Verwijderd schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:01:
Roccbox binnen, gasfles binnen. Ik kan gaan beginnen met pizza bakken.
Aanrader voor deze oven? Gewoon dat filmpje van de pizzabijbel meneer volgen? Of het pdfje uit de op?
De eerste uitdaging wordt gewoon een goede deegbol krijgen en die goed stretchen. Saus en beleg heb ik de skills wel voor.
Koop een 50mbar gasdrukregelaar. Sneller warm en hogere temperaturen. Zodra de pizza erin gaat de vlam laag (dan heb je ongeveer 30mbar niveau). Pizza eruit, vlam vol en dan bij de volgende pizza weer herhalen.
Voor ongeveer 7 bollen a 220 gram (ideaal voor de Roccbox imho):
1000 gram 00 meel (100%)
530 gram water (53%)
20 gram zout (2%)
20 gram olijfolie (2%)
5 gram gedroogde gist (0,5%)
Percentages ten opzichte van het gewicht van het meel.
Zout in het water oplossen. Beetje bij beetje meel erdoorheen mengen. Halverwege het mengen gist toevoegen. Goed kneden.
Als het deeg wat stugger begint te worden beetje bij beetje de olie toevoegen. Minuut of 10/15 kneden. Ik probeer altijd na een tijdje kneden de hele bol op spanning te zetten. Als het oppervlak niet scheurt, post-it plakkerig en redelijk glad is, ben je klaar.
Twee uur op kamertemperatuur laten rijzen onder een vochtige doek, of afgesloten bak. Eventueel de bovenkant wat insmeren met olijfolie tegen uitdrogen.
Daarna bollen van 220gram maken. Mooi formaat voor de Roccbox. Die in een afgesloten bak in de koelkast zetten, minimaal 1 nacht.
5u voor het bakken uit de koeling halen zodat ze op kamertemperatuur (buiten direct zonlicht, niet bij de verwarming) kunnen komen en nog wat rijzen.
Heb op kerstavond het Napolitaanse recept gebruikt (1700 gram meel/1000gram water). Veel natter deeg maar kreeg het in de Roccbox niet gaar. Taaie platte pizza's.
Paar dagen later het recept uit de Pizzabijbel zoals hierboven beschreven en toen perfecte luchtige pizza's gebakken.
grote_oever schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:40:
Vandaag voor het eerste een bolletjes deeg uit de driepvries gehaald. Bolletje even een paar uur uit diepvries gehad, maar ik kan in dienst genomen worden bij 3M. Ik heb het meeste plakkige deeg ooit uitgevonden. Niet van de handen af te halen. Terwijl het goed de diepvries inging.
Je meel niet sterk genoeg om het water vast te houden?
[
Voor 10% gewijzigd door
Zeeuw op 05-01-2019 00:13
]