Mede vanwege dit topic heb ik een paar dagen geleden de volgende stap gezet in mijn pizza-bak-avontuur.
- Goede bloem gekocht (Caputo cuoco/rood).
- "Semola rimacinata" gekocht om ipv. bloem te gebruiken om op het werkblad te strooien.
- Pizzasteel gekocht (met dank aan @
ehtweak, @
Mar.tin en andere posters. @
Harmvdw, gat in de markt voor een nog betaalbaardere variant. Wanneer komt de jouwe?)
Pizzasteel eerst 'ingebakken' volgens de aanbevolen procedure.
Ondertussen een proefdeegje gemaakt om de baktijd met de pizzasteel te testen. (Mijn goto-mix: bakkerformule: 65% water, 2% zout, 0,5% gist), en 's nachts op kamertemperatuur laten rijzen.
In tegenstelling tot de bloem/meel-soorten uit de supermarkt die ik voorheen gebruikte kan dit bloem het water prima hebben, plakte echt véél minder.
Volgende ochtend pizzasteel goed laten opwarmen op maximale temperatuur (de draaiknop laat 250 als hoogste cijfer zien, maar draait nog wat verder. Ik schat ~290 graden), laatste paar minuten op de grillstand.
Ik wilde er niet teveel ingrediënten aan verspillen, dus eerste proef was een focaccia (zoals hierboven, gewoon pizzadeeg met alleen wat olie, zout en rozemarijn). Na 4 minuten was 'ie gaar! Dat belooft wat. Voorheen zat ik toch makkelijk op het dubbele of meer.
Ook smaakte de semola die ik als 'smering' gebruikte om het op de pizzaschep te krijgen veel beter. Droog meel dat aan de bodem blijft hangen geeft toch een vervelende melige smaak. De semola komt in mijn beleving overeen met wat je in de pizzeria krijgt.
Vandaag voor het eerst echt pizza erop gemaakt; ook 4 minuten aangehouden aangezien de foccacia goed gelukt was in die tijd. En ja hoor, kwam er perfect uit! Niks droog, zoals 'ie na 8-9 minuten op de pizzasteen wel was geweest, en prima gaar. Daar kan mijn steen echt niet aan tippen!
Alleen jammer dat ik 2 variabelen tegelijk heb gewijzigd (bloem + bakmethode), dus kan niet goed zeggen wat de invloed van beide is geweest.
Een echte pizzaoven staat overigens wel nog op het verlanglijstje, maar daar heb ik momenteel nog geen ruimte voor, en budget ook niet echt. Met de pizzasteel is het eigenlijk niet eens nodig, ik denk dat dit op z'n minst vergelijkbaar is met wat de gemiddelde mens een 'goede pizzeria' noemt.
Wel overweeg ik een DIY projectje om de huidige oven wat op te voeren, maar moet even kijken dat ik het veilig kan doen. Het idee is in elk geval om de thermostaat te vervangen met een PID en de oven beter te isoleren. Denk dat 350 graden wel haalbaar is zonder dat er dingen in de fik vliegen, maar bij voorkeur kunnen anderen de oven ook nog gebruiken zonder aanvullende veiligheidsinstructies, en zo'n PID kun je doorgaans veel hoger instellen. Ik wil natuurlijk niet dat iemand 'm per ongeluk op 800 ofzo zet.
Misschien dan maar een soort van 'pizza-override-modus' inbouwen die alleen ik kan activeren en de gewone thermostaat behouden voor de rest...