Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 116 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:47:
[...]

Die is ook niet makkelijk te koop ;). En ik vind hem te lomp.
En die blikken schoorsteen vind je mooi? :o
Het is echt een handzaam oventje, in het grijs kon die zelfs de goedkeuring van mijn vrouw genieten.....Gewoon op de website bestellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Klopt maar dan haal je hem volgens mij van buiten de EU, dus risico op BTW. Heb ik niet zo'n zin in.
Die ooni komt uit duitsland, dat is ook met garantie minder gedoe.

En ja ik vind dat schoorsteentje minder massief dan de roccbox. Over smaak valt niet te twisten :P.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:53:
Klopt maar dan haal je hem volgens mij van buiten de EU, dus risico op BTW. Heb ik niet zo'n zin in.
Die ooni komt uit duitsland, dat is ook met garantie minder gedoe.

En ja ik vind dat schoorsteentje minder massief dan de roccbox. Over smaak valt niet te twisten :P.
BTW geen idee, heb hem cadeau gekregen dus ken de uiteindelijke prijs niet.
Garantie, tjah je stuurt iets terug naar het ene postadres vs het andere in het geval dat ie helemaal stuk is?

Smaak blijft smaak :)

En nu, pizzadeeg maken! Heb een recept gekregen van een Italiaanse collega, even kijken hoe zich dit verhoudt met de recepten hier:

10 pizzas:

1 lt water
50 gr salt
3 gr of yeast (moist)
1.7 kg of flour type 00

Half way (10 min after you are mixing the dough) add 50 gr of olive oil to the dough and keep mixing it.

Once the dough is ready, put it in the fridge at 6-24 hours. The more the better.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:21:

En nu, pizzadeeg maken! Heb een recept gekregen van een Italiaanse collega, even kijken hoe zich dit verhoudt met de recepten hier:

10 pizzas:

1 lt water
50 gr salt
3 gr of yeast (moist)
1.7 kg of flour type 00

Half way (10 min after you are mixing the dough) add 50 gr of olive oil to the dough and keep mixing it.

Once the dough is ready, put it in the fridge at 6-24 hours. The more the better.
Met dat recept moet je wel uitkunnen, ik zou wel wat minder maken, tien is wel aardig wat ;)

Ik stook een houtoven waarvan de stenen een graadje of 450 zijn als de pizza’s er op gaan die zijn dan inderdaad binnen no-time klaar, dat zie je snel genoeg..

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Goed, ik heb van de week de uuni3+gasbrander bij ooni besteld. Die gasten reageren daarna gewoon niet op mail. Net geannuleerd en bij green-forest.nl besteld, de gasbrander via amazon.de (kost dan wel 100E inc verznden :X)

Ik houd jullie op de hoogte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

"handgevormd"? Ja, echt waar hoor... O-)

https://www.npo3.nl/keuri...rde/24-01-2019/KN_1704067

Wie een pizza koopt in de supermarkt loopt het risico dat er iemand met zijn tengels aan heeft gezeten. Steeds meer pizza's zijn namelijk handgevormd. Naar Napolitaanse traditie.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-09 16:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tuwC7vsNSmbsldvjLTd28M1J/full.jpg

restje macaroni in de koelkast maar eigenlijk trek in pizza. :) Dan is 1+1, 3. Goede combi.

[ Voor 40% gewijzigd door berndw op 26-01-2019 20:19 . Reden: Afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste 2 deegbollen gemaakt en pizza met de roccbox.

Puntjes van aandacht, deeg kreeg ik niet geweldig uitgespreid tot een mooie schijf waardoor de pizza redelijk klein bleef. Stretchen lukte gewoon niet. De eerste pizza scheurde uit op de pizzaschep op de bodem, meerdere plekken en was dus mislukt. Gezien er best goed beleg op lag heb ik er een bal van gemaakt en zo een soort monster calzone. Smaakte prima overigens. De tweede hetzelfde, deze scheurde niet, mooie kleine pizza alleen deeg te dik aan de randen hierdoor. Voor een allereerste keer beter dan verwacht, slechter dan gehoopt.

Tips voor deze problemen? Beter kneden? Vochtiger of juist droger maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kromp de pizza of was hij gewoon stug? In dat laatste geval kan iets langer kneden helpen.
In het eerste geval is je deeg te koud geweest voor het stretchen.

Welk recept heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 04:42:
Kromp de pizza of was hij gewoon stug? In dat laatste geval kan iets langer kneden helpen.
In het eerste geval is je deeg te koud geweest voor het stretchen.

Welk recept heb je gebruikt?
Kreeg de pizza niet groot genoeg gerekt, deeg bleef dik aan de randen en werd te dun in het midden. Dat ging mis bij de eerst, de tweede daarom wat kleiner gehouden, maar die had nog steeds te dikke randen.
Deeg was voldoende aantal uur buiten de koelkast, dus te koud zou niet kunnen. Qua smaak was het allemaal top gelukkig. Nu nog de grootte en de presentatie. De Roccbox is geweldig dat ding fakkelt heel mooi zo'n pizza af. Recept heb ik het pizzabijbel filmpje aangehouden zo ongeveer. Misschien iets teveel gist gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2019 09:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:20:
[...]

Kreeg de pizza niet groot genoeg gerekt, deeg bleef dik aan de randen en werd te dun in het midden.
Herkenbaar... als ik dit lees (en de rest) zou ik zeggen gewoon een kwestie van techniek & ervaring.
Veel oefenen gaat 't vanzelf beter. Op Youtube zijn bakken met filmpjes en technieken te vinden m.b.t strechen van je deeg..

Al eerder genoemd, maar ik persoonlijk vind de filmpjes van Fidel Montoya altijd wel leuk/interessant om te kijken. Hij heeft er twee gemaakt m.b.t. strechen:
en onlangs deze:

Dan heb je ook nog de techniek die in de PizzaBijbel van Simon Giaccotto staat:

Let er wel even op dat 't echt een kunstje is wat je even onder de knie moet krijgen (door veel te doen).

Dat je pizza scheurt, aan je aanrecht, pizzapeel of stenen (hiervan komt 'ie meestal na loop van tijd wel los als de bodem gebakken is) blijft plakken is dan weer (onder andere) gerelateerd aan je dunne midden (i.c.m. met misschien te veel topping en wat weinig bankbloem) maar zal niet snel meer voorkomen als je pizza mooi egaal gestreched is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind die filmpjes van die fidel-kerel wel fijn, op die manier ben ik onbewust ook gaan stretchen, ik houd alleen mijn handen in de lucht zodat het deel van de pizza waar ik niet mee bezig ben ook nog wat gerekt wordt onder eigen gewicht.

Ben onderweg naar de ouders van mijn vriendin; mijn uuni is daar aangekomen via de aanbieding bij green forest.. net als de gasbrander die ik via amazon mee heb besteld. Heb nog even geen gastank gekocht dus we gaan hout stoken :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Hou ons, mij in ieder geval :), op de hoogte van je gasbrander. Erg benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

berndw schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:12:
Hou ons, mij in ieder geval :), op de hoogte van je gasbrander. Erg benieuwd naar.
Heb nu houtstook gedaan want nog geen gas geregeld. Holy shit wat dik :D

Heb zelfs vlammen uit de schoorsteen gehad bij het opwarmen. Epic :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dit was dus gisteren het tafereel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8WXoayVwmerz5xF2rvc6YNww/medium.jpg

Mijn mening/ervaringen:

1: Opstoken gaat als een trein. Wokkeltje aanmaakhout erin, handje pellets en een gasbrandertje erop. Boem. Na minuut of 20 was de steen 400C aldus de IR thermometer. Bij het opstoken ben ik vrij ver gegaan, ik heb een fimpje waarin 10 seconden er een vlam van 30cm uit de schoorsteen komt :D.
2: Je moet goed leren hoe je die pellets blijft voeden, wanneer wel, wanneer niet en hoe je dat doet met luchttoevoer. Halverwege de sessie had ik te weinig pellets, nieuwe pellets erin en toen waren de vlammen fors minder. Steen van 120C... Lucht open gezet en aanblazen en de temperatuur stijgt weer. Daar zit dus een leercurve op.
3: Als je dat soort dingen gaat doen heb je een soort stoomlocomotief in je tuin staan.
4: Bouwkwaliteit is prima op de houten greepjes na. Dat was bekend. Een van de houtgrepen is niet goed uitgeboord en al aan het splijten, ik zla even contact opnemen de de leverancier. De sizzler pan is vrij netjes, maar je ziet dat het geen Staub is ofzo. Bij gebrek aan fatsoenlijke olie om in te branden heb ik de sizzler even in gevet met wat olijfolie en wat paprika erop gegrilld. Ging prima de bima.
5: De gasbrander is binnen en er staat gewoon in de manual dat je de regelaar kunt verwisselen, er een 50mbar regelaar bij moet en hij op butaan, propaan of een mengsel daarvan kan lopen.
6: De regelaar zit aan zo te zien een 1/4" fitting , en de brander heeft die volgens mij ook. Dat betekent dat ik maar eens ga kijken naar een niet al te grote/zware gasfles.Ik zal straks even wat foto's maken.
7: De gasunit ontsteekt zelf als je de kraan opendraait, en anders zit er een lange luciferhouder bij in de doos. Daar klem je de lucifer in en ga je via de voorkant van de oven aansteken.
8: ik moet even op zoek naar een courante niet te dure niet te grote gasfles die ik in de stad kan kopen (heb geen rijbewijs ) en die makkelijk aan te sluiten is. Een DIN-aangesloten gasfles a la (https://www.anwb.nl/kampe...asfles-vergelijkingstabel en dan naamloos) lijkt me prima of een primagaz. Alleen dan nog wat koppelmateriaal roggelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Voor tips, specifiek voor de verschillende ooni modellen, kijk eens op http://kungfubbq.co.uk/ooni-blog

Is een barbecue mannetje uit Engeland. Zit ook op Twitter en reageert daar ook op vragen als je die hebt. Vooral de tip van de 'jam funnel', een trechter eigenlijk bedoeld om jampotten te vullen, is erg handig. Zo blijf je niet heen en weer lopen om pellets bij te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Haha herkenbaar, vlam in de pijp altijd leuk om te zien. Paar weken terug nog toen een kameraad bij de oven stond, die had zoiets van _/-\o_ en als dat zoals nu ook nog lekker vroeg donker is :*)

Ga je dat ding ook nog op een vaste plek zetten ( dat was voor mij mede de reden om voor iets grotere oven te kiezen, ruimte genoeg in de tuin dus...) of blijf je er ‘meeslepen’..

Ben benieuwd naar wat je uit krijgt, mijn oven heeft echt wel hotspots die je even moet leren kennen, geen idee of dat bij deze ovens ook zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@berndw : dank voor de tip. heb hem doorgelezen, veel dingen komen wel bekend voor.

@dizzytal : Hij staat nu bij mijn vriendin, omdat het zo uitkwam. Ik heb zelf alleen een balkon en kan daar van de zomer ook prima aan de slag. Daarom wilde ik ook graag een uuni ipv een roccbox.

Heb nu 10 pizzas gemaakt; 6 woensdag en 4 gisteren. Gisteren begon het ergens over te gaan. Ik heb wat meer gevoel bij wanneer op te stoken (en uiteraard is hij keertje uit gegaan). Wel merk ik dat de pellets vrij hard gaan, toch 1.5 schepje per pizza. Dat zaal wel wat efficienter worden als ik meer skills krijg, maar toch.

Twee creaties van van de week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vmekc0yllYBmwEWdbEvxYauU/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uIBWRPUgQw7BTVZ4IWEznpzk/medium.jpg
Die eerste is een gorgonzola peer model die inderdaad wat te hard ging. Wat tof om te zien is dat het deeg goed bubbelt, en de verbrande delen hebben we weggesneden. De 2e is antipasti (die nog over waren) met kaas, rode ui en oregano.
Wellicht ergens volgende week meer :).

(en uiteraard die sizzler gaan gebruiken, heb hem woensdag even getest maar wil daar wat vlees in grillen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2019 @ 23:12:
Eerste 2 deegbollen gemaakt en pizza met de roccbox.

Puntjes van aandacht, deeg kreeg ik niet geweldig uitgespreid tot een mooie schijf waardoor de pizza redelijk klein bleef. Stretchen lukte gewoon niet. De eerste pizza scheurde uit op de pizzaschep op de bodem, meerdere plekken en was dus mislukt. Gezien er best goed beleg op lag heb ik er een bal van gemaakt en zo een soort monster calzone. Smaakte prima overigens. De tweede hetzelfde, deze scheurde niet, mooie kleine pizza alleen deeg te dik aan de randen hierdoor. Voor een allereerste keer beter dan verwacht, slechter dan gehoopt.

Tips voor deze problemen? Beter kneden? Vochtiger of juist droger maken?
Gek genoeg maar één advies en dat is vaker pizza's maken. Je krijgt je eigen techniek erin. Filmpjes in @dizzytal geven wel een mooi idee, waarvan ik de eerste twee video's zelfs nog tricky vind. Met name als het deeg niet goed is vallen er zo gaten in. Zelf gebruik ik altijd het derde filmpje en dat werkt prima... maar ook dat kan fout gaan als je truckje niet kent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berndw
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2qjyx3s.jpg
Was een zalm/spinazie pizza, maar wilde niet van de peel af, dus werd noodgedwongen een rijkelijk gevulde calzone. Was heerlijk.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/w98c34.jpg
Dit was bijna de lekkerste pizza die ik ooit gebakken heb. Van onder naar boven: bodem, parmezaan, knoflookpoeder, rode ui, spinazie, geraspte kaas, feta. Echt fucking lekker.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/dgvq1.jpg
Pizza met frikandel, ook gewoon lekker haha.

Allen op de steen gebakken in de keuken. Had geen zin om buiten te staan met dit weer.

[ Voor 82% gewijzigd door berndw op 03-02-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
berndw schreef op zondag 3 februari 2019 @ 22:06:
[Afbeelding]
Was een zalm/spinazie pizza, maar wilde niet van de peel af, dus werd noodgedwongen een rijkelijk gevulde calzone. Was heerlijk.
[Afbeelding]
Dit was bijna de lekkerste pizza die ik ooit gebakken heb. Van onder naar boven: bodem, parmezaan, knoflookpoeder, rode ui, spinazie, geraspte kaas, feta. Echt fucking lekker.

[Afbeelding]
Pizza met frikandel, ook gewoon lekker haha.

Allen op de steen gebakken in de keuken. Had geen zin om buiten te staan met dit weer.
Die frikandel pizza zal wel in de smaak vallen bij mijn kinderen. Bak je frikandel voor die tijd op? Of gaat je hem helemaal in oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Nee, gewoon kleine plakjes snijden. Wel ontdooid. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3e cook met de Roccbox. Mooie leopard spotting en luchtigheid.

100% 00 bloem
65% water
0.1% verse gist
3% zout

24 uur in bulk, 6 uur in ballen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QzLvWxRI4G9WAtDdjw3zidBI/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9XhnQtuRNt5UceIoMIoi6w5K/thumb.jpg

Ik ben bijna tevreden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komend weekend poging 2, ga proberen zo'n 6 pizza's te maken. Echte must-tries qua recepten?
Heb al een fijne salami liggen, wat artisjokharten, lees goede dingen over gehakt-pizza's in dit topic.
Vooral niet teveel ingrediënten per pizza begrijp ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Peer gorgonzola walnoot
Gewone marinara
Goede basilicum en basilicumolie gebruiken.

De fratsen komen daarna wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:05:
Peer gorgonzola walnoot
Gewone marinara
Goede basilicum en basilicumolie gebruiken.

De fratsen komen daarna wel :)
Haha peer gorgonzola lijkt me zo smerig, maar dat is persoonlijk.
Op de planning staat, kijken of ik niet vergeet foto's te maken:

- salami, ui, parmezaan, mozzarella
- artisjokhart, champignon, paprika, prosciutto, parmezaan, mozzarella
- tonijn, rode ui, mozzarella
- taco, gekruid gehakt, beetje mozzarella

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:58:
Komend weekend poging 2, ga proberen zo'n 6 pizza's te maken. Echte must-tries qua recepten?
Heb al een fijne salami liggen, wat artisjokharten, lees goede dingen over gehakt-pizza's in dit topic.
Vooral niet teveel ingrediënten per pizza begrijp ik zo.
Ik zou 't inderdaad bij 3-4/5 ingredienten houden...

- Gehakt/saucijs (ik kies liever voor saucijs, velletje d'r af en even stukjes van maken) in/met bbq-saus met rode ui, doet 't hier altijd wel goed.
- Kip met pesto (dus pesto ipv tomatensaus) en een goede italiaanse kaas ook...
- Zalm, roomkaas (paprika) en rucola vind meestal ook goed aftrek....

[edit] als je Prosciutto di Parma gebruikt, zou ik die wel na 't bakken toevoegen... (anders verliest 't toch wat smaak, wordt 't hard/droog, maar dat is ook persoonlijk natuurlijk)

[ Voor 11% gewijzigd door dizzytal op 07-02-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:52

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Niet echt zelf pizza maken, meer zelf pizza vullen vraagje:

Ik moet de komende 6 weken lang volgens FODMAP koken voor mijn dochter. Geen gluten, geen lactose, geen fructose en glucose.

Weekje glutenvrije kant- en klare pizzabodems zijn te eten volgens jullie?

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dizzytal schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:10:
[...]

Ik zou 't inderdaad bij 3-4/5 ingredienten houden...

- Gehakt/saucijs (ik kies liever voor saucijs, velletje d'r en even stukjes van maken) in/met bbq-saus met rode ui, doet 't hier altijd wel goed.
- Kip met pesto (dus pesto ipv tomatensaus) en een goede italiaanse kaas ook...
- Zalm, roomkaas (paprika) en rucola vind meestal ook goed aftrek....
Ken de ex-eigenaar (Italiaan) van een lokale echte Italiaanse pizzeria hier. Daar mee gesproken en die importeren dus gewoon hun worsten en vlees samen met de saus uit Italië in bulk. Dat gehakt dat zij gebruiken op hun pizza's is dus ook gewoon echt geweldig lekker. In combinatie met friarielli echt goddelijk:
https://www.italieplein.nl/pizza-friarielli/
Voldoende inspiratie hier voor een sessie of 3!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Meldt hij en passent dat raapsteeltjes == brocolli? Rond 00:55-01:00 .

Toffe vent maar ik niet snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:12
Stormtrooper schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:15:
Niet echt zelf pizza maken, meer zelf pizza vullen vraagje:

Ik moet de komende 6 weken lang volgens FODMAP koken voor mijn dochter. Geen gluten, geen lactose, geen fructose en glucose.

Weekje glutenvrije kant- en klare pizzabodems zijn te eten volgens jullie?
Als ik iets glutenvrij maak, gebruik ik vaak boekweitmeel (voor bijv. pannekoeken) en dan ei als bindmiddel. Met pizza nog niet geprobeerd, daar gebruik ik normaal spelt voor, omdat mijn vrouw dat lekker vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:00:

Zo noemen ze het in Italië blijkbaar, staat in de tekst ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ah ik heb het filmpje gekeken maar niet de tekst gelezen. Ben weer stil.
Zit te overwegen om bij hem een workshopje te doen, maar vind eigenlijk het volgens de regelen der kunst stretchen het belangrijkst.

Ik houd nu de plak deeg verticaal vast en trek de bovenkant van de cirkel enigszins zijwaarts. Daarna roteer ik de plak en herhaal ik. Net Halverwege even over de hele breedte/lengte trekken om te voorkomen dat het midden dik wordt. Ik wil alleen mijn randen dunner krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan deeg te lang rijzen? Ik heb het recept van het pizzabijbel masterclass filmpje gebruikt, 24 uur in de koeling en dan 4 uur op kamertemperatuur. Als die 4 uur 6 of 8 wordt is dan een probleem voor de uiteindelijke pizza?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zou ik niet per se doen, langer in de koeling kan prima. Als je het doet, sla de lucht er even een beetje uit voor je gaat vormen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Komend weekend poging 2, ga proberen zo'n 6 pizza's te maken.
Komend weekend poging 2, ga proberen zo'n 6 pizza's te maken.
En..? Hoe is 't geworden..?

Afgelopen zaterdag ook maar weer eens wat hout in de oven gegooid.... Een kort overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pe81Acw.jpg?2

1600 en een beetje gram, 1Kg Le 5 Stagioni, 60% water, 2% olijfolie, 2,5% zout, 0,5% gist

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/81eXaPH.jpg?2

opgebold (zo rond de 260-270gr) en in 't deegkrat, klaar voor ongeveer 24 uur koelkast

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JKyTkep.jpg?2

na 5 uurtjes in de koelkast

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/INXbyOT.jpg?4

na ongeveer 24 uur uit de koelkast, op temperatuur laten komen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DgDnTkG.jpg?2

hout in oven, na een goed kwartiertje 250+ C (op de meter, stenen dus wel 'kouder')

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ochl7IV.jpg?2

half uurtje later, temp stabiel op 425-450, stenen via IR temp-meter ook al aardig op temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b7V2fzh.jpg?2

euh... ready to make some pizza...!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PUkIQjc.jpg?1

... en die krijgen dan ongeveer dit formaat...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wLDxSDA.jpg?2

even de champignons toevoegen en vooral niet te lang ( zeg 1.5 minuut) in de oven...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QbBM9xR.jpg?2

nog eentje dan.. toch wel een van mijn favorieten... (saucijs, rode uit, bbq saus)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UftPilj.jpg?5

proost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dizzytal schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:13:
[...]

[...]

En..? Hoe is 't geworden..?

Afgelopen zaterdag ook maar weer eens wat hout in de oven gegooid.... Een kort overzicht:

[Afbeelding]

1600 en een beetje gram, 1Kg Le 5 Stagioni, 60% water, 2% olijfolie, 2,5% zout, 0,5% gist

[Afbeelding]

opgebold (zo rond de 260-270gr) en in 't deegkrat, klaar voor ongeveer 24 uur koelkast

[Afbeelding]

na 5 uurtjes in de koelkast

[Afbeelding]

na ongeveer 24 uur uit de koelkast, op temperatuur laten komen

[Afbeelding]

hout in oven, na een goed kwartiertje 250+ C (op de meter, stenen dus wel 'kouder')

[Afbeelding]

half uurtje later, temp stabiel op 425-450, stenen via IR temp-meter ook al aardig op temperatuur

[Afbeelding]

euh... ready to make some pizza...!

[Afbeelding]

... en die krijgen dan ongeveer dit formaat...

[Afbeelding]

even de champignons toevoegen en vooral niet te lang ( zeg 1.5 minuut) in de oven...

[Afbeelding]

nog eentje dan.. toch wel een van mijn favorieten... (saucijs, rode uit, bbq saus)

[Afbeelding]

proost!
Ziet er goed uit! Hier geen foto's gemaakt uiteindelijk. Was al weer beter dan poging 1, had het deeg onvoldoende op spanning gezet vermoed ik dat maakt de vorm wat lastiger. Ook qua grootte kwam ik weer niet veel verder dan pizza's van zo'n 20 cm, ze waren wel allemaal smaakvol en de gasten beviel het. Ik wil ze alleen zo krijgen als bij de pizzeria en dat duurt nog ff ben ik bang. Stretchen blijft een probleem en dat zal ook iets met mijn deeg te maken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:26:
[...]

Ik wil ze alleen zo krijgen als bij de pizzeria en dat duurt nog ff ben ik bang. Stretchen blijft een probleem en dat zal ook iets met mijn deeg te maken hebben.
Haha, dan hoop ik dat je een betere pizzaria hebt dan hier... >:)
Wat betreft strechen is 't toch inderdaad ook echt een geval van veel doen... wat natuurlijk geen probleem is.. want dat betekend vaak pizza eten... :9

Verwijderd

dizzytal schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:49:
[...]

Haha, dan hoop ik dat je een betere pizzaria hebt dan hier... >:)
Wat betreft strechen is 't toch inderdaad ook echt een geval van veel doen... wat natuurlijk geen probleem is.. want dat betekend vaak pizza eten... :9
Italianen met een zelfgemaakte houtoven die hun producten uit Italië importeren......dat niveau ga ik nooit halen, maar het is een streven. De pizza's die ik nu maak zijn al 100x beter dan alles wat je in een supermarkt haalt en gaan richting La Place kwaliteit (zoals ik die 10 jaar geleden daar wel eens at....).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Van het weekend voor het eerst dit jaar weer de Roccbox aangehad en maar gelijk even mijn verhaal hier delen :D

Deeg gemaakt door overnacht te laten rijzen met weinig gist bij kamertemperatuur om het deeg extra smaak te laten ontwikkelen en het kost geen ruimte in de koelkast ;) (Op zelfde manier is ook heerlijk brood te maken overigens: no knead bread)

Recept:
- Sterk bloem geschikt voor lang rijzen. Spadori PZ4 "00" (W325), maar dan bij de Sligro gekocht.
- 60% koud water
- 2% zout
- 0,25% instant gist

Voor 6 pizza's heb ik 850g bloem, 510g water, 17g zout en 2,1g instant gist gebruikt. Dat levert bollen van ongeveer 225 a 230 gram per stuk.

Vrijdagavond na het eten alle ingedienten kort bij elkaar gemixed. Niet langer gemixed dan nodig om de ingrediënten te verdelen en water op te laten nemen. De kom ingesmeerd met olie, deeg erin, afdekken
en laten staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ARqiSgbfDDqwycqy2vdmjKKp/medium.jpg

De volgende ochtend is het deeg al flink gerezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TDgBdexG6ZNfbTTUVfW5l91B/medium.jpg

Ik haal het deeg dan uit de kom, geef het een paar kneedjes en maak er bol van om weer verder te laten rijzen. Deze stap geeft wat extra stevigheid aan het deeg. Maar is ook over te slaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cVxj0YPBhfcQNdmZw1F6h4cO/medium.jpg

5 a 6 uur voor het bakken is het tijd om op te bollen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NfFuLSoEFJflJgGjvZB0MGGC/medium.jpg

En dan 5 a 6 uur later zijn de bollen klaar om te bakken. zacht genoeg om te stretchen, stevig genoeg om geen gaten te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9AAdaSqtFPlWZ2WkfSWQqDN6/medium.jpg

Voorbeeldje met tomatensaus, saucijzenworst, paprika, gekarameliseerde ui, spekjes, chilipeper, geraspte mozzarella en parmezaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/as8fKgVeptHYZnRteEeG4Zy8/medium.jpg

Na 90 sec bakken in de Roccbox:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rGuzt61q7JJ2jGtSIIPuwrdr/medium.jpg

Mooie stevige onderkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U3s51iTEHmPhkgPgjebt4hsW/medium.jpg

Krokante luchtige korst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dZoq0PFDAAU9HGxoVFXGxRPi/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Ziet er goed uit. Ik ga deze manier van deeg maken ook eens proberen. Erg weinig kneden zo te zien :) Dus je doet alles bij kamertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
berndw schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:28:
Ziet er goed uit. Ik ga deze manier van deeg maken ook eens proberen. Erg weinig kneden zo te zien :) Dus je doet alles bij kamertemperatuur?
Yep, alles bij kamertemperatuur en afgedekt natuurlijk. Vandaar ook maar de 0,25% gist.
In de zomer doe ik zelfs nog minder gist of ik zet het deeg in de garage.
Je moet wel wat sterker bloem hebben, anders kans dat het te slap wordt bij zulke lange rijstijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Laatst online: 06-08 10:34
*knip* Geen V&A in dit topic.

[ Voor 95% gewijzigd door naitsoezn op 18-02-2019 07:09 ]

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

barber schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:01:
Van het weekend voor het eerst dit jaar weer de Roccbox aangehad en maar gelijk even mijn verhaal hier delen :D

Deeg gemaakt door overnacht te laten rijzen met weinig gist bij kamertemperatuur om het deeg extra smaak te laten ontwikkelen en het kost geen ruimte in de koelkast ;) (Op zelfde manier is ook heerlijk brood te maken overigens: no knead bread)

Recept:
- Sterk bloem geschikt voor lang rijzen. Spadori PZ4 "00" (W325), maar dan bij de Sligro gekocht.
- 60% koud water
- 2% zout
- 0,25% instant gist

Voor 6 pizza's heb ik 850g bloem, 510g water, 17g zout en 2,1g instant gist gebruikt. Dat levert bollen van ongeveer 225 a 230 gram per stuk.

Vrijdagavond na het eten alle ingedienten kort bij elkaar gemixed. Niet langer gemixed dan nodig om de ingrediënten te verdelen en water op te laten nemen. De kom ingesmeerd met olie, deeg erin, afdekken
en laten staan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik haal het deeg dan uit de kom, geef het een paar kneedjes en maak er bol van om weer verder te laten rijzen. Deze stap geeft wat extra stevigheid aan het deeg. Maar is ook over te slaan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan 5 a 6 uur later zijn de bollen klaar om te bakken. zacht genoeg om te stretchen, stevig genoeg om geen gaten te maken:
[Afbeelding]

Voorbeeldje met tomatensaus, saucijzenworst, paprika, gekarameliseerde ui, spekjes, chilipeper, geraspte mozzarella en parmezaan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie stevige onderkant:
[Afbeelding]

Krokante luchtige korst:
[Afbeelding]
Heb die bloem besteld en ga dit eens proberen volgende keer. Wel alles met de hand gemengd en gekneed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2019 @ 23:36:
[...]

Heb die bloem besteld en ga dit eens proberen volgende keer. Wel alles met de hand gemengd en gekneed?
Dat deed ik wel altijd tot ik afgelopen december in bezit kwam van een Kitchenaid keukenmachine ;)
Nu doe ik alles in de kom en zet de machine voor 2 minuten of zo aan, totdat het een deegbal is geworden.

Maar met de hand is het een kwestie van goed mengen en kneden tot alle water en losse stukjes zijn opgenomen en je een bal deeg hebt. Door de lange rijstijd op kamertemperatuur maakt het zelf een glutennetwerk zonder te kneden.

Ik gebruik deze methode al een jaar of 5 a 6 om zelf brood te bakken zonder te kneden, sinds vorig jaar ook voor de pizza's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:32
S913 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:32:
Ik let meestal op de grote cijfers van de thermometer (de Fahrenheit cijfers zijn groter dan de Celsius ...) en meestal verwarm ik voor tot rond de 700F, rond de 350C.

Prijs en gemak waren inderdaad voor mij de doorslag. Ook weer makkelijk schoon te maken en op te ruimen.
Nu we een tijdje verder zijn: ben je nog steeds tevreden met de pronto? Heb je al eens gekeken hoe heet je hem kan krijgen? :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kreeg net een mailtje van Roccbox dat je nu een gratis turning peel bij een Roccbox krijgt. Ik heb die ook en is echt een ideaal ding.

Dus voor de twijfelaars.... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 19:14

S913

Abusus non tollit usum

GermanPivo schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:06:
Nu we een tijdje verder zijn: ben je nog steeds tevreden met de pronto? Heb je al eens gekeken hoe heet je hem kan krijgen? :)
Nog steeds tevreden :) Maar helaas heb ik weinig gelegenheid (ruimte) om bij slechter/kouder weer buiten te bakken, dus sinds september/oktober niet meer gedaan :o

Temp blijft rond de 350C als ik hem gebruik, heb hem nog niet lopen stress-testen om hem zo hoog mogelijk te krijgen. Ook niet qua voorverwarmen, bij 350C is het goed bakken en bij die temperatuur ligt het tempo (bakken vs eten) precies goed.
Mijn doel voor komend seizoen is om een goede deeg te krijgen, is nog een beetje experimenteren en resultaat is wisselen.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
Dat is ook wat mij nu een beetje tegenhoud om er eentje aan te schaffen - hij is heel aantrekkelijk voor die prijs, maar de beschikbare plek op het balkon wordt al in beslag genomen door de barbecue.
S913 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:32:
[...]

Maar helaas heb ik weinig gelegenheid (ruimte) om bij slechter/kouder weer buiten te bakken, dus sinds september/oktober niet meer gedaan :o
Vandaag was het hier ook weer eens tijd voor pizza - gebakken op de G3 Ferrari.
- 585 gram Soezie Frans Krokant. Wanneer deze zak leeg is, naar de Sligro voor een zak Spadori.
- 350 gram water (60%)
- 11 gram zout (2%)
- 1.8 gram instant gist (0,3%)

Recept van de website van @pipo1000 maar met iets minder gist (vraag me niet waarom :+). Na 48 uur in de koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CzkDw8oolEpLL0msaOolMpUS/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l10uKHAn7LGGIIJSe0dESb0G/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rv7atUkJuVnQTWpDR0QwpLHu/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een maatje van me komt binnenkort pizza eten met zijn dame en hij is allergisch voor kaas. Nu wil ik op zijn exemplaren wat meer vlees/saus gebruiken, maar heeft iemand nog een briljant idee?
Ik vermoed dat de meeste pizza's gewoon prima werken, behalve peer-gorgonzola en margarita.

De marinara en dergelijke kunnen dus gewoon prima.

@GermanPivo : ziet er goed uit!

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 18-02-2019 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Boudewijn schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:20:
Een maatje van me komt binnenkort pizza eten met zijn dame en hij is allergisch voor kaas. Nu wil ik op zijn exemplaren wat meer vlees/saus gebruiken, maar heeft iemand nog een briljant idee?
Ik vermoed dat de meeste pizza's gewoon prima werken, behalve peer-gorgonzola en margarita.

Thanks! :)

Wat bij mij gelijk binnen schiet - als hij tegen een beetje pittigheid kan - peperoni, reepjes paprika, heel fijn gesneden ui, wat schijfjes Jalapeño pepers en eventueel wat chili-olie naar smaak. Maar wat je zegt, denk dat het bij de meeste wel prima zonder kaas kan.

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 18-02-2019 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die is wel tof. Dank voor de tip @GermanPivo

Ik wilde ook kijken of ik wat met nduja kan gaan doen, als ik die kan regelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 18-02-2019 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S913
  • Laatst online: 05-09 19:14

S913

Abusus non tollit usum

GermanPivo schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:14:
Dat is ook wat mij nu een beetje tegenhoud om er eentje aan te schaffen - hij is heel aantrekkelijk voor die prijs, maar de beschikbare plek op het balkon wordt al in beslag genomen door de barbecue.
Zo groot is hij nou ook weer niet, een kleine 50cm rond ofzo. Voor mij wel een beetje minimale maat, wij zijn met z'n vieren (grote pizzaliefhebbers) en dit formaat is nét een pizza in te maken die je met z'n vieren nog kan/wil delen (terwijl je wacht op de volgende ... en de volgende ... en de volgende etc etc :P)

[edit] Ah, zie nu voor het eerst hoe een G3 Ferrari eruit ziet, dan is de Pronto idd wel een stuk groter.

Maar ik heb geen overkapping oid, dus sta al gauw in de open lucht in weer en wind. Vandaar dat het nu even stil is hier.

Dank voor het recept, ga hem zeker proberen!

[ Voor 6% gewijzigd door S913 op 18-02-2019 19:02 ]

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebastiaan92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-01 16:42

Ik maak zelf een groot deel van mijn pizza's zonder kaas. Daarvoor gebruik ik diverse recepten uit de pizzabijbel die verrassend lekker zijn. Mijn favoriet is een pizza met adjam pedis saus op de bodem. Daarop kip en chilivlokken. Als de pizza uit de oven komt doe ik daar dan nog magno chutney en munt bovenop. De combinatie van smaken maakt het een verdomd lekkere pizza.

psn: t-zakje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online

Je kan pesto gebruiken met bijv kip of paddestoelen, dus gewoon iets anders tomaat en kaas als basis. Afhankelijk van wat het probleem is met kaas, wellicht iets als philadelphia (die is er ook in een lactose vrije variant) of wat ik al eerder riep en het hier altijd heel goed doet, een tomatensaus, icm vlees (kip/sauciijs) en een bbq-saus.. Genoeg variaties zonder kaas te bedenken..

@GermanPivo & @barber : ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

nee dus.

[ Voor 100% gewijzigd door arie_papa op 22-02-2019 22:26 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat van mij is voor een volwassen kerel die gewoon allergisch is.

Heb vandaag de reis gemaakt naar de caravanboer voor een verloopslang voor de uuni3 gasbrander. Mooi ik steek heel verhaal af dat ik een koppeling of een slang zoek...

De kerel lacht heel hard en pakt een standaard DIN-fles, en schroeft de koppeling er gewoon op. Geen enkel probleem. Werkt prima de bima. De meegeleverde regulator werkt ook. Volgens de manualis propaan, butaanof een mengsel daarvan prima.
Je merkt dat de oven wat kouder is dan met pelletstook (de deur moet immers open blijven, waarom...), maar het gebruiksgemak ligt een stuk hoger. Prima ding.

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 22-02-2019 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AZQ
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 12:55

AZQ

Heeft iemand aanbevelingen voor een goedkoop pizzastaal? Zoek iets van minstens 10mm dik maar de prijzen die ik daarvoor zie... Een plaat die gewoon door een metaalwinkel wordt verkocht lijkt me het beste maar ik zie door de bomen het bos niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

https://www.kookpunt.nl/p...m-staal/nl/product/35376/ lijkt me best een prima deal.
40E voor 35.5 in het rond.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 24-02-2019 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Damn, had ik nou maar 2 maandjes gewacht met mn Roccbox. Dan had ik de nieuwe Ooni oven kunnen kopen voor de helft van het geld (Uuni Koda)

YouTube: Say hello to Ooni Koda!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja same here, ik heb vorige maand een uuni3 gekocht. Overigens nog steeds geen spijt van. We zijn nu 20 pizza's verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Misschien zat dit allemaal al lang in de pijplijn, maar het kan ook zijn dat ze gemerkt hebben dat de consument het teveel gedoe vindt, met die pellets. En vandaar nu voor een volledige gas powered uuni3 vervanger gekozen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
barber schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:01:

Recept:
- 60% koud water
- 2% zout
- 0,25% instant gist

en laten staan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie stevige onderkant:
[Afbeelding]

Krokante luchtige korst:
[Afbeelding]
GermanPivo schreef op maandag 18 februari 2019 @ 18:14:

[...]

Vandaag was het hier ook weer eens tijd voor pizza - gebakken op de G3 Ferrari.
- 585 gram Soezie Frans Krokant. Wanneer deze zak leeg is, naar de Sligro voor een zak Spadori.
- 350 gram water (60%)
- 11 gram zout (2%)
- 1.8 gram instant gist (0,3%)

Recept van de website van @pipo1000 maar met iets minder gist (vraag me niet waarom :+). Na 48 uur in de koelkast.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Grappig, waarom geen olijfolie erdoor?
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:16:
Damn, had ik nou maar 2 maandjes gewacht met mn Roccbox. Dan had ik de nieuwe Ooni oven kunnen kopen voor de helft van het geld (Uuni Koda)

Met een beetje hobby kun je deze er gewoon bij kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 26-02-2019 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
grote_oever schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:25:
[...]

Grappig, waarom geen olijfolie erdoor?
Ene keer doe ik het wel, andere meer niet. Persoonlijk merk ik niet heel erg veel verschil tijdens het verwerken of in de smaak, maar dat kan ook weer aan het soort olijfolie liggen geloof ik. Korst wordt misschien iets mooier bruin, maar dat gaat zonder ook prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

berndw schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:19:
Misschien zat dit allemaal al lang in de pijplijn, maar het kan ook zijn dat ze gemerkt hebben dat de consument het teveel gedoe vindt, met die pellets. En vandaar nu voor een volledige gas powered uuni3 vervanger gekozen hebben.
Die pellets is wat gedoe maar de gasbrander in de uuni3 is prima.
Ik denk persoonlijk dat de pelletverbranding een hetere oven oplevert. Als ik in de zomer buiten zit is dat prima... want dan zit je er vlakbij te eten . Nu dat nog niet het geval is betekenen pellets ongezellig in je eentje buiten staan, dus is gas beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn roccbox cadeau gekregen en vind deze nog vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:12

Het wordt er wel steeds ingewikkelder door. Ik zit met een scheef oog te kijken naar:
https://www.pizzapartysho...n-pizza-party-ardore.html

en dan komt deze voor idd de helft van het geld. Twijfel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:56:
[...]

Ik heb mijn roccbox cadeau gekregen en vind deze nog vet.
Ik ben ook blij met m'n roccbox en vind hem heel mooi en van uitstekende kwaliteit. Maar voor de helft van het geld kun je nu exact hetzelfde bereiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:12:
[...]

Ik ben ook blij met m'n roccbox en vind hem heel mooi en van uitstekende kwaliteit. Maar voor de helft van het geld kun je nu exact hetzelfde bereiken :P
Ja de reviews eens afwachten en van de roccbox weet je dat hij professioneel gebruikt wordt dag in dag uit zonder merkbare slijtage. Als die kwaliteit ook gelijk is dan is het een superkoop.

Gisteren m'n 5kg Spadoni (die pizza forno site noemt het spadori) binnengekregen dus we kunnen weer gaan bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:43

Typhone

Who Dares Wins

Als ik ergens een voorliefde voor heb is het pizza. Nu heb ik thuis een GreenEgg maar het opstoken voor pizza's is in de regel iets minder goed voor het vilt en het vervangen van dat vilt is een rotklusje wat minder goed is voor mij. Nu zie ik hier regelmatig die pizzaovens langskomen hier.

Zijn die gasgestookte dingen het waard of is het bakken op 300graden op een BGE net zo eenvoudig? Als ik die uuni3 zie en dat Ferrari G3 ding dan zijn die erg snel op temperatuur en de pizza's (getuige jullie foto's) zien er zeer goed uit.

Aandachtspunten zijn welkom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb geen BGE om het mee te vergelijken, maar merk het verschil wel wanneer mijn pizzaoven 300 is en wanneer hij 500 is. Ben zelf in januari voor een uuni3 gezwicht. Let even op de perikelen rond het kopen van een gasbrander.
Het is goed te doen maar je moet even een omweg nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een BGE Large & een Roccbox, en pizza bakken op BGE suckt. Je hebt te weinig bovenwarmte waardoor je bleke pizza's krijgt :p

Ik ben ook pizza-fan en heb daarom na mijn BGE nog een Roccbox gekocht voor de pizza's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 23:01

Wow cool ding ik denk dat ik mijn verjaardags kado al weet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.coolfella
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-05-2022
Morgen komt mijn ardore gas fired pizza oven GPL binnen. Me happy.🍕🤗

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb vorige week wat 200gr deegbollen bevroren na het pizza bakken en wil die morgen gaan gebruiken.
Wat is handig qua timing? Het deeg is al opgebold en daarna ook weer ingezakt. Ik zat aan s ochtends vroeg uit de vriezer halen te denken en in de ijskast leggen. Dan tegen 1600 opbollen .

Dit gaat om het koude methode recept van italieplein

• GermanPivo
Boudewijn schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:31:
Ik heb vorige week wat 200gr deegbollen bevroren na het pizza bakken en wil die morgen gaan gebruiken.
Wat is handig qua timing? Het deeg is al opgebold en daarna ook weer ingezakt. Ik zat aan s ochtends vroeg uit de vriezer halen te denken en in de ijskast leggen. Dan tegen 1600 opbollen .

Heb één keer deeg ingevroren en geloof dat ik het toen in de ochtend uit de vriezer heb gehaald en gewoon op het aanrecht heb laten staan tot het eind van de dag. Was daarna prima :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Check dan ga ik dat eens proberen. Heb net ook nieuw deeg gemaakt voor morgen (het bevroren deel is aan de kleine kant) en kan dan mooi vergelijken.

• Zavantas
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-03 09:02
Heb zelf de Uuni Pro, gebruik steeds combinatie houtskool/ hout. Fantastisch spul, en super dienst naverkoop. En heb nu de Koda gewonnen op de Ooni forum.
Van zodra ik hem heb zal ik er de eerste indrukken van meedelen (ergens eind maart is me beloofd)

Intel Core i5 2500K // Scythe Mugen II // MSI Z68a-GD65 // Kingston 16Gb HyperX // MSI N580GTX Lightning Extreme 3Gb // Crucial CT512 GB M4 SSD // Lian Li PC-X900B // MacBook Pro 15" // iPad 64GB // iPhone 5 64GB

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe win je zoiets? :P

• berndw
Zavantas schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:50:
Heb zelf de Uuni Pro, gebruik steeds combinatie houtskool/ hout. Fantastisch spul, en super dienst naverkoop. En heb nu de Koda gewonnen op de Ooni forum.
Van zodra ik hem heb zal ik er de eerste indrukken van meedelen (ergens eind maart is me beloofd)
Lucky bastard

• dizzytal
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:31:

Onlangs nog gedaan, ergens halverwege de middag er uitgehaald om 's avonds te gebruiken. Op 't aanrecht laten ontdooien (denk een uurtje of 3-4), niet opnieuw opgebold. Werd wel wat plakkeriger dan vers, ik heb dus wel wat meer bankbloem moeten gebruiken. Laatste keer pizza eten ook nog weer een bol over (dus > ingevroren), maar ik wil er geen gewoonte van maken. Resultaat was best OK, maar 't deeg lag net een week 2-3 in de vriezer. Als ik dan een paar weken terug de video van Fidel zag (10mnd deeg in de vriezer) word je daar niet blij van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Kwam deze tegen. Hoe kan iemand z'n pizza maken:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Oh wow. Ik vind het allemaal erg lomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimmick
  • Laatst online: 16-06-2024
Boudewijn schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 08:24:
Oh wow. Ik vind het allemaal erg lomp.
Tja, niet iedereen heeft hetzelfde romantische idee van Pizza bakken ;)
Sommigen zien het echt als 'werk' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yup maar kijk even maar het tapijt aan meuk dat de man er op legt. Het is net een kerstboom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Boudewijn schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 08:28:
Yup maar kijk even maar het tapijt aan meuk dat de man er op legt. Het is net een kerstboom.
Ik verbaasde mij daar ook al over.
Hoeveel "zooi" wil je erop hebben :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koku
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 13:31

koku

Tnet Devver
Wauw, daar word ik gewoon misselijk van. En alles wat brandt mag gewoon in de oven daar. Wel handig zo’n afvalverbrander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja hij gooit er ook een soort plastic (?) in lijkt het wel rond 2:05 . Smerige vent, smerige video, smerige pizza.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 01-03-2019 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vandaag pizza gemaakt met de Uuni. Ik kom er achter dat als je de manual leest en de schoorsteen afsluit de oven op gas heel veel warmer wordt. Ook hang ik nu het deurtje er half op (helemaal afsluiten zou kunnen betekenen dat je vlam dooft en je oven zich met gas vult. Lo van het feit dat het niet helpt met garen vind ik het een beetje eng, die oven zit dan vol met gas en dat ga je dan ad hoc mengen met buitenlucht).

Wat sfeerplaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yBdQlkTl6Olklif8eTRSBRrs/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WhGsElrsLDKtlDXze5WZvLb0/medium.jpg
En mjin favoriet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8GqNDc8pyFCoBJPPRL0zJtT5/medium.jpg
Ja op een paar punten ging hij even te hard.

Mijn bezoek zei: Pizza met peer? Nee joh dat is raar. Nadat de eerste peer-gorgonzola-walnootpizza erin ging wilde hij er nog een. Mijn vriendin en haar familie zeiden exact hetzelfde toen ik dit aankondigde :+.

Ik wil binnenkort een pizza maken met porchetta, appelchutney, venkel en salie. Dit heb ik laatst gehad bij old scuola in Rotterdam en ik was vrij snel verkocht.

Iemand trouwens een tip voor een klein formaat draaischep? Ik zoek zoiets als deze https://shop.italieplein.nl/product/pizzaschep-klein-blad/ , maar dan met een kortere steel. Bij een uuni is een apparaat van 1 meter 40 wel een tikje fors ;). De steel afzagen kan, maar is ook weer zowat.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 01-03-2019 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.coolfella
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-05-2022
[b]Boudewijn in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Iemand trouwens een tip voor een klein formaat draaischep? Ik zoek zoiets als deze https://shop.italieplein.nl/product/pizzaschep-klein-blad/ , maar dan met een kortere steel. Bij een uuni is een apparaat van 1 meter 40 wel een tikje fors ;). De steel afzagen kan, maar is ook weer zowat.
Ik heb deze binnen gekregen. https://shop.italieplein....zaschep-klein-blad-alice/
Alleen de lengtemaat klopt niet(is 1,67m) En voor mij eigenlijk ook te lang,of ik hem ga inkorten weet ik nog niet.
Hoe die is gaan we meemaken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga de @barber methode eens proberen. Het afdekken in de kom doe je met een (vochtige?) doek of met een deksel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 18:48:
Ik ga de @barber methode eens proberen. Het afdekken in de kom doe je met een (vochtige?) doek of met een deksel?
Meestal met huishoudfolie of als ik het in een deegkrat doe dan met de deksel erop. Is om te voorkomen dat het deeg uitdroogt.

Vaak zorg ik ook nog dat de deegbal een heel dun laagje olie aan de buitenkant heeft door eerst een beetje olijfolie in de kom te doen, dan de deegbal erin te doen en deze dan een beetje te laten draaien totdat de deegbal helemaal bedekt is.

Ik merk zelf niet zo veel aan de smaak als deze olie er wel of niet bij zit, helpt me alleen om het deeg iets makkelijker uit de kom te halen de volgende dag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:37
Typhone schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:30:
Als ik ergens een voorliefde voor heb is het pizza. Nu heb ik thuis een GreenEgg maar het opstoken voor pizza's is in de regel iets minder goed voor het vilt en het vervangen van dat vilt is een rotklusje wat minder goed is voor mij. Nu zie ik hier regelmatig die pizzaovens langskomen hier.

Zijn die gasgestookte dingen het waard of is het bakken op 300graden op een BGE net zo eenvoudig? Als ik die uuni3 zie en dat Ferrari G3 ding dan zijn die erg snel op temperatuur en de pizza's (getuige jullie foto's) zien er zeer goed uit.

Aandachtspunten zijn welkom :).
Heb de Uuni 3 met een gas unit via Amazone.de, die zit in een kwartier over 400C. Hartstikke simpel te monteren en de gasfles haal ik bij de lokale caravanboer.
De schoorsteen heb je niet nodig, die heb ik dus grotendeels afgezaagd en het deksel er opgezet. De Uuni 3 is nu ook meteen een stuk makkelijker op te bergen in de schuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Lekker Ventje op 03-03-2019 12:27 ]

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barber schreef op zondag 3 maart 2019 @ 08:12:
[...]

Meestal met huishoudfolie of als ik het in een deegkrat doe dan met de deksel erop. Is om te voorkomen dat het deeg uitdroogt.

Vaak zorg ik ook nog dat de deegbal een heel dun laagje olie aan de buitenkant heeft door eerst een beetje olijfolie in de kom te doen, dan de deegbal erin te doen en deze dan een beetje te laten draaien totdat de deegbal helemaal bedekt is.

Ik merk zelf niet zo veel aan de smaak als deze olie er wel of niet bij zit, helpt me alleen om het deeg iets makkelijker uit de kom te halen de volgende dag :)
Heb nu paar extra kleedjes gegeven en opgebold, ziet er nog niet zo strak uit als bij jou, maar als ik vanmiddag ga verdelen en opbollen moeten de kleinere bollen natuurlijk mooi strak zijn. Probeer deze keer wat foto's te maken.

Edit: ik krijg dus eerder een grote schijf/koepel dan een mooie bol nu. Meer kneden?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gambelia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2024
Het gaat om Cime di Rapa wat soms vers te krijgen is bij Turkse groenteboeren. Het is wat bitter van smaak en smaakt heel erg goed bij orecchiette.
Ik ga het ook zeker een keer op pizza proberen.
https://www.24kitchen.nl/...a-met-italiaanse-broccoli.

quote]Boudewijn schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:00:

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Weet iemand eigenlijk wat de benefits van een gasoven zijn tov een houtoven? Kan je met een gasoven ook de smaak van een houtoven faken?
grote_oever schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 07:40:
Kwam deze tegen. Hoe kan iemand z'n pizza maken:

[YouTube: Mestre da pizza]
En nog trots ook he. Sjongejonge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

apNia schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:32:
Weet iemand eigenlijk wat de benefits van een gasoven zijn tov een houtoven? Kan je met een gasoven ook de smaak van een houtoven faken?

[...]

En nog trots ook he. Sjongejonge.
Ik proef het verschil niet, die pizza staat er maar 1-2 minuten in en als het goed is ook niet in de rook.
Voordeel: Constanter (daardoor minder timing nodig), minder geklooi en makkelijkere brandstof. Zeker als het baggerweer is kun je fijn binnen blijven bij het opwarmen ipv met de brander te klooien.

Voordeel van hout is dat het gewoon stoerder is. En bij een uuni mogelijk ook wat warmer, maar kan dat nog niet 100% bewijzen.

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 05-03-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Laatst online: 00:21

Christiano007

Ich bin der champion

Ik zie bij de pre-order dat je kunt kiezen uit 50 , 37 en voor NL 30 bar. Zou het veel uitmaken welke je kiest?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Boudewijn schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:47:
[...]

Zeker als het baggerweer is kun je fijn binnen blijven bij het opwarmen ipv met de brander te klooien.
Kan je zo'n ding gewoon in de keuken laten staan? Geen uitstoot van het een of ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het zou wellicht kunnen maar ik zet hem buiten neer, gezien de grote warmteontwikkeling heb ik binnen zetten eigenlijk nooit overwogen.

Pagina: 1 ... 19 ... 116 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.