Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:43

Boudewijn

omdat het kan

berndw schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:08:
[...]

De UUNI3 kan alleen op pellets branden. De Pro heeft zowel een gas-aansluiting en een pelletbrander. Ook kan je er gewoon een houtvuur in maken zoals een echte houtoven.

voor de UUNI3 is trouwens sinds kort ook een gasbrander beschikbaar. Wel €70 euro extra. Heb er wel over getwijfeld, bijna gekocht met black friday korting. Toch maar niet gedaan.
Ja ik ga dus waarschijnlijk over paar maanden de 3 kopen met gasaansluiting. Voor met zijn tweetjes is dat prima genoeg.

Net nog even wat losse pizza's op. Peer-gorgonzola blijft favoriet. Ipv walnoot had ik er nu wat ontbijtspek op gemikt. Was toch over. Lekkâh. :9

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:08
Vandaag voor het eerste een bolletjes deeg uit de driepvries gehaald. Bolletje even een paar uur uit diepvries gehad, maar ik kan in dienst genomen worden bij 3M. Ik heb het meeste plakkige deeg ooit uitgevonden. Niet van de handen af te halen. Terwijl het goed de diepvries inging.

• Zeeuw
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
Hoijong schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:01:
Roccbox binnen, gasfles binnen. Ik kan gaan beginnen met pizza bakken.
Aanrader voor deze oven? Gewoon dat filmpje van de pizzabijbel meneer volgen? Of het pdfje uit de op?

De eerste uitdaging wordt gewoon een goede deegbol krijgen en die goed stretchen. Saus en beleg heb ik de skills wel voor.
Koop een 50mbar gasdrukregelaar. Sneller warm en hogere temperaturen. Zodra de pizza erin gaat de vlam laag (dan heb je ongeveer 30mbar niveau). Pizza eruit, vlam vol en dan bij de volgende pizza weer herhalen.

Voor ongeveer 7 bollen a 220 gram (ideaal voor de Roccbox imho):
1000 gram 00 meel (100%)
530 gram water (53%)
20 gram zout (2%)
20 gram olijfolie (2%)
5 gram gedroogde gist (0,5%)
Percentages ten opzichte van het gewicht van het meel.

Zout in het water oplossen. Beetje bij beetje meel erdoorheen mengen. Halverwege het mengen gist toevoegen. Goed kneden.
Als het deeg wat stugger begint te worden beetje bij beetje de olie toevoegen. Minuut of 10/15 kneden. Ik probeer altijd na een tijdje kneden de hele bol op spanning te zetten. Als het oppervlak niet scheurt, post-it plakkerig en redelijk glad is, ben je klaar.

Twee uur op kamertemperatuur laten rijzen onder een vochtige doek, of afgesloten bak. Eventueel de bovenkant wat insmeren met olijfolie tegen uitdrogen.

Daarna bollen van 220gram maken. Mooi formaat voor de Roccbox. Die in een afgesloten bak in de koelkast zetten, minimaal 1 nacht.
5u voor het bakken uit de koeling halen zodat ze op kamertemperatuur (buiten direct zonlicht, niet bij de verwarming) kunnen komen en nog wat rijzen.

Heb op kerstavond het Napolitaanse recept gebruikt (1700 gram meel/1000gram water). Veel natter deeg maar kreeg het in de Roccbox niet gaar. Taaie platte pizza's.
Paar dagen later het recept uit de Pizzabijbel zoals hierboven beschreven en toen perfecte luchtige pizza's gebakken.
grote_oever schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:40:
Vandaag voor het eerste een bolletjes deeg uit de driepvries gehaald. Bolletje even een paar uur uit diepvries gehad, maar ik kan in dienst genomen worden bij 3M. Ik heb het meeste plakkige deeg ooit uitgevonden. Niet van de handen af te halen. Terwijl het goed de diepvries inging.
Je meel niet sterk genoeg om het water vast te houden?

Zeeuw wijzigde deze reactie 05-01-2019 00:13 (10%)

Read the badge, Bitch!

• grote_oever
Zeeuw schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:12:
[...]

[...]

Je meel niet sterk genoeg om het water vast te houden?
Geen idee, gewoon 00-type bloem van AH.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 17:34
@Zeeuw ik heb juist een gasfles met klikaansluiting gehaald zodat ik gebruik kan maken van de bijgeleverde 37 mbar regelaar. Het recept halveer ik de eerste keer, 7 pizza's is me wat veel. Aan de slag!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:53

Yucon

*broem*

grote_oever schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:40:
En, hangt het nog steeds aan het plafond?

Eigenlijk is het vreemd. Plakkerig = nat, en je zou verwachten dat het in de diepvries juist eerder wat uitdroogt.

• Zeeuw
  • Nu online
grote_oever schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:27:
[...]

[Afbeelding]
Geen idee hoe sterk deze bloem is. Italiëplein heeft een artikel geschreven over de W-waarde van bloem.

Bloem met een hoge W-waarde wordt ook aanbevolen voor deeg dat je in de koelkast wilt laten rijpen. Ik kan me voorstellen dat je die bloem ook wil hebben als je de bollen wil invriezen.
Even hardop denken: Deeg met lage W-waarde invriezen. Water bevriest en zet uit, bloem kan de watermoleculen niet vasthouden, moleculen komen naast elkaar te liggen en tijdens ontdooien zakt alles uit waardoor het deeg plakkerig wordt. Misschien weer opnieuw kneden en laten rijzen?

Zo ziet mijn deeg eruit na het kneden als het klaar is om te laten rijzen. Soms is de textuur nog iets grover, wordt een mooie gladde bol tijdens het rijzen. (Bron foto: Thekitchn)

Read the badge, Bitch!

• BushMule
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 05-01 20:33
grote_oever schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:27:
[...]

[Afbeelding]
Zout nu wel op orde?

• grote_oever
Haha, je gaat prima hoor. Moet eerlijk zeggen dat ik nog weinig gemerkt heb van de zout. Maar doe er nu meer in zoals beschreven. Heb nu vaak na pizza eten wel veel dorst.

Maar is het zo simpel dan en doe ik iets fout? Dus in diepvries en paar uur voor bakken eruit halen?

• defusion
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Heb laatst ook even geprobeerd met deeg uit de diepvries, en het werkte opzich wel, maar het was zeker minder goed hanteerbaar dan vers.

Klein beetje opnieuw opgebold, maar je wilt het niet teveel bewerken want dan duw je de lucht eruit.
Misschien iets meer semola gebruikt bij het op uitrekken. Dat was het wel.

Meel met een W-waarde van 300-320 (Caputo, rode verpakking)

Maar ik denk niet dat ik het snel nog eens doe. Het moet toch een paar uur op temperatuur komen, en in dezelfde tijd heb je een 'snel' pizzadeeg gemaakt. Of dat nu vanwege het rijzen is of vanwege het op temperatuur komen... Of je moet echt geen tijd hebben voor die initiele 10min werk.

In other news, mijn laatste succes:

In 4min met pizzasteel + oven op grillstand (maximaal vermogen)
Dit keer leek het ook echt op een pizza, vergt toch wat oefening om het mooi rond te krijgen.

defusion wijzigde deze reactie 05-01-2019 22:47 (17%)

• berndw
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10:45
Ik ben meestal best tevreden met mijn deeg, maar zo zijdezacht en toch sterk zoals ik vaak op YouTube zie, krijg ik het niet. Neem het begin van dit filmpje als voorbeeld: YouTube: Pizza em forno a lenha.

Hij kan er mee gooien en smijten, trekken, draaien en er is geen scheurtje te bekennen en blijft mooi rond. Ik blijf me erover verbazen.

Lukt het jullie wel om zo'n mooi sterk/flexibel deeg te kneden?

• Zeeuw
  • Nu online
berndw schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:08:
Ik ben meestal best tevreden met mijn deeg, maar zo zijdezacht en toch sterk zoals ik vaak op YouTube zie, krijg ik het niet. Neem het begin van dit filmpje als voorbeeld: YouTube: Pizza em forno a lenha.

Hij kan er mee gooien en smijten, trekken, draaien en er is geen scheurtje te bekennen en blijft mooi rond. Ik blijf me erover verbazen.

Lukt het jullie wel om zo'n mooi sterk/flexibel deeg te kneden?
Dit lijkt me een Braziliaanse pizza. Dat is meer een brood (Amerikaanse pizza) en na een halve zit je vol. Die kaas heet Catupiry en is een soort dikke smeerkaas.

Ik kan mijn deeg best goed stretchen voordat het scheurt maar als ik er zo mee smijt zoals op het filmpje heb ik een ovale pizza met aan beide kanten een bonk deeg.

Read the badge, Bitch!

• berndw
Ok, bedankt voor je reactie. Zo ver had ik eerlijk gezegd niet gekeken.
Ik ga gewoon lekker door met proberen dan. Misschien de deegballen iets groter maken zodat ik iets meer speling heb voordat hij te dun wordt.

berndw wijzigde deze reactie 06-01-2019 21:15 (50%)

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:30
Ik heb mijn Roccbox binnen, alleen kom ik er even niet uit welke gasfles ik moet hebben. Ik heb nog nooit met gas gewerkt, altijd kolen :p

Aan de roccbox zit een push-on regulator, alleen zijn de meeste gasflessen die ik tegenkom met een soort schroefdraad uitgerust.

Welke gasfles zou geschikt zijn voor een Roccbox aansluiting? :+

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17:35
Supreme schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:53:
Ik heb mijn Roccbox binnen, alleen kom ik er even niet uit welke gasfles ik moet hebben. Ik heb nog nooit met gas gewerkt, altijd kolen :p

Aan de roccbox zit een push-on regulator, alleen zijn de meeste gasflessen die ik tegenkom met een soort schroefdraad uitgerust.

Ik heb een simpele rijngas fles gehaald bij een lokaal benzinestation, samen met een andere drukregelaar. Die drukregelaar is gewoon 30 mbar, maar werkt prima. Kwestie van slang doorsnijden bij de originele drukregelaar, en de nieuwe drukregelaar erop zetten met zo'n metalen klembandje.

https://www.anwb.nl/kampe...asfles-vergelijkingstabel

En dan gewoon zo'n universele DIN fles van 5kg :) .

TheJVH wijzigde deze reactie 08-01-2019 09:52 (9%)

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Zo. Omdat ik weinig buitenruimte heb, heb ik (nog) geen houtoven of gasapparaat. Maar... , heb na een aantal jaren mijn Bestron elektrische steenoven weggegeven. In plaats daarvan staat er nu een G3 Ferrari. Wow, dat is wel even een verschil! Had het niet gedacht. De steen is veel dikker, er is meer vermogen en de thermostaat gaat net ff hoger. We moeten er nu flink tegen eten met 2 gezinnen, in plaats van steeds maar wachten tot de steen weer heet genoeg is. De pizza's zijn nu in 3 minuten klaar ipv 8 minuten!

• Christiano007
  • Laatst online: 20:23

Christiano007

Ich bin der champion

TheJVH schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:50:
[...]

Ik heb een simpele rijngas fles gehaald bij een lokaal benzinestation, samen met een andere drukregelaar. Die drukregelaar is gewoon 30 mbar, maar werkt prima. Kwestie van slang doorsnijden bij de originele drukregelaar, en de nieuwe drukregelaar erop zetten met zo'n metalen klembandje.

https://www.anwb.nl/kampe...asfles-vergelijkingstabel

En dan gewoon zo'n universele DIN fles van 5kg :) .
Hoe lang doe je met een 5 kg fles?

Wel groot voor in huis

Ter land, ter zee en in de kroeg

• TheJVH
Christiano007 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:30:
[...]

Wel groot voor in huis
Geen idee, ik zit nog steeds op m'n eerste fles die ik deze zomer heb gekocht. Nu heb ik de roccbox nog niet heel lang gebruikt, maar ik las ergens dat je er wel 20 uur mee kan doen. Bij mij staat hij in de garage dus redelijk uit de weg.

• barber
  • Niet online
Christiano007 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:30:
[...]

Om mezelf even te quoten ;)
barber schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:09:
Ik heb de laatste paar keer gekeken hoeveel gas ik met de RoccBox (en een 30mbar drukregelaar) verbruik.

Ongeveer 0,5kg per pizza sessie van ongeveer 60 a 75 minuten.
Ik gebruik Primagaz (€32,25 voor 9,5kg vulling), dus dat is ongeveer €1,70 aan gas voor een pizzasessie.

Dat is op temperatuur laten komen en dan 6 tot 8 pizza's bakken, waarbij ik er iedere keer 2 bak, aan tafel ga zitten en met de rest de pizza's eet en dan de volgende 2 bak. Tussen het bakken van de pizza's laat ik de brander aan.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 17:34
Supreme schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:53:

Je hebt hier gewoon een zoek functie he. Koop de Calypso, werkt prima.

• TheJVH
Dan moet je wel een plek hebben die makkelijk bereikbaar is (en open is als je niet werkt) om die fles te halen. Om die reden heb ik zelf gewoon iets gehaald wat vrijwel overal te krijgen is (ook als je een keer terug moet omdat je fles leeg is als je net je pizza erin wilt gooien).

• Supreme
Hoijong schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:35:
[...]

Je hebt hier gewoon een zoek functie he.
Het spijt me ten zeerste.

Anyway:

Zo'n gasfles kun je toch ook gewoon buiten bewaren? In een tuinkist ofzo, zodat hij iig uit de regen staat.
Propaan kan zo'n -40 weerstaan dus bevriezen zal het niet.

Het lijkt me minder veilig om zo'n ding binnen te hebben staan.

• defusion
  • Niet online
Persoonlijk zou ik direct zonlicht wel vermijden, vooral tijdens de zomerhitte. Maar bij de lokale handelaar staan ze ook half buiten (in een kooi met dak). Denk dus dat ze wel wat kunnen hebben.

• Supreme
Heb even bij Antargaz gekeken, daar hebben ze nu een redelijk compacte 5kg fles genaamd Cocoon met Snelkoppeling van 27 mm. Daar past de roccbox gewoon op.

Die ga ik maar bestellen denk ik :)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik kreeg nog wat nadere info over de staalsamenstelling van de Pizza Steel plaat.
Volgens Italiëplein/de Deens leverancier is het:

S235JR / St240
Dit is de Europese benaming voor het "milde staal" dat de Deense producent gebruikt. De steel is voedselveilig zo lang er maar geen roest op komt.

Om die reden geeft de producent het advies om de steel in de olie te zetten en te onderhouden volgens de instructies

S235JR info:
https://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=6022

Mooie Plaatjes   

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17:21
ehtweak schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:09:
Ik kreeg nog wat nadere info over de staalsamenstelling van de Pizza Steel plaat.
Volgens Italiëplein/de Deens leverancier is het:

S235JR / St240
Dit is de Europese benaming voor het "milde staal" dat de Deense producent gebruikt. De steel is voedselveilig zo lang er maar geen roest op komt.

Om die reden geeft de producent het advies om de steel in de olie te zetten en te onderhouden volgens de instructies

S235JR info:
https://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=6022
S235 is gewoon staal, dus dat is wel handig om te weten.

Ik zal van de week eens wat snijden :*)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Harmvdw schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:13:
[...]
Ik zal van de week eens wat snijden :*)
Ook met mooie afgeronde hoeken, zonder bramen? (6mm dik)

Enne, wel met logo hè! :)

Mooie Plaatjes   

• barber
  • Niet online
Supreme schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:37:
[...]

Het spijt me ten zeerste.

Anyway:

Zo'n gasfles kun je toch ook gewoon buiten bewaren? In een tuinkist ofzo, zodat hij iig uit de regen staat.
Propaan kan zo'n -40 weerstaan dus bevriezen zal het niet.

Het lijkt me minder veilig om zo'n ding binnen te hebben staan.
Ik heb flessen van PrimaGaz de laatste 2 jaar. Die kan ik hier gewoon bij de Karwei omruilen voor een volle en is 7 dagen in de week open en ook in de avonden. Daar heb ik ze op uitgezocht, omdat ze altijd leeg zijn op momenten dat het niet uitkomt ;-)

En bij mij staan ze 24/7 buiten in de tuin, wel half in de schaduw. Bij de karwei staan ze overigens ook gewoon buiten zonder afdak in de zon en regen.

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:56

loewie1984

music addict! pizza monster!!

defusion schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:30:
[Afbeelding]
In 4min met pizzasteel + oven op grillstand (maximaal vermogen)
Mooi resultaat, krijg er meteen trek van. Jouw oven gaat warmer dan 250 celsius of op 250 gebakken?

loewie1984 wijzigde deze reactie 09-01-2019 17:21 (6%)

discogs | MTB te koop

• defusion
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:21:
[...]

Mooi resultaat, krijg er meteen trek van. Jouw oven gaat warmer dan 250 celsius of op 250 gebakken?
Zie ook een paar posts terug: defusion in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2"

Draaiknop laat 250 als hoogste cijfer zien, maar draait vervolgens nog wat verder. Nooit gechecked met temperatuursensor, maar mijn schatting gelet op hoe ver ik nog door kan draaien (en als het lineair is); ca. 290 graden.

• Tomino
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17-01 17:47
Gisteravond pizzadeeg gemaakt volgens de PDF. Vanochtend vastgesteld dat het deeg niet gerezen is. Kan dit komen omdat ik een zakje gist gebruikt heb uit 2017? Drie bollen in de koelkast en eentje buiten de koelkast, allemaal zo dood als een pier.

Deeg weggooien..?

• koku
  • Registratie: mei 2009
  • Nu online

koku

Tnet Devver
Tomino schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:09:
Gisteravond pizzadeeg gemaakt volgens de PDF. Vanochtend vastgesteld dat het deeg niet gerezen is. Kan dit komen omdat ik een zakje gist gebruikt heb uit 2017? Drie bollen in de koelkast en eentje buiten de koelkast, allemaal zo dood als een pier.

Deeg weggooien..?
Als de gist goed en droog is bewaard, zou het toch wel iets moeten doen. Maar nieuwe kopen lijkt me wel handig...
Hoeveel gram gist heb je gebruikt? En hoeveel gram bloem? Verder altijd ervoor zorgen dat het zout niet in direct contact komt met de gist.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:22
Tomino schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:09:

Deeg weggooien..?
Had een paar weken terug precies hetzelfde, voor de eerste keer in j-a-aren brood en pizza bakken. Waarschijnlijk inderdaad oud gist. Met veel pijn en moeite toch nog een deeg van weten te fabriceren (ongeveer de koelkast-rijstijd genomen maar dan gewoon in de oven bij 30 graden), maar echt lekker is het ook niet meer geworden. Ik zou het gewoon wegdoen en nieuw gist kopen.

• Tomino
koku schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:28:
[...]

Als de gist goed en droog is bewaard, zou het toch wel iets moeten doen. Maar nieuwe kopen lijkt me wel handig...
Hoeveel gram gist heb je gebruikt? En hoeveel gram bloem? Verder altijd ervoor zorgen dat het zout niet in direct contact komt met de gist.
Ik heb het recept gebruikt uit de startpost, pagina 2. Bij 1 deegbol heb ik er een beetje honing doorheen gekneed vannochtend. Vanavond bekijken of toch iets geactiveerd heeft..

Als dat niks doet, of crackers (sta open voor andere suggesties :D ) of prullenbak!

Tomino wijzigde deze reactie 10-01-2019 09:57 (6%)

• koku
  • Registratie: mei 2009
  • Nu online

koku

Tnet Devver
Vreemd, met die hoeveelheid gist zou je toch iets moeten zien. Anders inderdaad maar nieuwe gist kopen.

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Tomino schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:56:
[...]

Ik heb het recept gebruikt uit de startpost, pagina 2. Bij 1 deegbol heb ik er een beetje honing doorheen gekneed vannochtend. Vanavond bekijken of toch iets geactiveerd heeft..

Als dat niks doet, of crackers (sta open voor andere suggesties :D ) of prullenbak!
Als dat niets doet (waarom overigens honing?) Zou ik er wat nieuwe gist doorheen kneden en kijken wat gebeurt.

Met gist met een tht tot 2017 kan het goed gaan maar echt verbaasd ben ik niet dat dit niet lukt.

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online
Hier een Detroit-style pizza gemaakt geïnspireerd door het recept van Food Wishes:

'Verse' mozzarella en jong belegen Goudse kaas ter vervanging van de Amerikaanse kazen en als topping chorizo blokjes gebruikt. Simpele tomatensaus gemaakt van een paar verse tomaten, tomatenpuree, olijfolie, knoflook en wat droge aromatics (chilipoeder, knoflookpoeder en oregano).

Smaakte erg goed, zeker voor een eerste pizza.

Voor en na foto's (hier in hogere res):

Deeg heeft anderhalf uur gerezen zoals in het filmpje gezegd werd. Nu ik hier lees dat sommigen het 4-6 uur laten rijzen had dit misschien ook nog wat langer gemogen?

• defusion
  • Niet online
Ligt er ook aan hoeveel gist je gebruikt.
Ik doe 0.5% (bakkersformule) en dan minimaal 24 uur in koelkast en nog een paar uur (2-4) op kamertemperatuur (of alternatief 8-12 uur alleen op kamertemperatuur).

Moet het in een paar uur klaar, dan doe ik 1% gist. Kun je best wat mee spelen.

Verder is de optimale rijstijd afhankelijk van het soort meel. Op basis daarvan kun je bepalen hoeveel gist je het beste kunt gebruiken.

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online
defusion schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:56:
Ligt er ook aan hoeveel gist je gebruikt.
Ik doe 0.5% (bakkersformule) en dan 24 uur in koelkast en nog een paar uur (2-4) op kamertemperatuur (of alternatief 8-12 uur alleen op kamertemperatuur).

Moet het in een paar uur klaar, dan doe ik 1% gist. Kun je best wat mee spelen.

Verder is de optimale rijstijd afhankelijk van het soort meel. Op basis daarvan kun je bepalen hoeveel gist je het beste kunt gebruiken.
Heb inderdaad wel veel gist gebruikt, 7 gram droog gist (recept was niet helemaal duidelijk, een van de comments had het over 10-15 gram en daar heb ik ongeveer de helft van genomen). Volgens de verpakking is dat goed voor 500 gram meel, ik heb ongeveer 200 gram tarwebloem gebruikt.

Als het voor de smaak verder niet uitmaakt maakt de rijstijd me ook niet zoveel uit. Wel handig om eventueel meerdere bollen te maken en een aantal in de koelkast op voorhand te houden en een aantal bijna meteen gebruiken.

• defusion
  • Niet online
7 gram op 200 is dus zo'n 3,5%. Dat rijst wel ja.

Wat betreft rijstijd vs rijpen: https://www.italieplein.nl/pizzadeeg-laten-rijzen-en-rijpen/

En voor de optimale rijstijd (bij 'kamertemperatuur'): https://www.italieplein.n...de-en-w-waarde-van-bloem/

Sowieso zijn alle blogs van italieplein wel de moeite waard.

Verder zijn er niet echt harde regels voor, beetje experimenteren mag best. Maar langere rijstijd is meestal wel goed voor de smaak.

• apNia
  • Laatst online: 18-01 19:04

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

poink!

• Tomino
Tomino schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:56:
[...]

Uiteindelijk toch weggegooid. Vandaag een nieuwe batch gemaakt die nu buiten de koelkast staat te rijzen. Zal wel goed komen vanavond.
Ziet er goed uit, mooie bollen! Welk recept?

• apNia

apNia

Tomino schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:29:
[...]

Ziet er goed uit, mooie bollen! Welk recept?
Napolitaans 60% uit dit boek: https://www.amazon.com/Ma...de-Focaccia/dp/0399579222

Feit dat het wel mooi werd was vooral te danken aan het bloem wat ik had meegenomen uit Amerika. 00 bloem is te fijn en pakt steeds een beetje kut uit in hoeveel water het absorbeert, dus ik doek een soortgelijk deeg wat hoog is in eiwitten en dezelfde hoeveelheid water opslorpt.

Jullie nog aanraders over Nederlands bloem?

• dizzytal
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
apNia schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:00:
[...]
Jullie nog aanraders over Nederlands bloem?
Deze van de AH: https://www.ah.nl/product...rina-bloem-voor-pizzadeeg
of
Molino Caputo Tipo 00 rood of blauw via bijv. shop.italieplein.nl/product/pizzabloem-tipo-00-molino-caputo-1kg/

(ja, inderdaad geen Nederlands bloem, maar gewoon in NL te koop, dus waarom zou je moeilijk doen..?)

Ik zag gisteren wel een youtube filmpje van Fidel Montoya die van verschillende soorten bloem een deeg maakte wat (volgens) hem '00' benaderde, de vraag is natuurlijk ... waarom zou je..?

edit:
vraag was Nederlands bloem, even toevoeging hier op

dizzytal wijzigde deze reactie 14-01-2019 14:20 (32%)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• apNia

apNia

dizzytal schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:08:
[...]

Deze van de AH: https://www.ah.nl/product...rina-bloem-voor-pizzadeeg
of
Molino Caputo Tipo 00 rood of blauw via bijv. shop.italieplein.nl/product/pizzabloem-tipo-00-molino-caputo-1kg/

(ja, inderdaad geen Nederlands bloem, maar gewoon in NL te koop, dus waarom zou je moeilijk doen..?)

Ik zag gisteren wel een youtube filmpje van Fidel Montoya die van verschillende soorten bloem een deeg maakte wat (volgens) hem '00' benaderde, de vraag is natuurlijk ... waarom zou je..?

edit:
vraag was Nederlands bloem, even toevoeging hier op
Oh ik bedoelde gewoon wat er hier verkrijgbaar is. 00 is echter vrij fijn, dus mijn deeg is altijd vrij nat, mogelijk moet ik nog minder dan 60% water doen bij m'n deeg. Ben echter bang met nog minder vocht dat m'n deeg niet mooi luchtig wordt in de oven.
Deze post over 00 in thuis ovens heeft me een beetje aan het twijfelen gebracht hierover.

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Ik haal gewoon de 5 stagioni type 00 bloem bij de Hanos.
https://shop.italieplein....5-stagioni-bloem-type-00/

Deze maar dan 50 cent goedkoper :P. Dat pizzabloem van de appie heb ik nog niet bij mijn lokale Appie gezien , maar ook niet echt naar gezocht (ik heb 15 kilo van die 5 stagioni op voorraad gok ik zo :X ).

De Uuni3 moet er binnenkort maar komen, met hoes, langstelige schieter en gasbrander. Lijkt me nuttiger dan de pro en de roccbox. Ik heb nu alleen een schieter met een heel korte plastic rand Prima ding maar lijkt me heel oncomfortabel bij een serieus hete oven...

Boudewijn wijzigde deze reactie 14-01-2019 15:52 (57%)

• apNia

apNia

Hebben jullie met 00 dan niet dat als je er eenmaal bolletjes van hebt gemaakt, dat ze flink inzakken? Zo niet, wat is met 00 jullie water percentage?

• sander121
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 12:00
Ziet er smakelijk uit. Hoelang heeft hij uiteindelijk in de oven gelegen bij welke temperatuur?

Ik heb sinds twee weken ook een pizza steel en de pizzabijbel aangeschaft. Het verbaasde me dat de eerste poging gelijk smakelijk was. Momenteel gebruik ik de San Marino tomaten uit blik en ik gebruik mozzarella van de koe. Wat mij echter opvalt is dat er veel vocht vrij komt maar dat ik weinig terug zie van de mozzarella. Gebruiken jullie meer dan 1 bol?

Wat betreft deeg denk ik dat mijn pizza langer in de oven kan als ik de afbeelding van apNia zo bekijk. Terwijl de toppings al voldoende zijn.

• defusion
  • Niet online
Ik gebruik geen verse mozzarella meer, gewoon die voorgeraspte uit een pakje. En dan ca. 1/3e zakje van 200gr per pizza.
Blijft de hoeveelheid vet binnen de perken en is ruim voldoende.

• berndw
Boudewijn schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:47:
Ik haal gewoon de 5 stagioni type 00 bloem bij de Hanos.
https://shop.italieplein....5-stagioni-bloem-type-00/

Deze maar dan 50 cent goedkoper :P. Dat pizzabloem van de appie heb ik nog niet bij mijn lokale Appie gezien , maar ook niet echt naar gezocht (ik heb 15 kilo van die 5 stagioni op voorraad gok ik zo :X ).

De Uuni3 moet er binnenkort maar komen, met hoes, langstelige schieter en gasbrander. Lijkt me nuttiger dan de pro en de roccbox. Ik heb nu alleen een schieter met een heel korte plastic rand Prima ding maar lijkt me heel oncomfortabel bij een serieus hete oven...
De schieter die standaard bij de uuni zit, werkt ook prima. Ik zou hem eerst even proberen voordat je een extra koopt.

• prijk
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
sander121 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:49:
ik gebruik mozzarella van de koe. Wat mij echter opvalt is dat er veel vocht vrij komt maar dat ik weinig terug zie van de mozzarella. Gebruiken jullie meer dan 1 bol?
Ik gebruik één bol mozzarella per pizza, en wel mozzarella di bufala, die is meestal iets steviger dan gewone. Ik laat de mozzarella na het in stukken snijden altijd even uitlekken en knijp die een klein beetje droog zodat er nog wat vocht uit loopt. Er zit ook wel verschil in mozzarella, laatst had ik een biologische van de Lidl en die was lekker stevig, kwestie van proberen dus.

• dizzytal
  • Niet online
apNia schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:55:
Hebben jullie met 00 dan niet dat als je er eenmaal bolletjes van hebt gemaakt, dat ze flink inzakken? Zo niet, wat is met 00 jullie water percentage?
Ik zit met Caputo 00 of le 5 Stagioni 00 op 57% hydratatie, 55% (koud)water en 2% olie. Dat gaat dan meestal na kneden, rusten en opbollen meestal ruim 24 uur in een deegkrat de koelkast in. Dan een paar uur voor gebruik er uit om op temperatuur te komen.

Inzakken tja... geen idee... ik gebruik een deegkrat (40x30) en daar kan ik ongeveer 6 bollen in kwijt (basis is dan 1000gram bloem), uit eindelijk liggen die dan soms net tegen elkaar er de zijkant aan... deegschraper en tussen en klaar... Reken dus op ongeveer een ‘deegbol’ van 12-13cm, dat wordt dan een pizza van 28-30 cm...

Gaat dan in de Pizza Party (houtgestookt) en komt er na een minuutje of 1-1,5 (als ‘t nummertje 7 is zoals gisteren misschien ieties langer) weer uit...

Mozzarella gebruik ik meestal Galbani die ik strip en dan in een zeef en bakje nog wat uit laat lekken, maar opzich is dat niet uitlekken niet echt nodig met de temp van de oven.

edit:
afbeeldingen toegevoegd

dizzytal wijzigde deze reactie 14-01-2019 20:48 (9%)

• Tomino
Ondanks dat ons deeg er erg hetzelfde uitziet (poster boven mij), was die van mij nog erg nat en lastig te vormen. Ook weinig gerezen in de koelkast, maar wel mooie luchtgaatjes tijdens het bakken. Tijdens het kneden nog veel bloem nodig gehad.

Desondanks érg lekker.

Tomino wijzigde deze reactie 15-01-2019 07:39 (20%)

• apNia

apNia

dizzytal schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:27:
[...]

Ik zit met Caputo 00 of le 5 Stagioni 00 op 57% hydratatie, 55% (koud)water en 2% olie. Dat gaat dan meestal na kneden, rusten en opbollen meestal ruim 24 uur in een deegkrat de koelkast in. Dan een paar uur voor gebruik er uit om op temperatuur te komen.
Ziet er echt prachtig uit :)
Hoe zien jouw bollen er met 00 op 57% hydratatie na 1 a 2 dagen in de koelkast?

• defusion
  • Niet online
Tomino schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 07:37:
Ondanks dat ons deeg er erg hetzelfde uitziet (poster boven mij), was die van mij nog erg nat en lastig te vormen. Ook weinig gerezen in de koelkast, maar wel mooie luchtgaatjes tijdens het bakken. Tijdens het kneden nog veel bloem nodig gehad.

Desondanks érg lekker.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat betreft het rijzen:
Al eens nieuwe gist gehaald?

En voor het plakkerige:
Wellicht onvoldoende gekneed, of onvoldoende sterk meel?
Weet je de w-waarde? En vertel eens je proces van kneden, opbollen, etc. Wellicht hebben we nog concrete tips.

• apNia

apNia

Hoe kom je sowieso achter de W waarde van je bloem? Is dat niet direct in relatie tot de hoeveelheid eiwitten?

apNia wijzigde deze reactie 15-01-2019 23:34 (36%)

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat is volgens mij een harde relatie (W waarde is eiwitgehalte).

Ik heb ook 00 bloem en gebruik gewoon het koude recept van italieplein. Te nat? Nog even doorkneden. Ik haal meestal de 10m handkneden niet voor hij goed aanvoelt.

Mozzarella snijd ik of pluk ik altijd en laat ik dan een aantal uren (of nacht) in een bakje of zeetje uitlekken. Dit omdat mijn oven niet warmer wordt dan 250°C vrees ik.

Boudewijn wijzigde deze reactie 16-01-2019 04:08 (27%)

• defusion
  • Niet online
Volgens een blog op italieplein hangt W- waarde doorgaans wel samen met eiwitgehalte, maar is het er niet direct uit af te leiden. Met alleen het eiwitgehalte ben je er dus nog niet.

Ik weet het fijne er ook niet van, maar volgens mij gaat het om de gluten en niet de eiwitten. Gluten zijn (volgens mij) wel eiwitten, maar niet alle eiwitten zijn gluten. Met die logica zou een bloem met veel eiwit toch een lagere W-waarde kunnen hebben.

Maar goed, ik ga voor zekerheid en gebruik een bloem waarvan de W-waarde bekend is.

Edit: elders heb ik ook voorbeelden gevonden van hoog-eiwit maar lage gluten in meel. Dit kan ook door verhitting van het meel (denatureren van de gluten), of door ouderdom komen. Dan zit er dus wel nog eiwit in, maar vormt het geen glutenstructuur meer.

Ik denk overigens wel dat het eerder aan onvoldoende kneden ligt, dan aan het bloem, mits dit tenminste 11% eiwit bevat (en we de aanname doen dat er dan voldoende gluten in zitten)

defusion wijzigde deze reactie 16-01-2019 09:52 (29%)

• dizzytal
  • Niet online
apNia schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 23:34:
Hoe kom je sowieso achter de W waarde van je bloem? Is dat niet direct in relatie tot de hoeveelheid eiwitten?
Inderdaad. In plaats van W waarde kun je ook naar het ei-wit percentage kijken, veel gebruikt is een percentage tussen 11-13,5%.
Tomino schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 07:37:

Desondanks érg lekker.
Als 't maar lekker is daar gaat in eerste instantie natuurlijk om.. (althans, bij mij... :P )

Nat,.. zou ik inderdaad zeggen niet lang genoeg gekneed... Je deeg moet eigenlijk geen sporen meer achter laten op de ondergrond als je klaar bent met kneden ('plakkerig' als een post-it briefje zeg maar) en mooi egaal glad zijn. Of heb je je perongeluk verrekend met water en olie (is allebei vocht, dus als je rekend met 57% water, plus nog x% olie.. is 't vochtiger dan je denkt.)

Niet genoeg gerezen kan van alles zijn.. hoeveelheid gist, al ben je niet veel nodig als je 't bijv. 24 uur in de koelkast laat rijzen. Laat je 't buiten de koelkast (en korter rijzen, m.a.w je forceert de rijs meer) is hoeveelheid gist, de watertemperatuur en omgevingstemperatuur van invloed...

m.a.w: zoals hierboven staat.. heb je nog wat meer info te delen ;)

• apNia

apNia

Het kan dus ook aan het bloem liggen, en dat maakt recepten zo lastig. Ik heb nu dus King Arthur brood bloem uit Amerika gehaald, en dat absorbeert aanzienlijk meer water dan de bloem die ik van Italië Plein of 00 bloem van de groothandel had. En dat baart me tegelijkertijd een beetje zorgen, want als ik dat niet wil moet ik mijn vochtgehalte omlaag schroeven, en ik weet niet hoe lekker dat is.

• dizzytal
  • Niet online
apNia schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:23:
Het kan dus ook aan het bloem liggen, ...
Tuurlijk, vandaar de vraag/vragen om wat meer info mogelijkheden genoeg..

Ander ding is gewoon heel praktisch beginnen: kijk op de verpakking wat de fabrikant zegt. Vaak zeker als je iets voor een 'specifiek doel' bijv: 'voor pizza' hebt staat er wel iets 'recept' achtigs op. Staat 't er niet op, ontkon je niet aan trail & error, (of koop gewoon een variant die wel bekend is om te starten en ga later proberen/varieren met andere merken/soorten).

• Tomino
Meer informatie over de ingrediënten en werkwijze:
http://www.molinorossetto.com/1777-pos_thickbox/farina-per-pizza.jpg
Soft wheat flour type “0”. W 250-270

Werkwijze exact gevolgd zoals beschreven in het recept uit de SP:
Originele combinatierecept (zonder zuurdesem!):
Bloem 525 gram, Zout 11,4, Instant gist 3 gram, water 360.
Voor 4 pizza’s van ongeveer 28 cm/11 inch doorsnede (afhankelijk van de dikte). Hoeveelheid bloem is
aangegeven in totale hoeveelheid, en in een verdeling 75%/25%, vanwege de kneedtechniek.
Vier mooie bollen in verschillende bakjes 20 uur in de koelkast laten staan en op de dag van bakken rond 10:00 uit de koelkast gehaald. Deze hebben vervolgens tot 19:00 uur "gerezen". Er heeft dus weinig rijzing plaatsgevonden. Het vormen van de pizza was lastig omdat het erg nat was, alhoewel het eindelijk dus wel ging (met wat extra bloem). De korst van de pizza was na het bakken overigens wel knapperig en met mooie luchtbellen.

Tomino wijzigde deze reactie 16-01-2019 12:01 (25%)

• defusion
  • Niet online
En na het kneden/opbollen was het wel goed te bewerken?
(uitgaande van ca. 5min met de mixer met deeghaken, zoals in het recept, zou dat voldoende moeten zijn. Met de hand kan het wat langer nodig hebben.)

Was het toen wel goed, dan heb je het misschien te lang buiten de koelkast laten rijzen.
Bij de koelkastmethode houd ik tussen de 2-4 uur aan, maar het recept in de startpost heeft het bijvoorbeeld over 1-1,5 uur.
Hoe sterker het bloem, hoe langer het kan/mag/moet rijzen, maar te lang is ook niet goed. (2-4 uur werkt bij mij goed met W-waarde 300-320, voor 250-270 misschien eerder max. 2 aanhouden.)

Als je het te lang laat rijzen zakt het namelijk weer in elkaar en wordt het weer plakzooi.
Verder is de omgevingstemperatuur belangrijk: hoe warmer het is, hoe sneller je dat probleem hebt.

Mocht je tussen 10:00 en 19:00 regelmatig hebben gekeken, en het ook in de tussentijd niet is gerezen, dan zou ik toch eens andere gist proberen. Wellicht is deze 'dood'.

defusion wijzigde deze reactie 16-01-2019 12:29 (16%)

• dizzytal
  • Niet online
Tomino schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:00:
Vier mooie bollen in verschillende bakjes 20 uur in de koelkast laten staan en op de dag van bakken rond 10:00 uit de koelkast gehaald. Deze hebben vervolgens tot 19:00 uur "gerezen". Er heeft dus weinig rijzing plaatsgevonden. Het vormen van de pizza was lastig omdat het erg nat was, alhoewel het eindelijk dus wel ging (met wat extra bloem). De korst van de pizza was na het bakken overigens wel knapperig en met mooie luchtbellen.
Ik haal 't meestal ook een uur of vier van te voren uit de koelkast... 9 uur buiten de koelkast is vind ik wel veel. Dan is 't ook nog wel afhankelijk hoe je 't afdekt buiten de koelkast: dekseltje, folie, vochtig doekje...

Je kan het iets langer laten rusten na het mixen voor het kneden (als het nat is/blijft na/met het kneden), maar ik zou beginnen met iets minder vocht (ja, uiteindelijk is dat het meest eenvoudige, en door meer bloem toe te voegen verklein je het vochtpercentage ook dus ach...)

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Tomino schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:00:
Meer informatie over de ingrediënten en werkwijze:
[Afbeelding]
Soft wheat flour type “0”. W 250-270

[Afbeelding]

Werkwijze exact gevolgd zoals beschreven in het recept uit de SP:

[...]

Ik zie vegan. Dat kan al niet goed gaan.

Die extra bloem, niet doen. Je verpest je verhoudingen daarmee. Ik maak meestal vroeg in de avond en gooi dan rond 1600 de dag erna het deeg eruit. De rijs is dan nog een bulkrijs, en ik snijd hem dan met een deegsnijder in 200 gr bollen. Die bol ik op en laat ik dan 3-4u rijzen in een bakje onder vershoudfolie. Buiten de ijskast.

Dat gaat vaak redelijk goed. Ben net 3/4 jaar serieus aan het bakken.

• berndw
Weet niet of deze meneer al genoemd is. Ik volg zijn kanaal nu een paar dagen en ik moet zeggen er staan leuke duidelijke no nonsense video's op. Doe ermee wat je wil. Ben er nog niet helemaal uit, maar is volgens mij een Amerikaan die in Japan woont.
YouTube: Fidel Montoya
Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True