Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Langer kneden is het sleutelwoord.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Boudewijn schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:29:
Langer kneden is het sleutelwoord.
Om die scheuren te voorkomen?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MrVegeta schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:47:
[...]

Is inderdaad mijn eerste ingeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-06 19:56
MrVegeta schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:47:
[...]

Mijn gevoel zegt; goed kneden en strakker opbollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 10:54
Is het deeg wel goed afgedicht tijdens het rijpen/rijzen? Lijkt alsof het wat aan het uitdrogen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dr_Frickin_Evil schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:19:
Is het deeg wel goed afgedicht tijdens het rijpen/rijzen? Lijkt alsof het wat aan het uitdrogen is.
Dan verwacht ik meer korstvorming en kleurverschil te zien eigenlijk. Als het niet het kneden is zou dat eventueel een tweede optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Destralak schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:16:
[...]

Mijn gevoel zegt; goed kneden en strakker opbollen
Opbollen is een nieuwe term voor mij :D Dat lijkt er inderdaad wel op!
Dr_Frickin_Evil schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:19:
Yes, heb een grote kom met daar een vochtige doek over. Het eerste bol ziet er ook goed uit, wanneer ik die bol verdeel dan komen die kreuken er in. En het lijkt er op dat dit daar wel voor helpt:

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:44

Sabbi

je denkt aan mij.

Om eens een ander soort pizza te maken:
Flinterdun-gesneden citroenen & courgette, schapenkaas, crème fraiche, kappertjes, rozemarijn (en een plakje ham voor het kind dat geen schapenkaas wou :P )
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/psHlpmg.png

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 14:13
Leuk topic!

Heb dankzij de linkjes in dit topic veel opgestoken.

Mijn grootste eye opener was dat ik me altijd blind zat te staren op de verhoudingen maar dat de verwerking niet vergeten mag worden. Rijzen van deeg koude methode vs kamer temp alsmede rijstijden was ik niet altijd mee bezig.

Besloot het dit keer goed aan te pakken.

Heb vorige week het volgende aangeschaft:
  • Deeg krat + deksel 40x30
  • Le 5 Stagioni - instant biergist
  • San Marzano tomaten D.O.P. (blik 400g)
  • Pizzabloem tipo 00 'Cuoco' - Mulino Caputo 1kg
Bereiding deeg: (op een vrijdag middag rond 13u)
15gr zout in 600ml lauw warm water op laten lossen.
10% bloem toevoegen tot een papje roeren wat lijkt op pannenkoeken beslag
1g biergist toegevoegd
in delen de rest van de 1kg bloem toegevoegd
Flink kneden tot temp van deeg 24 graden was. minuut of 7.

Deeg bedekt onder vochtige doek voor 2 uur.

Deeg opgedeeld in bollen van +/- 270gr per stuk en in de bak weg gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAjzQUz2EMlZPfnhn7ZyLy9DLtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpurN6O3QHq5J100mYgvFEoL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWcaLyg2B_sWo9pmhea5vdjy9jI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXF3nxPDtFaLg1gk8NT4lmsR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqoYkgwY5tYTcgz5utuFqAbPSDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CoE48PR7eiuI64Fv0QOORR4S.jpg?f=fotoalbum_large

rond 0:00 vrijdag nacht in de koeling gedaan tot zaterdag 12u

Zaterdag rond 15u het deeg in de bakken los gesneden met een spatel en bloem en opnieuw tot bollen verwerkt en weer laten rusten tot verwerking rond 17u

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMD8sBNtoB0H5lAmzTuCLI-NT0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEIoYBKnjkGJeQ9S5b38VfAc.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat na het bakken! Was er trots op!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEjZJOWcKXLZ5ui7JLb8mPSdhnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3k3CWMkv9Wc5s41ctBnFZ8c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/win4_QXgs0P6kiuimcdM6OFDISI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4vcGTcyoJMHXD1KF4l924BY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door Tranzy op 28-04-2021 11:13 . Reden: spelfoutjes ]

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 16:00
Op het eerste gezicht lijkt de hydratie wat aan de lage kant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
Mjelnir schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:06:
Op het eerste gezicht lijkt de hydratie wat aan de lage kant ?
Mijn vinger bleef nog "plakken" aan het deeg. Maar weet niet of dat is wat je bedoelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
Tranzy schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:14:
Leuke topic!

Heb dankzij de linkjes in dit topic veel opgestoken.

Mijn grootste eye opener was dat ik me altijd blind zat te staren op de verhoudingen maar dat de verwerking niet vergeten mag worden. Rijzen van deeg koude methode vs kamer temp alsmede rijstijden was ik niet altijd mee bezig.

Besloot het dit keer goed aan te pakken.

Heb vorige week het volgende aangeschaft:
  • Deeg krat + deksel 40x30
Bereiding deeg: (op een vrijdag middag rond 13u)
15gr zout in 600ml lauw warm water op laten lossen.
10% bloem toevoegen tot een papje roeren wat lijkt op pannenkoeken beslag
1g biergist toegevoegd
1 delen de rest van de 1kg bloem toegevoegd
Flink kneden tot temp van deeg 24 graden was. minuut of 7.

Deeg bedekt onder vochtige doek voor 2 uur.

Deeg opgedeeld in bollen van +/- 270gr per stuk en in de bak weg gelegd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

rond 0:00 vrijdag nacht in de koeling gedaan tot zaterdag 12u

Zaterdag rond 15u het deeg in de bakken los gesneden met een spatel en bloem en opnieuw to bollen verwerkt en weer laten rusten tot verwerking rond 17u

[Afbeelding]

Resultaat na het bakken! Was er trots op!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er prima uit! Paar tips vanuit mijn kant;

- 1g biergist (op 1kg meel) voor in totaal ~17 uur rijstijd op kamertemperatuur + 12 uur koelkast is aan de hoge kant, ik zou het de volgende keer halveren.
- Persoonlijk zou ik eerst de gist oplossen in water met wat bloem, en na 1-2 uur pas de rest van het meel en het zout. Zo krijgt de gist meer kans om actiever te worden.
- 60% hydratatie is op zich prima, je zou nog wat hoger kunnen gaan.
- Opbollen de volgende dag was op zich niet nodig geweest, misschien wel praktischer voor de vorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
Destralak schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:36:
[...]

Ziet er prima uit! Paar tips vanuit mijn kant;

- 1g biergist (op 1kg meel) voor in totaal ~17 uur rijstijd op kamertemperatuur + 12 uur koelkast is aan de hoge kant, ik zou het de volgende keer halveren.
- Persoonlijk zou ik eerst de gist oplossen in water met wat bloem, en na 1-2 uur pas de rest van het meel en het zout. Zo krijgt de gist meer kans om actiever te worden.
- 60% hydratatie is op zich prima, je zou nog wat hoger kunnen gaan.
- Opbollen de volgende dag was op zich niet nodig geweest, misschien wel praktischer voor de vorming.
Dank je voor de tips! Ga er zeker wat mee doen.

Stel dat ik in de ochtend begin met het maken van mijn deeg voor diezelfde avond. Dan is 1g wel OK toch?
Wat denk je van 700ml? Zou dat beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:29
Wij bakken regelmatig pizza's en op zich gaat dit prima. Alleen oven kan niet heter dan 230 graden dus dat is wel een minpuntje.

Het probleem wat ik echter blijf houden is dat ik soms de pizza's niet van de pizzaschep af krijg. Deze vraag had ik al eerder gesteld en door minder saus en minder te beleggen is dit al verbeterd. Maar afgelopen weekend was het weer ellende. Pizza wilde met geen mogelijkheid van de schep af.

Het vreemde is dat ik altijd hetzelfde recept gebruik uit de topicstart. Alleen rijs tijd is weleens anders. Vaak is dag van tevoren pizza maken en in de koelkast. Dus kneden, even laten rusten, in bak en de koelkast in. Rijs tijd is dan vaak 24 uur. Nu was de laatste keer het deeg ook erg plakkerig. Meer dan normaal.

Zou het met kneden te maken hebben? De ene keer langer dan de andere keer? Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vraagje

ik heb een pelletbbq en een pizzasteen .. hoe heet "moet" de steen eigenlijk zijn .. wat is de beste manier om dit te testen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
Tranzy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:50:
[...]

Dank je voor de tips! Ga er zeker wat mee doen.

Stel dat ik in de ochtend begin met het maken van mijn deeg voor diezelfde avond. Dan is 1g wel OK toch?
Wat denk je van 700ml? Zou dat beter zijn?
Installeer de PizzApp op je telefoon, dat maakt het uitrekenen wat makkelijker :-)

Bijvoorbeeld: 7 deegballen à 240g / 65% hydratatie / 2.2% zout, met 10 uur rijs op kamertemperatuur (20gr) geeft: ~1000g meel, ~650g water, 22g zout, 1.31g instantgist (bijv biergist).

De smaak ontwikkelt zich wel beter als je deeg ook in de koelkast hebt gehad. Je zou het eens kunnen vergelijken.

Ik begin meestal 2 dagen van tevoren en gebruik een poolish (prefermentatie). Bijv: https://eu.gozney.com/blo...e-neapolitan-pizza-recipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-06 14:09

Pieroman

/me

Ook hier een paar keer gehobby't met pizza in de kamado. Aantal deegrecepten uitgeprobeerd maar nog steeds niet verbluft door het resultaat.
Merk met name dat ik tegen 2 punten aan loop:
  • Hoe lang kneden (doe dit met een Kenwood mixer)
  • Goed afmeten/wegen van gist. Zo'n zakje van 7g is leuk maar vaak maar 1 of 2 gram nodig.
De keukenweegschaal (digitaal) lijkt toch moeite te hebben met die kleine hoeveelheden. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
Highfive95 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:57:
Wij bakken regelmatig pizza's en op zich gaat dit prima. Alleen oven kan niet heter dan 230 graden dus dat is wel een minpuntje.

Het probleem wat ik echter blijf houden is dat ik soms de pizza's niet van de pizzaschep af krijg. Deze vraag had ik al eerder gesteld en door minder saus en minder te beleggen is dit al verbeterd. Maar afgelopen weekend was het weer ellende. Pizza wilde met geen mogelijkheid van de schep af.

Het vreemde is dat ik altijd hetzelfde recept gebruik uit de topicstart. Alleen rijs tijd is weleens anders. Vaak is dag van tevoren pizza maken en in de koelkast. Dus kneden, even laten rusten, in bak en de koelkast in. Rijs tijd is dan vaak 24 uur. Nu was de laatste keer het deeg ook erg plakkerig. Meer dan normaal.

Zou het met kneden te maken hebben? De ene keer langer dan de andere keer? Wat doe ik fout?
Strooi wat semola rimacinata op je werkblad en/of je pizzaschep voordat je de pizza erop schuift.

Alternatieve tip: oven voorverwarmen met bakplaat erin, bakplaat eruit halen en op je aanrecht leggen. Dan je pizza erop leggen (bodem begint dan al te bakken), en hem dan pas te beleggen voordat ie terug in de oven gaat. Geen pizzaschep nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:29
@Destralak
Semola gebruik ik al. Maar vind ik persoonlijk niet lekker als hiervan een dikke laag op de pizza zit. Dus is maar een beetje wat ik gebruik. Maar dan plakt hij nog vaak vast.

De tip heb ik al gedaan de vorige keer. Pizza steen uit de oven en dan beleggen op de steen. Durfde de tweede pizza niet meer op de schep te leggen na eerste fiasco.

Maar het moet gewoon lukken met een pizza schep. Je wil pizza bakker zijn of niet. : Dan ook met schep, die heb ik niet voor niks gekocht. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
Highfive95 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:17:
@Destralak
Semola gebruik ik al. Maar vind ik persoonlijk niet lekker als hiervan een dikke laag op de pizza zit. Dus is maar een beetje wat ik gebruik. Maar dan plakt hij nog vaak vast.

De tip heb ik al gedaan de vorige keer. Pizza steen uit de oven en dan beleggen op de steen. Durfde de tweede pizza niet meer op de schep te leggen na eerste fiasco.

Maar het moet gewoon lukken met een pizza schep. Je wil pizza bakker zijn of niet. : Dan ook met schep, die heb ik niet voor niks gekocht. :9~
Dan blijft er maar 1 optie over;

oefenen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 10:51

koku

Tnet Devver
Zelf gebruik ik maismeel op de pizzaschep. Nadeel is wel dat dat wat snel verbrand in de oven en je de pizzasteen soms tussendoor schoon moet vegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:01
koku schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:38:
Zelf gebruik ik maismeel op de pizzaschep. Nadeel is wel dat dat wat snel verbrand in de oven en je de pizzasteen soms tussendoor schoon moet vegen.
Ik ben overgestapt van maismeel naar semola rimacinata zoals hierboven vermeld.
Had ook het probleem van de verbrande maismeel en bijbehorende lucht. Met de fijne semola geen last meer van.
Afbeeldingslocatie: https://shop.italieplein.nl/wp-content/uploads/2013/06/Le-5-Stagioni-semola-rimacinata.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:20
Pieroman schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:06:
Ook hier een paar keer gehobby't met pizza in de kamado. Aantal deegrecepten uitgeprobeerd maar nog steeds niet verbluft door het resultaat.
Merk met name dat ik tegen 2 punten aan loop:
  • Hoe lang kneden (doe dit met een Kenwood mixer)
  • Goed afmeten/wegen van gist. Zo'n zakje van 7g is leuk maar vaak maar 1 of 2 gram nodig.
De keukenweegschaal (digitaal) lijkt toch moeite te hebben met die kleine hoeveelheden. Hoe doen jullie dit?
Met de hand kneden is beter, hiermee krijg je meer feeling. Lang kneden is nergens voor nodig, alle ingrediënten in een kom doen en met een lepel of spatel even door elkaar roeren totdat het één geheel is vervolgens laat je het 10 minuten rusten en kneed je het deeg glad in een paar minuten (dit kan zowel op het aanrecht als in de kom). Daarna in porties verdelen, opbollen en op kamertemperatuur 2 uur laten rusten. Vervolgens tot minimaal de volgende dag in de koelkast laten rusten en 4 uur voor bereidingstijd er weer uithalen.

Daarnaast is een goede bloem met hoge W waarde ook van belang, denk o.a. aan Molino Spadori PZ 4 of Le 5 stagioni.

Qua afwegen van gist gebruik ik een precisieweegschaal.

Je gebruikt de verkeerde verhoudingen. 68% water is veel te veel voor het bakken van pizza bij 230 graden. Ik zou met 54% water en 2% olijfolie beginnen en indien gewenst kun je het tot 58% water en 2% olijfolie verhogen.

Dit maakt het deeg minder plakkerig en komt ook de pizza ten goede doordat je het minder lang hoeft te bakken op 230 graden. En gebruik semola i.p.v. maismeel, werkt/ smaakt beter ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
Ik ben trouwens ook heel blij met mijn oven. :-)

Heb daarbij een pizza steen en verwarmings element. Dus de steen wordt met 300 graden direct eronder opgewarmd.

Oude bewoners hadden nog nooit de set gebruikt. Is van het merk Gaggenau

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UmRzyqjXTCKYQ05t2zUezzAp4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Fw1jyc5t3MYrxFvhZuLQy8x.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Tranzy op 22-04-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

@Destralak

Ik heb eens een truukje geleerd, je kan met je pols een paar keer tegen de zijkant van de pizzaschep aan meppen. Dan komt de bodem vaak wel weer los. Of als dat niet werkt een klein bergje meel naast de pizza, de rand optillen en het eronder blazen. Dan een beetje mee schudden als een ei in de pan terwijl je hem de oven in schuift. Oh en natuurlijk oppassen dat je geen tomatensaus, kaas of andere troep op de schep krijgt .

(voor de volledigheid, ik beleg ze op een houten schep, met maismeel)

[ Voor 3% gewijzigd door Sabbi op 22-04-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku

koku

Tnet Devver
Michieas schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:53:
[...]

Ik ben overgestapt van maismeel naar semola rimacinata zoals hierboven vermeld.
Had ook het probleem van de verbrande maismeel en bijbehorende lucht. Met de fijne semola geen last meer van.
[Afbeelding]
Thanks, ga ik die specifiek nog eens proberen. Heb al eerder semola gebruikt, maar gaf hetzelfde resultaat qua verbranden als bij maismeel.

Verdere tips die ik heb in het algemeen. De pizza zo kort mogelijk op de pizzaschep. Wat ik zelf vaak doe is tomatensaus op de bodem smeren, terwijl hij nog op het aanrecht ligt. Dan op de pizzaschep en de rest van het beleg erop (niet te veel als het even kan).
En als je de pizza niet heen en weer kan bewegen op de pizzaschep, zal je 'm nooit goed in de oven krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-06 14:09

Pieroman

/me

Freshouttheoven schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:56:
[...]

Met de hand kneden is beter, hiermee krijg je meer feeling. Lang kneden is nergens voor nodig, alle ingrediënten in een kom doen en met een lepel of spatel even door elkaar roeren totdat het één geheel is vervolgens laat je het 10 minuten rusten en kneed je het deeg glad in een paar minuten (dit kan zowel op het aanrecht als in de kom). Daarna in porties verdelen, opbollen en op kamertemperatuur 2 uur laten rusten. Vervolgens tot minimaal de volgende dag in de koelkast laten rusten en 4 uur voor bereidingstijd er weer uithalen.

Daarnaast is een goede bloem met hoge W waarde ook van belang, denk o.a. aan Molino Spadori PZ 4 of Le 5 stagioni.

Qua afwegen van gist gebruik ik een precisieweegschaal.
De PZ4 heb ik al staan en dit scheelde inderdaad al. Ik zal het eens met de hand gaan proberen op de door jou voorgestelde manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tranzy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:29:
Ik ben trouwens ook heel blij met mijn oven. :-)

Heb daarbij een pizza steen en verwarmings element. Dus de steen wordt met 300 graden direct eronder opgewarmd.

Oude bewoners hadden nog nooit de set gebruikt. Is van het merk Gaggenou

[Afbeelding]
Gaggenau (met een A) is echt wel prijzig spul. Die pizzasteen is dus >225E. En dan nooit gebruikt hebben. Wow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

koku schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:27:
[...]

Thanks, ga ik die specifiek nog eens proberen. Heb al eerder semola gebruikt, maar gaf hetzelfde resultaat qua verbranden als bij maismeel.

Verdere tips die ik heb in het algemeen. De pizza zo kort mogelijk op de pizzaschep. Wat ik zelf vaak doe is tomatensaus op de bodem smeren, terwijl hij nog op het aanrecht ligt. Dan op de pizzaschep en de rest van het beleg erop (niet te veel als het even kan).
En als je de pizza niet heen en weer kan bewegen op de pizzaschep, zal je 'm nooit goed in de oven krijgen.
Wat helpt als hij vastzit is een 2e schieter licht bebloemen en in een schuddende beweging onder de pizza schuiven als hij op de 1e schieter ligt. Dan komt hij wel los :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:44
Een pizzaschep van hout is veel makkelijker dan een van metaal. Sinds ik er een van hout heb gaat het scheppen meestal zonder ongelukjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Noshi op 22-04-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
Ik gebruik PAN voorgekookte maismail. Dit werkt super en heb geen verbrande zooi op mijn steen.

Probeer ook zoveel mogelijk van de pizza af te schudden.

https://www.ah.nl/product...-voorgekookt-wit-maismeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:47
Noshi schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:18:
Een pizzaschep van hout is veel makkelijker dan een van metaal. Sinds ik er een van hout heb gaat het scheppen meestal zonder ongelukjes.
Dit heb ik ook ondervonden, tegenwoordig gebruik ik weer bloem ipv maismeel voor het stretchen en leg ik een snuf bloem op de schep. Na het stretchen leg ik de pizza met de hand op de schep en beleg ik deze op de schep. Ik heb hiervoor helaas heel vaak gehad dat ik de pizza niet meer van de schep af kreeg. Mede omdat ik voorheen gebruik maakte van maismeel maar aan het eind er af klopte voordat ik deze op de schep lag. Als je dan te lang bezig was met beleggen ging de pizza geen kant meer op. Sindsdien gelukkig geen pizza meer gehad die eindigde als een mislukte calzone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Iedereen ontwikkelt z'n eigen manier, zelfde als met stretchen denk ik.
Maar m.i. is de truuk om snel te werken en alles in beweging te houden.

Ik werk bij stretchen met 'semola di rimacinata' (dus niet het grovere maismeel). En geen bloem, want dat geeft m.i. een melige smaak.

Dan als je gevormd hebt het overtollige meel onder de bodem verwijderen, pizza beleggen, schep eronder steken (niet te voorzichtig, gewoon doen!), en onderweg naar de oven pizza licht in beweging houden.

Op de schep krijgen geeft eigenlijk nooit problemen (zoals ik zei: niet te voorzichtig), alleen als ik de pizza vervolgens niet in beweging hou gaat het plakken. Daar moet je het geen kans voor geven.

Beleggen op de schep moet ik al helemaal niet aan denken, dan gaat het (bij mij) geheid plakken.

Maar goed, whatever works. Zelf experimenteren, en doen wat voor jou het beste werkt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 13:03
ik ben nog altijd erg tevreden van mijn 6 houten scheppen. alle pizzas worden op voorhand klaargemaakt en plakken niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-06 10:06
Ik lees over elke schep wel weer andere verhalen. De één wil niet anders dan hout en de ander aluminium.

Ik heb zelf een schep van aluminium nu en moet zeggen dat het me nog tegenvalt om de pizza er heel op te krijgen. De truc is nu om (als ik de pizza helemaal rond heb) één kant goed veel meel op te doen en dan de deze kant als onderkant te gebruiken. Vervolgens snel de pizza maken en direct van het werkblad verhuizen naar de bbq.

De afgelopen keer dat ik pizza heb gemaakt dacht ik "nu ros ik de schep er hard onder, niet bang zijn". Nou dat heb ik geweten 8)7 , leek meer op een pizzaboot dan een fatsoenlijke pizza haha.

Nu ben ik wat betreft pizza's nog echt een rookie, maar ik vind het wel erg leuk om te doen. Morgen voor het eerst pizza's bakken voor vrienden.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bicky
ik heb ook een schep van aluminium om de pizzas te draaien.
een houten schep is hiervoor veel te dik en zal niet lang meegaan in een oerhete fyra.
heb de mijne gekocht voor 8€ bij bol.com per stuk dus eentje proberen kost niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku

koku

Tnet Devver
Bicky schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:29:
ik heb ook een schep van aluminium om de pizzas te draaien.
een houten schep is hiervoor veel te dik en zal niet lang meegaan in een oerhete fyra.
heb de mijne gekocht voor 8€ bij bol.com per stuk dus eentje proberen kost niet veel.
Heb je een linkje met welke jij hebt? Zoek er zelf nog eentje voor bij m’n Fyra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik ben altijd de hele dunne aluminium schep van ooni blijven gebruiken. Klein beetje bloem of semola er op en het gaat eigenlijk altijd perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb een aluminium schep, heb daar zelf gaten in geboord zodat de overbodige bloem er doorheen valt.

Ik beleg de pizza hier altijd eerst volledig op de aanrecht met ruim bloem eronder. Daarna nog een kleine beetje bloem op de schep en dan schep ik de pizza zo erop en de Ooni in. Gaat tegenwoordig altijd goed en snel, het is ook gewoon een kwestie van veel oefenen zodat je er handig in wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bicky
koku schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:48:
[...]
Heb je een linkje met welke jij hebt? Zoek er zelf nog eentje voor bij m’n Fyra.
Spijtig genoeg momenteel niet leverbaar. ik betaalde 8,99€
Dit is ongelakt hout maar werkt voor mij perfect. ze trekken niet krom

https://www.bol.com/nl/p/...ut/9200000081915733/?s2a=

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:34
Gisteren weer mijn best gedaan. Deeg in 6 uurtjes gemaakt, soms plan je gewoon niet wanneer je pizza wilt eten. Resultaat zeer zeker beter dan een willekeurig restaurant maar zonder pizzaoven blijft het toch behelpen. Keukenoven gaat tot 250C en de vraag is of hij dat überhaupt haalt.

Maar het deeg was wonderlijk genoeg best goed. In elk geval erg goed te stretchen smaak was ok maar niet echt authentiek. Denk wel dag ik voorlopig ga afstappen van de koudetechniek. Resultaat daarmee is onbetrouwbaar gebleken. Soms echt top de andere keer niet te stretchen.

Wat mij overigens opvalt is de hoeveelheid water die ik moet gebruiken. Ik had dit recept met 64% gemaakt en heb niet eens alle bloem toegevoegd omdat ik het deeg al droog vond t.o.v. Youtubefilmpjes. Ik gebruik de PZ4 bloem,gekocht bij Sligro misschien lust die gewoon veel vocht. Maar ik hoor mensen vaak met veel minder vocht werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7p59V1a0U0gB42qgZrJCZezwMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odHGw0SziUHtAMw5dcBA3H9c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inPDYm0uzs2AEdDeaUjqrop2joc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTbLxaeBOMZK0Ymfcbo7IkYa.jpg?f=fotoalbum_large

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:16
Clifdon schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:18:
Gisteren weer mijn best gedaan. Deeg in 6 uurtjes gemaakt, soms plan je gewoon niet wanneer je pizza wilt eten. Resultaat zeer zeker beter dan een willekeurig restaurant maar zonder pizzaoven blijft het toch behelpen. Keukenoven gaat tot 250C en de vraag is of hij dat überhaupt haalt.

Maar het deeg was wonderlijk genoeg best goed. In elk geval erg goed te stretchen smaak was ok maar niet echt authentiek. Denk wel dag ik voorlopig ga afstappen van de koudetechniek. Resultaat daarmee is onbetrouwbaar gebleken. Soms echt top de andere keer niet te stretchen.

Wat mij overigens opvalt is de hoeveelheid water die ik moet gebruiken. Ik had dit recept met 64% gemaakt en heb niet eens alle bloem toegevoegd omdat ik het deeg al droog vond t.o.v. Youtubefilmpjes. Ik gebruik de PZ4 bloem,gekocht bij Sligro misschien lust die gewoon veel vocht. Maar ik hoor mensen vaak met veel minder vocht werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tegenwoordig laat ik het 24-48 uur rijzen in de koeling. Daarna gaat een deel de vriezer in. Avond vtv uit de vriezer in de koelkast en op de dag zelf maak ik bolletjes die ik minimaal 2 uur buiten de koelkast laat rusten. Gaat eigenlijk altijd goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:16
Clifdon schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:18:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Complimenten, ziet er netjes uit hoor.
Werk zelf ook met PZ4 bloem en hou het meestal bij 60-62%, maar ben zelf niet zo'n liefhebber van dat geklieder en geplak waardoor je handen helemaal onder zitten tijdens het kneden.

Hier trouwens ook nog steeds enkel de standaard keuken oven, wat mij nog wel geholpen heeft is de aanschaf van Pizza-steel ipv pizza steen. Lijkt de warmte net wat beter ten goede te komen zeker bij meerdere pizza's achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Markprinsen schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:42:
Ik ben altijd de hele dunne aluminium schep van ooni blijven gebruiken. Klein beetje bloem of semola er op en het gaat eigenlijk altijd perfect.
dat is ook mijn favoriete, en ik heb er vier. Een is van hout en gebruik ik nooit.

Ik vind de dikte van de alu schieters fijn, je kunt heel makkelijk onder de pizza komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
Het kriebelde toch weer en wilde mijn deeg verbeteren.

Ik krijg morgen visite dus goed excuus!

Ik heb ditmaal de pizza app gebruikt.

Technische info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL_0lVWz9xj_vDPbtVqXb1GNrE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uskwd9g8Z36bOs9IYQYCUWwu.jpg?f=fotoalbum_large

Ditmaal de tip meegenomen om iets meer water te gebruiken en de zout wat later toe te voegen.

Resultaat zijn super zachte bollen die zich heel makkelijk laten vormen tot bollen. Nog niet eerder zo gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2khSsDe-tLMHv9sYffDnk-ctq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEaIbwz5wGmPXqdY3y7H9qWX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fuDkKGn8F-Dgrb3bhoMfBf75FU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EKCOvTyAT6wp6oy3HKtITEI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVwT8Q6hF1vmtR8xZhUEVtRdAbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNyN43Vbd1bmAnmF9N3po4lS.jpg?f=fotoalbum_large

Morgenavond ga ik weer bakken. Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
Misschien moeten we er een gewoonte van maken om bij een recept dat je post ook de bloemsoort te vermelden. Dat maakt namelijk heel wat uit heb ik wel gemerkt. Voor nieuwe mensen is de info dan ook een stuk bruikbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranzy
Clifdon schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:22:
Misschien moeten we er een gewoonte van maken om bij een recept dat je post ook de bloemsoort te vermelden. Dat maakt namelijk heel wat uit heb ik wel gemerkt. Voor nieuwe mensen is de info dan ook een stuk bruikbaarder.
Daar heb je gelijk in.

Ik had het in mijn vorige post al geplaatst maar handig om het elke keer toch erbij te vermelden.

Dit gebruik ik nu standaard.
Resultaat na 15 uur rijstijd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ao-9sv5f6iD44gxdaRHcWlxB8GM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4D5M8f52M2gjHImbWax6ez6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Update: deeg was niet zo fijn om mee te werken. Kleverig, scheurde sneller en "trok terug" na uittrekken.

Wel goed van smaak.

[ Voor 5% gewijzigd door Tranzy op 01-05-2021 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmiso_C9umK_KX45RxcoS9kv04Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvq9eTVxPzE92vWhgbF010OY.jpg?f=fotoalbum_large

Calzone is een klein beetje aan de bleke kant. Iets te snel uit de oven gehaald ook.

Was tevreden met de smaak van t deeg na 30 uur rijzen op kamertemp.
Bloem PZ4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9dL7h5pP7nnioFGQ1OsqI7iaoE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/72LMwu2gyJ51dX9gzLLtPK39.png?f=fotoalbum_large

Enige waar ik niet tevreden over was was het strechen van het deeg. Maar ik denk dat dat komt doordat ik het deeg na het opbollen in een te klein kommetje doe. Bij het er uit scheppen wordt het dan te veel geplet en kleeft het weer wat aan elkaar. Wellicht ga ik nog een deegkratje aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Oeps, vandaag mijn eerste 'calzone'. Iets teveel foutjes.

Plakte al wat vast aan werkblad, maar denk: komt goed.
Toen de schep eronder steken; te hoge hoek, wat misvormd/ovaal.
Beetje wiebelen: shit, hij blijft ook op de schep plakken.
Optillen, opnieuw wiebelen, blijft op een punt wat plakken, maar de rest beweegt. En ipv. er iets er aan doen denk ik: gewoon iets meer geweld bij in de oven doen. Komt goed...
Ik had gelijk, ging er op zich goed vanaf, maar lag wel tegen het einde van de oven, praktisch tegen het vuur, dus begon al snel zwart te worden.
Pizzaschep eronder, weer iets te grote hoek, en bodem nog wat zacht; hij klapte dubbel.

Gered wat er te redden viel, kook voor mezelf vandaag en had nog precies genoeg spullen voor 1 pizza.
Viel opzich nog wel mee, op een stuk verband en bodem op sommige plaatsen wat licht.
Wel weer wat ervaring rijker: als het plakt, doe er iets aan. En schep plat houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-06 10:06
Wat mij opvalt aan die app is met name het verschil van gebruik van gist. Ik ben nog nieuw met pizzas maken maar heb er erg veel lol aan, voor 2 personen, 8 uur wachten, gebruik ik 3g gedroogde gist. Volgens die app moet ik 0.62g gebruiken. Nogal een verschil. Gebruiken jullie ook maar zo weinig gist?

Of komt dat door de bereiding? Zou ik de gist eerst met het water moeten mengen zodat het niet direct met het zout in aanraking komt.

[ Voor 18% gewijzigd door Intruder op 10-05-2021 22:12 ]

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Intruder schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:09:
Wat mij opvalt aan die app is met name het verschil van gebruik van gist. Ik ben nog nieuw met pizzas maken maar heb er erg veel lol aan, voor 2 personen, 8 uur wachten, gebruik ik 3g gedroogde gist. Volgens die app moet ik 0.62g gebruiken. Nogal een verschil. Gebruiken jullie ook maar zo weinig gist?

Of komt dat door de bereiding? Zou ik de gist eerst met het water moeten mengen zodat het niet direct met het zout in aanraking komt.
Ik zit op 1,8 gram voor 5 pizza's (deegbollen van 240-250 gram per stuk). Ik doe dan wel eerst 2 uur bulkrijs buiten de koelkast, dan verdelen in 5 stukken en opbollen en daarna nog minimaal 24 uur verder laten rijzen en rijpen in de koelkast.

3 gram voor 2 pizza's is in elk geval best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ligt ook erg aan temperatuur. Als je voor langere tijd op kamertemperatuur laat rijzen heb je minder nodig dan vrijwel volledig in de koelkast en dan zeg 2-3 uur buiten koelkast.

Ik deed altijd 0,5% (dus bij bijv. 300gr bloem voor 2 pizza's wordt het 1,5gr gist) voor 24-72 uur in de koelkast (komt niet zo nauw), en 2 uur erbuiten, maar ik merk dat dat voor bijv. 3 uur erbuiten eigenlijk al teveel is. Dan komen toch wel grotere luchtbellen. 2 uur is wel te doen, maar is net wat krap om het deeg goed tot rust/op temperatuur te laten komen en goed stretchbaar te maken. Ga het eens terugbrengen, denk 0,3% eens proberen en dan ca. 3 uur rusten buiten koelkast, kijken hoe dat bevalt.

(en 'kamertemperatuur' is ook nogal een breed concept. 18 graden of 25 is een wereld van verschil in rijstijd)

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 11-05-2021 00:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-06 09:40
Ik mocht een kamado joe aanschaffen met de voorwaarden dat er ook een pizzasteen zou komen om uiteraard zelf lekker aan de slag te kunnen gaan met pizza's.

Nu heb ik enkele keren verschillende recepten gevolgd en kom ik meestal wel oké uit maar nooit top en dat heeft in mijn geval vooral te maken met het rijzen na het opbollen van het deeg. Nu heb ik als naslag werk de pizzabijbel mogen ontvangen en vanuit daar eens het recept gevolgd voor een snelle pizzadeeg ( na opbollen 6 uur rijzen op kamertemperatuur )

Nu had ik alleen deze 00 bloem van de AH in de kast. Ik heb onderstaande verhouding met een machine voor 7 minuten laten mixen waarbij temperatuur van deeg z'n 25 graden was. Daarna een 10minuten afgedekt laten rusten waarna ik er 4 bollen a 190g van heb gemaakt.

Bloem 100% a 500g
Water 54% a 270g
Zout 2% a 10g
Olie 2% a 10g
Gist 1% a 5g

Deze bollen zouden volgens recept 6 uur op kamer temperatuur moeten rijzen waarna ze klaar zijn om te verwerken. Toch merk ik bij het rijzen dat het deeg zijn vorm niet kan vasthouden. Zou de bloem dan toch te slap zijn? Zit er dan toch teveel gist in?

Daarnaast bij het stretchen wilde ik gebruik maken van het grove griesmeel maar deze plakte volledig vast in het deeg waarna het stretchen overal gele spikkels in zaten en deze met schudden of verplaatsen amper nog uit het deeg kwam. Daarvoor wil ik de volgende keer wit maismeel gaan gebruiken, nu is het alleen hopen dat onze AH XL deze heeft :)

Ondanks de tegenslagen was de pizza zelf gelukt, vriendin was in ieder geval happy! ( Hawaii was voor de vriendin :X ) Maar ik merk toch wel dat er nog wel ruimte voor verbetering is. En zelf denk ik toch om te beginnen om ander bloem te halen en daarbij de focus op de juiste W waarde te hebben.

Een kleine foto reportage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnX89QhoIhDjMLKya_pfKXClSqU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6u0BhFISvm3erOoHTtgPEbAq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YDMq5Y6Rco7kpngKLWQtsNFp50=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5UU66UsBaTy67Y5h6fJBt0C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwBuf6N73sCCJvDTKVaJVxiPdTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxk59DHGxPyWBbjtNc8OMJQJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qYvmiP4VqLCe1ukGwUb-6qWW2o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2B6hgGuUg1aDamWZcPpVGw7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teOf-2V_BdXZAZ5DazmBHcs90GM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3lRfnkjwYlswL19hMLkvqVT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asBDFz-bOJDhQSfmUmgpvnQMYMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePVdHhudjazdUGFS4tAbufJn.jpg?f=fotoalbum_tile

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:32
Vandaag de Koda maar weer eens opgestookt. 15-20 volle bak verwarmen, pizza erin en dan brander twee streepjes terug. Ongeveer 90-120 seconden voor de pizza.
Deeg gemaakt en drie dagen koude rijs in de koelkast. Twee uurtjes voor het bakken uit de koelkast gehaald.
  • 585 gram bloem (Caputo Blauw)
  • 10 gram zout
  • 2.6 gram instant gist
  • 350 gram water
  • 15 gram olijfolie
Tomatensaus, mozzarella, cherry tomaatjes en pesto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y66iUCQnPYZtxFQVbkU3-uftV-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4h2kmj4TQRtvHHkTap9YaSIK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvewOho6ERLbk7qLS226WzU2fG0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0x3xbDF44CEVXZv857ffRjX.jpg?f=fotoalbum_tile

Tomatensaus, mozzarella, tomaatjes, salami en geraspte Pecorino.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3u2eUGvLtLvNTbfJPMAguPYLVvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAFtRXOsvUqsIwUVnLk3Zatj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgfpmSnBZYzPgwEw4vONMKBmbqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBjJleHOdtchvhKqvWwGUWgv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSRZmhO0ICIacVgBI6ndDgtp3fw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuaQx6uqvWxtcVFEd00cfZyv.jpg?f=fotoalbum_tile

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Online begint 'iederen" ineens over Biga.

Binnenkort ook eens uittesten hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-06 14:55
Salv schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:24:
Ik mocht een kamado joe aanschaffen met de voorwaarden dat er ook een pizzasteen zou komen om uiteraard zelf lekker aan de slag te kunnen gaan met pizza's.

Nu heb ik enkele keren verschillende recepten gevolgd en kom ik meestal wel oké uit maar nooit top en dat heeft in mijn geval vooral te maken met het rijzen na het opbollen van het deeg. Nu heb ik als naslag werk de pizzabijbel mogen ontvangen en vanuit daar eens het recept gevolgd voor een snelle pizzadeeg ( na opbollen 6 uur rijzen op kamertemperatuur )

Nu had ik alleen deze 00 bloem van de AH in de kast. Ik heb onderstaande verhouding met een machine voor 7 minuten laten mixen waarbij temperatuur van deeg z'n 25 graden was. Daarna een 10minuten afgedekt laten rusten waarna ik er 4 bollen a 190g van heb gemaakt.

Bloem 100% a 500g
Water 54% a 270g
Zout 2% a 10g
Olie 2% a 10g
Gist 1% a 5g

Deze bollen zouden volgens recept 6 uur op kamer temperatuur moeten rijzen waarna ze klaar zijn om te verwerken. Toch merk ik bij het rijzen dat het deeg zijn vorm niet kan vasthouden. Zou de bloem dan toch te slap zijn? Zit er dan toch teveel gist in?

Daarnaast bij het stretchen wilde ik gebruik maken van het grove griesmeel maar deze plakte volledig vast in het deeg waarna het stretchen overal gele spikkels in zaten en deze met schudden of verplaatsen amper nog uit het deeg kwam. Daarvoor wil ik de volgende keer wit maismeel gaan gebruiken, nu is het alleen hopen dat onze AH XL deze heeft :)

[...]
Het bloem van de AH is niet zo sterk. Wat ik begreep is dat dan max 8 uur kan. Zelf gebruik ik geen olie en dan 62% water.

Als ik met de pizza app reken met jouw verhouding van rond 500 gram bloem, 6 uur komt daar veel minder gist uit:

Bloem 498g
Water 62% 309g
Zout 2,8% 14g
Gist 1,24g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Salv schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:24:

Bloem 100% a 500g
Water 54% a 270g
Zout 2% a 10g
Olie 2% a 10g
Gist 1% a 5g

Ondanks de tegenslagen was de pizza zelf gelukt, vriendin was in ieder geval happy! ( Hawaii was voor de vriendin :X ) Maar ik merk toch wel dat er nog wel ruimte voor verbetering is. En zelf denk ik toch om te beginnen om ander bloem te halen en daarbij de focus op de juiste W waarde te hebben.

Een kleine foto reportage.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Bloem doet echt heel veel, en bijvoorbeeld de hoeveelheid vocht moet ook bij de bloem passen.

Verder moet je denk ik iets meer bovenwarmte proberen te krijgen de volgende keer. Pizza lijkt wat bleekjes nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik zag deze video link voorbij drijven (hier) of 1 van dezelfde persoon ..

YouTube: How to Make Perfect Pizza Dough - For the House⎮NEW 2021

dus weet je wat nooit geschoten altijd mis .. ik maak die polpete oid ..mik het in een container na een uurtje in de keuken hebben laten staan en .. de volgende dag mag ik van mvr VSO de koelkast schoonmaken ..
terwijl de beste meneer in de video zegt dat het 12-48 uur in de koelkast kan staan oid ?

zucht .. wel jammer

jullie enig idee wat mis ging ? (patent bloem gebruikt btw) en als ik het goed begrijp strooi je wat griesmeel oid over de "korst" heen ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:11:
ik zag deze video link voorbij drijven (hier) of 1 van dezelfde persoon ..

YouTube: How to Make Perfect Pizza Dough - For the House⎮NEW 2021

dus weet je wat nooit geschoten altijd mis .. ik maak die polpete oid ..mik het in een container na een uurtje in de keuken hebben laten staan en .. de volgende dag mag ik van mvr VSO de koelkast schoonmaken ..
terwijl de beste meneer in de video zegt dat het 12-48 uur in de koelkast kan staan oid ?

zucht .. wel jammer

jullie enig idee wat mis ging ? (patent bloem gebruikt btw) en als ik het goed begrijp strooi je wat griesmeel oid over de "korst" heen ?
Dat recept gebruikt wel erg veel gist voor zo'n lange rijs-tijd. Doorgaans zou je daar vrij letterlijk 10x minder gist voor gebruiken. Hoe langer je je deeg laat rijzen hoe minder gist je nodig hebt.
De verhouding poolish(voordeeg) tot het totaal deeg is ook vrij klein, 1/5, beetje vreemd recept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Sabbi schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:10:
[...]

Dat recept gebruikt wel erg veel gist voor zo'n lange rijs-tijd. Doorgaans zou je daar vrij letterlijk 10x minder gist voor gebruiken. Hoe langer je je deeg laat rijzen hoe minder gist je nodig hebt.
De verhouding poolish(voordeeg) tot het totaal deeg is ook vrij klein, 1/5, beetje vreemd recept.
dat verklaart een hoop :) thx

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-06 12:26
vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:22:
[...]

dat verklaart een hoop :) thx
Bloem uit de supermarkt (en helemaal patentbloem) gaat sowieso een stuk sneller dan type-00 bloem. Bij het bekende recept van Italieplein houden ze volgens mij voor (patent)bloem 25-50% van de rijstijd aan oid.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salv
JackPoint schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:23:
[...]

Het bloem van de AH is niet zo sterk. Wat ik begreep is dat dan max 8 uur kan. Zelf gebruik ik geen olie en dan 62% water.

Als ik met de pizza app reken met jouw verhouding van rond 500 gram bloem, 6 uur komt daar veel minder gist uit:

Bloem 498g
Water 62% 309g
Zout 2,8% 14g
Gist 1,24g
Z'n vermoeden had ik al wel. Ik ging er vanuit dat de eiwitten in het bloem ook nog wel "iets" konden zeggen omtrent de sterkte maar daar zit ik gewoon mis.

Momenteel staat een bestelling bij de lokale kookwinkel voor nieuw bloem deze heeft zowel W270 als W330 en ook nog semolina voor het stretchen :-) Vanmiddag kan ik deze gaan ophalen en dan gaan we in de vakantie maar eens een sessie inplannen.
ik222 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:55:
[...]

Bloem doet echt heel veel, en bijvoorbeeld de hoeveelheid vocht moet ook bij de bloem passen.

Verder moet je denk ik iets meer bovenwarmte proberen te krijgen de volgende keer. Pizza lijkt wat bleekjes nog?
Ik denk dat op dit moment de power uit zowel de steen als kamado was. Ik begon op een dome temperatuur van 350 graden en bij de 4de pizza was deze dome temperatuur gezakt naar 250 graden en mijn pizza steen van kamado joe

De volgende keer toch mijn marabu houtskool vervangen voor ander welke wat langer op hoge hitte kan blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

AppieR schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:17:
[...]

Bloem uit de supermarkt (en helemaal patentbloem) gaat sowieso een stuk sneller dan type-00 bloem. Bij het bekende recept van Italieplein houden ze volgens mij voor (patent)bloem 25-50% van de rijstijd aan oid.
dan moet ik zoeken naar een alternatief :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
Ik ben amateur pizza bakker, alleen voor thuis. Toch lijkt het mij leuk om meer te leren en een cursus/opleiding te doen in pizza bakken. Op https://www.pizzaacademy.nl/vergelijk-opleidingen vond ik een aantal opleidingen. Het SVH deel is voor mij niet nodig omdat ik niet van plan ben in de horeca te gaan werken. De Basis of Masteropleiding lijken mij allebei leuk, bij master leer je ook nog meer over Focaccia, biga ed.

Heeft 1 van jullie dit toevallig gedaan? Of een andere cursus/opleiding hierin? Ik heb al veel filmpjes gekeken en 140+ pizza's gebakken, vraag me ook af of zoon cursus dan niet te basic is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lijkt me leuk maar ik vind het te duur voor wat ik zou krijgen. Op zich geen gekke prijs, maar ik heb andere prioriteiten. Met name omdat de goedkope versie alleen direct deeg is helaas.

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 18-05-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:43:
[...]

dan moet ik zoeken naar een alternatief :)
Ik woon in de Betuwe en haal mijn bloem (type-00) vaak bij de molen in Geldermalsen. Die Caputo wil ik ook zeker nog eens proberen, maar zo'n lokale molenaar heeft ook wel z'n charme.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PhRiXoS
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:31

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

Ik gluur al een tijdje hier en sinds vorig jaar zomer toch ook maar eens gestart met pizza bakken, wat is uitgelopen op een vaste plek in het week menu

ik gebruik Caputo Pizzaria (type 00) bloem
voor 4 pizza's
580 gram boem
333 gram water
17 gram zout
1 gram gist

Kneden deed ik eerst netjes met de hand. Eerst het zout oplossen in lauw water en dan een klein deel van het bloem vermengen. Vervolgens gist er bij en de rest van het bloem in delen toevoegen.
Hier ging best veel tijd in zitten. Inmiddels meng ik alle producten in een keer in een keukenmachine met deeghaak. Na 10 minuten heb ik een perfect deeg.

90 minuten rijzen met een vochtige theedoek over de kom. Vervolgens met de hand opbollen tot mooie strakke bollen (180-220gr). Deze zet ik in een afgesloten rijsbak in de koelkast en laat ze daar ca 16uur in staan. 45 minuten voor de bereiding haal ik ze uit de koelkast zodat ze goed te verwerken zijn

Ik maak twee soorten pizza bodems. Een met een randje (napolitaans) en een plat uitgerold (vinden de kids lekkerder). Eerst met de vingers rondom het randje maken, dan rondom uitrekken. Deegroller voor de platte pizza en voor napoitaans beide handen gebruiken en stretchen.

Als tomatensaus gebruik ik afwisselend de pizzasaus van Petti (Jumbo) of Mutti (AH).

Pizza op de foto is verder belegd met geraspte mozzerella, parmaham, gegrilde puntpaprika, groene olijven, en rucola

afgebakken in 11 minuten in een voorverwarmde hete luchtoven op 230 graden (hoger kan hij niet). Er kunnen er wel twee tegelijk in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrr_MbRv-FEddkXpt_KPQNJZtqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPaFEcEj1xMuVXaXQJUYpHMd.jpg?f=fotoalbum_large
echt heerlijk!

Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Boudewijn schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:12:
Lijkt me leuk maar ik vind het te duur voor wat ik zou krijgen. Op zich geen gekke prijs, maar ik heb andere prioriteiten. Met name omdat de goedkope versie alleen direct deeg is helaas.
Goed punt. Ik denk dat alleen de master dan meerwaarde heeft. Die (of iets vergelijkbaars) is nu in de aanbieding https://m.facebook.com/Pi...3974873/1951366281679161/ Al is 1275 alsnog een hoop geld. Voor 4 dagen valt het wel weer mee, zeker in vergelijking met IT trainingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieR
JackPoint schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:45:
[...]

Voor 4 dagen valt het wel weer mee, zeker in vergelijking met IT trainingen.
Nu nog een opdracht vinden waar je als ZZP pizzabakkert 100 euro per uur kan factureren... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

FreshMaker schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:46:
Vergeef mij vrienden want ik heb gezondigd ;)

Omdat het zondag is, even een biecht afsluiten :+

Gisteren een redelijke baaldag gehad, en na het werk ook nog eens 'pokkeweer'
Een vriend van onze oudste is bezorger bij Domino's sinds kort, en moest worden opgehaald vanwege wat pech. Dus vader was de sjaak, en dus mocht ik taxi spelen.

Daar aangekomen was beter geregeld, kreeg een paar pizza's mee naar keuze
Moet eerlijk toegeven, dat was zeker niet slecht te noemen, andere deegtype eerder brood dan Napolitaans.

Al met al een zeer goede Pepperoni en Americana meegekregen, en vooral de cinnastix vielen in de smaak.

* FreshMaker heeft al de 'opdracht' gekregen om dit ook zelf te fabriceren binnenkort :+
Dat deeg van Domino's is inderdaad prima, ik vind alleen die popie jopie toppings niks, vaak veel te vet.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PhRiXoS

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

pizza tonno, zonder kappertjes, want die was ik vergeten (ja ze staan op de achtergrond inderdaad)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iU5wehQSE-0Edc2sb28mYqV-aI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTJMpK1o6gU3qBxuOnKhKbiQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

We doen weer een poging en het lijkt er op dat ik weer hetzelfde probleem heb, namelijk kreukelig pizzadeeg...

Ik volg dit recept: https://www.italieplein.nl/pizzadeeg-basisrecept/ met La Tua Farina Bloem.

300ml lauw/warm water met 10gram opgelost zout en 50 gram (~10%) bloem.

Daarna de rest van de bloem er ingegooid en gaan mengen met een lepel tot het mengsel is opgedroogd (1 minuut ongeveer):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ed0mnJw.jpg

Vervolgens gaan kneden (na 2 minuten ongeveer):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dQtMzze.jpg

Na ongeveer 7 minuten kneden zag het deeg er zo uit...
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jvGYgpO.jpg

Toen heb ik daar een theelepel water bijgedaan en geprobeerd de kreuken er wat uit te draaien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TRZG5A5.jpg

En zo is die de kom in gegaan met een natte theedoek:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WJNKmja.jpg

Wat gaat hier nou mis :p

Ik laat het deeg nu 2 uur rijzen, dan maak ik er 4 bolletjes van:

En laat ik dat nog eens 4-6 uur rijzen.

[ Voor 10% gewijzigd door MrVegeta op 30-05-2021 10:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhRiXoS

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

Een van mijn baksels van in het begin. Pizza Shoarma.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nI_kFfHDP2ZywAixVcalJa46rco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSzNqEoAIUWZKM49eenlduUf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had nog niet helemaal door hoe je de vorm goed kreeg. En er zit te veel topping op. Hoewel mijn zoon het liefst de pizza belegt zo hoog als de Alpen is Less toch echt More.

Dit is een eerdere pizza Kip en Ham
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIRIvjJ9EYVbTXrGxaKPW1zGFas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXwlBrp2R3zNJ7z51yJjL517.jpg?f=fotoalbum_large

BBQ Chicken (op verzoek zonder mais)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA994UEoB81urPrPBKdwl9-uS7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8ysvkuiEkZJrCKHfr3vKu26.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de basis voor al mijn pizza's. de Semola gebruik ik royaal op het aanrecht bij het vormen van de pizzabodems
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjCAB6-JXjm4P5DqNdc6vANuCVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvftxhH96hGH7rSx0SMr08L0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:48
Vanavond weer eens de Ooni Fyra uit het vet gehaald, maar ik ben nu benieuwd naar de koda.

Ik weet dat hier een aantal koda gebruikers zijn en ben benieuwd hoeveel die rookt?
Dat vind ik namelijk toch wel een aardig nadeel van de Fyra, die rookt behoorlijk namelijk. Zoveel dat ik m’n buren moet vragen de was weg te halen voordat ik hem aanzet 😂

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:32
-Jaap-io schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:07:
Vanavond weer eens de Ooni Fyra uit het vet gehaald, maar ik ben nu benieuwd naar de koda.

Ik weet dat hier een aantal koda gebruikers zijn en ben benieuwd hoeveel die rookt?
Dat vind ik namelijk toch wel een aardig nadeel van de Fyra, die rookt behoorlijk namelijk. Zoveel dat ik m’n buren moet vragen de was weg te halen voordat ik hem aanzet 😂
Hier geen rook met de Koda ;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:48
Dan ga ik eens kijken of ik m’n Fyra voor een beetje schappelijke prijs kwijt kan 😇

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
MrVegeta schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:14:
We doen weer een poging en het lijkt er op dat ik weer hetzelfde probleem heb, namelijk kreukelig pizzadeeg...

Ik denk dat La Tua Farina niet het beste bloem is, maar ik kan er wel prima bollen van maken.

Neem aan dat je de gist per ongeluk uit je stappenplan hebt weggelaten? ik doe dat bij de mix van water + zout + eerste deel van de bloem. Ik gebruik zelf nooit olie, eigenlijk geen idee of het daar aan kan liggen. Het deeg lijkt aan de droge kant, maar met dezelfde verhouding water/bloem heb ik dat nooit, sterker nog in het begin heb ik soms nog wat minder water gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MrVegeta schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:14:

En zo is die de kom in gegaan met een natte theedoek:
[Afbeelding]

Ehhh? Omdraaien? ;)

Maar wat vind je dan dat er mis is?
Want als ik bollen vorm, met de hand, of dat nou voor brood of pizza is, dan vorm je toch een opgebolde vorm en leg je de minder 'mooie' kant naar beneden in de kom, waarin je het laat rijzen?

En uren later, na het rijzen, is alles zodanig 'gegroeid', dan zie je daar niks meer van.
En/of als je het verder vormt, dan maken die kreukeltjes aan de onderzijde toch ook niet uit? Die bakken gewoon weg op je bakplaat.

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. :|

Het enige wat me eigenlijk opvalt is dat het nogal droogt oogt en een dof oppervlak heeft. Zeker met bloem krijg ik altijd een licht glanzend oppervlak. Maar zelfs met zwaar rogge/volkorenmeel zie ik toch altijd wel iets van een (vochtige) glans op m'n, nog te rijzen, deegbollen.

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 30-05-2021 21:15 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 13:33
nietorigineel schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:40:
[...]

Ik denk dat La Tua Farina niet het beste bloem is, maar ik kan er wel prima bollen van maken.

Neem aan dat je de gist per ongeluk uit je stappenplan hebt weggelaten? ik doe dat bij de mix van water + zout + eerste deel van de bloem. Ik gebruik zelf nooit olie, eigenlijk geen idee of het daar aan kan liggen. Het deeg lijkt aan de droge kant, maar met dezelfde verhouding water/bloem heb ik dat nooit, sterker nog in het begin heb ik soms nog wat minder water gedaan.
Denk dat je gelijk hebt dat het deeg aan de droge kant is. Broodbakker hier, geen een bloem is hetzelfde met wateropname. Daarom moet je per bloemsoort bekijken hoe sterk het water wordt opgenomen en compenseren met wat extra water als het te droog lijkt. Dan heb je het toch liever iets te nat dan iets te droog deeg. Te droog wordt snel een compacte deeghomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

nietorigineel schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:40:
[...]

Oops, ja de gist gaat er natuurlijk ook doorheen volgens het recept :). Ik gebruik ook geen olie, dopje lag er toevallig bij. Deeg is inderdaad droog, da's ook wel een beetje het probleem. Uiteindelijk zijn de pizzas best goed gelukt, kreeg er mooie ronde pizzas uit dus da's het belangrijkste.
ehtweak schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:02:
[...]

Ehhh? Omdraaien? ;)

Maar wat vind je dan dat er mis is?
Want als ik bollen vorm, met de hand, of dat nou voor brood of pizza is, dan vorm je toch een opgebolde vorm en leg je de minder 'mooie' kant naar beneden in de kom, waarin je het laat rijzen?

En uren later, na het rijzen, is alles zodanig 'gegroeid', dan zie je daar niks meer van.
En/of als je het verder vormt, dan maken die kreukeltjes aan de onderzijde toch ook niet uit? Die bakken gewoon weg op je bakplaat.

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. :|

Het enige wat me eigenlijk opvalt is dat het nogal droogt oogt en een dof oppervlak heeft. Zeker met bloem krijg ik altijd een licht glanzend oppervlak. Maar zelfs met zwaar rogge/volkorenmeel zie ik toch altijd wel iets van een (vochtige) glans op m'n, nog te rijzen, deegbollen.
Het probleem is dat het deeg droog aanvoelt en kreuken heeft. Nu ging het uiteindelijk best goed, maar de vorige keer (ook zo droog) kreeg ik die kreuken ook terug in de uiteindelijke pizza waardoor ik geen ronde pizza kon maken!
Kelvern schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:04:
[...]

Denk dat je gelijk hebt dat het deeg aan de droge kant is. Broodbakker hier, geen een bloem is hetzelfde met wateropname. Daarom moet je per bloemsoort bekijken hoe sterk het water wordt opgenomen en compenseren met wat extra water als het te droog lijkt. Dan heb je het toch liever iets te nat dan iets te droog deeg. Te droog wordt snel een compacte deeghomp.
Misschien dan toch even naar een betere deegsoort kijken, en misschien iets minder strak aan het recept houden en volgende keer 350ml water gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bicky
-Jaap-io schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:07:

Hier gaat de Fyra iedere 2 weken aan en nog nooit last gehad van rook .
De schouw trekt altijd super goed en verbranding is hoog zodat er geen rook ontstaat.
Heb je al andere pellets geprobeerd? hoe bewaar je die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
MrVegeta schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:10:
Misschien dan toch even naar een betere deegsoort kijken, en misschien iets minder strak aan het recept houden en volgende keer 350ml water gebruiken.
300->350 is meteen 60% naar 70% hydratatie
Dat is misschien weer wat veel.
Ik zou eens 65% (325ml) proberen. Dat kunnen de meeste sterkere soorten bloem wel hebben, en ligt denk ik in de buurt van wat de meesten hier gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Laatst online: 29-04 22:14
Mielmania schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 23:17:
Ik ben al jaren bezig (af en aan) om te kijken hoe ik eerst op een balkon en inmiddels in mijn tuin goeie pizza's kan maken. Vorig jaar ook naar Napels geweest maar er achter gekomen dat ik de echte Napolitaanse pizza's dus helemaal niet lekker vind. Ik had eerst een "pizza koepel" gebouwd na idee van het Frankenweber model maar die brak na een paar sessies doormidden :'(

Toen ik een jaar geleden ging verhuizen naar een huis met tuin wist ik het: dit is het moment om mijn pizza oven fantasie weer nieuw leven in te blazen en zo geschieden.

Ik had een paar harde eisen:
  • Functie over vorm
  • Low budget
  • Hout gestookt (smaak, feeling etc.)
  • Moest kneiter heet kunnen worden
Na veel Googlen en denken heb ik een eigen ontwerp gemaakt gebaseerd op de UDS (Oil drum smoker). Zo heb ik 2 food grade olievaten in elkaar gezet met daartussen 4 cm speling. Die 4 cm heb ik opgevuld met een mengsel van hittebestendig aluminium cement en perliet en zilverzand. Initiële test ging erg goed maar het vat stond op de grond en ik heb toen mijn wimpers er af geschroeid :/ Hij werd dus wel heet genoeg.

Inmiddels afgelopen vrijdag een stellage afgemaakt en de ton daar op gezet en die avond de eerst proef op de som genomen en met succes! Pizza is precies zoals ik ze graag heb, krokant in het midden, maar de korst nog zacht van binnen en beetje brodig.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Deegrecept voor de geïnteresseerde (ja ik houd van makkelijk):

0.5 kg 00 type bloem van de AH (rood pakje)
1 zakje gedroogde gist van de AH (7 gram geloof ik, groen zakje)
300 ml lauw water
snufje zout
eetlepel olijfolie
theelepel honing

Pak een glas en doe daar een deel van het lauw water in, voeg gist samen met honing en laat even staan.
Bloem in een bak en kuil maken met opstaande rand. Zout met olie aan de rand toevoegen en overig lauw water in het midden. Met je vinger rondjes roeren totdat heb plakkerig word. Gistmengsel erbij en rondjes blijven roeren tot het bijna niet meer lukt, en dan kneden tot mooie bal. Bak zeer licht insmeren met olijfolie en bal er terug in. Afdekken met folie en 2 a 3 uur laten staan. Daarna opdelen in 4 delen en nog licht laten narijzen. Daarna platmaken voor pizza!

Mochten mensen geïnteresseerd zijn in de bouwinstructies dan hoor ik het wel. Bij paar geïnteresseerde zal ik een uitgebreid stuk schrijven.
Deze oven staat op marktplaats vanwege een kleinere tuin . Met pijn in het hart mag ik wel zeggen, mocht iemand geïnteresseerd zijn (haalt de magische 485 graden!) stuur mij even een berichtje, voor een mede tweaker is er vanzelfsprekend een andere prijs!

hoi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhRiXoS

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

vrijdagavond, pizza avond!! de deegbollen heb ik gisteren al gemaakt en 20 uur later uit de koelkast gehaald om op temperatuur te laten komen

dit keer wilde de jongste een halve pizza tomaat, mozzerella, ananas en de andere helft hetzelfde met extra spekjes en salami.
de puper wilde een hele pizza tomaat, mozzarella, salami en spekjes
en zelf nam ik een pizza tomaat, mozzarella ham, spekjes, paprika, olijven, en rode en groene jalapeños
Mijn vrouw heeft dezelfde als ik genomen, maar zonder de spekjes en jalapeños

pasto delizioso!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgmPsFa5-2dsCrsIG0pYkUnRV28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x82wniPIb1JZyv54IWS8W71R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sudjtPLaPH9sZuivBkMnJAymIhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLgfk1WFtXGoeqO9VA0KzX4R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlKI6RR3IRD3LuhzFBo30AjDQwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o88odfA5ucyPl1Gi6z1VBYZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYtssWviPD7iklnhohcZyfg5w5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVnEahUGIOrZwf2y4CvNwKSa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bicky
de korst is wel erg plat. waarschijnlijk in een gewone hete luchtoven gebakken?
zien er anders niet slecht uit kwa beleg. die pepers moet ik ook keer proberen op aanstaande vrijdag pizzadag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:34

Zeeuw

5.6

Iemand een idee hoe ik een blanco pizza bak? Ik wilde een pizza bakken om er later Nutella op te smeren maar de bodem komt omhoog. Je krijgt een soort lege calzone.

Ik heb er een gemaakt zoals ik zou doen als er een topping op komt en dan nog gaatjes in de bodem geprikt.
Daarna nog een geprobeerd met een deegroller, ook hier gaatjes ingeprikt.
Het verschil tussen de twee is dat bij de eerste her en der luchtbellen omhoog komen en bij de deegroller variant het één grote luchtbel wordt.

Blindbakken met bonen nog eens proberen?

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:39
Waarom vouw je er geen Calzone van met de Nutella er al tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhRiXoS

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

Bicky schreef op maandag 7 juni 2021 @ 07:51:
de korst is wel erg plat. waarschijnlijk in een gewone hete luchtoven gebakken?
zien er anders niet slecht uit kwa beleg. die pepers moet ik ook keer proberen op aanstaande vrijdag pizzadag
klopt, zie mijn eerdere posts.
kids willen graag de korst zo plat mogelijk.
zelf hou ik meer van een napolitaanse pizza en laat ik de rand dus dikker. dit lukt aardig in een hete luchtoven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Katadreuffe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-06 22:02
------

[ Voor 100% gewijzigd door Katadreuffe op 16-10-2023 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
Zeeuw schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:38:
Iemand een idee hoe ik een blanco pizza bak? Ik wilde een pizza bakken om er later Nutella op te smeren maar de bodem komt omhoog. Je krijgt een soort lege calzone.

Ik heb er een gemaakt zoals ik zou doen als er een topping op komt en dan nog gaatjes in de bodem geprikt.
Daarna nog een geprobeerd met een deegroller, ook hier gaatjes ingeprikt.
Het verschil tussen de twee is dat bij de eerste her en der luchtbellen omhoog komen en bij de deegroller variant het één grote luchtbel wordt.

Blindbakken met bonen nog eens proberen?
Makkelijkste is met een vork gastjes in prikken. Of met de pizza spatel die ik er altijd naast heb liggen om de bolletjes uit de bak te scheppen.

Ik heb ook zoon rol ding met kleine stokjes. Die rol je er overheen en dan heb je mooi gastjes patroon. Werkt niet echt goed en moet ook weer schoon gemaakt worden. Vandaar dat ik het met de spatel doe. Punt er in steken en klein beetje aan het deeg er naast trekken.

Na de Nutella nog marshmallow er op en even terug in je oven! Standaard pizza hier als afsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
JackPoint schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:14:
[...]

Makkelijkste is met een vork gastjes in prikken. Of met de pizza spatel die ik er altijd naast heb liggen om de bolletjes uit de bak te scheppen.

Ik heb ook zoon rol ding met kleine stokjes. Die rol je er overheen en dan heb je mooi gastjes patroon. Werkt niet echt goed en moet ook weer schoon gemaakt worden. Vandaar dat ik het met de spatel doe. Punt er in steken en klein beetje aan het deeg er naast trekken.

Na de Nutella nog marshmallow er op en even terug in je oven! Standaard pizza hier als afsluiter.
Heb ook maar een poging gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSzrHPpK8uWrd_F1Xx1xLO2pglA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8D76MAEvOZiojy5XKiq4q7tj.jpg?f=fotoalbum_large

Bodem begon al vrij snel te verbranden en knapperig te worden door het gebrek aan beleg. Vandaar dat de randen weinig kleur hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:06
pfoeeee hier krijg ik nou trek van :D:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
Na enkele pizza sessies op de kamado joe toch tot de conclusie gekomen dat het opstoken van de kamado + pizzasteen en op temperatuur brengen toch wel een duur grapje gaat worden om dit elk ( of om het ) weekend een pizza sessie te houden.

Ik heb dan ook een keuze gemaakt om een pizza oven te bestellen daar waar natuurlijk vele smaken zijn heb ik gekozen voor de burnhard nero. Ik heb ook gekeken naar andere merken maar de bouw lijkt bij vele vrij veel op elkaar, reviews zijn positief en prijs technisch past die mooi in het plaatje.

Gister is de bestelling gedaan en vandaag de mail ontvangen dat DHL het pakket opgehaald heeft en inmiddels onderweg is, dus morgen of donderdag zal deze geleverd worden. Nu is het tijd op een zak hard hout pellets te bestellen om deze oven dit weekend aan te kunnen slingeren!

Zijn hier ervaringen met bepaalde hard hout soorten pellets of eventueel gedroogd hout? Voor nu had ik in gedachten om deze te bestellen omdat ik hier ook weer wat bloem ga bestellen

[ Voor 3% gewijzigd door Salv op 22-06-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 14:08
Na mijn ervaringen om pizza te bakken in mijn plaatstalen Weber bbq, waarbij de temperatuur na de eerste pizza enorm inkakte (van 250 naar 180 gr), ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ook een echte pizzaoven nodig heb. Maar dan wel eentje die past in de tuin, ik had eerst gedacht een kamado maar ik lees nu hierboven een goed argument om toch voor een speciale pizzaoven te gaan. Ik heb het topic doorgespit en kom veel de Fyra tegen, maar de hierboven genoemde Burnhard nero lijkt ook goed. Misschien is het een idee om een lijstje met veelgebruikte ovens aan de OP toe te voegen zodat je een beetje gericht in het topic kunt zoeken naar ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:10
Visitor.q schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:18:
Ik heb het topic doorgespit en kom veel de Fyra tegen, maar de hierboven genoemde Burnhard nero lijkt ook goed. Misschien is het een idee om een lijstje met veelgebruikte ovens aan de OP toe te voegen zodat je een beetje gericht in het topic kunt zoeken naar ervaringen.
Ik kan je in ieder geval melden dat ik zeer enthousiast ben over de Ooni Karu. Super simpel en geweldig resultaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Visitor.q
En wil je dan iets op hout/pellets, of op gas?
Budget?
Gewenst formaat?

Heb zelf de ooni koda 16. Een dergelijke wat grotere oven is wel makkelijk omdat je dan iets verder van de vlammen kunt blijven, en het dus minder snel verbrandt aan één kant, en je dus makkelijker gelijkmatig kunt bakken. Door de L-vorm van de vlamverdeler hoef je in principe ook maar 1x te draaien tijdens het bakken.

Op gas wegens het grote gemak, en dat je niet constant hoeft bij te vullen (of zoals bij de grotere houtovens 2 uur aan het voorverwarmen bent). Kleinere hout/pellet-ovens moet je constant in de gaten houden en regelmatig bijvullen, gas kun je gewoon tijdens het eten laten branden en hoef je dan weinig aandacht aan te besteden.

De nieuwe ooni karu 16 + optionele gasbrander, of de gozney dome, lijken me allebei ook wel leuk. Maar beide redelijk prijzig...
Met beide kun je dus ofwel met (hout)vuur spelen, of het gemak van gas. En beide wat ruimer dan de gemiddelde (max 12") thuis-pizzaoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:24
MdO82 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:37:
Mijn zoekactie gaf maar 1 reactie in dit topic dus ben benieuwd of er mensen met ervaring zijn :P

Ik heb wel eens gelezen dat men pizza maakt maar dan met desem ipv gist.
Rijstijden zijn hier wellicht ook wat langer mee net zoals je weinig gist gebruikt.
Daar heb ik zelf geen ervaring mee is maar een gedachte, maar aangezien ik gestart ben met het maken van desem en deze inmiddels lekker bubbelt was ik daarnaast benieuwd of jullie wel eens pizza hebben gemaakt met desem :)
Ik heb hier in huis iemand met intolerantie voor (bakkers)gist.
Sinds begin dit jaar maken we desem en dan zelf brood.
Nu wil gebruik ik dit wel voor pizza's in de oven en dat gaat redelijk, maar ik krijg niet echt het resultaat dat ik wil. Op hoge(re) temperatuur wordt het deeg niet goed gaar, dus het beste bakken op 200 a 220 graden.

Wil nu op de kamado pizza's gaan bakken. Liefst dan lekker hoge temperatuur.
Heeft iemand hier ervaring mee icm desem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:10
DaWayne schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:08:
[...]
Wil nu op de kamado pizza's gaan bakken. Liefst dan lekker hoge temperatuur.
Heeft iemand hier ervaring mee icm desem?
Niet op een kamado, wel in de Ooni Karu pizza oven. Gaat fantastisch, op 450 graden (gemeten op midden steen). Aangezien er wat meer vocht in het deeg zit bij een desem moest deze iets heter. Normale pizza's doe ik op 430-435 ongeveer, anders verbranden ze me te snel.
Ik vermoed dat als je in een Kamado een pizzasteen tot 450 stookt dat je een eind moet komen. Dan is in ieder geval je bodem snel goed gaar en mooi. Of je voldoende bovenwarmte kunt realiseren weet ik niet, ik heb geen ervaring met een kamado. Dit is wel nodig om je ingrediënten ook gaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik ga van het weekend een experiment doen en ga proberen pizza's te bakken in onze buitenhaard. (zo'n standaard rond ding van keramiek met een schoorsteen erop)

Ik ben dan van plan eerst lekker een fikkie te stoken en zodra de vlammen weg zijn een magnetron rekje met erop een pizzasteen te leggen.

Ik ben echter wel benieuwd of iemand dit eerder heeft geprobeerd en wat het resultaat was. Ik vind namelijk helaas maar heel weinig ervaringen online.

(ps: Al wel veel ervaringen met het maken van verse pizza in de keukenoven en de kamado, maar daarbuiten nog niet)

[ Voor 11% gewijzigd door wouter3 op 23-06-2021 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
wouter3 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:22:
Ik ga van het weekend een experiment doen en ga proberen pizza's te bakken in onze buitenhaard. (zo'n standaard rond ding van keramiek met een schoorsteen erop)

Ik ben dan van plan eerst lekker een fikkie te stoken en zodra de vlammen weg zijn een magnetron rekje met erop een pizzasteen te leggen.

Ik ben echter wel benieuwd of iemand dit eerder heeft geprobeerd en wat het resultaat was. Ik vind namelijk helaas maar heel weinig ervaringen online.

(ps: Al wel veel ervaringen met het maken van verse pizza in de keukenoven en de kamado, maar daarbuiten nog niet)
Het probleem is dat je dan bijna geen bovenwarmte hebt.
het is juist de warmte uit de stenen die de toppings laat garen.
Je zal een constructie moeten maken welke die hitte vasthoud.

( daar ook de reden van de weinige ervaringen ;) )
Pagina: 1 ... 39 ... 110 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.