Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 40 ... 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
FreshMaker schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:32:
[...]

Je zal een constructie moeten maken welke die hitte vasthoud.
Dan draai ik de pizza gewoon halverwege om :)
Maar dat van die bovenwarmte is inderdaad wel een dingetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 20:16
wouter3 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:41:
[...]

Dan draai ik de pizza gewoon halverwege om :)
Maar dat van die bovenwarmte is inderdaad wel een dingetje.
Ik maak pizza's in een buitenhaard van Weltevree.
Dit gaat best wel goed maar deze echt een aparte oven boven het vuur waar warme lucht doorheen trekt.
Goed heet stoken dan geeft de staalplaat boven de pizza ook warmte af. Naar mijn mening is dit nu net genoeg of soms onvoldoende. Als verbeterpunt wil ik hier misschien een aluminium plaat tegenaan maken deze straalt iets meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdp4ddPr2YqI1sBzS4T9XBPQ79Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQerbB4oCTkJnvdIcRpVXjhB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 12:04
defusion schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:58:
@Visitor.q
En wil je dan iets op hout/pellets, of op gas?
Budget?
Gewenst formaat?

Heb zelf de ooni koda 16. Een dergelijke wat grotere oven is wel makkelijk omdat je dan iets verder van de vlammen kunt blijven, en het dus minder snel verbrandt aan één kant, en je dus makkelijker gelijkmatig kunt bakken. Door de L-vorm van de vlamverdeler hoef je in principe ook maar 1x te draaien tijdens het bakken.

Op gas wegens het grote gemak, en dat je niet constant hoeft bij te vullen (of zoals bij de grotere houtovens 2 uur aan het voorverwarmen bent). Kleinere hout/pellet-ovens moet je constant in de gaten houden en regelmatig bijvullen, gas kun je gewoon tijdens het eten laten branden en hoef je dan weinig aandacht aan te besteden.

De nieuwe ooni karu 16 + optionele gasbrander, of de gozney dome, lijken me allebei ook wel leuk. Maar beide redelijk prijzig...
Met beide kun je dus ofwel met (hout)vuur spelen, of het gemak van gas. En beide wat ruimer dan de gemiddelde (max 12") thuis-pizzaoven.
Bedankt voor de ideeën, die Ooni Karu ziet er ook interessant uit idd. Ik richt me op hout/pellets; het budget is nog niet duidelijk, ik zie diverse ovens voor ca 200-300€ die blijkbaar prima presteren dus ik ga me even inlezen over wat een oven van 800€ nou echt beter doet. Wat wel belangrijk is, ik heb een Vinex tuintje en 2 kinderen, dus voor een buitenkeuken is slechts beperkt de ruimte. Ik hou wel van die echte in Italië gemetselde ovens die ze op een pallet bij je kunnen bezorgen, maar dan zal ik de schuur moeten slopen om die in te passen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 22:09
Visitor.q schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:03:
[...]
Bedankt voor de ideeën, die Ooni Karu ziet er ook interessant uit idd. Ik richt me op hout/pellets; ...
Wat wel belangrijk is, ik heb een Vinex tuintje en 2 kinderen, dus voor een buitenkeuken is slechts beperkt de ruimte.
Ooni Karu lijkt me dan echt een goeie keuze. Is niet groot, geeft voldoende onder- en bovenwarmte en je kunt 'm stoken op hout. Ooni verkoopt zelf dozen met perfect op maat gehakt eikenhout. Super handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrABgW-68hbxa8qrc8sxiowQxaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ySI1wDpC0909ZGrB1uq0Kar.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Leuk topic dit!

Een vage vraag: ik ben een, op zich, redelijk ervaren (Napoletaanse) pizza bakker. Waar ik naar op zoek ben echter is die specifieke geur die je ruikt als je langs zo'n pizzeria fietst (evt combi-shoarma tent) of een pizza in doos afhaalt. Zelfs als ze gewoon electrisch bakken en dus niet in een houtoven.

Het is een soort kruidige zoete geur. Ik denk zelf iets van olie/knoflook/oregano combi, maar niet zeker. Lijkt me ook niet dat ze overal oregano strooien, maar meer een soort kruidenolie. Misschien zit hier iemand die werkt(e) bij zo'n tent en dit kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

deze op de pellet bbq geprobeert met kant en klaar pizza deeg
binnen 5-10 minuten was de meter in het "ideaal" standje .. hmm

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/29271b6fcd9be79d4cf98f9fcd537c15.jpeg

De deeg aan de achterkant had genoeg warmte .. en lekker knapperig eruit kwam maar aan de voorkant was de steen net niet warm genoeg helaas ..

ik gebruikte tot op heden een ronde pizza steen in de oven .. wellicht die er extra onder leggen voor betere hitte verspreiding ofzo ..

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 04-07-2021 16:20 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Of halverwege draaien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 16:04
Visitor.q schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:18:
Na mijn ervaringen om pizza te bakken in mijn plaatstalen Weber bbq, waarbij de temperatuur na de eerste pizza enorm inkakte (van 250 naar 180 gr), ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ook een echte pizzaoven nodig heb. Maar dan wel eentje die past in de tuin, ik had eerst gedacht een kamado maar ik lees nu hierboven een goed argument om toch voor een speciale pizzaoven te gaan. Ik heb het topic doorgespit en kom veel de Fyra tegen, maar de hierboven genoemde Burnhard nero lijkt ook goed. Misschien is het een idee om een lijstje met veelgebruikte ovens aan de OP toe te voegen zodat je een beetje gericht in het topic kunt zoeken naar ervaringen.
blokje hout erbij en je genereerd stuk meer warmte op de weber is mijn ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JenteT
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 07:05
In mijn zoektocht naar een gaspizzaoven heb ik lang gekeken naar de Koda 16. Helaas is deze bijna altijd uitverkocht en kwam ik de edil planet sarracin tegen.
Geen reviews van te vinden maar deze is gemaakt in opdracht door hollandskaashuis om de koda 16 te verslaan.
Geen verkeerde prijs en het ziet er een beetje goedkoop uit met de popnagels maar wel een lekker formaatje voor een nette prijs.

In dit forum topic is deze niet eerder benoemd. Heeft dat een reden? Ook op youtube is bijna niks te vinden over dit model.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaUhDWD1q13a3_N9KP-akjeVkio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DcvLmBQNGxASogcbdm0mkY8H.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:27
Zeeuw schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:38:
Iemand een idee hoe ik een blanco pizza bak? Ik wilde een pizza bakken om er later Nutella op te smeren maar de bodem komt omhoog. Je krijgt een soort lege calzone.

Ik heb er een gemaakt zoals ik zou doen als er een topping op komt en dan nog gaatjes in de bodem geprikt.
Daarna nog een geprobeerd met een deegroller, ook hier gaatjes ingeprikt.
Het verschil tussen de twee is dat bij de eerste her en der luchtbellen omhoog komen en bij de deegroller variant het één grote luchtbel wordt.

Blindbakken met bonen nog eens proberen?
hier thuis doe ik het als volgt:

1.5 hoeveelheid deeg dan voor een normale een normale pizza (dus bol van +/- 250-300 gram).
Uitspreiden en inprikken, blanco de oven in en en *half* afbakken.
eruit halen, met een scherp mes doormidden snijden...
onderste helft beleggen met je gevoelige ingerdienten (nutella, fruit, alle andere spul dat niet goed tegen >300 graden kan).
bovenkant erop en nog een minuutje (ofzo) afbakken
Je beschermt je nutella etc. dus met de bovenste helft helft van de pizza.

is hier altijd een succes!

google op term "pizzolo"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 11:12
Hier is vorige week de Burnhard Nero binnen gekomen en reeds 2x in gebruik genomen. De eerste keer dezelfde dag bij ontvangst, alleen had ik geen hout en pellets maar er stond ook te gebruiken met houtskool. Laat ik nou nog een flinke zak marabu houtskool hebben welke ik ook gebruik voor mijn pizza sessies op de kamado.

Deze middels een starter aangemaakt wachten tot het een rood gloeiende zee was en deze als brandstof gebruikt, binnen no time schoot de Nero naar z'n 250 graden om daarna rond de 300 in stall te raken. Het leek erop alsof het houtskool toch niet voldoende zuurstof kreeg om echt te vlammen en de temperatuur door te trekken naar z'n 350/400 graden.

Na een half uurtje verwarmen om eventuele productie resten van de fabricage door te branden begonnen met het voorbereiden van de pizza's. Gezien het format wat kleiner is dan de kamado heb ik gekozen voor pizzabollen van 180g deeg en deze kon ik mooi stretchen tot het formaat van de meegeleverde pizza schep.

Gister had ik dus pellets en daarmee was de temperatuur wel een stuk hoger en stabiel te houden, deze ontvlammen een stuk beter dan het houtskool wat ik eerder gebruikte. Alleen stook je nog best wel wat aan pellets weg. Gister ondanks de beschutte plaats waar de oven stond 1kg pellets gestookt voor 4 pizza's. Maar via de vulschaft prima bij te vullen :)

Na z'n 45/60 tellen de pizza 180graden gedraaid om daarna nog 45/60 tellen door te bakken daarna was deze gaar genoeg om op te eten. Een leuke ervaring zo met deze pizzaoven, alleen moet ik wel even het juiste brandstof bestellen in de vorm van hout en / of pellets :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFa1quc4J6eKDmylzJqYDjWurhU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91xHo3SNX9AtuovtygBDeY1C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8zsQ8g4ixAFDVx8h4SJLNI-sbI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcF4mYRx8vbIPiguQ2yYXaVX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTVi6IhA_ejYLur3lLrC1cCtVfg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8Y5nnrwFcrOrZwvmd8F3CTC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j591VIUu6oUG2JV494OVV2DulFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCmPgpVbNRmKXNAeMgUWmQDP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ck3FbLtLYxDIiZcO6CMtp5ozwM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVEdhoC1lQIWB6vkif708oVr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIV2BWB2FCYsvv30ZXbHgUpkdjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgOgjKZWSNOjin29UC6UeuOS.jpg?f=fotoalbum_tile

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik ben sinds een tijdje ook zelf pizza's aan het bakken op zowel de BBQ (300-350 graden) als in de oven (hetelucht 275 graden). Nu is de pizzasteen welke ik in de oven gebruik gisteren geknapt (was een dunne Jamie Oliver steen). Daarnaast heb ik wat narigheid soms met het los laten van de pizza van de schep. Ik gebruik een metalen pizzaschep van de Aldi. Met griesmeel gaat het beter, maar ik dacht dat het met alleen bloem ook zou moeten kunnen.

Is een houten pizzaschep makkelijker dan de metalen voor het in de oven/BBQ schuiven van de pizza?
Iemand een tip voor een goede pizzasteen voor niet té veel geld (zeg 20-30 euro). Welke dikte moet ik aanhouden?

Verder had ik deeg gemaakt van dit meel:
https://hanos.nl/nl/Assor...NA/p/23205040?search=true

Ik heb 65% water gehanteerd maar het deeg was een beetje sticky, als kauwgom. Ook kreeg ik het niet mooi rond (zal wel techniek dingetje zijn :P ). Kan ik minder water gebruiken?

[ Voor 21% gewijzigd door NoepZor op 05-07-2021 13:24 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 17:37

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

@NoepZor 65% is prima, maar 60% is ook heel goed te doen. Als het richting 70% loopt wordt het onhandelbaar. Probeer eens 60% zou ik zeggen.

Wat je schep betreft, metaal zou ook prima moeten werken, maar hout is over het algemeen iets makkelijker. Ik heb eigenlijk nooit plakkers met metaal, gewoon laagje bloem over de schep vlak voor je de pizza erop doet, dan erop trekken en even heen en weer schudden, dan merk je snel zat of ie vast zit, voor je hem helemaal gaat beleggen. Als 'ie nog vrij heen en weer schuift, lekker snel beleggen en erop. Ligt ie te lang op de schep, dan wordt je bloem nat en verlies je de "rollende" werking. En hoe grover hoe beter, dus griesmeel is wel fijn. Ik gebruik altijd Caputo Semola.

Een andere optie is bakpapier op je schep, je kan prima een pizza bakken op bakpapier. Dus gewoon deeg daar op doen, en met de schep dat met bakpapier en pizza op de steen leggen. Met een BBQ wil je alleen niet dat het over de rand van je BBQ komt, anders vat het vlam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
@apNia Dank voor je tips! Ik stretch nu de pizza en leg de boden direct op de schep en dan beleg ik hem. Ik ga eens proberen met iets minder water.

Volgens mij hebben ze ook wel een semola bij de Hanos. Ik ga dat eens scoren. Ik vind de Caputo meel trouwens wel vrij duur t.o.v. die dallagiovana. Die kost 1,25 incl. btw :) Ik heb ook wel eens van de AH gebruikt (La Tua Farina), maar die is helemaal prijzig.

Al met al een leuke "hobby", maar het heeft wel een flinke leercurve wil je echt goede pizza's bakken. Ik krijg de pizza's ook niet mega bruin,maar de smaak is er niet minder om. Misschien keer wat olie toevoegen voor de kleur :)

Nu nog een nieuwe steen scoren ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

NoepZor schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:42:
@apNia
Volgens mij hebben ze ook wel een semola bij de Hanos. Ik ga dat eens scoren. Ik vind de Caputo meel trouwens wel vrij duur t.o.v. die dallagiovana. Die kost 1,25 incl. btw :) Ik heb ook wel eens van de AH gebruikt (La Tua Farina), maar die is helemaal prijzig.
Ja voor je ondergrond zal de kwaliteit van je meel niet zo spannend zijn. Ik ben gewoon lui om verder te verkennen. Dus als ik m'n Caputo 00 bestel, doe ik er soms deze bij :)
Al met al een leuke "hobby", maar het heeft wel een flinke leercurve wil je echt goede pizza's bakken. Ik krijg de pizza's ook niet mega bruin,maar de smaak is er niet minder om. Misschien keer wat olie toevoegen voor de kleur :)
Voor kleuring wordt nog wel eens suiker toegevoegd. Dan bruint de suiker, en dat helpt. Het idee is natuurlijk wel de juiste balans daarin te vinden, want je wilt niet dat het te zoet wordt, en het zal vast ook effect hebben op hoe wild je gist wordt. Het is heel veel trial & error. Zou me in jouw geval met een BBQ vooral richten op hoe je zo min mogelijk hitte kwijt kan raken als je de pizza op je BBQ legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:51

Sabbi

je denkt aan mij.

NoepZor schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:22:
Ik ben sinds een tijdje ook zelf pizza's aan het bakken op zowel de BBQ (300-350 graden) als in de oven (hetelucht 275 graden). Nu is de pizzasteen welke ik in de oven gebruik gisteren geknapt (was een dunne Jamie Oliver steen). Daarnaast heb ik wat narigheid soms met het los laten van de pizza van de schep. Ik gebruik een metalen pizzaschep van de Aldi. Met griesmeel gaat het beter, maar ik dacht dat het met alleen bloem ook zou moeten kunnen.

Is een houten pizzaschep makkelijker dan de metalen voor het in de oven/BBQ schuiven van de pizza?
Iemand een tip voor een goede pizzasteen voor niet té veel geld (zeg 20-30 euro). Welke dikte moet ik aanhouden?

Verder had ik deeg gemaakt van dit meel:
https://hanos.nl/nl/Assor...NA/p/23205040?search=true

Ik heb 65% water gehanteerd maar het deeg was een beetje sticky, als kauwgom. Ook kreeg ik het niet mooi rond (zal wel techniek dingetje zijn :P ). Kan ik minder water gebruiken?
Voor Napolitaanse pizza is +-60% hydratatie ideaal. Omdat de houtoven zo kneiterheet is bakt je pizza te snel om bij hogere hydratatie goed gaar te worden in het midden van de korst. Bijkomend voordeel, je kan de pizza makkelijk mooi dun en rond maken en het plakt niet zo.

New York stijl pizza >> hogere hydratatie, dikkere bodem en lagere temperatuur. Maar daar zie je ook wel dat ze er vaak een aluminium blik onder doen, of bakpapier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 18-06 08:40
Sabbi schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:18:
[...]

Voor Napolitaanse pizza is +-60% hydratatie ideaal. Omdat de houtoven zo kneiterheet is bakt je pizza te snel om bij hogere hydratatie goed gaar te worden in het midden van de korst. Bijkomend voordeel, je kan de pizza makkelijk mooi dun en rond maken en het plakt niet zo.

New York stijl pizza >> hogere hydratatie, dikkere bodem en lagere temperatuur. Maar daar zie je ook wel dat ze er vaak een aluminium blik onder doen, of bakpapier.
Mijn oven haalt met gemak de 450 graden, maar ik merk dat alles boven de 390 graden eigenlijk te hoog is (Napolitaanse stijl). De bodem brandt dan heel snel aan terwijl de bovenkant nog niet goed is. Ik gebruik 62% hydratie en draai de pizza iedere 20 seconden ofzo maar het is nog nooit een succes geweest op dergelijke temperaturen bij mij.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Weet iemand wat beter is voor het bakken? Ik heb deze pizzasteen op het oog, 2cm dikte:
https://www.welkoop.nl/gr...837373737&sqr=pizzasteen&

Echter kan ik voor 18 euro ook een chamotte steen kopen van 30x40 en 3cm dik. Vaak zijn pizzastenen van cordieriet gemaakt dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 08:03
FireFoz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:14:
[...]

Mijn oven haalt met gemak de 450 graden, maar ik merk dat alles boven de 390 graden eigenlijk te hoog is (Napolitaanse stijl). De bodem brandt dan heel snel aan terwijl de bovenkant nog niet goed is. Ik gebruik 62% hydratie en draai de pizza iedere 20 seconden ofzo maar het is nog nooit een succes geweest op dergelijke temperaturen bij mij.
Deze ervaring heb ik ook met de Karu. Het opstoken richting de 400-500 is vrij eenvoudig te behalen. Ik ben nu ook begonnen met lagere temperaturen, als ik voorheen net wat langer wacht dan 20 seconde ( even snel wat pakken wat je niet moet doen) dan heb ik vaak een zwarte korst. Alleen de toppings buiten de kaas om is nog “rauw”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:45
NoepZor schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:38:
Weet iemand wat beter is voor het bakken? Ik heb deze pizzasteen op het oog, 2cm dikte:

Echter kan ik voor 18 euro ook een chamotte steen kopen van 30x40 en 3cm dik. Vaak zijn pizzastenen van cordieriet gemaakt dacht ik.
Ik heb mijn steen ooit (2013) hier besteld - de website is verschrikkelijk, maar alles netjes geleverd en zeer goed ingepakt.
Dikker is beter, want houdt dan ook genoeg warmte vast voor de volgende pizza's.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 06-07-2021 10:46 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
GermanPivo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:45:
[...]

Ik heb mijn steen ooit (2013) hier besteld - de website is verschrikkelijk, maar alles netjes geleverd en zeer goed ingepakt.
Dikker is beter, want houdt dan ook genoeg warmte vast voor de volgende pizza's.
Ik zat naar deze te kijken:

https://www.kachelbouwmat...y=Accessoires&artikel=172
Voor 25 hebben ze ook nog deze https://www.kachelbouwmat...y=Accessoires&artikel=358

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zaphod_b
Apart dat mensen problemen krijgen bij te hoge temperaturen. Een Napolitaanse pizza bak je toch echt op iets van 435 graden celsius. De hydratatie moet inderdaad rond de 60% liggen. Zelf houd ik het op 62%, dan krijg ik een mooi zacht deeg wat wel degelijk goed gaar is.

De temperatuur meet ik in de Ooni Karu 12 op het midden van de steen met een infrarood thermometer. Rond de 435 graden gaat de pizza erin, die ik drie keer bij draai richting de vlammen. Na ongeveer 60-90 seconden is de pizza klaar. Aan de onderzijde keurige leopardvlekken, deeg is gaar en het beleg is ook helemaal gaar. Mooie opstaande rand met ook mooie vlekken. Heel af en toe een verbrand randje, maar zeker niet teveel.

De sleutel is wel om weinig beleg te gebruiken. Een krappe hoeveelheid tomatensaus, goed uitgesmeerd, een paar stukjes mozzarella, enkele plakjes salami en hoppa, je hebt een geweldige pizza.

Dit alles met weinig ervaring tot nu toe. Ik heb de oven een maandje in bezit ongeveer en heb er nu een keer of 4 a 5 mee gebakken. De laatste keer was met vrienden en heb ik er wel zes op een avond gebakken, dat was een leuke en leerzame training ;).

P.S. ik stook met eikenhout van Ooni zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

NoepZor schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:38:

Hou er ook rekening mee, hoe dikker, hoe meer warmte ze kunnen vasthouden. Daar heb je baat bij bij meerdere pizza's, want een minder groot percentage koelt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 18-06 08:40
zaphod_b schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:53:
Apart dat mensen problemen krijgen bij te hoge temperaturen. Een Napolitaanse pizza bak je toch echt op iets van 435 graden celsius. De hydratatie moet inderdaad rond de 60% liggen. Zelf houd ik het op 62%, dan krijg ik een mooi zacht deeg wat wel degelijk goed gaar is.

De temperatuur meet ik in de Ooni Karu 12 op het midden van de steen met een infrarood thermometer. Rond de 435 graden gaat de pizza erin, die ik drie keer bij draai richting de vlammen. Na ongeveer 60-90 seconden is de pizza klaar. Aan de onderzijde keurige leopardvlekken, deeg is gaar en het beleg is ook helemaal gaar. Mooie opstaande rand met ook mooie vlekken. Heel af en toe een verbrand randje, maar zeker niet teveel.
Ik denk dat er wel verschil is tussen een steen van 435 graden of een oventemperatuur van 435 graden. Ik heb het over de temperatuur van de oven, wat de thermometer aangeeft die er in hangt. Ik zal de steen volgende keer eens meten met mijn infrarood thermometer, maar ik dacht eigenlijk dat deze temperatuur lager lag dan wat de thermometer van de oven zelf aangaf.

Overigens is de steen bij mij zo heet, dat ik kan draaien wat ik wil maar de onderkant wordt dan geheid zwart bij dergelijke temperaturen.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
GermanPivo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:45:
[...]

Vreselijke site inderdaad, en ik was nog op zoek naar een pizzasteen voor mijn nieuwe Kamado. Maar zijn deze prijzen niet belachelijk hoog 8)7 zat dan zelf meer te kijken naar deze steen

[ Voor 9% gewijzigd door hollandnick op 06-07-2021 11:33 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
hollandnick schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:33:
[...]

Vreselijke site inderdaad, en ik was nog op zoek naar een pizzasteen voor mijn nieuwe Kamado. Maar zijn deze prijzen niet belachelijk hoog 8)7 zat dan zelf meer te kijken naar deze steen
Geen idee, had de link nog in de bookmarks staan. Ik zocht specifiek naar een steen met een bepaalde dikte en maat en dan worden je opties beperkt - helemaal 8 jaar geleden. :P Nu kom je om in de pizzastenen...

Mocht je meerdere pizza's na elkaar willen bakken, dan zou ik wel kijken of je een dikkere kan krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 06-07-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Ik zou die eerste nemen - zoiets heb ik toen ook gekocht en is goed bevallen met gebruik in de normale oven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Bij mijn Ooni Karu heb ik door schade en schande geleerd dat als de steen richting de 500 graden gaat m'n bodems verbranden, dus nu vul ik iets minder enthousiast het hout bij :)
En dan zorgen dat voordat je de pizza erin doet er wel brandend hout inzit ipv alleen kooltjes, anders krijg je dat de bodem gaar is maar de bovenkant niet.

Gelukkig is er vrij veel bandbreedte met de temperatuur, soms ben ik teveel met eten of kletsen bezig en vergeet het hout erin of de pizza eruit te halen, of schuif ik te enthousiast de pizza naar binnen zodat hij tegen de vuurbak aanplakt, ze smaken toch altijd erg goed. Laatst regende het en toen moest ik naar de normale oven uitwijken en dat was echt beduidend minder. :P

/edit Ik ben een krent trouwens, dus koop gedroogd eiken haardhout bij opa Freek wat ik dan zelf in mootjes hak.

[ Voor 7% gewijzigd door Sabbi op 06-07-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
GermanPivo schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:40:
[...]

Geen idee, had de link nog in de bookmarks staan. Ik zocht specifiek naar een steen met een bepaalde dikte en maat en dan worden je opties beperkt - helemaal 8 jaar geleden. :P Nu kom je om in de pizzastenen...

Mocht je meerdere pizza's na elkaar willen bakken, dan zou ik wel kijken of je een dikkere kan krijgen.
Goede tip, dan ga ik daar toch maar eens op letten en kijken of ik er 1 kan scoren met 3cm dikte

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
FireFoz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:21:
Ik denk dat er wel verschil is tussen een steen van 435 graden of een oventemperatuur van 435 graden. Ik heb het over de temperatuur van de oven, wat de thermometer aangeeft die er in hangt. Ik zal de steen volgende keer eens meten met mijn infrarood thermometer, maar ik dacht eigenlijk dat deze temperatuur lager lag dan wat de thermometer van de oven zelf aangaf.

Overigens is de steen bij mij zo heet, dat ik kan draaien wat ik wil maar de onderkant wordt dan geheid zwart bij dergelijke temperaturen.
Zeker, er is wel een verschil tussen de temperatuur van een volledige oven of van de steen. Nou is het ook zo dat de Ooni karu vooral warmte vanuit achter heeft, dus de steen is achterin heter en voorin koeler. Daarom moet je de pizza ook een aantal keren draaien, voor een gelijkmatige garing. Daarom meet ik ook op het midden van de steen, een mooi gemiddelde.
Overigens denk ik dat de overslaande vlammen aan de bovenzijde nog wel meer hitte geven dan 435 graden celsius, dat zijn toch best flinke vlammen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:09
FireFoz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:21:
[...]

Even vanuit mijn ervaring :)

Hydratatie tot 65% (en zelfs hoger) vind ik prima te doen in mijn Ooni Koda, ik zorg allereerst ervoor dat de steen goed op temperatuur is (minstens 30 min opwarmen tot ~400 graden). Dan draai ik het gas wat terug en tot ie ~350-375 graden is, en gaat de pizza erin. Tussen pizza's zet ik het gas weer op max.

Wat @zaphod_b zei, niet teveel toppings. Ik laat ook alles goed drogen/uitlekken van tevoren (mozzarella, salami, pepertjes, etc.).

435 graden is ook te doen, maar vind ik persoonlijk minder omdat de ingrediënten bovenop minder lang garen. Is inderdaad wel de Napolitaanse stijl.
apNia schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:12:
[...]

Ja voor je ondergrond zal de kwaliteit van je meel niet zo spannend zijn. Ik ben gewoon lui om verder te verkennen. Dus als ik m'n Caputo 00 bestel, doe ik er soms deze bij :)
Ik kan Semola rimacinata van Caputo erg aanraden. In tegenstelling tot reguliere tipo 00 verbrandt deze niet op de pizzasteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHLi-ZEpsN0D4O87CmqsfUBv1n8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQynbvhsOAijXCkOQAKYJhnm.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe voorraad ingeslagen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Uiteindelijk de steen van 2,5cm meegenomen, was iets duurder maar was mooier afgewerkt. Denk wat praktischer in de keuken. De goedkopere was meer een baksteenachtig ding met ruwe randen en onderkant. Leuk om een pizzaoven mee te bouwen. Ben benieuwd hoe goed het gaat werken. Dit ding is van chamotteklei ipv cordieriet wat je vaak ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YMJ1tHx-NnbqVtAqz2h0Gv2H8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DBL245BzrwqrQJ8YctLPpWz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door NoepZor op 06-07-2021 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
zo'n soort steen heb ik ook. passen er precies 2 van in onze oven (boven elkaar). Loeizwaar en blijft nog uren warm na uitzetten oven ;-)
Kostte vergeleken met 'echte' pizzastenen geen drol bij de plaatselijke kachelwinkel.
https://kachelmaterialens...platen-vermiculite-platen
Vlekt wel wat als je pizza heeft 'gelekt', maar dat bevordert de smaak ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
NoepZor schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:29:
Uiteindelijk de steen van 2,5cm meegenomen, was iets duurder maar was mooier afgewerkt. Denk wat praktischer in de keuken. De goedkopere was meer een baksteenachtig ding met ruwe randen en onderkant. Leuk om een pizzaoven mee te bouwen. Ben benieuwd hoe goed het gaat werken. Dit ding is van chamotteklei ipv cordieriet wat je vaak ziet.

[Afbeelding]
ow.. haha.. je bent al geslaagd zie ik.. :)\
bak ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Laatst online: 08-09 11:12
Hoe bereiden jullie je voor op het maken van een flink aantal pizza's?

Ik heb namelijk de uitdaging gekregen om voor een feestje morgen van 12 personen pizza's te gaan bakken. Het zal natuurlijk niet 1 pizza p.p. worden maar meer gewoon pizza maken, deze zal door de feestgangers gedeeld worden.

Het menu is wel vrij simpel gehouden, er zullen 3 soorten pizza's gemaakt worden. Waarvan 1 salami, 1 tonijn en een vega. Het deeg is inmiddels voorbereid en ik heb voor 16 bollen a 190gram gekozen, eerder al geprobeerd en dit is een mooi formaat pizza om met elkaar te kunnen delen. En na wat meer drank zal er toch steeds wel minder gegeten worden ;-)

Tot mijn beschikking heb ik de burnhard nero pizza oven en mijn KJC2, twijfel of ik alleen voor de pizza oven ga, daar waar deze met 2/3 min op 350g pizza's eruit kan toveren of ga ik beide apparaten gebruiken. Het lijkt mij dat met 1 machine wel wat meer overzicht en speling hou ook met het voorbereiden van de nieuwe pizza's die de oven in moeten.

Dit zal voor mij de eerste keer zijn dat ik een dergelijke opdracht krijg en vraag mij dan ook af of 16 bollen er vanuit gaan hier 6 punten per pizza uit te halen met snijden te delen met 12 man voldoende zou zijn en of ik dan inderdaad 1 werkende machine zal nemen of 2?

Wat zijn jullie ervaringen hierin? Ook met bv het deeg uit de koelkast halen voor zijn laatste rijs, want je wilt ook niet dat je alles uit koelkast haalt terwijl je nog een half uur / 45min staat te bakken voordat de laatste bollen deeg gestrechted moeten worden.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Geen ervaring mee, maar ik zou proberen wat hulp te rekruteren voor het stretchen/beleggen terwijl jij bakt.
Ik zou niet proberen beide tegelijk te doen, bij het bakken moet je je aandacht erbij houden.
En anders gewoon om en om, maar dan moeten de gasten wat geduld hebben.

Uurtje speling met deeg uit de koelkast heb je denk ik wel hoor. Zoveel tijdsverschil kan er bij mij thuis ook prima in zitten tussen de geplande tijd en waarop we daadwerkelijk beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 09-07-2021 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 09:21
mijn fyra op pellets is niet geschikt voor veel pizzas na elkaar.
het duurt te lang voor de temperatuur terug op niveau is.
de eerste 2-3 pizzas gaan goed maar daarna gaat het niet zo vlot meer.
ik zou dus voor zekerheid 2 ovens kiezen als je de mogelijkheid hebt.
maar je weet zelf misschien best hoe goed je ovens zijn.

ik maak altijd 6 pizzas op voorhand op houten scheppen. zo kan ik snel iedereen een eerste keer bedienen zonder nieuwe pizzas te moeten beleggen.

en beetje hulp is natuurlijk handig. misschien is het afbakken van de pizzas wel makkelijker dan het stretchen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-09 12:04
hey hey,

Aspirant pizzaiolo hier.
Bak nu enige tijd zelf pizza op een weber 57cm inclusief diy pizza ring. Werkt helemaal prima en pizza's smaken heerlijk echter wil ik een stapje omhoog in kwaliteit en voornamelijk handigheid.
Na wat zoeken erachter dat een Ooni Koda 12 of Ooni Karu 12 het meest bij mij passen.
Koda is alleen gas geschikt, Karu heeft hier meer opties in. Maargoed, dit is allemaal bekent.
Van de 2 spreekt de Karu mij het meeste aan daar hier een deurtje bij zit en je met de optionele gas brander nog diverser je oven warm kan maken.
Ik lees dat er hier meerdere ook de Karu bezitten en vraag mij af hoe deze bevalt (ook de gas brander).
Onderstaand haal ik uit de weber met pizza ring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTt1a6a9EUMaSt5vbjXzHeY8dPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zeul2i3cyX8dXdIdZpvpthmj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 22:30

xon

Mede nerds,

Hoop dat er geen bezwaar is om hier te plaatsen:

Dat is er wel: V&A zijn hier niet toegestaan.

[ Voor 67% gewijzigd door Ardana op 10-07-2021 09:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zaphod_b
ietse schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:57:
Van de 2 spreekt de Karu mij het meeste aan daar hier een deurtje bij zit en je met de optionele gas brander nog diverser je oven warm kan maken.
Ik heb zelf de Karu, zonder de optionele gasbrander, dus ik stook op hout en soms wat houtskool erbij. Het goed opstoken van het vuurtje is even oefenen maar heb je snel onder de knie. De oven is snel heet, na een minuutje of 20. Het resultaat mag er absoluut wezen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrABgW-68hbxa8qrc8sxiowQxaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ySI1wDpC0909ZGrB1uq0Kar.png?f=fotoalbum_large

Kortom: absoluut een aanrader!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
ietse schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:57:

Koda is alleen gas geschikt, Karu heeft hier meer opties in. Maargoed, dit is allemaal bekent.
Ik lees dat er hier meerdere ook de Karu bezitten en vraag mij af hoe deze bevalt (ook de gas brander).
Ik zat met dezelfde keuze en bak zeker wekelijks een pizza en zag me uiteindelijk niet elke week weer dat vuurtje opstoken aan het einde van een werkdag. Ook wilde ik niet elke keer de buren weer in de rook zetten en ben dus voor de Koda gegaan. Moet zeggen dat ik daar geen spijt van heb. Je steekt hem aan, prepareert binnen de pizza en tegen de tijd dat ik daar mee klaar ben is de Koda op temperatuur en kan hij er in.

En ja, voor de Karu kun je ook een brander halen maar dat kost weer extra en wisselen tussen de brandstoffen is dan ook weer een klusje. Wat ik op YouTube tegenkwam was dat de Karu met brander wel werkt maar dat een Koda het beter doet op gas, vooral door het verschil in lijn brander en punt brander. Maar natuurlijk heeft een houtgestookte pizzaoven ook wel iets, al merk je er in de smaak niet veel/niets van.

Ik gebruik mijn Kamado wel als ik iets in de fik wil steken, ook wekelijks (daar heb ik dan weer minder moeite mee). :P

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NoepZor
Vandaag 2 testpizza’s gemaakt, laatste rand ingesmeerd met olie voor wat extra kleur. Bodem wordt niet heel bruin maar desalniettemin zeer acceptabel resultaat. Ik heb de oven op grillen met circulatielucht gezet, dan gaat ie tot 300 ipv 275. Steen was na 15 min 200 en na 45 min ruim 300.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6CU4U1Lu-IkcKKygv1wJgezTDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1L7Tjo4n2Juc0HWUxVJyud0B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWs2bHEuXAai5zR4MOe7gLhBRc0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EguA2bzMgH7Kp9tjRZNCyfxZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJrl9g5oCHcU-5QidSPWa8eLzqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnsMUe7pn3dZul5pnKY2vx83.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OI2Vs5sh-RNnNRfba8pi4GzndMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Twhz0sBXAQtJEjWUKhR3yly1.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destralak
NoepZor schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:05:
Vandaag 2 testpizza’s gemaakt, laatste rand ingesmeerd met olie voor wat extra kleur. Bodem wordt niet heel bruin maar desalniettemin zeer acceptabel resultaat. Ik heb de oven op grillen met circulatielucht gezet, dan gaat ie tot 300 ipv 275. Steen was na 15 min 200 en na 45 min ruim 300.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Prima resultaat voor een 'normale' oven!

Heb dit weekend ook weer pizza gemaakt - deeg was beste tot nu toe. Erg luchtig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ks8gEsg5OJ7M91Y8xT_ZxmrKWzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYRJNcRjPCVaWjsUBF3ABbNd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwh3VDl7eF6Ib679z2OUgl1fggo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8Zvz1TyMQBgiUhgtXBz6DPH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IquRlFmR9N_7OwUgqr1D1NkiioY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hv1qHG0yHey1mgAVabyYa2Sw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Destralak schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:31:
[...]

Prima resultaat voor een 'normale' oven!
Dat vond ik ook. Gister ook pizza gemaakt met iets minder hydratatie (60%) en een kortere rijs (uurtje of 5-6). Dat was toch minder. Wat vaster deeg. Ook was de oven op een of andere manier op de steen net wat minder heet, bovenin wel 300, maar steen zat rond de 250-260. Heeft minimaal een uur staan opwarmen.

Pizza bakken is wel een heel trial and error proces thuis. Vooral als je ziet met hoeveel gemak die dingen de oven in gaan bij de pizzeria. Zaterdag trouwens pizza gehaald (was wel een pizzaweekendje..) en ik zag dat zij ook bakken rond 300 graden. Alleen daar komt de pizza toch heel anders uit de oven dan thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stategamer
  • Laatst online: 26-08 14:46
Gezien hier vast een aantal mensen zijn die niet met alleen een speciale pizza oven aan de slag gaan, heb ik een vraag; Zijn er ervaringsdeskundige die goede ervaringen hebben met inbouwovens en pizza bakken?

Voorheen heb ik een aantal pogingen gedaan pizza te maken met een losstaande oven (ramp), duurde echt lang voordat die oven op temperatuur was en daarna de pizza eetklaar etc.

Nu hebben wij recent een huis gekocht welke al een inbouwoven heeft in de keuken, maar deze stelt ook echt niets voor, het is een combi-oven welke voor elk gerecht dat de oven in moet de tijd van het recept verdubbelt moet worden.

Daarom ben ik op zoek naar een goede inbouwoven, zodat ik meer kookplezier kan hebben en de kunst van het pizzabakken weer kan oppakken! Hebben jullie ervaringen/tips voor een inbouwoven? Mijn ervaring leert dat combi-ovens echt totaal niet werken (vroeger gehad thuis, nu weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:54

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Ik heb deze SMEG oven met pizzasteen. Ik heb nooit gemeten hoe heet de steen wordt maar een pizza is in 3-5 minuten klaar. Het kan vast beter met een ooni of soort gelijke pizza-oven maar daar kan je weer geen taart mee bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@stategamer
- pizzasteel nemen. Staal brengt meer warmte over dan steen, en dat is wat je wilt als de temperatuur beperkt blijft tot wat een normale oven kan leveren
- Oven maximaal voorverwarmen, hoogst instelbare temperatuur.
- Op het laatste moment de grillstand aanzetten (als je oven dat heeft) en pizza erin

En dan even experimenteren met hoe lang het erin moet. Naar mijn ervaring 3-4min, maar is natuurlijk erg afhankelijk van temperatuur. Met reguliere pizzasteen duurt het bij mij ongeveer 2x zo lang.

Vooral goed voorverwarmen! Dan krijgt je bodem ook wat kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik heb paar keer zelf pizzadeeg gemaakt maar met verschillende resultaten. De ene keer perfect, de andere keer heel erg elastisch.

Ik zit er nu aan te denken om een deegkrat van 40x30 te kopen. Zodat ik het deeg in de koelkast kan rijzen die altijd dezelfde resultaten te krijgen.

In de koelkast heb je een langere rijstijd maar dan moet er ook ander bloem bij. Ik zat zelf aan dit type bloem te denken: https://shop.italieplein....oem-nuvola-mulino-caputo/

Hebben jullie nog advies?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
MrVegeta schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:37:
Ik heb paar keer zelf pizzadeeg gemaakt maar met verschillende resultaten. De ene keer perfect, de andere keer heel erg elastisch.

Ik zit er nu aan te denken om een deegkrat van 40x30 te kopen. Zodat ik het deeg in de koelkast kan rijzen die altijd dezelfde resultaten te krijgen.

In de koelkast heb je een langere rijstijd maar dan moet er ook ander bloem bij. Ik zat zelf aan dit type bloem te denken: https://shop.italieplein....oem-nuvola-mulino-caputo/

Hebben jullie nog advies?
Er zijn een aantal dingen belangrijk als het gaat om je eindresultaat, maar voor mij is een deegkrat er niet een van. Recept, tijden en deeg op kamertemperatuur laten komen maken dan veel meer uit.

Die pizzabloem die je linkt lijkt heel erg op caputo blauw (als ik kijk naar eiwit en w-waarde). Blauw en rood zijn beide prima, maar deze pizzabloem is bijna 40% duurder. Rood en blauw werken imho net zo goed, rood iets beter voor een koelkastrijs.

Wat ik tegenwoordig doe: autolyse, dan kneden, uurtje kamertemperatuur rusten en dan als bulk de koelkast in. 6 uur voortijds uit de koelkast en opbollen, op kamertemperatuur laten doorrijzen. Dan zijn ze perfect te handlen, goed op temperatuur en goed op smaak.

Mijn tip: noteer vooral zo veel mogelijk (je receptuur, je tijden, je temperaturen) en verander niet alles in 1x. Dan weet je beter welk element welk effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Bedankt voor de tips. Deegkrat is natuurlijk niet van belang, maar is wel makkelijker dan het deeg overal in te moeten doen, potten en pannen haha. De koelkast is altijd dezelfde temperatuur dus dat leek mij wel makkelijk.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bicky
Ik gebruik de taarten bewaardoos
Die heeft een deksel en sluit redelijk luchtdicht.

Heeft wel geen vlakke bodem maar heb daar nog geen last van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

@MrVegeta ik gebruik gewoon rode caputo... meen ooit gelezen te hebben dat die meer dan de blauwe geschikt is voor een lange rijs. Verder nog even checken, want ik kon geen deegkratten vinden die pastte in m'n doodnormale Hollandse ijskast. Anders heeft Ikea nog wel bakken, maar uiteindelijk die ik ze tegenwoordig gewoon per bol in een containertje. Kan je iets dynamischer stapelen in die mini ijskast van me, en je zit niet te kloten met dat snijden; je wipt ze er gewoon mooi rond uit (als je er een minilaagje olie in doet).

PS: groetjes aan iedereen bij de Kraaienpartij \o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
mithras schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:36:
[...]
Er zijn een aantal dingen belangrijk als het gaat om je eindresultaat, maar voor mij is een deegkrat er niet een van. Recept, tijden en deeg op kamertemperatuur laten komen maken dan veel meer uit.

Die pizzabloem die je linkt lijkt heel erg op caputo blauw (als ik kijk naar eiwit en w-waarde). Blauw en rood zijn beide prima, maar deze pizzabloem is bijna 40% duurder. Rood en blauw werken imho net zo goed, rood iets beter voor een koelkastrijs.

Wat ik tegenwoordig doe: autolyse, dan kneden, uurtje kamertemperatuur rusten en dan als bulk de koelkast in. 6 uur voortijds uit de koelkast en opbollen, op kamertemperatuur laten doorrijzen. Dan zijn ze perfect te handlen, goed op temperatuur en goed op smaak.

Mijn tip: noteer vooral zo veel mogelijk (je receptuur, je tijden, je temperaturen) en verander niet alles in 1x. Dan weet je beter welk element welk effect heeft.
Ik gebruik de Caputo Nuvola (paars) vaak in kleine verhouding samen met Caputo rood. Alhoewel de eiwit/W-waarde inderdaad op elkaar lijken krijg ik een beduidend luchtiger deeg en korst.

Ben het echter met je eens dat de basis (deeg en techniek) het belangrijkste is. De rest is verfijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Heb deze besteld:

Afbeeldingslocatie: https://shop.italieplein.nl/wp-content/uploads/2015/01/00-bloem_cuoco_caputo.jpg

Samen met:

Afbeeldingslocatie: https://shop.italieplein.nl/wp-content/uploads/2016/05/semola-caputo.jpg

Merkte dat mijn gewone bloem (dat ik gebruik op het aanrecht) erg aan het deeg bleef plakken en verbrande in de Kamado wat niet zo lekker is. Ook lees ik her en der dat je semola door je deeg kan mixen voor een luchtigere bodem. Dus dat ga ik ook proberen.

En wat gedroogde gister:

Afbeeldingslocatie: https://shop.italieplein.nl/wp-content/uploads/2019/05/gedroogde-gist-voor-pizzadeeg-caputo.jpg

Woensdag meteen maar aan de slag. Zien of ik hier andere pizza's mee krijg dan de bloem uit de supermarkt.

Nu moet ik eigenlijk ook een keer eigen saus gaan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
MrVegeta schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:10:

Goede tomaten in blik/Polpa di pomodori (Mutti/Petti) kopen en afhankelijk van je smaak beetje verse knoflook/peper/zout erdoor. Klaar :)

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 02-08-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
MrVegeta schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:10:
Heb deze besteld:

[Afbeelding]

Samen met:

[Afbeelding]

Merkte dat mijn gewone bloem (dat ik gebruik op het aanrecht) erg aan het deeg bleef plakken en verbrande in de Kamado wat niet zo lekker is. Ook lees ik her en der dat je semola door je deeg kan mixen voor een luchtigere bodem. Dus dat ga ik ook proberen.

En wat gedroogde gister:

[Afbeelding]

Woensdag meteen maar aan de slag. Zien of ik hier andere pizza's mee krijg dan de bloem uit de supermarkt.
d:)b
Het makkelijkste: de mutti passata fles. Voor een verbeterde versie: pak een blik gepelde tomaten, vang vocht apart op. Fruit tomaten aan met ui/sjalot/knoflook (wat je wil) met wat kruiden/peper/zout. Resultaat even in de blender/staafmixer, je kan het restvocht toevoegen om de juiste dikte te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
mithras schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:28:
[...]
d:)b

[...]
Het makkelijkste: de mutti passata fles. Voor een verbeterde versie: pak een blik gepelde tomaten, vang vocht apart op. Fruit tomaten aan met ui/sjalot/knoflook (wat je wil) met wat kruiden/peper/zout. Resultaat even in de blender/staafmixer, je kan het restvocht toevoegen om de juiste dikte te krijgen :)
Dit sausrecept ga ik zeker eens proberen voor de variatie :-)

Voor een echte Napolitaanse pizzasaus: koop San Marzano-tomaten (bijv van Mutti) - pureren met de blender (wat kleine tomatenstukjes erin laten, gladde saus hoeft niet), beetje zout erbij, klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hebben jullie trouwens ook iets van een kneed/keuken machine die jullie gebruiken om het deeg te kneden, of gaat dat met de hand? Ik doe het nu altijd met de hand maar het is best een klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
MrVegeta schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:46:
Hebben jullie trouwens ook iets van een kneed/keuken machine die jullie gebruiken om het deeg te kneden, of gaat dat met de hand? Ik doe het nu altijd met de hand maar het is best een klusje.
Kitchenaid hier. Ingrediënten erin, 10 minuten op de laagste stand kneden en klaar. :) Met een wat natter deeg gebruik ik de handmixer met deeghaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Is het nog de moeite waard om daar een budget ding van te kopen? 500 euro voor een apparaat om 2 keer in de maand pizzadeeg met een maken is wat te veel van 't goeie :p. Wij hebben hier ook een handmixer met deeghaken, misschien kan ik dat eerst eens proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door MrVegeta op 02-08-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik doe allebei wel, ligt er ook beetje aan hoeveel ik maak.
Als ik maar 1-2 bolletjes maak doe ik het met de hand, is minder schoonmaakwerk, en ook niet heel hard werken om te kneden.
Maar maak je grotere hoeveelheden, dan is het wat harder werken, en pak ik eerder een mixer.

@MrVegeta hier ook een relatief goedkope (bourgini, gekregen), maar kan nog niet veel zeggen over levensduur. Ding piept en kraakt wel aardig.

Daarvoor handmixer met deeghaken, werkt ook prima. Geloof € 25. Als je dan gewoon uit gaat van garantieperiode = hoe lang je hem kunt gebruiken, valt het qua kosten/jaar altijd mee.
Hebt in elk geval kans de motor te verbranden. Dat is met mijn vorige gebeurd.

[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 02-08-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

MrVegeta schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:18:
Is het nog de moeite waard om daar een budget ding van te kopen? 500 euro voor een apparaat om 2 keer in de maand pizzadeeg met een maken is wat te veel van 't goeie :p. Wij hebben hier ook een handmixer met deeghaken, misschien kan ik dat eerst eens proberen.
Ik zou het in dat geval lekker met de hand doen. Ik heb zelf een Kenwood mixer omdat koken een beetje meer een hobby begon te worden, en zijn relatief iets goedkoper dan een Kitchenaid. Maar met de hand vond ik soms ook wel lekker REAL voelen. Dat contact met je deeg heeft wel z'n charme. Anders even kijken naar een mixer en letten op het vermogen, dat je niet zo'n rokend Blokker ding ineens heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Zit nu ook te kijken naar een Kenwood KMX750RD, lijkt me best een aardige middenmoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Ja hoor, dat gaat prima. Let wel even op de maximale hoeveelheid deeg die je kan maken. Hier ooit begonnen met een budget ding met de instelling: gebruiken we hem veel en gaat 'ie stuk? Dan komt er een KitchenAid. Beide was dus het geval. :P

Vermogen zegt trouwens ook niet alles, want een KitchenAid heeft relatief weinig vermogen, maar heeft geen moeite met wat zwaardere soorten deeg.

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 02-08-2021 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Destralak schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

Dit sausrecept ga ik zeker eens proberen voor de variatie :-)

Voor een echte Napolitaanse pizzasaus: koop San Marzano-tomaten (bijv van Mutti) - pureren met de blender (wat kleine tomatenstukjes erin laten, gladde saus hoeft niet), beetje zout erbij, klaar!
Ik vind het zonde om te pureren. Bij mij worden Italiaanse bliktomaten altijd een beetje geprakt met een vork. Ik meen dat dat ook een officiële eis is voor bepaalde keurmerken in italie.

Qua standmixers: goedkoop is duurkoop, als je deeg gaat maken tenminste.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
Boudewijn schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:17:
[...]

Ik vind het zonde om te pureren. Bij mij worden Italiaanse bliktomaten altijd een beetje geprakt met een vork. Ik meen dat dat ook een officiële eis is voor bepaalde keurmerken in italie.

Qua standmixers: goedkoop is duurkoop, als je deeg gaat maken tenminste.
Helemaal mee eens, daarom zei ik ook stukjes erin laten :) passata-achtig gepureerd oogt ook minder mooi op een pizza en brengt minder smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Destralak schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:18:
[...]

Helemaal mee eens, daarom zei ik ook stukjes erin laten :) passata-achtig gepureerd oogt ook minder mooi op een pizza en brengt minder smaak.
Als ik mijn staafmixer in een beker tomaten gooi, is het gewoon zoef weg... Puree. Daarom vork :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 17:55
Heb een bourgini gehad maar deze is al snel overleden. Pizzadeeg maken is een goedkope keukenmachine gewoon niet geschikt voor.

Nu heb ik een iets duurdere machine, moulinex volgens mij, maar deze is ook te licht.

Ik gebruik de machine om het deeg te mixen tot het te stevig wordt voor de machine. Dan is het plakkerige er van af en kneed ik nog een paar minuten met de hand. Tussen je vingers kan je goed voelen of het deeg klaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
Voor wie zich afvraagt hoe het nou zit met kleuren bloem en de sterkte. Het zit hem in de W waarde. Hoe lager, hoe korter laten rusten. Als je dus lang in de koelkast wilt, moet je een sterke bloem hebben met een hooge W waarde.

Op internet is veel over te lezen, bijv op https://www.italieplein.n...de-en-w-waarde-van-bloem/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrParis
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-04-2023
Hallo allemaal,

Vraagje, ik heb onlangs voor het eerst koud gefermenteerd pizzadeeg proberen maken maar dat is toch redelijk hard mislukt. Ik heb het recept van Binging (Basics) with Babish gevolgd. Dit gaf me een deeg van 65% vochtigheidsgraad. Het was een beetje plakkeriger dan het zijne maar voor de rest geen problemen.
Dan heb ik het 2 uur laten fermenteren uit de frigo en ongeveer 4 dagen in de frigo. Er zat wel wat leven in de ik had goede hoop.
Bij het bakken heb ik een gewone bakplaat gebruikt, geen pizzasteen of -staal. Alle aanwijzingen uit hetzelfde filmpje gevolgd. De pizza's waren echter zeer teleurstellend. Heel plat, slechte textuur, geen luchtbellen, geen bruining van het deeg etc.
Hebben jullie enig idee wat het probleem zou kunnen zijn, ik weet het echt niet...

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Alle 'symptomen' wijzen op gebrek aan temperatuur / warmteoverdracht

- Oven zo heet mogelijk zetten
- Voldoende lang voorverwarmen om je steen/pizzasteel/als-het-echt-niet-anders-kan bakplaat op temperatuur te laten komen

Dan pizza erin. Evt grillstand aanzetten als je die hebt, voor wat bruining aan de bovenkant. Wel in de gaten houden.

Verder kan 4 dagen te lang zijn, ligt ook aan de temperatuur in je koelkast.
Ik doe meestal 24 tot 48 uur. Maar maak vaak teveel, en de restjes willen dan best nog wel eens 4-5 dagen liggen en die doen het eigenlijk ook altijd nog wel. Maak ik foccacia's of broodjes van of iets dergelijks.
Gezien je zegt dat er wel leven in zat, ga ik niet uit van dode gist.

[ Voor 34% gewijzigd door defusion op 07-08-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

MrParis schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:07:
Hallo allemaal,

Vraagje, ik heb onlangs voor het eerst koud gefermenteerd pizzadeeg proberen maken maar dat is toch redelijk hard mislukt. Ik heb het recept van Binging (Basics) with Babish gevolgd. Dit gaf me een deeg van 65% vochtigheidsgraad. Het was een beetje plakkeriger dan het zijne maar voor de rest geen problemen.
Dan heb ik het 2 uur laten fermenteren uit de frigo en ongeveer 4 dagen in de frigo. Er zat wel wat leven in de ik had goede hoop.
Bij het bakken heb ik een gewone bakplaat gebruikt, geen pizzasteen of -staal. Alle aanwijzingen uit hetzelfde filmpje gevolgd. De pizza's waren echter zeer teleurstellend. Heel plat, slechte textuur, geen luchtbellen, geen bruining van het deeg etc.
Hebben jullie enig idee wat het probleem zou kunnen zijn, ik weet het echt niet...

Alvast bedankt!
Dat is mij ook wel overkomen, al doende leert men :)

- 2 uur op kamertemperatuur fermenteren zal vaak te kort zijn in onze koude kikkerlandjes, het deeg moet zeker 1,5 tot 2 keer gegroeid zijn en soms duurt dat wel 6 uur. (Je kan dat makkelijker controleren door een beetje deeg apart in een smal hoog glas te doen). Als het deeg eenmaal in de frigo staat rijst het niet meer verder.

- alleen specifiek sterk brood- of pizza-meel met extra veel gluten kan je zo lang in de ijskast laten staan. hoe langer hoe meer gluten er worden afgebroken en dan puft het niet meer mooi op in de oven. 12-24 uur in de ijskast is dan beter.

- stook je oven zo heet op als mogelijk. Heter is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrParis
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-04-2023
Bedankt voor de tips!
Het bloem is goeie Tipo 00 bloem dus ik denk niet dat het daaraan ligt. Ik zal de volgende keer inderdaad proberen het deeg een 6-tal uren te laten fermenteren uit de frigo en het binnen de 24-48 uur te gebruiken. Is er al voldoende fermentering geweest na 24 uur? De oven stond volgens mij wel op 225 en hij kan niet veel hoger denk ik maar de volgende keer zet ik hem op maximum.
Ik laat jullie weten wat het geeft! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Persoonlijk doe ik:
1) ingrediënten losjes samenvoegen/mengen (bloem, zout, gist, water)
2) uurtje laten liggen (zgn. autolyse: alles laten combineren, waarna het kneden een heel stuk beter gaat)
3) kneden, hoeft niet meer heel lang na de vorige stap
4) opbollen en in de koelkast voor 24-48 uur
5) ca. 2-3 uur van tevoren uit de koelkast halen

Tijden zijn voornamelijk afhankelijk van hoeveelheid gebruikte gist en temperatuur (zowel in de koelkast als erbuiten). Er bestaan tabellen voor om een idee te krijgen, maar uiteindelijk zul je het toch zelf moeten proberen.

Temperatuur altijd maximaal. Meeste thuisovens zijn helaas beperkt tot 250 of 300, maar iedere graad is er een.

En liefst investeren in iets voor betere warmteoverdracht; eenvoudige corderiet pizzasteen kost geen drol.
Eerste google link:
https://www.lidl-shop.nl/...-pizzasteen/p100321135002
Mijne was 'gratis' met een of andere zegelactie.
Pizzasteel is beter.
Een oven die 430 graden doet nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

defusion schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:59:
Persoonlijk doe ik:
1) ingrediënten losjes samenvoegen/mengen (bloem, zout, gist, water)
2) uurtje laten liggen (zgn. autolyse: alles laten combineren, waarna het kneden een heel stuk beter gaat)
3) kneden, hoeft niet meer heel lang na de vorige stap
4) opbollen en in de koelkast voor 24-48 uur
5) ca. 2-3 uur van tevoren uit de koelkast halen

Tijden zijn voornamelijk afhankelijk van hoeveelheid gebruikte gist en temperatuur (zowel in de koelkast als erbuiten). Er bestaan tabellen voor om een idee te krijgen, maar uiteindelijk zul je het toch zelf moeten proberen.

Temperatuur altijd maximaal. Meeste thuisovens zijn helaas beperkt tot 250 of 300, maar iedere graad is er een.

En liefst investeren in iets voor betere warmteoverdracht; eenvoudige corderiet pizzasteen kost geen drol.
Eerste google link:
https://www.lidl-shop.nl/...-pizzasteen/p100321135002
Mijne was 'gratis' met een of andere zegelactie.
Pizzasteel is beter.
Een oven die 430 graden doet nog beter.
Dus je hoeft niet je grote deegbol te laten rijzen? Kneden en dan direct in kleinere bollen verdelen en opbollen en dan direct de koelkast in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dat is zoals ik het doe. Uiteraard zijn er vele methoden die mogelijk net iets ander resultaat zullen geven.

Bulk rijs in koelkast en daarna pas opbollen kan ook. Maakt in mijn ervaring geen verschil en kun je zelfde hoeveelheid gist voor gebruiken.

Eerst bulk rijs buiten koelkast, dan pas opbollen en in de koelkast nooit gedaan. Weet niet of dat heel ander resultaat zal geven. Moet mogelijk wel de hoeveelheid gist op afgestemd worden.

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 09-08-2021 11:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:22
Veel meegelezen en geleerd hier, na een eerder volledig mislukte poging nu een stuk succesvoller en deel ik hier wat mij heeft geholpen. De mislukte poging had (denk ik) meerdere oorzaken, maar dit heb ik nu anders gedaan:

1. bloem/meel ; ik had La Tua Farina (voor verse pasta) gebruikt want die stond in het ultieme basisrecept uit de openingspost. Maar misschien is dit niet meer actueel? Voor mn gevoel kan het niet de juiste zijn als het voor verse pasta is en er ook varianten zijn voor pizza :) Nu bij de plaatselijke molen een pizzameel gehaald; een combinatie van tarwemeel en tarwegries. Eiwitten zijn vrij hoog (denk ik) met 11.4 gram.

verhoudingen (4 pizza's):
500 gram meel
325 gram water
7 gr gist
10 gr zout
2 el olijfolie

2x 1,5 uur rijzen.

2. pizzasteen; die had ik eerst niet en de bodem is nu lekker en krokant, heb de oven een uur voorverwarmd op 300 graden.

3. mozzarella: ik gebruik nu geraspte mozzarella ipv die blokken uit een zakje; dat scheelt een boel vocht volgens mij.

Ik was blij met het resultaat, bodem was lekker en rand was mooi bol en luchtig. Zie foto's :)

Wel nog een paar vragen, misschien heeft er iemand tips:

1. ik gebruik semolina om de pizza op de steen te schuiven maar na de eerste pizza ligt er dus een laagje zwarte semolina op de steen. Nu met gevaar voor eigen leven (HOT HOT) met wat keukenrol er af geveegd, iemand een tip hoe je dat voorkomt of oplost?

2. ze waren vrij klein omdat ik al snel gaten in de bodem kreeg, kreeg het niet veel verder uitgerekt. Is dat vooral techniek of moet ik dan toch nog wat wijzigen in mn deeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvvlKQpzIe8MXkXIPmB-OjRh4Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYlzQiTMr9izGbuHWxVBq2WE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rs2Londr1WGLgMTgRxoi0sSSIuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISYBQ7x0rMnhu4ydYzH0lwom.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
nextnext schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:09:
3. mozzarella: ik gebruik nu geraspte mozzarella ipv die blokken uit een zakje; dat scheelt een boel vocht volgens mij.
Klopt, gebruik ik ook regelmatig. Maar 'echte' mozzarella wat uitknijpen, kleinere stukjes maken, en een paar velletjes keukenpapier gebruiken om zoveel mogelijk vocht te onttrekken werkt ook. Geeft toch een andere smaak/textuur dan die voorgeraspte.
Moet wel nog een keer een blok low-moisture mozzarella proberen, kijken hoe dat gaat. Zelf drogen is ook weer zo'n gedoe.
Wel nog een paar vragen, misschien heeft er iemand tips:

1. ik gebruik semolina om de pizza op de steen te schuiven maar na de eerste pizza ligt er dus een laagje zwarte semolina op de steen. Nu met gevaar voor eigen leven (HOT HOT) met wat keukenrol er af geveegd, iemand een tip hoe je dat voorkomt of oplost?
Aan de kant schuiven met iets dat tegen de temperatuur kan.
Een messing borstel werkt goed, maar desnoods gebruik je je pizzaschep als je niks anders bij de hand hebt.
Het hoeft maar aan de kant, als de oven weer is afgekoeld kun je schoonmaken. Persoonlijk zuig ik 'm dan gewoon uit met een stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:33
Afgelopen weekend voor het eerst San Marzano Mutti tomaten gebruikt voor de pizza, maar dat viel toch tegen. Heb er een klein snufje zout bijgedaan en verse basilicum (daarna met de staafmixer wat gemixt), maar er zat echt amper smaak aan. Dit in tegenstelling tot de Mutti pizzasaus die wel goed werd ontvangen. Nu las ik ergens dat San Marzano tomatensaus juist niet overheersend moet zijn om de andere ingrediënten goed te proeven, maar ik vraag me toch af of anderen dit ook zo ervaren of wellicht een beter pizzasaus recept hebben met de San Marzano tomaten?

Overigens nu al een aantal keer pizzadeeg gemaakt met de hier wel vaker genoemde La Tua Farina Bloem, maar de laatste keren is met 60% water toch slecht bevallen. Het deeg was na het kneden echt nog veel te plakkerig om op te bollen of om over te zetten naar een andere schaal voor bulk-rise. Zou dit te maken hebben met de lage W-waarde in La Tua Farina? Wellicht binnenkort maar eens betere bloem kopen met een hogere W-Waarde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:40
nextnext schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:09:

Verse mozzerella kan wel maar pas als de pizza eigenlijk al gebakken is. Dan haal je hem eruit, mozzerellla er op en even terug in de oven.
TRD07 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:10:
Afgelopen weekend voor het eerst San Marzano Mutti tomaten gebruikt voor de pizza, maar dat viel toch tegen. Heb er een klein snufje zout bijgedaan en verse basilicum (daarna met de staafmixer wat gemixt), maar er zat echt amper smaak aan. Dit in tegenstelling tot de Mutti pizzasaus die wel goed werd ontvangen. Nu las ik ergens dat San Marzano tomatensaus juist niet overheersend moet zijn om de andere ingrediënten goed te proeven, maar ik vraag me toch af of anderen dit ook zo ervaren of wellicht een beter pizzasaus recept hebben met de San Marzano tomaten?

Overigens nu al een aantal keer pizzadeeg gemaakt met de hier wel vaker genoemde La Tua Farina Bloem, maar de laatste keren is met 60% water toch slecht bevallen. Het deeg was na het kneden echt nog veel te plakkerig om op te bollen of om over te zetten naar een andere schaal voor bulk-rise. Zou dit te maken hebben met de lage W-waarde in La Tua Farina? Wellicht binnenkort maar eens betere bloem kopen met een hogere W-Waarde :)
Veel tomaten uit blik zijn smakeloos.il denk dat de tomaten niet rijp waren. San Marzano tomaten hebben meen ik een lager vochtgehalte waardoor je bodem mooier blijft. Dat werkt alleen het beste als je er zelf saus van maakt en het vocht en de pitjes er uit haalt. Vruchtvlees in een zeef bestrooien met wat zout haal nog wat meer vocht eruit.

[ Voor 67% gewijzigd door bszz op 10-08-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@TRD07
Het 'geheim' van de professionele kok en voorgemaakte etenswaren: vet en zout. (en de Aziatische kok: MSG)
In die voorgemaakte saus zit waarschijnlijk meer zout dan je denkt, en zo te zien een heel klein beetje vet en wat toegevoegde suiker.
Dat zou je allemaal ook zelf kunnen doen.

Wat noem je een snufje zout? Weeg het eens.
Vervolgens het percentage vergelijken met wat er in die voorgemaakte saus zit.
Daar staat bij 0,85gr per 100gr. Dus op een blikje van ~400gr zou je ~3,4gr moeten toevoegen om vergelijkbaar resultaat te krijgen. Waarschijnlijk zit je veel lager dan dat.

Ik zou beginnen met 0,5% (2gr op blikje van ~400). Daar zit ik op.
Proeven en indien nodig nog een beetje toevoegen.

Beetje olijfolie kan ook geen kwaad. Is ook een smaakversterker.

En ik vind een teentje knoflook (1 per blikje) ook wel lekker.

Suiker doe ik niet, maar als ik de voedingswaarde vergelijk is het verschil ongeveer 2gr per 100 (pizzasaus vs. blikje tomaat), dus moet je ~8gr toevoegen op een blikje om te kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
TRD07 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:10:

Ik gebruik ook meestal Mutti pizzasaus (beide classica en aromatizzata)!

Vriend van me had San Marzano-tomaten meegenomen uit Italië (van de Cecco), afgelopen weekend uitgeprobeerd. Ik vond dat de tomaten veel smaak hadden, mits je het vocht weggiet bij het in stukjes snijden van de tomaten. Een snufje zout was al meer dan voldoende.

Mijn vrouw hield meer van de Mutti pizzasauzen - ook al is dat natuurlijk vloeken in de Napolitaanse kerk :+

Ik heb zelf deeg gemaakt met bijv 65% en 70% water. Als het wat te plakkerig is; laat het even 30 minuten afgedekt rusten en kneed dan verder.
defusion schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:48:
@TRD07
Het 'geheim' van de professionele kok en voorgemaakte etenswaren: vet en zout. (en de Aziatische kok: MSG)
In die voorgemaakte saus zit waarschijnlijk meer zout dan je denkt, en zo te zien een heel klein beetje vet en wat toegevoegde suiker.
Dat zou je allemaal ook zelf kunnen doen.

Wat noem je een snufje zout? Weeg het eens.
Vervolgens het percentage vergelijken met wat er in die voorgemaakte saus zit.
Daar staat bij 0,85gr per 100gr. Dus op een blikje van ~400gr zou je ~3,4gr moeten toevoegen om vergelijkbaar resultaat te krijgen. Waarschijnlijk zit je veel lager dan dat.

Ik zou beginnen met 0,5% (2gr op blikje van ~400). Daar zit ik op.
Proeven en indien nodig nog een beetje toevoegen.

Beetje olijfolie kan ook geen kwaad. Is ook een smaakversterker.

En ik vind een teentje knoflook (1 per blikje) ook wel lekker.

Suiker doe ik niet, maar als ik de voedingswaarde vergelijk is het verschil ongeveer 2gr per 100 (pizzasaus vs. blikje tomaat), dus moet je ~8gr toevoegen op een blikje om te kunnen vergelijken.
Suiker zou ik zeker niet toevoegen bij San Marzano tomaten omdat die al zoeter zijn dan normale Pelati.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:14
Hé leuk, ik wist niet dat dit topic er was :) afgelopen zondag was ik jarig en vriendinlief heeft mij een pizza-steen kado gedaan voor de op BBQ. Ik heb ook de ingrediënten om zelf deeg te gaan maken gekregen maar ik heb dit nog nooit gedaan. Hoe ging bij jullie de eerste keren deeg maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:40:
Hé leuk, ik wist niet dat dit topic er was :) afgelopen zondag was ik jarig en vriendinlief heeft mij een pizza-steen kado gedaan voor de op BBQ. Ik heb ook de ingrediënten om zelf deeg te gaan maken gekregen maar ik heb dit nog nooit gedaan. Hoe ging bij jullie de eerste keren deeg maken?
Best aardig. Het lijkt misschien erg moeilijk, of ingewikkeld, maar uiteindelijk vond ik het reuze meevallen. Het moeilijkste vind ik consistente resultaten behalen. De ene keer is het deeg net te elastisch, de andere keer te dun. Maar ik was er van overtuigd dat de eerste keer helemaal zou mislukken, maar ging eigenlijk best goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bicky
ik gebruik de pizzapp om de hoeveelheden te bepalen
https://play.google.com/store/apps/details?id=fisico.pizzapp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:22
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:40:
Eerste keer (keren) ging het bij mij zeker niet vanzelf, hou ook rekening met vloekend een hoopje deeg van je steen afschrapen :X Ik zou als je 2 pizza's wilt in ieder geval deeg voor 4 maken, als het goed gaat kun je de andere 2 invriezen. En als je het helemaal op safe wilt spelen koop je nog 2 kant en klaar bodems die je dan met een lang gezicht in ieder geval nog kunt eten terwijl je kijkt naar de nasmeulende ashopen ;)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Is er eigenlijk ook een limiet hoe lang je pizzadeeg in de koelkast kan laten rijzen?

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
MrVegeta schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:34:
Is er eigenlijk ook een limiet hoe lang je pizzadeeg in de koelkast kan laten rijzen?
Zijn op YouTube mensen die het proberen. Dacht dat er 1 was die 10 dagen had gedaan.

Edit: het was Vito en 7 dagen
YouTube: PIZZA DOUGH 3 Best Fermentation Times 8h vs 48h vs 7days

[ Voor 19% gewijzigd door JackPoint op 12-08-2021 20:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destralak
JackPoint schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:19:
[...]

Zijn op YouTube mensen die het proberen. Dacht dat er 1 was die 10 dagen had gedaan.

Edit: het was Vito en 7 dagen
YouTube: PIZZA DOUGH 3 Best Fermentation Times 8h vs 48h vs 7days
Toevallig :)

Vandaag een pizzolo gemaakt van restdeeg van vorige week vrijdag (70% hydratatie, verse gist, ~2 dagen buiten + 5 dagen in de koelkast). Lucht eruit met de prikroller zodat hij niet gelijk opzwelt. Paar minuten in de oven, opensnijden, beleggen en 5 min terug de oven in.

Is eens wat anders dan bammetjes voor lunch!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d62ZbnbJsQ1C9Wsw8eneTv7U1SQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E83dz77Aw0HT2Szmr3BEu2tn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPvRVbX04bJOLOoPtKIxpKtxK2I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHliBbLjVnDAgHqzpq83ClBM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-buJ-5kGP5q0JE9JYUpuSueW6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BO7vqfGDAxtMLCbhGCVXzfeS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QMngaBOBJ8W5OYHSutWJUbjYPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcW04dkBKdoVCUK46FjaqTM9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_hlbxbRQ17oKPQMkLSsUQEp7qs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnL2Z5xZxaoKMmQWDvBAiKBE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sGXQ4_lvLnpztDjpUkgXT6_igA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5bEI3xf9b3OR7Q9UCilkSaQ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Destralak op 13-08-2021 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6mGkOW3HPqVN7kWzEMjxWMHpxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhY8jHLlzfsdQkKRFa2FtEmD.jpg?f=fotoalbum_large

Even klein hapje gemaakt. Laatst paar pizza bolletjes in de koelkast gelegd. Gaat best goed, deze was wel een beetje elastisch. Zou dat kunnen komen doordat het iets te koud is in de kamer waar het bolletje op temperatuur moest komen? Zo'n 6 uur. Of misschien ergens in het kneed/mix proces? Altijd lastig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
illuvattarr schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:28:
Ik maak nu al een tijdje zelf pizza's in m'n elektrisch inbouwoven. Ik wordt steeds meer tevreden over het deeg dat ik maak van Caputo 00 bloem. Maar m'n oven wordt dus maar 230 graden celsius warm waardoor de baktijd eigenlijk te lang is en de pizza dus niet optimaal is.

Ik wil dus graag zo'n klein elektrisch pizza oventje aanschaffen zoals G3 Ferrari Delizia of Optima Napoli Express die meer dan 400 graden halen.

Ik lees er veel goede dingen over, maar ook dat er mensen modificaties aan uitvoeren omdat het bovenste verwarmelement blijkbaar niet zo goed werkt als het onderste. Heeft iemand ervaring met deze oventjes? Welke van de twee is beter?
Ik heb beide modellen. Als je verder niet gaat modificeren, dan is er geen verschil. Wil je de temperatuur d.m.v. mods hoger krijgen, dan is de optima iets beter geschikt omdat er iets minder kunststof op zit bij de heetste delen.

Het is niet zo dat het bovenste element niet goed werkt. Beide zijn 600 Watt. De mods worden gedaan om zo een hogere temperatuur te krijgen en daardoor kortere baktijden. Denk dan aan Napolitaanse stijl in 60-90 seconden. Af fabriek zit je op zo'n 5 minuten.

Zelf heb ik twee simpele mods gedaan.
1. Aluminium ovenschaal als heat reflector boven het element in de deksel. Na verloop van tijd kleur het metaal aan de binnenkant donkerder en hiermee schijn je iets meer hitte naar de pizza te reflecteren.
2. Thermostaat aangepast zodat het hele apparaat iets heter kan worden. Af fabriek schakelt deze tussen 350-400 graden uit dacht ik en dan schakelt ie soms af wanneer je de steen te heet laat worden. Niet handig wanneer er een pizza in ligt te bakken. Je kunt er prima rekening mee houden door op tijd de pizza erin te schuiven of even de keep open te zetten.
Let op: deze mod is niet zonder risico.

Mijn steen kan ik nu op 500+ graden krijgen als iknzou willen, maar dan mis je de bovenwarmte om de pizza in 60-90 seconden te garen. Dat lukt dus niet.
Dat is waarom er 1200-1600W aan de bovenkant wordt gestopt. Soms door het onderste element naar boven te verplaatsen, waardoor het totaal op 1200W blijft. Soms ook door boven een zwaarder element erbij te plaatsen.

Al met al een hele goede upgrade vanaf een gewone (combi)oven: lekker compact en voor mij het belangrijkste: je kunt gewoon binnen staan, waardoor je je niet hoeft af te zonderen van de rest.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 21:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Opi6pUiJxBx-MI7zqGm4Py9WlkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8QmzRSH7vQxl6V2o8IJh9NU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga dit weekend mijn (zelfgemaakte) pizza oven uitproberen. 2 jaar geleden eigenlijk al gemaakt, maar toen maar 2x gebruikt en was die eigenlijk wat te dun waardoor te snel zijn warmte weer verloor. Alleen toen kwam er een baby enzo dus heeft het project een tijdje stil gestaan tot ik laatst in Zeeland aan het wandelen was met mijn vrouw en we tegen een berg klei(grond) aanliepen. Precies wat ik nodig had voor de pizza oven, dus even later erheen gereden met de auto en ingeladen en paar weken terug afgemaakt door nog een dikke laag klei erop te plakken. Afgelopen weekend even flink opgestookt zodat die helemaal droog zou zijn en had een tijdje terug ook een infrarood thermometer gekocht zodat ik kon meten en lijkt nu allemaal goed te gaan.
Maandag even een paar zaken brandhout gekocht (eiken en beuken) dus dit weekend moet het dan echt gaan gebeuren :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Bicky
tof project, een eigen pizza oven bouwen. benieuwd naar het resultaat.
voor de isolatie kon je ook rotswol toevoegen onder de klei. dat is hittebestendig

• Ozzie
Bicky schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:30:
tof project, een eigen pizza oven bouwen. benieuwd naar het resultaat.
voor de isolatie kon je ook rotswol toevoegen onder de klei. dat is hittebestendig
Ja dat ga ik misschien nog doen. Ik heb nog een half pak staan van een verbouwing dus misschien dat ik dat er nog op plak. Maar eerst maar pizza's bakken, is belangrijker :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDRx_nSPMeIumRvKaTFnirdPOsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzziiQyr6NpvL3Wak26wexag.jpg?f=fotoalbum_large

Bloem is ook net binnengekomen, dus ik kan morgen aan de slag met deeg maken :D hopelijk kan ik zaterdag foto's plaatsen van een beetje behoorlijke pizza's

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-09 21:24
Maat van me heeft vorige week een trolley gemaakt voor mijn Roccbox.
Best behoorlijk tevreden met het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbZIUI1eVyacEVs3wYgpELirHio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jU6KbuWyuzAYkA37piL8mAb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

larrylaffer schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:33:
Maat van me heeft vorige week een trolley gemaakt voor mijn Roccbox.
Best behoorlijk tevreden met het resultaat:

[Afbeelding]
Leuk ding, ga je hem nog in de lak/beits/olie/whatever zetten? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ozzie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeWxwS3JIT9jrrva9LyKT7tRaAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdyix3dAghsqXZAJS8Da5oZ8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNZ6z7-vYvfFUJV5TDvCwkOEufA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCR35DvUwjKCAvDWFnYjfiqA.jpg?f=fotoalbum_large

De pizza's waren erg goed gelukt :) Nog een beetje aan mijn skills werken om een mooie bodem te maken, maar voor de rest was het eigenlijk perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Telt dit ook? 😛 Het is een beetje behelpen zo op vakantie, maar nog redelijk goed geslaagd met vers kant en klaar deeg, pizzasaus en wat lokale worst. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XViwWJFNZCYpM2N767RigC_ca7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vB7A29m8KW16oVuhIHOsByKz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUP2FceRGj6KaT43aX3cnDQw_y4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsfTAbOqxTu4bU20UWdz6Voy.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-09 21:24
Boudewijn schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:53:
[...]

Leuk ding, ga je hem nog in de lak/beits/olie/whatever zetten? :)
Neu, die gaat direct de garage in na gebruik.
Pagina: 1 ... 40 ... 115 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.