgebouwd op het werkblad en de peel eronder geschoten, ipv opbouwen op de peel bestrooid met semola.
Die bitterheid zal gekomen zijn van het overvloedige meel die eerst mee kwam wat dan voor een bodem zorgde waar meer aan verbrand was.
Ook blij met de Kenwood. Geen geklieder meer met het natte deeg, er komt een mooie goed hanteerbare bol deeg uit nu
Op naar de volgende pizzasessie!
4 pizza’s gebakken, 3 bollen in de vriezer.
De pizza van het One Day recept was minstens zo lekker, in elk geval weinig verschil qua smaak.
Met 7 gram gist en ook nog honing ging het als een gek gisten. Had 4 bollen verdeeld over 2 bakjes, maar die waren helemaal opgeblazen en naar elkaar gegroeid
:strip_exif()/f/image/DSGD3aEaKUEqjfqSitW82tN5.jpg?f=fotoalbum_large)
Losgemaakt en beetje opgebold nog voor het stretchen.
Maakte voor de smaak niet uit, ook goede luchtige rand.
Benieuwd hoe het straks uit de vriezer komt, bollen waren behoorlijk ingezakt.
Qua beleg dit keer:
:strip_exif()/f/image/kNCzFLCLhiElUAfqLadvRZWJ.jpg?f=fotoalbum_large)
3x creme fraiche, bacon, peer, en 50% geitenkaas, honing / 50% blauwaderkaas (en achteraf pijnboompitjes erover)
:strip_exif()/f/image/5fszuAxqx8Ka7umsX7v5lqLk.jpg?f=fotoalbum_large)
1x tomatensaus, paprika, ui, kaas, salami
Die met blauwaderkaas en peer, wow, dat was echt smullen.
De standaardpizza daarna smaakte heel flauwtjes vergeleken met de eerste. Die peer en blauwaderkaas combi is zeker voor herhaling vatbaar!
Het lek lijkt boven mbt de bitterheid: ik heb nu alle pizza’s opgebouwd op het werkblad en de peel eronder geschoten, ipv opbouwen op de peel bestrooid met semola.
Die bitterheid zal gekomen zijn van het overvloedige meel die eerst mee kwam wat dan voor een bodem zorgde waar meer aan verbrand was.
Ook blij met de Kenwood. Geen geklieder meer met het natte deeg, er komt een mooie goed hanteerbare bol deeg uit nu
Op naar de volgende pizzasessie!
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-02-2023 22:55 ]
Dat exPEERimenteren met pizza's blijft leukCyBeRSPiN schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:45:
Gister ook weer een paar gebakken.
En Pizza met potje Wingspan ook prima combi.
Maar die met peer ga ik hier ook eens proberen. Klinkt goed.
Ging nog best prima! Misschien kwam het door het opbollen? Volgende week weer Pizza 🍕 maken.apNia schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:56:
[...]
Hoe zijn de pizza's geworden? Ze zien er wat platjes uit maar met 70% is 't al snel hommeles.
:strip_exif()/f/image/A1jE1ZMI5sM4M3SLYFZ32NET.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EbX6GZ1IdxZxruQQAXWKtlAT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pltEGwrb6tUfz3l7vbhROs8K.jpg?f=fotoalbum_large)
Weten jullie een goed adresje voor een ronde pizzasteen van +- 35cm diameter en +- 2.5cm dik gemaakt van cordieriet?
Edit:
Pizza's worden gemaakt op een Kamado Classic Joe.
Edit:
Pizza's worden gemaakt op een Kamado Classic Joe.
[ Voor 40% gewijzigd door ThijsM op 02-03-2023 17:05 ]
Welke bloemsoort gebruiken jullie voor het strechten van de deeg en de bodem goed te maken? Gebruik normaal maismeel maar die was helaas op. Toen op bloem over gegaan maar vond dat niks. Wilde de pizza vanaf de schep halen en dat ging helemaal mis. Pizza lag helaas half in de houtoven en half op de schep
Vanavond weer maismeel halen en zonder weer pizza's maken. Zondag voor het eerst deeg maken zonder een koude rijs. Dit boek als basis gebruiken: https://shop.italieplein....out-passie-9789082341706/
Dus deeg maken, 2 uur opbollen, pizzabollen maken en dan 6 uur rijzen in de woonkamer.
Vanavond weer maismeel halen en zonder weer pizza's maken. Zondag voor het eerst deeg maken zonder een koude rijs. Dit boek als basis gebruiken: https://shop.italieplein....out-passie-9789082341706/
Dus deeg maken, 2 uur opbollen, pizzabollen maken en dan 6 uur rijzen in de woonkamer.
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.