Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeStatistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Ik lees dat de warmteoverdracht beter is met staal, maar loop je niet het risico dat de onderkant verbrand, terwijl de bovenkant nog rauw is? En hoe belangrijk is vochtopname van een steen?
Zeker staal, bij 300 zal de onderkant nog niet verbranden. Als je echter 'echte' pizzaoventemperaturen haalt, 400-450, dan wil je geen staal meer.MuKkEzZz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:26:
Sinds enkele dagen ben ik begonnen om meer te leren over pizza’s. Uiteindelijk wil ik zelf ook gaan bakken, maar dan heb ik eerst nog wat spullen nodig. Wat voor soort vloer zouden jullie een beginnende pizzabakker adviseren in een combi-oven: steen of staal? Het gaat om een Bosch oven met een maximale temperatuur van 300 graden Celsius. In de meeste gevallen worden er maar twee pizza’s achterelkaar gebakken. Het rooster is 38 cm x 32 cm.
Ik lees dat de warmteoverdracht beter is met staal, maar loop je niet het risico dat de onderkant verbrand, terwijl de bovenkant nog rauw is? En hoe belangrijk is vochtopname van een steen?
Als je oven een grillstand heeft kun je die gebruiken voor bovenwarmte.
Ik doe:
- Voorverwarmen op maximale temperatuur (haalt ongeveer 290 bij mij, is nog een manuele draaiknop)
- Zodra de pizzasteel volledig op temperatuur is, pizza erin
- Oven op grillstand zetten
- In de gaten houden, grillstand tijdig uitzetten om verbranden van bovenkant te voorkomen
- In ca. 4min klaar (even experimenteren hoe het in jouw oven gaat)
Ik heb nog nooit gehad dat de onderkant was verbrand. Wel de bovenkant.
Bovenkant zal overigens niet rauw blijven als je geen grillstand hebt, vaak genoeg zonder grillstand gebakken. Maar voor wat extra kleur/bruining is het wel fijn.
[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 31-08-2021 10:03 ]
Eindelijk iemand met het goede antwoord!robkrekel schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:32:
Een steen van 300 graden neemt geen vocht op hoor, dat verdampt per direct.
Kan prima. Die tht is altijd ruim, en "tenminste houdbaar". De eiwitten kijken niet elke dag op hun horloge , en plegen al helemaal niet allemaal harakiri als hun klok aangeeft dat het (bijv) 25/8 is.JackPoint schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:59:
Ik heb nog een beetje bloem van Le 5 Stagioni (sterke met een W van 300). Deze is een paar dagen over datum volgens de datum op de zak. Wat is jullie ervaring hiermee? Kan ik dit nog gewoon gebruiken? Of is het dan minder sterk en kan ik het voor korter rijzen gebruiken?
Als het nu een half jaar betreft wordt het anders maar dat spreekt voor zich lijkt me.
[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 02-09-2021 11:17 ]
Gisterenavond vierde mijn dochter haar verjaardag voor vriendinnen en ik had beloofd pizza’s te bakken.
Ik gebruikte dezelfde opstelling als altijd:
- kolen aansteken
- bij 80 graden rek erin met op de bovenste stand het rooster
- bovenop het rooster mijn platesetter, daarbovenop 4 proppen aluminiumfolie en daarbovenop de pizzasteen.
Alles heeft dus rustig mee kunnen verwarmen van 80 graden naar 300/ 325 graden. Bij deze temperatuur de eerste pizza erop gelegd en gebakken. Dit ging goed. Echter, toen deze klaar was, haalde ik hem met de pizzaschep eraf.
En toen ging het fout. Op het moment dat ik de schep onder de pizza steek, breekt mijn steen in 2’en. Gelukkig was de breuk aan de zijkant waardoor ik nog zo’n 80% van de steen overhield en door kon gaan. Maar ik begrijp niet waarom mijn steen brak. Misschien gewoon pech? Vorige keren ging het altijd perfect.
Rest van de steen is gelukkig heel gebleven, waardoor ik toch nog 14 pizza’s heb kunnen bakken, maar was wel even schrikken
Ben nog niet heel erg veel bezig met pizza's bakken. Zo heel af en toe en vaak om de week een plaatpizza.
Enige waar ik eigenlijk nog naar op zoek ben, is een kwaliteits pizzasnijder. We hebben nu een simpel ding, met houten handvat en een schijf zeg maar als mes. Alleen kan ik me niet voorstellen dat er niet het perfecte pizzames bestaat. Of iets waar veel mensen bij zweren.
Heb wel al rondgekeken, maar verder dan de geijkte joseph en joseph, brabantia e.d. kom ik eigenlijk niet.
joseph joseph zou ik bij weg blijven. Form over function.Arunia schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:38:
Ik weet niet of de vraag hier mag, anders gewoon negeren.
Ben nog niet heel erg veel bezig met pizza's bakken. Zo heel af en toe en vaak om de week een plaatpizza.
Enige waar ik eigenlijk nog naar op zoek ben, is een kwaliteits pizzasnijder. We hebben nu een simpel ding, met houten handvat en een schijf zeg maar als mes. Alleen kan ik me niet voorstellen dat er niet het perfecte pizzames bestaat. Of iets waar veel mensen bij zweren.
Heb wel al rondgekeken, maar verder dan de geijkte joseph en joseph, brabantia e.d. kom ik eigenlijk niet.
Ik doe het als barbaar gewoon met een koksmes, als ik zou moeten rollen zou ik een lelijk doch efficient exemplaar bij de Hanos oid halen, van Hendi.
De kwaliteit is prima genoeg (tenzij je echt 50 pizza's in de week verwerkt) en het is toch geen pronkstuk.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik vind het alvast een goede vraag en ben ook benieuwd naar de antwoorden.Arunia schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:38:
Ik weet niet of de vraag hier mag, anders gewoon negeren.
voor mij voldoet een eenvoudige pizza snijder (zo eentje met metalen snijschijf)
al durf ik het som ook gewoon met een schaar te doen.
@Ozzie Ikea, dat is inderdaad een goede. Zal die onthouden.
@Bicky
Vandaar ook de volgende stap voor een pizza snijder.
Je hebt daarin ook weer met handvat en van die korte dingen zonder echt een handvat, maar meer een grip.
Als ik er een zou moeten kopen zou ik zoiets nemen ipv zo'n wieltje waar toch altijd weer speling op zit:Arunia schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:25:
@Boudewijn Qua dat merk had ik al zo'n idee. Mijn vrouw vind het mooi, maar functioneel is het vaak niet veel.
@Ozzie Ikea, dat is inderdaad een goede. Zal die onthouden.
@BickyHeb nu een eenvoudige, maar ben een beetje langzaamaan betere meuk aan het kopen. Zoals een goede knoflook pers en eiersnijder. Mijn vrouw wilde graag één of ander ding voor champignons, maar ikzelf vind het niet handig.
Vandaar ook de volgende stap voor een pizza snijder.
Je hebt daarin ook weer met handvat en van die korte dingen zonder echt een handvat, maar meer een grip.
https://www.kookwinkel.nl...nijder-35-5-x-11-5-cm-rvs
Niet zo:

Maar zo:

Haha, ik doe op vakantie precies hetzelfde op de wga, pizza's bakken en lasagne maken.GermanPivo schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:23:
Telt dit ook? 😛 Het is een beetje behelpen zo op vakantie, maar nog redelijk goed geslaagd met vers kant en klaar deeg, pizzasaus en wat lokale worst.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Merk alleen dat de onderkant snel aanbrand, ik moet nog eens een pizzasteen op maat slijpen.
Bij lasagne leg ik er 3 lagen aluminiumfolie onder en dan een rekje van het gasstel en dan de lasagne bak erop.
Niet echt mooi maar snijd goed. Heb ook naar houten gekeken maar deze die ik heb kan in de vaatwasser en dat telt zwaar mee voor mij.
https://eu.ooni.com/products/ooni-koda-16, is wel gas, maar zou me niet al te wild laten maken door het houtgestookt principe. Afgezien van de charme zit een pizza niet lang genoeg in de oven om echt wat smaak van gerookt hout mee te krijgen.mirod schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:25:
Gisteren een feestje gehad waar ze een (mobiele) houtgestookte pizza-oven hadden. Meteen 'hooked':) Ik heb dit topic al een beetje doorgelezen, maar kan nog wel wat advies gebruiken. Ik zoek een goede pizza-oven voor buiten. Budget heb ik tot zo'n 500 euro in gedachten. Iemand advies welke ik het best kan nemen?
Als je iets meer wilt betalen, dan is dit de bee's knees: https://eu.ooni.com/products/ooni-karu-16
Is nog niet uit, maar komt eraan, en heeft een hoop fijne dingen, waaronder de grootte en de klep aan de voorzijde die sluit (erg fijn als er iets meer wind staat)
Ik heb zelf een Koda 12, maar die maat is eigenlijk net iets te klein
Ze worden wel altijd duurder die dingenapNia schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:24:
[...]
https://eu.ooni.com/products/ooni-koda-16, is wel gas, maar zou me niet al te wild laten maken door het houtgestookt principe. Afgezien van de charme zit een pizza niet lang genoeg in de oven om echt wat smaak van gerookt hout mee te krijgen.
Als je iets meer wilt betalen, dan is dit de bee's knees: https://eu.ooni.com/products/ooni-karu-16
Is nog niet uit, maar komt eraan, en heeft een hoop fijne dingen, waaronder de grootte en de klep aan de voorzijde die sluit (erg fijn als er iets meer wind staat)
Ik heb zelf een Koda 12, maar die maat is eigenlijk net iets te klein
Mag ook wel, als ze knapper worden
Voor 350€ oid een leuk ding maar voor 750 zou ik die bouw en afwerkingskwaliteit wellicht minder waarderen.

Zoveel deeg had ik geen zin om te maken dus daarom maar eens de diepvries deegbollen van de Makro geprobeerd:
:strip_exif()/f/image/V0C6EJSY8J8LDiPvp4YP2VKM.jpg?f=fotoalbum_tile)
Uit een eerdere sessie van 11 pizza's heb ik gemerkt dat 1 pizzaschep echt onhandig is als je een beetje door wilt bakken, dus uit 5mm multiplex vier extra pizzascheppen gezaagd, de vorm een beetje nageaapt van de Ooni houten scheppen. Met de schuurmachine een scherpe rand aangezet.
:strip_exif()/f/image/wTSB97xX8YNaeJ5KyGvve9AD.jpg?f=fotoalbum_tile)
De deegbollen komen los in een grote zak in de doos. Op wat griesmeel op een rvs blad gelegd, twee uurtjes ontdooien. Werd mooi sterk en soepel deeg. Ik denk dat ik voortaan maar standaard een doos in de vriezer ga leggen, want dit is wel erg makkelijk. De bollen zijn 220 gram per stuk, perfecte maat voor een 30 cm pizza.
:strip_exif()/f/image/kjtiRPQwaAJpLpU7OmB5TOEs.jpg?f=fotoalbum_tile)
Kinderen morgen natuurlijk zelf beleggen:
:strip_exif()/f/image/nEHn3G83KgxLcW9kakdh0Jl3.jpg?f=fotoalbum_tile)
Conclusie, erg goed geslaagd! elke 1-2 minuten een pizza erin, eigenlijk geen wachttijd tussen de pizza's gehad (behalve als er een slok wijn of hap pizza genomen moest worden
:strip_exif()/f/image/3qFT3ua29teZfswcCvfNrhXD.jpg?f=fotoalbum_tile)
Ik ga een nieuwe inbouw heteluchtoven kopen (oventempteratuur zal tussen de 200-250 gaan liggen) en vroeg mij af of de pizzastand een hele grote meerwaarde heeft. Gebruiken jullie deze functie vaak?
Mijn huidige oven is nog een oude nog op gas werkende oven die haar tijd echt wel na 50 jaar heeft gehad. Kookplaat werkt nog uitstekend!
Ik eet eens in de twee weken (diepvries)pizza.
[ Voor 7% gewijzigd door Kali Durge op 21-09-2021 11:07 ]
Voor diepvries pizza maakt het natuurlijk sowieso niets uit.Kali Durge schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:02:
Hoi,
Ik ga een nieuwe inbouw heteluchtoven kopen (oventempteratuur zal tussen de 200-250 gaan liggen) en vroeg mij af of de pizzastand een hele grote meerwaarde heeft. Gebruiken jullie deze functie vaak?
Mijn huidige oven is nog een oude nog op gas werkende oven die haar tijd echt wel na 50 jaar heeft gehad. Kookplaat werkt nog uitstekend!
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ja hij heeft in die jaren een paar keer buiten gestaan. Op 1 hand te tellen, en wmb moet een stalen apparaat van die prijs wat kunnen hebben. wat dat betreft ben ik licht teleurgesteld, ook wat puntlasverbindingen laten los, het clipje om de schoorsteen op de behuizing te klikken houdt niet meer en er zit best veel speling op het handvat van het deurtje (al vanaf dag 1).apNia schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:39:
De uuni 3 is ook al wat ouder... sowieso zou ik voorzichtig zijn met die dingen buiten te laten staan. Ik hoop van ganze harte dat die Karu 16 niet zo snel roest, anders zou het inderdaad wel heel lullig zijn.
Voor 350 is het nog enigszins acceptabel, maar ik zou echt wel even twijfelen of ik een nieuwe uuni koop voor 700€
Wat doet die pizzastand precies? Dat is denk ik de betere vraag. Onder+bovenwarmte en aan het eind even een grill?Kali Durge schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:02:
Hoi,
Voor diepvries is gewoon standaard hetelucht prima.
[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 21-09-2021 12:42 ]
Wow, als je er zo zuing mee omgaat, vind ik het niet echt kloppen dat deze nu al gaat roesten.Boudewijn schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:35:
Ik moet toegeven dat ik het ook wel een stebige prijs vind. Mijn uuni 3 begint nu na 2.5 jaar al wel te roesten ondanks dat hij misschien 5 dagen buiten heeft gestaan (nat weer, hete oven, niet binnen kunnen zetten).
Voor 350€ oid een leuk ding maar voor 750 zou ik die bouw en afwerkingskwaliteit wellicht minder waarderen.
Wat vage plekken in de bovenkant, en het clipje van de schoorsteen. Die laatste is bijna helemaal op. Hij doet het nog prima (op dat klipje na) maar echt mooi is hij niet meer. En de pelletbrander is een roestbak.Noshi schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:45:
Mijn uuni 3 staat al enkele jaren overdekt buiten en is eigenlijk nog in prima staat. Wat roest er bij jullie?
Verder heb ik wat puntlassen (mn in de pelletschep/schoorsteendop) die los zijn. Nu gebruik ik hem altijd op gas dus vind ik dat niet heel erg.
Kunnen jullie hem weer lezen via onderstaande link ?
https://drive.google.com/...=0-smc3iInKuySTXfErCEQsyw
Wellicht kan @FreshMaker de link aanpassen in de OP ?
[ Voor 9% gewijzigd door MdO82 op 23-09-2021 15:35 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Die heb ik ook ...Boudewijn schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:26:
[...]
Als ik er een zou moeten kopen zou ik zoiets nemen ipv zo'n wieltje waar toch altijd weer speling op zit:
https://www.kookwinkel.nl...nijder-35-5-x-11-5-cm-rvs
2x gebruikt, en komt tevoorschijn "om indruk te maken"
Oh, en een keer om een hele berg groene kruiden te walsen voor chimichurie
Dat gaat ook perfect
daarom heb ik gewoon een koksmesFreshMaker schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:22:
[...]
Die heb ik ook ...
2x gebruikt, en komt tevoorschijn "om indruk te maken"
Oh, en een keer om een hele berg groene kruiden te walsen voor chimichurie
Dat gaat ook perfect
https://www.ah.nl/product...0483/bertolli-pizzabodems is dat wat?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ik zou dan eerder vers pizzadeeg halen: https://www.ah.nl/producten/product/wi435163/ah-pizzadeeg Vriend had deze een keer gehaald voor de pizzarette en ik was best positief verrast.MrVegeta schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:52:
Het is kneiter mooi weer en ik heb zin om pizza's te bakken. Maar oei oei geen deeg klaar staan en nu ook veel te laat daarvoor.
https://www.ah.nl/product...0483/bertolli-pizzabodems is dat wat?
[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 28-09-2021 14:54 ]
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Gewoon lekker veel gist gebruiken (zakje van 7gr op 500, uurtje rijzen ?).
Ja, je hebt liever iets meer tijd / langzamere gisting / smaakontwikkeling, maar als het moet kan het!
Vast beter dan elke voorgegaarde bodem. En zoiets als hierboven gelinkt moet je in een normale oven gebruiken, is doorgaans niet geschikt voor de temperaturen in een echte pizzaoven (ik vermoed door de hoge hoeveelheid olijfolie, en sommige vanwege toegevoegde suiker). Als dat het plan is: prima optie.
Of zoals ik / vloeken in de kerk?:
Vanavond dr. oetker big americans texas op het menu
Die vind ik nog wel eens lekker op z'n tijd.
[ Voor 29% gewijzigd door defusion op 28-09-2021 15:33 ]
Ziet er goed uit voor diepvries bollen! Hoe was de smaak?Sabbi schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:53:toon volledige bericht
Zaterdagavond voor een vriendenweekend bedacht dat het een leuk plan was om de Karu mee te nemen en pizza's te gaan bakken. Maar dat werden dus wel 24 pizza's!
Zoveel deeg had ik geen zin om te maken dus daarom maar eens de diepvries deegbollen van de Makro geprobeerd:
[Afbeelding]
Uit een eerdere sessie van 11 pizza's heb ik gemerkt dat 1 pizzaschep echt onhandig is als je een beetje door wilt bakken, dus uit 5mm multiplex vier extra pizzascheppen gezaagd, de vorm een beetje nageaapt van de Ooni houten scheppen. Met de schuurmachine een scherpe rand aangezet.
[Afbeelding]
De deegbollen komen los in een grote zak in de doos. Op wat griesmeel op een rvs blad gelegd, twee uurtjes ontdooien. Werd mooi sterk en soepel deeg. Ik denk dat ik voortaan maar standaard een doos in de vriezer ga leggen, want dit is wel erg makkelijk. De bollen zijn 220 gram per stuk, perfecte maat voor een 30 cm pizza.
[Afbeelding]
Kinderen morgen natuurlijk zelf beleggen:
[Afbeelding]
Conclusie, erg goed geslaagd! elke 1-2 minuten een pizza erin, eigenlijk geen wachttijd tussen de pizza's gehad (behalve als er een slok wijn of hap pizza genomen moest worden) Af en toe even kijken of er hout bij moet, niet te veel hout tegelijk erbij en je stookt vrij constant rond de 350-400 graden. Het belangrijkste is dat alles logistiek goed geregeld is, ik hoefde alleen te bakken en het vuur in de gaten houden terwijl er vanuit de keuken steeds scheppen met belegde pizzas werden aangegeven. oude eruit, nieuwe erin en lege schep weer naar de keuken. Maakt het goed te doen.
[Afbeelding]
No Shame, only Fame!
Minder tijd en meer gist werkt wel, maar je houdt wel wat meer gistsmaak in je deeg, en je glutenvorming is wat minder. Vind zo'n snelle pizza vaak meer als een baksteen in de maag liggen dan een 24+ uur gefermenteerd exemplaar. Aan de andere kant, als er semi-ad hoc pizza moet komen doe ik dit.defusion schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:22:
Hoezo, veel te laat daarvoor.
Gewoon lekker veel gist gebruiken (zakje van 7gr op 500, uurtje rijzen ?).
Ja, je hebt liever iets meer tijd / langzamere gisting / smaakontwikkeling, maar als het moet kan het!
Vast beter dan elke voorgegaarde bodem. En zoiets als hierboven gelinkt moet je in een normale oven gebruiken, is doorgaans niet geschikt voor de temperaturen in een echte pizzaoven (ik vermoed door de hoge hoeveelheid olijfolie, en sommige vanwege toegevoegde suiker). Als dat het plan is: prima optie.
Of zoals ik / vloeken in de kerk?:
Die bollen van de groothandel lijken me ook een goed alternatief in zo'n geval.
Meestal maak ik Napolitaanse stijl pizza in m'n ooni koda 16, diepvriespizza komt er al heel lang niet meer in, maar zoals hierboven maak ik wel eens een uitzondering voor de big americans variant.defusion schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:22:
Gisteren dacht ik, zo'n Amerikaanse pizza, dat kan ik zelf ook vast beter dan zo'n diepvriesding.
Zo gezegd zo gedaan. Gisteren deeg voorbereid, en vandaag is mijn eerste pan-pizza uit een reguliere thuisoven een feit:
:strip_exif()/f/image/HfyNiNJTqYDopuFvp8taBlWE.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijna alles is anders:
meer meel dan voor een Napolitaanse
80% hydratatie tov. ~65%, resulteert in een zeer fluffy/broodachtige bodem
olijfolie door het deeg
olijfolie in de pan
meer kaas dan goed voor je is
saus veel minder naturel dan ik normaal doe (vrij geïnterpreteerd naar: https://www.seriouseats.com/new-york-style-pizza-sauce). Normaal doe ik beetje zout en meestal wat knoflook erdoor, prakken, en klaar.
En sowieso veel meer saus gebruikt voor het beleg.
En dan 12min op 275 graden op de pizzastand van onze nieuwe inbouwoven. Die zou hetelucht met onderwarmte combineren, leek me wel goed om ook de bodem gaar te krijgen.
Bodem kon echter alsnog wat kleur gebruiken, dus achteraf nog 1-2min pan op de kookplaat gezet voor wat bruining.
Volgende keer even experimenteren of iets langer op lagere temperatuur beter gaat, was nu bang dat de bovenkant te donker ging worden terwijl bodem nog niet helemaal de juiste kleur had.
Moet zeggen, die dr. oetker big american zal ik niet meer snel kopen. Dit was toch wel echt veel beter.
Maar niet te vaak, want ten opzichte van een reguliere, bescheiden belegde, Napolitaanse pizza is dit toch wel echt een calorieënbom.
Die 5km die ik zojuist heb hardgelopen maakt dat ook niet meer goed
Gisteren voor de 2e keer zelf pizza's gemaakt. Het is wel echt een stuk lekkerder, maar worstel nog met de juiste hydratatie van het deeg.
Eerste keer was en bleef het te plakkerig, waardoor het voor mij als beginneling niet echt werkbaar was. De tweede keer een andere verhouding bloem/water gebruikt en toen was het te compact.
Uiteindelijk komen we er wel! Qua recept dit gebruikt, waardoor ik ook meteen 2 dagen bezig was: YouTube: HOW TO MAKE NEXT LEVEL PIZZA DOUGH | DOUBLE FERMENTED + POOLISH
Zal de volgende keer eens de pdf van uit de ts eens proberen.
Kreeg gisteren wel commentaar dat de rand zo dik is. Na het stretchen is de rand helemaal niet zo dik, maar er zit gewoon heel veel lucht in.
:strip_exif()/f/image/08b9O24kFDfSimx5ETEraUxo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mtNskLt58E5CYCqmPc0pJlsU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben ook al een tijdje bezig en werk ook met het recept van dubbele fermentatie.
Ik ben al van 70% hydratatie naar 65% gegaan maar ik krijg mijn rand en bodem maar niet krokant.
Het lijkt alsof de deegbal vanonder nog te nat is. Vanboven zijn ze strak en stevig maar vanonder voelen ze vochtig aan. Hierdoor krijgt mijn pizza oven de bodem natuurlijk niet gaar en de korst niet krokant. Eerst moet het water eruit.
Iemand enige tip hieromtrent?
:strip_exif()/f/image/vNOu2Unm4GNac1skI47kuNJu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/28nWFYNDCbq63DSGm0KECtxE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K8V2F82NOjlkqZfHxBeRF1Sc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja de rand is fluffy en crunchy. Met andere woorden; je kunt het indrukken en het veert weer terug zonder te breken.Ronin_ schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:49:
Ziet er anders toch al heel goed uit! Is de bodem ook gaar en krokant? Want daar gaat het bij mij nog wat mis.
Ik ben ook al een tijdje bezig en werk ook met het recept van dubbele fermentatie.
Ik ben al van 70% hydratatie naar 65% gegaan maar ik krijg mijn rand en bodem maar niet krokant.
Het lijkt alsof de deegbal vanonder nog te nat is. Vanboven zijn ze strak en stevig maar vanonder voelen ze vochtig aan. Hierdoor krijgt mijn pizza oven de bodem natuurlijk niet gaar en de korst niet krokant. Eerst moet het water eruit.
De eerste keer was de bodem wat slap, maar wel echt smaakvol.
De tweede keer was het super krokant en hadden we het idee een belegde cracker/knackebrod te eten.
Onze voorkeur gaat toch wel uit naar de eerste. Was minder droog en smaakte echt een stuk beter.
Ook in Vita zijn filmpjes hangt het puntje van de bodem een beetje slap.
Weet niet hoe je jouw pizza bereid?
Gisteren was mijn kamado op ongeveer 400 graden uiteindelijk en was de steen al 45 minuten aan het opwarmen. Zelf heb ik de beste resultaten met wat maismeel op de pizzasteen en daar de pizza op.
Verbrand de pizza niet en het wordt dan wel echt krokanter.
Bakpapier eronder, en na minuut er onderuit trekken, is het minst goed bevallen
De bovenkant van je bol als bodem gebruiken, dan moet het goed gaan.Ronin_ schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:49:toon volledige bericht
Ziet er anders toch al heel goed uit! Is de bodem ook gaar en krokant? Want daar gaat het bij mij nog wat mis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Awel ... das idd ene simpele maar volgens mij doeltreffende! Misschien kan ik ze ook iets langer laten rijzen?Tomas_ schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:00:
[...]
De bovenkant van je bol als bodem gebruiken, dan moet het goed gaan.
Ik gebruik de werkwijze van Vito. Weliswaar met maar enkele fermentatie! Dus:
Poolish (18-24 frigo)
Water & zout, bloem - kneden 15 min (machine).
20 min laten rijzen
Nog even kneden en deegballen maken
2u laten rijzen.
Die 2u rijzen heb ik de laatste tijd korter gemaakt naar 1u. Misschien zit daar ook een fout? Maar anders krijg ik ze moeilijk uit mijn deegbak. Ze ontploffen dan als het ware in de bak en worden weer 1 geheel ipv bollen.
Ik heb de Zio Ciro subito cotto mini. Dus daar zou het niet aan mogen liggen. Temp van steen is 450-480 zonder probleem.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cwvLDoA9Iyy2Qjn58k7pJhPE.jpg?f=user_large)
Minder gist en langer laten rijzen?Ronin_ schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:43:
Die 2u rijzen heb ik de laatste tijd korter gemaakt naar 1u. Misschien zit daar ook een fout? Maar anders krijg ik ze moeilijk uit mijn deegbak. Ze ontploffen dan als het ware in de bak en worden weer 1 geheel ipv bollen.
Zou kunnen maar ik gebruik maar 5gr. Enkel in de poolish komt gist.
Ik denk dat het uurtje extra rijzen en idd eventueel de bol ondersteboven gebruiken. Maar als ik Vito moet geloven mag dat zeker niet want dan kan de rand niet opblazen.
Ik overweeg ook een houtoven want mijn gas is al eens uitgewaaid door de wind toen die aan het opwarmen was. Daar ik er eentje heb met deur creëer je dan bijna een "bom". 😳
Dus gewoon wat hout erin en laat maar gaan.
De prijzen die ik tegen kom van die Gozney zijn wel de moeite 😅
Het materiaal is zeker geschikt om achteraf nog een mozaiek op te maken. Zelfs op de hoogste temperatuur is de buitenkant van de oven gewoon koud. Echt bizar gewoon...
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de Gozney Roccbox veel makkelijker is in het gebruik. Die zet je gewoon aan en na +- 45 minuten is deze op temperatuur. De Master is pas na 90 minuten op temperatuur en gedurende die tijd moet je eigenlijk elke 15 minuten wel wat hout er bij doen of je vuur verplaatsen.
Al plannen om naast pizza andere dingen in je oven te maken?
Nu de andere merken kosten ook zoveel hoor. Het is dan ook heel wat gewicht waardoor je snel aan zulk een prijs zit.
Het enige wat ik anders zou doen bij de volgende is hem nog groter maken
Je zou deze kunnen proberenMj2sL schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:12:
Ik heb recent de Pizza Bible van Tony Gemignani gekregen en wilde graag wat Amerikaanse stijl pizza’s gaan maken. Nu heb ik wat ervaring met Italiaanse pizza’s met 00 bloem van Caputo, maar voor de Amerikaanse pizza’s beveelt hij bijv King Arthur high protein aan (14,2% eiwit), of Power Flour (13,5). Je raad het al, niet te vinden in NL. Is er iets vergelijkbaars te krijgen hier? Ik heb wel een zak Caputo Americana gevonden van 25KG maar dat vind ik wat teveel van het goede…
Amerikaans patent bloem 14% eiwit
Cool! Heb je gewoon "klei uit de tuin" gepakt? Volgens mij woon ik op zandgrond. Lijkt me wel een leuk project.Ozzie schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:32:
Gewoon met klei en zand aan de slag. Mijn oven heeft me denk 50 euro gekost, vuurvaste stenen voor de vloer en dit boekje met instructies https://www.amazon.com/Bu...-Earth-Oven/dp/096798467X
Het enige wat ik anders zou doen bij de volgende is hem nog groter maken
Aan de ander kant, in ons huis stond een oude bakoven (voor brood) in een schuur toen we het kochten. Misschien is die op te knappen
Ja hallo, er zitten hier mensen met gevoelens he!-Michel- schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:25:
Heb mijn roccbox verkocht en ben voor wat groters gegaanHet is een Gozney Master 75x100 geworden!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Verdomd jaloerse gevoelens in mijn gevalapNia schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:59:
[...]
Ja hallo, er zitten hier mensen met gevoelens he!
Ja gewoon kleigrond, nou woon ik ook op zandgrond dus moest even op zoek naar een plek met klei maar toen ik dat eenmaal gevonden had ging het prima. Gewoon mengen met zand van de bouwmarkt totdat je de juiste verhouding heb en dan stro erdoorheen voor de stevigheid en isolatie en daar bouw je zo een pizza oven van.durian schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:10:
[...]
Cool! Heb je gewoon "klei uit de tuin" gepakt? Volgens mij woon ik op zandgrond. Lijkt me wel een leuk project.
Aan de ander kant, in ons huis stond een oude bakoven (voor brood) in een schuur toen we het kochten. Misschien is die op te knappen
:strip_exif()/f/image/x8QmzRSH7vQxl6V2o8IJh9NU.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo ziet die van mij eruit, misschien niet het aller aller mooiste, maar ik vind hem in ieder geval niet lelijk en het heeft me geen duizenden euro's gekost.
Ja, het is echt een leuk projectdurian schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:56:
@Ozzie Ik vind'm fantastischIk woon in het zuiden van Zweden maar ik weet van ik na de winter ga doen
Ik heb die bakstenen waar die op staat ook allemaal gratis opgehaald via Marktplaats, dus de enige kosten die ik heb gehad was:
- Een zak cement om mee te metselen
- Vuurvaste stenen (dit was het duurst, 2,70 per steen en had er ~20 nodig.)
- Paar zakken zand
- Boekje met instructies
Dus als ik het allemaal optel misschien 80-90 euro. Vooral de vuurvaste stenen zijn 'duur', maar alsnog voor uiteindelijk die prijs een pizza oven is wel een goede deal wat mij betreft
En boekje is niet echt perse nodig, als je gewoon op internet/youtube zoekt vind je zat filmpjes waarin het helemaal word uitgelegd (zoek op cob oven of earthen oven).
Ik heb ook geen leven. Heb je dit inmiddels geprobeerd? Ik overweeg ook een Pizza Steel omdat ik hem wellicht ook kan gebruiken als Teppanyaki plaat?apNia schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:05:
Beetje off topic, maar ik overweeg m'n vlees te grillen op m'n Pizza Steel (omdat ik geen leven heb), maar is er een added benefit van een steak op je steel bakken tov gewoon in een grillpan? Ik gok dat hij meer hitte vasthoudt, dus langer kan fikken op je vlees, maar wil je dat?
Paar vragen voor de ervaringsdeskundige...
- Is het een goede aanbieding?
- Hoe is de ervaring met de gas varianten?
Ik maak elk weekend 2-4 pizza's en vind de Green Egg toch wat veel moeite om aan te maken voor de 2 pizza's. Gaat dit sneller/makkelijker?
Had hem eigenlijk op de planning staan voor volgend jaar voorjaar om aan te schaffen.
Of toch nog verder kijken voor een ander merk? Budget is niet echt een probleem maar €500 vind ik wel genoeg.
Houd er rekening mee dat een pizzasteel (die van het merk pizzasteel dan) een ruwe textuur heeft, en dus niet zoals een plaatstalen teppanyaki glad is.banaliteit schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:55:
[...]
Ik heb ook geen leven. Heb je dit inmiddels geprobeerd? Ik overweeg ook een Pizza Steel omdat ik hem wellicht ook kan gebruiken als Teppanyaki plaat?
Aanbieding is best aardig - voor die prijs heb ik hem twee jaar geleden ook gescoord. Heb de Koda 12 op Gas en bevalt echt heel goed. 15-20 min van tevoren aanzetten en dan is hij erg goed opgewarmd (wat van mijn baksels). Twee pizza's direct achter elkaar is sowieso erg goed te doen, bij meer soms even klein beetje tijd ertussen zodat de steen weer wat op kan warmen. Met je budget kan je nog voor een maatje groter gaan - is ook wel lekker denk.Michieas schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:31:
https://eu.ooni.com/collections/black-friday
Ik maak elk weekend 2-4 pizza's en vind de Green Egg toch wat veel moeite om aan te maken voor de 2 pizza's. Gaat dit sneller/makkelijker?
Had hem eigenlijk op de planning staan voor volgend jaar voorjaar om aan te schaffen.
Of toch nog verder kijken voor een ander merk? Budget is niet echt een probleem maar €500 vind ik wel genoeg.
[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 22-11-2021 14:41 ]
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Een klein nadeel vind ik wel dat de Koda best gevoelig voor wind is. De vlam slaat snel terug bij een kleine windvlaag. Aangezien ik 'm op een balkon gebruik, is dat niet altijd ideaal. De Koda is wel makkelijk in te klappen en op te bergen.
Toen was het eerder dat ze niet te krijgen waren/maanden wachttijd, dus korting was ook ver te zoeken.
Reden voor mij om voor de 16 te gaan: Je hebt wat meer ruimte dan de 12 om de juiste plek te vinden voor egale verwarming/wat meer afstand van de branders. En dus minder snel verbrand achteraan vs. nog niet gaar vooraan.
Bij mij overigens na 20min 'gewoon' 430 graden in het midden. Heter dan dat lukt ook met iets meer geduld, maar is al snel te heet.
[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 22-11-2021 14:51 ]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Hoeveel is het verbruik? Hebben jullie er bv een 10kg gastank bij?
En maak je betere pizza's dan in een keuken oven? In ons geval max 250 graden met steen en dan 30min voorverwarmen.
Absoluut niet, onvergelijkbaar. In zo'n Ooni bereik je met gemak termperaturen van 430 graden en hoger. Die temperatuur (op de steen gemeten) is ideaal voor pizza. Je pizza is dan in 60-90 seconden klaar, in tegenstelling tot in je huis-tuin-en-keuken-oven waarbij het 20 minuten duurt.Michieas schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:10:
En maak je betere pizza's dan in een keuken oven? In ons geval max 250 graden met steen en dan 30min voorverwarmen.
Doordat het zo snel bakt krijg je pizza zoals bij de pizzeria: fluweelzacht deeg van binnen, knapperige bodem en je toppings gaar.
Het is een aanschaf zo'n oventje, maar als je echt dol bent op pizza gaat er een wereld voor je open. Als je dan ook nog kwaliteitsbloem gebruikt (Italiaanse!) en je deeg 2 dagen van te voren maakt en laat rijzen in de koelkast, dan weet je niet wat je mee maakt. Je hoeft in ieder geval nooit meer een Thuisbezorgd-pizza
Overigens heb ik de Karu op hout. Ik gebruik het eikenhout van Ooni hiervoor, gaat als een tierelier. Vind ik wat leuker en authentieker dan gas, maar gas is natuurlijk wel lekker makkelijk en schoner.
[ Voor 9% gewijzigd door zaphod_b op 22-11-2021 21:13 ]
Ik heb er een 6kg fles aan hangen en doe daar best lang mee (half jaar, 1 x per week/2 week, ca 15 tot 20 minuten voorverwarmen). Betere pizza’s weet ik niet, maak ze ook nog wel gewoon in onze oven die tot 275 graden gaat. Maar daar liggen ze al snel een minuut of 8 in terwijl het in de Koda 12 maximaal 90 tot 120 seconden is. Zijn niet goed vergelijkbaar maar allebei lekker.Michieas schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:10:
Hoe is de ervaring met het gas verbruik? Ik denk zelf dat met een gas variant het klaarmaken sneller/makkelijker is.
Het is echt een andere ervaring en je moet er echt bij blijven voor het beste resultaat. Krijg er wel veel luchtiger deeg mee en dat vinden wij wel lekker, tegelijkertijd moet je wel opletten dat je niet te veel meel onder de pizza hebt zitten want dat verbrand snel en doet de smaak geen goed. Komt allemaal iets kritischer maar als je het te pakken hebt heb je wel eer van je werk.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Op de site geven ze aan:Michieas schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:10:
Hoe is de ervaring met het gas verbruik? Ik denk zelf dat met een gas variant het klaarmaken sneller/makkelijker is.
8.49kWh / 29000 BTU (max vermogen) voor de koda 16
1kg of propane = 14.019 kWh (kilowatt hours) or 47300 BTU/h
Kom je net iets boven de 600gr/uur uit.
Elders online (niet op hun eigen site) zie ik 500-550gr/uur genoemd worden.
In die range moet je denken, en komt overeen met mijn ervaring. We hebben 5kg flessen en daar lijk je een eeuwigheid mee te doen.
De kleinere modellen gebruiken uiteraard iets minder, maar vind het reuze meevallen.
Het pizza maken heb ik al wel onder de knie. Diverse soorten deeg geprobeerd en heb nu een deeg en werkwijze welke luchtige en lekkere pizza's geeft.zaphod_b schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:12:
[...]
Absoluut niet, onvergelijkbaar. In zo'n Ooni bereik je met gemak termperaturen van 430 graden en hoger. Die temperatuur (op de steen gemeten) is ideaal voor pizza. Je pizza is dan in 60-90 seconden klaar, in tegenstelling tot in je huis-tuin-en-keuken-oven waarbij het 20 minuten duurt.
Doordat het zo snel bakt krijg je pizza zoals bij de pizzeria: fluweelzacht deeg van binnen, knapperige bodem en je toppings gaar.
Het is een aanschaf zo'n oventje, maar als je echt dol bent op pizza gaat er een wereld voor je open. Als je dan ook nog kwaliteitsbloem gebruikt (Italiaanse!) en je deeg 2 dagen van te voren maakt en laat rijzen in de koelkast, dan weet je niet wat je mee maakt. Je hoeft in ieder geval nooit meer een Thuisbezorgd-pizza.
Overigens heb ik de Karu op hout. Ik gebruik het eikenhout van Ooni hiervoor, gaat als een tierelier. Vind ik wat leuker en authentieker dan gas, maar gas is natuurlijk wel lekker makkelijk en schoner.
Ik zou nog een verbetering willen halen in de glutenvrije pizza's. Ze zijn al redelijk luchtig en soms leggen ze het niet af tegen een normale pizza.
Het regelen van de temperatuur op de Green Egg gaf soms een zwarte onderkant maar gare bovenkant of een goede bodem maar de toppings nog niet helemaal gaar.
Hoe zit het met de aansluiting op een gasfles. Is de standaard aansluiting al goed? Dit is mij een beetje onduidelijk via de website aangezien deze aangeven dat niet de 30mbar aansluiting er standaard op zit.
Ik heb ook getwijfeld, maar ik wilde in eerste instantie vooral op hout stoken met gas als optie voor later. Ik heb daarom voor de Ooni Karu gekozen en die bevalt me erg goed. Je moet tijdens het bakken de pizza wel draaien, ik doe dat 2x, waarbij ik telkens ongeveer ⅓e bak zeg maar. Na enig oefenen heb ik dan een perfecte pizza die rondom prachtig is. Zie foto's een stuk naar boven in dit topic.Mj2sL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:12:
Ik heb toch de indruk dat je bij de Koda snel de rand verbrandt terwijl de voorkant nog niet warm genoeg is. Somebody talk me out of this!
[ Voor 100% gewijzigd door Katadreuffe op 16-10-2023 20:39 ]
heb zelf een ooni fyra 12 op pellets maar deze roccbox kan me wel bekoren.Mj2sL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:12:
Ik zit nu behoorlijk in de verleiding om voor de Roccbox te gaan (https://eu.gozney.com/products/roccbox). Nu met BF gratis turning peel en cover. Gevoelsmatig is dit een betere oven dan de Koda, vanwege de betere isolatie en de hoogte van de vlam. Ik heb toch de indruk dat je bij de Koda snel de rand verbrandt terwijl de voorkant nog niet warm genoeg is. Somebody talk me out of this!
de pellets zijn handig want geen gezeul met gas en klein aanmaakhout maar ik heb wel wat last van roetafzetting dus tijdig keer met de compressor uitblazen is de boodschap.
lijkt met dat je met gas ook beter de temperatuur kan regelen en zo kan gebruiken voor een brood of vlees.
iemand een Ooni Fyra 12 kopen
Hij is besteld hoor. Verwachte levertijd zou ongeveer 7 werkdagen moeten zijn. Ik zal de eerste resultaten hier zetten!Michieas schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:31:
https://eu.ooni.com/collections/black-friday
Ik zit ook te kijken. Normaal gebruik ik de GMC pellet bbq met pizza insert maar dat is best wel een gedoe.Michieas schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:42:
[...]
Hij is besteld hoor. Verwachte levertijd zou ongeveer 7 werkdagen moeten zijn. Ik zal de eerste resultaten hier zetten!
Koop jij de gas / hout of pellet variant van de ooni ? Zat zelf aan gas te denken, misschien wel net zo makkelijk.. En ga je voor de 12 of 16 variant ?
[ Voor 3% gewijzigd door vortexnl1982 op 24-11-2021 18:30 ]
Gas en de 16 heb ik besteld. Aangezien veel hierboven gereageerd hadden dat ze graag een maatje groter zouden willen.vortexnl1982 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:29:
[...]
Ik zit ook te kijken. Normaal gebruik ik de GMC pellet bbq met pizza insert maar dat is best wel een gedoe.
Koop jij de gas / hout of pellet variant van de ooni ? Zat zelf aan gas te denken, misschien wel net zo makkelijk.. En ga je voor de 12 of 16 variant ?
Gas vanwege de makkelijke opzet. Ik maak een verrijdbaar meubel die ik zo de schuur in kan rijden.
Hmm de 16 is wel weer een stuk duurder (400 euro tov 280 van de 12-gas)... Dat van dat maatje groter is ook handig (blijkbaar) dat de vlammen niet te dicht bij je pizza komen (ivm verbranden).Michieas schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:25:
[...]
Gas en de 16 heb ik besteld. Aangezien veel hierboven gereageerd hadden dat ze graag een maatje groter zouden willen.
Gas vanwege de makkelijke opzet. Ik maak een verrijdbaar meubel die ik zo de schuur in kan rijden.
Nu moet ik de 16 voor mezelf nog verantwoorden
Ik moest het hele apparaat verantwoorden voor mezelf. Gelukkig zei mijn vrouw bij elke pauze toen ze naar beneden kwam of ik al besteld had. Dus dat gaf de doorslag 😬vortexnl1982 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:19:
[...]
Hmm de 16 is wel weer een stuk duurder (400 euro tov 280 van de 12-gas)... Dat van dat maatje groter is ook handig (blijkbaar) dat de vlammen niet te dicht bij je pizza komen (ivm verbranden).
Maar is het waar dat je echt zo snel verbrande pizza's krijgt bij de 12 ? Ik had dat in het begin ook met de GMG pizza oven maar met wat oefenen gaat het nu goed.Michieas schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:24:
[...]
Ik moest het hele apparaat verantwoorden voor mezelf. Gelukkig zei mijn vrouw bij elke pauze toen ze naar beneden kwam of ik al besteld had. Dus dat gaf de doorslag 😬
Ik vind zo'n grote oven (63x63 cm) in de tuin ook weer niet zo mooi.
Pak wat crypto winst dan doet het niet zon pijnvortexnl1982 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:19:
[...]
Hmm de 16 is wel weer een stuk duurder (400 euro tov 280 van de 12-gas)... Dat van dat maatje groter is ook handig (blijkbaar) dat de vlammen niet te dicht bij je pizza komen (ivm verbranden).
Geen idee. Weet het hopelijk over een week ofzo. Better safe then sorryvortexnl1982 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:26:
[...]
Maar is het waar dat je echt zo snel verbrande pizza's krijgt bij de 12 ? Ik had dat in het begin ook met de GMG pizza oven maar met wat oefenen gaat het nu goed.
Ik vind zo'n grote oven (63x63 cm) in de tuin ook weer niet zo mooi.
ik bak mijn pizzas in 3 keer. elke 30sec draaien.
met ooni fyra 2.
ps: het deeg voor morgenavond zit sinds gisteren in de frigo. ik kijk er (zoals gewoonlijk) al naar uit.
het is een 2 wekelijks ritueel geworden voor pizza op vrijdagavond
[ Voor 15% gewijzigd door Boinkie op 26-11-2021 17:04 ]
Nooit doen, is levensgevaarlijk om zo'n ding binnen te gebruiken vanwege CO wat vrijkomt.Boinkie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:03:
Lekker pizza's bakken was het idee voor vandaag! Echter is het weer bijzonder slecht. En is buiten staan niet heel fijn om te doen. Ooni Koda 12 onder de afzuigkap. Goed idee of niet?
Wat denk je dat er bij je gasfornuis gebeurt? Dit is echt onzin. Bij alle verbranding komt co2 voor, inclusief je eigen ademhaling.ik222 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:19:
[...]
Nooit doen, is levensgevaarlijk om zo'n ding binnen te gebruiken vanwege CO wat vrijkomt.
Als.je een ruime keuken hebt en een goede afzuigkap lijkt het me wel kunnen. Realiseer je echter wel dat je een forse brander gebruikt, dus die vreet zuurstof. Zet een raampje open en ventileert goed. Alleen een afzuigkap is niet voldoende, die zorgt niet voor frisse lucht.
[ Voor 7% gewijzigd door zaphod_b op 26-11-2021 18:22 ]
Gevoelsmatig zou ik niet snel een pizzaoven die toch richting de 400 graden gaat onder mijn afzuigkap zetten. Dat is toch wel een hele andere orde dan een koekenpan op ca 200 graden die ook nog eens 20 cm lager staat. Ik heb al genoeg haren verbrand met mijn Koda, is echt heet er vlak voor.Boinkie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:03:
Lekker pizza's bakken was het idee voor vandaag! Echter is het weer bijzonder slecht. En is buiten staan niet heel fijn om te doen. Ooni Koda 12 onder de afzuigkap. Goed idee of niet?
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.