@Boudewijn Oh sorry, ik maakte uit je reply op dat je hem met baggerweer binnen had staan.
Anoniem: 224360
Is hier al eerder besproken, even zoeken. Antwoord is nee. Wat er bedoeld wordt is dat je dat ding op gas buiten aanzet en dan pas weer naar buiten hoeft bij het naar binnen schuiven vd pizza. Hout moet je continue (iig regelmatig) in de gaten houden.apNia schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:12:
[...]
Kan je zo'n ding gewoon in de keuken laten staan? Geen uitstoot van het een of ander?
Edit: spuit 11
Punt is dat je met een houtoven met klein reservoir vaak bij het vuur moet blijven en dus buiten moet blijven staan.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.Christiano007 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:10:
[...]
Ik zie bij de pre-order dat je kunt kiezen uit 50 , 37 en voor NL 30 bar. Zou het veel uitmaken welke je kiest?
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Anoniem: 36835
Kan absoluut niet zonder professionele afzuiging. Gele vlam = koolstofmonooxide, ook met gas.apNia schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 14:12:
[...]
Kan je zo'n ding gewoon in de keuken laten staan? Geen uitstoot van het een of ander?
Ik heb in Duitsland een gasbrander voor mijn Uuni 3 gekocht en die is 50 mbar. De lokale caravanboer heeft flessen waar zonder aanpassingen mijn brander op aangesloten kon worden.
Met 50 mbar voer je meer gas toe en zou je (sneller) een hogere temperatuur moeten bereiken. Bij mij staat de regelaar half open en met de infraroodthermometer van Ali Baba meet ik na een kwartier een temperatuur van over de 400C.
Met 50 mbar voer je meer gas toe en zou je (sneller) een hogere temperatuur moeten bereiken. Bij mij staat de regelaar half open en met de infraroodthermometer van Ali Baba meet ik na een kwartier een temperatuur van over de 400C.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Oh dan zijn pizza's bakken op het toilet zeker helemaal uitgesloten?Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:55:
[...]
Kan absoluut niet zonder professionele afzuiging. Gele vlam = koolstofmonooxide, ook met gas.

Ik wil de Ooni Koda gaan bestellen maar heb 0 verstand van gas. Nooit mee gewerkt, nooit gehad. Dus ik heb geen flauw idee wat ik nu moet kiezen.Lekker Ventje schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:57:
Ik heb in Duitsland een gasbrander voor mijn Uuni 3 gekocht en die is 50 mbar. De lokale caravanboer heeft flessen waar zonder aanpassingen mijn brander op aangesloten kon worden.
Ook staat er dan weer bij dat de versie voor NL geen regulator heeft, wat dat ook moge zijn.
Iemand tips over hoe en wat, want ook online wordt ik geen wijs uit al die gasflessen, aansluitingen etc.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
@Phusebox lees even terug naar mijn posts in januari. ik had dezelfde vragen en die zijn eigenlijk tussen nu en januari wel beantwoord. In mijn geval wel voor een uuni3, maar dat maakt voor de essentie van de vraag natuurlijk niet uit.
Alles teruggelezen maar ik weet nog niet wat nu de juiste configuratie is. Jij sprak over 37mbar voor NL, de website zegt nu 30 mbar voor NL...Boudewijn schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:23:
@Phusebox lees even terug naar mijn posts in januari. ik had dezelfde vragen en die zijn eigenlijk tussen nu en januari wel beantwoord. In mijn geval wel voor een uuni3, maar dat maakt voor de essentie van de vraag natuurlijk niet uit.
Ja dat was voor de uuni3. Ik heb die nu aan een 50mbar regelaar hangen zoals geleverd door uuni3 in Duitsland. Dit wordt gevoed met een goedkope stalen DIN fles.
Werkt prima. Wellicht verstook ik wat meer gas dan met een 37mbar regelaar, maar soit.
Werkt prima. Wellicht verstook ik wat meer gas dan met een 37mbar regelaar, maar soit.
Heeft een van jullie een foto van hoe de pizza ballen er uitzien vlak voor je er pizza van gaat maken? Ik blijf namelijk (met 60% hydratatie) vrij slappig deeg houden. Ondanks dat het heerlijk smaakt zou ik graag iets steviger deeg willen hebben, gezien het altijd fucking hard vervormd als ik het uit m'n deegkrat haal.
Maar bij 30 mbar zit geen regelaar dus die moet ik dan zelf kopen? Voor andere landen leveren ze die wel mee. Dus heb ik hem niet nodig of moet ik hem zelf kopen. Vaag gedoe allemaal.Boudewijn schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:59:
Ja dat was voor de uuni3. Ik heb die nu aan een 50mbar regelaar hangen zoals geleverd door uuni3 in Duitsland. Dit wordt gevoed met een goedkope stalen DIN fles.
Neig ernaar om dan maar de roccbox te kopen dan weet ik in ieder geval dat alles erbij zit en daar is maar 1 versie van.
Geen idee je zou het ze kunnen vragen? Een regelaar kost de wereld niet (euro of 8 ).
In theorie zal je bij 50 mbar sneller de maximale temperatuur behalen en deze zal waarschijnlijk ook hoger liggen.
Of denk ik verkeerd?
Of denk ik verkeerd?
Heb de vraag bij Ooni voorgelegd.Boudewijn schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:33:
Geen idee je zou het ze kunnen vragen? Een regelaar kost de wereld niet (euro of 8 ).
Toch twijfel ik of ik niet beter voor de Roccbox kan gaan. Die ziet er wel degelijker en beter geïsoleerd uit dan de Koda. Ja hij kost een hoop meer, maar ervan uitgaande dat zo'n ding wel een jaar of 5 meegaat is me het dat wel waard als het dan echt beter is.
Of anders een Ooni Pro, want die kost ongeveer hetzelfde als een Roccbox... argh keuzes

De Ardore Pizza Party oven, is die hier in Nederland ook ergens te koop? Lelijk ding, maar schijnt wel erg goed te zijn.
Kwam deze sheet nog tegen qua vergelijking van specs:
https://docs.google.com/s...pUuTMOaOr2iEDk/edit#gid=0
[ Voor 26% gewijzigd door Phusebox op 08-03-2019 08:54 ]
Anders een maand wachten, denk dat er al snel vergelijkingen tussen de Koda en Roccbox op internet zullen staan.
Wat me wel opvalt in de pizzagroep op FB is dat de mensen die, al dan niet commercieel, voor grote(re) groepen pizza's staan te bakken vrijwel allemaal met een Roccbox werken. Als geld niet het probleem is, gewoon voor de Roccbox gaan.
Wat me wel opvalt in de pizzagroep op FB is dat de mensen die, al dan niet commercieel, voor grote(re) groepen pizza's staan te bakken vrijwel allemaal met een Roccbox werken. Als geld niet het probleem is, gewoon voor de Roccbox gaan.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Nou ja, geld niet het probleem is wat veel gezegd; maar 300 euro voor iets wat niet werkt is nog meer zonde dan 600 euro voor een pizza oven die je 10x per jaar gebruiktLekker Ventje schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:42:
Anders een maand wachten, denk dat er al snel vergelijkingen tussen de Koda en Roccbox op internet zullen staan.
Ooni is ook niet echt duidelijk in hun antwoord, ze zeggen dat je geen garantie hebt als je een andere Koda versie koopt dan aangeraden voor je regio, maar ook dat als ik aan 50 mbar flessen kan komen ik wel de 50 mbar versie kan gebruiken.
De gasfles leveranciers op internet zijn ook nergens duidelijk over mbar, maar praten alleen over inhoud en eventueel regelaars, maar die zijn zowel in 30 als 50 verkrijgbaar. Ook 37 mbar zie ik op Nederlandse websites.
Pff, erg verwarrend allemaal. Dan toch maar houtgestookt?
[ Voor 29% gewijzigd door Phusebox op 08-03-2019 14:08 ]
Iemand tips voor pizzadeeg? Ik heb de ooni deeg gebruikt. Maar die kan ik wel vormen maar de rest van de familie niet. Maar zondag met 4 extra eters die allemaal hun eigen pizza gaan maken is dat niet handig. Ik gok minder water erin wel liefst verse gist.
Ben benieuwd hoe hij bevalt... enige jammere is dat ik het ding zo ontzettend lelijk vind, en dat je ook nog eens bijna 100 euro verzending moet betalen.Mr.coolfella schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:42:
Morgen komt mijn ardore gas fired pizza oven GPL binnen. Me happy.🍕🤗
Ik las op een ander forum iemand met de Roccbox uit Nederland en een 37 mbar regelaar, die deed er 45 min over om de oven op 450 graden te krijgen. Dat is toch niet wat ik zou verwachten met al die claims van 15-20 minuten naar 500 graden?
[ Voor 25% gewijzigd door Phusebox op 08-03-2019 15:50 ]
Standaard DIN fles? Regulator bij campinghandel halen. Volgens mij ben je er dan. Ik ben er op die manier gekomen. de regulator zat bij de brander.Phusebox schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:46:
De gasfles leveranciers op internet zijn ook nergens duidelijk over mbar, maar praten alleen over inhoud en eventueel regelaars, maar die zijn zowel in 30 als 50 verkrijgbaar. Ook 37 mbar zie ik op Nederlandse websites.
Persoonlijk denk ik dat de roccbox voorkeur juist komt omdat uuni die brander gewoon slecht vermarkt en onduidelijk is over de ondersteuning.
Dat zou best wel eens aan het verschil met die 50 mbar kunnen liggen. Ik heb door allerlei oorzaken mijn Uuni 3 met gas helaas nog niet vaak kunnen gebruiken maar die paar keer kon ik met de infraroodthermometer na 15 minuten al een temperatuur van 400°C op de steen meten en de pizza heeft er zeker niet langer dan anderhalve minuut in gelegen.Phusebox schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:49:
[...]
Ik las op een ander forum iemand met de Roccbox uit Nederland en een 37 mbar regelaar, die deed er 45 min over om de oven op 450 graden te krijgen. Dat is toch niet wat ik zou verwachten met al die claims van 15-20 minuten naar 500 graden?
Ik kwam die 45 minuten op een internationaal pizzaforum trouwens ook enkele keren tegen en dat was bij Amerikanen.
Ze zeggen tegen mij (Ooni) dat ik in ieder geval geen garantie hoef te verwachten als ik niet de 30 mbar versie neem.Boudewijn schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:53:
[...]
Standaard DIN fles? Regulator bij campinghandel halen. Volgens mij ben je er dan. Ik ben er op die manier gekomen. de regulator zat bij de brander.
Persoonlijk denk ik dat de roccbox voorkeur juist komt omdat uuni die brander gewoon slecht vermarkt en onduidelijk is over de ondersteuning.
Dat is flauwekul van Uuni, als ik in Duitsland zou wonen zou ik wel garantie hebben maar omdat ze in Nederland de 30 mbar gebruiken zou exact dezelfde Uuni opeens niet tegen 50 mbar kunnen. Goede reden om voor de Roccbox te gaan dan. De flessen hier werken gewoon op 50 mbar, daar hoef je zelf geen illegale handelingen voor te verrichten. Een Duitser die hier op de camping staat gebruikt dezelfde fles als wij, enkel de regulator is anders maar even veilig.Phusebox schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:57:
[...]
Ze zeggen tegen mij (Ooni) dat ik in ieder geval geen garantie hoef te verwachten als ik niet de 30 mbar versie neem.
Euhm, de Duitse uuni's zullen zeker niet hetzelfde zijn als de Nederlandse. Die hebben een andere branderkop (voor de andere druk) Dit is bij alle gasbranders zo, je kan niet zomaar een butagasstel op aardgas draaien bijvoorbeeld. Ook zelfde gas met andere druk moet je andere brander/sproeier voor hebben.
Regulator en brander moeten dus altijd op elkaar aansluiten. De verschillende versies die Ooni verkoopt hebben dus ook een andere sproeier in de oven zelf. (het fysieke gaatje in de branderkop waar het gas uitkomt is dan groter/kleiner)
Als ze niet op elkaar aansluiten kan het zijn dat je alleen heel zacht vuur krijgt, of dat het ding slecht of uberhaubt niet brandt.
Regulator en brander moeten dus altijd op elkaar aansluiten. De verschillende versies die Ooni verkoopt hebben dus ook een andere sproeier in de oven zelf. (het fysieke gaatje in de branderkop waar het gas uitkomt is dan groter/kleiner)
Als ze niet op elkaar aansluiten kan het zijn dat je alleen heel zacht vuur krijgt, of dat het ding slecht of uberhaubt niet brandt.
Ah kijk, er is dus wel degelijk verschil.Sabbi schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:09:
Euhm, de Duitse uuni's zullen zeker niet hetzelfde zijn als de Nederlandse. Die hebben een andere branderkop (voor de andere druk) Dit is bij alle gasbranders zo, je kan niet zomaar een butagasstel op aardgas draaien bijvoorbeeld. Ook zelfde gas met andere druk moet je andere brander/sproeier voor hebben.
Maar wat is nu gangbaar in Nederland dan? Want heb diverse websites bekeken en ik zie in Nederland zowel 30, 37 als 50 mbar, maar nergens zeggen ze nu wat voor fles het is? En Ooni zegt steeds dat de fles het aantal mbar bepaalt van je regelaar.
In Duitsland is 50mbar gangbaar, en doorgaans 30mbar in Nederland. Dus als je een nederlandse caravan hebt zit een een 30mbar installatie in, en koop je een 30mbar versie zodat je die op dezelfde regulator aan kan sluiten.Phusebox schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:13:
[...]
Ah kijk, er is dus wel degelijk verschil.
Maar wat is nu gangbaar in Nederland dan? Want heb diverse websites bekeken en ik zie in Nederland zowel 30, 37 als 50 mbar, maar nergens zeggen ze nu wat voor fles het is? En Ooni zegt steeds dat de fles het aantal mbar bepaalt van je regelaar.
Maar goed, zolang je brander en regulator bij elkaar passen maakt het niet uit wat je gebruikt, (ze zullen ook niet noemenswaardig anders branden) en een nieuwe regulator is een tientje.
Ok, begint al wat duidelijker te worden. Maar kun je dan ook stellen dat een 50 mbar brander meer warmte zal genereren dan een 30 mbar?Sabbi schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:20:
[...]
In Duitsland is 50mbar gangbaar, en doorgaans 30mbar in Nederland. Dus als je een nederlandse caravan hebt zit een een 30mbar installatie in, en koop je een 30mbar versie zodat je die op dezelfde regulator aan kan sluiten.
Maar goed, zolang je brander en regulator bij elkaar passen maakt het niet uit wat je gebruikt, (ze zullen ook niet noemenswaardig anders branden) en een nieuwe regulator is een tientje.
Hoogstvermoedelijk leveren ze allebei exact hetzelfde vermogen/hoeveelheid warmte.Phusebox schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:30:
[...]
Ok, begint al wat duidelijker te worden. Maar kun je dan ook stellen dat een 50 mbar brander meer warmte zal genereren dan een 30 mbar?
Vandaag eerste pizza gemaakt volgens deze thread. Verhoudingen aangehouden uit de OP met 55 procent water en dat een nacht laten staan. 4 uur van tevoren uit de koelkast.
Alles was lekker maar het was een drama om de pizza van de metalen plaat op de steen te krijgen. Plakte te veel. Duwen trekken bleef allemaal plakken en daarmee bewoog ik enkel de rand (uitrekken. Midden pizza bleek op de plaat). Is er een hint wat ik moet verbeteren?
Toegegeven was een eerste keer. Ga zeker weer proberen (ferrari onderweg) maar dit is een deeg ding lijkt me.
Overig:
Bloem van tua Farina, gist van dr oetker. Griesmeel gebruikt maar zelfs dan plakte de pizza.
Alles was lekker maar het was een drama om de pizza van de metalen plaat op de steen te krijgen. Plakte te veel. Duwen trekken bleef allemaal plakken en daarmee bewoog ik enkel de rand (uitrekken. Midden pizza bleek op de plaat). Is er een hint wat ik moet verbeteren?
Toegegeven was een eerste keer. Ga zeker weer proberen (ferrari onderweg) maar dit is een deeg ding lijkt me.
Overig:
Bloem van tua Farina, gist van dr oetker. Griesmeel gebruikt maar zelfs dan plakte de pizza.
[ Voor 8% gewijzigd door jaspov op 08-03-2019 19:59 ]
Iets minder water / meer bloem gebruiken. Als het deeg te nat is dan plakt het nogal en dan kan je het nauwelijks transporteren. Voor de geoefende bakker in dit topic misschien geen probleem, maar zeker geen goed idee om zo te beginnen. Verder kan je natuurlijk ook meer bloem of griesmeel op je werkoppervlak strooien, dan plakt het ook minder.jaspov schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:50:
Vandaag eerste pizza gemaakt volgens deze thread. Verhoudingen aangehouden uit de OP met 55 procent water en dat een nacht laten staan. 4 uur van tevoren uit de koelkast.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dank. Dan ga ik me daar eerst op richten. Morgen komt de pizza bijbel en komende week de ferrari dus dan poging twee.Garyu schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:00:
[...]
Iets minder water / meer bloem gebruiken. Als het deeg te nat is dan plakt het nogal en dan kan je het nauwelijks transporteren. Voor de geoefende bakker in dit topic misschien geen probleem, maar zeker geen goed idee om zo te beginnen. Verder kan je natuurlijk ook meer bloem of griesmeel op je werkoppervlak strooien, dan plakt het ook minder.
De Uuni’s zijn hetzelfde maar de gasunit is in Nederland nooit geleverd zover ik weet en die heb ik dus in Duitsland gekocht voor nog geen 7 tientjes. En dus heb ik 50 mbar die gewoon op de gasfles van de lokale campingboer past zonder extra handelingen of het vervangen van een regulator.Sabbi schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:09:
Op de Uuni zelf moest ik de inbusboutjes losdraaien waarmee de pelletbrander vastzit en die heb ik verwisseld voor de gasunit en weer met dezelfde boutjes vastgezet.
Ik weet dat er Nederlanders zijn (volgens mij ook op dit forum) die bij de Roccbox gewoon meteen om de Duitse versie gevraagd hebben en die hebben ze ook geleverd gekregen.
Maar waarom zou je, als je de keuze hebt, 50 mbar willen als de standaard in Nederland zogezegd 30 mbar is?Lekker Ventje schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:20:
[...]
De Uuni’s zijn hetzelfde maar de gasunit is in Nederland nooit geleverd zover ik weet en die heb ik dus in Duitsland gekocht voor nog geen 7 tientjes. En dus heb ik 50 mbar die gewoon op de gasfles van de lokale campingboer past zonder extra handelingen of het vervangen van een regulator.
Op de Uuni zelf moest ik de inbusboutjes losdraaien waarmee de pelletbrander vastzit en die heb ik verwisseld voor de gasunit en weer met dezelfde boutjes vastgezet.
Ik weet dat er Nederlanders zijn (volgens mij ook op dit forum) die bij de Roccbox gewoon meteen om de Duitse versie gevraagd hebben en die hebben ze ook geleverd gekregen.
Nu woon ik op 5 km van Duitsland maar toch vraag ik me af wat het voordeel dan is van die 50 mbar.
Er is geen reden om voor het een of het ander te kiezen dan behalve als je de ene al hebt of makkelijker kan krijgen.
Het zijn standaarden uit de tijd dat elk land nog zelf mocht bepalen wat ze deden voordat die verschrikkelijke ambtenaren bij de EU ons dwongen dit soort zaken over heen Europa te standaardiseren
Het zijn standaarden uit de tijd dat elk land nog zelf mocht bepalen wat ze deden voordat die verschrikkelijke ambtenaren bij de EU ons dwongen dit soort zaken over heen Europa te standaardiseren
Tja ik heb dus geen idee wat makkelijk verkrijgbaar is of niet... Nooit met gas gewerkt.
1. Eventueel een verhouding met meer bloem, minder water (maar alleen als de onderstaande tips niet helpen, want de verhouding is verder prima).jaspov schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:50:
2. Voordat je je bol gaat uitrekken/vormen, de bol goed en volledig in de bloem leggen. Zowel boven als onder. Gewoon even op een hoopje bloem en weer eraf. Overtollige bloem na het vormen veeg je weg.
3. Strooi wat bloem of griesmeel op je pizzapeel (niet teveel). Dit zorgt ervoor dat de pizza kan bewegen en soepeler eraf kan glijden.
4. Beleg je pizza niet teveel. Hoe meer, hoe zwaarder hij wordt. Less is more.
5. Werk snel. Deeg wordt warmer naarnate je ermee aan de slag gaat, daarvan gaat het ook plakken.
6. Als je de belegde pizza, voor het bakken, op de pizzapeel schuift, kijk dan meteen even snel of hij voldoende beweegt en voldoende los op de peel ligt, door even heen en weer te schudden. Als je dit pas bij de oven doet en er dan achter komt dat hij plakt, dan ben je eigenlijk al te laat.
7. Stretch/vorm je bol tot pizzadeeg en leg hem dan alvast op je pizzapeel en beleg je pizza op de peel. Dan hoef je ook niet de belegde pizza op de peel te schuiven. Handig als je hier nog niet heel ervaren in bent. Maar vooral bij deze manier gelden punten 3 en 5 hierboven des te meer.
Maar als het standaarden zouden zou er toch geen verschil tussen Nederland en Duitsland moeten zijn?Sabbi schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:44:
Er is geen reden om voor het een of het ander te kiezen dan behalve als je de ene al hebt of makkelijker kan krijgen.
Dank! Laatste pizza op de Peel gemaakt en plakte ook. Mis nog snelheid maar dat was de eerste keer te verwachten.red1 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 00:12:
[...]
1. Eventueel een verhouding met meer bloem, minder water (maar alleen als de onderstaande tips niet helpen, want de verhouding is verder prima).
2. Voordat je je bol gaat uitrekken/vormen, de bol goed en volledig in de bloem leggen. Zowel boven als onder. Gewoon even op een hoopje bloem en weer eraf. Overtollige bloem na het vormen veeg je weg.
3. Strooi wat bloem of griesmeel op je pizzapeel (niet teveel). Dit zorgt ervoor dat de pizza kan bewegen en soepeler eraf kan glijden.
4. Beleg je pizza niet teveel. Hoe meer, hoe zwaarder hij wordt. Less is more.
5. Werk snel. Deeg wordt warmer naarnate je ermee aan de slag gaat, daarvan gaat het ook plakken.
6. Als je de belegde pizza, voor het bakken, op de pizzapeel schuift, kijk dan meteen even snel of hij voldoende beweegt en voldoende los op de peel ligt, door even heen en weer te schudden. Als je dit pas bij de oven doet en er dan achter komt dat hij plakt, dan ben je eigenlijk al te laat.
7. Stretch/vorm je bol tot pizzadeeg en leg hem dan alvast op je pizzapeel en beleg je pizza op de peel. Dan hoef je ook niet de belegde pizza op de peel te schuiven. Handig als je hier nog niet heel ervaren in bent. Maar vooral bij deze manier gelden punten 3 en 5 hierboven des te meer.
Ga ook aan de bak met het deeg. Geen machine dus 6 minuten gekneed maar geen idee of ik dat goed deed en hoe je weet of het “goed” is. Vandaag komt de pizzabijbel, daar ga ik me mee op het deeg richten. Dan komende week bakken en dan neem ik deze tips mee. Thx!
Maakt het uitb welke bloem op je werkblad gaat, is dat oom tipo 00? Dus zelfde als het deeg?
Ik gebruik voor op het werkblad uitsluitend zgn. semola rimacinata.jaspov schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 07:57:
[...]
Maakt het uitb welke bloem op je werkblad gaat, is dat oom tipo 00? Dus zelfde als het deeg?
Dat is een extra fijn gemalen vorm van griesmeel volgens mij, en schijnt het beste te zijn.
Het plakt uit zichzelf veel minder, ik vermoed omdat het minder vocht op neemt, en het geeft geen melige smaak aan de pizza, ook al gebruik je er heel veel van.
Ik heb het nog niet met normaal griesmeel geprobeerd, maar dat is misschien beter dan het gewone meel.
Mij bevalt de ardore oven prima,geen spijt van. Verschillende pizza's gebakken op zo'n 60 à 90 seconden.Phusebox schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:49:
[...]
Ben benieuwd hoe hij bevalt... enige jammere is dat ik het ding zo ontzettend lelijk vind, en dat je ook nog eens bijna 100 euro verzending moet betalen.
Op een half uurtje zit ik op 400 graden Celsius.
Ik heb ook bewust voor de ardore gekozen vanwege dat de gasbrander opzij zit.
Lees net de pizzabijbel. Weet iemand wat de w waarde is van la tua Farina bloem voor pizzadeeg? Staat niet op de site van AH en de verpakking zit al in de container.
Of tips voor ander goed bloem voor beginners wat redelijk verkrijgbaar is?
Kun je de pootjes er af halen? Want dat is voor mij nu de reden om hem niet te overwegen.Mr.coolfella schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:45:
[...]
Mij bevalt de ardore oven prima,geen spijt van. Verschillende pizza's gebakken op zo'n 60 à 90 seconden.
En geen last van dat de warmte meer van 1 kant komt? Al heb je dat bij al die mini ovens wel denk ik.
Ik zweer bij https://shop.italieplein....5-stagioni-bloem-type-00/ . Haal het bij de Hanos, maar diverse zaken verkopen het. Andere mensen gebruiken deze:jaspov schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:31:
Lees net de pizzabijbel. Weet iemand wat de w waarde is van la tua Farina bloem voor pizzadeeg? Staat niet op de site van AH en de verpakking zit al in de container.
https://www.soezie.com/nl...original-frans-krokant-54
Zit er naar te kijken. Wil er ook af en toe brood in bakken. Zou je voo rmij willen meten wat de hoogte is. Bij pizza party staat 14.5 cm, klopt dat? En hoe snel loopt dat af? Is voor pizza's natuurlijk niet relevant, maar bij brood wel.Mr.coolfella schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:45:
[...]
Mij bevalt de ardore oven prima,geen spijt van. Verschillende pizza's gebakken op zo'n 60 à 90 seconden.
De pootje kunnen ervan af.Phusebox schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:20:
[...]
Kun je de pootjes er af halen? Want dat is voor mij nu de reden om hem niet te overwegen.
En geen last van dat de warmte meer van 1 kant komt? Al heb je dat bij al die mini ovens wel denk ik.
De warmte komt wel meer van één kant af, maar zie dat niet als last(pizza moet je toch draaien
Ja dat klopt,hoe snel dat het afloopt,geen idee.jerh schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:43:
[...]
Zit er naar te kijken. Wil er ook af en toe brood in bakken. Zou je voo rmij willen meten wat de hoogte is. Bij pizza party staat 14.5 cm, klopt dat? En hoe snel loopt dat af? Is voor pizza's natuurlijk niet relevant, maar bij brood wel.

Eh, ik bedoelde hoe groot het hoogste middendeel is, of te wel wordt het snel minder hoog dan 14,5 cm. Dan kan ik een brood opmeten dat ik bak en kijken of dat in de hoogte past.Mr.coolfella schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:21:
[...]
Ja dat klopt,hoe snel dat het afloopt,geen idee.
[ Voor 11% gewijzigd door jerh op 10-03-2019 08:26 ]
Die 14,5cm klopt wel.(opening)jerh schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:25:
[...]
Eh, ik bedoelde hoe groot het hoogste middendeel is, of te wel wordt het snel minder hoog dan 14,5 cm. Dan kan ik een brood opmeten dat ik bak en kijken of dat in de hoogte past.
En de breedte is ongeveer 31cm.(opening)
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Zelf wil ik het ook een keer gaan proberen om brood in te bakken.
[ Voor 7% gewijzigd door Mr.coolfella op 10-03-2019 08:36 ]
De meeste broden die ik bak zijn 31 cm lang, 12 cm breed en circa 13 cm hoog. Brood loopt wel rond weg, dus dan is het de vraag of het past. De oven in zijn ze natuurlijk veel kleiner, het is wel handis als ze er nog uitkomen..... Alhoewel ze dan wellicht op de zijkant er uit kunnen.Mr.coolfella schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:32:
[...]
Die 14,5cm klopt wel.(opening)
En de breedte is ongeveer 31cm.(opening)
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Zelf wil ik het ook een keer gaan proberen om brood in te bakken.
Dit zijn broden uitgaande van 750 tot 800 gr bloem.
Theoretisch zou het moeten lukken.jerh schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:44:
[...]
De meeste broden die ik bak zijn 31 cm lang, 12 cm breed en circa 13 cm hoog. Brood loopt wel rond weg, dus dan is het de vraag of het past. De oven in zijn ze natuurlijk veel kleiner, het is wel handis als ze er nog uitkomen..... Alhoewel ze dan wellicht op de zijkant er uit kunnen.
Dit zijn broden uitgaande van 750 tot 800 gr bloem.
Een vraag over het deeg. Ik heb al verschillende soorten meel gebruikt, en ik merk dat ik er lang niet altijd een vliesje mee kan trekken. Bij gewoon willekeurig patent bloem ging het eigenlijk het beste, met tipo 00 bloem van ah en bloem van de plaatselijke molen krijg ik het niet voor elkaar. Opzich krijg ik wel redelijk mn pizza gevormd. Waar ligt dit aan? Heb ik niet goed gekneed? Ik had vandaag bijvoorbeeld recept 3 uit de pdf in de ts gebruikt, en mn deeg scheurde vrij snel. Overigens was het deeg ook nogal elastisch.
Smaak was wel erg goed, ik was best tevreden :-)
Bump! Foto's van jullie ballen aub!apNia schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:07:
Heeft een van jullie een foto van hoe de pizza ballen er uitzien vlak voor je er pizza van gaat maken? Ik blijf namelijk (met 60% hydratatie) vrij slappig deeg houden. Ondanks dat het heerlijk smaakt zou ik graag iets steviger deeg willen hebben, gezien het altijd fucking hard vervormd als ik het uit m'n deegkrat haal.
Probeer dit deeg recept maar eens, geeft fijne balletjes.
24 HOUR PIZZA DOUGH
RECIPEINGREDIENTS FOR THE PIZZA DOUGHMAKES 4 PIZZA’S
585gItalian typo 00 pizza flour
350gwater
15golive oil (optional)
11gsea salt
2.6ginstant yeast
Dat is een 60% hydratatie deeg, waarmee het deeg al ietwat saggy wordt. Ik heb gisteren deeg gemaakt met 56% hydratatie, waardoor de ballen iets steviger bleven en het deeg was op zich prima te doen. De reden waarom ik graag wil dat ze wat meer overeind blijven staan is omdat het anders in m'n deegkrat tegen de randen of de ballen tegen elkaar gaan duwen, waardoor het heel lastig de perfecte ronde pizza te krijgen. Als de zijkanten stevig zijn ingedeukt is het heel lastig een knappe ronde pizza te krijgen. Misschien dat jullie daar tips voor hebben?
Even een schopje: iemand een idee waarom ik soms geen vliesje kan trekken met mijn deeg? Is dit de bloem of mijn (beperkte) kneedtechniek?Dr_Frickin_Evil schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:53:
Een vraag over het deeg. Ik heb al verschillende soorten meel gebruikt, en ik merk dat ik er lang niet altijd een vliesje mee kan trekken. Bij gewoon willekeurig patent bloem ging het eigenlijk het beste, met tipo 00 bloem van ah en bloem van de plaatselijke molen krijg ik het niet voor elkaar. Opzich krijg ik wel redelijk mn pizza gevormd. Waar ligt dit aan? Heb ik niet goed gekneed? Ik had vandaag bijvoorbeeld recept 3 uit de pdf in de ts gebruikt, en mn deeg scheurde vrij snel. Overigens was het deeg ook nogal elastisch.
De elasticiteit van je deeg heeft te maken met de sterkte van het glutennetwerk en hoe de bloem/vocht ratio is. Zo heeft het deeg uit je recept een vrij hoog vochtpercentage (68.5%), terwijl ik al sneller neig naar rond de 60%. Maar wat denk ik belangrijker is is de duur van je fermentatie. Ik doe meestal een dag voor m'n starter, dan maak ik het deeg en die fermenteer ik een dag gekoeld (bulk ferment), en vervolgens snij ik het in bollen, en zorg dat ik die oppunt, om die vervolgens nog een keer 24u te laten fermenteren. Dit komt het glutennetwerk ten goede, en is bepalend voor de sterkte van je deeg. Maar afhankelijk van hoe lang je fermenteert (buiten de koelkast kan het veel sneller bijvoorbeeld) wil je ook de juiste hoeveelheid eiwitten in je bloem. Ik gebruik er nu eentje van zo'n 13-13.5% voor gekoeld. Als je korter fermenteert kan je iets lager zitten, rond de 12%.
Ik geef het op met een pizza oven, die makers reageren allemaal niet, of spreken geen woord Engels. Het is mij een te grote gok van een paar honderd euro om maar te zien of alles klopt, ik de juiste versie heb, etc etc.
Jammer dat het nog een te exotisch product is om hier gewoon eens ergens te kunnen bekijken en eventueel in actie zien.
Jammer dat het nog een te exotisch product is om hier gewoon eens ergens te kunnen bekijken en eventueel in actie zien.
Wat gaat er fout met het aanschaffen van een Kooda?
[ Voor 28% gewijzigd door Boudewijn op 13-03-2019 14:55 ]
De keren dat ik wel vliesjes kan trekken, lukt dit al tijdens het kneden van het deeg, dus zonder gisting. Het zou het vochtgehalte dan kunnen zijn. Ik had zelf het idee dat het aan de bloem ligt, dus ik ga het nog eens met andere bloem proberen.apNia schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:31:
De elasticiteit van je deeg heeft te maken met de sterkte van het glutennetwerk en hoe de bloem/vocht ratio is. Zo heeft het deeg uit je recept een vrij hoog vochtpercentage (68.5%), terwijl ik al sneller neig naar rond de 60%. Maar wat denk ik belangrijker is is de duur van je fermentatie. Ik doe meestal een dag voor m'n starter, dan maak ik het deeg en die fermenteer ik een dag gekoeld (bulk ferment), en vervolgens snij ik het in bollen, en zorg dat ik die oppunt, om die vervolgens nog een keer 24u te laten fermenteren. Dit komt het glutennetwerk ten goede, en is bepalend voor de sterkte van je deeg. Maar afhankelijk van hoe lang je fermenteert (buiten de koelkast kan het veel sneller bijvoorbeeld) wil je ook de juiste hoeveelheid eiwitten in je bloem. Ik gebruik er nu eentje van zo'n 13-13.5% voor gekoeld. Als je korter fermenteert kan je iets lager zitten, rond de 12%.
Die test heet de 'windowpane test', en hier legt iemand uit waarom het steeds de stront in liep bij hem: https://cooking.stackexch...t-and-what-is-it-good-forDr_Frickin_Evil schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:27:
[...]
De keren dat ik wel vliesjes kan trekken, lukt dit al tijdens het kneden van het deeg, dus zonder gisting. Het zou het vochtgehalte dan kunnen zijn. Ik had zelf het idee dat het aan de bloem ligt, dus ik ga het nog eens met andere bloem proberen.
Maar wat ik er uit opmaak is dat je vooral even je deeg wilt laten rusten na het kneden.
Ik doe dat echter nooit. Ik heb ergens gelezen dat het voor pizzadeeg niet per se een goede test is omdat sommige mensen vinden dat pizzadeeg niet smooth hoort te zijn. Dus ik heb het maar een beetje gelaten voor wat het is. Ik kneed meestal een minuut of vijf met de hand.
Teveel vragen:Boudewijn schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:55:
Wat gaat er fout met het aanschaffen van een Kooda?
Is het ding wel groot genoeg?
Het is geen roestvrij staal, is ie niet na 2 jaar kapot.
Werkt het überhaupt met bijna geen isolatie materiaal?
Geen garantie als ik de 50 mbar versie koop.
We blijven nog maar aankloten met onze Weber en pizzasteen gok ik.
Ok. ik had ook een aantal van deze vragen en heb eigenlijk geen spijt van mijn uuni.
Het staal ziet er nu nog okay uit, maar dat hangtg ook af van hoe je ermee om gaat.
De 50mbar versie werkt prima met een standaard gasfles.
Qua isoluatie, de uuni2 was meen ik ook niet geisoleerd en werkt prima.
Kop op dus
Het staal ziet er nu nog okay uit, maar dat hangtg ook af van hoe je ermee om gaat.
Kop op dus

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 13-03-2019 16:24 ]
De Uuni 3 (waarom is het trouwens Uuni en Ooni?) is wel betere kwaliteit staal. Op diverse andere fora las ik dat de meesten toch aanraden even af te wachten hoe duurzaam de Kooda is.Boudewijn schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:24:
Ok. ik had ook een aantal van deze vragen en heb eigenlijk geen spijt van mijn uuni.
Kop op dus
Die Italiaanse oven is gewoon een hel om te communiceren met die man. En bij de Roccbox zit je aan een schoorsteen vast die ik niet ga gebruiken.
Teveel keuzes ook, het is ook niet iets dat je kunt vergelijken met een ander product dus het blijft een enorm grote gok.
Ik heb ervaring met de Roccbox en met de Uuni en ik kan wel zeggen dat ik vind dat de Roccbox een heel stuk degelijker is gebouwd. Het is een tank.Phusebox schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:21:
[...]
Teveel vragen:
Is het ding wel groot genoeg?
Het is geen roestvrij staal, is ie niet na 2 jaar kapot.
Werkt het überhaupt met bijna geen isolatie materiaal?
Geen garantie als ik de 50 mbar versie koop.
We blijven nog maar aankloten met onze Weber en pizzasteen gok ik.
Ik heb zelf een 37mbar aansluiting erop en dat gaat al 2 jaar prima.
De kwaliteit van de Uuni ben ik zelf niet zo kapot van, dat is het allemaal net niet vind ik.
Wat betreft de regulator van Roccbox: Als je gewoon bestelt en naar NL laat verschepen dan krijg je een brander die is gemaakt voor 37mbar. Wil je per se een 50mbar dan moet je de bestelling aanpassen en om een brander voor de duitse markt vragen.
Dat is mij ooit verteld.
Lekker op de bank
Ik hoorde in het filmpje van de schrijver van de pizzabijbel dezelfde opmerking. Het maakt wel dat het deeg minder snel scheurt bij het vormen lijkt me. Opzich ging dat redelijk, scheurde wel wat maar das makkelijk te corrigeren. Oordeel zelfapNia schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:59:
[...]
Die test heet de 'windowpane test', en hier legt iemand uit waarom het steeds de stront in liep bij hem: https://cooking.stackexch...t-and-what-is-it-good-for
Maar wat ik er uit opmaak is dat je vooral even je deeg wilt laten rusten na het kneden.
Ik doe dat echter nooit. Ik heb ergens gelezen dat het voor pizzadeeg niet per se een goede test is omdat sommige mensen vinden dat pizzadeeg niet smooth hoort te zijn. Dus ik heb het maar een beetje gelaten voor wat het is. Ik kneed meestal een minuut of vijf met de hand.

[ Voor 16% gewijzigd door Dr_Frickin_Evil op 13-03-2019 22:14 ]
Al eens aan een Pizza Steel gedacht? Wellicht een alternatief als je steen het begeeft. Bevalt me beter dan een steen en werkt ook in de oven hartstikke goed. De pizza doet dan niet heel veel onder voor de pizza uit een pizza oven. Heb het afgelopen weekend nog vier keer ervaren. Wel 30-45 minuten voorverwarmen.Phusebox schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:43:
[...]
De Uuni 3 (waarom is het trouwens Uuni en Ooni?) is wel betere kwaliteit staal. Op diverse andere fora las ik dat de meesten toch aanraden even af te wachten hoe duurzaam de Kooda is.
Die Italiaanse oven is gewoon een hel om te communiceren met die man. En bij de Roccbox zit je aan een schoorsteen vast die ik niet ga gebruiken.
Teveel keuzes ook, het is ook niet iets dat je kunt vergelijken met een ander product dus het blijft een enorm grote gok.
Looking fiiiiiine. Maar de elasticiteit van het deeg komt vooral voort uit het fermentatieproces, hoe sterk je glutennetwerk is. Dus dat raam dingetje is volgens mij vooral een manier om te kijken of het kneden goed is gelukt, maar dan begint pas het belangrijkste deel.Dr_Frickin_Evil schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:05:
[...]
Ik hoorde in het filmpje van de schrijver van de pizzabijbel dezelfde opmerking. Het maakt wel dat het deeg minder snel scheurt bij het vormen lijkt me. Opzich ging dat redelijk, scheurde wel wat maar das makkelijk te corrigeren. Oordeel zelf
[Afbeelding]
Het was eerst uuni. Volgens mij een Fins woord. Toen ze dus wat groter werden, en ook wat internationaler hebben ze het veranderd. Meer ook omdat de meeste mensen het ook al zo uitspraken (oenie) en dan werd het makkelijker om vindbaar te zijn als mensen gingen googlen op iets wat ze van horen zeggen haddenPhusebox schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:43:
[...]
De Uuni 3 (waarom is het trouwens Uuni en Ooni?)
Ik gebruik al langer mijn bbq icm een pizza steen om pizza te maken.
Dit bevalt prima, maar wil eens wat nieuws proberen.
Wil rookhout gaan gebruiken, maar twijfel nu welk hout ik het beste kan gebruiken.
Vind hier en daar de aanbeveling om eik of essenhout te gebruiken. Maar zou dit ook goed werken in combinatie met een smoker box?
Er zullen vast wel Tweakers zijn die dit eens geprobeerd hebben.
Dit bevalt prima, maar wil eens wat nieuws proberen.
Wil rookhout gaan gebruiken, maar twijfel nu welk hout ik het beste kan gebruiken.
Vind hier en daar de aanbeveling om eik of essenhout te gebruiken. Maar zou dit ook goed werken in combinatie met een smoker box?
Er zullen vast wel Tweakers zijn die dit eens geprobeerd hebben.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Zojuist voor het eerst de ingredienten van het natte recept van de TS in een broodbakmachine gedaan. Ben benieuwd hoe goed hij het deeg maakt.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik heb hetzelfde recept gebruikt denk ik (recept 1?). Ik heb het deeg gisteren rond 18u in de koelkast gezet en vandaag om 16u eruit gehaald. Een goed uurtje laten staan, maar ik vond het nog erg plakkerig. Ik twijfel of ik er niet per ongeluk teveel water in heb gedaan. Ook had ik het idee dat het maar weinig gerezen had. Waar kan dat aan liggen?
Bij een lange rijs (koelkast) haal ik de deegbollen 3-4 uur uit de koelkast voordat ik ze ga bewerken.Dr_Frickin_Evil schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:12:
Ik heb hetzelfde recept gebruikt denk ik (recept 1?). Ik heb het deeg gisteren rond 18u in de koelkast gezet en vandaag om 16u eruit gehaald. Een goed uurtje laten staan, maar ik vond het nog erg plakkerig. Ik twijfel of ik er niet per ongeluk teveel water in heb gedaan. Ook had ik het idee dat het maar weinig gerezen had. Waar kan dat aan liggen?
Daarbij moet ik zeggen dat het 1e recept (uit de .pdf?) in de starterpost uitgaat van 68% water tov bloem wat behoorlijk veel is. Ik ben toentertijd ook met dat recept gestart, maar tegenwoordig gebruik ik ~56-60% water voor het deeg. Als startende pizzabakker zou ik de laatste 2 fimpjes in de starterpost aanraden van Simon Giaccotto.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Dank voor de tips allemaal. Vandaag tweede poging, voor het eerst met de Ferrari Delizia.
Deeg gisteren gemaakt, ging nog niet helemaal goed (plakkerig en moeilijk rond te krijgen) maar was erg lekker, boog niet door en de dikke korst was extreem luchtig (was dus dik maar vooral door lucht).
Op naar de derde keer :-)
Deeg gisteren gemaakt, ging nog niet helemaal goed (plakkerig en moeilijk rond te krijgen) maar was erg lekker, boog niet door en de dikke korst was extreem luchtig (was dus dik maar vooral door lucht).
Op naar de derde keer :-)
Op tijd uit de ijskast halen helpt enorm met de rijs. Ja het rijst in de ijskast, maar veel minder sterk dan erbuiten. Ook helpt het met een makkelijker vormbaar deeg doordat het deeg opwarmt.
Hallo beste mede-Tweakers,
Ik kom hier af en toe eens piepen om te genieten van jullie creaties etc, en moet zeggen dat ik al een tijdje rondloop met het idee om zelf ook een oven aan te schaffen.. Maar schrok wel best van de prijzen..
Nu hadden we gisteren een etentje (toevallig met die kleine pizza-oventjes zoals gourmet), en is het idee gevallen om met enkele kerels zelf een (vaste) pizza oven te gaan bouwen..
We hebben toestemming van onze vrouwen
, plaats en bouwmaterialen zouden geen probleem zijn. Bovendien zijn we wel best handig te noemen..
Maar de vraag is of het effectief wel haalbaar is ? Zijn er bepaalde valkuilen waar we op moeten letten ?
Heb net even zitten rondneuzen, en kwam op volgende links uit;
http://pinkbird.org/w/How_to_build_a_pizza_oven#Oven_Types
http://pinkbird.org/w/Bui...ch_igloo_brick_pizza_oven
Als er hier mensen actief zijn die hetzelfde gedaan hebben, hoor ik graag wat de algemene ervaringen zijn (vooral tijdens het bouwen dan, moeilijkheidsgraad, hints & tips)
Het is momenteel nog maar een vergevorderd idee, dus alle info is welkom
Ik kom hier af en toe eens piepen om te genieten van jullie creaties etc, en moet zeggen dat ik al een tijdje rondloop met het idee om zelf ook een oven aan te schaffen.. Maar schrok wel best van de prijzen..
Nu hadden we gisteren een etentje (toevallig met die kleine pizza-oventjes zoals gourmet), en is het idee gevallen om met enkele kerels zelf een (vaste) pizza oven te gaan bouwen..
We hebben toestemming van onze vrouwen
Maar de vraag is of het effectief wel haalbaar is ? Zijn er bepaalde valkuilen waar we op moeten letten ?
Heb net even zitten rondneuzen, en kwam op volgende links uit;
http://pinkbird.org/w/How_to_build_a_pizza_oven#Oven_Types
http://pinkbird.org/w/Bui...ch_igloo_brick_pizza_oven
Als er hier mensen actief zijn die hetzelfde gedaan hebben, hoor ik graag wat de algemene ervaringen zijn (vooral tijdens het bouwen dan, moeilijkheidsgraad, hints & tips)
Het is momenteel nog maar een vergevorderd idee, dus alle info is welkom
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Kijk even bij meneer wateetons. Die heeft een project gehad jaren geleden en dat is voor mij een reden het niet zo 1-2-3 te willen.
Denk ook aan verhuizen ed
Denk ook aan verhuizen ed
Die van Pizza Party? Daar heb ik m'n (hout gestookte) 70x70 oven vandaan, Contact gehand met Simone en Marisa, ik moet zeggen dat ik te spreken was over de manier en snelheid van communiceren. Wat heen en weer gemaild m.b.t verschil tussen twee ovens, en aflever mogelijkheden, steeds binnen een paar uur antwoord. Okee, 't zijn Italianen dus je moet wel niet te veel Engelse perfectie verwachte (denk aan een vraag als: When you prefer receive the oven..., maar dat ben ik wel een beetje gewend, half bakken Engelse zinnen)Phusebox schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:43:
[...]
Die Italiaanse oven is gewoon een hel om te communiceren met die man.
Met echt praktische info over de Ardore kan ik je helaas niet helpen, maar als de kwaliteit ook maar een beetje vergelijkbaar is met mijn PP is 't echt wel de moeite waard.
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Gaan ze met houtskool in de kou pizza bakken buiten
. Ik heb mijn Spice Caliente elektrische oven ge-mod. Zal morgen het resultaat laten zien.

Niet alleen in de kou... ook in de stromende regen en wind, sneeuw..darthaxx schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:12:
Gaan ze met houtskool in de kou pizza bakken buiten. Ik heb mijn Spice Caliente elektrische oven ge-mod. Zal morgen het resultaat laten zien.
Valt allemaal best reuze mee; vuurtje stoken en even bij houden dat is even een paar keer lopen, maar verder.. Als de pizza er in kan is 't; hup, d'r in met de grote peel, naar binnen (10 stappen!?) kleine peel pakken, pizza draaien en klaar.. 2 minuten in ' de kou' is volgens mij nog nooit iemand doodgegaan.. (correct me if I am wrong
De houtoven voegt voor mij wel wat toe aan de hele beleving en de lol... weer of geen weer..
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Heb na de 1e melding hier van de koda een impulsaankoop gemaakt..Phusebox schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:46:
Ik geef het op met een pizza oven, die makers reageren allemaal niet, of spreken geen woord Engels. Het is mij een te grote gok van een paar honderd euro om maar te zien of alles klopt, ik de juiste versie heb, etc etc.
De koda is woensdag binnengekomen. Gisteren een gasfles (en slang) bij de Gamma gehaald https://www.gamma.nl/asso...les-6kg-vulling/p/B532750 en gisteren mijn 1e 2 pizza's gemaakt.
Een infraroodthermometer heb ik nog niet, maar aangezien mijn pizza na net iets meer dan 30 seconden al verbrand was aan 1 kant geeft mij het vermoeden dat die 500 graden wel is gehaald
Heb je de ooni gekocht ?ImdaMned schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:00:
[...]
Heb na de 1e melding hier van de koda een impulsaankoop gemaakt..
De koda is woensdag binnengekomen. Gisteren een gasfles (en slang) bij de Gamma gehaald https://www.gamma.nl/asso...les-6kg-vulling/p/B532750 en gisteren mijn 1e 2 pizza's gemaakt.
Een infraroodthermometer heb ik nog niet, maar aangezien mijn pizza na net iets meer dan 30 seconden al verbrand was aan 1 kant geeft mij het vermoeden dat die 500 graden wel is gehaald
Edit stomme vraag, maar je bent tevreden na de eerste testrun?
[ Voor 4% gewijzigd door alki op 22-03-2019 09:29 ]
Ik ben tevreden. Hiervoor had ik een Ferrari en dat kon zo 7 a 8 minuten duren. Dit is echt 1 minuut en klaar.alki schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:27:
[...]
Heb je de ooni gekocht ?
Edit stomme vraag, maar je bent tevreden na de eerste testrun?
Een vergelijking maken met een echte houtoven of een roccbox kan ik niet maken.
Hier gisteren de Ooni Pro (inclusief gasbrander) gekocht, zou vandaag geleverd worden maar helaas faalt PostNL weer eens waardoor ik hem (hopenlijk) morgen pas heb. Ik hoop hem zondag alsnog te kunnen proberen 
Ben wel benieuwd, tot op heden altijd pizza op de Big Green Egg gebakken maar was daar niet heel tevreden over omdat die simpelweg te weinig warmte van boven geeft in verhouding. Als die goed heet was dan was de bodem dus in 1 -2 minuten klaar maar de bovenkant eigenlijk nog niet. Langer laten liggen resulteerde dan in een zwarte bodem. Los daarvan ging het vilt van de BGE er erg snel aan als je hem naar 400+ graden stookt.
Ben wel benieuwd, tot op heden altijd pizza op de Big Green Egg gebakken maar was daar niet heel tevreden over omdat die simpelweg te weinig warmte van boven geeft in verhouding. Als die goed heet was dan was de bodem dus in 1 -2 minuten klaar maar de bovenkant eigenlijk nog niet. Langer laten liggen resulteerde dan in een zwarte bodem. Los daarvan ging het vilt van de BGE er erg snel aan als je hem naar 400+ graden stookt.
Doos openmaken. gasfles aansluiten, aansteken, 15 minuten wachten en klaar voor gebruikalki schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:45:
Ging mij meer om t gebruiksgemak, wil er zelf ook een bestellen
makkelijker kan niet.
@cvs79 De 30mbar.
[ Voor 3% gewijzigd door ImdaMned op 22-03-2019 11:31 ]
Welke heb je besteld. Specifiek welke gas aansluiting. de 30mbar?
Hier vandaag de Uuni Pro in elkaar gezet inclusief gasbrander. Gewoon in Nederland besteld dus met de normale brander voor Nederland (30mbar). Bij de lokale gaspecialist een gasfles, slang en 30mbar regelaar gehaald. Deze rade wel aan grote 10kg flessen te gebruiken omdat kleinere mogelijk niet snel genoeg het vloeibare gas konden verdampen.
Net even 15 minuten aan gehad met de pizzadeur erin en dat leverde onderstaande resultaat op.

Ik zie dus geen reden om moeilijk te doen met 50mbar branders / regelaars uit het buitenland.
Net even 15 minuten aan gehad met de pizzadeur erin en dat leverde onderstaande resultaat op.

Ik zie dus geen reden om moeilijk te doen met 50mbar branders / regelaars uit het buitenland.
Hoe maakt de inhoud verschil in hoe snel het gas verdampt? En hoe werkt dat dan als die half leeg is als de inhoud daar impact op heeft?
Ik twijfel nog steeds.
Ik twijfel nog steeds.
Volgens die man vormt het juist bij volle flessen mogelijk een probleem omdat dan de gasbel bovenin de fles te klein zou zijn. Bij grotere flessen zou er bovenin meer ruimte over zijn ook bij een volle fles. Ik heb zelf verder totaal geen verstand van gas dus ik neem het voor waar aan.
Ik zie in elk geval wel dat de opstelling zoals ik die nu heb uitstekend werkt
Ik zie in elk geval wel dat de opstelling zoals ik die nu heb uitstekend werkt
ik222 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 16:07:
<>
Bij butaan eerder dan propaan waar jij op kookt (tenminste 10kg flessen). Butaan heeft een veel hoger kookpunt dus verdampt minder goed. En inderdaad je kookt op de gasdamp, dus wat meer ruimte (of eigenlijk oppervlakte) zou een verschil kunnen maken bij een volle fles bij lage temperaturen, maar dat lijkt me meer theoretisch omdat een fles niet zo vol mag zitten.ik222 schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 16:33:
Volgens die man vormt het juist bij volle flessen mogelijk een probleem omdat dan de gasbel bovenin de fles te klein zou zijn.<>
Ik heb zelf mijn gas BBQ op 50mbar staan omdat die 4 branders en een woksaus-pit heeft. Maar voor zo een klein oventje zou 30 mbar echt zat moeten zijn, zoals jij ook bevestigt.
Blijven toch wel leuke dingen, twijfel ook. Heb nu een Ferrari G3 en die wordt net niet heet genoeg. Op de BBQ (kamado en weber57) ook wel geprobeerd maar ook het probleem van te weinig bovenwarmte. Tevreden over winkel in NL? Welke was dat? edit2: Ik zie op amazon.de unni3 houtversie voor EUR209 ... Pro ziet er mooier uit maar ook twee maal zo duur minstens.
[ Voor 36% gewijzigd door franssie op 23-03-2019 18:18 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@franssie Ik heb hem hier besteld https://stovrr.nl
Zeer tevreden over, PostNL faalde maar weer eens en was 1 van de 2 pakketten kwijtgeraakt en uiteraard dan ook net diegene waar de Uuni Pro zelf in zat (Accessoire pakket en gasbrander waren wel gewoon aangekomen). Toen hij er na 2 dagen nog niet was direct een andere gekregen. Met simpelweg het verzoek dat andere pakket te weigeren aan de deur mocht het toch nog opduiken volgende week.
Zeer tevreden over, PostNL faalde maar weer eens en was 1 van de 2 pakketten kwijtgeraakt en uiteraard dan ook net diegene waar de Uuni Pro zelf in zat (Accessoire pakket en gasbrander waren wel gewoon aangekomen). Toen hij er na 2 dagen nog niet was direct een andere gekregen. Met simpelweg het verzoek dat andere pakket te weigeren aan de deur mocht het toch nog opduiken volgende week.
Er zit dus echt 0 smaakverschil tussen pellets en gas?
Waarbij gas het wint qua gebruiksgemak en dat er dan voor de rest eigenlijk geen verschil is?
Iemand een idee hoe lang je met een 5 of 10kg gasfles doet (of iemand het verschil aan kosten tussen pellets en gas al uitgerekend?)
1x statiegeld voor een gasfles en zo'n €35,- per 10kg gas vs zo'n €20,- voor 10kg pellets.
Alleen heb ik geen flauw benul hoeveel pizza's je met elk maakt.
Waarbij gas het wint qua gebruiksgemak en dat er dan voor de rest eigenlijk geen verschil is?
Iemand een idee hoe lang je met een 5 of 10kg gasfles doet (of iemand het verschil aan kosten tussen pellets en gas al uitgerekend?)
1x statiegeld voor een gasfles en zo'n €35,- per 10kg gas vs zo'n €20,- voor 10kg pellets.
Alleen heb ik geen flauw benul hoeveel pizza's je met elk maakt.
Volgens de specificaties van uuni (van de gasbrander voor de Uuni3): 4.5kWh / 320g/hNeutraleTeun schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:43:
Dan zou je 10000g / 320g/h = 31,25 uur met een fles van 10kg moeten doen.
De brander van de Ooni pro is 7,1 kWh, die gebruikt ongeveer een halve kilo per uur. Dus dan kan ik 20 uur vol stoken met een 10kg fles.
Hier zojuist een lading pizza deeg gemaakt voor morgen. Wordt voor mij de eerste keer dat ik het in de koelkast ga laten rijzen voor 24 uur. Ben benieuwd naar het resultaat morgen.
1500 gram pizza bloem
900 gram water
4 gram instant gist
35 gram zout.
Eerst gemengd en gekneed en 2 uur op kamertemperatuur laten rijzen. Nu net opgebold en in een deegkrat de koelkast in.

Morgen gaat het 2 uur voor het bakken uit de koelkast om op temperatuur te komen.
1500 gram pizza bloem
900 gram water
4 gram instant gist
35 gram zout.
Eerst gemengd en gekneed en 2 uur op kamertemperatuur laten rijzen. Nu net opgebold en in een deegkrat de koelkast in.

Morgen gaat het 2 uur voor het bakken uit de koelkast om op temperatuur te komen.
Ik heb toevallig ook deeg in de koelkast staan, sinds gisterenavond, om morgen te gebruiken. Ik heb geen eerste rijs-stap gedaan buiten de koelkast. Ik ga ze er morgen op tijd uithalen om buiten de koelkast te rijzen.
Lees net dat ze zeggen dat je max 1 uur kunt doen per 1 kg pellets (gebruikelijk dus minder lang, maar laten we even positief blijven).
Gas 10kg, 30 uur, €30
Pellets 10kg, 10 uur, €20
Gas lijkt dus wel een duidelijke winnaar hier.
Gas 10kg, 30 uur, €30
Pellets 10kg, 10 uur, €20
Gas lijkt dus wel een duidelijke winnaar hier.
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.