Dan draai ik de pizza gewoon halverwege omFreshMaker schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:32:
[...]
Je zal een constructie moeten maken welke die hitte vasthoud.
Maar dat van die bovenwarmte is inderdaad wel een dingetje.
Dan draai ik de pizza gewoon halverwege omFreshMaker schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:32:
[...]
Je zal een constructie moeten maken welke die hitte vasthoud.
Ik maak pizza's in een buitenhaard van Weltevree.wouter3 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:41:
[...]
Dan draai ik de pizza gewoon halverwege om
Maar dat van die bovenwarmte is inderdaad wel een dingetje.
Bedankt voor de ideeën, die Ooni Karu ziet er ook interessant uit idd. Ik richt me op hout/pellets; het budget is nog niet duidelijk, ik zie diverse ovens voor ca 200-300€ die blijkbaar prima presteren dus ik ga me even inlezen over wat een oven van 800€ nou echt beter doet. Wat wel belangrijk is, ik heb een Vinex tuintje en 2 kinderen, dus voor een buitenkeuken is slechts beperkt de ruimte. Ik hou wel van die echte in Italië gemetselde ovens die ze op een pallet bij je kunnen bezorgen, maar dan zal ik de schuur moeten slopen om die in te passendefusion schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:58:
@Visitor.q
En wil je dan iets op hout/pellets, of op gas?
Budget?
Gewenst formaat?
Heb zelf de ooni koda 16. Een dergelijke wat grotere oven is wel makkelijk omdat je dan iets verder van de vlammen kunt blijven, en het dus minder snel verbrandt aan één kant, en je dus makkelijker gelijkmatig kunt bakken. Door de L-vorm van de vlamverdeler hoef je in principe ook maar 1x te draaien tijdens het bakken.
Op gas wegens het grote gemak, en dat je niet constant hoeft bij te vullen (of zoals bij de grotere houtovens 2 uur aan het voorverwarmen bent). Kleinere hout/pellet-ovens moet je constant in de gaten houden en regelmatig bijvullen, gas kun je gewoon tijdens het eten laten branden en hoef je dan weinig aandacht aan te besteden.
De nieuwe ooni karu 16 + optionele gasbrander, of de gozney dome, lijken me allebei ook wel leuk. Maar beide redelijk prijzig...
Met beide kun je dus ofwel met (hout)vuur spelen, of het gemak van gas. En beide wat ruimer dan de gemiddelde (max 12") thuis-pizzaoven.
Ooni Karu lijkt me dan echt een goeie keuze. Is niet groot, geeft voldoende onder- en bovenwarmte en je kunt 'm stoken op hout. Ooni verkoopt zelf dozen met perfect op maat gehakt eikenhout. Super handig.Visitor.q schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:03:
[...]
Bedankt voor de ideeën, die Ooni Karu ziet er ook interessant uit idd. Ik richt me op hout/pellets; ...
Wat wel belangrijk is, ik heb een Vinex tuintje en 2 kinderen, dus voor een buitenkeuken is slechts beperkt de ruimte.
[ Voor 9% gewijzigd door vso op 04-07-2021 16:20 ]
Tja vanalles
blokje hout erbij en je genereerd stuk meer warmte op de weber is mijn ervaringVisitor.q schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:18:
Na mijn ervaringen om pizza te bakken in mijn plaatstalen Weber bbq, waarbij de temperatuur na de eerste pizza enorm inkakte (van 250 naar 180 gr), ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ook een echte pizzaoven nodig heb. Maar dan wel eentje die past in de tuin, ik had eerst gedacht een kamado maar ik lees nu hierboven een goed argument om toch voor een speciale pizzaoven te gaan. Ik heb het topic doorgespit en kom veel de Fyra tegen, maar de hierboven genoemde Burnhard nero lijkt ook goed. Misschien is het een idee om een lijstje met veelgebruikte ovens aan de OP toe te voegen zodat je een beetje gericht in het topic kunt zoeken naar ervaringen.
hier thuis doe ik het als volgt:Zeeuw schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:38:
Iemand een idee hoe ik een blanco pizza bak? Ik wilde een pizza bakken om er later Nutella op te smeren maar de bodem komt omhoog. Je krijgt een soort lege calzone.
Ik heb er een gemaakt zoals ik zou doen als er een topping op komt en dan nog gaatjes in de bodem geprikt.
Daarna nog een geprobeerd met een deegroller, ook hier gaatjes ingeprikt.
Het verschil tussen de twee is dat bij de eerste her en der luchtbellen omhoog komen en bij de deegroller variant het één grote luchtbel wordt.
Blindbakken met bonen nog eens proberen?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
[ Voor 21% gewijzigd door NoepZor op 05-07-2021 13:24 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Ja voor je ondergrond zal de kwaliteit van je meel niet zo spannend zijn. Ik ben gewoon lui om verder te verkennen. Dus als ik m'n Caputo 00 bestel, doe ik er soms deze bijNoepZor schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:42:
@apNia
Volgens mij hebben ze ook wel een semola bij de Hanos. Ik ga dat eens scoren. Ik vind de Caputo meel trouwens wel vrij duur t.o.v. die dallagiovana. Die kost 1,25 incl. btwIk heb ook wel eens van de AH gebruikt (La Tua Farina), maar die is helemaal prijzig.
Voor kleuring wordt nog wel eens suiker toegevoegd. Dan bruint de suiker, en dat helpt. Het idee is natuurlijk wel de juiste balans daarin te vinden, want je wilt niet dat het te zoet wordt, en het zal vast ook effect hebben op hoe wild je gist wordt. Het is heel veel trial & error. Zou me in jouw geval met een BBQ vooral richten op hoe je zo min mogelijk hitte kwijt kan raken als je de pizza op je BBQ legt.Al met al een leuke "hobby", maar het heeft wel een flinke leercurve wil je echt goede pizza's bakken. Ik krijg de pizza's ook niet mega bruin,maar de smaak is er niet minder om. Misschien keer wat olie toevoegen voor de kleur
Voor Napolitaanse pizza is +-60% hydratatie ideaal. Omdat de houtoven zo kneiterheet is bakt je pizza te snel om bij hogere hydratatie goed gaar te worden in het midden van de korst. Bijkomend voordeel, je kan de pizza makkelijk mooi dun en rond maken en het plakt niet zo.NoepZor schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:22:
Ik ben sinds een tijdje ook zelf pizza's aan het bakken op zowel de BBQ (300-350 graden) als in de oven (hetelucht 275 graden). Nu is de pizzasteen welke ik in de oven gebruik gisteren geknapt (was een dunne Jamie Oliver steen). Daarnaast heb ik wat narigheid soms met het los laten van de pizza van de schep. Ik gebruik een metalen pizzaschep van de Aldi. Met griesmeel gaat het beter, maar ik dacht dat het met alleen bloem ook zou moeten kunnen.
Is een houten pizzaschep makkelijker dan de metalen voor het in de oven/BBQ schuiven van de pizza?
Iemand een tip voor een goede pizzasteen voor niet té veel geld (zeg 20-30 euro). Welke dikte moet ik aanhouden?
Verder had ik deeg gemaakt van dit meel:
https://hanos.nl/nl/Assor...NA/p/23205040?search=true
Ik heb 65% water gehanteerd maar het deeg was een beetje sticky, als kauwgom. Ook kreeg ik het niet mooi rond (zal wel techniek dingetje zijn). Kan ik minder water gebruiken?
Mijn oven haalt met gemak de 450 graden, maar ik merk dat alles boven de 390 graden eigenlijk te hoog is (Napolitaanse stijl). De bodem brandt dan heel snel aan terwijl de bovenkant nog niet goed is. Ik gebruik 62% hydratie en draai de pizza iedere 20 seconden ofzo maar het is nog nooit een succes geweest op dergelijke temperaturen bij mij.Sabbi schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:18:
[...]
Voor Napolitaanse pizza is +-60% hydratatie ideaal. Omdat de houtoven zo kneiterheet is bakt je pizza te snel om bij hogere hydratatie goed gaar te worden in het midden van de korst. Bijkomend voordeel, je kan de pizza makkelijk mooi dun en rond maken en het plakt niet zo.
New York stijl pizza >> hogere hydratatie, dikkere bodem en lagere temperatuur. Maar daar zie je ook wel dat ze er vaak een aluminium blik onder doen, of bakpapier.
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Deze ervaring heb ik ook met de Karu. Het opstoken richting de 400-500 is vrij eenvoudig te behalen. Ik ben nu ook begonnen met lagere temperaturen, als ik voorheen net wat langer wacht dan 20 seconde ( even snel wat pakken wat je niet moet doen) dan heb ik vaak een zwarte korst. Alleen de toppings buiten de kaas om is nog “rauw”.FireFoz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:14:
[...]
Mijn oven haalt met gemak de 450 graden, maar ik merk dat alles boven de 390 graden eigenlijk te hoog is (Napolitaanse stijl). De bodem brandt dan heel snel aan terwijl de bovenkant nog niet goed is. Ik gebruik 62% hydratie en draai de pizza iedere 20 seconden ofzo maar het is nog nooit een succes geweest op dergelijke temperaturen bij mij.
Ik heb mijn steen ooit (2013) hier besteld - de website is verschrikkelijk, maar alles netjes geleverd en zeer goed ingepakt.NoepZor schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:38:
Weet iemand wat beter is voor het bakken? Ik heb deze pizzasteen op het oog, 2cm dikte:
https://www.welkoop.nl/gr...837373737&sqr=pizzasteen&
Echter kan ik voor 18 euro ook een chamotte steen kopen van 30x40 en 3cm dik. Vaak zijn pizzastenen van cordieriet gemaakt dacht ik.
[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 06-07-2021 10:46 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik zat naar deze te kijken:GermanPivo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:45:
[...]
Ik heb mijn steen ooit (2013) hier besteld - de website is verschrikkelijk, maar alles netjes geleverd en zeer goed ingepakt.
Dikker is beter, want houdt dan ook genoeg warmte vast voor de volgende pizza's.
Hou er ook rekening mee, hoe dikker, hoe meer warmte ze kunnen vasthouden. Daar heb je baat bij bij meerdere pizza's, want een minder groot percentage koelt af.NoepZor schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:38:
Weet iemand wat beter is voor het bakken? Ik heb deze pizzasteen op het oog, 2cm dikte:
https://www.welkoop.nl/gr...837373737&sqr=pizzasteen&
Echter kan ik voor 18 euro ook een chamotte steen kopen van 30x40 en 3cm dik. Vaak zijn pizzastenen van cordieriet gemaakt dacht ik.
Ik denk dat er wel verschil is tussen een steen van 435 graden of een oventemperatuur van 435 graden. Ik heb het over de temperatuur van de oven, wat de thermometer aangeeft die er in hangt. Ik zal de steen volgende keer eens meten met mijn infrarood thermometer, maar ik dacht eigenlijk dat deze temperatuur lager lag dan wat de thermometer van de oven zelf aangaf.zaphod_b schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:53:
Apart dat mensen problemen krijgen bij te hoge temperaturen. Een Napolitaanse pizza bak je toch echt op iets van 435 graden celsius. De hydratatie moet inderdaad rond de 60% liggen. Zelf houd ik het op 62%, dan krijg ik een mooi zacht deeg wat wel degelijk goed gaar is.
De temperatuur meet ik in de Ooni Karu 12 op het midden van de steen met een infrarood thermometer. Rond de 435 graden gaat de pizza erin, die ik drie keer bij draai richting de vlammen. Na ongeveer 60-90 seconden is de pizza klaar. Aan de onderzijde keurige leopardvlekken, deeg is gaar en het beleg is ook helemaal gaar. Mooie opstaande rand met ook mooie vlekken. Heel af en toe een verbrand randje, maar zeker niet teveel.
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Vreselijke site inderdaad, en ik was nog op zoek naar een pizzasteen voor mijn nieuwe Kamado. Maar zijn deze prijzen niet belachelijk hoogGermanPivo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:45:
[...]
Ik heb mijn steen ooit (2013) hier besteld - de website is verschrikkelijk, maar alles netjes geleverd en zeer goed ingepakt.
Dikker is beter, want houdt dan ook genoeg warmte vast voor de volgende pizza's.
[ Voor 9% gewijzigd door hollandnick op 06-07-2021 11:33 ]
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Geen idee, had de link nog in de bookmarks staan. Ik zocht specifiek naar een steen met een bepaalde dikte en maat en dan worden je opties beperkt - helemaal 8 jaar geleden.hollandnick schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:33:
[...]
Vreselijke site inderdaad, en ik was nog op zoek naar een pizzasteen voor mijn nieuwe Kamado. Maar zijn deze prijzen niet belachelijk hoogzat dan zelf meer te kijken naar deze steen
[ Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 06-07-2021 11:43 ]
Ik zou die eerste nemen - zoiets heb ik toen ook gekocht en is goed bevallen met gebruik in de normale oven.NoepZor schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:52:
[...]
Ik zat naar deze te kijken:
https://www.kachelbouwmat...y=Accessoires&artikel=172
Voor 25 hebben ze ook nog deze https://www.kachelbouwmat...y=Accessoires&artikel=358
[ Voor 7% gewijzigd door Sabbi op 06-07-2021 11:55 ]
Goede tip, dan ga ik daar toch maar eens op letten en kijken of ik er 1 kan scoren met 3cm dikteGermanPivo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:40:
[...]
Geen idee, had de link nog in de bookmarks staan. Ik zocht specifiek naar een steen met een bepaalde dikte en maat en dan worden je opties beperkt - helemaal 8 jaar geleden.Nu kom je om in de pizzastenen...
Mocht je meerdere pizza's na elkaar willen bakken, dan zou ik wel kijken of je een dikkere kan krijgen.
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Zeker, er is wel een verschil tussen de temperatuur van een volledige oven of van de steen. Nou is het ook zo dat de Ooni karu vooral warmte vanuit achter heeft, dus de steen is achterin heter en voorin koeler. Daarom moet je de pizza ook een aantal keren draaien, voor een gelijkmatige garing. Daarom meet ik ook op het midden van de steen, een mooi gemiddelde.FireFoz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:21:
Ik denk dat er wel verschil is tussen een steen van 435 graden of een oventemperatuur van 435 graden. Ik heb het over de temperatuur van de oven, wat de thermometer aangeeft die er in hangt. Ik zal de steen volgende keer eens meten met mijn infrarood thermometer, maar ik dacht eigenlijk dat deze temperatuur lager lag dan wat de thermometer van de oven zelf aangaf.
Overigens is de steen bij mij zo heet, dat ik kan draaien wat ik wil maar de onderkant wordt dan geheid zwart bij dergelijke temperaturen.
Even vanuit mijn ervaringFireFoz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:21:
[...]
Ik denk dat er wel verschil is tussen een steen van 435 graden of een oventemperatuur van 435 graden. Ik heb het over de temperatuur van de oven, wat de thermometer aangeeft die er in hangt. Ik zal de steen volgende keer eens meten met mijn infrarood thermometer, maar ik dacht eigenlijk dat deze temperatuur lager lag dan wat de thermometer van de oven zelf aangaf.
Overigens is de steen bij mij zo heet, dat ik kan draaien wat ik wil maar de onderkant wordt dan geheid zwart bij dergelijke temperaturen.
Ik kan Semola rimacinata van Caputo erg aanraden. In tegenstelling tot reguliere tipo 00 verbrandt deze niet op de pizzasteen.apNia schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:12:
[...]
Ja voor je ondergrond zal de kwaliteit van je meel niet zo spannend zijn. Ik ben gewoon lui om verder te verkennen. Dus als ik m'n Caputo 00 bestel, doe ik er soms deze bij
[ Voor 36% gewijzigd door NoepZor op 06-07-2021 23:30 ]
zo'n soort steen heb ik ook. passen er precies 2 van in onze oven (boven elkaar). Loeizwaar en blijft nog uren warm na uitzetten oven ;-)NoepZor schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:52:
[...]
Ik zat naar deze te kijken:
https://www.kachelbouwmat...y=Accessoires&artikel=172
Voor 25 hebben ze ook nog deze https://www.kachelbouwmat...y=Accessoires&artikel=358
ow.. haha.. je bent al geslaagd zie ik.. :)\NoepZor schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:29:
Uiteindelijk de steen van 2,5cm meegenomen, was iets duurder maar was mooier afgewerkt. Denk wat praktischer in de keuken. De goedkopere was meer een baksteenachtig ding met ruwe randen en onderkant. Leuk om een pizzaoven mee te bouwen. Ben benieuwd hoe goed het gaat werken. Dit ding is van chamotteklei ipv cordieriet wat je vaak ziet.
[Afbeelding]
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 09-07-2021 15:12 ]
[ Voor 67% gewijzigd door Ardana op 10-07-2021 09:41 ]
Ik heb zelf de Karu, zonder de optionele gasbrander, dus ik stook op hout en soms wat houtskool erbij. Het goed opstoken van het vuurtje is even oefenen maar heb je snel onder de knie. De oven is snel heet, na een minuutje of 20. Het resultaat mag er absoluut wezen!ietse schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:57:
Van de 2 spreekt de Karu mij het meeste aan daar hier een deurtje bij zit en je met de optionele gas brander nog diverser je oven warm kan maken.
Ik zat met dezelfde keuze en bak zeker wekelijks een pizza en zag me uiteindelijk niet elke week weer dat vuurtje opstoken aan het einde van een werkdag. Ook wilde ik niet elke keer de buren weer in de rook zetten en ben dus voor de Koda gegaan. Moet zeggen dat ik daar geen spijt van heb. Je steekt hem aan, prepareert binnen de pizza en tegen de tijd dat ik daar mee klaar ben is de Koda op temperatuur en kan hij er in.ietse schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:57:
Koda is alleen gas geschikt, Karu heeft hier meer opties in. Maargoed, dit is allemaal bekent.
Van de 2 spreekt de Karu mij het meeste aan daar hier een deurtje bij zit en je met de optionele gas brander nog diverser je oven warm kan maken.
Ik lees dat er hier meerdere ook de Karu bezitten en vraag mij af hoe deze bevalt (ook de gas brander).
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Prima resultaat voor een 'normale' oven!NoepZor schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:05:
Vandaag 2 testpizza’s gemaakt, laatste rand ingesmeerd met olie voor wat extra kleur. Bodem wordt niet heel bruin maar desalniettemin zeer acceptabel resultaat. Ik heb de oven op grillen met circulatielucht gezet, dan gaat ie tot 300 ipv 275. Steen was na 15 min 200 en na 45 min ruim 300.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dat vond ik ook. Gister ook pizza gemaakt met iets minder hydratatie (60%) en een kortere rijs (uurtje of 5-6). Dat was toch minder. Wat vaster deeg. Ook was de oven op een of andere manier op de steen net wat minder heet, bovenin wel 300, maar steen zat rond de 250-260. Heeft minimaal een uur staan opwarmen.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Er zijn een aantal dingen belangrijk als het gaat om je eindresultaat, maar voor mij is een deegkrat er niet een van. Recept, tijden en deeg op kamertemperatuur laten komen maken dan veel meer uit.MrVegeta schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:37:
Ik heb paar keer zelf pizzadeeg gemaakt maar met verschillende resultaten. De ene keer perfect, de andere keer heel erg elastisch.
Ik zit er nu aan te denken om een deegkrat van 40x30 te kopen. Zodat ik het deeg in de koelkast kan rijzen die altijd dezelfde resultaten te krijgen.
In de koelkast heb je een langere rijstijd maar dan moet er ook ander bloem bij. Ik zat zelf aan dit type bloem te denken: https://shop.italieplein....oem-nuvola-mulino-caputo/
Hebben jullie nog advies?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ik gebruik de Caputo Nuvola (paars) vaak in kleine verhouding samen met Caputo rood. Alhoewel de eiwit/W-waarde inderdaad op elkaar lijken krijg ik een beduidend luchtiger deeg en korst.mithras schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:36:
[...]
Er zijn een aantal dingen belangrijk als het gaat om je eindresultaat, maar voor mij is een deegkrat er niet een van. Recept, tijden en deeg op kamertemperatuur laten komen maken dan veel meer uit.
Die pizzabloem die je linkt lijkt heel erg op caputo blauw (als ik kijk naar eiwit en w-waarde). Blauw en rood zijn beide prima, maar deze pizzabloem is bijna 40% duurder. Rood en blauw werken imho net zo goed, rood iets beter voor een koelkastrijs.
Wat ik tegenwoordig doe: autolyse, dan kneden, uurtje kamertemperatuur rusten en dan als bulk de koelkast in. 6 uur voortijds uit de koelkast en opbollen, op kamertemperatuur laten doorrijzen. Dan zijn ze perfect te handlen, goed op temperatuur en goed op smaak.
Mijn tip: noteer vooral zo veel mogelijk (je receptuur, je tijden, je temperaturen) en verander niet alles in 1x. Dan weet je beter welk element welk effect heeft.
Goede tomaten in blik/Polpa di pomodori (Mutti/Petti) kopen en afhankelijk van je smaak beetje verse knoflook/peper/zout erdoor. KlaarMrVegeta schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:10:
Nu moet ik eigenlijk ook een keer eigen saus gaan maken...
[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 02-08-2021 10:15 ]
MrVegeta schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:10:
Heb deze besteld:
[Afbeelding]
Samen met:
[Afbeelding]
Merkte dat mijn gewone bloem (dat ik gebruik op het aanrecht) erg aan het deeg bleef plakken en verbrande in de Kamado wat niet zo lekker is. Ook lees ik her en der dat je semola door je deeg kan mixen voor een luchtigere bodem. Dus dat ga ik ook proberen.
En wat gedroogde gister:
[Afbeelding]
Woensdag meteen maar aan de slag. Zien of ik hier andere pizza's mee krijg dan de bloem uit de supermarkt.
Het makkelijkste: de mutti passata fles. Voor een verbeterde versie: pak een blik gepelde tomaten, vang vocht apart op. Fruit tomaten aan met ui/sjalot/knoflook (wat je wil) met wat kruiden/peper/zout. Resultaat even in de blender/staafmixer, je kan het restvocht toevoegen om de juiste dikte te krijgenNu moet ik eigenlijk ook een keer eigen saus gaan maken...
Dit sausrecept ga ik zeker eens proberen voor de variatie :-)mithras schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:28:
[...]
![]()
[...]
Het makkelijkste: de mutti passata fles. Voor een verbeterde versie: pak een blik gepelde tomaten, vang vocht apart op. Fruit tomaten aan met ui/sjalot/knoflook (wat je wil) met wat kruiden/peper/zout. Resultaat even in de blender/staafmixer, je kan het restvocht toevoegen om de juiste dikte te krijgen
Kitchenaid hier. Ingrediënten erin, 10 minuten op de laagste stand kneden en klaar.MrVegeta schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:46:
Hebben jullie trouwens ook iets van een kneed/keuken machine die jullie gebruiken om het deeg te kneden, of gaat dat met de hand? Ik doe het nu altijd met de hand maar het is best een klusje.
[ Voor 21% gewijzigd door MrVegeta op 02-08-2021 11:18 ]
[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 02-08-2021 11:31 ]
Ik zou het in dat geval lekker met de hand doen. Ik heb zelf een Kenwood mixer omdat koken een beetje meer een hobby begon te worden, en zijn relatief iets goedkoper dan een Kitchenaid. Maar met de hand vond ik soms ook wel lekker REAL voelen. Dat contact met je deeg heeft wel z'n charme. Anders even kijken naar een mixer en letten op het vermogen, dat je niet zo'n rokend Blokker ding ineens heb staan.MrVegeta schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:18:
Is het nog de moeite waard om daar een budget ding van te kopen? 500 euro voor een apparaat om 2 keer in de maand pizzadeeg met een maken is wat te veel van 't goeie. Wij hebben hier ook een handmixer met deeghaken, misschien kan ik dat eerst eens proberen.
Ja hoor, dat gaat prima. Let wel even op de maximale hoeveelheid deeg die je kan maken. Hier ooit begonnen met een budget ding met de instelling: gebruiken we hem veel en gaat 'ie stuk? Dan komt er een KitchenAid. Beide was dus het geval.MrVegeta schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:18:
Is het nog de moeite waard om daar een budget ding van te kopen? 500 euro voor een apparaat om 2 keer in de maand pizzadeeg met een maken is wat te veel van 't goeie. Wij hebben hier ook een handmixer met deeghaken, misschien kan ik dat eerst eens proberen.
[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 02-08-2021 12:19 ]
Ik vind het zonde om te pureren. Bij mij worden Italiaanse bliktomaten altijd een beetje geprakt met een vork. Ik meen dat dat ook een officiële eis is voor bepaalde keurmerken in italie.Destralak schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:42:
[...]
Dit sausrecept ga ik zeker eens proberen voor de variatie :-)
Voor een echte Napolitaanse pizzasaus: koop San Marzano-tomaten (bijv van Mutti) - pureren met de blender (wat kleine tomatenstukjes erin laten, gladde saus hoeft niet), beetje zout erbij, klaar!
Helemaal mee eens, daarom zei ik ook stukjes erin latenBoudewijn schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:17:
[...]
Ik vind het zonde om te pureren. Bij mij worden Italiaanse bliktomaten altijd een beetje geprakt met een vork. Ik meen dat dat ook een officiële eis is voor bepaalde keurmerken in italie.
Qua standmixers: goedkoop is duurkoop, als je deeg gaat maken tenminste.
Als ik mijn staafmixer in een beker tomaten gooi, is het gewoon zoef weg... Puree. Daarom vorkDestralak schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:18:
[...]
Helemaal mee eens, daarom zei ik ook stukjes erin latenpassata-achtig gepureerd oogt ook minder mooi op een pizza en brengt minder smaak.
Heb een bourgini gehad maar deze is al snel overleden. Pizzadeeg maken is een goedkope keukenmachine gewoon niet geschikt voor.MrVegeta schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:18:
[ Voor 34% gewijzigd door defusion op 07-08-2021 21:43 ]
Dat is mij ook wel overkomen, al doende leert menMrParis schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:07:
Hallo allemaal,
Vraagje, ik heb onlangs voor het eerst koud gefermenteerd pizzadeeg proberen maken maar dat is toch redelijk hard mislukt. Ik heb het recept van Binging (Basics) with Babish gevolgd. Dit gaf me een deeg van 65% vochtigheidsgraad. Het was een beetje plakkeriger dan het zijne maar voor de rest geen problemen.
Dan heb ik het 2 uur laten fermenteren uit de frigo en ongeveer 4 dagen in de frigo. Er zat wel wat leven in de ik had goede hoop.
Bij het bakken heb ik een gewone bakplaat gebruikt, geen pizzasteen of -staal. Alle aanwijzingen uit hetzelfde filmpje gevolgd. De pizza's waren echter zeer teleurstellend. Heel plat, slechte textuur, geen luchtbellen, geen bruining van het deeg etc.
Hebben jullie enig idee wat het probleem zou kunnen zijn, ik weet het echt niet...
Alvast bedankt!
Dus je hoeft niet je grote deegbol te laten rijzen? Kneden en dan direct in kleinere bollen verdelen en opbollen en dan direct de koelkast in?defusion schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:59:
Persoonlijk doe ik:
1) ingrediënten losjes samenvoegen/mengen (bloem, zout, gist, water)
2) uurtje laten liggen (zgn. autolyse: alles laten combineren, waarna het kneden een heel stuk beter gaat)
3) kneden, hoeft niet meer heel lang na de vorige stap
4) opbollen en in de koelkast voor 24-48 uur
5) ca. 2-3 uur van tevoren uit de koelkast halen
Tijden zijn voornamelijk afhankelijk van hoeveelheid gebruikte gist en temperatuur (zowel in de koelkast als erbuiten). Er bestaan tabellen voor om een idee te krijgen, maar uiteindelijk zul je het toch zelf moeten proberen.
Temperatuur altijd maximaal. Meeste thuisovens zijn helaas beperkt tot 250 of 300, maar iedere graad is er een.
En liefst investeren in iets voor betere warmteoverdracht; eenvoudige corderiet pizzasteen kost geen drol.
Eerste google link:
https://www.lidl-shop.nl/...-pizzasteen/p100321135002
Mijne was 'gratis' met een of andere zegelactie.
Pizzasteel is beter.
Een oven die 430 graden doet nog beter.
[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 09-08-2021 11:29 ]
Klopt, gebruik ik ook regelmatig. Maar 'echte' mozzarella wat uitknijpen, kleinere stukjes maken, en een paar velletjes keukenpapier gebruiken om zoveel mogelijk vocht te onttrekken werkt ook. Geeft toch een andere smaak/textuur dan die voorgeraspte.nextnext schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:09:
3. mozzarella: ik gebruik nu geraspte mozzarella ipv die blokken uit een zakje; dat scheelt een boel vocht volgens mij.
Aan de kant schuiven met iets dat tegen de temperatuur kan.Wel nog een paar vragen, misschien heeft er iemand tips:
1. ik gebruik semolina om de pizza op de steen te schuiven maar na de eerste pizza ligt er dus een laagje zwarte semolina op de steen. Nu met gevaar voor eigen leven (HOT HOT) met wat keukenrol er af geveegd, iemand een tip hoe je dat voorkomt of oplost?
Verse mozzerella kan wel maar pas als de pizza eigenlijk al gebakken is. Dan haal je hem eruit, mozzerellla er op en even terug in de oven.nextnext schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:09:
3. mozzarella: ik gebruik nu geraspte mozzarella ipv die blokken uit een zakje; dat scheelt een boel vocht volgens mij.
Veel tomaten uit blik zijn smakeloos.il denk dat de tomaten niet rijp waren. San Marzano tomaten hebben meen ik een lager vochtgehalte waardoor je bodem mooier blijft. Dat werkt alleen het beste als je er zelf saus van maakt en het vocht en de pitjes er uit haalt. Vruchtvlees in een zeef bestrooien met wat zout haal nog wat meer vocht eruit.TRD07 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:10:
Afgelopen weekend voor het eerst San Marzano Mutti tomaten gebruikt voor de pizza, maar dat viel toch tegen. Heb er een klein snufje zout bijgedaan en verse basilicum (daarna met de staafmixer wat gemixt), maar er zat echt amper smaak aan. Dit in tegenstelling tot de Mutti pizzasaus die wel goed werd ontvangen. Nu las ik ergens dat San Marzano tomatensaus juist niet overheersend moet zijn om de andere ingrediënten goed te proeven, maar ik vraag me toch af of anderen dit ook zo ervaren of wellicht een beter pizzasaus recept hebben met de San Marzano tomaten?
Overigens nu al een aantal keer pizzadeeg gemaakt met de hier wel vaker genoemde La Tua Farina Bloem, maar de laatste keren is met 60% water toch slecht bevallen. Het deeg was na het kneden echt nog veel te plakkerig om op te bollen of om over te zetten naar een andere schaal voor bulk-rise. Zou dit te maken hebben met de lage W-waarde in La Tua Farina? Wellicht binnenkort maar eens betere bloem kopen met een hogere W-Waarde
[ Voor 67% gewijzigd door bszz op 10-08-2021 09:13 ]
Ik gebruik ook meestal Mutti pizzasaus (beide classica en aromatizzata)!TRD07 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:10:
Afgelopen weekend voor het eerst San Marzano Mutti tomaten gebruikt voor de pizza, maar dat viel toch tegen. Heb er een klein snufje zout bijgedaan en verse basilicum (daarna met de staafmixer wat gemixt), maar er zat echt amper smaak aan. Dit in tegenstelling tot de Mutti pizzasaus die wel goed werd ontvangen. Nu las ik ergens dat San Marzano tomatensaus juist niet overheersend moet zijn om de andere ingrediënten goed te proeven, maar ik vraag me toch af of anderen dit ook zo ervaren of wellicht een beter pizzasaus recept hebben met de San Marzano tomaten?
Overigens nu al een aantal keer pizzadeeg gemaakt met de hier wel vaker genoemde La Tua Farina Bloem, maar de laatste keren is met 60% water toch slecht bevallen. Het deeg was na het kneden echt nog veel te plakkerig om op te bollen of om over te zetten naar een andere schaal voor bulk-rise. Zou dit te maken hebben met de lage W-waarde in La Tua Farina? Wellicht binnenkort maar eens betere bloem kopen met een hogere W-Waarde
Suiker zou ik zeker niet toevoegen bij San Marzano tomaten omdat die al zoeter zijn dan normale Pelati.defusion schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:48:
@TRD07
Het 'geheim' van de professionele kok en voorgemaakte etenswaren: vet en zout. (en de Aziatische kok: MSG)
In die voorgemaakte saus zit waarschijnlijk meer zout dan je denkt, en zo te zien een heel klein beetje vet en wat toegevoegde suiker.
Dat zou je allemaal ook zelf kunnen doen.
Wat noem je een snufje zout? Weeg het eens.
Vervolgens het percentage vergelijken met wat er in die voorgemaakte saus zit.
Daar staat bij 0,85gr per 100gr. Dus op een blikje van ~400gr zou je ~3,4gr moeten toevoegen om vergelijkbaar resultaat te krijgen. Waarschijnlijk zit je veel lager dan dat.
Ik zou beginnen met 0,5% (2gr op blikje van ~400). Daar zit ik op.
Proeven en indien nodig nog een beetje toevoegen.
Beetje olijfolie kan ook geen kwaad. Is ook een smaakversterker.
En ik vind een teentje knoflook (1 per blikje) ook wel lekker.
Suiker doe ik niet, maar als ik de voedingswaarde vergelijk is het verschil ongeveer 2gr per 100 (pizzasaus vs. blikje tomaat), dus moet je ~8gr toevoegen op een blikje om te kunnen vergelijken.
Best aardig. Het lijkt misschien erg moeilijk, of ingewikkeld, maar uiteindelijk vond ik het reuze meevallen. Het moeilijkste vind ik consistente resultaten behalen. De ene keer is het deeg net te elastisch, de andere keer te dun. Maar ik was er van overtuigd dat de eerste keer helemaal zou mislukken, maar ging eigenlijk best goed.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:40:
Hé leuk, ik wist niet dat dit topic er wasafgelopen zondag was ik jarig en vriendinlief heeft mij een pizza-steen kado gedaan voor de op BBQ. Ik heb ook de ingrediënten om zelf deeg te gaan maken gekregen maar ik heb dit nog nooit gedaan. Hoe ging bij jullie de eerste keren deeg maken?
Eerste keer (keren) ging het bij mij zeker niet vanzelf, hou ook rekening met vloekend een hoopje deeg van je steen afschrapenPiet_Piraat7 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:40:
Hé leuk, ik wist niet dat dit topic er wasafgelopen zondag was ik jarig en vriendinlief heeft mij een pizza-steen kado gedaan voor de op BBQ. Ik heb ook de ingrediënten om zelf deeg te gaan maken gekregen maar ik heb dit nog nooit gedaan. Hoe ging bij jullie de eerste keren deeg maken?
Zijn op YouTube mensen die het proberen. Dacht dat er 1 was die 10 dagen had gedaan.MrVegeta schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:34:
Is er eigenlijk ook een limiet hoe lang je pizzadeeg in de koelkast kan laten rijzen?
[ Voor 19% gewijzigd door JackPoint op 12-08-2021 20:21 ]
ToevalligJackPoint schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:19:
[...]
Zijn op YouTube mensen die het proberen. Dacht dat er 1 was die 10 dagen had gedaan.
Edit: het was Vito en 7 dagen
YouTube: PIZZA DOUGH 3 Best Fermentation Times 8h vs 48h vs 7days
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 6% gewijzigd door Destralak op 13-08-2021 14:33 ]
Ik heb beide modellen. Als je verder niet gaat modificeren, dan is er geen verschil. Wil je de temperatuur d.m.v. mods hoger krijgen, dan is de optima iets beter geschikt omdat er iets minder kunststof op zit bij de heetste delen.illuvattarr schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:28:
Ik maak nu al een tijdje zelf pizza's in m'n elektrisch inbouwoven. Ik wordt steeds meer tevreden over het deeg dat ik maak van Caputo 00 bloem. Maar m'n oven wordt dus maar 230 graden celsius warm waardoor de baktijd eigenlijk te lang is en de pizza dus niet optimaal is.
Ik wil dus graag zo'n klein elektrisch pizza oventje aanschaffen zoals G3 Ferrari Delizia of Optima Napoli Express die meer dan 400 graden halen.
Ik lees er veel goede dingen over, maar ook dat er mensen modificaties aan uitvoeren omdat het bovenste verwarmelement blijkbaar niet zo goed werkt als het onderste. Heeft iemand ervaring met deze oventjes? Welke van de twee is beter?
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ja dat ga ik misschien nog doen. Ik heb nog een half pak staan van een verbouwing dus misschien dat ik dat er nog op plak. Maar eerst maar pizza's bakken, is belangrijkerBicky schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:30:
tof project, een eigen pizza oven bouwen. benieuwd naar het resultaat.
voor de isolatie kon je ook rotswol toevoegen onder de klei. dat is hittebestendig
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Leuk ding, ga je hem nog in de lak/beits/olie/whatever zetten?larrylaffer schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:33:
Maat van me heeft vorige week een trolley gemaakt voor mijn Roccbox.
Best behoorlijk tevreden met het resultaat:
[Afbeelding]
![]() | ![]() |
Neu, die gaat direct de garage in na gebruik.Boudewijn schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:53:
[...]
Leuk ding, ga je hem nog in de lak/beits/olie/whatever zetten?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq