Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
zaphod_b schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:21:
[...]

Wat denk je dat er bij je gasfornuis gebeurt? Dit is echt onzin. Bij alle verbranding komt co2 voor, inclusief je eigen ademhaling.

Als.je een ruime keuken hebt en een goede afzuigkap lijkt het me wel kunnen. Realiseer je echter wel dat je een forse brander gebruikt, dus die vreet zuurstof. Zet een raampje open en ventileert goed. Alleen een afzuigkap is niet voldoende, die zorgt niet voor frisse lucht.
Een gasfornuis is niet te vergelijken met een pizza oven, waarom denk je dat de kleur van de vlammen zo anders is? En ja met voldoende ventilatie kan het natuurlijk altijd, maar dan moet je dat ook wel echt goed doen. In het algemeen moet je zo'n ding gewoon niet binnen gebruiken, daarvoor is het niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:00
Eens hoor, zo'n ding binnen is geen puik plan. Maar als je echt veel ruimte hebt, een groot hittebestendig werkvlak en voldoende ventilatie... Het kan. Zou ik het doen? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:32
Ik zou me niet direct druk maken om het formaat van de Koda 12 als je verder geen ervaring met zulke ovens hebt. Ik gebruik deegbollen van 200 gram wat een prima "medium" formaat pizza geeft. Gemiddeld eten we anderhalve pizzas per persoon. Qua aanbranden... Tsja dat is gewoon een deel ervaring en een beetje proberen. Het is mij nog niet gelukt om het echt te verpesten, maar er zijn wel een paar juweeltjes uit gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:35
Mythling schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:10:
Ik zou me niet direct druk maken om het formaat van de Koda 12 als je verder geen ervaring met zulke ovens hebt. Ik gebruik deegbollen van 200 gram wat een prima "medium" formaat pizza geeft. Gemiddeld eten we anderhalve pizzas per persoon. Qua aanbranden... Tsja dat is gewoon een deel ervaring en een beetje proberen. Het is mij nog niet gelukt om het echt te verpesten, maar er zijn wel een paar juweeltjes uit gekomen.
Eens, maar ondertussen heb ik dus wel ervaring met zulke ovens en zou ik als ik opnieuw zou moeten kiezen voor een Koda 16 gaan. Ik heb er ook nog nooit een “verpest” maar je moet er wel erg scherp op zijn om er juweeltjes uit te halen en dat lukt me dus niet altijd.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

zaphod_b schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:21:
[...]

Wat denk je dat er bij je gasfornuis gebeurt? Dit is echt onzin. Bij alle verbranding komt co2 voor, inclusief je eigen ademhaling.
Snap je het verschil tussen CO en CO2?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
fsfikke schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:23:
[...]

Snap je het verschil tussen CO en CO2?
Uiteraard. Daarom is goed ventileren extra belangrijk. Ik heb geen idee hoe volledig de verbranding is in de Ooni ovens.
Nogmaals : ik raad het ook niet aan, maar het is niet onmogelijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Al die bazen hier met hun dikke ovens! Ondertussen maak ik ze gewoon in een normale oven en nu zelfs even zonder pizzasteen (kapot). Misschien toch maar eens zo’n oven gaan uitzoeken :)

Hier eentje van afgelopen weekend, met geitenkaas, walnoot, honing en rozemarijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rfr8t7rYcZS_vASTgM_wFo8UUYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1ipqR4mSOTASL4dEJsuZggi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:15
Uiteindelijk was het droog en prima om buiten te bakken! Ik leef dus nog 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouwehandje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-07 19:28
Gisteren spontaan, door een black friday actie, de ooni 16 gas op de kop kunnen tikken voor een mooie prijs.
Nu ben ik opzoek naar een pizza schep.
Voor zover ik me heb ingelezen zou een geperforeerde pizza schep ideaal zijn.
Op de ooni site hebben ze echter geen 40cm geperforeerde schep, kan iemand mij verder helpen /adviseren?

PSN: DoubleDutchh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Gewoon de 14" van ooni. Groot zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
Ouwehandje schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:27:
Gisteren spontaan, door een black friday actie, de ooni 16 gas op de kop kunnen tikken voor een mooie prijs.
Nu ben ik opzoek naar een pizza schep.
Voor zover ik me heb ingelezen zou een geperforeerde pizza schep ideaal zijn.
Op de ooni site hebben ze echter geen 40cm geperforeerde schep, kan iemand mij verder helpen /adviseren?
Ik gebruik de ronde schep van Ooni, deze: https://eu.ooni.com/colle...s/ooni-pizza-turning-peel

Ideaal ding om je pizza's te draaien en ik gebruik 'm ook om pizza's eruit te halen. Om pizza's te "lanceren" de oven in gebruik ik houten schietplankjes (waarop ik ook de pizza's beleg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 10:06

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Okay Tweakers. https://shop.italieplein....ipo-00-molino-caputo-1kg/ dit is de bloem die ik thuis heb.

Ik wil eigenlijk vanavond, over een uur of 1730 2 pizza's bakken maar ik heb een kilo deeg wat genoeg is voor 8 pizza's en die andere 6 bolletjes wil ik laten rijzen in de koelkast. Hebben jullie advies hoe ik dat het beste kan aanpakken?

Of zal ik gewoon 2 bolletjes maken voor vanavond. Denk dat dat makkelijker is.

[ Voor 10% gewijzigd door MrVegeta op 28-11-2021 12:38 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:56
MrVegeta schreef op zondag 28 november 2021 @ 12:38:
Okay Tweakers. https://shop.italieplein....ipo-00-molino-caputo-1kg/ dit is de bloem die ik thuis heb.

Ik wil eigenlijk vanavond, over een uur of 1730 2 pizza's bakken maar ik heb een kilo deeg wat genoeg is voor 8 pizza's en die andere 6 bolletjes wil ik laten rijzen in de koelkast. Hebben jullie advies hoe ik dat het beste kan aanpakken?

Of zal ik gewoon 2 bolletjes maken voor vanavond. Denk dat dat makkelijker is.
Ik maak altijd wat nodig is. Voor vanavond dus 2 bolletjes.
Zoek in de app store even naar Pizzapp, daar de hoeveelheden ingeven en die gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:09
De lage temperatuur heeft me er niet van weerhouden pizza te maken vanavond. Gelukkig lekker warm vlak voor de Koda. :Y) Recept uit de TS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTth-o2FNXoAOpXF6lIz1-45F1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCyImmybN3PYWtAzdZteUl47.jpg?f=fotoalbum_large

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Het youtube channel Italia Squisita gaf mij de gouden tip....bak gewoon pizza in normale oven MAAR doe er verse mozarella een paar minuten voor einde baktijd bij, dan is die lekker gesmolten zonder kauwgom te zijn.
Bak al jaren pizza zonder dingen als stenen of stoom, altijd lekker en gewoon makkelijk (ik maak gewoon meer brooddeeg en gebruik dat, bij brood bakken is de oven toch warm dus dat is een prima combo zonder te veel energie te verspillen)
De mozalrella later plaatsen maakt echt wel een heel groot verschil
Ook leuk, wat oud brood in viezer bewaren en dan parmesaanse kaas, wat jonge kaas en d het brood in de blender tot egale massa vermalen, dat in kom met olijfolie en over de pizza voor een heel lekkere crunchie korst over het geheel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Enclave
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-07 18:57
Tk55 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:45:
Al die bazen hier met hun dikke ovens! Ondertussen maak ik ze gewoon in een normale oven en nu zelfs even zonder pizzasteen (kapot). Misschien toch maar eens zo’n oven gaan uitzoeken :)

Hier eentje van afgelopen weekend, met geitenkaas, walnoot, honing en rozemarijn:

[Afbeelding]
Inderdaad! Hier ook gewoon met m'n Siemens hetelucht oven...
Pizzasteen helemaal bovenin de oven zetten, vervolgens de grillstand aan :)
Onderkant helaas geen foto van gemaakt, maar geloof me die was super krokant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fGMrb18wcO3tGtjL2hx4i8sRHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJe9PZFoi0N5fvXEv7BZp5B7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyieSziFjiDljb18JZbKbhBbjSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeMk9w80Sb2dFtbVKJsXrrDB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoXSgVlvLCQctFNxl2Xc_fB7NBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2q5YIcADU6L8LkkiKRzBym1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDw1cpfDUAK3XJd-AE3RrgPaXxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDHK85Dm75zeQc1tqUmjPSxM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 08:40
Ik hoor al dagen een stemmetje in mijn hoofd. Ooni, Ooni, Ooni. Ik zit dus een pizzaoven te overwegen. Ik kan alleen niet kiezen tussen de Fyra en een Karu. De Fyra is op basis van pellets en laat zich makkelijk regelen. De Karu slikt wat meer (o.a. Houtskool of brandhout) en is uit te breiden met een gasmodule. Laatstgenoemde is wel een stukje duurder weer. Wat is wijsheid. Is de Karu met hout lastiger dan de Fyra met pellets? Ik ga uit van max 4-6 pizza’s per sessie voor als er een keer eters zijn.

Achtergrond: Ik heb een paar keer pizza gebakken op de BBQ (zowel Weber als kamado) en vind dat geen succes qua bruining. In de oven binnen @ 300 graden krijg ik een beter resultaat. Vandaar de wens voor een dedicated pizza oven.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaphod_b
NoepZor schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:16:
Ik hoor al dagen een stemmetje in mijn hoofd. Ooni, Ooni, Ooni. Ik zit dus een pizzaoven te overwegen. Ik kan alleen niet kiezen tussen de Fyra en een Karu.
Wat voor mij de doorslag gaf? (ik twijfelde ook)
- pellets geven stof, want het is samengeperst zaagsel. Dat stof komt op je eten. Heel klein beetje, maar lijkt me minder.
- bij de karu kan ik lekker 'authentiek' met hout stoken, ook gezellig in de zomer. En als ik wil kan ik er later alsnog een gasbrander bij kopen voor het gemak.
- ik heb uberhaupt wat meer flexibiliteit met de karu: hout, houtskool (vind ik persoonlijk minder lekker worden), gas etc.

Succes met kiezen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 07:44
Hallo allemaal! Sinds gisteren heb ik een koda 16 en ben er super blij mee! Zo enthousiast als ik ben heb ik gisteravond direct pizza’s gemaakt. Dat was erg smakelijk! Hieronder wat foto’s van mijn eerste pizza’s. Gemaakt van kant en klare deegbollen (Makro en La Place) en sucuk van eerder in dit topic :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMuqbgdZVyH6uhPvHRD19N1fTaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGFE6E8iqRinpHzrIy7obmgV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jmq7GMrjbd_Yr0nuFfsvyKBdtuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNZTgo5eVFkPtTtDwBXMRnmV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQBFwrvz5gnWQoTwau1VDVBLlXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8qJttFAOh0wl24a5irdHXMI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjpUpaVVsuYnoYykU-bFSjpKGwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFTRfBxoHiqWvjUeUGb6TtLz.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nog wel wat vragen over mijn koda;

- Ik had blauwe vlammen. Ik zie op yt, maar ook op fotos van ooni zelf vooral gele vlammen. Moet ik gele vlammen hebben? Wat doe ik verkeerd? (Zijn gele vlammen wel goed? Want geel is onvolledige verbranding toch?)
- Hij kwam maar niet op temperatuur. Ik haalde maximaal zo een 360 c in t midden van mn steen. Ik heb m zo een 45 min leeg, maximaal aangehad voor initiële schoonbranding. Hoezo komt mijn steen niet boven de 400 c?
- Ik schrok van het gasverbruik! De oven heeft in totaal een kleine twee uur aangestaan. Ik heb naar schatting 2,2 kg gas verstookt. (Heb een nieuwe din fles van 5kg gekocht, die was na gebruik bevroren tot iets boven de lasnaad). Dit is ongeveer het dubbele verbruik als opgegeven in de specs. Hebben meer mensen een vergelijkbare verbruik?

Ik heb besloten om iig een deurtje te maken. Die wil ik gebruiken tijdens het opwarmen en tijdens het wachten tussen de pizza’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
samsamd schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:02:
uwe vlammen. Ik zie op yt, maar ook op fotos van ooni zelf vooral gele vlammen. Moet ik gele vlammen hebben? Wat doe ik verkeerd? (Zijn gele vlammen wel goed? Want geel is onvolledige verbranding toch?)
Gebruik je het juiste gas? (propaan/butaan: specs Ooni voor de oven versus het gas in je gasfles)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
zaphod_b schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:54:
[...]

Gebruik je het juiste gas? (propaan/butaan: specs Ooni voor de oven versus het gas in je gasfles)
Ja! In de fles zit alleen propaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik heb wel gemerkt dat het blauw begint maar naarmate de temperatuur in de oven stijgt het geler wordt.
Misschien eens op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
defusion schreef op maandag 29 november 2021 @ 06:04:
Ik heb wel gemerkt dat het blauw begint maar naarmate de temperatuur in de oven stijgt het geler wordt.
Misschien eens op letten.
Thnx voor de tip! Ga ik de volgende keer op letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 15:50
Enclave schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:57:
[...]
Inderdaad! Hier ook gewoon met m'n Siemens hetelucht oven...
Pizzasteen helemaal bovenin de oven zetten, vervolgens de grillstand aan :)
Onderkant helaas geen foto van gemaakt, maar geloof me die was super krokant.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Hoe doe je dat precies met die pizzasteen? Gebruik je alleen de grill, zowel tijdens voorverwarmen als tijdens bakken? Heb hier een pizza steel en een heteluchtoven die tot 230 °C gaat, maar echt krokant wil de bodem toch nog niet worden.

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:13
sfinx schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:10:
[...]

Ziet er goed uit! Hoe doe je dat precies met die pizzasteen? Gebruik je alleen de grill, zowel tijdens voorverwarmen als tijdens bakken? Heb hier een pizza steel en een heteluchtoven die tot 230 °C gaat, maar echt krokant wil de bodem toch nog niet worden.
Ben ik ook benieuwd naar inderdaad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
Inmiddels de Ooni Karu besteld :) ik ben nog niet voor de gasbrander gegaan, dat kan later altijd nog. Ik heb niets op gas (behalve een simpel campingaz grilletje op kleine busjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouwehandje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-07 19:28
Gebruikt hier iemand stapelbare individuele (plastic-) bakjes om het deeg in te laten reizen?
Kan niet direct iets handigs vinden in webshops behalve standaard deegkratten.

Edit:
Zou dit wat zijn om deegballen in te laten reizen, of is 450ml te klein? https://www.ikea.com/nl/n...rond-kunststof-s39269101/

[ Voor 33% gewijzigd door Ouwehandje op 30-11-2021 18:02 ]

PSN: DoubleDutchh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-07 18:05
Ben je niet bang dat je ze er dan niet fatsoenlijk uit krijgt? Ik vind het voordeel van een deeg krat dat je de spatel er onder kan zetten. Deeg krat past prima in de koelkast en kunnen er zes in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enclave
sfinx schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:10:
[...]

De pizzasteen zet je op het bovenste rek. Je zet je oven op de maximale stand (boven en onder verwarming). Je wacht tot de oven de max temp bereikt, vervolgens zet je de max grillstand aan en je wacht totdat de verwarmingselementen niet meer rood gloeien. Dan schuif je de pizza erin. Je doet de deur dicht, na ~1 min open je de ovendeur; de temperatuur van de oven zakt en je de verwarmingselementen zullen weer gaan gloeien waardoor je de bovenkant van de pizza kunt afbakken.

Tip van een 3 generatie pizzaiolo: smeer een klein beetje olijfolie op de deegballen als je ze laat rijzen (dus niet bij het kneden!). De olie zal in het deeg trekken en zorgt ervoor dat het deeg beter op lagere temperaturen bakt (< 350 graden); krokanter en sneller. Bij hogere temperaturen hoeft dit niet.

Disclaimer: doe dit wel met een dikke pizzasteen > 2cm. Sommige goedkope pizzastenen willen eens barsten als ze te dicht bij de verwarmingselementen geplaatst worden.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Ouwehandje ik neem aan dat het echt voor individuele porties bedoeld is?

Geen ervaring met die bakjes, maar wat ik vaker doe is dat ik 4-6 deegballen maak en die in de deegkrat in de koelkast stop.
En dan haal ik wat ik nodig heb er uit en laat ze individueel (afgedekt) verder rijzen in dit soort kommetjes:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/ikea-365-schaal-wit-00468130/
Zoiets heb je vast al in huis.

Meestal maak ik dan op 'pizza night' de ene helft, en bak ik 1 tot 3 dagen later, meestal voor de lunch, nog wat broodjes/foccacia van de resterende deegballen. Of nog een pizza natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdemeijers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-02 08:38
Ik ben op zoek naar een budget keukenmachine voor pizzadeeg. Ik begreep dat niet alle keukenmachines geschikt zijn, maar wil ook niet te veel uitgeven. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:06
nickdemeijers schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:55:
Ik ben op zoek naar een budget keukenmachine voor pizzadeeg. Ik begreep dat niet alle keukenmachines geschikt zijn, maar wil ook niet te veel uitgeven. Iemand tips?
Het is een wat ouder testje maar wellicht heb je e wat aan:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-07 20:25
@nickdemeijers Het scheelt nogal hoeveel deeg je tegelijk wil maken. 2 bollen (of 1 brood) gaat prima in mijn Bosch MUM5, maar voor 4 bollen tegelijk is de kom eigenlijk al te klein. Maar 2x2 gaat natuurlijk ook prima.

Edit: ik ben in de war, 4 bollen kan wel, das zo'n 500 gram bloem. Dat is iets minder als ik voor brood gebruik.
Ik kneed mijn pizzadeeg trouwens met de hand, omdat ik maar 2 bolletjes maak. Nu dochterlief wat ouder wordt zullen het er wel 3 gaan worden, en dan kan het prima in de machine.

[ Voor 40% gewijzigd door robkrekel op 07-12-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:36

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik heb jaren lang deeg gekneed in een budget-broodbakmachine, niet ideaal maar het werkt. Gewoon alles erin mikken en het programma starten, en na 15 minuten de machine uitzetten en deeg eruit halen.

Een tijdje geleden heb ik een Bosch MUM54A00 gekocht, die mag officieel tot 750 gram bloemgewicht (exclusief water dus +- 6 pizza's) maar ik heb er ook wel eens 1250 gram in gehad (10 pizza's). Gewoon op de langzaamste stand geen probleem. Voor standaard hydratatie pizza/brood doet hij het erg fijn, bij deeg met hoge hydratie of bv brooddeeg met roggebloem komt het deeg niet echt van de wand los, moet je het een beetje helpen met een spatel, maar daar kan ik mee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:44
Ik had voorheen een MUM5 maar heb een tijdje geleden een KitchenAid gekocht en die kneed toch wel echt een heel stuk beter.

Met de MUM5 had ik niet echt goede resultaten dus kneedde ik liever met de hand, maar het kan wel met de machine. Ik deed er waarschijnlijk ook teveel in een keer in.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:12
Ik heb zon keukenmachine van de Lidl, werkt perfect, krachtige motor en grote kom en hulpstukken erbij.
Wel die van 1400watt nemen

[ Voor 3% gewijzigd door alki op 07-12-2021 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Hier ook een MUM5, keer gekocht in een aanbieding. Doet het wel redelijk op zich voor het geld.

Hier nog een (Duitse) roundup van een aantal apparaten:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Küchenmaschinen Test 1/4 - 5 Geräte im Praxistest (WMF, Kenwood, KitchenAid & 2x Bosch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-07 18:44
Wat is nu de betaalbare Mercedes van pizza ovens voor gebruik binnenshuis? Ik zie allemaal fantastische adviezen voor in de tuin, maar onze postzegel van een tuin is niet zo geschikt daarvoor :D? Zelf dacht ik aan Ferrari Pizzaoven Delizia als beginner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dat zou ik niet echt de 'mercedes onder pizzaovens' noemen voor binnengebruik.
Zoek eens op de effeuno p134h, dat lijkt er al meer op ;)

Ik vind 'm niet eens heel gek duur, maar wil je echt betaalbaar maar goede resultaten, dan zou ik gewoon een pizzasteel nemen voor in de gewone oven.

[ Voor 37% gewijzigd door defusion op 13-12-2021 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
defusion schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:22:

Ik vind 'm niet eens heel gek duur, maar wil je echt betaalbaar maar goede resultaten, dan zou ik gewoon een pizzasteel nemen voor in de gewone oven.
Met een G3 Ferrari Delizia is ook goed betaalbaar (€87) haal je ook goede resultaten ;) Dus het is ook net wat je voorkeur heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21-07 18:57
GermanPivo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:19:
[...]

Met een G3 Ferrari Delizia is ook goed betaalbaar (€87) haal je ook goede resultaten ;) Dus het is ook net wat je voorkeur heeft...
Hmmm, mijn g3 ging best snel kapot en heb daar voor in de plaats een Roccbox gekocht. Maar dat is voor 1 of 2 pizza's niet zo handig, en in de winter ook niet. Twijfel nu sterk om er weer eentje te kopen voor deze prijs. Op het moment dat ik een nieuwe g3 overwoog waren ze ook nog eens erg duur (zeker 120 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
larrylaffer schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:23:
[...]

Hmmm, mijn g3 ging best snel kapot en heb daar voor in de plaats een Roccbox gekocht. Maar dat is voor 1 of 2 pizza's niet zo handig, en in de winter ook niet. Twijfel nu sterk om er weer eentje te kopen voor deze prijs. Op het moment dat ik een nieuwe g3 overwoog waren ze ook nog eens erg duur (zeker 120 euro).
Ik heb die van mij echt jaren regelmatig gebruikt, dus misschien had je net pech. Nu overigens een Ooni Koda op gas hier, maar soms gebruiken we in de winter nog wel eens de G3.

Je hebt wel verschillende versies, maar geen idee wat de verschillen zijn. Heb zelf de G3 Napoletana en die is inderdaad €125 (maar ook wel regelmatig ergens te vinden voor minder iirc)
Maar beide zijn 1200 Watt, dus geen idee wat het verschil nu precies is (behalve het uiterlijk dan).

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 14-12-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
GermanPivo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:51:
[...]
Je hebt wel verschillende versies, maar geen idee wat de verschillen zijn. Heb zelf de G3 Napoletana en die is inderdaad €125 (maar ook wel regelmatig ergens te vinden voor minder iirc)
Maar beide zijn 1200 Watt, dus geen idee wat het verschil nu precies is (behalve het uiterlijk dan).
Inderdaad, ik kom ook er niet uit wat precies het verschil is. Maar van de andere kant, voor 85 euro koop ik zeker 3 gasflessen en kan ik weet niet hoeveel pizza's bakken. Misschien toch maar gewoon de winterjas aan en die Roccbox stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
larrylaffer schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:31:
[...]

Inderdaad, ik kom ook er niet uit wat precies het verschil is. Maar van de andere kant, voor 85 euro koop ik zeker 3 gasflessen en kan ik weet niet hoeveel pizza's bakken. Misschien toch maar gewoon de winterjas aan en die Roccbox stoken.
Heb je geen navulbare fles dan? Voor dat bedrag kan ik zeker 6 keer m'n 5kg DIN fles laten vullen :P
Sta hier ook gewoon buiten hoor met de koude dagen. Dichtbij de oven in het lekker warm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
defusion schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:22:
Dat zou ik niet echt de 'mercedes onder pizzaovens' noemen voor binnengebruik.
Zoek eens op de effeuno p134h, dat lijkt er al meer op ;)

Ik ben begonnen met een Bestron oventje, maar inmiddels gebruik ik al jarenlang een G3 delizia. Prima ding, niet duur, alleen is de steen laatst gebarsten (maar werkt overigens nog prima).

Is er eigenlijk voordeel van een gewone oven + dikke steen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
J_star schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:04:
Wat is nu de betaalbare Mercedes van pizza ovens voor gebruik binnenshuis? Ik zie allemaal fantastische adviezen voor in de tuin, maar onze postzegel van een tuin is niet zo geschikt daarvoor :D? Zelf dacht ik aan Ferrari Pizzaoven Delizia als beginner
Ik kan 'm van harte aanraden. Het zal vast niet de Mercedes zijn, maar ik heb 'm destijd voor 116 euro gekocht, en dat zijn de best bestede euro aan keukenapparatuur ooit voor mij. Heb 'm nou ruim 2 jaar, en bak er minimaal eens per maand voor het gezin mee. Een fancy oven in de tuin zal er vast ook wel eens komen, maar het gemak van zo'n apparaat is geweldig, op het aanrecht en binnen een kwartier kan de eerste pizza erop, ongeacht het weer. Als je klaar bent gooi je 'm in een kast, en staat ie niet in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:57
nietorigineel schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:25:
[...]

Ik kan 'm van harte aanraden. Het zal vast niet de Mercedes zijn, maar ik heb 'm destijd voor 116 euro gekocht, en dat zijn de best bestede euro aan keukenapparatuur ooit voor mij. Heb 'm nou ruim 2 jaar, en bak er minimaal eens per maand voor het gezin mee. Een fancy oven in de tuin zal er vast ook wel eens komen, maar het gemak van zo'n apparaat is geweldig, op het aanrecht en binnen een kwartier kan de eerste pizza erop, ongeacht het weer. Als je klaar bent gooi je 'm in een kast, en staat ie niet in de weg.
Hier sluit ik mij bij aan! Ik woon in een appartementje en dan is dit apparaat ideaal. En de resultaten zijn voor mij ook zeker acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdemeijers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-02 08:38
Vraagje, iemand tips om het pizzadeeg van Lidl wat luchtiger te krijgen? Kennis gaf mij laatst een aantal pakken. Op zich niks mis mee maar niet echt luchtig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Dank voor de tip met de grillstand @Enclave! Echt een wereld van verschil. Pizza's zijn nu in een minuut of 2 klaar (in een gewone heteluchtoven ~270 graden) en de korst is veel luchtiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sak5XsDScvTlRdTE-gEgCJvHjz0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZH3qXb6XzZDE5yaa1WZqwWP.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHPk-HFfi6twIzMwOeM-_JFGJA4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mkz9XG2KLEDVBtA8Yn7Y7OvI.jpg?f=fotoalbum_small

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Vraagje over de Roccbox. Worden de pootjes gloeiend warm? Ik wil hem ook binnen gebruiken. Kan ik dan hem gewoon direct op het laminaat zetten :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:15

Japie.G

Colour Classic

Vinny1 schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:47:
Vraagje over de Roccbox. Worden de pootjes gloeiend warm? Ik wil hem ook binnen gebruiken. Kan ik dan hem gewoon direct op het laminaat zetten :)?
binnen? Lijkt me een CO bom

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-07 16:55

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Waar halen jullie je 0.0 bloem eigenlijk? Zie hier zo een paar keer Italieplein voorbij komen, maar vind het best prijzig eigenlijk incl verzendkosten. Zeker gezien ik nog in de probeerfase zit en niet meteen 10kg wil bestellen.

Woon zelf in de omgeving Tilburg al best wat XL supermarkten gehad. Ze hebben daar wel 0.0 bloem, maar vaak zit er al eea, zoals rijsmiddel, in verwerkt.

Nu wel bij Italieplein besteld, maar vraag mezelf af waar jullie het halen in Nederland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
AndereKoekoek schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:34:
Waar halen jullie je 0.0 bloem eigenlijk? Zie hier zo een paar keer Italieplein voorbij komen, maar vind het best prijzig eigenlijk incl verzendkosten. Zeker gezien ik nog in de probeerfase zit en niet meteen 10kg wil bestellen.

Woon zelf in de omgeving Tilburg al best wat XL supermarkten gehad. Ze hebben daar wel 0.0 bloem, maar vaak zit er al eea, zoals rijsmiddel, in verwerkt.

Nu wel bij Italieplein besteld, maar vraag mezelf af waar jullie het halen in Nederland
Ik heb een molen om de hoek waar ze ook 0.0 hebben. Met kerst ga ik een lading pizza's voor mijn schoonfamilie bakken en daarvoor heb ik een bestelling gedaan bij Hollands Kaashuis. Met een grote zak mozzarella (2kg in korrels, in te vriezen), Parmezaanse kaas en Napolitaanse salami zit je dan zo aan de gratis verzending (50,-). Dus toen ook maar een lading bloem (caputo) en tomaten ingeslagen.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Net een zak op gehaald bij de sligro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
nickdemeijers schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:21:
Vraagje, iemand tips om het pizzadeeg van Lidl wat luchtiger te krijgen? Kennis gaf mij laatst een aantal pakken. Op zich niks mis mee maar niet echt luchtig.
Wat meer gist gebruiken, langer laten rijzen, voorzichtig vormen met de handen zonder lucht eruit te drukken. Gebruik in ieder geval geen deegroller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:36

Ik kan als tip geven hollandskaashuis.nl
Ik bestelde eerst ook bij Italieplein, wel de 25KG zakken. Ik doe hier ongeveer 6 maanden mee :9

Het aanbod van hollandskaashuis is uitgebreider, qua beleg voor pizza maar ook de bloem soorten.
larrylaffer schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:58:
[...]

Wat meer gist gebruiken, langer laten rijzen, voorzichtig vormen met de handen zonder lucht eruit te drukken. Gebruik in ieder geval geen deegroller.
Meer gist en langer laten rijzen? Is dat niet wat tegenstrijdig?
Ik vraag me uberhaupt af wat voor mix het is... wat zit er al in de premix? Ik zou zeggen meer water toevoegen, de vraag is hoeveel % water het bloem kan hebben... beetje testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
Vinny1 schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:47:
Doe dit in hemelsnaam niet, dit apparaat binnen gebruiken is levensgevaarlijk door de ontwikkeling van koolmonoxide.

Ik heb hem zelf een keer in de garage gebruikt omdat het regende als een beest. Garagepoort open, achterdeur open, en de Roccbox zo ver als mogelijk in de opening gezet. Maar tijdens het bakken merkte ik dat er nog steeds genoeg CO in de garage hing en heb het maar bij die ene keer gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Nu online
larrylaffer schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:20:
[...]

Doe dit in hemelsnaam niet, dit apparaat binnen gebruiken is levensgevaarlijk door de ontwikkeling van koolmonoxide.

Ik heb hem zelf een keer in de garage gebruikt omdat het regende als een beest. Garagepoort open, achterdeur open, en de Roccbox zo ver als mogelijk in de opening gezet. Maar tijdens het bakken merkte ik dat er nog steeds genoeg CO in de garage hing en heb het maar bij die ene keer gelaten.
Bedankt voor de waarschuwing. Ik las op verschillende fora dat mensen het wel doen, dus vandaar. Ik dacht zelf met de balkondeur open moet het wel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik doe het bij slecht weer wel vaker in de serre, met de deur open, en oven dicht bij de deur.
Maar de serre staat niet direct in verbinding met een leefruimte (keuken->deur naar gang->deur naar serre), en ik kom er alleen die 1,5 minuut per pizza.
Dat gaat eigenlijk wel prima, maar ik zou het niet in een leefruimte willen doen.

Maar als je balkon ook relatief droog blijft zou ik het toch daar doen ;)
En met goed weer sowieso.

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 20-12-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Laatst online: 14:59
beste Pizzabakkers,
een mooie vraag waar niemand daadwerkelijk denk het antwoord op weet.

Ik heb zojuist de Ooni Koda 16 binnen gekregen en heb hiervoor een mooie plaats in de schuur gemaakt.
Echter is de schuur niet verwarmd en op dit moment dus rond het vriespunt.

Conclusie:
- Pizza staan zal zeer koud zijn bij het aanzetten van de Ooni Koda wat ik ook in de winter wil gaan doen.

Zouden jullie de gasvlam direct vol open zetten of voor de eerste 5 minuten op een lagere vlam zodat de Pizza steen iets kan ondooien, dit om de kans mbt barsten te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Heb veel ervaring met de kant en klaar vriesbollen van de sligro… maar Ik ben nu voor het eerst zelf pizzadeeg aan het maken. 00 bloem van de Sligro, volgens basis recept van italieplein. 60pct hydratie dus.

https://www.italieplein.nl/pizzadeeg-basisrecept/

Heb mooie bollen gevormd en die liggen nu vanaf 11:15 in een bak. Maar het zijn inmiddels al behoorlijke flatsen geworden. En ze zouden 6 uur moeten liggen. Moet ik ze tussendoor nog een keer uit de bak halen om nieuwe bollen te vormen? Of wat is het idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I621BZ09TpNm324GG0N_ozSizoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkpCZ0z3zOZGhfvUTy3lvkLL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Japie.G Ik zou me er niet te druk om maken, zo zien ze er bij mij na een paar uur op kamertemperatuur ook uit. Heb vaak zat dat ze tegen elkaar komen te liggen, gewoon lossteken en gaan.

Mocht het echt soep worden, dan wellicht volgende keer iets meer kneden voor meer glutenontwikkeling, waardoor het in theorie steviger blijft. Maar je wilt ook niet teveel elasticiteit, want dat werkt tegen je bij het stretchen.
Edit: en lekker strak opbollen kan nog helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 22-12-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Okee bedankt! Dus niet nu in de tussenfase nog eens opbollen? Heb 8 minuten vrij stevig gekneed. Gestopt omdat ik het behoorlijk gummy begon te vinden. Wellicht volgende keer toch naar 10 minuten kneden?

En je bewerkt de bollen flatsen zo tot pizzabodem? Of bol je ze nog eenmaal op vlak voor het stretchen?

[ Voor 74% gewijzigd door Japie.G op 22-12-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Waarom zou je/wat denk je ermee te bereiken?
m.i. is het doel van opbollen voornamelijk portioneren en het voldoende uit elkaar te houden dat het werkbaar blijft.

Als het echt deegsoep dreigt te worden, dan zou ik wel even opnieuw opbollen om het te redden voor vanavond, kan ook nog half uurtje van tevoren. Maar dan is er vermoedelijk al eerder in het proces iets misgegaan (bijv. te hoge omgevingstemperatuur, teveel gist, teveel water, of ongeschikt bloem voor dat recept).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

defusion schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:11:
Waarom zou je/wat denk je ermee te bereiken?
m.i. is het doel van opbollen voornamelijk portioneren en het voldoende uit elkaar te houden dat het werkbaar blijft.

Als het echt deegsoep dreigt te worden, dan zou ik wel even opnieuw opbollen om het te redden voor vanavond, kan ook nog half uurtje van tevoren. Maar dan is er vermoedelijk al eerder in het proces iets misgegaan (bijv. te hoge omgevingstemperatuur, teveel gist, teveel water, of ongeschikt bloem voor dat recept).
Ik heb er niks mee gedaan en gewoon zo gelaten. Top resultaat. Betekent het einde van de kant en klaar bollen. Tering wat een verschil. Dit was echt veeeeel lekkerder😃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xN9DVpG3q4PTihQduMNvGgYtdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JZLwJKtxzZrz5B7tiLTTxu0.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks voor de tips hier :-) * Japie.G is blij met zn ooni 12

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 22-12-2021 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
midget schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:52:
beste Pizzabakkers,
een mooie vraag waar niemand daadwerkelijk denk het antwoord op weet.

Ik heb zojuist de Ooni Koda 16 binnen gekregen en heb hiervoor een mooie plaats in de schuur gemaakt.
Echter is de schuur niet verwarmd en op dit moment dus rond het vriespunt.

Conclusie:
- Pizza staan zal zeer koud zijn bij het aanzetten van de Ooni Koda wat ik ook in de winter wil gaan doen.

Zouden jullie de gasvlam direct vol open zetten of voor de eerste 5 minuten op een lagere vlam zodat de Pizza steen iets kan ondooien, dit om de kans mbt barsten te voorkomen?
Is de steen vochtig dan wellicht, anders niet te veel zorgen over maken. Mijne stond altijd buiten onder overkapping, heb ik ook altijd gelijk vol open en alles nog heel.

Van 0 naar 400 of van 15 naar 400 is ook maar een heel klein verschil.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoepZor
Ik ben nog aan het wachten op mijn Ooni Karu (met Black Friday besteld, het mag even duren, maar dit terzijde), dus afgelopen weekend maar pizza gebakken met de normale oven. Deze kan 300 graden halen in combinatie met de grillstand. Op zich wordt de pizza wel prima, maar ik mis net iets die fluffy korst (of deeg is net te weinig gerezen, 5 bollen 7~8 uur met 1,5 gram gist op kamertemperatuur). Ook blijft de bodem in verhouding bleek. Steen was wel 290+ graden in ieder geval, meer dan een uur opgewarmd. Het is een chamotte baksteen van 3 cm dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeDsF4fWO4gDrRQxd7IekIazPoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyhw2pH3Nqh1VQnGSZv2VXZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenWwijk
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-07 20:56
Sinds kort heb ik ook een pizza oven en de resultaten zijn tot nu al super goed! Alleen heb ik soms dat de pizza vastplakt aan het keukenblad of de pizzaschep. Ik zorg er altijd voor dat er genoeg bloem aan de pizza zit en eventueel schep, maar dan laat ik de pizza even liggen tot de pizza oven warm is en dan blijft het vastplakken. Moet ik dan nog meer bloem eronder doen of doe ik iets fout? Of is er een andere tip om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
RubenWwijk schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:59:
Sinds kort heb ik ook een pizza oven en de resultaten zijn tot nu al super goed! Alleen heb ik soms dat de pizza vastplakt aan het keukenblad of de pizzaschep. Ik zorg er altijd voor dat er genoeg bloem aan de pizza zit en eventueel schep, maar dan laat ik de pizza even liggen tot de pizza oven warm is en dan blijft het vastplakken. Moet ik dan nog meer bloem eronder doen of doe ik iets fout? Of is er een andere tip om dit te voorkomen?
Echt ruim bloem inderdaad, beter te veel dan te weinig zeker als je een geperforeerde pizzaschep gebruikt om ze vervolgens in de oven te schuiven. En zorg dat je tomatensaus niet te nat is, met veel vocht en een dunne bodem gaat het uiteindelijk altijd plakken als je hem wat langer laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enclave
Probeer eens met rijstebloem of bloem van harde tarwe (semola die grano duro rimacinata). Deze blijven een stuk minder plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Eerst je oven aanzetten, 10/15 minuten wachten en dan je pizza maken en gelijk schieten. (ik heb meestal in 15 minuten genoeg warmte in mijn pizzaoven). Te veel meel vind ik niet lekker, dat verbrand vaak en geeft een onaardige smaak af. Semolina (griesmeel) werkt vaak ook wel om het plakken te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
maar dan laat ik de pizza even liggen tot de pizza oven warm is en dan blijft het vastplakken.
Daar gaat het fout. Pas maken als verder alles klaar staat, en meteen de oven in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:34
ik maak 6 pizzas klaar op voorhand terwijl de oven opwarmt.
heb daarvoor 6 houten scheppen die ik bestrooi met bloem.
voor de pizza in de oven gaan kijken of ze losliggen door te schudden en eventueel eens onder blazen om ze los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bicky schreef op maandag 27 december 2021 @ 07:43:
ik maak 6 pizzas klaar op voorhand terwijl de oven opwarmt.
heb daarvoor 6 houten scheppen die ik bestrooi met bloem.
voor de pizza in de oven gaan kijken of ze losliggen door te schudden en eventueel eens onder blazen om ze los te krijgen.
ik krijg op mijn metalen scheppen dat denk ik niet voor elkaar, zeker niet als ik zelf ook nog mee wil eten (en we dus niet een strakke continuproductie hebben).

Vwb sausdikte, ik prak mijn tomaten meestal en dan of zeef ik ze (kun je daarna vocht toevoegen) of kook ik ze een ietwat in.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bicky
de houten scheppen kocht ik bij bol.com (neen, heb geen aandelen)
voor 8€ zeker het proberen waard. zijn simpele multiplex.

ze zijn niet gelakt maar met een hoge temperatuur oven zou ik dat niet proberen.
de punt blakert wat zwart aan de onderkant maar dat zie je aan de bovenkant niet.

door het niet behandelen zijn ze vet/vlekgevoelig maar dat heeft zijn charmes.

mag een link hier? anders: https://www.bol.com/be/nl...ut/9200000081915733/?s2a=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Nu online
Ik heb zojuist mijn GOzney Roccbox ontvangen. Op dit forum las ik dat de meegeleverde gasdrukregelaar (klikaansluting 30 bar) van de Roccbox direct op de Antargaz Calypso past.

Ik heb het een paar keer geprobeerd maar het lijkt niet te passen. De onderkant van de gasdrukregelaar raakt het stuk van de gasfles dat uitsteekt (zie foto's) . Doe ik iets fout of heeft Gozney hun gasdrukregelaar aangepast?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4q2oxjLwykbfYKsR_L_6HEfqoxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ir4dFqWVho0S5LIOv4fotQ4B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-1V6dyy2Wrjn07JNsMyhWaymYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhDDk4U3cOVkzX3UyPTE6oLf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjr4GdkLomMCP71Hxtwdi87OSxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17ByBLazeYQIiMDMcAZkE9GV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb eindelijk mijn Ooni Karu binnen (ze hadden vertraging rn fuckups bij hun fulfillmentclub). Daarom heb ik een 75 euro gift card ter compensatie gekregen. Nu twijfel ik tussen een pizza peel set (geperforeerde plus turning peel) en de gasbrander. Voor beide mis ik de échte noodzaak, maar met de gift card kost het maar een paar tientjes. Waar zou ik meer gemak van hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:15
Ik zou zeggen de turning peel. Vandaag ook voor het eerst gebruikt en werkt veel fijner dan een schep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@NoepZor geen idee van de turning peel, heb een goedkope van amazon gehaald om te kijken of het iets voor mij is, maar ik kan er niet mee overweg...
Heb wel de gewone geperforeerde pizzapeel van ooni, en die vind ik wel fijn!

Tussen gasbrander of luxe peel(set) zou ik persoonlijk voor de gasbrander kiezen, maar goed, heb dan ook bewust voor de koda gekozen ;)
Er zijn genoeg goedkope peels te krijgen die ook doen wat ze moeten, maar geen goedkope alternatieve gasbranders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb nu een metalen schep van de aldi (gewoon zo'n plaat metaal met een houten handvat). Maar het schijnt dat een houten peel fijner is om pizza's mee te schieten. Ik neig denk ik toch meer naar de gasbrander, al kost dat ook wel iets tijd en moeite om die te verwisselen met de houtskoop setup. Aan de andere kant zijn die peels van Ooni eigenlijk wel erg duur (of ik zie het verkeerd :P ) Dus denk dan toch maar de gasbrander er bij halen. Voor nu eerst maar eens lokaal hout sourcen, ik heb er oak wood logs bij besteld maar die zijn nog niet op transport. Ik heb via marktplaats al een adresje in de buurt gevonden welke gemengde aanmaakhoutjes heeft van hardhout (eik,beuk, els etc).

Edit: de Ooni Karu vanavond maar aangestoken, deeg 7 uur laten rijzen op kamertemperatuur. Duurde even voor ie op temperatuur was (marabu houtskool), maar daarna kon de pret beginnen. Pizza 1 was wat bleekjes, nummer 2 en 3 gingen al een stuk beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQMUwXniLIsOmT-Lr5Fa50EUPWc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MvTdHO8tdy7jDMUKWDvvC0U8.jpg?f=user_large

Pizza 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vketl4ii3hvqCLs-cCellux6cA4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WKp6oi6Gf7SihCT5klErd33F.jpg?f=user_large

Pizza 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yNLvhyCy_fJ-TpyxHCV-SI25UY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YAHaroI0vTREsch7obErU1SU.jpg?f=user_large

Pizza 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6x4Dp-YR2i1706QCyeBIa7Wxlw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZiFdsQ94vzjaxnI8KX5Zohuu.jpg?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door NoepZor op 29-12-2021 20:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiance
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-07 16:01
Ik ga mij hier ook maar melden. Wat op 1e kerstdag begon met een een zoektocht naar een tuinhaard voor een leuk vuurtje met oud & nieuw resulteerde uiteindelijk in een Ooni Karu 12. Je ziet een haard met pizzaoven, denkt vervolgens hé dat is leuk, gaat verder zoeken op pizzaoven en de 28e stond de Karu op het postkantoor. :9

Nu wordt het met oud & nieuw dus pizza's bakken voor de gasten en het vuurtje komt gewoon in een kuil in de tuin, die moet toch nog opgeknapt worden. (we wonen er net een maandje)

Gisteravond was het uiteindelijk de hele avond droog dus een mooi moment om de oven even goed in te branden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4bZj3pgXQKdaO70pniZayEypyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdJMlrixCYIzo5WJFJKSZUkN.jpg?f=fotoalbum_large.

Ik heb hier horeca houtskool voor gebruikt en af en toe een blokje eikenhout erbij om de vlam mooi tegen het plafond te krijgen.

Ook heb ik gisteren wat deeg gemaakt om vanavond alvast even proef te draaien. Het viel mij reuze mee om het deeg zelf te kneden maar of het ook goed gelukt is, daar gaan we achter komen.

Ik heb het basis deeg recept van Italiëplein gevolgd en de berekening gemaakt met de PizzApp.
4 bollen van 200 gram
60% water (296g)
2% zout (9,9g)
En 0,49g gist voor een rijs tijd van 19h bij 17 graden, die temperatuur is het momenteel vrij stabiel in onze keuken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UTKK0pzAh4Pl_gG3rUa2F2KwBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWEi1lHnELi9WAdrHXDSMpSQ.jpg?f=fotoalbum_large
Het deeg zag er zo uit na 8 à 10 minuten kneden waarna ik het 15 minuten heb laten rusten voordat ik er bolletjes van heb gemaakt. Daar heb ik helaas geen foto van gemaakt maar zal vanmiddag als ik thuis kom wel foto's van het eindresultaat maken en dan uiteraard van de pizza's.

Ik heb Molino Piantoni gebruikt voor deze batch maar heb ook Caputo pizza bloem.
Als gist heb ik dr. Oetker instant gist gebruikt omdat we hier nog wat van hadden liggen maar heb ook de gist van Caputo mee besteld.
Veder heb ik naar aanleiding van dit topic nog de Semola van de AH gekocht voor het stretchen en het makkelijker op de schep krijgen van de pizza en heb toen ook nog 2 zakken 00 pizza bloem van de AH meegenomen om te proberen. Als dat wat is, is dat wel wat makkelijker en ben je niet altijd genoodzaakt om bloem te bestellen.

Mijn vriendin gaat zich zo buigen over de pizza saus. We hebben daarvoor de San Marzano tomaten van Mutti voor gekocht bij de AH en wat kant en klare kruiden bij Hollands Kaashuis.

Tips & tricks zijn welkom, ik ga in ieder geval dit topic nog even doorlezen vanaf pagina 1, zit inmiddels op pagina 9 ofzo maar had 150 tot heden al doorgenomen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Radiance op 30-12-2021 08:29 ]

Youtube

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:01

Ik bestel het hier https://www.limburgsbakwi...o-bianco-1kg/#description mee, samen met andere soorten en broodmixen. Is door de verzendkosten niet heel interessant los te bestellen.

• NoepZor
Ik haal altijd Dallagiovanna bij de HANOS. Kost ongeveer 1,20-130 per kilo incl. btw

https://www.hanos.nl/molino-dallagiovanna

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bicky
NoepZor schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:27:
Ik haal altijd Dallagiovanna bij de HANOS. Kost ongeveer 1,20-130 per kilo incl. btw

voor de belgen onder ons:
dezelfde bloem kan je ook vinden bij de colruyt. Soms hebben ze zelf nog een andere soort speciaal voor Neapolitan pizzas. maar niet altijd.

https://www.collectandgo....agiovanna-bloem-tarwe-1kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
Radiance schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:25:

Tips & tricks zijn welkom, ik ga in ieder geval dit topic nog even doorlezen vanaf pagina 1, zit inmiddels op pagina 9 ofzo maar had 150 tot heden al doorgenomen. :+
Als je de pizza op je schep hebt liggen kan je hem wat mij betreft niet vaak genoeg "los" schudden. Niets is vervelender dan een pizza hebben belegd die vervolgens niet los wil komen, waardoor je al je toppings op de steen lanceert :+

I'm a photographer, not a terrorist

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hoe maken jullie aangebrande resten op de steen schoon?
Ik heb er gisteren de staalborstel op moeten zetten, maar het lijkt me niet aangeraden om dat elke keer te doen :P

• Radiance
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-07 16:01
citruspers schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:42:
[...]

Als je de pizza op je schep hebt liggen kan je hem wat mij betreft niet vaak genoeg "los" schudden. Niets is vervelender dan een pizza hebben belegd die vervolgens niet los wil komen, waardoor je al je toppings op de steen lanceert :+
Misschien eerst even oefenen op het aanrecht alvorens ik richting tuin ga. :P

Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Slonzo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:53:
Ik heb er gisteren de staalborstel op moeten zetten, maar het lijkt me niet aangeraden om dat elke keer te doen :P
Even goed door laten fikken na gebruik, dan wordt het as en laat het zich makkelijk wegvegen/opzuigen.
Of grove resten losjes verwijderen, en dan de volgende keer als ie op temperatuur is schoonvegen. Maar dat is dan dus wel 'op temperatuur', en moet dus met iets wat daar tegen kan. Dus zelf de afweging maken wat je liever hebt.

Tijdens het bakken/'op temperatuur' veeg ik schoon met een messing borstel.
Ik ga me niet druk maken om de steen, als ie ooit versleten is ga ik wel op zoek naar een nieuwe. Maar vooralsnog zie ik niet echt slijtage. Wellicht gaat het met staal wel wat harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bicky
Slonzo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:53:
De steen van mijn ooni oven heb ik nog nooit gekuisd. Ik draai de steen met de vuile kant naar beneden en vuilste deel naar het vuur.

De hitte van +400graden reinigt de steen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-07 02:56
NoepZor schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:27:

Hoe bereid je het ? Ik gebruik nu de pizza app en laat het ongeveer 20-24 rijzen. Is dat handig met dit meel of moet het juist korter of langer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
vortexnl1982 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:09:
[...]

Hoe bereid je het ? Ik gebruik nu de pizza app en laat het ongeveer 20-24 rijzen. Is dat handig met dit meel of moet het juist korter of langer ?
Ik doe een relatief lange rijs op kamertemperatuur (uur of 8) maar het blauwe pak is ook zeer geschikt voor koelkast rijs als ik het goe zeg. Dat wil ik zelf nog een keer proberen in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-07 02:56
NoepZor schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:21:
[...]

Ik doe een relatief lange rijs op kamertemperatuur (uur of 8) maar het blauwe pak is ook zeer geschikt voor koelkast rijs als ik het goe zeg. Dat wil ik zelf nog een keer proberen in ieder geval :)
Ok, ik heb het groene pak. Zou 24 uur toch te lang zijn ? Ik merk dat het deeg niet zo heel flexibel is na het rijzen. Het is een beetje elastisch zeg maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
vortexnl1982 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:25:
[...]

Ok, ik heb het groene pak. Zou 24 uur toch te lang zijn ? Ik merk dat het deeg niet zo heel flexibel is na het rijzen. Het is een beetje elastisch zeg maar..
https://www.italieplein.n...de-en-w-waarde-van-bloem/

Die groene heeft een W waarde van 200 en die napoletana W320. Ben ook geen pizza guru, kloot ook maar wat aan :) Bij mn laatste sessie bleef er geen enkele pizza aan de peel plakken #overwinning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik gebruik als ik weinig tijd heb de diepvriesbollen van Sligro (naar tevredenheid). Echter, ondanks dat ik ze onder keukenfolie ontdooi komt er altijd een hard velletje op te zitten die je er niet meer uitgekneed krijgt. En je proeft het terug in je pizza (hardere stukjes in de bodem). Iemand enig idee hoe dit te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 13:12
Markprinsen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:39:
Ik gebruik als ik weinig tijd heb de diepvriesbollen van Sligro (naar tevredenheid). Echter, ondanks dat ik ze onder keukenfolie ontdooi komt er altijd een hard velletje op te zitten die je er niet meer uitgekneed krijgt. En je proeft het terug in je pizza (hardere stukjes in de bodem). Iemand enig idee hoe dit te voorkomen?
druppeltje olijfolie erop ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 14:44
Onder een vochtige theedoek ontdooien.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Om een hard velletje te vermijden doe ik ze in een afgesloten bak en heel dun wat bloem erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:19
Hallo allemaal,

sinds een aantal weken ben ik geïnteresseerd in het zelf maken en bakken van pizza's. Zeker na het eten ervan, welke gebakken waren op een steen in de kamado.

Nu twijfel ik tussen de ooni kona 16, roccbox of zelfs de forno sarracin. Die laatste wordt verkocht door hollandskaashuis, https://www.hollandskaash.../pizza-oven-sarracin-gas/

Nu zou ik graag willen weten welke de voorkeur geniet, roccbox kost 469, de andere 2 zijn beiden 499.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:02
Van de week tweemaal pizza gemaakt, maar ben naast de smaak toch nog niet tevreden.

Ik maak gebruik van:
- Caputo Cuoco/Chef (rood) => 100%
- MULINO CAPUTO | Lievito Secco (droge gist) => 0,06%
- Zeezout => 2,8%
- Kraanwater => 60%
- Olijfolie => 2%

Bereidingswijze:
Eerst 98% van het water in de kom met het zeezout. Ondertussen een paar eetlepels water bij de gist erbij zodat deze alvast geactiveerd kan worden. Zeezout oplossen in het water en daar dan 10% bloem bij doen. Dan de rest van het water met de gist erbij. Vervolgens de rest van de bloem toevoegen en op het laatst nog de olie. Dit alles in een keukenmachine.

Na een minuut of 10-15 haal ik het deeg eruit en meet ik de kerntemperatuur (was 23 graden). Dan 1 uur laten rusten in bulk en vervolgens opbollen. Dan de koelkast in met een deegkrat met deksel voor 72 uur (4/5 graden, gemeten). In de krat doe ik een heel dun laagje olijfolie en ook op de bollen zelf een dun laagje. Na de koude rijs laat ik de bollen 4 uur op kamertemperatuur komen voordat ze bereid worden.

Probleem is dat ze bij het opbollen nog mooi een rond bolletje zijn, maar naar mijn gevoel echt amper in grootte toenemen in al die uren in de koeling EN op kamperteratuur. Tevens zakken ze vooral uit, gaan ze de breedte in maar niks in de hoogte. Er zit tijdens de bereiding van de pizza wel wat lucht in het deeg, maar er lijkt echt amper rijzing plaats te vinden als ik dat vergelijk met veel afbeeldingen van lange koude fermentatie die hier gepost worden.

Ik maak gebruik van de pizza app en ben daarom tot die lage hoeveelheid gist gekomen (0,06%). Tips hier? Wellicht het % gist eerst verhogen tot bijv. 0,2% en dan langzaam verminderen als dat goed blijkt te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Gist lijkt mij erg laag inderdaad. Zit zelf op 0,3% en alles tussen 24-72 uur in de koeling is prima. Soms ook wel iets langer, maar daar wordt de smaak m.i. niet beter op.

Meestal 3-5 uur op ca 19 graden in de keuken, en gaat ook prima. Het is niet teveel gist daarvoor.
Pagina: 1 ... 42 ... 113 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.