Van het weekend voor het eerst dit jaar weer de Roccbox aangehad en maar gelijk even mijn verhaal hier delen
Deeg gemaakt door overnacht te laten rijzen met weinig gist bij kamertemperatuur om het deeg extra smaak te laten ontwikkelen en het kost geen ruimte in de koelkast

(Op zelfde manier is ook heerlijk brood te maken overigens:
no knead bread)
Recept:
- Sterk bloem geschikt voor lang rijzen.
Spadori PZ4 "00" (W325), maar dan bij de Sligro gekocht.
- 60% koud water
- 2% zout
- 0,25% instant gist
Voor 6 pizza's heb ik 850g bloem, 510g water, 17g zout en 2,1g instant gist gebruikt. Dat levert bollen van ongeveer 225 a 230 gram per stuk.
Vrijdagavond na het eten alle ingedienten kort bij elkaar gemixed. Niet langer gemixed dan nodig om de ingrediënten te verdelen en water op te laten nemen. De kom ingesmeerd met olie, deeg erin, afdekken
en laten staan:
De volgende ochtend is het deeg al flink gerezen:
Ik haal het deeg dan uit de kom, geef het een paar kneedjes en maak er bol van om weer verder te laten rijzen. Deze stap geeft wat extra stevigheid aan het deeg. Maar is ook over te slaan.
5 a 6 uur voor het bakken is het tijd om op te bollen:
En dan 5 a 6 uur later zijn de bollen klaar om te bakken. zacht genoeg om te stretchen, stevig genoeg om geen gaten te maken:
Voorbeeldje met tomatensaus, saucijzenworst, paprika, gekarameliseerde ui, spekjes, chilipeper, geraspte mozzarella en parmezaan:
Na 90 sec bakken in de Roccbox:
Mooie stevige onderkant:
Krokante luchtige korst: